
International Journal of Communication 2 (2008), 297-330 1932-8036/20080297 

Copyright © 2008 (Douglas Kellner). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 
 

War Correspondents, the Military, and Propaganda: 
Some Critical Reflections1 

 

Douglas Kellner 
University of California, Los Angeles 

 

 

 

When a nation goes to war, it is a great challenge for the media to provide accurate and fair 

coverage in the face of pressures from the state and military to advance the war aims of the nation. War 

correspondents must mediate between the conflicting ideals of journalism, an often pro-military and pro-

war public, pressures from their corporate managers, and the frequently propagandistic and censuring 

efforts of the state and military. There have indeed been sharp debates over the appropriate relations 

between the military and the media over the last decades in the United States. After relatively free press 

access to the battlefield in the Vietnam war, during the invasion of Panama and the first U.S.-Iraq war 

(1990-1991), a “pool” system was instituted, discussed below, while in the second Iraq war, from 2003 up 

until the present, a system of “embedding” reporters with troops has been utilized.  

In this study, I discuss how war correspondents have served in coverage of the interventions into 

Iraq of two Bush administrations. I begin with some general observations on war correspondents and their 

relation to the military, state, media corporations, and journalistic standards, and discuss a range of 

issues concerning war correspondents in recent U.S.-Iraq wars. I offer a typology of types of war 

correspondents and a normative ideal of the proper role of war correspondents and the media in 

democratic societies. In a concluding section, I discuss how emergent digital technologies and new media 

expand the possibilities of critical war coverage and destabilize the position of war correspondents within 

traditional journalism. At stake is assessing the role of war correspondents in the contemporary moment 

and analyzing their performance during recent wars in an era of emergent media and forms of journalism. 

                                                 
1 This paper was first presented at a conference on "Kriegskorrespondenten als Deutungsinstanzen in 

der Mediengesellschaft" held in Freudenstadt, Germany, June 15-18, 2006. I would like to thank the 

organizers Barbara Korte and Horst Tonne, as well as the participants in the conference, for stimulating 

papers and discussion that helped me develop some of the ideas on the topic presented here, since 

published in Korte/Tonn 2007. I would also like to thank the reviewers of the IJoC for useful comments 

and help with revising the paper, as well as Larry Gross for sustained admonitions to revise and submit. 

 

Douglas Kellner: kellner@ucla.edu 

Date submitted: 2008-01-04 



298 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

 

War Correspondents: Propaganda, Witnessing, and Truth-Telling 

 
 In his magisterial historical overview, The First Casualty. From the Crimea to Vietnam and 

Kosovo: The War Correspondent as Hero, Propagandist, and Myth Maker, (2002 [1975]), Phillip Knightley 

has documented how war correspondents from the Crimean war through Vietnam and Kosovo have served 

as propagandists and mythmakers, as well as critical and objective reporters. For Knightley, war 

correspondents were historically a subcategory of journalists, and he analyzes relations between various 

war correspondents and other reporters, editors, publishers, and the state and military, focusing most of 

his studies on the role of the press war correspondents in the field. In our day, however, in which 

broadcasting has become central to the reporting of modern wars, we must also be aware of the relations 

between broadcasting war correspondents, network anchors, military and political commentators, and 

corporate broadcasting managers and executives.2 

 

In times of war, the military has traditionally attempted to use the media and, at times, control 

them through censorship laws to induce them to present reports favorable to military and state interests. 

Additionally, as Knightley (2002) documents well, often war correspondents are outright propagandists for 

the state and military. Or, if they are too critical, they could be forcefully evicted from the field of battle 

and unable to report. During the era of broadcasting, it is much the same with the twist that, just as the 

military use media to mobilize support for their war aims and policies, the media use the military to get 

ratings and make money in a highly competitive multimedia market. Hence, there is a mutuality of 

interests between media and military in popular wars like the U.S.-Iraq war of 1991, the 2001 Afghanistan 

incursion, and the beginning of the U.S.-Iraq war in 2003. During these episodes, the corporate 

broadcasting media and the press in the U.S. were largely amplifiers for messages of the state and the 

military and were relatively uncritical. 

 

In wartime, there are always complex relations between journalism and patriotism in which 

“objectivity” and conventional journalist standards are often strained to serve partisan ends. In recent 

years, in an era of highly polarized new media and media saturation from multiple sources, including the 

Internet and new digital media, coverage of war has become highly politicized. On the right, there is the 

suspicion that mainstream media are liberal and anti-war, and need to be pressured to be patriotic and 

support recent wars — a false conception that I shall contest in this paper. As one conservative blogger 

put it: “Most of the American correspondents in Iraq who report for the major news organizations believe 

in the journalistic principle, most infamously expressed by Mike Wallace of 60 Minutes, that you do not 

                                                 
2 For a bibliography of books on war correspondents, see 

http://www.poynter.org/dg.lts/id.27695/content.content_view.htm (accessed January 4, 2008). For a 

useful recent book on war correspondents, see McLaughlin, 2002, whose book appeared, however, before 

Iraq and the emergence of some new digital media that I discuss in the concluding section. On current 

discussions of war correspondents in a variety of wars and countries, see the studies collected in Korte & 

Tonn, 2007. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 299 

take sides in reporting on the war. You are a 'citizen of the world,' as CNN's Bob Franken put it just before 

the invasion of Iraq, and you check your patriotism when you put on your reporter's hat.”3 

 

Note that some U.S. conservatives want journalists to be patriotic and are contemptuous of 

correspondents who adhere to traditional journalistic standards of objectivity and neutrality. Generally, 

there is a “consensual patriotism” at least at the start of wars and during popular or seemingly successful 

wars, although this can change, as we are seeing in the case of the current Iraq debacle. Crucially, there 

are powerful institutional pressures on journalists to not be critical during wartime, especially if it is a 

popular war. In the quest for ratings and reputation, proclivities toward pack journalism, conformity of 

often high-paid journalists in a competitive field, and other structural-institutional constraints from the 

military, state, and —  in some cases —  media corporations, there are strong pressures for journalists to 

go with the consensus if a war appears popular. 

 

Moreover, there is a long (and dishonorable!) history of war correspondents’ complicity in 

outright propaganda and lies. Knightley (2002) deflates the “war journalist as hero” myth by documenting 

shoddy reporting, complicity with the military and state, and compromises made by war correspondents 

from the Crimean war, U.S. Civil War, and Boer War through World Wars I and II, Korea, Vietnam, and 

Kosovo. Knightley’s well-documented account deflates myth after national myth concerning the past 

century-and-a-half of war, demonstrating how war correspondents contributed to highly misleading and 

sometimes blatantly false accounts of military events crystallized into dominant myths within a score of 

wars. Yet, as Knightley also documents, there is a tradition of honorable war correspondents who have 

made their careers through reporting critical of the military and providing accurate and insightful 

coverage.  

 

The honorable and heroic side of war correspondents over the last century was the topic of 

Michael Samstag and Debbie Etchison’s film War and Truth (2005). The compilation documentary uses the 

topic of war correspondents and truth to critique the mainstream corporate media’s performance in Iraq. 

After an idealized presentation of the heroics of war correspondents in World War II and Vietnam, 

featuring extended interviews with Norm Hatch and Joe Galloway and excellent footage and photos, the 

film switched to Iraq, where inevitable criticisms of the U.S. corporate media’s devolution from a truth-

telling to a propaganda apparatus emerged, especially in the full interviews with Joe Galloway and Helen 

Thomas on the DVD of the film.4 

 

This topic was the focus of Danny Schechter’s documentary WMD: Weapons of Mass Deception 

(2004), itself based on Sheldon Rampton and John Stauber's book with that title (2004).5 The book and 

                                                 
3 Stephen Spruiell, Mediablog, National review online at 

http://media.nationalreview.com/post/?q=MTlhMTYwZjY2NGFhMTlmNTVkNDJhNDhhZjEwMGFiMDU= 

(accessed December 14, 2006).  
4 For information on War and Truth, see the Web site http://www.warandtruththemovie.com/ (accessed 

December 31, 2007).   
5 For information on Schechter’s documentary  WMD, see the Web site 

http://www.wmdthefilm.com/mambo/index.php (accessed December 31, 2007). See also Loretta Alpert 



300 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

film demonstrate how the U.S. corporate media failed to carry out their democratic responsibilities and 

were used as instruments of manipulation and propaganda by the Bush-Cheney administration in selling 

and promoting the Iraq war. Investigative journalist and self-described “news dissector” Schechter 

combines Michael Moore-like personal intervention in his confrontation with representatives of U.S. media 

with copious collage of media images that demonstrate a pro-war and propagandistic bias. The film 

suggests that embedding war correspondents with troops is unlikely to produce critical reporting.  

 

MSNBC's Ashleigh Banfield makes a useful distinction in the documentary  between war 

journalism and war coverage, admitting the U.S. corporate networks did more of the latter, providing 

Pentagon spin from the point of view of the U.S. military. In general, war correspondents can either 

describe actions or briefings, serving as relatively objective conduits; they can debunk official accounts 

and do independent investigative reporting, serving as critical correspondents; or in some cases they can 

transmit propaganda or lies, and serve as part of a war propaganda apparatus.6 Of course, a given war 

correspondent can be all three at different times — objective, critical, or propagandistic — and even 

combine these categories in a given report, although many war correspondents, or specific reports, often 

embodying one of those types.  Indeed, some war correspondents have been downright propagandist and 

militarist, and I will discuss how embedding during the recent Iraq war increased pro-military reporting of 

U.S. war correspondents.  

 

                                                                                                                                                 
and Jeremy Earp’s documentary War Made Easy. How Presidents & Pundits Keep Spinning Us to Death 

(2007). The documentary, based on Norman Solomon’s analysis of war and media and narrated by Sean 

Penn, contains an astonishing montage of U.S. corporate media broadcast journalists parroting Bush-

Cheney administration propaganda of the day concerning the Iraq war. It includes a bevy of erroneous 

claims about Iraqi “weapons of mass destruction,” Iraq and Al Qaeda connections, as well as other 

assertions that have been revealed to be utterly mendacious. The film also puts on display members of 

the corporate media sharply attacking critics of the Iraq war and specific claims made by the Bush-Cheney 

administration. It is produced and distribution by the Media Education Foundation and is available at 

http://www.mediaed.org/videos/CommercialismPoliticsAndMedia/WarMadeEasy (accessed December 31, 

2007).   
6 In the latter category, there have been reports of the increase of the U.S. and U.K. using intelligence 

services to function as journalists and to purposively transmit disinformation or spin to reporters, but I will 

ignore this category for this essay. Oliver Boyd-Barrett provides an overall history of the U.S. using 

intelligence agents as journalists during the Cold War and more recent wars in Allan & Zelizer, 2004, pp. 

25-42, while Richard Keeble gives account of intelligence services in the U.K. infiltrating journalism in 

Allan & Zelizer, 2004, pp. 43-58. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 301 

Military commentators on most U.S. corporate broadcasting networks are mostly propagandists.7 

On the whole, ex-U.S. military personnel with contacts with the administration and Pentagon who serve as 

broadcasting commentators are largely uncritical and parrot current U.S. military policy and the Pentagon 

spin of the day. In order to keep their lines of communication to the administration or Pentagon open, 

they need to transmit the official line of the moment. Most television commentators tend to uncritically 

support and legitimize U.S. military actions, with the almost single exception of General Wesley Clarke, 

who has occasionally been a military commentator for U.S. broadcasting networks like CNN and MSNBC. 

Unlike others, Clarke draws on multiple sources, some dissident or lower-level Pentagon sources at odds 

with the top brass, and provides some critical commentary on the U.S. invasion and occupation of Iraq 

during the Bush/Cheney administration. 

 

Yet, in all wars, there is a potential adversarial relation for war correspondents who are expected 

to do personal witnessing and truth-telling.8 The function of witnessing is often dangerous, hence part of 

the romanticism of war correspondents is that some correspondents risk their life to witness military 

actions. Further, truth-telling is also difficult since there are a lot of lies, spin, and confusion in the fog of 

war, and it is often hard to discern the truth or to communicate truths when censorship is at play. 

Raymond Williams (1982, p. 14) suggests that, in a media age, the media produce a “culture of distance” 

through which we are distanced from the horrors of war. He used this concept to describe experience of 

the 1982 Falklands/Malvinas war, and certainly in the two U.S.-Iraq wars and Afghanistan war there were 

even more striking abstractions and distancing, with media sanitizing and idealizing the conflicts. Hence, 

in Williams’ terms, one challenge would be for war correspondents to break down the culture of distance 

and provide witnessing and truth, however disturbing. 

