
International Journal of Communication 10(2016), 3554–3569 1932–8036/20160005 

Copyright © 2016 (Mohamed Zayani). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

 

Al Jazeera’s Complex Legacy: 

Thresholds for an Unconventional Media Player from the Global South 

 

MOHAMED ZAYANI 
Georgetown University, SFSQ, Qatar 

 

The rise of Al Jazeera has left an indelible mark on Middle East politics, invigorated the 

region’s media landscape, and introduced new dynamics in global media flows and 

international communication. The recent unsettling developments in the Middle East, 

however, have altered the media dynamics on which Al Jazeera thrived all along. Taking 

heed of the ongoing transformation of the Arab media landscape and the geopolitical 

reconfigurations of the region in the aftermath of the Arab uprisings, this article explores 

growing tensions and conflictual pulls that are redefining the network and compelling it 

to change.  

 

Keywords: Al Jazeera, media, international communication, Middle East, Global South 

 

 A political history of the modern Middle East in the post-9/11 era is probably incomplete without 

reference to Al Jazeera, a small Arabic news channel that emerged out of the Persian Gulf microstate of 

Qatar in 1996 to become an ambitious media player with an international reach. Working outside the 

straight and narrow of the region’s conformist tradition, it captured the attention of Arab viewers, 

proclaiming itself as a champion of press freedom and an advocate for democratization in an Arab Middle 

East that has long been marked by its enduring authoritarianism and its aversion to change. Over the 

years, Al Jazeera acquired considerable media and political clout, which increased its visibility but also 

embroiled it in controversy. Two decades after its launch, Al Jazeera—which evolved into a sprawling 

network and a well-recognized brand—continues to be an important though ambiguous player in Middle 

East media and politics.  

 

 Significantly, the Middle East itself, which the network has covered so intensely over the years, is 

in the throes of change. It can be argued that the unprecedented turmoil that swept through the region 

since the 2010–2011 revolts has thrust Al Jazeera anew to the fore, or that Al Jazeera managed to use 

the interest in these uprisings to sustain an eroding news leadership. In either scenario, the popular 

upheavals and geopolitical mutations the region has been experiencing are not without effect on Al 

Jazeera. The reverberations of the uprisings are arguably altering the kind of media dynamics and political 

                                                 
Mohamed Zayani: mz92@georgetown.edu 

Date submitted: 2015–10–01 

http://ijoc.org/


International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3555 

configurations on which Al Jazeera has thrived all along. At the very least, they are reconfiguring key 

variables that have traditionally defined the network.  

 

This article explores how these evolving dynamics have impacted the network, in particular, the 

Arabic mother news channel. In considering the impact of the political changes the region has experienced 

on Al Jazeera’s standing in the region and the implications of broader media and communication 

developments on the network’s ability to retain its prowess, this article seeks to complicate our 

understanding of a global media player that is often perceived as operating outside Western normative 

models (in terms of both the kind of journalism it espouses and the business model it is based on), 

especially given that Al Jazeera is increasingly falling within these models when it comes to editorial 

matters, media strategy, and technology adoption, operation, and processes. Underlying the renewed 

interest in the case of Al Jazeera is also an attempt to understand what the rise and evolution of this 

unconventional media player, and the challenges it has been facing, reveal about communication, power, 

and politics in the Global South. 

 

Before delving into the complex legacy of Al Jazeera, the article provides a brief overview of its 

development for any readers who may be unfamiliar with its trajectory. It outlines three defining stages in 

the history the network: the formative phase, the expansion phase, and the Arab uprisings (and their 

aftermath) phase. It then focuses on a number of “conflictual pulls” that came to characterize Al Jazeera 

Arabic in light of its trajectory in the evolving Arab media sphere, but also in view of sociopolitical changes 

in the Middle East and North Africa (MENA) region. The article concludes with reflections on what these 

changes may mean for Al Jazeera’s media model and what implications they may have on its outlook.  

 

Milestones for an Unconventional Player 

 

In many ways, the rise of Al Jazeera is intriguing. More than modernizing Arab-language 

broadcasting in a part of the world where, historically, freedom of expression has been venturesome and 

the press cowed, Al Jazeera introduced a new culture of journalism that revolutionized Arab news media 

altogether. A number of factors contributed to Al Jazeera’s initial success: ample financial resources, a 

wealth of human capital, and a high ceiling of freedom of expression. Conceived as an “independent” 

state-sponsored broadcaster, Al Jazeera is generously funded by Qatar, a wealthy Gulf monarchy with 

tremendous natural resources. At the outset, the network was supported by a multiyear grant with the 

expectation that it would eventually reach solvency. As Al Jazeera became more widely watched and grew 

more influential, that arrangement practically turned into a rolling grant, although there are signs that the 

network is attempting to develop and adopt a self-sustaining business model. Several members of the 

initial core group that joined Al Jazeera when it was set up in Doha had BBC experience, having left 

London after the Saudi–BBC News joint venture closed down. Over the years, Al Jazeera managed to 

attract regional and international talent. Part of its appeal, in fact, a key asset in its success, is the 

unprecedented margin of freedom its journalists have enjoyed, which has enabled them to tackle issues 

considered taboo and to venture into topics with a level of openness rarely attempted by the region’s 

tame media and daunted press (Zayani & Sahraoui, 2007, pp. 23–34).  

 



3556 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

 Al Jazeera may not have been initially conceived as a political project, but it was inevitably 

political from the outset considering its focus on news and current affairs in a geopolitically complex and 

conflict-ridden Middle East. Over the years, it proclaimed itself as a democratizing power in a region long 

marked by its enduring authoritarianism and its aversion to change. Expectedly, Al Jazeera Arabic riled 

many Arab governments that saw their ability to control the flow of information eroded, their authority 

diminished, their political wisdom challenged, and their legitimacy undermined (Zayani, 2005, pp. 3–4). 

In much the same way Al Jazeera came under fire for stirring trouble by probing the internal political 

affairs of Arab countries long used to the government controlling the public narrative, it unnerved several 

Western nations. Since it caught the world’s attention with the airing of the Bin Laden tapes shortly after 

the 9/11 attacks, it was stigmatized as a propaganda channel. In the United States, it gained a negative 

reputation as a supporter of anti-American hatred. The Bush administration publicly criticized the network 

and U.S. officials tried unsuccessfully to pressure the emir of Qatar to curb it. 

