
International Journal of Communication 4 (2010), 865–885 1932–8036/20100865 

Copyright © 2010 (Vaclav Stetka). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 

Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

Between a Rock and a Hard Place? 
Market Concentration, Local Ownership and Media Autonomy  

in the Czech Republic 
 

VACLAV STETKA 
University of Oxford 

 
 

This article examines, by means of a case study, recent trends in media ownership in 

the Czech Republic and their impact on media pluralism and journalistic autonomy.  The 

analysis focuses mainly on the ever-intensifying processes of ownership concentration 

and conglomeration, as well as on the presence and rising significance of local media 

owners, many of whom belong to the Czech business and industry elites. In this context, 

the article investigates both the allegations and the growing evidence of political and 

business instrumentalization of the media in the hands of these “industry tycoons.” The 

author argues that this kind of coupling of business, media, and political sectors 

constitutes an ever more prominent feature of the Czech media system, and can be 

regarded as an indicator of its gradual “Italianization.” Contributing to the debates about 

the risks of concentrating foreign ownership in the post-transformation media markets, 

this case study also demonstrates that the increasing power of local media owners 

certainly does not represent a trouble-free alternative either.  

 

Motto:   

There can be no better prerequisites for an owner of Czech newspapers and magazines than a Czech 

origin and an American relationship towards the media. (Michal Klíma, director general of Economia, 

following the selling of the company to Zdeněk Bakala in August 2008) 

 

In the summer of 2008, the Czech news media had been closely monitoring and commenting on 

what was regarded as one of the most important events on the national media scene in a couple of 

years—the selling of the publishing house Economia, which had belonged to the German company 

Verlagsgruppe Handelsblatt since 1992. The largest publisher of economic and business journals in the 

                                                 
Vaclav Stetka: vaclav.stetka@politics.ox.ac.uk 
Date submitted: 2010–03–29 
 
° The author wishes to thank two anonymous reviewers for their useful comments and particularly for 

helping to improve the accuracy of information and data used in this article.  



866 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

Czech Republic, including Hospodářské noviny (financial daily) and Ekonom (financial weekly), was an 

object of interest of several investors, both local and international. However, by far the closest attention 

was devoted by the media to the proclaimed interest of the Czech publishing house Mladá fronta, which 

has a rather non-transparent ownership structure and which some believe is controlled by Russian capital. 

This alleged (but never confirmed) “Russian link” also dominated the media reporting about the final 

stages of the competition for Economia, with the reporters and commentators manifestly or latently 

raising concerns about the potential consequences of such an alliance for Economia and the quality of the 

Czech print media in general. When Economia was eventually sold to the Czech coal baron and multi-

billionaire Zdeněk Bakala (for an estimated price of €100 million), many welcomed it as the best possible 

outcome of the competition, safeguarding the principles of ownership transparency and editorial 

independence, which the successful businessman, having studied in the United States and internalized 

there the values of press freedom, will undoubtedly never undermine. Nevertheless, some commentators 

have raised questions concerning precisely this issue, pointing both to the silent disappearance of certain 

business-related topics from the political weekly Respect, following its acquisition by Bakala in 2006, as 

well as to Bakala’s obvious interest in pushing a certain political agenda and influencing the Czech political 

scene. Whatever the true motives and aims behind this transaction were, this case is in many ways 

illustrative of recent trends within the Czech media toward an increasing amount of cross-media 

ownership and the simultaneous growth of multimedia enterprises owned by local business tycoons, both 

of which pose serious risks for media pluralism and the functions of media in a democratic society.  

 

The aim of this article is to examine both of these processes more closely and analyze the Czech 

media market in a broader context of the theoretical debates about the impact of ownership concentration 

and internationalization on media pluralism and performance, as well as in relation to the issues and 

trends in media ownership in other European countries. Particularly, I will focus on the phenomenon of the 

so-called “media moguls” and the related problem of media instrumentalization,1 which is usually 

associated with the concentration of communication power into the hands of a single owner. Despite a 

relatively high popularity of this topic among both the critical scholars and the general public, and despite 

general awareness of the existence of this problem in the post-communist countries of Central and 

Eastern Europe, it has so far escaped systematic research attention within this region. The following case 

study should therefore be regarded as a first probe into this rather new territory, hopefully opening space 

for further empirical investigations.  

 

 

 

                                                 
1 In this paper, media instrumentalization is understood as a form of control exercised over the media in 

order to achieve particular economic and/or political goals. Hallin and Mancini (2004) use the concept of 

instrumentalization to describe “the control of the media by outside actors–parties, politicians, social 

groups, or economic actors seeking political influence, who use them to intervene in the world of politics” 

(p. 37). However, the authors quickly add that the media “can also be ‘instrumentalized’ for commercial 

purposes,” opening the door for a broader understanding of this concept, which was also adopted in this 

study. 

  



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  867 

Media Ownership, Market Concentration and Democracy 

 

The question of “who owns the media” has always occupied a prominent place in discussions 

concerning journalistic freedom, media performance and their social roles. As Dennis McQuail reminds, the 

argument about a causal link between media ownership and the nature of their operation is not 

necessarily grounded in Marxist philosophy but can be regarded a “commonsense axiom” summarized in 

Herbert Altschull’s “second law of journalism” stating that “the contents of the media always reflect 

interests of those who finance them” (McQuail, 2000, p. 198). Even if the will of the owners is only one 

factor determining the content and performance of the media (Gross, 2004), the issue of media ownership 

has always been considered of crucial importance for a democratic society. Media ownership usually has 

direct implications for the character and extent of media pluralism, which is largely believed to be an 

essential condition for the functioning of a democratic public sphere. As Gillian Doyle puts it: “Pluralism is 

generally associated with diversity in the media; the presence of a number of different and independent 

voices, and of differing political opinions and representations of culture within the media” (2002, p. 11),2 

which most scholars translate into a formula that “a prerequisite for the diversity of content is a variety of 

owners, meaning that media pluralism can be only guaranteed by plural ownership” (Hrvatin & Petković, 

2004, p. 12). Indeed, the relationship between media ownership and democracy has perhaps more often 

been analyzed in terms of the dangers resulting from ownership concentration, rather than from the 

perspective of the benefits of ownership diversification. According to McQuail (2000, pp. 200–201), media 

concentration raises three kinds of public policy issues: one relates to pricing (the more monopolistic the 

market, the greater the power of media owners to set prices); another one to competitors (who might be 

driven out more easily as a result of increasing production costs), and yet another to products (the 

question of adequate quality and choice for the audience). The last one is perhaps most often discussed 

among media theorists and critical commentators, pointing to a series of democratic risks stemming from 

concentrated media ownership. For Edwin Baker (2007), there are three “main reasons for opposing 

ownership concentration,” namely a general need for a more democratic distribution of communicative 

power (corresponding to a republican ideal of egalitarian political participation); preventing a drift  away 

from quality journalism and toward the “bottom line,” which “tends to be most extreme among larger 

conglomerates” (Baker, 2007, p. 33), and of course the notorious reason to avoid what Baker terms the 

“Berlusconi effect”—the possibility of an individual creating his own media “empire” and exercising 

enormous and largely unchecked political power. On the whole, concentration of media ownership 

jeopardizes the media’s control function of safeguarding basic principles of democracy: 

 

Concentrated communicative power creates demagogic dangers for a democracy, 

reduces the number of owners who can choose to engage in watchdog roles, may reduce 

the variety in perspectives among the smaller group of people who hold ultimate power 

                                                 
2  Pluralism has usually been conceptualized as “external pluralism” (diversity of sources, i.e., ownership) 

and “internal pluralism” (diversity of content). For example, Edwin Baker (2007) argues for the superiority 

of external pluralism (content does not have to be diverse in order for the democracy to function), but 

most scholars advocate the importance of both, as does the Council of Europe (Doyle, 2002). For a more 

detailed theoretical elaboration of media pluralism, see Klimkiewicz (2005, 2009). 