 

                                                 
7 The documentary War Made Easy (see Note 5) catches CNN President Jordan Easton bragging about 

how he went to the Pentagon to clear potential CNN military commentators with Pentagon brass just 

before the 2003 war on Iraq. See also David Barstow, “Behind TV Analysts, Pentagon’s Hidden Hand,” 

New York Times, April 20, 2008 at 

http://www.nytimes.com/2008/04/20/washington/20generals.html?em&ex=1209009600&en=3ee3387c0

20a7f71&ei=5087%0A (accessed April 21, 2008). Barstow’s story documents how the Bush-Cheney 

administration and Pentagon cultivated ex-military officials to become military commentators on the U.S. 

networks and how the commentators systematically parroted the official administration/Pentagon line of 

the day, becoming part of a Pentagon propaganda apparatus. Many of these same commentators had 

economic ties to defense contractors and used their connections with the Pentagon and the broadcasting 

networks to advance their economic interests, pressures that assured they would not depart from the 

Pentagon spin of the day. The report produced some outrage; see Glenn Greenwald, “Major revelation: 

U.S. media deceitfully disseminates government propaganda,” Salon, April 20, 2008 at 

http://www.salon.com/opinion/greenwald/2008/04/20/nyt/print.html although a subsequent posting by 

Greenwald indicated that the mainstream corporate media has not followed up on the story; see 

http://www.salon.com/opinion/greenwald/2008/04/22/analysts/print.html (both accessed April 22, 2008). 
8 These two ideals for war correspondents to follow are suggested in the editors’ “Introduction” to Allan 

and Zelizer, 2004, p. 3f.) which provides an excellent historical analysis of the role of war correspondents. 



302 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

War correspondents can become heroes if it is a popular war and they are seen as part of the war 

effort, as was the case with Ernie Pyle, Edward R. Murrow, and the CBS radio team in London in World 

War II. They can become heroes, or win popular acclaim in some circles, if the war is an unpopular one 

and they provide critical coverage, as did David Halberstam and Seymour Hersh in Vietnam and 

subsequent wars. In many wars, photojournalists also made their reputations with key images, as when 

Eddie Addams took a picture of a South Vietnamese soldier shooting a suspected Viet Cong prisoner point-

blank in the head; Ron Haeberle documented the infamous Mai Lai incident; and Malcolm Browne took 

many famous pictures in Vietnam, including the one of the naked Vietnamese girl running from war, just 

one icon of the horrors of war and how it was impacting innocent civilians.9 These resonant images can 

generate critical views of specific military interventions that can help shape a society’s picture of war and 

can help turn the public against a war, as the cumulative pictures and reports coming out of Vietnam by 

the mid-1970s may have done.  

 

I would cite the decisive role of war correspondents and photojournalists in Vietnam in helping to 

create an anti-war consensus, forcing Lyndon Johnson not to run again, and then pressuring Richard Nixon 

to withdraw troops in a “Vietnamization” process that ended with the U.S. pulling out in the face of the 

collapse of the South Vietnamese government.10 Indeed, one of the reasons for the pool and then 

embedding system in the 1991 and 2003 U.S.-Iraq wars was to control images and reports that could help 

turn the public against the two Bush administrations’ Iraq incursions, as we will see below.  

 

Hence, war correspondents are caught up in a matrix of conflicting pressures between journalistic 

norms, media institutions, the state, the military and public responses to various wars. Some 

correspondents have distinguished themselves with critical and independent reporting, while others have 

served as instruments of state and military propaganda, as I will illustrate below. After these introductory 

remarks, I want to give examples of U.S. journalists/war correspondents transmitting war propaganda 

leading up to both the first and second U.S.-Iraq wars. I also give examples of war correspondents doing 

an exemplary job, and conclude with some comments concerning war correspondents in the age of digital 

media, as well as a discussion of new sources of images, information and commentary that constitute a 

significant expansion to military journalism and create the possibility for more critical views. 

 

 

Propaganda and the Pool System in Bush Senior’s Iraq War (1990-1991) 

 

Sometimes propaganda stories from early days of the war, or a prewar situation, can be decisive 

in mobilizing consent to a nation’s military interventions. In the so-called “Crisis in the Gulf” which 

emerged in August 1990 after Iraq invaded Kuwait, a propaganda story that Iraq was poised to invade 

                                                 
9 On the history of photojournalists in war and coverage of the cited Vietnam photojournalists, see 

Moeller, 1989. 
10 Yet I agree with Hallin (1986) and Gibson (1987) that U.S. media coverage, and especially 

broadcasting, was largely pro-war with exceptions that became iconic in later documentaries and 

discussions. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 303 

Saudi Arabia may have been decisive in mobilizing quick support for a U.S. intervention against Iraq. In 

general, prewar “crisis” situations are often crucial, for once war begins, the state must have in place 

arguments to justify the war to mobilize significant support for a military intervention. 

  

The disinformation campaign that legitimated the U.S. sending troops to Saudi Arabia, and 

eventually forcing Iraqi troops out of Kuwait, began working through the Washington Post on August 7, 

1990, the same day President George H.W. Bush announced that he was sending U.S. troops to Saudi 

Arabia. In a front page story by Patrick Tyler (1990), with a banner headline, “Saddam says Seizure of 

Kuwait Is Permanent," the Post claimed that in a previous day's meeting between the U.S. chargé d'affaires 

Joseph Wilson and Iraqi President Saddam Hussein, the Iraqi leader was highly belligerent, claiming that 

Kuwait was part of Iraq, that no negotiation was possible, that he would invade Saudi Arabia if they cut off 

the oil pipes which delivered Iraqi oil across Saudi territory to the Gulf, and that American blood would 

flow in the sand if the U.S. sent troops to the region.  

 

A later transcript of the Wilson-Hussein meeting revealed, however, that Hussein insisted that he 

had no intention of invading Saudi Arabia and indicated a willingness to negotiate with the U.S. and to 

discuss the problems of the region.11 The Post story was taken up by the television networks, wire 

services, and press, producing an image that there was no possibility of a diplomatic solution, and that 

decisive action was needed to protect Saudi Arabia from an imminent Iraqi invasion. Such a story line 

legitimated the sending of U.S. troops to the Gulf and provided a perfect justification for Bush Senior's 

intervention in the region. 

 

Editorial columns in the Washington Post the same day supported the Bush administration 

deployment. Mary McGrory published a column titled "The Beast of Baghdad," which also assumed that 

Iraq was set to invade Saudi Arabia and called upon Bush to bomb Baghdad! Precisely the same line 

appeared in an op-ed piece by the Post's associate editor and chief foreign correspondent Jim Hoagland, 

who kicked in with a column: "Force Hussein to Withdraw" (p. A19). As certain as McGrory of Iraq's 

imminent invasion of Saudi Arabia, Hoagland opened by proclaiming that "Saddam Hussein has gone to 

war to gain control of the oil fields of Kuwait and ultimately of Saudi Arabia. The United States must now 

use convincing military force against the Iraqi dictator to save the oil fields and to preserve American 

influence in the Middle East." According to Hoagland, Saddam Hussein "respects only force and will 

respond to nothing else."  

 

                                                 
11 See Karsh and Rautsi (1991, p. 220ff.) and Kellner, (1992, p. 22ff.); the transcript of the Hussein-

Wilson meeting is found in Salinger and Laurent (1991, pp. 137-147). Joseph Wilson, in his book The 

Politics of Truth (2005), writes: “During our session — the last he had with any American official before 

the war — I listened as he offered his deal through a translator: In exchange for keeping Kuwait, he would 

give the U.S. oil at a good price and would not invade Saudi Arabia. In a matter-of-fact manner, he 

dismissed the Kuwaiti government as ‘history’ and scoffed at President’s Bush’s condemnation of him” 

(467). Wilson also suggests that Bush senior and not U.S. Ambassador to Iraq, April Glaspie, might have 

been the one who most encouraged Hussein to invade Kuwait due to conciliatory communication with the 

Iraqi president (pp. 101-102). 



304 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

Yet it is not at all certain how many troops Iraq actually deployed in Kuwait during the first weeks 

of the crisis, and there is evidence that there were no significant Iraqi forces on the Saudi border, as the 

Bush administration was claiming. All pre-invasion reports produced by the Bush senior administration and 

uncritically reproduced by the U.S. corporate media indicated that Iraq had amassed more than 100,000 

troops on the border of Kuwait. Initial reports during the first few days after the invasion suggested that 

Iraq had between 80,000 and 100,000 troops in Kuwait, more than enough for an occupation, as the Bush 

administration liked to point out, and as the mainstream media diligently reported; once the U.S. forces 

were on their way to Saudi Arabia, the Iraqi forces allegedly doubled and reports claimed that there were 

at least 100,000 Iraqi troops amassed on the border of Saudi Arabia alone. But these figures invariably 

came from Bush administration or Pentagon sources, and sources critical of the U.S. claims concerning the 

number of Iraqi troops deployed revealed a quite different figure (Kellner, 1992).  

 

St. Petersburg Times reporter Jean Heller published an article, “Photos don't show buildup,” on 

January 6, 1991, suggesting that satellite photos indicated far fewer Iraqi troops in Kuwait than the Bush 

administration claimed. Heller's suspicions were roused when she saw a Newsweek "Periscope" item that 

ABC's "Prime Time Live" had never used several satellite photos of occupied Kuwait City and southern 

Kuwait taken in early September. Purchased by ABC from the Soviet commercial satellite agency Soyez-

Karta, the photos were expected to reveal the presence of a massive Iraqi troop deployment in Kuwait, 

but failed to disclose anything near the number of troops claimed by the Bush administration. ABC 

declined to use them and Heller got her newspaper to purchase the satellite photos of Kuwait from August 

8 and September 13 and of Saudi Arabia from September 11. Two satellite experts who had formerly 

worked for the U.S. government failed to find evidence of the alleged buildup. "'The Pentagon kept saying 

the bad guys were there, but we don't see anything to indicate an Iraqi force in Kuwait of even 20% the 

size the administration claimed,' said Peter Zimmerman, who served with the U.S. Arms Control and 

Disarmament Agency during the Reagan administration" (Heller, 1991, p. 1A) 

 

Both satellite photos taken on August 8 and September 13 showed a sand cover on the roads, 

suggesting that there were few Iraqi troops on the Saudi border where the Bush administration claimed 

that they were massed, threatening to invade Saudi Arabia. Pictures of the main Kuwaiti airport showed 

no Iraqi planes in sight, though large numbers of U.S. planes were visible in Saudi Arabia. The Pentagon 

refused to comment on the satellite photos, but to suggestions by ABC (which refused to show the photos) 

that the quality of the pictures was not high enough to detect the Iraqi troops, Heller responded that the 

photograph of the north of Saudi Arabia showed all the roads swept clean of sand and clearly depicted the 

U.S. troop buildup in the area. By September, the Pentagon was claiming that there were 265,000 Iraqi 

troops and 2,200 tanks deployed in Kuwait, which posed a threat to Saudi Arabia. But the photographs 

revealed nowhere near this number and the U.S. government has refused to this day to release its 

satellite photographs. 

 

Interestingly, Bob Woodward (1991) noted that the Saudis had sent scouts across the border into 

Kuwait after the Iraqi invasion to see if they could detect the Iraqi troops that the United States claimed 

were massed for a possible invasion of their country. "The scouts had come back reporting nothing. There 

was no trace of the Iraqi troops heading toward the kingdom" (Woodward, 1991, pp. 258-259). Soon 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 305 

after, the U.S. team arrived with photos of the Iraqi troops allegedly massed on the Saudi border, and 

General Norman Schwarzkopf explained to the Saudis that the Iraqis had sent small command-and-control 

units ahead of the mass of troops, which would explain why the Saudi scouts failed to see them 

(Woodward, 1991, p. 268). Former CIA officer Ralph McGehee told journalist Joel Bleifuss: "There has 

been no hesitation in the past to use doctored satellite photographs to support the policy position that the 

U.S. wants supported" ("The First Stone," In These Times, Sept. 19, 1990, p. 5). Indeed, Emery (1991) 

reported that King Hussein of Jordan was also sent pictures of Iraqi tanks moving along roads near the 

Saudi/Kuwaiti border which had been shown to the Saudis, and that King Hussein claimed that the Saudis 

had "pressed the panic button" when they saw the photographs. King Hussein was skeptical and "argued 

that if Saddam Hussein had wanted to invade the Saudis, he would have moved immediately, when the 

only thing between him and the Saudi capital was a tiny and untested — if expensively equipped — Saudi 

army" (Emery, 1991, p. 25). 

