
International Journal of Communication 18(2024), 2577-2597 1932–8036/20240005 

Copyright © 2024 (Daria Kravets). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 
Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Search Engines as “Globalizing Machines”: International News Flow 

Through Google During the 2020 Belarusian Presidential Election 
 

DARIA KRAVETS¨ 
University of Passau, Germany 

 
News is increasingly consumed via search engines. Yet, there is little research on foreign 
news consumption through search engines. This study thus focuses on the presence of 
foreign news in political search results in a peripheral country that is at the focal point of 
the international conflict between Russia and the West. For that, I conducted an algorithm 
audit of Google’s Web search results in Belarus to queries on the 2020 Belarusian 
presidential election. An analysis of 50,400 search results collected daily over 4 months 
surrounding the election from google.by revealed that Google in Belarus overwhelmingly 
favored foreign news outlets (mostly Western and Russian; 63%) over domestic 
Belarusian ones (37%). While the presence of Western news outlets (28.5%) may be 
argued to contribute to the democratization of the Belarusian public sphere, websites 
affiliated with Russia’s ruling elites (23%) most likely linked in favor of the ruling dictator 
Lukashenko. These findings advance the classic news flow research by demonstrating that 
international news flows are unbalanced toward a hierarchical core-periphery structure 
also when mediated through search engines. 
 
Keywords: search engines, Russia, international news flow, elections, Google, Belarus, 
localness 
 
 
Since the early 2000s, search engines have evolved into one of the most important mediators of news 

and political information in the digital age (Nielsen & Ganter, 2018; Puschmann, 2019). Created to help users 
navigate today’s complex and diverse information environment, search engines have become pivotal 
gatekeepers that select, rank, and redistribute political information for their users (Steiner, Magin, Stark, & Geiß, 
2022; Wallace, 2018). By doing so, search engines essentially shape what users know about politics (Granka, 
2010) and determine how their political opinions and, subsequently, voting intentions are formed (Diakopoulos, 
Trielli, Stark, & Mussenden, 2018; Epstein & Robertson, 2015; Unkel & Haim, 2019). Considering this, it is no 
surprise that political powers—including foreign ones—may seek to target search engines to promote and 
advance certain political opinions over others, particularly during elections. Against this backdrop, a growing 
body of research in the realm of political communication has investigated how the news flows through search 
engines during elections and with what political consequences (Puschmann, 2019; Trielli & Diakopoulos, 2019; 
Unkel & Haim, 2019; Urman, Makhortykh, & Ulloa, 2022). Hereby the existing research often focuses on the 
extent to which search engines provide their users with diverse political information since information diversity 

 
Daria Kravets: daria.kravets@uni-passau.de 
Date submitted: 2023-10-02 



2578  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

is considered to be a precondition for a healthy democratic society, especially during elections (Napoli, 1999). 
Prior studies have, for instance, examined the composition of search results regarding the diversity of 
information sources (e.g., Makhortykh, Urman, & Ulloa, 2020; Puschmann, 2019; Trielli & Diakopoulos, 2019; 
Unkel & Haim, 2019; Urman et al., 2022), ideologies (Trielli & Diakopoulos, 2019), political opinions (Hu, Jiang, 
Robertson, & Wilson, 2019; Metaxa, Park, Landay, & Hancock, 2019), or issues and speakers (Steiner et al., 
2022). However, the presence (or absence) of foreign news outlets—in particular, those affiliated with foreign 
ruling elites—in search results and its potential political consequences for distorting, manipulating, or 
destabilizing foreign information environments have not yet been considered. In other words, international news 
flows through Web search results and, therefore, the potential role of search engines as intermediaries not only 
between news organizations and their publics (see Puschmann, 2019) but also between foreign ruling elites 
(represented in search results by foreign government-sponsored news websites) and their target audiences 
abroad have been neglected in the literature before. 

 
Working toward closing this research gap, I examined the flow of foreign news to Belarus through 

the dominant search engine in Belarus, Google (78% market share; StatCounter, 2020), during the 2020 
Belarusian presidential election. The case of Belarus is used in this study as a single “revelatory case” (Yin, 
2014, p. 52) illustrating the flow of international news through search engines in a peripheral country that 
is the focal point of the international conflict between Russia and the West. That is, while Russia’s ruling 
elites in Belarus are known to support the incumbent dictator Alexander Lukashenko, the West tends to 
support the repressed opposition (Navumau, 2020). Furthermore, the selected country case is also 
especially interesting considering the lack of scholarly research on the use of search engines in Eastern 
Europe (for notable exceptions, consider Kravets & Toepfl, 2021; Kravets, Ryzhova, Toepfl, & Beseler, 2023; 
Makhortykh et al., 2020; Wijermars, 2021). That is despite the region being at the center of conflict for 
some years now, culminating in Russia’s full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022. This study 
thus aims to broaden the scope of extant research on the role of search engines in disseminating 
international news and, more specifically, Russia’s and the West’s foreign informational influence on the 
states in Russia’s immediate neighborhood. The case of Belarus is also particularly relevant given the current 
close political ties between Russia’s and Belarus’ ruling elites and Belarus’s multifaceted support of Russia’s 
war against Ukraine. As of mid-2023, it was still unclear whether Belarus would get actively involved in the 
military actions in Ukraine, an outcome that Russia’s authorities reportedly desired but Belarusian ruler 
Lukashenko had managed to avoid (Sauer, 2022). It is therefore essential to continue investigating Russia’s 
informational influence in Belarus and other Eastern European and Eurasian countries. 

 
From this backdrop, using a data set of 50,400 top 10 search results for 42 unique queries about 

the election and its main candidates, collected daily from google.by during the two months before and two 
months following the election, this study raises two overarching research questions: (1) How present were 
foreign news websites in Google’s search results during the 2020 Belarusian presidential election campaign? 
(2) Where did the foreign news websites originate from? 

 
This article begins by introducing existing research on search engines, international news flow, and 

Russian news flow to Belarus. The case of the 2020 Belarusian presidential election is then presented. Then, 
after an elaboration on the study’s methodology, the findings are presented and discussed, as well as the 
limitations. The findings of this study vividly demonstrate that particularly for peripheral countries, 
international news flows are unbalanced in relation to local news sources when mediated through Google 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2579 

Web search. Specifically, during the 2020 Belarusian presidential election, Google’s search algorithms in 
Belarus favored foreign news outlets over local Belarusian sources, regardless of whether the queries were 
in Russian (63%) or Belarusian (54%). The most influential foreign websites in Google’s search results were 
the websites of Western (28.5%) and Russian (15.5%) news providers, which combined outnumbered 
Belarusian sources. Additionally, a substantial number of the search results linked to websites affiliated with 
Russia’s ruling elites (e.g., 23% for Russian-language queries). While the presence of Western news sources 
in Google’s search results may be argued to contribute to the democratization of the Belarusian public 
sphere, the presence of Russian state-affiliated sources is most likely linked in favor of the ruling dictator 
Lukashenko. My findings thus highlight the importance of Google’s search engine as a gateway to regime-
critical news information in Belarus and contribute to the normative discussions about what search results 
should be included or excluded from Google’s search results. These findings contribute to the existing 
research on search engines as digital intermediaries as well as the literature on international news flows. 

