
International Journal of Communication 7 (2013), 2285-2302 1932–8036/20130005 

Copyright © 2013 (Naomi Sakr). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 
Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 
 

 

Where Arab Media Magnates Stand vis-à-vis Globalized Media Flows: 
Insights from Egypt and Saudi Arabia 

 
NAOMI SAKR 

University of Westminster 
 
 

Arab-owned media conglomerates that have business interests both inside and outside 
the Arab region raise questions about the relative contributions made by those interests 
at the different national, regional, and global levels in securing for their owners global 
recognition as well as power and influence at home. Arab media owners like Prince 
Alwaleed bin Talal, Naguib Sawiris, and others feature regularly in global rankings of the 
rich and powerful but, although they are most often presented as members of a 
transnational corporate elite, each arguably also remains embedded in a national ruling 
class. This article explores relevant aspects of the evolution of the Alwaleed and Sawiris 
empires in order to locate them within the structures of transnational media and 
communications industries. By also investigating and comparing their interventions at 
the national level, in relation to media choices respectively available to Saudi and 
Egyptian media users, the study aims to shed light on the interplay of national and 
transnational powerbases in the context of Arab media politics and economics. 
 
With the rise of Arab satellite television in the last 10–20 years, a handful of Arab media 

magnates have entered the global limelight. Prince Alwaleed bin Talal of Saudi Arabia is the most 
prominent example. Alwaleed bought shares in such U.S. media firms as Time Warner, Disney, and News 
Corporation in the 1990s, before he increased his ownership stake in the Saudi Arabian company Rotana 
to 100% in 2003. In 2010, after Rotana had grown from a music producer and record label into a full-
scale transnational conglomerate, encompassing regional television channels, radio stations, film 
production, a film library, a magazine, and advertising sales operation, News Corporation’s Rupert 
Murdoch returned Alwaleed’s earlier compliment by taking a stake in Rotana. Together, the two companies 
established a Middle East base for the Fox Movies channel of News Corp.’s Hollywood studio 20th Century 
Fox, and in 2012, News Corp. increased its stake in Rotana to nearly 19%.  

 
Another figure on the global stage is Egypt’s Naguib Sawiris, owner of Orascom Telecom Holding 

(OTH). Having partnered with France Telecom in winning Egypt’s first privatized cell phone license in 
1998, OTH became the vehicle for expansion into Africa, Asia, Italy, and Canada. Sawiris, linked to media 
investments through his family’s Renaissance Cinema Company, winner of another Egyptian state-

                                                
Naomi Sakr: N.Sakr01@westminster.ac.uk 
Date submitted: 2012–10–19 



2286 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

awarded license in 1998, took an increasing personal interest in media enterprises as digital convergence 
took hold. A majority owner of the first Melody channels (music and film) launched by Gamal Marwan, 
grandson of former Egyptian president Gamal Abdel-Nasser, Sawiris financed the new Nahrain television 
channel in Iraq after the U.S. invasion in 2003. The following year, he joined other backers of Egypt’s first 
economically viable independent newspaper, Al-Masry al-Yaum, and went on to create his own Egypt-
based satellite entertainment channel, OTV, in 2007, adding ONTV as a current affairs outlet in 2008 
before selling it to Tunisian media entrepreneur and Telecom Italia board member Tarik Ben Ammar in 
December 2012. Attending a regional meeting of the World Economic Forum in 2006, Sawiris told 
reporters that he had started OTH as a “regional activity,” and that he believed he could “replicate the 
story in media” (Khalaf & Wallis, 2006). 

 
These thumbnail accounts illustrate the overlapping national, regional, and global levels at which 

both Alwaleed and Sawiris operate. Such overlap poses questions about the relative importance of each 
level. To what extent did these men achieve global recognition because of their positions nationally, 
respectively in Saudi Arabia or Egypt? Or is it more a case of power and influence in their home countries 
deriving from the extent and nature of their investments abroad? Do they decide about national media 
investments based on transnational objectives, or are their transnational activities more often subject to 
priorities defined within state boundaries? This article explores the overlap with help from theories of the 
transnational capitalist class, drawing evidence from the public statements and reported actions of both 
men. 

 
Transnational Capitalism and the Media Business 

 
“Goodbye, Davos man” was the headline in a May 2012 article of the online magazine Salon.com 

declaring that the “age of economic globalization is over” (Lind, 2012). The reference to “Davos Man” 
echoed Samuel Huntington’s use of this term (Garton Ash, 2005; Huntington, 2004) as shorthand for the 
archetypal member of a post-national global elite—the kind of person who frequents gatherings like the 
annual World Economic Forum in the Swiss resort of Davos. The article’s author, Michael Lind, seized on 
recent signs of accord between socialists and the far right in France over limits to immigration, coupled 
with the bailing-out of national firms that took place from the United States to Germany in 2008, to argue 
that the rise of nationalist state capitalism is the major trend of our time. According to Lind, Davos Man 
was heading for the exit, just like Neanderthal Man. Capitalism would endure, partly private and partly 
statist, but libertarian free market globalism was destined for the “dust heap of history” (ibid.). 

 
This assertion is as oversimplified as the globalist rhetoric it decries. First, there is disagreement 

as to whether what may have the appearance of a single global elite was ever anything other than an 
alliance of national elites, or indeed national ruling classes. Second, since the state is a site of struggle 
between opposing forces, there must be doubt about the implied single-mindedness of policy in any state. 
Third, it is not inconceivable that members of a global elite deploy the language of national 
competitiveness and the national interest to open the way for transnational corporations, thereby 
advancing global integration at the expense of state decision making. By the same token, it is possible 
that U.S. unilateralism may be depoliticized by being framed in terms of a benign globalization. A brief 
summary of these debates can lay the groundwork for assessing where Alwaleed and Sawiris and their 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2287 

 

media corporations may stand vis-à-vis national policy makers in Riyadh or Cairo, as well as the global 
policy makers who assemble annually in Davos. 

 
In a study that traced the “making” of a transnational capitalist class (TCC) over the three 

decades (1976–2006) during which Davos-style globalist neoliberalism was at its height, William Carroll 
(2010) concluded that transnational corporate and political interlocking had grown, but that national bases 
also remained resilient. Using social network analysis, Carroll and others measured both the 
interpenetration of capital across the world’s biggest corporations and cross-representation on these 
corporations’ boards of directors. They found that there had been “no massive shift from nationally bound 
corporate elites to a transnational network detached from national moorings” (ibid., p. 224). This would 
come as no surprise to Peter Gran, who sees the modern world system as dependent on the “collusion of 
national ruling classes worldwide,” with hegemonic strategies “basically worked out on the national level” 
so that each ruling class emerges out of and responds to its own hegemonic logic, “each helping the 
others thwart class conflict” (Gran, 2001, p. 176). Samir Amin (2011) suggests that what is called a TCC 
may actually be a group of associated classes constituting a globally dominant historic bloc, or a group of 
classes of differing nationalities who are conscious of their shared interests, yet are still in competition 
with each other. Given the media focus of the current study, it is important to note that corporate elites—
as Carroll (drawing on Gramsci, 1971, p. 5) points out—are not the same entities as capitalist classes. 
Elites include “organic intellectuals” who may not be capitalists and may be subordinate in the structure of 
economic power, but give the group an awareness of itself and lead the way in representing corporate 
interests in the political and cultural fields (2010, p. 6). Carroll concludes that “billionaire social circles” 
may be connected to each other transnationally through the brokerage of networkers who are not, 
themselves, billionaires (ibid., p. 150). 