 

As much as Al Jazeera Arabic has been loathed by Arab regimes and criticized by Western 

governments, it was wildly popular among the many Arab viewers who were drawn to its style of 

journalism (El Nawawy & Iskandar, 2003, pp. 25–26). Proximity to zones of conflict, extensive coverage 

of critical events, aggressive pursuit of information, instinct for breaking news, and keenness to provide 

daring political commentary that matters to the Arab world—all these factors aided its meteoric rise. 

Overtime, Al Jazeera acquired the distinct ability to influence public opinion on internal Arab issues as well 

as on broader matters of foreign policy. Its growing influence prompted intense regional and international 

competition to win the hearts and minds of Arabs that resulted in the launch of a number of transnational 

Arabic-language news media channels (Kraidy & Khalil, 2009, p. 84). 

  

The prowess of the Arabic news channel emboldened it to grow and expand. It thus grew 

organically, and strategically, morphing from a modest Arabic-language channel, beamed from a small 

compound in Doha, into a multichannel, multiplatform, multilanguage network with a global audience and 

offices throughout much of the world. The network established a strong online presence through its Arabic 

and English websites and launched a series of specialized channels, including Al Jazeera Sport (later 

rebranded as the independent BeIN Sports, following concerns that hostility to the brand could jeopardize 

its profitability), Al Jazeera Children, Al Jazeera Documentary, Al Jazeera Mubashir, and most prominently 

perhaps Al Jazeera English. Al Jazeera prides itself on having a particular brand of journalism it managed 

to take beyond the Arab world—to the Balkans, Africa, and beyond. Having failed for years to penetrate 

the North American TV market and to cope with the distribution challenges it faced (Davis, 2013), Al 

Jazeera launched its own U.S.-based channel following a takeover of Al Gore’s Current TV network, 

although, after three years in operation, the network announced that it is shutting down Al Jazeera 

America, an expensive operation that did not manage to get the visibility, audience share, or agenda-

setting power it hoped for (Koblin, 2016; Starkman, 2014; Youmans, 2016). Capitalizing on its success, Al 

Jazeera also set up its Media and Training Development Center to export its “journalism DNA,” and 

established its own think tank, Al Jazeera Center for Studies, to enhance its policy-focused research 

capacity in the MENA region.  

 

During the early phase of the Arab uprisings, particularly 2011–2012, Al Jazeera was an 

important force and an active player. The historic events that shook Tunisia and Egypt were powerfully—



International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3557 

and sensationally—captured on the airwaves of Al Jazeera. The fall of two impregnable regimes inspired 

people in other Arab countries to rise up, from Libya to Bahrain and from Syria to Yemen. All along, Al 

Jazeera was in the thick of these unprecedented events, providing an aggressive reporting that relied on a 

strong journalistic presence on the ground, extensive use of social media, and first-hand accounts from 

citizens and activists that challenged the official state narrative (Bashir, Netzley & Greiner, 2012, pp. 26–

27).  

 

During the wave of protests that swept the region, Al Jazeera was more than a limp witness to 

history: More than cover the uprisings, it championed them. The instantaneous global reach of Al 

Jazeera’s split screen, which featured simultaneous large-scale popular protests in many Arab nations, 

constituted a precious moment of triumph for a network that became associated with people’s struggle for 

change, leading some observers to claim that Al Jazeera was drumming up support for the popular 

rebellions (Nasr, 2014, p. 398), and prompting others to question whether the Arab uprisings could have 

happened without Al Jazeera (Ricchiardi, 2011). Not surprisingly, Al Jazeera became a target during these 

popular upheavals: Its signals were repeatedly jammed during its coverage of the Arab uprisings, its 

reporting was vilified in Tunisia, its offices were raided in Yemen, its reporters were imprisoned in Egypt, 

and one of its cameramen was killed in Libya.  

  

The initial Arab uprisings were a high point in Al Jazeera’s history. Its reporting on social protests 

in Tunisia, at a time when Arab dictators seemed invincible, and its coverage of the massive 

demonstrations in Tahrir Square against the Mubarak regime were riveting for audiences and “helped 

propel insurgent emotions” across much of the Arab world (Worth & Kirkpatrick, 2011, para. 1). 

Commenting on the role Al Jazeera played in the revolts, the network’s former general manager, Waddah 

Khanfar noted, “Al Jazeera is not a tool of revolution; we don’t create revolutions. When something of that 

magnitude happens, we are at the center of the coverage” (2011 [Ted Talks video clip]). What Al Jazeera 

was able to do, according to Khanfar, was plant the seeds of change by “liberating the Arab mind” 

(Edwards, 2011, para. 17). Khanfar, the longest serving director at the network (2002–2011), was a force 

behind the expansion and transformation of the network. A charismatic leader with a grand vision for 

where he wanted to take Al Jazeera, he was largely perceived as having “created a brand with a fairly 

clear agenda” (Edwards, 2011, para. 22), “put the network on the global map” (Black , 2011, para. 11), 

and “led it to its greatest triumph” (Stebbins, 2011, para. 2). Ironically, the initial uprisings that altered 

the course of Arab history were also anticlimactic for Al Jazeera. Inevitably, the setbacks to the 

prodemocracy revolts and the unprecedented chaos the region descended into affected Al Jazeera’s 

fortunes (Saeed, 2016, para. 6).  

 

Conflictual Pulls 

 

Al Jazeera is certainly not without shortcomings, excesses, and blind spots. For years, the 

channel’s many critics have pointed out such issues as lack of objectivity, lapses of professionalism, 

editorial bias, advocacy style, sensationalism, and political agenda. Two decades after its launch, 

however, Al Jazeera Arabic stands out less for its excesses—even if a number of these persist—than for a 

set of conflictual pulls that have come to characterize it and affect its trajectory. These pulls point to 

tensions within the network, but also reflect reconfigurations the MENA region has been experiencing 



3558 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

more broadly since the start of the Arab uprisings. In the following section, I dwell on four of these 

tensions, which manifest themselves primarily in relation to the Arabic mother channel. The first is 

between professional journalistic imperatives and the politics of representation, the second is between the 

strong pan-Arab current in Al Jazeera and the encroachment of sectarian politics into the region, the third 

is between the editorial policy imperatives of the network and the foreign policy exigencies of its sponsor 

(or between editorial power and soft power), and the fourth is between the network’s aspiration to 

mainstream stature and its desire to retain an alternative edge. 

