
International Journal of Communication 5 (2011), 1082–1107 1932–8036/20111082 

Copyright © 2011 (Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr.). Licensed under the Creative Commons 

Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

Public Television in a Time of Technological Change  
and Socioeconomic Turmoil: 

The Cases of France and the United States 
 

Part I 

Looking Back:  
The Theory, The Promise, and The Contradictions 

 
HÉLÈNE C. PALMERI 

Université Toulouse 1 Capitole, France 
 

WILLARD D. ROWLAND, JR. 
Colorado Public Television 

and 
University of Colorado Boulder 

 

  

This two-part article compares the different histories of public broadcasting in France 

and the United States in the context of their different national sociopolitical cultures. It 

reviews the contemporary conditions facing public broadcasting in the two countries and 

examines what the common and different elements reveal about the future of public 

media. Against the backdrop of serious threats to both traditional media and public 

service systems, the paper inquires into the sustainability of the two models. Part I 

relates how public broadcasting came into being in each country—with what missions, 

funding, and structures, and with which built-in contradictions. Part II examines how 

current changes in technology, social uses of media, and broader policy deliberations are 

affecting public broadcasting’s goals, as well as how the current challenges and 

opportunities they establish are being met. The papers find that historical patterns of 

national policy and public broadcasting organization and funding have persisted and 

have systematically run counter to important elements of the core public media missions 

and have thereby inhibited the prospects for real reform and full realization of the public 

service ideal in both nations. 

                                                 
Hélène C. Palmeri: palmeri@libertysurf.fr 

Willard D. Rowland, Jr.: wrowland@cpt12.org 

Date submitted: 2010–09–19 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1083 

 

 

CONTENTS 

 

 Part I 

1. Introduction and Overview 

2. Mandates and Policies 

 A.  Early Years 

 B.  Late-20th Century: Deregulation and into the Digital Era      

 

3. Structure, Support and Content 

 A.   Organization 

 B.   Funding  

 C.   Programming 

 

4. Summary 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



1084 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

 

 

 

 

 

I do not conclude . . . that we shall ever be necessarily led to draw the same 

political consequences which the Americans have derived from a similar social 

organization. I am far from supposing that they have chosen the only form of 

government which a democracy may adopt; but as the generating cause of 

laws and manners in the two countries is the same, it is of immense interest 

for us to know what it has produced in each of them.  

 

                                                                       ~ Alexis de Tocqueville 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1085 

 

Part I 

Looking Back:  
The Theory, The Promise, and The Contradictions 

 
 

1. Introduction and Overview 

 

In the early part of the 21st century, public television (PTV) is once again facing a series of 

crises, and, as so often before, powerful political and social forces are raising questions about its 

legitimacy and future, all in the context of serious challenges to traditional media. The current 

manifestations of this phenomenon seem to be worldwide and are a consequence of converging 

technological, social, and market changes—the advent of digital television, the Internet, and mobile 

media; a new order both of broadened content and more engagement of users and the public at large in 

its construction; and heightened commercial expectations. All these developments strike directly at the 

question of public service broadcasting’s role and authority in early 21st-century democracies. 

 

The literature about public broadcasting revolves around three enduring issues: (1) the question 

of its mission in the cultural discourse of its host societies; (2) the means for supporting it, while also 

protecting its independence from political and commercial influence; and (3) the nature of its governance, 

its organizational and distribution structures, and its programming and services (Achille & Bueno, 1994; 

Avery & Pepper, 1980; Bardoel & d’Haenans, 2008; Briggs, 1961; Day, 1995; Engleman, 1996; Regourd, 

2008; Rowland, 1993, 1998, 2002; (Vedel & Bourdon, 1993; Vedel, 2005). These questions remain 

central in the policy debates about public media, and they also are now being infused with inquiry about 

the implications of rapidly changing new digital and broadband technologies and related socioeconomic 

models. 

 

In light of increasingly global questions about technology, economics, and cultural issues, there 

will be more attention to comparative questions in all aspects of media research. Heretofore, such an 

approach has not been a major emphasis in public broadcasting inquiry. Regardless of the exact topics or 

themes, the tendency has been to examine public broadcast systems unilaterally, as case studies of an 

aspect of the media in just one institution’s own nation. There are journal and book-length anthologies 

that provide individual treatments of particular issues or histories of public broadcasting in different 

societies (Atkinson et al., 1997; Avery, 1993; Browne, 1989; McCauley et al., 2003), as well as some that 

mix treatments of public, state, and private systems globally (e.g., Emery, 1969; EUMAP, 2005). But, with 

few exceptions (e.g., Palmer & Tunstall, 1990; Sergeant, 1999), there is little that attempts to stand the 

public service analyses side by side, explicitly contrasting the developments, structures, problems, and 

performances of the separate public media systems. 

  



1086 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

Further, much of the comparative research is descriptive and relatively atheoretical. That is, it 

tends to be written without direct reference to its underlying social and political perspectives. It therefore 

has difficulty placing its individual narratives in any framework that comparatively explains the 

sociocultural and political economic conditions that define particular media histories, structures, and 

services, as well as the relevant communications policy contexts.  

 

A goal of these two papers is to contribute to broadening the public media literature by more 

directly comparing public service broadcasting institutions in a common framework, while also projecting 

that analysis in light of a more self-conscious social theory. The tack taken here grows out of various 

elements of a wide-ranging set of critical, institutional, and cultural approaches that have energized much 

of communications studies globally in the past generation (e.g., Carey, 1989; Habermas, 1976; Hall et al., 

1980; Hoggart, 1971; McQuail, 2000; Miège, 1989; Postman, 1993; Smith, 1973; Williams, 1980). From 

such perspectives, it is possible to better understand the relationships among the media, government, and 

society.  

 

Much of this work derives from and differs internally on the age-old Western struggles between 

materialist and idealist world views, ascribing different priorities to institutional issues (ownership; forms 

of production; and sources and deployment of fiscal, technological, and social resources) and cultural 

matters (questions of interpretation, meaning, and belief systems). There also are important international 

distinctions among those polarities. But for the purposes of this project, with its emphasis on media policy, 

the collective value of the critical and cultural perspectives is that they point to the social construction of 

the public and private spheres within which media structures and content are built, by critically examining 

the political, economic, social, and ideological histories that shape those forums and policy outcomes.   

 

Albeit often indirectly, those debates have framed the core issues raised by and about public 

service media in every society, including the meaning and character of the public, markets, the state, 

technology, independence, and quality. The intent here is to bring those arguments to bear directly on the 

experiences and struggles over public broadcasting in two nations, with an eye to such approaches being 

more systematically used in the international, comparative study of public media and communications 

policy more generally. 

 

The Tocquevillian interest in comparing the parallel emerging democracies of the United States 

and France has persisted as an enduring subject of comparative political and social analysis in the two 

countries (Aron, 1967; Journal of Democracy, 2000; Kaid et al., 1991; The Tocqueville Review, 2006). Its 

relevance has spread across various subjects over the years and now can be brought to bear directly on 

the question of each society’s contemporary media systems. Nearly two centuries later, the different 

general media policy histories and the separate public broadcasting experiences of the two nations offer 

telling insights into how the two political systems have evolved and have come to represent major poles of 

perspective on the core issues facing public media in the early 21st century.1  

                                                 
1 Comparisons between French and U.S. public media, however, are uncommon. Most of the comparative 

studies, perhaps because of the language barrier, have focused on the BBC. We attempt here to look 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1087 

Nearly all governments initially decided that broadcast media should provide for far more than 

commercial entertainment. Even in the United States, the most capitalistic of nations, Herbert Hoover, 

then Secretary of Commerce in the Republican Coolidge administration, declared at the fourth national 

Washington Radio Conference in 1925: “Radio is not to be considered as a business. . . . It is to be 

considered as a public concern, impressed with a public trust, and to be considered primarily from the 

standpoint of public interest” (U.S. Department of Commerce, 1925). Thus began one of the formal 

enunciations in media policy of a “fiduciary principle” for broadcasting adopted in most Western societies, 

though, at that point, its contradictions in the United States were not well understood. 

