
International Journal of Communication 8 (2014), 445–465 1932–8036/20140005 

Copyright © 2014 (Wu Changchang). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

Inside-Out and Outside-In:  

 The Making of a Transnational Discursive Alliance  

in the Struggle for the Future of China 
 

WU CHANGCHANG1  

Shanghai Academy of Social Sciences 

 
 

This article explores the making of a transnational discursive alliance championing the 

language of freedom and aiming at bringing their particular notion of democracy to 

China. The analysis is based on the following four case studies: Google’s withdrawal 

from China in 2011, the Chinese Jasmine Revolution from 2011 up until now, the Bo 

Xilai Event in 2012, and the anti-censorship activism centering on the liberal Chinese 

newspaper, the Nanfang Weekend in early 2013. I first describe how this transnational 

discursive alliance came into being through these four cases, and then analyze the 

impact it has had on China’s public sphere and domestic politics. I conclude with a 

discussion of the class orientation of this alliance’s universalistic claims to democracy 

and constitutionalism.  

 

Witnessing the political changes in Eastern Europe and the collapse of the Soviet Union during the 

late 1980s and 1990s, Francis Fukuyama exclaimed in his book The End of History and the Last Man that, 

in the foreseeable future, the world “will be divided between a post-historical part, and a part that is still 

stuck in history” (1992, p. 276). A post-historical era is ideally defined by a Kantian international alliance 

based on “the need for democratic states to work together to promote democracy” (ibid., p. 281) and 

global peace. Since the dawn of the 21st century, it has been a common belief that the Internet and other 

new media are providing people in the Middle East, Africa, or Latin America with unprecedented 

opportunities in their pursuits of liberty and democracy. 

 

No wonder, then, that China is supposed to be included in the social media-driven 

democratization trend. Early in the 1989 Tiananmen Square movement, a transnational alliance had 

emerged and begun to function. Following the protests in April 1989, many established intellectuals and 

students leaders relied on a “sympathetic international media,” to “promote their messages” (Zhao, 2001, 

                                                 
1 I wish to thank Professor Yuezhi Zhao for her invaluable modifications, suggestions in preparing this 

paper.  Also, thanks to Myles Clarke for his role in strengthening this manuscript. 

 

Wu Changchang: wuchangchangpkk@gmail.com 

Date submitted: 2013–04–16 

mailto:wuchangchangpkk@gmail.com


446 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

p. 30). At the end of May 1989, citizens in Hong Kong spontaneously launched fundraising events in 

support of protesting students in Beijing, while after the June 4 suppression, the famous “man-versus-

tank Beijing street scene” was fossilized by the transnational mainstream media into a “perfect signifier” 

(Zhao, 2008, p. 4) for of an urban young man in pursuit of democracy and freedom in an authoritarian 

China. This image has since established the tone for the transnational media in reporting protests in 

China. In the meantime, the fugitive intellectuals and student leaders got financial support from 

international human rights associations, democracy-promoting NGOs, and Western governments, and thus 

organized the China Support Network and China Alliance for Democracy. Those veteran human-rights and 

democracy activists overseas grew into influential anti-CCP dissidents, and continued to enjoy the media 

spotlight in Western countries into the 1990s. Nowadays, with the explosive growth of social media, this 

transnational alliance, while still tied up with its history and ideology, is seeking to reenact its glorious 

past through new means. 

 

With the deepening of neoliberal economic reforms, “a reconstituted and transnationally-linked 

capitalist class” (ibid., p. 345), as Yuezhi Zhao calls it, has already come into play in the communicative 

struggles over the future directions of China’s transformation since the middle of the first decade of the 

new century. This “entrenched iron triangle ruling class bloc” is made up of China’s globally integrated 

state managers, newly enfranchised capitalists, and their media and intellectual supporters. This class 

quickly rallies “around the objective of social containment” against the popular classes or anti-neoliberal 

alliance, while pressuring the leadership to “hold back on any radical reorientation of the reform process” 

(ibid., p. 351) and building hype for its primary economic and then political demands. Tacit collusion 

between this vested interest group and its middle-class followers in supporting further marketization, 

industrialization, and urbanization, and in embracing the global capitalist integration, should be taken 

quite seriously. 

 

More recently, a transnational discursive bloc—consisting of liberal journalists, public 

intellectuals, and lawyers—has emerged. Beginning with the Google withdrawal event, their demonstrated 

ability to effectively hijack the Internet-sphere of BBS and blogs has become remarkable. Then, they took 

Twitter and the recently emerging microblog to be the favored platform for anti-governmental social 

mobilization, an effort which culminated in discussion surrounding the 7.23 train accident of 2011 and the 

Bo Xilai storm in 2012 (Wu, 2012; Zhao, 2012).  

 

Their slogans are those of universalism, democracy and constitutionalism. Members of this 

growing transnational discursive alliance take themselves to be or have no qualms about being called 

“liberals,”, and they have doggedly launched a virtual war against left-leaning online voices over 

fundamental issues concerning socialism, market, or political reforms. The prolonged and transnational 

war, more like an unevenly-structured play that has ostensibly both its loyalists and imprecators, aims at 

winning over the hearts and minds of the majority of Chinese netizens. 

 

In fact, the alliance finesses their anti-government polemics into a language that is not so arcane 

and complicated as to be incomprehensible to their targeted audience: China’s middle class and young 

college students. In other words, this transnational discursive bloc acts as “word (or idea) warriors” who, 

reversely quoting Sartori’s argument, “well [know] that in the end what sticks are names, not the 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  447 

demonstrations or explanations given for them,” and that what they can do is to “coin epithets and repeat 

them incessantly” in an attempt to “short-circuit thinking”(1987, p. 482). 

 

In this article, I present four case studies of this transnational discursive alliance in action. I 

describe how the transnational coalition gradually comes into being in each case, and then I analyze the 

influence it has had on Chinese politics and domestic public opinion. Toward the end of the article, I offer 

a critique of this alliance’s claim to democracy and reveal its compositions, class orientations, and 

limitations. 

 

From Google’s Withdrawal from China to Pro-Nanfang Weekly Protests:  

Inside-Out or Upside-Down? 

 

In early 2010, Google staged a high-profile withdrawal from the Chinese market and presented it 

as an act of defiance against China’s intolerable censorship. The act brought into the global spotlight that 

China is a non-democratic state where people cannot enjoy their right to freedom of speech. Significantly, 

echoing Google’s message, some Chinese netizens and Google users voluntarily gathered at Google’s 

Beijing headquarters, giving tribute with flowers and candles in mock mourning for Google’s departure 

from China. Three years later, in a similar episode—this time involving a domestic media outlet—hundreds 

of people assembled outside the headquarters of the Nanfang newspaper office to lay flowers and show 

their respect and support for journalists and editors whose New Year message had reportedly been 

castrated by Guangzhou propaganda officials. 

 

On January 13, 2010, David Drummond, Google’s chief legal officer, posted a document entitled 

“A New Approach to China” on Google’s official blog, indicating that Google was quitting China and offering 

the reason that Google had “evidence to suggest that a primary goal of the attackers was accessing the 

Gmail accounts of Chinese human rights activists.” Later on, Google said that two schools were involved in 

the recent targeted phishing assaults: Shanghai Jiaotong University and Lanxiang, “a huge vocational 

school that was established with military support and trains some computer scientists for the military” 

(Markoff, 2010). 

 

Google’s allegation reverberated immediately from the United States to liberal opinion-leaders in 

China. In the U.S. and global public arenas, then-U.S. Secretary of State Hillary Clinton vocally 

condemned Chinese Internet censorship and President Obama quickly backed her up through his 

spokesman Bill Burton one day later. For their part, transnational media outlets such as the BBC, Reuters, 

Financial Times (FT), and The Wall Street Journal (WSJ) all hailed Google’s decision as a bold act in 

defiance of Chinese state censorship and cast Google as a democratic fighter. The uniform position of the 

U.S. business, political, and media establishment was immediately taken up by vocal liberal voices inside 

China. Google’s self-positioning as no longer “doing the dirty work for Chinese dictatorship,” encouraged a 

young generation of Googlers to struggle for freedom of speech. It is hard to confirm whether or not 

Google and the U.S. business, political, and media elites sponsored or made promises to celebrity bloggers 

in China to boast of its integrity. However, the mainstream transnational media did focus on the great 

blow struck for human-rights activism, as well as on the Chinese Googlers’ revolt and their “legitimized” 



448 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

indignation. In turn, the furious pro-Google Chinese leveraged those foreign reports to boost their own 

position, thus turning themselves into an inside-out and bottom-up discursive force. 