 

The Politics of Representation 

 

One of Al Jazeera’s signature traits is its blunt journalism. This is evident in its unabashed use of 

images as a representational discourse that transcends the stories themselves. The screen of the Arabic 

news channel in particular is rife with violent scenes and constantly brimming with gruesome images. The 

channel has no timidity about displaying death, destruction, and suffering. From Iraq to Lebanon, from 

the Palestinian territories to Sudan, and from a war-torn Syria to an imploding Libya, Al Jazeera thrives on 

translocal conflicts, wars, crises, and debacles. In all of these instances, it seeks to establish its 

“eyewitness authority” through explicit and unrelenting visual coverage that feeds on “graphicness” in a 

proclaimed attempt to depict reality “as it is” (Zelizer, 2010, p. 15).  

  

How these images are consumed is not all that clear. The sporadic audience research that exists 

suggests that part of Al Jazeera’s appeal in the Arab world is indeed its very tendency not to downplay 

events (S. Fahmy, 2007). Shielding audiences from images of violence and holding back on graphic 

footage, as expected from media in the West, means giving them less than a full and complete account of 

what is happening on the ground. Such graphic forms of representation as seen on Al Jazeera seem to 

have provoked popular outrage and fed street activism, although, over time, they also could conceivably 

have the opposite effect and induce numbness, fatalism, and fear.  

 

Al Jazeera not only claims that the suffering of the (often underprivileged and underreported) 

subjects it focuses on is worthy of reporting, and also aligns itself with those subjects and identifies with 

their suffering. These dynamics bear on the notion of objectivity. Al Jazeera takes pride in being the 

“voice of the voiceless.” In particular, it pays attention to and reports on marginalized groups, 

disenfranchised entities, nonstate actors, and unconventional players. Whether it is reporting on the 

Taliban in Afghanistan, Hizbollah in Southern Lebanon, Hamas in Gaza, the Muslim Brotherhood in Egypt, 

the Houthis in Yemen, the Shites in Bahrain, or the Rohingya in Mynmar, Al Jazeera has from the outset 

given prominence to the politics of the Other. A common theme that binds the channel’s coverage and 

many of its programs is that power dynamics are more malleable than they seem, that power 

relationships are not stable and could change, and that power politics are not necessarily the purview of 

conventional players.  

  

From the network’s standpoint, if Al Jazeera is biased, it is biased toward “the truth.” Some 

scholars have defended Al Jazeera’s brand of journalism and its tendency to express Arab views as 

“contextual objectivity” (El Nawawy & Iskandar, 2002), and others have criticized it for its slanted views. 

Effectively, Al Jazeera’s keenness on advocating the “view and the opposite view,” which is also its motto, 



International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3559 

entails a full acknowledgement of the Other—the underdog, the oppressed, the oppositional, and the 

subaltern.  

  

If Al Jazeera Arabic pursues such a blunt editorial line, its twin Al Jazeera English adopts a more 

nuanced approach. Compared with its more controversial, emotive, and ideological Arabic-language news 

channel, Al Jazeera English is more sober and less excessive, although “far from being perfect” (Seib, 

2012, p. 2). Whereas Al Jazeera Arabic focuses on the MENA region, the English channel offers a global 

perspective and caters to a broader, more international audience. According to a former network staff 

member, the English channel “was established as a wholly separate entity as a repudiation of what were 

considered to be the excesses of Al Jazeera Arabic,” and in that sense could be seen as having contributed 

to “burnishing the brand’s international reputation” (Stebbins, 2011, para. 20). Although over the years 

the management of Al Jazeera sought to bridge the gap and to achieve some coherence between the 

English and Arabic news cultures, the two channels remain distinct in terms of staff, programming, and 

editorial choices. Al Jazeera English feels closer to Western news services, although some observers 

suggest that it offers more depth, scope, and passion (Kaplan, 2009). 

 

This is where the perspective of the “South” the network claims to offer comes into play. One of 

the proclaimed aims of Al Jazeera English is to balance the global flow of information and to provide an 

alternative perspective on international events and to cover stories differently from what is aired on 

Western news services such as the BBC and CNN (Figenschou, 2013). It does so by balancing West-

centric news with traditionally marginalized regions and their stories. Distancing itself from the practice of 

parachute journalism, in which networks dispatch journalists on short assignments who may not have 

deep knowledge of the terrain and conflict they are covering, Al Jazeera invests in local journalists who 

have a good understanding of the complexity of the region they report on and a deep knowledge of its 

languages and societies. Al Jazeera claims that it has helped invigorate the culture of reporting 

internationally, and has over the years managed to build a core capability in covering stories that are 

typically undercovered by Western media. Significantly, whose reality is being reported and how it is 

represented make it difficult to disengage the question of representation from the politics of 

representation. 

 

The Encroachment of Sectarian Politics 

 

These issues are more insistent in the case of Al Jazeera Arabic. The channel’s influence comes 

from its ability to define issues, shape perceptions, and influence debates (Hroub, 2007, p. 251). 

Broadcasting in standard Arabic, Al Jazeera helped rekindle a shared Arab identity (Rinnawi, 2006). 

According to one of the network’s talk show hosts, Faisal Al Kasim (2005), Al Jazeera Arabic succeeded in 

doing what Egyptian President Gamal Abdel Nasser failed to achieve decades ago: to bring the Arab 

masses together, and to foster a sense of unity among viewers across the Arab world and in the diaspora. 

The channel’s intensive coverage of the region—its focus on the Palestinian–Israeli conflict, its extensive 

coverage of the invasion of Iraq, its coverage of the 2006 war between Israel and Hizbollah, its reporting 

on the incessant violence in Afghanistan and Pakistan, its depiction of the plights of the Arab and Muslim 

world—has helped project notions of a common destiny for the Arab world. By claiming the right to have 

its own mufti through a weekly program on religion featuring the influential Egyptian-born cleric Yusuf al 



3560 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

Qaradawi for over a decade, Al Jazeera managed to make pan-Arab issues even more enmeshed with 

pan-Islamic issues (Graf & Skovgaard-Peterson, 2009).  

