
International Journal of Communication 8 (2014), 2705–2724 1932–8036/20140005 

Copyright © 2014 (Tabe Bergman). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 

Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

The Case for a Dutch Propaganda Model 

 

TABE BERGMAN 

Renmin University of China, China 

 

Media scholars in the Netherlands have largely ignored Edward Herman and Noam 

Chomsky’s propaganda model. Nonetheless, this article concludes that the model is 

germane to Dutch journalism and its current crisis because of the striking similarities 

between the Dutch and U.S. news systems and content. By focusing on the systems’ 

similarities instead of their differences, this article highlights the influence of the market 

on journalism on both sides of the Atlantic and offers insight into the PM’s international 

applicability. The article outlines the PM, discusses its increased relevance, and 

highlights the prominence of the model’s five filters in the Dutch media landscape. 

Keywords: propaganda model, the Netherlands, Edward Herman, Noam Chomsky, Dutch 

journalism, political economy, news media 

Introduction 

Scholars have argued that, from the perspective of stimulating informed citizenship, the news in 

Europe is more wholesome than in the United States. One often-mentioned reason is the existence of 

well-funded public broadcasters (Curran, 2011; Cushion, 2012). They are correct, of course. Take the 

Netherlands. Like most Northern and Western European countries, it has a liberal reputation, certainly 

culturally (consider issues such as abortion, drugs, and the death penalty) but also politically—at least 

before the rise of the extreme right in the 2000s. Income inequality is not near the levels in the United 

States. The mainstream political spectrum in the Netherlands extends relatively far to the left, and the 

country has a long tradition of public service broadcasting. It would appear logical, therefore, to assume 

that the news in the Netherlands rarely, if ever, exhibits the fundamental problem that has plagued 

commercial news in the United States—namely a clear bias in favor of the interests of political and 

economic elites, even to the extent that American journalism can be said to portray the world in a deeply 

misleading light (Bagdikian, 2004; Herman & Chomsky, 1988; McChesney, 1999, 2004).  

Yet a strong empirical case can be made that throughout the 20th century and up to the present, 

the Dutch news has been similarly flawed, both during and after the era of partisan journalism, which 

ended in the 1970s (Bergman, 2013a, 2013b, 2014; De Landtsheer, Palmer, & Middleton, 2002; Hietbrink, 

Keulen, & Van Voorst, 2010; Rietman, 1988; Roholl, 2008; Ummelen, 2009). Since World War II, the 

Netherlands has been a loyal ally of Washington. Dutch and U.S. perspectives on economic and foreign 

affairs largely overlap. The Dutch corporate sector, which is led by multinationals such as Shell and Philips, 

                                                 
Tabe Bergman: tabebergman@gmail.com 

Date submitted: 2014–02–17 

http://ijoc.org/


2706 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

shares Washington’s desire for “free markets.” In other words, looking at the political economy of Dutch 

society, one might expect that the biases in the Dutch media run in the same direction as those in the U.S. 

media. Additionally, as Jürgen Habermas once remarked, it might well be unwise to “harbor any illusions” 

about a public sphere in which a public broadcaster is present but “commercialized mass media set the 

tone” (McChesney, 1999, p. 245). 

This article, then, argues that a successful model in the U.S. tradition of political economy of the 

news media—Edward Herman and Noam Chomsky’s propaganda model (PM)—is germane to the study of 

Dutch journalism. In fact, its applicability is increasing as a result of the current crisis in Dutch journalism 

(Bergman, 2013a; Ummelen, 2009). After describing the PM and pointing to its continuing and increasing 

relevance and applicability outside of the United States, this article examines the current Dutch media 

landscape for the presence of the five filters. Subsequently, it summarizes existing research that supports 

the viability of a Dutch PM. Then it shows that the model’s second order prediction—namely that the 

model itself will be neglected in scholarship and the public debate—also holds true for the Netherlands. 

The Propaganda Model (PM) 

The PM as described by Herman and Chomsky in Manufacturing Consent (2002) identifies five 

filters that distort the news in the United States, perhaps most obviously foreign and economic news, in 

concord with the interests of domestic political and economic elites. This bias results from concentrated, 

private ownership of the media (the first filter), the dependence on advertisers (the second filter), the 

sourcing practices of professional journalism and the orchestrated public relations (PR) efforts of the 

powers that be (the third filter), the ability of powerful institutions and persons to discipline the media 

through negative feedback or “flak” (the fourth filter), and the prevailing ideological climate (the fifth 

filter), which includes anticommunism during the Cold War and promarket ideology and arguably the “war 

on terror” since then (Pedro, 2011a & b). Through the study of “paired examples”—simultaneous events 

such as elections and massacres that are similar except that some are organized or perpetrated by 

friendly governments, often with Washington’s support, and others by enemy governments—Herman and 

Chomsky show that the American media consistently privilege state and corporate narratives in explaining 

the world, despite much evidence from more independent sources (e.g., human rights organizations) that 

provide a very different and more compelling description and explanation of events. 

In Herman and Chomsky’s ironic terminology, the media focus on and humanize “worthy victims,” 

those who are on the receiving end of crimes perpetrated by official enemies, at the expense of “unworthy 

victims,” the people whose lives are destroyed in the maintenance of U.S. power. The media stick closely 

to official explanations and points of view. Alternative views are filtered out and marginalized; the media 

set the limits of debate and overwhelmingly reflect only the discussions that rage among supposedly 

credible sources: political and economic managers (Klaehn, 2002a, 2008; Pedro, 2011a & 2011b). 

The PM’s merits have often been debated (Corner, 2003; Entman, 1990; Herman, 2000; Herring 

& Robinson, 2003; Klaehn, 2003a, 2003b, & 2009; Klaehn & Mullen, 2010; LaFeber, 1988; Lang & Lang, 

2004a & 2004b; Pedro, 2011a & 2011b). Therefore this article does not extensively review the PM. 

Instead it emphasizes that the model’s conclusions are hardly controversial within academia, even though 

the model itself remains marginalized (Jensen, 2010; Mullen, 2010b; Robertson, 2011). Much research 



International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2707 

 

exists that, explicitly or implicitly, supports the model, especially for the United States but also for other 

Western countries (Klaehn, 2009; Mullen, 2010a) such as, for example, Canada (Klaehn, 2002b & 2005), 

Spain (Sierra & Vázquez, 2006), and Britain (Goss, 2013). 

Eric Herring and Piers Robinson (2003) argue that noted U.S. scholars such as Daniel Hallin 

(1989) and Lance Bennett (1990) consider the coverage of foreign events in the U.S. media to be flawed 

in ways similar to those described by the PM: 

The standard liberal myth of the news media in the West—that it is independent of elite 

interests and provides the people with the information necessary to ensure that they can 

hold elites and in particular governments to democratic account—is rejected widely by 

academics who study the news media and US foreign policy . . . the most common and 

empirically substantiated perspective is that, with respect to coverage of US foreign 

policy, on balance, the US media serve elite interests and undermine democracy. The 

media do this by portraying the world in a way that tends to shape the perspective of 

those entering the political elite, generate public consent for or at least acquiescence to 

US foreign policy and make it difficult for the public to have access to information 

necessary to challenge the interests of the elite. (Herring & Robinson, 2003, pp. 554–

555) 

In recent years, journalism worldwide, including in the Netherlands, has been deeply and 

negatively affected by a range of developments: increased emphasis on the bottom line, media 

concentration, budget cutbacks both in commercial journalism and public broadcasting, and the rise of 

digital technologies. These developments would lead one to suspect that the PM now provides a more 

salient explanation of media performance than when it was introduced at the end of the Cold War, because 

the influence of the market on journalism has undoubtedly increased, and the Internet has not made good 

on its promise of spawning an effective public sphere to counter commercial media (Goss, 2013; Herman, 

2000; Herman & Chomsky, 2002; McChesney, 2013; Mullen, 2009; Pedro, 2011a & 2011b; Winter, 2007).   

