International Journal of Communication 16(2022), 356-384 1932-8036/20220005

Nationalizing Truth: Digital Practices and Influences of State-Affiliated
Media in a Time of Global Pandemic and Geopolitical Decoupling

WEIAI WAYNE XU?
University of Massachusetts, Amherst, USA

RUI WANG
Communication University of China, China

This study explores Facebook-based state media accounts from various geopolitical
players and focuses on three practices—content volume, intermedia agenda-
setting/following, and coordinated sharing through networks of Facebook pages, groups,
and verified public profiles. Findings suggest that Russian and Chinese state media are
more active in content production than their global peers, yet with limited reach. Chinese
state media stand out as both agenda-setters and followers: They inject distinct agendas
into the global news flows while closely following agendas first covered by other global
outlets. State media from all types of geopolitical players engage in inauthentic
coordinated sharing, but with notable differences in the ideological composition of the
mobilized Facebook networks: The Chinese coordinated-sharing network is homegrown
and limited; the Russian network consists of right-leaning and counter-mainstream
political groups worldwide, while the coordinated-sharing networks mobilized by the state
media in the Middle East, Venezuela, and Western liberal democracies are left-leaning and
human-rights focused.

Keywords: computational propaganda, state media, state-affiliated media, Facebook,
social media

The year 2020 saw the unprecedented COVID-19 global pandemic and seismic shifts in geopolitics,
notably the U.S.-China decoupling. Concerns are mounting that foreign adversaries exploit open digital
platforms to sow divide and distrust (Posard et al., 2020). Major digital platforms have started labeling
state-affiliated accounts operated by state media, diplomats, and foreign missions (@TwitterSupport, 2020).
Communication researchers have begun mapping out problematic uses of algorithms and content for political

Weiai Wayne Xu: weiaixu@umass.edu
Rui Wang: ruiwang.communication@gmail.com
Date submitted: 2021-01-13

! This study was supported by the National Science Foundation-funded Social Science Extreme Events
Research (SSEER) network and the CONVERGE facility at the Natural Hazards Center at the University of
Colorado Boulder (NSF Award No. 1841338).

Copyright © 2022 (Weiai Wayne Xu and Rui Wang). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-
commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org.



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 357

gains (Howard, 2020), including studies of computational propaganda that reveal state-backed anonymous
influence operations such as those launched by Russia’s Internet Research Agency and Russian military
intelligence (Linvill & Warren, 2020). Some turn to state media as they emerge to become major spreaders
of the infodemic (Bennett & Livingston, 2018; Elswah & Howard, 2020; Molter & DiResta, 2020).

Nevertheless, state-affiliated media’s role in the current information disorder is inadequately
theorized. Extant works are limited to a few typical actors (e.g., Russia Today, Sputnik, CGTN), failing to
consider them part of an interdependent global media ecosystem with rival players in a multipolar world. State-
affiliated media are simplistically portrayed as propagandists. In reality, they wear multiple hats: as
ambassadors in public diplomacy, as news outlets vying for journalistic credibility, and as attention-hungry
social media accounts in the competitive attention economy (Nye, 2008; Thussu, 2018). Differences in the
media policies and geopolitical ambitions of the respective countries may shape which role is prioritized. For
geopolitical players with revisionist and combative diplomatic agendas, their state media may act through
controversial coverage and algorithmic manipulation. In contrast, in less geopolitically contested regions, state
media may simply play the benevolent role of providing alternative and regional perspectives to the Western-
centric global media system. In short, what remains uninvestigated is the extent to which state-affiliated
media’s content and activities reflect their respective countries’ political systems and geopolitical goals.

This study proposes three geopolitical groups: (1) revisionist world powers that have ambitions to
challenge the current Anglo-Saxon dominance in world affairs and the Western liberal-democratic system; (2)
regional challengers, which consists of authoritarian and semi-authoritarian regimes that battle for dominance
in regional affairs; and (3) liberal democracies that do not control media outlets directly, but consider (albeit
implicitly) their independently run international broadcasters as vessels of soft power. We believe that
geopolitical considerations may underline how state-affiliated media cultivate their digital presence. Therefore,
we focus on three dimensions of the digital presence: content development, agenda-setting/following, and
inauthentic coordinated link-sharing behavior. The article is structured as follows: The first section reviews
state-affiliated media’s role in information disorder, which formulates a typology of outlets based on host
countries’ regime types and geopolitical profiles. The literature review informs the set of research questions
and propositions, followed by the presentation of the data set, methods, findings, and interpretations.

State-Affiliated Media and Information Disorder

Communication scholars have studied information disorders on digital platforms (Bennett &
Livingston, 2018). Their works address partisan news outlets (Faris et al., 2017), insurrectionist and
identitarian movements (Eddington, 2018; Reijven, Cho, Ross, & Dori-Hacohen, 2020), and political
astroturfing (Giglietto, Righetti, Rossi, & Marino, 2020), as well as state-sponsored influence operations
(Freelon et al., 2020). These studies note the nefarious role of geopolitics in polluting online discourse
(Howard, 2020). State-controlled media, in particular, have become active in computational propaganda,
such as during the 2014 Ukrainian crisis, the 2016 U.S. Presidential Election (Howard, 2020), and, more
recently, the COVID-19 pandemic (Molter & DiResta, 2020). However, the literature focuses on a few typical
actors and instances of covert influence operations (e.g., Russia’s IRA bots/trolls, China’s 50 Cent Party).
There lacks a holistic assessment of the broader state-affiliated media system’s role in today’s highly
politicized online discourse, despite the public diplomacy literature highlighting many competing roles and



358 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

motives underlying state-affiliated media’s operations and influence (Umejei, 2018; Wasserman & Madrid-
Morales, 2018).

Three factors set state-affiliated media apart from other outlets. First, state-affiliated media tend
to be strategically deployed: They are promoters of geopolitical interests, either through outright
propaganda or through soft power (Nye, 2008). Digital platforms open up direct channels to appeal to
foreign publics and new frontiers for narrative battles (Zaharna, 2016). Algorithms and the attention
economy provide plenty of opportunity for strategic cultivation of audiences and influences (Golan, Manor,
& Arceneaux, 2019). Second, state-affiliated media wear multiple hats. When not weaponized for geopolitical
gains, they function as benevolent cultural ambassadors (Nye, 2008), or they serve as alternative media
sources in the multipolar, historically Western-centric media world (Thussu, 2018). Third, they are
interdependent. Although most are not politically independent, they nevertheless seek to build journalistic
legitimacy, which could contradict their diplomatic mission (Umejei, 2018; Wright, Scott, & Bunce, 2020).
As they hope to raise new voices, they are also subject to agendas of traditionally dominant Western media
outlets (Golan & Himelboim, 2016). To fully gauge the role of state-affiliated media in information disorder,
we must factor in the strategic, interdependent, and multifaceted roles of state-affiliated media.

Three Geopolitical Groups

Digital platforms take a somewhat reductive approach to labeling state-affiliated media. Twitter’s
labeling in 2020 is limited to media sources owned by permanent members of the U.N. Security Council
(China, France, Russia, the United Kingdom, and the United States; @TwitterSupport, 2020). YouTube's
labeling is based on direct governmental financing (ProPublica, 2019). We argue that existing state-affiliated
media largely fall under three geopolitical groups in which actors either explicitly or implicitly deploy media
outlets for public diplomacy. Across groups, media outlets vary by their ties to nation-states and the stake
of geopolitical interest at play. Although the broad-brush typology likely overlooks nuances across regions,
regime types, and media economics, it provides some baselines for gauging the role of geopolitics in state-
affiliated media’s operation.

