
International Journal of Communication 3 (2009), 517-539 1932-8036/20090517 

Copyright © 2009 (Juyan Zhang & Shahira Fahmy). Licensed under the Creative Commons Attribution 

Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

Colored Revolutions in Colored Lenses: 
A Comparative Analysis of U.S. and Russian Press Coverage of 

Political Movements in Ukraine, Belarus, and Uzbekistan 
 

JUYAN ZHANG 
University of Texas at San Antonio 

 
SHAHIRA FAHMY 

University of Arizona 
 

 
This study compared The New York Times’ and The Moscow Times’ coverage of the 

political movements in three former Soviet republics. Data analysis revealed a clear pro-

movement pattern in The New York Times’ reporting. The U.S. newspaper used more 

pro-movement sources than pro-incumbent sources. Overall, The New York Times 

depicted the protesters favorably and identified with the U.S. foreign policy by using 

more U.S. government sources. The Moscow Times, on the other hand, treated 

protesters in an unfavorable manner, and in some cases appeared to identify with the 

Russian government and the incumbents in these three countries. Finally, the two 

newspapers stressed more on the internal causes than the external causes of these 

political movements, but The Moscow Times stressed more on external attributions than 

The New York Times, an indication of its concern over Russian interests. 

 

Empirical research on how events and issues are framed in the news has grown in recent years 

(See Cappella & Jamieson, 1997; Entman, 1993; Semetko & Valkenburg, 2000; De Vreese, Peter, & 

Semetko, 2001). Scholars have identified various news frames, ranging from conflict frames to economic 

consequence frames (Cappella & Jamieson, 1997; Iyengar, 1987; Neuman, Just, & Crigler, 1992). De 

Vreese and colleagues (2001) rightly noted that studies focusing on news frames have often examined 

specific events and issues, and that some have attempted to compare framing across different media. 

They also observed, however, that research on framing in a cross-nationally comparative fashion is very 

limited. 

  

How different media portray events remains a neglected area of scientific inquiry, and the 

proposed research represents a substantive effort to remedy this deficiency. The political movements that 

occurred in post-communist nations in Central Asia and Eastern Europe constitute some of the most 

                                                 
Juyan Zhang: juyan.zhang@utsa.edu 
Shahira Fahmy: sfahmy@email.arizona.edu 
Date submitted: 2007-12-06 



518 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

important international events at the turn of the 21st century. These movements are believed to have had 

significant geopolitical implications for both the United States and the Russian Federation, and they have, 

as a result, drawn a great deal of attention from the news media worldwide. This research examines the 

coverage of these political movements by the U.S.-based newspaper, The New York Times and the 

Russian-based newspaper, The Moscow Times. Using the frames identified in past studies, the researchers 

compare the press coverage in U.S. and Russian press to examine how two newspapers framed these 

political movements that involved the national interests of their respective countries.  

 

Political Movements in Former Soviet Republics 

 

Color revolutions generally feature non-violent protests against the governments by Non-

Governmental Organizations (NGOs) and specific colors, which function as symbols of these movements 

and the peaceful changes of the regimes. They first took place in Serbia in 2000, when the Serbian 

president Slobodan Milosevic was successfully ousted. In 2003, Georgian President Eduard Shevardnadze 

was overthrown by a “Rose Revolution” after a disputed legislative election. The “Orange Revolution” in 

Ukraine started with its presidential election. On November 23, 2004, the incumbent Prime Minister Viktor 

Yanukovych won the election. However, former Prime Minister and opposition leader Viktor Yushchenko 

and his supporters, as well as international observers, claimed that the election was rigged, leading to a 

serious crisis and the subsequent “Orange Revolution.” The Ukrainian Supreme Court annulled the results 

and ordered a repeat of the second round. On January 10, 2005, Yushchenko was declared the winner. In 

the 2005 “Tulip Revolution” in Kyrgyzstan, President Askar Akayev was forced to flee the country when its 

parliamentary election was accused of being rigged.  

 

Revolution attempts were prevented or cracked down upon in some nations, however. For 

example, the revolution in Uzbekistan was simply cracked down upon by its president Islam Karimov, 

leading to 169 deaths. In Belarus, President Alexander Lukashenko said that there would be no Western-

inspired revolution in his country. 

 

Over the years, the United States has played a significant role in these color revolutions by 

providing financial, diplomatic, and ideological aid to protesters. The Bush administration, for example, 

spent more than $65 million in two years to aid political organizations and the opposition leadership in 

Ukraine (Kelley, 2004). And conversely, the United States cut $18 million in financial assistance to 

Uzbekistan in reaction to the insufficient progress in implementing democratic reforms after the country 

cracked down on the revolution. In the case of Kyrgyzstan, the United States maintains the largest 

bilateral pro-democracy program in the country. The U.S. funneled about $12 million in 2004 to finance 

civil society centers where activists and citizens received training. For example, the opposition newspaper 

in Kyrgyzstan was printed using a U.S. government-financed printing press that was operated by a U.S. 

organization (Smith, 2005).  

 

Observers have suggested that the color revolutions are related to the geopolitical competition in 

which the United States and Europe are trying to encroach on Russia’s traditional sphere of influence. In 

the Ukrainian case, the opposition leaders were supported by the United States, while the incumbent 

president was supported by Russia (Quinn-Judge & Zarakhovich, 2004). A Paris-based magazine observed 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 519 

that “A huge geopolitical battle is being fought in Ukraine” (World Press, 2004). In the Belarusian case, 

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said that Russia would oppose any efforts by the United States to 

undermine Lukashenko’s government in Belarus. The Kremlin deemed the new democracies along the 

Russian border to be “American satellites” (Kuhner, 2005). Indeed, the geopolitical contest between the 

United States and Russia in the context of the color revolutions was perhaps best manifested when the 

Russian Foreign Ministry issued a warning against “forcibly democratizing” former Soviet states. Grigory 

Karasin, a Russian deputy foreign minister, explained: “We cannot agree with the methods of forcibly 

democratizing the whole former Soviet region, whether this is using colored revolutions or using political 

pressure through the media on existing authorities” (Russia Warns of Foreign Meddling, 2005).  

 

Media Role in the Promotion of Democracy 

 

The U.S. and Russian media extensively reported the Color Revolutions. For example, The U.S. 

media ran stories that portrayed U.S. democracy-promotion programs as having been the crucial factor in 

the former Soviet republics’ transitions to democracy (Carothers, 2006). Some observed that Western 

media contributed to the Ukraine Orange Revolution by disseminating information about voters’ rights and 

violations of those rights (McFaul, 2007). Although international reports in the U.S. media have dropped 

sharply in the past decade, they used prime time to report the Ukraine election in 2004 (Washington, 

2004). When Color Revolution failed to occur in some of the former Soviet republics, some U.S. media 

outlets expressed disappointment (Pashayev, 2006). Cohen (2005) even argued that the U.S. news media 

seemed eager to turn Ukraine’s presidential election into a new cold war with Russia. He noted that the 

Washington Post and The New York Times’ editorials used such rhetoric as “disturbingly reminiscent of . . . 

