1

Rethinking the Presidencia Mediática: From Gaitanismo to Chavismo 
Abstract: This article historicizes the hyperbolical, larger-than-life media presence of late Venezuelan president Hugo Chávez. In Latin America, there is a tradition of populists using print media, broadcasting and now Internet to legitimate ideology. I argue that although Chávez’s media presidency fits in this tradition of the media caudillo, on the other hand it is unique to Latin America insofar as Venezuela in the first part of the twenty-first century occupies a singular position in the region. First, as the sole petro state in the continent, Venezuela has practiced what cultural studies scholar Lisa Blackmore calls “spectacular modernity,” petroleum’s ability to produce an ideology of progress that often takes the form of image and spectacle, such as the media presidency. Second, I argue, Chavista media has had access to social media, mainly Twitter, a form of top-down media politics of which his predecessors could only dream.  
Introduction, Argument and Theoretical Framework 
Late Venezuelan president Hugo Chávez Frías (1926-2016) was well known for his inveterate use of mass media, which he routinely deployed to antagonize his enemies—among them the “mainstream media,” the Venezuelan opposition, center and right regimes in the region and the U.S. government—and in doing so consolidate power. Chavismo was very much a visional phenomenon, one of spectacle and affect (Uzcátegui, 2010), just as Chávez’s mentor Fidel Castro (1959-2007) masterfully used cinema and broadcasting to legitimize his rule with oratory and narrative. Whether through his weekly talk show Aló, Presidente! (Hello President!), his routine cadenas nacionales (the process of state authorities interrupting regularly scheduled broadcasts to address the nation
), the invention of the Caracas-based, multi-state, Pan-American satellite television network TeleSUR (Television of the South), the construction of state and community television and radio stations, or the use of social media, Chávez was the media president por excelencia (Canizáles, 2016). 

By doing a comparative study of the media policies of this late Caribbean caudillo by way of other national and regional leaders of the twentieth- and twenty-first centuries, I argue on the one hand that Chávez’s hyperbolical presidencia mediática is not unique to this llanero country or to Latin America. To do so, I will examine his telegenic grandstanding through the lenses of the following charismatic leaders past and present who have similarly deployed leftist rhetoric via old-fashioned broadcasting and later social media to create consensus: Colombian politician Jorge Eliécer Gaitán (Liberal Party; Bogotá mayor in 1946 before his assassination two years later) would routinely do radio addresses to blast the opposition and foreground the cosmovision of Gaitanismo, namely the ideological ethos in which el pueblo (the people) triumph over the oligarchy with Gaitán himself as the agent; Argentine president Juan Domingo Perón (Labor and Justicialist, 1946-1955 and 1973-1974) used radio, the centerpiece of his broader state media apparatus, to sell his cult of personality; de facto Peruvian president Juan Velasco Alvarado (Popular Action, 1968-1975) nationalized broadcast and print media as part of a larger propaganda network to boost the so-called “Peruvian Experiment,” which ostensibly involved turning these media over to the people but in many respects was designed to help Velasco loyalists; Venezuelan president Rafael Caldera’s (Christian Democrat, 1969-1974 and 1994-1999) talk show Habla el Presidente (1969-1974) supposedly opened up the presidency to the people, but in many ways worked to favor the political elites; Venezuelan president Carlos Andrés Pérez (Democratic Action, 1974-1979 and 1989-1993) routinely spoke of his media-reform initiative the Venezuelan Radio and Television project (RATELVE) (1974), which ultimately served his “La Gran Venezuela” development program; more recently Ecuadorian president Rafael Delgado Correa (Alianza País, 2007-2017) used social media, principally Twitter, alongside his Saturday talk show Enlace Ciudadano to discuss policy, but also to intimate his critics and promote and defend the Citizen’s Revolution (a name coined by a coalition of leftwing forces for a Correa-led series of pro-worker socioeconomic reforms); and finally the article looks at Chávez’s replacement Nicolás Maduro (United Socialist Party, 2013-) who has continued his predecessor’s media policies—attacking opposition news outlets and announcing decrees of their takeover by party loyalists—but without the trademark charisma of Chávez.
  