868 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

to choose specific (varying) watchdog projects, and multiplies the probable conflicts of 

interest that can muzzle these watchdogs.  (Baker, 2007, pp. 120–121) 

 

As the above quoted example of Italian Prime Minister Silvio Berlusconi suggests, many of these 

concerns have certainly been raised—or intensified—in response to recent developments and trends in 

media markets in the Western world, which have in the past two decades been characterized by increasing 

ownership concentration (of all three main types—horizontal, vertical, and diagonal)3 as well as 

internationalization (McChesney, 1999; Bagdikian, 2000; Hesmondhalgh, 2002; Castells, 2009). Although 

processes of media concentration can be observed throughout the history of mass communication, 

particularly in the broadcasting and film industries, the revolution in communication technologies 

(especially the introduction of cable and satellite broadcasting, and digitization of information) as well as a 

paradigmatic shift in media policies leading to massive liberalization and deregulation of 

telecommunication sectors in the U.S. and Western Europe since the 1980s have created favorable 

conditions for an unprecedented wave of mergers, acquisitions, and international expansion of media and 

communication corporations (Castells, 2009). At present, the international media trade is largely 

dominated by a handful of multimedia conglomerates (most of which are U.S.-based), particularly Time 

Warner, News Corporation, Bertelsmann, NBC Universal, Viacom, CBS, and Sony, which some analysts 

term “global media oligopoly” (Herman & McChesney, 1997) or “the core of global media network” 

(Castells, 2009). Media corporations based in Europe have in the same time experienced significant 

growth and concentration as well, with the “big” companies like Lagardère Media, Axel Springer Verlag, 

Central European Media Enterprise (CME), Ringier, and Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) getting 

ever “bigger” through one or more types of ownership concentration mentioned above, raising questions 

about the state and preservation of media diversity and pluralism in Europe by academics as well as 

professional organizations (Williams, 2002; European Federation of Journalists, 2005).  

 

CEE Media Systems Transformation and the Impact of Foreign Ownership 

 

The processes of media internationalization and concentration have quickly spilled over to the 

post-communist countries of Central and Eastern Europe, which have since 1989 undergone a complex 

and often complicated transition from authoritarian regimes and state-controlled economies toward 

democratic and party-pluralistic political system, civil society and market economy. As part of these 

systemic changes, the media landscapes of these countries have also experienced substantial 

transformation, which included privatization of previously state- or party-owned/controlled media, 

introduction of a dual system of broadcasting, and the opening of the media market to foreign investors 

(Jakubowicz, 2007). All of these processes, together forming what David Hesmondhalgh (2002) has 

                                                 
3  As it is commonly understood, horizontal concentration (or integration) refers to the mergers between 

direct competitors within one industry sector; vertical concentration describes the process of expansion 

into various stages of the “supply chain” (i.e., a publishing company acquiring a print distribution 

company), and diagonal concentration “when firms diversify into new business areas” outside of their own 

sector (Doyle, 2002, p. 5). 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  869 

termed a “third wave of marketization” of the media and telecommunication sectors across the world, 

have resulted in the massive inflow of both foreign audiovisual content and capital investment.  

 

While the audiovisual imports were primarily of U.S. origin, the first Western media companies to 

explore and “colonize” the newly opened Eastern European markets were mostly newspaper and magazine 

publishers from the region’s neighboring countries Germany, Austria, Switzerland, and Scandinavia—which 

were clearly able to take advantage of their geographical proximity (Krone, 2008) and the fact that most 

CEE countries have adopted very liberal policies concerning foreign media ownership (Peruško & Popović, 

2008). Having started in the relatively more economically developed and politically stable countries like 

Czech Republic, Poland, and Hungary, Western media companies have stretched their empires during the 

1990s across most of the post-communist CEE media landscape and, as various reports and studies 

repeatedly confirm (European Federation of Journalists, 2003; Hrvatin & Petković, 2004; European 

Federation of Journalists, 2005; Peruško & Popović, 2008; Lauk, 2008), have been dominating their 

markets since then, particularly the sectors of newspaper and magazine publishing, where companies like 

WAZ, Ringier, Sanoma, Bonnier, ORKLA, and Passauer Neue Presse are among the most significant 

players.4  

 

The ownership change domestic media into the hands of foreign media owners during the first 

decade of CEE media system transformation raised both hope as well as concern. The established Western 

corporations were believed to secure greater autonomy of the local media from state and domestic 

political pressures (which the foreign owners were supposed to be more immune to), set up Western-style 

managerial practices and nurture journalistic values and democratic media culture, and—last but certainly 

not least—to provide greater financial resources, modern technologies, and know-how for the qualitative 

improvement of media output (Sparks, 1998; European Federation of Journalists, 2003; Peruško & 

Popović, 2008; Lauk, 2008). As Slavko Splichal noted:  

 

In many countries in East-Central Europe it was argued that without foreign investment 

into the media it would have been impossible to improve newsprint and printing quality, 

modernize editorial offices, and most importantly, to establish and equip radio and 

television stations. (2001, p. 46) 

 

However, concerns about the negative effects of foreign ownership have been perhaps equally 

strong, and grew simultaneously with the disillusionment from the increasing commercialization and 

tabloidization of the media scene and the journalistic practices brought by the transnational companies. In 

its report from 2003, the European Federation of Journalists stated that there had been “strong indications 

that aggressive commercial policies are being pursued at the expense of journalistic standards, 

threatening pluralism and undermining journalists’ professional and social rights” (European Federation of 

Journalists, 2003, p. 4). While acknowledging that investment into new technologies had a positive impact 

on the presentation of journalistic material, commentators were much less convinced about the effects of 

                                                 
4 For a comparative overview of the presence of Western/transnational media companies in the Central 

and Eastern European markets, see Peruško and Popović (2008), Krone (2008), or Huber (2006). 

 



870 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

foreign ownership on the quality of journalism as such. According to Peter Gross, “there is no indication 

that the Eastern European media outlets that came under Western European ownership have, in any way, 

measurably improved their journalism” (Gross, 2004, p. 125). Perhaps the most often discussed problem 

related to the domination of large international companies in the CEE region has been the increasing 

concentration of media markets, particularly in the sector of local press, resulting in many countries in an 

effective duopoly, as in Poland or Hungary, or even monopoly, as in the Czech Republic or Slovakia 

(Dobek-Ostrowska & Głowacki, 2008, p. 18). In this article, I will examine these trends in a more detailed 

way in relation to the current media market of the Czech Republic. 

