
International Journal of Communication 10(2016), 4512–4531 1932–8036/20160005 

Copyright © 2016 (Julia Sweet). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 

Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

Political Invasions into Collective Memories: Russia 
 

JULIA SWEET 

Rutgers University, USA 

 

This article analyzes the political manipulations of Vladimir Putin’s regime using the 

collective memory of World War II to undermine protest potential within Russian society 

in 2013–2015. In light of the unfolding Ukrainian protests against former president 

Viktor Yanukovych’s rule, Putin’s government has launched a massive propaganda 

campaign presenting the Ukrainian political resistance as a neofascist initiative. Given 

the close relationship between Russia and Ukraine and Putin’s low rating at the 

beginning of 2013, the political changes in Ukraine could provoke a similar public 

response and inspire anti-Putin insurgencies. The Russian media has established a 

strong correlation between fascist war crimes committed during World War II and the 

activities of protesters, thus trying to manipulate the Russian collective memory. 

Emphasizing the negative experience while repressing positive memories, media outlets 

have selectively presented historical events and facts in order to establish a negative 

image of the situation in modern Ukraine. Whereas propaganda associates Putin with 

war winners and the Soviet legacy, Ukrainian protesters are depicted as the ancestors of 

the defeated Nazi regime.  

 

Keywords: collective memory of World War II, propaganda, Russia, Ukraine, Russian 

media 

 

The Ukrainian antigovernment revolt in 2014 and the ensuing crisis have initiated many 

unintended sociopolitical alterations not only within Ukraine but in its nearest neighbor, the Russian 

Federation. In the economic sector, authority begins an isolationist course by the implementation of 

sanctions on European and American exports; in the political field, crucial changes are associated with the 

consolidation of the oligarch power because the Ukrainian events have revealed regime insecurities. The 

first wave of the Russian people’s enthusiasm, provoked by the anticorruption nature of the Ukrainian 

unrest, was immediately detected by Vladimir Putin’s oligarch government. 

 

The position of the Russian government became uncertain when protests broke out in November 

2013. One possibility was that, given Putin’s waning popularity since 2008, Ukraine’s political changes 

might instigate simultaneous protest actions in Russia, which could lead to a showdown with the current 

regime (Gudkov, 2014). When the Putin-Medvedev tandem won the presidential election of 2008, Putin’s 

rating remained steady at around 60% between 2008 and 2009 (Zydin, 2015). However, the Russo-

Georgian War (August 2008) temporarily increased his approval rating to 88% (Gudkov, 2014). From that 

point on, surveys detected a steady decline in Putin’s popularity: In 2010, it was 57%; in 2011, 48%; in 

                                                 
Julia Sweet: ys356@scarletmail.rutgers.edu 

Date submitted: 2015–07–20 

http://ijoc.org/


International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4513 

2012, 49%; and in 2013, 44% (Zydin, 2015). The annexation of the Crimean Peninsula (February–March 

2014), which brought an upsurge of patriotism, had a significant impact on the president’s approval 

rating; it jumped to 80%. 

 

A second possibility was that, opposition, with its demands for evolutionary democratic reforms, 

might gain momentum, directing and inspiring antigovernment attitudes. Trying to preserve the power 

balance, the regime hectically began to build “lines of defense” within the country, embracing various 

methods, the most important of which were anti-immigrant laws, Internet censorship, serious limitations 

of freedom of speech, imprisonment of civil activists, and the law about “foreign agents.”  

 

In addition, the Russian government has launched a pro-regime propaganda machine, which 

started with biased or openly false news on state TV channels. The massive propaganda campaign 

presented the Ukrainian political resistance as the initiative of neofascist groups and organizations. 

Progovernment media has created a bridge between Nazi history and the modern Ukrainian situation, 

which ostensibly made attempts to reestablish fascist ideology and annihilate the entire Russian-speaking 

population. Whereas the propaganda has connected President Putin with war winners and the victorious 

Soviet legacy, Ukrainian protesters are portrayed as the ancestors of the defeated Nazi regime.  

 

Starting with the fundamental research of Halbwachs, many scholars have focused on the study 

of collective memory, its definition, connection with cultural history, evolution in different circumstances, 

rituals of remembrance, the interconnectedness of media and collective memory, and other related issues 

(Boym, 2002; Butler, 1989; Confino, 1997; Cubitt, 2007; Erll, 2011; Halbwachs, 1992; Olick, 2007; 

Ricoeur, 2004; Rigney, 2005). The European experience on the politics of memory, justice, the process of 

forgetting after the end of World War II, and the ethics of collective memory are all issues that have been 

widely scrutinized by scholars of collective memories (Beker, 2010; Berger, 2002; Gildea, 2002; Snyder, 

2002; Warburg, 2010). Finney (2011) makes fruitful contributions to the analysis of how states remember 

World War II in terms of international relations, national identity, and collective memories, connecting 

remembering to a political context. The swift progress of media technologies inspires researchers to 

evaluate collective memories with regard to the quickly changing sociopolitical realm (Edgerton, 2000; 

Huyssen, 2000; Reading, 2011; Silverstone, 1999; Volkmer, 2006; Zandberg, 2010). 

 

Many studies are devoted to analyzing collective memory in Communist society and modern 

Russia. For instance, referring to the Soviet and post-Soviet reality, Boym (2002) applies an 

interdisciplinary approach to collective memories, adopting the term nostalgia. The author’s widening of 

the concept of nostalgia from the dimension of space to the dimension of time clarifies the importance and 

manipulability of collective memories in contemporary Russia as well as the inner mechanism of memory 

manipulations (Boym, 2002). Aron (2012) examines moral and ethical Soviet experiences through 

memories of Stalin’s repressions and the emergence of Soviet myths. Considering the main mechanism of 

remembering World War II in the Soviet Union and, further, in its successor, Markwick (2012) argues that, 

in modern Russia, Putin’s regime continues to emphasize Stalin’s role in the war, ignoring collective 

memories about the Stalinist terror of the 1930s. 

 



4514 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

The current study scrutinizes the political manipulations of new Russian elites of the collective 

memory of World War II for undermining the protest potential in 2014–2015. To underline the reasons 

that Putin’s administration uses the collective memories about World War II, the first section examines the 

cult of World War II in Russian society and its metamorphosis over time. The second section provides an 

analysis of the anti-Ukrainian media campaign on main state TV channels, referring to created 

documentaries, statements of public figures, interviews, and testimonies of veterans. The third part 

examines the effectiveness and consequences of political invasions for the collective memories and the 

self-identity of Russians. 

 

The Cult of World War II in Russian Society and Its Metamorphosis 

 

The process of remembering previous wars plays a salient role in the shaping of a nation and 

building national identities and historical narratives. Academic research on and teaching about wars 

embraces heroism of warriors and glorious moments as well as ugly images of war crimes and war 

atrocities. Combinations of emotionally important narratives differ from culture to culture. Narratives can 

refer to past events in response to modern sociopolitical needs. Smith (1999) notes that, throughout a 

construction of “the present in the context of the past and of the community, the myth of descent 

interprets present social changes and collective endeavors in a manner that satisfies the drive for 

meaning” (p. 62). Narratives with vivid images of heroes and enemies provide guidance on how society 

and individuals should exist and develop. In addition, these stories revive previous national threats, 

clashes, and enemies through the articulation of the heroic survival of a state. The direction of narratives’ 

construction may serve a wide range of objectives from cultural to political. In contemporary Russia, the 

development of war narratives presents a conscious attempt to give legitimacy to the current regime and 

thus prolong its political existence for as long as possible. 