Revisionist World Powers

This group includes state-sponsored and state-controlled media outlets in Russia and China. The
outlets are financially supported and politically supervised by the two world powers seeking to challenge the
current world order. Their international media policies are driven by grievances against Western hegemony—
the idea that their countries are underrepresented and mischaracterized in the current media system
dominated by Western players (Rawnsley, 2015; Yablokov, 2015). The September 2000 Doctrine of
Information Security of Russia states that the mission of Russia’s international broadcasting is to “stem the
flow of negative and ‘non-objective’ information about Russia in the global information space” (Simons,
2014, p. 443). Likewise, China has long promoted the media going-out policy to promote its global image
and to counter Western media (Thussu, 2018). Outlets controlled by revisionist world powers are the most
ambitious and combative in carrying out their well-defined geopolitical roles. Reports suggest that Russian
and Chinese outlets spend heavily on digital presence (“China Is Using,” 2019). These outlets are also prone
to foreign sanctions. Russian outlets operating in the United States were pressured in 2017 to register as



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 359

foreign agents under the U.S. Foreign Agent Registration Act (Stubbs & Gibson, 2017). In 2020, the U.S.
State Department designated Chinese state-run media as foreign missions (“U.S. Designates,” 2020). The
UK experienced mounting calls for banning Chinese state media ("UK-Based Chinese News,” 2020).

Regional Challengers

This group includes outlets operated by authoritarian and semi-authoritarian countries such as Iran,
Saudi Arabia, Qatar, Turkey, and Venezuela. These outlets are embroiled in regional geopolitical juggling.
Notably, in the Middle East, Qatar-financed Al-Jazeera, the Saudi-monarchy-funded Al-Arabiya, Iran’s state-
owned Press TV, and Turkey’s TRT World are the arm of public diplomacy for their respective countries and
regional rivalries (Golan et al., 2019). The outlets have been deployed in the ongoing Sunni-versus-Shia conflict
and the 2017 Qatari-Saudi conflict (Behravesh, 2013; Samuel-Azran, 2013). Because of its international
standing, Al-Jazeera is also seen as a Muslim-world counterforce to the Western hegemony in the media sphere
(Seib, 2010). In South America, Venezuela’s teleSUR English, cofunded by the governments in Cuba and
Nicaragua, has long promoted a counter-Western, socialist, Pan-American, and national-patriotic agenda
(Zweig, 2017). Within this group, media outlets’ political independence varies greatly. While Press TV is directly
controlled by the Iranian state, some other outlets in the group, including Al-Jazeera and TRT World, claim
that they have editorial independence, which is challenged (“Justice Department Ordered,” 2020).

Liberal Democracies

This group consists of media outlets from primarily liberal-democratic countries. Unlike other
groups, the media outlets here are run independently, free from government interference. The funding
structures include state ownership (e.g., France 24), public funding (e.g., Japan’s NHK), and private
ownership (e.g., Israel’s i24News). Many outlets in this group are not typically considered state-affiliated
because of their editorial independence and respective countries’ long-standing free speech tradition. The
state affiliation here is defined tenuously, referring to ties to the respective countries’ public diplomatic
missions. In Europe, relevant outlets include France 24, Deutsche Welle (DW), Euronews, and the BBC. The
cultural diplomacy section of France’s Ministry of Europe and Foreign Affairs website highlights France 24.
France 24 aims to diversify perspectives on international issues by providing the “French perspective”
(Potonska-Kimunguyi & Gillespie, 2017). Germany’s DW is funded through government appropriations
approved by the German Parliament, and the outlet enjoys editorial independence (Potofska-Kimunguyi &
Gillespie, 2017). Euronews, jointly owned by several European public entities, provides Pan-European
perspectives to support the EU’s public diplomacy (Rasmussen, 2010). The BBC, with its long-standing
reputation for impartiality, was mentioned in a 2015 British government document as a vehicle to promote
British soft power, values, and interests (Government of the United Kingdom, 2015). In the Middle East,
Israel’s privately funded i24News has long participated in the country’s development of soft power (Cherqui,
2013). In Asia, Korea’s Arirang News and Japan’s NHK are both publicly funded international broadcasters
with the goal of enhancing their countries’ international standing (Hall & Smith, 2013). In the United States,
the Voice of America has been historically part of the U.S. diplomatic strategy, but with a legislative firewall
preventing governmental influence overreach (Wright et al., 2020).



360 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

Digital Practices and Influence

Defined by respective geopolitical interests, state-affiliated media exist to diversify or challenge
the current global news flow. Therefore, their operations are centered on the business of speaking up and
being heard, namely, building up digital influences through various activities. Digital influence is
multifaceted: It could be reflected by audience size or the capacity to drive online public attention.
Increasingly, the ability to shape public discourse and sway public opinions hinges on the ability to mobilize
crowd-based gatekeepers to share and promote certain content (Jackson & Foucault Welles, 2016). Online
gatekeepers’ connective actions of sharing, liking, and commenting build up an outlet’s virality or
shareworthiness (Song, Dai, & Wang, 2016; Trilling, Tolochko, & Burscher, 2017). Another aspect of digital
influences lies in a news outlet’s ability to introduce new agendas to the news flow. Media outlets are
gatekeepers, defining the importance of specific events and topics (Welbers, van Atteveldt, Kleinnijenhuis,
& Ruigrok, 2018). Agenda-setting is part of the power dynamics among information providers. For instance,
the extensive agenda-setting literature reveals how major national media set the agenda for regional outlets
(Guo & Vargo, 2020) and how the emergent digital-only partisan media outlets challenge the power
traditionally held by the mainstream press (Guo & Vargo, 2017; Meraz, 2009).

State-affiliated media are expected to adopt various practices to maximize digital influence. Yet,
their practices are confounded by competing roles. There is a thin line between “propaganda” and “soft
power” (Wright et al., 2020). State-affiliated media, especially those in nondemocratic countries with a
history of government interference, struggle to balance the dual roles of public diplomatic mission and news
organization, as well as between hard news and soft propaganda (Wright et al., 2020). The media walk the
fine line between diplomacy and journalism depending on their relationship with the state and the
geopolitical interest at stake. Some may be overly involved in combative narrative control, whereas others
enjoy editorial independence with a tenuous tie to a country’s public diplomacy goal. It begs the question
of how digital practices vary across the three groups of geopolitical players.

This study considers three practices: content development, coordinated inauthentic sharing, and
agenda-setting/following. The three dimensions map onto notable digital platforms affordances that are
conducive to influence-building. Namely, digital platforms provide low-cost and transnational content
dissemination, enabling real-time reporting and networked sharing. Through such digital infrastructure, nation-
states can acquire audiences, build like-minded communities, and reset global media agendas; they can do so
through organic content production and/or strategic (or even manipulative) algorithmic maneuvering.

Content Development

State-affiliated media can simply produce and curate a massive amount of content to flood the
digital space and increase the odds of visibility. The level of interest in content development could vary by
the level of geopolitical ambition. Outlets tied to revisionist world powers are well funded and have a track
record of ambitiously purchasing audiences (“China Is Using,” 2019). Active audience acquisition could be
accompanied by heightened interest in content development. Likewise, outlets tied to regional challengers,
with their strategic positioning to promote diplomatic interests in regional affairs, are expected to be more
active content producers than their liberal-democratic counterparts. This line of reasoning leads us to the



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 361

following two exploratory propositions, followed by a general research question probing the actual level of
public attention achieved.

Proposition 1a:  Outlets in revisionist world powers are expected to be more active in content development
than peer organizations in other geopolitical groups.

Proposition 1b:  Outlets in regional challengers are expected to be more active in content development
than their counterparts in liberal democracies.

RQ1: What is the relative level of virality of state-affiliated media across the three geopolitical groups?