Applying the PM Outside the United States 

The applicability of the PM to countries other than the United States is a contested issue, even 

among the model’s supporters (Pedro, 2011b). A number of scholars, including John Corner (2003)—in 

debate with Klaehn (2002a, 2003b)—Jeff Goodwin (1994), and Collin Sparks (2007) have raised the 

possibility that the PM only explains U.S. news because other countries have different political and media 

systems. For instance, national-socialist and social-democratic parties have had very little sway in the 

United States, as opposed to their influence in many European countries. The range of established political 

parties is wider in Europe; therefore its media content too can be expected to be ideologically more 

diverse. The United States has a weak tradition of public broadcasting, again as opposed to that of 

European countries. Differences in regulatory regimes and in the “range and profile of the press system” 

(Corner, 2003, pp. 367–368) might diminish the relevance of the PM outside the United States—diminish 

perhaps, but not eradicate (Goss, 2013; Robertson, 2011). As Joan Pedro writes, 



2708 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

In the United States, as the hegemonic center of the world system where capitalism and 

the mechanisms of power are more developed, the influence of [the] filters is greater, 

but in other countries with similar characteristics, this influence is also evident. (2011b, 

p. 1909)  

The following discussion of the Dutch media landscape, ordered by the five filters, aims to show 

the validity of that statement for the Netherlands. 

The First Filter: Ownership 

The Press 

The PM’s “crucial structural factors derive from the fact that the dominant media are firmly 

embedded in the market system” (Herman, 2000, p. 102). Therefore, the first filter, ownership, is the 

most important. At first glance one might assume that this filter, and also the second one, the reliance on 

advertisers for funding, are hardly germane to the Netherlands, with its strong tradition of public 

broadcasting. Yet a closer look reveals that the Dutch media are deeply entrenched in the market. With 

the exception of the public broadcasting organizations, the Dutch media too “are profit-seeking 

businesses, owned by very wealthy people (or other companies); and they are funded largely by 

advertisers who are also profit-seeking entities, and who want their advertisements to appear in a 

supportive selling environment” (ibid.). 

The Dutch print media are privately owned and the newspaper industry is highly concentrated. 

With a combined share of 80%, three corporations dominated the regional and national newspaper 

markets in early 2013. The publicly traded Telegraaf Media Groep (TMG) is the largest publisher with a 

market share of 37% (Dutch Media Authority, 2013, pp. 61–62). TMG owns the country’s most popular 

newspaper, De Telegraaf, and the free papers Spits! and Metro. They are the fourth and second largest 

newspapers, respectively. Much of their content consists of copy provided by the leading Dutch news 

agency, ANP. According to journalists working at the papers, PR material is a “very important” (Prenger, 

Van der Valk, Van Vree, & Van der Wal, 2011, p. 3) resource too. TMG also owns five regional newspapers, 

the largest producer of online videos, and several magazines and radio stations, including the popular Sky 

Radio (Dutch Media Authority, 2013). With about one-third of TMG shares in its possession, the Van 

Puijenbroek family is in control of the group. The family also owns textile producer Van Puijenbroek 

Textiel, which has been a steady supplier of the Dutch army since 1925 (Van Amerongen & Brouwer, 

1995). 

The second biggest newspaper publisher in the Netherlands, the publicly traded Mecom, is 

controlled by British insurance companies and investors. Mecom owns nine regional papers and controls 

23.5% of the combined national and regional markets. It also owns media in Denmark (Dutch Media 

Authority, 2013). The third biggest newspaper publisher is De Persgroep NV, a Belgian company wholly 

owned by the Van Thillo family, which amassed a fortune through banking and colonial exploitation in the 

Congo. The company publishes newspapers and magazines in Flanders and holds a 50% stake in the 

biggest owner of commercial radio and television stations in that Belgian region. In the Netherlands, De 



International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2709 

 

Persgroep NV owns the national papers Trouw, Algemeen Dagblad (including its many regional editions), 

and de Volkskrant. It also owns the local Amsterdam paper Het Parool and a radio station (ibid.). 

As a result of economic hard times, revenue from advertising has dropped precipitously. The 

online versions of papers attract many visitors, but are hardly profitable. In the first decade of the 21st 

century, 5,310 jobs were lost in the Dutch newspaper industry. In 2010, the industry still provided work 

for 8,570 people (Rutten & Slot, 2011). Editors-in-chief have more and more become adjuncts to the 

publisher, partly as a result of the pressures arising from the dire financial situation of newspapers. This 

means that the business side has won in influence at the cost of the editorial side, with the inevitable 

result that market considerations have even further infiltrated the daily practice of journalism (Blokker, 

2010). Yet the press remains largely unregulated. Media policy in the Netherlands has been an exercise in 

modesty, as Jo Bardoel (2003) put it, due to freedom of the press concerns and because an ideological 

consensus on the issue has been lacking. Policy can be characterized as somewhere in between the Anglo-

American reticence to disturb the market and the more interventionist attitudes prevalent on much of the 

European continent. 

In summary, the Dutch newspapers are securely in the hands of domestic and especially foreign 

elites who are legally obliged to strive for maximum profit. The newspaper sector is highly concentrated. 

The News Agencies 

The situation regarding the news agencies in the Netherlands is unique. The two agencies, ANP 

and Novum Nieuws, are both privately owned and managed for profit. In all other European countries, a 

national news agency exists, which is controlled by media companies. No other European country has two 

news agencies that are in competition with each other. In about half of all European countries, the national 

news agency receives direct or indirect state subsidies or the newspaper industry receives substantial 

state support, but not in the Netherlands. It is estimated that worldwide about three in four news agencies 

receive direct or indirect state subsidies (Rutten & Slot, 2011). 

In 2003, the private equity firms NPM Capital and Gimv acquired a majority stake in the ANP. 

Four years later, they bought the remaining shares from the newspaper publishers. As one observer noted 

on the site for professional journalists, villamedia.nl, the ANP formed a “perfect communication link 

between the multifaceted interests of NPM Capital and the outside world.” He also noted that the ANP is 

very much aware that it is in the business of producing profits (Dukker, 2010, paras. 13–14)). The agency 

has increased its output in text and images by 40% (Rutten & Slot, 2011), whereas the number of editors 

and reporters has been reduced in order to cut costs (Vermaas & Janssen, 2009). It is indeed remarkable 

that the agency has retained its reputation of independence and objectivity (Dukker, 2010). 