 

  Influential Chinese public intellectuals and journalists quickly rallied behind Google after its 

bombshell announcement. Indeed, Evan Osnos, the Beijing correspondent of The New Yorker, claimed in 

his online column “Letter from China” that “barely any of them would actually believe that Google’s 

withdrawal would be a healthy development for China” (Osnos, 2010). Furthermore, those “journalists” or 

“public intellectuals” despised the ordinary people for being indifferent about Google’s quitting or not 

sharing their perspective on the case. Han Han, one of the most influential young writers in China and a 

celebrated public intellectual, wrote the following in a widely circulated blog article: “Google maybe 

overestimates or expects too much from the Chinese netizens who place less value on freedom, truth and 

justice than picking up 100 RMB on the road” (Han, 2010). In a typical example of intellectual 

vanguardism, he saw the Chinese people as being more obsessed with their real estate pursuits or even 

cyber-game gadgets than universalistic ideals. A famous female reporter from Phoenix TV, Rose Luqiu, 

hoped via her blog that Google’s great symbolic power and its flinging away could have initiated those 

“without faith or believing only in money,” a strong innuendo about China, to be aware that “no 

concession should be made as far as principles are concerned” (Luqiu, 2010). Here, the assumption is 

that, while the “faith” in and “principles” of freedom and democracy are what Rose and her likeminded 

fellow journalists and liberal intellectuals hold dear, they are alien to the rest of the Chinese population. 

 

Echoing the sentiments of domestic liberal elites, cyber-protests flourished inside and outside of 

China. Twitter users reacted aggressively to Google’s withdrawal by putting the hashtag #GoogleCN in 

front of their updated tweets, and soon Google became the hot issue around the Twitter-sphere. Portal 

sites and large BBSs within China (e.g., Sina, Sohu, Tianya) were inundated with tubthumping posts, 

comments, and messages yelling things like “Don’t go, Google!”, “No one sleep tonight because of you, 

Google!”, or “Please stay, my far-flung friend, Google!” Then, a signature petition for retaining Google was 

launched, while posts were sprouting about how to search those politically-sensitive contents through 

Google (Washeng, 2010). Ironically, these discussions transmuted into a round of fandom/cult online 

bickering that centered on the efficiency of search and the user-friendliness of Google versus Baidu, its 

Chinese competitor. For their part, Google fans rained accusations against Baidu and its ignominious role 

as an agent of thought control for the Chinese government in exchange for commercial profit and even 

comprehensive monopoly in China in a “Google, Pure Man” over “Baidu, Real Charlatans” dichotomy. 

These Google fans denied that they were agents for Google, while remaining hyper-vigilant about the 

allegations online against them that they had served as accomplices to the foreign hostile forces. They 

resolutely denounced the conspiracy theory as the product of Spartanism, parochial nationalism, or even 

great-power chauvinism. Moreover, commentators such as Phoenix TV’s Anthony Yuen and Prof. Jin 

Canrong from Renmin University of China, who questioned Google’s motives, were severely condemned as 

despicable (Tiger, 2010). 

 

Protests continued. The passionate and chivalrous pro-Google youngsters, since the morning of 

January13, 2010, partly organized through Twitter, had assembled to lay floral bouquets, candles, and 

even bows in front of Google’s office in the Tsinghua Science Park in Beijing, with reporters from the Los 

Angeles Times, TVB, and Hong Kong’s Ta Kung Pao present as an expression of solidarity with them. 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  449 

Attached to bunches of flowers were many reverently handwritten poems, messages, and cards, including 

“HTTP 404 Page Not Found: in accordance with local laws and regulation, some wishes are not displayed.” 

Later, these messages were widely circulated and lavishly acclaimed through the Chinese social media. 

The first Chinese “flower campaign” quickly spread to other cities, encouraging pilgrimages to Google’s 

offices in Beijing and Shanghai. Several pilgrims sent out real-time updates through tweets or pictures 

disclosing what they had seen and heard. Correspondingly, the Wall Street Journal, which had tracked the 

Chinese netizens’ commemoration for Google, reported in a January 14, 2010, article that employees at 

Google’s Guangzhou branch “hadn’t received any flowers from Chinese Web users” (Ye, 2010). Soon, 

some Twitter users (e.g., @baofan) posted the address of Google’s office in Guangzhou in both Chinese 

and English, tweeting an appeal for flower tributes to Guangzhou (see @baofan, 2010). 

 

Nevertheless, when online calls for flower tributes were responded to in the real world, Chinese 

state power reigned in. The flowers were swiftly removed by security guards, who admonished the visitors 

that they should apply for official permission; otherwise, it would be an “illegal flower tribute” (Osnos, 

2010). The expression from one unknown guard caused an instant sensation and became another 

catchphrase online. On January14, 2010, Radio France Internationale reported that “the Central Publicity 

Department had forbidden the print media to make in-depth reporting on the Google event while the State 

Council Information Office had urged websites to delete all the pictures or posts about flower bestowal” 

(Cao, 2010). Contrary to such an order, many sources from Google+, GTalk, and Twitter emerged 

inadvertently to justify the report’s authenticity, proving in a sense that Baidu and Sina Blog or Weibo, 

where articles and comments containing keywords “Illegal Flower Tribute” or about Google China 

“suddenly became unavailable for viewing” (Brad, 2011), had been drastically filtered and censored. 

Against it, Twitter users fought tenaciously. The Twitter account @CDTimes, created by Prof. Xiao Qiang 

from the University of California, Berkeley, provided translations of the tweets, and the most quoted ones 

came from @jason5ng32, expressing sadness at “living [in] an era of truly distorted values” (Brad, 2011). 

 

Three online surveys were carried out around January13, 2010, hosted respectively by the Global 

Times (GT), Nanfang Weekly (NW), and iFeng. The different polling results, in addition to the 

differentiated political positions of the three media outlets, not only testify to “the multifaceted and 

contradictory nature of media commercialization and globalization” in China, but also reflect the 

coexistence of a multiplicity of “public spheres” which constitute a “complex of sometimes overlapping, 

sometimes antagonistic, discursive fields” (Zhao, 2008, pp. 327–328). The Global Times, always the 

target of Chinese liberals for its pro-government editorials and pacifying reviews in its Weibo account, 

launched its web-based survey at 4:00 p.m. with two items, one of which was “Do you think China should 

accept Google’s requirement that the company’s Chinese business functions without censorship?” Until 

8:00 p.m., “not accepted” outvoted “accepted,” with a margin of nearly 60%. But after that, with one 

anonymous user on a fixed IP address registering as many as 6,000 “accepted” votes, the earlier count 

favoring “not accepted” was turned upside down. Asserting that the poll was persistently under malicious 

attack from multiple and changing IP addresses, GT’s technology department cleared out 3,000 fake 

votes. In stark contrast to the uncontaminated result of GT, the polls launched by NW and iFeng both 

demonstrated that Google’s stay would be an overwhelming preference of a majority of Web users (iFeng, 

83.6%, deleted now). Furthermore, these users were inclined to credit Google’s leaving as unrelated to 

itself (NW, 44.79%), implicitly laying the blame on the Chinese government. Hundreds of unsolicited 



450 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

sensational and provocative comments were posted below the NW questionnaire: “There is a kind of 

justice that is called withdrawal. Not Google retreats from China, but rather China retreats from the 

world”; “Google is not forced to leave, but China is abandoned”; or more frankly, “I prefer Bing to Baidu” 

(Nanfang Weekly, 2010). 

 

In the early hours of March 23, 2010, the official announcement was updated by Google, claiming 

that they couldn’t “continue censoring their results on Google.cn” (Google, 2010). Beginning then, Google 

redirected all search queries from Google.cn to Google.com.hk. Later, the popular terms “bone brother” (a 

homonym for Google’s Chinese name), countering “Goodog” and (fire) “Wall Culture,” invented by savvy 

netizens who parodied all the peculiarities of official rhetoric, amounted to extolling the glory and fortitude 

of Google. Chongqing Evening News produced a piece entitled “A Story of Goo-pigeon’s Migration” on 

March 27, 2010 (Chongqing Evening News, 2010, see BBC, 2010), a hybrid of a Wikipedia-style entry with 

colorful argots signifying Google’s relocation to Hong Kong. Out of the debates online was born Goojje, a 

bits-and-bites copycat site featuring a similar logo to Google with its Chinese names roughly translated in 

English as “elder sister of Google” (Brad, 2011). Goojie quickly gained fame not only in foreign media 

outlets such as the BBC, Reuters, and Sueddeutsche Zeitung, but also in domestic media, which had long 

since been banned from reporting about the Google affair. 