 

A common mantra for broadcasting was the tripartite mission statement “to inform, entertain and 

educate,” articulated as early as 1922 by even such a U.S. broadcast entrepreneur as RCA’s David Sarnoff 

(Archer, 1939, p. 31). But the meanings of those terms were to prove slippery and quite differently 

interpreted from society to society. 

 

The core definition of “public service” broadcasting emerged most powerfully in the UK during the 

early and mid-1920s as the result of two major public enquiries into radio, as well of the experiences of 

founding and transforming the BBC from a commercial company controlled by British and U.S. electronics 

manufacturers and licensed by the Post Office into to a crown corporation (Briggs, 1961). What became 

known as the Reithian model evoked a set of commonly applied principles—universality; non-

commercialism; independence (from both the market and the state); providing impartial news, public 

affairs, and quality content; and serving national culture, minority interests, language, and identity 

(Harrison & Wessels, 2005, p. 835; Reith, 1924).2 That core set of values came to serve as the ideal for 

public broadcasting in most Western democracies, and to this day, the charters and mission statements of 

most public service institutions cite the central themes with only slight variations (with the arguable 

exception of the non-commercial aspect).  

 

While the fiduciary approach was widely adopted, at least nominally, in most Western European 

countries, there were a series of adjustments to the model, as reflected in many broadcasting system 

accommodations to both state and commercial interests. In the United States, “the public interest” 

tradition turned out to be much more problematic than was initially understood (Rowland, 1997a, 1997b). 

Broadcasting came to be defined largely as a private commercial enterprise serving primarily as an 

entertainment vehicle to deliver advertising to consumers. It was to have a “light touch” regulatory regime 

with a narrow, techno-economic fiduciary definition that, while appearing to support a socially progressive 

public service remit, turned out to be mostly a cover for avoiding important aspects of it. Many proponents 

of regulation believed that there would be significant social, public service benefits from the application of 

the U.S. approach to regulation. They did not understand the pre-existing weaknesses of the public 

                                                                                                                                                 
beyond the obvious choice in large part because of how the French system more directly represents the 

general experience among European nations.   
2 J. C. W. Reith was the founding General Manager (later Director General) of the BBC, principally 

responsible during 1922–1938 for shaping its non-commercial mission, program standards, and the terms 

of its independence.   



1088 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

interest standard in administrative law, and therefore, they failed to realize that the imperatives of the 

market basis for the broadcasting enterprise would generally undermine those expectations. 

 

Where the U.S. approach represented a relatively pure expression of the assumption that private, 

commercially supported broadcasting could adequately serve the public interest, the French approach 

assumed that the social benefits of a public service orientation could be provided through a more state-

dominated system, even with aspects of commercialism that would develop over time. That model of a 

closer association with government and a system relying on a mix of tax-based and advertising support 

reflected the dominant model among the majority of other democracies worldwide.3  

 

Public broadcasting has been at similar crossroads before. Every major change in media 

technology (television, cable, satellite, and broadband) and political ideology (the social unrest of the 

1960s, the rise of marketplace liberalism and the counterpoints of the “third way” in the 1980s and 

1990s) has occasioned serious reconsideration of the rationale and prospects for public media. In every 

such instance, public broadcasting has survived, largely with the understanding that the market cannot 

fulfill all the public service needs in the media, that overt state control is patently anti-democratic, and 

that a publicly supported middle-ground alternative remains necessary. However, the current context of 

evermore sweeping technological and global economic and social change presents as serious a set of 

challenges to that understanding as ever before. Those conditions have been keenly felt in many nations, 

and particularly in France and the United States, where, in the 2008–2011 period, there have been 

vigorous debates about the future of the media and the role of information in local, national, and regional 

communities, all with direct implications for the public media (Center for Social Media, 2009; Copé, 2008; 

Downie & Schudson, 2009; Free Press, 2009; Knight, 2009; Matelepublique.fr, n.d.; Scam.fr, n.d.). 

 

Some of the reports have led to official inquiries and even attempts at practical policy changes in 

public media mission, structure, and funding, while in other cases, the debates have followed from 

government initiative. In France and the United States there have been tellingly parallel developments. 

Within their first two years, the young Sarkozy and Obama administrations each announced and 

attempted to implement what they styled as “reforms” of the public-service media. The Sarkozy effort was 

focused through the Copé “Commission for the New Public Television” (2008) and its aftermath in 2009 

and 2010. In the United States, the challenges have been embedded in the “Future of the Media” and 

“National Broadband Plan” initiatives at the Federal Communications Commission, both supported by 

Congress and the Obama White House (FCC, 2010a, 2010b).  

                                                 
3 The UK system is typically seen as the arch example of the independent, noncommercial approach to 

public broadcasting and the proper polar opposite of the U.S. system, because the BBC is supported 

almost entirely by the license fee, and it does not carry advertising in its domestic services. That image, 

however, belies what is, in fact, also a mixed system in the UK. Channel 4 has a public service remit, yet 

it is supported by advertising, and, though much less strict now, the origins of the commercially supported 

independent television companies (ITV) were under a public service charter. As for its independence, the 

BBC’s well-known World Services have heretofore been supported by direct government grants (Foreign 

Office). The more transparently mixed funding system and closeness to government of the French 

situation is more typical of most European public broadcasting systems. 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1089 

 

In France, and as for several prior decades, these questions continue to be complicated by the 

development of the European Union. The European Commission has sent conflicting signals over the years 

about the extent to which it sees its mandate as extending to cultural enterprises of individual nations. 

That confusion was manifest once again in 2009, in a revised “Communication” on the application of state 

aid rules to public service broadcasting, “designed to safeguard healthy competition,”4 where the 

emphasis seemed to be on the concerns of the private sector about competition from publicly subsidized 

institutions (Euroactiv, 2009). Meanwhile, the U.S. government and other interests have emphasized 

further liberalization (privatization) of media services worldwide, and that ethos has, according to some, 

threatened to overwhelm European approaches to public service media policy (Harcourt, 2005; 

Humphreys, 2007).5 

 

The French role in defining EU communications policy making is particularly notable because, 

throughout the postwar period, France had been a leader in the overall shaping of the Union, while all 

along it was vacillating about the proper funding models and degrees of independence of its own domestic 

public service media institutions (Palmer & Tunstall, 1990).  

 

All nations with public service broadcasting systems have adapted their structures and financing 

in various forms peculiar to their own political and social cultures (Regourd, 1992). Western Europe 

remains in theory what Raboy (in Atkinson et al., 1997, p. 78) calls “the heartland of traditional public 

service broadcast.” By that, he means that most European countries have strong commitments to publicly 

supported broadcasting systems rooted in the traditional elements of culture, education, and national 

identity. That understanding has been more “natural” in the context of European history and political 

cultures; by contrast, it has been far less comfortable in the United States. 

 

But even in Europe, the situation also has always been complex and in tension with the Reithian 

ideal. Over time, nearly all the European systems developed mixed funding models—hybrids of public tax 

and commercial advertising support. Most, too, have had checkered histories relative to independence 

                                                 
4 In the wake of the Treaty of Rome (1957), the question of establishing common standards for 

broadcasting grew in importance. The Television Without Frontiers Directive in 1989 became the 

cornerstone of the EU’s (then the European Community) audiovisual policy, replaced by Audiovisual Media 

Services Directives in 2007 and 2010. European Community law does not recognize a difference between 

public and private broadcasting. A special regime was established for broadcasters with a public-service 

mandate in the 1997 Amsterdam Protocol on the System of Public Broadcasting that set out the 

competencies of the EU and its member states. The basic principles of the Commission’s policy regarding 

state aid for public-service broadcasting were first stated in its 2001 Broadcasting Communication, and a 

revised Communication was adopted in 2009. 
5 As applied in the European context, “liberalization” can be misunderstood in the United States. It 

generally refers to the classical liberal notion of freedom from state control and is therefore associated 

with the rise of private marketplace policies. It is not associated with the U.S. political distinction between 

“liberal” and “conservative” ideologies. In U.S. terms, the European “liberalization” project is best 

understood as being associated with privatization and conservative agendas.  



