
International Journal of Communication 2 (2008), Feature 396-405 1932-8036/2008FEA0396 

Copyright © 2008 (Mei Ning Yan, yanmeining@yahoo.com.hk). Licensed under the Creative Commons 

Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

The Role of Academic Research in the Making of Broadcasting  
Policy: The Case Study of Hong Kong 

 
MEI NING YAN 

Hong Kong Baptist University 
 
Introduction 

Ideally, a government consults all stakeholders before devising an important policy. In the 

process, academics may make meaningful contributions by researching what kind of policy and any 

detailed arrangements of such policy, that would be in the best interest of the public. Unfortunately, this is 

not the norm in Hong Kong. It seems that the making of broadcasting policy, particularly arrangements 

and changes arising from convergence, has been largely influenced by industry players in which 

contributions by academics are minimal in most cases.   

Hong Kong’s Major Broadcasting Policymaking Exercise in the Mid-1980s 

In Hong Kong, the most comprehensive review of broadcasting policy was conducted in the mid-

1980s. In February 1984, the Governor-in-Council asked the Broadcasting Review Board (BRB) to 

recommend the broadcasting policies to be adopted by the colonial government at the time. This was done 

in anticipation of the expiration of the territory’s television and radio licenses in the late 1980s. The BRB 

conducted its review and submitted a report in mid-1985. The Hong Kong government quickly 

implemented two major recommendations of the BRB: 1) revamp the regulatory mechanism for the 

territory’s broadcasting industry and establish the Broadcasting Authority (BA) to serve as the regulator 

for the broadcasting industry; and 2) invite interested parties to launch a cable television service. 

Nonetheless, the colonial government did not take up some other important but sensitive 

recommendations made by the BRB, such as 1) turning Radio Television Hong Kong (RTHK), a 

government department, into an independent public broadcaster; and 2) setting up a pilot scheme to test 

the feasibility of community radio stations. As will be mentioned below, the reluctance of the Hong Kong 

government to adopt these two recommendations has had serious repercussions in recent years.  

The BRB was a high-powered committee chaired by a High Court judge, Justice Noel Power. It 

had eight official members, all heads of various government departments. Eight other unofficial members 

included a member from the Executive Council and a member from the Legislative Council. Among the 

other unofficial members was Professor Lam Yat-wah, dean of the Faculty of Science at the Chinese 

University of Hong Kong (CUHK). Apparently, Professor Lam was appointed because of his expertise in 

science and engineering as he had not been involved in any broadcasting policymaking before. As the BRB 



International Journal of Communication 2 (2008)  The Role of Research in the Making of Broadcasting 397 

presented its research and recommendations as a group, further research is required to determine the 

exact contributions of Professor Lam. The BRB report listed in its annex A the names of people, groups 

and companies who wrote to BRB during the review period. Further research is also needed to find out if 

any academics were among the some 200 individuals mentioned.   

When the BRB report was published for consultation, the Hong Kong government received 777 

submissions from individual members of the public or groups of individuals; 91 submissions from 166 

organizations and associations; and 73 submissions from commercial and industrial companies. 1
 

The 

magnitude of responses reflected the widespread interest of the public and the media in the topic. 

Meanwhile, it is interesting to note the following remarks summarizing public opinions at the time:  

“The BRB Report enjoyed less support from commercial and industrial sectors, whose 

attention was drawn to those recommendations which they felt were incompatible with 

normal business practices or which could be harmful to the commercial broadcasting 

industry, such as a ban on tobacco advertising, the proposal for the public broadcaster 

to monopolize prime time on commercial channels, and proposals aimed at limiting the 

corporate structure of commercial licensees.”2  

These recommendations, though opposed by broadcasters, were soon taken up by the Hong 

Kong government. At the time, Hong Kong had only two television broadcasters, Television Broadcasts 

Limited (TVB) and Asia Television (ATV), both offering free-to-air television. TVB was the dominant 

broadcaster commanding 80% of the territory’s television viewership and it took the lead in fighting 

against the BRB.  The author joined the news department of TVB in September 1987. The author observed 

in the immediate years before and was also told by TVB colleagues that TVB lobbied hard, first for the BRB 

to accept its views and later against many BRB recommendations.3 Nonetheless, because of the BRB 

composition and the support by the general public for most of the BRB recommendations, the lobbying by 

TVB was generally ineffective. This contrasted with what happened in later consultation exercises in the 

early 2000s. 