 

With cyber-protests finally, it appeared, about to end, no one would then have predicted that the 

same flower tribute campaign would happen again three years later. At the end of 2012, there appeared a 

post in the Weibo-sphere that the New Year’s Editorial for Nanfang Weekend (NW), entitled “Dreams of 

China, Dreams of Constitutionalism,” had been withdrawn by Tuo Zhen, Director of the Propaganda 

Department of Guangdong Party Committee without agreement by all the editors. Soon, the liberal 

reporters and public intellectuals forwarded and reviewed the message via their own Weibo account, 

arousing strong resentment among the vast majority of Web users. However, most Web users did not 

know the whole truth. Even so, they circulated the related posts to support NW. It not only stirred up an 

unprecedented online barrage toward Tuo, the Propaganda Department, and its censorship, it also 

initiated another offline flower-tribute action. As a result, since the end of last year, punctuating Weibo 

from start to finish are steadfast proclamations for “breathing the air of freedom,” speeches of 

exhortation, and pictures of flower donation and confrontation with policemen on the scene. A 

quintessential example of these posts is the one linking the floral tribute for Google to the flower action for 

NW, “After Google flower action, (free speech on the) Web retrogressed greatly; After NW floral campaign, 

(freedom of) the Press stepped backwards” (@3dlinux, 2012). 

 

As can be expected, mainstream transnational media provided extensive coverage of the NW 

episode as the latest manifestation of a black-and-white struggle for press freedom in China. However, it 

was widely understood inside the NW that the decision to withdraw the editorial was actually made in an 

act of self-censorship by NW editor-in-chief Huang Can, rather than being forced upon the newspaper by 

Tuo Zhen. This fact, however, was deliberately ignored by outsiders who construed an Orwellian scenario 

of party/state stretching its diabolic claws into the single most liberal newspaper in China. The word 

“Google” in those metaphors, slogans, or activities that came about in the wake of the Google’s 

withdrawal from China three years earlier, now could be easily replaced by NW, as if freedom or 

democracy, like an enriched and all-round signifier, referred to different signified items or found its 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  451 

incarnations in different contexts. If the Google withdrawal event held the transnational discursive bloc 

together in an embryonic form, then the NW incident marked, in a sense, the inside-out collaboration 

between foreign media and domestic liberal reporters and intellectuals, especially after their unparalleled 

discursive collaboration in the events leading to the downfall of Bo Xilai (Wang, 2012; Zhao, 2012) and in 

light of their attempt to influence the newly-installed CCP leadership under Xi Jinping. NW, inside China 

and now, while Google, outside China and then, have both served to produce a symbolic dichotomy: 

Google/NW is to democracy what China is to authoritarianism. 

 

What a Dangerously Beautiful Jasmine Flower! 

The Unfinished Web-Based Flower Revolution or Random Flower Rallies? 

 

If Google’s storm aroused Chinese netizens’ passions for free communication and pushed them to 

boycott China’s digital Panopticon, then the Twitter-initiated and (overseas) Web-dependent Jasmine 

Revolution was meant to engender the Chinese version of the Arab Spring. To be sure, the Chinese 

leadership was determined to keep China immune to the democratic contagion sweeping other parts of the 

world. The CCP Propaganda Department warned Chinese editors that they could “only use news dispatches 

by the official Xinhua News Agency” (Lam, 2011, p. 3) in their reporting of the uprisings in the Middle 

East. However, this did not prevent mobilizations for a Chinese Jasmine Revolution (CJR). 

 

In fact, analogies were quickly made in the “Chinese Twitter Circle” (CTC) “between events in 

Cairo and the rise and fall of demonstrations in Tiananmen Square” in 1989. For instance, Teng Biao, the 

liberal activist lawyer, when seeing the video of a lone Egyptian protester standing before a truck, swiftly 

wrote on Twitter, “Must see! Egypt’s Tiananmen movement, a warrior blocks a military vehicle!” (Osnos, 

2011). Let me first explain the “Chinese Twitter Circle.” Since Twitter was banned in September 2009, 

many domestic Chinese Twitter users simply found proxies to log onto it. They were composed of the IT 

elites, lawyers, public intellectuals, and rights activists (Wang, 2010) who were mainly male, middle-aged, 

well-educated, and living in relatively good conditions. It was through a series of rituals (e.g., crossing the 

“Great Firewall” [GFW] or criticizing the government) that the Chinese Twitter Circle gradually come into 

being. CTC was a more radical and larger-scale cyber-group, with its own political grandiosity and set of 

performative acts online. It first saw the potential of leveraging Twitter as global social media, and then 

seized the opportunity to build up a closely-tied, civilian cyber-community; share value orientations, 

common emotions, and ideological predispositions; and more profoundly, to turn online mobilization into 

offline social actions within China. Many members of the Chinese Twitter Circle had accumulated 

significant experience with organizing, mobilizing, and participating in varieties of safeguarding rights 

activities, and had grown into influential opinion leaders and public intellectuals. No wonder, then, that the 

Chinese Twitter Circle gained recognition and sponsorship from the Western states, media, corporations, 

and NGOs. Several Western government leaders had even officially met or invited some of them to attend 

the high-profile public events (Wang, 2010). 

 

Consequently, it is undoubtedly logical that CTC, after the Arab Spring, would seize the moment 

and lead the Chinese Jasmine Revolution online. However, the revolution that erupted on February 17, 

2011, was not initiated and organized by CTC members. That day, a Twitter user @mimitree0 posted a 

tweet, “The date for the first assembly of the Chinese Jasmine Revolution has been set on the afternoon of 



452 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

20 February 2011; the meeting places in major cities nationwide will be announced in advance on Boxun 

website” (He, 2011). After being forwarded thousands of times, the tweet was salvaged by Ding Xiao, a 

journalist with Free Asia Radio, and was made into a message. Then, tweets with the hashtag #cn220 

began to spread like wildfire throughout Twitter and other websites overseas. A long article calling for the 

revolution was issued on the U.S. National Endowment for Democracy-supported Boxun website two days 

later. After that, Hua Ge, a Columbia University graduate in classics, together with an anonymous man, 

started the website Molihuaxingdong.blogspot.com, which was very soon redirected to molihua.org, paired 

with a new Twitter account @molihua_org, and releasing the meeting places of CJR. Unlike CTC, the CJR 

group, which appealed for protest and called itself “The Initiators and Organizers of CJR,” was a “network 

of 20 mostly highly educated, young Chinese with eight members inside China and 12 in more than half a 

dozen other countries” (Wong, 2011). 

 

Despite information blockage by the GFW, on February 20, the McDonald’s location in the central 

Wangfujing shopping district, one of the first 13 meeting places, actually attracted only a few tech-savvy 

protesters, but more than 100 foreign media outlets, including TIME, Reuters, and the AP were on the 

scene. It made the first rally appear overwhelming; nevertheless, most of the people gathering in the 

zone had simply been curious onlookers and spectators. To exaggerate the spectacularity of the scene, 

Taiwan’s Liberty Times newspaper even deliberately chose an image of migrant workers holding “Jobs & 

Careers” placards and published it.  

 

Furthermore, Chinese Web users, for their part, posted photos and a video of US Ambassador Jon 

Huntsman standing at the scene. Embassy spokesman Richard Buangan, sensitive to potential charges of 

intentional U.S. interference in Chinese domestic affairs, immediately stressed that Huntsman was merely 

“coincidentally” there with his family (AFP, 2011). However, it was well-known that prior to the first rally, 

Huntsman was thoroughly critical of Chinese censorship. He quoted Hillary Clinton’s speech on Internet 

freedom in his official Weibo account, and after the second rally, he openly denounced the Chinese 

government for “roughing up” the people at the scene. Of course his presence, dressed in a jacket with a 

U.S. flag on it, was more an intentional foreign intervention, using diplomatic cachet, than a coincidence. 

