
International Journal of Communication 2 (2008), 976-992 1932-8036/20080976 

Copyright © 2008 (Kurt Lancaster). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 

Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

News Media Coverage of the Iraq War in Basra, Fall 2007:  
A case study in “spinning” news for the state 

 
 

KURT LANCASTER 
Northern Arizona University 

 

“When we're dealing with Iraq, there's no amount of spin from Washington, or from the 

U.S. military, or from anyone else that actually matters — [their spin only] helps us feel 

well, feel good about what's going on in Iraq.”  

— Scott Peterson, The Christian Science Monitor 

 

By examining several mainstream press stories from The New York Times, CNN.com and 

the Associated Press during the fall of 2007, the author argues how mainstream news 

media have mostly failed to examine and put into headlines one of the devastating side 

effects of the occupation of Iraq: armed militias exerting harsh conditions on the citizens 

of Iraq, especially in the city of Basra, the site of one of the largest untapped oil 

reserves in the world.  This failure stems from the fact that most of the media appear 

compliant and complicit in adhering to the government’s presentation of conditions in 

Basra − that it appears to be improving under “regime change.”  News sources not 

beholden to this influence, the alternative news sites of Salon.com, The Christian 

Science Monitor, BBC News, and Juan Cole’s Informed Comment blog published stories 

challenging the views presented by the state, sourcing news outside official government 

channels.  By doing so, readers find that the rise of armed militias in Basra caused 

corruption in the election process, resulting in a stagnation and decay of Basra’s 

infrastructure, the loss of jobs, and the rise of Taliban-like religious edicts taking away 

women’s freedom, as well as music from the public places of the city, which was once 

considered the Venice of the East. 

 

 
                                                 
Kurt Lancaster: kurt.lancaster@nau.edu 

Date submitted: 2008-04-16 



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  977 

 

Introduction 

 

If the Iraq War was designed to overthrow an oppressive dictator, or the so-called “regime 

change” of Saddam Hussein in Iraq, with the purpose of instilling democracy in the region, then one of the 

failures of the American-led military occupation stems from armed militias exerting harsh Taliban-type 

rule in various regions of Iraq, including the city of Basra. 

Argument 

 

By examining several press stories from The New York Times, CNN.com, and the Associated Press 

during the fall of 2007, I will argue that much of the mainstream news media have mostly failed to 

examine and headline one of the devastating side effects of the Iraq occupation: armed militias exerting 

harsh conditions on the citizens of Iraq, especially in Iraq’s second largest city, Basra, the site of one of 

the largest untapped oil reserves in the world. This failure stems from the fact that most of the news 

media appear compliant and complicit in adhering to the government’s presentation of conditions in Basra, 

which aids it in becoming “official truth,” that Basra appears to be improving under “regime change.”  

 

Several news sources not beholden to this influence, the alternative news sites of Salon.com, 

BBC News1, and The Christian Science Monitor (csmonitor.com), as well as Juan Cole’s news blog site, 

Informed Comment (juancole.com), published stories challenging the views presented by the state, 

sourcing news outside official government channels. Indeed, Salon, Comment2, the Monitor, and the BBC 

revealed elements not covered in the mainstream corporate press: The rise of armed militias in Basra 

caused corruption in the election process, resulting in a stagnation and decay of Basra’s infrastructure, the 

loss of jobs, and the rise of Taliban-like religious edicts taking away women’s freedom, as well as music 

from the public places of the city, which was once considered the Venice of the East.  

 

Seen from this view, it appears that much of the mainstream press’s coverage of Basra in 2007 

falls under the guise of state propaganda, as defined by Herman and Chomsky in Manufacturing Consent. 

In this work, they present a theory of how five core elements evolve a “propaganda model” between 

corporate media and government: “. . . a systematic and highly political dichotomization in news coverage 

based on serviceability to important domestic power interests” (2002, p. 35). These five forces include a 

profit factor in media ownership, influence of advertisers, political and governmental news sourcing, media  

                                                 
1  BBC News, although popular in Europe, is not mainstream in the United States. Most Americans may 

consider it an alternative or a “second read” to CNN and The New York Times, for example. 

 
2  Juan Cole’s comments and cited news sources on his blog site became the basis of the article he 

authored for Salon. Furthermore, unlike the typical mainstream media reporter, Cole “is a professor of 

modern Middle Eastern and South Asian history at the University of Michigan” (as stated in his bio at the 

end of the Salon article). The strength of Cole’s blog is in his summaries offering a breadth of 

mainstream and independent articles which include hyperlinks to the sources, as well as his 

contextualized commentaries on those articles. 



978 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

harassment, and antipatriotic vilification. In the case of government and corporate media news coverage 

of Basra — especially in the fall of 2007 — the predominant propaganda interest includes mainstream 

media sourcing governmental and military news briefs. “The White House, the Pentagon, and the State 

Department, in Washington, D.C., are central nodes of such news activity,” Herman and Chomsky write, 

because “[e]conomics dictates that they concentrate their resources where significant news often occurs” 

(2002, pp. 18-19). This is similar to Stuart Hall’s argument in “Social Production of News” (2000) — that 

primary definers set the tone and argument of a news story. 