 
Different models of the TCC propose different answers as to how the TCC and the state 

interrelate. William Robinson and Jerry Harris (2000) reject the idea that world ruling class formation 
results from international collusion of national bourgeoisies. They envisage the TCC, made up of those 
who own and control transnational corporations and transnational capital, controlling the levers of an 
emergent transnational state apparatus (TNS) from the center of a loosely constituted historic hegemonic 
bloc or ruling coalition. Since transnationalization is the means by which the TCC seeks to resolve 
problems of capital accumulation and avoid constraints on capital at the level of the national state, the 
TCC needs transnational political institutions. Thus, in Robinson and Harris’s model, the transnational state 
apparatus comprises externally integrated national states, together with such supranational economic and 
political forums as the World Bank, the International Monetary Fund (IMF), the World Trade Organization 
(WTO), and so on.  

 
For Leslie Sklair, in contrast, the TCC is made up of four factions, one of which includes 

globalizing politicians and bureaucrats, whom Sklair (2000; see also Sprague, 2010) sees as the state 
portion of the TCC. The others are owners and controllers of transnational corporations and their local 
affiliates, globalizing professionals, and consumerist elites, among whom Sklair (2000) places merchants 
and media. Different conceptualizations of the state’s contribution to transnational practices are 
particularly relevant in relation to Saudi Arabian capital, given the extent to which expansion of Saudi 



2288 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

Arabian influence globally, in politics, religion, and media, has originated not from state policy, but from 
individuals with or without official roles (Al-Rasheed, 2008). 

 
In Sklair’s view, all four factions of the TCC have used the discourses of national competitiveness 

to further the interests of global capital. Since members of the TCC think in terms of markets, which may 
or may not coincide with specific nation-states, they advance the belief that incentives to attract foreign 
investment are in the national interest. Sklair sees TCC members as having outward-oriented perspectives 
on most economic, political, and cultural/ideological issues, and as seeking to project images of 
themselves as citizens of the world—a world where they enjoy similar lifestyles on private jets and at 
exclusive resorts in all continents—as well as their places or countries of birth (Sklair, 2000). In a similar 
vein, Robinson and Harris (2000) consider global corporate media to have played an essential role in 
producing the ideological and cultural basis for development of a globalist hegemonic bloc, in which the 
TCC occupies a central and leading role, but which also includes not only agencies of the transnational 
state apparatus and politicians, but also individuals capable of providing ideological legitimacy. Splits and 
differences within the TCC mean, according to Robinson and Harris (ibid.), that the TCC must constantly 
work to maintain its dominant role. 

 
The notion of globalizing capitalists engaged in constantly reproducing hegemony invites 

investigation of what Timothy Mitchell calls the “incoherences, reversals, and reformulations that 
accompany the apparent logics of globalization” (2002, p. 298). Since capitalism is a historic and social 
reality as well as an economic one, and since it involves state responsibility for organizing the political set-
up of social formations (Amin, 2011), there is a need, as Gran (2001, p. 168) argues, to go beyond a 
focus on the “Rise of the West” to a more inclusive formulation of social history that starts with the “Rise 
of the Rich” on a global level. Carroll’s finding, that giant corporations based in the Global South are still 
only “very tentatively reflected in the elite network of corporate interlocks” (2010, p. 225), does not 
remove the need for analysis of the process whereby interlocking takes place. Clearly, a thorough study of 
globally known billionaires in Arab countries would encompass far more than their media investments, and 
a study of two billionaires cannot reach conclusions about the existence or otherwise of a transnational 
capitalist class. For current purposes, however, the media businesses of Alwaleed and Sawiris are taken as 
potentially indicative of how these two individuals relate to transnational capitalism and the global 
corporate elite. In what follows, data are selected and analyzed for what they reveal about the national or 
international origins of the vast assets that enabled the two men to invest in media, about the image they 
seek to project internationally, and about the inward or outward orientation of their media investment 
objectives.  

 
Sources of Super-Affluence 

 
For a few weeks of every year, Alwaleed (born in 1955) and Sawiris (1954) are, numerically 

speaking, the same age. They are a whole generation younger than Saudi Arabia’s octogenarian king and 
Egypt’s former octogenarian president. They grew to adulthood in the 1970s, when Saudi Arabia, as a 
leading oil exporter, was benefiting from soaring crude oil prices and Egypt was undergoing an “open 
door” policy aimed at relaxing government controls on the economy for the benefit of the private sector. 
In interviews today, both men often boast that they are self-made. 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2289 

 

  Alwaleed, with assets listed in 2012 as US$18 billion, making him the 29th-richest person in the 
world according to Forbes Rich List, stresses his efficiency and work ethic. He once told a reporter (at 4:00 
a.m. after a bicycle ride in the desert): “I work more than anybody in my company and they know that. . . 
. I work day and night, so nobody can ever tell me, ‘Oh I’m tired I can’t work any more’” (Bhoyrul, 2010). 
Recording the statement, the reporter added his own admiring comment that Alwaleed has “clearly 
demanded efficiency to good effect in the past 30 years” (ibid.). In the mini-narrative that is usually 
recounted to explain his wealth, Alwaleed is said to have mortgaged the house his father gave him in 
1979 and invested the proceeds so effectively in property, banking, and construction that he made his 
“first $1bn by 1989” (Flanagan, 2010). There is a longer, less widely told narrative, however. In that one, 
Alwaleed appears to have depended heavily on his princely status and family connections. According to an 
investigation by The Economist (1999), his business empire, with its allegedly mismatched income and 
outgoings, had “a mystery at its heart” involving “a valuable and unrevealed source of income.” The 
longer narrative recalls how Alwaleed, grandson of Saudi Arabia’s first king, Abdel-Aziz ibn Saud, relied on 
his divorced mother, Mona El Solh, daughter of Lebanon’s first prime minister, to use her contacts in 
Beirut to find him a new school after he was expelled for appearing to cheat in an exam and physically 
assaulting a teacher (Khan, 2005, pp. 32–33). When civil war broke out in Lebanon in 1975, Alwaleed 
spent four years pursuing a degree in business administration in California. In 1985, he was awarded a 
postgraduate degree by a university in New York. 
 