In fact, on May 23, 2012, Huntsman was interviewed in New York by the Chair of the National Committee 

on United States-China Relations, Stephen A. Orlins, and he admitted that he had known there would be 

an assembly that day. According to him, he had planned to show up and to first understand the situation 

and then to write a report (Zi, 2012). More significantly, that CJR members would have disseminated the 

message of the U.S. ambassador’s presence in a Chinese political protest or quoted the foreign media 

reports about it via their website or Twitter accounts as a manifestation of global solidarity for democracy 

is itself a telling manifestation of the transnationally coordinated nature of CJR. 

 

Besides, lurking at the possible places of the first three rallies of CJR were the gleeful camera-

wielding journalists, all from overseas media. The enthusiastic correspondents for ATV, the BBC, The 

Telegraph, ZDF, VOA, and DPA emerged at Wangfujing for the second rally, and several were seen being 

hauled off or unlawfully detained by Chinese security forces, but without real abuse (Zhang, 2011). The 

third-round action on March 5, code-named Two Sessions and drawing college students, was under heavy 

surveillance, stalked by enormous numbers of security personnel. In Shanghai, several Japanese reporters 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  453 

and Janis Vougioukas from Stern were taken away by the police to a nearby basement and detained for 

nearly three hours (Deutsche Welle, 2011). 

 

More severely, Chinese state power struck, as the whereabouts of several activists remained 

unknown. Most of them were human rights activists, lawyers, and pro-democracy dissidents, including 

Ran Yunfei, Hua Chunhui, Ding Mao, and Chen Wei, who had spread news about CJR via Twitter (Xia, 

2011). They were imprisoned and charged with “subverting state power” or “deliberately spreading 

falsehood.” Ran Yunfei (@ranyunfei, with 73,102 followers by now), who once drafted Declarations of 

Human Rights Online in 2009 and was thus blacklisted as a thought-criminal, posted a blog entry nearly 

two weeks before CJR. In the article, Ran stated his unwillingness to be an otherwise leisurely and 

carefree citizen, thanks to living in a country where he could not “in good conscience merely live such a 

life”, and further declared that “criticizing the government and the system is to be a free person to fight 

for my own rights” (Ran, 2011). CDTimes translated the article into English, and based on it, Human 

Rights in China and TIME magazine profiled him as a moderate intellectual bare-handedly fighting against 

a heavy-handed “crackdown” by Chinese government (Ramzy, 2011). 

 

On the one hand, against the story of righteous and temperate veteran activists swept out by the 

iron fists of Chinese government, and their voices rendered invisible or erased from the domestic media 

from February to at least June in 2011, advocacy groups Amnesty International and China Human Rights 

Defenders, diplomats, and Western governments expressed their serious concerns. These parties willingly 

acted as a sympathetic agents for those detainees, and further as “impartial” political brokers between 

them and Beijing. Correspondingly, Molihua.org opened up a new column Detained Heroes listing all the 

arrested, missing, or even imprisoned dissidents or activists during CJR period, whether related to CJR or 

not (CJR, 2011a). In particular, it paid extraordinary attention to Ai Weiwei, who had been taken into 

custody for tax evasion in April 2011. The “unimpeachable” lists of “victims” offered up incontrovertible 

evidence for human rights organizations and transnational media; and thus they purposely crammed the 

lists into a continuum running from the past into future, with the most democratic and libertarian societies 

on one end, and the most authoritarian but vulnerable societies on the other. 

 

Meanwhile, the GFW and more tightened censorship made CJR quickly evaporate within 

cyberspace, as if it hadn’t existed at all in mainland China. Jasmine, an otherwise unhazardous word from 

the world-famous Chinese folk song, had then been a thorn in the Chinese government’s side. It was to be 

banished as much as possible: Don’t ask, don’t tell, and even don’t hold the flower in public. However, 

from outside the GFW were published and widely circulated the CJR manifesto, the Gandhiist tactics (e.g., 

taking a walk with smile once a week, no marching or chanting), places and codenames of the follow-up 

rallies, cell organizations and covert communications, via molihua.org and Twitter in an effort to forge an 

outside-in force to remonstrate against the increasingly deteriorated living conditions of the ordinary 

people in China, and merciless suppression of protestors. On its self-proclaimed official website, the 

revolutionary slogan was highlighted, “We Want to Eat, We Want to Live, We Want Justice, End One-party 

Dictatorship, Terminate Censorship,” a more-scrupulously but less-vociferously refined version of 

Charter08, the political manifesto that had called for liberal democracy in China. In their declarations 

during a virtual Q&A session on March 7–8, 2011, the CJR core members poignantly pointed out three 

social megatoxins persuasive in China: “[T]here is no stability, no harmony and China is always being on 



454 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

the verge of destabilization.” Thus, what I call CJR Delusion was created: CJR (or smile campaign)—not 

Egyptian- or Libyan-style revolution—was determinedly identified to be the most efficacious and 

appropriate act of defiance; it was built over such long periods to critical mass, a flashpoint that a real 

revolution would then ignite unpredictably, like something viral, expanding uncontrollably and globally 

(CJR, 2011b). More paradoxically, CJR members sanctimoniously denied any connections with overseas 

organizations, institutions, or foreign governments, stating that most domestic participants had just 

voluntarily walked out and acted rationally for democracy. However, Örkesh Dölet, Wang Dan, the leader 

of the 1989 movements, and over 20 exiled China Democracy Party members opportunistically and 

blatantly joined in the then-not-yet expanding but evidently inside-out linked agora or protests in Taiwan, 

Hong Kong, and New York. It did render the CJR pronouncement untenable. 

 

On the other hand, from March until the end of 2011, transnational media, together with 

independent blogs, commenced the anti-CCP chorus orchestrating China’s imminent collapse: Party/state 

had set up a “special high-level task force called the 6521Group” to extinguish possible flames of 

revolution sparked anywhere, a move attesting to the regime’s “hypersensitivity” (Dobson, 2011). At the 

same time, CCP conventionally viewed any protest “through the prism of the Tiananmen demonstrations 

and subsequent crackdown” (Swartz, 2011), which was its typical approach to internal stability. 

Furthermore, those foreign media questioned whether or not party/state, facing a menace to its 

domination from the core ethnic population who resented its government malfunction, power abuse, and 

misrepresentativeness, would “maintain its monopoly on power in a fully developed market economy” 

(Quiggin, 2011). In sum, China was much too “dynamic and volatile” for the party/state to hang on, and 

in the near future, whether in a small village or big city, an incident would expectedly “get out of control 

and spread fast” (Chang, 2011).  

 

Reciprocally, a “Chinese Democratic Revolution Road Map” was profusely crystallized on the CJR 

official website at the very beginning of 2012, and delivered as a four-step approach: the greatness of an 

opposition, the second Tiananmen campaign, smashing and reshuffling the hierarchy, and then finally, the 

round-table session for constitutional democracy (Kong, 2012). Of more peculiar, albeit somewhat 

counterintuitive, importance are the CJR critiques on China’s middle class and elites for their inherent 

intellectual superiority and thus simplistic negation of democratic revolution. Instead, CJR concentrated on 

the deprived class and their “eating” and “living” rights. It is fair to say that CJR was more an “illusory 

young angry rebellion” with heartfelt subaltern sympathy, than a brilliant but ephemeral collective 

performance of middle class as I discussed elsewhere (2012, p. 61). However, it did not successfully 

mobilize the lower classes in China to participate in the scheduled revolutionary cause: Most of the 

ordinary people, much less China’s middle class, did not appear in the appointed rally places or preferred 

to be onlookers. Then, to a certain degree, people’s “doing nothing,” or their aloofness to CJR, made the 

CJR and its supportive allies’ chilling prediction all-too implausible that “any change in the political system” 

would solely throw China “into the abyss of internal disorder” (Jacobs, 2011). Nevertheless, CJR somehow 

subserviently pinned its hope on the Chinese elites (including CTC members) who would enlighten, 

instruct, mobilize, and lead both the middle class and the poor majority to someday complete the 

revolutionary cause (Kong, 2011). So, it made sense that Molihua.org nominated Ai Weiwei, already the 

darling of Western media, Li Chengpeng, Wang Lihong, and Boxun Web its CJR heroes for 2011. It added 

up to a simulacrum of shared democratization, with CJR members solely reveling in renovative bliss. 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  455 

Ironically, the heroic activists the CJR members celebrated to be their vanguards either overtly 

distanced themselves from CJR or showed little to no interest in or regard for it. Li Chengpeng, a vigorous 

writer and commentator who, as an independent candidate, once ran for a member of a district legislature 

in Chengdu, May 2011, never mentioned CJR in his blog or Weibo. Wei Shi, founder of Boxun, in his 

interview with VOA on February 25, 2011, clarified that he knew nothing about CJR. Wang Lihong, in her 

Twitter account, acrimoniously doubted, “what’s wrong with being caught or sacrificed for taking a walk” 

(@wlh8964, 2011). As for Ai Weiwei, what was truly odd was that there abruptly emerged, en masse, new 

accounts in Twitter right after the first CJR rally, heaping up malicious words against Twitter users who 

favored CJR and vowing that it was Ai Weiwei who pulled strings from behind the scenes. Soon, Ai posted 

a tweet disassociating himself from the event. 