Coordinated and Inauthentic Sharing

Inauthentic sharing, coordinated through a close-knit network (organic or acquired) of social media
pages, groups, and verified public profiles to promote certain content in near-simultaneous fashion, is a
recently exposed algorithmic malpractice (Giglietto et al., 2020). It has been used by political actors to lend
certain voices/agendas instant visibility, as in the 2018 and 2019 Italian general elections and the European
election (Giglietto et al., 2020) and astroturfing campaigns launched by right-wing nationalist groups in the
United States (“Turning Point USA,” 2020). Coordinated and inauthentic sharing is a tempting strategy for
those who are the most ambitious in expanding digital influence. Prior studies show that outlets run by
revisionist world powers (i.e., Russia and China) are especially prone to manipulating platform algorithms in
information operations (Bolsover & Howard, 2019). While no existing study has probed this behavior by state-
affiliated media outlets, we follow the argument made earlier and expect that outlets with the highest
geopolitical interest/stake will be the most motivated to use coordinated and inauthentic sharing. Hence, the
following is proposed:

Proposition 2a:  Outlets in revisionist world powers are expected to be the most active in using coordinated
and inauthentic sharing, as compared with peer organizations in other geopolitical groups.

Proposition 2b:  Outlets in regional challengers are expected to be more active in using coordinated and
inauthentic sharing than their counterparts in liberal democracies.

Agenda-Setting/Following

State-affiliated media are designed to shake up the status quo by becoming alternative or counter-
mainstream voices. However, earlier studies show no substantial difference in content between state-
affiliated media that proclaim alternative perspectives, and traditional Western media: Al-Jazeera English,
for example, mostly followed the news on mainstream Western outlets (Bebawi, 2016). Chinese state media
coverage of Africa also appeared to have provided no alternatives to Western media’s coverage (Marsh,
2016). Nevertheless, recent coverage of the COVID-19 pandemic by Chinese and Russian outlets showed
sharply distinct and divisive narratives (Jaworsky & Qiaoan, 2020; Molter & DiResta, 2020). Coverage
differences could be induced by the need to walk the fine line between hard news and soft propaganda.
State-affiliated outlets can stand out by introducing unique agendas to diversify and rectify the existing



362 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

news flow. Outlets may promote country-specific narratives. Prior works show China’s approach known as
“to know us is to love us” (Rawnsley, 2015, p. 274); this approach involves Chinese outlets telling China’s
story and emphasizing the cultural China framework to increase public cultural affinity to the country
(Rawnsley, 2015). Conversely, outlets can blend in by following or tagging along popular news agendas also
covered by peer organizations. In fact, the global media system is highly interdependent, with outlets
influencing and following one another’s agenda (Golan & Himelboim, 2016). Blending in and appearing more
like their journalistic peers might be a safer approach because it may offer a facade of legitimate journalism,
especially when outlets seek to shake off the propagandist image (Wright et al., 2020). In this realm,
Russian outlets are known for shunning Russian domestic coverage and closely following political events in
Western democracies (Elswah & Howard, 2020; Rawnsley, 2015). However, the Russian approach is rather
combative, best described as divide and conquer, and involves controversial coverage of foreign countries
to discredit liberal democracies (Elswah & Howard, 2020; Rawnsley, 2015). The following questions are
proposed to examine outlets’ agenda-setting/following practices.

RQ2a: To what extent do state-affiliated media in different geopolitical groups set the news agenda for
peer outlets?

RQ2b: To what extent do state-affiliated media in different geopolitical groups follow the news agenda of
peer outlets?

Methods

Data Source

This study is based on state-affiliated media accounts on Facebook, which at the time was the
world’s largest online social networking platform and the top social site for news in the United States (Pew
Research Center, 2019a). Facebook is used by a larger share of U.S. adults (69%) than Twitter, another
widely studied platform (Pew Research Center, 2019b). The Facebook data were provided by CrowdTangle,
a content discovery and social analytics tool owned by Facebook. We selected 32 outlets to cover the three
geopolitical groups (see Table 1).



International Journal of Communication 16(2022)

Table 1. Selected Outlets.

Nationalizing Truth 363

Page Name Category Country
CGTN Africa Revisionist world powers China
CGTN America Revisionist world powers China
CGTN Europe Revisionist world powers China
China Daily Revisionist world powers China
CGTN Revisionist world powers China
China Plus America Revisionist world powers China
China Plus News Revisionist world powers China
China News Revisionist world powers China
Global Times Revisionist world powers China
People’s Daily Revisionist world powers China
T-House Revisionist world powers China
Xinhua News North America Revisionist world powers China
China Xinhua News Revisionist world powers China

RT America Revisionist world powers Russia
RT Revisionist world powers Russia
RT UK Revisionist world powers Russia
TASS Revisionist world powers Russia
Al-Arabiya English Regional challengers Saudi Arabia
Al-Jazeera English Regional challengers Qatar
Press TV Regional challengers Iran
Press TV UK Regional challengers Iran
teleSUR English Regional challengers Venezuela
TRT World Regional challengers Turkey
Arirang News Liberal democracies South Korea
BBC World Service Liberal democracies UK

CNN International Liberal democracies USA

DW News Liberal democracies Germany
Euronews English Liberal democracies EU
FRANCE 24 English Liberal democracies France
i24NEWS English Liberal democracies Israel
NHK WORLD-JAPAN Liberal democracies Japan
Voice of America-VOA Liberal democracies USA

Several considerations shaped the sample choice presented earlier. First, to select outlets for the

revisionist world powers category, we included most of the well-known English-language state media in
Russia and China, except for Sputnik News. We excluded Sputnik News because it is not as recognizable as

other Russia-based international news hubs, such as RT and TASS (despite Sputnik’s known role in spreading

partisan lies in its domestic coverage of U.S. politics and Brexit). There is also no reason to expect Sputnik
to deviate too much from its peer outlets. Noteworthy is that almost all outlets in this category are

designated as state-affiliated by major digital platforms (e.g., YouTube, Twitter) because of their high-stake



364 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

geopolitical profiles and clear links to the respective governments of the two world powers
(@TwitterSupport, 2020). The outlets in this category are also the most focused on in previous studies of
information disorder (Bruns, Harrington, & Hurcombe, 2020; Molter & DiResta, 2020). For the regional
challengers category, our selection features those embroiled in high-stakes geopolitical conflicts (e.g., the
Palestinian-Israeli conflict, the Sunni-Shia divide). Such selection may overlook countries in Africa,
Southeast Asia, and South Asia, where there is still significant geopolitical rivalry. Nevertheless, the omission
can be justified on two grounds. For one, the outlets in the less covered regions appear to be less well-
known. For instance, All India Radio and Radio Pakistan represent two outlets of geopolitical rivalry, yet,
they are far less internationally known than Al-Jazeera, TRT World, and Al-Arabiya. With predominantly
domestic coverage, such outlets do not seem to position themselves as global/regional news hubs. For this
reason, we expect that the smaller and more domestically oriented outlets may operate under a different
logic compared with those that aspire to become a global/regional news hub. Likewise, for the liberal
democracies category, our selection is not meant to be exhaustive, but to include, at the very least, the
major actors. In short, we acknowledge that our sample is not comprehensive, and it may skew toward
prominent actors. With wide variations in regime types, level of economic development, and media policies
within a geopolitical group, the selected outlets may not possess all attributes that define the uniqueness of
geopolitical players. To reduce potential sample bias, we provide country-level analysis to complement the
more macro-level analysis at the level of geopolitical groups.

