
International Journal of Communication 16(2022), 3495–3515 1932–8036/20220005 

Copyright © 2022 (Christopher M. Toula). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-
commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Failure to Launch: International Broadcasters as Counter-Hegemonic News  

 
CHRISTOPHER M. TOULA1 

Sam Houston State University, USA 
 
After the Cold War governments around the world reinvigorated or newly invested in 24-
hour news channels such as Qatar’s Al-Jazeera English, China Central Television, Russia 
Today, and Germany’s Deutsche Welle. Distinct from domestic public service broadcasters, 
these international broadcasters are designed to reach foreign audiences to shift public 
opinion of the sponsoring state. Some scholars have argued these channels challenge the 
global hegemony of Anglo-American media, but this assertion has rarely been tested 
empirically. This article addresses this gap in the literature through a mixed-method 
analysis of four channels’ coverage of citizen protests. Findings indicate that no network 
operated as counter-hegemonic in its coverage, but that scholars should operationalize 
counter-hegemony explicitly if it is to be useful. 
 
Keywords: international broadcasting, counter-hegemony, contra-flow, public diplomacy, 
protest, state power 
 
 
Global media power has engaged scholars from the Cold War to the present. In the post–Cold War 

scenario, Anglo-American content, exemplified by CNN and BBC, appeared to dominate global information 
flows (Biltereyst & Meers, 2000). But as early as 2005, new international broadcasters (IBs) such as Russia 
Today (RT) served as a regular stop for individuals outside of the political mainstream, including anti-
European Union (EU) politicians like Nigel Farage and Marine Le Pen, as well as White supremacist Richard 
Spencer (Snyder, 2018). International broadcasting comprises “a complex combination of state sponsored 
news, information, and entertainment” produced to shape foreign audiences’ opinion of the sponsoring state 
(Price, Haas, & Margolin, 2008, p. 152). The BBC, founded in 1932 to confront the rise of totalitarianism, 
established many of the norms we see today. Government sponsorship allowed IBs to blossom in the wake 
of the Second World War. The United States and the Soviet Union developed broadcasting capacity as did 
West Germany with their Deutsche Welle (DW) radio network (Jowett & O’Donnell, 2018). 

 

 
Christopher M. Toula: ctoula@shsu.edu 
Date submitted: 2021-06-19 
 
1 The author would like to thank Drs. Amelia Arsenault, Michael Bruner, Shawn Powers, and Alexa Robertson 
for serving on his dissertation committee, from which this work bloomed. He would also like to thank Dr. 
Thomas Breideband for his diligent editing, Dr. Macaela Carder for moral support, and Dr. Grant Wiedenfeld 
for reading early drafts. 



3496  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

Some scholars have suggested that RT, and other channels, can be counter-hegemonic, operating 
outside of Anglo-American news norms and challenging existing power relations (Kuhn, 2010; Meng & 
Rantanen, 2015; Samuel-Azran, 2013; Seib, 2005; Thussu, 2007). A counter-hegemonic channel would 
have “an emphasis on self-representation and a diversity of voices, as well as diverse news formats and 
news genres” (Figenschou, 2012, p. 356). But the concept itself has been criticized for its theoretical 
imprecision (Curran, 2002; Manning, 2001) and “conceptual hollowness,” which threatens to weaken the 
concept’s usefulness (Figenschou, 2013, p. 101). 

 
This article is an intervention on three fronts. It begins with an exploratory, comparative analysis 

of these new broadcasters’ news content, in response to calls for greater comparative research of global 
media (Figenschou, 2013; Hallin & Mancini, 2004). Second, I evaluate the concept of counter-hegemony by 
comparing broadcaster content, and I argue that if the concept is to be useful it must be more fully explicated 
in relation to broadcaster content. Third, I offer a preliminary proscription for how counter-hegemony might 
be rehabilitated. 

 
IBs: A Brief History 

 
Following the Cold War, China and Russia responded to what they perceived as biased Western 

coverage of domestic dissent by developing their own IB channels, China Central Television (CCTV) and RT, 
respectively. Western reporting on the Tiananmen Square protests signified to China’s government that it 
needed to counter Western news narratives (Rawnsley, 2015). Former Chinese premier Hu Jintao claimed, 
“We must be sober enough to see that international hostile forces are intensifying the strategic plots to 
Westernize and divide us” (as cited in Shambaugh, 2013, p. 208). 

 
Russia, under Putin, blasted Western media coverage during the mid-2000s’ Color Revolutions 

in Georgia and Ukraine (Saari, 2014) and later during the Georgian Ossetia conflict (Avgerinos, 2009). 
The perceived slight to Russian perspectives motivated the development of RT as a tool of information 
management. Both Russia and China claimed their 24-hour news channels challenged the Anglo-
American global news monopoly and diversified global information flows (“About RT,” 2021; “Brief 
Introduction,” 2009). Likewise, Nigel Parsons from Al-Jazeera English (AJE) claimed the network would, 
“target an international audience and fill a gap in international news . . . that is not filtered through the 
lens of the West” (as cited in Powers, 2012, p. 19). Similarly, the mission of DW is to provide a “forum 
for German (and other) points of view on important topics, with the aim of promoting understanding 
and the exchange of ideas among different cultures and peoples” (“About DW,” 2021, para. 5). These 
IBs claim to represent alternatives to the current hegemonic balance of global media and therefore might 
be counter-hegemonic contra-flows. 

 
Counter-Hegemony and Contra Flows 

 
Contra-flow and counter-hegemony have been guiding concepts for studying the balance of power 

in global media yet they suffer from a lack of conceptual clarity (Figenschou, 2013). In a global context, a 
geographic dimension of resistance would be a contra-flow that delivers media content from east and south 
to west and north (Boyd-Barrett & Xie, 2008; Figenschou, 2010; Kasmani, 2013; Rantanen, 2007; Sakr, 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3497 

2007). To the extent that AJE, RT, or CCTV are available in the developed world, they would be contra-flows 
in this limited sense. Availability is not the same as consumption, and there is little analysis of IB’s media 
effects or influence (Stengel, 2019). Some have suggested that a true contra-flow would also be counter-
hegemonic, being in some way qualitatively different from Western news norms (Sakr, 2007). 

 
Counter-hegemony is also inconsistently operationalized, being implicit rather than explicitly 

explicated. Gramsci described hegemony as “relations of domination” that maintain uneven social relations 
(Carroll & Ratner, 1994, p. 5). Counter-hegemonic news channels would undo the consent to those relations 
of domination. But the academic literature suggests counter-hegemonic news may include several 
dimensions: sourcing of nonelites, sourcing from underreported countries and regions, the source’s 
ideological views and their deviation from dominant ideologies such as neoliberalism, and production based 
outside the developed world. 

