
International Journal of Communication 10(2016), Book Review 3469–3473 1932–8036/2016BKR0009 

Copyright © 2016 (Weiwei Zhang, linyear@126.com). Licensed under the Creative Commons Attribution 

Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available athttp://ijoc.org. 

Ying Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, New York, NY: The New Press, 

2012, 304 pp., $27.95 (hardcover). 

 

Reviewed by  

Weiwei Zhang1 

Chongqing University, China 

 

 

As a model of state capitalism, China has attracted 

increasing attention for its uniqueness. One of the most commonly 

held beliefs is that China’s special history and culture make it 

exceptional. This China-specificity theory becomes more viable as 

traditional democratic capitalism in the United States and Europe has 

in recent years been reduced to chaos and market crashes. Is China 

really an exception in the world’s capitalist system? How does China 

manage its hybrid state capitalism—a free market without 

democracy? In Two Billion Eyes: The Story of China Central 

Televisionauthor Ying Zhu gives us the answers to the above 

questions by critically examining a microcosm of a Chinese-style 

capitalism—China Central Television (CCTV). 

 

Positioned as a monopoly in China, national television broadcaster CCTV engages the world’s 

biggest audience. However, this powerful TV network remains little known to the world. Ying Zhu’s Two 

Billion Eyes is an exiguous study of the inner operation of CCTV. The book illustrates how, as a state-

controlled yet commercially operated entity, CCTV has become the very archetype of the Chinese model. 

Zhu shores up her argument through a “thick description” of CCTV that is based on extensive interviews 

conducted from 2008 to 2009. This book features an introduction, 11 chapters, and a conclusion.  

 

In her introduction, Zhu outlines the significance, goal, and structure of the book. For Zhu, the 

20-year evolution of CCTV from “a primitive channel of state-funded polemic drudgery to an aspiring 

player in China’s newly commercialized media industries” (p. 3) reflects not only the complex dynamics of 

China’s radical post-Mao reformation, but also has contributed to this reformation, since CCTV is always 

the critical site of negotiation between the state and its people. Therefore Zhu has paid a great deal of 

attention to CCTV practitioners, who are the operators and shapers of CCTV.  

 

Before revealing the stories of CCTV staff, Zhu first gives a detailed account of the history of 

CCTV. From chapter 1, we can see that propaganda has been a continuing mission for CCTV from the very 

beginning. Founded in 1958, Beijing Television—which is CCTV’s predecessor—served as the mouthpiece 

of Chinese Communist Party (CCP) during the a time of continuous political movements ranging from the 

                                                 
1 Project No. 106112016CDJSK07XK15 supported by the Fundamental Research Funds for the Central 

Universities provided financial support for this work. Weiwei Zhang is a lecuturer at the School of 

Journalism and Communication, Chongqing University, China. 

http://ijoc.org/


3470  Weiwei Zhang International Journal of Communication 10(2016), Book Review 

 

Anti-Rightist Campaign of 1958 to the Great Leap Forward campaign of 1959 and finally to the 1966–76 

Cultural Revolution. Beijing TV was renamed China Central Television in 1978, coinciding with China’s 

economic reform. The economic reform has brought many changes to CCTV. Yet its political mission as 

mouthpiece of CCP remains a first priority for CCTV, reinforced by successive Chinese leaders from Deng 

Xiaoping to Jiang Zemin, Hu Jintao, and the new leader, Xi Jinping. Zhu uses two cases to illustrate how 

CCTV managed propaganda while also maintaining credibility for commercial profit. The first case is the 

2013 SARS epidemic. Under the rigid control of CCP, CCTV’s inefficient progovernment SARS coverage led 

angry citizens to turn away from the network and seek alternative and oversea news sources, which 

caused a credibility crisis. After the SARS incident, both CCP and CCTV changed their approach to the 

second case—the Sichuan earthquake. The CCP began to allow CCTV  to broadcast the disaster at its own 

pace. As a result, CCTV successfully guided public opinion to support the party-state through its efficient 

and selected transparent coverage of the earthquake. 