The Broadcasting Authority 

The BA came into being in late 1987. It is a statutory body responsible for broadcasting 

regulation. However, it is far from being an independent regulator because of its composition and 

operations. Each of its 12 members are hand-picked by the Hong Kong government. Three are 

government officials and nine others, including the chairman, are unofficial members from different walks 

of life. Among the latter, there has always been a mixture of lawyers, accountants, headmasters, 

                                                 
1  See Administrative Services and Information Branch, Hong Kong Government (1986), A Summary of 

Public Opinion on The Broadcasting Review Board Report, para. 1.5. 
2  Ibid., para. 2.3. 
3  See also Television Broadcasts Limited (1986), Observations on the Broadcasting Review Board Report: 

A Submission to the Government.  
 



398 Mei Ning Yan International Journal of Communication 2 (2008) 

 

academics and media professionals. Before the 1997 Handover, three communications lecturers from  

CUHK, Drs. Paul Lee, Kenneth Leung and Joseph Chan, and one media law lecturer, Johannes Chan, from 

the Faculty of Law at the University of Hong Kong, have served on the BA. However, all four served for a 

single term of two years. Some left on their own accord while others were not re-appointed. It is difficult 

to figure out the exact reasons why these lecturers were not re-appointed with the one exception of Dr. 

Lee who left Hong Kong to live in Australia. Sources said that the Hong Kong Special Administrative 

Region (HKSAR) government formed after the 1997 Handover was reluctant to re-appoint Johannes Chan, 

who is also a human rights expert. Since the 1997 Handover, no communications or law lecturers have 

been appointed. From 2003, Professor Leonard Cheng from the Hong Kong University of Science and 

Technology, specializing in economics and competition, has sat on the BA.  Apparently, his appointment is 

longer than his academic predecessors.    

In Hong Kong, most government-appointed statutory or advisory bodies include the above-

mentioned mixture of membership. The appointment process is far from transparent and accountable. 

Moreover, like many other such bodies, the BA conducts most of its meetings behind closed doors. It is 

therefore very difficult to gauge the contribution and competence of individual BA members. From 

interviews conducted by the author of this paper,4 an impression emerges that many BA members in their 

monthly meeting heavily rely on briefings prepared by the BA secretariat. The latter composes of officers 

from the Television and Entertainment Licensing Authority (TELA), a government department.   

The author consulted Professor Joseph Chan when revising this paper.5 While serving on the BA, 

Chan said he had opportunities to express views on various broadcasting topics. One important issue then 

was whether public access channels should be introduced. But he was not sure what weight his views 

carried especially when government officials found them disagreeable. He also agreed that the operation 

of the BA has been largely led by TELA officials.  Professor Chan has no idea why he was not re-appointed.  

Policymaking and Consultations Since the Late 1990s:  Issues Arising from Convergence 

 
The row between the British colonial government and the Chinese communist government in the 

early 1990s over the transitional arrangements of Hong Kong prevented the territory from devising an 

effective broadcasting policy to cope with convergence. It was one year after the 1997 Handover that the 

HKSAR government began to work on the policy issues arising from convergence. Since then, several 

major consultation papers have been published, as shown in Table 1.6
 

 

  

  

                                                 
4  Over the years, the author has talked with those within the BA and from the broadcasting industry who 

made representations before the BA. 
5  The author expresses her sincere thanks to Professor Joseph Chan, who graciously spared time to talk 

about his observations and insights on the topic, some of which have been incorporated into the revised 

version of this paper. 
6  Source: HKSAR Commerce and Technology Branch (http://www.cedb.gov.hk/ctb/eng/broad/info-

consult.htm).  



