International Journal of Communication 4 (2010), 820-843 1932-8036/20100820

Media Pluralism Between Market Mechanisms
and Control: The German Divide

ANDREA CZEPEK’®
Jade University of Applied Sciences, Wilhelmshaven

ULRIKE KLINGER
University of Zurich

This article starts from the assumption that patterns of media concentration and
measures of regulating media pluralism are not the results of random media policy
adjustments, but are rooted in trajectories of public sphere conceptions and shaped by a
set of varying actor interests. In Germany, regulation of media plurality differs greatly
between the print media and the broadcast sector. The print media market is shaped by
commercial ownership and largely deregulated, except for special measures of fusion
control. The broadcast sector is shaped by a dual system of public and commercial
broadcasters that are regulated by non-governmental public institutions. This article
focuses on two current developments regarding the regulation of pluralism in German
media: The post-communist legacy of a concentrated print media market in former East
Germany and the paradigmatic change in defining pluralism in the broadcast sector.

Introduction

On a horizontal axis of comparative analysis we find a pluralism divide between West and East
Germany where market concentration in the print media sector is significantly higher, a result of Western
publishers adopting the structure shaped by the centralized socialist party press of the former communist
republic. In many counties in eastern Germany, only one newspaper is published, and the newspapers

° This article includes results from research conducted within the COST A 30 Action Group "East of West:
Setting a New Central and Eastern European Media Research Agenda" (2005-2009), which was funded as
a European COST initiative by the European Science Foundation (ESF). The authors wish to express their
gratitude to Dr. Beata Klimkiewicz, who chaired Working Group 3 on Media Regulation and Policy, for her
helpful comments and suggestions on this paper.

Andrea Czepek: andrea.czepek@fh-oow.de
Ulrike Klinger: u.klinger@ipmz.uzh.ch
Date submitted: 2010-03-31

Copyright © 2010 (Andrea Czepek and Ulrike Klinger). Licensed under the Creative Commons Attribution
Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org.



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 821

have more pages and cover larger areas than in most western counties (regional monopolization). This is
not a result of deregulation after reunification. Rather, most formerly state-owned media companies were
sold to private commercial publishers by a federal agency, the "Treuhandfonds" (trust fund). The chance
to diversify ownership was missed by the fund at the time. This paper points out the impact of the post-
communist legacy on the current print media structure in the eastern German states and also the role of
political decisions insensitive to pluralism issues. It also discusses the unique German merger control
system that so far has ensured external diversity but is nevertheless under pressure by large publishing
companies. A map of economic and media content concentration of German daily newspapers illustrates
the sharp contrast between the print media in former East and West Germany.

On a vertical axis of longitudinal analysis we find a divide between two predominant media policy
paradigms to assure a pluralist supply on the marketplace of ideas. Digitalization and convergence
introduced a new approach to defining media concentration and, since 1997, has brought about a caesura
of institutionalized conglomeration. The increased trend to conglomeration in the private broadcast media
sector could not be successfully contained by a regulation that measures the shares a business venture
held, and it has caused a paradigmatic change in how the audience shares of media outlets are measured.
It has also created a stronger institutionalization of media pluralism control. The value of the diversity of
ideas reflected in broadcast media has a strong impact on the formation and regulation of Germany’s dual
broadcast system, which differs from a mere regulation of market competition.

Part I. The German Newspaper Market: The Pluralism Divide Between East and West Germany
and the Merger Control System of the Print Market

Compared with other countries (except for the Nordic states and Switzerland), Germany still has
a relatively diverse newspaper market. The German print media is characterized by privately owned,
regional newspapers. There are only a few newspapers with national distribution, and even they are
rooted in certain regions (e.g. Frankfurter Allgemeine Zeitung/Frankfurt, Stiddeutsche Zeitung/Munich).
Newspapers are still a main source of information for most Germans: 71.4% of Germans above 14 years
of age read a newspaper daily (BDZV, 2009).?

According to the National Association of German Newspaper Publishers, there were 1,511 newspaper
editions published in Germany in 2009 by 351 different publishing companies (BDZV, 2009). However,
only 134 of the newspapers can be seen as uniquely different editions due to common cooperation
between newspapers: Many regional newspapers publish the same national and international news and
only differ in their local reporting. There are three models of this cooperation practiced by German
newspaper publishers:

! Based on ag.ma-research data, a large bi-annual representative survey of newspaper and radio
audiences funded by the majority of German newspaper publishers and radio stations, both public and
commercial. Retrieved January 9, 2009, from

http://www.agma-mmc.de/03 forschung/die _media analyse.asp?subnav=73&topnav=10




822 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

1. One newspaper distributes several “local editions” that differ only in their local news
content.

2. One publishing company owns several newspaper titles (in the same or different
regions) with distinct names, but one central newsroom produces the national and
international news section for all of them. Only local news is covered separately by the
titles.

3. Newspapers are economically independent from each other, but smaller newspapers buy
the national and international news section from a larger newspaper and run only a local
newsroom themselves.

This latter model is common in Germany and it has led to a decrease of diversified content, which
is not reflected by the external economic pluralism of German newspapers. When both economic and
content cooperation are considered, fewer than 70 independent newspapers remain in Germany (see Map
1, estimate based on own research).

Concentration Control by German Merger Laws

Without regulation, the high economic pressures would likely lead to mergers and to the
disappearance of smaller newspapers. There is enormous pressure on publishers to be more efficient and
reduce costs. So far, German merger control laws have inhibited an acceleration of mergers and
acquisitions in the print media sector.

In the 1970s, the Social Democratic German government was alarmed by a number of
acquisitions in the Ruhr Area after the WAZ media group had bought several newspapers there. The
government was still sensitive to the memory of the highly monopolized press during the Weimar Republic
when Alfred Hugenberg—a major backer of Adolph Hitler—controlled more than 50% of the newspapers,
which were used to garner public support for national socialism and Hitler. Thus the government tried to
find a way to stop the concentration process.

Until then, normal merger controls did not apply to print media mergers because the volume was
too small. According to fusion control law, the anti-cartel authorities had to examine a fusion only if the
combined yearly gross domestic income of the merging companies exceeded one billion Deutschmark
(now 500 million Euros). Most newspaper publishing companies, despite their papers’ influence, were
economically much smaller and “flew under the radar” of merger controls. In 1976, the German
parliament passed an amendment to the merger laws, called the “press clause,” which lowered
considerably the threshold for examining print media mergers—to 50 million Deutschemark or, since
2002, 25 million Euros combined gross domestic income—and set limits on the market share a publishing
company may have (Heinrich, 2001). In addition, the so called “bagatelle clause” does not apply to print
media companies (in other sectors, mergers are exempt from the fusion control if one of the merging
companies has a gross income of 10 million Euros or less.) As a consequence, acquisitions slowed down in
the 1980s and 1990s, but have picked up considerably since the economic struggles of newspapers in the



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 823

late 1990s. In Cologne, M. DuMont Schauberg, publisher of the Kolner Stadt-Anzeiger, bought the
competing Koélnische Rundschau and now owns both daily newspapers and a daily tabloid in the city of
Cologne as well as the Mitteldeutsche Zeitung, a large newspaper in former East Germany. When the sale
was approved by the authorities in 1991, MDS reasoned that by saving the competing paper from
bankruptcy they were actually safeguarding plurality.