 

In chapter 2, Zhu examines the heads of CCTV. Though Yang Weiguang is not the first president 

of CCTV, Zhu believes he is the person most important to the organization. Working as an innovator, Yang 

initiated various reforms that transformed CCTV from a state-funded proselytizer to a commercial 

broadcaster during his 14-year reign. Before joining CCTV, Yang had worked for the national radio station 

for 24 years. Yang’s experience in central radio made him a safe choice to lead central television in 1985 

when the party established its radical media reform. From the beginning, Yang made a series of bold 

decisions to expand ad revenues when the state reduced its subsidies. One move was to air commercials 

during the National News Bulletin. As the flagship prime-time network news program, the National News 

Bulletin was monitored and controlled by CCP. By then, Yang was aware of the risk, and started out with 

great care, only attaching a 30-second spot to the news program. Once the decision proved to be safe, 

Yang immediately expanded the commercial slot. Moreover, Yang’s effort to increase the quality of the 

news reporting earned wide recognition. During his reign, Yang pioneered several profitable controversial 

news programs, including Oriental Horizon, Focus, and News Probe. According to Zhu, these programs 

“modeled the kind of boundary-testing self-censorship” (p. 38) at that time. In February 1999, Zhao 

Huayong was appointed to replace Yang as the president of CCTV. During Zhao’s term, CCTV stepped into 

the path of accelerated commercialization. The most glaring example is a survival-of-the-fittest policy 

introduced by Zhao in 2003. According to the internal regulationpolice, “with the exception of the News 

Channel, all CCTV channels were be judged as commercial specialist channels, meaning the success or 

failure of individual programs would be measured on the basis of advertising revenue”( p. 33). As Zhu 

notes, both Zhao and CCTV were criticized for the relentless pursuit of profit at the expense of cultural 

value. In February 2009, a major fire broke out at the new CCTV tower complex, which threw CCTV into 

turmoil but also brought about Zhao’s demotion to. Jiao Li, formerly a vice minister at the Propaganda 

Ministry, replaced Zhao as the new head of CCTV. According to Zhu, Jiao tried to slow down the path of 

commercialization and rebuild the reputation of CCTV by increasing the number of news programs. 

However, Jiao’s reign was very short. He was dismissed in November 2011, not long before the author 

published this book.  

 

Chapters 3–8 tell the stories of these famous CCTV practitioners. Zhu organizes her narrative 

around CCTV’s channels. She first shares the story of the newsmen, the people who worked in CCTV’s 

news channels. From Zhu’s interview with Zhang Jie, the producer of New Probe (China’s version of 60 



International Journal of Communication 10(2016), Book Review Weiwei Zhang  3471 

 

Minutes), we can see CCTV’s newsmen are conscious that they are different from their Western 

counterparts. As Zhu writes, CCTV’s newsman “remain officially tied to the party-state, but they are now 

equally disciplined by the market,” and “the professional calling that they are instinctively drawn to is a 

public service” (p. 59). How do they manager these competing forces? Zhang Jie, like most of his 

colleagues, treat “enlightenment as a balancing act between increasing pressure from the state to conform 

and pressure from viewers to do more hard news” (p. 65). For Zhang Jie and the other newsmen the 

author spoke to, the goal of media is to help the party-state to build harmony in society. They positioned 

themselves as “mediators” between the state and society. Besides the producers, Zhu also interviewed the 

three most influential news anchors in China, Bai Yansong, Jing Yidan, and Cui Yongyuan. Zhu shows their 

aspirations, successes, and frustrations. From Zhu’s narrative, we can see that political censorship has 

influenced these anchors so strongly that self-censorship is ingrained in their professional code. 

 

Under the process of commercialization, CCTV’s comprehensive arts channels, especially channel-

3, have “undergone countless programming reforms in the past decade amid ratings pressure” (p. 143). 

Zhu interviewed the producers and the hosts of two representative types of programs, game shows and 

Lectures. Compared with games shows like Lucky 52, 6+1, and Dream China, Lectures was supposed to 

be less vulgar and more cultivated. Yet these two different types of programs shared the same ratings 

pressure. As a result, Wan Wei, the producer of Lectures reconstructed the program format and content to 

cater to middlebrow audiences when he found that educational and inspirational lectures led to poor 

ratings. The new Lectures went up in the ratings, though it received fierce criticisms from scholars and the 

cultural elite for misleading and misinforming the public. Wan was promoted to take the position of deputy 

director of the education division within CCTV. Granted excessive access to CCTV practitioners, Zhu tells 

the stories of the producers, the anchors, the journalists, and the documentary makers from the rest of 

CCTV’s channels as well. By and large, Zhu found CCTV’s staff had divergent views on programming 

philosophies and different identities, but they shared the same conviction of struggling against both 

political and commercial limits in order to serve the public interest.  

 

In chapter 9, Zhu takes an outside look at CCTV. She examines CCTV’s competitors, Hunan 

Satellite Television (HSTV) and Phoenix TV. Although CCTV is given preferential treatment by CCP, which 

gives it a monopoly on resources for content production, Zhu argues China’s regional satellite TV stations 

are now challenging CCTV’s long-standing dominance in terms of program quality, name recognition, and 

market share. HSTV is considered CCTV’s leading competitor in the youth market. Zhu use the Super Girls 

case to illustrate the competition between CCTV and HSTV. Super Girls was a singing contest launched by 

HSTV in 2004. It gained enormous popularity and enjoyed exceptional ratings in its second year. 