The study period spanned January 1, 2020, to August 15, 2020. This time frame covered major
developments of geopolitical importance, including the COVID-19 pandemic, in which the origin of the virus,
each country’s disease control efforts, and the race to develop the first vaccine became points of geopolitical
contention and national pride. Notably, Chinese officials’ allegation that the virus was brought by Americans
and Trump’s use of the “China Virus” label likely fueled the deterioration of the U.S.-China ties (Zheng,
2020). The deteriorated relations resulted in the expulsion of Chinese journalists, the closure of the U.S.
consulate, and increased scrutiny of Chinese tech firms. Meanwhile, the Chinese government lauded the
success of the Chinese model, the country’s effective disease control, and efforts to reopen the economy
(Zhai & Vasovic, 2020). To prepare the data set, all posts by the selected 32 outlets’ Facebook pages within
the time frame were downloaded, which consisted of 221,592 posts and associated Facebook engagement
indicators (e.g., counts of likes, shares, and comments).

Measures and Analytical Plan

For Propositions 1a and 1b, we calculated daily post volume. For RQ1, we calculated the daily average
count of Facebook likes and shares as a proxy measure of content virality. For Propositions 2a and 2b, we used
the algorithm developed by Giglietto and colleagues (2020) in the open-source R package CooRnet. The
algorithm detects coordinated and near-simultaneous link-sharing behavior by a network of Facebook pages,
groups, and verified public profiles (hereafter, Facebook entities). Finally, for RQ2a and RQ2b, we used the R
library RNewsflow, which was developed to model content homogeneity and news diffusion (Welbers & van
Atteveldt, 2019). For the RNewsflow analysis, we combined the original text of Facebook posts and descriptions
of links, photos, and videos shared in the posts. Additionally, we used part-of-speech tagging to filter
nonessential words, and we retained only nouns, proper names, and hashtags because these linguistic entities
were arguably the most indicative of the news agenda reflected in Facebook posts. The RNewsflow algorithm,



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 365

using the 24-hour sliding window, scans through the text to calculate similarity (the default similarity threshold
= .4) in news content produced within the 24-hour window and constructs a network based on content
similarity across outlets and the three geopolitical groups. This means that two articles must have a minimum
of 40% overlap in nouns, proper names, and hashtags to be considered similar. It is important to note that
any flow of news agendas may reflect through various linguistic aspects, which cannot be fully captured through
a basic computational analysis. While a manual content analysis may reveal nhuanced agenda flows, our analysis
is fitting given the size of the data set. Our analysis provides a basic, but efficient, analysis of potential flows
of agendas. For validation (to test whether articles rated as similar by the RNewsflow algorithm are truly similar
in topics/agendas), we manually coded 50 article pairs rated the lowest on the similarity measures (just passing
the .4 threshold). A total of 38/50 (76%) articles were manually rated as covering the same or similar topics.
By this count, we expect that article pairs rated higher on the similarity measure would have a higher chance
of covering the same or similar topics.

Results
Content Development and Virality (Propositions 1a and 1b, and RQ1)
Figure 1 presents the descriptive findings concerning content volume. Based on the daily average
number of posts sent per outlet in each geopolitical group, revisionist world powers’ news outlets were
among the most productive, followed by outlets in regional challengers and liberal democracies. The outlet-

level analysis shows that the most active outlets were China’s Xinhua News and CGTN, Saudi Arabia’s Al-
Arabiya, and Russia’s RT.

40 I

=
=

20

10
Jan '20 Feb '20 Mar '20 Apr 20 May 20 Jun 20 Jul'20 Aug '20

Liberal democracies  =#= Regional challengers Revisionist world powers



366 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

200

150

100

50

Jan '20 Feb '20 Mar 20 Apr 20 May 20 Jun 20 Jul 20 Aug ‘20

-0~ Al Arabiya English

% CGTN
-« China Daily
China News -®- China Plus America -+~ China Plus News
China Xinhua News -4~ CNN International

-# Global Times

- RT

Figure 1. Daily post volume by three geopolitical groups and the top 10 active outlets.

For RQ1 concerning content virality, Figure 2 tracks the form of virality by Facebook likes.



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 367

4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000

500

0
Jan ‘20 Feb '20 Mar '20 Apr 20 May ‘20 Jun 20 Jul ‘20 Aug ‘20

-0- Liberal democracies  -#= Regional challengers Revisionist world powers

25k
20k
15k
10k |
‘ ! )

| ‘( J “ ‘M ’\y‘\‘ \
sk I , |

!m 'A paa by WA Y 'L W)

4 - 6 v o N " 3 ' " AT :' W ’ »V‘! -‘: tal ]
0 s SO R T 2
Jan 20 Feb 20 Mar ‘20 Apr 20 May ‘20 Jun ‘20 Jul 20 Aug 20
-+~ Al Jazeera English
-4+~ BBC World Service ¥ CGTN

-« China Daily

China Xinhua News
-# Global Times
NHK WORLD-JAPAN -0~ People's Daily, China

TRT World
-0~ Voice of America - VOA

Figure 2. Daily likes by three geopolitical groups and the top 10 most liked outlets.



368 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

In terms of virality by Facebook likes, outlets from revisionist world powers have a sizable lead
over their peers in other groups. China’s CGTN, People’s Daily, and China Daily were among the most liked
by this metric. However, when considering virality in terms of Facebook shares, the pattern (see Figure 3)
appeared less consistent.

1750

1500

1250

1000

750

500

oo A
o, VLW/W“‘J *‘"J’nlw'l‘ N\«”MN’“‘.M-%ULV N\) “thu 1

J

Jan '20 Mar '20 May 20 Jul '20

Liberal democracies  -= Regional challengers Revisionist world powers



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 369

12.5k
10k
7.5k
5k
2.5k
A._ ﬁ/\l M]dh ‘ HA A [ \ fl
0 ‘-5‘“‘7‘ ":}!.ic’gv;\:'mf“\““ ‘r‘\‘/ ! o “Al.’b:‘.'én, ',"‘?/:‘t«t?;‘,A" ‘(z ;"{i‘t |V \,\"“3“.,:,‘;:\_‘_;\ ‘ ;"‘ »D:r-
Jan 20 Feb '20 Mar ‘20 Apr 20 May '20 Jun '20 Jul '20 Aug 20
-6~ Al Jazeera English
BBC World Service =¥ CGTN

=&= China Daily

CNN International ¥ DW News

NHK WORLD-JAPAN People's Daily, China
RT
TRT World

Figure 3. Daily shares by three geopolitical groups and the top 10 most shared outlets.

There were bursts of virality throughout the study period. Outlets from revisionist world powers,
despite having the upper hand in gaining favorability (i.e., Facebook likes), did not have a clear advantage
in propagating their content through word-of-mouth sharing. In a post hoc analysis of the top 20 most liked
and shared posts from Chinese and Russian outlets, respectively, four of the 20 most liked posts were
related to COVID-19; the rest were on the topics of tourism, cultural affairs, sports, and technology. Among
the 20 most shared, eight were related to COVID-19 or encouraging, positive human-interest coverage of
telling China’s story, and the remaining are about cultural affairs, technology, the Beirut blast, and racial
tension in the United States. We also conducted a post hoc analysis of each virality burst. The burst in
January was driven by Al-Jazeera’s coverage of two separate topics: the assassination of Iranian major
general Qasem Soleimani, and Nigeria’s oil industry. The burst in April was driven by NHK’s coverage of
unseen coronavirus risks. The burst in June resulted from TRT World’s coverage of global coronavirus cases
crossing the 10-million threshold. TRT World, along with DW News, contributed to the burst in early August
through the coverage of the Beirut blast. While Russian and Chinese outlets had several small bursts of
virality, theirs appear insignificant in comparison with those driven by Al-Jazeera and NHK.