1090 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

from their governments. Even after the totalitarian experiences during World War II and the creation or 

restoration of democratic forms of government by mid-century, most “public” media systems tended to 

remain close to, and even frequently under the direct control of, the governments of the day.  

 

France is a good example of this contradictory heritage. Chartered and re-chartered over the 

years under the rhetoric of the public service tradition, its national public broadcasting institutions have 

been variously commercialized and related to the state. The license fee and the commercial support 

structure have permitted French public television to remain a large, central institution in French 

broadcasting and media culture, and the justification for its continuance has rested largely on the 

traditional grounds that broadcasting services are to be about more than mere merchandising and simple 

economic definitions of purpose. While the French model can be seen as a quintessential example of a 

European “culture philosophy” approach (Atkinson et al., 1997, p. 38), it is, however, as with many other 

systems over the decades, caught between two conflicting mandates—expected to live up to high-minded 

civic, social, and cultural purposes while also having to be popular, and thereby trying to respond to its 

commercial competitors by imitating them (Garnham, 1983; Silj, 1992).  

 

By contrast, U.S. broadcasting has been the archetype of the market-driven “economic 

philosophy” in media. Its public television has been largely an afterthought, thoroughly overshadowed by 

the prior commercial, private-ownership system. It therefore remains the most marginal and least well-

supported of all public service systems among the advanced democracies.6 Although it has come to 

provide a much broader general public service than its educational radio and television progenitors in the 

1930-50s, it retains much of that pedagogic heritage with a high-culture gloss. As a result, and also due 

to having started late (in the 1960s and 1970s), it is trapped in a small-niche alternative model that is not 

expected to be able to compete with the dominant commercial system at home, or to be as popular as its 

public television counterparts abroad. Ironically, since at least the early 1980s, it also has been under 

considerable pressure to take commercial corporate support (“underwriting”). As that modified form of 

advertising has grown, U.S. public television also has, in its own way, become caught between the 

conflicting “cultural” and “economic” mandates.  

 

The empirical purpose of this two-part article is to examine more thoroughly the different 

histories of public broadcasting in France and the United States in the context of their different national 

sociopolitical cultures, to review the contemporary conditions facing public broadcasting in the two 

countries, and in making those comparisons, to better understand what the common and different 

elements reveal about the future of public media. Against the backdrop of serious threats to both 

traditional media and public service systems, we examine the sustainability of the two models. To that 

end, in Part I, we relate how public broadcasting came into being in each country—with what missions, 

funding, and structures—and with what built-in contradictions. In Part II, we examine how the current 

changing context is affecting public broadcasting’s mission, as well as how the current challenges and 

opportunities are being met. We attempt to ascertain whether the present conditions will continue to 

support public media in the two nations, and if so, under what terms. 

                                                 
6 It also is arguably the most structurally complicated, with results that further inhibit its flexibility, sap its 

strength, and check its development. 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1091 

 

2. Mandates and Policies  

 

 A.   Early Years 

 

French radio broadcasting began in 1921 and remained, until 1939, under the jurisdiction of the 

Postes Téléphones et Télégraphes (PTT), perpetuating a French tradition of the state controlling 

transmission networks dating back to the rise of a national postal service during the 15th-century reign of 

Louis XI.   

 

Because of the heavy role of the state during World War II, one might have expected a strong 

repudiation of government control in the postwar era. But from the outset, there had always been much 

more comfort in France with state control of, or influence over, systems of transportation and other forms 

of communications, such as roads, rail, the post and telecommunications—along with a great amount of 

suspicion about private motives in radio broadcasting. Much of the concern about the private-public 

balance in France at the time of television’s rise in the 1940s and 1950s was driven by the disaffection 

with the private sector and the compromises it had made with the Vichy regime (Vedel & Bourdon, 1993, 

p. 31). 

 

In this climate of strong distrust of private interests, the first postwar broadcasting ordinance 

revoked all private licenses and restored an absolute state monopoly over radio. The Radiodiffusion 

Télévision Française (RTF) was established in November 1945 as an explicit state agency, and until 1958 it 

remained under the direct authority of each successive government (officially subject to the prime 

minister, though often delegated to the minister of information).  

 

Between 1959 and 1974, French broadcasting underwent a series of changes that modified its 

administrative and judicial structure, but it remained under government control. In 1959, it was 

established as an autonomous public institution with an independent budget, but with no independent 

board, and still operating under the Information Ministry. A 1964 law abolished the old RTF, replacing it 

with the Office de Radiodiffusion Télévision Française (ORTF), which was set up with a board of directors 

controlled by the state, and it generally remained under the stewardship (tutelle) of the information 

minister.   

 

The new law endowed the national organization for the first time with the status of being a 

“public service” entity, and it also seemed to clarify the purposes of French broadcasting, in typical public 

service terminology, stating that its mission was: “ . . . to meet the needs and aspirations of the 

population, as regards information, communication, culture, education, entertainment, and all the values 

of civilization [and] to impose, in this domain, the exclusive concerns of the community’s general 

interest” (Parlement, 1964, Article I).  

 

This articulation reflected the traditional understanding that cultural concerns constituted the 

bedrock of French broadcasting. First radio, and then television, had been understood to be important 

components of the best of the society’s literature, arts, music, theatre, and language.  The phrasing in the 



1092 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

1964 law would be readopted in a series of successive measures (in 1972, 1974, and 1982). The 1974 law 

added another public service element, namely that the ORTF was to “participate in the dissemination of 

French culture in the world" (Parlement, 1974, Article I). 

 

What remained elusive, however, was the notion of, first, political, and then eventually, 

commercial independence. That core provision of the public service canon was repeatedly compromised by 

the fact that French broadcasting was never able to extract itself from the old patterns of state control. 

The literature reports numerous cases of direct censorship by postwar politicians. President Charles De 

Gaulle, for instance, is alleged to have declared, “My opponents have the press. Why shouldn’t I have 

television?” (Browne, 1989, p. 72). Throughout the 1960s and well into the 1970s, this tension tended to 

distance French public television from the main principles at the basis of the public service democratic 

project. As Regourd notes, “the state monopoly was reduced to a political monopoly” (2008, p. 57).   

 

Following the tumultuous social and political events of 1968, the government attempted further 

reforms—notably, in the early 1970s. The 1974 law represented a fundamental new step by disbanding 

the unified ORTF and replacing it with seven independent, state-financed companies: three partially 

autonomous and competitive television companies (TF 1, Antenne 2, and FR 3), with each having its own 

president and administrative board;  Société Française de Production (SFP), to produce most of the 

programming; Télédiffusion de France (TDF), to be in charge of transmission and distribution; Institut 

National de l’Audiovisuel (INA), to maintain the public broadcasters’ programming archives; and Radio 

France. Some criticized the law as representing the beginning of a “commercialized state television”—

halfway between what existed previously and a more thoroughly competitive private and public television 

system (Missika & Wolton, 1983). 

 

During this period, the independence question was manifest in the funding arrangement. 

Although the system remained officially a public service monopoly, the license fees were insufficient to 

cover the costs of its growth, and, rather than increase them adequately, the government had permitted 

advertising to be introduced in 1968. By the end of the 1970s, broadcasting thus was caught in a large 

contradiction between being a tax-based “public service” entity and behaving increasingly like commercial 

media, all with overtones of government control. So, throughout the 1945–1982 period, television 

remained a state monopoly, with no private commercial competition, while yet itself becoming more 

commercialized. This was a common development among European broadcast systems; though in France, 

particularly, there was great ambivalence about that change: “In France, the State, the nation, public 

service, the mistrust of the economy are values so tightly interwoven within a centralized institutional 

system that any change is invested with a political and emotional load nowhere as strong” (Missika & 

Wolton, 1983, p. 121). 