 
The literature shows that several scholars have used these dimensions of contra-flow and 

counter-hegemony to analyze new broadcasters. Some argue that CCTV and RT are potential contra-
flows that can contest CNN and BBC’s ideological dominance with new subaltern news formats (Thussu, 
2007, 2017). China’s Xinhua and Russia’s Sputnik are explicitly designed as alternatives to dominant 
wire services such as the AP and Reuters (Hong, 2011; Potter, 2019). Scholars also recognize Al-Jazeera 
(Arabic and English) and new East Asian media centers as potential origin points for contra-flows (Keane, 
2006; Sakr, 2007; Wu, 2013). In some cases, the contra-flow is literal, as Western networks use the 
visual feeds of Al-Jazeera to compensate for their lack of on-site resources (Wessler & Adolphsen, 2008). 
While additional news sources may diversify the spread of ideas, “an interview with an Indian 
businessman may not offer a significantly different vision on the importance of free market policies to 
that of a Wall Street banker” (Painter, 2008, p. 24). Additionally, treating nations as containers of media 
elides the heterogeneity of societies (Beck, 2005). Some scholars argue that media, both national and 
global, are converging on neoliberal messaging and reporting styles (Akser & Baybars-Hawks, 2012; 
Chakravartty & Schiller, 2010). As such, other dimensions of counter-hegemony can be detected by 
examining broadcasters’ content. These studies are needed to fully understand the ways in which an IB 
might be counter-hegemonic and not only a contra-flow. 

 
Scholars found mixed evidence for counter-hegemony when studying IB content. Figenschou’s 

works (2010, 2011, 2012) emphasize AJE’s reporting of news stories in the global South and their use 
of nongovernmental sources. However, she also argues that AJE’s content often focuses on violence and 
conflict, reenforcing negative stereotypes of that region. Deviation in sourcing arguably extends to news’ 
visual storytelling and the subject the viewer is invited to identify (Chouliaraki, 2010; Zelizer, 2007). 
Comparative examination of AJE and BBC, the latter viewed as a hegemonic news outlet, shows that 
AJE contrasts itself with greater parity in sources and “lexical and contextual equity” in its depiction of 
power dynamics, emphasizing the linguistic dimension of power (Barkho, 2011, p. 37). Additional 
analyses of AJE and BBC coverage of the 2009 Iranian presidential election suggest that correspondents’ 
connections to specific nation-states lead to divergent interpretations of the Iranian political system 
(Kasmani, 2014). Alternatively, analysis of BBC and AJE coverage suggests that shared professional 
beliefs and a lack of access to conservative Iranian viewpoints led to a convergence of coverage 
(Kasmani, 2013). Comparisons of AJE and Iran’s Press TV reporting on the Israeli-Palestinian conflict 



3498  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

showed that while both networks used pro-Palestinian frames they generated “war journalism,” which 
makes armed conflict appear normal or inevitable (Ozohu-Suleiman, 2014). Painter’s (2008) and 
Robertson’s (2014) analyses of RT and Telesúr (Venezuela), respectively, confirm that self-proclaimed 
counter-hegemonic networks are not uniform in their approaches. 

 
Analyses of DW, CCTV, and RT are rarer and do not examine content, but suggest other dimensions 

of counter-hegemony. Newsroom analyses, while not the focus here, indicate that organizational culture 
shapes story selection and content. While RT’s goals have changed since its founding, analyses of this 
television network suggest that it selects stories based on their likelihood to foster “chaos” in the West 
(Borchers, 2011; Elswah & Howard, 2020). DW’s newsroom demonstrated contradictory journalism values, 
which led to professional conflict between German and non-German staff (Silcock, 2002). Some of CCTV’s 
journalists have claimed their goal is to carry Chinese ideas to the West (Zhu, 2012). 

 
The preceding studies illustrate the role of networks’ funding structure and journalism culture. As 

government-sponsored broadcasters, each receives money from its sponsoring state; however, this does 
not necessarily reflect direct state control. The Bundestag funds DW annually but the news channel is 
protected from government interference (”About Us,” 2022; Geniets, 2013). In contrast, both CCTV and RT 
operate within authoritarian political systems with high levels of political control over media (Meng & 
Rantanen, 2015; Vartanova, 2012, 2015; Zhao, 2012). The state reportedly controls 80% of Russian media 
either through direct ownership, subsidy, or through informal rules that limit acceptable political 
conversation (Sakwa, 2014). Some reporting suggests that RT’s Editor-and-Chief has a direct line to the 
Kremlin (Shuster, 2015). The actual level of funding for CCTV is not available, but Shambaugh (2013), citing 
an interview he conducted with Qiao Mu of the Beijing Foreign Studies University, claimed that the 2009 
budget for the “Big Four” Beijing-based outlets was RMB 60 billion or USD 8.79 billion. All news media in 
China are officially state run, though this does not mean that there is ideological homogeneity in the Chinese 
media system (Zhao, 2012). AJE resides in a country with poor domestic press freedom but more freedoms 
for AJE staff. Al-Jazeera’s funding comes from the Emir of Qatar through a grant system, with some revenue 
through advertising and cable fees, though precise numbers can be difficult to come by (Geniets, 2013). 
The Emir reportedly gives an annual grant of USD 100 million to the network (Powers, 2012). Each 
broadcaster is financially and legally tied to their state sponsor in different ways. Finally, journalists 
represent another dimension of news production (Hanusch & Obijiofor, 2008). As Robertson (2014) argues, 
“Understanding power relations [between media and other actors] should thus maintain an analytical 
distinction between” media institutions and the journalists who staff them (p. 55). 

 
The literature suggests there are several dimensions of counter-hegemony in global news: Contra-

flow, nonelite sourcing, coverage of the under-covered, journalism culture, and deviation from ideological 
norms. However, we “lack insight into the what their ‘contra’ nature consists of” (Figenschou, 2013, p. 90). 
Dimensions such as contra-flow might suggest the existence of counter-hegemony but are not dispositive 
as they does not address the “what.” Others such as news sources and news framing and discourse suggest 
a deeper engagement with counter-hegemony. These dimensions still require a baseline against which their 
deviation from hegemonic norms can be tested. Scholarship has identified a “protest paradigm” in Western 
news coverage of citizen that can serve as a baseline. 

 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3499 

Protests and Counter-Hegemonic Potentials 
 

Because there are multiple dimensions to counter-hegemony, it is necessary to develop a baseline 
of news production and content to illuminate their presence in news content. Analyzing news coverage of 
protests provides a test of the counter-hegemonic potential of IBs for several reasons. First, protesters 
actively seek media attention through spectacle, which ensures that there is a higher likelihood that the 
selected networks will cover a protest (Delicath & DeLuca, 2003; DeLuca & Peeples, 2002). Second, protests 
challenge the status quo, providing IBs an opportunity to support or undermine protester claims. Third, 
protests attract actors who are both for and against a status quo, and thus clear positions for journalists to 
source and air on broadcasts. Finally, analysis of mainstream news coverage of protest shows a consistent 
pattern. If an IB does provide counter-hegemonic journalism, it will deviate from the protest paradigm. 

 
Traditional mass media coverage of protest movements follows a “protest paradigm,” which frames 

protest movements as deviant from the mainstream, foregrounding issues of public safety and disruption, 
thereby marginalizing them. Skonieczny and Morse (2014) found that news frames focused on violence, 
deviance of protesters, showing “remarkable consistency in media portrayal of social movements and 
protests to the detriment of the various causes and in support of the status quo” (p. 676). For example, 
framing analysis of antiglobalization protests directed at the World Bank in American print and broadcast 
media from 1999 to 2000 found four frames were present in coverage, and all marginalized the protesters 
(Boykoff, 2006). Media produced frames of violence/disruption focused on clashes between police and 
protesters as well as freak frames that identified the protesters as deviant or outside the norm. Protesters 
were also framed as ignorant of global trade and capitalism’s benefits, as well as having too many grievances 
and thus no clear goal. Coverage of Occupy Wall Street in American newspapers focused on official sources, 
showed public disdain of the protest, and emphasized public disorder (Xu, 2013). 