International Journal of Communication 2 (2008)  The Role of Research in the Making of Broadcasting 399 

  

  

  

Table 1.  Consultations on policy issues arising from convergence  

 

 

February 1998  Review of the television environment  

September 1998  Review of television policy  

December 2000  First consultation on digital terrestrial broadcasting   

December 2003  Second consultation on digital terrestrial broadcasting   

March 2006  Consultation on the establishment of the   

 Communications Authority 

January 2007  First consultation on mobile television and related digital  

 broadcasting matters  

March 2007 The Committee on Public Service Broadcasting Review submitted its 

report to the HK government. As of today, the HK government has 

not published any consultation paper on this topic. Moreover, 

although this is a very important issue in broadcasting, it is not so 

much related to convergence  

January 2008  Second consultation on mobile television  

 

 

 

The consultations listed in Table 1 were conducted in a manner markedly different from the BRB 

exercise in the mid-1980s. The BRB consisted of many unofficial members, including at least one member 

from the academic circle, and their input was included in the BRB report. On the other hand, the 

consultation papers concerning convergence listed in Table 1 regularly followed another pattern. Like most 

consultation papers published by the HKSAR government in recent years, they were researched and 

written in-house by government officials. Currently, the Communications and Technology Branch (CTB) is 

responsible for broadcasting policy. The officials at the CTB are administrative officers who have postings 

in different departments and, as a general rule, do not have expertise in broadcasting matters. When 

writing up these consultation papers on convergence, they sought assistance from the departmental 

officers in the Television and Entertainment Licensing Authority [Hong Kong] (TELA), who have years of 

experience in broadcasting regulatory matters. But the TELA only has a few officers in charge of research. 

The consultation papers listed in Table 1 therefore relied heavily on consultation papers on similar topics 

published in the UK, Australia and other Western countries. This is a very common practice in Hong Kong7 

because all administrative officers in the government are proficient in English and a few of them even 

come from the UK or Australia.  

 

                                                 
7  This is an impression gathered after reading many consultation papers, both local and overseas, over 

the years.   



400 Mei Ning Yan International Journal of Communication 2 (2008) 

 

 

  

Consultations on Digital Terrestrial Broadcasting  

 
Therefore, as usual practice, no input was made by local academics to these consultation papers. 

Instead, the government officials outsource research topics and hire consultancy firms if they find a need 

for external expert assistance. In the first consultation paper on digital terrestrial broadcasting (DTB) 

published in late 2000, two consultancy firms were hired, one to examine the frequency planning options 

for the introduction of digital terrestrial television (DTT) in Hong Kong8
 

and the other to assess the 

economic and market potential of digital audio broadcasting (DAB).9 In recent years, the author came 

across letters from the HKSAR government sent to local universities, inviting interested parties to bid for 

consultancy work on telecommunications topics. Nonetheless, there are major differences between 

academic research output and consultancy output. The latter is the product of a commercial venture, and 

its focus is more on fulfilling the demands of the HKSAR government rather than finding out what is in the 

public interest.         

 

Once a consultation paper is published, it is open for all parties to make submissions. The 

consultation period usually lasts for three months. But on a number of occasions, submissions were so few 

that the consultation deadline had to be postponed. In relation to broadcasting policy, the stakeholders 

can roughly be grouped into two: 1) those from the broadcasting and telecommunications industries and 

the related fields; and 2) the public as viewers and listeners. For the consultations listed in Table 1, the 

submissions were mainly from broadcasters, telecommunications services providers and companies and 

groups from the related industries (see Table 2).   

 

In the first DTB consultations, there were only 24 submissions. Among these, 17 were from radio 

and television stations, and only three were from individuals, including one retired academic from Beijing 

who made a very short submission of a couple of pages commenting on purely technical matters. When 

the HKSAR government conducted its second consultation on DTB, there were 29 submissions. Again, only 

three were from private individuals. Amongst whom, none of them was an academic. No academic made 

any submission in the first consultations on mobile television services, all submissions were from those 

with a commercial interest.  