1947-48”; “Looking back, we may . . . see 2004 as the year when a new iron curtain descended across 

Europe”; and even mentioned “massive and malign Russian intervention in Ukraine” to help Moscow’s 

favored candidate. On the part of the Russian media, it is noted that, for years before the 2004 election, 

the Russian state authorities had tried to weaken and divide the Ukrainian opposition, and Russian media 

outlets in Ukraine described Yushchenko as a U.S. puppet that is controlled by his wife, an American who 

is a former Department of Defense official (McFaul, 2007). Some Russian media portrayed the Ukrainian 

elections as another clash between the West and Russia over zones of influence in the post-Soviet space 

(Khineyko, 2005). Such observations, however, are anecdotal, and quantitative research is needed to 

examine the pattern of the media coverage.  

 

Theoretical Framework 

 

As a potential theory, framing attempts to explain how realities and meanings are constructed 

through communications (Entman, 1993; Reese, 2004; Myers, Klak, & Koehl, 1996). It suggests that 

news texts contain frames that are manifested by the presence or absence of sources of information, 

causality attribution, certain keywords, stock phrases, images, and sentences that provide thematic, 

reinforced clusters of facts or judgments (Entman, 1993; Vujakovic, 1998). These frames form persistent 

patterns of cognition, interpretation, and presentation of selection, emphasis, and exclusion (Gitlin, 1980; 

Hanson, 1995).  

Entman (1993) proposed one of the most influential conceptualizations of framing in 

communication research. He suggested that the framing process essentially involves selection and 



520 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

salience, in which some aspects of a perceived reality are selected and made more salient, so as to 

promote a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and treatment 

recommendation from the daily occurrences.   

Past studies have identified a number of frames that commonly occur in news discourses: the 

conflict frame, the economic consequence frame, the human impact frame, the powerlessness frame, the 

morality frame, and the responsibility frame (Neuman, Just, & Crigler, 1992; Cappella & Jamieson, 1997; 

De Vreese, Peter, & Semetko, 2001). For the purpose of this research, we predefined three news frames 

as variables to analyze in the coverage of news events, for good reasons. First, such a deductive approach 

could be easily replicated and could cope with large samples. Second, it could easily detect differences in 

framing between media (Semetko & Valkenburg, 2000). These frames are the sourcing frame; the 

responsibility frame; and the morality frame. They represent the major constructs of Entman’s 

conceptualization of framing: problem definition; causal interpretation; and moral evaluation.  

In regard to the sourcing frame, scholars agree that the presence or absence of certain news 

sources may lead to different definition of the nature of a news event. Journalists often rely on certain 

sources, such as a government’s premises, to define the nature of an event or an issue. For example, Kim 

(2000) found that elite U.S. newspapers used news sources in a diametrical manner to report the Korean 

Kwangju and Chinese Tiananmen pro-democracy movements, concluding that the two similar movements 

were framed into events of different natures. More recently, Bennett and colleagues (2006) found that 

despite available sources to support a counter-framing of the Abu Ghraib prison story in terms of a policy 

of torture, the leading national news organizations did not produce a frame that strongly challenged the 

administration’s claim that Abu Ghraib was an isolated case of abuse perpetrated by low-level soldiers. 

The causality frame presents an issue in a way that attributes responsibility for its cause or its 

solution to a particular party (Semetko & Valkenburg, 2000). The U.S. news media play an important role 

in shaping public understanding of who is responsible for causing or resolving a social problem (Iyengar, 

1987). For example, Entman found that, in reporting the U.S. downing of the Iranian airliner, the U.S. 

media made attributions to the technological failure to reduce cognitive dissonance (1991). In reporting a 

U.S. citizen who was captured in Afghanistan together with the Taliban soldiers, The New York Times 

made various causal attributions trying to explain why the American young man had turned into a Taliban 

fighter (Zhang & Winfield, 2002). In sum, past research suggests that attribution of the roots of a problem 

is often present in news coverage (Pan & Kosicki, 1993). 

In terms of the morality frame, past literature indicates that the news discourse makes moral 

judgment through selection and repetition of certain keywords and stock phrases, as well as through 

sourcing. Journalists may also use quotations and inference to raise moral frames indirectly (Semetko & 

Valkenburg, 2000). For example, the U.S. media portrayed the downing of the Korean airplane by the 

Soviet Union as more important than the downing of the Iranian airplane by the United States. The former 

was called a technical problem, while the latter was portrayed as a moral outrage (Entman, 1991). 

Similarly, major U.S. media framed the transition of Hong Kong from British to Chinese sovereignty in 

terms of series of dominant ideological packages, such as “the United States is a new guardian of Hong 

Kong,” and “Hong Kong will suffer from erosion of freedom and democracy” (Lee, Pan, Chan, & So, 2001).  

 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 521 

Media Framing and State Foreign Policy 

 

Gans (1979) suggests that availability and suitability are two criteria for journalists’ source 

selection, which elite sources, such as government officials, meet better than the general public. In fact, 

many government officials are paid to handle media relations. They are in the center of the power system 

and are credited as authoritative and credible (Brown, Bybee, Weardon, & Straughan, 1987). In reporting 

national and international affairs, U.S. journalists heavily rely on governmental sources, because such 

sources are readily accessible to journalists, and their statements are deemed as authoritative and 

newsworthy (Hallin, Manoff, & Weddle, 1993). Journalists rely on Washington officials for analysis and 

interpretation of foreign news; they usually share and accept the official foreign policy premises and 

assumptions; and they rarely endorse the conduct of nations that are less than friendly toward the United 

States (Paletz & Entman, 1981). As a result, the U.S. government’s framing of international issues is 

represented in the media.  

News media in different countries may frame the same international issue in accordance to the 

geopolitical considerations of their countries. For example, Shoar (1985) compared The New York Times’ 

and The Times’ (UK) coverage of Iran from 1968 to 1978. The study showed that the coverage of each 

newspaper focused on topics and issues of significance to its own country’s interests and concerns. Boaz 

(2006) examined news coverage of the Iraq war in news magazines of five nations and found that non-

U.S. media framed the issues of war and foreign policy objectives by advocating a less aggressive, more 

internationalist, and more diplomatic foreign policy approach than the U.S. media. The author suggests 

that these distinctions reflect the widening gap between the United States and Europe on issues of 

geopolitics and global cooperation. Chung, Lessman and Fan (2008) examined coverage of North Korea’s 

2006 nuclear test by newspapers from the other five involved countries: the United States, China, South 

Korea, Japan, and Russia. They found that the U.S. newspaper demonstrated the strongest war journalism 

framing, the Chinese newspaper demonstrated a unanimous peace journalism framing, the Japanese and 

Russian newspapers demonstrated strong peace journalism framings, and the South Korean newspaper 

demonstrated the strongest neutral framing. Such frames respectively reflected the positions of the 

countries toward North Korea’s nuclear test.  