370 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

Coordinated Link-Sharing (Propositions 2a and 2b)

We began by compiling link posts (posts that contain URLs linked to media outlets’ original content).
Outlets from revisionist world powers produced the most link posts (n = 38,538), followed by outlets in
liberal democracies (n = 26,130) and in the regional challengers category (n = 23,619). Table 2 shows the
top 10 outlets with the most link posts. The CooRnet algorithm scans through the links to identify close-knit
networks of Facebook entities (public pages, groups, and profiles) involved in “near-simultaneous”
coordinated sharing of the same news content (Giglietto et al., 2020). We considered four metrics to probe
the scope of coordinated link-sharing: entity count (the number of Facebook entities involved in coordinated
sharing for an outlet), component count (the number of close-knit networks of Facebook entities involved
in coordinated sharing for an outlet), average coordinate share count (the average number of coordinated
shares performed by each involved Facebook entity for an outlet), and average subscriber count (the
average number of followers of each involved Facebook entity for an outlet).

Table 2. Top 10 Outlets by Link Post Count.

Outlets Link Count
Al-Arabiya English 11,906
CNN International 7,952
RT 7,139
CGTN 6,992
China Plus America 5,551
Al-Jazeera English 5,485
CGTN Africa 4,877
China Xinhua News 4,809
Euronews English 4,254
China Plus News 3,889

First, we examined entity count and component count, which gauge how wide the coordinated
sharing networks were (see Figure 4). Outlets from liberal democracies appeared to have mobilized the
largest number of Facebook entities for near-simultaneous sharing, followed by outlets in revisionist world
powers. Concerning the number of close-knit components (i.e., component count), revisionist world powers’
outlets mobilized the highest humber of components/networks of Facebook entities. At the outlet level, CNN
International, RT, teleSUR English, France 24, Press TV UK, Euronews, VOA, RT UK, and Al-Jazeera were
among the top outlets by the humber of Facebook entities mobilized. The top 10 outlets mobilizing the most
close-knit components/networks were RT, CNN International, RT UK, France 24, VOA, DW News, NHK,
teleSUR English, i24News, and Press TV. To control for the variations in link post count across outlets, we
also calculated entity count in the proportion of the total number of link posts for each outlet. By this
measure, several outlets from revisionist powers topped the list (Table 3), including China’s T-House, Global
Times, and People’s Daily; Iran’s Press TV; Russia’s RT; and Venezuela’s teleSUR English. Many of such
outlets also had the largest count of close-knit components in the proportion of total link count.



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 371

1500 -

type

. Liberal democracies 10-

. Regional challengers
Revisionist World Powers

type

. Liberal democracies
. Regional challengers
. Revisionist World Powers

1000~

500~

Entity ICounl Component Count

Figure 4. Counts of coordinated sharing entities and components by geopolitical groups.

Table 3. Top Outlets by Entity Count Ratio and Component Count Ratio.

By Entity Count Ratio By Component Count Ratio
In In
Proportion Proportion

Entity of Total Component of Total
Outlets Count Link Count Link Count Outlets Count Link Count Link Count
T-House 9 22 0.41 T-House 3 22 0.14
Press TV UK 119 360 0.33 People’s Daily 1 13 0.08
RT America 6 25 0.24 Global Times 2 47 0.048
Global Times 10 47 0.21 RT America 1 25 0.04
CNN International 1385 7,952 0.17 RT UK 13 1,648 0.01
People’s Daily 2 13 0.15 DW News 11 1,680 0.01
RT 645 7,139 0.09 FRANCE 24 13 2,303 0.01
FRANCE 24 142 2,303 0.06 Press TV 6 1,074 0.01
RT UK 91 1,648 0.06 NHK WORLD-JAPAN 10 2,156 0.005
teleSUR English 166 3,023 0.06 VOA 12 2,939 0.004

Note. Arirang News was removed because it produced fewer than 10 link posts.

Next, we used the metric average coordinate share count, which indicates the potential reach of
the coordinated sharing behavior. Regional challengers’ mobilized entities had performed the most
coordinated sharing (Figure 5). At the outlet level, Chinese outlets topped the list by this metric (see Table
4). Based on the average account subscriber count, Facebook entities mobilized by revisionist powers’
outlets had comparatively higher subscriber counts (Figure 6). Again, Chinese outlets topped the list (see
Table 5).



372 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

25-

20-

15-
type

. Liberal democracies
. Regional challengers
. Revisionist World Powers

10-

05-
00-
Avg Coordmlated Shares
Figure 5. Average coordinated shares by geopolitical groups.
Table 4. Top Outlets by Average Coordinated Shares.
Outlet Average Count
Xinhua News North America 22
Xinhua 18
CGTN America 12
China Plus News 11
China Plus America 8
Al-Jazeera English 7
CGTN 6
China Daily 6
TASS 6
Global Times 4




International Journal of Communication 16(2022)

1200000 -

Nationalizing Truth 373

800000 -
type
. Liberal democracies
. Regional challengers
. Revisionist World Powers

400000 -
0-
Average Account éubscnber Count
Figure 6. Average account subscriber count by geopolitical groups.
Table 5. Top Outlets by Average Account Subscriber Count.

Outlets Average Account Subscriber Count

CGTN America 55,250,340

China Daily 51,802,240

Xinhua 42,485,480

Xinhua News North America 42,485,480

T-House 15,641,180

CGTN 13,786,009

China Plus News 12,920,923

China Plus America 11,755,172

CGTN Europe 10,036,233

Global Times 5,929,525

We also conducted a post hoc analysis of the profiles of prominent Facebook entities tagged as
suspiciously involved in coordinated and inauthentic sharing. The Chinese outlets’ coordinated link-sharing
network was comparatively small, only involving 24 Facebook entities. Based on the 20 most central
Facebook entities (ranked by degree centrality), the network appeared to be largely homegrown, meaning
that the most central entities were official Facebook pages operated by different Chinese state media (nine
of the top 20 entities). China’s conglomerate of multimedia outlets appeared to be readily tapped for self-
and cross-promotion of homogeneous content. The rest of the top entities in the Chinese network included



374 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

Facebook pages/groups in Malaysia, Indonesia, and Ethiopia. Notably, several top entities were tied to
supporters of the sitting Indonesian president Joko Widodo, his PDI-P party, and an anti-West public group
that appears to have a Russian origin. The Russian network was much more extensive (with 645 entities),
consisting mainly of politically active groups worldwide. It included groups/pages linked to right-wing politics
and pro-Trump movements in the United States, Europe, the Philippines, and Africa, except one Facebook
group tied to the humanitarian cause in Kashmir. The central entities in the Russian network also included
those that promote the anti-Western agenda, and several nonpolitical discussion groups in Africa and Asia.
Like the Russian network, the network of Facebook groups/pages involved in coordinated sharing for regional
challengers’ outlets consisted of politically active Facebook groups. However, most central entities were
affiliated with left-wing causes/groups in the United States and Europe, such as several groups advocating
Free Palestine. Finally, the network of groups/pages promoting content from liberal democracies’ outlets
also consisted of political actors, but their political affiliation seemed varied, ranging from mostly progressive
accounts to ostensibly Russian and Chinese information operations.

Agenda-Setting/Agenda-Following (RQ2a and RQ2b)

Recall that agenda-setting/agenda-following was measured by the extent to which the content of
any pair of two outlets was similar within a selected time window. Two different and complementary metrics,
from.Vprop and to.Vprop, identified agenda-setters and agenda-followers (Welbers & van Atteveldt, 2019).
Table 6 shows agenda flows across geopolitical groups (expressed as edge-lists in the agenda flow network).
Numbers in the from.Vprop column indicate the proportion of earlier posts in the from.Vprop group that
matched with at least one later-posted content in the to.Vprop group. Ranked by from.Vprop, agendas that
first appeared in regional challengers’ outlets and liberal democracies’ outlets predominantly flowed to
outlets in revisionist world powers. The most salient agenda flow occurred between regional challengers and
revisionist world powers. Eighteen percent of the first-published content by regional challengers’ outlets
were similar to later-published content in revisionist world powers’ outlets. Alternatively, ranked by
to.Vprop, the most significant content overlap was found between revisionist powers’ outlets and outlets in
the regional challengers and liberal democracies categories. Specifically, 22% of the later-published content
by regional challengers’ outlets was similar to earlier-published content by revisionist world powers’ outlets.
Taken together, regardless of which metric was used, the most evident agenda flows always involved outlets
from revisionist world powers. However, the flow was bidirectional, in that while revisionist world powers’
outlets closely followed agendas in other outlets, they also set agendas for others.