 

I will argue that the mainstream press, as selectively represented in the examples from 2007 

below3, adhere mainly to official news sources — spokespeople for the government — and leave out not 

only the stories effecting the daily lives of Basra’s citizens (the first-hand voices of the dispossessed who 

are living the reality in the streets), but also the voices that provide intellectual context and depth. By 

doing so, the mainstream press becomes the outlet for the state’s propaganda “spin” of Basra.4 

Summary of Mainstream Press 

 

In the winter of 2007, the British declared that they were pulling out of Iraq’s second largest city, 

Basra. Holding about 20% of the Middle East’s oil reserves, this strategic port city becomes — in the view 

of the United States’ Vice President Dick Cheney (one of the principle architects of the Iraq invasion) — 

“an affirmation of the fact that there are parts of Iraq where things are going pretty well,” a statement he 

made in response to the British pullout from Basra (Cole, 2007b). In the fall of the same year, as the last 

of the British troops pulled out of the city and set up a garrison at the airport, armed militias challenged 

the military presence of the official Iraqi state, bringing hardship to the citizens living in the city.5 It would 

not be until the following year that the United States’ backed Iraqi military would attempt to quell the 

Basra militias. 

 

                                                 
3  Admittedly, this is not a quantitative survey, but a qualitative examination of several examples of news 

stories about the Iraq war focused primarily on Basra as determined by a Google key word search and 

key word searches in selected news sites. The representative items come from one of the most 

respected print dailies, The New York Times; one of the most popular broadcast and Web news sources, 

CNN; and the news company, the Associated Press in 2007. Furthermore, the alternative news source of 

Salon.com was included, since it is one of the very few presses in the United States that challenges 

governmental news sourcing. In addition, The Christian Science Monitor was chosen as one of the most 

respected voices in international journalism. And lastly, BBC News was a logical choice, since British 

troops invaded Iraq — and had the responsibility of taking and holding Basra.  

 
4  It would take until the winter of 2008 — especially during the Iraqi military’s attack against militia in 

Basra — that widespread news coverage would begin to mention some of the material previously 

covered in the Monitor, Informed Comment, Salon, and BBC News months before. 

 
5  Juan Cole predicted this result when the British announced the pullout in February in his Feb. 23 Salon 

article. 



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  979 

Indeed, The New York Times reported on Nov. 10, 2007, that presidential candidate John McCain 

wanted to increase troop levels. McCain is summarized as saying that he knew “America was off course 

[after attending] a trip to Basra in the summer of 2003, when a British colonel warned him that the 

situation, unchanged, was headed for disaster. He said that when he raised those concerns with 

[Secretary of Defense] Mr. Rumsfeld, he was ignored” (Santora, 2007). The New York Times printed this 

story because McCain is a presidential candidate and contextualized the story not around the current state 

of affairs in Basra (Fall 2007, as compared to McCain’s visit in 2003), nor through investigation of what is 

causing Basra to “head for disaster,” but by discussing the presidential candidacy of McCain.   

 

Furthermore, The New York Times printed an article a few weeks earlier based on a report 

published by the Office of the Special Inspector General for Iraq Reconstruction. The report examined how 

reconstruction teams led by Americans had “failed to show significant progress in nearly every one of the 

nation’s provincial regions and in the capital” in an attempt “to forge political reconciliation, foster 

economic growth, and build an effective police force and court system in Iraq” (Glanz, 2007). Again, The 

New York Times, rather than investigating the failure of the progress, quotes an official report and cites 

those attending an official state hearing (a Congressional oversight committee). Admittedly, the article did 

cite part of the report that in “Basra, the small- and medium-sized businesses which flourished before the 

2003 invasion have since withered” (Glanz, 2007), but it did not follow up as to why and what the 

conditions were really like (as we’ll see later in reports done for The Christian Science Monitor and BBC 

News). Ironically, The New York Times discussed the militia infiltration of the police department in Basra in 

October 2005, but this information was never referenced in stories that would appear in The Times two 

years later (Oppel, 2005). 

 

CNN published a news article on Nov. 1, 2007, presenting a press conference by Army Lt. Gen. 

Ray Odierno, the second in command in Iraq who spoke on the importance of Bush’s troop “surge” in 

helping to quell the insurgency in various areas, including providing “an oversight role in places such as 

Basra . . . .” (CNN, 2007a). Furthermore, he implied that the insurgency was rooted in al Qaeda by stating 

that “there has been a ‘clear rejection of al Qaeda in Iraq by large sections of the population,’ including 

Sunni Arabs.” CNN quotes the general, but fails to investigate evidence of the way al Qaeda is being 

rejected, nor does the article examine the Islamic religious edicts that have taken away freedoms in Basra 

and elsewhere. 

 

An article published on CNN.com (Sept. 3, 2007), stated that British troops had pulled out of 

their base in Basra. “During their time in Basra, British forces have helped the Iraqis take more 

responsibility for governing the area, [British Embassy spokeswoman Rosie Tapper] said” (CNN, 2007b). 

The article cites a British Embassy official, but gives no report as to what the citizens of Basra think about 

the pullout.   

 

The Associated Press reported that the violence against British troops subsided 90% after the 

British pulled out of Basra — having set up a garrison outside the city and no longer patrolling the streets 

— and handed over the patrolling duties to the Iraqi military, who have since become the target of 

attacks: “‘They're increasingly in the frame — more at risk — as they take over more responsibility,’ [Maj. 