  

Further consolidating this pan-Arab bent is the intense focus Al Jazeera maintains on 

reinvigorating social and political memory. Al Jazeera is as much committed to reviving the past as it is to 

reporting news and covering current affairs. The political consciousness that Al Jazeera has fostered is 

fueled by a pointed awareness of people’s past experiences. There is a constant reiteration of past events, 

invocation of distant times, and reference to “high moments” in Arab history. The network’s coverage of 

the contemporary Middle East underscores this historical exigency such that the present is constantly 

presented as an integral part of the past. 

  

At the same time, Al Jazeera seeks to renegotiate unquestioned orthodoxies. Thus, on Al Jazeera, 

the problem of illegal Israeli settlements in the Palestinian territories is only the most recent manifestation 

of the plight of the Palestinian people, which both recalls and reenacts the 1948 Nakba (or catastrophe). 

Likewise, for the network, Al Qaeda is not simply a radical new ideology that breeds terrorism; it is also 

the manifestation of complex geopolitical dynamics that can be traced back to the Cold War and the 

legacy of historical Western dominance and struggle that extends back to the Crusades.  

  

Yet, the notion of “Arabness” Al Jazeera feeds on is far from being static. The older brand of pan-

Arab nationalist identity, state-led and focused on unification schemes, has been undermined, and more 

recent forms of pan-Arabism are caught up in the growing state–society rift of so many Arab nations 

today (Ryan, 2012). In recent years, ideological conflicts have become rife and subregional identities 

stronger than ever before. Likewise, ethnicities and sects have become more pronounced. In the wake of 

the Arab uprisings, old tensions resurfaced and new rifts emerged, with the Sunni–Shia divide stoking 

internal tensions and fueling regional conflicts (Farha, 2016). From Yemen to Syria and from Bahrain to 

Iraq, sectarianism is contributing to the rising tension and increased instability in the entire region. The 

victories of Islamic parties in countries such as Tunisia and Egypt in the months following the 2010–2011 

revolts entailed other tensions, particularly between secular and religious views. Not only has reporting on 

these exacerbating tensions been tricky, considering state interests and regional politics, but audiences 

themselves have grown more conscious of these rifts. The hopeful notion of a unified or all-encompassing 

Arab identity that made Al Jazeera a truly transnational Arab channel and gave it a wide appeal, along 

with its hints of a common Arab destiny, is giving way to a more fractured reality.  

 

When Freedom of Speech Is a Double-Edged Sword 

 

The ceiling of freedom that distinguished Al Jazeera Arabic throughout the years has always been 

a source of pride for the network. Increasingly, however, Al Jazeera is finding it difficult to maintain this 

competitive edge. As information is becoming more widely available, as censorship is proving increasingly 

hard to exercise, as more Arab channels are pushing the boundaries of what can be said publicly, and as 

official government narratives are being increasingly challenged by an energized Arab media sphere, Al 

Jazeera’s ability to speak out on issues is no longer such a mark of distinction. This is all the more so 

considering the ubiquity of satellite TV, increased competition between various regional media players, 

and the changing expectations of audiences.  



International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3561 

During the early months of the uprisings, the network was championed as a supporter of people’s 

desire for change and was hailed as a game changer (Pintak, 2011). Ironically, the active role Al Jazeera 

played during the early months of the uprisings and its intensive coverage of the popular movements in 

2011 brought challenges to its dominating status. Not only was there notable audience fatigue, 

particularly with the aberrations and setbacks that followed the initial phase of the Arab revolts, but the 

very changes the uprisings brought about gradually made Al Jazeera less relevant. The biggest challenge 

has been audience fragmentation. Internally, this could be one of the consequences of Al Jazeera’s 

decision to launch specialized channels. Seen from a broader perspective, the issue is related to evolving 

audience habits and changing expectations as new regional competitors are beginning to emerge. With 

newly gained freedoms since the uprisings, more open discussions and more innovative programs have 

found their way to the airwaves of new and existing Arab channels. There is an increasing desire among 

Arab audiences to learn more about local and national events than transnational events. And so Al Jazeera 

found itself competing to claim a voice in a changing media environment that it helped shape in the first 

place. In today’s hybrid media environment, this open and dynamic sphere has been further enhanced by 

better access to the Internet, the appropriation of various forms of alternative media, the intensification of 

social media usage, and the appeal of citizen journalism (“Media Use,” 2015). No less significant is the 

ability of state television and local channels to reclaim audiences in many of the countries that have 

witnessed political change. Capitalizing on their ability to report on local and national news better than 

transnational Arab channels, various domestic media players are increasingly competing with Al Jazeera 

for audiences.  

 

The Conundrum of State Security 

 

Previously, Al Jazeera has been criticized mainly by governments. In the months that followed 

the unexpected fall of Ben Ali in Tunisia, Mubarak in Egypt, and Gaddafi in Libya, attitudes toward the 

network also started to change among the general public in the countries that had gone through 

revolutionary change. Not only has the network been severely criticized for its perceived agenda, which 

initially favored the rise of political Islam, but its state sponsor also came under heavy attack (Coates-

Ulrichsen, 2014). The relationship between Al Jazeera and Qatar has been well noted, although the 

evidence for the extent to which the foreign policy choices of the host country influence Al Jazeera’s 

editorial policy remains unclear (Samuel-Azran & Pecht, 2014). Al Jazeera’s repeated insistence on its 

independence notwithstanding, the network is in essence a media venture that is based in Doha and 

sponsored by Qatar, a Gulf state with immense oil and gas resources that has in recent years strived to 

brand itself as a forward-looking microstate (Peterson, 2006). There is a widely held perception among 

the public and scholars that Qatar uses Al Jazeera to wield political power. For Powers (2013), Al Jazeera 

is an example of how “communication technologies can be deployed in ways that shift diplomatic practice 

and geopolitical power” (p. 210). For Samuel-Azran (2013), Al Jazeera represents “a new model of public 

diplomacy” (p. 1293); the hybrid nature of the network, being both “state-sponsored” and “private” (p. 

1307), helped the host country develop a communications strategy that puts international broadcasting at 

the service of public diplomacy. 