 
Conceptual Framework 

 
How Search Engines Reconstruct (International) News Flow Patterns 

 
The rise of digital intermediaries, such as search engines, has significantly altered traditional news flow 

patterns (Wallace, 2018), reshaping how people consume news (Fletcher & Nielsen, 2018). For instance, a 
survey conducted by the Reuters Institute in 2021 revealed that 25% of the respondents named search engines 
as their main way of coming across news online (Newman et al., 2021). Search engines thus have grown to be 
a significant source of traffic for news websites. An increasing number of news websites report that the majority 
(62%) of their external traffic comes from search engines (Parse.ly, 2021). Based on a survey in seven Western 
countries, 80% of Internet users use search engines for political information seeking, and about 68% admitted 
that search engines have influenced their past election choices (Dutton, Reisdorf, Dubois, & Blank, 2017). 

 
A growing number of studies have investigated how search engines reshape news flow patterns 

(see, e.g., Fischer, Jaidka, & Lelkes, 2020; Fletcher & Nielsen, 2018). However, little work has been done 
specifically on how search engines reconstruct the flow of international news and with what political 
consequences. Over the past two decades, digitalization has significantly decreased the boundaries for the 
production and distribution of news, facilitating the diffusion of information around the world (Guo & Vargo, 
2017). This blurred the boundaries among national public spheres and contributed to the emergence of a 
“global public sphere” (Volkmer, 2014, p. 7). In this global public sphere, domestic media outlets must 
compete for audiences with foreign news providers that are easily accessible on the Internet (Taneja & 
Webster, 2016). One prominent scholarly attempt to predict news flow from one country to another is based 
on Wallerstein’s (1974) world system theory (WST). According to WST, news typically flows from larger, 
more powerful core countries to smaller, peripheral ones (Chang, 1998; Golan & Himelboim, 2016). Thereby, 
news originating from and diffused by news organizations in core countries determines the international 
news flow (Chang, 1998; Segev, 2016), suggesting that core nations have an informational advantage in 
the global public sphere (Golan & Himelboim, 2016). This advantage was confirmed to persist in the modern 
online news ecology (Guo & Vargo, 2017; Segev & Blondheim, 2013). In addition, a small number of 
international news broadcasters (e.g., British Broadcasting Corporation [BBC], Al Jazeera, and Russia Today 
[RT]) now play a pivotal role in the flow of global news (Golan & Himelboim, 2016). 



2580  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

 
However, little research has been done on the role search engines play in the modern international 

news flow. Do they act as “globalizing machine[s]” (Rogers, 2013, p. 101), as suggested by some? Given 
the wide spectrum of news available on the Internet, search algorithms’ core functionality is to curate 
audiences’ attention (Trielli & Diakopoulos, 2019). Hereby search engines do not limit themselves to national 
borders. According to search algorithm audits, search engines indeed orient themselves on the geographical 
proximity between the user and the result (see Kliman-Silver, Hannack, Lazer, Wilson, & Mislove, 2015), 
but not exclusively. On a national level, research on the geography of search results has found that search 
engines privilege geographically broader, nationwide news websites over local ones (Fischer et al., 2020). 
On an international level, in an explorative analysis, Rogers (2013) analyzed country-specific differences in 
the localness of Google’s search results by querying the term “diversity” in 18 Spanish-speaking Latin 
American countries and Spain. He found that Google in Latin America regularly returned sources from Spain, 
whereas Latin American sources did not appear at all in the Spanish search results, suggesting that search 
results in some countries are more local than in others. Similarly, Ballatore, Graham, and Sen (2017) 
examined Google’s search results in 144 countries by searching for the countries’ capitals and found that 
“wealthy and well-connected” (p. 1211) countries had more localized search results than those that were 
“poor and poorly connected” (p. 1211). These studies, however, either did not consider unbalanced news 
flows on an international level or considered these without regard to political news. By contrast, this study 
is the first to focus on the presence of foreign news websites in Web search results for political queries and 
reflect on its political consequences. 

 
Considering the initial exploratory evidence of biased digital geography in search results, this study 

suggested that Google’s search results in relatively small, peripheral Belarus would be skewed in favor of 
foreign news outlets, even for such a local-interest topic as a national presidential election. To investigate 
this further, I formulated the following research question: 

 
RQ1: How visible were foreign news websites in Google’s search results during the 2020 Belarusian 

presidential election in Belarus? 
 

Geographical Constitution of Search Results 
 

Mass media are critical for providing populations with diverse political information, particularly 
during elections (Napoli, 1999). Considering how publics rely on search engines to curate their news 
consumption (Trielli & Diakopoulos, 2019), many researchers argue that search engines act as pivotal 
gatekeepers of Internet information diversity and engage in discussions on the quality of search results to 
evaluate their performance (e.g., Haim, Graefe, & Brosius, 2018; Makhortykh et al., 2020; Puschmann, 
2019; Steiner et al., 2022; Urman et al., 2022). According to Napoli (1999), news diversity can be 
understood as source (i.e., diversity of news sources), content (i.e., diversity of political opinions and 
viewpoints), and exposure diversity (i.e., diversity of content consumed). Focusing on source diversity in 
search results, prior research has investigated the number of different websites (Haim et al., 2018; Trielli & 
Diakopoulos, 2019) and categories of websites (Puschmann, 2019; Unkel & Haim, 2019) present in search 
results. These studies found that search algorithms have substantial dependence on a small number of elite 
mainstream news sources (e.g., Kulshrestha et al., 2019). However, little work has been done to examine 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2581 

the geographical constitution (or diversity) of search results’ sources (i.e., to gauge the international news 
flows through search engine results). 

 
As an exception, Fischer and colleagues (2020) examined the national geographical composition of 

search results. They found that search engines prioritize nationwide websites over regional and local ones. 
However, the geographical diversity depends on the query: Queries about general topics return more 
geographically diverse results than locally oriented queries (Fischer et al., 2020). In a similar study, Ballatore 
and colleagues (2017) found that a country’s socioeconomic indicators (e.g., GDP, Internet penetration) 
and scientific production (e.g., number of scientific publications, citations) predict the geographical diversity 
in search results, with search results in less socioeconomically and scientifically powerful countries showing 
more diversity. In an exploratory study of COVID-19-related image search results for English-language 
queries on Google in Great Britain, Germany, Italy, and Spain, Paramita, Orphanou, Christoforou, 
Otterbacher, and Hopfgartner (2021) found that the localness of search results varied across countries, with 
Great Britain demonstrating the highest rates of localization. They found that the overall rate of local 
websites in the top 30 search results was relatively low across all countries, ranging from 42% in Great 
Britain to 11% in Italy. In contrast, when searching in local languages, the localization rates rose to 72% in 
Spain, 79% in Germany, and 93% in Italy (Paramita et al., 2021). They thus suggested that the localization 
rates were query- and language-dependent: Some queries were more localized than others, and queries in 
the country’s official language retrieved more local search results than queries in foreign languages 
(Paramita et al., 2021). Similarly, research has found that search results are “biased towards the language 
used to query the system” (Magno, Araújo, Meira, & Almeida, 2016, p. 1), suggesting that search results to 
queries in languages used by multiple countries have a higher probability of being more geographically 
diverse. 