The foreign news that the ANP disseminates originates from other Western news agencies. In the 

global news flows, Euro-American dominance is overwhelming, albeit perhaps diminishing, and the ANP is 

part of that dominance (Boyd-Barrett, 2000). It might be expected that its content suffers from a pro-

Western bias. A procorporate bias might also be expected. The ANP does not just deliver news to the 

media but also to corporations like Shell and Fortis Bank (Vermaas & Janssen, 2009). In addition, the ANP 



2710 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

teaches businesses how to write press releases (Rutten & Slot, 2011). In 2010, the ANP was taken over by 

V-Ventures, the investment branch of commercial broadcaster Veronica. 

The second news agency, Novum Nieuws, started in 1999 and has conquered a small segment of 

the market (Rutten & Slot, 2011). The agency focuses on providing entertainment news and radio 

bulletins. Novum’s foreign desk translates and edits copy from the Associated Press. Twenty jobs were lost 

in 2008, but the agency regained ground thereafter (Rutten & Slot, 2011). The competition between ANP 

and Novum has had at least one effect: The ANP now also produces entertainment news (Rutten & Slot, 

2011; Vermaas & Janssen, 2009). 

The conclusion is clear. As the news agencies are privately owned and run for profit, one would 

expect that their case, at least the PM, is germane to the Netherlands, in fact, more so than in many other 

countries including the United States. 

Broadcasting 

The foremost expert on Dutch broadcasting, Jo Bardoel (2008), has summed up its historical 

development:  

The Dutch system of “segmented pluralism,” in which social groups and civil society play 

a vital role represents an interesting alternative to media systems relying mainly on 

either the state or the market. But at the beginning of a new century, this unique Dutch 

model is eroding rapidly and is starting to resemble a more European or even global 

media model in which liberal policies and commercial media markets dominate. Over the 

past two decades the Dutch media have changed almost completely, and public 

information has shifted from a merit-good to a market commodity, mainly as a result of 

liberalizing national and European broadcasting and telecommunications policies. 

Consequently, the Dutch television sector has become increasingly internationalized. 

(pp. 199–200) 

Policies promoted by the European Commission (EC) have resulted in private interests increasing 

their influence on the formulation of public broadcasting strategies. The interests of stakeholders other 

than private media companies are underrepresented. The EC’s  

multi-stakeholder policy practices are far from inclusive and fail to meet several aspects 

of deliberative democracy. Essentially, they have been created in response to market 

pressures (and, hence, over-focus on market questions) and rarely take as their starting 

point the improvement of public service broadcasting as a democratic policy project. 

(Donders & Raats, 2012, p. 162) 

The television market is, just like the newspaper market, dominated by three players: public 

broadcasting the German media behemoth Bertelsmann, and the Finnish Sanoma group. Together they 

control almost 90% of the national market (Dutch Media Authority, 2013). Bertelsmann owns the RTL 

channels in the Netherlands through the RTL Group, which holds interests in dozens of television and radio 



International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2711 

 

channels throughout the world. Sanoma owns the SBS channels in the Netherlands. Thus, most of the 

television broadcasting industry is owned by two foreign corporations and run for profit. 

The presence of public broadcasting organizations with a market share of about one-third poses 

the strongest challenge to the PM’s application to the Netherlands. Following Alex Doherty’s revision of the 

model to incorporate the BBC and thus make it relevant to the study of British media, the argument here 

is that Dutch public broadcasting too “is not free at all, but is merely subject to different forms of control” 

(Doherty, 2005, para. 9). The public broadcasting organizations might not be profit-seeking enterprises, 

but of necessity they have been much preoccupied with cost saving, especially of late. They too are victim 

of the “commercial logic” of cost saving and output maximization (Davies, 2009). The commercial context 

they operate in has overwhelmed and neutralized them. 

The people leading the public broadcasting organizations hail from elite sectors of society. For 

example, those in charge of the social-democratic broadcaster VARA hold such other jobs as lawyer or 

professor, or occupy a leading position at an environmental group, a publisher, or a pension fund, 

according to the VARA website. Some are involved in one capacity or the other with the social-democratic 

party Partij van de Arbeid (PvdA), for instance by occupying a seat in the Dutch senate. Regarding the 

BBC, Doherty (2005) observed, “For the most part, the members of the board are drawn from a narrow 

elite sector of society with intimate links to government and big business” (p.      ). This goes for the 

Netherlands too. The main difference with Britain is that the Dutch state has no say in who gets appointed 

to lead the broadcasting organizations. Yet judging from the composition of its leadership, one would not 

expect VARA to challenge the fundamental premises of Dutch economic or foreign policy. The same goes 

for the other public broadcasting organizations. 

The daily public news shows, the Journaals, are not produced by the broadcasting organizations 

but by the NOS. The NOS is publicly funded but independently run. It has a statutory obligation to produce 

news in the public interest (Bardoel & D’Haenens, 2008). Nonetheless, the Journaals’ news is hardly 

distinguishable from its sole commercial counterpart, RTL Nieuws. Aside from some real differences, there 

were “striking similarities” between the way the NOS and the commercial news reported on the 

parliamentary elections in 1994 and 1998, according to Cees Van der Eijk. 

Both reacted to the parties rather than trying to initiate news stories, and both devoted 

considerably more time to the “hoopla” and “horse race” aspects of the campaign than 

to the discussion of . . . policy or issues. In addition, both paid considerably more 

attention to the larger parties than to the smaller ones, and both focused heavily on the 

. . . leaders of the parties. (Gunther & Mughan, 2000, p. 325)  

On the whole, the commercial stations have failed to do good journalism. In fact, for the most 

part, they have failed to do journalism at all. Only the channel RTL4 broadcasts a daily news show, RTL 

Nieuws, which is more or less well regarded. The other channels produce no serious daily news show and 

hardly any other programs that might be termed journalistic. 

 



2712 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

Dutch public television since the 1970s has operated on a hidden commercial logic (Bergman, 

2013b). With the advent of commercial television in the Netherlands in 1989, the pressure on public 

broadcasting to be mindful of ratings has undoubtedly increased even more. Even public current affairs 

programs pay a lot of attention to ratings. When discussing who to invite, the editors of the leading 

political talk show Buitenhof always consider how a prospective guest did in the ratings the last time 

around (Luyendijk, 2010). In short, Dutch public broadcasting has not been able to resolve the “core 

dilemma” of public broadcasters everywhere: their relationship to the wider capitalist political economy 

(McChesney, 1999). 

With a combined share of more than 80%, the national radio market is controlled, yet again, by 

three big players: public broadcasting the Telegraaf Media Groep (TMG), and Talpa Media (Dutch Media 

Authority, 2013). TMG is also the dominant player in the newspaper industry. In the mid-20th century, 

radio was still the “quintessential family medium,” but in the 21st century radio has devolved into the 

ultimate “target audience medium,” obsessed with “formats, target groups and market shares” (Bakker & 

Scholten, 2009, p. 88). 