Besides the financial help received from his father, Prince Talal, Alwaleed also had the minimum 
monthly stipend of US$15,000 paid to all princes of the ruling Al Saud (The Economist, 1999). After his 
return to Saudi Arabia in 1979, it was almost a decade before he achieved prominence by launching a 
controversial hostile takeover and restructuring of the ailing United Saudi Commercial Bank, a move which 
cost just US$10 million and implied the acquiescence of senior princes. Alwaleed is expansive about the 
advantages the takeover gave him. His biography, published in 2005 by News Corp. subsidiary 
HarperCollins, quotes Alwaleed explaining that, “in the bank you see everything. . . . We became the eye 
of the hurricane, seeing everything . . . building connections with the business community, with who’s who 
in private banking, in corporate banking, investment banking” (Khan, 2005, p. 61). 

 
The fact that, in 1990–1991, not long after his Saudi banking acquisition, Alwaleed was able to 

invest nearly US$800 million in the U.S. bank Citicorp, when he was still only 36 and Citicorp urgently 
needed capital, has been attributed, albeit without confirmation, to help received from his uncle, the late 
Prince Sultan (Briody, 2003, p. 58). Sultan was Saudi Arabia’s defense minister for 49 years. Sultan’s son, 
Bandar, was the Saudi ambassador to the United States for 22 years until 2005 and a close associate of 
the Bush family (Unger, 2004). The Carlyle Group, a private equity firm based in Washington, D.C., had 
only existed for four years when it advised Alwaleed on the Citicorp deal; George W. Bush (U.S. President 
2000–2008), a former board member and consultant of U.S. company Harken Energy, had recently been 
appointed to the board of a Carlyle Group acquisition. The Saudi ruling family were said by someone close 
to them to view investing in the Carlyle Group as a way to show their “deep gratitude to President George 
[H. W.] Bush for defending the Saudis in the [1991] Gulf War” (Unger, 2004, p. 167). Both the defense 
and the gratitude were consistent with the “pretty robust . . . elite bargain” that had endured in U.S.-
Saudi relations for half a century (Aarts, 2005, p. 403). American author Robert Baer, who undertook 
Middle East assignments as a CIA case officer between 1976 and 1997, told a pro-democracy news 



2290 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

website in 2003 that the Saudi ruling family’s practice of keeping vast sums in U.S. banks had been 
agreed with former U.S. Secretary of State Henry Kissinger as part of an unwritten U.S.-Saudi deal over 
the 1973 Arab oil embargo (Buzzflash, 2003, quoted in Ménoret, 2005, p. 210). 

 
By 1998, the recovery in Citicorp’s share price had pushed the value of Alwaleed’s stake in the 

bank to US$7.6 billion (The Economist, 1999). It dipped again soon after, but his reputation as an 
international investor had been secured. He had consolidated his business interests in 1996 under the 
Kingdom Holding Company (KHC), based in Riyadh. This choice of name clearly signalled his royal 
connections, which Alwaleed saw as an influential factor in his extensive dealings with non-Saudi firms 
from both the East and the West. Giving media interviews aboard his yacht, acquired from American real 
estate developer Donald Trump (Silver, 1999), Alwaleed readily described himself as a “strategic deal-
maker” (ibid.), explaining on another occasion that “they call us because we are Saudi and royalty” 
(Kemp, 1998, p. 5). Comparing himself to two internationally known financiers, Warren Buffett and 
George Soros, Alwaleed said: “I’m a billionaire and I’m international—a Buffett, Soros type—yet I’m an 
Arab and a neighbour. I’ll leverage my assets as best I can. I have alliances with everybody and I don’t 
have enemies” (ibid.). 

 
Naguib Sawiris’s ranking on the Forbes Rich List is far below Alwaleed’s, at No. 367, based on 

assets of US$3.1 billion in 2012, but the geographic and financial origins of his place in the business world 
also involve a nexus of early cross-border relationships. Like Alwaleed, Sawiris chooses to explain his 
present position through factors other than “easy money.” He told TIME magazine the following at the 
time of the revolutionary uprising in Egypt in February 2011:  

 
I like my success to be attributed only to my hard work, my honesty, my reputation, my 
background, my education and my family. I don’t like easy money, it doesn’t taste right. 
How can you celebrate your success when you know you took a shortcut? It’s just not 
my style. (Stier, 2011) 
 
Sawiris is careful to point out that, although his father was a wealthy entrepreneur, he personally 

did not join his father in the family business until the age of 23, by which time he had made enough 
money of his own through selling car jacks to live independently. He told Bloomberg News, “I didn’t want 
my success to be attributed to my dad” (Baker & Kassem, 2011).  He insists that, while studying 
engineering in Zurich, he survived on his own earnings from casual work in the city and not on the money 
sent to him by his father (ibid.). Yet his father, Onsi Sawiris, had by then built up construction companies 
in both Egypt and Libya, having spent 10 years in Libya after President Nasser’s nationalizations of the 
early 1960s. He returned to Egypt to found Orascom in 1976, after Nasser’s successor, Anwar Sadat, 
reopened the country to private investors in 1974.  

 
OTH’s website alludes to the company’s origins as part of Orascom group’s expansion into 

information technology and telecommunications equipment, representing major U.S. companies that 
included Hewlett-Packard, IBM, and AT&T (OTH, n.d.). Mitchell (2002, p. 284), drawing on trade press 
articles of the period, traces the group’s ability to fund expansion into civilian communications, 
construction, and tourism to the profits it earned as local agents of Hewlett-Packard and AT&T, building 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2291 

 

U.S.-funded communications networks for the Egyptian military. By the 1990s, Orascom controlled a 
dozen subsidiaries, including a military technology import business with offices close to the Pentagon in 
the United States (ibid.). Another subsidiary ran Egypt’s largest tourism developments, partly funded by 
the World Bank, which—together with the IMF and USAID—formed alliances with a variety of official and 
unofficial forces in Egypt (ibid., p. 211). Through their positions as chairmen of Orascom Construction 
Industries and Orascom Development Holding, Naguib’s brothers Nassef and Samih also became 
billionaires. Egypt’s three richest men in 2012, according to Forbes, were members of the Sawiris family: 
Nassef (US$5.1 billion), Naguib, and Onsi (US$2.9 billion), in that order. 