 

Since the first rally in February 2011, CJR had turned out to be a false alarm to the Chinese 

government, and a dying-out sparkle to the foreign media and Western countries. With only a handful or 

fewer people actually turning up and protesting, the imagined grand Chinese Jasmine Revolution was 

eventually divided into several separate random Chinese Jasmine Rallies. The American Enterprise 

Institute simply judged that China’s version of the Arab Spring, it’s Jasmine Revolution, was “an abject 

failure” (Swartz, 2011). Even so, it could be concluded that many things—the domino effect the Arab 

Spring has generated, the hopeful expectations for Chinese “political reforms” or “democratization” in 

overseas media and NGOs, the increasingly intensified social and class conflicts in neoliberal marketized 

China, a small but determined cohort of young Chinese and their illocutionary or even perlocutionary acts 

for anti-governmental social mobilization via Twitter, and China’s stability-maintaining policy and 

censorship system—all intertwined to manufacture the much-hyped CJR, to be exact. This is remarkable 

for a “movement” that would eventually devolve to a one-man show with, indeed, a kind of impracticality 

and rhetoric aggrandizement. 

 

Tellingly, the U.S. and European governments, the foreign media, the remnants of the 1989 

movement, and the range of human rights associations, all were solid allies to CJR. For them, CJR was 

just one of the many ways to outside-in instigate a popular aversion to CCP domination. It is within this 

context that we could understand why the first three allies have become such outspoken libertarian 

proponents (through overseas media) in support of the persecuted democratic martyrs in China. Also, the 

more vulnerable members of this alliance were inclined to dramatize the Pygmalion effect of Twitter: 

Several informally networked people were happily mistaking themselves for the ones highly expected by 

many domestic people to bring “democracy” and “freedom” to China. Living virtually in the same Twitter-

land, they were running together toward a convergence with the liberal democratic discourse which is 

prevalent in the United States.  

 

However, the “revolutionary” CTC members stayed calm toward, or were more critical about, 

CJR: “CJR is a ridiculous farce, a copycat and a prank” (@zuola, 2011), or “it is just a big flash mob” 

(@mozhixu, 2011, see Wang, 2010). Even their dispassionate manner did not shake the CJR members’ 

enthusiasm at all. What essentially distinguishes CTC and CJR members, due to their dissimilar 

socioeconomic backgrounds and thus divergent assessments of where China is heading next, lies in their 

different ideas and tactics of struggling for democracy. CTC’s focus is on directly confronting the 

government, participating in and organizing rights protection activities within China, while CJR is 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703933404576170152436754150.html


456 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

consistently embarking on flash-like rallies or non-violent demonstrations from outside. For CTC, CJR was 

a more or less hot-headed and immature social activity, a minor but referential deviance to its rational 

and elitist road to democracy, and an unnecessary and annoying bit of spray before the true sea tide 

came. 

 

 All in all, CJR, the small blooming bud which the Twitterized liberal elites in China could not love, 

and even only looked on indifferently while they tended to the people’s real cause, was still calculatedly 

irrigated by the transnational coalition, and under unalloyed and constant care from CJR young members. 

Finally, though, that would not be enough, and this revolutionary bud would be doomed to wither away 

before blossom, for its lack of endemic nutrients. 

 

Chongqing Drama or Chongqing Model?  

Bo Xilai’s Fall and the Performative Transnational Liberal Alliance’s Show 

 

Despite the vehement disagreements between CJR and CTC members, those once-shining cyber-

diasporas both allied with the transnational media to promote their democratization cause in China. In a 

way, the democracy they strongly believe in is the one bound up with the logic that capitalist markets 

would have liberated post-Maoist China from authoritarianism. Necessarily, they assume the “sacred” job 

of “enlightening” the majority of the ordinary Chinese people. In most events as mentioned above, they 

were discontented with, and even disdained the ordinary people for their disappointingly inactive behavior. 

However, they did often appeal to the lower classes by paying lip-service to the idea of resolving the basic 

livelihood problems; to their disillusionment, though, those mobilizations were always brought to naught. 

There is a clear disjuncture between the political aims of the Chinese libertarians and the popular 

demands. 

 

Significantly, Bo Xilai, a once-rising political rock star in China who had been a member of the 

transnationally-linked elite class, intentionally responded to popular discontents generated by neoliberal 

marketization with his Chongqing Model, launched in 2007. Contrary to the Chinese liberals’ appeals of 

“wanting to eat, wanting to live, wanting justice” (which did not truly reach the ordinary people and 

turned out to be a hollow claim, fraudulent political marketing, or worse, a bald-faced lie), Bo’s Chongqing 

Model aimed at achieving greater social equality, and ensured the effective implementation of protecting 

the basic rights of the disenfranchised. Bo’s policies in Chongqing included “the enlarged public sector” 

and improved social welfare (e.g., cheap public rental housing for immigrant workers, house prices under 

control) on the one hand, and focused on the left-leaning law-and-order campaign against “the 

intertwined forces of party-state officials, private businesses, and criminals” on the other (Zhao, 2012; see 

also Cui, 2011; and Huang, 2011). In large part, Bo and his Chongqing Model undermined the vested 

interests of his past allies, provoked panic among the public intellectuals and elites, and challenged the 

Western fetishism for capitalist liberal democracy. Therefore, it is hardly surprising that the Chongqing 

Model encountered fierce oppositions from Chinese liberals—paired with their foreign media allies who, 

from the onset, have been hostile to any hopes for a socialist alternative in China. 

 

The making of the inside-out coalition relied on the rising of the domestic Twitter clone, Sina 

Weibo. Because Twitter and Facebook were banned in 2009, most Chinese liberals who were and still are 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  457 

CTC members, took to Weibo en masse as a means of anti-government-protests in China. Compared to 

Twitter, Weibo, notwithstanding its being a sharply-circumscribed space due to the capillaries of China’s 

censorship system, is more convenient to directly log onto. As such, it has been adopted as a sharp 

dagger to stab immediately into the government. Furthermore, the same goal for democracy aligns these 

Weibo-using liberals globally with transnational media, wittingly or unwittingly, collaborating to Twitterize 

Weibo in an attempt to fashion China after the image of liberal democracy. 

 

During the Bo Xilai scandal, the world has witnessed a famously twisty, plotted drama where a 

Communist leadership; right-wing scholars, lawyers, and correspondents; and anti-Communist 

transnational media and overseas observers intimately allied to launch an anti-Bo/Chongqing campaign. 

On February 6, 2012, a post emerged abruptly on Weibo, saying that Wang Lijun, former police chief in 

Chongqing, had fled to the U.S. consulate in Chengdu for asylum. Its ripple effect for Chinese politics as a 

whole proved to be unprecedentedly dramatic and voyeuristically subversive. Based on what I have 

tracked and collected online from February to July 2012, Weibo had almost become a carnivalesque-

machine, staging and restaging dispersed and fragmented conspiracy theories, dramas, sagas, anti-Bo 

choruses, voices of neo-liberalism, intellectual fabrications, and media stories. 