 

The manipulative potential of World War II is high for a number of reasons. Almost every family 

in the Soviet Union lost members in the war, and the total national human cost of the victory was about 

27 million lives. This Great Patriotic War has never been tarnished in the minds of Russians (Kirillov, 

2011; Shevzov, 2010). It explains why the most meaningful moments in Russian history, both glorious 

and tragic, are connected to this war in the 2000s. In 2009, 91% of respondents considered army failures 

at the beginning of the war as tragic historical moments. At the same time, in public perception, the most 

honorable event was the victory in World War II (89%) (Kamenchuk & Fedorov, 2009). On an individual 

level, people maintain vivid interest in the war through the involvement of their family members in it. In a 

2010 Levada survey, the overwhelming majority of respondents (93%) knew the fates of their relatives 

who participated in this war (Levada Center, 2010).  

 

During the short postwar Stalin period, the Communist Party tried to make the public forget the 

war, because otherwise collective memories, which were still vibrant, could reveal the unpleasant truth 

about the role of Stalin, the causes of the war, the unprecedented mistakes of the Soviet military 

leadership, and human losses. Only after 1965 has the state approach changed to officially 

commemorating and glorifying the nation’s heroic past in accordance with the Communist Party’s 

ideological frame. The creation of a solid foundation for the cult of the Patriotic War, which embraced 

every member of Soviet society, went through a stimulation of academic research, publications of 



International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4515 

memorials, the establishment of monuments, the writing of songs, and the construction of museums and 

exhibitions devoted to various battles and war events. While the Soviet Union dictated a particular way of 

interpreting history after its dissolution, the state’s approach to history became more liberal. In the 1990s, 

many new documents, memoirs, articles, and books that previously did not fit the monumental 

propaganda frame became available for public regard. Nonetheless, the Soviet ideological censorship over 

collective memory allowed the shaping of the image of this war, creating a fertile ground for extreme 

mythologization, forgetting pivotal national experience through the establishment of a primacy of officially 

approved narratives over individual stories and memories. Further, under Putin’s rule, this censorship 

facilitates the resurrection of a polished version of collective memories about World War II and, as a 

result, makes possible the reconstruction in 2014–2015 of the heroic narrative about Stalin’s role in the 

victory over Nazism. 

 

Before the Ukrainian crisis of 2014, the regime had frequently referred back to World War II, 

looking for an association with the glorious facets of Soviet heritage in the eyes of society, who began to 

express its disappointment with the persistent inability of the government to normalize economic stability 

and conduct structural reforms for a corrupt political system. The history of the Victory Day Parade 

sequence is very persuasive in this regard. During the Communist rule, the parades were conducted four 

times at substantial time intervals: 1945, 1965, 1985, and 1990. Since 1995, the authorities have made 

the parade an annual event, providing special financial resources from the state budget for this important 

ceremony. Other prominent political players, such as the Communist Party of the Russian Federation and 

the Russian Democratic Party, have also repeatedly referred to the Great Patriotic War in order to 

legitimize themselves, widen public recognition, or underline their unity with the government. As a result, 

every year party leaders have their messages broadcast to the Russian audience and organized public 

meetings, marches, and demonstrations. 

 

Putin’s regime not only exacerbates the highly politicized context of this event but militarized it 

by adding a demonstration of so-called new military weapons in 2008. For instance, in the Victory Day 

Parade on the Red Square in 2015, a group of TY-95MS strategic bombers, Buk-M2 air defense missile 

complexes, and intercontinental ballistic missile systems (Yars RS24) were on display by the Russian 

government (Harress, 2015; RT: TV Network, 2015). 

 

Paradoxically, society, underlining the importance of knowing national history and being 

especially proud of their victory over fascism, shows few real efforts to acquire historical knowledge. 

Surveys conducted in the 2000s reveal that people of all ages consider movies, documentaries, and other 

TV products as valuable and reliable sources of information (Kamenchuk & Fedorov, 2008; Levada Center, 

2010, 2015c; WCIOM, 2014). According to surveys, most people did not connect concrete historical facts 

or events to the war: Few Russians know basic facts about the war, such as its causes, the number of 

human losses, dates of main battles, and state participants (Kamenchuk & Fedorov, 2008; Levada Center, 

2010; 2015c; WCIOM, 2014). Therefore, the modern public perception of World War II is a product of 

state propaganda, media, the film industry, and widely practiced rituals; this means that experience, 

value systems, and knowledge for the entire post-Soviet generation was shaped and interpreted by a 

number of professionals, such as scholars, movie directors, editors, and media anchors. Indeed, in this 

situation, where appreciation of the victory of the Red Army is coupled with a reliance on TV research 



4516 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

expertise and the absence of a desire to fill knowledge gaps, the government has an opportunity to 

influence society according to current political needs. Being an effective means of nationalist mobilization, 

in 2014, the myth of the victorious war is used for constructing an official national narrative that presents 

Russians as a leading group in terms of a domestic and international perspective.  

 

By the beginning of the Putin era, Russian nationalism had not become a coherent ideological 

framework with straightforward sociopolitical preferences and ethical underpinnings. This helped Putin 

exploit nationalism. Eventually, nationalism took on a new meaning, in which the state and its 

government, rather than the nation of Russians, became crucial elements (Laine, 2015). This approach 

allowed Putin to bring and reinforce the need of a strong centralized governmental system in protecting 

Russians from internal as well as external threats. The Kremlin has utilized this nationalistic rhetoric for its 

own convenience. In light of this, World War II, which is associated with heroism and achievements by the 

Russian people, began to be a favorite theme in the political games. The fact that post-Soviet Russia failed 

to reevaluate the historical experience of this war makes the Great Patriotic War’s myth a powerful 

symbolic tool with a high manipulative potential. This appeal to the imperial past has justified the 

Communist regime’s crimes, facilitating the reconstruction of the Soviet authoritarian system and 

rebuilding an imperialistic national identity. Putin has presented Russia as a successor of the Soviet Union 

and has emphasized Russian ownership of World War II as historical legacy. As a result, any critic of World 

War II results or actions is considered a nonpatriot or even a fascist; political opponents to the current 

regime automatically become nonpatriots according to this rhetoric. Also, this national narrative has 

dictated a particular geopolitical strategy that hopes to return Russia’s superpower status and reinforce its 

influence over the post-Soviet region.  

 

Russia’s actions in the Crimean Peninsula were dictated by this geopolitical stratagem as well as 

long-held historical connections. The Russian government rationalized its annexation of Crimea as a 

legitimate attempt (at least for Russian society) to protect the ethnic Russian populace in Ukraine. The 

idea of the “Russian world” was around well before this event, but it did not attract close attention from 

the Putin administration. During the Ukrainian crisis, however, Putin brought this concept to light as 

justification for the taking over of Crimea and the Russian aggression in Donbass. This promulgated 

extremely negative connotations of the “Russian world.” Underlining the destiny of the Russian Federation, 

this concept refers to an imagined collective formed on three pillars: common history, the Russian 

language, and Russian culture. While previously the Russian mission was associated with spreading 

Christianity or Communism, in modern Russia, from the Kremlin’s perspective, state destiny is dictated by 

the “Russian world” concept and conservative values (Laruelle, 2016). Thus, by 2014, the Russian 

Federation had not finalized the process of statehood transformation from an empire to a national state. 

The annexation of the Crimean Peninsula and unlawful military invasion hampered this process, 

highlighting the imperial narrative within Russian society. As a consequence, Russians observe the taking 

over of Crimea as a reunion of the Peninsula with its motherland, while critics of Russian actions (in 

Crimea or Donbass) are taken to be state enemies who do not want Russia to be a prosperous country 

and a major geopolitical power on the global stage again. The follow-up sanctions have reinforced the 

unity between the people and their government against foreign pressure. The almost-forgotten anti-

American Soviet attitude has been revived and is producing a new wave of hatred and isolationism. 