 

On the part of the U.S. media, numerous studies documented that U.S. foreign policy is a major 

factor affecting the U.S. news media’s framing in their international reporting (Entman & Rojecki, 1993; 

Iyengar & Simon, 1993). In their propaganda model, Herman and Chomsky (1984) argued that the U.S. 

news media used an anti-communism filter to report international news during the Cold War. Iyengar and 

Simon (1993) found that the U.S. media, corresponding to the U.S. foreign policy, framed Saddam 

Hussein as “Hitler in the Middle East” during the Gulf war. Similarly, Kim Jong-Il’s North Korea is 

portrayed as a threat to the U.S. interests in East Asia (Heo, 2002). Keever (2004) found The New York 

Times framed the U.S. nuclear testing in the Pacific in a manner that stressed U.S. technological prowess, 

yet marginalized its impact on the Marshallese and their homelands. Berry (1990) observed that The New 

York Times’ framing of the Bay of Pigs crisis was consistent with the U.S. administration’s definition of 

those events. Graf and Willnat (2003) found that media framing of a foreign country may shape how 

audience members judge that nation. Berinsky and Kinder (2006) also found that the way media frame a 



522 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

crisis affects what people remember, how they structure what they have remembered, and the opinions 

they express on the actions government should take. 

 

As to the Russian media, a few studies showed that they frame international issues in a manner 

consistent with Russian foreign policy as well. For example, using framing analysis and content analysis, 

Khineyko (2005) examined six Russian print media outlets’ coverage of the 2004 Ukraine presidential 

elections. The results showed that all selected media but the official Rossiiskaia gazeta were initially 

reluctant to express their support for Viktor Yanukovych until he came to support the official status of the 

Russian language. Throughout the same time period, Viktor Yushchenko was portrayed as the candidate 

backed by the West, and he was thereby considered automatically unacceptable to Russian interests. 

Furthermore, the Ukrainian elections were often presented not as an internal Ukrainian affair, but as 

another clash between the West and Russia over zones of influence in the post-Soviet space. Nikolaev 

(2005) examined the Russian television coverage of the Iraq War. He found four dominant frames: a 

frame of hypocrisy, a frame of low value of any partnership with the United States, a frame of geopolitical 

and global security, and a frame of the Russian security interests. The author argued that such framing 

relates to the media’s concern regarding the U.S. foreign policy in relation to Russian interests.  

 

Media and Journalism Practice in Russian-language Outlets 

 

Scholarship on Russian media since the 1990s has focused on how government and business 

power have eroded the editorial independence the media enjoyed in the early 1990s (Khineyko, 2005; 

Simons & Strovsky, 2006). Some have argued that Russian media exist in a unique environment, and that 

the Western concept of journalism may not apply to Russian media (Morrison, 1997), but some have 

challenged that argument by noting that Russian media are, in fact, very similar to the ones under the 

authoritarian regimes in Latin American countries, in which television is tightly controlled, but print media 

can be independently owned, relatively autonomous and highly critical of the regime (Krasnoboka & 

Brants, 2006). This observation is corroborated by Khineyko’s (2005) research showing one of the Russian 

newspapers, Nezavisimaia gazeta, being very critical of the ruling elite. The Moscow Times, one of the 

newspapers in this study, was also observed to be critical of the government on the issues of censorship 

and Chechnya. Pasti (2005) found that there are two types of professional roles within contemporary 

Russian journalism: the old generation, which includes practitioners of the Soviet era, and the new 

generation, which is orientated toward the contemporary role of providing entertainment and perceives of 

journalism as a PR practice for the benefit of influential groups and people in politics and business. 

Although it is commonly observed that the line between fact and opinion in Russian journalism is very 

often blurred, Western journalism education programs have gradually entered Russia and collaborated 

with Russian universities to reform journalism programs that are rooted in the Soviet past. Professional 

journalists are also quietly lobbying for change in Russian journalism (Cardais, 2008; Morrison, 1994). 

Koikkalainen (2007) compared the main trends in Russian business press with international practices in 

terms of commercialization, differentiation of products, and professionalization. He found that certain 

trends in the Russian business press make it resemble other media systems in market economies.  

 

 

 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 523 

The New York Times & The Moscow Times  

 

              In this paper, The New York Times’ and The Moscow Times’ coverage of the color revolutions are 

analyzed and compared to examine how the two newspapers perform in a context in which journalistic 

independence is valued and nationalism might be involved. While both publications pride themselves on 

being balanced in their coverage of events and issues, past research and literature have indicated that a 

newspaper cannot detach itself from the fact that it is also committed to the societal contexts it covers 

(See Donohue, Tichenor & Olien, 1995). Thus, investigating the coverage of these two newspapers allow 

us to speculate on coverage trends and news framing in American and Russian contexts. 

The New York Times is one of the most prestigious newspapers in the United States. The Moscow 

Times is Russia’s first and leading English-language daily newspaper. It covers political, business, and 

cultural news from within the former Soviet Union. Until 2005, the paper was owned by Independent 

Media, a Moscow-registered publishing house. In the same year, it was acquired by the Dutch-Finnish 

publishing group Sanoma. Although The Moscow Times does not share the same stature as The New York 

Times in Russia and in the world, the newspaper is observed to be a major publication in Russia that takes 

critical stances toward the government on issues ranging from the war in Chechnya to censorship in the 

media. Thus, in this sense, The Moscow Times shares a major journalistic virtue with The New York Times, 

making a comparative analysis of their journalistic practices valid.  

 

Measures & Research Questions  

The Sourcing Frame:  

 

Three types of sources are examined for each of the two newspapers, including respective U.S. 

and Russian government sources, sources supportive of the color revolution movements, and sources 

supportive of the government incumbents of the three countries.  

 

In this analysis, U.S. government sources include the Department of State, the White House, and 

the Congress. Russian official sources include the Kremlin, the Russian Parliament, and the Foreign 

Ministry. The literature indicates that sourcing use is a significant indicator of how events are defined by 

the news media. For example, in analyzing the coverage of the U.S.-Nicaragua conflict in The New York 

Times and The Washington Post, about half of the sources in both newspapers were government officials 

with a stake in the official view (Dickson, 1992). In the case of Russia, the Russian media have 

experienced more than a decade of turbulent liberalization. Although they were fraught with contractions 

and struggles, there has been an emerging trend of increased similarity between U.S. and Russian news 

media. For example, some leading liberal newspapers and TV stations have been observed to be “as 

robustly anti-administration as any free press in the world” (Ferguson, 1998). Meanwhile, some research 

also indicates that Russian journalists are less likely to rate investigative government claims as important 

as U.S. journalists (Wu, Weaver, & Johnson, 1996). However, many Russian news media remain the tools 

of powerful politicians (Zassoursky, 2004), and the Russian government has in recent years strengthened 

its control over the news media (Belin, 2002; Moretti, 2008).  

 



524 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

The other two sources analyzed are the pro-movement sources and the pro-incumbents’ sources. 

Pro-movement sources include those highlighting favorable aspects of the movement or those that 

criticize the governments and the incumbents (Kim, 2000) in Ukraine, Uzbekistan, and Belarus. Pro-

government sources include those highlighting favorable aspects of governments and their leaders in 

these three countries. Since three types of source are involved, and each of them has a probability of 

becoming the leading source, the following research questions are raised:  

 

RQ1. In covering each of the three cases of Ukraine, Belarus, and Uzbekistan, are there 

differences among The New York Times’ use of U.S. government sources, pro-movement 

sources, and pro-government sources? 

 

RQ2. In covering each of the three cases of Ukraine, Belarus, and Uzbekistan, are there 

differences among The Moscow Times’ use of Russian government sources, pro-

movement sources, and pro-government sources? 