 

Barons, Moguls and the Perils of Media Instrumentalization 

 

Before coming to the Czech case study, I would like to briefly outline another issue that is closely 

related to the problem of media concentration and the subsequent risks for democracy, media pluralism 

and journalistic independence, and which belongs to important features of contemporary media markets 

across Europe. This issue concerns the presence and impact of what Jean Chalaby (1997) describes as a 

“specific mode of ownership,” namely the concentration of a large number of media outlets (and the 

decision-making power affecting them) not just within one single corporation but in the hands of one 

person, usually titled by the academics as well as newspaper commentators as a “baron,” “mogul” or 

“tycoon.” A “media mogul” is defined as “a person who owns and operates major media companies, who 

takes entrepreneurial risks, and who conducts these media businesses in a personal or eccentric style” 

(Tunstall & Palmer, 1991, p. 105).5 Although that definition is probably most often associated today with 

magnates such as Rupert Murdoch or Silvio Berlusconi, the figure of “press baron” is well-known from the 

history of journalism, particularly British and American journalism. According to Chalaby, the Anglo-

American press barons emerged as a new and specific type of media owners at the end of 19th century, 

characterized by their “ability to invest capital in the field of press; their capability to make profit out of it; 

and their aptitude for building press conglomerates” (1997, p. 621). Typically, press barons had a 

successful journalistic career prior to their entrepreneurial triumph, and were deeply involved in a day-to-

day management of their outlets, including their editorial policies. Such was the case of probably the most 

famous press barons of the late 19th and early 20th centuries—Hearst and Pulitzer of the U.S., and 

Northcliffe, Beaverbrook and Rothermere of the UK (Tunstall & Palmer, 1991).  

 

Even though there are disputes about the extent to which these first newspaper empires—along 

with pursuing economic profit—were driven by the political interests of their owners (see Chalaby, 1997; 

Curran & Seaton, 2003), it was certainly their unprecedented agenda-setting power and ability to 

influence public opinion that made them “favorite bogeymen” (Curran & Seaton, 2003, p. 38).  Even 

today, “it is the media moguls’ political connections and electoral support which lead to the greatest public 

controversy, the greatest anxiety among politicians, and the greatest disputation as to the relevant facts” 

(Tunstall & Palmer, 1991, p. 107). 

                                                 
5 Although Tunstall and Palmer (1991) tried to explicitly distinguish the terms “mogul” and “baron” (the 

latter being defined as a manager of one of the mogul’s divisions or companies), in this paper, I tend to 

use these terms as synonyms, as seems to be the common praxis in the public discourse. 

  



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  871 

 

In their systematic analysis of the rise (and in some cases fall) of Western media moguls in the 

20th century, Tunstall and Palmer distinguish between two basic types of moguls. The “pure” or “classic” 

type is the mogul who confines his business activities largely to the media sector, which is also his 

dominant (if not only) source of revenue. This was the common characteristic of the first press barons, as 

well as most of the later ones, including the first German mogul, Alfred Hugenberg (inter-war daily press 

publisher with interests in film production, news agencies and advertising); Robert Hersant (publisher of 

daily papers Le Figaro and France-Soir, but active in television and radio broadcasting as well; portrayed 

by his critics as the French epitome of Citizen Kane); Axel Springer (publisher of several German dailies 

including Bild and Die Welt; target of radical student’s protests in the 1960s); and of course the majority 

shareholder and director of News Corporation, Rupert Mudoch, named by the authors for the extent of his 

business activities across all media sectors as “the most complete mogul” (Tunstall & Palmer, 1991). 

 

The other type of mogul, the “impure” or “media/industrialist mogul,” encompasses 

“entrepreneurs who are primarily captains in some other industrial field, but in addition own and operate 

major media interests” (Tunstall & Palmer, 1991, p. 105–106). Typical examples of this kind of mogul can 

be found in Greece and particularly in Italy, which, according to Tunstall & Palmer (1991, p. 113), 

provides a base for a “distinctive school of political moguls.” Summarizing the main characteristics of 

Italian media moguls, Mazzoleni (1991, p. 169) observes that they 1) acquired money elsewhere and 

invested it in media, considering particularly daily press “a strategic investment” and a way of getting 

closer to the political parties; 2) have been more concerned with owning (rather than with actually 

running) the media (with the notable exception of Berlusconi); and 3) maintain close ties with the political 

establishment, directly or indirectly supporting politicians in return for their help in further media 

expansions.6 

 

For Hallin and Mancini (2004), the extensive instrumentalization of media used by their owners to 

assert influence in the political world represents one of the significant features of the Mediterranean (or 

polarized-pluralist) model of the relation between media and political systems, as opposed to the two 

other models—North American (liberal) and North/Central European (democratic-corporatist)— 

characterized by a higher level of journalistic autonomy.  

 

However, while the phenomenon of “mogulization”— establishing of media moguls—and 

consequent political instrumentalization of the media under their control might have been relatively well 

documented and analyzed in Western media markets, much less attention has been devoted to similar 

                                                 
6 In their overview of the most influential Italian industrialists who have established or acquired their own 

media companies, Hallin and Mancini (2004, p. 114) quote Enrico Mattei, founder of Il Giorno and 

president of the state-owned oil company ENI; Giovanni Angelli (Fiat), controlling La Stampa; fashion 

mogul Cesare Romiti, controlling Il Corriere della Sera; Carlo de Benedetti (Olivetti), controlling L’Espresso 

and La Repubblica; and of course Silvio Berlusconi, initially a real estate entrepreneur who used his 

political connections to build a commercial television empire in the 1980s and since has extended his 

empire into other media (Il Giornale), sports (AC Milan) and other business sectors. 

 



872 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

occurrences in Central and Eastern Europe. Despite the so far rather fragmented evidence, there are 

strong indications that those occurrences are not just circumstantial or limited to the least developed 

markets. Reviewing the situation across the media landscape in post-communist Europe, Hrvatin and 

Petković have clearly observed frequent “interplay of economic, political and media power concentrated in 

the hands of a single owner” (2004, p. 20), or the presence of “significant individuals,” local media owners 

with strong political and/or economic ties and influence. Hrvatin and Petković describe three basic types of 

these owners. The first group, corresponding in Tunstall and Palmer’s above quoted typology to the 

“media/industrialist moguls,” consists of “owners or co-owners of big companies from fields other than the 

media industry, e.g., oil trade, construction, real estate, banking, even the arms trade.” The second group 

includes “media owners with distinct political affiliations, [and] past or present positions within political 

parties, governments or parliaments,” The third group, closest to Tunstall and Palmer’s “pure” mogul type, 

is composed of media owners who do not have either significant out-of-media business interests or 

political ambitions; their activities are concentrated within (and across) various segments of the media 

market (Hrvatin & Petković, 2004, pp. 28–29). Regardless of the particular group or type, the negative 

effects of the coupling of media, economic and political power are obvious, and find their expression 

through media content and programming aimed at supporting favored politicians and parties, or the 

moguls’ own economic and business interests. In the next part of this article, I will try to illustrate some of 

these issues through selected examples from the Czech media scene. 