International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4517 

Overall, Russians are not ready to accept that their legacy in all its diversity (language, culture, political 

patterns) has to retreat from the Ukrainian state. 

 

The nationwide approval of Putin persistently declined from 2008 to March 2014. The protests 

against the fraudulent elections of 2011–2012 arose from public disappointment from the sociopolitical 

discourse of the Russian government and the corruption associated with it. Before the Ukrainian Maidan at 

the end of 2013, the approval of the government’s work, governors, and Putin were constantly low 

(Levada Center, 2015a). The regime began to perceive its own shaky ground and looked for effective tools 

that would restore its previous stability and power balance. 

 

The development of the antigovernment protests in Ukraine, which were unexpected and feared 

among Russian ruling elites, made the regime’s insecurity more visible, especially for the elites as 

opposed to the rest of society. At the end of 2013, the idea about adding the Crimean Peninsula to Russia 

agitated society, exposing a demand for appropriate government decisions in this regard. Therefore, in 

part, the sudden actions to annex Crimea can be explained by domestic problems; it was an attempt by 

the Russian authority to buy popularity and thus political stability for the regime.  

 

In 2014, public excitement about the annexation of Crimea allowed the reestablishment of some 

unity between the regime and the people. However, it did not last for long, and it undermined the 

sympathy of Russians toward the Ukrainian anticorruption revolt. Putin and his team clearly understood 

this. To some degree, the danger of toppling was overestimated by the elites, because even opposition 

leaders were divided on the Crimean issue under the pressure of public enthusiasm. Without unity among 

the opposition, the social protest potential could not be effective. Due to the fear of losing control over 

society, the ruling elite has launched a massive propaganda machine that uses various methods, including 

political games with collective memories about World War II.  

 

Given the political and economic climate in Russia in the 2000s, combined with a growing regret 

about the former glory of the Soviet Union, the Russian people were ripe for this propaganda. As a result, 

the anti-Ukrainian propaganda aimed to achieve the following objectives and concentrated on hyperboles 

of such favorite topics: 

 

1.  Identify the enemy and the subverters of peace in the state. 

2.  Construct a strong association between Nazism and the revolt against the corrupted regime in 

Ukraine. 

3.  Weaken the protest potential within society and undermine public sympathy for the Russian 

opposition. 

4.  Increase Putin’s rating and prolong the regime’s life. 

5.  Rally the Russian population over the regime. 

 

Politics and Collective Memory 

 

This section provides an analysis of the anti-Ukrainian media campaign on main state TV 

channels, referring to created documentaries, statements of public figures, interviews, and other sources. 



4518 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

It examines the content devoted to various aspects of the Ukrainian situation on three of the most popular 

TV outlets—NTV, Russia-1, and First Channel. The period from November 2013 to the end of April 2015 is 

covered. In total, the contents of 298 television programs, including 251 talk shows, 36 news programs, 

and 11 documentaries were scrutinized. Table 1 presents a breakdown of these TV programs by year of 

production. 

 

Table 1. Russian TV Programs Devoted to the Ukrainian Situation,  

November 2013 to April 2015. 

 

Type of program Total number of 

programs 

November–

December 2013 

2014 January–April 

2015 

Talk show 251 6 152 93 

News 36 7 24 5 

Documentary 11 2 5 4 

 

Since the dissolution of the Soviet Union in 1991, the Russian TV industry has grown very 

quickly, as has media influence over society. Many TV channels that function in the Russian Federation 

today and cover the largest area of the country were established in the 1990s: NTV in 1993, Russia-1 in 

1991, and First Channel in 1995. With the expansion of social influence, the media began to attract more 

attention from politicians. While former president Boris Yeltsin did not rely entirely on TV influence, the 

Putin administration has widely used it to control society in order to support the regime. As a result, the 

authorities increased their control over large TV segments of the media market during the 2000s (Federal 

Agency of Mass Communication, 2013; Gehlbach & Sonin, 2008). Today, the vast majority of the Russian 

TV market falls under government control. The state has increased its presence in Russia-1 and First 

Channel (“Who Owns Media,” 2014). Another outlet, TB-Center, is a property of the Moscow 

administration. Gazprom-Media Holding, which embraces radio stations, movie production, newspapers, 

and television, owns NTV. By the beginning of the Ukrainian Maidan, the state had exerted almost full 

political control over media sources. This allows Putin’s administration to employ effective informational 

propaganda.  

 

Paradoxically, the increasing state control does not undermine the reputation of TV outlets in the 

eyes of society, and TV remains the primary source of news. People receive more than 90% of their news 

from television, and 51% of TV viewers get information from only one TV channel on a regular basis 

(Levada Center, 2014b). According to the Levada survey of 2014, most Russians prefer to receive 

information from three TV channels controlled by the government: NTV, Russia-1, and First Channel. TV 

customers have not sought alternative information sources, which occupy an extremely small segment in 

Russian media space and cover only 2% to 3% of the population (Levada Center, 2014a). These 

tendencies have made television a main propaganda tool, allowing the government to seize control over 

society—and, in particular, over the opposition.  

 

The situation of alternative media outlets demands additional attention. Media that presents 

unbiased news coverage still exists in the Russian media market. Since the rise of the Internet, 

authoritarian governments have to be very inventive in controlling informational flows. In Russia, even 



International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4519 

poor people may find cheap Internet access in public Internet cafés. Nonetheless, with the accessibility of 

the Internet, most Russians still prefer to receive news from progovernment sources, ignoring alternative 

media and creating artificial informational isolation. Oriented to shape a specific way of thinking within the 

population, the Russian propaganda campaign has an extremely small factual base, operating by opinion 

rather than news.  

 

This seemingly blind trust among the public largely predetermined success for the unfolding anti-

Ukrainian campaign. Despite the overall decline of public trust in TV media from 79% in August 2009 to 

50% in March 2014 and 41% in November 2015, 59% of Russians have no doubts about the quality of 

information and objectivity of domestic media outlets covering events in Ukraine (Levada Center, 2014c, 

2015b). Moreover, more than 80% of respondents believe that the Ukrainian government, supported by 

powerful Western states, launched an informational war against Russia and concocted false information 

about the difficult situation in Donbass and the Russian engagement in the conflict (Levada Center, 

2014c). Therefore, society has maintained a high level of trust in TV channels, and even with the presence 

of alternative media sources (Ukrainian TV channels or the Russian TV channel TVrain), the population 

does not seem to make much of an effort to find the truth. This tendency suggests that people do not 

want to gather, compare, and analyze informational flows on their own; rather, they are willing to take 

analyses provided by state-controlled media for granted.  

 

The TV channels NTV, Russia-1, and First Channel have many similarities: their range of 

coverage, the character of their media evaluation, and government involvement. Since the end of 2013, 

these channels have provided steady and extensive coverage of the Ukrainian events at the expense of 

domestic news, whose coverage has been reduced dramatically. These media sources cover an identical 

range of issues and opinions and provide expertise from the same public figures almost to the exclusion of 

opposing or controversial views. These alterations have not gone unnoticed. Nikolai Svanidze—a professor 

at the Russian State University (Moscow) and a former TV anchor of Russia-1—and Vladimir Pozner—a 

famous Russian anchor who began his career in the Soviet Union, was the first president of the Russian TV 

Academy (1994–2008), and currently has a TV show called Pozner on First Channel—emphasize that the 

three TV channels, focusing only on the Ukrainian situation, do not provide news about Russian regions, 

and the quality of TV coverage is poor (“Pozner About,” 2015; “Svanidze: Prohibited Topics,” 2015).  