 
OTH bought into Egypt’s first Internet service provider, InTouch, in 1994, and in 1998 it became 

majority owner of the Egyptian Company for Mobil Services, MobiNil, Egypt’s new private mobile phone 
monopoly. The state’s Telecom Egypt had launched the country’s first and only global system for mobiles 
in November 1996, and it was this business that passed to MobiNil, a consortium in which OTH was joined 
by France Telecom and Motorola’s local agent Systel. MobiNil, which also counted the state-owned Al-
Ahram Press Group among its backers, inherited 83,500 subscribers from Telecom Egypt, as well as a 
waiting list of 25,000 (Kamel, 2004, p. 726). Vodafone Egypt, initially branded as Click, won the second 
GSM license some months later (ibid.). Thus, “privatization” moves blurred boundaries between public and 
private ownership, enriching family-owned businesses in Egypt that came to enjoy powerful monopolies or 
oligopolies (Mitchell, 1999, p. 31). World Bank consultant and former Harvard University fellow John 
Sfakianakis judges that Egypt’s elite business networks enjoyed state patronage as part of the Mubarak 
government’s “larger agenda of state-business symbiosis,” with “state licences of private sector ventures” 
following the “oligopoly route” (Sfakianakis 2004, p. 91). He describes families like the Sawiris family as 
“quintessential cronies” whose wealth resulted from their “connections with bureaucrats and politicians” 
(ibid.). Having won the Egypt license at a moment when WTO promotion of liberalized telecom markets 
was helping to drive privatization in the Middle East and Africa, OTH moved swiftly into these markets. By 
the time it was floated on the stock exchanges of Cairo, Alexandria, and London in 2000, OTH had 
interests in Jordan, Yemen, and Pakistan, as well as 12 African countries, including the Democratic 
Republic of Congo and Zimbabwe (OTH, n.d.). 

 
Crafting an Image Internationally 

 
Alwaleed and Sawiris attract the international media spotlight, both because they seek it, and 

because Western reporters who are drawn into their orbit often portray them as fundamentally different 
from the respective national contexts to which they are presumed to belong. Both project an image of a 
canny investor and prized mediator who effortlessly straddles two worlds: those of Western counterparts 
and powerful constituencies at home. 

 
Alwaleed demonstrated his desire to stay in the headlines in December 2008 when, according to 

the Financial Times, Kingdom Holding Company included leather-bound copies of his 2005 biography, 
Businessman, Billionaire, Prince, complete with its companion DVD, as part of a box of gifts sent to global 
“opinion formers” (Mychasuk & Terazono, 2008). The biography’s dust jacket states that the prince is 
“brilliant, charming and extraordinarily hardworking” and carries endorsements by Citigroup chairman 
Sandy Weill and former U.S. President Jimmy Carter. A Western journalist based in Abu Dhabi reports that 



2292 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

Alwaleed’s “intense interest in his own image” is behind the presence of a video team filming “every 
interview he gives to the press” (Flanagan, 2010). Alwaleed’s many businesses produce a stream of press 
releases, and these are routinely picked up by U.S., European, and Gulf business media outlets, especially 
those, like Fox News, in which he has a shareholding through the parent company. In the months 
preceding News Corp.’s finalization of its decision to take a stake in Rotana in February 2010, Rotana 
Group executives led the way in circulating news of the impending deal. A report about it in The Wall 
Street Journal, which belongs to News Corp. property Dow Jones & Co., stated that a News Corp. 
representative had been “unreachable for comment” (Sergie & Critchlow, 2010). An item in the Financial 
Times indicated that News Corp. “declined to comment” (Saigol & Edgecliffe-Johnson, 2010). 

 
Alwaleed’s father, Prince Talal bin Abdel-Aziz, was outspoken about the need for constitutional 

reform in Saudi Arabia in the 1960s, and he aired similar views again, including promoting women’s 
rights, after being readmitted to the kingdom’s establishment in the 1990s (Sakr, 2001, p. 70). Alwaleed’s 
opinions are on the liberal side, in Saudi terms, in line with his father’s. His presence on the international 
scene, often accompanied by his fourth wife, Princess Ameerah (who tweets and drives, when she is 
outside Saudi Arabia), is capable of earning him the label “progressive” in newspaper headlines, even 
when he appears somewhere that would be off-limits to all but the richest. Thus, an article in The Times of 
London, reporting on the official re-opening of the Savoy Hotel in London after Alwaleed bought it and 
closed it for refurbishment for three years, was reprinted in The Australian with the headline “Progressive 
Prince Alwaleed Bin Talal Bin Abdul Aziz using wealth to heal wounds of 9/11” (Thomson, 2010). Alwaleed 
is a shareholder in News Corp., which owns both The Times and The Australian. “Healing the wounds” 
refers to those inflicted on Saudi Arabia’s international relations by the presence of 15 Saudi nationals 
among the 19 hijackers who killed some 3,000 people in the United States in 2001. Alwaleed has said he 
wants to “bridge the gap and inform the West about Islamic culture” (ibid.). He confounds Western 
stereotypes of Saudi Muslims by appointing women in management positions, and he funds centers for 
Islamic studies at Harvard and Georgetown Universities in the United States and the Universities of 
Cambridge and Edinburgh in the UK. 

 
“I am a great believer in the West,” Alwaleed told an interviewer in 2010. “When Iraq overtook 

Kuwait [in 1990], it was the US and the British who were there for us” (Thomson, 2010). He was equally 
supportive of U.S. policy on extraterritorial jurisdiction in 2011, when U.S. forces killed Osama Bin Laden 
in Pakistan in a raid that the United States organized unilaterally. He told Fox Business that the way Bin 
Laden met his end was “good, correct and any person who disputes that is not a human being” 
(Sambidge, 2011). Although the prince was increasingly vocal about his faith in “the West” in the decade 
after 2001, The Economist had already noted in the 1990s that his image served a useful purpose for 
Saudi public relations. “Saudi royalty needs its heroes,” it wrote. “The family is secretive, venal and 
backward: in Prince Alwaleed the world sees a man who is open, intelligent and successful” (The 
Economist, 1999). Yet Alwaleed is barred from holding high office inside the kingdom, because his 
parentage is only part Saudi.  

 
Appearing to operate on the margins of the ruling body, rather than at its center, is something 

that also applies to Naguib Sawiris, who has told reporters that he could not expect to hold high office 
because he belongs to a Christian minority in a predominantly and self-consciously Muslim country. Even 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2293 

 

so, the U.S. administration of George W. Bush chose Sawiris to promote its “freedom agenda” in the 
Middle East, when it named Sawiris as the only Egyptian on the original 14-member board of the 
Foundation for the Future (FFF), a nonprofit grant-making organization created in 2005 at the behest of 
U.S. State Department official Liz Cheney, daughter of then-U.S. Vice President Dick Cheney. The 
nomination followed OTH’s expansion into the Iraqi GSM market (via the company Iraqna, divested in 
2007) and the awarding of U.S. contracts to Orascom’s U.S. subsidiary over many years, with an upturn in 
contracts for work in Iraq and Afghanistan after 2002.1 Although presented as a multilateral initiative, the 
FFF was not widely regarded as such (Government Accountability Project, 2010), and Sawiris’ name did 
not appear on subsequent lists of board members. But his credentials as a supporter of democratic 
freedoms were so well-established with mainstream U.S. media by this point that he would eventually 
become the Egyptian interlocutor for high-profile U.S. television presenters seeking to inform viewers 
about the politics of Egypt’s revolutionary uprising in 2011. 