 

Opening the Gates: Internationalization of the Czech Media Landscape 

 

The first phase of internalization of the Czech media market was launched by the adoption of the 

new Press Act in 1990 (amending the 1966 Press Act),7 abolishing censorship and allowing for privately 

owned print media, including foreign ownership. It is important to note that within this act, no restrictions 

on either foreign ownership or concentration were imposed, which, as some commentators have 

described, set a very liberal “status quo” (Šmíd, 2004), making it more difficult for any potential future 

political attempts to strengthen regulation. 

 

According to Milan Šmíd (2004), the neoliberal ideology of “the invisible hand of the market,” 

promoted by the government, was also inscribed in the 1991 Broadcasting Law,8 which left the issue of 

both foreign and cross-media ownership untouched. Only the 1991 Economic Competition Protection Act9 

set general rules concerning market concentration, stating that one entity may control no more than 30% 

of the “relevant market”; any acquisitions or mergers would have to seek approval from the Antimonopoly 

Office.  

 

With such a liberal regulatory framework being established, media entrepreneurs from abroad 

soon began to enter the market. The first signs of internationalization occurred in the press market, with 

                                                 
7 Act Nr. 86/1990 Coll., amending and completing the Act Nr. 81/1966 on periodical press and other mass 

information media (adopted March 28, 1990). 
8 Act Nr. 486/1991 Coll., on radio and television broadcasting (adopted November 30, 1991). 
9 Act Nr. 63/1991 Coll., on the protection of economic competition (adopted January 30, 1991). 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  873 

German and Swiss publishers among the most active players, either buying existing titles that had been 

privatized by their editorial teams only months earlier, or starting copies of the titles published in their 

home markets. Following the model of Blitz/Bild Zeitung, Swiss publisher Ringier established the first 

Czech tabloid, Blesk, in 1992, a year after its entry into the Czech press market with publication of the 

economic weekly Českomoravský profit. In 1991, German fashion and lifestyle publishers Hubert Burda 

Media Holding and Heinrich Bauer Verlag established their branches in Czechoslovakia (see Benda, 2006). 

The broadcasting sector soon followed suit, when in 1993, the French conglomerate Lagardère Media 

established the first Czech commercial radio station Evropa2. That same year a broadcasting license was 

granted to CET21 Ltd., a joint venture with a majority stake held by Central European Media Enterprises 

(CME), for TV Nova, the first national commercial TV station in the entire CEE region (Peruško & Popović, 

2008).  

 

The first signs of market concentration were also visible from early on, particularly in the regional 

press, where the Vltava-Labe-Press company (owned by the German Verlagsgruppe Passau) beginning in 

1991, bought one regional daily after another, up to the point of creating an effective monopoly at the 

beginning of the 21st century. However, that situation was not assessed by the Antimonopoly Office as an 

infringement of the law, as it decided that the “relevant market” consisted of national and regional dailies 

counted together (Waschková Císařová & Metyková, 2009). 

 

The originally liberal regulatory regime has been maintained for the most part of the two decades 

since it was first introduced; only the new Broadcasting Act, adopted in 2001,10 set limits on horizontal 

and cross-media concentration, as it declared that a single entity cannot hold a license to more than one 

nationwide TV or radio station (defined as reaching more than 70% of the population). But no limits on 

cross-media concentration involving potential mergers between press and broadcasting sectors have been 

imposed.11 

 

From Internationalization to Concentration 

 

Concerning the above summarized development of the regulatory framework, it is perhaps no 

surprise that at the beginning of the 21st century, the share of foreign ownership of media in the Czech 

Republic was one of the highest among the CEE countries (European Federation of Journalists, 2003, p. 

29), and the situation remains similar today. The foreign/transnational companies, mostly based in 

                                                 
10  Act Nr. 231/2001 Coll., on radio and television broadcasting and on changes in other laws (adopted on 

May 17, 2001). 
11  The 2001 Economic Competition Protection Act (Act Nr. 143/2001 Coll., on the protection of economic 

competition and on changes in some laws; adopted April 4, 2001) raised the limit for the “non-dominant 

position” in the market from 30% to 40%. However, for the actual assessment of the dominant position, 

the act specified more criteria, including the economic and financial power of the respective company, 

market structure, shares of its immediate competitors, etc. (Šmíd, 2004, p. 146). 



874 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

Germany, Switzerland, France, Scandinavia, and the USA, control the largest share in both the print and 

audiovisual markets.12  

 

In the national television sector, the dominant position is held by the commercial TV Nova, owned 

by the multinational company Central European Media Enterprises (CME), registered in Bermuda and 

backed with U.S. capital.13 CME has an average 40% market share in the Czech Republic (2007) and 

controls TV stations in Croatia, Slovakia, Romania, and Bulgaria as well. For several years, this company 

had lost control over TV Nova after the station had been “hijacked” in 1999 by then director general 

Vladimír Železný, who managed, through a series of legal and financial tricks, to take control from his 

American partner. However, CME launched a long-lasting international legal battle with Železný as well as 

with the Czech Republic (suing the country for breach of investment rights), at the end of which the state 

had to pay CME about €500 million and CME bought the station back again in 2005 from the Czech 

financial group PPF. 

 

The other national commercial channel, TV Prima, which in terms of audience shares competes 

with the public service television for second place in the market, is controlled by another international 

company, Modern Times Group (MTG). This company is owned by the Swedish-based investment group 

Investment AB Kinnevik and is active in more than 30 countries, mostly in the television sector. MTG 

controls 50 % of stock in TV Prima (the other half being owned by the local financial group GES MEDIA 

EUROPE), however MTG appoints the chief executive of the company and has management control of the 

business. 

 

With only two national commercial and two public service stations, the television sector in the 

Czech Republic displays a very high level of ownership concentration—actually the highest among all 

television markets in Central and Eastern Europe.14 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
12  The main difference with other CEE countries seems to be the fact that there is only limited presence of 

the world’s largest media conglomerates in the Czech media market. “Global” companies like News 

Corporation or Bertelsmann, which have a significant position in Bulgaria, Hungary, and Croatia, have not 

entered the Czech audiovisual market yet (Peruško & Popović, 2008, p. 173). 
13  In March 2009, the world’s largest media conglomerate, Time Warner, bought a 31% stake in CME. 
14 As measured by the C3 indicator of concentration of the three strongest players in the market (Peruško 

& Popović, 2008, pp. 176–177). 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  875 

 

Table 1. Ownership Structure of the Czech National Terrestrial TV stations (2009). 