 

The character of media evaluation on the three TV channels has become adversarial, suspicious, 

and emotionally aggressive, assuming that the United States and Europe have sinister motivations in 

undermining Russia’s reputation on the global stage. Reporters observe the Ukrainian events as ventures 

of neo-Nazi activists and neofascists. Such a highly selective approach becomes common practice, 

focusing predominantly on the Russian government’s view of the situation. [First name] Igor Ykovenko, a 

former chief of the journalists’ union of the Russian Federation (2014), notes that “the Russian 

government created these insane anti-Ukrainian media, which have a detrimental influence on both 

society and authority” (“Russian Media,” 2014, para. 7). The crisis in Ukraine has modified the role of 

media. For now, reporters have to keep the collective memory of World War II vivid in the public’s 

imagination. Moreover, they must bridge this memory to the modern events in Ukraine in a politically 

designed way. Therefore, the media have helped to create new myths and spread them within the 

population, thus undermining opposing memories.  



4520 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

The third similarity among NTV, Russia-1, and First Channel is government involvement. 

Ownership of media matters. Channel administrators display a great deal of deference to Putin’s regime. 

Undoubtedly, the government directs and rules their media coverage, controlling information that media 

presents to the public. By doing this, the elites seek to frame situations and images in certain ways to 

further their goals. Hence, their coverage patterns, serving the same goal of preventing Russians from 

supporting Ukrainian activists, are similar and biased in a like manner.  

 

In August 2014, the Internet was full of information about Russian soldiers who were killed and 

detained by the Ukrainian forces who participated in the military operation in Donbass. Lev Shlosberg, an 

oppositional politician from Pskov, began to spread information about clandestine funerals of killed Russian 

officers in the Pskov region (“Russian Politician Beaten,” 2014). Because this explosive news could 

seriously undermine public support and lead to mass antigovernment manifestations, the structure of the 

TV coverage was modified in order to overshadow controversial news. In response to the political needs of 

the Russian government, old TV programs such as Segodnya (Today) (NTV), Vecher s Vladimirom 

Solovyovym (Evening With Vladimir Solovyov) (Russia-1), and Politika (Politics) (First Channel) shifted 

their attention to different aspects of the Ukrainian crisis. TV channels surprised viewers with new shows, 

which were initially designed to be sociopolitical: Vremya pokazhet (Time Will Show) (First Channel, 

launched in fall 2014), Structure of Moment (First Channel, launched in fall 2014), and Spisok Norkina 

(The List of Norkin) (NTV, launched in 2014). This process has unfolded hand in hand with a new approach 

to human resource management on television, which is embodied in the exchange of less loyal reporters 

for more flexible people who share the government’s stance. Some reporters were fired, such as 

Svanidze; others, such as Lesnoy Evgeniy1, voluntarily quit (Ringis, 2015). In addition, channels hired 

some loyal reporters. For instance, from September 2014, NTV began to air a new talk show, The List of 

Norkin (“Does NTV Channel,” 2015). A new reporter, Andrey Norkin, who became its host and was 

previously unknown by the Russian audience, proves his readiness to defend and support any government 

action and initiative. In light of new political circumstances and objectives, the structural adjustment of TV 

content should help television to be productive in the propaganda field. It has led to the institutionalization 

of a propaganda mechanism in Russia, making personal loyalty to the regime more important than 

professionalism. As a result, the content of these channels has become highly politicized. On one hand, 

this allowed the raising and shaping of the political consciousness of common people in the direction 

needed for the regime. On the other hand, it undermined the public’s sympathy for the opposition and 

stopped the rise of protest potential within society.  

 

Referring to collective memories about World War II, the media has adopted classic methods of 

propaganda: name-calling, testimonials, transfer, and repetition (Jowett & O’Donnell, 2005). Name-calling 

proves to be one of the most effective tools for a number of reasons. The array of names used by TV 

reporters is relatively small, but the names are catchy. They include Ukro-fascists (Ukrainian fascists), 

neofascists, Banderovzi (followers of Stepan Bandera2), neo-Nazis, and Nazis. Given the significant 

                                                 
1 Evgeniy decided to leave NTV for ethical reasons. According to him, he could not continue to work for a 

channel that provided the biased approach to the coverage of the Ukrainian crisis. 
2 Bandera (1909–1959) was a Ukrainian ultranationalist and a Nazi collaborator, who, during World War 

II, was involved in the killings of Jewish and Polish people. In 2010, the president of Ukraine, Viktor 



International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4521 

emotional power of Russians’ memories of World War II, these recollections immediately conjure up 

analogies with the current political situation and players such as the rebels in Ukraine and regime 

opponents. 

 

The idea to use this fascist trend in the propaganda campaign was not a result of pragmatic 

calculations or research by progovernment thinkers. It was an accidental finding, inspired by the active 

involvement in the Ukrainian protests of the ultranationalistic organization Right Sector. To distinguish 

itself, this group used symbols that resemble Nazi signs, and it commemorates Stepan Bandera as a 

national hero (Hughes, 2014). The leader of Right Sector, Dmytro Yarosh, repeatedly called himself an 

adherent of Stepan Bandera (“Profile: Ukraine’s,” 2014). 

 

In 2010, Oleh Tyahnybok, a Ukrainian politician and the leader of the nationalist Svoboda political 

party, was awarded a golden cross by former members of the 14th Waffen Grenadier Division of the SS 

(“Ukraine: The Galician,” 2009). To instill a negative attitude within Russian society, this symbolic 

resemblance was widely advertised by the media. Focusing on the public actions of this organization and 

presenting it as a major driving force of the protests, the Russian media has conveyed the idea of the Nazi 

revolution in Ukraine. Their extravagant actions produced plenty of material for TV propaganda, which 

pushed Russian audiences to make false generalizations about the situation in Ukraine. 

 

In various combinations, TV reporters have persistently repeated these names, trying to entrench 

them in the public mind and establish a strong association with the Ukrainian events. The labels also 

immediately provoke very negative emotions within the population, which keeps alive the memory of 

World War II. Given the fact that every TV channel uses the same names when presenting news about 

Ukraine, the majority of Russians received the wrong impression about the legitimacy of this labeling; 

they accepted it at face value without demanding any concrete evidence. 

 

Being a part of the fight for the regime’s survival, many prominent political figures and officials 

have used these names. In speeches, President Putin has frequently described the annexation of Crimea 

and the situation in Ukraine using such negative terms as neo-Nazis, nationalists, Russophobes, and anti-

Semites (Putin, 2014; Videoscope, 2014). The leader of the Communist Party of the Russian Federation, 

Gennady Zyuganov, presents the Ukrainian protests as a coup orchestrated by Nazis, fascists, and 

Banderovzi gangs in his multiple public appearances on television. It is interesting that in 2015, TV 

became more cautious in its use of these negative names. Nowadays, talk show guests and government 

officials rarely use these labels. The TV propaganda has changed its preferences and operates now by 

names such as nationalists or extremists. One of the main reasons for this change is the failure of Putin’s 

ambitions in Donbass; he does not want to continue with military involvement (Kolesnikov, 2015). 

Therefore, the acute need for public support fades away, and media outlets change their rhetoric 

accordingly. 

 

                                                                                                                                                 
Yushchenko, made him a national hero, but due to a negative international reaction, Yushchenko 

rescinded the honor.  