By examining the case of the Chavista broadcasting-caudillismo behemoth alongside these twentieth- and twenty-first century instances of populism’s deployment of “old” and “new” media to concentrate power, I argue on the one hand there is more continuity than change with regards to how Latin American presidencies have used radio, television and now social media to build hegemony. On the other hand, I maintain that Chavista Venezuelan broadcasting differs from these other phenomena in two major respects. 
First, the more recent populists have had access to social media, most importantly Twitter, which has given them a wider platform and the availability of more eyeballs than had previously been realized. While theoretically social media level the playing field and offer a bottom-up counterweight to populism’s traditional top-down use of public communication, about which more in the pages ahead, as media scholars Silvio Waisbord and Adriana Amado (2017) argue, little has changed in the twenty-first century, as critics of these leftwing Latin American regimes routinely face punitive measures and these presidents tend to use these “new” media as a soapbox and a cudgel rather than a dialogical vehicle towards a truly transformative state-society reconfiguration. In their study, Waisbord and Amado find little actual interactivity. In short, social media is a more efficient means of disseminating caudillismo than was “old” media. 
Chávez, along with Correa, whose use of Twitter is discussed later, was among the first media presidents to master Twitter in populist “pink-tide” communication. In 2010, Chávez announced “Mission 2.0: ChávezCandanga,” and set up the Twitter account @Chavezcandanga (“candanga” literally means devil in Spanish, but in Venezuelan slang it describes a wicked or fierce person.) Chávez pledged that the state would hire employees to help him fight asymmetrical warfare via tweeting. He declared Twitter a “secret weapon,” adding that the Internet cannot solely be in the hands of the bourgeoisie; “microblogging” is part of an “ideological battle” (Canal Tecnológico, 2010). For Chávez, Twitter became a one-hundred-and-forty character version of Aló, Presidente!, or a micro-cadena, especially accessible to his imagined community of Spanish speakers outside of Venezuela. 
The second way in which the Chavismo-media nexus differs from these other examples is, I argue, Venezuela’s sui generis status as the sole major petroleum power in the region (and while Ecuador is an OPEC member, and Peru produces some fossil fuels, these nations are dwarfed by Venezuela which has the world’s largest reserves.) Since the introduction of its oil industry in the 1920s, this Caribbean power has always already been practicing “modernity,” overseen by whichever head of state, what sociologist Fernando Coronil (1997) calls “magician,” is in power. Given the boom-and-bust nature of this commodity, oil-producing states must constantly generate the illusion of prosperity to avoid a restive population. In her landmark study, political scientist Terry Lynn Karl (1997) defines “petro-states” as those political entities whose overreliance on petrodollars has resulted in excesses of misguided government expenditure, inefficiency and clientalism. Commenting on Venezuela, she observes, “oil exacerbated the already high degree of centralization of authority in the executive [and] aggravated the form of presidentialism that could be found elsewhere in Latin America” (p. 90). Indeed, when petro-states experience oil booms, such prosperity tends to have debilitating effects on heads of state who have a track record of overspending on infrastructure projects, often disregarding fiscal responsibility, and this has especially been the case in Venezuela (Corrales and Penfold, 2016, p. 92). If oil booms produce the illusion of prosperity, said governments often overlook that such abundance is short term. 
With Chávez this “ultrapresidentialism,” to use Karl’s term, took the form of the media presidency with echoes of the above-mentioned figures in the region. As cultural studies scholar Lisa Blackmore (2017) notes, during the 1940s and 1950s, when Venezuela was becoming a leading oil exporter in the global marketplace, the state was remaking the country in the form of a specific type of “modernity.” Blackmore (2017) describes how during the dictatorship of Marcos Pérez Jiménez (1952-1958), Caracas became a regional tourist attraction given its boom-time promotion of modernist art and architecture (p. 3). In 1952, the government built the Caracas-La Guaria, highway, what was then was called “the most expensive in the world” (Automotriz.net). Likewise, international popular culture projected an image of the country as one of plenty and opportunity, as evidenced by the 1953 Harry Belafonte calypso song “Matilda.”
 Three years later, Caracas planned the construction of the Helicoide, the world’s first drive-in mall, though the project was later abandoned due to lack of funding (Olalquiaga and Blackmore, 2017). 
As these examples indicate, and similar to the concurrent post-Second World War “economic miracle” in Italy, Venezuelan society suddenly experienced a dramatic increase in disposable income and had wide access to imported consumerist goods. Blackmore refers to this advent of Venezuelan consumerism as “spectacular modernity:” the process by which paradoxically the state deployed on the one hand spatialized and visualized aesthetics and consumer goods in the name of freedom; on the other hand, this was done under an authoritarian regime, using the rubric of “progress.” This push-and-pull relationship between autocracy and “innovation” put the Venezuelan citizenry in a vantage point unique to the continent for circumnavigating this “modernity.” 
It was also during the Pérez Jiménez dictatorship that Venezuela became a formidable contender in another consumerist spectacle: the international beauty pageant. Winning its first Miss World title in 1955, Venezuela to this day has won twenty-two pageants, more than any country. Feminist studies scholar Marcia Ochoa (2015) argues that this competitive arena became another space in which Venezuelan “modernity” has been negotiated, in this case in the form of identitarian femininities. The country’s reputation for producing “the most beautiful women in the world” was another factor in creating a consumerist society that separated it from the rest of the region, which on the one hand the socialist Chavista project would have a formidable time undoing. On the other hand, spectacular modernity rendered Chavismo another sellable brand. 
As these examples of Venezuela’s  “spectacular modernity” and its uniqueness as the only Latin American oil power suggest, the nation occupies a singular space in the continent, distinguishing its mediascape from neighboring countries. Venezuela has always had broadcast media disseminating long-lasting sounds and images of its twentieth-century “exceptional” democracy, a term political scientists have used to emphasize Venezuela’s relative social and political stability (Ellner and Tinker Salas, 2007) for much of the second half of the twentieth century largely due to its status as a petro-state he same message. 

ive,
ocialofffered rrea-leden 

portante es




































































. In the 2000s, Bolivarian Venezuela, changed the narrative to “twenty-first century socialism,” but offered similar messages of a society built around images of grandeur that the state would deliver, based on the same political economy. Since petroleum is Venezuela’s main commodity—the country produces little in the way of manufacturing—and its main export, one of the ways Venezuela projects itself to the world is not with material commodities but images through its state organs such as TeleSUR.
Finally, at the time of writing, Venezuela is gripped in a political crisis, whose origins go back to the year 2013 following the death of Chávez. Maduro entered power amidst soaring inflation and crime rates. The wide perception has been that his administration has done little to undo this crisis, resulting, in 2014, in sporadic nationwide protests, which had a strong social media presence amidst what was otherwise a media blackout. Such tension remained over the next couple of years, but came to a head in early 2017 when the Chavista Supreme Court was going to dispose the opposition-led National Assembly of its authority. Throughout 2017 there have been daily demonstrations, to which state authorities have responded with brute force, resulting in the deaths of over 100. The upshot is tragically a Venezuela, once the envy of the continent, with its noticeable social mobility, that has lost its middle class, and no longer remains a regional power. It is telling that the Venezuelan media presidency remains strong even in times of tragic crisis.   