 

The Causality Frame:  

 

The news media not only report events, but also explain causes and make attributions. For 

example, in their analysis of media framing of European politics, Semetko and Valkenburg (2000) found 

that the responsibility frame was predominant in news stories. They concluded that this was an indication 

of the importance and potential influence of political culture and context on the framing of issues in the 

news.  

 

In this study, we combined the framing and the attribution theories. According to the attribution 

theory, when people explain why things happened, they tend to make two directions of attributions: 

internal attributions and external attributions. The former assigns causality to factors from within a 

person. That is, the person who is directly responsible for the event, while the latter assigns causality to 

an outside agent, which means an external force that is motivating the event (Heider, 1958). The theory 

suggests that people tend to make fundamental attribution errors. That is, if positive things occur to 

themselves or to people they like, they tend to make internal attributions; when negative things occur to 

themselves or people they like, they tend to make external attributions. In the same way, people tend to 

attribute external factors when positive things occur to people they do not like, and make internal 

attributions when negative things occur to people they do not like (ibid.).  

 

Although the attribution theory explains individuals’ judgments, the theory could be used to 

explain institutional-level responsibility judgments. For example, Rudolph (2003) observed that 

institutional context structures the assignment of political responsibility for policy outcomes. In the case of 

the color revolutions, we defined the causal attributions to the origin of the revolutions into internal and 

external causes. Internal causes would stress the factors within the regime or the countries, such as “the 

repressiveness of the regimes,” “the lack of liberty and democracy,” “the longing for democracy and 

liberty,” and “the corruption of the regime.” External attributions would stress such factors as foreign 

influence, as in “the U.S. pressure on the regimes,” “the U.S. sponsorship of revolutions,” “the U.S. 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 525 

financial and diplomatic support of the activists,” and “the U.S. strategy to promote democracy around the 

globe.”  Based on the above, two further research questions are raised: 

 

RQ3: In The New York Times’ coverage, are there any differences between the internal 

attributions and the external attributions in regard to the origin of the political 

movements under study? 

 

RQ4. In The Moscow Times’ coverage, are there any differences between the internal 

attributions and the external attributions in regard to the origin of the political 

movements under study? 

 

 

Since the political movements involve geopolitical competition between the United States and 

Russia, we examine whether there might be a difference in the extent the two newspapers make external 

and internal attributions. Although both newspapers are considered practitioners of high-standard 

journalism, their reporting might be influenced by their political and social context, as Semetko and 

Valkenburg (2000) suggest. One further research question is raised:  

 

RQ5. Are there any differences between the The Moscow Times and the The New York 

Times in terms of causal attributions regarding the origin of the political movements? 

 

 

Moral Judgment Frame: 

 

Framing suggests that news discourses make moral judgments through the use of symbols that 

carry specific attitudes and positions (Gitlin, 1980). Such symbols include metaphors, exemplars, catch 

phrases, depictions, visual images, and appeals to principle (Lee, Pan, Chan, & So, 2001). Kim’s three-

valence categorization of the symbolic terms that media employ to describe the nature of political 

movement is adapted here: 1) favorable terms, such as “pro-democracy movement,” “movement against 

a repressive regime,” and “movement against corruption;” 2) neutral terms, such as “campaign,” “rally,” 

“incident,” “event,” “demonstration,” or “movement;” and 3) unfavorable terms, such as “turmoil,” 

“upheaval,” “revolt,” “riot,” “unrest,” and “violence.” Further, symbolic terms regarding two aspects of the 

movements were also examined: a) media depiction of the movement, and b) media depiction of the 

government/incumbents’ actions toward the movements. The following further two research questions are 

raised: 

 

RQ6: Are there any differences in the use of favorable terms, neutral terms, and 

unfavorable terms to refer to the political movements in The New York Times’ coverage 

of the political movements? 

 

RQ7. Are there any differences in the use of favorable terms, neutral terms, and 

unfavorable terms to refer to the political movements in The Moscow Times’ coverage of 

the political movements? 



526 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

  

Again, because of the geopolitical competition between the United States and Russia, we explore 

whether The Moscow Times have used more negative terms than The New York Times to refer to these 

political movements. Thus, one further research question is raised. 

 

RQ8. Does The Moscow Times use a less favorable tone than The New York Times to 

depict the movements? 

 

The Data Sets 

All of the data were collected from the Lexis-Nexis database by using the country (“Ukraine,” or 

“Belarus,” or “Uzbekistan”) as the key word for searching the archive. The data sets allowed for the 

examination of news content of connected events produced in a certain period of time. 

To examine the coverage of the Ukraine revolution, two sets of data were collected — one from 

The New York Times and another from The Moscow Times, between October 1, 2004 (right before the 

presidential election started), and February 1, 2005 (immediately after the challenger Yushchenko was 

declared the winner.) The search yielded 41 stories from the U.S. newspaper and 121 stories from the 

Russian newspaper. In total, 162 stories covering the Ukrainian revolution were analyzed. 

To examine the coverage of the Belarusian revolution, two sets of data were collected — one 

from The New York Times and another from The Moscow Times, between October 1, 2004 (right before 

the country’s constitutional referendum — On September 7, 2005, President Lukashenka announced that 

he would hold a national referendum in October that would allow him to run for a third term of office), and 

January 1, 2006 (about two months before the presidential election). The search yielded 29 stories from 

the U.S. newspaper and 81 stories from the Russian newspaper. In total, 110 stories covering the 

Belarusian revolution were analyzed.  

 

To examine the coverage of the Uzbekistani revolution, two sets of data were collected — one 

from The New York Times and another from The Moscow Times, between October 1, 2004 (before the 

country’s constitutional referendum in December 2004 [RFE, 2004]), and January 1, 2006 (Uzbekistan 

held a referendum on January 27, 2006). The search yielded 13 stories from the U.S. newspaper and 36 

stories from the Russian newspaper. In total, 49 stories covering the Uzbekistani revolution were 

analyzed. 

Coding 

The unit of analysis was the paragraph of news stories (See Golan & Wanta, 2004; Kang, 2005; 

Werder & Golan, 2002). The paragraph was chosen, as it is one of the major units of analysis in content 

analysis (Weber, 1990; Hara, Bonk, & Angeli, 2000). Berg (2004) argues that, when analyzing text, the 

unit of analysis might be words, themes, characters, and paragraphs. Gray and colleagues (1995) suggest 

that the paragraph method is more appropriate than word count for drawing inferences from narrative 

statements, as meaning is commonly established with paragraphs rather than through the reporting of a 

word or sentence. Harris (2001) suggests that five units have been commonly used (word, word sense or 

phrase, sentence, paragraph, and document). Stemler (2001) argues that one way to define the recording 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 527 

units syntactically is to use the separations created by the author, such as words, sentences, or 

paragraphs.  