 
Charlie Rose of PBS in the United States interviewed Sawiris in February 2011 and again in April; 

CNN’s Hala Gorani interviewed him about his support for Amr Moussa, Mubarak’s former foreign minister, 
as presidential candidate in 2012—support that Sawiris had already voiced a few months earlier on CNBC. 
Regular appearances like these did not begin with the uprising; they built on previous media interviews 
and existing contacts established over previous years—for example, in 2005 for CNN and 2008 for Charlie 
Rose. As the Institutional Investor’s Stephen Glain put it in his article on Sawiris in September 2011, “I 
first met Sawiris in March 2002.”  The Economist (2005) wrote approvingly about the Sawiris family’s 
regional ambitions, quoting a family member likening Naguib to a “racing car.” It later featured Naguib 
Sawiris sharing the “secrets of success” in The Economist Emerging Markets Summit Conference in the UK 
in September 2010 (Economist Conferences, 2010). 

 
A notable aspect of much of this international media exposure is the extent to which it is aligned 

with Sawiris’s own preferred narrative for his business ambitions. The latter can be inferred from an eight-
page advertising feature placed in the July–August 2009 issue of the bi-monthly American magazine 
Foreign Policy (Star Communications 2009). Headed “OTH: Freedom of Speech,” the first page2 
announced that OTH’s CEO had managed, with “dedication and forthrightness,” to “turn the humble cell 
phone into a herald of globalization.” Page 2 carried the argument that Egypt needs to “dismantle the 
legacy” of Nasser and step up economic liberalization. It quoted Naguib Sawiris voicing approval for 
President Mubarak’s policies, which he linked to the World Bank’s 2008 ranking of Egypt as the world’s 
“most improved economy” in terms of “the ease of doing business.” In a Q&A on page 7, Sawiris 
attributed the North Korean government’s decision to allow its citizens to use cell phones to OTH’s 
“intervention and investment.” The breakthrough is “an act of democratization,” he said, because the 
authorities are “extending one of the fundamental human rights, the right to free speech.” 

 
Since Sawiris omitted any mention that cell phone use in North Korea is tightly controlled—so 

tightly that a factory worker was executed in March 2010 for making an illegal international call (Kim, 

                                                
1 Orascom Construction Industries ranked ninth in the top 100 contractors winning U.S. contracts for work 
in Iraq and Afghanistan in 2004–2006 (Center for Public Integrity, 2007).  
2 Pages in the feature itself are not numbered. The feature appears after page 56 of the magazine. 



2294 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

2010)—it may not be surprising that his self-professed enthusiasm for democratic freedoms influences 
those who hear him speak. Thus, a headline in the Institutional Investor called him a “Revolutionary 
Leader” (Glain, 2011, p. 82), and the related article quoted Sawiris as saying that OTH offices were the 
“back office of the revolution” because 60% of its staff were in Tahrir Square providing medicine, sound 
systems, and logistics to protestors, and because his channel ONTV “put it all on air” (ibid.) TIME 
magazine quotes Sawiris as declaring that he has “always been an independent person,” ready to voice his 
opinion at any time. It goes on, without further justification, to conjecture that Sawiris’s “openness” may 
“come in part” because his clan belongs to Egypt’s Coptic Christian minority (Stier, 2011). Almost nothing 
is mentioned in these Western media sources about Orascom’s compliance with the Mubarak 
government’s orders to close down mobile phone and Internet services on January 28, 2011. 

 
Yet Sawiris himself has occasionally acknowledged that it was not advisable to voice free opinions 

under Mubarak, which raises doubts about the independence and truthfulness of his praise for Mubarak’s 
policies and Egypt’s “friendly investment environment” in U.S. television interviews before the 2011 
uprising (Sakr, 2007, p. 29). On February 14, 2011, three days after Mubarak stepped down, Sawiris 
admitted to Charlie Rose:  

 
Even someone like me was scared . . . I asked an assistant to prepare a CD of all my 
interviews in Egypt here (just for myself), to get all the phrases that I was risking 
saying. Because if you went a little bit overboard, the next day something will be faked 
against you or your interests will be hit. 
 

Rationale for Investments in National Media 
 

Compared with their transactions elsewhere in the world, the sums that Alwaleed and Sawiris 
have invested in Saudi and Egyptian media, respectively, are smaller, being measured in millions, rather 
than billions. These investments are strategic, however, having a mix of commercial and political 
objectives. 

 
Where private Saudi media investors are concerned, the usual business model is to opt for a base 

outside the kingdom in order to operate beyond its tight controls on content. Thus, Rotana Media Group 
has offices and studios in Dubai, Cairo, and Beirut, but its news is covered regularly in the Saudi press. 
This includes publications of the Saudi Research and Marketing Group, in which Alwaleed acquired a 
25.5% stake through a mixture of privately negotiated and stock exchange purchases in 2007. The 
addition of two Fox International channels to the Rotana network in 2008, even before the official cross-
ownership tie-up with News Corp., put Rotana in a better position to attract advertising in competition 
with other channels that were already showing nonstop American films and sitcoms with Arabic subtitles. 
It followed an increase in Alwaleed’s stake in News Corp. in 2004–2005, when he raised his holding of 
shares in the company to 7%. News Corp. paid approximately US$140 million in stages between 2010 and 
2012 to gain nearly 19% of Rotana, which valued it at considerably less than the US$1 billion that 
Alwaleed had suggested in 2006 (Sakr, 2007, p. 194). However, Alwaleed presented the Rotana-News 
Corp. relationship as going “way, way beyond finance” and marking a “qualitative leap not just for Rotana 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2295 

 

but for the whole Arab world,” in part because the partnership would help Fox News and the United States 
“to understand the Arab world better” (Karam, 2010). 

 
In March 2010, after the News Corp. purchase was announced, Rotana paid the equivalent of 

nearly US$18 million to win one of five private FM radio licenses in Saudi Arabia in the kingdom’s first 
open bids for such a license. The deal, a great deal smaller than the US$300 million that Alwaleed paid in 
2011 for an estimated 4% stake in Twitter, had a strong commercial rationale, since it offered synergies 
with Rotana Media Group’s music division and existing radio stations in Jordan, Lebanon, and Syria. But it 
also consolidated Alwaleed’s place within the Saudi establishment, and in April 2012, Rotana FM earned a 
commendation from the king at the Janaderiya festival in Riyadh. 