However, in Berlin in 2004, the federal merger control authority did not go along with the
internal-plurality argument when Holtzbrinck intended to buy the daily newspaper Berliner Zeitung from
Gruner + Jahr (who had bought the former Communist Party newspaper in East Berlin from the trust
fund). Holtzbrinck already owned another large (West) Berlin newspaper, the Tagesspiegel. The
authorities would only allow the purchase if Holtzbrinck sold the Tagesspiegel, because with both
newspapers they would command a 61.4% market share among subscription newspapers (not counting
the tabloid Bild, published Axel-Springer-Verlag).

Holtzbrinck first sold the Tagesspiegel to a former Holtzbrinck manager, a deal that was not
accepted by the merger control authorities. Finally, Holtzbrinck was not allowed to buy the Berliner
Zeitung. This case shows that the German merger control is still guided by the objective to safeguard
external pluralism of newspaper ownership. However, it also shows that in doing so, they might find
themselves between a rock and a hard place. In 2005, the Berliner Zeitung was sold to a foreign investor,
the British private equity fund Mecom, headed by David Montgomery. Mecom did not own any newspapers
in Berlin, thus the merger control law did not apply. Mecom demanded harsh austerity measures and high
profit margins of the Berliner Zeitung. Thus, it was almost greeted with relief when MDS acquired the
Berliner Zeitung from crisis-ridden Mecom in 2009.

The strong pressure on the government by larger publishing companies to relax fusion control
regulation, especially in times of an economic downturn, a decay of the advertising market and fierce
competition by the Internet may in the long run lead to a relaxation of the German fusion control laws. In
2004, the German parliament, on the basis of the media crisis and initiatives by the Axel-Springer Verlag
and Holtzbrinck, supported a law raising the threshold to 100 million Euros, but the measure was rejected
by the Bundesrat, the parliament’s chamber of the state representatives.

The future development will depend on political priorities: If the new conservative-liberal
government in Germany places the economic reasoning of larger publishing companies above the goal of
ensuring content diversity of news, it may relax the media fusion control laws. Thus, the pluralism
paradigm might be neglected, with the likely result that print media ownership concentration will be
accelerated as a result of political decisions.

This development already has occurred in the magazine publishing sector, which is dominated in
Germany by four large publishers. While there are more than 2,300 general-interest magazine titles in
Germany, more than 60% of the circulation is controlled by the four largest publishers: Bertelsmann
(Gruner+Jahr), Burda, Bauer and Axel-Springer-Verlag (see IVW, 2009). Major acquisitions in recent
years have enhanced that situation—for example, a majority of Motorpresse Stuttgart was acquired by
Gruner+Jahr/Bertelsmann in 2004; Burda bought the bankrupt Verlagsgruppe MilchstraBe also in 2004.



824 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

External Pluralism, but Regional Monopolies

While there still seems to be a relative diversity of daily newspapers in Germany, the publishers
have divided the market into regional monopolies. In order to assemble a map? of media concentration,
we have researched the ownership structures of newspapers in Germany and the content cooperation
(units of same national and international news). When looking at these two dimensions of concentration
together (ownership and content cooperation), the regional monopolization of newspapers in Germany
becomes apparent.

Map 1 combines these two dimensions. It illustrates that in large areas of Germany, there is a
high regional monopolization of newspapers. Uni-colored areas indicate newspapers that are published by
the same company (defined as owning more than 50% of shares) or they publish the same
national/international news section, or which is often the case, both. Areas where there are more than
one newspaper with different general news section are indicated by stripes.

2 The data for the map was researched mainly from primary sources (in most cases, the publishing
companies themselves) in 2008, updated in August 2009. Special thanks to Melanie Hellwig and Wiebke
Feldmann for their invaluable help with the data collection and visualization.



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 825

Map 1. Map of print media concentration. Ownership and content cooperation of daily
newspapers in Germany in 2009.



826 Andrea Czepek and Ulrike Klinger

Bl ERENER - E]

[~]
E
(=]
=
=]
=]
[~]
[2]
=
=1
=

Dr. Dirk Ippen

Axel Springer

Medien Holding Nord

Boyens Medien (e.g. Dithmarscher Landeszeitung)

Nordsee-Zeitung, Bremerhaven

Bremer Tageszeitungen

Neord: Medien (Oldent \

Neue Osnabriicker Zeitung

Oldenburgische Volk

Mii andische T;

Landeszeitung fir die Lineburger Heide

Verlagsgesellschaft Madsack

WAZ-Mediengruppe
(Westdeutsche Allg ine Zei 1 llschaft)

Frankfurter Allgemeine Zeitung (F.A.Z.}(Fazit-Stiftung)
Gruner + Jahr (Bertelsmann)

die tageszeitung (taz)
Neues Deutschland

Stdwestdeutsche Medien Holding (SWMH)

and Medien Union Lud

gruppe Georg von b k

M. DuMont Schauberg

Medienhaus Lensing

Bauer Media Group, Hamburg

Medienhaus J. Bauer (Marl, Recklinghausen)

E. Holterdorf (Die Glocke)

J. €.C. Bruns (Mindener Tageblatt)

W, Girardet (Westdeutsche Zeitung; general news for
Remscheider General-Anzeiger, Solinger Tagblatt)

Aschendorff Medien (Westfilische Nachrichten)

Rheinische Post Verdagsgesellschaft

z lag Neue \ filische

Deutsche Druck- und Verl, llschaft (SPD-Helding)
falen-Blatt gte Zeitung lag

Bonner Zei druckerei und Verlag I

H. N Bonn (B G I-Anzeiger)

Zeitungsverlag Aachen (shares in Rheinische Post)

und

Zeitung,

International Journal of Communication 4(2010)

Ed
[ -]
[~ ]

N
=]
=]
=
[«]
=
£
3
L]
[~ ]
L]
=
=

Viernheimer Tageblatt

Verlag Wetzlardruck
Zeitungsgruppe Lahn-Dill

Medienhaus Sidhessen
(Darmstadter Echo)