 
The consistency of the protest paradigm provides a means to test the counter-hegemonic 

possibilities of IBs. The four frames, violence/disorder, ignorance of society, incoherence of goals, and 
freakishness/deviance function as a baseline for traditional news outlets. If Russian, Chinese, and other IBs 
are counter-hegemonic as they and scholars claim then they should deviate from these norms. 

 
Methodology 

 
This study uses qualitative and quantitative methods to examine the coverage of four IBs for specific 

dimensions of counter-hegemony. I collected news items, indicated by introductory statements from studio 
anchors, as the unit of analysis (Figenschou, 2010). Figenschou’s (2010) and Robertson’s (2014) coding 
schemes target two dimensions of counter-hegemony, and thus clarify the specific aspects of counter-hegemony 
this study works to uncover. I combined Figenschou’s (2010) and Robertson’s (2014) coding schemas to code 
for the identity or role of a speaker and the stylistic features of a news item respectively. “Official sources, 
associated with the government and the state, enjoy crucial advantages in the competition for news access,” 
and determining the degree to which nonelites appear in the news is a meaningful way an IB can distinguish 
itself from its competitors (Figenschou, 2013, p. 107). Coding for the speaker type and their organizational 
affiliation enables a deeper examination of their elite or nonelite status and suggests what types of sources 
journalists seek when they craft news items. Table 1 shows the specific features. 



3500  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

Table 1. Coding Scheme. 

Demographics Speaker Types News Item Features Protest Paradigm 
Name of Speaker Political: Members of 

political parties, activist 
groups, and those serving 
in government 

Issue: Main topic of 
a given story, found 
in the lead 

Violence/disorder: 
Item emphasizes 
violence or disorder 
caused by protest 

Organizational 
affiliation (found in the 
chyron at the bottom 
of the screen) 

Economic: Businesspeople 
and owners, bankers, and 
economists working in the 
private or public sector 

In-studio: Item 
occurred only in the 
newsroom 

Ignorant of society: 
Items labels protesters 
as uncaring of general 
society’s interests 

Gender Experts: Researchers and 
academics 

On-site: Items filmed 
outside the studio 
where the news item 
occurred 

Incoherent: Item 
frames protestor goals 
as unclear 

Nationality Ordinary: Vox populi/person 
on the street interviews 

Studio interview: 
Focused primarily on 
interviews with 
singular subjects in 
studio 

Freakish/deviant: Item 
describes protestors 
as outside of the 
mainstream of society 

Network on which they 
appeared 

 On-site interview: 
Focused primarily on 
interviews with 
singular subjects out 
of studio 

Sources: Elite or 
nonelite 

  Mixture: News item 
combined some or all 
of these four other 
categories 

 

 
Data Collection and Analysis 

 
I selected four networks for analysis: AJE, CCTV, DW, and RT. I based this selection on their stated 

counter-hegemonic editorial positions and their geography: one from the Middle East, one from East Asia, 
one from Europe, and one from Eurasia. Furthermore, each network operates under different political 
systems ranging from a one-party state in China, a constitutional monarchy in Qatar to both liberal and 
illiberal democracies in Germany and Russia, respectively. Sampling from broadcasters in sponsoring states 
with various political systems suggests that any detected patterns of coverage are more likely to be related 
to news practices than government influence. 

 
Next, I developed a list of protests that occurred within six months of my initial January–March 2015 

study period used in my original work (Toula, 2017). I selected three protests coded as Umbrella, Brazil, and 
the Greek Bailout. The German Blockupy anti-austerity protests also received coverage during the Greek 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3501 

protests and are therefore included, however, these protests lack a complete week's worth of coverage in the 
data. 

 
It is worth taking a moment to describe each protest in turn to illuminate its suitability for study. 

The Umbrella protests from late 2014 to early 2015 were part of the long-running disputes between the 
government in Beijing and democracy activists in Hong Kong. These protests have both political and 
economic dimensions according to City University of Hong Kong’s David Zweig: “The conservatives, the 
tycoons, the business elite can really control the legislature and prevent any kind of social welfare policy . . 
. Beijing has to realize that they have a social problem” (as cited in Schroeder, 2014, para. 12). The Brazilian 
protests stem from class divisions in Brazilian society and accusations of political corruption at the state oil 
firm Petrobras (“Brazilian Leader,” 2016) and a recent recession and weak economy (Watts, 2016). The 
Greek Bailout protests are part of long-running conflict over austerity measures designed to address the 
Greek debt crisis (Council on Foreign Relations, 2022). Protestors directed their anger toward the authors 
of austerity, the EU, International Monetary Fund, and European Central Bank (Triandafyllou & Tagaris, 
2015). Likewise, the Blockupy protests occurred at the opening of the new European Central Bank 
headquarters in Frankfurt, as a protest against austerity policies and the then-current German government 
(Kutter, 2014). 

 
Several of the selected protests directly affected IB state sponsors. The Umbrella protests directly 

challenged the Chinese one-party state while the Greek Bailout and Blockupy protests were directed at the 
EU and Germany specifically. Russia, while not directly affected, is interested in undermining the EU. The 
Brazilian protests were not directed at any sponsor. Because these protests affected state sponsors unevenly 
it is possible to examine how an IB might cover protests that criticize their sponsor, their rival, or a neutral 
state. 

 
Using the global news archive at the Institutionen för Mediestudier at Stockholm University, I collected 

data from the regular evening newscast aired at 7:00 pm Central European Time (CET). Given the daily 
production of evening newscasts, the number of news items devoted to each protest illustrates the salience of 
the story for network managers. While data collection found n = 807 total news items, some programming 
changes limited the amount of useful content. For example, DW shifted its programming to cover environment, 
science, and culture, and CCTV replaced its global newscast with one focused on Asia in July. Nevertheless, I 
followed the above coding procedure, first coding for the news item’s “issue” to determine whether a given 
item’s focus was on one of the four selected protests. This procedure yielded n = 51 news items for analysis. I 
then applied the coding scheme seen in Table 1: Demographics, Speaker Types, News Item Features, and 
Protest Paradigm. The n = 51 relevant news items were then organized by protest and network to test the 
potential counter-hegemonic dimensions in each item. This process allowed for quantitative comparison across 
networks and over the course of the study period. I then examined each speaker’s organizational affiliations and 
source quotations to test adherence to the protest paradigm more fully. 

 
Study Period 

 
The date range for each protest centered on specific events such as strikes, civil disorder, and 

protest actions that drew the attention of broadcasters. For example, the Greek Bailout negotiations and 



3502  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

vote led to strikes on July 15, 2015. To ensure that reporting and coverage of events leading to and 
following the event were included, data from newscasts on the preceding and subsequent three days 
were analyzed. In the case of the Greek Bailout, this meant collecting each network’s newscast from 
July 12 to July 18. The study period for the Umbrella protests runs from September 28 to October 4 and 
centers on the first use of police violence on protesters. The study on the Brazil protests centers on an 
antigovernment rally and includes the period from March 12 to March 18. This also included a 
progovernment rally. The March newscasts also encompassed the Blockupy protests on March 18 in 
Germany. While the three subsequent days of Blockupy protests were not coded, the previous three 
days were. While this is a limitation, these news items were also coded and analyzed. 