According to Nie Mei, the director of the Central Office of Hunan Group, the success of Super Girls was 

partly due to the interactive session between the players and the viewers. The show allowed viewers to 

vote for their favorite players via mobile phone. Feeling a threat to its hegemony, CCTV first fired back 

with its own singing contest show, Dream China. When Dream China failed in the ratings, CCTV obtained 

support from CCP. Super Girls was soon clamped down by official regulations. It was finally suspended 

after a three-year run from 2004 to 2006. The Super Girls case shows how official supports help CCTV 

secure its monopoly in market competition. Similar support was given to CCTV when it competed with 

Phoenix TV, a Hong Kong-based broadcaster. Zhu found that Phoenix TV was only allowed to air in some 

selected residential areas in China so that it would not present a threat to CCTV’s monopoly.  



3472  Weiwei Zhang International Journal of Communication 10(2016), Book Review 

 

In the next two chapters, the author examines CCTV through the windows of gender and 

nationalism. Half the Sky was said to be the only program on CCTV that explicitly positioned itself as a 

women’s program. The name Half the Sky comes from Chairman Mao’s revolutionary slogan “Women hold 

up half the sky.” According to Zhang Yue, one of the program’s most important hosts and producers, Half 

the Sky was established in anticipation of the Fourth World Women’s Conference in Beijing in 1995. At 

that time, a lot of women’s programs were initiated by central and local TV stations. Zhang Yue was proud 

that Half the Sky was the only one that survived after the women’s conference. She admitted that at the 

very beginning, the program “unwittingly broadcast episodes from the perspective of China’s male-

dominated culture” (p. 221). For example, the program once aired an episode on female prostitution in 

which it blamed the women for “not respecting themselves” and swiftly turned a “women’s problem” into 

“problem women” (p. 222). After several misguided episodes, Zhang Yue and her colleagues conducted 

gender-awareness training to improve the program’s quality. Zhang Yue believed the training helped 

improve the quality of the program significantly. As she said, Half the Sky successfully functioned as a 

watchdog for gender equality over the last decades. However, Half the Sky began to face a new crisis. In 

the interview, Zhang Yue revealed her anxiety about ratings pressure after the program was issued 

warnings several times. Refusing to let the ratings dictate the program’s content, Zhang Yue found it was 

very difficult to keep up with other programs on CCTV. Half the Sky was canceled one year after this book 

was published.  

 

Nationalism is always a hot topic among Chinese citizens, and it reached its zenith during 2008 

Beijing Olympics. From Zhu’s narrative, we can see CCTV used a great deal of resources to broadcast the 

Olympics. It used seven channels to cover the events. But Jiang Heping, who oversaw CCTV’s Olympics 

coverage, admitted that CCTV failed to deal with unexpected events during the live coverage. One 

example was the torch relay event. When the torch relay was interrupted by pro-Tibet demonstrators 

outside of China, CCTV simply dismissed the Western protesters instead of facing the challenge. Zhu 

thought it was a pity that CCTV missed the chance to exert its influence on foreign public opinion.  

 

In the conclusion, Zhu links CCTV with Chinese-style state capitalism model. According to Zhu, 

CCTV is “the very model of China’s post-command economy, a media conglomerate that is financially 

profitable, operationally autonomous, and yet ideologically dependent” (p. 256). In this sense, although 

Two Billion Eyes is largely focused on CCTV itself, readers can regard it as a prism from which they can 

see China’s ongoing transformation. 

 

Overall, the author offers a captivating analysis of China’s central TV station. I would recommend 

this book to anyone interested in China’s hybrid state-capitalism and contested transformation process. 

Yet it has some limitations. With access to CCTV’s practitioners, the author gives an inner “thick 

description” of CCTV. However, readers may sometimes feel the author’s analysis lacks focus, which 

makes the core contents obscured. The author could have paid more attention to linking empirical data to 

her theoretical concepts. How is the formation and development of state-capitalism conscious of CCTV’s 

staff? How does the state-capitalism model make CCTV different from other major media conglomerates in 

the world? And is there any similarity between CCTV and Western market-driven TV stations in terms of 

operation logic? The empirical analysis should center on the theoretical concept: state capitalism. Another 



International Journal of Communication 10(2016), Book Review Weiwei Zhang  3473 

 

weakness of the book is that the former staff of CCTV has seldom been interviewed by the author. The 

stories of the ex-serving staff would help to give a more complete picture of CCTV. 

 