Gen.] Binns said of his Iraqi counterparts” (Associated Press, 2007). Again, although the reporter sources 



980 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

a general who would know the statistics of how violence against the British had dramatically lessened, the 

article does not discuss the side effect of the British pullout — the rise of militias who enforce clerical 

edicts that reflect the type of control found in Afghanistan’s Taliban. Additionally, it indicates that the 

attacks against the Iraqi military are better in comparison to attacks against the British, who were part of 

the invasion force that created the conditions in the first place.  

Alternative Sources 

 

Rather than rely solely on official news sources of the state, as seen above, alternative news sites 

such as Salon.com, Juan Cole’s Informed Comment, The Christian Science Monitor, and some of the 

reports by Andrew North of the BBC News utilized analyses and sources outside the official faces of the 

state’s authority in presenting evidence of how the British pullout would cause — and continue to cause — 

serious problems for the citizens of Basra. In addition, nytimes.com would publish a video story around 

the same time as the csmonitor.com’s audio slideshow in exploring the effects of the troop surge in Iraq. 

 

Juan Cole, writing for Salon.com on Feb. 23, 2007, reported Tony Blair’s declaration that he 

would be pulling troops out of Basra. Cole cited Vice President Dick Cheney (who responded to the British 

Prime Minister’s pullout announcement): “‘What I see [. . .] is an affirmation of the fact that there are 

parts of Iraq where things are going pretty well’” (Cole, 2007b). Furthermore, Cole challenged the 

government’s view by describing how “provincial elections held in January 2005” brought in “[t]wenty of 

the 41 seats [which] went to the Supreme Council for Islamic Revolution in Iraq, or SCIRI, a party close to 

Iran that seeks an Islamic state and wishes to see Basra part of a Shiite super-province in the south. The 

Virtue Party of Ayatollah Muhammad al-Ya'qubi put together a coalition that controlled the other 21 seats, 

giving it a majority and allowing it to appoint the governor and police chief” (Cole, 2007b). Following the 

elections, the  

 

Virtue Party infiltrated its supporters into the Basra police force, as did SCIRI. Both 

parties fielded their militias to patrol neighborhoods and impose a puritanical moralizing 

on the population, destroying liquor and video stores and forcing girls to veil. The 

militias are accused of engaging in turf wars for rights to petroleum smuggling. They 

compete with each other, with the Mahdi army, and with Marsh Arab tribesmen, who 

often function as mafias or militias themselves. (Cole, 2007b)  

 

This information was not found in any of the fall 2007 mainstream press articles cited above, a failure of 

journalists relying solely on official state news sources.6  

                                                 
6  Two days before the publication of Cole’s Salon article, he would write on his blog about the British 

pullout: “This is a rout, there should be no mistake. The fractious Shiite militias and tribes of Iraq's 

South have made it impossible for the British to stay. They already left Dhi Qar province, as well as 

sleepy Muthanna. They moved the British consulate to the airport because they couldn't protect it in 

Basra. They are taking mortar and rocket fire at their bases every night. Raiding militia HQs has not 

resulted in any permanent change in the situation. Basra is dominated by four paramilitaries, who are 



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  981 

 

Furthermore, nearly a year before this article, on May 27, 2006, Cole would summarize (and 

congratulate) reporter Mariam Karouny — writing for Reuters — about her article on the local politicization 

of the authority over oil in Basra and the Iraqi government: lessoning exports of oil as a “protest [of] the 

federal government's refusal to appoint a member of Virtue as Minister of Petroleum” (Cole, 2006: 

Karouny, 2006). Although the on-the-ground politics is discussed in this article, Karouny does not mention 

the harsh conditions of the policies of the Virtual Party. Neither was Karouny’s article, as far as the author 

could find, published in any of the mainstream press publications. 

 

The Christian Science Monitor reported on Sept. 19, 2007, that after the British pullout, armed 

militias competed for Basra’s oil reserves. A senior official of South Oil Company is quoted as saying, 

“‘There is an invasion by parties and militias . . . we are a mouthwatering prize,’ he says, adding that 

recently 8,000 people, most of them illiterate, were pushed on to the company’s payrolls” (Dagher, 

2007a). A resident of Basra confirmed the militia’s grip on power: “‘You can only work at the port if you 

join a militia. I thought about it, but then my two cousins who had joined were badly wounded in a clash. 

So now we just sit home and shut up,’ says resident Jalal Ali” (Dagher, 2007a). The journalist, Sam 

Dagher, cites a nongovernmental news source, and by doing so, gives the readers a view not found in 

much of the mainstream press. We now begin to understand why the smaller businesses in Basra have 

“withered,” as asserted above in James Glanz’s article for The New York Times — who revolved his story 

around a governmental report.  

 

In addition to his print story, Sam Dagher also presented an audio slideshow report for 

csmonitor.com on Basra, describing how this city — once considered “the Venice of the East” — contained 

“a massive waste dump with smoldering garbage, [. . .] the stench of raw sewage [is] everywhere in the 

city — there are pools and canals of it everywhere” (2007b). Dagher also noted how feuding between 

political parties and militias forced the government to turn its attention away from rebuilding the 

infrastructure. In addition, the lack of jobs is a prevalent problem. Furthermore, the reporter noticed how 

black paint had been sprayed on the picture of a woman on a billboard advertising cell phone service, 

along with the graffiti, “No, no to unveiled women” (2007b). Other billboards and signs stated that women 

had to wear headscarves and dress modestly, backed by a religious edict by a local Muslim cleric. “If a 

woman is not wearing a veil, she will be murdered,” one Basra woman told Dagher, who also reported 

how music had been banned throughout Basra by the militias, because it was considered “unIslamic” 

(Dagher, 2007b). None of this information was reported in the other mainstream press stories surveyed 

for this article.  