 

Until early March 2012, the Weibo-sphere was congested with a vast array of explosive and 

rampant updates, conjectures, rumors, lies, and gossip passed down through the grapevine. Miscellaneous 

reports from transnational media (mainly The New York Times and WSJ) and overseas Chinese websites, 

and their textual discontinuities with Wang and Bo’s invisibility in party organs, prompted Weibo users, as 

thrilled bricoleurs, to adapt, insinuate, incorporate, blurrily mix, and gradually to piece together a 

panorama of a palace coup in contemporary China. To those users, the truth about Wang and Bo still 

remained hidden in plain sight. In most liberals’ stories, Bo was described to be a domineering and sinful 

villain right out of central casting, while Wang was set up as a sort of John McLane in the Die Hard series, 

a lone hero who fled, driving overnight, desperately vowing vengeance against Bo. Remarkably, some 

anti-China foreign websites, including Boxun and Epochtimes, have been unblocked intermittently within 

China since February 2012, while several taboo words, such as Jiang Weiping, a journalist for Ta Kung Pao 

who had once been arrested for criticizing Bo, could be searched through Baidu, only to provide “a conduit 

for more rumors to flow into China” (Wang, 2012). It was nearly impossible to figure out, beneath the 

temporary “Speech Spring,” how information flowed and the agenda was set among factions inside the 

broad alliance of the CCP; transnational media; and Chinese sites, social media, and domestic market-

driven press. But those forces, inside or outside China, collectively worked out a postmodern Normandy 

landing-style tale. 

 

At his press conference at the closing of the National People’s Congress (NPC) meeting on March 

14, 2012, then Premier Wen Jiabao allusively toned up his criticism of the Chongqing Model by pointing to 

the Cultural Revolution. Wen’s remarks were tenuously and biasedly counterposed by Weibo users against 

Bo’s previous Cultural Revolution-styled slogan, “Struggle with devils, do not compromise with power,” 

made at a press conference on March 9 held by the Chongqing delegation at the NPC. Echoing Wen, right-

wing intellectuals and lawyers found more justification to intensify and upgrade their critiques of the 

Chongqing Model. There was the unusually massive muckraking and crusading against the dark side of 

Chongqing’s Strike Black campaign, and another common approach was to highlight Chongqing authorities 



458 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

themselves found to be trampling on the law. A March 20 report on Chongqing Government debts of up to 

RMB500 billion by Xinhua Agency, then reprinted by Apple Daily, MASTV, and Epochtimes, was forwarded 

widely. It appeared that liberal elites leveraged the Hu-Wen leadership to create an overwhelming public 

opinion squashing both Bo and the Chongqing Model. 

 

There was more yet to come. On March 24, 2012, Yang Haipeng from Caijing magazine and Chu 

Chaoxin, a reporter for NW, simultaneously dropped a bombshell report, noting on Weibo that Wang and 

Bo must have got involved in murdering a British businessman named Neil Heywood, who had befriended 

Bo’s son Bo Guagua and wife Gu Kailai. In two days, Reuters, WSJ, FT, the BBC, and The Guardian all 

reported on the British Foreign Office having recently urged the Chinese government to re-scrutinize the 

Heywood case. Later on, numerous celebrity Weibo users referenced and highlighted the case, 

metaphorically exclaiming about the foreign straw that broke the domestic camel’s back. Hence, a linear 

chain emerged that drew a line along the course of “Neil Heywood→Bo Guagua→Gu Kailai→Wang 

Lijun→Bo Xilai.” The implication was that the link between each person was causal, not casual; this was 

not just in the more thematic, derivative fashion of a “speculation/foreign media framing/witching hunting 

online” complex to comprise its targets. It would be more accurately understood as interlocking or parallel 

chains meant to very directly bring down Bo Xilia himself. 

 

What would come, would come in due time. It was strange and even a little hair-raising that the 

decision to ostracize Bo from the Central Committee and its Politburo was broadcast on the CCTV-News 

channel at midnight on April 10. Thus the official notification, the rumors around the Internet-sphere, and 

all the uncorroborated messages spread on Twitter, overseas Chinese sites, and transnational media 

reports ultimately and spectacularly met. For foreign media, focus had to be resolutely shifted from the 

power struggle inside the CCP to finer details or key issues around the murdered Heywood and the 

suspected Bo family members. Their coverage turned its attention to affairs, scandals of the purged Bo 

and his wife, the privileged and flashy lifestyle and influential social networks of his son Bo Guagua, and 

the widening wealth of the couple and their relatives. The WSJ (mostly through its reporter Jeremy Paige) 

and The Telegraph, which had previously stayed silent on the Bo event, were the two most indefatigable 

and prominent muckrakers. Liberal opinion leaders who could access and read the English reports, for the 

first time posted all those reports in translation onto Weibo, without encountering heavy censorship.  

 

Since September 2012, the party organ system has gradually replaced the transnational media 

and Web-based rumor machine to become the only source of official verdicts on Wang and Bo (Zhao, 

2012), in a vain attempt to create an apparent political cohesion and stability, and to add cheer to the 

then-upcoming party congress. Meanwhile, as Wang and Bo were subsumed under the charges of criminal 

offense and violation of party disciplines, domestic liberal media could more rightfully condemn Chongqing 

and the former Chongqing government officials when Bo was definitely down. After Wang was sentenced 

to 15 years in prison on September 24, 2012, Nandu Weekly, a sister paper of NW, made a splash by 

publishing the special issue Raking up Wang in December 2012, reverentially detailing Wang’s 

temperment and bearing, his close ties to and then conflicts with Bo and his family, and to what degree he 

got involved in the Heywood case. However, it’s worthwhile to note that ordinary people in Chongqing 

remain absent in those reports, while some trial particulars come from confidential sources, to whom 

reporters are not usually able to gain access. One wonders how NW got to access to these reports. 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  459 

On the one hand, during the time when the Weibo-based collage of the Chongqing drama was 

evolving into a ceaseless transnational, even global, chorus of criticism against Bo and the Chongqing 

Model, the online enthusiasm to exterminate the Chongqing Model reached a fever pitch, as did the 

rhetoric used to contribute to that goal. The logic of this dominant liberal rhetoric sought to turn “Mao 

Zedong,” “Cultural Revolution,” “Red,” or “Chongqing” into Schmittist descriptors for differentiating 

themselves from the enemy. By doing so, an otherwise serious discussion might devolve into an all-out 

brawl, a provocation tantamount to a formidable Web-based Cultural Revolution. However, the irony here 

is not only that it is exactly liberals themselves and their vast number of followers who created this 

anarchic frenzy online, but also that “their victory in quashing Bo relied on the Chinese state’s massive 

clampdown on leftist media and communication” (Zhao, 2012). 

 

On the other hand, senior officials inside the CCP leadership, who expectedly required anonymity, 

were the stories’ primary sources. Along with the liberals’ reviews, these anonymous reports made up the 

central parts of stories for transnational media. In turn, liberals re-narrated, tailored, reproduced, and 

disseminated via Weibo those original reports and insider information, inverting the actual backroom 

politics and betrayals into a common call for political transparency, democratization, and thus anti-

socialism. The bidirectional flow “revolutionized” the climate of domestic public opinion, precipitated Bo’s 

downfall to a certain extent, and signified the power of the transnational political and discursive alliance 

within Chinese politics. Nonetheless, the struggle for socialism, the word that was set to counter the 

uptaking of “democracy” by Chinese liberals, as Zhao commented, had been “actually absent from the 

great mélange of” the Weibo-driven transnational media circus, which exactly constituted “the most 

crucial part of the story” (Zhao, 2012). 

 

The situation concerning Chongqing is similar to what Trotsky referred to as “the Soviet 

Thermidor” in the Stalinist 1930s, when “the bureaucracy enjoy[ed] its privileges under the form of an 

abuse of power,” dependent “upon the basis of a workers’ state torn by the antagonism between an 

organized and armed Soviet aristocracy and the unarmed toiling masses” (1972, pp. 277, 279). A 

background fact necessary to fully understand the Chongqing Model is that the party/state 

unapologetically embraces the project of market reform and integration into the global capitalist system, 

and hence regards “bourgeois, urban middle class, civil servants and employees in state-owned 

enterprises” (China Worker, 2011) as forming the new basis for the increasingly intense renewal in state 

ideology. 