 
Relevance of International News Flows via Search Engines 

 
Setting a normative benchmark for the level of international news flows in search results is 

challenging, as is often the case with diversity research (see Möller, van de Velde, Merten, & Puschmann, 
2020; Steiner et al., 2022). Unlike the diversity of traditional news (see Napoli, 1999), which is deeply 
rooted within national public spheres, the geographical diversity of search results blurs the boundaries 
between national and transnational public spheres and might not be desirable at all. This is particularly 
true in the context of national politics and elections, which raises normative questions such as the 
following: Which actors should participate in the public sphere of national elections? Should foreign 
actors participate at all? Should national actors be prioritized? An overabundance of search results from 
foreign sources may compromise the integrity of national public spheres, facilitating the distortion of 
information spaces by foreign actors and potentially contributing to foreign election meddling. However, 
traditional research on news diversity is deeply embedded in the context of democratic public spheres. 
In authoritarian states such as Belarus, where access to diverse information is generally restricted, the 
presence of Western news outlets in search results, with their critical coverage of the country’s autocratic 
regime, can be argued to benefit the nascent democracy. In contrast, search results from countries 
supporting the autocrat, such as Russia, may benefit the autocratic regime.  

 



2582  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

The presence of foreign news websites in search results is closely tied to international political 
influence. Governments around the world rely on “media communications to inform and influence foreign 
publics” (Guo & Vargo, 2017, p. 504) and compete to promote their agenda abroad. To do so, many 
governments operate their own communication channels (i.e., international government–sponsored news 
broadcasters), aiming to share their agenda with foreign audiences (Golan & Himelboim, 2016) and 
communicate their perspectives on the world (Guo & Vargo, 2017). This study argues that the international 
news flows through search engines to a large extent can reveal how effective a country is in setting other 
countries’ news agendas and thus what potential the country has to influence foreign publics. Arguably, the 
presence of foreign news websites in search results—especially those affiliated with foreign governments—
grants them a certain degree of political influence over their target countries’ communicative spaces. As 
Puschmann (2019) puts it in the context of national elections, “It seems appropriate to infer political 
influence from the differences in how parties and candidates are presented through search results, without 
overstating this influence” (p. 840). From this perspective, search engines can serve as an influential force 
in shaping the opinion of foreign publics. 

 
Russian News Flow to Belarus 

 
According to WST, core countries such as the United States, the United Kingdom, and Russia have 

an advantage in the international distribution of information (Golan & Himelboim, 2016; Guo & Vargo, 2017). 
Among the indicators that determine the prominence of a foreign country in the news are national traits 
(e.g., a country’s size, economy, and military power), relatedness (e.g., geographic, cultural, and historic 
proximity), events (e.g., natural disasters and wars), and operation of international news broadcasters (for 
an overview, see Segev, 2016). In addition, there exist some regional trends, where smaller countries such 
as Belarus depend on their more powerful neighbors (e.g., Russia) and thus are expected to be more 
“interested” (see Tanikawa, 2019) in consuming their news. 

 
In the past decade, Russia’s ruling elites have invested generously in their foreign communication 

efforts (Szostek, 2020). Together with several international broadcasters (e.g., RT) directed toward Western 
states, a series of media outlets targeting the countries of Eastern Europe and Eurasia has emerged in 
recent years (e.g., Sputnik, NTV Mir, Baltic news; Szostek, 2020). Some even produce content in Belarusian 
(e.g., Sputnik Belarus). In Belarus, the fluency of Belarusians in Russian facilitates the news flow between 
Russia and Belarus. As a result, many domestic Russian news outlets—often Kremlin-affiliated—are popular 
among Belarusians (Navumau, 2020). According to a representative survey from 2018, 24% of Belarusians 
consider Russian news outlets their most trusted source of political information, with the first place being 
taken by the Belarusian state-owned media at 29% (Thinktanks.by, 2018). 

 
Several studies have examined the impact of Russian news flow to Belarus. Szostek (2015), for 

instance, analyzed Russian influence on traditional news media in Belarus during an “information war” that 
broke out between Moscow and Minsk in 2010. After analyzing the content of Russian-aligned media in 
Belarus during the conflict and conducting interviews with media professionals to study their rationale for 
publishing that content, Szostek (2015) concludes that “pro-Kremlin news providers are undoubtedly a tool 
in Moscow’s relations with Minsk” (p. 123). Furthermore, Russia regularly launches media campaigns that 
intervene in Belarusian politics (Szostek, 2015). Similarly, Navumau (2020) investigated the role Russian 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2583 

media played during the 2018–2019 negotiations concerning Belarus’ “further integration” (p. 461) into 
Russia. Navumau (2020) concludes that, during that time, “Russian media used deceptive news articles to 
put forward their agenda and interpellate support among Belarusian citizens” (p. 461). Furthermore, 
Navumau (2020) argues that since 2017, Russia has operated a special media network in Belarus that can 
be instrumentalized at any time. Likewise, Saari (2014) concludes that Russia frequently undertakes media 
campaigns in post-Soviet states to achieve its foreign influence ventures. As this overview of the literature 
illustrates, Belarus is an important target country for Russia’s foreign communication (for similar arguments, 
see also Kravets et al., 2023). 

 
Considering the existing power dynamics between Russia and Belarus in the context of WST and 

the studies on Russian news flow to Belarus, I expected Google’s search results in Belarus to include a 
substantial number of Kremlin-affiliated websites. Unable to make a specific prediction, I formulated the 
following research question: 

 
RQ2:  How visible were websites affiliated with Russia’s ruling elites in Google’s search results during the 

2020 Belarusian presidential election? 
 
Furthermore, research has found that countries speaking the same language tend to share search 

results in the common language (Magno et al., 2016). Against this backdrop, I formulated the following 
research question: 

 
RQ3: During the 2020 Belarusian election, were Russian state-affiliated websites more visible for queries 

in the Russian language than for queries in Belarusian? 
 