 

And so here is how the disinformation campaign worked to legitimate U.S. deployment of troops 

in Saudi Arabia: High Bush administration officials called in journalists who would serve as conduits for 

stories that Iraq refused to negotiate a withdrawal from Kuwait and that they had troops stationed on the 

borders of Saudi Arabia, threatening to invade the oil-rich kingdom. The Pentagon and Bush 

administration also released information at press conferences concerning the Iraqi threat to Saudi Arabia 

and Iraq’s unwillingness to negotiate. These "official" pronouncements supplemented the unofficial 

briefings of reporters. In turn, editorial writers and commentators on TV networks took up these claims, 

which they used to bolster arguments concerning why it was necessary for the U.S. to send troops to 

Saudi Arabia. 

 

Hence, a successful disinformation campaign was undertaken by the Bush administration and the 

Pentagon to legitimate sending U.S. troops to Saudi Arabia. Beginning in early October, a sustained 

propaganda campaign was underway that legitimated the U.S. use of military power to force Iraq out of 

Kuwait. This propaganda offensive involved demonization of the Iraqis for their "rape of Kuwait," as well 

as the demonization of Saddam Hussein as "another Hitler" and the incarnation of evil.12 This campaign 

                                                 
12 A study undertaken by the Gannett foundation indicated that there were over 1,170 articles linking 

Hussein with Hitler (LaMay et al., 1991, p. 42). This comparison obviously presupposes a false analogy in 

terms of the military threat to the region and the world from the Iraqi army — whose threat was hyped up 

from the beginning. Iraq's population of 17 million can hardly compare with Germany's 70 million and its 

military was significantly less threatening than Hitler's military machine, which was the most powerful in 

the world in the 1930s. Nor could Iraq, which depends on oil for more than 95% of its exports, be 

compared with an industrial powerhouse like Germany. It is also inappropriate to compare a major 

imperialist superpower with a regional power, Iraq, that itself is the product of colonization.  

 

    It might also be noted how the Bush Senior administration and media personalized the crisis, 

equating Iraq with its leader.  Whereas in coverage during the eight-year war between Iran and Iraq, in 

which the U.S. covertly supported Iraq, references were to "Baghdad" and "Iraq," during the Gulf crisis 

and war it was usually "Saddam Hussein" who was referred to as the actor and source of all evil (I am 

grateful to Richard Keeble for this insight). 



306 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

was inspired by a British campaign during World War I, repeated by the U.S. when it entered the war, on 

the "rape of Belgium" which stigmatized the Germans as rapists and murderers of innocent children — 

charges later proven to be false. 

 

The demonization of Hussein and the Iraqis was important because no negotiation could be 

possible, nor any diplomatic solution to the crisis considered, if they were depicted as absolutely evil and a 

threat on a par with Hitler and the Nazis. To help stigmatize the Iraqis, a Kuwaiti government group 

financed a propaganda campaign, undertaken by the U.S. public relations firm Hill & Knowlton, which 

invented Iraqi atrocities in Kuwait, such as the killing of premature babies who were allegedly taken out of 

incubators and left to die on the floor. In October 1990, a tearful teenage girl testified to the House of 

Representatives Human Rights Caucus that she had seen Iraqi soldiers remove 15 babies from incubators 

and leave them to die on the floor of the hospital. The girl's identity was not revealed, supposedly to 

protect her family from reprisals. This story helped mobilize support for U.S. military action, much as 

Bush's Willie Horton ads had helped him win the presidency by playing on primal emotions. Bush 

mentioned the story six times in one month and eight times in 44 days; Vice-President Dan Quayle 

referred to it frequently, as did General Norman Schwarzkopf and other military spokespersons. Seven 

U.S. senators cited the story in speeches supporting the January 12 resolution authorizing war. 

 

In a January 6, 1992 op-ed piece in the New York Times, John MacArthur, publisher of Harper's 

magazine, revealed that the unidentified congressional witness was the daughter of the Kuwaiti 

ambassador to the U.S. The girl had been brought to Congress by Hill & Knowlton, which had coached her 

and helped organize the congressional human rights hearings. In addition, Craig Fuller, Bush's former 

chief of staff when he was vice president and a Bush loyalist, was president of Hill & Knowlton and was 

involved with the PR campaign, as were several other former officials for the Reagan administration, who 

had close relations with the Bush administration.13  

 

Thus, the Kuwaiti government developed a propaganda campaign to manipulate the American 

people into accepting the Gulf war, and the Bush administration used this campaign to promote their 

goals. Hill & Knowlton organized a photo exhibition of Iraqi atrocities displayed at the United Nations and 

the U.S. Congress and widely shown on television. They also assisted Kuwaiti refugees in telling stories of 

torture, lobbied Congress, and prepared video and print material for the media.  

 

On January 17, 1992, ABC's "20/20" disclosed that a "doctor" who testified that he had "buried 

14 newborn babies that had been taken from their incubators by the soldiers" was also lying. The "doctor" 

was actually a dentist and later admitted to ABC that he had never examined the babies and had no way 

of knowing how they had died. The same was true of Amnesty International, which published a report 

based on this testimony, and later retracted the report, which had been cited frequently by Bush and 

other members of his administration. ABC also disclosed that Hill & Knowlton had commissioned a "focus 

group" survey, which brought groups of people together to find out what stirs or angers them. The focus 

group responded strongly to the Iraqi baby atrocity stories, so Hill & Knowlton featured them in its PR 

campaigns for the Free Kuwait group. 

                                                 
13 MacArthur (1992) recounts the story is detail in his book Second Front. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 307 

 

In addition to carrying out a massive propaganda campaign, the U.S. government also instituted 

a sustained effort to control information and images through the pool system. Few of the U.S. 

broadcasting networks sought out critical or alternative views. The pool system restricted media access to 

soldiers and the battlefield; members representing different media like the press, radio, and television 

were organized into “pools” and taken to chosen sites. They were accompanied at all times by military 

personnel, called “minders,” who restricted their access and tightly controlled their movements. The 

reports were then sent to Dhahran, Saudi Arabia, where a Joint information Bureau censored the reports 

that then became common material available to those media outlets that had joined the pool. This pool 

and censorship system produced tight control over the press and assured that positive images and 

reporting of the war would take place.14 

 

Since Pool reporters were attended at all times by military escorts, had limited access to the 

battlefield, and their reports were subject to censorship, there really was not much critical war reporting 

from the pools. Hence, on the whole, the corporate media were conduits for the Bush Senior 

administration and the Pentagon during the 1991 U.S.-Iraq war, although a few critical stories emerged 

from the press, as well as some broadcasting that questioned the spin and sometimes outright lies (see 

Kellner, 1992). 

 

Lies, Propaganda, and Embedded War Correspondents in Bush Junior’s Iraq Preventive War of 

Choice (2003 - ) 

 

George W. Bush’s 2003 invasion and occupation of Iraq now appears as a Fiasco (Ricks, 2006), 

an act of Hubris (Isikoff & Corn, 2006), and The Greatest Story Ever Sold (Rich, 2006), with the Bush 

administration appearing in a State of Denial (Woodruff, 2006) concerning the extent of the catastrophe. 

Some war correspondents and the U.S. media as a whole now stand disgraced, both for their reporting on 

non-existent Iraqi “weapons of mass destruction” (WMDs) and threats to the U.S. from Iraq before the 

March 2003 invasion, as well as their propagandistic reporting during the offensive and the initial stages of 

the occupation. In the prewar crisis, certain journalists provided stories that bolstered Bush administration 

claims concerning Iraqi possession of WMDs, most prominently Judith Miller of the New York Times.  

 

Miller was a Pulitzer prize-winning reporter, co-author of a respected book on biological weapons, 

Germs (2000), and a  supposed authority on the military and terrorism. She was one of the first 

mainstream media reporters to provide alarming information about Iraqi WMDs, and as early as December 

20, 2001, she had a front page story in the New York Times, headlined, “An Iraqi Defector Tells of Work 

on at Least 20 Hidden Weapons Sites.” Miller claimed that an Iraqi defector had revealed information 

concerning an elaborate Iraqi WMD program, asserting that “he personally worked on renovations of 

secret facilities for biological, chemical, and nuclear weapons in underground wells, private villas, and 

                                                 
14 Following the example of British censorship of the press during the Falkland Islands/Malvinas war, the 

U.S. tightly controlled press access during the Grenada foray and instituted the pool system during the 

Panama invasion; for detailed analysis of how it worked during the Gulf War, see Kellner (1992, p. 80ff.). 



308 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

under the Saddam Hussein Hospital in Baghdad as recently as a year ago” (Miller, 2001). The source 

would be the first of many of Miller’s sources who would flunk lie-detector tests and be rejected by 

intelligence agencies (Rich, 2006, p. 41; Boehlert, 2006, p. 222). 

 

Miller was closely allied with sources from the Iraqi National Congress (INC) and its highly 

suspicious leader Ahmed Chalabi, and also had close connections, as it came out later, to I. Lewis 

“Scooter” Libby, Dick Cheney’s chief of staff, serving as a conduit for Bush administration and INC 

stories.15 On September 8, 2002, a caption “U.S. Says Hussein Intensifies Quest for A-Bomb Parts” 

appeared in a New York Times front-page story by Miller with Michael Gordon. The piece claimed that Iraq 

was seeking nuclear weapons just when Dick Cheney and other members of the Bush White House were 

warning about nuclear weapons in Saddam’s hand, and Bush and his National Security Advisor 

Condoleezza Rice were alluding to dangers of mushroom clouds in their speeches. As Isikoff and Corn later 

analyze the flawed story (2006, p. 34ff.), Gordon did the reporting about Iraq’s purchase of aluminum 

tubes which were allegedly of a type used for nuclear weapons production, while Miller’s reporting 

continued drawing on a supposed Iraqi defector who had knowledge of Iraqi weapons programs. The day 

that the article was published, Dick Cheney appeared on television, citing the New York Times article as a 

source concerning Iraq’s dire threats to the U.S., and for weeks thereafter, Bush administration officials 

used the story to create fears of an Iraqi nuclear attack (see Boehlert, 2006, p. 223f.). 

 

It soon came out, however, that members of the U.S. intelligence community and international 

nuclear weapons monitoring officials were highly skeptical that the tubes were of nuclear weapons grade 

quality, and most believed that they were for conventional Iraqi weapons. One U.S. expert called Miller to 

tell her of widespread skepticism concerning the tubes, and a follow-up story “White House Lists Iraq 

Steps to Build Banned Weapons” by Miller and Gordon in the New York Times on September 13, 2002, 

acknowledged that there was a debate, but claimed that “it was the intelligence agencies’ unanimous view 

that the type of tubes that Iraq has been seeking are used to make such [nuclear weapons-grade] 

centrifuges.” While Miller and Gordon conceded that there was a debate, they claimed that skepticism was 

a minority view, an outright falsehood as it would turn out. 

 

Indeed, both the State Department and Energy Department contested this position at the time, 

as did the head of the International Atomic Energy Agency, Dr. Mohamed ElBaradei.16 Likewise, it was 

later revealed that the Iraqi defector who alleged secret Iraqi WMD programs and numerous Iraqi WMD 

production sites who Miller continued to rely on for her front page stories had failed lie detector tests and 

                                                 
15 See the detailed account of Judith Miller’s activities in Isikoff & Corn (2006) and Boehlert (2006), as 

well as the more condensed version in Rich (2006) and Ricks (2006). 
16 See Gordon (2003). As I noted during the lead-up to the 2003 war against Iraq on my BlogLeft, every 

claim by Bush administration officials concerning alleged Iraqi weapons of mass destruction, ties to Al 

Qaeda, and so forth were refuted by major U.S. government or international agency authorities (see the 

BlogLKeft archives at http://www.gseis.ucla.edu/courses/ed253a/blogger.php), accessed December 31, 

2007).  But this pattern of mendacity did not get coverage in the mainstream media, as every major Bush 

administration claim concerning Iraq WMD programs was trumpeted by an uncritical media (see Kellner, 

2005). 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 309 

was no longer taken seriously by intelligence agencies as a source of information (Isikoff & Corn, 2006, p. 

55ff.; Ricks, 2006, p. 55f.).  