 

                                                                                                                                                 
fighting turf wars with one another and with the Iraqi government over oil smuggling rights. Blair is not 

leaving Basra because the British mission has been accomplished. He is leaving because he has 

concluded that it cannot be, and that if he tries any further, it will completely sink the Labor Party, 

perhaps for decades to come” (Cole, 2007a). 



982 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

 
    

      Scenes of Basra: ‘Venice of the East’ revisited, a correspondent returns three years later 

Click on image for audio slideshow which examines the deteriorating conditions in Basra. Here, a billboard 

shows a woman’s face spray-painted out, warning that women need to wear hijab. Photo by Sam Dagher, 

courtesy of The Christian Science Monitor www.csmonitor.com/slideshows/2007/scenesbasra 

 

Earlier in the same month as Dagher’s report, nytimes.com published a video story examining 

the result of the troop surge in Iraq (Sept. 9, 2007). The filmmakers explored the conditions in Baghdad 

that echo in some ways the conditions in Basra, specifically, “in the absence of a functioning government, 

the militia [Shiite cleric Muqtada al-Sadr’s Mahdi Army] runs this middle class neighborhood like a mafia  . 

. . .” (Cave, 2007). Indeed, Damien and Diana Oliva Cave report that, in certain parts of the city, “the 

influence of religious parties — like Sadr’s — has grown. Liquor stores have closed. And even secular 

women now wear hijab out of fear. The American surge has done little to affect this. The cultural life of 

Baghdad remains highly restricted.” Thus, it appears the surge in Iraq — and the troop pullout in Basra — 

may result in less overall violence, but the rise of religious extremism is allowing fewer Western-style 

freedoms, the presumed purpose of Bush’s “regime change” in the first place. The report concludes that it 

is safer, but “Shiite militias and Sunni insurgents still rule the streets. Iraqis have electricity for only a few 

hours a day . . . Trash is everywhere” (Cave & Cave, 2007) — the very conditions that The Christian 

Science Monitor’s Sam Dagher found in Basra. 

http://www.csmonitor.com/slideshows/2007/scenesbasra


International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  983 

 

 

                                                 Baghdad: Assessing the ‘Surge’ 

Click on image to view video documentary from nytimes.com which examines the failing conditions of life 

in Baghdad. Documentary by Diana Oliva Cave and Damian Cave, courtesy of The New York Times. 

http://video.on.nytimes.com/?fr_story=2fc2eb0e78a6363a5b706d4e2d43159d4f0ef403 

Furthermore, Damien Cave, co-credited on the video with his wife, videographer Diana Oliva 

Cave, co-authored a print article for The New York Times, published on the same day as the video. This is 

one of the few times mainstream media offered an alternative viewpoint to the state-spun news sourcing 

found in the other Times’ articles in the fall, and this article does not cover Basra, but Baghdad. (Since the 

conditions were similar, it is included in this case study.) It shows the strength of on-the-ground reporting 

by The Times, when it’s not just sourcing state officials. In it, Cave and Farrell (2007) write about the civil 

war conflict in and around Baghdad (the reporters visited 20 neighborhoods and interviewed 150 

residents). They found that  

http://video.on.nytimes.com/?fr_story=2fc2eb0e78a6363a5b706d4e2d43159d4f0ef403


984 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

Families in Huriya depend on the Sadr organization for gas, medicine, and other 

necessities. In return, many Shiites say they live in constant fear of a knock on the 

door: Sometimes the gunmen come to borrow a car or a house; sometimes they 

demand help at a checkpoint, or for a mission to kill or displace Sunnis from another 

neighborhood. Whatever the militia demands, it gets: ‘You have to prove your loyalty to 

them, otherwise you won’t be safe,’ said Lamyia al-Saedi, 31, a Shiite government 

employee who moved to Huriya eight months ago after being expelled from neighboring 

Adel, a Sunni stronghold. (Cave & Farrell, 2007)  

 

After The New York Times’ article and video, and Sam Dagher’s work for the Monitor in 

September, Mona Mahmoud and Mike Lanchin of BBC World Service and Andrew North of BBC News wrote 

about the religiously motivated violence against Basra’s women in November and December 2007. North, 

interviewing residents in Basra, discussed how “Shia militias, including the Mehdi army of Moqtada Sadr, 

[instigated] a campaign of intimidation and violence, particularly against women.” One woman told North 

that she did not “feel safe even going to the market. [. . .] We could be shot by the militias at any time. I 

cannot go out without a hijab.” Furthermore, similar to the photos and audio slideshow by the Monitor’s 

Dagher, North observed “stenciled warnings, in red paint, [. . .] on walls across the city — threatening any 

women who go out without hijab, or Islamic headscarf. ‘Whoever violates this will be punished,’ the 

anonymous notice reads. ‘God is our witness that we warned them’” (North, 2007).  