 

 For Al Jazeera’s many critics, however, these issues bear directly on the network’s independence 

and the kind of journalism it practices. Several U.S. diplomatic cables revealed by WikiLeaks reported 



3562 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

details of a meeting between embassy officials in Doha and Al Jazeera’s former general director, revealing 

that the network was at some point willing to yield to external pressure. Although openly claiming 

independence and voicing criticism of U.S. foreign policy in the region, behind closed doors the network 

allegedly agreed to tone down what was deemed by its Western critics as troublesome material on its 

website. Shortly after these revelations were made public, Al Jazeera announced a change in its senior 

management, a move that recalls the resignation of its founding general manager a few years earlier, 

following the alleged infiltration of Al Jazeera by Iraqi agents (Miles, 2005, pp. 289–294). In another high-

profile WikiLeaks diplomatic cable, a confidential U.S. embassy report concluded that Al Jazeera had 

proved itself “a substantial source of leverage for . . . its political masters” (U.S. embassy cables, 2009, 

21.C; Chatriwala, 2011). Al Jazeera has repeatedly dismissed these claims, however, continuing to insist 

on its independence. At the very least, we can ascertain that Al Jazeera’s media clout is in sync with 

Qatar’s strategy to play an active role in Middle East politics, to gain regional influence, and to attain 

international visibility (Kamrava, 2013, pp. 69–89). The prowess of Al Jazeera in a geopolitically tense 

region has helped give Qatar a notable political weight in the Middle East.  

 

 Although it is hard to ignore the affinity between the network and its sponsor, it is important to 

note that the relationship between the two is subtle. The fact that Al Jazeera grew to be a complex 

institution with its own internal dynamics means that any insightful analysis needs to go beyond the 

simple question of “whether [it] works in a coordinated manner with respect to Qatar’s interests or 

whether [it] maintains a separate agenda” (Samuel-Azran & Pecht, 2014, p. 220). For Lamloum (2004), if 

Al Jazeera is to serve its owners well, it needs to maintain its editorial independence and distinguish its 

editorial line from the political agenda of its sponsor. Seen from this perspective, the apparent 

contradiction inherent in the very conception and strategy of Al Jazeera—as both a foreign policy tool at 

the service of state interests and as a rebellious voice in support of Arab causes—may be considered a 

case of realpolitik that has paid political dividends, so far.  

 

Although this modus operandi helped position Al Jazeera at the center of the historical 

transformations the Arab world witnessed in 2011, the subsequent twists and turns in the Arab uprisings 

are not without potential implications for the network. In a fast changing, conflict-ridden region, Qatar’s 

most valuable political asset could potentially turn into a liability of sorts. Al Jazeera’s reporting on the 

popular movements in Arab countries where, at one point or another, its host country had military 

involvement (as in the case of Libya), geopolitical stakes (as in the case of Syria), and mediation 

initiatives (as in the case of Yemen) proved to be an uneasy challenge. As conflicts within the Arab world 

deepened, particularly as more countries began to experience difficulties and unsettling setbacks in their 

transitions, Al Jazeera’s coverage drew critical attention in these countries, and the Arab world’s more 

general attitude toward Al Jazeera Arabic started to change.  

 

The network’s critics were quick to point out what they considered to be inconsistencies in its 

coverage and bias in its reporting, suggesting that even for Al Jazeera, “free press has its limits” (Miles, 

2011, para. 16). Many observers have pointed out the noticeably thin coverage of the protests that flared 

up in the neighboring Gulf kingdom of Bahrain on the Al Jazeera Arabic news channel (Ennasri, 2013, pp. 

115–116; Erdbrink, 2011), which sharply contrasted with the intense and critical coverage of the 

developments in Egypt after the ousting of President Morsi and the ostracizing of the Muslim Brotherhood 



International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3563 

by the military establishment (Cherkaoui, 2014). What is more, Al Jazeera’s coverage of the unfolding of 

events in post-Mubarak Egypt caused diplomatic difficulties, as the potential effects of developments in 

Egypt on the region’s general stability, the Gulf states in particular, displeased and alarmed Qatar’s 

neighbors. Although the diplomatic spat that erupted in 2014 between the Gulf states and Al Jazeera’s 

state host eventually died down (Kholaif, 2014), it entailed some adjustments to the network’s modus 

operandi. Al Jazeera announced at the end of 2014 that it was rolling back Al Jazeera Mubashir (or Live 

Station) in Egypt, which was banned a year earlier, and was incorporating it in a new regional offering (“Al 

Jazeera Suspends,” 2014; M. F. Fahmy, 2015). Having for years enjoyed the soft power Al Jazeera 

wielded, the network’s owners find themselves increasingly compelled to manage this complex asset.  

 

Concluding Remarks 

 

The rise of Al Jazeera undoubtedly left an indelible mark on the region’s politics, heralded a new 

era in Middle East media, and introduced new dynamics in global media flows and international 

communication. With Al Jazeera celebrating its 20th anniversary in 2016, the pressing question does not 

simply concern the legacy of the network, but its continued relevance. What remains unclear is whether or 

not Al Jazeera has reached a nadir of influence. Such a prognosis would need to take heed of a number of 

considerations: first, the implications of the network’s evolution from a regional Arabic-language news 

channel to an ambitious international media player with a global reach; second, the geopolitical 

reconfigurations of the region and the transformation of the Arab media landscape in the aftermath of the 

2011 Arab uprisings; third, the uncertain prospects of profitability and the waning chances for unrivaled 

influence; and finally, the changes that the industry as such is undergoing in the age of the Internet and 

social media. 

  

One of the potential implications of Al Jazeera’s expansive drive is the tendency to lose its 

nonmainstream edge. The sheer fact that former U.S. Secretary of State Hillary Clinton praised Al 

Jazeera—referring specifically to the English channel—for being “effective,” for reporting “real news” 

(Bauder, 2011, para. 3), and for producing good journalism situates the network closer to mainstream 

media or at least the expectations one has of mainstream outlets. This could presumably affect Al 

Jazeera’s ability to be the voice of the voiceless, as it has traditionally claimed. Ironically, this presumed 

mainstreamness is precisely what Al Jazeera has, for years, defined itself against, as reflected in its 

indigenous nature, its antiestablishment ethos, and its alternative journalism, all of which have proven to 

be an inspiration for others—such as the Latin American news network teleSUR and China’s CCTV News—

to launch media ventures that challenge Western media hegemony, provide an indigenous frame, and 

offer an alternative perspective (Painter, 2007; Seib, 2007, pp. 32–36). 