 

By contrast, U.S. broadcasting had begun largely as a commercial enterprise (Barnouw, 1966; 

McChesney, 1993; Rowland, 1993, 1997b, 2002). It was designed almost from the start in the 1920s to 

serve principally as an advertising medium—to treat audiences as markets, and to deliver them to 

industrial clients. The measures of success were not associated with issues of quality or resonance with 

national identity and social exploration; they were defined almost entirely by questions of popularity and 

ratings (audience size).   



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1093 

 

In the wake of World War I and the eroding cultural constraints of the Victorian era, U.S. politics 

and social outlook were nearly a generation beyond the height of agrarian Populism, urban Progressivism 

and the initial rise of federal administrative (regulatory) agencies. In the business boosterism “ballyhoo” 

years of the 1920s (Allen, 1931; Schlesinger, 1957, pp. 77–84), American society was rededicating itself 

to core elements of marketplace capitalism, resistance to further inroads of federal regulatory oversight, 

and the primacy of private ownership of all means of production, including culture. These policies were 

fostered by Republican congresses and presidents of the day (Harding, Coolidge, and Hoover), all under 

the uniquely American and contradictory doctrines of “progressive individualism” and “cultural 

democracy.” 

 

Therefore, the “natural” American tendency at the time was to place the new radio technology in 

the private sector, and to fuel it with advertising dollars from the rapidly growing postwar consumer 

industries. Misgivings, if any, were related mostly to the growing awareness among broadcasters that they 

could not adequately police themselves relative to frequency controls, thus leading them to call for federal 

oversight of spectrum allocations and controls. But the implications of that request by the industry itself 

were unmistakable inside the policy establishment. Albeit couched in turn-of-the-century progressive state 

and federal regulatory terminology (“the public interest, convenience and necessity”), there had been 

quite clear, but unacknowledged, experience in other industrial and social sectors suggesting that the new 

broadcasting law, the Radio Act of 1927, would provide for minimal, largely technical federal intervention 

and little else (Rowland, 1997a).  The Communications Act of 1934, the broadcasting portions of which 

were essentially a re-enactment of the 1927 law, established the core conditions for U.S. broadcasting and 

telecommunications—a policy regime that clearly provided for the dominance of private ownership and 

commercial purposes, and little public, press or even academic awareness of the contradictions in the 

fiduciary principle.  

 

Unlike parallel developments in other countries, and largely because of misunderstandings about 

how the public interest standard had actually been working in state and federal regulation, the 1927 and 

1934 laws made no provision for public service broadcasting. It was widely assumed, particularly among 

social critics, that as overseen by the fiduciary licensing system, a wealthy private broadcasting enterprise 

would provide all the necessary social benefits of radio and television. That helped lead to a conclusion 

that there was no strong need for an alternative noncommercial broadcast system, particularly one that 

might be construed as “state” broadcasting. As a result, there would be no major, positive public policy 

commitment to the concept and institutions of public service media until sufficient doubts had been raised 

about the social efficacy assumptions of the fiduciary principle and the passage of the Public Broadcasting 

Act of 1967 (U.S. Congress, 1967).7 

                                                 
7 The only semiserious prior effort to enact any special public broadcasting measure was the attempt to 

pass the Wagner-Hatfield Amendment during the debates over the Communications Act in 1934 (Rowland, 

1998, p. 18). By comparison with the public service corporation chartering and national funding provisions 

already in place in Britain and elsewhere, the amendment was a modest proposal, only to set aside some 

spectrum for educational broadcasters. That even such a relatively light measure failed is a telling insight 



1094 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

 The nearly exclusive policy commitment to the private sector began to change substantially only 

during the ferment of the 1960s. The various protest movements around such issues as the Vietnam War, 

civil rights, environmentalism, feminism, and consumer issues led to considerable debate about the quality 

of U.S. television and the inadequacies of the advertising-based system. Among other things, the existing 

television regime was accused of offering too much violence, inadequate journalism, and too little 

programming of quality for children and in arts and culture.  

 

In the wake of the Sputnik scare about the quality of U.S. science education, there had been 

some initial federal funding for the support of instructional programming and the construction of 

educational television stations (ETV), as provided respectively in the National Defense Education Act (U.S. 

Congress, 1958) and the Educational Television Facilities Act (U.S. Congress, 1962). But it took several 

more years and the full-force support of President Lyndon Johnson and several senior congressional 

figures before the idea of federal support for general audience public broadcasting operations and 

programming became popular enough to achieve statutory endorsement. 

 

During the early to mid-1960s, a growing number of noncommercial radio and television entities, 

and their audiences, created a critical mass of awareness, interest, and public support that led to more 

coordinated and explicit planning for the development of national program production and networking 

capacities, as well as for larger amounts of federal, state, foundation, and individual membership funding. 

Those interests began to focus particularly on the question of federal funding, and they culminated in the 

work of the Carnegie Commission on Public Television (Carnegie-I, 1967) and the passage of the 1967 

Act. That law laid out a basic plan for completing the transformation from a relatively narrowly defined, 

highly localized, and U.S.-unique educational broadcasting model to one that encompassed more of the 

national, general audience purposes of public service broadcasting reflected in similar institutions abroad.  

 

But even then the new provisions were minimal and inadequate for encouraging the 

emergence of a substantial noncommercial public broadcasting enterprise. There were no provisions for 

sufficient, insulated, and long-term federal funding, or for structural innovations appropriate to build a 

truly major national and local public broadcast system. The only arguably major federal policy support for 

public broadcasting by the mid-20th century had been the provisions by the FCC to reserve portions of, 

first, the FM radio spectrum and, then, VHF and UHF television for “noncommercial educational” (NCE) 

purposes. To this day, those reserved channels have never been re-named “public” or “public service” by 

the FCC. Their official NCE designation clearly signaled the government’s primary interest in protecting 

spectrum real estate for educational purposes, and not necessarily, at least initially, for the general 

audience services more commonly associated with the notion of “public service” broadcasting everywhere 

else.  

 

From the outset, U.S. public broadcasting appears to have been envisioned to be only what 

Raymond Williams (1974, p. 37) once called a “palliative”—to serve as little more than a band-aid on the 

ills of the dominant private, commercial system. The continuing history of U.S. communications policy 

                                                                                                                                                 
into the overarching lack of policy interest in developing anything other than an almost exclusively 

commercial broadcasting system in the United States.  



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1095 

demonstrates that public television was never intended to be a major pillar of American broadcast and 

media culture, with the central status accorded it in most other Western and postwar industrialized 

democracies, including France. 

 

B.  Late-20th Century: Deregulation and into the Digital Era 

 

French broadcasting underwent its next major set of changes, called “controlled deregulation,” in 

the early to mid-1980s during the presidency of socialist François Mitterrand. After World War II, a great 

deal of popular and industrial interest had developed in establishing a more entertainment-based, 

commercial broadcasting counterpart to the state, as evidenced by the hundreds of pirate radio stations 

(radios libres) springing up across the country and throughout Europe. At the same time, with the 

advances toward the European Union, in which France was then a leader, the overall European world view 

was shifting more and more toward “liberalization” of most economic sectors. By the 1980s, that 

privatization policy shift was increasingly being applied in the cultural sphere. Deregulatory pressures in 

French media policy also grew throughout the 1980s, yet the situation remained contradictory, as 

reflected in continuing government support of national corporate champions, irrespective of privatization 

policies (Palmer & Tunstall, 1990).  