 

The literature indicates that the unit of analysis should be chosen so that it is consistent with the 

nature of the research question (Harris, 2001). A major research question of this study is to examine the 

frequency of the newspapers’ sourcing use. In the United States, one industrial standard of news writing, 

as represented by the Associated Press Style, is to require journalists not to include quotes from different 

people within the same paragraph; if the same source is quoted for the second time, it should be in a 

separate paragraph. In addition, the rule of thumb to break a paragraph is that each paragraph should 

make only one point (Rich, 2007). The AP style is widely followed by journalists in other parts of the 

world, including the news media in Russia. Since, in this study, we primarily examine the frequency of 

sourcing use instead of location of the source, we argue that the use of the paragraph as a unit of analysis 

is justified. This practice allowed us to analyze the building blocks of the coverage instead of making 

summary judgments of an entire news story by coding it as positive or negative.  

 

Overall, 321 stories were identified, yielding a total of 5,279 paragraphs that were content 

analyzed for this study (Ukraine: 2,476 paragraphs; Uzbekistan: 1,193 paragraphs; Belarus: 1,610 

paragraphs). All paragraphs were measured using five variables: newspaper, country, source, causal 

attributions to the origin of the revolutions, and valence of symbolic terms.  

 

The newspaper variable included two categories: The New York Times and The Moscow Times. 

The country variable included three categories: Ukraine, Belarus, and Uzbekistan. The source variable 

included six categories: U.S. government sources (such as Congress/senator/Pentagon/Department of 

State, the White House, and other governmental officials); Russian government sources (such as Putin, 

Duma, and Russian officials); pro-movement sources (such as sources that highlighted favorable aspects 

of the movement in question, or those that criticize the governments and incumbents of Ukraine, 

Kyrgyzstan, or Belarus); pro-government and -incumbents sources (such as those highlighting favorable 

aspects of a government and its leaders); other (such as neutral sources and sources whose tendency is 

not clear); and non-applicable.  

 

Each paragraph was also coded for causal attributions to the origin of the revolution in question. 

Categories included the following: internal attributions (such as the lack of liberty and democracy, 

corruption, fraud in elections, repressive regimes, and a dislike of Russian influence); external attributions 

(such as the U.S. sponsorship and support of the revolution, the U.S. strategy to promote democracy 

around the globe, the U.S. attempt so build oil pipe in the region, and reference to the Russo-American 

geopolitical competition); and non-applicable.  

 

Regarding the valence of symbolic terms, each paragraph was coded for the following categories: 

favorable terms (such as a pro-democracy movement, a movement against a repressive regime, or a 

movement against corruption); neutral terms (such as campaign, rally, incident, event, demonstration, or 

movement); unfavorable terms (such as turmoil, upheaval, revolt, riot, unrest, or violence); and non-

applicable terms.  

 



528 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

Guidelines were used to provide a systematic way in which all paragraphs were coded. Using a 

sub-sample of 231 paragraphs from The New York Times (10% of the NYT total) and 300 paragraphs from 

The Moscow Times (10.1% of the MT total), reliability estimates for each category were calculated using 

Scott's pi (See Scott, 1955) as follows: Newspaper 100%; Country 100%; Source 96%; Causal 

attributions to origin of revolutions 94%; and Valence of symbolic terms 96%. The overall content was 

then analyzed, and the percentages were calculated. 

 

 

Results 

 

Sourcing: 

 

RQ1 asks whether there are differences in The New York Times’ use of U.S. government sources, 

pro-movement sources, and pro-government sources. As shown in Table 1, in the Ukrainian case, more 

pro-movement sources (50%) were used than U.S. government sources (28.1%) or pro-incumbent 

sources (21.0%). The pattern is the same for Uzbekistan, with more pro-movement sources used (44.8%) 

than U.S. government sources (32.6%) or pro-incumbent sources (32.6%). For the Belarusian case, pro-

movement sources and U.S. government sources were used approximately equally (36.0% and 38.1%, 

respectively), and pro-incumbent sources were used the least (25.9%).  

 

Table 1. Percentages of sources used in the coverage of colored revolutions in Ukraine, Belarus, and 

Uzbekistan by The New York Times (N = 559).    

             

            U.S. Gov.     Pro-movement      Pro-incumbent                    N 

_____________________________________________________________ 

 

   Ukraine  28.1%  50.0%            21.0%               32  

____________________________________________________________________ 

 

   Uzbekistan  32.6%  44.8%           22.6%              288 

____________________________________________________________________ 

 

   Belarus  38.1%  36.0%         25.9%                     239 

 

 

 

 

RQ2 asks whether there are differences in The Moscow Time’s use of Russian government 

sources, pro-movement sources, and pro-government sources. As shown in Table 2, in the Ukrainian case, 

more pro-movement sources were used (74.3%) than Russian government sources and pro-incumbent 

sources (11.9% and 13.9%, respectively). In the Uzbekistani case, Russian government and pro-

incumbent sources were used the most (31.4% and 51.0%, respectively), while the pro-movement 

sources were used the least (17.6%). In the Belarusian case, Russian government sources were used the 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 529 

most (50.0%), followed by pro-movement sources (40.0%). Pro-incumbent sources were used the least 

(10.0%).  

 

 

Table 2. Percentages of sources used in the coverage of colored revolutions in Ukraine, Belarus, and 

Uzbekistan by The Moscow Times (N = 172).  

           

  Russian      Gov.  Pro-movement       Pro-incumbent          N 

____________________________________________________________________ 

 

  Ukraine        11.9%       74.3%               13.9%              101 

____________________________________________________________________________ 

 

  Uzbekistan        31.4%               17.6%   51.0%               51    

____________________________________________________________________________ 

 

  Belarus        50.0%       40.0%               10.0%                20 

 

 

 

Attribution to Origin of the Colored Revolution  

 

RQ3 asks whether there are differences between the internal attributions and the external 

attributions in regard to the origin of the political movements in The New York Times’ coverage. Data 

analysis indicated The New York Times made more internal attributions (77.7%) than external attributions 

(22.3%).  

 

RQ4 asks whether there are differences between the internal attributions and the external 

attributions in regard to the origin of the political movements in The Moscow Times’ coverage. Data 

analysis indicated that, similar to The New York Times, The Moscow Times made more internal attributions 

(66.7%) than external attributions (33.3%).  

 

RQ5 asks whether there any differences between The Moscow Times and the The New York Times 

in terms of causal attributions regarding the origin of the political movements. Data analysis indicated that 

The New York Times made more internal attributions than The Moscow Times, while The Moscow Times 

made more external attributions than The New York Times.  

 

 

 

 

 

 



530 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

 

 

Table 3. The New York Times’ and The Moscow Times’ causality attribution to the origin of the colored 

revolutions (N = 343). 

 

          Internal attribution  External attribution              N      

____________________________________________________________________ 

 

   NYT         77.7%        22.3%                211 

               

____________________________________________________________________________ 

 

   MT          66.7%              33.3%     132  

    

 

The Media & Moral Judgment 

 

RQ6 asks whether there are differences in the use of favorable terms, neutral terms, and 

unfavorable terms to refer to the political movements in The New York Times’ coverage. Results show that 

The New York Times used more favorable terms (44.6%) than neutral terms (31.9%), and more neutral 

terms than negative terms (23.5%) to depict the movements. 

 

RQ7 asks whether there are differences in the use of favorable terms, neutral terms, and 

unfavorable terms to refer to the political movements in The Moscow Times’ coverage. Results show that 

the newspaper used more neutral terms (50.0%) than negative terms (36.5%), and more neutral terms 

than favorable terms (13.5%) to depict the movements. 