The Venezuelan Case: From Puntifijismo to Chavismo  
This article is constructed around Chavismo’s mass media apparatus. Each of the subsequent seven sections presents contemporary and historical frameworks to shed light on the late caudillo’s use of media. I find it worthwhile here to succinctly explicate the uniqueness of Venezuela’s caudillismo-broadcasting connection from the pre-Bolivarian era through the rise of Chávez. Doing so requires an examination of the media ecology following Venezuela’s return to democracy in 1959, preceded by ten years of the Pérez Jiménez dictatorship, as Chavismo is considered a response to this epoch (Ciccariello-Maher, 2013). 
In Venezuela, the period between 1959 and 1998 is called the “democratic era,” during which time a clique of financial and political elites ruled the country. Much of the political discourse during these four decades reflected the agenda of the ruling class. Social communication researcher Alejandro Fuenmayor Espina (1982) notes that the Rómulo Betancourt (Democratic Action, 1945-1948 and 1969-1964) government was especially adept at using the state-funded Televisora Nacional, the country’s first television broadcaster that began in 1952, in concert with the ideology of the Punto Fijo pact (1958), an agreement between the mainstream political parties and the armed forces, to maintain harmonious relations amidst Cold War military coups in South America.
 The idea was to inculcate a perception of democracy in the population. Thus, Televisora Nacional offered programming consisting of national culture and folklore (Fuenmayor Espina, 1982, p. 23). 
Although Chávez’s “twenty-first century socialism” four decades later was a break from Puntofijismo, the late president’s savvy use of media accords with the history of Venezuelan broadcasting, a trajectory in which state and media became increasingly intertwined. The principal difference is that whereas his predecessors inherited the infrastructure of commercial media, which they then refashioned to suit their political interests, Chávez, taking advantage of digital, and satellite media, constructed a network of so-called “public” news disseminators built on a series of alliances with his United Socialist Party of Venezuela (PSUV) (Cañizález, 2012). Meanwhile, through the Bolivarian legal apparatus, commercial outlets such as Radio Caracas Televisión (RCTV) and Globovisión were absorbed by the state; pacts by force (Delgado, 2013).
Ultimately, the Chávez administration was able to do this because it inherited a consumerist, commercial media environment through which they branded Chavismo. Communication scholars Andrés Cañizález and Jairo Lugo-Ocando (2007) have studied television’s importance in Venezuela and argue that the medium’s “mercantile and commercial logic” is basically “the result of the impact of television on the electoral process, where personal leadership has become a commercial commodity” (p. 197). Whether under the administration of Chávez or the social democratic office of Carlos Andrés Pérez, there is a long tradition of political elites using television and now Twitter to sell their programs by way of media personalities. Throughout its history, Venezuelan television has been one of the most important media for political agenda setting. The combination of charismatic presidents across the political spectrum and a closely aligned, unregulated broadcasting apparatus has been a through-line in Venezuelan media and politics. In 1991, sociologist Oswaldo Capriles (1991) had claimed that the Venezuelan state was powerless amidst the economic prowess of the mass media (p. 24). A decade later, the Chávez administration responded to the corporate broadcasting juggernaut by creating a colossal media bureaucracy. The following seven brief sections—both the Venezuelan and non-Venezuelan cases—underscore Venezuela’s singularity in this media-caudillsmo through line. 
Proto Media Presidency: Jorge Eliécer Gaitán (1928-1940) 
One of the most charismatic figures of twentieth-century Colombian politics, Jorge Eliécer Gaitán (1903-1948), a dark-skinned labor lawyer, built a political career based on the rhetoric of abolishing social inequalities in Colombian society. Prior to his assassination in 1948, Gaitán had been Education Minister (1940), Labor Minister (1943-1944) and mayor of Bogotá (1936). As a central force in Liberal Party politics, he helped mobilize urban and rural communities largely via radio. This section concludes that Gaitanismo was among the first populisms to set forward the template of the media presidency’s disconnect between rhetoric and reality. 
Though never elected to the executive, Gaitán became the proto media president in 1928, following the notorious massacre of United Fruit Company workers in the Caribbean town of Ciénaga. Via radio Gaitán attributed the attack to Conservative President Miguel Abadía (1926-1930) (Bucheli, 2005, p. 95). After the massacre, Gaitán toured the Caribbean part of the country where he continued to transmit his condemnations of the administration. Political economist Marcelo Bucheli (2005) writes, “although it is difficult to affirm the massacre was crucial to the defeat of the Conservatives (the Liberal Party candidate Enrique Olaya Herrera won the presidency, ruling form 1930 through 1934), it certainly helped the Liberals in their opposition to the government” (p. 95). 
Like other populisms, Gaitanismo predicated itself on a discursive transcendence of race, gender, region and class, and anti-imperialist grandstanding. Gaitán would utter providential, messianic phrases such as “I am not a man, I am el pueblo” and “el pueblo, for the moral restoration, to the charge! El pueblo for the defeat of the oligarchy, to the charge! El pueblo for our victory, to the charge!" (Semana, 2012). Such statements took on a life of their own when transmitted to broadcast radio. The Bogotá-based broadcaster Últimas Noticias, owned by announcer Rómulo Guzmán (1929-2007), would broadcast Gaitán’s speeches, which had been recorded in the theaters of the capital with the new technology of the phonograph (Sharpless, p. 112). In addition to making inroads in Bogotá, Gaitán also had a sizeable listenership on the coast, with radio stations such as Radio Barranquilla, re-broadcasting his speeches (Green, p. 19).   
In many respects Gaitán’s rhetorical flourishes clashed with Gaitanismo´s personalism, a trait not unique to populism. Indeed, for historian Herbert Braun (1987), Gaitán, like Perón, was one of the first Latin American politicians to inject personality—namely including details of his private life—into political discourse (p. 25). As historian Richard Sharpless (1978) writes, “[D]espite [Gaitanismo’s] popular base of the movement, despite its themes of democracy and mass participation, the movement was highly personalist; that is, it was a movement in which Gaitán was the center, the matrix, the voice who gave the movement its definition and form” (109). Thus, for example, as Gaitán advisor Antonio García explains, during meetings with the Left Revolutionary Nationalist Union—a group co-founded by Gaitán—this political leader sat among equals (Sharpless, 1978, p. 175). By contrast, with meetings of the populist Movement for Moral and Democratic Restoration—also the title of Gaitán’s 1946 presidential campaign slogan—he represented himself (Sharples, 1978, p. 109). Sharpless (1978) writes, “this was both Gaitanismo’s greatest strength and weakness” (p. 107). 

While Gaitán mastered the craft of the proto media presidency via radio, that same media contributed to his tragic undoing, fostering anti-Gaitán opposition. The Conservatives fought his “verbal barbarity” with their own broadcasts of alta cultura—European classical music and poetry—and political analysis via the network Radio Nacional (Braun, 1987, p. 122). This anti-Gaitanista sentiment, rooted in anti-communist discourse, ultimately resulted in his assassination that would spark a civil war known as La Violencia (1948-1958).
One might wonder what Gaitán would have done as a beneficiary of Venezuela’s spectacular modernity or if he had the megaphone of Twitter that the Chavistas and Correístas exploited over half a century later. Often Latin American populist communication is characterized by a contradiction between the rhetoric in which “the voice of the people” is defended while the reality is a top-down vertical model of communication (Waisbord, 2017). The Gaitanista regime began illustrating these incongruities. 
Setting the Standard: Juan Domingo Perón (1943-1955) 

The Perons—both Juan Domingo (1895-1974) and his wife Eva Duarte (1919-1952), herself a popular radio personality—are inseparable from twentieth-century Argentine and regional politics. Thrice president, General Juan Perón (1946-1952, 1952-1955 and 1974) and Eva transformed the country’s economics, politics and culture in the late 1940s, in no small part through radio, leaving half century later a blueprint for the Kirchner power couple, Néstor (2003-2007) and Cristina (2007-2015), in their respective presidencies. 
Radio, which arrived in the gaucho country in 1920, had not been around for long preceding Peronismo. In the 1930s, radio-novelas had become a staple of everyday life (Ehrick, 2010). Indeed, historian Matthew Karusch (2012) argues that the Peronista phenomenon was symptomatic of a working class cultivated on melodrama. That is to say, insofar as Perón fashioned his discourse of class struggle and classicist Manichean storytelling, this resonated with the popular classes who had long been consumers of soap operas. For Karusch (2012), Argentine media of the 1930s, principally radio and cinema, generated images of a national identity polarized along class lines, which effectively protagonized the masses, and this became the “discursive raw material” out of which the future president would mold Peronismo (p. 3).
In the 1930s, Perón rose to power via the military where he would participate in a 1943 coup against the civilian government of Conservative Ramón Castillo (National Democratic Party, 1940-1943). The latter had been the latest in a string of unpopular presidents who for the masses did little to undo the damage of the Great Depression that hit Argentina especially hard, where the decline of demand for exports, the devaluation of the peso and increasing inflation impacted working people.
Perón was named minister of labor in the coup government (1943-1945), but two years later he would start using his populist, charismatic oratory via radio to catapult himself into presidential politics. Beginning in 1943, the then Colonel Perón would broadcast most days to justify his military government’s activities (Potash, 1981, p. 46).
 