Verl. Rhein Main (Wiesbaden)

Mittelhessische Druck- und Verlagsgesellschaft

Verlag Parzeller (Fuldaer Zeitung)

Hanauer Anzeiger, Druck- und Verlagshaus Hanau

Mittelrhein-Verlag (Rhein-Zeitung Koblenz)

Dr. Haas-Gruppe

Rhein-Neckar-Zeitung (Heidelberg)

Verlag und Druckerei Main-Echo

Badische Neueste Nachrichten (Karlsruhe)

Heilbronner Stimme

Pforzheimer Zeitung

Ludwigsburger Kreiszeitung

Meue Pressegesellschaft

(Stdwest Presse, Mirkische Oderzeitung - shares in SWMH)

Badisches Tagblatt

EBlinger Zeitung

Offenburger Tageblatt /
Arbei i

inschaft

Thadi

he Presse
Reutlinger General-Anzeiger

Schwibischer Verlag (Schwibische Zeitung)

Abendzeitung

Augsburger Allgemeine

|.. ]

@0 - - E

k - shares in Nordkurier)

Der Neue Tag (Oberpfalz)

Donaukurier (Ingolstadt)

Frankischer Tag (Bamberg)

ische Zeitung (R gl

RNT (Ring Nordt ischer T, i

MNirnberger Nachrichten / Nirnberger Zeitung

Verlagsgruppe Passau (Passauer Neue Presse)

Straubinger Tagblatt

A Miller Zeitungsverlag (Traunstein, Berchtesgaden)



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 827

Given the fact that local radio stations only exist in a few states in Germany, that local television
news is dominated by the large public service broadcasting stations (except for a few local TV stations in
big cities), and that local and regional news on the Internet is still mostly provided by local newspapers, it
can be said that in large parts of Germany, there is only one regional source of news and a severe lack of
alternatives.

New Dimension: Trans-Regional Ownership and Trans-Regional Content Concentration

Map 1 also shows that monopolies are beginning to grow beyond their original regions of
operation. Several larger regional publishing companies have expanded beyond their *home” region. In
the 1990s, publishing companies that were formerly regional, such as the Westdeutsche Allgemeine
(WAZ) from the Ruhr Area and M. DuMont Schauberg (MDS) from Cologne, began expansion by investing
in newspapers in Eastern Europe, in Austria and in former East Germany (see below). A new phase of
trans-regional investments by formerly regional publishers began in recent years, when the WAZ group
acquired the Braunschweiger Zeitung in Niedersachsen (2007) and M. DuMont Schauberg in Cologne
bought the Frankfurter Rundschau (2006) and the Berliner Zeitung (2009).

Initially, these acquisitions were justified before the merger control authorities by announcing
that the newsrooms in different regions would be kept independent from each other. The publishers
argued that, by “saving” the acquired newspapers from bankruptcy, they were actually maintaining
diversity, an argument that M. DuMont Schauberg had already used in its 1999 acquisition of the second
Cologne newspaper Koélnische Rundschau (MDS now owns both daily newspapers in Cologne). However, in
reality, synergy effects are likely to be used where possible. Concrete examples are the decision of the
WAZ group in 2008 to merge the central and regional newsrooms of their several newspapers in the Ruhr
Area into one, catering to an area of about five million people. Similarly, Gruner + Jahr decided in 2008 to
merge the business news desks of their business daily Financial Times Deutschland and its business
magazines.

East-West Divide and “Post-Communist” Legacy

When looking at the map, it is striking that the regional monopolies in the former East German
states (except for Berlin) cover larger areas than in the West. This is not a result of economic
deregulation, but a direct impact of the post-communist privatization process of former GDR state and
Socialist Unity Party (SED) property. During the socialist rule in East Germany, 15 regional daily
newspapers were owned by the SED, founded between 1945 and 1952. Newspapers were mouthpieces for
the party, thus diversity was not intended. The regional newspapers each catered to one of the 15 SED-
party sectors, respectively.?

3 There were eight national daily newspapers in the GDR that where disbanded after 1991 except for two
(Neues Deutschland and Junge Welt) which have continued as socialist newspapers. In addition to the 15
SED-ruling party newspapers, there were 14 so-called “block”-party newspapers, published by the parties
other than the SED, which were incorporated into the single-party system of the GDR. Most of those were



828 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

After reunification, the state- and party-owned enterprises where either discontinued or sold by
the state-run Treuhandfonds. The trust fund was responsible for privatizing most of the former GDR's
state-owned enterprises, not only the media enterprises. Its main objectives were to conclude the
privatization as quickly as possible and to achieve the economically best (short-term) results. The historic
opportunity by this state-owned (and thus politically governed) fund to take political goals—such as
diversity and participation—into account and to break up large monopolies was missed. Instead, the
former SED-party newspapers were sold relatively quickly, all of them to West German regional and
nationwide publishers between 1991 and 1994:

Table 1: Regional Newspapers in Former East Germany Before and After Reunification.

Former SED-party- SED- New title Majority ownership (2009)
newspaper sector/region (if applicable)*
Ostsee-Zeitung Rostock Ostsee-Zeitung Until 2008: Axel-Springer AG 50%

(Hamburg)/Libecker Nachrichten
GmbH (Madsack) 50%; since
February 2009: Lubecker
Nachrichten GmbH 100%. The
Madsack group owns more than 70%

of LN.
Leipziger Volkszeitung | Leipzig Leipziger Until 2008: Axel-Springer AG (50%),
Volkszeitung Zeitungsgruppe Madsack (50%);

since Feb. 2009: Zeitungsgruppe
Madsack (Hannover, 100%)

Freie Erde Neubrandenburg Nordkurier Kurierverlag GmbH (Kieler
Nachrichten (Madsack) 33%,
Schwabische Zeitung 33%,
Augsburger Allgemeine 33%);
national /international news
syndicated by Schweriner
Volkszeitung

Schweriner Schwerin Schweriner Until 2005: Hubert Burda

Volkszeitung Volkszeitung (Offenburg); after 2005: Schleswig-
Holsteinischer Zeitungsverlag (SHZ)
(Flensburg)

Volksstimme Magdeburg Volksstimme Bauer Media Group (Hamburg)

discontinued after 1991; three of them were sold together with the SED-newspapers after 1991 (Held &
Simeon, 1994).

4 The titles of newspapers were only changed if the former title seemed too ideological (e.g.,
Volkswacht=people’s watch).