 

It was not just Miller, however, who served as a conduit for Bush administration stories 

concerning Iraqi WMD programs, but the entire mainstream corporate media in the United States, 

including the New York Times and Washington Post. For example, based on an Iraqi exile’s claim that was 

later shown to be fallacious, the Washington Post’s Jim Hoagland wrote an op-ed piece claiming that Iraq 

trained terrorists in a Salman Pak site, and Patrick Tyler and John Taliabue maintained that “non-Iraqi 

Arabs had been given training in terrorism at this camp” (Isikoff & Corn, 2006, p. 54).17  

 

To grasp why the mainstream media fumbled so badly on Iraq and Bush administration claims, 

one might look at two retrospectives by the two major U.S. newspapers explaining why they failed so 

miserably in the run-up to Iraq. A retrospective done by the New York Times on May 26, 2004, “From the 

Editors” on “The Times and Iraq” acknowledged:  

 

We have found a number of instances of coverage that was not as rigorous as it should 

have been. In some cases, information that was controversial then, and seems 

questionable now, was insufficiently qualified or allowed to stand unchallenged. Looking 

back, we wish we had been more aggressive in re-examining the claims as new evidence 

emerged — or failed to emerge.18  

 

While the Times acknowledged mistakes and conceded that it should not have relied on Chalabi 

and the Iraqi National Congress (INC), it did not name Miller, even though she was author or co-author of 

most of the key flawed articles it mentioned in the report. Moreover, the Times’ editors in the following 

days defended Miller’s reporting, although, as we shall see below, eventually they were forced to fire her 

(Ricks, 2006, p. 385).19  

 

An August 12, 2004, retrospective in the Washington Post notes how they, too, failed in their 

journalistic responsibilities on alleged Iraqi WMDs, and admits to being overly accepting of Bush 

administration claims. The Post noted in their retrospective that from August 2002 through the March 12, 

2003 launch of the war, it had more than 140 front page stories that reproduced Bush administration 

rhetoric or positions on the war, such as “Cheney Says Iraqi Strike is Justified,” “War Cabinet Argues for 

                                                 
17 Note that both Hoagland and Tyler were involved in disseminating propaganda that helped legitimate 

Bush Senior’s sending troops to Saudi Arabia in the 1990-91 war on Iraq, as I indicate earlier in this 

study. 
18 From the Editors, “The Times and Iraq” is available at  

http://www.nytimes.com/2004/05/26/international/middleeast/26FTE_NOTE.html?ex=1167109200&en=c

8a6e5dfcb93fb27&ei=5070  (accessed December 21, 2006). 
19 Some days after the Times review, David Okrent, the new public editor assigned to self-critique the 

paper from within, named Judith Miller and Patrick Tyler as authors of the most egregious stories and 

criticized the editors for letting such bad journalism appear in the so-called “paper of record” (Ricks, 2006, 

pp. 383-384). 



310 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

Iraq Attack,” or “Bush Cites ‘Urgent Iraqi Threat.’” To be sure, the Post did publish more critical stories, 

such as a Thomas Ricks’ story, “Doubts,” or Walter Pincus stories that were skeptical of Bush 

administration claims, but they were relegated to the back pages of the paper.20  

 

The Washington Post retrospective also called attention to the dimension of pack journalism. Bob 

Woodward, who broke the Watergate story but later became largely a stenographer of power, told Howard 

Kurtz (2004) that: “It was risky for journalists to write anything that might look silly if weapons were 

ultimately found in Iraq. Alluding to the finding of the September 11 commission of a ‘groupthink’ among 

intelligence officials, Woodward said of the weapons coverage: ‘I think I was part of the groupthink’” 

(Kurtz, op. cit.).  

 

Unpacking this further, the groupthink, or pack journalism, admission points to the highly 

competitive nature of corporate media where no one dare gets out of line or stray too far from 

conventional wisdom, as their career would be endangered. But there is a related problem to groupthink, 

and that is flak from the right wing and attacks by the Bush administration. Howard Kurtz notes: 

 

 “Given The Post's reputation for helping topple the Nixon administration, some of those 

involved in the prewar coverage felt compelled to say the paper's shortcomings did not 

reflect any reticence about taking on the Bush White House. [Post reporter Dana] Priest 

noted, however, that skeptical stories usually triggered hate mail ‘questioning your 

patriotism and suggesting that you somehow be delivered into the hands of the 

terrorists’" (Kurtz, op. cit.). 

 

The Washington Post also admitted in their retrospective that: “We are inevitably the mouthpiece 

for whatever administration is in power. If the president stands up and says something, we report what 

the president said” (Kurtz, op. cit.). The Post did not admit that their Op-Ed team was also gung ho for 

Iraq and that columnists like Jim Hoagland, Michael Kelley, Charles Krautheimer, Robert Kagan, and their 

editorial page, had been largely pro-war and enthusiastically reproduced Bush administration claims 

concerning Iraq.21 The Post also did not indicate the extent of Bush administration influence over the 

media and the systematic way that the Bush administration intimidates critics, denies access to reporters 

who are too critical, and even threatens them and launches attacks against them.22 

                                                 
20 See Howard Kurtz, “The Post on WMDs: An Inside Story. Prewar Articles Questioning Threat Often 

Didn't Make Front Page.” Washington Post, August 12, 2004: A01. 
21 Boehlert notes that in February of 2003 alone, the Washington Post editorialized in favor of war nine 

times, while between “September 2002 and February 2003, the paper editorialized 26 times in favor of 

the war” (2006, p. 208). Boehlert also notes that a wide array of “new found liberal hawks” and others 

among the chattering class of pundits signed on for Bush-Cheney’s disastrous “preventive war” (ibid).   
22 On Bush administration intimation of journalists and strategies for managing news, see Schell (2004), 

Kellner (2005), and Boehlert (2006). 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 311 

The TV networks were even more propagandistic than the press in transmitting Bush/Cheney 

administration falsehoods concerning alleged Iraqi WMD and beating the war drums.23 In the highly 

competitive environment of cable television, with multiple networks needing to fill a 24/7 window with 

news, and with intense competition between the news divisions of the big corporate networks, there are  

strong pressures to capture audiences with exciting stories like a forthcoming conflict with Iraq.  

There are further corporate reasons why the TV networks were so pro-Bush/Cheney 

administration before, during, and at least for the first months after the Iraq invasion and occupation. 

There’s a dirty little secret that TV networks make money and win loyalty and viewership during war, so, 

on the whole, it is in the TV networks’ interest to go to war. Then, there is competition to become 

patriotic, because boosterism allegedly pulls in the largest audience and gets the least flax from fervently 

pro-war pundits and groups. Further, as is well known, the Fox network is a right-wing propaganda 

conduit, and NBC is owned by General Electric, one of the largest weapons producers (Brock, 2004), so 

certain network corporate and political interests in the Fox and NBC networks also promoted a bias toward 

war. 

In Lapdogs, Eric Boehlert (2006) claims that “timidity” was a major force in driving the 

comfortable members of the mainstream corporate media to support the invasion of Iraq and to not 

investigate what now appears as bogus claims concerning Iraqi weapons of mass destruction.24 Boehlert 

recounts the story of President Bush’s March 6, 2003, press conference where he admitted the event was 

“scripted” and only called on pre-selected, safe reporters, with none of the press corps questioning him on 

the upcoming war against Iraq (2006, 205f.). Boehlert documents how the mainstream corporate media 

largely supported the Iraq fiasco (212f.), how they failed to report antiwar views, either from Democrats 

or the peace movement (215ff.), and how they were conduits for the bogus claims of the Bush-Cheney 

administration during the lead-up to and through the opening years of the war.25 

                                                 
23 For shocking confirmation of how U.S. mainstream corporate broadcasting networks uncritically 

reproduced Bush-Cheney positions on the Iraq invasion and occupation and attacked critics and 

dissenters, see the documentary War Made Easy discussed in Note 5. 
24 In his media watchdog site www.dailyhowler.com, Bob Somerby goes further than Boehlert, arguing 

that the mainstream media elite are cowardly, incompetent, lazy, and complicit as well as timid. While 

Boehlert’s account of how the press rolled over for Bush from the Iraq war through early 2006 provides a 

wealth of material, drawn from his excellent reporting for Salon, he does not adequately acknowledge 

previous scholarship on the media and Bush/Cheney administration, nor does he seem to recognize or 

acknowledge previous formulations of some of his key categories. Kellner (2005) makes a distinction 

between the media as attack dogs against the Clinton administration and as lapdogs for the Bush-Cheney 

administration, contrasted to their normative role as watchdogs in classical democratic theory. Although 

Boehlert recognizes the useful reporting on David Brock’s web site Media Matters, he does not cite Brock’s 

book on The Republican Noise Machine (2004), although he uses Brock’s phrase as if it was his own 

(2006, p. 14). And while Boehlert mentions the impact of corporate conglomerate take-over of media, he 

does not pursue the topic or draw on the work of McChesney, Chomsky and Herman, or other radical 

media critics.  
25 Demonstration of these same claims is made in the documentary film War Made Easy cited in Note 4. 

See also the two-part PBS Frontline documentaries Bush’s War available on-line at 



312 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

In addition, the mainstream corporate media did not question the “Bush doctrine” of 

“preemptive” war or indicate that the Iraq invasion was in fact an illegal “preventive war,” that broke with 

the entirety of U.S. military tradition.26 Hence, in retrospect, the U.S. corporate media failed miserably in 

questioning Bush administration claims concerning Iraqi’s WMD and the dangers posed to the U.S. and the 

world, and it served as a propaganda conduit for the Bush administration’s rush to war in Iraq. 

The mainstream corporate media did not do any better when, in March 2003, the U.S. and U.K. 

invaded Iraq. More than 600 war correspondents were “embedded” with U.S. and U.K. troops, and the 

accompanying journalists were largely conduits for the Bush-Cheney administration and Pentagon 

propaganda. Being “embedded” meant that war correspondents accompanied divisions of the U.S. and 

U.K. troops invading Iraq and beamed back live pictures and first-person reports of, first, the triumphant 

blitzkrieg through Iraq, and then of the invading forces stalling and being subject to perilous 

counterattack, but eventually reaching Baghdad and overthrowing the Hussein government. 

A great debate emerged around the embedded reporters concerning whether journalists who 

depended on the protection of the U.S. and British military, lived with the troops, and signed papers 

agreeing to a rigorous set of restrictions on their reporting could be objective and critical of their 

protectors.27 From the beginning, it was clear that the embedded reporters were indeed “in bed with” their 

military escorts, and as the U.S. and Britain stormed into Iraq, the reporters presented exultant and 

triumphant accounts that trumped any paid propagandist. The embedded U.S. network television 

reporters were largely fervent cheerleaders and spinners for the U.S. and U.K. military and lost any 

veneer of objectivity. But as the blitzkrieg stalled, a sandstorm hit, and U.S. and British forces came under 

attack, the embedded reporters reflected genuine fear, helped capture the chaos of war, provided 

sometimes vivid accounts of the fighting, and occasionally deflated propaganda lies of the U.S. or U.K. 

military. 

Indeed, U.S. and British military discourse was exceptionally mendacious, as has happened so 

often in recent wars that are as much for public opinion and political agendas as for military goals. British 

and U.S. sources claimed during the first days into Iraq that the border port of Umm Qasar and major 

southern city of Basra were under coalition control, whereas TV images showed quite the opposite. When 

things went badly for U.S. and British forces on March 23, a story originated from an embedded reporter 

with the Jerusalem Post that a “huge” chemical weapons production facility was found, a story allegedly 

confirmed by a Pentagon source to the Fox TV military correspondent who quickly spread it through the 

                                                                                                                                                 
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/bushswar/ (accessed April 16, 2008). The Frontline Web site 

has a wealth of valuable materials on the war, including interviews with major participants and journalists 

who covered the war. 
26 As critics of the Bush-Cheney administration Iraq policy have indicated, the Iraq invasion was really a 

“preventive war” in that there was no imminent threat or clear and present danger to the United States. 

Whereas “preemptive war” is grounded in international law, “preventive war” would be a sharp departure 

from previous U.S. military doctrine and is akin to the Japanese attack on Pearl Harbor. On “preventive 

war,” see Keller & Mitchell (2006) and Kellner (2007). 
27 On embedded reporters in the U.K., see Tumber, 2004, p. 190ff. For examples in many countries, see 

studies in Korte & Tonn, 2007. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 313 

U.S. media (the BBC was skeptical from the beginning, as it turned out rightly, since the report was 

bogus).28  

When U.S. officials denied that they were responsible for major civilian atrocities in two Baghdad 

bombings during the week of March 24, reporters on the scene described witnesses to U.S. airplanes 

flying overhead and in one case found pieces of a missile with U.S. markings and numbers on it. And after 

a suicide bombing killed four U.S. troops at a checkpoint in late March, U.S. soldiers fired on a vehicle that 

ran a checkpoint and killed seven civilians. The U.S. military claimed that it had fired a warning shot, but a 

Washington Post reporter on the scene reported that a senior U.S. military official had shouted to a 

younger soldier to fire a warning shot first and then yelled that “you [expletive] killed them” when he 

failed to do so. Embedded newspaper reporters also often provided more vivid accounts of “friendly fire” 

and other mishaps, getting their information from troops on the ground and on the site, instead of from 

military spinners who tended to be propagandists.29 

After major wars, there are inevitable books by journalists who covered the events, as well as by 

soldiers, military historians, and other writers describing the background, battles, trajectories, role of the 

media, outcomes, and other topics. During the current war, there are already memoirs by soldiers and 

embedded journalists, as well as military histories and the critical versions cited above with titles like 

Fiasco (Ricks, 2006), Hubris (Isikoff & Corn, 2006), The Greatest Story Ever Sold (Rich, 2006), and State 

of Denial (Woodruff, 2006). 