 
Findings 

 
Previous scholarship on IBs used counter-hegemony implicitly; I focus on two dimensions of counter-

hegemony explicitly. What Figenschou (2013) calls “media-elite relations” focuses on journalistic sourcing 
strategies that is, who is invited to speak on the news (p. 111). Sources who exist outside of political consensus 
or speak against such consensus reflect counter-hegemony in a new item. I also examine the degree to which 
the news items conform to or deviate from the protest paradigm. This reflects the possibility that a broadcaster’s 
content could be counter-hegemonic in terms of news production, framing, and ideology. 

 
Counter-Hegemony Under Doubt 

 
Table 2 shows the distribution of coverage across each network. The Umbrella protests in Hong 

Kong received the most coverage with 37 news items or 74% of the total. CCTV devoted its sole attention 
to this protest with 16 news items, reflecting the importance of the event to the network. The longer the 
protests went on, the more coverage CCTV provided. On September 30, CCTV aired two items on the 
protests. By October 3, CCTV had aired six news items on the protests. AJE, DW, and RT also devoted the 
most attention to the Umbrella protests, but, as I explore below, the different ways in which they were 
covered suggest divergent interests at play. 

 
Table 2. News Item Distribution. 

Protests AJE CCTV DW RT 

Blockupy 1 0 1 1 

Brazil 2 0 1 0 

Greece 1 0 3 4 

Umbrella (Hong Kong) 11 16 5 5 

Total 15 16 10 10 

 
Of the other protests, the Brazil protest and Blockupy received the least coverage while the Greece 

crisis received a total of eight items. AJE covered the Greek protests only once, DW covered these events 
three times, and RT covered them four times; again, suggesting increased salience. As a key Greek creditor, 
Germany was directly implicated in the Greek crisis. While Russia did not have a direct financial stake in the 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3503 

bailout talks, its efforts to destabilize its European neighbors suggest the possibility that the attention given 
by RT was not simply a matter of journalistic interest (Borchers, 2011; Elswah & Howard, 2020). 

 
The distribution of speaker types also illustrates that each network arguably did not live up to its 

counter-hegemonic potential. Table 3 shows that there was a total of 77 speakers in all the network coverage 
of the protests. Of those, 37 (48%) were political speakers. Most speakers came from mainstream political 
institutions such as the Greek minister of labor Panos Skourletis and the chief executive of Hong Kong, C. 
Y. Leung. Experts comprised 18 speakers while economic actors totaled 10 speakers. In all, speakers from 
mainstream authority comprised 84% of all total speakers. While some speakers, including three on RT, 
were protesters, the overall number skews heavily toward traditional authorities even in networks that claim 
a counter-hegemonic editorial position. Interestingly, ordinary people comprised 12 speakers, suggesting 
potentially counter-hegemonic news practices. But their quoted statements fit neatly into the protest 
paradigm focusing on deviance, lawlessness, and public order. 

 
Table 3. Speaker Type Distribution. 

Speaker AJE CCTV DW RT Total 

Political 12 4 8 13 37 

Economic 3 3 1 3 10 

Expert 8 8 2 0 18 

Ordinary 6 6 0 0 12 

Worker 0 0 0 0 0 

Total 29 21 11 16 77 

 
Finally, Table 4 shows that most networks confined their coverage to in-studio reporting either as 

a simple news reading or an in-studio interview. CCTV, which only covered the Umbrella protests, did so 13 
times from the studio, featuring prerecorded remarks from government officials, but only two times on-site. 
These reports were never filmed close to the protest and instead focused on business districts disrupted by 
the protests. In contrast, AJE covered the Umbrella protests seven times at the site of the protests, providing 
viewers with visuals of the event. RT covered the Umbrella protests only from their studio in Moscow, but 
covered the Greek and Blockupy protests in a mixed format, combining studio and on-site reporting four 
times. Chouliaraki (2010) argues that on-site reporting, combined with interviews of named subjects, invites 
viewers to identify with the subjects of the news. As such, RT’s on-the-ground efforts to cover the European 
protests and CCTV’s literal removal of protesters from the frame suggest a specific objective underlying 
their editorial decision making. 

 
 
 
 
 
 
 
 



3504  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

Table 4. News Item Visual Type by Network. 

News Item Features AJE CCTV DW RT 

Studio 1 13 6 5 

On-site 8 2 2 0 

Studio Interview 3 1 1 0 

Mixture 3 1 1 4 

Total 15 17 10 9 

 
Speakers in the sample belonged, overwhelmingly, to positions of authority. However, belonging 

to a traditional institution is not dispositive; there are often politicians or economists who oppose 
government policy or ideology. Examination of speakers’ organizational affiliations, a news item’s visual 
features, and representative speakers’ quotations shows that most news items undermined protestors’ 
claims and followed the protest paradigm. Quotations emphasized violence on the part of protestors, their 
lack of mainstream acceptance, and the cost of their disruption to society. 

 
AJE aired comments from various sources which routinely undermined protester messages. AJE’s 

Umbrella reports featured Leticia Lee, a member of the Blue Ribbon Campaign.2 Lee characterized protesters’ 
unwillingness to engage in dialogue with C. Y. Leung, the chief executive of Hong Kong, as antidemocratic, 
and encouraged the “silent majority” to speak out. Experts frequently suggested that the Umbrella protests 
harmed small-business owners and Hong Kong’s economy, and AJE interviewed Simon Wong, a restaurant 
owner whose business was struggling because of the protests. In their coverage, AJE featured political 
speakers such as Chinese President Xi Jinping, spokeswoman Hua Chun-Ying of the Chinese Foreign Ministry, 
and European Central Bank president Mario Draghi. 

 
Only three protestors appeared on the network across all protests, and their positions were 

undermined by correspondents. In a March 18 (AJE, 2015a) report on Blockupy, Dominic Kane interviewed 
an unnamed male protestor who advocated for Europeans to fight austerity policies. Kane claimed that such 
views belonged to “some” protestors and the report juxtaposed the protestor with a press conference held 
by Mario Draghi, the bank’s president, claiming it “has always been understood” that austerity is the fault 
of individual nations (AJE, 2015a, 5:15). The item concluded with Kane standing before the camera 
referencing Draghi’s views on spending and saying, “This isn’t enough for the protestors” (AJE, 2015a, 
6:00). The protest paradigm suggests that protestors are framed as a “deviant group of outsiders” (Brasted, 
2005, p. 387). In another item from July 13 on the Greek Bailout, reporter Mohammad Jamjoom says, 
“There is anger but also weariness” with protests (AJE, 2015b, 2:35). These and other items appear to limit 
protestors’ claims to validity, placing them outside the mainstream. 