 

Although Mahmoud and Lanchin sourced the police chief of Basra, Major General Abdul Jalil 

Khalaf, in this case the state authority wasn’t “spinning” the news, but stating facts: “‘[Religious 

extremists] kill women, leave a piece of paper on her or dress her in indecent clothes so as to justify their 

horrible crimes’” (2007). Moreover, the journalists interviewed women in Basra and did not solely 

interview a state figure (unlike the pattern followed by most of the corporate mainstream press in the 

articles cited above). One of these women, a lawyer, told the BBC that “a group of men” confronted her, 

exclaiming how “she should be at home and get married instead of working.” The lawyer felt that they 

were intimidated by her: “‘When they see a woman going out to work and being successful, I’m sorry, but 

they feel inferior to her’” (Mahmoud & Lanchin, 2007).   

Mainstream vs. Alternative 

 

Even with just a handful of random newspaper articles (selected by doing a word search of 

“Basra” in each newspaper’s respective search engine and using stories that had something significant to 

say about Basra in fall of 2007), it is clear that popular, mainstream news sites in the United States — like 

The New York Times, CNN, and the Associated Press (used by many news organizations) — present news 

stories depicting the government’s message, with little coverage of alternative views or sources outside 

the state’s authority structure (with the exception of nytimes.com’s video documentary and article 

published Sept. 9, 2007). 

 

Returning to Chomsky and Herman’s “propaganda model” in Manufacturing Consent, they believe 

that mainstream press adheres to governmental contacts, press conferences, and reports as trusted news 

sources, because it saves money (2002, p. 22). However, it results in a form of propaganda, a filter 



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  985 

wherein “powerful sources regularly take advantage of media routines [such as deadline schedules] and 

dependency to ‘manage’ the media, to manipulate them into following a special agenda and framework” 

(2002, p. 23). At the very least, this process creates a complicit and compliant press that adheres to 

government sources without question, accepting their performances as truth — what gets reported as 

“news” worthy of their audience’s attention.  

 

In all of the mainstream examples provided above, all of the sources were governmental officials 

— the newsworthy sources Chomsky and Herman warn could lead to propaganda:  

 

1. The New York Times (Santora, 2007) sources Republican Presidential candidate John McCain. If 

McCain were not a candidate and just a gas station worker in Arizona, for example, his views of 

the war would have never have been published. 

 

2. The New York Times (Glanz, 2007) utilized a report by a federal oversight committee. As the 

article states: “The release of the report was linked to testimony on Thursday by the special 

inspector general, Stuart W. Bowen, Jr., before the Oversight and Investigations Subcommittee 

of the House Armed Services Committee.” The article revolves around the testimony in front of 

this subcommittee, including testimony by Philip T. Reeker, the “counselor for public affairs at the 

United States Embassy in Baghdad.” In addition to the testimony, the article cites passages from 

the government report. Notice, in contrast to the Basra report done for The Christian Science 

Monitor, where the reporter interviewed citizens living in Basra and took photos of the failing 

infrastructure in Basra, The New York Times utilized the government report for their news source:  

 

Even in Anbar, where the tribes have joined with the United States to fight 

militants associated with Al Qaeda in Mesopotamia, a homegrown Sunni 

extremist group that American intelligence agencies say is foreign-led, a lack 

of fuel and reliable electricity is hindering economic development, the report 

found (Emphasis added). 

 

3. CNN (2007a) wrote their report summarizing the key points of a press conference by Lt. Gen. 

Ray Odierno in Baghdad. There’s a “‘clear rejection of al Qaeda in Iraq by large sections of the 

population,’” but what is not said is how the warlord militias support the edicts of clerics who 

instill fear in citizens and have subverted democracy. 

 

4. CNN (2007b) sourced the British Ministry of Defense. At the same time, retired British Major 

General Tim Cross, criticized former U.S. Secretary of Defense Donald Rumsfeld for failing to 

have a cohesive postwar plan. Other sources included Rear Admiral Mark Fox who defended the 

U.S. strategy, and British Embassy spokeswoman Rosie Tapper, who told CNN that, “During their 

time in Basra, British forces have helped the Iraqis take more responsibility for governing the 

area . . . .” Furthermore, CNN explains how the British Ministry of Defense covers the 

disagreement with Rumsfeld by relying on a “statement saying the generals are both ‘private 

individuals expressing private views, and we respect that. They are entitled to their opinions.’” 

The reporters failed to quote any citizens living in Basra on what they felt about the British 



986 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

pullout. Challenges to American authority remained at a collegial level — war leaders have 

“differences of opinion” — but CNN did not critique the policy nor delve into the deeper issues, as 

explored by Salon.com, The Christian Science Monitor, and BBC News, especially on how the 

British power vacuum brought in competing militias and Taliban-like religious edicts against the 

citizens (notably the effects of such policies against women).  

 

5. The Associated Press (2007) relied on a general for its article about the drop in violence in Basra. 

However, the article fails to mention the conditions of Basra and the presence of religious edicts.  

 

It can be seen in these few examples how mainstream media, by sourcing governmental 

personnel, reports, and other resources, failed to present their audiences the context and depth of 

reporting that was found in the alternative news sources, which tend to examine issues in depth that 

include interviews with citizens affected by the decisions of the policy makers, who are also often victims 

of those in power. If mainstream presses continue to rely on government sources and elide the kind of 

primary information found in alternative sources, then a majority of the population who rely on 

mainstream presses fail to receive any other truth than the one provided by the state.  