 

RQ8 asks whether The Moscow Times used a less favorable tone than The New York Times to 

depict the movements. Results showed that The New York Times used more favorable symbolic terms to 

refer to the pro-democracy protestors than The Moscow Times, and The Moscow Times used more 

unfavorable symbolic terms than The New York Times. In addition, The Moscow Times used more neutral 

terms to refer to the protestors than The New York Times. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 531 

 

Table 4. Comparing percentages of symbolic terms toward the colored revolutions in The New York Times 

& The Moscow Times (N = 407).  

 

                                  The New York Times       The Moscow Times     

____________________________________________________________________ 

 

   Favorable   44.6%               13.5 %    

  

   Neutral   31.9%                50.0 %       

 

   Unfavorable   23.5%                36.5 %   

____________________________________________________________________________ 

 

    N    251     156 

 

 

 

 

Discussion  

 

This research compared the coverage of the political movements (or the color revolutions) in 

three former Soviet republics by The New York Times and The Moscow Times. Analysis was based upon 

use of sources, causal attribution, and valence of the symbolic terms. By and large, our findings indicate 

that the two newspapers shared similarities, yet at the same time, differed in some important aspects of 

reporting the political movements in Ukraine, Belarus, and Uzbekistan. 

 

 The New York Times used more pro-movement sources than pro-incumbent sources in all three 

cases, and more U.S. government sources in the case of Belarus. The U.S. newspaper also used more 

favorable symbolic terms than neutral and unfavorable terms to depict the protesters. These results are a 

clear indication of the newspaper’s pro-movements position and its identification with the U.S. foreign 

policy toward the color revolutions.  

 

The Moscow Times, on the other hand, used more unfavorable symbolic terms than favorable 

symbolic terms to depict the protesters, indicating that the Russian newspaper did not endorse these 

political movements. This is corroborated by the case of Uzbekistan, where the political movement was 

cracked down upon by the government. The newspaper used more Russian government sources and more 

pro-incumbent sources, while pro-movement sources were used the least. In the case of Belarus, where 

the revolution was foiled, and the incumbent in the government was fully supported by Russia, the 

newspaper used more Russian government sources. 

  

Meanwhile, it is important to note that our findings showed mixed results for The Moscow Times. 

In the Belarusian case, for example, the newspaper used more pro-movement sources than the pro-



532 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

incumbent sources, showing its dislike of the authoritative regime in Belarus. On April 27, 2005, an article 

in the Russian newspaper reported: “Lukashenko’s Belarus looks like the Soviet Union 40 years ago. It is 

the land of the almighty KGB, where the president’s opponents disappear without a trace . . . Belarus is a 

huge customs black hole“ (Latynina 2005). 

 

In the case of Ukraine, the newspaper used more pro-movement sources than pro-incumbent 

sources. Such mixed results are probably a reflection of the dilemma that the Russian newspaper faces. 

On one hand, as an independent newspaper that has been critical of the government’s censorship of the 

press, the newspaper has continued to pursue journalistic values, such as independence, liberalization, 

and democratization. On the other hand, its reliance on the Russian government sources and pro-

incumbent sources might be an indication of its nationalistic concern over the destiny of “Mother Russia,” 

namely the geopolitical pressure that Russia has faced during these color revolutions. The results for 

causality frames seem to reflect this concern. Indeed, our findings indicated that, while both The New York 

Times and The Moscow Times used more internal causes than external causes regarding the origin of the 

political movements, The Moscow Times made more external attributions than The New York Times, 

showing concern with the U.S. role in the former Soviet republics.  For example, on May 16, 2005, the 

Russian newspaper reported: “NGOs were a major channel for Western involvement in the political 

upheavals that replaced pro-Moscow presidents with Western-friendly leaders in Georgia in 2003 and in 

Ukraine last year” (Abdullaev, 2005a). 

 

The newspaper further showed its distaste for the protesters by using such terms as “bad boys” 

and “upheavals.” It quoted a Russian official on July 25, 2005, saying, “A revolution does not bring any 

happiness” (Abdullaev, 2005b). The reporting also indicated geographical concern regarding the Russian 

national interest. For example, on April 27, 2005, a news story in The Moscow Times reported, 

“Lukashenko rudely accused Russia of trying to absorb Belarus . . . Russia keeps making the same 

mistakes” by supporting the wrong leaders (Latynina 2005); thus implying that the Russian government 

should reconsider its policy regarding these countries. Moreover, The Moscow Times was critical of 

Lukashenko, probably because the Russian government did not support him. President Putin criticized 

Lukashenko for “stifling dissent and suppressing human rights,” although such criticism from a close ally is 

rare (Myers, 2005a). In this sense, The Moscow Times identified with the Russian government’s position 

toward the political movements.  

 

For The New York Times, however, our findings did not show a similar ambivalence. For example, 

on May 8, 2005, the U.S. newspaper reported that “the United States was behind revolutionary change in 

Georgia, Ukraine, and Kyrgyzstan” (Bumiller, 2005). The newspaper repeatedly quoted U.S. officials and 

dubbed Belarus “the last dictatorship in Europe” that is “backed by Mr. Putin.” On July 28, 2005, it 

reported that the regime is a “rigidly centralized post-Soviet state that has been sharply criticized by the 

West” (Chivers, 2005). And on July 29, 2005, it referred to Lukashenko as an “authoritative president” 

(Myers, 2005b). It dubbed the protesters a “rights body” and “dissidents,” and the organizers as 

“opposition leaders.”  

 

In summary, the findings of this study revealed a clear, pro-movement pattern in The New York 

Times’ reporting. The U.S. newspaper used more pro-movement sources than pro-incumbent sources. 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 533 

Overall, The New York Times depicted the protesters favorably and identified with the U.S. foreign policy 

by using more U.S. government sources. The Moscow Times, on the other hand, treated protesters in an 

unfavorable manner, and in some cases, appeared to identify with the Russian government and the 

incumbents in these three countries. The two newspapers both stressed more on the internal causes than 

the external causes of these political movements, but The Moscow Times stressed more on external 

attributions than The New York Times, indicating its concern over Russian interests. 

 

Overall, our findings largely support the literature on media reporting and state foreign policy. 

Methodologically, this research is an attempt to bridge content analysis and framing analysis. However, 

answering any questions as to why the media performed as they did is beyond the scope of this study. 

Several explanations based on government public relations, sourcing restraints of the media 

organizations, and/or media patriotism are plausible. That said, it should be noted that media production 

is a social process, and that framing exists in the entire communication process, including the 

communicator, text, audience, and culture. Therefore, one should be careful when interpreting the results 

of this study, particularly in terms of the findings focusing on causality attributions and moral judgment, 

which may bear implications of purposeful manipulation. Other approaches, such as rhetorical analysis, 

might reveal more patterns in media coverage. In addition, as an English language newspaper, The 

Moscow Times may not be typical of Russian journalistic practice. Future studies should include a larger 

number of national newspapers and should continue to systematically examine the coverage of the color 

revolutions over time to allow more decisive conclusions about the trends observed here. 