What Perón did is what political theorist Ernesto Laclau (2005) would theorize nearly half a century later: that populism’s essence lies in its discursive configuration, both its imaginary construction of “the people” and its enunciative regeneration of democracy. Such discourse is magnified via broadcast media. 
Alongside Gaitán, Perón is one of the region’s first media presidents,
 as he used this new media in the early 1940s to address tens of thousands of laborers and soldiers, incubating Peronismo and increasingly consolidating his power until ultimately realizing his first presidency in 1946. According to historian Félix Luna (2013), Perón should be credited as the president to have discovered the political use of radio, inasmuch as since 1943, even before becoming president, he made the transmission of all of his speeches mandatory for radio stations nationwide (p. 23). 
The Perons had much to talk about via airwaves. By changing the country’s economic model from that of an agro export model to that of import-substitution industrialization in the mid 1940s, they expanded the social welfare state, including universalizing education and healthcare and building low-income housing. Radio provided the perfect vehicle for justifying and then boasting of these feats. 

But despite its redistributive policies, Peronista Argentina was in many respects a vertical, top-down state, and thus the government monopolized mass media (Arribá, 2009). Perón, who while a military attaché in Italy during the 1920s had studied the propaganda techniques of Mussolini, firmly believed in the power of communication media to transform society, which he used to speak of the revolución justicialista, another name for the Peronista revolution.
 He needed to have an ongoing media hegemony construction in order to legitimize this process. 
Perón conceived of a symbiotic relationship between the mass media, the state and the people (Arribá, 2009, p. 17). For example, in 1947 his government transmitted a broadcast denouncing the commercial newspaper La Prensa—then the main agenda-setter in the region—as bound economically, culturally and ideologically to foreign capital, and called for its boycott (Cane, 2012, p. 2). The Peronist government proceeded to expropriate La Prensa as well as seven others (Cane, p. 3).  
What the Peronistas did not have was Twitter, perhaps the most effective vehicle of populist communication in that while it seems participatory, as Waisbord and Amado (2017) argue, its uses are “symptomatic of conventional approaches to political communication intended to strengthen the voice of the presidency more than to promote exchanges with the press and citizens, and the continuation of traditional populist communication in digital platforms.” (p. 1344) This has echoes of the ways in which Perón and Gaitán had used radio. 
During the time in which Venezuela was undergoing spectacular modernity, Peronismo was overturned by a military and civilian coup in 1955, known as Revolución Libertadora, resulting in the exile of Perón. Although the Peronist Arturo Fondizi (1958-1962) subsequently became president, the next two decades were uneven politically, consisting of governments toppled, followed by the military junta, or the Revolución Argentina (1966-1973). Following the reemergence of free elections in 1973, Perón returned to the country, winning the presidency but dying in office. A military government ruled until 1983. 
While a military junta also ruled Venezuela in the 1950s, during the height of Peronismo, as discussed earlier, unlike other dictatorships and unlike Peronismo, the Pérez Jiménez regime was bent on constructing a Venezuelan modernity whose goal was the reproduction of a dominant, consumerist ideology. 
The Media “Experiment:” Juan Velasco Alvarado (1968-1975) 

As one of the leaders of the 1968 coup against unpopular center-right President Fernando Belaúnde Terry (Popular Action, 1963-1968 and 1980-1985), Juan Velasco Alvarado (1910-1977) was in a propitious position to appreciate the power of radio and television. Velasco would embody what political scientist Giovanni Sartori calls video-politics (Planas Silva, 2001),
 which refers to television’s profound role in exacerbating candidate-centered politics in lieu of party-based politics, in promoting what became a unique nation-building experiment in Peru. The Velasquista military regime was committed to what it called “Plan Inca:” expropriating the country’s large estates, transforming them into cooperatives, and the nationalization of major industry, principally fishing companies, mines and media firms. 
Unlike the dictatorships that had ruled the Southern Andean country throughout the twentieth century, and in contrast to the 1964 military takeover of Brazil, it was clear that Velasco’s regime was a different kind of coup government: one dedicated to delivering the country from the shackles of dependency on foreign capital and the local landed oligarchy, one geared towards the realization of the redistribution of wealth and social justice. Shortly after taking power, the Velasco government announced measures nationalizing foreign companies, including its small oil industry, as well as educational reforms and pro-indigenous cultural policies. All of these Velasquista efforts also became known collectively as the “Peruvian experiment,” which because of its uniqueness required a heavy propaganda machinery: posters, television, radio and music (Aguirre, Drinot, 2017). 
Preceding the explosion of Velasquismo in 1968, Peru had experienced a history of a pluralistic broadcast sphere, in that when television premiered in the country in 1958 it coincided with Peru’s brief return to democracy after the dictatorship of Manuel Odría (1948-1956), with the freely elected Manuel Prado (Democratic Movement, 1956-1962). Early Peruvian television programming included lively political and cultural debates (Planas Silva, 2001, p. 2). But in 1968 the Velasco regime attacked this system with its assault on the private media by passing the ironically named Freedom of the Press Law, which affected broadcast and print media alike, guaranteeing freedom of the press within “the bounds of the revolution” (New York Times, 1974). At a time when British and North American rock music was prohibited, the government used television’s Channel 7 and radio for the promotion of a national independence.  
While critics of these takeovers said they were a flagrant clampdown on the freedom of expression, Velasquistas defended the move, saying there was never a free press in Peru, a sector always controlled by the oligarchy, and these reforms were a transition to massifying the media. Thus, these media organizations were handed over to “organized sectors of society,” such as farming groups and communes (Salwen and Garrison, 2013, p. 76). 
The Velasquista military government put pressure on television companies to cancel political programs such as Panamericana TV’s Pulso, seen as a threat, and it cut back on watchdog journalism, even deporting critical journalists such as Enrique Zileri and Manuel d’Ornellas (Planas Silva, 2001, p. 230). Historian Eric Hobsbawm (1971) writes “[This Peruvian revolution] involves no mass mobilization of popular forces by the government, no struggle against mass resistance or entrenched adversaries. The masses are simply outside the transformation that has taken place” (New York Review of Books).
Like the Chavistas three decades later, and preceded by the Peronistas, the Velasquistas began the process of media hegemony construction, which favored the declarations of Velasco, and private television stations became an arm of the state (Planas Silva, p. 230). Although nominally the direction, management and production of television were handed over to “social groups,” their use was exclusively open to friends of the regime. As Planas Silva (2001) observes, such homogeneity encouraged uniformity in the citizenry, an uncritical mentality (p. 231). Thus, just as with the written press, private television newscasters consisted of an environment in which Peruvians were divided into “friends” and “enemies” of the Revolution, and all critics of Velasquismo were branded “counterrevolutionaries” (Planas Silva, 2001, p. 231). The Chavistas would use similar rhetoric to legitimize their propaganda arsenal, but they had the advantage of access to Twitter and a population reared on the spectacular modernist, consumerist ideology specific to the Venezuelan state. 
In 1975, Velasco, who had mental health problems, was ousted in a bloodless coup and replaced by Francisco Morales-Bermúdez (who ruled until 1980). While the Peruvian experiment was a formidable endeavor in propaganda, state planning, development and social engineering, it was short-lived and ultimately failed. Perhaps the existence of social media might have helped build consensus in such a massive undertaking. Moreover, the Velasquista Peruvian state did not enjoy the oil boom-time oil of that made possible the affect and spectacle of the Venezuelan media presidency. Having endured a decade under the Pérez Jiménez regime, Venezuelans were still living under the spectacular modernist ideology, fitting for their next media president. 