 

Indeed, Professor Cole, writing for Salon, used Mr. Cheney as a news source in the opening of his 

article, citing his assertion that he felt the British pullout from Basra was “an affirmation of the fact that 

there are parts of Iraq where things are going pretty well.” However, rather than utilizing other 

governmental sources to support this opinion or cite another government source that was contrary without 

actually critiquing policy, as in CNN’s report (2007b) of the “differences of opinion” between Cross’s 

critique of Rumsfeld’s failed postwar strategy without going into the effects of the British pullout, Cole, in 

his Salon article, purposely gathers and presents evidence that Cheney’s assertion is Orwellian in nature. 

The subtitle hook states: “Vice President Cheney says the British are leaving southern Iraq because things 

are going so well. In the real world, Basra is a mess.” In addition, Cole quoted a news source that 

challenged the official public spin that Cheney put on the issue, citing U.S. Ambassador Zalmay Khalilzad 

as saying that he would prefer the British to stay longer. Cole would even attribute this assertion to 

Cheney:  

 

He was certainly speaking on behalf of Cheney, even if the vice president, confronted 

with the actual departure of America’s most important ally, now chooses to feign 

optimism. Cheney’s sunny misdirection obscures the dangers of a British withdrawal in 

the absence of any sign of reconciliation by Iraq's warring factions. (Cole, 2007b)  

 

The differences of the presentation of the news in Basra between the mainstream press and other 

news sources in 2007 presents an alarming trend. (Perhaps this should act as a case study warning 

journalists, editors, and students at journalism schools what happens when government sources are 

utilized solely in news articles.) Relying on government sources that support the government’s spin on the 

Iraq war as a positive force and/or relying on government reports without providing the depth found in 

on-site investigative reporting is misleading. It tends to leave out the citizen’s points of view, as we can 

see in the report given in The Christian Science Monitor, in the documentary and article given in The New 

York Times, and several articles published by BBC News. At the very least, it is ironic that the reporters for 



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  987 

The Times didn’t reference the first-hand accounts provided in their paper’s video section and the article 

by Cave and Farrell. Furthermore, it seems interesting to note the difference in the breadth of sources 

found in Juan Cole’s Informed Comment (www.juancole.com) — a site created by a Middle Eastern scholar 

— and the limited government-based sources found in the mainstream press.  

 

On the surface, it may seem surprising how a state-owned media outlet, such as the BBC (where 

one would expect to see more state-influenced sourcing of news), would indeed present more in-field 

reporting and critique of the government than the private corporate media in the United States. But, 

perhaps it is not so surprising after all, since the BBC is not necessarily beholden to corporate interests 

and therefore fall outside the profit motive form of propaganda as explored by Herman and Chomsky. And 

indeed, a perusal of the BBC News Web site reveals such articles as Ayman al-Zawahiri, al-Qaeda’s deputy 

leader, stating how the UK withdrawal was a retreat and the “U.S.-led coalition was ‘defeated and looking 

for a way out’ of Iraq” (BBC News, 2007b) and an article published on Sept. 3, 2007, presents two 

interviews of Basra residents who supported the British pullout (BBC News, 2007a). These two samples 

alone show the breadth of coverage offered by BBC News in the fall of 2007 — important stories not 

readily found in some of the mainstream press in the United States during the same time period. 

 

 

Journalism Subsumed in State Performance  

 

Utilizing government sources as the source of the news, journalists writing for mainstream news 

outlets become subsumed into the views of the government. And they end up writing stories — narratives 

— that dominate the readership, thus fulfilling the government’s desires that news organizations become 

an outlet for its own legitimacy in the eyes of most of its citizens, as argued by Herman and Chomsky 

(2002). 

 

On the other hand, Scott Peterson, a veteran reporter for the Monitor, mentioned the importance 

of journalists who refuse to spin for government new sources:  

 

I want to see the world through [my subject’s] eyes. It's easy enough to sit there and go 

to every press conference, listening to officials saying this and that. But in the end, 

really, what I've come to realize is that you need to understand the human voice, the 

people behind it, and what their perceptions are. In fact, when we're dealing with Iraq, 

there's no amount of spin from Washington, or from the U.S. military, or from anyone 

else that actually matters — [their spin only] helps us feel well, feel good about what's 

going on in Iraq. (Peterson, 2008) 

 

Narrative power, as Lyotard suggests in The Postmodern Condition, legitimizes the state by 

narrative’s ability to “determine criteria of competence . . . They thus define what has the right to be said 

and done in the culture in question . . . .” (1984, [1979], p. 23). By adhering to the state as the source of 

knowledge and by instilling and publishing the state’s narratives, the press legitimizes the government as 

a competent power even when the government lies about, or at the very least, elides the truth. Yet this 

power isn’t just comprised of politicians, the “traditional political class,” as Lyotard puts it, but rather, it is 



988 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

“a composite layer of corporate leaders, high-level administrators, and the heads of the major 

professional, labor, political, and religious organizations” (p. 14), most of whom become tapped by news 

organizations for their authoritative truth knowledge.  

 

Mainstream media’s desire to source from this “composite layer” — generals, embassy 

spokespeople, presidential candidates, ministry members, and their attendant reports were all sourced in 

news of Basra in fall 2007 — resulting in narratives of power that engaged its reality by means of 

performance.  

 

Most of the mainstream press’s presentations of their core narratives of Basra were culled from 

staged public pronouncements by government officials, whether from news releases, press conferences, or 

some other form of public presentation. These events become a specialized form of political theater with 

its own narrative designs. David Apter, professor emeritus at Yale University, writes in his essay, “Politics 

as theater: An alternative view on the rationalities of power,” that narratives are designed to draw 

“spectators together, constituting followers of audiences, mobilizing understanding to form a dramaturgy 

of power. The drama, when successfully played and re-enacted, builds up those continuities of language 

and performance that anchor, by means of the events of the drama, the storyline of retrieved history, and 

the logic of a projected future, a reconstitution of the body politic” (2006, p. 233).  