Table 6. Agenda Flows Across Geopolitical Groups.

from to from.Vprop to.Vprop
Regional challengers Revisionist world powers 0.1844 0.0932
Liberal democracies Revisionist world powers 0.1658 0.0994
Regional challengers Liberal democracies 0.1424 0.1414
Liberal democracies Regional challengers 0.1161 0.1644
Revisionist world powers Liberal democracies 0.0897 0.2009
Revisionist world powers Regional challengers 0.0837 0.2200

Note. Top from.Vprop and to.Vprop values are in bold.



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 375

At the country level, Figure 7a shows the network of agenda flows, with the edge weight sized by
from.Vprop. The table within Figure 7a shows the top 10 cross-country agenda flows ranked by from.Vprop.
China appeared to be positioned at the center of the network as an agenda-follower, with its outlets on the
receiving end of almost all top agenda flows. Chinese outlets were influenced to the greatest extent by
agendas that first appeared in outlets in Germany, Qatar, Europe, Saudi Arabia, and Russia. By the metric
to.Vprop (Figure 7b), China again is positioned at the center as an agenda-setter. As seen in all top agenda
flows ranked by to.Vprop, Chinese outlets set agendas for outlets in Germany, Qatar, EU, and Turkey.

from to from.Vprop - -
Germany  China 0.2266 h
Qatar China 0.1850

EU China 0.1756

Saudi China 0.1541 -

Arabia Turkey

Russia China 0.1504

Germany Russia 0.1501 |,

Isracl China 0.1498 \ \,

Turkey China 0.1462 o e o UK
Germany USA 0.1461 042

USA China 0.1441 S | ™/

Iran China 0.1319 Quaar U

Isracl
China oS

-, L7 3
Germany

o South

USA 02 Korea
Saudi

ol 7} Arabia

EU

Venezuela

Figure 7a. Agenda flows across countries (ranked by from.Vprop).



376 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

from to to.Vprop
o China Germany 0.2368
France China Qatar 0.2293
sipn China EU 0.1893
China Turkey 0.1876
China USA 0.1764
EU Russia Germany 0.1762
China Russia 0.1633
South China Saudi
Rorea Arabia 0.1584
China Iran 0.1578
Saudi Qatar

USA 4 Gormanyo Arabia 0.1564

China

Venczuela

Qatar

Y, ofs. Isracl

Turkey . Saudi
Asubia

Iran

Figure 7b. Agenda flows across countries (ranked by to.Vprop).

Discussion

This study explores different aspects of digital practices and influences of state media across
geopolitical players, from authoritarian and semi-authoritarian regimes to liberal democracies. To address
the omission in the literature that focuses on a few typical actors, we seek to show the variety and
interdependence of this global media ecosystem leveraged to project soft power. The study shows where
and how much state media actors’ digital investment and influence are expanding or curtailed. Next, we
summarize major patterns that arose from study findings.

Aggressive but With Mixed Influences

The most scrutinized actors in this media ecosystem are those tied to Russia and China, two rising
world powers challenging the Western dominance in global geopolitics. Our findings suggest that Russian
and Chinese outlets are indeed more aggressive than their Western peers in content production. Although
the data provide no direct insight into the motives behind such aggressive content investment, several
factors seem plausible. First, because of the sheer size of their political and economic power, the two
countries could be intrinsically newsworthy areas for global coverage. This is particularly true in 2020,
considering China’s role in the COVID-19 pandemic. Second, both countries’ geopolitical ambitions are well-



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 377

known through launching, buying, and co-opting an extensive network of global news outlets (“China Is
Using,” 2019) and launching disruptive information operations in the digital space (Howard, 2020). Outlets
in liberal democracies typically follow the public media model, which means they do not have direct
government financing and could be subject to budget cuts and dwindling public support ("BBC News to
Close,” 2020). The Russian and Chinese outlets are arguably well funded and staffed to support their active
content expansion. Third, Russia and China view themselves as underdogs in the global mediascape
(Rawnsley, 2015). The positioning of their outlets as the alternative or new voices may spur the aggressive
content investment to catch up with more established and reputable outlets. The aggressive content
investment seems to have paid off in terms of attracting Facebook likes. However, their ability to drive
sharing is lackluster; this assumes that an authentic, rather than a paid, audience drives Facebook likes and
shares. The most popular content in the two countries’ outlets appears to be limited to soft stories rather
than hard political news. Although this finding alone is not necessarily a sign of failure, the Facebook
audience may be aware of the outlets’ state ties and propagandist nature, which may have discouraged
sharing. It is also plausible that the popularity of the nonpolitical, soft news content shows the efficacy of
the “tell China’s story” approach, which focuses on the country’s cultural coverage to plant the seed of
admiration of Chinese culture (Rawnsley, 2015).

Speaking Up and Blending In

We found that Russian and Chinese outlets provide new agendas for outlets in other geopolitical
categories. If the outlets are positioned as alternative media that provide regional perspectives of global
affairs, the Russian and Chinese outlets appear to be winning by this measure. Simultaneously, the outlets’
speaking up is accompanied by their close following of agendas in other global outlets. Put concisely, they
(particularly the Chinese outlets) are as much agenda-setters as agenda-followers, which shows the level
of interdependence and integration of the outlets in the global media system. We can consider several
factors here: Agenda-following and -setting could reflect not so much strategic political communication, but
the reality of newsworthiness. Given that the year 2020 was dominated by the COVID-19 coverage, it is no
surprise that stories in China, where the virus was first reported, ended up with more coverage from various
outlets. Additionally, both Russian and Chinese outlets brand themselves as alternatives to legacy global
media giants such as the BBC and CNN. Such branding may require downplaying their regional roots and
focusing more on comprehensive global coverage. Also noteworthy is the strong tie of agenda flows across
different Chinese state media outlets, and similarly among Russian outlets. This suggests that the content
from different outlets within respective state-media outlets are fairly homogeneous. Additionally, we observe
the comparatively stronger agenda flow between RT and Press TV, CGTN and DW News, and CGTN and RT
America. Despite much circumstantial evidence, this pattern appears to abide by the geopolitical reality of
the closer political ties among Russia, China, and Iran, as well as China’s closer ties with Europe amid the
U.S.-China decoupling.