 

Only against this background can one judge the importance of the Chongqing Model and 

comprehend the making of the transnational discursive alliance and its fierce attacks on this model. On 

the personal plane, it highlights differences within party leadership around the development path for 

China, and hence the growing internal conflicts. For most of the foreign media, it is nothing but the 

leverage for Bo Xilai to re-enter into the Politburo Standing Committee. On the practical plane, the social 

equity advocated by the Chongqing authorities, along with related initiatives, or what Wang Shaoguang 

called “Chinese Socialism 3.0” in Chongqing’s policies, all demonstrate an ambitious correction to market 

authoritarianism. The many facets of this pivot to market-dominated thinking are truly fleurs du mal for a 

nominally socialist China that has precisely nothing to do with its people. The Chongqing Model makes this 

visible, in a crushing blow to the state-backed crony capitalist groups. In sum, the Chongqing Model is not 



460 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

one of contingent idiosyncrasy: It is a vessel neither exclusively shared nor easily broken by the 

transnational alliance that tossed the model’s pro-people redistributive policies into the trash or belittled 

them as populist ways for Bo to realize his politically audacious careerism. Rather, this is the first time 

that a local government, unapproved by the Central government, has put itself into the political limelight. 

It has done so by resurrecting the communist revolutionary traditions and socialist legacies of how to 

reactivate and re-forge the class consciousness and subjects of worker-peasant alliance, “a phrase that 

has virtually been forgotten in the Chinese communication studies literature” (Zhao, 2010, p. 549). It’s 

doing this constructs a political-economic heterotopia, a third way which is a desperate attempt at socialist 

modernization under capitalist siege. That is exactly the last thing the transnational alliance wants to see.             

 

The Transnational Discursive Alliance Expanding: Dreams of China, but Whose Dreams? 

 

From the Jasmine Revolution to the anti-Bo campaign, from guerilla warfare for democracy on 

Twitter to overt defiance against the CCP and any attempts within the CCP to renew socialism, from 

showing support for Google to protesting with NW, intervention by foreign media organizations and 

Western governments always make internal Chinese political incidents into the transnational events, 

thereby seeking to bracket China into the global democratization wave. The transnational discursive bloc 

is comprised of both outside and inside forces. The outside forces include the U.S. government, 

transnational business corporations, foreign journalists, and human rights advocates. From within, this 

bloc include domestic liberal reporters, media professionals, public intellectuals, and neoliberal-oriented 

state officials, a group who, through BBSs, blogs, Twitter, and its copycat Weibo, conscientiously 

“recognize themselves as part of global, polyglot” bourgeois “collectivity”, as Dan Schiller observed in his 

contribution to this special section (Schiller, 2013). In those four outlets (and more), they make up a 

mutually supportive political, ideological, and discursive network, both to exert a powerful impact on 

Chinese politics, and to promote their dreams of capitalist liberal democracy and constitutionalism in the 

struggle for the future of China. 

 

Ironically, what the transnational ally of today refers to as freedom or democracy is the same 

thing as what they denounce and despise as totalitarianism: The principles of democracy, or the demands 

for free speech and autonomous civil society, have so far “become the englobing principle of modernity 

viewed as an historical and global totality” (Rancière, 2009, p. 12). In a further irony, in the Chinese 

liberals’ eyes, the CCP’s historically articulated idea of “people’s democracy’ is equivalent to Schumpeter 

and Tocqueville’s “tyranny of the majority,” and is what would drag China back into chaos or 

obscurantism. 

 

Furthermore, the transnational alliance are inclined to reduce China’s future to some arbitrary 

formula of public sphere or freedom of the press, suggesting that democratic reform should be in 

coincidence with economic reform, especially with the collapse of communism worldwide. Accordingly, the 

alliance ignores that neoliberalism is one of the real causes of “the deterioration of social conditions,” 

disassociating it from the “fast growing inequality in the distribution of income and pauperization for the 

majorities” (Amin, 2012). When Fukuyamaist thirst for “middle class-society,” or a “new world order” 

causes an emotional resonance in the transnational alliance, the worker-peasant alliance—the 

constitutional foundation for the “democratic dictatorship of the people” in Maoist China—is reduced to the 



International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  461 

subaltern class. The dispossession of these people, once the very foundation of the People’s Republic of 

China, are now seen as the necessary cost of capitalistic modernization, with people’s democracy 

supplanted by civil rights, and rule by the people by rule of law. 

 

If every effort to give the lower classes equal rights and social justice, or to pursue economic 

democracy, is absolutely close to the last thing the transnational alliance thinks of, while the omnipotent 

and monstrous power of the state that is a priori ascribed as “the villain of the piece” is their political 

inclination, then the transnational alliance, as radically as it tries to be the dissensus to the party/state, 

turns into a high-end club which ends up “being no more than a defense of particular group interests in 

always singular struggles” (Rancière, 2009, p. 48). The key question remains: Whom will they, and can 

they, represent? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



462 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

References 

 

@3dlinux. (2010). [Weibo post]. Retrieved from http://weibo.com/1401718764/zdtsD2lJy 

 

@Baofan, (2010). [Weibo post]. Retrieved from http://topsy.com/goo.gl/mNNN 

 

@wlh8964. (2011). [Weibo post]. Retrieved from 

https://twitter.com/zhaomeinv/statuses/48643089522360320 

 

Agence France-Presse (AFP). (2011, February 23). US envoy coincidentally at Beijing rally site. Retrieved 

from http://sg.finance.yahoo.com/news/US-envoy-coincidentally-afpsg-908170934.html?x=0 

 

Amin, S. (2012). The Arab revolutions, a year after. Pambazuka News. Retrieved from 

http://pambazuka.org/en/category/features/80745 

 

BBC. (2010, March 28). Chongqing evening boldly commemorating Google. Retrieved from 

http://www.bbc.co.uk/zhongwen/simp/china/2010/03/100328_chongqing_google_guge.shtml 

 

Brad. (2011). Illegal flower tribute. Know your meme. Retrieved from 

http://knowyourmeme.com/memes/events/illegal-flower-tribute-

%E9%9D%9E%E6%B3%95%E7%8C%AE%E8%8A%B1 

 

Buckley, C. (2011, March 5). China unrest. Reuters. Retrieved from 

http://www.reuters.com/article/2011/03/05/china-unrest-idUSTOE72400920110305 

 

Cao, Guoxing. (2010). The Internet is open while censorship is necessary. [Chinese-language article]. 

Retrieved from http://www.rfi.fr/actucn/articles/121/article_18774.asp 

 

China Worker. (2011, July 11). China: Repression or reforms? [Chinese-language article].  Retrieved from 

http://chinaworker.info/zh/content/news/1507  

 

Chang, G. (2011, December 29). The coming collapse of China. Foreign Policy. Retrieved from 

http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/12/29/the_coming_collapse_of_china_2012_edition 

 

Chongqing Evening News. (2011, March 27). A story of Goo-pigeon’s migration, p. 32. 

 

CJR. (2011a). The arrested heroes. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://chinajsm.blogspot.com/p/blog-page_05.html 

 

CJR. (2011b, March 8). Q&A for CJR. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://www.molihua.org/2011/03/blog-post_08.html 

 

http://weibo.com/1401718764/zdtsD2lJy
http://topsy.com/goo.gl/mNNN
https://twitter.com/zhaomeinv/statuses/48643089522360320
http://sg.finance.yahoo.com/news/US-envoy-coincidentally-afpsg-908170934.html?x=0
http://pambazuka.org/en/category/features/80745
http://www.bbc.co.uk/zhongwen/simp/china/2010/03/100328_chongqing_google_guge.shtml
http://knowyourmeme.com/memes/events/illegal-flower-tribute-%E9%9D%9E%E6%B3%95%E7%8C%AE%E8%8A%B1
http://knowyourmeme.com/memes/events/illegal-flower-tribute-%E9%9D%9E%E6%B3%95%E7%8C%AE%E8%8A%B1
https://xingdaili.com/browse.php?u=oEWtcA%2Bai90ytqPnkzUdBVvfvZdlp0HoDOOqydSusHK1retEJWB4wRXBzAIM1W2FNohtMEG6iDlMPkmIkyMXvlB2fZQLbOBO&b=6
http://www.rfi.fr/actucn/articles/121/article_18774.asp
http://chinaworker.info/zh/content/news/1507
http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/12/29/the_coming_collapse_of_china_2012_edition
http://chinajsm.blogspot.com/p/blog-page_05.html
http://www.molihua.org/2011/03/blog-post_08.html


International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  463 

Cui, Z. (2011). Partial intimations of the coming whole: The Chongqing Experiment in light of the theories 

of Henry George, James Meade, and Antonio Gramsci. Modern China, 37(6) (November), 646–660.  