 

Consider the Basra reports in the press as an extension of state power — and the presentation of 

a particular point of view by the state to its citizens is the communication of state power, especially when 

the state is attempting to exert compliance (“mobilizing understanding” of its policies and political acts, its 

“dramaturgy of power”).  This form of political theater is designed to “anchor” the audience into the 

state’s own history, creating citizens who become the body of political power — especially when those 

citizens pay taxes that allow the state to present its show, its justification of power, which in this case, is 

the Iraq war. 

 

The official narratives presented by the state, as conveyed by the mainstream press, become the 

performances by which information is conveyed. These narratives, comprised of actors — the 

spokespeople of the state drama — convey a Basra of subsiding violence or present vague problematical 

conditions without detail or first-hand knowledge. One of the main characters in this state drama, Major 

General Graham Binns, speaks his lines: “We thought, ‘If 90% of the violence is directed at us [the British 

military presence in Basra], what would happen if we stepped back?’” The dramatic action against them 

subsided (a 90% drop in violence), and the audience becomes relieved as the mise en scène evolves from 

a script accounting continual violence to a plot finally reaching some form of resolution.    

 

Jeffrey C. Alexander, in “Cultural pragmatics: Social performance between ritual and strategy,” 

argues how performances, as a kind of ritual, are designed to create a connection between performers 

and audiences. This is a process of “fusion” that makes the performance successful — the audience “gets 

it.” In complex societies, where audiences are more segmented (“de-fused”) in their views, the performers 

have a more difficult time in “re-fusing” the audience to the performance. “To the degree they achieve re-

fusion, social performances become convincing and effective — more ritual like. To the degree social 

performances remain de-fused, they seem artificial and contrived . . . .” (2006, p. 32).  



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  989 

 

The government of the state utilizes the press in order to “re-fuse” its citizens into its drama of 

necessity, its desire to remain in power. And as the Iraq war has become increasingly unpopular with a 

majority of its audience, the state has realized how important it is to present success stories, narratives 

that show how “we” are winning, as can be seen in a Nov. 25 article from The New York Times: 

 

As violence declines in Baghdad, the leading Democratic presidential candidates are 

undertaking a new and challenging balancing act on Iraq: acknowledging that success, 

trying to shift the focus to the lack of political progress there, and highlighting more 

domestic concerns like health care and the economy. (Healy 2007) 

 

The fact that this paper of record reports the positive spin of the government on decreasing 

violence — presumably against allied troops — without acknowledging the failure of Basra, for example, 

reveals to what extent and the process by which state reality is propagandized by the media. Indeed, The 

New York Times’ documentary video7 and the article by Cave and Farrell appear to provide the kinds of 

alternative news sourcing not found in the other Times’ stories outlined above. 

 

Conclusion 

 

Since the beginning of the Iraq War, the mainstream press in the United States has conveyed the 

wishes of the state with little questioning of its exertion of power, creating a compliant citizenry who fail to 

question their own government, because the narrative tool of expression, the mainstream press, often 

remains a mouthpiece for the state. As the war becomes increasingly unpopular, as the mainstream press 

tends to reveal more of the downside of the war, the state tries to present a performance of competence 

on the public stage. Yet, if the press had questioned the government’s assertions for the need to invade 

Iraq in the first place, its desire to go to war may have been subsumed in the population’s desire to avoid 

war, and Congress may have failed to support the invasion of Iraq, thus providing a proper check against 

the unprecedented power of an imperial presidency. 

 

It is mainly within the alternative press that citizens can find stories that reveal a different kind of 

truth than the one presented by the state through the mainstream news media, which often continues to 

source government officials as the conveyor of its news. As this habit continues, it appears that a majority 

of citizens, who rely on the mainstream press to receive the news of their government, remain blind to 

other views and other narratives being expressed that show a different side to the one the government 

continually presents. These alternative narratives, if presented in the mainstream, would challenge, and 

perhaps change, the policies of the government. 

 

                                                 
7 Indeed, it may be that certain video journalists, such as Travis Fox from The Washington Post 

(http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/photo/bestofthepost/foxtravis/) and Kevin Sites 

(http://hotzone.yahoo.com/), may be  in the best position to avoid government news sources, since 

they tend to avoid the official channels by their very nature of being on the ground, interviewing locals, 

and shooting action footage in order to create documentary-style news packages for the Web. 



990 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

References 

 

Alexander, Jeffrey C. (2006). “Cultural pragmatics: Social performance between ritual and strategy” in 

Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual edited by Jeffrey C. 

Alexander, et al., Cambridge: Cambridge University Press: 29-90. 

 

Apter, David. (2006). “Politics as theater: An alternative view on the rationalities of power” in Social 

Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual edited by Jeffrey C. Alexander, et 

al., Cambridge University Press: 218-256. 