The Second Filter: Advertising 

The Dutch press depends on advertising revenue to stay afloat in the market place. The second 

filter therefore applies to the press and of course to the commercial broadcasters. But it also applies in 

part to the public broadcasting organizations. Although the majority of the funds that they operate on are 

public funds, they receive about a quarter of their budget from the revenue of the commercials they air 

(Dutch Media Authority, 2013). The negatives that Herman and Chomsky have identified with an 

advertising-supported media system therefore also apply to the Dutch media. As Herman and Chomsky 

(1988) wrote, “With advertising, the free market does not yield a neutral system in which final buyer 

choice decides. The advertisers’ choices influence media prosperity and survival” (p. 14; emphasis in 

original). For instance, the social-democratic newspaper Het Vrije Volk was dismantled in the 1970s partly 

because it could not generate enough ad revenue, analogous to the fate of the Daily Herald in Britain 

(Bergman, 2013a; Herman & Chomsky, 1988). It can come as no surprise that the Netherlands has no 

labor papers anymore. Advertisers prefer to avoid advertising in papers that are critical of capitalism. 

The Third Filter: Sourcing 

Commercial media prefer “a steady, reliable flow of the raw material of news” (Herman & 

Chomsky, 1988, p. 18), with the result that journalists spend much time at press conferences and other 

pseudo-news events orchestrated by official and corporate sources, which on the whole are deemed 

reliable. The third filter, sourcing, is also germane to the Dutch situation. Institutional sources are 

prominent in reporting (Vasterman & Aerden, 1995). An institutional bias has been documented for the 

public news programs, the Journaals. Philip Van Praag Jr. (2002) condemned the Journaals for focusing 

during election campaigns almost exclusively on the political parties that were assumed to end up taking 

part in the governing coalition. One would expect that the relatively broad political spectrum in the 

Netherlands would lead to relatively diverse news, but Van Praag’s study indicates that this expectation 

might be largely unfounded. 



International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2713 

 

A study concluded that public broadcasting leans to the right. From September through 

November, 2010, 47 of the top 100 guests on public broadcasting talk shows were from the right and only 

17 from the left. A similar study in 2008 showed that public broadcasting was “more right-wing” than 

“generally assumed”; 35 of the top 100 guests came from the right and 28 from the left (Beerekamp, 

2010). Right-wing voices are also prominent in the magazine market. Of the four general interest 

magazines, the business-oriented Elsevier dominates the market with a 64% share. The left-leaning Vrij 

Nederland and De Groene Amsterdammer together hold about 30% of the circulation (Dutch Media 

Authority, 2013, p. 74). 

Dutch journalism is highly professionalized, with many journalists holding advanced degrees, 

often in journalism. In other words, the dominant ideology among Dutch journalists, including those 

working in public broadcasting, is “objectivity.”  This conception of what journalism should be is at the root 

of all kinds of well-documented problems, especially an overdependence on official sources, in part 

resulting from the need for a reliable news flow that carries a reduced risk of flak. It is an accepted notion 

among scholars that political reporters and politicians are caught in a symbiotic relationship; they feed off 

and depend on each other (Bardoel, J., Vos, C., Van Vree, F., & Wijfjes, H., 2002; Luyendijk, 2010). For 

example, journalists have moonlighted for government agencies, raking in a lot of money consulting and 

leading seminars or discussions (Bakker & Scholten, 2009). 

By the turn of the century, the ratio of PR practitioners to journalists in the Netherlands was 

about one-to-one, with the former already outnumbering the latter (Prenger & Van Vree, 2003). Since 

then, the PR industry has grown dramatically. The exact ratio of PR practitioners to journalists is unclear. 

Extrapolating from the study by Mirjam Prenger et al. (2011), it appears that an estimate of at least three 

PR practitioners for every journalist in the Netherlands is reasonable. Drawing on the same study, Joke 

Hermes (2011) estimated the ratio to be five-to-one. Although cross-national comparisons are tricky as a 

result of different definitions and research designs, it might be noted that in the United States the ratio of 

PR practitioners to journalists was found to be about four-to-one (McChesney & Nichols, 2010). Lack of 

clarity about the precise numbers notwithstanding, Prenger et al. (2011) concluded that in the 

Netherlands the PR industry has gained much power over the last decade, that it is commonly accepted 

that public relations has the upper hand and that journalists are not autonomous: “Journalism is making 

itself the mouthpiece of commercial and governmental interests” (p. 141). A Dutch journalist who 

regularly reported from Afghanistan said of the relationship between war correspondents and government 

spokespeople that the latter have “won” (ibid., p. 98). 

The Dutch government spends hundreds of millions of euros annually on public relations. The 

precise amount is not known but clearly “politics” has become “marketing” (Bakker & Scholten, 2009). 

Ministries brand themselves just like Coca-Cola does (Prenger et al., 2011). A report on the future of 

Dutch journalism expressed concern about the large propaganda apparatus, funded by the tax payer, 

which the government employs to guide journalism in acceptable directions (Temporary Press 

Commission, 2009). Video news releases (VNRs)—promotional videos made by governments, 

corporations, or other organizations that look just like bona fide news reports—are produced more and 

more in the Netherlands. It is unknown how often they are used (Prenger et al., 2011). 



2714 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

As in other countries, such as Britain (Davies, 2009), Dutch journalists are constantly fighting a 

losing battle while sorting out the steady stream of government and corporate propaganda, with precious 

little time left to pursue original story ideas. The domestic desk at ANP receives more than 900 press 

releases on a typical day. An estimated couple of thousand press releases are sent every day to the Dutch 

media (Prenger et al., 2011). Many journalists seem to have accepted the PR industry as an immutable 

fact of their professional life. Although there still exists resentment, especially among journalists toward  

PR practitioners, the groups are “antagonists no more.” They still have confrontations and differences of 

opinion, but these are not “fundamental” (Neijens & Smith, 2006). 

It is plausible that the PR industry has less influence on Dutch journalism than on British or U.S. 

journalism. Hijmans, Schafraad, Buijs, and D’Haenens (2011) did not find many traces of  PR material in 

the two main quality papers, de Volkskrant and NRC Handelsblad. The extent to which the Dutch media 

depend on PR handouts is unclear (Prenger et al., 2011). The PR practice of establishing front groups, 

seemingly independent organizations that are secretly funded by interested parties, is rather common in 

the United States but appears a marginal phenomenon in the Netherlands (ibid.). In Manufacturing 

Consent, Herman and Chomsky made much of the proliferation of right-wing think tanks in the United 

States since the 1970s that aim to influence public debate. This development has not penetrated the 

Netherlands to a significant extent. 

The Fourth Filter: Flak 

Powerful organizations and individuals are well equipped to produce flak—negative feedback—

when they deem certain media content objectionable. The regular criticisms voiced by politicians can be 

assumed to influence Dutch news content. Flak is also exerted in private. Half of the editors-in-chief of the 

national newspapers admitted that they get calls from politicians and that they on occasion heed requests 

to, for instance, keep information out of the paper (Prenger, 2007). It is not uncommon for journalists to 

resort to self-censorship—for example, when a story idea is at odds with the dominant political or 

ideological climate, when sources show themselves unwilling to cooperate, when a story does not fit the 

medium’s format, or when politicians or advertisers turn on the pressure (Bakker & Scholten, 2009, p. 