 

Of the works by embedded reporters, Evan Wright’s Generation Kill (2004) is the most revealing 

and celebrated, while Nathaniel Fick’s One Bullet Away: The Making of a Marine Officer (2005) is one of 

the best accounts of first-hand fighting by a soldier.30 Wright was assigned by Rolling Stone to cover the 

Iraq invasion first-hand and he was embedded with the Marines of the First Recon Battalion, which was 

one of the first units that crossed the Kuwait border to invade Iraq. First Recon engaged in ferocious 

battles during the early weeks of the invasion up to Baghdad, giving Wright a first-person perspective on 

the initial stages of the war and the destruction of Iraqi villages and towns en route. By chance, Wright 

was assigned to Fick’s unit, and the two books together provide an excellent account of the opening 

stages of the rush to Baghdad and U.S. occupation much more detailed, critical, and compelling than 

either the U.S. corporate media or later historians. 

                                                 
28 Soon after, British and then U.S. military sources affirmed that the site was not a chemical weapons 

production or storage facility. For a critique of a series of “smoking gun” discoveries of weapons of mass 

destruction facilities and their subsequent debunking, see Jake Tapper, “WMD, MIA?” Salon (April 16, 

2003) and “Angry Allies” Salon (May 30, 2003). 
29 On the Baghdad bombings, see the reporting of Robert Fisk in the London Independent (collected at 

http://www.robert-fisk.com/home_page.htm; accessed December 21, 2006).  For the story that 

questioned official U.S. military accounts of the checking shootings of a civilian family, see William 

Branigin, “A Gruesome Scene on Highway 9,” Washington Post (April 1, 2003: A01). 
30 Watkins won a National Magazine Award for the series of articles that appeared in Rolling Stone that 

provide the basis of the book and it was on People’s Top 10 Books of the Year list. Fick won the Barnes 

and Noble Discover Award and was selected as a Best Book of the Year by the Washington Post. Both 

books are discussed and extolled in Massing 2007, which I draw on below. 



314 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

 

In an outstanding review article on Wright and Fick’s accounts, drawing on many other recently 

published books by soldiers, Michael Massing (2007) argues that these first-person testimonies provide 

much more lively and vivid accounts of the Iraq war than official military historians, especially of the more 

brutal and violent aspects of the Iraq invasion and occupation. Massing makes a telling comparison 

between Wright’s and Fick’s accounts of the early battles leading into Baghdad and the fight for Baghdad 

itself,  contrasted to an official military history like Cobra II: The Inside Story of the Invasion and 

Occupation of Iraq by Michael Gordon, a New York Times reporter who co-penned, with Judith Miller, some 

of the shameful stories about Iraqi WMD described above, and General Bernard Trainor, a retired 

Pentagon insider and military historian who frequently served as a network commentator. While the latter 

criticizes some of the “grievous errors” that the Bush-Cheney administration and Pentagon made in 

planning the war, Massing notes that: 

Yet when it comes to describing the invasion itself, their writing is oddly bloodless. 

Attacks tend to be referred to in a fleeting blur of acronym-laden aircraft and tanks, 

armored vehicles and munitions, with acts of destruction sequestered in brief 

euphemistic phrases. Here are some examples from the book (with emphases added): 

 

• As Sanderson's battalion prepared to advance up Highway I, it came under 

Iraqi artillery fire. Within minutes, Lieutenant Colonel Doug Harding unleashed 

a barrage of lethal counterfire. This was the first significant artillery duel of the 

war. The Americans got the better of the exchange, suppressing Iraqi fire for 

the time being. 

 

• McElhiney realized he would have to fight in close quarters and destroy the 

Iraqi air defenses one at a time. Using 30mm guns and rockets, he took out the 

mosque. 

 

• The regiment's 2nd LAR and Recon moved on the town border, which was 

skillfully and tenaciously defended. Covered by Cobras, the Marines headed 

north to the town from the western side of the Gharraf River, paralleling 

Highway 7. Craparotta's 3/1 moved up and . . . cleared the town. 

 

The town referred to in this last passage is Muwaffaqiyah — the same place Wright describes as 

having been partly flattened by the Marines. The brief, bald description in Cobra II of Muwaffaqiyah as 

being "cleared" conveys none of the horror, devastation, and death that, according to Generation Kill, 

accompanied the attack. Unlike Wright, Gordon and Trainor were not present for the attack. In seeking to 

reconstruct it, they relied heavily on interviews with the soldiers who carried it out and who had little 

incentive to dwell on the unarmed Iraqis who might have died as a result of their actions. Written from the 

perspective of those planning and executing the invasion, Cobra II — like so many other accounts — tells 

us little of what it was like to be on the receiving end of the violence.31 

                                                 
31 See Massing, 2007. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 315 

 

In his book on Vietnam, J. William Gibson (1987) contrasts the “warriors’ knowledge”  gleaned 

from soldiers on the ground compared with official reports from the military or political sources. As noted, 

some soldiers have already written first-rate books on Iraq, and Wright’s Killing Time can be compared 

with Michael Herr’s Vietnam book Dispatches (1977) as an illuminating journalistic account by a reporter 

embedded during some of the fiercest fighting in the battle for Iraq.32 Wright shares Herr’s vivid writing 

style, his pungent observations, his close and sympathetic relationships with the troops, and his critical 

insights into the conduct of the war, while generally taking the young soldiers’ side against their officers. 

While this is not a major theme of his book, Wright provides a telling look at the gung ho and militarist 

bias of the U.S. press corps on the eve of the Iraq war: “When I watched the broadcast of Colin Powell 

making the case for war to the UN, I was aboard a Navy ship in the Gulf with a group of American 

reporters who cheered whenever Powell enumerated another point building the case for invasion. They 

booed when European diplomats presented their rebuttals. Being among reporters here has sometimes 

felt like the buildup to a big game, Team USA versus The World” (2004, p. 15). 

 

Wright and Fick provide much more graphic views of the violent invasion of Iraq in March 2003, 

its destruction of hamlets and villages, and the chaos of a country thrown into barbarism than the more 

sanitized official U.S. media and government accounts. The embedded journalist and young officer both 

put on display the hegemonic aggressive hypermasculinism long associated with the military, although 

both end up questioning this ideal and reveal the ambivalence toward war of many of the soldiers.33  

 

 Hence, the embedded and other reporters on the site could provide documentation of the more 

raw and brutal aspects of war through telling accounts that often put in question official versions of the 

events, as well as propaganda and military spin. But since every posting and broadcast of the embedded 

correspondences was censored by the U.S. military, it was the independent “unilateral” journalists like 

Robert Fiske, or Patrick Cockburn, of the British Independent, who provided some of the most accurate 

accounts of the horrors of the war and the U.S. and UK military mishaps during the war itself. Thus, on 

the whole, the embedded journalists were largely propagandists who often outdid the Pentagon and Bush 

administration in spinning the message of the moment. 

Moreover, the U.S. broadcast networks, overall, tended to be more embedded in the Pentagon 

and Bush administration than the reporters in the field and print journalists. The military commentators on 

all networks provided little more than the Pentagon spin of the moment and often repeated gross lies and 

propaganda, as in the examples mentioned above concerning the U.S. bombing of civilians or the 

checkpoint shooting of innocents. Entire networks like Fox and the NBC cable networks provided little but 

propaganda and one-sided patriotism, as did, for the most part, CNN. All these 24/7 cable networks, as 

well as the big three U.S. broadcasting networks, tended to provide highly sanitized views of the war, 

rarely showing Iraqi casualties, thus producing a view of the war totally different than that shown in other 

parts of the world (Kellner, 2005). 

                                                 
32 For an account of Michael Herr’s Dispatches and its representation of Vietnam, see Kellner, 2000; for 

a comparison between Herr and Wright’s war reporting, see Tonn, 2007. 
33 On hypermasculinism and its alternatives, see Kellner, 2008. 



316 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

The embedding system was evidently a propaganda success, as the embedded journalists tended 

to identify with troops, and were often dependent upon them for their survival. Moreover, embedded 

reporting was inevitably from the perspective of the U.S. or U.K. troops, and while there were some 

critical reports, journalists were forbidden to show dead bodies of either U.S. and U.K. troops or Iraqis. So 

while the embedded system increased information and provided access to at least some battlefields, it 

also shaped the information and presentation and constricted access, as there were a limited amount of 

embedded reporters in a small number of military units. At best, it showed some fragments of the war.  

 

Yet reporting in Iraq was dangerous and 92 reporters were killed by 2006, with a record 32 killed 

in 2006, the largest number of journalists killed in a single country since the Committee to Protect 

Journalists started compiling statistics 25 years ago.34 Early in the war, on the way to Baghdad, two U.S. 

embedded reporters were killed, David Bloom of NBC and the hawkish Michael Kelly, a Washington Post 

columnist. It was especially dangerous for independent and non-U.S. journalists. There had been deadly 

(accidental?) attacks by U.S. forces on Al Jazeera and the BBC office in Afghanistan, as well as a lethal 

attack on the Al Jazeera office in Baghdad, documented in the film Control Room (2004), which has helped 

to fuel a controversy whether they were targeted.35 There were also attacks by U.S. troops on the 

Palestine Hotel in Baghdad and other sites where western journalists were staying (Kellner, 2005).  

 

As the insurgency intensified, there were a large number of reporters killed or seriously wounded 

in Iraq, including Bob Woodward of ABC and Kimberly Dozier of CBS; in the latter attack on a CBS crew by 

Iraqi insurgents, four people were killed, including two veteran journalists (see Kurtz, 2007, p. 80ff. & p. 

191ff.).36  

                                                 
34 See Katharine Mieszkowski, “The deadliest year for journalists in Iraq,” Salon, December 01, 2006 at  

http://www.salon.com/politics/war_room/print.html (accessed December 21, 2006) and the Committee to 

Protect Journalist report at http://cpj.org/Briefings/2006/killed_06/killed_06.html (accessed December 21, 

2006).  
35 The highly respected historian of war correspondents Phillip Knightley was skeptical of U.S. claims 

that they did not target journalists in the Iraq war, writing: “I believe that the traditional relationship 

between the military and the media — one of restrained hostility — has broken down, and that the U.S. 

administration, in keeping with its new foreign policy, has decided that its attitude to war correspondents 

is the same as that set out by president Bush when declaring war on terrorists: ‘You’re either with us or 

you’re against us’” (Knightley in Miller, 2004. p. 100). 
36 A December 21, 2006 Associated Press brief explains the close relation between embedded reporters 

and the military:  

 

A recovering Kimberly Dozier, the CBS News reporter seriously wounded by a car bomb 

in Iraq on May 29, expressed gratitude this week to the U.S. military personnel who 

saved her life. Dozier, still undergoing therapy in New Zealand to repair legs shattered 

by shrapnel, posted a story about her recovery, "Emerging From a Nightmare," on the 

CBS News Web site. "The U.S. military treated me as one of its own, saving my life a 

few times over, with the best people, the best training and the best equipment," she 

wrote. See http://www.latimes.com/news/nationworld/iraq/complete/la-et-



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 317 

As noted, embedded TV journalists tended to be propagandists for the Bush/Cheney 

administration, especially Fox News reporters like Shephard Smith, Oliver North, and veteran tabloid 

journalist Geraldo Rivera (Geraldo, however, was chastised and returned home when he drew a map on 

the sand on live television, revealing the position of U.S. troops). Among print journalists, no doubt the 

most extreme propagandist among the embedded war correspondents was Judith Miller, who, before the 

war in Iraq, published countless reports of Iraqi WMDs, all of which turned out to be bogus. In April 2003, 

Miller was embedded with the U.S. Military WMD search team, Mobile Exploitation Team (MET) Alpha. 

Given top security clearance, she was a favorite of Pentagon and Bush/Cheney administration forces who 

continued to feed her information which she reproduced concerning Iraqi WMDs (see Isikoff & Corn, 2006, 

p. 215ff.; Ricks, 2006, p. 382f.; Boehlert, 2006, p. 225f.).  

 

On April 21, 2003, the New York Times published a story by Miller on a big WMD scoop: “Illicit 

Arms Kept Till Eve of War, an Iraqi Scientist is Said to Assert.” Miller reported that a man in a baseball cap 

who claimed to be an Iraqi scientist asserted that just before the war, Iraq had destroyed some WMDs and 

moved some to Syria, but that he could lead the U.S. to supplies of material that were building blocks of 

Iraqi WMD programs. He also asserted that Iraq had been cooperating with Al Qaeda on weapons 

programs and that he had buried some weapons himself. Later it came out that this alleged “defector” and 

“Iraqi scientist” was a fraud, like her earlier Iraqi WMD sources. 