 
DW’s coverage likewise conformed to the protest paradigm in terms of speaker selection with 

notable adherence in their coverage of the Greek protests. DW featured eight government speakers of 11 
total speakers. During their coverage of the Umbrella protests, DW aired three speakers in total and twice 

 
2 The Blue Ribbon Campaign is a counter-protest of the Umbrella Movement, whose supporters wear blue 
in contrast to Umbrella’s yellow ribbons (Liu, 2015). 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3505 

presented C. Y. Leung’s media briefings. DW’s coverage of the Greek Bailout also featured numerous political 
speakers, most notably the then Greek president Alexis Tsipras. In the sourced press conferences, Tsipras 
made it clear that while he opposed the bailout deal, he had no choice but to implement it. When several 
politicians resigned over the deal, allied River Party politician Stavros Theodorakis proclaimed the Greek 
Parliament had “political conspirators, populist, and rats, who conspire against you [Tispras]” (DW, 2015, 
4:30). DW highlighted this normative voice, excluding the others. 

 
DW sourced economic actors to undermine protesters. For example, the network interviewed 

restauranteur Klonos Nikos as he watched domestic television reports of unrest during a July 16 broadcast. 
Nikos aimed his anger at the previous government and their economic policy, not the current government 
and its reforms. DW’s coverage, therefore, featured speakers who undermined protests from political and 
economic perspectives. The reporter concluded the item by saying that there was public disapproval of 
“heavy clashes between police and demonstrators,” but that businesspeople like Nikos saw no other option 
(DW, 2015, 5:15). 

 
CCTV used various experts to suggest the protests were illegal or damaging to Hong Kong’s 

economy. For example, Raymond Yeung, an economist with ANZ Banking Group, argued that small 
businesses would suffer profit losses. The news item continued, reporting that the Hong Kong Stock 
Exchange had lost valuation in line with Merrill Lynch, which said Hong Kong would experience $500 million 
of lost economic activity. CCTV also leveraged interviews with foreign experts and journalists to frame the 
protests. The Guardian journalist Martin Jacques highlighted Britain’s undemocratic rule in Hong Kong. 
Miguel Alfredo Velloso of the University of Salvador points to the increased influence, wealth, and status 
Hong Kong received as a gateway to mainland China. CCTV sourced political figures in their coverage, 
including C. Y. Leung and Hua Chun-Ying, in addition to media briefings with Hong Kong police officials.  

 
CCTV also used counter-protesters to frame the Umbrella Movement as “illegal,” as when an “HK 

resident” said the protesters do not understand the law and cannot “even name the color of the cover of 
the law book” (CCTV, 2014a, 3:11).3 The counter-protester further claimed that the protesters were not 
qualified for democratic politics and said they were “being used.” CCTV aired the video of another resident 
who lamented that while the protesters had been “rational” at the beginning of events, they needed to cease 
their “disorderly conduct.” Finally, CCTV aired footage of the social media figure “Worried Hong Kong Uncle,” 
subtitled in English, saying, “Your parents and family want you home and are worried about you,” and 
claiming that protest supporters desired political “instability” (CCTV, 2014b, 4:00). In all, CCTV’s resources 
provided counter programming to the protesters that falls in line with the protest paradigm while promoting 
their state interests. 

 
RT’s reporting of both Blockupy and Greek Bailout protests was decidedly proprotest and 

strongly reflected protesters’ message and grievances. For example, news items on both the Greece 
Bailout and Blockupy used a mix of studio and on-site reporting, often with cameramen and journalists 
in the thick of the marches themselves. RT coverage also distinguished itself not simply in the kinds of 

 
3 The speaker was referring to the Basic Law, the constitutional document for the Hong Kong Special 
Administrative Region of China. 



3506  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

speakers it featured, but also in the ways it arranged them in its coverage. Like DW, RT aired remarks 
from traditional authorities, like President Tsipras and Mario Draghi. But when viewed holistically their 
sources represented greater, though inconsistent, ideological diversity. This includes left-wing 
politicians, unnamed protesters, and one member of the far-right party Golden Dawn, which had recently 
gained seats in parliament (Smith, 2015). RT used these speakers to emphasize the disunion between 
officials, the government, and citizens while highlighting the harm done to Greece by austerity. The 
reporting juxtaposed the views of national leaders to leading EU leaders. RT used European leaders such 
as Belgian parliamentarian Lode Vanoost, to provide quotations such as, “Ideologues are willing to put 
the EU at risk just to make a point about countries staying in line with their vision of EU” (RT, 2015, 
2:15). RT also interviewed protestors, one of whom was quoted as saying the EU is “not a home of the 
people it is a prison for workers’ rights” (RT, 2015, 6:10) In contrast, RT’s coverage of the Umbrella 
protests was conducted only in the studio and was limited to quoting Chinese press releases that claimed 
the protests were illegal. Unlike the other networks analyzed here, RT avoided the tropes of the protest 
paradigm, focusing on the conflict between national and international political leaders and highlighting 
the views of the protesters. However, this deviation was highly selective and focused on EU member 
states. This makes it the only network analyzed here to deviate from the protest paradigm. 

 
Discussion 

 
Scholarly literature demonstrates that there are multiple dimensions that researchers examined 

when trying to determine whether media content is counter-hegemonic. However, the data analyzed here 
suggest that no one dimension on its own is sufficient to understand new global media outlets holistically. 
As such, unpacking each dimension and illustrating how the data analyzed here complicate the concept of 
counter-hegemony is a necessary step in fleshing out the concept. 

 
Some scholars have identified contra-flow as a critical dimension of counter-hegemony (Boyd-

Barrett & Xie, 2008; Rantanen, 2007; Thussu, 2007). Broadcasters from Russia, China, and Qatar are 
contra-flows when they are consumed in the developed world. However, flows, even contra ones, do not tell 
us if the content challenges hegemony, or for that matter whose hegemony. While CCTV’s content provided 
a counter-narrative to protestors, the other networks did not deviate from content norms such as the protest 
paradigm. The site of production and the flow of the content are important aspects of counter-hegemony, 
but on their own, not enough to detect it. 

 
Figenschou’s (2013) focus on who is sourced in the news, both their status as elites and the places 

they are from, provides fruitful ground for detecting counter-hegemony in news content. When IBs cover 
their own regions and sources, they are diversifying global news (Chouliaraki, 2010; Ozohu-Suleiman, 
2014). But the data here show that Figenschou (2010) and Sakr (2007) were right to argue that it takes 
more than geography to be counter-hegemonic. Sources continued to be drawn from the elites of 
governments, businesses, and academia. Protestors rarely spoke and when they did journalists framed 
protests as disturbances to social order. Additionally, networks showed consistency in ideological terms. 
Sources in each network emphasized economic loss, the necessity for austerity, or public weariness. They 
did this even when there was no apparent direct state interest, as when DW covered the Umbrella 
Movement, using the protest paradigm. Nevertheless, the outlier network’s coverage is instructive. 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3507 

RT’s coverage of the Greek Bailout and Blockupy deviated from the protest paradigm by featuring 
protestors who opposed austerity and “neoliberalism.” But deviation from the protest paradigm should not be 
considered an indication of a clear counter-hegemonic voice when motives are questionable. RT’s coverage of 
Blockupy and the Greek Bailout did side with the protesters and against proausterity political leaders. While 
these might be views outside of the mainstream and in contrast to the other networks’ coverage, RT’s opposition 
lacked ideological consistency, drawing from the far-left and far-right to contextualize the Bailout talks. Rather, 
they support Russia’s larger communication strategy elevating voices outside the Western mainstream to 
undercut its rivals, including Germany (“Putin Wages,” 2016; Snyder, 2018). Along each dimension of counter-
hegemony, we see plausible considerations that complicate simple analysis. 