326). PR practitioners often resort to intimidating tactics. They regard criticizing journalists as an integral 

part of their work (Prenger et al., 2011). Journalists have reported attempts by advertisers to influence 

content by threatening to withdraw their business (ibid.). As to public broadcasting, there always looms 

the possibility of politicians trying to cut funding if, for example, they perceive the reporting as biased 

against them (Jensma & Laroes, 2003). Right-wing politician Geert Wilders has pushed for severe budget 

cuts in public broadcasting, possibly in part because he feels persecuted by what he derisively calls the 

“left-wing church,” the liberal establishment including the public broadcasting organizations. 

The Fifth Filter: Pro-Market Ideology 

As to the fifth filter, ideology, there is no doubt that the Dutch media are constrained by the 

prevailing promarket climate in the Netherlands. During the Cold War, the media exhibited a pro-

American, anticommunist attitude (Bergman, 2013b). Since the fall of the Berlin Wall, the dominant 

political ideology in the Netherlands has moved more and more toward belief in the market as the solution 

to all, or at least most, problems (Chavannes, 2009). The most dramatic illustration of this trend is the 



International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2715 

 

rise to prominence of Wilders’ Partij voor de Vrijheid (PVV). Another example is the, perhaps more 

significant, move to the center (which in turn has shifted to the right) by the traditionally large social-

democratic Partij van de Arbeid (PvdA), analogous to Labour’s move to the center in Britain in the 1990s. 

Journalists thus function in an increasingly neoliberal environment. Commercial media 

organizations criticize the government’s media policy, because public funding for broadcasting is perceived 

as unfair competition. Frequently at issue is whether the public broadcasting organizations should be 

allowed to maintain news websites. News shows constitute a prominent but small part of public 

programming. Many other programs are meant to be “just” entertainment, yet they often promote 

dubious values, like a consumerist lifestyle. Or they stimulate nationalism, for example, by broadcasting 

games of the national football team or fawning over the royal family. 

Research Supporting a Dutch Propaganda Model 

Much research indicates that the PM is a viable model for explaining the Dutch media, especially 

regarding foreign coverage (De Landtsheer et al., 2002; Vliegenthart & Schröder, 2010; Walgrave & 

Verhulst, 2005. A study found NRC Handelsblad’s coverage of the first and second intifadas, the 

Palestinian uprisings against Israeli rule of Gaza and the West Bank, to be biased in favor of the Israeli 

version of events. The researchers speculated that the bias originated in the steadfast support of the 

Dutch government for Israel. This appears a plausible explanation because objective journalism depends 

on powerful, official sources for ascribing meaning to events. Journalists regard it as unprofessional to 

take a stand that contravenes official sources. The frame that these sources advance will typically be the 

dominant one in the media too. A clue as to the value of this explanation is that NRC Handelsblad was 

found to be less biased toward the Israeli point of view during the second intifada, perhaps a reflection of 

the changing political climate in the Netherlands, which is still predominantly pro-Israel but has become 

more sympathetic to the Palestinian version of events (Deprez et al., 2011). 

The same conclusion—that the Dutch media are biased in favor of Israel—was reached by 

Jacqueline de Bruijn, who in 2002 studied news programs aired on the public and commercial 

broadcasters. She found that Palestinians typically commit “bloody” or “terrorist” attacks, whereas they 

themselves “lose their life” as a result of Israeli “actions” or “incidents.” Radical journalist Stan van Houcke 

revealed that Dutch correspondents are guilty of self-censorship in favor of the Israeli cause because they 

support it or have personal ties to Israelis, or both (Hamelink, 2004, pp. 45–46). 

Only one study has replicated the research by Herman and Chomsky for the Dutch media. Lex 

Rietman (1988), who subsequently became a correspondent in Spain, wrote his MA thesis on the reporting 

in Western European newspapers, including three Dutch papers, of elections in El Salvador and Nicaragua 

in 1984. Herman had found that The New York Times parroted the U.S. government line, praising the 

elections in El Salvador as fair and denouncing those in Sandinista-led Nicaragua, while human rights 

organizations and independent foreign election observers, surely more reliable sources than Washington, 

reached the opposite conclusion. Rietman concluded that NRC Handelsblad and De Telegraaf exhibited the 

same flaws as the leading U.S. newspaper. De Volkskrant did a lot better, but its reporting also was 

significantly flawed. According to Rietman, a possible reason that de Volkskrant performed relatively well 

was the expertise of its then correspondent for Latin-America, Jan van der Putten. Overall, the study 



2716 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

supported the contention that the predictions of what Herman and Chomsky would come to call the 

propaganda model also hold true for the Dutch coverage (Bergman, 2003; Rietman, 1988). 

Other research shows that the coverage of domestic affairs leaves much to be desired. The 

situation in the local press is beyond dire. Competition has all but disappeared (Dutch Media Authority, 

2013). It is common practice that PR practitioners get to see articles before publication, ostensibly to 

check for factual errors. But often some sort of negotiation ensues that does not restrict itself to questions 

of fact. Journalists accept many suggestions for “improvements,” including changes to quotes (Prenger et 

al., 2011). A study on the reporting of the 2010 local elections concluded that the press almost completely 

neglected to delve into the issues. The neglect was so profound that the researchers could not find enough 

articles for a content analysis. The local papers mostly followed the news agenda set by politicians, 

publishing (often short) stories based on their proclamations. The researchers noted that the newspapers 

seemed thoroughly uninterested in the concerns of citizens: 

Regional journalism pretends to be the ear and eye of the region. This election study 

makes probable that the media certainly do not reside in the capillaries of local 

democracy and that local democracy is hardly supported by local media. Here lies a big 

challenge for journalism. A very big one. (Hietbrink, Keulen, & Van Voorst, 2010, pp. 

48–49) 

The subsequent recommendations by the researchers, although well intentioned, can only be 

regarded as inadequate. They amount to exhortations to do better journalism: Do not let politicians 

dominate the news agenda, use more and more diverse sources, and so on (ibid., p. 50). Yet most 

journalists already know what they should be doing. The power structures in which they work as 

exemplified by the five filters prevent them from acting on their better judgment. 

This article shows that the PM applies to the Netherlands, but it should be kept in mind that its 

efficacy in shaping Dutch public opinion is a complex question, as are all issues of media effects. The 

subfield of the political economy of the media assumes that the media have important effects on society 

and people, although it acknowledges that these can be hard to pinpoint. As to the Netherlands, evidence 

suggests that the population often has taken more progressive positions than the news media. For 

instance, the newspapers downplayed the issue of racism in the United States in the 1950s, but opinion 

polls nonetheless showed that the population was highly critical of racism in that country, more so than 

the newspapers (Roholl, 2008). A solid majority of the Dutch opposed the invasion of Iraq in 2003, even 

though the press failed to highlight the lack of evidence that Saddam Hussein possessed weapons of mass 

destruction and praised Colin Powell’s misleading speech before the Security Council (Bergman, 2014). 

Despite these signs of an audience signs, the author has no doubt that the Dutch PM has contributed to 

the depoliticization of Dutch society by often investing official narratives with enough credibility to forestall 

collective citizen action.  