  

Associated Press. (2007). “General: Basra Violence down 90 percent.” Nov. 16. Accessed Nov. 16, 2007. 

www.nytimes.com/aponline/world/AP-Iraq.html?_r=1&oref=slogin  

 

BBC News. (2007a). “Basra views: British pull back” Sept. 3. Accessed July 24, 2008. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6976067.stm 

 

BBC News. (2007b). “Zawahiri says UK ‘fleeing Basra.’” Dec. 17. Accessed July 24, 2008. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7147354.stm 

 

CNN. (2007a). “U.S. general: Fight against Iraqi insurgents showing progress.” Nov. 1. Accessed Nov. 15, 

2007.  

www.cnn.com/2007/WORLD/meast/11/01/iraq.main/index.html?iref=newssearch 

 

CNN. (2007b). “British leave Basra base; retired general slams war plan.” Sept. 3. CNN.com accessed 

Nov. 15, 2007. www.cnn.com/2007/WORLD/meast/09/02/iraq.main/index.html?iref=newssearch 

 

Cave, Damien, & Farrell, Stephen. (2007). “At Street Level, Unmet Goals of Troop Buildup.” The New York 

Times. Sept. 9. Accessed July 28, 2008. 

http://www.nytimes.com/2007/09/09/world/middleeast/09surge.html?_r=1&oref=slogin&pagew

anted=all  

 

Cave, Diana Oliva, & Cave, Damien. (2007). “Baghdad: Assessing the ‘Surge.’” Video. The New York 

Times. Sept. 9. Assessed Dec. 1, 2007. 

http://video.on.nytimes.com/?fr_story=2fc2eb0e78a6363a5b706d4e2d43159d4f0ef403  

 

Chomsky, Noam, & Herman, Edward S. Manufacturing Consent: The political economy of the Mass Media. 

New York: Pantheon Books, 2002/Vintage Books, 2006.  

 

Cole, Juan. (2006). “Italians to Pull Out nearly Half of Troops in June; Sectarian struggle among Tribes at 

Suwayra.” Informed Comment. May 27. Accessed July 23, 2008. 

http://www.juancole.com/2006/05/italians-to-pull-out-nearly-half-of.html  

 



International Journal of Communication 2 (2008)  News Media Coverage of the Iraq War in Basra  991 

Cole, Juan. (2007a). “Blair to Draw Down British Troops.” Informed Comment. Feb. 21. Accessed July 23, 

2008. http://www.juancole.com/2007/02/blair-to-draw-down-british-troops-tony.html  

 

Cole, Juan. (2007b). “The British retreat from Iraq brings peril for U.S. troops.” Salon.com. Feb. 23. 

Accessed Nov. 15, 2007. www.salon.com/opinion/feature/2007/02/23/british_withdrawal/ 

 

Dagher, Sam. (2007a). “Basra oil fuels fight to control Iraq's economic might.” The Christian Science 

Monitor. Sept. 19. Accessed Nov. 15, 2007. www.csmonitor.com/2007/0919/p12s01-wome.html  

  

Dagher, Sam. (2007b). “Scenes of Basra: ‘Venice of the East’ revisited, a correspondent returns three 

years later.” Audio slideshow. The Christian Science Monitor. Sept. 19. Accessed Nov. 15, 2007.  

www.csmonitor.com/slideshows/2007/scenesbasra 

 

Glanz, James. (2007). “Head of Reconstruction Teams in Iraq Reports Little Progress Throughout Country” 

The New York Times, Oct. 19. Accessed Nov. 15, 2007. 

www.nytimes.com/2007/10/19/world/middleeast/19reconstruct.html 

 

Hall, Stuart, et al. “The Social Production of News” in Media Studies: A Reader. Edited by Paul Marris and 

Sue Thornham. New York: NYU Press, 2000: 645-652. 

 

Healy, Patrick. (2007). “As Democrats See Security Gains in Iraq, Tone Shift.” The New York Times. Nov. 

25. Accessed Nov. 26, 2007. www.nytimes.com/2007/11/25/us/politics/25dems.html 

 

Karouny, Mariam. (2006). “Shi’ite faction menaces Iraq’s Basra oil exports.” Reuters. May 26. Accessed 

July 23, 2008. 

http://today.reuters.com/news/articlebusiness.aspx?type=tnBusinessNews&storyID=nKAR64325

8&pageNumber=0&imageid=&cap=&sz=13&WTModLoc=BizArt-C1-ArticlePage3  

 

Lyotard, Jean François. (1984 [1979]). The Postmodern Condition: A report on knowledge. Translated by 

Geoff Bennington and Brian Massumi. University of Minnesota Press. 

 

Mahmoud, Mona, & Lanchin, Mike. (2007). “Basra militants targeting women.” BBC World Service. Nov. 

15. Accessed July 24, 2008. http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7095209.stm  

 

North, Andrew. (2007). “Basra’s new era brings new fears.” BBC News. Dec. 14. Accessed July 24, 2008. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7142400.stm  

 

Oppel, Richard. (2005). “Basra Militias Put Their Firepower Above the Law.” The New York Times. Oct. 9. 

Accessed April 16, 2008. 

http://www.nytimes.com/2005/10/09/international/middleeast/09basra.ready.html 

 

Peterson, Scott. (2008). Lecture at The Christian Science Monitor. Boston. Personal note. April 16. 

 



992 Kurt Lancaster International Journal of Communication 2(2008) 

Santora, Marc. (2007). “Seeing Progress in Iraq, McCain Hopes for Credit.” The New York Times. Nov. 10. 

Accessed Nov. 15, 2007. 

www.nytimes.com/2007/11/10/us/politics/10mccain.html?_r=1&oref=slogin 

 

 

 