  

But there is more. Al Jazeera seems to be edging toward a mainstream model management-wise 

and content-wise, which has potential implications for “who it is” and “what it does.” As financial 

considerations, market pressure, and technological innovation are bringing about changes in established 

media organizations around the globe, they are also compelling Al Jazeera to alter its modus operandi, 

and much differently from those of regional, political pressures. Commenting on Al Jazeera’s decision in 

2016 to scale back its operations and reduce its global staff, the acting director general, Moustafa Souag, 

noted that the network is looking for ways to evolve its business model as it may not be able to continue 



3564 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

to be heavily backed by its sponsor: “Other leading media organizations across the world are being forced 

to redefine their business models. . . . Al Jazeera is no exception” (Topham, 2016, para. 11). As the 

network evolves, it seems to be moving closer to the BBC model, the model from which Al Jazeera drew 

heavily at its inception. While remaining true to its mission, the BBC is increasingly aiming at generating 

alternative sources of income so as not to rely solely on taxpayers’ money. Likewise, now more than any 

time in its past, Al Jazeera is conscious that it can no longer be content with being lavishly state-funded 

and that, to position itself well in the future, it will have to adapt in similar fashion. For some observers, 

the network’s decision to close down Al Jazeera America in 2015 and its announced downsizing of its 

workforce in 2016 in the wake of the sharp drop in gas and oil prices may portend a new era in the Gulf 

that is characterized by the end of certainty (Coates-Ulrichsen, 2011). For others, however, the new 

management decisions the network is taking are suggestive of “a possible radical change in investment 

strategy” (Martinson, 2015, para. 1). Al Jazeera’s corporate efforts to think creatively about how it can 

align its business strategy to its changing needs and realities give credence to the latter perspective.  

  

Not only has the network attempted to streamline its operations and diversify its content but it 

has also sought to adapt to the changes the digital era brought about by getting audiences to engage both 

differently and more extensively with its content. The network’s San Francisco-based start-up Al Jazeera 

Plus is indicative of Al Jazeera’s ability to innovate. Launched in 2014, and aimed primarily at an 

expanding mobile-centric generation of avid social media users, this innovative media lab for digital 

storytelling engages audiences on various popular and emerging social media platforms, primarily through 

imagery-rich news stories and short documentaries on disenfranchised communities (Reid, 2015). By 

tailoring its news to a mobile-intensive environment and making it easily accessible to a younger 

generation of global online audiences, Al Jazeera is hoping to create opportunities to generate revenue. 

Capitalizing on its core capability to report news while setting an eye on the potential of the Internet, Al 

Jazeera is seeking to reinvigorate its model in such ways that would entail redefining the relationship 

between content providers and search engines so as to tap into an ever-expanding market of online 

readers and content consumers.  

 

Such strategy entails being resourceful about the content the network offers and developing the 

ability to repackage it and resell it, but it also means venturing into uncharted territories. The network’s 

global executive director of strategy and development, Yasir Bishr (2015), captured Al Jazeera’s new 

mindset when he noted that, in the future, the Googles of the new digital era will have to pay to access 

and index content that news organizations such as Al Jazeera provide. Whether these ongoing changes 

lead the network to lose its edge, or induce it to reinvent itself and acquire a new relevance, remains to 

be seen. What is certain is that political considerations, economic challenges, technological innovation, 

and media conversion are compelling Al Jazeera to embrace a new mindset.  

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3565 

References 

 

Al Jazeera suspends Egyptian channel Mubasher Misr. (2014, December 23). BBC News. Retrieved from 

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551  

 

Al Kasim, F. (2005). The opposite direction: A program which changed the face of Arab television. In M. 

Zayani (Ed.), The Al Jazeera phenomenon: Critical perspectives on new Arab media (pp. 93–

105). London, UK: Pluto Press. 

 

Bashir, M., Netzley, S., & Greiner, A. (2012). Facebook revolutions: Transition in the Arab world, 

transitions in media coverage? Journal of Arab & Muslim Media Research, 5(1), 19–29. 

 

Bauder, D. (March 5, 2011). Clinton media criticism buoys Al Jazeera. The Washington Post. Retrieved 

from http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/03/04/ 

AR2011030405714.html  

 

Bishr, Y. (2015, February 21). The economics of news. Keynote address at the Global Media Players 

Conference, Northwestern University in Qatar, Doha, Qatar. 

 

Black, I. (2011, September 20). Al Jazeera boss Wadah Khanfar steps down to be replaced by Qatari 

royal. The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2011/sep/20/al-

jazeera-wadah-khanfar-replaced  

 

Chatriwala, O. (2011, September 19). What WikiLeaks tells us about Al Jazeera. Foreign Policy. Retrieved 

from http://foreignpolicy.com/2011/09/19/what-wikileaks-tells-us-about-al-jazeera  

 

Cherkaoui, T. (2014). The Egyptian regime, Al Jazeera and the coverage of the Egyptian affairs post-Arab 

Spring: A history of hope and oppression. The Political Economy of Communication, 18(8), 725–

731. 

 

Coates-Ulrichsen, K. (2011). Insecure Gulf: The end of certainty and the transition to the post-oil era. 

New York, NY: Columbia University Press. 

 

Coates-Ulrichsen, K. (2014). Qatar and the Arab Spring. New York, NY: Oxford University Press. 

 

Davis, I. K. (2013). Political and economic regulation of North American public spheres: Institutional 

reception of Al Jazeera in Canada and the United States. International Journal of Communication, 

7, 67–88. 