The Propaganda Model Ignored 

The second order prediction of the PM is that the model itself will be ignored in scholarship and 

public debate, because it repudiates the not-for-discussion assumption that journalism is performing at 



International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2717 

 

least adequately as a check on power (Klaehn, 2002a; Mullen, 2010b; Mullen & Klaehn, 2010; Pedro, 

2011a & 2011b; Robertson, 2011). This prediction holds for the Netherlands. A search for “propaganda 

model” from January 1, 1988, until January 1, 2012, in LexisNexis yields not a single result for the quality 

newspapers de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw or the popular De Telegraaf. In the same period, 

Trouw and de Volkskrant each mentioned “manufacturing consent” in one article.. NRC Handelsblad 

mentioned the term in four articles. During that same period, Noam Chomsky was mentioned in 121 

articles in NRC Handelsblad, in 51 articles in Trouw, and in 92 articles in de Volkskrant. De Telegraaf 

mentioned him in one article..Edward Herman, the main architect of the PM, was not mentioned in De 

Telegraaf, NRC Handelsblad, or de Volkskrant. Trouw referred to him once.. Manufacturing Consent was 

not translated into Dutch. 

Dutch scholarship resembles its American counterpart in many respects (Zwier, Beentjes, & 

Gutteling, 2006), but in American media studies Manufacturing Consent has entered the canon 

(McChesney & Scott, 2004). Not so in the Netherlands. In the Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 

the flagship of Dutch communication scholarship, the model is mentioned in two articles from 2005 until 

2012. It is mentioned in three articles in the Tijdschrift voor Mediageschiedenis in the same period and in 

four articles in the journal Sociologie from 2002 to 2012. The term “manufacturing consent” does not 

occur in those three journals, as the online archive shows (see www.boomlemmatijdschriften.nl). 

Conclusion 

These examinations of the Dutch media landscape and existing research show the PM’s 

applicability to the Netherlands. This conclusion is significant because it highlights the similarities between 

the news systems in the United States and the Netherlands. From such a vantage point, it becomes clear 

that the persistent pro-elite bias in news content and the current crises in journalism in both the 

Netherlands and the United States share at least one main cause: namely the commercial underpinnings 

of the news industry. Although this article demonstrates the PM’s applicability to the Netherlands, and 

thereby contributes to the debate about the model’s relevance outside the United States, it does not fully 

address the issue of to what extent the model applies. That is to say, only replications for the Dutch news 

of studies done in Manufacturing Consent and elsewhere by Herman and Chomsky could definitively 

determine whether the pro-elite bias in the Dutch media is (almost) as strong as in their American 

counterparts. It is possible that the Dutch filters are significantly less forceful, but in the author’s opinion 

this is unlikely. To his mind, many critical and mainstream scholars alike tend to exaggerate the 

(significance of the) differences between the U.S. and Continental European media systems. Some U.S. 

scholars do so inadvertently, because they are eager to demonstrate to their U.S. readers the serious 

problems inherent in commercial media by favorably contrasting public broadcasting in Europe with 

commercial broadcasting in the U.S. (McChesney & Nichols, 2010). Other scholars, in the act of classifying 

media systems, imply but do not show that news content on political and economic issues is substantially 

different in Europe compared to the United States (Hallin & Mancini, 2004). Scholars who actively look for 

differences between countries and their media systems in Europe and North America will surely find them, 

but a narrow focus on the differences can lead to a myopic view that ignores the strong similarities that 

make the PM applicable to the Netherlands too. 

 

http://www.boomlemmatijdschriften.nl/


2718 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

References 

Bagdikian, B. (2004). The new media monopoly. Boston, MA: Beacon Press. 

Bakker, P., & Scholten, O. (2009). Communicatiekaart van Nederland: Overzicht van media en 

communicatie [Communication map of the Netherlands: Overview of media and communication]. 

Amsterdam, the Netherlands: Kluwer. 

Bardoel, J. (2003). Macht zonder verantwoordelijkheid? Media, mediabeleid en de kwaliteit van de 

openbare informatievoorziening [Power without responsibility? Media, media policy and the 

quality of public information provision]. Nijmegen, the Netherlands: University of Nijmegen. 

Bardoel, J. (2008). Dutch television: Between community and commodity. In D. Ward (Ed.), Television and 

public policy: Change and continuity in an era of global liberalization (pp. 199–221). New York, 

NY: Lawrence Erlbaum Associates. 

Bardoel, J., & D’Haenens, L. (2008). Reinventing public service broadcasting in Europe: Prospects, 

promises and problems. Media, Culture & Society, 30(3), 337–355. 

Bardoel, J., Vos, C., Van Vree, F., & Wijfjes, H. (Eds.) (2002). Journalistieke cultuur in Nederland 

[Journalistic culture in the Netherlands]. Amsterdam, the Netherlands: Amsterdam University 

Press. 

Beerekamp, H. (2010, December 9). Publieke omroep schuift naar rechts [Public broadcasting moves to 

the right]. Retrieved from 

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2647893.ece/Publieke_omroep_schuift_naar_rechts  

 

Bennett, W. L. (1990). Toward a theory of press-state relations in the United States. Journal of 

Communication, 40(2), 103–127.   

 

Bergman, T. (2003). Studie toont gebrek aan objectiviteit bij West-Europese dagbladen [Study shows lack 

of objectivity in Western-European newspapers]. Extra! Retrieved from http://www.extra-

media.nl/nummer19/index.html  

 

Bergman, T. (2013a). Relevant but long since absent: Re-establishing a political economy of the Dutch 

media. International Journal of Communication, 7, 722–740. 

 

Bergman, T. (2013b). Liberal or radical? Rethinking Dutch media history. Javnost—The Public, 3, 93–108. 

 

Bergman, T. (2014). Following Washington’s lead: The Dutch press on the run-up to the war in Iraq. 

International Journal of Communication, 76(2), 109–127. 

 

Blokker, J. (2010). Nederlandse journalisten houden niet van journalistiek [Dutch journalists do not like 

journalism]. Amsterdam, the Netherlands: Bert Bakker. 

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2647893.ece/Publieke_omroep_schuift_naar_rechts
http://www.extra-media.nl/nummer19/index.html
http://www.extra-media.nl/nummer19/index.html


International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2719 

 

Boyd-Barrett, O. (2000). National and international news agencies: Issues of crisis and realignment. 

International Communication Gazette, 62(1), 5–18. 

Chavannes, M. (2009). Niemand regeert: De privatisering van de Nederlandse politiek [Nobody governs: 

The privatization of Dutch politics]. Rotterdam, the Netherlands: NRC Boeken.   

 

Corner, J. (2003). The model in question: A response to Klaehn on Herman and Chomsky. European 

Journal of Communication, 18(3), 367–375. 

Curran, J. (2011). Media and democracy. London, UK: Routledge. 

Cushion, S. (2012). The democratic value of news: Why public service media matter. Basingstoke, UK: 

Palgrave Macmillan. 

Davies, N. (2009). Flat earth news. London, UK: Vintage. 

De Landtsheer, C., Palmer, J., & Middleton, D. (2002). Een “framing” analyse over de Kosovo-oorlog in de 

Nederlandse pers (Vergeleken met de Britse en Italiaanse pers) [A “framing” analysis of the 

Kosovo war in the Dutch press (Compared with the British and Italian press)]. Tijdschrift voor 

Sociologie, 23(3–4), 403–438. 