 
This position among Saudi Arabia’s ruling group stood to be further reinforced when Alwaleed 

decided to locate his new 24-hour news channel, Alarab, not in Dubai or Abu Dhabi, but in Bahrain. The 
announcement, in late 2011, came only months after Saudi troops had been despatched to Bahrain in 
response to the Bahraini ruling family’s request for help from neighboring governments to disperse 
protestors demanding political reforms. The announcement also revealed that 100 people working for 
Rotana Media Group in Riyadh would relocate to Bahrain. In the months preceding Alarab’s launch, the 
channel’s commercial logic was unclear, given Alwaleed’s existing stake, as a News Corp. shareholder, in 
the rival television channel Sky News Arabia (owned by News Corp. subsidiary BskyB), and given his 
choice of an editor from print media as general manager. Alarab was to be a personal investment by 
Alwaleed, rather than a new KHC or Rotana venture, mainly, as Alwaleed told Bloomberg TV, because it 
would need “a lot of investment upfront” (White, 2010). But the project did establish an alliance with 
Bloomberg, which agreed to provide five hours daily of news coverage. 

 
Bloomberg representatives stressed that editorial independence and freedom of speech were 

prerequisites for their association with Alarab (Flanagan, 2011), which accorded with Alwaleed’s own 
insistence, in an interview with the German newspaper Handelsblatt in May 2012, that he was “for 
freedom of opinion and freedom of press.” If you invest in Twitter, he told the paper, “you believe in 
freedom of information,” adding that freedom and equality should be introduced quickly by all countries 
that had “not yet seen the influence of the Arab spring” (Reuters, 2012). His message on that occasion 
was rather different from the one he shared in an interview with CNBC on March 11, 2011, a transcript of 
which was carried by SRMG’s daily Arab News (part-owned by Alwaleed) on March 15, 2011. Treating 
Alwaleed as a trusted source on Saudi politics, who had been “outspoken” about the region’s “need for 
reform,” CNBC’s Maria Bartiromo asked the prince for his “first-hand” view of what had happened in Saudi 
Arabia on the day when protestors there had planned to hold a “Day of Rage.” Alwaleed used the 
opportunity to dismiss what had happened across the kingdom as a non-event, a “tempest in a teacup.” 

 
Questioned about “Mideast unrest,” he noted that only four out of 20 Arab countries had “some 

problems” and continued: “We hope that this thing is not contagious and does not spread at all, and so far 
so good.” Alwaleed stressed to Bartiromo that Saudi Arabia’s internal stability was crucial for the global oil 
market, and he said he was confident that the Bahraini government “under the leadership of the king of 
Bahrain and his able crown prince” would be able to “solve the problem very amicably.” Bartiromo, who 
neglected to suggest any type of “meaningful reform” in Arab countries beyond women getting the right to 



2296 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

drive in Saudi Arabia, accepted Alwaleed’s comment about amicable resolution of unrest in Bahrain 
without follow-up, moving immediately to questions about oil. To his insistence that the “Day of Rage” in 
Saudi Arabia actually turned out to be a “Day of Allegiance to the King,” Bartiromo’s response—according 
to the transcript—was “Yeah, that’s a great way to put it.”3 

 
Sawiris has made much of both free markets and free expression in connection with his media 

investments inside Egypt (Sakr, 2010, pp. 115–116). In 2000, when Mubarak’s government changed the 
law to allow private broadcasters to transmit by satellite from inside a designated zone, Sawiris shunned 
the opportunity because, he said, operating by satellite was something he could do anywhere. He accused 
the government of falsely claiming broadcasting as a strategic sector and holding onto its terrestrial 
broadcasting monopoly for purely financial reasons, whereas opening up terrestrial television to the 
private sector would boost revenues through jobs, licenses, and taxes (Howeidy, 2000; Kandil, 2000). By 
the time he changed his mind and launched OTV as a satellite entertainment channel in January 2007, 
Sawiris had already invested, with two other rich entrepreneurs, in Egypt’s first newspaper of record, Al-
Masry al-Yaum, which launched in 2004 and made its mark with credible reporting on election fraud in 
Egypt in 2005. He was clearly interested in promoting enough transparency to keep Egypt open for 
international business. Apparently overlooking his own previously stated annoyance at government 
monopolies, and disregarding advantages enjoyed by OTH through its business contacts with figures close 
to government, Sawiris told CNN’s financial editor, Todd Benjamin, in November 2005: “[Y]ou can start 
any kind of business [in Egypt], and the investment environment is friendly and open.”4   

 
Using local media to campaign against Islamization was another dimension of the same effort to 

maintain a welcoming environment for business, especially the international tourism business on which 
parts of the Orascom Group depend. In 2007, Sawiris complained to a group of journalists that “when I 
walk in the street now I feel like I am in Iran . . . I feel like a stranger” (Reuters, 2007). His stated aim in 
creating OTV had been to “report on the good and bad qualities of Egyptian society” without being 
“vulgar” or “superficial,” getting people to “reflect on who they are” (Tryhorn, 2010). It was clear in the 
first instance that the freedom envisioned for OTV was to show selected American imports uncut, despite 
disapproval from the country’s conservative and religious groups. The subsequent addition of ONTV, 
featuring talk shows on current social and political affairs, extended editorial freedoms into the sphere of 
political talk. ONTV’s slogan, “Stay in the Light,” was reportedly chosen to convey liberal values of 
“citizenship, freedom, equality, modernization [and] rationality” (Samaan, 2008). But there were limits to 
freedom, as when outspoken commentator Ibrahim Eissa left the channel in the run-up to Egypt’s heavily-
rigged elections of November 2010, or when Yosri Fouda, host of a late night talk show, was left alone to 
try to resist editorial interference from the country’s military rulers in 2011. 

                                                
3 Two transcripts of the interview are available online. Arab News (2011) has one at 
http://www.arabnews.com/node/371048 from which Bartiromo’s questions have been removed. A full 
transcript, containing both questions and answers is at  
http://www.zawya.com/story/ZAWYA20110315031602 
4 Interview aired November 18, 2005. Transcript is available at  
http://edition.cnn.com/2005/BUSINESS/11/15/boardroom.sawiris  
 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2297 

 

Sawiris is himself a persistent communicator who tweets and hosted his own Ramadan talk show 
on OTV in 2008 and 2009. But the more frequent the communication, the greater the risk that terms like 
“freedom” and “democracy” appear to become devalued. Speaking to Steve Chiotakis on American Public 
Media’s Marketplace Morning Report six days into Egypt’s uprising on January 31, 2011, Sawiris was 
unapologetic about his company’s role in the suspension of mobile phone and Internet services, then still 
in force. “We have just to adhere to whatever the government decides,” he said. “We have no jurisdiction, 
because our license gives them that right.” His argument for reinstating the services was based solely on 
business needs. Asked for his opinion about the legitimacy of the suspension, he said the following:  

 
At the beginning, yes maybe, because they wanted to avoid turmoil, but I think right 
now we should restore the service, otherwise they’re paralyzing all the business 
correspondents. We are unable now to continue business as usual. In today’s world, you 
cannot do any business without your e-mails. 