 

Yet Miller continued to endow Chalabi and the Iraqi National Congress with great credibility. 

Shortly after her April 21 story, she had a follow-up story claiming that the Iraqi defector had led MET to 

change its working strategy, from searching sites to attempting to find people who had worked on Iraq 

WMD programs, a project that would be aided by Chalabi and the INC (Miller, 2003c). The next day, Miller 

released another startling report, “U.S.-Led Forces Occupy Baghdad Complex Filled with Chemical 

Agents,” claiming that yet another site with Iraqi chemical weapons had been found, with the added detail 

that Iraqi “scientists are suspected of having tested unconventional agents on dogs within the past year, 

according to military officers and weapons experts” (Miller, 2003d). 

 

Once again, Miller’s story turned out to be totally bogus, but with this series of reporting, that 

had the imprimatur of the New York Times, it is not surprising that months after the invasion, large 

numbers of people polled believed that the U.S. had found Iraqi WMD, as Miller’s and other reports of 

supposed findings of Iraqi WMD were broadly circulated through the media.37  

                                                                                                                                                 
quick23.3dec23,1,6205453,print.story?coll=la-iraq-complete) (accessed December 21, 

2006).  Later when a CBS executive flew to Germany to check out Dozier’s medical 

condition, he profusely thanked a young man, also shot, who had helped her get medical 

attention, nothing: “’We’ll never be able to repay the debt of gratitude to the military for 

what you did for Kimberly . . .’” “’We think of her as one of us, sir,’ the solider said” 

(Kurtz, 2007, p. 193). 
37 The University of Maryland World Public Opinion site indicates that heavy television watchers were the 

least informed on Iraq and tended to falsely believe in connections between Iraq, WMD, and Al Qaeda, 

long after these claims were disapproved, and that those who were heavy Fox viewers were least 

informed; see the site at 



318 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

 

Miller would soon find herself, however, on the outs with the U.S. military. When MET Alpha was 

ordered to leave Baghdad to search for weapons in a town south of the capital, Miller was furious and 

bombarded U.S. officials with calls and e-mails, insisting that they stay in Baghdad and work with Chalabi 

on sourcing Iraqis who had supposedly worked on WMD programs. The imperious Miller allegedly got her 

way and was able to convince MET to postpone leaving Baghdad and to work closely with Chalabi to find 

Iraqis who had worked on WMD programs, but their inability to find any compelling evidence eventually 

led the Pentagon to sour on Miller (Isikoff & Corn 2006, p. 215ff.).  

 

On May 28, 2003, the CIA released a report indicating that a tractor trailer outfitted with material 

to produce biological weapons confirmed an important claim that the Bush administration, and, in his UN 

speech, Colin Powell had made before the war. In a report filed just before leaving Iraq, Miller (2003e) 

maintained this was the “smoking gun,” an assertion that the Bush administration, including the president, 

made over the next days, until this “finding” too was discredited (Isikoff & Corn 2006, p. 226ff.; Ricks. 

2006, p. 382f.).  

 

After returning to the U.S. in late May 2003, Miller found that she was the target of immense 

public anger for her prewar reports of Iraqi WMD programs that turned out to be groundless, and she 

convinced the Times to allow her to escape this embarrassing situation by returning to Iraq in June. But 

she filed nothing of significance on her return, and clashed with the Bush/Cheney administration chief of 

public affairs for Central Command, Jim Wilkinson, leading to her to being thrown out of the country. Upon 

her return to the U.S., her two protectors at the New York Times had themselves resigned in disgrace in 

the aftermath of the Jayson Blair scandal, in which a young Times reporter had published a series of 

bogus stories (Isikoff & Corn 2006, p. 246ff.). 

 

Continuing her interest in Iraqi WMD stories, Miller had fateful meetings with Dick Cheney’s Chief 

of Staff, Scooter Libby, in Summer 2003. Libby and the Bush White House were engaged in a ferocious 

battle against Joe Wilson, the former acting embassy chief in Baghdad during the August 1990 crisis after 

Iraq’s invasion of Kuwait. As I reported at the time in my 1992 book The Persian Gulf TV War (1992) and 

discussed above, Wilson was the last U.S. official to negotiate with Saddam Hussein before the first U.S.-

Iraq war in 1991, and his meeting was used by Patrick Tyler in a Washington Post story that spread 

throughout the U.S. media which legitimated sending U.S. troops to Saudi Arabia, as if Hussein was 

threatening to invade the country. Wilson had been awarded for his service by President George H. W. 

Bush and had served in African embassies under the Bush and Clinton administrations (Wilson, 2004). 

Now, however, he was at the receiving end of a fierce attack by the Bush administration because of a New 

York Times op-ed piece he’d written, questioning Bush administration claims concerning Iraqi nuclear 

programs (Wilson, 2003). 

 

Given his Iraqi and African experience, Wilson had been sent to Niger, where he’d served as 

ambassador, to investigate where Niger was providing “yellow cake” uranium to Iraq, which could be used 

                                                                                                                                                 
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/international_security_bt/102.php?nid=&id=&pnt=102&lb

=brusc (accessed December 21, 2006).  



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 319 

to produce nuclear weapons. In the build-up to the Bush Junior Iraq war of choice, new stories were 

circulating claiming that Iraq was buying “yellow cake” from Niger. Because of his previous experience, 

and perhaps because his wife, Valerie Plame, was an undercover CIA agent, Wilson was again sent to 

Niger in 2002 to investigate whether Iraq was indeed purchasing uranium quality “yellowcake” from Niger 

that could be used in nuclear weapons.38 Both the Bush/Cheney administration and the British government 

were alleging at the time that Iraq was purchasing material from Niger that could be used in constructing 

nuclear weapons, and that this was damning proof that they had an active nuclear weapons program. 

 

Wilson returned from Niger with a report that there was no credible evidence that Iraq was 

purchasing nuclear material from the country, and soon after, some documents that allegedly validated 

the transaction, which were a source of U.S. and U.K. intelligence reports, were revealed to be fraudulent 

(Isikoff & Corn 2006, p. 98ff.). However, in his 2003 State of the Union speech, George W. Bush repeated 

the allegation and Wilson was steamed, believing that his report was being ignored, or the Bush/Cheney 

administration was simply lying.39 After revealing his suspicions to journalists, Wilson (2003) published an 

op-ed piece on July 6, 2003, in the New York Times that exposed the continued fallacious claim concerning 

the Niger story.  

 

In retaliation against Wilson in classic Karl Rove/George W. Bush fashion, the former ambassador 

was fiercely attacked in the mainstream corporate media, and his CIA undercover agent wife, Valerie 

Plame, was outed when it was reported that Wilson’s wife in the CIA had arranged for him to be sent on 

the Niger mission. The incident unleashed a federal investigation under prosecutor Patrick Fitzgerald with 

intense focus on White House officials, especially Dick Cheney’s Chief of Staff Scooter Libby and Karl Rove, 

as well as the reporters who they spoke to who might have been leaked the source; an Intelligence Agent 

identity protection act made it a crime for government officials to reveal uncover agents, and since 

columnist Robert Novak had mentioned Plame in a story on Wilson, an intense investigation was underway 

to see which White House officials had leaked Plame’s identity to the media and which reporters they had 

spoken to.  

Although she never wrote on the story, Judith Miller was one of the reporters who had spoken to 

Scooter Libby, a central focus of the investigation who was eventually indicted. The New York Times and 

Miller, however, refused to testify initially concerning Miller’s conversations with Libby, using a First 

Amendment defense that journalists’ sources should not have to be revealed. Other journalists caved in, 

                                                 
38 A tremendous controversy and ongoing political-legal battle would emerge concerning whether 

Wilson’s wife Valerie Plame had indeed initiated Wilson’s trip or merely suggested that he talk to agency 

people about Niger and Iraq because of his earlier experience. One of the major scandals of the Bush 

administration erupted when top Bush administration officials “outed” Ms. Plame/Wilson as a CIA agent, as 

part of a ferocious attack on Wilson who was suggesting that the Bush administration was lying in their 

claims concerning an alleged Iraqi nuclear weapons program. For Wilson’s take on the incident, see his 

biography (2004), and for a detailed and judicious overview of the entire affair, not yet resolved, see 

Isikoff & Corn, 2006. 
39 On the politics of lying in the Bush-Cheney administration, see Kellner, 2007. 



320 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

but Miller hung tough and was jailed for 85 days until Libby finally gave her permission to discuss their 

conversation with the federal prosecutor. 

 

Thus, the major propagandist for the Bush administration Iraq invasion emerged from jail a First 

Amendment martyr, but lingering animosity toward Miller for her shoddy Iraq WMD reporting, failure to 

reveal crucial facts about her Iraq reporting and her connection with Libby to her Times editors, and other 

conflicts with her bosses, led to her leaving the paper in November 2005 (Isikoff & Corn, 2006, p. 416; 

Ricks, 2006, p. 384f.).  

 

Alternative Media, New Media, and the Contradictions of U.S. Journalism 

 

And so it was that Joseph Wilson played a key role in the Iraq adventures of two Bush 

administrations, while Judith Miller fell from superstar diva reporter to become the most discredited 

journalist of her generation and a major villain in the Bush-Cheney administration effort to sell a 

disastrous Iraq war on the basis of a bed of lies. On the whole, during the Bush-Cheney administration, 

the corporate media failed to investigate, in any depth, the scandals of Bush and Cheney, their bogus 

claims over weapons of mass destruction in Iraq, their systemic assaults on U.S. democracy, the 

destructive consequences of their domestic and foreign politics, and their systematically mendacious 

discourse throughout four years of governing and the 2004 election period (Kellner, 2005; Boehlert, 2006; 

Rich, 2006; Gore, 2007). Hence, although the media were attack dogs during the Clinton era, they 

became lap dogs during the Bush-Cheney era and have largely abandoned their role as watchdogs 

investigating economic and political scandal and corruption in the public interest, thus aggravating a crisis 

of democracy in the United States (Kellner, 2005). 

 

In regard to the Bush/Cheney Iraq war of 2003-, while the mainstream corporate media were 

initially a source of propaganda for Bush administration and Pentagon claims concerning Iraqi WMD, ties 

to Al Qaeda, and other (non-existent) threats to the U.S., alternative and new media were a source of 

critical information that questioned every single claim that the Bush/Cheney administration and its 

supporters made concerning Iraqi threats before, during, and after the war. The 2003 war against Iraq 

unfolded the debut of on-line journalists like Salam Pax and Riverbend, Iraqis who wrote web reports 

directly from Iraq that gave an unvarnished picture from the beginning that contrasted with the initially 

triumphalist and sanitized reporting of the U.S. corporate media.  

 

The Iraq conflict also saw the rise of military blogs, or milblogs, in which U.S. military personnel 

gave first-hand accounts of their activities, as well as an intensification of warblogs, in which bloggers 

spent the day at home, or perhaps surreptitiously at work, offering first-person accounts if they were in 

the war zone, or surfing the Internet and posting a variety of news, information, and comments, ranging 

from the antiwar left to the pro-war right.40 Political blogs and Internet Web sites like Juan Cole’s Informed 

                                                 
40 On warblogs and milblogs, see Roering, 2007. As Roering notes, some of the early war and milbogs 

have now been published as books; for a much discussed milblog turned into a book, see Buzzell (2005). 

The two best known warblogs from Iraq include Pax, 2003 and Riverbend, 2006. Massing (2008) provides 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 321 

Comment (http://www.juancole.com/) and my own BloLleft 

(http://www.gseis.ucla.edu/courses/ed253a/blogger.php) collected critical news and commentary 

throughout the war and continue to the present, as the debate persists in the U.S. and globally over U.S. 

policy in Iraq.  

 

The differences between audiences getting their information from alternative media versus the 

U.S. corporate media have been highly significant. Those relying on the latter on Iraq were largely 

absorbing Bush/Cheney administration propaganda, and turned out to be worse-informed than those who 

sought alternative information from the Internet and new media.41 It is a major contradiction of the 

current U.S. media and political situation that at a time when there are more information sources than at 

any point in history, the majority rely on television and inadequate news sources and are thus under- or 

misinformed. 

 

Yet the hegemony of traditional media is being challenged by emergent digital technologies and 

new media. Indeed, new digital cameras and video also played a key role in the Iraq media spectacle, 

especially as it unfolded during the violent and controversial period of the occupation, insurgency (Kellner, 

2005), and, some would claim, civil war, turbulence which is continuing as I write in early 2008. For 

instance, the photos that were at the center of the Abu Ghraib scandal originated in digital pictures taken 

by troops themselves that were eventually circulated over the internet and given to CBS News and 

investigative reporter Seymour Hersh (see Hersh, 2004 and Kellner, 2005). When the photos were 

broadcast throughout the world in 2004,42 they constituted one of the great media spectacles and scandals 

of the war, one that raised serious questions concerning the U.S. invasion and occupation of Iraq.  