 

Following through on its campaign promise, the new socialist government seemed to be 

attempting to free broadcasting from the state. The 1982 Law on Audiovisual Communication stipulated 

that “audiovisual communications are free” (Art. 1), and that “the citizens are entitled to free and 

independent audiovisual communications” (Art. 2), thereby putting an end to state monopoly (Parlement, 

1982). However, the state retained its transmission monopoly. As a result of the new policies, private 

television channels began to appear in the mid-1980s—Canal Plus in 1984 (subscription) and La 5 and La 

6 in 1986 (free-to-air). However, the legal policy for over-the-air television was that of “public service 

concessions.”  So the private television channels found themselves in the position of programming 

companies acting within the framework of public service missions.8 Another important development was 

the creation of the Haute Autorité, the first attempt at an “independent” French communications 

regulatory agency that, among other things, was to have responsibility for appointing the people in charge 

of the public channels.   

 

In September 1986, under a new conservative coalition (cohabitation), yet another broadcasting 

measure was passed. The so-called Léotard Law extended and clarified the 1982 statute by more explicitly 

establishing a general framework for a dual, public/private broadcasting system whereby both types of 

television were to coexist more formally (Parlement, 1986). The term “public service” was replaced by 

“public sector enterprise” as an indication of the new emphasis on marketplace deregulation.  

 

But the main upheaval rendered by the 1986 law was the privatization of TF1, the oldest public 

channel. This move radically changed the broadcasting landscape in France, and it represented one of the 

largest shifts in the history of the struggle over the public-private balance in European media. With the 

                                                 
8 In December 1984, Canal Plus was created as a public service concession, by agreement between the 

state and Havas. 



1096 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

privatization of TF1, the commercial channels became instantaneously dominant, and by the end of the 

1980s, TF1 alone commanded 40% of the audience and 50% of the television advertising revenues.   

 

As had been the case with prior measures, the 1986 law seemed to reassert many of the 

traditional fiduciary tenets of public service media. Public broadcasting’s mission was reiterated as 

"serving the general interest." The public channels were to meet the needs of the public by taking into 

account "all the constituents" of the population through a vast set of programs and services characterized 

by diversity and pluralism (heterogeneity of sources, channels, and programs). The new government also 

replaced the Haute Autorité with the Commission Nationale de la Communication et des Libertés (CNCL), 

which was said to be modeled on the American FCC (though without much apparent awareness of the 

contradictions in that agency).   

 

Despite its policy appeals to the public service tradition, the Léotard law was largely responsible 

for finishing the initial stages of the privatization process and finally toppling French television over into a 

market system. It also showed the continuing extent of the intermingling of political and economic 

interests in France. By the early 1990s, it was possible to observe that, “Public broadcasting in France has 

been suffering from two structural problems: continuous government intervention in its operation, 

particularly in newscasting, and economic and organizational inefficiency” (Vedel & Bourdon, 1993, p. 29).  

 

Francois Mitterrand was again elected President in 1988, but that development did not lead to 

any reversal of the trends during the prior cohabitation years, or to any serious questioning and unpacking 

of the 1986 law. The CNCL was itself replaced in January 1989 by a third new regulatory agency, the 

Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA), which was provided with an extended array of apparently 

stronger, enforceable powers.  The CSA seemingly enjoyed some political legitimacy, and it was not 

replaced by the next conservative government.  

 

At the beginning of the 1990s, France had become a leader in subscription television with the 

much-admired Canal Plus. At the same time, “French leadership took a great leap forward” regarding 

broadcasting and telecommunications policy in Brussels (Palmer & Tunstall, 1990). The interventionist and 

cultural policies that characterized France were reflected during that period in the appearance in 1993 of 

the concept of “l’exception culturelle.” In direct opposition to U.S. policy, cultural exceptionalism rejected 

the idea that cinematographic and audiovisual works should fall under free trade principles (Regourd,  

2002). This lingering concern was expressed strongly in a 1993 report to the minister of communication 

on the future of public television:  

 

Because it is an instrument of knowledge, of culture in the broadest sense of the word, 

television is helping to form—for better or for worse—language, thought, reasoning, way 

of thinking, feeling, imagining, as well as living.  It transmits values, it offers everyone a 

vision of the world and society. And this is a challenging area that France, by tradition, 

has always been careful to protect, at least in part, from market forces alone. (Campet 

et al., 1994, p. 10) 

 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1097 

That view was consistent with the longstanding French principle about the responsibility of the state in the 

cultural arena (see the Preamble to the Constitution of 1946).  

  

In this context, following the failure of the commercial channel La Cinq, the Franco-German 

cultural channel Arte was launched in 1992 as an attempt to create a pan-European cultural network, and 

La Cinquième was created in 1994 as a more explicitly educational channel.  

 

Under the third coalition government of socialist Lionel Jospin, the 2000 law established France 

Télévisions as a public sector television holding company, grouping together the two remaining national 

public channels and La Cinquième (Parlement, 2000). It was intended to help PTV face the new 

competitive audiovisual environment. It also redefined and reorganized the missions of the public channels 

and reaffirmed the public service role "in the democratic life of the cultures of every state" as emphasized 

by Brussels. Nonetheless, the audiences of the educational and cultural channels remained small.9 

 

The government laid out the national plan for the French conversion to digital television (DTT) in 

the 2000 law. After a series of hearings in 2002, the CSA selected eight operators that were granted DTT 

licenses in June 2003. At the same time, it allocated six digital channels to public television following the 

request of the minister of communication (Vedel, 2005). The French digital terrestrial platform came on 

line in March 2005, and by October 2006, 65% of the population was able to receive digital signals (Kuhn, 

2006). A 2007 measure mandated that analog transmission would cease on November 30, 2011. France 

Télévisions took advantage of the launch of DTT to expand its services, first, when France 5 (La Cinquième 

until 2004) and Arte were given separate DTT networks, and second, with the creation in 2005 of France 

4, aimed at the 25–49 demographic (Kuhn, 2006). It was assumed that the France Télévisions budget was 

sufficient to bear the cost of the DTT conversion (Malverde, 2007). 

 

So, by the early part of the 21st century, and despite the major upheavals during the 1980s that 

had created a much stronger private, commercial system and seemed to be undermining French public 

television, France Télévisions also seemed to be thriving. In the run-up to the digital conversion, it was 

expanding its services. Further, as stated in its charter, it was authorized to be a “point of reference” for 

the country’s entire broadcasting system; its values of pluralism, ethics, proximity, and quality were 

expected to be reflected throughout the nation’s broadcasting media (see http://charte.Francetv.fr).  

 

In the United States, public broadcasting had grown considerably during the three decades after 

the 1967 Public Broadcasting Act, and it had earned strong public endorsement (APTS, 1999). But that 

public affection had not translated into the hard political and funding support necessary to make public 

broadcasting the more central institution in the nation’s media culture that it was in nearly every other 

society, including France. As a result, its programming remit remained narrow, and its audiences small.   

 

An additional set of federal policy problems for public broadcasting rested in the pattern of 

deregulation that had begun in the mid-to-late 1970s, and that stretched through a series of major 

                                                 
9 In 2006, the monthly audience share of Arte was 4.1% in France and 0.4% in Germany, and that of 

France 5 was 7.2%.  



1098 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

statutory changes and regulatory agency initiatives during the 1980s and 1990s, all culminating in the 

Telecommunications Act of 1996 (U.S. Congress, 1996). The major developments in the deregulation 

movement included the break-up of the AT&T (Bell System) telephone monopoly, the elimination of 

community ascertainment and fairness doctrine requirements in broadcasting, and the loosening of media 

cross-ownership and concentration restrictions.  

 

When examined closely, none of these laws or regulatory changes seems to have anything to do 

with public broadcasting. There are no provisions in them bearing on public radio and television. So the 

question arises, why should they be of note here? And that, of course, is precisely the point—public 

service broadcasting was largely ignored, and by implication, was not expected by leading political forces, 

Democrat or Republican, to play a major role in the late 20th-century new media environment.  Therefore, 

in the major pieces of federal legislation defining the digital policy environment for the early 21st century, 

public broadcasting remained, at best, an afterthought. 