Context: The 2020 Belarusian Presidential Election 
 

On August 9, 2020, Belarus’s autocrat Alexander Lukashenko faced his sixth presidential election. 
Democratically elected in 1994, Lukashenko has managed to stay in power for 30 years now by gradually 
decreasing the freedom of the press, imposing massive repressions, and eliminating his political opponents. 
While Lukashenko has regularly held elections, like many other autocratic rulers around the world, massive 
electoral fraud and a lack of real alternative candidates have disillusioned common Belarusians for years. 
The 2020 presidential campaign was different for several reasons. The campaign took place during the 
COVID-19 pandemic, which Lukashenko was a known denier of, infamously telling Belarusians to drink 
vodka, use saunas, and drive tractors against the virus (BBC, 2020). The public discontent with 
Lukashenko’s handling of this emergency mobilized Belarusian civil society. Indeed, even some of 
Lukashenko’s political elites openly split from him, with the alternative 2020 candidates being known 
Belarusian political actors: Until recently, Viktor Babariko headed the National Bank of Belarus, and Valeriy 
Tsepkalo was the founder of the Belarusian Silicon Valley. While both were eventually rejected for candidacy, 
with Babariko being arrested and Tsepkalo fleeing into exile, Svetlana Tichanovskaya—the wife of the 
oppositional blogger Sergey Tichanovskaya, who was barred from participating in the election—was allowed 
to compete. Tsepkalo’s wife and Babariko’s campaign manager eventually joined Tichanovskaya’s 
presidential campaign, uniting the opposition against Lukashenko (BBC, 2020). 

 



2584  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

Despite this, on August 10, Lukashenko was announced as the president, winning 80% of the votes, 
with Tichanovskaya officially receiving only 10% (BBC, 2020). Lukashenko’s disputed reelection sparked 
mass protests on an unprecedented scale throughout Belarus, which were ongoing at the time of this 
research, but were eventually brutally suppressed. In support of Lukashenko’s regime, Vladimir Putin 
publicly declared having created special police forces to intervene in Belarus if necessary (Rainsford, 2020). 
Putin also provided Lukashenko with a loan of US$1.5 billion and, as a part of Russia’s media assistance, 
sent out TV experts to take over the Belarusian state media channels (Rainsford, 2020). 

 
Methodology 

 
Data Set 

 
I collected data by scraping the top 10 organic Web search results from the Belarusian version of 

Google, google.by, for 42 search terms (21 terms repeated in Russian and Belarusian), all related to the 
2020 Belarusian presidential election. I included both Russian- and Belarusian-language terms to account 
for the two main languages spoken in Belarus. According to a population census from 2019, 71% of 
Belarusians use Russian as their main means of communication, while 28% use Belarusian (National 
Statistical Committee of the Republic of Belarus, 2020). For each search, I adjusted the language of the 
Web interface according to the language of the search. To reduce the influence of input bias (i.e., bias 
caused by our choice of queries; see Kulshrestha et al., 2019), I included not one but a range of search 
terms grouped under “election-general” and “candidate-related” (see Table 1). For election-general search 
terms, I chose the top five election-related search terms in Belarus according to Google Trends (2020) in 
the week preceding data collection. For candidate-related terms, I searched for the last names of the main 
candidates in the presidential run—Lukashenko, Tichanovskaya, Tsepkalo, and Babariko—and combinations 
of these last names and selected election-related terms. 

 
Identical queries were repeated daily (at 18:00 and in random order) for 120 days from June 9 to 

October 9, 2020, which was the hot phase of the election. Repeating queries was done to mitigate (as much 
as possible) the influence of search randomization, which was shown to significantly influence the search 
result composition (Makhortykh et al., 2020) and reduce the influence of “temporal bias” (Ballatore et al., 
2017, p. 1199), that is the day when the search results were collected. Due to the shutdown of the 
Belarusian Internet on the days following the election (August 9–11, 2020), which prevented common 
Belarusians from searching for information on Google, I did not include those days in the analysis. The data 
scraping was implemented in Python and was automatically executed on an Ubuntu virtual machine by a 
Cron’s job scheduler using commercially purchased Belarusian proxy Internet protocol (IP) addresses 
(purchased at https://proxy-seller.com/) and non-personalized browsers (i.e., browsers with no cookies and 
no browser history that were not logged in). I used rotating IPs from multiple Belarusian locations to ensure 
that the data were descriptive of Belarus in general, as opposed to being applicable to a single location only. 
For a discussion of both the validity of using non-personalized browsers in search engine research and the 
ethical considerations behind the scraping efforts, see the online supplementary file.1 As a result, the 
obtained data set consisted of 50,400 search results (~3,500 unique). 

 
1 https://osf.io/4bn5d/ 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2585 

 
Table 1. Overview of Search Terms Used. 

Election-General (N = 10) Candidate-Specific (N = 32) 

election candidates Belarus [last name] 

election Belarus [last name] election 

election of the president of Belarus [last name] candidate 

presidential election in Belarus [last name] for president 

2020 election Belarus candidates  

Note. For the exact search terms used in Russian and Belarusian, see the 
dataset available at https://osf.io/4bn5d/ 

 
Data Analysis 

 
Coding Geographical Origin and Political Affiliation 
 

To assess the presence of Russian state-affiliated websites in Google’s search results at the time 
of this research, I worked with another independent coder, both of us having Russian as our native language 
and familiar with Russian and Belarusian media landscapes. We manually checked each of the unique host-
level (e.g., bbc.com) websites present in the data set (N = 295) and, in the first step, allocated these as 
either (1) domestic or (2) foreign (Krippendorff’s α= .98). In the next step, in a manual content analysis, 
we allocated all the unique websites according to their political affiliation among the following categories: 

 
1. Russian state-affiliated (e.g., lenta.ru; n = 47) 
2. Belarusian state-affiliated (e.g., tvr.by; n = 98) 
3. Western foreign broadcasters (e.g., dw.com; n = 22) 
4. Russian foreign broadcasters (e.g., rt.com; n = 6) 
5. Belarusian independent (e.g., tut.by; n = 89) 
6. Russian independent (e.g., novayagazeta.ru; n = 17) 
7. Western independent (e.g., websites of Ukrainian independent news outlets; n = 9) 
8. Other (e.g., Wikipedia; n = 7) 

 
The decisions concerning websites’ countries of origin were based on the focus of each website’s 

coverage, regardless of its editorial’s geographical location. For example, we coded the popular Russian 
media outlet meduza.io as Russian despite its editorial office being located in Riga, Latvia. The only 
exceptions were media outlets that openly received financial support from foreign governments. For 
example, a popular Russian news outlet Nastoyashcheye Vremya—currenttime.tv—was coded as (3) 
Western foreign broadcaster since it is a satellite media outlet of Radio Liberty and Voice of America, both 
U.S.-sponsored media outlets. Furthermore, Russia-sponsored satellite media outlets in Belarus, such as 
the Belarusian versions of Komsomol’skaya Pravda (kp.by) or Interfax (interfax.by), were treated as (1) 
Russian state affiliated. As a sign of state affiliation, we considered direct or indirect state ownership and 