 

Other scandalous photos and video circulated through the global circuits of communication, 

including a story and pictures of U.S. troops committing atrocities at Haditha, Iraq. In what is emerging as 

one of the major  atrocities of the U.S. invasion and occupation of Iraq, U.S. Marines were accused of 

killing 24 innocent villagers on November 19, 2005, to obtain revenge for one of their unit who was killed 

by a roadside bomb. The troops were accused of shooting four Iraqis and a taxi driver, and then attacking 

nearby houses where many of the civilian occupants were killed. At first, the Marines claimed that 15 

civilians were initially killed by a bomb blast and eight insurgents were killed in a fire fight. Local residents 

contested the story, claiming the villagers who were attacked were innocent, and a young Iraqi had video 

                                                                                                                                                 
a detailed analysis of McClatchy Newspapers “Inside Iraq” blog in which Iraqis report on their everyday life 

and problems, a topic that Massing notes is increasingly ignored in the U.S. corporate media. 
41 See Note 37. 
42 See the dossier and accompanying texts on the photos in Salon at 

http://www.salon.com/news/abu_ghraib/2006/03/14/introduction/index.html (accessed December 21, 

2006). Bennett et al., (2007) document how after the initial shock of the release of the photos the Bush-

Cheney administration and Pentagon tended to frame the story that was shorn of its potential critical 

impact. 



322 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

footage of the homes where the killings allegedly took place and in the morgue where the bodies were 

deposited, indicating execution-style, close-up shooting.43  

 

While the episode was ignored by the mainstream media, TIME magazine published a story in 

March 2006 on the massacre (McGirk, 2006). After a Congressional hearing and discussion in Congress, 

when Congressman Jack Murtha (D-PA) said that the incident was illustrative of the pressures that young 

American troops were subjected to who were untrained to be policemen in a violent and dangerous 

situation where they were not wanted, the story made the covers of Time and Newsweek in their June 4, 

2006, editions.44 In December 2006, the marines were officially charged with multiple counts of murder, 

setting up what might be the highest profile atrocity prosecution of the Iraq war.45   

 

Many documentary films have been made during the current Iraq war, using hand-held digital 

video, some shot by soldiers or Iraqis.46 Soldiers found their war experiences in Iraq portrayed in a cycle 

of cinéma vérité films. As Susan L. Carruthers suggests, a number of the early Iraq documentaries “align 

sights with the U.S. military,” and show the war from their experience and perspective, while another 

group “strives to convey the texture of everyday life under occupation for ordinary, and extraordinary, 

Iraqis.”47 The former category includes Michael Atucker and Petra Epperlein’s Gunner Palace (2005), which 

uses humor, insight, and humanity to depict the inappropriateness and dangers of the U.S. occupation of 

Iraq, by portraying a U.S. group of troops, operating out of one of Saddam Hussein’s palaces (hence the 

title). In ironic juxtapositions, the film takes viewers from watching U.S. troops swimming in an opulent 

pool to breaking into the houses of suspected insurgents, terrifying their inhabitants, and engaging in 

fights with anti-American forces. 

 

Garrett Scott and Ian Olds’s Operation Dreamland (2005) is a product of the filmmaker’s 

embedding within the 82nd Airbourne’s Alpha Company, stationed in a former resort outside Fallujah, 

                                                 
43 See Perry & Barnes, 2006 and “Video Taken By Journalism Student Key as 12 Americans Face War 

Crimes Probe in Iraq,” Associated Press, March 20, 2006 at 

http://www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1002199897 

(accessed June 30, 2007). Photos taken by a U.S. military investigation team also put in question the 

Marines initial story; see the sources in Note 45.. 
44 See Ghosh, 2006 & Duffy 2006p; Thomas & Johnson, 2006; and the account by TIME magazine 

correspondent Tim McGirk who first reported the story at 

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/haditha/themes/media.html.  See also the later discussion in 

Kurtz, 2007, p. 190f. 
45 See White, 2007. So far no scholarly treatise has been written on the Haditha killings, although there 

is a very detailed Wikipedia entry with key known facts of the case and conflicting interpretations; see 

“Haditha Killings” http://en.wikipedia.org/wiki/Haditha_killings (accessed April 18, 2008). In addition, 

there is an excellent 2008 PBS  Frontline documentary “Rules of Engagement” on the incident accessible 

on-line at http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/haditha/ (accessed April 16, 2008). 
46 For a comprehensive study of Iraq documentary and fiction films during what I call a “Golden Age of 

Documentary,” see Kellner, forthcoming. 
47 Susan L. Carruthers, “Say Cheese! Operation Iraqi Freedom on Film,” Cineaste (Winter, 2006), p. 31. 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 323 

ironically called “Dreamland.” The film depicts the U.S. troops’ experience of one of the most hostile and 

violent parts of Iraq, opening with the company arriving in Fallujah in January 2004. At first, soldiers go 

on patrol and talk about why they joined the military and future job prospects. A variety and cultural 

diversity of soldiers are presented, breaking stereotypes that U.S. troops are monolithically pro-war and 

militarist. Yet as the soldiers are exposed to more hostility and violence, they became critical of the U.S. 

invasion and occupation, as well as antagonistic toward the Iraqis. As the troops break into houses 

seeking weapons and insurgents, we see children and women cowering in the background, men are 

pushed around and sometimes made to lay down on the floor, and are at other times handcuffed and 

taken away from their families, obviously producing a climate of hostility. One scene is shot in a night-

vision phosphorescent green, and the eyes of the U.S. soldier and the Iraqis glow as aliens, poignant 

images that make clear how the two sides appear as monsters and aliens to each other.  

 

The documentary ends on an ambiguous note with titles indicating that Alpha Company was 

replaced by Marines in March who fought vicious battles and then were forced to abandon Fallujah to 

insurgents. Other titles recount how the Marines returned in November to retake the city, and a few 

glimpses of the wreckage of the city capture the extent of its devastation, raising questions about the 

destructive effects of the U.S. intervention. 

 

Some documentaries focused on specific units of U.S. National Guard soldiers and their Iraq 

experiences. Brent and Craig Renaud’s Off to War (2005) follows a small group of Guardsmen from the 

Arkansas town of Clarksville from their October 2003 deployment to Fort Hood and then Iraq through their 

18-month tour of duty.48 The troops are a diverse lot with a bevy of different opinions about the war, 

some of which change after they arrive in-country. Using a reality TV-series format, but more restrained, 

probing, and reflective, the series puts a human face on the tremendous sacrifices that U.S. soldiers and 

guardsmen are undergoing in Iraq. The series shows the Arkansas guardsmen receiving inadequate 

training and getting Vietnam-era equipment, suddenly finding themselves in violent combat situations for 

which they are not prepared. 

 

When asked why they were sent to Iraq, the troops at first were hard-pressed to answer, with a 

couple of men claiming that “they killed a lot of our people,” and others agreed, referring to false claims 

that Iraq was involved in 9/11. As the months go by and members of their unit are killed or maimed, as 

marriages disintegrate, and folks on the home front and some of the guardsmen are torn with anguish, 

the series makes clear the price paid by ordinary citizens for Bush-Cheney administration blunders.  

                                                 
48 The initial release to film festivals in 2005 of Off to War portrayed the first month of their deployment 

while a multi-episode Discovery Channel series showed the entire 18 months, now available on DVD on 

four disks. User comments on the “Internet Movie Data Base” from families of troops are generally 

positive, claiming that the documentary “allows a non-biased, first person account, of what's happening to 

these men . . . .  'Off to War’ is the closest you're going to get to experiencing a tour of duty in Iraq 

without actually serving.” Others claim, however, that the soldiers complain too much and that the series 

has an antiwar bias, arguments contested by other viewers who claim that soldiers always gripe and that 

the series captures the reality of the guardsmen’s Iraq experiences and the anguish of relatives at home; 

see the User’s Comments at http://www.imdb.com/title/tt0455986/usercomments.  



324 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

 

In Deborah Scranton’s The War Tapes (2006), three New Hampshire national guardsmen use 

digital cameras provided them by the filmmaker to catch the experience of the strangeness of occupying a 

country they do not understand and confronting constant hostility that they do not grasp. After declining 

an invitation to be an embedded journalist with the New Hampshire National Guard, Scranton negotiated a 

deal whereby a number of guardsmen would be given digital cameras and volunteer to send footage via 

the Internet to be compiled and edited.49 Fog of War (2003) producer Robert May and Hoop Dreams 

(1994) creator Steve James joined the project, and after a year of editing the more than 800 hours of 

footage, the film was premiered at the Tribeca Film Festival, where it was awarded Best Documentary. 

 

Assigned to serve in Fallujah in March 2004, the guardsman arrived just before insurgents hung 

up the burned bodies of several U.S. war contractors and the U.S. responded with fierce military force, 

providing a follow-up to the documentation of Operation Dreamland.50 Assigned to Camp Anaconda in the 

Sunni triangle, footage in The War Tapes shows the guardsmen escorting Halliburton supply trucks, 

patrolling local neighborhoods, and hanging out during downtime. The film includes footage of their 

families and their homecoming and has the troops reflect throughout on their war experiences.  

 

One of the soldiers notes that Halliburton is Dick Cheney’s old company, and the film makes clear 

that contracts for Bush-Cheney administration cronies is one of the driving forces of the war, along with 

oil. The anti-war thrust of the film is expressed by the articulate mother of the Lebanese-American soldier 

Sgt. Zack Bazzi and the girlfriend of Sgt. Steve Pink, who makes clear the senselessness of the incursion 

and the distress it causes for the soldiers’ families. The soldiers themselves are cynical, and Steve Pink 

insists that the war is being fought for money and oil, although Zack Bazzi notes at the end that, basically, 

he saw the war as just providing jobs for himself and those who worked for the corporations that profited 

from the war.  

 

Some of the soldiers in The War Tapes are shown suffering from Iraq war post-traumatic stress 

disorder (PTSD), a topic taken-up in Paticia Foulkrod’s poignant The Ground Truth (2006), which features 

interviews with U.S. troops on their experiences of the Iraq war. The film presents scenes detailing or 

describing atrocities, and also shows the aftermath of wounded and maimed U.S. troops trying to 

understand what happened and come to terms with their experience. In a similar genre, HBO’s award-

winning Baghdad E.R. (2006) focuses on emergency hospital treatment of wounded U.S. troops and 

Iraqis, providing powerful images of the carnage of war on the bodies of the young soldiers and Iraqi 

innocents. 

 

                                                 
49 See Gina Piccalo, “War, as seen through these soldiers’ eyes,” Los Angeles Times, October 11, 2006: 

E4. Piccalo notes that 10 of the 180 soldiers in the regiment agreed to take the cameras and shot the 

footage, although just three were chosen for the film. 
50 Another documentary, Iraqi journalist Ali Fadhil’s Fallujah: The Real Story (2005), however, 

documents the incredible level of destruction of the city. On the film, see the Democracy Now! interview 

with the filmmaker and other information available at 

http://www.democracynow.org/article.pl?sid=06/01/25/155226 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 325 

Hence, the expansion of digital cell phones with video capacity, sites like YouTube to disseminate 

them, and a growing multimedia video and documentary culture challenge the dominance of mainstream 

corporate media. In addition to new media, a novel type of media critic has appeared who questions 

mainstream media and their sourcing. As the Iraq war continued into 2008, most mainstream media war 

correspondents tended to largely rely on official military sources. But a sharp criticism of this reliance on 

U.S. military sources by Glenn Greenwood in an article subtitled, “No matter how many times it results in 

false reporting, our press corps continues to base their ‘war reporting’ on unverified military and 

government claims,” cites a June 22, 2007, story where the BBC and entire U.S. mainstream media 

reported: “U.S. helicopters have killed 17 gunmen with suspected al-Qaeda links in Iraq's Diyala province 

north of Baghdad, the U.S. military says.” Greenwood notes that local villagers bitterly contested the claim 

that the victims were “Al Qaeda” members, claiming that they were locals who were organized to fight Al 

Qaeda and the BBC investigated and  confirmed their story. U.S. corporate media, by contrast, Greenwald 

complained, tend to follow U.S. official military sources, despite a long record of inaccuracy and 

mendacity. 

 

Part of the problem in Iraq, of course, is that it is too dangerous for American war correspondents 

to travel through the country to do independent verification. Yet Greenwood is surely right that a major 

problem with U.S. media war coverage is over-reliance on military sources and not enough of the 

independent reporting that was typical of a certain breed of traditional war correspondent.  