4522 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

In general, to galvanize propaganda and make it more credible, these TV channels widely use 

testimonials from such people as Zyuganov, Joseph Kobzon, Vladimir Zhirinovsky, Nikita Mikhalkov, Oleg 

Tsarev, Igor Girkin, Alexander Zakharchenko, and Nikolay Starikov.3 The testimonials convey the opinions 

of public figures not only in the news but through the format of talk shows. In fact, for expertise and 

guidance, common people often search for authority from public figures. Information received from these 

individuals looks persuasive in the eyes of ordinary folks, especially if the propagandist message is 

constant and repetitive. Girkin and Zakharchenko, who are active participants in the battles against the 

Ukrainian army in Eastern Ukraine, became widely known to Russian viewers through their multiple 

interviews in news programs on NTV, Russia-1, and First Channel TV outlets. In contrast to these field 

commanders, many prominent Russian individuals, whose opinions and ideas serve as a model to common 

Russians, have an opportunity to convey their stances through not only news programs but various talk 

shows, such as Evening With Vladimir Solovyov (Russia-1), Politics (First Channel), Time Will Show (First 

Channel), Structure of Moment (First Channel), and The List of Norkin (NTV). In light of the upsurge of 

Putin’s rating, the president has become the main face on TV. The appearance of Sergey Lavrov, the 

minister of foreign affairs, Vitaly Churkin, permanent Russian representative to the United Nations, and 

other officials is dictated by the development of the political situation.  

 

With the threat of U.S. sanctions against Russia and the expansion of NATO’s presence in the 

Baltic States, in March and at the beginning of April 2014, the Ministry of Foreign Affairs and the Ministry 

of Defense published several archival documents about the activities of Stepan Bandera and his militants 

in the territories of Ukraine and Poland during the war (“Russian Ministry of Defense,” 2014). For a long 

time, these historical documents were highly classified and only a few researchers had access to them. 

Reports of Soviet guerrillas, officers, and soldiers of the Red Army then became open to the public 

(“Russian Ministry of Defense,” 2014). There is a lot of evidence about war atrocities committed by 

Ukrainian nationalists as well as evidence about their cooperation with the Nazi regime. This propaganda 

event was widely advertised by these TV channels and helped to establish (1) the legitimacy of the 

media’s focus on fascism and (2) the credibility of the propaganda campaign. Even for people who did not 

read or at least skim over these documents, this action of the Russian government made them sure that 

the Ukrainian Maidan was a creation of neofascists and followers of the Nazi collaborator Stepan Bandera. 

Also, this action increased the trust of the Russian population in the media and the regime. 

 

For emotional resonance, the media produced many reports with testimonies of ordinary people: 

Russian, Ukrainian, and Polish veterans of World War II; refugees from Eastern Ukraine; residents of the 

separatists’ regions; militants; members of nongovernmental organizations; and volunteers. Such 

                                                 
3 Kobzon is a famous Soviet and Russian singer. Zhirinovsky is a founder and leader of the Russian Liberal 

Democratic Party. He has been a serious candidate in several presidential elections and is famous for his 

populist far-right views. Mikhalkov is a famous actor and filmmaker who has won prizes at many 

prestigious film festivals (Cannes, France; Venice, Italy, etc.). Tsarev is a member of the Party of Regions 

(Ukraine) and a leader of separatists in Eastern Ukraine. Girkin is the former Minister of Defense of the 

Donetsk People's Republic. Zakharchenko is a pro-Russian separatist leader from Donetsk, Ukraine. 

Starikov is a Russian writer and journalist who argues for a return to calling modern Volgograd by its 

former name, Stalingrad. 



International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4523 

emotional presentations are an effective propagandist strategy of persuasion. On one hand, this strategy 

does not demand digging for facts, details, professional integrity, or skills from reporters. On the other 

hand, TV viewers, petrified by war atrocities, do not ask for evidence or proof, taking reporters’ ethical 

dignity for granted. The request for analytical appeal is missing from both sides: creators/reporters and 

consumers of propaganda. The illogical structure of these testimonies allows reporters to associate 

contemporary stories with the past by mixing sorrowful narratives and comments of people from Donetsk 

or Lygansk and of veterans of World War II with images of marches of the Right Sector in 2014–2015 and 

the Nazi Army in the 1940s. On October 19, 2014, Mirosław Hermaszewski, a Polish astronaut, reminisced 

about the murders of his relatives by Bandera militants and his difficult fatherless childhood (First 

Channel, 2014). 

 

It is worth noting that the film industry has been an essential part of the Soviet propaganda 

machine, helping to shape and maintain a particular psychological attitude. For many decades, 

filmmakers, controlled by the Communist Party, deliberately ignored widely known and controversial 

topics such as sex, corruption, and structural violence, focusing on anticapitalist propaganda and the 

glorification of the Communist regime (Taylor, 1998). Referring to the Soviet experience, modern TV 

outlets take advantage of documentaries, and this genre becomes a powerful tool for propaganda by 

distributing sociopolitical information. In fact, documentaries carry powerful potential for emotional claims 

to TV viewers, initiating and directing the personal identification of viewers with characters, events, and 

acts on TV screens. A series of propagandist documentaries about the Ukrainian events began in 

December 2013 with the airing of Technology of Maidan on NTV (NTV, 2013). At that time, the focus on 

fascism in propaganda did not reach its culmination, and to undermine the inner opposition, filmmakers 

employed well-known strategies: a presentation of oppositional leaders as Western puppets and protest 

actions as a threat to peace. On one hand, the documentary vividly depicted the transformation of civil 

protests in Kiev into full-fledged violence, transferring this association to peaceful demonstrations at 

Bolotnaya Square in Moscow in 2011–2012. According to the logic of the documentary, this uprising of the 

Russian opposition was a preliminary stage of uncontrollable violent actions, which were fortunately 

prevented. On the other hand, it revealed the so-called conspiracy of the predatory West and the 

Ukrainian corrupt, unpatriotic opposition against the Ukrainians. Further, the West-domestic opposition 

conspiracy pattern was transferred to the Russian antigovernment resistance. The documentary presented 

Putin’s regime as a strong government that saved society from plunging into a similar bloody disorder. 

The government used the media outlets for public condemnation of opponents’ tenets, and negative 

publicity seriously undermined the domestic opposition spreading these media stories while 

simultaneously providing positive coverage for the government. In total, from December 2013 to March 

2015, NTV alone bombarded Russian audiences, presenting 14 documentaries, 11 of which were devoted 

to various facets of the Ukrainian situation (see Table 2).  

 

 

 

 

 

 

 



4524 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

Table 2. NTV Documentary Films About Ukraine, December 2013 to March 2015. 

 

Date aired Title 

December 3, 2013 Maidan Technology 

December 12, 2013 Shale Gas in Ukraine 

February 20, 2014 Bandera’s Heirs 

March 4, 2014 Ukrainian Rulers (Part 1) 

March 14, 2014 Ukrainian Rulers (Part 2) 

March 28, 2014 Sasha Beliy 

April 30, 2014 The Hunt for Viktor Yanukovych 

February 8, 2015 War in Ukraine 

February 15, 2015 Pro-U.S. Troops: Ukraine 

February 22, 2015 The Maidan Revolution Kills Its Children 

March 15, 2015 Strange Suicides in Ukraine 

 

The coverage ranged from shale gas deposits and the corruption of the new Ukrainian 

government to biographies of Stepan Bandera, President Petro Poroshenko, a former boxing star, and Kiev 

mayor Vitali Klitschko among others (“Terezvitainoe rassledovanie,” 2015).  