 

 

 
◊◊◊ 

 

The authors wish to thank Sara Roedl and Ching-Shan Jiang (Alex), doctoral students at Southern Illinois 

University, for their help in coding the material under study. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



534 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

References   

 

Abdullaev, N. (2005a, May 16). Anti-West rhetoric exposes jitters, experts say. The Moscow Times, 3166.  

 

Abdullaev, N. (2005b, July 29). Putin aide touts Russia as a haven of freedom. The Moscow Times, 3209. 

 

Belin, L. (2002). The Russian media in the 1990s. The Journal of Communist Studies and Transition 

Politics, 18(1), pp. 138-160.  

 

Bennett, W. L., Lawrence, R. G., & Livingston, S. (2006). None Dare Call It Torture: Indexing and the 

Limits of Press Independence in the Abu Ghraib Scandal. Journal of Communication 56(3), pp. 

467-485. 

 

Berg, B. (2004). An Introduction to Content Analysis" Qualitative research methods for the social  

 sciences. (5th Edition), Toronto: Allyn and BaconToronto: Allyn and Bacon (5th ed.), 265- 

 297. 

Berinsky, A., & Kinder, D. (2006). Making sense of issues through media frames: Understanding the 

Kosovo crisis. The Journal of Politics, 68, pp. 640-656. 

 
Berry, N.O. (1990). Foreign policy and the press: an analysis of The New York Times’ Coverage of U.S.  

Foreign Policy. New York: Greenwood Press. 

 

Boaz, C. (2006, March). War, Geopolitics, and Foreign Policy Advocacy in International Media: A 

Comparative Perspective. Paper presented to the annual meeting of the Western Political Science 

Association. Albuquerque, NM. 

 

Brown, J. D., Bybee, C. R., Wearden, S. T., & Straughan, D. M. (1987). Invisible power: Newspaper news 

sources and the limits of diversity. Journalism Quarterly, 64(1), pp. 45-54. 

 

Bumiller, E. (2005, May 8). Bush tells Putin not to interfere with democracy in former Soviet Republics. 

The New York Times, A10. 

 

Cappella, J. N. & Jamieson, K. H. (1997). Spiral of cynicism: The press and the public good. New York: 

Oxford University Press.   

 

Cardais, A. (2008). A Russion Journalism Primer: Journalism education remains rooted  

in its Soviet past, but change is coming. Global Journalist 14(1), digital edition retrieved from 

http://www.globaljournalist.org/ 

 

Carothers, T. (2006). The Backlash Against Democracy Promotion. Foreign Affairs, 85(2), p. 55. 

 

Chivers, C. J. (2005, July 28). Polish-Belarusian tensions increase. The New York Times, A13. 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 535 

 

Chung, M., Lessman, J. R., & Fan, M. (2008, May). Framing the Nuke: How News Media in Six-Party-Talk 

Countries Framed North Korea’s Nuclear Test. Paper presented to the annual meeting of the 

International Communication Association. Montreal, Canada. 

 

Cohen, S. F. (2005, Jan. 31). The Media's New Cold War. The Nation. Retrieved from  

http://www.thenation.com/doc/20050131/cohen 

 

De Vreese, C. H., Peter, J., & Semetko, H. A. (2001). Framing politics at the launch of the euro: A cross- 
national comparative study of frames in the news. Political Communication, 18 (2), pp. 107-122. 

 

Donohue, G. A., Tichenor, P. J., & Olien, C. N. (1995). A guard dog perspective on the role of media. 

Journal of Communication 45(2). pp. 115-132. 

 

Dickson, S.H. (1992). Press and U.S. Policy Toward Nicaragua, 1983-1987: A Study of The New York 

Times and Washington Post. Journalism Quarterly 69(3), pp. 562-571. 

 

Entman, R. M. (1991) Framing U.S. Coverage of International News: Contrasts in Narratives of KAL and 

Iran Air incidents, Journal of Communication 41(4), pp. 6-27. 

 

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication 

43(4), pp. 51-58. 

 

Entman, R., & Rojecki, A. (1993). Freezing out the public: Elite and media framing of the U.S. Anti-nuclear 

movement. Political Communication 10, pp. 155-173. 

 

Ferguson, D. (1998). From communist control to Glasnost and back? Media freedom and control in the 

former Soviet Union. Public Relations Review, 24(2), pp. 165-182. 

 
Gans, H. J. (1979). Deciding what’s news. New York: Vintage Books. 

Gitlin, T. (1980). The Whole World is Watching: Mass Media in the Making & Unmaking of the New Left. 

Berkeley, CA: University of California Press. 

 

Golan, G. & Wanta, W. (2004). Guest Columns Add Diversity to NY Times Op-Ed Pages. Newspaper 

Research Journal, 25(2), pp. 70-82. 

 

Graf, J. & Willnat, L. (2003). Media influence on attitudes toward foreign countries. Gazette, 65(6), pp. 

493-508. 

 

Gray, R. H., Kouhy, R., & Lavers, S. (1995). Constructing a research database of social and environmental 

reporting by UK companies: A methodological note. Accounting, Auditing & Accountability 

Journal, 8(2), pp. 78-101. 



536 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

 

Hallin, D., Manoff, R. K., & Weddle, J. K. (1993). Sourcing Patterns of National Security Reporters. 

Journalism Quarterly, 70(4), pp. 753-766. 

 

Hara, N., Bonk, C., & Angeli, C. (2000). Content analysis of online discussion in an applied educational 

psychology course. Instructional Science, 28(2), pp. 115-152. 

 

Harris, H. (2001). Content analysis of secondary data: A study of courage. Journal of Business Ethics, 

34(3), pp. 191-209.  

 

Hanson, E. (1995). Framing the World News: The Times of India in Changing Times. Political 

Communication 12(4), pp. 371-393. 

 

Heider, F. (1958). The Psychology of Interpersonal Relations. New York: Wiley. 

 

Heo, K. (2002, August). Framing a mysterious evil: U.S. newspaper’ coverage of North Korean Leader Kim  

Jong Il, 1994-2000. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in  

Journalism and Mass Communication annual convention, Miami, FL. 

 

Herman, E., & Chomsky, N. (1984). Manufacturing consent: The political economy of the mass media (1st 

edition.). New York: Pantheon Books. 

 

Iyengar, S. (1987). Television news and citizens’ explanations of national affairs. American Political 

Science Review, 81(3), pp. 815-831.  

 
Iyengar, S., & Simon, A. (1993). News coverage of the Gulf Crisis and public opinion: A study of agenda-

setting, priming, and framing. Communication Research 20, no. 3: 365-83. 

 

Kang, S. (2005). Television News Coverage of the Iraq War: An assessment of second level agenda-

setting and framing. Paper presented at AEJMC. San Antonio, TX. 

 

Keever, B. (2004). News zero: The New York Times and the bomb. New York: Consortium Book.  

 

Kelley, M. (2004, December 11). U.S. Money has Helped Opposition in Ukraine. Associated Press. 

Obtained from The San Diego Union Tribune. 

 

Khineyko, I. (2005). The View from Russia: Russian Press Coverage of the 2004 Presidential Elections in 

Ukraine. Canadian Slavonic Papers, 47(3/4), pp. 265-284. 