 
The geopolitical origin of each network is also important to consider. RT’s unique form of 

international broadcasting, coupled with a protest involving its German rival, opened up space for counter-
hegemonic reporting on the Greek Bailout and Blockupy. Meanwhile, DW’s editorial independence did not 
open up space for proprotestor coverage even when the protest occurred in authoritarian states like China. 
While a complete explanation cannot be gathered from content only, we can suggest which factors are at 
play. Perhaps journalism practices exemplified by the protest paradigm shaped German coverage. 
Alternatively, German trade relations with China might have played a role in tempering criticism. The 
disconnect between DW and RT’s content does suggest that to fully account for divergences in reporting 
norms it is necessary to open up scholarship on counter-hegemony to a wider array of evidence. 

 
If counter-hegemony is to have value, it should be operationalized holistically and placed within 

the larger concept of news flows. First, studies must consider the dimensions of counter-hegemony 
discussed here, in addition to new dimensions scholars might develop. Counter-hegemonic media would 
challenge taken-for-granted power relations. Each dimension should be clearly explicated along those 
lines. Simple differences, such as sites of production, may be valuable but are not enough on their own. 
Second, content is only one aspect of news production. Studies of content have “left the process of news 
flow unexplained” (Figenschou, 2013, p. 89). That is to say, the process of situated journalism 
production, in both the newsroom and in the field, has been very poorly studied (Hanusch & Obijiofor, 
2008). This also includes audience reception studies (Painter, 2008). Future studies should access these 
parts of the news flow and work to explicate journalism practices and their relationship to media power 
dynamics of the news more fully. Relatedly, and finally, if flows are to be useful as a dimension of 
counter-hegemony, then we must examine how flows interact with subnational audiences. RT’s content 
draws Western audiences with views they do not necessarily see at home. 

 
Limitations and Future Research 

 
There are some important limitations to this study that must be discussed to contextualize the 

relevant findings and suggest avenues for future research. First, size and skewness of the sample limits 
generalizability. The findings need to be validated in future studies with larger sample periods and sizes. 
For example, CCTV devoted full coverage only to the Umbrella protest. Meanwhile, coverage of the Brazil 
protest was limited to three items across all broadcasters. This means that some protests are not as valuable 
as others for comparison while others are overrepresented. The skewness of the sample is the result of 
difficulties in accessing regular newscast content and the relative limits of the study period. That said, the 



3508  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

absence of reporting is also suggestive as to the editorial interests of each network as well as their technical 
capabilities. Any network could have accessed wire services and official public statements to fill in studio 
time, as RT did with the Umbrella protests. When a network completely avoids coverage, there may be 
many salient factors at play, such as editorial interest (Elswah & Howard, 2020), newsworthiness factors 
(Silcock, 2002), and technical capabilities (Hong, 2011). 

 
While the comparative framework applied here is relatively unusual in analyses of IBs, it 

arguably does not go far enough. The twenty-first century has seen numerous new IBs launched by 
states like Iran, Venezuela, France, and others (Kuhn, 2010; Seib, 2005). While the findings here 
suggest the limits of new IBs’ counter-hegemony, it remains possible that other networks might 
consistently apply some or all dimensions of counter-hegemony. Future studies should compare many 
networks over longer periods of time to unpack the content produced and attempt to understand the 
organization and incentives that lead to it. 

 
Conclusions 

 
New IBs such as RT, CCTV, and AJE promised to present the world in fresh new ways, to give “voice 

for the voiceless” as AJE put it (“What We,” 2020, para. 1). However, we have also seen that IBs’ founding 
motivation often derives from grievances of the state sponsor and the perception that they are not receiving 
enough attention or legitimacy in global media. These grievances, coupled with raw geopolitical calculation, 
spurred the development of new IBs in the 1990s and 2000s. The expansion is striking and certainly 
increases the options for viewers of international broadcasting. 

 
But the protestation that IBs fill an important gap in the global information system must be viewed 

with a more critical eye. While the Anglo-American dominated global news world certainly has many failings, 
labeling any alternative counter-hegemonic elides both the hard facts of geopolitics and the situatedness of 
newsroom practice. For all the protests network coverage conformed to the protest paradigm, undermining 
protester claims, and placed these claims outside society and the law. When shown in reports, protesters 
were challenged by anchors and reporters. In their place, politicians, experts, and businesspeople urged 
caution, chided, and decried their loss of income. Reporters emphasized disorder rather than injustice. When 
a protest threatened state interests, as with the Greece Bailout or Umbrella Movement, conformity to the 
protest paradigm served the interests of the state. Only when a rival state experienced civil disorder did 
one network, RT, deviate from the paradigm in a now well-known pattern of sowing chaos via cynical 
messaging. This illustrates the important geopolitical role of, and receptivity of Western audiences to, 
counter-hegemonic messaging. 

 
IBs can be trusted news sources depending on the circumstances—see the role of Voice of America 

during the Tiananmen Square protests or of AJE during the Arab Spring. But we should be circumspect about 
their counter-hegemonic potential, given their connection to state actors. These outlets are, first and 
foremost, funded by states to achieve state objectives. Those operating in authoritarian contexts do not 
have editorial independence from their governments. When the situation calls for it, these networks may 
well serve nonjournalistic interests. Instead, I suggest that we reconsider the nature of counter-hegemony. 
Originally, and for the time being accurately, the concept drew from world systems theory and emphasized 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3509 

the outsized power of the West generally, and America particularly, in media flows. Transformations in the 
global information environment cannot simply be viewed as the West dominating a supine rest. Growth of 
foreign media industries, social media communication, and a lack of trust in traditional media outlets 
complicate such a vision. Additionally, if simply not being Western is enough to convey counter-hegemonic 
potential, how can scholars make normative claims of content from RT and CCTV, which legitimize violence, 
aggression, or the suppression of human and civil rights? While flows are important, counter-hegemony in 
journalism should also be conceptualized in terms of journalistic practice and content creation. Simple 
criticism or opposition to a hegemonic center does not indicate, in itself, opposition to relations of domination 
operating at different levels or scales in the world system. Counter-hegemony can be a valuable concept for 
elucidating the ways in which power plays out in the work of journalism around the world. However, the 
ways in which it conceptualizes power should be more fully developed. 

 
 

References 
 

About DW. (2022). Deutsche Welle. Retrieved from http://www.dw.com/en/about-dw/profile/s-30688 
 
About RT. (2021). RT. Retrieved from https://www.rt.com/about-us/ 
 
AJE. (2015a, March 18). AJE newshour [Television broadcast]. Doha, Qatar: Al-Jazeera Media Networks. 
 
AJE. (2015b, July 15). AJE newshour [Television broadcast]. Doha, Qatar: Al-Jazeera Media Networks. 
 