Rafael Caldera (1969-1974): The First Venezuelan Media President 
Rafael Caldera became a media president during a time of prosperity, an oil boom and when the Venezuelan television industry had been consolidated. In short, he occupied a position in which he could exploit spectacular modernity. Political elites and media moguls such as the Cuban-born Goar Mestre (1912-1994), first owner of Venezuelan Television Channel, (1964), and an influential player in Venezuelan broadcasting, concurred that if Venezuela were to remain an “exceptional” democracy, the citizenry should not be exposed to Cuban Revolution-inspired ideas in the public sphere. Faithful to Punto Fijo ideology, the media downplayed conflict to such a large extent that they even limited their coverage of two 1962 coups d’état attempts against Rómulo Betancourt, known as the Porteñazo and the Carupanazo. 
As Andrés Cañizález and Lugo-Ocando note (2008), throughout the 1960s, the media barely covered Venezuela’s internal conflict between the state and Cuba-inspired communist guerrillas, referred to as Foquismo (1961-1973) (p. 202). When they did, the Betancourt administration responded with censorship. In order to maintain the illusion of Venezuelan “exceptionalism,” all conflict had to be erased. The official Punto Fijo ideology of a harmonious Venezuela, which Betancourt represented, does not match the historical record, one replete with guerrillas, women, indigenous and Afro-Venezuelans contesting state corruption, a process out of which Chávez’s rise to power occurred three decades later. 
Although under different ideological circumstances, such close state media alliances were palpable in the remainder of the twentieth century, as illustrated by Rafael Caldera’s talk show Habla el Presidente (1969-1974). With that program, which aired on Thursday evenings from 8:00 through 8:30, Caldera made the bold move of televising his weekly press conferences. The broadcasts would begin with Caldera remarking on the week’s news, followed by questions from the show’s four principal reporters, a combination of Venezuelan and foreign journalists. In the final part of Habla el Presidente, which also aired on the radio, Caldera opened the floor to other reporters, who were free to ask the president anything, as long as it was not an insult or a threat. After each show he would cordially greet the reporters and say kind words, especially to Nicolás Rondón Nucete, an Adeco (Democratic Action member), but this was the Punto Fijo era, and thus the COPEI had to faithfully maintain the illusion of harmony with its opponents. Like Chávez would do later, Caldera used his show as a bully pulpit. As a Christian Democratic ideologue, he was never shy about discussing faith, as he once said on the show (www.rafaelcaldera.com). 
Whose “Public” Media? Carlos Andrés Pérez, VTV and RATELVE (1974-1979)
One of the founders of the Democratic Action Party, Carlos Andrés Pérez (1926-2010) in his first media presidency (1974-1979) had to negotiate a contentious space between party politics and the popular issue of realizing a non-statist, public media sphere. Venezuelan commercial television had developed in the 1970s mainly because of the high concentration of capital due to booming oil prices. At the start of the decade, there was one official state-run station, Televisora Nacional, and three private outlets, RCTV, Venevisión and VTV (Bisbal, 2002 p. 8). This decade was the first time that the Venezuelan state attempted to transform the national communication structure from one composed solely of commercial networks to one that would be conducive to the creation of public media. The economic prosperity generated from the oil boom following the decline of petroleum production in the Middle East, due to the 1970s energy crises, engendered hope for many intellectuals that the commercial media system could be reformed.

Concurrently, the 1970s saw Venezuelan television’s increasing importance in electoral politics, especially during the 1973 presidential campaign in which Pérez emerged victorious. Establishing a broadcasting infrastructure beneficial to the public interest became a popular electoral issue. Meanwhile, the candidates themselves were put in the novel position of having to encourage favoritism with TV networks with which they sought alliances in order to offset the high cost of advertising their campaigns (Capriles, 1976, p. 125).


After Pérez became president, there was a windfall in petroleum revenue due to the dramatic increase in oil prices (Capriles, 1996, p. 125).  La Gran Venezuela, his administration’s economic policy, though he and his cabinet members used that term to broadly characterize the objectives of all of their undertakings, involved investment in industry and infrastructure due to PDVSA’s increased revenue (Urquijo, 2000, p. 35). In 1974, with the Pérez-led populist Democratic Action Party back in power, following five years of COPEI rule under Caldera, much of the population felt confident that a greater egalitarianism might be realized. 

Another important broadcast issue of the mid 1970s was that of the private broadcaster Venezolana de Televisión (VTV), which was unable to pay back its creditors after investing heavily to upgrade to color broadcasting.  Despite the country’s economic prosperity, many of VTV’s financial difficulties were the result of a limited advertising budget, which was subject to strong competition from the other broadcasters. In 1974 and to the surprise of many Venezuelans, the Pérez administration announced its plans to purchase the beleaguered VTV channel for 25 million bolívares (then $6 million). There is still speculation about why the administration bought VTV; for many, its financial difficulties do not justify Pérez’s nationalization, especially since other commercial networks were also in bad financial situations. But media scholars Jairo Lugo-Ocando and Juan Romero suggest (2002) that it seems likely that “[Pérez] did not want to leave VTV in the hands of groups related to the old regime.” VTV, which had been owned by the Time-Warner group, was made into a “holding company” that also included Televisora Nacional (Pellegrino, 1998, p. 197). The other shares of VTV went to the Venezuelan Telephone Company. As a nationalized broadcaster, VTV was placed under the direct control of the executive, which appointed its directors. Thus, unlike, say, the BBC, famous for its “arms-length” relationship between itself and the state, VTV became largely a presidential entity. Unfortunately, following the nationalization, media critics who had been hoping for something amounting to a public-interest broadcaster were disappointed. 