International Journal of Communication 4 (2010)

Media Pluralism Between Market Mechanisms 829

Neuer Tag Frankfurt/Oder Markische Sludwestdeutsche Medienholding
Oderzeitung SWMH (Stuttgart) °
Freies Wort Suhl Freies Wort Slidwestdeutsche Medienholding
SWMH (Stuttgart)
Freie Presse Karl-Marx-Stadt Freie Presse Medien-Union (Ludwigshafen)®
(today: Chemnitz)
Markische Potsdam Markische Frankfurter Allgemeine Zeitung
Volksstimme Allgemeine (F.A.Z., Frankfurt/Main)
Berliner Zeitung East-Berlin Berliner Zeitung’ Until 2004:
Gruner+Jahr/Bertelsmann, 2005-
2008: Mecom (UK), since Jan. 2009:
M. DuMont Schauberg (Cologne)
Freiheit Halle Mitteldeutsche M. DuMont Schauberg (Cologne)
Zeitung
Séachsische Zeitung Dresden Sachsische Gruner+Jahr/Bertelsmann (60%)
Zeitung
Lausitzer Rundschau Cottbus Lausitzer Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck
Rundschau (Stuttgart)
Das Volk Erfurt Thiringer Mediengruppe Westdeutsche
Allgemeine Allgemeine (WAZ, Essen)
Volkswacht Gera Ostthiiringer Mediengruppe Westdeutsche
Zeitung Allgemeine (WAZ, Essen)

With regard to the market structure, the pattern of relatively centralized newspapers was adopted. Only a
few new newspapers were founded after reunification, most of which have since disappeared or merged
with others. The distribution areas of today’s regional monopoly newspapers in former East Germany are
almost identical to the former SED sectors—and dominated by West German publishers, who were able to
use this opportunity to expand their reach. Recently, increasing economic pressures have enhanced the
concentration (see Table 1). In a move to pull out of regional newspaper publishing, Axel-Springer Verlag
sold its shares in two eastern German newspapers (Ostsee Zeitung and Leipziger Volkszeitung) to the
Madsack group in February 2009.

> The SWMH publishes, among others, the Siiddeutsche Zeitung (Munich) and the two Stuttgart
newspapers. Main shareholder of the SWMH is the Medien Union (Ludwigshafen), see “Freie Presse.”

% The Chemnitz newspaper Freie Presse was, unlike the other SED papers, not sold by the trust fund, but
sold directly without tender to the Medien Union.

7 Unlike in the other former East German states, in Berlin there are competing daily newspapers
(Tagesspiegel, Die Tageszeitung,, Berliner Zeitung); however, the Berliner Zeitung is still mainly read in
former East Berlin, while the Tagesspiegel is considered a West Berlin newspaper.



830 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

The newspaper market in former East Germany is much more concentrated than in former West
Germany. Again, this is a direct result of economic considerations overriding other political paradigms in
decision making by the political actors where other opportunities for action would have been possible.

Part 11: The Broadcasting Sector

When the Commission on Concentration in the Media (KEK) refused to give its blessing to the
fusion of private broadcasting giant ProSiebenSAT.1 and publishing tycoon Springer, effectively derailing
their merger in January 2006, Germans caught sight of their institutions safeguarding the pluralism of
ideas in the media. They learned that there was obviously more to media regulation than securing market
competition. A small and formerly unknown commission had overruled the creation of a horizontally and
vertically integrated super media Goliath. KEK had been formed due to a paradigmatic shift in the
regulation of private broadcasting in 1997. While structural pluralism had been measured before by the
absolute number of outlets a media enterprise owned, it was from then on determined according to the
audience share each enterprise reached with their channels and programs. Therefore, the third
amendment of the German Interstate Treaty on Broadcasting (Rundfunkstaatsvertrag, RStV)® established
the KEK as an independent regulatory body with the function to monitor the private broadcasting market
and provided it with veto power to future mergers and fusions. The following analysis of structural
pluralism in the broadcasting sector will further illustrate this philosophical shift in regulating competition
and the diversity of ideas, will draw on central normative motifs employed in German media policy and, of
course, discuss the current market structure.

Market Structure: The Dual System Approach

The structure of the German radio and TV market as well as the normative motifs guiding
German media policy are deeply rooted in the experiences of Nazi propaganda and the restructuring of the
media after World War II under Allied occupation. Although German radio stations kept on broadcasting
Nazi propaganda and rallied for mobilization until the very last day of the war, radio broadcasts were a
central part of the Allied reeducation programs, and the Allied military governments sought to reorganize
the German media from the beginning of the occupation period. The American approach to implement
their model of a market-oriented media system with investigative and objective journalism following a
negative freedom, non-interference norm (as it is also described in Hallin und Mancini, 2004) clashed with
German authority-oriented (obrigkeitsstaatlich) Weimar traditions striving for state-organized and
controlled media and lacking civil societal and participatory foundations (see Kutsch 1999, p. 78). The
British, instead, planned to export the BBC model to Germany, which in the end profoundly influenced the
West German public service broadcasting system for which the Allies laid ground and which was barely
changed during the following decades. The central themes of Allied media policy were decentralization and
assuring media independence of state interference.

8 Will be referred to as the Interstate Treaty. Retrieved November 11, 2009, from
http://www.alm.de/fileadmin/Download/Gesetze/12 RStV-englisch.pdf




International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 831

When the Federal Republic was founded in 1949, the Western Allies left a broadcasting regulation
following the principles of federalism and six public service broadcasters: NWDR and SWF as cooperations
between two or more federal states (lander) in the former British and French sector, and four single-state
broadcasters in the American sector. In 1953, the public TV broadcasters united in the ARD
(Arbeitgemeinschaft der offentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland) in
order to offer a common nationwide program—in addition to their regional programs (Diller 1999). In
1963, the second national public TV broadcaster, ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen),, began service, and
cemented for the next 20 years the monopoly of public broadcasters and the rejection of competition by
private media.

Other Private Broadcasters®

Public Service
Broadcasters

Private Broadcasters: ARD TDhlrd
Pro7/Sat.1 Group \ 13,55

RTL
12.4%

Private Broadcasters:
RTL Group

Figure 1: The Dual System: Audiences Shares in German TV 2007.

Source: Retrieved November 11, 2009, from http://www.kek-online.de
*Other private Broadcasters include: 9Live (0.2%), Das Vierte (0.8%), DSF (1.1%), Eurosport (1.0%);
MTV (0.5%), Nick (0.7%), Tele 5 (0.7%), Viva (0.6%), DMAX (0.5%), Other (4.3%).