Doherty, A. (2005, February 7). Propaganda and the BBC. Retrieved from 

http://zcomm.org/znetarticle/propaganda-and-the-bbc-by-alex-doherty  

Donders, K., & Raats, T. (2012). Analyzing national practices after European state aid control: Are multi-

stakeholder negotiations beneficial for public service broadcasting? Media, Culture & Society, 

34(2), 162–180. 

Dukker, D. (2010, May 3). Bankier krijgt opslag, de journalist ontslag [The banker gets a raise, the 

journalist gets fired]. Retrieved from http://www.villamedia.nl/opinie/bericht/daarom-krijgt-de-

bankier-opslag-en-de-journalist-ontslag  

Dutch Media Authority (2013). Mediamonitor: mediabedrijven en markten 2012–2013 [Media monitor: 

media companies and markets 2012–2013]. Retrieved from http://www.mediamonitor.nl/wp-

content/uploads/2013/10/Mediamonitor-2013-Mediabedrijven-en-Mediamarkten-2012-2013.pdf   

Entman, R. M. (1990). News as propaganda. Journal of Communication, 40(1), 124–127. 

Goodwin, J. (1994). What’s right (and wrong) about left media criticism? Herman and Chomsky’s 

propaganda model. Sociological Forum, 9(1), 101–111. 

Goss, B. M. (2013). Rebooting the Herman & Chomsky propaganda model in the twenty-first century. New 

York, NY: Peter Lang.Gunther, R., & Mughan, A. (Eds.) (2000). Democracy and the media: A 

comparative perspective. New York, NY: Cambridge University Press. 

http://zcomm.org/znetarticle/propaganda-and-the-bbc-by-alex-doherty
http://www.villamedia.nl/opinie/bericht/daarom-krijgt-de-bankier-opslag-en-de-journalist-ontslag
http://www.villamedia.nl/opinie/bericht/daarom-krijgt-de-bankier-opslag-en-de-journalist-ontslag
http://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/2013/10/Mediamonitor-2013-Mediabedrijven-en-Mediamarkten-2012-2013.pdf
http://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/2013/10/Mediamonitor-2013-Mediabedrijven-en-Mediamarkten-2012-2013.pdf


2720 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

Hallin, D. (1989). The “uncensored war”: The media and Vietnam. Berkeley, CA: University of California 

Press. 

 

Halln, D., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems; Three models of media and politics. New York, 

NY: Cambridge University Press. 

 

Herman, E. S. (2000). The propaganda model: A retrospective. Journalism Studies, 1(1), 101–112. 

Herman, E. S., & Chomsky, N. (2002). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. 

New York, NY: Pantheon Books. 

Hermes, J. (2011). Women and journalists first: A challenge to media professionals to realize democracy 

in practice, quality in journalism and an end to gender stereotyping. Retrieved from 

http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/equality/03themes/women_media/WomenandJournalis

tsFirst.pdf  

Herring, E., & Robinson, P. (2003). Too polemical or too critical? Chomsky on the study of the news media 

and U.S. foreign policy. Review of International Studies, 29(4), 553–568. 

Hietbrink, N., Keulen, B., & Van Voorst, E. (2010). Lokale nieuwsmedia en de raadsverkiezingen van 

2010: Een onderzoek naar de berichtgeving over de raadsverkiezingen door lokale nieuwsmedia 

in vijf gemeenten in Nederland [Local news media and the council elections of 2010: A study into 

the coverage of the council elections by local news media in five municipalities in the 

Netherlands]. Retrieved from http://www.scribd.com/doc/44821730/Eindverslag-Media-en-de-

Raadsverkiezingen-2010 

 

Hijmans, E., Schafraad, P., Buijs, K., & D’Haenens, L. (2011). Wie schrijft ons nieuws? [Who writes our 

news?] Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 39(2), 77–91. 

Jensen, R. (2010). The faculty filter: Why the propaganda model is marginalized in U.S. journalism 

schools. In J. Klaehn (Ed.), The political economy of media and power (pp. 235–242). New York, 

NY: Peter Lang,  

Jensma, F., & Laroes, H. (2003). Zelfreflectie en zelfkritiek in de media [Self-reflection and self-criticism in 

the media]. Nijmegen, the Netherlands: KIM. 

Klaehn, J. (2002a). A critical review and assessment of Herman and Chomsky’s “propaganda model.” 

European Journal of Communication, 17(2), 147–182. 

Klaehn, J. (2002b). Corporate hegemony: A critical assessment of the Globe and Mail’s news coverage of 

near-genocide in occupied East Timor 1975–80. International Communication Gazette, 64(4), 

301–321. 

Klaehn, J. (2003a). Behind the invisible curtain of scholarly criticism: Revisiting the propaganda model. 

Journalism Studies, 4(3), 359–369. 

http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/equality/03themes/women_media/WomenandJournalistsFirst.pdf
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/equality/03themes/women_media/WomenandJournalistsFirst.pdf
http://www.scribd.com/doc/44821730/Eindverslag-Media-en-de-Raadsverkiezingen-2010
http://www.scribd.com/doc/44821730/Eindverslag-Media-en-de-Raadsverkiezingen-2010


International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2721 

 

Klaehn, J. (2003b). Debate: Model construction: Various other epistemological concerns—A reply to John 

Corner’s commentary on the propaganda model. European Journal of Communication, 18(3), 

377–383. 

Klaehn, J. (Ed.) (2005). Filtering the news: Essays on Herman and Chomsky’s propaganda model. 

Montreal, Canada: Black Rose Books. 

Klaehn, J. (2008). Media, power and the origins of the propaganda model: An interview with Edward S. 

Herman. Retrieved from http://www.fifth-estate-online.co.uk/comment/mediapower.html  

Klaehn, J. (2009). The propaganda model: Theoretical and methodological considerations. Westminster 

Papers in Communication and Culture, 6(2), 43–58. 

Klaehn, J., & Mullen, A. (2010). The propaganda model and sociology: Understanding the media and 

society. Synaesthesia: Communication Across Cultures, 1(1), 20–52. 

LaFeber, W. (1988, November 6). Whose news? The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/1988/11/06/books/whose-news.html   

Lang, K., & Lang, G. E. (2004a). Noam Chomsky and the manufacture of consent for American foreign 

policy. Political Communication, 21, 93–101. 

Lang, K., & Lang, G. E. (2004b). Response to Herman and Chomsky. Political Communication, 21, 109–

111. 

Luyendijk, J. (2010). Je hebt het niet van mij maar. . . . Een maand aan het Binnenhof [You did not hear 

it from me but. . . . A month at the Binnenhof]. Amsterdam, the Netherlands: Podium. 

 

McChesney, R. W. (1999). Rich media, poor democracy: Communication politics in dubious times. Urbana, 

IL: University of Illinois Press. 

 

McChesney, R. W. (2004). The problem of the media: US communication politics in the 21st century. New 

York, NY: Monthly Review Press. 

 

McChesney, R. W., & Nichols, J. (2010). The death and life of American journalism: The media revolution 

that will begin the world again. New York, NY: Nation Books. 