Sawiris then called, on behalf of “serious businessmen,” for a “real democracy regime” in Egypt as the 
“best security for people like us to grow, and invest more.” A few weeks later, on April 11, 2011, he told 
Charlie Rose that Bahrain’s “king and crown prince are very democratic.” 

 
Conclusion 

 
When the transnational status of two leading contemporary Arab media magnates is examined 

from a historical perspective, any sense of these particular individuals having been solely responsible for 
propelling themselves from a national stage onto a transnational one fades into implausibility. In the cases 
of both Alwaleed bin Talal and Naguib Sawiris, a previous generation of the same family had already 
established self-interested cross-border links with centers of power in the United States. Collaboration 
with the U.S. over oil prices rises and petrodollars shored up the legitimacy of the Al Saud inside Saudi 
Arabia; collaboration with U.S. firms secured the Sawiris family’s privileged relationship with Egypt’s U.S.-
backed military regime that was further underpinned by support from the World Bank and USAID. The 
transnational business dealings of Prince Alwaleed or Naguib Sawiris emerged from their respective 
families’ long-standing bilateral connections with political dynasties in the United States. That is to say: 
Interpenetration of private wealth and state institutions in the United States, Saudi Arabia, and Egypt, 
together with historic alliances between national ruling elites in the United States and each of its two 
biggest Arab allies, are central to explaining both the national status and global recognition accorded to 
these two major investors in Arab media today. 

 
Ample U.S. media coverage of both men, driven by their U.S. connections, has served to project 

an image of their role in world markets that corresponds remarkably closely to that of the liberal free-
market globalizing “citizen of the world” assumed to typify a transnational capitalist class. The U.S.-owned 
television news channels seen here to have circulated the idea that Alwaleed and Sawiris value free 
speech and equality of opportunity for individuals to win financial rewards in return for hard work—notably 
Time Warner’s CNN, News Corp.’s Fox Business, NBCUniversal’s CNBC, and Bloomberg TV—thereby 
promote a sense that these are the shared values of a certain global elite of investors. Media portrayals 
and interviews presented above give the impression that Alwaleed and Sawiris are somehow helping to 



2298 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

spread business-friendly values to Saudi Arabia, Egypt, and other countries of the Global South. Such an 
impression is fostered in Alwaleed’s case by media outlets in which he owns shares, or with which he has 
business partnerships. In the process, these outlets cast North-South corporate interconnections in a 
favorable light, to the potential benefit of U.S.-based entities seeking political and commercial influence in 
the Global South through collaboration with companies owned by the two men.  

 
Yet portrayals of Alwaleed and Sawiris as having free-market reformist credentials that set them 

apart from the national majority in Saudi Arabia and Egypt do not stand up to scrutiny when details of 
their local media investments are examined. These reveal that such investments and occasional 
divestments are governed not by long-term personal commitments to progress, but by expediency. It is 
unlikely in principle that, having accumulated capital through entrenched economic and political privilege 
in a national environment of monopoly capitalism, a billionaire would choose to overturn the system that 
underpins such privileges. In practice, it emerges that, despite repeating their respective beliefs in free 
markets and media freedom, both men have remained capable of reaching accommodations with political 
systems inimical to those beliefs. Both have been able to turn a lack of political and economic 
transparency within the borders of their home countries to their own advantage in dealings beyond those 
borders, whether with transnational media outlets or other entrepreneurs.   
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2299 

 

References 

Al-Rasheed, M. (2008). Introduction: An assessment of Saudi political, religious and media expansion. In 
M. Al-Rasheed (Ed.), Kingdom without borders: Saudi Arabia’s political, religious and media 
frontiers (pp. 1–38). London, UK: Hurst & Company. 

 
Amin, S. (2011). Transnational capitalism or global imperialism? Pambazuka, (p. 522). Retrieved from 

http://pambazuka.org/en/category/features/71951 
 
Arab News. (2011, March 15). Saudi economy is solid: Prince Alwaleed. Retrieved from 

http://www.arabnews.com/node/371048 
 
Bhoyrul, A. (2010, October 31). The people’s prince. Arabian Business. Retrieved from 

http://m.arabianbusiness.com/people-s-prince-358803.html 
 
Aarts, P. (2005). Events versus trends: The role of energy and security in sustaining the US-Saudi 

relationship. In P. Aarts & G. Nonneman (Eds.), Saudi Arabia in the balance: Political economy, 
society, foreign affairs (pp. 399–429). London, UK: Hurst & Company. 

 
Baker, S., & Kassem, M. (2011, October 26). Billionaire facing death threats says Egypt risks becoming 

Iran. Bloomberg News. Retrieved from http://mobile.bloomberg.com/news/2011-10-
26/billionaire-facing-death-threats-says-egypt-risks-becoming-iran?category=%2Fmarkets-
magazine%2F 

 
Briody, D. (2003). The iron triangle: Inside the secret world of the Carlyle Group. Hoboken, NJ: John 

Wiley & Sons. 
 
Buzzflash. (2003, September 12). Interview with Robert Baer. Retrieved from 

http://www.buzzflash.com/interviews/03/09/12_baer.html#top 
 
Carroll, W. (2010), The making of a transnational capitalist class: Corporate power in the 21st century. 

London, UK: Zed Books. 
 
Center for Public Integrity. (2007, November 19). Top 100 contractors in Iraq, Afghanistan. Retrieved 

from http://www.publicintegrity.org/2007/11/19/5982/top-100-contractors-iraq-afghanistan 
 
Economist Conferences. (2010, September 16). The Emerging Markets Summit 2010. Retrieved from 

http://www.economistconferences.co.uk/category/themes/emerging-markets?page=5  
 
The Economist. (1999, February 25). The mystery of the world’s second-richest business man. Retrieved 

from www.economist.com/node/187913 
 
The Economist. (2005, March 10). The new pharaohs. Retrieved from 

http://www.economist.com/node/3750606 
 
Flanagan, B. (2010, July 15). “Buffett of Arabia” changes channels. The National. Retrieved from 

http://www.thenational.ae/business/buffett-of-arabia-changes-channels#full 



2300 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

 
Flanagan, B. (2011, September 14). Prince Alwaleed and Bloomberg plan Arab news channel. The 

National. Retrieved from http://www.thenational.ae/thenationalconversation/industry-
insights/media/prince-al-waleed-and-bloomberg-plan-arab-news-channel 

 
Garton Ash, T.  (2005, February 3). Davos man’s death wish. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/world/2005/feb/03/globalisation.comment  
 
Glain, S. (2011, September). Revolutionary leader. Institutional Investor, pp. 82–85, 170–171. 