TV Station Audience Share 

2008 (15+) 

Majority Owner Ownership 

share 

TV Nova 38 % CME (USA/Bermuda) 

(1994-1999; 2005- ) 

100% 

TV Prima 18 % MTG Broadcasting AB (SWE) (2005- ) 50 % 

GES MEDIA EUROPE (2000- ) 50 % 

ČT1 22 %  

Public service TV 
ČT2 8 % 

Source (audience share):  ATO—MEDIARESEARCH. Retrieved September 9, 2009, from 

http://www.ato.cz  

Source (ownership): Author’s research 

 

In the national radio sector, the market leader Radio Impuls is controlled by the German-based 

consortium Eurocast GmbH Radio Venture & Management, while the second and third stations, Evropa2 

and Frekvence1, belong to the French conglomerate Lagardère (which is also active in the Czech press 

market through its subsidy Hachette-Fillippacchi, publishing exclusive and lifestyle magazines). The public 

service radio stations claim fourth and fifth place in terms of audience figures. 

 

 

   Table 2. Ownership Structure of the Czech National Radio Stations (2009). 

Radio Station Projected 

Audience 

Jan. 2009– 

April 2009 

Majority Owner Ownership 

Shares 

Radio Impuls 1,084,000 Eurocast GmbH Radio Venture & 

Management (GER) 

66.7% 

Evropa 2  977,000 Lagardère Media (FRA) 100% 

Frekvence 1  911,000 Lagardère Media (FRA) 100% 

ČRo 1 –Radiožurnál  794,000  

Public service radio 
ČRo 2 – Praha  343,000 

       Source (audience):  Radio Projekt. Retrieved October 20, 2009, from    

       http://www.median.cz/docs/RP_2009_2+3Q_zprava.pdfSource (ownership): Author’s research. 

 

 

The daily press is dominated, in terms of copies sold, by the Swiss firm Ringier, controlling 

around 40% of the market. Its presence is most visible in the tabloid press, as it publishes both of the 

Czech tabloids (Blesk and Aha!), and the only Czech sports daily (Sport). Ringier is followed by the 

German-based Verlagsgruppe Passau (24%), controlling through the local publisher Vltava Labe Press the 



876 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

entire regional dailies market (with the daily Deník, being published in 73 different regional versions), and 

MAFRA (23%), which belongs to Rheinisch-Bergische Druckerei- und Verlagsgesellschaft and publishes 

two out of four Czech quality papers—Mladá Fronta DNES and Lidové noviny. Until 2008, the only 

remaining daily newspaper with a predominant Czech ownership was the left-wing Právo, owned by its 

editor-in-chief, Zdeněk Porybný. With the above mentioned purchase of the publishing house Economia by 

Zdeněk Bakala in summer 2008, the financial daily Hospodářské noviny is now published under a Czech 

owner as well.  

 

Table 3. Ownership Structure of the Czech Daily Press (2009). 

National Dailies Avg. Paid 

circulation 

(Sept. 4, 2009) 

Readership 

(Sept. 4, 

2009) 

Publisher Majority 

Owner 

Ownership 

Shares 

Blesk* 407,686 1,442,000 Ringier* Ringier (SUI) 100 % 

Aha!* 112,589    260,000 Ringier* Ringier (SUI) 100 % 

Sport   62,814    296,000 Ringier Ringier (SUI) 100 % 

MF Dnes 257,131    975,000 MAFRA RBVG (GER)   93 % 

Lidové noviny   59,655    202,000 MAFRA RBVG (GER)   93 % 

Právo 138,936    457,000 Borgis Zdeněk Porybný 

(editor-in-chief) 

  91 % 

Hospodářské 

noviny 

54,370    186,000 Economia Zdeněk Bakala   80 % 

Regional Dailies      

Deník (73 

regional dailies) 

247,730 1,003,000 Vltava-Labe-

Press, a.s. 

Verlagsgruppe 

Passau (GER) 

  80 % 

Street Papers Net Press Run     

Metro 264,361    405,000 MAFRA, a.s. RBVG (GER)   60 % 

E15 (not monitored)      58,000 Mladá fronta European 

Financial 

Services (USA) 

100 % 

* Tabloids 

Source:  (circulation + readership): Media Projekt. Retrieved October 20, 2009, from 

http://www.median.cz/docs/MP_2009_2+3Q_zprava.pdf 

Source (ownership): Author’s research 

 

With an estimated reach of almost 4 million readers, Ringier also has a leading position within the 

entire sector of the print media (accounting for daily press, magazines and supplements). Vltava Labe 

Press, publishing—apart from the network of regional dailies—the most-read Czech television program 

guide, TV Magazín, holds the third spot with nearly 2.9 million readers. The second and fourth positions in 

the market are held by companies publishing predominantly lifestyle and fashion magazines—Bauer Media 

(Heinrich Bauer Verlagsgruppe, Germany) and Sanoma Magazines (Sanoma WSOY, Finland). MAFRA 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  877 

occupies fifth place (1.9 million), however it leads the print market in terms of advertising share (15.8 

%).15 

 

In summary, based on the number of copies sold, international owners control 88% of the Czech 

dailies. Ownership concentration is also very high, as in the segment of national daily press, Ringier alone 

has a 50% market share and together with the two other publishers it accounts for 85% of the entire daily 

press sector. In the segment of regional dailies, Vltava Labe Press (subsidiary of Verlagsgruppe Passau) 

controls 100% of regional dailies (and it publishes more than 60% of the total number of regional press 

titles, regardless of their periodicity). Additionally, titles published by foreign-owned companies account 

for 90% of weeklies, 90% of bi-weeklies and around 70% of monthlies.  

 

Of course, processes of internationalization and concentration are not limited to the “traditional” 

media, but are visible in the sector of new media as well. In 2007, the second- and third-most-visited Web 

portals, Centrum.cz and Atlas.cz, were bought by a U.S. investment fund Warburg Pincus, one of the 

largest global private equity firms. The same company is believed to be one of the prospective buyers of 

the market leader, Seznam.cz, which still belongs to its Czech founder, Ivo Lukačovič. The deal, which 

would bring the three largest Czech Web portals under the roof of one single company, has not been 

completed. 

 

Apart from the above-reviewed horizontal concentration, the diagonal (or cross-media) 

integration is another intensifying trend in the contemporary Czech media market, which has witnessed 

significant growth of media conglomerates in recent years (defined as corporations consisting of 

companies dealing with different products or services—see Hesmondhalgh, 2002, p. 59). By far the largest 

conglomerate, in terms of the number and variety of different media outlets, and at the same time a 

textbook type of diagonally integrated company, is MAFRA, which is owned by the German publishing 

house Rheinisch-Bergische Druckerei- und Verlagsgesellschaft. Starting as a publishing company, MAFRA 

has evolved to control not only national dailies (Mladá Fronta DNES and Lidové noviny) and magazines 

(lifestyle monthly Filter)16 but also two local radio stations (Rádio Classic FM and Expresrádio, 

broadcasting in Prague); a music cable TV station Óčko TV (modeled after the successful German music 

station VIVA TV), which attracts more than 250,000 viewers a day, and has a license for digital 

broadcasting; Internet news portals (with iDnes.cz being the market leader in this sub-segment); and a  

25% stake in the press distribution company PNS, which has more than 75% of the distribution market 

share. 