 

In fact, talk shows aired in 2013–2015 imitate the unscripted character and spontaneous form of 

public participation. Several methods help to accomplish this: a selective approach to participants, 

preliminary monitoring of participants’ positions on the main issues, and the host’s engagement in a 

discussion panel. In a talk show format, participants include media professionals (politicians, journalists), 

experts (scholars, representatives of various organizations), and ordinary people. Although the first two 

categories are common guests on TV shows, appearances by ordinary folks depend on discussing certain 

topics and the appropriateness of the emotional potential of their contributions. The frequency of TV 

appearances for public figures depends on their loyalty to the regime. Therefore, the members of the 

political parties that made up the State Duma (United Russia, Communist Party, Liberal Democratic Party) 

are guests of talk shows on federal TV channels most often. The people who are known to be critical to 

government policy also may be invited, but the format of these programs forces some opponents to 

decline invitations. Still, there are some who accepted. Stanislav Belkovsky, a political expert on TVrain, 

noted that he repeatedly rejected invitations from the federal channels due to their unfair treatment and 

extremely biased approach (TVrain, 2015). Most of the time, opponents have less time than loyal guests 

to express their opinion; when their presentations contained valuable, persuasive arguments, they endure 

frequent and sudden interruptions from hosts or background noise. In addition, talk show discussions 

deliberately maintained the underrepresentation of opponents: The number of guests with antigovernment 

views is fewer than the number of supporters of the regime. The emotional format of the programs 

undermines the demand for valid arguments and facts, making a rational analysis look unpersuasive and 

often overshadowed by emotional blasts. One very effective method of manipulation used by TV outlets is 

the public demonstration of war atrocities during discussions—and in particular during opponents’ talk 

time. This method proved to have a wide persuasive effect on talk shows such as The List of Norkin, Time 

Will Show, and Politics. 

 



International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4525 

Given that the role of the host is defined by propagandistic goals, moderators allow the 

progovernment side to openly mock or loudly show negative emotions toward opponents. During 

programs, hosts do not try to mitigate conflicts or reach an agreement between speakers, or to underline 

the proper position to a viewing audience. On September 19, 2014, discussing critics of Russia’s presence 

in Ukraine, the host of The List of Norkin interrupted speakers using aggressive exclamations such as: 

“Why do these people hate our homeland? These people allow themselves to criticize our government, but 

their irrelevant criticism looks like an attempt to cast aspersions on all of us!” (NTV, 2014). On October 4, 

2014, the same host repeatedly laughed scornfully at the president of the Union of Right Forces, Leonid 

Gozman, who argued against the Russian aggression in Ukraine. Offering his opinion, the host used the 

following expressions: “traitors,” “enemies of our state,” “Bandera’s militants,” “fascists,” “despicable,” 

“unpatriotic,” and “the Ukrainian mess.” To support a speaker, another talk show host, Vladimir Solovyov, 

insulted Ukrainian politicians. He called Vitali Klitschko “a political appendix of misfortune” (Vecher s 

Vladimirom Solovyovym, 2014). Talking about the 15th prime minister of Ukraine, Arseniy P. Yatsenyuk, 

Solovyov made the following poignant comment: “If Yatsenyuk looks for bullets, he should go to the Babi 

Yar, where Ukrainian nationalists and German soldiers killed several thousands of Soviet people. He can 

find many bullets there” (Vecher s Vladimirom Solovyovym, 2014). Hosts always take a progovernment 

stance. Being the main voice of propaganda, TV shows do not look for the presentation of alternative 

perspectives and contrasting views on topical issues. Instead, their pivotal purpose is to deliver and 

entrench the government’s agenda in the public mind.  

 

Not all talk shows practice emotional appeal; some of them have a peaceful communication style 

with a slow, lecture-type discussion. On Russia-1, within the project Spezial Korrespondent (Special 

Correspondent), Arkady Mamontov has launched a TV program that is a hybrid between a talk show and a 

documentary (“Stars: Arkady Mamontov,” 2015). Between January 2014 and March 2015, 43 programs 

were aired, and all of them covered the situation in Ukraine. This format allowed him to mix the 

entertaining character of TV shows with serious political issues. His show follows a particular format. The 

host presents a new documentary, and then guests discuss issues covered by the documentary. Experts 

who starred in the documentary are key figures of discussions that increase the legitimacy of the 

documentary’s message. Interestingly, the slow-moving discussion between invited political figures and 

intellectuals is agitated by the aggressive appearance of the host, Mamontov, who is very generous in 

using derogatory labels and even cursing remarks toward opponents (Mamontov, 2014). 

 

Conclusion 

 

Trying to buy some time to increase Putin’s ratings, the oligarch regime has launched a massive 

anti-Ukrainian propaganda campaign. The progovernment TV outlets play a crucial role in delivering the 

regime’s ideas, achieving a desired effect toward protesters and shaping public opinion. TV channels enjoy 

a large reach as well as the absence of media plurality, which makes them very influential. While the 

number of progovernment media in Russia is essential, the segment of divergent voices is presented by 

only one TV channel, TVrain. 

  

Through historical narrative, the media has successfully employed many classic methods of 

propaganda and bridged the collective memory of World War II with the modern protests in Ukraine. 



4526 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

Given the political and economic climate in Russia in the 2000s, combined with growing nostalgia about 

the former glory of the Soviet Union, the Russian people were ripe for this sort of campaign. 

 

For Russian society, the collective memory of World War II has great emotional power, and the 

government uses this to its full advantage. After several reports about the nationalistic organization the 

Right Sector and repeated demonstrations of its symbolism, these memories were immediately caught up 

with the current political moment in the public’s imagination. During the second part of 2014, the media 

had just warmed up this connection of the past with the modern Ukrainian crisis, which directly defies 

rebels in Ukraine and indirectly defies the domestic opposition. Today, the rhetoric of the media has 

become more careful and less aggressive; the fascist trend has begun to lose its actuality and popularity 

due to political changes in the Russian Federation. 

 

 

References 

 

Aron, L. (2012). Roads to the temple: Truth, memory, ideas, and ideals in the making of the Russian 

Revolution, 1987–1991. New Haven, CT: Yale University Press.  

 

Beker, A. (2010). Building up a memory: Austria, Switzerland, and Europe face the Holocaust. In E. 

Langenbacher & Y. Shain (Eds.), Power and past: Collective memory and international relations 

(pp.97–121). Washington, DC: Georgetown University Press. 

 

Berger, T. (2002). The power of memory and memories of power: The cultural parameters of German 

foreign policy-making since 1945. In J. W. Müller (Ed.), Memory and power in post-war Europe: 

Studies in the presence of the past (pp. 76–99). Cambridge, UK: Cambridge University Press.  

 

Boym, S. (2002). The future of nostalgia. New York, NY: Basic Books.  

 

Butler, T. (1989). Memory: History, culture and the mind (Wolfson College lectures). Oxford, UK: 

Blackwell. 

 

Confino, A. (1997). Collective memory and cultural history: Problems of method. American Historical 

Review, 102(5), 1386–1403. 

 

Cubitt, G. (2007). History and memory. Manchester, UK: Manchester University Press. 

 

Does NTV channel close Norkin’s talk show? (2015). Top News. Retrieved from 

http://www.topnews.ru/news_id_78380.html  

 

Edgerton, G. (2000). Television as historian: An introduction. Film and Story, 30(1), 7–12. 

 

Erll, A. (2011). Memory in culture. New York, NY: Palgrave Macmillan. 

 

http://www.topnews.ru/news_id_78380.html


International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4527 

Federal Agency of Mass Communication. (2013). TV industry in Russia: Federal report. Retrieved from 

http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2013/tv_in_Russia.html  

 

Finney, P. (2011). Remembering the road to World War Two: International history, national identity, 

collective memory. New York, NY: Routledge. 