 

By the late 1990s, all U.S. television, including the public system, was under the federal digital 

conversion mandate. But for public television, it would prove to be an unfunded mandate, placing a large 

capital fundraising burden on the stations by forcing them to raise considerable state and local monies to 

acquire all the equipment necessary for the new production, distribution, and transmission systems (see 

Part II). 

 

3. Structure, Support, and Content  

 

A.  Organization 

  

All national systems of communication, including public broadcasting, reflect the constitutional 

patterns and tensions between the central (national) and the regional or local (state, provincial, or 

municipal) that define the political and governing structures of their particular societies. Thus, in keeping 

with their otherwise strong national political structures, most European and other advanced democratic 

societies, including France, have tended to develop relatively centralized and nationally dominated 

broadcast media systems.   

 

Reflecting the longstanding French struggles over the relative powers of the national center and 

the regional periphery (Rosanvallon, 2004), there were repeated efforts to break down the national, Paris-

centric television system. Those initiatives were never particularly successful.   

 

Following the 1974 law, there appeared to be some initial success in breaking up the ORTF’s 

unified control. The Société Française de Production (SFP) was given the status of a separate semi-public 

company,10 and the new transmission and programming companies remained as state monopolies, 

although now separated. The new structure required the three separate programming companies to place 

90% of their orders with the SFP. While remaining in the state monopoly logic of the ORTF, the SFP was 

put in the difficult position of having to carry heavier expenses than the much more flexible independent 

                                                 
10 Maintained as a public service, but partially managed by a private organization.  



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1099 

private production competitors that it began to face in the early 1980s.11 From the outset, there also were 

allegations of gross SFP inefficiency (Browne, 1989).  The French production situation also would be 

characterized as having too low a volume of fiction programs, with resources that were largely inferior to 

comparable European nations (Schwarz, 2003). The SFP was restructured several times, but it was finally 

sold to a private group in 2001.   

 

During the 1981 presidential campaign, the Socialists pledged to introduce decentralization, but 

the goal again proved elusive (Albert & Tudesq, 1981). There was an increase in regional programs from 

1983 onward, and the 1985 Rapport Bredin envisioned the creation of 80 local TV stations (Bredin, 1985). 

But in the end, only a small handful came into being, and regional programming remained 

underdeveloped.  

 

Partial reunification was conceded with the establishment, in the 2000 law, of France Télévisions 

as a public service holding company under the management of a single president, but with the grouping of 

the different broadcasting components as semi-independent subsidiaries, each under the supervision of a 

CEO. This arrangement remained until 2008 and the developments initiated by President Sarkozy’s 

announcement of his intention to ban advertising on the public television channels and his appointment of 

the Copé Commission. 

 

In the United States, due to the size of the nation and its own deep-rooted federalist debates 

over the relative powers of the national and state governments, there were relatively stronger elements of 

local control of such public functions as education, arts, and culture than in other democracies. The 

pattern was more mixed in telecommunications and broadcasting. From almost the outset, the distribution 

technologies and commercial logics of the telegraph and telephone industries helped drive them toward 

networking infrastructures, national consolidation, and mega-corporate ownership.12 Despite vestiges of 

local ownership in aspects of radio, particularly in small towns, the notion that broadcasting is a largely 

local, community-based enterprise remains a powerful public policy myth. 

 

The one exception to that pattern and the singular aspect of U.S. broadcasting that has tended to 

remain more thoroughly close to the model of local control has been public broadcasting. Going back to 

the pre-1967 days of educational radio and television (ETV), all public broadcasting station licenses have 

been held by local- or state-level organizations (community nonprofit corporations, universities, school 

districts, or state education or telecommunications agencies). Prior to the 1967 law, and with the arguable 

                                                 
11 In the early 1980s, there were four major production houses: Telfrance, Hamster, Technisonor, and 

Telecip. After 1984, several more were created with the aid of the Ministry of Communication.  
12 That reality masks a continuing contradiction in U.S. media regulatory policy. Although the federal 

government pre-empted communications oversight from the states, to this day, the FCC does not directly 

license or regulate the national broadcasting networks (ABC, CBS, Fox, NBC), despite the fact that, since 

the beginning of broadcasting, such organizations have owned stations, have controlled the major share of 

national program production, and have steadily migrated toward concentrated ownership—often with 

strong elements of cross-media consolidation. 

 



1100 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

exception of National Educational Television (NET) in the 1950s and 1960s, the noncommercial stations 

were not centralized in a way that resembled anything like the strong network organizations of the U.S. 

commercial system or the public and private systems abroad (Rowland, 2002).   

 

The new public broadcasting legislation provided for the creation of a national funding 

organization, the Corporation for Public Broadcasting (CPB), and for federal funding for the development 

via CPB of “systems of interconnection” and national programming—what became the Public Broadcasting 

Service (PBS), National Public Radio (NPR), and other associated entities. But that law and its later 

amendments also provided strong support for individual station operating autonomy within those 

structures, and it severely restricted the powers of CPB. The law explicitly prevented CPB from producing 

programming and owning or operating stations or networks, and in turn, CPB and the stations established 

similar restrictions on PBS, creating a singular anomaly among national broadcasting systems worldwide.13 

By contrast with the centralized, “top-down” public and private networks nearly elsewhere else, PBS and 

NPR were fashioned as “bottom-up” membership organizations, governed by boards of directors elected 

by the public television and radio stations and funded largely by dues paid by those stations. U.S. public 

broadcasting began and remained shaped in a hyper-Jeffersonian model that deliberately restricts the 

power and reach of its national organizations (Rowland, 1998).  

 

B.  Funding 

 

While not always unanimous, there has been a general European consensus that public service 

broadcasting “needs an appropriate, secure funding frame” (EBU, 2000). In France, prior to the early 

1950s, support for the fledgling television system had been entirely by the government. A television 

license fee was established in 1952 (the radio fee remained until 1980), and it was the only financing 

means until 1968, when advertising was introduced. Among the major democracies, only Canada and the 

United States had not adopted the license fee system. The twin desires to continue building up the public 

system (e.g., France adding a second television service in 1968) and to avoid raising the license fee led 

most governments to introduce mixes between tax-based and commercial systems.14  

 

                                                 
13 CPB established NPR at the same time, but in so doing, permitted it to produce its own programming.  

This was largely because, during the educational radio days, few stations had developed the capacity or 

ambition to produce for national distribution. In educational television, there had been the long, 

sometimes contentious NET experience, and several large city stations had emerged that were capable of 

producing for the new “network.” That group was keenly interested in having the new federal dollars that 

CPB would be putting into national production directed to them, rather than PBS. That competition with 

PBS was satisfactory to many stations across the country that were otherwise suspicious of the alleged 

ideological tendencies of media organizations seen as part of the so-called “Eastern liberal establishment.” 

The long-term structural consequences and production inefficiencies associated with that accommodation 

were little understood, and to this day, they remain largely unacknowledged and analyzed. 
14 In France, this step was encouraged by the pre-existence of what were known as “collective 

commercials” on French radio and television—since 1951, the government had been paying the broadcast 

institutions to carry messages promoting French agricultural products. 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1101 

Initially, advertising rates in France were kept well below the market levels, and they were 

limited to twenty minutes a day per channel. Such restrictions were, in part, out of concern about over-

commercializing the public service media. But they also reflected a wider French "schizophrenia" toward 

the commercial financing of the media in general. The ambivalence about advertising on French public 

television was "in line with the tepid confidence showed by the French people towards the market 

economy, the advertising-phobic feeling is fairly widespread which is translated in the regulations" 

(Dagnaud, 2008a).15  

 

But over time, and especially by the 1980s, with the stagnation of revenue from the license fees 

and the competition from private channels, advertising resources were permitted to occupy an 

increasingly important place in French public television. To be sure, certain strong restrictions remained, 

but advertising and its logic were now firmly in place.16  

 

At the same time, the French license fee remained low compared to that of its European 

neighbors, which partially explained the recourse to advertising revenues.17 Proposals to increase the fee 

have always been controversial in every country having them, and the political resistance was particularly 

strong in France. Successive governments, on both the right and left, all shied away from increasing the 

fee, and its yield has also suffered from a poor collection system (Sergeant, 1999; Regourd, 2008).18  As a 

result, the France Télévisions budget (€2.9 billion in 2008) has been considerably less than that of the 

major public television organizations in other large European countries.  