In nationalizing VTV, the Pérez administration eliminated advertising from the channel because it was possible to do so with the country’s oil-driven prosperity. During the Pérez era, proprietors of commercial television formed alliances with advertisers and some of the more conservative members of COPEI and AD to strengthen their defenses in case of any attempt to reform the media system (Fox, 1998, 125).
Concurrent with the VTV controversy and the search for “public” broadcasting was that of the National Cultural Council, one of whose tasks was to create a cultural policy for the Venezuelan Radio and Television Project (RATELVE) whose idea was that while the state should craft national media policy, broadcasting operations ought to be free from government interference (Bisbal and Rodríguez, p. 68). 
RATELVE was explicit in its demand for the “de-governmentalization” of

“public service” broadcasting. The state’s only role would be to establish regulatory

safeguards to strengthen audiovisual media and human values on the one hand and to promote freedom of expression and information on the other (Hernández Díaz, 2007, p. 29). RATELVE called for the creation of genuinely commercial-free “public” rather than “government” media (Díaz Hernández, 2009, p. 29). 
Immediately, commercial media felt threatened by RATELVE. Even though its existence was still theoretical, as historian Elizabeth Fox (1988) notes, the corporations gave the project an almost mythic quality (p. 86). In their harsh criticisms, the corporate press and broadcasters sought to diminish the public’s trust of the initiative, likening it to a program created by the Chinese Cultural Revolution. It was also nettlesome to get RATELVE off the ground because many critics from inside and outside of the government viewed the 1974 nationalization of VTV as sloppily and hastily done. In the end, RATELVE became a document of study for media scholars that would later be resurrected by the Chávez government to serve as a model for the ideation of TeleSUR (Hernández Díaz, 2007, p. 2). As condemnations of RATELVE mounted, the Pérez administration eventually dropped its support for the program. 
The Chavista media playbook took a great deal from the nationalization of VTV and the RATELVE project. For example, in the year 2000, the administration began a practice of allocating licenses to groups with close links to the state through the National Telecommunications Commission (CONTATEL), an agency created under his administration. In the final analysis, RATELVE was part of an ongoing project for a utopian vision of the media, one that the Bolivarian government readily appropriated for the creation of the statist media operation. 
Rafael Correa: The First Populist Twitter Presidency (2007-2017) 

Along with Gabriel García Moreno (Conservative Party, 1861-1865 and 1869-1975), Eloy Alfaro (Radical Liberal, 1895-1901 and 1906-1911), José María Velasco Ibarra, (Conservative Party, 1934-1935, 1944-1947, 1952-1956, 1960-1961 and 1968-1971), Rafael Delgado Correa (1963) is one of the most influential presidents in Ecuador’s post-independence history principally because of his economic savvy and the time of his arrival at the Carondelet Palace. In the mid 2000s, the Andean country, like much of the region, had been ravaged by International Monetary Fund debts, following a turn-of-the-millennium economic crisis resolved by the dollarization of the economy. Correa became president following ten years in which the country had as many presidents, three of whom were ousted by popular uprisings. Hailing from a working-class, mestizo Guayaquil family, Correa, an economics Ph.D., served three terms. True to the anti-neoliberal, “pink-tide” platform on which he was elected, Correa announced a massive overhaul of the nation’s economy, mainly increased social spending that was made possible by an oil and commodities boom. Given his administration’s vertiginous socioeconomic changes, it was crucial that Correa have a strong media platform to rationalize these decisions and retort to the relentless political and media critics of the Citizen’s Revolution. 

As sociologist Carlos de la Torre (2016) observes, Correa’s 2006 victory over businessman Álvaro Noboa (National Action) was the third example in contemporary Ecuadorian election history when a candidate triumphed using populist rhetoric. This was preceded by the elections of Velasco Ibarra who defeated Galo Plazo (National Democratic, 1948-1952) in 1960 and Abdalá Bucaram (Roldosist, 1996-1997) who would triumph against Jaime Nebot (Social Christian) in 1996. Correa’s 2013 reelection, in which he prevailed over the “infantile left” (his activist critics, mostly environmental activists) and the particracy, would comprise another example of Ecuadorian populism’s conquest. 
Making Ecuadorian populism history, then, Correísmo proved to be a formidable force as a media presidency. Like earlier populisms, Correísmo, while discursively committed to the inclusion of the marginalized, oftentimes, it is perceived, this is at the expense of the autonomy of social movements and independence of the social sphere. But unlike his Ecuadorian predecessors, through the legal system, he was able to start the construction of an enduring media hegemony project, of which Twitter was no small part. 

De la Torre claims (2013), “Correa views democracy as social justice, but does not value the ‘bourgeois’ freedom of the press, or the independence of civil society” (p. 459). Thus, in 2013, the Correa government passed the controversial Communication Law, ostensibly aimed to “democratize” the media and protect citizens from media monopolies, but for many critics it is a “gag law” that obstructs investigative journalism and criticism of the Citizen’s Revolution (Martínez, 2013).    
Whatever one’s position, the Communication Law became a key weapon in Ecuador’s ongoing media wars. In 2007 as an offensive against the commercial press, Correa had already begun this media revolution with his Chávez-like televised Saturday talk show Enlace Ciudadano (Citizen Link). While these Sabatinas, as they are also known, were presented as a form of populist media and thus a dynamic form of state-society communication, for critics the program was nothing but Correa’s bully pulpit. The format of the show—he did 523 Sabatinas during his presidency—consisted of Correa broadcasting from different parts of the country each week from where he would explain his government’s business during the previous week, as well as address the political opposition and non-Correísta media. 

He would synergize “old” and “new” media on his show, insofar as he talked about his social media opponents on the antiquated media of television. For example, in 2013, reportedly, Correa had mentioned Martín Pallares, a reporter from the private paper El Comercio and a fierce critic of the government’s policies towards media and environmental activists, on ten Enlaces. Subsequently, Pallares, who had posted many tweets critical of Correa on his personal account, was bombarded with angry tweets from Correístas, and lost his job in 2015 (Higuera, 2013). 
Another example of Correa’s on-air clash with critics was also in 2013 after his divisive decision to abandon Ecuador’s conservation plans for the Yasuní national park, a UNESCO-declared heritage site, and start drilling for oil in that part of the Amazon. Although it was claimed that the profits generated from this drilling would be used to reduce poverty, the announcement was met with civil society resistance, especially among indigenous groups. During Enlace #337, broadcast on August 31, 2013, just following a significant pro-Yasuní march in Quito, Correa dismissed the protesters with various epithets, including  “the usual stonethrowers.”
 As exemplified by this Yasuní case, as with Venezuela, petroleum plays an important role in this media presidency, but as mentioned earlier, unlike that llanero country, Ecuador is not a “magical state” equipped to engineer such spectacular modernity.    

Nicolás Maduro: A Charisma-Less Media Presidency 

Given the unenviable duty of filling the shoes of one of the most iconic Latin American leaders in the history of that region, Nicolas Maduro (1962), a former bus driver, assumed office in 2013 tasked with being the face of the Chavista revolution. Previously Minister of Foreign Affairs (2006-2013) and Vice President (2012-2013), as president, Maduro had to deal with an increasingly divided late-Chavista era Venezuela. Maduro, who had barely defeated rival Henrique Capriles (Justice First), was faced with a growingly restless public protesting Venezuela’s rising crime rate and collapsing economy. 