  

Other companies have been trying to follow suit and expand diagonally as well, with the Internet 

being the most demanded domain of interest. CME, the owner of TV Nova, announced that in 2008 it was 

going to focus predominantly on developing its Internet portfolio. And it held true to its promise, as it 

launched its own news server tn.cz (offering, among others, the so-called “naked news”) but also 

purchased the company Jyxo, which is the owner of the largest blogging server in the country, blog.cz. 

                                                 
15 According to the 2009 Czech Publisher Association Yearbook. Retrieved October 30, 2009, from 

http://www.rocenkaunievydavatelu.cz/2009/index.php  
16  Publishing of Filter was ceased in December 2009. 



878 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

Building Local Empires: The Rise of Media/Industry Moguls 

 

This intensifying cross-media ownership concentration is complemented by yet another new 

tendency on the Czech media scene, which could be regarded as standing in opposition against the (still 

predominant) ownership internationalization or globalization. This process is perhaps not yet so visible 

when focusing only on the media with the highest readership or audience shares, but it is definitely 

important nonetheless. It concerns an emergence of powerful local companies with major interests outside 

the media sector (banking, insurance, coal mining, petroleum, real estate), but increasingly investing in 

the media sector, particularly in the segment of elite, political-economic press. Another common factor 

within this trend is that these companies are in most cases owned and/or controlled by individuals who 

belong to the Czech business elite, and some of them seem to have clear ambitions of influencing political 

affairs. In other words, the Czech media scene—or at least a significant part of it—has been in the last five 

to ten years witnessing the emergence of “media/industry moguls” (Tunstall & Palmer, 1991) as known 

from other parts of Southern and Eastern Europe and described in the previous section of this article.  

 

The label certainly seems to fit Zdeněk Bakala, multi-billionaire and majority shareholder in NWR, 

the largest Czech coal-mining company (since 2008 indexed at the London stock exchange), who in 2006 

bought a majority stake in the political weekly Respekt (the remaining 44% is still in the hands of the 

previous owner, Czech ex-minister of foreign affairs Karel Schwarzenberg), and in 2008 bought 88% of 

the publishing house Economia from Verlagsgruppe Handelsblatt. Economia, which belongs among the top 

five publishing houses in the country (measured by advertising revenue), publishes the financial daily 

Hospodářské noviny; influential economic weekly Ekonom; 18 other magazines (mostly in the B2B 

segment), and operates an Internet news service iHned.cz.17 Bakala has never openly talked about his 

political preference or ambitions, but it is a public secret that he has been close to ex-president Václav 

Havel and the political circles surrounding him, directly or indirectly supporting for example the Green 

Party and the 2008 presidential candidacy of Jan Švejnar in his (eventually unsuccessful) challenge of 

president Václav Klaus. Most recently (in summer 2009) Bakala expressed an intention to financially help 

the newly formed liberal-democratic party TOP 09, of which his long-term business partner Karel 

Schwarzenberg is a leader, in the upcoming national elections. This information, revealed by 

Schwarzenberg himself, caused lots of controversy on the political and media scene and led to accusations 

of Bakala’s media becoming a mouthpiece for this political party. 

 

Another member of the Czech business elite with significant media ambitions is Petr Kellner, the 

richest Czech businessman (estimated wealth of $6 billion) and owner of the investment company PPF 

Group, which has financial interests in several Central and Eastern European countries.  In 1998, Kellner 

was involved in establishing the publishing house Euronews with its flagship Euro (an influential economic 

weekly). Although he was formally a minority shareholder, nobody doubted the extent of his influence was 

                                                 
17 In winter 2008, Bakala expanded internationally, as he purchased the Slovak publishing house 

Ecopress, publishing several B2B magazines in Slovakia. He also intended to take part in the privatization 

of the Polish publishing house Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita (PWR), publishing, through its 

49% ownership in the Presspublica company, the daily Rzeczpospolita; however, in February 2009, he 

withdrew from the bid. 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  879 

far higher than his actual stake in it; eventually his PPF Group attained full financial control over 

Euronews, in 2009. In 2002 he bought majority share (85%) in TV Nova but sold it back to the initial 

owner CME only two years later; however, as part of the deal, he acquired 8.55% of shares in CME itself, 

making it clear that he was not going to withdraw from the television business completely. In the last 

several years, his media activities have further grown internationally. In 2006, he established the 

company East West Media BV as a base for future media expansion in the post-socialist countries, and in 

2007 he bought the Ukrainian cable and Internet provider UKR CATV.18 In April 2009, his PPF Media 

division announced an ambitious plan to launch a network of “hyperlocal media” in the Czech Republic 

(under a joint brand Naše adresa), consisting of a combination of an Internet portal and printed weeklies 

for local communities, complemented by newsrooms with cafés in selected counties, as well as by 

educational and training programs.19  

 

Karel Komárek is another example of an industry baron (majority owner of the KKCG 

Investments Holding, active in oil, the energy industry, and the travel agency business) aiming to build his 

own media house. The first step toward achieving this goal came in 2001 when he purchased the 

publishing house Stanford, publishing economic weeklies Profit and Czech Business Weekly.20 In 2004, he 

bought the cable television station Top TV, with the aim of applying for a digital license, which he 

eventually got. Although this project ended unsuccessfully in 2007, and Top TV disappeared from the 

screen, it certainly demonstrated Komárek’s determination to get involved in the television business.21  

 

As a last example of the growing number of alliances between media and off-media industries, 

consider Sebastian Pawlowski—a German-born entrepreneur with Swiss citizenship who has lived in 

Prague since 1993. Pawlowski owns the publishing house Mediacop, which publishes an influential political 

weekly, Týden, as well as a lifestyle weekly, Instinkt. However, he has other business interests as well, 

namely the real estate business, mainly in Prague. 

 

 

 

 

 

 

                                                 
18  “István Lékó končí v Euru. A není sám.” Retrieved November 14, 2008, from http://www.aust.cz/2008-

06-06/istvan-leko-konci-v-euru-a-neni-sam 
19 “Roman Gallo: Hyperlokální média rozhýbou trh.”  Retrieved November 18, 2008, from 

http://www.tyden.cz/rubriky/media/roman-gallo-hyperlokalni-media-rozhybou-trh_117504.html 
20  Stanford ceased publishing the Czech Business Weekly in May 2010, with the alleged intention to focus 

more on Profit (according to “Czech Business Weekly po necelých šesti letech končí, Stanford chce zas 

posílit Profit.” Retrieved April 30, 2010, from http://www.mediar.cz/tisk/czech-business-weekly-po-

necelych-6-letech-konci-stanford-chce-posilit-profit/   
21  “Stanford buduje mediální dům.” Retrieved November 14, 2008, from http://www.aust.cz/2005-09-

02/stanford-buduje-medialni-dum/ 

 



880 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

Table 4.  Most Influential Media/Industry Barons in the Czech Republic (2009). 