832 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

The major caesura of the German broadcast system took place with the advent of private
broadcasters after 1984 and the establishment of the “dual system” of public service and private
broadcasting. The public service broadcasting monopoly had not gone unquestioned, yet it was the change
in government in 1982 (establishing conservative majorities on the federal and state levels), a
Constitutional Court ruling in 1981 allowing for private commercial broadcasts, technological advances and
the international proliferation of private radio and TV that stipulated the reform of the German media
system (as intentional model change) (Steinmetz 1999). After reunification, the dual system was
extended to the territory of former East Germany and fixed in the German Interstate Treaty on
Broadcasting. The term dual system refers to the coexistence of public and private broadcasters—their
respective regulatory principles and institutions being separated and following very different norms and
regulations. Different from other polities, the diversity of ideas expressed in the media is the central
objective of media regulation in Germany—far beyond a mere guarantee of fair market competition.
However, the implementation of this idea varies between the two separate worlds of broadcasting--public
service and private. The legal and institutional provisions regulating public service radio and TV aim at
internal pluralism, qualitative pluralism in media content, for example; while private broadcasting
regulations aim at external pluralism, such as a quantitative pluralism of media ownership.

The German Broadcast Market

With more than 36 million TV households, of which 34.6 million use satellite as well as cable
networks to receive 30 to 40 free TV channels, and with 25 terrestrial channels received by 70% of the
population, the German TV market is both the biggest and the most competitive in Europe (OSI/EUMAP,
2005: 738). The number of radio stations in 2005 grew to 353 (including digital terrestrial radios), of
which 289 are private and 64 are public service stations. Most of these radio stations broadcast
regionally—52 stations cover federal states, and 15 stations broadcast in more than one state (KEK,
2006).

The essential feature of the German broadcast market is the coexistence of public service and
private providers—public service broadcasters dominate the scene but are being surmounted in number
and cumulated audience shares of the private market, which is basically structured as a duopoly of the
two major groups Bertelsmann/RTL Group and ProSiebenSAT.1 Media Group, formerly known as the Kirch
Group. Thus, we can find both a diverse market with the largest number of programs to be received free
(in Europe) as well as strong concentration in the commercial TV market, which is split among only two
major media groups. The following will illustrate the development and structure of these two different
markets known as the dual system.

Public Service Broadcasters

After the Allied occupation had set the basic formal structure of the German media system, the
monopoly of public service broadcasting in West Germany remained unchanged until the mid-1980s. As
the Allies had intended to decentralize public broadcasting, its structure mirrors the federal constitution of
the republic. Public service TV consists of two national programs (ARD, ZDF); nine regional programs
(Landesrundfunkanstalten), each based in one federal state or region, most of which can be received



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 833

nationwide (NDR, RB, WDR, MDR, RBB, HR, SWR, SR, BR) subsumed as “Dritte” (third programs); two
nationwide programs with a cultural focus (3sat, arte); a national news and documentary program
(Phonix);a channel featuring programs for children (KiKa); and one program being broadcast abroad
(DW).

Public service broadcasters also transmit radio programs: Around 60 programs are offered, most
of them are regional programs, but some broadcast nationwide, as the two stations with a cultural
(Deutschlandradio Kultur) and an informational focus (Deutschlandfunk).

Public service TV and radio is financed to a small part (less than 20%) by advertising and
sponsoring revenues, and to a large part by television and radio license fees. TV advertising is restricted
to the two main national public TV programs, ARD and ZDF, from Monday through Saturday until 8 p.m.,
with a maximum of 20 minutes advertising per day (OSI/EUMAP, 2005, p. 747). The annual financial
needs of the public service broadcasters are assessed by the Commission for the Assessment of Financial
Requirements (KEF), which proposes the level of the license fee to the state governments and regional
state parliaments, which then have to approve any changes. The amount of the license fee® is a highly
debated issue in Germany and has caused many controversies between the states and the broadcasters,
as well as among citizens.

Public service broadcasters are still the major player in the German TV market, even though they
have lost a significant nhumber of viewers since the beginning of the 1990s, as Figure 2 shows. In this
regard, the introduction of private TV broadcasts posed—not surprisingly—a serious challenge to public
service TV, as their audiences dropped dramatically. In 1993, the private share, when added together, for
the first time outnumbered public service audiences—a trend that continued with the stabilization of the
TV market in the mid-1990s and is still valid today. The main setbacks for public service TV have been the
establishment of a second public program (ZDF) in 1963 and the opening of the TV market for private
broadcasters in the mid-1980s.

° Currently 17.03 € per month and household for radio and TV.



834 Andrea Czepek and Ulrike Klinger

International Journal of Communication 4(2010)

100

N

90

80

70

60 -

Public Service TV:
ARD, ZDF, "Third" regional
boradcasters, 3sat, arte, KiKa, Phonix

L=

Private Commercial TV:
RTL Group/Bertelsmann and Kirch
Group/ProSiebenSat.1 Media AG

20 A

10 4

------

19851986 1987

19971998 1999 2000 2001
Kirch Group/Pro7Sat 1

20022003 2004 2005 2006 2007
= = = Other

199119921993 1994 1995 1996
= = RTL Group/Bertelsmann

198819891990
Public Service TV

Figure 2. Development of public service and private TV audience shares 1985—-2007.%°
Source: Retrieved November 15, 2009, from http://www.kek-online.de

The stabilization of the TV market in the mid-1990s came about because of a relatively strict

regulation of the private market (limiting the audience share of each business player to a maximum of
30% in 1997) and a growing saturation of the market (Kiefer, 2004). After constant and significant growth
from the mid-1980s, the limits of the market became visible as the advertising revenues decreased and
private broadcasters started to struggle after the millennium turn.

Private Commercial Broadcasters

Since the mid-1980s, private commercial broadcasters have gained a significant share of

audiences and have influenced public service programming with their focus on entertainment and new
formats. During that time, two major players shared the market among themselves: Leo Kirch’s Media

10 Retrieved May 7, 2008, from http://www.kek-online.de/kek/medien/zuschauer/jahr.pdf for annual data
and author’s calculation. The numbers from 1985-1991 are for the Federal Republic only, from 1992 on
former East Germany is included.




International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 835

Group and the Bertelsmann Group. The two media giants formed a duopoly, leaving third competitors only
marginal shares. After the insolvency of the Kirch Group in 2002, Axel Springer AG sought to merge with
ProSiebenSAT.1 Media AG, the television section of Kirch’s former media empire. The merger was
prohibited in 2006 by the Commission on Concentration in the Media (KEK), which refused—for the first
time ever—to approve a change in shareholder structure, claiming that otherwise Axel Springer would gain
a dominate influence over public opinion. In order to measure an “assumed predominant impact on public
opinion,” the KEK developed a new approach to weigh broadcasting audience shares and print media
circulation and find a percentage of cross-media market share. (This approach shall be specified in the
section of this article devoted to regulation paradigms and institutions). As a result of the prohibited
merger, ProSiebenSAT.1 Media AG was sold to two private-equity investors, Permira and KKR, which hold
50% shares each. In 2008, they merged ProSiebenSAT.1 with the SBS Broadcasting Group, thus selling
one group of their portfolio to another. This forced merger has further weakened the troubled
ProSiebenSAT.1 and increased criticism toward private-equity “predator” activity in the media market.!!