 

                                                 
8  See para. 4.5 of the Consultation Paper. 
9  Ibid., para. 8.3. 



International Journal of Communication 2 (2008)  The Role of Research in the Making of Broadcasting 401 

 

Table 2. Total number of submissions to consultation papers and their distribution10
6

 

 TV and  
 radio 
operators  

Telecom 
services 
operators  

Related  
industries  
and 
bodies  

Political 
parties 

Public 
bodies  

Private 
individuals  

Academics  Total 
submissions 

1st 
consultation  
on DTB  

7  2  8  2 2  2  1  24 

2nd  
consultation  
on DTB  

              10 2  9  2 3  3  0  29 

Consultation 
on CA 

7  8  5  1 2  5  2  30 

1st 
consultation on 
mobile 
television   

6  6                11  0 0  0  0  23 

 
Indeed, the DTB consultations were dominated by the two free-to-air television broadcasters — 

TVB and ATV. They lobbied hard and bitterly opposed the first DTB consultation paper published in late 

2000. This led to delays in the introduction of DTT in Hong Kong. The HKSAR government came up with 

the second DTB consultation paper in late 2003, yielding to demands of TVB and ATV. The most obvious 

change was that the HKSAR government did not allow any new entrants to operate DTT so to protect TVB 

and ATV from competition. Eventually, DTT was launched in late 2007. Nonetheless, Hong Kong viewers 

had no choice for some years other than to watch programs produced by TVB and ATV. In addition, RTHK 

asked for a dedicated television channel when DTT was launched, but the request was turned down.  

Meanwhile, the HKSAR government came up with the decision that it would not take the lead to launch 

DAB. As a result, Hong Kong for years to come will continue to have only a handful of analog radio 

channels.    

 

It is a pity that the lobbying for DTT arrangements was so one-sided, wholly dominated by the 

incumbent television broadcasters. There was no input from academics in the preparation of the two 

consultation papers. Moreover, upon the publication of the two consultation papers, no academics made 

any submissions during the public consultation period on the possible impact of DTT licensing on the 

viewers or on the refusal by the HKSAR government to give RTHK a dedicated television channel and to 

                                                 
10  Source: http://www.cedb.gov.hk/ctb/eng/broad/info-consult.htm. 



402 Mei Ning Yan International Journal of Communication 2 (2008) 

 

launch DAB. Basically, viewers and listeners as stakeholders were absent in DTB consultations and their 

interests were not properly voiced and protected. Of course, apart from the lobbying efforts of the 

television broadcasters, the HKSAR had other important considerations, mainly political ones, in its 

decisions whether to open more television and radio channels for public use or access.   

 

Backlash is emerging, albeit slowly. In 2005, some political activists took things into their own 

hands by launching a pirate radio station. They were prosecuted. The trials surrounding this case attracted 

significant public attention in late 2007 and early 2008. This has led to debates as to why DAB and 

community broadcasting have not been introduced in Hong Kong. More petitions, demonstrations and 

forums have also been held since 2006 on the future of RTHK. One issue highlighted is whether RTHK or 

future public broadcasters should have a dedicated television channel. In other words, social movements 

have emerged and momentum built up to challenge the existing HKSAR broadcasting policy.   

 

Consultations on Single Regulator and Mobile Television  

In mid-2006, the HKSAR completed its consultation on the issue of a single regulator. But it has 

so far not come up with any decision whether to establish the Communications Authority. Two academics 

made submissions on this consultation paper. One is Professor Leonard Cheng who has been a BA 

member for some years. His submission was only one page long, mainly expressing his agreement with 

the proposals contained in the consultation paper. Another submission came from Dr. Mark Williams, who 

is an expertise on competition matters. His submission was five-pages and limited to the competition 

aspects of the proposed new regulator.  

 

As seen in Table 2, no academic made any submission to the January 2007 mobile television 

consultation paper. The second consultation paper was just published in January 2008. Further research is 

needed to find out why the HKSAR government needs to come up with two consultations on the same 

topic in such a short time period.   