In terms of the media presidency, Maduro, whose tenure has coincided with nonstop protests, continued the media policies and practices of his predecessor, including the Bolivarization of critical outlets, such as the commercial television station Globovisión, which was handed over to a group with ties to the Boliburguesía (Corrales and Penfold, p. 197). And like @Chavezcandanga, where Chávez’s anti-imperialist agitprop would be tweeted,
 the very active Twitter account @NicolasMaduro features retweets of reports from Chavista outlets such as TeleSUR and Chávez-like swagger.
 In the year 2017, at a time when popular protests against the government’s power grab and food shortages have surpassed 100 days, the Maduro administration remains firm in maintaining its media presidency insofar as the majority of news sources are pro-government, while non-state reporters remain muzzled due to censorship and self-censorship. Nonetheless, independent digital news outlets such as Efecto Cocuyo, a counterbalance to the media presidency, have arisen through crowdsourcing to offer critical reports of at a time when Venezuela’s future is uncertain (Nieman Reports, 2017).   


Conclusion 
The present article argues that in the realm of broadcast and digital media, Chávez’s policies on the one hand maintain continuity with other Latin American populist presidencies insofar as they fit within the region’s tradition of caudillos that use broadcasting to legitimate consensus. On the other hand, Venezuela’s media presidency should be noted for its distinctiveness inasmuch as its media ecology is shaped by the country’s unique regional status as a spectacular modernist petro state, as theorized by Lisa Blackmore, which is magnified by social media, principally Twitter. 

Within the singularity of the Venezuelan media presidency, then, this article discusses some of the key patterns. Bolivarian media can be characterized as an inversion of Puntofijismo’s politics and practices, discussed in the section on Rafael Caldera. In early 1999, following Chávez’s electoral victory, and after his administration oversaw the writing of a new constitution, the president increasingly used his newly realized powers to enact legislation by decree; some media observers accused the new president of overstepping his boundaries and practicing power grabs characteristic of the Punto Fijo era (Ellner, 2004, p. 48). Likewise, the Chávez government used the discourse of RATELVE, analyzed in the Carlos Andrés Pérez section, to justify its refusal to grant a concession to RCTV in 2007 on the grounds that it was complicit in the 2002 against Chávez. 
References
Aguirre, C. and Paolo Drinot. The Peculiar Revolution: Rethinking the Peruvian 

Experiment Under Military Rule. Austin, TX: University of Texas Press. 

Arribá, S. (2009). El Peronismo y la Política de Radiodifusión (1946-1955). Retrieved from  


http://politicasyplanificacion.sociales.uba.ar/files/2014/07/Unidad3_arriba.pdf

Bisbal, M. (2002). Venezuela y televisión: El espectáculo visual de la modernidad. 

Comunicación, Estudios venezolanos de comunicación, 120, 4-17.

--- . and V. Rodríguez (2005). Televisión, pan nuestro de cada día. Caracas, 

Venezuela: Alfadil. 
Blackmore, L. (2017). Spectacular Modernity: Dictatorship, Space, and Visuality in 

Venezuela, 1948-1958. 

Braun, H. (1987). The Assassination of Gaitán: Public Life and Urban Violence in 

Colombia. Madison, WI: University of Wisconsin Press.  

Bucheli, M. (2005). Bananas and Business: The United Fruit Company in Colombia, 1899-

2000. New York, NY: New York University Press. 

Cane, J. (2012). The Fourth Enemy: Journalism and Power in the Making of Peronist 

Argentina, 1930-1955. University Park, PN: Penn State University Press. 
Cañizález, A. (2012). Hugo Chávez: La presidencia mediática. Caracas: ALFA. 

---.,. & J. Lugo-Ocando, J. (2008). The Media in Venezuela: The 

Revolution Was Televised, But No One Was Really Watching. In J. Lugo-

Ocando (Ed.), The Media in Latin America (pp.185-210). Maidenhead, UK: Open University Press. 
Capriles, O. (1976). El estado y los medios de comunicación en Venezuela. 

Caracas,Venezuela: Instituto Investigaciones de la Comunicación-ININCO.
---. (1991). El negocio de la ilusión. Apuntes. Cuadernos de la 

Escuela de Comunicación Social 23 (1991): 1-40. 

---. (1996). Poder politico y comunicación. Caracas: CDCH UCV. 
Chávezcadengalibrodetuits. (2013). Centro de Investigación para la Sociedad de 

Información. Quito, Ecuador.  
Chávez lleva su ‘batalla ideological’ a Twitter. Canal Tecnológico 7 May 2010. Retrieved 

from http://www.canaltecnologico.es/chavez-batalla-ideologica-twitter.

Cicarriello-Maher, G. (2013). We Invented Chávez: A People’s History of the Venezuelan 

Revolution. Durham, NC: Duke University Press. 

Coronil, F. (1997). The Magical State: Nature, Money and Modernity in Venezuela.
Chicago, IL: University of Chicago Press.
Corrales J. and M. Penfold. (2016). Dragon in the Tropics: Venezuela and the Legacy of 
Hugo Chávez. New York, NY: Brookings Institution Press. 

De la Torre, C. (2013). Technocratic Populism in Ecuador. Journal of Democracy 24(3): 

24-43. Retrieved from https://muse.jhu.edu/article/512751/pdf
---. (2015). De Velasco a Correa: Insurrecciones, populismos y elecciones en 

Ecuador, 1944-2013. 
Quito: Corporación Editoria Nacional. 
Delgado, A.M. Globovisión queda en manos de chavistas. El Nuevo Herald 18 

November 2013. Retrieved from  

http://www.elnuevoherald.com/noticias/mundo/america-latina/venezuela-es/article2028265.html.
Ehrick, C. (2010). “Savage Dissonance:” Gender, Voice, and Women’s Radio Speech in 

Argentina, 1930-1945.” In D. Susiman and S. Strasser (Eds.), Sound in the Age of 

Mechanical Reproduction (pp. 69-94). Pittsburgh, PA: University of Pennsylvania Press. 

Ellner, S. & M. Tinker Salas. (2007). “The Venezuelan Exceptionalism Thesis.” In 

S. Ellner & M. Tinker Salas (Eds.), Venezuela: Hugo Chávez and the Decline of an ‘Exceptional Democracy´ (pp. 3-15). Lanham, MD: Rowan & Littlefield.
Enlace Ciudadano. (2013). Nro 337 desde Atucucho, Pichincha. Retrieved from  

http://enlaceciudadano.gob.ec/prueba/enlaceciudadano337/.

Fox, E. (1988). Días de baile: el fracaso de la reforma en la televisión de América
Latina. Paris, France: Felafacs.
Fuenmayor Espina, A. (1982). Régimen jurídico de la radio y la televisión. 

Caracas, Venezuela: Editorial Jurídica, 1982.

Green, J.W. (1996). “Vibrations of the Collective”: The Popular Ideology of Gaitanismo 

on Colombia’s Atlantic Coast, 1944-1948. Hispanic American Historical Review 76(2), 283-311. 

Hernández Díaz, G. (2009). Comunicación gubernamental en Venezuela durante 

el período 1999-2008. In Marcelino Bisbal (Ed.), Hegemonía y control comunicacional (pp. 85-117). Venezuela: Editorial ALFA.