2586  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

ownership by regime-friendly media moguls or their (ex-)spouses (Krippendorff’s α= .952). The full list of 
websites per category can be found in the data set available in the supplementary file.2 

 
Findings 

 
Foreign Websites Dominated Google’s Search Results 

 
To gauge the presence of foreign websites in Google’s search results, I first calculated the 

proportions of domestic and foreign websites for each search term on each day. I then computed the means 
of these proportions across the 42 search terms and the 120 search rounds for Russian- and Belarusian-
language queries. The results are visualized in Figure 1. As Figure 1 demonstrates, the majority of Google’s 
search results for both Russian (63%) and Belarusian (54%) queries came from foreign news websites. 
More specifically, an additional exploratory analysis (see Figure 2) revealed that the highest proportion of 
foreign search results came from Russian news outlets. Overall, Western news outlets (a combination of 
Western foreign broadcasters and Western independent outlets) in Google’s search results accounted for 
28.5% of the total results, while Russian news outlets were represented in 15.5% of all search results. 

 

 
Figure 1. Proportions of domestic and foreign websites in Google’s search results by search 

language (N = 25,200 per search language). 
 

 
2 https://osf.io/4bn5d/ 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2587 

 
Figure 2. Geographical origin of foreign websites in Google’s search results (N = 22,187). 

Note. The category “Other” consists of links to websites from the European Union (e.g., osce.org) and 
Ukraine. Links to Wikipedia were excluded from this analysis. 

 
A Substantial Number of Search Results Linked to Websites Affiliated With Russia’s Ruling Elites 

 
Next, I gauged the visibility of websites affiliated with Russia’s ruling elites in Google’s search results. 

I found that of 50,400 search results across both languages, 1,666 (3.3%) came from Russian foreign 
broadcasters and 5,233 (10.4%) from Russian state-affiliated websites. This resulted in altogether 6,899 
(13.7%) search results that came from websites affiliated with Russia’s ruling elites. The most frequent websites 
in this category in the data set were Sputnik (sputnik.by), RBC (rbc.ru), and RIA Novosti (ria.ru). Belarusian 
state-affiliated websites were present in the search results to a similar extent, as such sites accounted for 13.3% 
(6,728) of the results. The two largest categories of websites, however, came from Belarusian independent news 
websites (14,183; 28%) and Western foreign broadcasters (14,110; 28%). Table B1 in the supplementary file 
provides an overview of the most frequent websites per category by search language. 

 
An additional exploratory analysis (see Figure 3) revealed that websites affiliated with Russia’s ruling 

elites were more present for candidate-specific searches (M = 15.48%, SD = 4.02%) than for election-general 
searches (M = 7.95%, SD = 2.06%), t(238) = 18.27, p < .001. More specifically, Kremlin-affiliated websites 
were more visible in the results for search queries on Lukashenko (M = 23.3%, SD = 19.56%) than on opposition 
election candidates (M = 12.87%, SD = 14.91%), t(3838) = 15.12, p < .001. Similarly, Belarusian state-
affiliated websites were present among candidate-specific results almost exclusively for search terms regarding 
Lukashenko. This finding is most likely explained by the fact that Belarusian state-affiliated media outlets in this 
study sample barely reported on opposition candidates—only 0.2% of search results on opposition candidates 
came from Belarusian state-affiliated sources—while  most  search results on opposition candidates came from 
Belarusian independent websites (38%) and Western foreign broadcasters (34%). 

 



2588  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

 

 
Figure 3. Visibility of websites affiliated with Russia’s ruling elites grouped under election-

general and candidate-specific searches. 
Note. Websites affiliated with Russia’s ruling elites include Russian state-affiliated websites and the 

websites of Russian foreign broadcasters. 
 

Websites affiliated 
with Russia's 
ruling elites

8%

Belarusian state-
aligned
38%

Western foreign 
broadcasters

20%

Belarusian 
independent

16%

Russian 
independent

1%

Western 
independent

0%
Other
17%

Election-General Searches

Websites affiliated 
with Russia's 
ruling elites

15%

Belarusian state-
aligned

6%

Western foreign 
broadcasters

30%

Belarusian 
independent

32%

Russian 
independent

2%

Western 
independent

1% Other
14%

Candidate-Specific Searches



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2589 

Russian-Language Searches Linked More to Websites Affiliated with Russia’s Ruling Elites 
 

To compare the visibility of websites affiliated with Russia’s ruling elites in Google’s search results 
between Russian- and Belarusian-language queries, I first calculated the proportions of website categories 
present in the search results for each search term for each day. I then computed means of these proportions 
across all search terms and search rounds for Russian- and Belarusian-language queries. As Figure 4 
demonstrates, results for searches in Russian were more likely to feature websites affiliated with Russia’s 
ruling elites (18.46% Russian state-affiliated and 4.45% Russian foreign broadcasters) than results for 
searches in Belarusian (altogether 4.25%). To test these results, I ran a chi-square test and found that the 
tendency to feature websites affiliated with Russia’s ruling elites varied significantly between searches in 
Russian and Belarusian, χ2(2, N = 6,845) = 482,52, p < .001. Interestingly, the language of the search 
results’ content was mostly consistent with the query language both for Russian- and Belarusian-language 
queries. 

 

 
Figure 4. Political affiliation of websites in Google’s search results by search language. 

 
Discussion 

 
Search engines are reshaping how people consume news and inform themselves about political 

candidates (Diakopoulos et al., 2018; Fischer et al., 2020; Fletcher & Nielsen, 2018). Yet, despite search 
engines’ political relevance, their role as mediators of international news flows has been largely neglected 
in the literature. To close this gap, this study has been among the first to examine the international news 
flows through search engines in the context of a peripheral country that is the focus of the international 



2590  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

conflict between Russia and the West. Adopting a “revelatory case study” (Yin, 2014, p. 52) design, this 
study scrutinizes Google’s search results in Belarus during the 2020 Belarusian presidential election. Using 
data from 50,400 search results to election-related queries collected from google.by two months before and 
two months following the election, I found that Google’s Web search algorithms in Belarus overwhelmingly 
favored foreign news outlets (mostly Western and Russian) over domestic Belarusian ones both for Russian- 
(63%) and Belarusian-language (54%) queries in its search results (see RQ1). That is, Google’s search 
results in relatively small, peripheral Belarus were skewed in favor of foreign news outlets from core 
countries. As a result, Google in Belarus did not challenge the core-periphery information flow structure 
even for such a local interest topic as national elections. These findings vividly illustrate how international 
news flows are unbalanced toward a hierarchical core-periphery structure according to WST (Chang, 1998, 
Golan & Himelboim, 2016; Wallerstein, 1974) when mediated through search engines. 