The proliferation of private commercial radio stations varies broadly from one federal state to
another, as can be seen in Figure 3.

100

90

80

70

60

50

40

30 ]

20

10

0]
97 60 16 41 36 28 23 22 21 20 16 16 15 14 11
Bay |NRW | BW [BerB*|Sach*| Hes | SA* | NS RP |Saar |Thi* | HH | SH | Bre |MV*
O Public Service Radio 11 | 10 | 10 | 11 |12 | 16 | 13 | 18 | 15 9 13 8 9 13 9
@ Private Digital 18 1 16 6 3 5 6 1 0 7 0 2 2 a 0
H Private Local/Regional**| 65 | 46 | 16 | 6 | 18 | 0 0 0 3 1 0 0|0 0 0
M Private State 1 1 1 15 3 6 4 3 3 2 3 4 3 1 2
M Private National 2 2 3 3 0 1 0 0 0 1 0 2 1 0 0

Figure 3. Numbers of Public Service and Private Commercial Radio Stations in German Federal States.

11 See for example Der Spiegel, 40/29.09.08 pp. 98-99 and 46/10.11.08, pp. 84-86.




836 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

Source: ALM Jahrbuch 2005, p. 299 and 333 et seqq.

Notes: Private commercial stations of 0.5 % scope of coverage and above/ ** 0.4 % scope of coverage.
States marked with * are former East German states. Bay=Bavaria; NRW=North Rhine-Westphalia;
BW=Baden-Wiirttemberg; BerB=Berlin and Brandenburg; Sach= Saxony; Hes=Hesse; SA=Saxony-
Anhalt; NS= Lower Saxony; RP=Rhineland-Palatinate; Saar=Saarland; Thi=Thuringia; HH=Hamburg;
SH=Schleswig-Holstein; Bre=Bremen; MV=Mecklenburg West-Pomerania

There is no consistent positive correlation of size and population of a federal state to the number
of private commercial radio stations!?, nor can we find a significant east-west cleavage. Where there is
hardly any private radio broadcasting, public stations compensate by supplying at least 10 stations to all
the states, but that seems to leave few market opportunities for private commercial competition in places
like Bremen,'® which has 14 public radio stations for a population of 660,000. The number of radio
stations varies broadly due to the regulatory authority of the states: Each state decides for itself how
many and which radio programs may be received in its territory.

Digital Broadcasting Programs

Besides six additional digital TV programs offered for free by public service broadcasters'* , digital
programming is the largest part of private commercial and pay TV. There also are 70 digital public service
radio programs transmitted via satellite (DVB-S) and cable (DVB-C). The two dominant private
broadcasting groups, ProSiebenSat.1 and RTL Group, offer two respective three digital pay TV programs'®
, which are available only on subscribed digital networks. The two providers of cable TV with the widest
range of digital programming in their basic package offer 74 TV and 67 radio programs (Unitymedia)
respective 93 TV and 75 radio stations (Kabel Deutschland). However, these numbers do include programs
offering teleshopping services only and single-issue programs (such as Tier TV and motor sports TV) that
have only marginal audience shares.

In Germany, more than half of all households have access to cable TV (54%).'® The number of
subscribers to digital cable TV increased by 28% in 2008 to 4.1 million, which means that 21% of cable
households have switched to digital broadcasting. Also, 3.9 million households receive digital TV via
terrestrial airwaves (DVB-T). The digital switchover from analog terrestrial TV broadcasting was finalized
on November 25, 2008, two years before the official deadline of 2010.%

12 Compare 11 private commercial radio stations in small Saarland (with only one city of population
100,000+) to only four stations in Niedersachsen (with eight cities of population 100,000+).

13 Where we find 14 public radio stations for a total population of 660,000.

4 Eins plus, Eins extra, Eins festival, ZDFtheaterkanal, ZDFinfokanal, ZDFdokukanal.

15 sat.1 Comedy, kabel eins classics and RTL Crime, RTL Passion, RTL Living.

16 Data from the Association of German Cable Operators ANGA, (http://www.anga.de; retrieved) (19.5
million households).

7 Ssee Abschlussbericht (Final Report), Task Force DVB-T Deutschland. Retrieved April 13, 2009, from
http://www.ueberallfernsehen.de/data/pm_ task force 101208.pdf




International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 837

Regulation Paradigms and Institutions

The authority to regulate the broadcasting sector lies within the states, which operate with State
Broadcasting Laws (Landesrundfunkgesetzen) to regulate the realm of public service broadcasting, and
State Media Laws (Landesmediengesetzen) in the realm of private broadcasting. In 1987, the states
created the first common regulatory framework—the Interstate Treaty—in order to have the same rules of
the game applying nationwide.

The regulation of broadcasting in Germany features two major divides: one concerning the
separate spheres of public service—internal pluralism and private broadcasting—external pluralism
regulatory principles; and another divide of absolute outlet number—audience share ownership regulation
in the private sector.

Definition of

Pluralism
PublicService Broadcasters Private Commercial Broadcasters
Pluralism of Media Content: Pluralismof Media Ownership:
Internal Pluralism External Pluralism

Ownership
Limits

N

Number of Qutlets Audience Share
(Pre 1997) {Post-1997)

Figure 4. The Divides of Broadcast Pluralism Regulation.

Media pluralism regulation in Germany means much more than the regulation of fair market competition,
as Henle (1995, pp. 16-17) has pointed out:



838 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

Competition regulation protects competitors among themselves, in order to guarantee
the functional operability of the market, but not the diversity of opinions. The legislators
of Interstate Treaty on Broadcasting explicitly decided in favor of structural regulation —
and thus opposed a mere market regulation of pluralism development in the realm of
private broadcasting.*®

This is also expressed in the existence of separate regulation authorities. While media market regulation is
taken care of by the Federal Competition Authority (Bundeskartellamt) executing the Act Against
Restraints of Competition (Gesetz gegen Wettbewerbsbeschrankungen GWB), pluralism issues and the
diversity of opinions in the media are subjected to a range of institutions: State Media Authorities
(Landesmedienanstalten) monitoring compliance of commercial broadcasters with the Interstate Treaty,
the Commission on Concentration in the Media (KEK) monitoring ownership and inhibiting the “exercise
(of) a predominant impact on public opinion” of any media company,*® as well as the Constitutional Court,
whose decisions have traditionally underlined the importance of diversity in the media.