In conclusion, however, I would argue that in an era of emergent digital media, traditional media 

war correspondents are decentered in importance, although their stories can gain significant influence and 

critical mass if they are circulated on the Internet and global broadcasting circuits. Although some 

traditional war correspondents like Robert Fiske, Patrick Cockburn, and Thomas Ricks, and newcomer 

Evan Wright, as well as investigative reporters like Seymour Hersh, countered Bush/Cheney 

administration propaganda and lies about their Iraq misadventure, the episode also saw the rise of a new 

kind of war correspondent emerging with new media such as blogs, digital photography or videography, 

and expanded possibilities for the latter to produce significant critical coverage if the story is taken up by 

mainstream media. Hence, while the major story of U.S. journalism and the mainstream corporate media 

in the reporting of two Bush administration wars is largely a shameful one, there are still journalists who 

maintain high professional standards and new digital media to provide alternative and critical sources of 

information and evidence and checks on misdeeds of government and corporate media. The traditional 

ideal of the war correspondent witnessing and telling the truth thus lives on in the world of new media, 

although it has seriously receded within the U.S. mainstream corporate media in the ongoing Iraq war. 

 

 

 

 
 



326 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

 

 

References 

 
Allan, Stuart & Zelizer, Barbie (Eds.). (2004). Reporting War. Journalism in Wartime. New York and 

London: Routledge. 

 

Boyd-Barrett, Oliver. (2004). “Understanding: the second casualty,” in Allan and Zelizer: 25-42. 

 

Bennett, W. Lance, Lawrence, G. Lawrence, & Livingston, Steven.  (2007).  When the Press Fails Political 

Power and the News Media from Iraq to Katrina. Chicago: University of Chicago Press. 

 

Bleifuss, Joel. (1990). "The First Stone," In These Times, September 19, p. 5. 

 

Boehlert, Eric. (2006).  Lapdogs. How the Press Rolled Over for Bush. New York: Free Press. 

 

Brock, David. (2004). The Republican Noise Machine: Right-Wing Media and How It Corrupts Democracy. 

New York: Crown. 

 

Buzzell, Colby. (2005).  My War. Killing Time in Iraq. New York: G.P. Putnam’s Sons.  

 

Duffy, Michael. (2006). “The Shame of Kilo Company,” Time online, May 28, 2006 at 

http://www.time.com/time/printout/0,8816,1198892,00.html (accessed June 30, 2007).  

 

Emery, Michael. (1991). "How Mr. Bush Got His War: Deceptions, Double-Standards and Disinformation." 

Westfield, N.J.: Open Magazine Pamphlet Series; originally published in the Village Voice, March 

5, 1991, pp. 22-27. 

 

Fick, Nathaniel. (2005). One Bullet Away: The Making of a Marine Officer. Boston and New York: Mariner.  

 

Gordon, Michael. (2003). “Agency Challenges Evidence Against Iraq Cited by Bush,” New York Times, 

January 10, at 

http://www.nytimes.com/ref/international/middleeast/20040526CRITIQUE.html?_r=2&oref=slogi

n&oref=slogin (accessed December 21, 2006). 

 

Gordon, Michael, & Miller, Judith. (2002). “U.S. Says Hussein Intensifies Quest for A-Bomb Parts,” New 

York Times, September 8, at 

http://www.nytimes.com/2002/09/08/international/middleeast/08IRAQ.html?ex=1167195600&e

n=4df1b4ac0d7ea9b3&ei=5070 (accessed December 14, 2006).  

 

Ghosh, Aparisim. “On Scene: Picking up the Pieces In Haditha,” Time online, May 29, 2006 at 

http://www.time.com/time/printout/0,8816,1198977,00.html (accessed June 30, 2007). 

 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 327 

Gibson, J. William. (1987). The Perfect War. New York: William Morrow. 

 

Greenwood, Glenn. (2007). “Our rotted press corps, a division of ‘Camp Victory.‘” Salon, June 30, at 

http://www.salon.com/opinion/greenwald/2007/06/30/war_reporting/print.html (accessed July 2, 

2007). 

 

Hallin, Daniel C. (1986).  The Uncensored War. The Media and Vietnam. New York: Oxford University 

Press. 

 

Heller, Jean. (1991). “Photos don't show buildup,” St. Petersburg Times, January 6: 1A. 

 

Herr, Michael. (1977).  Dispatches. New York: Knopf. 

 

Hersh, Seymour. (2004). Chain of Command: The Road from 9/11 to Abu Ghraíb. New York: 

HarperCollins. 

 

Hoagland, Jim. (1990). "Force Hussein to Withdraw," Washington Post, August 7, 1990: A19. 

 

Isikoff, Michael & Corn, David. (2006).  Hubris. New York: Crown Publishers. 

 

Karsh, Efraim, & Rautski, Inari. (1991). Saddam Hussein. A Political Biography. New York: The Free Press. 

 

Keeble, Richard. (2004). “Information warfare in an age of hypr-militarism,” in Allan and Zelizer 2004: 43-

58. 

 

Keller, William & Mitchell, Gordon (Eds.). (2006).  Hitting First. Pittsburg, Pa.: University of Pittsburgh 

Press. 

 

Kellner, Douglas. (1992.) The Persian Gulf TV War. Boulder, Col: Westview. 

 

__________  (1995). Media Culture. London and New York: Routledge. 

 

__________  (2000). "From Nam to the Gulf: Postmodern Wars?" in The Vietnam War and Postmodernity, 

edited by Michael Bibby. Amherst, Mass.: University of Massachusetts Press: 199-236. 

 

__________  (2001). Grand Theft 2000. Lanham, Md.: Rowman and Littlefield. 

 

__________  (2003a). Media Spectacle. London and  New York: Routledge. 

 



328 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

__________  (2003b). From 9/11 to Terror War: Dangers of the Bush Legacy. Lanham, Md.: Rowman and 

Littlefield. 

__________  (2005). Media Spectacle and the Crisis of Democracy. Boulder, Col.: Paradigm Press. 

 

__________  (2007). “Bushspeak and the Politics of Lying: Presidential Rhetoric in the ‘War On Terror,’” 

Presidential Studies Quarterly, 37, no. 4 (December 2007), special issue on “Presidential Rhetoric,” pp. 

622-645. 

 

__________  (2008). Guys and Guns Amok: Domestic Terrorism and School Shootings from the 

Oklahoma City Bombings to the Virginia Tech Massacre. Boulder, Col.: Paradigm Press. 

 

__________  (forthcoming). Cinematic Visions and Social Conflict: Hollywood Cinema in the Age of 

Bush/Cheney. 

 

Knightley, Phillip. (2002 [1975]). The First Casualty. From the Crimea to Vietnam and Kosovo: The War 

Correspondent as Hero, Propagandist, and Myth Maker. Baltimore, Maryland: John Hopkins 

University Press.  

 

Korte, Barbara & Tonn, Horst, eds. (2007). Kriegskorrespondenten: Deutungsinstanzern in der 

Mediengesellschaft. Wiesbaden: Verlag fur Sozialwissenschaften. 

 

Kurtz, Howard.  (2004). “The Post on WMDs: An Inside Story. Prewar Articles Questioning Threat Often 

Didn't Make Front Page.” Washington Post, August 12, 2004; Page A01. 

 

__________   (2007).  Reality Show. Inside the Last Great Television News War. New York: The Free 

Press. 

 

LaMay, Craig et al. (1991). The Media at War. New York: Gannett Foundation Media Center.  

 

MacArthur, John R. (1992). Second Front: Censorship and Propaganda in the Gulf War. New York: Hill and 

Wang. 

 

Massing, Michael. (2007) “Iraq: The Hidden Costs,” New York Review of Books, December 20, 2007 at  

http://www.nybooks.com/articles/20906 (accessed January 1, 2008). 

 

__________  (2008). “As Iraqis See It,” New York Review of Books, January 17, 2008 at 

http://www.nybooks.com/articles/20934 (accessed January 4, 2008). 

  

McGirk, Tim. (2006). “Collateral Damage or Civilian Massacre in Haditha?” Time, March 19, 2006 at 

http://www.time.com/time/world/printout/0,8816,1174649,00.html (accessed June 30, 2007). 

 

McGrory, Mary. (1990). “The Beast of Baghdad," Washington Post, August 7, 1990: A19. 

 



International Journal of Communication 2 (2008)  War Correspondents, The Military, and Propaganda 329 

McLaughlin, Greg. (2002). The War Correspondent. London: Pluto. 

 

Mieszkowski, Katharine. (2006). “The deadliest year for journalists in Iraq,” Salon, December 01, at  

http://www.salon.com/politics/war_room/print.html (accessed December 21, 2006). 

 

Miller, David, ed. (2004). Tell me lies. Propaganda and Media Distortion on the attack on Iraq. London: 

Pluto Press. 

 

Miller, Judith. (2001). “An Iraqi Defector Tells of Work on at Least 20 Hidden Weapons Sites.” New York 

Times, December 20, 2001 at 

http://www.nytimes.com/2001/12/20/international/middleeast/20DEFE.html?ex=1167195600&e

n=361f981a3691b5b0&ei=5070 (accessed December 14, 2006). 

 

__________  (2003a). “Illicit Arms Kept Till Eve of War, an Iraqi Scientist is Said to Assert.” New York 

Times, April 21, at 

http://www.nytimes.com/2003/04/21/international/worldspecial/21CHEM.html?ex=1167195600&

en=bde498de60962b9e&ei=5070 (accessed December 14, 2006).  

 

__________  (2003b). “Focus Shifts From Weapons to the People Behind Them,” New York Times, April 

23, 2003 at 

http://www.nytimes.com/ref/international/middleeast/20040526CRITIQUE.html?_r=2&oref=slogi

n&oref=slogin (accessed December 14, 2006).  

 

__________  (2003c). “U.S.-Led Forces Occupy Baghdad Complex Filled with Chemical Agents,” New York 

Times, April 24, at 

http://www.nytimes.com/2003/04/24/international/worldspecial/24CHEM.html?ex=1167195600&

en=af95838d0b4e27ca&ei=5070 (accessed December 14, 2006). 

 

Miller, Judith & Gordon, Michael. (2002). “White House Lists Iraq Steps to Build Banned Weapons” New 

York Times, September 13, 2002 at 

http://www.nytimes.com/2002/09/13/international/middleeast/13ARMS.html?ex=1167195600&e

n=9248565f993c0990&ei=5070 (accessed December 14, 2006). 

 

Moeller, D. Susan. (1989). Shooting War. Photography and the American Experience of Combat. New 

York: Basic Books. 

 

Pax, Salam. (2003). The Baghdad Blog. London: Atlantic. 

 

Rich, Frank. (2006). The Greatest Story Ever Sold. The Decline and Fall of Truth from 9/11 to Katrina. 

New York: The Penguin Press. 

 

Ricks, Thomas. (2006). Fiasco. The American Military Adventure in Iraq. London and New York: The 

Penguin Press. 



330 Douglas Kellner International Journal of Communication 2(2008) 

 

Riverbend.  (2006). Baghdad Burning: A Girl Blog from Iraq. London: Boyars.  

 

Roering, Johanna. (2007). “’Getting the Word Out.’ Warblogs als Kriegsberichterstattung,” in Korte and 

Tonn 2007: 181-196. 

 

Salinger, Pierre, & Laurent, Eric.  (1991). Secret Dossier: The Hidden Agenda Behind the Gulf War. New 

York: Penquin Books. 

 

Schell, Orville. (2004). “Introduction,” Michael Massing. Now They Tell Us. New York: The New York 

Review of Books Press. 

 

Tonn, Horst. (2007). “Wie wird Krieg erzahlt?” in Korte and Tonn: 287-304. 

 

Tumber, Howard. (2004), “Prisoners of news values?: journalists, professionalism, and identification in 

times of war,” in Allan and Zelizer 2004: 190-205.  

 

Thomas, Evans & Johnson, Scott. (2006) “Haditha, Iraq: Probing a Bloodbath,” Newsweek, June 12, 2006 

at http://www.msnbc.msn.com/id/13124487/site/newsweek/ (accessed June 30, 2007). 

 

Wright, Evan. (2004). Generation Kill. New York: Berkley Caliber.   

 

White, Josh. (2007). “Death in Haditha,” Washington Post, January 6, 2007: A01.  

 

Williams, Raymond. (1982). “Distance,” in Alan O’Connor (ed), Raymond Williams on Television. London: 

Routledge, 1989. 

 

Wilson, Joseph. (2003). “What I Didn't Find in Africa,” New York Times, July 6, 2003, at 

http://www.commondreams.org/views03/0706-02.htm (accessed December 14, 2006).  

 

__________  (2004). The Politics of Truth, New York: Carroll and Graf. 

 

Woodward, Bob. (1991). The Commander. New York: Simon and Schuster. 

 

__________  (2006). State of Denial. New York: Simon and Schuster.  
 