 

Hong Kong Academics and Their Role in Broadcasting Policymaking 

This part examines the role of Hong Kong academics in broadcasting policymaking by 

answering the following questions: a) Where are the academics? b) What have they been doing? c) What 

should they do in the future in relation to broadcasting policymaking in Hong Kong?  

As seen above, there has always been one academic on the BA since its formation. Professors 

Paul Lee and Johannes Chan were interested in broadcasting topics but have been fully committed in other 

topics and matters in recent years. The two are therefore not very active in their broadcasting research. 

Another former BA member, Professor Joseph Chan, is a very well-established communications academic 

who has conducted research into broadcasting matters. But he has spent much more time on journalism 

and communications topics and on issues concerning China.  

 

Professor Leonard Cheng, the academic currently serving on the BA, specializes in economics and 



International Journal of Communication 2 (2008)  The Role of Research in the Making of Broadcasting 403 

competition.  Indeed, there is not a single established academic in Hong Kong, at the moment, who has 

his or her research effort concentrated on the territory’s broadcasting policy.   

   

The Author’s Own Experience 

This author was a working journalist until September 1999 when she joined the Department of 

Journalism at the Hong Kong Baptist University (HKBU). Since then, she has written conference papers11 

and a book chapter on Hong Kong broadcasting policy.12 But her time is split between media law and 

broadcasting policy. For example, the author spent a lot of time in 2003 researching Article 23 legislation, 

when the HKSAR government attempted to introduce harsh national security laws and sparked off a big 

row. This time period somewhat coincided with the DTB consultations. Throughout these years, the author 

has done her broadcasting policy research single-handedly. She has so far not been able to team up with 

senior colleagues to locate the necessary resources. Nor did she have the help of postgraduate research 

students for the purpose. At Hong Kong universities, research students seldom work on broadcasting 

policy.    

 

The author has some experience participating in the consultation process. In early 2006, Hong 

Kong invited seven members of the public to form a committee to review the territory’s public service 

broadcasting (PSB). This is a very important issue concerning Hong Kong’s broadcasting policy. The 

HKBU’s School of Communication held a symposium jointly with CUHK’s School of Journalism and 

Communication to discuss the topic. On that occasion, the author, along with several other academics, 

made presentations.   

 

Later, the author was invited along with others to participate in focus groups formed by the 

review committee. The author joined the PSB governance structure focus group. In that focus group, there 

were a total of nine people: two other academics, one specializing in politics and the other specializing in 

Chinese language as well as an accountant who chaired the group; other members included two more 

accountants, one media professionals and two NGO executives. The focus group had four meetings during 

the summer. The chairman of the review board, Mr. Raymond Wong, had served as controller of TVB 

News for many years, and the author had worked under him. As far as Wong was concerned, the author 

was not an academic with legal training or expert knowledge in broadcasting policy, but a former 

                                                 
11  Yan, M.N. (2007) Broadcasting freedom in post-1997 Hong Kong, IAMCR conference. Yan, M. N. (2006) 

Public service broadcasting in Hong Kong – Current affairs programme and independent production (in 

Chinese). HKBU seminar.  Yan, M. N. (2004) Introducing digital sound broadcasting to Hong Kong: 

policy issues (in Chinese), RTHK-HKBU seminar. Yan, M. N. (2003).  Is self-regulation the way forward 

for Hong Kong broadcast media? Southeast Asia Press Alliance Conference. Yan, M.N. (2001) 

Revamping Hong Kong’s broadcasting policies: issues addressed and problems outstanding. 

International Telecommunications Society Asia-Pacific Regional Conference. 
12 Yan, M.N. “Broadcast Media Regulation” in Weisenhaus, D., Hong Kong Media Law - A Guide for         

Journalists and Media Professionals. (Hong Kong University Press) (2007).  