Akser, M., & Baybars-Hawks, B. (2012). Media and democracy in Turkey: Toward a model of neoliberal 

media autocracy. Middle East Journal of Culture & Communication, 5(3), 302–321. 
doi:10.1163/18739865-00503011 

 
Avgerinos, K. P. (2009). Russia’s public diplomacy effort: What the Kremlin is doing and why it’s not 

working. Journal of Public & International Affairs, 20, 115–132. 
 
Barkho, L. (2011). The discursive and social paradigm of Al-Jazeera English in comparison and parallel 

with the BBC. Communication Studies, 62(1), 23–40. doi:10.1080/10510974.2011.535408 
 
Beck, U. (2005). The cosmopolitan state: Redefining power in the global age. International Journal of 

Politics, Culture, and Society, 18(3–4), 143–159. doi:10.1007/s10767-006-9001-1 
 
Biltereyst, D., & Meers, P. (2000). The international telenovela debate and the contra-flow argument: A 

reappraisal. Media, Culture & Society, 22(4), 393–413. doi:10.1177/016344300022004002 
 
Borchers, N. S. (2011). Do you really think Russia should pay up for that? Javnost—The Public, 18(4), 89–

106. doi:10.1080/13183222.2011.11009069 
 



3510  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

Boyd-Barrett, O., & Xie, S. (2008). Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television on and the return of the state: 
Case studies in market liberalization, public sphere and media imperialism. International Journal 
of Communication, 2, 206–222. 

 
Boykoff, J. (2006). Framing dissent: Mass-media coverage of the global justice movement. New Political 

Science, 28(2), 201–228. doi:10.1080/07393140600679967 
 
Brasted, M. (2005). Protest in the media. Peace Review, 17(4), 383–388. 

doi:10.1080/10402650500374645 
 
Brazilian leader Dilma Rousseff calls impeachment a “coup attempt.” (2016, March 22). BBC News. 

Retrieved from http://www.bbc.com/news/world-latin-america-35877230 
 
Brief introduction to China Central Television (CCTV). (2009, July 12). CCTV English. Retrieved from 

http://www.cctv.com/english/special/news/20091207/103449.shtml 
 
Carroll, W. K., & Ratner, R. S. (1994). Between Leninism and radical pluralism: Gramscian reflections on 

counter-hegemony and the new social movements. Critical Sociology, 20(2), 3–26. 
doi:10.1177/089692059402000201 

 
CCTV. (2014a, October 2). News desk [Television broadcast]. Beijing, China: China Central Television. 
 
CCTV. (2014b, October 3). News desk [Television broadcast]. Beijing, China: China Central Television. 
 
Chakravartty, P., & Schiller, D. (2010). Neoliberal newspeak and digital capitalism in crisis. International 

Journal of Communication, 4, 670–692. 
 
Chouliaraki, L. (2010). Ordinary witnessing in post-television news: Towards a new moral imagination. 

Critical Discourse Studies, 7(4), 305–319. doi:10.1080/17405904.2010.511839 
 
Council on Foreign Relations. (2022). Greece’s debt crisis timeline. Retrieved from 

https://www.cfr.org/timeline/greeces-debt-crisis-timeline 
 
Curran, J. (2002). Media and power. London, UK: Routledge. 
 
Delicath, J. W., & DeLuca, K. M. (2003). Image events, the public sphere, and argumentative practice: 

The case of radical environmental groups. Argumentation, 17(3), 315–333. 
doi:10.1023/A:1025179019397 

 
DeLuca, K. M., & Peeples, J. (2002). From public sphere to public screen: Democracy, activism, and the 

“violence” of Seattle. Critical Studies in Media Communication, 19(2), 125–151. 
doi:10.1080/07393180216559 

 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3511 

DW. (2015, July 16). DW news [Television broadcast]. Berlin, Germany: Deutsche Welle. 
 
Elswah, M., & Howard, P. N. (2020). “Anything that causes chaos”: The organizational behavior of Russia 

Today (RT). Journal of Communication, 70(5), 623–645. doi:10.1093/joc/jqaa027 
 
Figenschou, T. U. (2010). A voice for the voiceless? A quantitative content analysis of Al-Jazeera English’s 

flagship news. Global Media & Communication, 6(1), 85–107. doi:10.1177/1742766510362023 
 
Figenschou, T. U. (2011). Suffering up close: The strategic construction of mediated suffering on Al 

Jazeera English. International Journal of Communication, 5, 233–253. 
 
Figenschou, T. U. (2012). The South is talking back: With a white face and a British accent—Editorial 

dilemmas in Al Jazeera English. Journalism, 13(3), 354–370. doi:10.1177/1464884911398337 
 
Figenschou, T. U. (2013). Al Jazeera and the global media landscape: The south is talking back. London, 

UK: Taylor & Francis Group. 
 
Geniets, A. (2013). The global news challenge: Market strategies of international broadcasting 

organizations in developing countries. London, UK: Routledge. 
 
Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. 

Cambridge, UK: Cambridge University Press. 
 
Hanusch, F., & Obijiofor, L. (2008). Toward a more holistic analysis of international news flows. Journal of 

Global Mass Communication, 1(1/2), 9–21. 
 
Hong, J. (2011). From the world’s largest propaganda machine to a multipurposed global news agency: 

Factors in and implications of Xinhua’s transformation since 1978. Political Communication, 
28(3), 377–393. doi:10.1080/10584609.2011.572487 

 
Jowett, G. S., & O’Donnell, V. J. (2018). Propaganda & persuasion. Thousand Oaks, CA: SAGE 

Publications. 
 
Kasmani, M. F. (2013). The BBC and Al Jazeera English: The similarities and differences in the discourse of 

the pre-election coverage of the 2009 Iranian election. International Journal of Communication, 
7, 1718–1739. 

 
Kasmani, M. F. (2014). The nation-state factor in global news reporting: A study of the BBC World News 

and Al Jazeera English coverage. International Communication Gazette, 76(7), 594–614. 
doi:10.1177/1748048514547835 

 
Keane, M. (2006). Once were peripheral: Creating media capacity in East Asia. Media, Culture & Society, 

28(6), 835–855. doi:10.1177/0163443706068712 



3512  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

Kuhn, R. (2010). France 24: Too little, too late, too French? In S. Cushion & J. Lewis (Eds.), The rise of 
24-hour news television: Global perspectives (pp. 265–279). New York, NY: Peter Lang. 

 
Kutter, A. (2014). A catalytic moment: The Greek crisis in the German financial press. Discourse & 

Society, 25(4), 446–466. doi:10.1177/0957926514536958 
 
Liu, Y. (2015). Yellow or blue ribbons: Analyzing discourses in conflict in the televised government-student 

meeting during the Occupy Movement in Hong Kong. Chinese Journal of Communication, 8(4), 
456–467. doi:10.1080/17544750.2015.1086809 

 
Manning, P. (2001). News and news sources: A critical introduction. London, UK: SAGE Publications. 
 
Meng, B., & Rantanen, T. (2015). A change of lens: A call to compare the media in China and Russia. 

Critical Studies in Media Communication, 32(1), 1–15. doi:10.1080/15295036.2014.997831 
 
Ozohu-Suleiman, Y. (2014). War journalism on Israel/Palestine: Does contra-flow really make a 

difference? Media, War & Conflict, 7(1), 85–103. doi:10.1177/1750635213516697 
 
Painter, J. (2008). Counter-hegemonic news: A case study of Al-Jazeera English and Telesúr. Oxford, UK: 

Reuters Institute of the Study of Journalism. 
 