 
Government Accountability Project. (2010). The Foundation for the Future: What FOIA documents reveal. 

Washington, DC: Government Accountability Project. 
 
Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks of Antonio Gramsci. London, UK: Lawrence and 

Wishart. 
 
Gran, P. (2001) Modern Middle East history beyond oriental despotism, world history beyond Hegel: An 

agenda article. In E. Hill (Ed.), New frontiers in the social history of the Middle East. Cairo Papers 
in Social Science, 23(2), 162–198. 

 
Howeidy, A. (2000, May 11–17). Private initiatives. Al-Ahram Weekly, 481. 
 
Huntington, S. (2004, 1 March). Dead souls: The denationationalization of the American elite. The 

National Interest. Retrieved from http://nationalinterest.org/article/dead-souls-the-
denationalization-of-the-american-elite-620 

 
Kamel, S. (2004). Evolution of mobile technology in Egypt. In M. Khosrowpour (Ed.), Innovations through 

information technology (pp. 726–731). New Orleans, LA: Information Resources Management 
Association. 

 
Kandil, H. (2000). ERTU, investors at odds over media privatization. Transnational Broadcasting Studies, 

4. Retrieved from http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring00/Departments3/News/news.html 
 
Karam, S. (2010, February 23). Saudi Rotana bets on News Corp. to lead Arab media. Reuters. Retrieved 

from http://www.reuters.com/article/2010/02/23/rotana-saudi-idUSLDE61M13I20100223  
 
Kemp, P. (1998, June 5). Alwaleed adds value at home. Middle East Economic Digest, pp. 4–5. 
 
Khalaf, R., & Wallis, W. (2006, May 21). Egyptian billionaire aims to build satellite TV empire. Financial 

Times. 
 
Khan, R. (2005). Alwaleed: Businessman, billionaire, prince. London, UK: HarperCollins. 
 
Kim, H.-J. (2010, March 4). N. Korean man executed for cell phone call. Associated Press. Retrieved from 

http://www.thestar.com/news/world/2010/03/04/n_korean_man_executed_for_cell_phone_call.h
tml  

 



International Journal of Communication 7 (2013)  Insights from Egypt and Saudi Arabia 2301 

 

Lind, M. (2012, May 1). Goodbye, Davos man. Salon. Retrieved from 
http://www.salon.com/2012/05/01/goodbye_davos_man 

 
Ménoret, P. (2005). The Saudi enigma. London, UK: Zed Books. 
 
Mitchell, T. (1999). Dreamland: The neoliberalism of your desires. Middle East Report, 210, pp. 28–33. 
 
Mitchell, T. (2002). Rule of experts: Egypt, techno-politics, modernity. Berkeley, CA: University of 

California Press. 
 
Mostafa, H. (2007, March) Favorable winds. Business Today Egypt.  
 
Mychasuk, E., & Terazono, E. (2008, December 5). Prince Alwaleed bearing gifts. Financial Times. 
 
OTH. (n.d.). History: Orascom Telecom Holding S.A.E (“OTH”). Retrieved from 

http://www.orascomtelecom.com/about/Contents/default.aspx?ID=395 
 
Reuters. (2007, November 6). Egyptian tycoon plans new TV stations against radicals. Retrieved from 

http://www.mafhoum.com/press10/310C36.htm 
 
Reuters. (2012, May 8). Alwaleed in talks over 3 investments – paper. Arabianbusiness.com. Retrieved 

from http://www.arabianbusiness.com/alwaleed-in-talks-over-3-investments-paper-457039.html  
 
Robinson, W., & Harris, J. (2000). Towards a global ruling class? Globalization and the transnational 

capitalist class. Science & Society, 64(1), 11–54. 
 
Saigol, L., & Edgecliffe-Johnson, A. (2010, February 23). News Corp. nears Rotana stake deal to tap 

Middle East media. Financial Times. 
 
Sakr, N. (2001). Satellite realms: Transnational television, globalization and the Middle East. London, UK: 

I. B. Tauris. 
 
Sakr, N. (2007). Arab television today. London, UK: I. B. Tauris. 
 
Sakr, N. (2010). Enriching or improverishing discourse on rights? Talk about freedom of expression on 

Arab television. Middle East Journal of Culture and Communication, 3(1), 101–119. 
 
Samaan, M. (2008, October 7). ONTV kicks off. Daily News Egypt. Retrieved from 

http://www.thefreelibrary.com/ON+TV+kicks+off.-a0186454193.  (No longer available online.) 
 
Sambidge, A. (2011, May 20). Prince Alwaleed not tempted by new Internet buzz. Arabianbusiness.com. 

Retrieved from http://www.arabianbusiness.com/prince-alwaleed-not-tempted-by-new-internet-
buzz-401168.html  

 
Sergie, M. A., & Critchlow, A. (2010, January 16). Saudi’s Alwaleed, Murdoch discuss alliances. The Wall 

Street Journal. Retrieved from 
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703959804575006790123663182.html  



2302 Naomi Sakr International Journal of Communication 7(2013) 

 

 
Sfakianakis, J. (2004). The whales of the Nile: Networks, businessmen, and bureaucrats during the era of 

privatization in Egypt. In S. Heydemann (Ed.), Networks of Privilege in the Middle East (pp. 77-
100). New York , US: Palgrave Macmilla. 

 
Silver, V. (1999, October 5). Saudi prince raises profile as succession looms. International Herald Tribune, 

International section p.I. 
 
Sklair, L. (2000). The transnational capitalist class and the discourse of globalization. Cambridge Review 

of International Affairs, 14(1), 68–75. 
 
Sprague, J. (2010). Transnational capitalist class in the global financial crisis: A discussion with Leslie 

Sklair. Globalizations, 6(4), 499–507. 
 
Star Communications. (2009, June 3). OTH: Freedom of speech. Retrieved from http://www.star-

communications.us/foreignpolicy.pdf  
 
Stier, K. (2011, February 18). What an Egyptian billionaire thinks of the new order. TIME. Retrieved from 

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2052116,00.html    
 
Thomson, A. (2010, November 4). Progressive Prince Alwaleed Bin Talal Bin Abdul Aziz using wealth to 

heal wounds of 9/11. Times Online/The Australian. 
 
Tryhorn, C. (2010, February 2). The Sawiris family: From entrepreneurs to media owners. The Guardian. 

Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2010/feb/02/sawiris-independent 
 
Unger, C. (2004). House of Bush, House of Saud. New York, NY: Scribner. 

 
White, A. (2010, April 26). Alwaleed could launch own news channel. Arabianbusiness.com.  Retrieved 

from http://www.arabianbusiness.com/alwaleed-could-launch-own-news-channel-158864.html  
 