 
The results of this study demonstrate that the findings of prior research on Russian news flow to 

Belarus for traditional media (Navumau, 2020; Szostek, 2015) are also valid for Google’s Web search 
results. Specifically, it was found that Russian news outlets were among the most influential websites in the 
scrutinized search results (see Figure 2). Furthermore, a substantial proportion was affiliated with Russia’s 
ruling elites (14% of all studied search results and 23% of Russian-language searches; see RQ2 and RQ3). 
However, against my expectations, Russian news outlets did not dominate the search results exclusively. 
Western foreign communication outlets from Germany (e.g., dw.com), Poland (e.g., bestat.eu, racyja.com), 
the United States (e.g., svaboda.org), and the United Kingdom (e.g., bbc.com) combined were the most 
present foreign news websites in Google’s search results. In total, 28% of all the search results were linked 
to Western foreign communication outlets. At the same time, remarkably, Belarusian state-affiliated news 
websites and, therefore, the Belarusian government had little presence in the scrutinized search results. For 
Russian-language searches (and most Belarusians are likely to search in Russian; see Google Trends, 2020), 
the Belarusian government was even hardly present (7% of the search results, see RQ3). Due to the secrecy 
of Google’s search algorithms, it is not possible to definitively state why foreign news websites were more 
present in Google’s search results than local Belarusian ones. However, one possible explanation may be 
that the Russian and Western news websites scrutinized, with their generous funding, may simply have 
more resources available to them. This may translate into greater efforts put into search engine optimization 
or maintaining more technically advanced websites, such as those with faster page load speeds, which 
Google is known to prioritize (Southern, 2022). For instance, Kovalev (2021) describes news editors and 
journalists in Russia as being skilled in search engine optimization and regularly engaging in it to gain more 
traffic. Another explanation may be that, similar to the findings of Fischer and colleagues (2020), Google 
prioritizes geographically broader news websites over local ones. This may be related to the peculiarities of 
Google’s popularity-based algorithms, where popularity is calculated by the number and quality of in- and 
outcoming links (Granka, 2010). Geographically broader websites, such as those of international news 
broadcasters, cater to a larger audience and are therefore more likely to have more in- and outcoming links. 

 
The observations of this study have several implications. First, in the context of this research, Google’s 

algorithms functioned as intermediaries that transferred foreign news content to Belarusian audiences for both 
Russia’s ruling elites and Western foreign broadcasters. However, while Russia’s presence in the search results 
were most likely linked in favor of the incumbent president Lukashenko, toward whom Putin has declared his 
support, the presence of Western foreign communication outlets can be argued to be beneficial in terms of 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2591 

democratizing and strengthening the repressed opposition in Belarus. In this study’s sample, for example, more 
Western foreign broadcasters were present (34%) for searches targeting opposition candidates than Russian 
state-affiliated news websites (13%; see RQ2). At the same time, more Kremlin-affiliated websites were present 
for queries on Lukashenko (e.g., in 32% of the search results for Russian-language queries), than Western 
foreign broadcasters (20%). These findings suggest that Google in Belarus provided its users with a portrayal 
of opposition candidates as it was presented by Western broadcasters, which most likely was positive. On the 
contrary, for queries on Lukashenko, the perspective of Kremlin-affiliated websites outnumbered the critical 
perspective provided by Western foreign broadcasters. 

 
Moreover, the prominent role of Western news outlets in Google’s search results in an otherwise 

restrictive Belarusian media system highlights the importance of Google’s search algorithms for mediating 
regime-critical information in Belarus. Compared with rigidly censored traditional media (Navumau, 2020; 
Szostek, 2015, 2018), Google in Belarus created a parallel information ecosystem for its users where 
regime-critical information was highly visible. This finding is especially relevant in light of Russia’s recent 
full-scale invasion of Ukraine, in which as of mid-May 2023 Belarus was providing  support to Russian forces 
yet not actively participating in military actions, and in light of recent allegations of Russia’s officials 
restricting access to Google’s services (Hern, 2022), which Belarusian authorities might follow. The findings 
of this study vividly illustrate that if Google were to be blocked in Belarus, the Belarusian public would lose 
an important gateway to news information from Western news broadcasters. Going back to Roger’s (2013) 
notion of search engines as “globalizing machine[s]” (p. 101), this study demonstrates that in authoritarian 
states like Belarus, Google acts as a democratizing machine. Moreover, this study found that the Belarusian 
government had little control over the news information flows in Google’s search results, especially for 
search queries in Russian, as it was hardly present in the scrutinized search results. This once again 
highlights the importance of Google’s search algorithms in mediating regime-critical information in Belarus. 
Furthermore, it illustrates the dependence of Lukashenko’s regime on propaganda support from Russia’s 
ruling elites when news is mediated through search engines. 

 
My findings also demonstrate that despite previous proclamations by Google to de-rank Russian 

foreign communication channels such as RT and Sputnik in its search results (Hern, 2017), they remained 
quite visible. Given Russia’s brutal military aggression against its neighboring states and its ambitious mis- 
and disinformation campaigns abroad (e.g., Kravets et al., 2023), it can be argued that in an effort to 
contain the impact of Russia’s informational warfare on foreign audiences, it may be normatively desirable 
to completely refrain from including Kremlin-affiliated websites in Google’s search results. Thus, in this case 
study of Belarus, from a normative democratic perspective, the ideal search results would not include any 
links to websites affiliated with Russia’s highly repressive authoritarian regime, whose attack on Ukraine has 
provided evidence of its neo-imperial ambitions in the post-Soviet region (Kuzio, 2023). Instead, an 
increased presence of Belarusian independent and Western foreign broadcasters in Google’s search results 
may be argued to be beneficial in terms of democratizing the Belarusian public sphere and enhancing 
Google’s democratizing influence in Belarus. 

 
Finally, in my case study of Belarus, Russian-language searches featured more Kremlin-

affiliated websites (23%) compared with Belarusian-language searches (4%, see RQ3). This confirms 
the important role of the Russian language as a facilitator of Russia’s foreign communication ventures 



2592  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

in Belarus (for similar findings, see Szostek, 2018). This finding is significant because it confirms 
language as a valuable soft power asset when news is mediated by search algorithms. As my audit 
demonstrates, Google’s search algorithms prioritize the query language over geographic proximity to 
the user, returning search results almost exclusively in the language of the query (for similar findings, 
see Magno et al., 2016; Paramita et al., 2021). In terms of political influence through search engines, 
this means that to appear in the search results of a foreign country over which influence is attempted, 
political powers must either share a common language with that country (as is the case for many 
countries such as Russia and Belarus, Germany and Austria, Spain and Latin America, etc.) or explicitly 
produce content in the language (e.g., by operating international news broadcasters or regional proxy 
media outlets) of that country. For instance, the Russian state-controlled broadcaster RT publishes 
content in English, German, French, Russian, Spanish and Arabic and may therefore appear among 
search engine results in countries where these languages are spoken. 