Ideological Alliances of Coordinated Sharing Networks
Coordinated link-sharing networks are a significant threat to digital spaces because of their inflation

of public opinion and malicious use of platform algorithms. While the common perception is that ambitious
geopolitical actors (especially those tied to authoritarian and semi-authoritarian regimes) are the most



378 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

motivated to manipulate algorithms, our finding suggests that this problematic behavior is not unique to
outlets tied to revisionist world powers. Before we offer finding interpretations, we deem it critical to review
several limitations in the design of the detection algorithm. The algorithm is relatively conservative in
detecting coordinated link-sharing (meaning that only the most obvious actors are tagged for analysis). It
means we are likely to miss out on a large proportion of potentially suspicious actors mobilized by state-
affiliated outlets across regions. Moreover, it is not clear whether the state media directly control tagged
suspicious entities. While CNN International’s content seems to have been promoted by an extensive
network of Facebook pages/groups in a near-simultaneous fashion, it is far less clear whether this network
is directly created and run by CNN. Instead, this appears to be more likely a grassroots network of bot
accounts set up by activists worldwide to share the outlets’ content. With these limitations in mind, several
distinct patterns warrant further investigation. First, the Chinese state media’s coordination network is
mostly homegrown and somewhat curtailed in its reach. The coordinated link-sharing appears to be limited
to within Chinese outlets and to a small number of accounts in Africa and Southeast Asia. However, it is not
clear why political groups in Indonesia and Malaysia are involved. It could reflect China’s sphere of influence
in the region or the fact that these political activist groups are directly bought and controlled by China-
affiliated state actors. The Russian outlets seem to have the support (authentic or inauthentic) from
numerous right-wing, anti-West, counter-mainstream political groups worldwide. It appears that Russia’s
long-known strategy of divide-and-conquer has paid off in its mobilization of politically charged online fringe
groups. The network mobilized by outlets of regional challengers (notably Iran and Venezuela) is notably
left-leaning and thriving on Middle Eastern humanitarian issues. Again, this seems to support these outlets’
counter-Western and regional-focused mission. Overall, while focusing on their respective counties

’

’

narratives and interests, state-affiliated outlets appear to have been well integrated into foreign countries
local politics. What is particularly alarming is the distinct ideological alliance of the political right with Russian
outlets. This alliance could be a strategic move to dismantle political opposition in Western democracies to
serve Russia’s foreign interest.

In summary, state-affiliated media are becoming an increasingly salient part of the global media
ecosystem, and the West versus non-West divide in influence appears to be receding. Nondemocratic,
politically ambitious actors’ outlets are catching up aggressively, with a notable level of content investment
and online political groups’ mobilization for coordinated sharing, even though such efforts may not always
translate into substantial digital influences. While their growing expansion of content and influence is
something to consider when gauging digital spaces’ overall health, a key and often overlooked aspect is how
these outlets may have formed an ideological alliance with ostensibly local grassroots political groups across
the political spectrum.

Limitations and Future Directions

This study provides an explanatory note on state media’s role in digital information disorder, and
we caution our readers about several limitations of the study. First, we are constrained by the design of the
algorithms used in identifying agenda-setting and agenda-following. Despite this automated approach’s
state-of-the-art design, the algorithm is not equipped to detect major framing differences across countries
and outlets. Much of the strategic political communication aimed at projecting national interest lies in how
different outlets frame the same agendas. Second, the year 2020 may prove to be an outlier (despite having



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 379

provided many critical geopolitical events for observation) because of the high level of geopolitical contention
by the COVID-19 and the U.S.-China diplomatic rows. Third, our interpretations of the findings are based
on educated premises supported by the data and prior studies and investigative reports. Mapping the
motives of these state actors requires in-depth interviews and in-depth policy analyses. Based on the gaps,
we advocate for two critical future studies: (1) a study that looks at the coverage in a less geopolitically
contentious year; and (2) a study that uses a combination of automated and manual approaches to study
framing differences across the outlets.

References

BBC News to close 450 posts as part of £80m savings drive. (2020, January 29). BBC. Retrieved from
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-51271168

Bebawi, S. (2016). Media power and global television news: The role of Al Jazeera English. London, UK:
Bloomsbury.

Behravesh, M. (2013). Press TV: Iran’s revisionist voice in perspective. Asian Politics & Policy, 5(4), 683-
686. doi:10.1111/aspp.12061

Bennett, W. L., & Livingston, S. (2018). The disinformation order: Disruptive communication and the
decline of democratic institutions. European Journal of Communication, 33(2), 122-139.
doi:10.1177/0267323118760317

Bolsover, G., & Howard, P. (2019). Chinese computational propaganda: Automation, algorithms and the
manipulation of information about Chinese politics on Twitter and Weibo. Information,
Communication & Society, 22(14), 2063-2080. doi:10.1080/1369118X.2018.1476576

Bruns, A., Harrington, S., & Hurcombe, E. (2020). “Corona? 5G? or both?”: The dynamics of Covid-19/5G
conspiracy theories on Facebook. Media International Australia, 177(1), 12-29.
doi:10.1177/1329878X20946113

Cherqui, A. (2013, November 24). PAC 97—A private contribution to Israeli diplomacy: The creation of the
global media i24News. Chaos International. Retrieved from http://www.chaos-
international.org/a-private-contribution-to-israeli-diplomacy/

China is using Facebook to build a huge audience around the world. (2019, April 20). The Economist.
Retrieved from https://www.economist.com/graphic-detail/2019/04/20/china-is-using-facebook-
to-build-a-huge-audience-around-the-world

Eddington, S. M. (2018). The communicative constitution of hate organizations online: A semantic
network analysis of "Make America Great Again.” Social Media + Society, 4(3), 1-12.
doi:10.1177/2056305118790763



380 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

Elswah, M., & Howard, P. N. (2020). “Anything that causes chaos”: The organizational behavior of Russia
Today (RT). Journal of Communication, 70(5), 623-645. doi:10.1093/joc/jqaa027

Faris, R., Roberts, H., Etling, B., Bourassa, N., Zuckerman, E., & Benkler, Y. (2017). Partisanship,
propaganda, and disinformation: Online media and the 2016 U.S. presidential election (Berkman
Klein Center for Internet & Society Research Paper). Retrieved from Digital Access to Scholarship
at Harvard website: https://dash.harvard.edu/handle/1/33759251

Freelon, D., Bossetta, M., Wells, C., Lukito, J., Xia, Y., & Adams, K. (2020). Black trolls matter: Racial and
ideological asymmetries in social media disinformation. Social Science Computer Review.
Advance online publication. doi:10.1177/0894439320914853

Giglietto, F., Righetti, N., Rossi, L., & Marino, G. (2020). It takes a village to manipulate the media:
Coordinated link sharing behavior during 2018 and 2019 Italian elections. Information,
Communication & Society, 23(6), 867-891. doi:10.1080/1369118X.2020.1739732

Golan, G. J., & Himelboim, I. (2016). Can World System Theory predict news flow on Twitter? The case of
government-sponsored broadcasting. Information, Communication & Society, 19(8), 1150-1170.
doi:10.1080/1369118X.2015.1106572

Golan, G. J., Manor, 1., & Arceneaux, P. (2019). Mediated public diplomacy redefined: Foreign stakeholder
engagement via paid, earned, shared, and owned media. American Behavioral Scientist, 63(12),
1665-1683. doi:10.1177/0002764219835279

Guo, L., & Vargo, C. J. (2017). Global intermedia agenda setting: A big data analysis of international news
flow. Journal of Communication, 67(4), 499-520. doi:10.1111/jcom.12311

Guo, L., & Vargo, C. (2020). “Fake news” and emerging online media ecosystem: An integrated
intermedia agenda-setting analysis of the 2016 U.S. presidential election. Communication
Research, 47(2), 178-200. doi:10.1177/0093650218777177

Hall, I., & Smith, F. (2013). The struggle for soft power in Asia: Public diplomacy and regional
competition. Asian Security, 9(1), 1-18. doi:10.1080/14799855.2013.760926

Howard, P. N. (2020). Lie machines: How to save democracy from troll armies, deceitful robots, junk news
operations, and political operatives. New Haven, CT: Yale University Press.