 



404 Mei Ning Yan International Journal of Communication 2 (2008) 

 

subordinate. Mr. Wong, though not the convener of the focus group, was always at the meetings 

expressing his views. The author’s opinion carried no weight in the focus group. The author would say that 

the two other academics in the focus group did not contribute much. All three academics did not make any 

written submissions on the topic of PSB governance. Nearly all papers discussed at the focus group 

meetings were largely prepared by a government official acting as Mr. Wong’s assistant. The views of this 

government official, Mr. Wong and his ally accountant members prevailed. In the author’s opinions, they 

were more on the conservative side.   

 

Observations Made by Professor Joseph Chan and the Author 

 

Professor Joseph Chan shared his observations with this author about contributions by an 

academic to the making of broadcasting policy. He pointed to the fact that Hong Kong is a small place. 

Fewer than 40 academics are actively researching communications topics. Quite a number of them come 

from mainland China and overseas and may not be so keen on Hong Kong topics. It is therefore natural 

that there has been little research done on Hong Kong’s broadcasting policy. In recent years, public 

service broadcasting is the only topic that has commanded more attention from academics. Professor 

Chan and his colleagues at CUHK formed a group to look into the issue. He said this also happened in the 

Article 23 Legislation in 2003 and in the Amendment of the Public Order Ordinance in 1987. Throughout 

the author’s nine years with HKBU, public service broadcasting and Article 23 Legislation are the only two 

topics that the School of Communication has written on and submitted to the HKSAR government. In short, 

communications academics joined their efforts to respond to some very important topics which have had 

significant impact on the Hong Kong’s media freedom, but these are ad hoc responses and interventions in 

times of crises. This pattern of social participation in HKSAR government policymaking is quite common 

among various bodies and groups in Hong Kong, not just confined to academics. This also explains why 

academics have contributed far less to the consultations concerning convergence, a topic at first sight 

deals more with technology than freedom. In addition, many communications academics have little 

expertise or interest in telecommunications, which are both needed in researching the issue of 

convergence. 

 

Meanwhile, the Central Policy Unit of the HKSAR government has allocated an annual amount of 

HKD20 million for three years from 2005 to promote public policy research in Hong Kong universities.13 

Professor Chan was granted funds to research on the setup of the Film Council. A colleague of his has 

recently been granted funds to work on aspects concerning the future Communication Authority. But 

Professor Chan noted that the funds are for pure academic research. There is no indication that the 

HKSAR government would make reference to or make use of their research outcome. Professor Chan 

added that if the HKSAR is to open up its decision-making process and be more transparent and 

democratic, academics may be willing to spend more time and effort researching into policy issues, 

including those relating to broadcasting matters.   

 

    

                                                 
13 It was recently announced that there will be a new scheme called “Strategic Public Policy Research” 

funded annually by the Central Policy Unit for three years starting from 2008. 



International Journal of Communication 2 (2008)  The Role of Research in the Making of Broadcasting 405 

 

More Interesting Developments Ahead 

To sum up, academic input is minimal in the HKSAR government broadcasting policymaking 

process, particularly in the matters arising from convergence. It does not command a special role. Indeed, 

the input has been extremely small and often carried little weight. In Hong Kong, the HKSAR government 

is the main driver behind the territory’s broadcasting policy and can be heavily influenced by the 

commercial sectors, namely the broadcasters and telecommunications services operators. Meanwhile, 

many considerations of the HKSAR governments have been political because it is well aware of the fact 

that convergence opens up more media platforms for public use and for the public to express political 

dissent.  

 

Unlike the United States and the UK, Hong Kong has no civic groups representing the interests of 

viewers and listeners, whether liberal or conservative. As such, the conservative views of the HKSAR 

government and private entrepreneurs prevail. But some as-of-yet unorganized activities and movements 

are slowly coming onto the stage — thanks to the effectiveness of the Internet in connecting strangers 

with common endeavors. In the past couple of years, loose alliances have formed to counteract HKSAR 

government policies on broadcasting, copyright and obscenity laws. This is an extremely interesting 

development. What academics can contribute to this upsurge is a topic worthy of exploring.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  