 
As to the limitations of this study, I believe that the results presented above may be broadly 

generalizable to other countries in Russia’s immediate neighborhood, where Russian is widely spoken 
and Russian news outlets are popular. However, since contextual differences matter a great deal, more 
scholarly research is needed to confirm the arguments made herein. Future research might complement 
my findings regarding the unbalanced international news flows through search engines, for example, by 
including other countries with common languages and histories along the WST core-periphery structure 
(e.g., countries of Latin America and Spain, the United States and Canada, Germany and Switzerland), 
by testing for issues beyond election campaigns, and by including authoritarian states, as well as 
democracies. Moreover, future research should engage in a theoretical discussion of normative 
benchmarks for the flows of international news through search engines. To achieve this, additional 
studies can be pursued that audit how search algorithms affect the news flows in peripheral, as well as 
in semi-peripheral and core countries. 

 
 

References 
 

Ballatore, A., Graham, M., & Sen, S. (2017). Digital hegemonies: The localness of search engine results. 
Annals of the American Association of Geographers, 107(5), 1194–1215. 
doi:10.1080/24694452.2017.1308240 

 
British Broadcasting Corporation. (2020, September 8). What’s happening in Belarus? Retrieved from 

https://www.bbc.com/news/world-europe-53799065 
 
Chang, T. K. (1998). All countries not created equal to be news: World systems and international 

communication. Communication Research, 25(5), 528–563. 
 
Diakopoulos, N., Trielli, D., Stark, J., & Mussenden, S. (2018). I vote for—How search informs our choice 

of candidate. In M. Moore & D. Tambini (Eds.), Digital dominance: The power of Google, Amazon, 
Facebook, and Apple (pp. 320–341). New York, NY: Oxford University Press. 

 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2593 

Dutton, W. H., Reisdorf, B., Dubois, E., & Blank, G. (2017, May 18). Search and politics: The uses and 
impacts of search in Britain, France, Germany, Italy, Poland, Spain, and the United States. 
Quello Center Working Paper No. 5-1-17. Retrieved from 
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2960697 

 
Epstein, R., & Robertson, R. E. (2015). The search engine manipulation effect (SEME) and its possible 

impact on the outcomes of elections. Proceedings of the National Academy of Sciences of the 
United States of America, 112(33), E4512–E4521. doi:10.1073/pnas.1419828112 

 
Fischer, S., Jaidka, K., & Lelkes, Y. (2020). Auditing local news presence on Google News. Nature Human 

Behaviour, 4(12), 1236–1244. doi:10.1038/s41562-020-00954-0 
 
Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2018). Automated serendipity. Digital Journalism, 6(8), 976–989. 

doi:10.1080/21670811.2018.1502045 
 
Golan, G., & Himelboim, I. (2016). Can world system theory predict news flow on Twitter? The case of 

government-sponsored broadcasting. Information, Communication & Society, 19(8), 1150–1170. 
doi:10.1080/1369118X.2015.1106572 

 
Google Trends. (2020). 2020 Presidential Belarusian election. Retrieved from 

https://trends.google.de/trends/explore?geo=BY&q=%2Fg%2F11fpm5yb8v 
 
Granka, A. L. (2010). The politics of search: A decade retrospective. The Information Society, 26(5), 364–

374. doi:10.1080/01972243.2010.511560 
 
Guo, L., & Vargo, C. (2017). Global intermedia agenda setting: A big data analysis of international news 

flow. Journal of Communication, 67(4), 499–520. doi:10.1111/jcom.12311 
 
Haim, M., Graefe, A., & Brosius, H. B. (2018). Burst of the filter bubble? Digital Journalism, 6(3), 330–

343. doi:10.1080/21670811.2017.1338145 
 
Hern, A. (2017, August 23). Google plans to “de-Rank” Russia Today and Sputnik to combat 

misinformation. The Guardian. Retrieved from 
http://www.theguardian.com/technology/2017/nov/21/google-de-rank-russia-today-sputnik-
combat-misinformation-alphabet-chief-executive-eric-schmidt 

 
Hern, A. (2022, March 24). Russia blocks Google News after ad ban on content condoning Ukraine 

invasion. The Guardian. Retrieved from 
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/24/russia-blocks-google-news-after-it-bans-ads-
on-proukraine-invasion-content 

 



2594  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

Hu, D., Jiang, S., Robertson, R. E., & Wilson, C. (2019). Auditing the partisanship of Google search 
snippets. In WWW’19: The World Wide Web Conference (pp. 693–704). New York, NY: 
Association for Computing Machinery. doi:10.1145/3308558.3313654 

 
Kliman-Silver, C., Hannak, A., Lazer, D., Wilson, C., & Mislove, A. (2015). Location, location, location: The 

impact of geolocation on Web search personalization. In Proceedings of the 2015 Internet 
Measurement Conference (pp. 121–127). New York, NY: Association for Computing Machinery. 
doi:10.1145/2815675.2815714 

 
Kovalev, A. (2021). The political economics of news making in Russian media: Ownership, clickbait and 

censorship. Journalism, 22(12), 2906–2918. doi:10.1177/1464884920941964 
 
Kravets, D., Ryzhova, A., Toepfl, F., & Beseler, A. (2023). Different platforms, different plots? The 

Kremlin-controlled search engine Yandex as a resource for Russia’s informational influence in 
Belarus during the COVID-19 pandemic. Journalism, 24(12), 2762–2780. 
doi:10.1177/14648849231157845 

 
Kravets, D., & Toepfl, F. (2021). Gauging reference and source bias over time: How Russia’s partially 

state-controlled search engine Yandex mediated an anti-regime protest event. Information, 
Communication & Society, 25(15), 2207–2223. doi:10.1080/1369118X.2021.1933563 

 
Kulshrestha, J., Eslami, M., Messias, J., Zafar, M. B., Ghosh, S., Gummadi, K. P., & Karahalios, K. (2019). 