 

First Channel. (2014, October 19). News [Video file]. 1TV. Retrieved from 

http://www.1tv.ru/news/world/270048  

 

Gehlbach, S., & Sonin, K. (2008). Government control of the media. Retrieved from 

http://www.wallis.rochester.edu/wallisseminarseries/GehlbachSoninRochester2.pdf  

 

Gildea, R. (2002). Myth, memory and policy in France since 1945. In J. W. Müller (Ed.), Memory and 

power in post-war Europe: Studies in the presence of the past (pp. 59–75). Cambridge, UK: 

Cambridge University Press. 

 

Gudkov, L. (2014). Putin’s popularity. Levada. Retrieved from http://www.levada.ru/21-07-2014/reiting-

putina-prodolzhit-rost  

 

Halbwachs, M. (1992). On collective memory (L. A. Coser, Trans.). Chicago, IL: University of Chicago 

Press.  

 

Harress, C. (2015, May 8). Russia’s Victory Day parade in Moscow will celebrate 70th anniversary of WWII 

victory, showcase the newest military technology. International Business Time. Retrieved from 

http://www.ibtimes.com/russias-victory-day-parade-moscow-will-celebrate-70th-anniversary-

wwii-victory-1914866  

 

Hughes, M. (2014, March 3). The neo-Nazi question in Ukraine. Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/michael-hughes/the-neo-nazi-question-in_b_4938747.html  

 

Huyssen, A. (2000). Present pasts: Media, politics, amnesia. Public Culture, 12(1), 21–38. 

 

Jowett, G., & O’Donnell, V. (2005). Propaganda and persuasion (4th ed.). Los Angeles, CA: SAGE 

Publications.  

 

Kamenchuk, O., & Fedorov, V. (2008). WWII and its perception in society. Vestnik MGIMO, 4, 311–317.  

 

Kirillov, V. M. (2011). Metamorphoses of collective memory about WWII. Retrieved from 

https://www.ntspi.ru/about_academy/science/scientific_problem_laboratories/lab_3/%D0%A3%

D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%B8%20%D0%B5%D0%B3%D0%BE%2

0%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0/book/007.html#_ftn22  

 

http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2013/tv_in_Russia.html
http://www.1tv.ru/news/world/270048
http://www.wallis.rochester.edu/wallisseminarseries/GehlbachSoninRochester2.pdf
http://www.levada.ru/21-07-2014/reiting-putina-prodolzhit-rost
http://www.levada.ru/21-07-2014/reiting-putina-prodolzhit-rost
http://www.ibtimes.com/reporters/christopher-harress
http://www.ibtimes.com/russias-victory-day-parade-moscow-will-celebrate-70th-anniversary-wwii-victory-1914866
http://www.ibtimes.com/russias-victory-day-parade-moscow-will-celebrate-70th-anniversary-wwii-victory-1914866
http://www.huffingtonpost.com/michael-hughes/the-neo-nazi-question-in_b_4938747.html
https://www.ntspi.ru/about_academy/science/scientific_problem_laboratories/lab_3/%D0%A3%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%B8%20%D0%B5%D0%B3%D0%BE%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0/book/007.html#_ftn22
https://www.ntspi.ru/about_academy/science/scientific_problem_laboratories/lab_3/%D0%A3%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%B8%20%D0%B5%D0%B3%D0%BE%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0/book/007.html#_ftn22
https://www.ntspi.ru/about_academy/science/scientific_problem_laboratories/lab_3/%D0%A3%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%B8%20%D0%B5%D0%B3%D0%BE%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0/book/007.html#_ftn22


4528 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

Kolesnikov, A. (2015, May 20). Why Kremlin closed Ukraine project “New Russia”? Carnegie. Retrieved 

from http://carnegie.ru/2015/05/20/ru-60155/ijsx  

 

Laine, V. (2015, August). Managed nationalism: Contemporary Russian nationalistic movements and their 

relationship to the government (FIIA Working Paper 88). Helsinki, Finland: Finnish Institute of 

International Affairs. Retrieved from www.fiia.fi/assets/publications/wp88.pdf 

 

Laruelle, M. (2016). Misinterpreting nationalism: Why “Russkii” is not a sign of ethnonationalism. Ponars 

Eurasia. Retrieved from http://www.ponarseurasia.org/node/8218  

 

Levada Center. (2010). The celebration of the victory in WWII. Retrieved from 

http://www.levada.ru/press/2010040102.html  

 

Levada Center. (2014a). Dojd TV channel. Retrieved from http://www.levada.ru/28-02-2014/situatsiya-s-

telekanalom-dozhd  

 

Levada Center. (2014b). Russian media market: Television, print media and Internet. Retrieved from 

http://www.levada.ru/sites/default/files/levadareportmedia.pdf  

 

Levada Center. (2014c). Russians believe only federal channels. Radio Svoboda. Retrieved from 

http://www.svoboda.org/archive/radio-svoboda-news/78/016564/16564.html?id=26686749  

 

Levada Center. (2015a). Indexes. Retrieved from http://www.levada.ru/indeksy  

 

Levada Center. (2015b). Media credibility: Survey. Retrieved from 

http://www.levada.ru/2015/12/16/novostnye-istochniki-i-doverie-k-nim/  

 

Levada Center. (2015c). Press-vipyck: VMV 2 [Press-release: WWII]. Retrieved from 

http://www.levada.ru/29-04-2015/velikaya-otechestvennaya-voina  

 

Mamontov, A. (2014). Banderovzi [Bandera’s people] [Video file]. Russia TV. Retrieved from 

http://russia.tv/video/show/brand_id/9361/episode_id/987229/video_id/999948/ 

viewtype/picture/  

 

Markwick, R. D. (2012). The Great Patriotic War in Soviet and post-Soviet collective memory. In D. Stone 

(Ed.), The Oxford handbook of postwar European history (pp. 692–714). Oxford, UK: Oxford 

University Press. 

 

NTV. (2013, December 3). Terezvitainoe rassledovanie [TV investigation] [Video file]. Retrieved from 

http://www.ntv.ru/peredacha/proisschestvie/m4001/o205216/comments/  

 

NTV. (2014, September 19). The list of Norkin [Video file]. YouTube. Retrieved from 

https://www.youtube.com/watch?v=RETQSuaDXB4  

http://carnegie.ru/2015/05/20/ru-60155/ijsx
http://www.ponarseurasia.org/node/8218
http://www.levada.ru/press/2010040102.html
http://www.levada.ru/28-02-2014/situatsiya-s-telekanalom-dozhd
http://www.levada.ru/28-02-2014/situatsiya-s-telekanalom-dozhd
http://www.levada.ru/sites/default/files/levadareportmedia.pdf
http://www.svoboda.org/archive/radio-svoboda-news/78/016564/16564.html?id=26686749
http://www.levada.ru/indeksy
http://www.levada.ru/2015/12/16/novostnye-istochniki-i-doverie-k-nim/
http://www.levada.ru/29-04-2015/velikaya-otechestvennaya-voina
http://russia.tv/video/show/brand_id/9361/episode_id/987229/video_id/999948/viewtype/picture/
http://russia.tv/video/show/brand_id/9361/episode_id/987229/video_id/999948/viewtype/picture/
http://www.ntv.ru/peredacha/proisschestvie/m4001/o205216/comments/
https://www.youtube.com/watch?v=RETQSuaDXB4


International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4529 

Olick, K. (2007). The politics of regret: On collective memory and historical responsibility. New York, NY: 

Routledge. 