 

Public broadcasting funding in the United States has always been a mixture of tax-based and 

private sources. Because the majority of early educational radio and television stations were departments 

or divisions of universities and school boards, they were the beneficiaries of the state and local tax 

revenues that supported their host institutions. In time, by the 1950s, local and national foundations 

began to offer support for programming and facilities, and eventually, private individual contributions 

began to be solicited. But throughout those initial decades, there was no federal funding.  

  

                                                 
15 That attitude may, in part, explain why, as compared to overall GDPs, proportional advertising 

expenditures in France were among the lowest in Europe in the early 2000s.   
16 Advertising on public channels remained strongly regulated. For instance, the 2000 law limited 

advertising to 8 minutes per hour of prime time (down from the 12 minutes allowed previously), and 

advertising revenues, which represented 39% of the global revenues in 1998, fell to 29% in 2004. 

Further, as with most national public systems, commercials on the French public channels could not 

interrupt programs. 
17 In 2006, the fee was €116 in France, €204.36 in Germany, and the equivalent of €195.60 in Britain, 

while the European average was €161 (Copé, 2008).  These relative differences had persisted for some 

time; for instance, in 1970, the fee was ₣950 in France, and the equivalent of ₣1,320 in Britain and 

₣1,438 in Germany. 
18 20% of the French TV owners have been exempted from the license fee, and the missing resources 

have been replaced by Parlement through allocations from the state budget which, although small, 

represented a continuing direct involvement of the government in French public television.   



1102 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

The federal government began to provide some modest capital facilities funding in 1958, but it 

provided no general programming or operating support until 1969, following the 1967 Act, and even then 

those amounts were initially tiny. To this day, they remain comparatively miniscule. While they increased 

from an initial $5 million in 1969 to over $250 million by the late1980s, and then to nearly $500 million by 

2010, that is an exceedingly small amount by comparison with most other federal social programs, or with 

the national government tax support of public broadcasting in all other countries.   

 

Throughout the 1970s and 1980s, public broadcasting funding continued to grow and diversify. 

The role of individual private membership (subscription) support for local stations became increasingly 

important, as did commercial corporate support in the form of underwriting grants, akin to those of 

philanthropic foundations. Throughout the1990s and early 2000s, the proportions of major funding for all 

of public broadcasting were roughly the following: federal government, 15–21%; state and local 

governments, 25–30%; and all private, non-tax sources (individual memberships, foundations, private 

universities and corporations), 51%–59% (CPB, 2009). 

 

Prior to the recession of 2008–2010, the total revenues of U.S. public broadcasting had peaked at 

about $2.9 billion in 2007, $2.0 billion of which was for public television (CPB, 2009). While the grand 

total was roughly double what it had been in the late 1980s, it still amounted to less than 2% of the 

overall revenues of U.S. commercial broadcasting and cable ($150–160 billion).  

 

Despite being small and only about one-fifth or less of the overall funding base of U.S. public 

broadcasting, the federal support has been an important underpinning of the stations and the national 

services they provide. But the fact that, since the early 1990s, such funding has been appropriated only 

on an annual basis, unlike the longer-term guarantees of the license fee systems abroad, means that the 

U.S. system is actually more sensitive to the federal government than its relatively small amounts of 

support would suggest.19  

 

Over the years, those small federal appropriations also have been heavily politicized.  There have 

been several major episodes of cuts—in the early 1970s, the early 1980s, and the mid-1990s, during the 

Nixon, Reagan, and Clinton administrations—and again, more minor rescissions in the early 2000s during 

George W. Bush’s presidency. Each of those cuts had to be overcome, and in each instance, over a 

number of years, public broadcasting was successful in lobbying to have the funding levels grow back 

above the pre-reduction amounts. But those restorations came at considerable political cost, and they 

have proven misleading about the extent of federal support for public broadcasting, meaning that, over 

                                                 
19 One might argue that a strength of the U.S. funding pattern is its diversity. No single funder, including 

the federal government, controls the hundreds of stations across the country, and thus there has been 

less capacity for any government—local, state or federal—to interfere and influence programming. 

However, the relatively small level of overall support is, in itself, a censoring factor. Without higher 

funding, public television cannot expand its services and behave more like the large national public service 

broadcasting institutions abroad. 

 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1103 

time, the amount of federal funding and its growth rate remained much smaller than the increasing 

demands and possibilities for public broadcasting services warranted (Rowland, 2007).  

 

As a consequence of the hostile climate in the early 1980s, CPB, PBS, and most of the stations 

had begun to think in terms of constriction and limited service options. That attitude persisted over the 

years and remained so strong by the end of the 1990s that, instead of planning for the long-overdue 

expansion of U.S. public television services, particularly in the new environment of digital conversion and 

newer online media opportunities, the system continued to look inward. That restricted policy thinking 

persisted well into the early 2000s.  

 

Meanwhile, due also to the stagnation of other funding sources, the stations were beginning to 

find themselves unable to continue supporting increases in their PBS dues, with the result that PBS’s 

budget was remaining flat.20 The PBS and CPB national program funding budgets had always been too 

small to support much program experimentation and service expansion; by the early 2000s, any hope of 

that situation changing was rapidly evaporating.   

 

C.   Programming 

 

One of the most important consequences of the organization and funding struggles for French 

public broadcasting has been in its programming services. During its early years, French television offered 

an elaborate schedule of entertainment, cultural programs, documentaries, TV drama, news, and sports 

(Albert & Tudesq, 1982). As early as the 1960s, the public was increasingly thirsty for entertainment and 

turned more and more to popular dramas, sports, games, and soap operas. 

 

From the mid-1970s, French public television wrestled with the programming implications of the 

new financing schemes, and, while it stuck to its cultural mission, pressure mounted for more entertaining 

fare. Meanwhile, there were growing tensions over independence, especially as it turned out that the new 

structural arrangements did not give the public television channels as much autonomy as most global 

discussions of journalistic standards suggested was necessary (Missika & Wolton, 1983, p. 77). 

 

The 1982 law introduced market-based management and programming values for the public 

channels that increased the emphasis on popularity, audience size, and share, and that, in turn, led to a 

radical transformation of the meaning of “public service” in French television. Telenovelas, game shows, 

and American series flooded the public channels, and the line between the public and private channels 

began seriously to blur. A “competitive” model of television programming that could be traced back to the 

                                                 
20 From a high of nearly $2.0 billion in 2007, the total PTV system revenues declined by roughly $80 

million in 2008, and by more than $200 million in 2009, and estimates were that further declines would 

continue for several more years (CPB, 2009, 2010). This possibility was exacerbated after the November 

2010 elections and the federal funding cuts included in the FY 2011 budget resolution in April 2011 

(Behrens, 2011; see also Part II).  



1104 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

1974 reform was emerging, as opposed to a “fair play” model, in which the relation between the private 

and public sectors would be based on complementarity (INA, 1989). 

 

During the following two decades, there also was a proliferation of private television channels, 

aided in part by the spread of cable and satellite distribution infrastructures. French public television 

responded by further accentuating its entertainment and commercial-like content on its major channels, 

such that, by the beginning of the 21st century, public service programming had come to share strong 

similarities with that of the private channels (Vedel, 2005). That situation helped resurface the perennial 

question about whether France Télévisions could hew strongly enough to the traditional noncommercial 

public-service aspect of its mission.  