Search bias quantification: Investigating political bias in social media and Web search. 
Information Retrieval Journal, 22(1), 188–227. doi:10.1007/s10791-018-9341-2 

 
Kuzio, T. (2023). Imperial nationalism as the driver behind Russia’s invasion of Ukraine. Nations and 

Nationalism, 29(1), 30–38. doi:10.1111/nana.12875 
 
Magno, G., Araújo, C. S., Meira, W., & Almeida, V. (2016). Stereotypes in search engine results: 

Understanding the role of local and global factors. arXiv:1609.05413 [cs], 1–6. 
doi:10.48550/arXiv.1609.05413 

 
Makhortykh, M., Urman, A., & Ulloa, R. (2020). How search engines disseminate information about 

COVID-19 and why they should do better. Harvard Kennedy School Misinformation Review, 1(3), 
1–12. doi:10.37016/mr-2020-017 

 
Metaxa, D., Park, J. S., Landay, J. A., & Hancock, J. T. (2019). Search media and elections: A longitudinal 

investigation of political search results. In Proceedings of the ACM on Human-Computer 
Interaction 3 (CSCW) (pp. 1–17). New York, NY: Association for Computing Machinery. 
doi:10.1145/3359231 

 
Möller, J., van de Velde, R., Merten, L., & Puschmann, C. (2020). Explaining online news engagement 

based on browsing behavior: Creatures of habit? Social Science Computer Review, 38(5), 616–
632. doi:10.1177/0894439319828012 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2595 

 
Napoli, P. M. (1999). Deconstructing the diversity principle. Journal of Communication, 49(4), 7–34. 

doi:10.1111/j.1460-2466.1999.tb02815.x 
 
National Statistical Committee of the Republic of Belarus. (2020). Population censuses data of the 

Republic of Belarus. Retrieved from https://census.belstat.gov.by/sections 
 
Navumau, V. (2020). Integration or absorption? Analyzing the propagandist narratives generated by 

Russia-backed online regional media in Belarus. Demokratizatsiya, 28(3), 461–484. 
https://muse.jhu.edu/article/762317 

 
Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S., Robertson, C. T., & Nielsen, R. K. (2021). Reuters Institute 

digital news report 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved from 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-
06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf 

 
Nielsen, R. K., & Ganter, S. A. (2018). Dealing with digital intermediaries: A case study of the relations 

between publishers and platforms. New Media & Society, 20(4), 1600–1617. 
doi:10.1177/1461444817701318 

 
 
Paramita, M. L., Orphanou, K., Christoforou, E., Otterbacher, J., & Hopfgartner, F. (2021). Do you see 

what I see? Images of the COVID-19 pandemic through the lens of Google. Information 
Processing & Management, 58(5), 1–16. doi:10.1016/j.ipm.2021.102654 

 
Parse.ly. (2021, September 9). Parse.ly’s network referrer dashboard. Retrieved from 

https://www.parse.ly/resources/data-studies/referrer-dashboard# 
 
Puschmann, C. (2019). Beyond the bubble: Assessing the diversity of political search results. Digital 

Journalism, 7(6), 824–843. doi:10.1080/21670811.2018.1539626 
 
Rainsford, S. (2020, September 14). Belarus protests. Retrieved from https://www.bbc.com/news/world-

europe-54144644 
 
Rogers, R. (2013). Digital methods. Cambridge, MA: MIT Press. 
 
Saari, S. (2014). Russia’s post-Orange Revolution strategies to increase its influence in former Soviet 

republics: Public diplomacy po-russkii. Europe-Asia Studies, 66(1), 50–66. 
doi:10.1080/09668136.2013.864109 

 
Sauer, P. (2022, December 19). Putin’s mission to Minsk raises fears he will drag Belarus into Ukraine 

war. The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/world/2022/dec/19/belarus-
ukraine-war-putin-meets-lukashenko 



2596  Daria Kravets International Journal of Communication 18(2024) 

 
Segev, E. (2016). International news online: Global views with local perspectives. Boston, MA: Peter Lang. 
 
Segev, E., & Blondheim, M. (2013). America’s global standing according to popular news sites 
 from around the world. Political Communication, 30(1), 139–161. 

doi:10.1080/10584609.2012.737418 
 
Southern, M. G. (2022, February 16). Page speed as a Google ranking factor: What you need to know. 

Search Engine Journal. Retrieved from https://www.searchenginejournal.com/ranking-
factors/page-speed/#close 

 
StatCounter. (2020). Search engine market share Belarus. Retrieved from 

https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/belarus 
 
Steiner, M., Magin, M., Stark, B., & Geiß, S. (2022). Seek and you shall find? A content analysis on the 

diversity of five search engines’ results on political queries. Information, Communication & 
Society, 25(2), 217–241. doi:10.1080/1369118X.2020.1776367 

 
Szostek, J. (2015). Russian influence on news media in Belarus. Communist and Post-Communist Studies, 

48(2–3), 123–135. doi:10.1016/j.postcomstud.2015.06.007 
 
Szostek, J. (2018). The mass media and Russia’s “sphere of interests:” Mechanisms of regional 

hegemony in Belarus and Ukraine. Geopolitics, 23(2), 307–329. 
doi:10.1080/14650045.2017.1402298 

 
Szostek, J. (2020). What happens to public diplomacy during information war? Critical reflections on the 

conceptual framing of international communication. International Journal of Communication, 
14(2020), 2728–2748. 

 
Taneja, H., & Webster, J. G. (2016). How do global audiences take shape? The role of institutions and culture 

in patterns of Web use. Journal of Communication, 66(1), 161–182. doi:10.1111/jcom.12200 
 
Tanikawa, M. (2019). Do large countries hunger for less information? Journalism Studies, 20(1), 97–116. 

doi:10.1080/1461670X.2017.1387073 
 
Thinktanks.by. (2018, November 20). Opros: Belorusskie gosSMI pol’zuiutsia naibol’shim doveriem 

Belorusov [Poll: Belarusian state media are most trusted by Belarusians]. Retrieved from 
https://thinktanks.by/publication/2018/11/20/opros-belorusskie-gossmi-polzuyutsya-naibolshim-
doveriem-belorusov.html 

 
Trielli, D., & Diakopoulos, N. (2019). Search as news curator: The role of Google in shaping attention to 

news information. In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing 



International Journal of Communication 18(2024) Search Engines as “Globalizing Machines”  2597 

Systems (pp. 1–15). New York, NY: Association for Computing Machinery. 
doi:10.1145/3290605.3300683 

 
Unkel, J., & Haim, M. (2019). Googling politics: Parties, sources, and issue ownerships on Google in the 

2017 German federal election campaign. Social Science Computer Review, 39(5), 844–861. 
doi:10.1177/0894439319881634 

 
Urman, A., Makhortykh, M., & Ulloa, R. (2022). The matter of chance: Auditing Web search results related 

to the 2020 U.S. presidential primary elections across six search engines. Social Science 
Computer Review, 40(5), 1323–1339. doi:10.1177/08944393211006863 

 
Volkmer, I. (2014). The global public sphere. Cambridge, UK: Polity Press. 
 
Wallace, J. (2018). Modeling contemporary gatekeeping. Digital Journalism, 6(3), 274–293. 

doi:10.1080/21670811.2017.1343648 
 
Wallerstein, I. (1974). The modern world-system. New York, NY: Academic Press. 
 
Wijermars, M. (2021). Russia’s law ‘On news aggregators’: Control the news feed, control the news? 

Journalism, 22(12), 2938–2954. doi:10.1177/1464884921990917 
 
Yin, R. K. (2014). Case study research design and methods. Thousand Oaks, CA: SAGE. 
 
 