 

Edwards, H. S. (2011, September 30). Former Al Jazeera head on quitting, the Arab Spring, and Qatar’s 

role. The Atlantic. Retrieved from http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/09/ 

former-al-jazeera-head-on-quitting-the-arab-spring-and-qatars-role/245932/  

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/03/04/%0bAR2011030405714.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/03/04/%0bAR2011030405714.html
http://www.theguardian.com/media/2011/sep/20/al-jazeera-wadah-khanfar-replaced
http://www.theguardian.com/media/2011/sep/20/al-jazeera-wadah-khanfar-replaced
http://foreignpolicy.com/2011/09/19/what-wikileaks-tells-us-about-al-jazeera
http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/09/%0bformer-al-jazeera-head-on-quitting-the-arab-spring-and-qatars-role/245932/
http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/09/%0bformer-al-jazeera-head-on-quitting-the-arab-spring-and-qatars-role/245932/


3566 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

El Nawawy, M., & Iskandar, A. (2002). The minotaur of “contextual objectivity”: War coverage and the 

pursuit of accuracy with appeal. Transnational Broadcasting Studies, 9. Retrieved from 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Iskandar.html  

 

El Nawawy, M., & Iskandar, A. (2003). Al Jazeera: The story of the channel that is rattling governments 

and redefining journalism. Boulder, CO: Westview Press. 

 

Ennasri, N. (2013). L’énigme du Qatar [The enigma of Qatar]. Paris, France: IRIS Éditions. 

 

Erdbrink, T. (2011, May 13). Al Jazeera TV network draws criticism, praise for coverage of Arab 

revolutions. The Washington Post. Retrieved from www.washingtonpost.com/world/al-jazeera-tv-

network-draws-criticism-praise-for-coverage-of-arab-revolutions/2011/05/08/ 

AFoHWs2G_story.html  

 

Fahmy, M. F. (2015, January 7). Al Jazeera journalists are not Egypt’s enemies. The New York Times. 

Retrieved from http://www.nytimes.com/2015/01/07/opinion/al-jazeera-journalists-are-not-

egypts-enemies.html?_r=0  

 

Fahmy, S. (2007). Show the truth and let the audience decide: A Web-based survey showing support 

among viewers of Al Jazeera for use of graphic imagery. Journal of Broadcasting & Electronic 

Media, 51(2), 245–264. 

 

Farha, M. (2016). Searching for sectarianism in the Arab Spring: Colonial conspiracy or indigenous 

instinct? The Muslim World, 106(1), 8–61. 

 

Figenschou, T. U. (2013). Al Jazeera and the global media landscape: The South is talking back. London, 

UK: Routledge. 

 

Graf, B., & Skovgaard-Peterson, J. (2009). Global mufti: The phenomenon of Yusuf al Qaradawi. London, 

UK: Hurst. 

 

Hroub, K. (2007). The influence of Arab information channels on Arab identity. Med, 251–255. Retrieved 

from http://www.iemed.org/anuari/2007/aarticles/aHroub.pdf  

 

Kamrava, M. (2013). Qatar: Small state, big politics. Ithaca, NY: Cornell University Press. 

 

Kaplan, R. (2009, October). Why I love Al Jazeera. Atlantic Magazine. Retrieved from 

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2009/10/why-i-love-al-jazeera/7665/  

 

Khanfar, W. (2011, March 1). A historic moment in the Arab world [Ted Talks]. Retrieved from 

https://www.ted.com/talks/wadah_khanfar_a_historic_moment_in_the_arab_world 

?language=en  

 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Iskandar.html
http://www.washingtonpost.com/world/al-jazeera-tv-network-draws-criticism-praise-for-coverage-of-arab-revolutions/2011/05/08/%0bAFoHWs2G_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/al-jazeera-tv-network-draws-criticism-praise-for-coverage-of-arab-revolutions/2011/05/08/%0bAFoHWs2G_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/al-jazeera-tv-network-draws-criticism-praise-for-coverage-of-arab-revolutions/2011/05/08/%0bAFoHWs2G_story.html
http://www.nytimes.com/2015/01/07/opinion/al-jazeera-journalists-are-not-egypts-enemies.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2015/01/07/opinion/al-jazeera-journalists-are-not-egypts-enemies.html?_r=0
http://www.iemed.org/anuari/2007/aarticles/aHroub.pdf
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2009/10/why-i-love-al-jazeera/7665/
https://www.ted.com/talks/wadah_khanfar_a_historic_moment_in_the_arab_world%0b?language=en
https://www.ted.com/talks/wadah_khanfar_a_historic_moment_in_the_arab_world%0b?language=en


International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3567 

Kholaif, D. (2014, March 18). Will the GCC survive Qatar–Saudi rivalry? Al Jazeera. Retrieved from 

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/03/will-gcc-survive-qatar-saudi-rivalry-

201431864034267256.html  

 

Koblin, J. (2016, January 13). Al Jazeera America to shut down by April. The New York Times. Retrieved 

from http://www.nytimes.com/2016/01/14/business/media/al-jazeera-america-to-shut-down-in-

april.html?_r=0  

 

Kraidy, M., & Khalil, J. (2009). Arab television industries. London, UK: Palgrave Macmillan. 

 

Lamloum, O. (2004). Al-Jazira, miroir rebelle et ambigu du monde arabe [Al Jazeera: Rebellious and 

ambiguous mirror of the Arab world]. Paris, France: La Decouverte. 

 

Martinson, J. (2015, September 27). Al Jazeera expected to cut hundreds of jobs. The Guardian. Retrieved 

from http://www.theguardian.com/media/2015/sep/22/al-jazeera-expected-to-cut-hundreds-of-

jobs-qatar-oil-price  

 

Media use in the Middle East: A six nation survey. (2015). Retrieved from 

http://www.mideastmedia.org/survey/2015/  

 

Miles, H. (2005). Al Jazeera: The inside story of the Arab news channel that is challenging the West. New 

York, NY: Grove Press. 

 

Miles, H. (2011, February 9). The Al Jazeera effect. Foreign Policy. Retrieved from 

http://foreignpolicy.com/2011/02/09/the-al-jazeera-effect-2/  

 

Nasr, A. (2014). Al Jazeera and the Arab uprisings: The language of images and a medium’s stancetaking. 

Communication, Culture & Critique, 7, 397–414. 

 

Painter, J. (2007). The boom in counter-hegemonic news channels: A case study of Telesur. Retrieved 

from http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/James_Painter.pdf  

 

Peterson, J. E. (2006). Qatar and the world: Branding for a micro-state. Middle East Journal, 60(4), 732–

748. 

 

Pintak, L. (2011, February 2). The Al Jazeera revolution. Foreign Policy. Retrieved from 

http://foreignpolicy.com/2011/02/02/the-al-jazeera-revolution  

 

Powers, S. (2013). Media, diplomacy and geopolitics. In A. F. Cooper, J. Heine, & R. Thakur (Eds.), The 

Oxford handbook of modern diplomacy (pp. 209–225). Oxford, UK: Oxford University Press.  