 

Kim, S.T. (2000). Making a Difference: U.S. Press Coverage of the Kwangju and Tiananmen Pro-

democracy Movements. Journalism and Mass Communication Quarterly, 77(1), pp. 22-36.  

 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 537 

Koikkalainen, K. (2007). The Local and the International in Russian Business Journalism: Structures and 

practices. Europe-Asia Studies, 59(8), pp. 1315-1329. 

 

Krasnoboka, N., & Brants, K. (2006). Old and new media, old and new politics? On- and offline reporting 

in the 2002 Ukranian election campaign. In Voltmer, K. (Ed.), Mass Media and Political 

Communication in New Democracies, pp. 392-113. London: Routledge. 

 

Kuhner, J. T. (2005, May 4) White Revolution’s Stirring in Belarus. Washington Times. Accessed May 

2005, at http://www.belreview.cz/articles/2915.html  

 

Latynina, Y. (2005, April 27). The bad boy from Belarus strikes again. The Moscow Times, 3155. 

 

Lee, C., Pan, Z., Chan, J. M., & So, C. Y. K. (2001). Through the Eyes of U.S. Media: Banging the 

Democracy Drum in Hong Kong. Journal of Communication, 51(22) pp. 345-365. 

 

McFaul, M. (2007). Ukraine imports democracy: External influences on the Orange Revolution. 

International Security, 32(2), pp. 45-83. 

 

Moretti, A. (2008). Comparative Review: The press in Russia. Journalism and Mass Communication  

Quarterly, 85(3), pp. 678.-680. 

 

Morrison, J. F. (1994). Professional media training in the CIS and Russian Far East. Journalism Educator, 

49(1), pp. 97-101. 

 

Morrison, J. (1997). The changing model of Russian media and journalism education. Journalism & Mass 

Communication Educator, 52(3), pp. 26-34. 

 

Myers, S. L. (2005a, June 24). Rights body criticizes Belarus. The New York Times, A11.  

 

Myers, S. L. (2005b, July 29). Poland recalls ambassador. The New York Times, A4.  

 

Myers, G., Klak, T., & Koehl, T. (1996). The Inscription of Difference: News Coverage of the Conflicts in 

Rwanda and Bosnia. Political Geography, 15(1), pp. 21-46. 

 

Neuman, W. R., Just, M. R., & Crigler, A. N. (1992). Common knowledge: News and the construction of 

political meaning. Chicago: University of Chicago Press.  

 

Nikolaev, A. (2005, May). A Frame Analysis of the Russian Television Coverage of the Coming of the Iraq 

War.  Paper presented to the annual meeting of the International Communication Association. 

New York.  

 

Paletz, D. L., & Entman, R. M. (1981). Media and Power Politics. New York: Free Press. 

 



538 Juyan Zhang & Shahira Fahmy International Journal of Communication 3(2009) 

Pan, Z., & Kosicki, G. (1993). Framing Analysis: An Approach to News Discourse. Political Communication, 

10(64), pp. 55-75. 

 

Pasti, S. (2005). Two generations of contemporary Russian journalists. European Journal of 

Communication, 20(1), pp. 89-115. 

 

Pashayev, H. (2006). Hafiz Pashayev reminisces. Azerbaijan International, 14(3), pp. 26-35. 

 

Quinn-Judge, P., & Zarakhovich, Y. (2004, December 17). Why the Orange Revolution: Why Russia, the 

U.S. and Europe care so much about Ukraine’s disputed Presidential election. TIME (Europe).  

Accessed December 20, 2004, at 

http://www.time.com/time/europe/magazine/article/0,13005,901041206-832153,00.html  

 

Reese, S.D. (2004). Prologue-Framing Public Life: A Bridging Model for Media Research. In S. D. Reese, O. 

Gandy, & A. Grant (Eds.) Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of 

the Social World, pp. 155-198. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. 

 

RFE. (2004). Radio Free Europe: How Real are Prospects for Free and Democratic Elections in Uzbekistan. 

http://www.rferl.org/features/features_Article.aspx?m= 12&y=2004&id=2DF64049-C8FD-4256-

9427-DC1D996075C5  

 

Rich, C. (2007). Writing and reporting news: A coaching method. (5th ed.)  Belmont,CA: 

Thomson/Wadsworth. 

 

Rudolph, T. (2003). Institutional context and the assignment of political responsibility. The Journal of 

Politics, 65(1): 190-215. 

 

Russia Warns of Foreign Meddling. (2005, August 16). CNN. Accessed July 2006, at 

http://edition.cnn.com/2005/ WORLD/ europe/08/16/russia.cis.reut/  

 

Scott, W. A. (1955). Reliability of content analysis: The case of nominal scale coding. Public Opinion 

Quarterly 19, pp. 321–325. 

 

Semetko, H., & Valkenburg, P. (2000). Framing European politics: A content analysis of press and 

television news. Journal of Communication, 50(2), pp. 93-109.  

 

Shoar, G. P. (1985). Iran on the New York Times and the Times, 1968-1978: A comparative study of the 

relations of press and national interest. Unpublished doctoral dissertation, Syracuse University, 

NY.  

 

Smith, C. S. (2005, March 30). U.S. Helped to Prepare the Way for Kyrgyzstan's Uprising. The New York 

Times. 

 



International Journal of Communication 3 (2009)  Colored Revolutions in Colored Lenses 539 

Simons, G., & Strovsky, D. (2006). Censorship in Contemporary Russian Journalism in the Age of the War 

Against Terrorism: A Historical Perspective. European Journal of Communication, 21(2), pp. 189-

211. 

 

Smaele, H. (1999). The applicability of Western media models on the Russian media system. European 

Journal of Communication, 14(2), pp. 173-189. 

 

Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research &  Evaluation, 7(17), 

retrieved from http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=17 

 

The New York Times. (2005). U.S. military base in Central Asia. Accessed July 26, 2005, at 

http://www.nytimes.com/cfr/ international/slot2_072605.html?pagewanted=print  

 

World Press. (2004). In Ukraine, a franchised revolution. Accessed November 2005, at 

http://www.worldpress.org/Europe/1987.cfm  

 

Vujakovic, P. (1998). Reading between the lines: Using news media materials for geography. Journal of 

Geography in Higher Education, 22(1), pp. 21-46.  

 

Washington, L.(2004, December 4). Mainstream media ignore vote frauds. The Philadelphia Tribune. 

121(6),7A. 

 

Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage Publications. 

 

Werder, O., & Golan, G. (2002). Sharon wins: News coverage and framing of the 2001  

Israeli Prime Minister election in ten Western print media. Global Media Journal, 1(1). At: 

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa02/graduatefa02/gmj-fa02-werder-golan.htm 

 

Wu, W. Weaver D., & Johnson O. (1996). Professional roles of Russian and U.S. journalists: A comparative  

 study. Journalism & Mass Communication Quarterly, 73 (3), pp. 534-548. 

 

Zassoursky, I. (2004). Media and Power in Post-Soviet Russia. New York: M.E. Sharpe. 

 

Zhang, J., & Winfield, B. H. (2002, August). The New York Times’ John Walker Lindh story: A  

constructionist framing analysis.  Paper presented at the annual meeting of the Association for  

Education in Journalism and Mass Communication annual convention, Miami, FL 

 