 Mother 

Company 

Main Domain of 

Business 

Media 

Companies 

Media Outlets 

Zdeněk Bakala 

 

New World 

Resources 

(NWR) 

Coal mining, coking 

plants, energy 

production and  

distribution 

Economia  Hospodarske noviny 

(daily) 

Ekonom (weekly) 

B2B magazines 

iHned.cz (news portal) 

Respekt 

Publishing 

Respekt (weekly) 

Petr Kellner PPF Group Private equities, 

real estate, insurance, 

banking   

Euronews Euro (weekly) 

 

PPF Media Naše adresa (network of 

“hyperlocal” media) 

Karel Komárek KKCG 

Investments 

Oil mining, 

energy production and 

distribution, travel 

agencies 

Stanford Profit (weekly) 

Czech Business Weekly 

Sebastian 

Pawlowski 

Copa Group Real estate, 

development 

Mediacop Týden (weekly) 

Instinkt (weekly) 

Source: Author’s research 

 

The above reviewed examples indicate a potentially disturbing situation, where a substantial proportion of 

Czech elite media— newspapers and magazines read by economic and political elites of the country— is 

controlled by only a handful of local business tycoons who can use the media in their portfolios as a 

platform for promoting their own economic or political interests, and willfully influence public opinion. This 

is not just an empty allegation— there already have been examples reported about the owners spinning 

the agenda of their media and suppressing editorial freedom in relation to certain topics.  

 

Observers of the Czech media and political scene have repeatedly pointed to the close affiliations 

between one of the new moguls, Sebastian Pawlowski, and several top Prague municipality officials, 

particularly the former mayor of Prague, Jan Kasl, whose home political party, the Free Democrats, was 

being sponsored by Pawlowski. After the local elections in 2006, Pawlowksi established a relationship with 

the new Prague major, Pavel Bém, leading to accusations that Týden—which likes to portray itself as a 

flagship of Czech investigative journalism—actively silences the agenda concerning the Prague political 

scene, and suppresses any criticism toward the current Prague mayor.22 

 

Kellner’s Euro has generated controversy as well, when its longtime editor-in-chief announced his 

plans to leave the office in July 2008, allegedly as a result of a dispute about editorial freedom. The actual 

                                                 
22 “Economia na prodej aneb Mediální výchova pro pokročilé.” Retrieved November 18, 2008, from 

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/milan-smid.php?itemid=4097 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  881 

matter of dispute has not been revealed, but according some observers it concerned the fact that Euro 

was not allowed to investigate economic activities of Kellner’s own financial empire.23 

 

Not surprisingly, similar concerns have been voiced in regard to the above described purchase of 

the publishing house Economia by Zdeněk Bakala in summer 2008. He issued mutually contradicting 

statements concerning his intentions with Economia; on the one hand he expressed his belief that his 

newly acquired print media have a great potential “to become first-rate quality and most respected press 

titles in the Czech Republic” and that people will be ready to pay more for quality; on the other hand he 

claimed that he sees it as an investment which he wants to profit from and eventually sell.24 However, 

since profit is usually connected with downsizing and lowering of standards in today’s media world, it 

remains unclear how he wants to achieve it, especially in the context of the Czech press market, where 

the elite-oriented media have never been profitable. Such contradicting statements only fuel the rumors 

that there have been more than purely economic reasons behind this move.  

 

As the motto chosen for the beginning of this paper illustrates, the management as well as 

editors of Hospodářské noviny were quick to assure their readers that their new owner will certainly not 

interfere with the daily’s agenda and will not limit their editorial freedoms, allegedly because such 

attempts would ruin the newspapers’ credibility and consequently the economic profit Bakala expects to 

make from the investment.25 Regardless of the fact that “credibility” is rarely in a direct association with 

the economic profit (as tabloids document more than sufficiently), the editors left completely unanswered 

the question why the billionaire whose primary business interests and activities concern totally different 

industry sectors entered the sphere of elite media at all.  

 

 

 

                                                 
23 According to Milan Šmíd, the editor-in-chief of Euro for example complained that he could not have 

covered fully the story about the purchase of the insurance company Generali by PPF, the owner of Euro. 

Retrieved November 18, 2008, from http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/milan-smid.php?itemid=4097. 

Apparently, the disputes were resolved, as the editor-in-chief remained in his seat and became vice-

president of the board of management of Euronews in October 2009. 
24 “Bakala plánuje propojení Economie a Respektu.”  Retrieved November 11, 2008, from  

http://www.ct24.cz/media/28367-bakala-planuje-propojeni-economie-a-respektu/ 
25 “Petr Šimůnek: Jaké budou HN s Bakalou.” Retrieved November 14, 2008, from http://ihned.cz/c4-

10075650-27341840-000001_d-jake-budou-hn-s-bakalou. It has to be noted that ever since the purchase 

by Bakala, Hospodářské noviny has adhered to a policy of transparency—at the bottom of each article 

referring to Bakala’s activities there is a line reminding the reader that he is the owner of the newspaper. 

However, this editorial strategy can be read not just as a noble attempt to remain open about the 

newspaper’s ownership situation but also as a hint for the readers on how to interpret the article; one 

could argue that if there really was no influence of the owner on the newspaper’s content, there would be 

no need to repeatedly issue such a statement. 

 

 



882 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

Conclusions: Further Toward Italianization? 

 

The above outlined tendencies shaping the structural features of the current Czech media market 

can be summarized as follows. On the one hand, there is a continuing presence of foreign, often 

transnational, owners which dominate the most important media sectors and, by diversifying and 

expanding both horizontally and diagonally, contribute to the processes of conglomeration (as the 

example of MAFRA clearly illustrates) and further concentration of the market. On the other hand, it is 

possible to detect growing interest of leading Czech businessmen and industrialists in establishing their 

own media empires and exercising through them their business PR and political influence, becoming 

thereby akin to the “media moguls” known particularly from the Southern European countries. Even 

though their activities remain focused predominantly on the sector of business and elite media (PPF’s 

latest project of establishing a network of “hyperlocal media” being an exception), and their links with the 

political scene are far less prominent (or perhaps just more covered) than is the case in Italy, it can still 

be argued that this trend represents a small but significant indicator of “Italianization” of the Czech media 

system—a metaphor that has been used repeatedly to highlight certain structural tendencies emerging in 

the course of the transformation of Central and Eastern European media systems, albeit not explicitly in 

relation to media ownership structures (Splichal, 1994; Wyka, 2007, 2008). 

  

From the point of view of maintaining journalistic autonomy, pluralism and democratic watchdog 

roles, the media in the Czech Republic seem to be trapped between a rock and a hard place. Although far 

from politically unbiased, the media, run by foreign/transnational corporations, appear to serve primarily 

their masters’ business interests (Culik, 2004), with all the negative side effects known to media scholars: 

commercialization, tabloidization, ownership concentration, and subsequent undermining of internal 

pluralism. However, the other tendency recently observed on the market—local moguls instrumentalizing 

the elite media for their hidden business or political goals— certainly does not constitute an ideal option 

either, and potentially posits even greater dangers for the democratic functions of the media. With the 

continuing attempts of politicians and political parties to undercut the independence of public service 

media, and without the prospect for a system of community/alternative media emerging any time soon, it 

seems as though the need to safeguard a genuinely diverse media landscape and to promote journalistic 

autonomy in the Czech Republic is just as pressing 20 years after the “Velvet Revolution” as ever.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  883 

References 

 

Bagdikian, B. (2000). The media monopoly. Boston: Beacon Press. 