 

Dobson, W. (2011, March 23). Why are dictators always so sensitive? The Washington Post. Retrieved 

from http://www.washingtonpost.com/blogs/post-partisan/post/why-are-dictators-always-so-

sensitive/2011/03/23/AB0Qa7JB_blog.html 

 

DW. (2011). German correspondents detained in Shanghai for 3 hours. Retrieved from 

http://news.backchina.com/viewnews-130128-gb2312.html 

 

Fukuyama, F. (1992). The end of history and the last man. New York, NY: The Free Press. 

 

Google. (2010). New approach to China. Retrieved from http://googleblog.blogspot.jp/2010/01/new-

approach-to-china.html 

 

Han, H. (2010). On Google’s withdrawal. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://www.20ju.com/content/V142448.htm 

 

He, Q. (2011, February 2). A great magic realistic story. [Chinese-language article]. Retrieved from 

voachineseblog.com/heqinglian/2011/02/jasmine-revolution/ 

 

Huang, C., Philip, C. (2011). Chongqing: equitable development driven by a ‘Third Hand’? Modern China, 

37(6), 557–560. 

 

Jacobs, A. (2011, April 2). Where ‘Jasmine’ means tea, not a revolt. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2011/04/03/weekinreview/03jacobs.html?_r=0 

 

Kong, L. (2012). CJR road map. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://www.molihua.org/2012/01/blog-post_588.html 

 

Lam, W. (2011). Beijing wary of “color revolutions” sweeping Middle East/North Africa. The Jamestown 

Foundation. China Brief, 6(3), 2–4. 

 

Lvqiu, R. (2010). An avatarian Google. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://blog.sina.com.cn/s/blog_46e9d5da0100h39k.html 

 

Nanfang Weekly. (2010). Vote on Google’s withdrawal. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://vote.infzm.com/vote/160 

 

Markoff, J. (2010, February 18). Two China schools said to be tied to online attacks. The New York Times. 

Retrieved from http://www.nytimes.com/2010/02/19/technology/19china.html?_r=0 

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/post-partisan/post/why-are-dictators-always-so-sensitive/2011/03/23/AB0Qa7JB_blog.html
http://www.washingtonpost.com/blogs/post-partisan/post/why-are-dictators-always-so-sensitive/2011/03/23/AB0Qa7JB_blog.html
http://news.backchina.com/viewnews-130128-gb2312.html
http://googleblog.blogspot.jp/2010/01/new-approach-to-china.html
http://googleblog.blogspot.jp/2010/01/new-approach-to-china.html
http://www.nytimes.com/2011/04/03/weekinreview/03jacobs.html?_r=0
http://www.molihua.org/2012/01/blog-post_588.html
http://blog.sina.com.cn/s/blog_46e9d5da0100h39k.html
http://vote.infzm.com/vote/160
http://www.nytimes.com/2010/02/19/technology/19china.html?_r=0


464 Wu Changchang International Journal of Communication 8(2014) 

Osnos, E. (2010). China and Google. The New Yorker. Retrieved from 

http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2010/01/china-and-google-illegal-flower-

tribute.html 

 

Osnos, E. (2011). Of Tahrir Square and Tiananmen Square. The New Yorker. Retrieved from 

http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2011/01/of-tahrir-square-and-tiananmen-

square.html 

 

Quiggin, J. (2011). China’s imminent collapse. National Interest. Retrieved from 

http://nationalinterest.org/commentary/chinas-imminent-collapse-5880 

Ramzy, A. (2011, March 29). China’s jasmine revolution crackdown shows no signs of easing. TIME. 

Retrieved from http://world.time.com/2011/03/29/chinas-jasmine-revolution-crackdown-shows-

no-sign-of-easing 

Ran, Y. (2011). Self-critiques on My 2011. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://www.bullogger.com/blogs/ranyunfei/archives/374782.aspx 

 

Rancière, J. (2009). Hatred of democracy. New York, NY: Verso. 

 

Sartori, G. (1987). The theory of democracy revisited. Chatham, NJ: Chatham House Publishers. 

 

Schiller, D. (2013). Rose Luxemburg’s Internet? International Journal of Communication, 7(2013). 

 

Swartz, D. (2011). Jasmine in the middle kingdom. American Enterprise Institute. Retrieved from 

http://www.aei.org/article/foreign-and-defense-policy/regional/asia/jasmine-in-the-middle-

kingdom  

 

Tiger. (2010). Flower tribute for Google. [Chinese-language post]. Retrieved from 

http://club.china.com/data/thread/1011/2709/11/53/2_1.html 

 

Trotsky, L. (1972). The revolution betrayed. New York, NY: Pathfinder Press. 

 

Wang, H. (2012, May 10) .The rumour machine, Wang Hui on the dismissal of Bo Xilai. London Review of 

Books, 34(9), 13–14. 

 

Wang, W. (2010). CTC and social activities in contemporary China. [Unpublished manuscript]. 

 

 

Washeng. (2010). A truly farce. [A since-deleted Chinese-language post]. Posted at 

http://www.washeng.net 

 

http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2010/01/china-and-google-illegal-flower-tribute.html
http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2010/01/china-and-google-illegal-flower-tribute.html
http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2011/01/of-tahrir-square-and-tiananmen-square.html
http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2011/01/of-tahrir-square-and-tiananmen-square.html
http://nationalinterest.org/commentary/chinas-imminent-collapse-5880
http://world.time.com/2011/03/29/chinas-jasmine-revolution-crackdown-shows-no-sign-of-easing
http://world.time.com/2011/03/29/chinas-jasmine-revolution-crackdown-shows-no-sign-of-easing
http://206.217.192.205/e.php?u=SNyV6ZK%2BhodLPbOohLhJk9uWIjGILUPL8PU9MUmBSPb%2BUzBmeWrrH1AJS8g5hxzao9DCSCNCsyj8&b=6
http://www.amazon.com/Jacques-Rancière/e/B001JOTTZ8/ref=ntt_athr_dp_pel_1
http://club.china.com/data/thread/1011/2709/11/53/2_1.html


International Journal of Communication 8 (2014)  Inside-Out and Outside-In  465 

Wong, G. (2011). Voices behind China’s protest calls. Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/2011/04/06/voices-behind-chinas-protest-calls_n_845923.html 

 

Wu, C. (2012). Micro-blog and the speech-act of China’s middle class. Javnost – The Public, 19(2), 43–62. 

 

Xia, R. (2011, March 1). Missing before action. Foreign Policy. Retrieved from 

http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/03/01/missing_before_action 

 

Ye, J. (2010, January 13). Flowers for Google in China. The Wall Street Journal. Retrieved from 

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2010/01/13/flowers-for-google-in-china  

 

Zhang, N. (2011). Foreign correspondents in Beijing targeted. [Chinese-language article]. Retrieved from 

http://www.voachinese.com/content/article-20110227-foreign-correspondents-beijing-targeted-

117006718/778564.html 

 

Zhao, Y. (2001). Media and elusive democracy in China. Javnost―The Public, 8(4), 21–44. 

 

Zhao, Y. (2008). Communication in China: Political economy, power and conflict. New York, NY: Rowman 

& Littlefield Publishers, Inc. 

 

Zhao, Y. (2010). For a critical study of communication and China. International Journal of Communication, 

4, 544–551. 

 

Zhao, Y. (2012, October). The struggle for socialism in China. Monthly Review.  Retrieved from 

http://monthlyreview.org/2012/10/01/the-struggle-for-socialism-in-china 

 

Zi, J. (2012, May). Jon M. Huntsman made a conversation with Stephen A. Orlins [Chinese-language 

article]. Retrieved from http://www.rfa.org/mandarin/yataibaodao/ml-05242012131846.html 

 

 

http://www.huffingtonpost.com/2011/04/06/voices-behind-chinas-protest-calls_n_845923.html
http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/03/01/missing_before_action
http://www.voachinese.com/content/article-20110227-foreign-correspondents-beijing-targeted-117006718/778564.html
http://www.voachinese.com/content/article-20110227-foreign-correspondents-beijing-targeted-117006718/778564.html
http://www.buy.com/SR/SearchResults.aspx?qu=Rowman+%26+Littlefield+Pub+Inc
http://www.buy.com/SR/SearchResults.aspx?qu=Rowman+%26+Littlefield+Pub+Inc
http://www.rfa.org/mandarin/yataibaodao/ml-05242012131846.html