---. (2007). ¿Medios de servicio público? Comunicación, Estudios

venezolanos de comunicación, 139(3), 2-3.

Higuera, S. (2013). Correa’s ‘stigmatizing discourse’ could be encouraging attacks against 

Ecuadorian press, NGOs say. Knight Center. Retrieved from  

https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-13947-correa%E2%80%99s-stigmatizing-discourse-could-be-encouraging-attacks-against-ecuadorian-press-.

Hobsbawm, E.J. (1971). Peru: The Peculiar Revolution. The New York Review of Books 
Dec. 16, 1971. Retrieved from http://www.nybooks.com/articles/1971/12/16/peru-the-peculiar-revolution/
How Venezuela’s independent digital news outlets are covering the turmoil in their 

country. Nieman Reports. 1 June 2017. Retrieved from 

http://niemanreports.org/articles/how-venezuelas-independent-digital-news-outlets-are-covering-the-turmoil-in-their-country/

Howe, M. (1974). Peru’s Ruler’s Set Long-Range Goals. The New York Times 22 

September 1974. Retrieved from http://www.nytimes.com/1974/09/22/archives/perus-rulers-set-

longrange-goals-papers-termed-deficient.html>.

Karl, T.L. (1997). The Paradox of Plenty: Oil Booms and Petro-States. Berkeley, CA: 

University of California Press. 

Karusch, M. (2012). Culture of Class: Radio and Cinema in the Making of a Divided 

Argentina, 1920-1946. Durham, NC: Duke University Press.  

Laclau, E. (2005). On Populist Reason. New York, NY: Verso. 

Las Frases de Gaitán. Semana 9 April 2012 

Retrieved from http://www.semana.com/nacion/articulo/las-frases-gaitan/256155-3

Los mejores tuits de 2014. Animal Político. Retrieved from
http://www.animalpolitico.com/2015/01/los-mejores-tuits-de-2014-primera-parte/

Lugo-Ocando, J. and Juan R. (2002). From Friends to Foes: Venezuela 
Media Goes from Consensual Space to Confrontational Actor. Sincronía Spring Retrieved from http://sincronia.cucsh.udg.mx/lugoromero.htm
Luna, F. (2013). Perón y su tiempo. Buenos Aires, Argentina: Penguin Random House. 

Manzano, V. (2001) Cine Argentino y Peronismo: Cultural, Política y Propaganda, 1946-

1955. Film Historia 21(3). Retrieved from http://www.publicacions.ub.es/bibliotecadigital/cinema/filmhistoria/2001/Cineargentino1.htm.
Martínez, A. (2013). “Ecuador’s controversial Communications Law in 8 points. Knight 

Center Blog <https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-14071-8-highlights-understand-ecuador%E2%80%99s-controversial-communications-law>.

Ochoa, M. (2014). Queen for a Day: Transformistas, Beauty Queens, and the Performance 

of Feminity in Venezuela. Durham, NC: Duke University Press. 

Olalquiaga, C. and L. Blackmore. Downward Spiral: El Helicoide´s Descent from Mall to 

Prison. NY, New York: Urban Research. 

Pellegrino, F. (1998). Los medios de comunicación social. Caracas, Venezuela: 

Centro Gumilla. Retrieved from http://saber.ucab.edu.ve/handle/123456789/32055
Potash, R. (1981). Ejército Política Argentina 1945-1962. Granada, Spain: Libería 

PRAGA. 

Planas Silva, P. (2001). La videopolítica en el Perú: las elecciones y el acceso de los 

partidos y los cndidatos en los inicios de la TV peruana. Lima: Universidad de San Martín de Porres. 
Rafael Caldera Website www.rafaelcaldera.com.
Salwen, M.B. and B. Garrison (2013). Latin American Journalism. New York, N.Y. 

Routledge. 

Sharpless, R. (1978). Gaitán of Colombia: A Political Biography. Pittsburgh, PN: 

University of Pittsburgh Press. 

Smith, D.L. (2013). The Predicament: How Did it Hpapen? How Bad Is It? The Case for 

Radical Change Now! Palo Alto, CA: Sic Itur Ad As.
Tinker Salas, M. (2009). An Enduring Legacy: Oil, Culture and Society in 

Venezuela. Durham, NC: Duke University Press.

Urquijo, J. (2000). El movimiento obrero de Venezuela. Caracas, Venezuela: OIT. 

Uzcátegui, R. (2010). Venezuela: Revolución como espectáculo. Buenos Aires, Argentina: 

LaMalestata Editorial. 

 Venezuela construye la carretera más costosa del mundo. Automotriz 10 April 2006
Retrieved from http://www.automotriz.net/cms/tecnica/venezuela-construye-la-carretera-mas-costosa-del-mundo/.
Waisbord, S. and A. Amado. (2017). Populist communication by digital means: 

presidential Twitter in Latin America. Information, Communication & Society, 
20(9), 1330-1346: doi/full/10.1080/1369118X.2017.1328521 
.
� These are similar to the Emergency Broadcast System in the United States. 


� Admittedly this list of populist/caudillo media presidencies is incomplete. For example, I could have included sections on Brazilian president Gétulio Vargas (Rio Republican, 1930-1945) and Cuban president Fidel Castro (1959-2008). But this autor had to be selective due to limitations of space.  


� The song begins with the immortal line, “Hey! Matilda, Matilda, Matilda, she take my money and run Venezuela.” 


� Named after the northern capital city of Falcón, where the treaty was signed. 


� Quoted in Arribá, p. 17. 


� The regime also Peronized the cinematic sector (Manzano, 2001). 


� The word “Justicialista” combines the Spanish words justicia (justice) and lista (smart, or could mean ready depending on the context). Smith (2013), p. 3. 


� The term “video,” as used by Satori does not refer to the processing of images on band, as in videotape, but rather comes from the Latin verb “videre” (I see). 


� Enlace Ciudadano Nro 337 desde Atucucho, Pichincha <http://enlaceciudadano.gob.ec/prueba/enlaceciudadano337/>.


� On May 24, 2011, he tweeted, “Sanctions against the homeland of Bolívar, imposed by the imperialist gringo government. Well, Welcome Mr. Obama! #Don’tForgetWeAreChildrenofBolívar!” Original: Sanciones contra la Patria de Bolívar?Impuestas por el gobierno imperialista


gringo?Pues:Bienvenidas MrObama!NoOlvideQSomosLosHijosDeBolivar! Taken from Chávezcadengalibrodetuits (2013), p. 13. 


� Maduro tweeted on 22 February 2014, “Let the brutal and insolent Empire know that we will continue to defeat them with the strength of our people, which is the Force of Bolívar and Chávez.” Taken from Animal Político (2014) Original: “Que sepa el Imperio brutal e insolente que los seguiremos derrotando con la fuerza de nuestro pueblo,que es la Fuerza de Bolívar y Chávez.”   