 

Baker, E. C. (2007). Media concentration and democracy. Why ownership matters. Cambridge, UK: 

Cambridge University Press. 

 

Benda, J. (2006). Zahraniční kapitál v českých vydavatelstvích časopisů [Foreign capital in Czech 

magazine publishing houses]. Prague Social Science Studies, Mediální řada MED, 002, 1–48. 

 

Castells, M. (2009). Communication power. Oxford, UK: Oxford University Press. 

  

Chalaby, J. K. (1997). No ordinary press owners: Press barons as a Weberian ideal type. Media, Culture & 

Society, 19 (4): 621–641. 

 

Culik, J. (2004). The Czech Republic. In: M. Kelly, G. Mazzoleni, D. McQuail (Eds.) The media in Europe. 

The Euromedia Research Group (pp. 31–42). London: SAGE. 

 

Curran, J., & Seaton, J. (2003). Power without responsibility. The press, broadcasting, and new media in 

Britain. Sixth edition. London and New York: Routledge. 

 

Dobek-Ostrowska, B., & Głowacki, B. (2008). Introduction: Central European Media between Politicization 

and Commercialization. In B. Dobek-Ostrowska & M. Głowacki (Eds.) Comparing media systems 

in Central Europe. Between commercialization and politicization (pp. 6–26). Wroclaw, Poland: 

Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 

 

Doyle, G. (2002). Media ownership. The economics and politics of convergence and concentration in the 

UK and European media. London: SAGE. 

 

European Federation of Journalists. (2003). Eastern empires. Foreign ownership in Central and Eastern 

European media: Ownership, policy issues and strategies. Brussels: European Federation of 

Journalists. 

 

European Federation of Journalists. (2005). Media power in Europe: The big picture of ownership. 

Brussels: European Federation of Journalists. 

 

Gross, P. (2004). Between reality and dream: Eastern European media, transition, transformation, 

consolidation and integration. East European Politics and Society, 18 (1): 110–131. 

 

Hallin, D., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems. Three models of media and politics. 

Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 



884 Vaclav Stetka International Journal of Communication 4(2010) 

Herman, E., & McChesney, R. (1997). The global media. New missionaries of global capitalism. London: 

Cassell. 

  

Hesmondhalgh, D. (2002). The cultural industries. London: SAGE. 

 

Hrvatin, S., & Petković, B. (2004). Regional overview. In S. Hrvatin & B. Petković (Eds.) Media ownership 

and its impact on media independence and pluralism (pp. 9–38). Ljubljana, Slovenia: Mirovni 

Institut. 

 

Huber, S. (2006). Media markets in Central and Eastern Europe. An analysis on media ownership in 

Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovakia and 

Slovenia. Wien, Austria: LIT Verlag. 

 

Jakubowicz, K. (2007). Rude awakening. Social and media change in Central and Eastern Europe. 

Cresskill, NJ: Hampton Press. 

 

Klimkiewicz, B. (2005). Media pluralism: European regulatory policies and the case of Central Europe. EUI 

Working Papers RSCAS No. 2005/19. Florence, Italy: European University Institute. 

 

Klimkiewicz, B. (2009). Is the clash of rationalities leading nowhere? Media pluralism in European 

regulatory policies. In A. Czepek, M. Hellwig and E. Nowak (Eds.) Press freedom and pluralism in 

Europe. Concepts & conditions (pp. 45–74). Bristol, UK, and Chicago: Intellect Ltd. 

 

Krone, J. (2008). Foreign media investments. Engagements of West European newspaper publishers after 

the end of the Cold War in the East European classical newspaper markets. In B. Dobek-

Ostrowska & M. Głowacki (Eds.) Comparing media systems in Central Europe. Between 

commercialization and politicization (pp. 85–98). Wroclaw, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu 

Wrocławskiego. 

 

Lauk, E. (2008). How will it all unfold? Media systems and journalism cultures in post-communist 

countries. In K. Jakubowicz & M. Sükösd (Eds.) Finding the right place on the Map. Central and 

Eastern European media change in a global perspective (pp. 193–212). Bristol, UK: Intellect Ltd. 

 

Mazzoleni, G. (1991). Media moguls in Italy. In J.Tunstall & M. Palmer (Eds.) Media moguls (pp. 162–

183). London and New York: Routledge. 

 

McChesney, R. (1999). Rich media, poor democracy. Communication politics in dubious times. Urbana and 

Chicago, IL: University of Illinois Press. 

 

McQuail, D. (2000). McQuail’s mass communication theory. 4th Edition. London: SAGE. 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Between a Rock and a Hard Place?  885 

Peruško, Z., & Popović, H. (2008). Media concentration trends in Central and Eastern Europe. In K. 

Jakubowicz & M. Sükösd (Eds.) Finding the right place on the map. Central and Eastern European 

media change in a global perspective (pp.165–190). Bristol, UK: Intellect Ltd. 

 

Sparks, C. (1998). Communism, Capitalism and the Media. London: Sage Publications. 

 

Splichal, S. (1994). Media beyond socialism: Theory and practice in East-Central Europe. Boulder, CO: 

Westview Press. 

 

Splichal, S. (2001). Imitative revolutions. Changes in the media and journalism in East-Central Europe. 

Javnost–The Public, 8 (4), 31–58. 

 

Šmíd, M. (2004). Czech Republic. In S. Hrvatin & B. Petković (Eds.) Media Ownership and its Impact on 

Media Independence and Pluralism (pp. 141–162). Ljubljana: Mirovni Institut. 

 

Tunstall, J., & Palmer, M. (1991). Media moguls. London and New York: Routledge. 

 

Waschková Císařová, L., & Metyková, M. (2009). Challenges of media concentration: The case of regional 

press ownership in the Czech Republic. In Charles, A. (Ed.) Media in the enlarged Europe. Politics, 

policy and industry (pp. 168–176). Bristol, UK, and Chicago: Intellect Ltd. 

 

Williams, G. (2002). European Media Ownership: Threats on the Landscape. A Survey of who owns what 

in Europe. Brussels: European Federation of Journalists. 

 

Wyka, A. W. (2007). Berlusconization of the mass media in East Central Europe. The new danger of 

Italianization? Working paper, published at (http://www.kakanien.ac.at/beitr/emerg/AWyka1.pdf; 

retrieved May 28, 2009) 

 

Wyka, A. W. (2008). In search of the East Central European media model–The Italianization model? A 

comparative perspective on the East Central European and South European media systems. In B. 

Dobek-Ostrowska & M. Głowacki (Eds.) Comparing media systems in Central Europe. Between 

commercialization and politicization (pp. 55–70). Wroclaw, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu 

Wrocławskiego. 

 