Potter, E. H. (2019). Russia’s strategy for perception management through public diplomacy and influence 

operations: The Canadian case. The Hague Journal of Diplomacy, 14(4), 402–425. 
doi:10.1163/1871191X-14401070 

 
Powers, S. (2012). The origins of Al-Jazeera English. In P. M. Seib (Ed.), Al Jazeera English: Global news 

in a changing world (pp. 5–28). London, UK: Palgrave Macmillan. 
 
Price, M. E., Haas, S., & Margolin, D. (2008). New technologies and international broadcasting: Reflections 

on adaptations and transformations. The ANNALS of the American Academy of Political and Social 
Science, 616(1), 150–172. doi:10.1177/0002716207312033 

 
Putin wages hybrid war on Germany and West. (2016, May 2). Spiegel International. Retrieved from 

https://www.spiegel.de/international/europe/putin-wages-hybrid-war-on-germany-and-west-a-
1075483.html 

 
Rantanen, T. (2007). Flows and contra-flows in transitional societies. In D. K. Thussu (Ed.), Media on the 

move: Global flow and contra-flow (pp. 165–181). Milton Park, UK: Routledge. 
 
Rawnsley, G. D. (2015). To know us is to love us: Public diplomacy and international broadcasting in 

contemporary Russia and China. Politics, 35(3–4), 273–286. doi:10.1111/1467-9256.12104 
 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3513 

Robertson, A. (2014). Atlas reports: Global television constructions of economic crisis. European Journal of 
Communication, 29(5), 618–625. doi:10.1177/0267323114535884 

 
RT. (2015, July 15). RT news [Television broadcast]. Moscow, Russia: Russia Today. 
 
Saari, S. (2014). Russia’s post-Orange Revolution strategies to increase its influence in former Soviet 

Republics: Public diplomacy po russkii. Europe-Asia Studies, 66(1), 50–66. 
doi:10.1080/09668136.2013.864109 

 
Sakr, N. (2007). Challenger or lackey? The politics of news on Al-Jazeera. In D. K. Thussu (Ed.), Media on 

the move: Global flow and contra-flow (pp. 116–132). Milton Park, UK: Routledge. 
 
Sakwa, R. (2014). Putin redux: Power and contradiction in contemporary Russia. London, UK: Routledge. 
 
Samuel-Azran, T. (2013). Al-Jazeera, Qatar, and new tactics in state-sponsored media diplomacy. 

American Behavioral Scientist, 57(9), 1293–1311. doi:10.1177/0002764213487736 
 
Seib, P. M. (2005). Hegemonic no more: Western media, the rise of Al-Jazeera, and the influence of 

diverse voices. International Studies Review, 7(4), 601–615. doi:10.1111/j.1468-
2486.2005.00535.x 

 
Schroeder, L. F. (2014, October 31). Prof. talks causes, consequences of Umbrella Movement. The 

Harvard Crimson. Retrieved from http://www.thecrimson.com/article/2014/10/31/Zweig-Hong-
Kong-movement/ 

 
Shambaugh, D. (2013). China goes global: The partial power. Oxford, UK: Oxford University Press. 
 
Shuster, S. (2015, March 5). Inside Putin’s media machine. TIME. Retrieved from https://time.com/rt-

putin/ 
 
Silcock, B. W. (2002). Global news, national stories: Producers as mythmakers at Germany’s Deutsche 

Welle television. Journalism & Mass Communication Quarterly, 79(2), 339–352. 
doi:10.1177/107769900207900206 

 
Skonieczny, A., & Morse, G. (2014). Globalization and the Occupy Movement: Media framing of economic 

protest. In M. B. Steger, P. Battersby, & J. M. Siracusa (Eds.), The SAGE handbook of 
globalization (Vol. 2, pp. 662–683). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. 

 
Smith, H. (2015, September 20). Neo-fascist Greek party takes third place in wave of voter fury. The 

Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/world/2015/sep/21/neo-fascist-greek-
party-election-golden-dawn-third-place 

 
Snyder, T. (2018). The road to unfreedom: Russia, Europe, America. New York, NY: Tim Duggan Books. 



3514  Christopher M. Toula International Journal of Communication 16(2022) 

Stengel, R. (2019). Information wars: How we lost the global battle against disinformation and what we 
can do about it. New York, NY: Atlantic Monthly Press. 

 
Thussu, D. K. (2007). Mapping global media flow and contra-flow. In D. K. Thussu (Ed.), Media on the 

move: Global flow and contra-flow (pp. 11–32). Milton Park, UK: Routledge. 
 
Thussu, D. K. (2017). Globalization of Chinese media: The global context. In D. K. Thussu, H. de Burgh, & 

A. Shi (Eds.), China’s media go global (pp. 17–33). Milton Park, UK: Routledge. 
 
Toula, C. M. (2017). New international broadcasters and the global economy: Sites of contestation 

(Doctoral dissertation). Georgia State University, Atlanta, GA. 
 
Triandafyllou, V., & Tagaris, K. (2015, July 15). Greek protesters clash with police at anti-austerity march. 

Reuters. Retrieved from http://www.reuters.com/article/us-eurozone-greece-protests-
idUSKCN0PP2CM20150715 

 
Vartanova, E. (2012). The Russian media model in the context of post-soviet dynamics. In D. C. Hallin & 

P. Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the Western world (pp. 119–142). 
Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 
Vartanova, E. (2015). Russia: Post-Soviet, post-modern and post-empire media. In K. Nordenstreng & D. 

K. Thussu (Eds.), Mapping BRICS media (pp. 109–124). London, UK: Routledge. 
 
Watts, J. (2016, March 13). More than a million Brazilians protest against “horror” government. The 

Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/world/2016/mar/13/brazil-anti-
government-protests-dilma-rousseff-rio-de-janeiro 

 
Wessler, H., & Adolphsen, M. (2008). Contra-flow from the Arab world? How Arab television coverage of 

the 2003 Iraq war was used and framed on Western international news channels. Media Culture & 
Society, 30(4), 439–461. doi:10.1177/0163443708091176 

 
What we stand for. (2022). Al-Jazeera media network. Retrieved from 

https://network.aljazeera.net/about-us/our-values 
 
Wu, S. (2013). Assessing the potential of Channel NewsAsia as the next “Al Jazeera”: A comparative 

discourse analysis of Channel NewsAsia and the BBC. Global Media & Communication, 9(2), 83–
99. doi:10.1177/1742766513478137 

 
Xu, K. (2013). Framing Occupy Wall Street: A content analysis of The New York Times and USA Today. 

International Journal of Communication, 7, 2412–2432. 
 
Zelizer, B. (2007). On “having been there”: “Eyewitnessing” as a journalistic key word. Critical Studies in 

Media Communication, 24(5), 408–428. doi:10.1080/07393180701694614 



International Journal of Communication 16(2022) Failure to Launch  3515 

Zhao, Y. (2012). Understanding China’s media system in a world historical context. In D. C. Hallin & P. 
Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the Western world (pp. 143–176). Cambridge, 
UK: Cambridge University Press. 

 
Zhu, Y. (2012). Two billion eyes: The story of China Central Television. New York, NY: The New Press. 