 

Pozner about the modern Russian television. (2015). Pozner Online. Retrieved from 

http://pozneronline.ru/2015/05/11601/  

 

Profile: Ukraine’s ultra-nationalist right sector. (2014, April 28). BBC. Retrieved from 

http://www.bbc.com/news/world-europe-27173857  

 

Putin, V. (2014, March 18). Address by president of the Russian Federation. Moscow, Russia: The Kremlin. 

Retrieved from http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603  

 

Reading, A. (2011). Memory and digital media: Six dynamics of the globital memory field. In M. Neiger, O. 

Meyers, & E. Zandberg (Eds.), On media memory: Collective memory in a new media age (pp. 

241–252). London, UK: Palgrave Macmillan.  

 

Ricoeur, P. (2004). Memory, history, forgetting. (K. Blamey & D. Pellauer, Trans.). Chicago, IL: University 

of Chicago Press.  

 

Rigney, A. (2005). Plenitude, scarcity, and the circulation of cultural memory. Journal of European 

Studies, 35(1), 11–28. 

 

Ringis, A. (2015, July 20). Interview with E. Lesnoy. Ukrainian Pravda. Retrieved from 

http://life.pravda.com.ua/person/2015/06/20/195946/  

 

RT: TV network. (2015, May 9). Parade on the Red Square 9 May 2015. YouTube. Retrieved from 

https://www.youtube.com/watch?v=pPCXiyo-3L8  

 

Russian media and anti-Ukrainian propaganda. (2014). Radio Svoboda. Retrieved from 

http://www.svoboda.mobi/a/25283349.html  

 

Russian Ministry of Defense reveals new documents about “Banderovzi” in Ukraine. (2014, March 4). Ria 

News. Retrieved from http://ria.ru/society/20140403/1002328994.html  

 

Russian politician beaten after reporting soldiers’ funerals. (2014). Radio Free Europe/Radio Liberty. 

Retrieved from http://www.rferl.org/content/russia-pskov-politician-attacked/26558191.html  

 

Shevzov, V. M. (2010). The great victory and historical memory. Vestnik Military University, 2(22), 5–11. 

 

Silverstone, R. (1999). Why study media? London, UK: SAGE Publications. 

 

Smith, A. D. (1999). Myths and memories of the nation. Oxford, UK: Oxford University Press. 

 

http://pozneronline.ru/2015/05/11601/
http://www.bbc.com/news/world-europe-27173857
http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603
http://life.pravda.com.ua/person/2015/06/20/195946/
https://www.youtube.com/watch?v=pPCXiyo-3L8
http://www.svoboda.mobi/a/25283349.html
http://ria.ru/society/20140403/1002328994.html
http://www.rferl.org/content/russia-pskov-politician-attacked/26558191.html


4530 Julia Sweet International Journal of Communication 10(2016) 

Snyder, T. (2002). Memory of sovereignty and sovereignty over memory: Poland, Lithuania and Ukraine, 

1939–1999. In J. W. Müller (Ed.), Memory and power in post-war Europe: Studies in the 

presence of the past (pp. 39–59). Cambridge, UK: Cambridge University Press.  

 

Stars: Arkadyi Mamontov. (2015). Russia TV. Retrieved from 

http://russia.tv/person/show/person_id/4902/  

 

Svanidze: Prohibited topics instead of censorship. (2015, January 16). Sobesednik. Retrieved from 

http://sobesednik.ru/politika/20150126-svanidze-vmesto-cenzury-na-tv-vveli-zapretnuyu-

traktovku  

 

Taylor, R. (1998). Film propaganda: Soviet Russia and Nazi Germany (2nd rev. ed.). New York, NY: I. B. 

Tauris.  

 

Terezvitainoe rassledovanie: Vce programi [TV investigation: All programs]. (2015). NTV. Retrieved from 

http://www.ntv.ru/peredacha/proisschestvie/m4001/o230317/  

 

TVrain. (2015, June 9). Belkovsky na Dojd [Belkovsky on TVrain channel] [Video file]. Retrieved from 

http://tvrain.ru/teleshow/belkovskij_na_dozhde/belkovskij_o_tom_chto_obschego_u_dnr_i_igil_s

mog_b-388919/  

 

Ukraine: The Galician SS Division is considered as a part national heritage. (2009). Rosbalt. Retrieved 

from http://www.rosbalt.ru/ukraina/2009/04/21/635030.html  

 

Vecher s Vladimirom Solovyovym. (2014, January 24). Poedinok [Video file]. Retrieved from 

https://www.youtube.com/watch?v=7-YP9_VeKA8&list=PLwJvP0lZee7yjVP-

ROBdXtg2eSwTvJNfY&index=3  

 

Videoscope. (2014, March 13). Press-conference about Ukraine with Putin [Video file]. Retrieved from 

Videoscope.cc/161598-press-konferencija-valdimira-putina-po-ukraine.html  

 

Volkmer, I. (2006). News in public memory: An international study of media memories across 

generations. New York, NY: Peter Lang.  

 

Warburg, B. (2010). Germany’s national identity, collective memory, and role abroad. In E. Langenbacher 

& Y. Shain (Eds.), Power and past: Collective memory and international relations (pp. 51–71). 

Washington, DC: Georgetown University Press. 

 

WCIOM. (2014). Press-vipyck 2607: VMV II v rasskazax i filmax [Press release 2607: In narratives and 

movies]. Retrieved from http://wciom.ru/index.php?id=236&uid=114864  

 

Who owns media in Russia? (2014, July 11). BBC. Retrieved from 

http://www.bbc.co.uk/russian/russia/2014/07/140711_russia_media_holdings  

http://russia.tv/person/show/person_id/4902/
http://sobesednik.ru/politika/20150126-svanidze-vmesto-cenzury-na-tv-vveli-zapretnuyu-traktovku
http://sobesednik.ru/politika/20150126-svanidze-vmesto-cenzury-na-tv-vveli-zapretnuyu-traktovku
http://www.ntv.ru/peredacha/proisschestvie/m4001/o230317/
http://tvrain.ru/teleshow/belkovskij_na_dozhde/belkovskij_o_tom_chto_obschego_u_dnr_i_igil_smog_b-388919/
http://tvrain.ru/teleshow/belkovskij_na_dozhde/belkovskij_o_tom_chto_obschego_u_dnr_i_igil_smog_b-388919/
http://www.rosbalt.ru/ukraina/2009/04/21/635030.html
https://www.youtube.com/watch?v=7-YP9_VeKA8&list=PLwJvP0lZee7yjVP-ROBdXtg2eSwTvJNfY&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=7-YP9_VeKA8&list=PLwJvP0lZee7yjVP-ROBdXtg2eSwTvJNfY&index=3
http://wciom.ru/index.php?id=236&uid=114864
http://www.bbc.co.uk/russian/russia/2014/07/140711_russia_media_holdings


International Journal of Communication 10(2016)  Political Invasions Into Collective Memories  4531 

Zandberg, E. (2010). The right to tell the story: Journalism, authority and memory. Media, Culture and 

Society, 32 (1), 5–24.  

 

Zydin, A. (2015). President for the Russian majority: Putin’s approval rating during the last 15 years. 

Politanalitika. Retrieved from http://www.politanalitika.ru/russia/prezident-

rasshiryayushchegosya-bolshinstva-reyting-v-putina-za-poslednie-15-let/  

http://www.politanalitika.ru/russia/prezident-rasshiryayushchegosya-bolshinstva-reyting-v-putina-za-poslednie-15-let/
http://www.politanalitika.ru/russia/prezident-rasshiryayushchegosya-bolshinstva-reyting-v-putina-za-poslednie-15-let/