Internal Pluralism Regulation

As public service broadcasting is not constrained by structural criteria restricting its audience
reach (as is commercial broadcasting), the Interstate Treaty outlines in the public service’s mandate its
obligation to pluralism in content:

Public service must provide in its offerings and in its programming a comprehensive
overview of international, European, national and regional events in all major spheres of
life. It should hereby promote international understanding, European integration and
social cohesion on a regional and national level. Its programming must serve to inform,
educate, advise and entertain. It must, in particular, offer cultural contributions. Public
service broadcasting must in fulfilling its mandate take into consideration the principles
of objectivity and impartiality of reporting, plurality of opinion and the balance of
offerings and programming. (Article 11)

Such a rigid catalog of content requirements is not applied to commercial broadcasters, yet
Article 25 of the Interstate Treaty obliges them to express plurality of opinion, to give “appropriate
opportunity” to important political and social groups and to take minority views into account. So-called
“full programs,” such as commercial channels that broadcast nationwide, cover various thematic fields
(other than special-interest programs) and receive the largest audience shares, are obliged to provide
inserted channels that offer at least 260 minutes per week of regional content and content from
independent providers. For the purpose of this paper, we shall omit a more detailed account of internal
pluralism rules and measures or possible sanctions and turn to the structural pluralism provisions
established to contain commercial broadcasters.

8 Translation by Ulrike Klkinger.
% As is laid out in the KEK’s mission statement. Retrieved May 20, 2008, from http://www. kek-
online.de/cgi-bin/esc/mission.html



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 839

External Pluralism Regulation

In Germany, external pluralism regulation applies to commercial broadcasters only. In 1997, it
underwent a significant change that altered the entire logic of pluralism and created a second divide of
pluralism regulation. After the “two channels maximum” paradigm failed to structure a diverse ownership
pattern and instead cemented the duopoly of two private commercial competitors, legislators decided to
reform media market regulation. The shift from a program-supplier (broadcaster) to a program-user
(audience) approach became the dominant focus of the reform discussion: “(The audience paradigm) by
now dominates the discussion with such intensity, that the pros and cons of this model are hardly ever
debated and other possible solutions utterly disappeared from the agenda” (Henle, 1995, p. 73).

The concentration limit was fixed in 1997 as follows: Any person or company may operate an
unlimited number of private commercial channels—until they reach “predominance of public opinion” with
a TV audience share of 30%. 2° This limit is reduced to 25% if the operator is holding a dominant position
in a related media-relevant market?! or its influence on public opinion in other media-relevant markets is
estimated to be equivalent to a 30% TV audience share.?? Setting the 30% threshold was as arbitrary as it
was convenient, as from the beginning, none of the competing private commercial broadcasters came
close to this limit, which allowed circumventing potential conflicts around withdrawing licenses.

One fundamental critique of the audience-based concentration limit is the method of gathering
the necessary data. In its 2008 annual report, the KEK repeatedly pointed out several deficiencies in its
data: audiences in public viewing were not included, nor were non-EU citizens counted.? Critical voices
negated the validity of audience share as a measure for pluralism, arguing that selective exposure was a
basic liberty with very heterogeneous variables leading to the formation of public opinion:

The fixed (audience) threshold of Article 26 Interstate Treaty is a fiction of average
(Durchschnittsfiktion), providing in particular for potential influences on individual
opinion formation no more but a normative significance, because not all viewers
contribute equally to the measured market shares. (Kaase, 1999, p. 44)

When Axel Springer AG, the dominant German publisher®* that also holds shares in radio stations
and local TV, sought to buy the second largest broadcaster ProSiebenSAT.1 Media AG in 2005, a new
challenge for the audience-share paradigm evolved: KEK had to find an innovative formula for calculating
cross-media influence on public opinion. The decisive factors in weighing shares of other media markets

20 For inserting regional and/or independently produced programs a two and/or three percent bonus is
rewarded.

21 As media-relevant markets have been defined: Advertisement, radio, press, licenses, and production
(KEK, 2006, p. 252).

22 See Interstate Treaty (Rundfunkstaatsvertrag) Article 26.

2 Four of 6.3 million foreign citizens in Germany are non-EU citizens. See KEK 2008.

24 See (e.g.) Commission of the European Communities (2007, p. 44).



840 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

and translating them into TV share equivalents were thus defined: evocative power (Suggestivkraft),
broad effect (Breitenwirkung) and topicality of news (Aktualitdt). The basic assumption was that only TV
fulfills all three factors completely and that the influence of other media genres on public opinion could be
weighted according to their compliance to those factors (see also Just, 2009). Thus, the KEK calculated
that Springer’'s 26% share of the daily press market was equivalent to the potential influence on public
opinion posed by a TV share of 17%.%° Adding together all other Springer activities in media markets,®
the KEK concluded that the merger of Springer and ProSiebenSAT.1 would create a conglomerate
influencing public opinion equivalent to a TV broadcaster with a 47% audience share.?” Even with a 5%
bonus for broadcasting regional and independently produced programs, the merger would have allowed
Springer the equivalent of a 42% TV audience share, beyond the limit of assumed predominance on public
opinion.

This new weighting approach has been criticized as arbitrary and unfounded. As Bornemann
(2006, p. 279) pointed out: “The implicit main criterion of the renunciative decision is KEK's ‘sensation of
predominant power over public opinion’ (...). The elaborate justification of weighted influence accounting
for different markets appears to be decoration only.” Adding to the skepticism toward the calculation
model of “equivalent” shares came the legal debate about the legitimacy of even starting this procedure.
While KEK interprets the 25%-30% rule of Article 26 Interstate Treaty as not being a binding threshold to
start investigations, other legal interpretations have concluded that ProSiebenSat.1 Media AG only reached
about 22% of audience shares and thus had remained below the legal threshold to assumed predominant
impact on public opinion, the central paradigm of pluralism regulation in the broadcasting sector.
Therefore, so the argument goes, KEK had no legitimate incentive to either develop and apply a new
weighting model in this case or to declare the merger unlawful. However, KEK’s decision to reject the
merger was confirmed by the Bavarian Administrative Court (Bayerisches Verwaltungsgericht) in
November 2007. As the court’s decision is still under review, the legal debate remains open.?®

Conclusion

The development of the newspaper market in Germany illustrates the impact of political decision
making based on certain paradigms and priorities. These in turn are shaped by the (economic) interests of
important actors. In the case of the German print media sector, the following can be observed.

e The unique merger control regulation using the fusion control law (which exists in the
context of competition law) to safeguard pluralism is increasingly under pressure, even
though an initiative to change the law was curbed in 2004.