 

McChesney, R. W. (2013). Digital disconnect: How capitalism is turning the internet against democracy. 

New York, NY: The New Press. 

Mullen, A. (2009). The propaganda model after 20 years: Interview with Edward S. Herman and Noam 

Chomsky. Westminster Papers in Communication and Culture, 6(2), 12–22. 

http://www.fifth-estate-online.co.uk/comment/mediapower.html
http://www.nytimes.com/1988/11/06/books/whose-news.html


2722 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

Mullen, A. (2010a). Bringing power back in: The Herman-Chomsky propaganda model, 1988–2008. In J. 

Klaehn (Ed.), The political economy of media and power (pp. 207–234). New York, NY: Peter 

Lang. 

Mullen, A. (2010b). Twenty years on: The second-order prediction of the Herman-Chomsky propaganda 

model. Media, Culture & Society, 32(4), 673–690. 

Mullen, A., & Klaehn, J. (2010). The Herman-Chomsky propaganda model: A critical approach to analyzing 

mass media behavior. Sociology Compass, 4(4), 215–229. 

Neijens, P., & Smith, E. (2006). Dutch public relations practitioners and journalists: Antagonists no more. 

Public Relations Review, 32, 232–240. 

Pedro, J. (2011a). The propaganda model in the early 21st century, part I. International Journal of 

Communication, 5, 1865–1905. 

 

Pedro, J. (2011b). The propaganda model in the early 21st century, part II. International Journal of 

Communication, 5, 1906–1926. 

Prenger, M. (Ed.) (2007). Een selectieve blik: Zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek [A selective 

look: Self-censorship in Dutch journalism]. Apeldoorn, the Netherlands: Het Spinhuis. 

Prenger, M., & Van Vree, F. (2003). Schuivende grenzen: De vrijheid van de journalist in een veranderend 

medialandschap [Moving borders: The freedom of the journalist in a changing media landscape]. 

Retrieved from http://dare.uva.nl/document/93512  

Prenger, M., Van der Valk, L., Van Vree, F., & Van der Wal, L. (2011). Gevaarlijk spel: De verhouding 

tussen pr & voorlichting en journalistiek [Dangerous game: The relationship between PR & public 

communication and journalism]. Retrieved from http://zh.scribd.com/doc/92975285/Gevaarlijk-

Spel  

Rietman, L. (1988). Over objectiviteit, betonrot en de pijlers van de democratie: De westeuropese pers en 

het nieuws over Midden-Amerika [On objectivity, concrete carbonation and the pillars of 

democracy: The Western-European press and the news on Central-America] (Unpublished MA 

thesis). University of Nijmegen, the Netherlands. 

Robertson, J. W. (2011). The propaganda model in 2011: Stronger yet still neglected in UK higher 

education? Synaesthesia, 1(1), 53–73. 

Roholl, M. (2008). Rassendiscriminatie in de Verenigde Staten: Een schandvlek op het blazoen van een 

vriend. Nederlandse persreacties en Amerikaanse propaganda tijdens de Koude Oorlog, 1945–

1960 [Racial discrimination in the United States: A blot on the record of a friend. Dutch press 

reactions and American propaganda during the Cold War, 1945–1960]. Sociologie, 4(2–3), 135–

154. 

http://dare.uva.nl/document/93512
http://zh.scribd.com/doc/92975285/Gevaarlijk-Spel
http://zh.scribd.com/doc/92975285/Gevaarlijk-Spel


International Journal of Communication 8 (2014)  The Case for Dutch Propaganda 2723 

 

Rutten, P., & Slot, M. (2011). Zijn de persbureaus te verslaan? De positie van de Nederlandse persbureaus 

in de nieuwsketen [Can the press agencies be defeated? The position of the Dutch press agencies 

in the news chain]. Retrieved from 

https://www.tno.nl/content.cfm?context=thema&content=inno_publicatie&laag1=897&laag2=91

9&item_id=860  

Sierra, F., & Vázquez, M. (2006). La construccion del consenso. Revisitando el modelo de propaganda de 

Noam Chomsky y Edward S. Herman. Madrid, Spain: Siranda. 

Sparks, C. (2007). Extending and refining the propaganda model. Westminster Papers in Communication 

and Culture, 4(2), 68–84. 

TTemporary Press Commission (2009). De volgende editie: Adviesrapport Tijdelijke Commissie Innovatie 

en Toekomst Pers [The next edition: Advisory report of the Temporary Commission on Innovation 

and Future of the Press]. Retrieved from http://www.commissiebrinkman.nl/rapport 

Ummelen, B. (Ed.) (2009). Journalistiek in diskrediet [Journalism discredited]. Diemen, the Netherlands: 

AMB. 

 

Van Amerongen, A., & Brouwer, A. (1995, August 23). Ruilen en tuitelen [Making deals]. De Groene 

Amsterdammer. 

Van Praag, P. Jr. (2002). Van non-item naar hot item: Verkiezingscampagnes in het televisiejournaal [From 

non-item to hot item: Election campaigns in the television news]. In J. Bardoel, C.  Vos, F. Van 

Vree & H. Wijfjes, H. (Eds.), Journalistieke cultuur in Nederland [Journalistic culture in the 

Netherlands] (pp. 305–318). Amsterdam, the Netherlands: Amsterdam University Press.  

Vasterman, P., & Aerden, O. (1995). De context van het nieuws [The context of the news]. Groningen, the 

Netherlands: Wolters-Noordhoff. 

Vermaas, K., & Janssen, F. (2009). Het persbureau in perspectief: rol, functies, en kernwaarden van 

Nederlandse persbureaus [The press agency in perspective: Role, functions, and core values of 

the Dutch press agencies]. Retrieved from http://www.persinnovatie.nl/6944/nl/s29-het-

persbureau-in-perspectief  

Vliegenthart, R., & Schrӧder, H. (2010). Framing the Iraq war: A cross-national comparison of newspaper 

framing in four western countries. Journalistica, 1, 60–87. 

Walgrave, S., & Verhulst, J. (2005). The 2003 Iraqi war in the media: Politics, media and public opinion in 

eight countries. Retrieved from http://uahost.uantwerpen.be/m2p/publications/00101561.pdf  

Winter, J. (2007). Lies the media tell us. Montreal, Canada: Black Rose Books. 

https://www.tno.nl/content.cfm?context=thema&content=inno_publicatie&laag1=897&laag2=919&item_id=860
https://www.tno.nl/content.cfm?context=thema&content=inno_publicatie&laag1=897&laag2=919&item_id=860
http://www.commissiebrinkman.nl/rapport
http://www.persinnovatie.nl/6944/nl/s29-het-persbureau-in-perspectief
http://www.persinnovatie.nl/6944/nl/s29-het-persbureau-in-perspectief
http://uahost.uantwerpen.be/m2p/publications/00101561.pdf


2724 Tabe Bergman International Journal of Communication 8(2014) 

 

Zwier, S., Beentjes, H., & Gutteling, J. (2006). Communicatiewetenschappelijk onderzoek in de afgelopen 

15 jaar: Aard en positie [Scientific communication research in the last 15 years: Nature and 

position]. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 34(3), 220–231. 

 