 

While this drift was clear, the analysis also must be nuanced. The official obligations of public 

television in France had not changed much, remaining focused on the broad social, cultural, language, 

diversity, and national service elements that had been invoked from the beginning (Parlement, 1986). 

Those responsibilities suggested that there would be real differences in public and private content, but the 

extent of commercialism in the public system implied otherwise. Yet a 2008 side-by-side comparison of 

the programs of the two private channels (TF1/M6) and the two major public services (F2 and F3) 

suggests that there is, in fact, more real difference between the public and private channels than a 

surface-level review might reveal. For instance, it appeared that the public channels broadcast more 

documentaries, news magazines, and French fiction and cultural programming than the private channels.  

It seemed too that the public channels’ entertainment programs were at a higher level of quality and 

diversity. Put simply, “the spirit of public service relates to a certain ‘cultural model’ itself based on two 

mainstays that are quality and pluralism” (Regourd, 2008, p.163). By the end of the 1990s, with the 

proliferation of television channels of all kinds, the public service profile also was broadening beyond what 

France Télévisions provided in its generalist channels (France 2 and 3). France 4 and 5 offered a high 

percentage of documentaries and magazines, and Parlement itself was providing its own public channels—

Public Sénat and La Chaine Parlementaire (LCP). 

 

By the early 2000s, considerable time on France 2 and France 3 still was devoted to historical 

dramas, literary magazines, French-produced films and the display of French culture.  However, as 

compared to the BBC, for instance, the two channels did not broadcast as many news programs, and 

certain traditional program forms, such as debates in the style of the café du commerce tended to 

disappear.   

 

In the United States, it was widely assumed from the onset that, by virtue of the market-based 

system and the light touch “public interest” regulatory standard, whatever was meant by “public service” 

in other societies would automatically emerge in the American broadcasting industry, thereby providing all 

of the “social goods” in broadcasting that most of the society would need and desire. To the extent that 

there was concern about the need for educational fare, the few noncommercial stations licensed to 

universities or local school boards provided instructional programs (ITV) for classroom use. That much 

narrower, more stiffly pedagogical notion of instructional broadcasting was to dominate the small 

noncommercial radio enterprise of the 1930s and 1940s, and likewise, it was the primary orientation of 

the initial experiments in noncommercial television (ETV) in the 1950s and early 1960s (Blakely, 1979; 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1105 

Frost, 1937; Leach, 1983).  

 

By the mid-to-late 1960s, many educational television stations were pushing beyond the ITV 

mode to develop high-culture performance programming, more entertaining forms of science and arts, 

and some public affairs efforts that did not get developed, or were being abandoned, by the commercial 

stations and networks. It was this movement toward a general audience model of noncommercial 

programming that energized much of the more ambitious national policy planning within educational 

broadcasting. With the support of various major national and local foundations and government leaders, 

those efforts led to a call for federal funding for what was now to be called “public broadcasting.” 

 

But throughout the remainder of the 20th century, and despite the increased newer federal 

resources, U.S. public television programming was marked by the restrictions in its authority to serve 

general audiences in anything like the breadth and depth of public broadcasting abroad. It still was not 

expected to be widely popular or entertaining. Lacking sufficient national production dollars, public 

television made few efforts to produce serial entertainment or drama. Public radio had sufficient resources 

to develop round-the-clock news (and thereby, to fill a gap left in the wake of commercial radio 

deregulation in the 1980s and 1990s) and a limited amount of what one might term “erudite” 

entertainment and humor. By contrast, due to much higher costs, public television was considerably more 

restricted, and at the national level, it could offer just a few hours a day of largely highbrow culture, arts, 

science, and public affairs programming. Further, for all their roots in local ownership, most PTV stations 

provided only a few hours a week of truly locally generated and oriented programming. 

 

Beginning in the 1980s, and well before the emergence of the Internet, the mission of U.S. public 

television had been threatened by the rise of the broadband cable and direct broadcast satellite (DBS) 

industries, which developed national niche programming channels in content areas previously seen as the 

exclusive province of public broadcasting. Congress and the FCC steadily deregulated the broadband 

carriers—in large part, by refraining from any content or advertising oversight, and by undermining the 

authority of local franchise authorities (typically city and county governments) to set service terms and 

subscription rates. As a result, the carriers increasingly developed explicitly entertainment-purposed 

channels for cartoons, science fiction, film, sports, and even culture and news that soon became profit 

centers. Despite clear warning about these threats to its core mission and proposals for how to work with 

and against them, and due largely to its chronic underfunding, public television had great difficulty 

responding.  

  

The commercial cable and DBS content, in fact, seldom rose to the level of public television 

standards. Their models of history, science, arts, news, and even children’s programming were highly 

commercialized, and they were rarely as educational and in-depth as the comparable public television 

content. They were, instead, “PBS-lite,” reflecting the imperatives of a ratings-based commercial 

marketplace.   

 

The early broadband carriers had promised to develop such channels as noncommercial services 

by cross-subsidizing them from the revenues of the millions of their subscription customers, the 

advertising from their other channels, and retransmission fees from the commercial broadcasters. But 



1106 Hélène C. Palmeri & Willard D. Rowland, Jr. International Journal of Communication 5(2011) 

over time, the commercial logic was so strong that nearly all the cable channels, including those with the 

purportedly public television content, came to be supported by advertising. The result was that 

conventional commercial media business models began to dominate that content, with an emphasis on 

larger audiences in particularly attractive demographic groups, all leading to a notably popularized, “down 

market” tendency among the carriers’ more “educational,” PTV-like channels. Meanwhile, under its severe 

funding limitations, public television had no singularly notable genres all to itself, and without the 

resources to expand and improve what it already had, it continued to be able to provide only relatively 

small amounts of its mission-based content. Much of that would periodically be copied, but then 

downgraded, by the increasingly vertically integrated cable industry. 

 

While the public reported great trust in and affection for PBS (APTS, 1999; Roper, 2010), the 

underlying impression of the differences between public television and the comparable broadband 

channels was, in fact, not always that clear in the public mind. That confusion extended into the political 

world, where, in an era of continuing deregulation and growing confidence in “marketplace solutions,” as 

well as of the implications of election campaign funding by the carriers, there was considerable bipartisan 

resistance to challenging the claims of the broadband industries about the quality of their services, and to 

providing significantly more tax-based support for public television. 

 

4. Summary 

 

As late as the turn into the 21st century, it therefore remained unclear whether either French or 

U.S. public television could break out of the restrictive patterns of organization and funding that had 

persisted throughout the history of each institution. In France, the core issues continued to be the 

adequacy and implications of the mixed funding system, the relative independence of France Télévisions 

from the government and commercialism, and the extent to which its programming lived up to the 

traditional public service mandate. If there were to be changes in these factors, the further question was, 

who would be responsible for leading and implementing them, and how successful could they be? 

 

In the United States, the struggles continued over the breadth of the system’s programming 

mission, its lack of anything close to adequate public and private funding, questions about the extent of its 

independence from both corporate and government authority, its highly complex organizational structure, 

and the associated tensions over relative local and national powers. There also remained within public 

television the problem of its decades-long patterns of constrained thinking about its prospects, as well as 

the lack of broader public policy support for encouraging “outside the box” planning for the public media. 

It was unclear to what extent public broadcasting, itself, could develop a solid, expansive vision for its 

digital and new media services, and it also was uncertain whether federal communications policy would 

change sufficiently to help public television come to that higher level of ambition and service. 

 

Part II of this paper will closely examine public television’s more recent history in France and the 

United States, particularly as those institutions encountered the challenges of a major shift in broadband 

technology and economic models, and as changing governments sought to adopt new perspectives and 

possible reforms of both the private and public media systems. 

 



International Journal of Communication 5 (2011) Public TV: The Cases of France and the U.S. —  Part I  1107 

 

  

(References. See Part II) 