25 Weighting coefficient is 2/3.

26 As (bi-) weekly and monthly journals (1/10), TV program journals (1/7), Internet (1/2), radio (1/2)
(weighting coefficient).

27 22% ProSiebenSAT.1 and 25% Springers media-relevant equivalents.

28 See KEK (2008, p. 335).



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 841

e The merger control law has not prevented regional monopolization, as it does not apply
to ceasing publications, nor does it bring about new newspapers.

e The case of the selling off the former Socialist Party newspapers in the East German
states to West German publishing companies, maintaining the external structure of
single large regional newspapers, is an example of a missed opportunity to restructure
the media system after reunification.

The development shows that a market-oriented liberal paradigm prevails in German media policy, while
the pluralism paradigm is neglected.

Being one of the most diverse and competitive broadcast markets in Europe, the German dual
system of public service and private commercial broadcasters still poses challenges to regulators, who
seek to avoid a “predominant influence on public opinion.” Starting with an approach that limited the
number of programs for each commercial broadcaster to two, the German lander turned toward a new
model in 1997. The audience-share limit approach for private commercial broadcasters has further
stabilized duopoly in the private market. The attempt to cross-media merge ProSiebenSAT.1 and Springer
in 2005 brought about a new model to weigh market/audience shares based on equivalence. Digitalization
was completed by 2008, yet it has not broken the dominance of the two major broadcasting outlets
regarding audience shares. The German case of broadcast regulation demonstrated the importance to
regulate pluralism, not just competition and the normative and methodological problems involved in such
an ambitious approach.



842 Andrea Czepek and Ulrike Klinger International Journal of Communication 4(2010)

References

ALM [Association of State Media Authorities for Broadcasting in Germany]. (2005). ALM Jahrbuch 2005-
Landesmedienanstalten und privater Rundfunk in Deutschland. [ALM Annual Report-State Media
Authorities and Private Broadcasting in Germany], Berlin:Vistas.

BDZV (Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger e.V). [Association of German newspaper publishers].
(2009): Markttrends und Daten. Published August 2009, retrieved October 28, 2009, from
http://www.bdzv.de/markttrends und daten.html

Betzel, M., & Ward, D. (2004). The regulation of public service broadcasting in western Europe, Trends in
Communication 12 (1): 47-62.

Borneman, R. (2006). Wie die KEK gefiihlte Meinungsmacht in Eigriffskompetenz umrechnet [How KEK
translates perceived power over public opinion into intervention competence]. MMR (5): 275-
279.

Commission of the European Communities. (2007). Media pluralism in the Member States of the European
Union. SEC (2007) 32.

Diller, A. (1999). Offentlich-Rechtlicher Rundfunk [Public Service Broadcasting], J. Wilke (ed.)
Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland [Media History of the Federal Republic of
Germany]. Bonn: BPB: 167-191.

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems. Three models of media and politics.
Cambridge: Cambridge University Press.

Heinrich, J. (2001). Medien6konomie: Mediensystem, Zeitung, Zeitschrift, Anzeigenblatt. [Media
economy:Media system, Newspapers, Magazines, Advertisement papers]. Vol. 1, Wiesbaden: VS
Verlag.

Held, B., & Simeon, T. (1994). Die zweite Stunde Null: Berliner Tageszeitungen nach der Wende (1989 -
1994); Marktstrukturen, Verlagsstrategien, publizistische Leistungen. [The second zero hour:
Newspapers in Berlin after the Change (1989-1994); Market structures, Publishers’ Strategies,
Journalistic Performance]. Berlin: Spiess.

Henle, V. (1995). Erfahrungsbericht der Landesmedienanstalten zur Sicherung der Veranstalter- und
Beteilungsvielfalt im bundesweit verbreiteten Rundfunk (DLM Konzentrationsbericht). [Field
Report of the State Media Authorities on Securing Diversity of Broadcasting Organizations and
Participants, DLM Conglomeration Report]. Schriftenreihe der Landesmedienanstalten, Vol. 4:
Die Sicherung der Meinungsvielfalt. Berichte, Gutachten und Vorschlage zur Fortentwicklung des
Rechts der Medienkonzentrationskontrolle. Berlin: pp. 9-126.



International Journal of Communication 4 (2010) Media Pluralism Between Market Mechanisms 843

IVW Informationsgemeinschaft zur Feststellung der Verbreitung von Werbetragern e.V. Association for
determining the circulation of advertisement media]. (2009). Retrieved September 1, 2009, from
http://www.ivw.eu/index.php?menuid=1

Just, N. (2009). Measuring media concentration and diversity: New approaches and instruments in Europe
and the USA. Media, Culture and Society, 31(1), 97-117.

Kaase, M. (1999). Welche Aussagen erlauben die Zuschaueranteile tiber den EinfluB der
Fernsehprogramme auf die Meinungsbildung? [What evidence provide audience shares of
programs on their influence to opinion-making?] Schriftenreihe der Landesmedienanstalten, Vol.
13: Zuschaueranteile als MaBstab vorherrschender Meinungsmacht. Berlin: 17-48.

KEK [The German Commission on Concentration in the Media]. (2006). Dritter
medienkonzentrationsbericht: Crossmediale verflechtungen als herausforderung fir die
Konzentrationskontrolle. [Third Report on the Development of Media Concentration and Measures
to Secure Plurality of Opinion in the Private Broadcasting Sector]. Potsdam. Retrieved November
15, 2009, from http://www.kek-online.de/Inhalte/mkbericht 3 gesamt.html, English summary
retrieved November 15, 2009 from http://www.kek-online.de/Inhalte/summary2007.pdf

Kiefer, M. L. (2004). Der Fernsehmarkt in Deutschland: Turbulenzen und Umbriiche. [The German TV
market: Turbulences and change]. Aus Politik und Zeitgeschichte (Puz), 54 (B 12-13): 14-21.

Kutsch, A. (1999). Rundfunk unter allierter Besatzung. [Broadcasting under allied occupation], pp. 59-90
in J. Wilke (ed.) Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland. Bonn: BPB.

OSI/EUMAP. (2005). Television across Europe: Regulation, policy and independence, Vol. 2, Budapest:
Open Society Institute.

Schiitz, W. J. (2005). Zeitungen in Deutschland. Verlage und ihr publizistisches Angebot 1949-2004.
[Newspapers in Germany. Publishers and their journalistic services 1949-2004], Berlin: Vistas.

Steinmetz, R. (1999). Initiativen und Durchsetzung privat-kommerziellen Rundfunks. [Inititating and
Implementing Private-Commercial Broadcasting], pp. 167-191 in J. Wilke (ed.) Mediengeschichte
der Bundesrepublik Deutschland. Bonn: BPB.