Jackson, S. J., & Foucault Welles, B. (2016). #Ferguson is everywhere: Initiators in emerging
counterpublic networks. Information, Communication & Society, 19(3), 397-418.
doi:10.1080/1369118X.2015.1106571



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 381

Jaworsky, B. N., & Qiaoan, R. (2020). The politics of blaming: The narrative battle between China and the
U.S. over COVID-19. Journal of Chinese Political Science, 26, 295-315. doi:10.1007/s11366-020-
09690-8

Justice Department ordered Turkish T.V. station to register as foreign agent. (2020, March 19). Al-
Monitor. Retrieved from https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/03/justice-
department-ordered-trt-world-turkey-register-fara.html

Linvill, D. L., & Warren, P. L. (2020). Troll factories: Manufacturing specialized disinformation on Twitter.
Political Communication, 37(4), 447-467. doi:10.1080/10584609.2020.1718257

Marsh, V. (2016). Mixed messages, partial pictures? Discourses under construction in CCTV's Africa Live
compared with the BBC. Chinese Journal of Communication, 9(1), 56-70.
doi:10.1080/17544750.2015.1105269

Meraz, S. (2009). Is there an elite hold? Traditional media to social media agenda setting influence in blog
networks. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3), 682-707. doi:10.1111/j.1083-
6101.2009.01458.x

Molter, V., & DiResta, R. (2020, June 8). Pandemics & propaganda: How Chinese state media creates and
propagates CCP coronavirus narratives. Harvard Kennedy School Misinformation Review.
doi:10.37016/mr-2020-025

Nye, J. S., Jr. (2008). Public diplomacy and soft power. The Annals of the American Academy of Political
and Social Science, 616(1), 94-109. do0i:10.1177/0002716207311699

Pew Research Center. (2019a, October 2). Americans are wary of the role social media sites play in
delivering the news. Retrieved from https://www.journalism.org/2019/10/02/americans-are-
wary-of-the-role-social-media-sites-play-in-delivering-the-news/

Pew Research Center. (2019b, October 2). 10 facts about Americans and Facebook. Retrieved from
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/05/16/facts-about-americans-and-facebook/

Potonska-Kimunguyi, E., & Gillespie, M. (2017). European international broadcasting and Islamist
terrorism in Africa: The case of Boko Haram on France 24 and Deutsche Welle. International
Communication Gazette, 79(3), 245-275. doi:10.1177/1748048516656327

Posard, M. N., Kepe, M., Reininger, H., Marrone, J. V, Helmus, T. C., & Reimer, J. R. (2020, January 1).
From consensus to conflict: Understanding foreign measures targeting U.S. elections. RAND
Corporation Research Reports. doi:10.7249/RRA704-1



382 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

ProPublica. (2019, November 22). YouTube promised to label state-sponsored videos but doesn’t always
do so. Retrieved from https://www.propublica.org/article/youtube-promised-to-label-state-
sponsored-videos-but-doesnt-always-do-so

Rasmussen, S. B. (2010). The messages and practices of the European Union’s public diplomacy. The
Hague Journal of Diplomacy, 5(3), 263-287. d0i:10.1163/187119110X508521

Rawnsley, G. D. (2015). To know us is to love us: Public diplomacy and international broadcasting in
contemporary Russia and China. Politics, 35(3-4), 273-286. d0i:10.1111/1467-9256.12104

Reijven, M. H., Cho, S., Ross, M., & Dori-Hacohen, G. (2020). Conspiracy, religion, and the public sphere:
The discourses of far-right counterpublics in the U.S. and South Korea. International Journal of
Communication, 14, 5331-5350.

Samuel-Azran, T. (2013). Al-Jazeera, Qatar, and new tactics in state-sponsored media diplomacy.
American Behavioral Scientist, 57(9), 1293-1311. doi:10.1177/0002764213487736

Seib, P. (2010). Transnational journalism, public diplomacy, and virtual states. Journalism Studies, 11(5),
734-744. doi:10.1080/1461670X.2010.503023

Simons, G. (2014). Russian public diplomacy in the 21st century: Structure, means and message. Public
Relations Review, 40(3), 440-449. doi:10.1016/j.pubrev.2014.03.002

Song, Y., Dai, X. Y., & Wang, J. (2016). Not all emotions are created equal: Expressive behavior of the
networked public on China’s social media site. Computers in Human Behavior, 60, 525-533.
doi:10.1016/j.chb.2016.02.086

Stubbs, J., & Gibson, G. (2017, November 13). Russia’s RT America registers as “foreign agent” in U.S.
Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-
rt/russias-rt-america-registers-as-foreign-agent-in-u-s-idUSKBN1DD25B

Thussu, D. (2018). A new global communication order for a multipolar world. Communication Research
and Practice, 4(1), 52-66. doi:10.1080/22041451.2018.1432988

Trilling, D., Tolochko, P., & Burscher, B. (2017). From newsworthiness to shareworthiness: How to predict
news sharing based on article characteristics. Journalism & Mass Communication Quarterly,
94(1), 38-60. d0i:10.1177/1077699016654682

Turning Point USA tied to fake accounts, Facebook says. (2020, October 8). NBC News. Retrieved from
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/young-conservative-group-tied-fake-accounts-
attacked-biden-facebook-says-n1242623



International Journal of Communication 16(2022) Nationalizing Truth 383

@TwitterSupport. (2020, August 6). New labels for government and state-affiliated media accounts [Blog
post]. Retrieved from https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2020/new-labels-for-
government-and-state-affiliated-media-accounts.html

UK-based Chinese news network CGTN faces possible ban. (2020, July 6). The Guardian. Retrieved from
https://www.theguardian.com/media/2020/jul/06/uk-based-chinese-news-network-cgtn-faces-
possible-ban

Government of the United Kingdom. (2015, November). National security strategy and strategic defence
and security review 2015. Retrieved from
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/f
ile/555607/2015_Strategic_Defence_and_Security_Review.pdf

Umejei, E. (2018). Hybridizing journalism: Clash of two “journalisms” in Africa. Chinese Journal of
Communication, 11(3), 344-358. doi:10.1080/17544750.2018.1473266

U.S. designates four more Chinese news organizations as foreign missions. (2020, June 22). The New York
Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2020/06/22/us/politics/us-china-news-
organizations.html

Wasserman, H., & Madrid-Morales, D. (2018). How influential are Chinese media in Africa? An audience
analysis in Kenya and South Africa. International Journal of Communication, 12, 2212-2231.

Welbers, K., & van Atteveldt, W. (2019). RNewsflow: Tools for analyzing content homogeneity and news
diffusion using computational text analysis. Retrieved from
https://mran.microsoft.com/snapshot/2019-12-
15/web/packages/RNewsflow/vignettes/RNewsflow.html

Welbers, K., van Atteveldt, W., Kleinnijenhuis, J., & Ruigrok, N. (2018). A gatekeeper among gatekeepers:
News agency influence in print and online newspapers in the Netherlands. Journalism Studies,
19(3), 315-333. doi:10.1080/1461670X.2016.1190663

Wright, K., Scott, M., & Bunce, M. (2020). Soft power, hard news: How journalists at state-funded
transnational media legitimize their work. The International Journal of Press/Politics, 25(4), 607-
631. doi:10.1177/1940161220922832

Yablokov, I. (2015). Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of Russia Today
(RT). Politics, 35(3-4), 301-315. d0i:10.1111/1467-9256.12097

Zaharna, R. S. (2016). Reassessing “whose story wins:” The trajectory of identity resilience in narrative
contests. International Journal of Communication, 10, 4407-4438.



384 Weiai Wayne Xu and Rui Wang International Journal of Communication 16(2022)

Zhai, K., & Vasovic, A. (2020, April 12). To Belgrade and beyond: Beijing exports China model of virus
management. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-
china-diplomacy-an-idUSKCN21V05B

Zheng, S. (2020, March 13). Chinese foreign ministry spokesman tweets claim U.S. military brought
coronavirus to Wuhan. South China Morning Post. Retrieved from
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075051/chinese-foreign-ministry-
spokesman-tweets-claim-us-military

Zweig, N. (2017). Televising the revolution as cultural policy: Bolivarian state broadcasting as nation-
building. Global Media and Communication, 13(2), 181-194. do0i:10.1177/1742766517712295