 

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/03/will-gcc-survive-qatar-saudi-rivalry-201431864034267256.html
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/03/will-gcc-survive-qatar-saudi-rivalry-201431864034267256.html
http://www.nytimes.com/2016/01/14/business/media/al-jazeera-america-to-shut-down-in-april.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2016/01/14/business/media/al-jazeera-america-to-shut-down-in-april.html?_r=0
http://www.theguardian.com/media/2015/sep/22/al-jazeera-expected-to-cut-hundreds-of-jobs-qatar-oil-price
http://www.theguardian.com/media/2015/sep/22/al-jazeera-expected-to-cut-hundreds-of-jobs-qatar-oil-price
http://www.mideastmedia.org/survey/2015/
http://foreignpolicy.com/2011/02/09/the-al-jazeera-effect-2/
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/James_Painter.pdf
http://foreignpolicy.com/2011/02/02/the-al-jazeera-revolution


3568 Mohamed Zayani International Journal of Communication 10(2016) 

Reid, A. (2015, April 17). Beyond websites: How AJ+ is innovating in digital storytelling. Retrieved from 

https://www.journalism.co.uk/news/beyond-websites-how-aj-is-innovating-in-digital-

storytelling/s2/a564811/  

 

Ricchiardi, S. (2011, April 21). The Al Jazeera effect. American Journalism Review. Retrieved from 

http://ajrarchive.org/Article.asp?id=5077  

 

Rinnawi, K. (2006). Instant nationalism: McArabism, Al Jazeera and transnational media in the Arab 

world. Lanham, MD: University Press of America. 

 

Ryan, C. (2012). The new Arab Cold War and the struggle for Syria. Middle East Report, 262. Retrieved 

from http://www.merip.org/mer/mer262/new-arab-cold-war-struggle-syria  

 

Saeed, O. (2016, February 8). What went wrong with Al Jazeera and how it can be fixed. The Guardian. 

Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2016/feb/08/what-went-wrong-with-al-

jazeera-and-how-can-it-be-fixed  

 

Samuel-Azran, T. (2013). Al Jazeera, Qatar and new tactics in state-sponsored media diplomacy. 

American Behavioral Scientist, 57(9), 1293–1311. 

 

Samuel-Azran, T., & Pecht, N. (2014). Is there an Al Jazeera-Qatari nexus? A study of Al Jazeera’s online 

reporting throughout the Qatari–Saudi conflict. Media, War & Conflict, 7(2), 218–232. 

 

Seib, P. (2007). The Al Jazeera effect: How the new global media are reshaping world politics. 

Washington, DC: Potomac Books.  

 

Seib, P. (2012). Al Jazeera English: Global news in a changing world. New York, NY: Palgrave Macmillan. 

 

Starkman, D. (2014, August 20). Al Jazeera America struggles to get off the margins. Columbia 

Journalism Review. Retrieved from http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera_america_struggles 

_t.php  

 

Stebbins, W. (2011, September 28). What Waddah Khanfar did for Al Jazeera. Columbia Journalism 

Review. Retrieved from http://www.cjr.org/behind_the_news/what_wadah_khanfar_did 

_for_al.php  

 

Topham, G. (2016, March 27). Al Jazeera to lay off 500 staff worldwide. The Guardian. Retrieved from 

http://www.theguardian.com/media/2016/mar/27/al-jazeera-lay-off-500-staff-worldwide-oil-

price-slump  

 

US embassy cables: Al Jazeera 'proves useful tool for Qatari political masters.’ (2009, July 1). The 

Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/world/us-embassy-cables-

documents/214776  

https://www.journalism.co.uk/news/beyond-websites-how-aj-is-innovating-in-digital-storytelling/s2/a564811/
https://www.journalism.co.uk/news/beyond-websites-how-aj-is-innovating-in-digital-storytelling/s2/a564811/
http://ajrarchive.org/Article.asp?id=5077
http://www.merip.org/mer/mer262/new-arab-cold-war-struggle-syria
http://www.theguardian.com/media/2016/feb/08/what-went-wrong-with-al-jazeera-and-how-can-it-be-fixed
http://www.theguardian.com/media/2016/feb/08/what-went-wrong-with-al-jazeera-and-how-can-it-be-fixed
http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera_america_struggles%0b_t.php
http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera_america_struggles%0b_t.php
http://www.cjr.org/behind_the_news/what_wadah_khanfar_did%0b_for_al.php
http://www.cjr.org/behind_the_news/what_wadah_khanfar_did%0b_for_al.php
http://www.theguardian.com/media/2016/mar/27/al-jazeera-lay-off-500-staff-worldwide-oil-price-slump
http://www.theguardian.com/media/2016/mar/27/al-jazeera-lay-off-500-staff-worldwide-oil-price-slump
http://www.theguardian.com/world/us-embassy-cables-documents/214776
http://www.theguardian.com/world/us-embassy-cables-documents/214776


International Journal of Communication 10(2016)  Al Jazeera’s Complex Legacy  3569 

Worth, R. F., & Kirkpatrick, D. (2011, January 27). Seizing a moment, Al Jazeera galvanizes Arab 

frustration. The New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2011/01/28/ 

world/middleeast/28jazeera.html?_r=0  

 

Youmans, W. (2016, January 14). This is what doomed Al Jazeera America. The Washington Post. 

Retrieved from https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/01/14/this-is-

what-doomed-al-jazeera-america/  

 

Zayani, M. (2005). The Al Jazeera phenomenon: Critical perspectives on new Arab media. London, UK: 

Pluto Press. 

 

Zayani, M., & Sahraoui, S. (2007). The culture of Al Jazeera: Inside an Arab media giant. Jefferson, NC: 

McFarland. 

 

Zelizer, B. (2010). About to die: How news images move the public. Oxford, UK: Oxford University Press. 

http://www.nytimes.com/2011/01/28/%0bworld/middleeast/28jazeera.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2011/01/28/%0bworld/middleeast/28jazeera.html?_r=0
https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/01/14/this-is-what-doomed-al-jazeera-america/
https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/01/14/this-is-what-doomed-al-jazeera-america/

