
International Journal of Communication 16(2022), 1898–1917 1932–8036/20220005 

Copyright © 2022 (Weidi Zheng). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 
Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
The Silent China: Toward an Anti-Essentialism Approach for South–

South Encounters 
 

WEIDI ZHENG1 
King’s College London, UK 

 
China’s Belt and Road Initiative (BRI) has encountered much backlash locally and 
internationally and had different, conflicting versions of media reality. While China-led 
mass-mediated efforts overseas have gained much scholarly attention, this article 
examines the on-the-ground meaning-making process of China’s presence in Africa by 
using the 2016–2017 Maasai attacks against a Chinese construction site in Kenya, part 
of a BRI project, as an ethnographic example. It is found that, although “China–Africa,” 
“predator–partner,” and “hegemon–subaltern” binaries appear dominant in academic 
and media representation, Maasai demonstrators articulated China’s activities into 
Kenya’s dominant discourses of ethnicity, indigenous rights, and the political-economic 
complex. Whether aware of these complicities or not, Chinese, Kenyan, and international 
media are each seeking the China–Africa “reality” within their own “regime of truth” 
uncritically, which fosters mutual skepticism. An anti-essentialism approach is proposed 
to capture the fluid, uncertain subjective positions, and power dynamics within South–
South encounters. 
 
Keywords: China–Africa, BRI, South–South communications, media, journalism, labor, 
ethnicity, Standard Gauge Railway 
 
 
China’s Belt and Road Initiative (BRI), expected to connect more than 65 countries across Eurasia 

and Africa, is a story of global connectivity with five major goals: “policy coordination, facilities connectivity, 
unimpeded trade, financial integration, and people-to-people bonds” (National Development and Reform 
Commission, Ministry of Foreign Affairs, and Ministry of Commerce of the People’s Republic of China, 2015, 
para. 18). Given that the majority of those involved in the BRI are developing countries, the initiative is 
known as a new form of South–South collaboration. However, it has encountered disputes, fear, and 
skepticism whose complexity is often flattened by the macro-level “Sino-West”2 geopolitics and discursive 
competition (He, 2019; S. C. Wang, 2016). In the China–Africa field, while media discourses have been 
divided into “neo-colonialism,” “partnership,” and “pragmatism” categories (Marsh, 2016; Mawdsley, 2008), 

 
Weidi Zheng: weidi.zheng@kcl.ac.uk 
Date submitted: 2020-07-28 
 
1 The author would like to thank those Kenyan and Chinese journalists who generously offered their time, 
patience, and support during the 2016–2017 fieldwork in Nairobi. 
2 The “West” is a heterogenous entity. The term, in this article, largely refers to Anglo-America. 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1899 

China-led mass-mediated efforts, as a vehicle for soft power, dominate scholarly attention (e.g., Wasserman, 
2013; Zhang, Wasserman, & Mano, 2016). The top-down, policy-oriented approach, as criticized in recent 
studies, sidelines the dynamic role of Africans and causes a theoretical blindness to South–South 
interactions, which seem to be neither hegemon nor minor (Jedlowski & Röschenthaler, 2017). This article, 
therefore, examines the on-the-ground meaning-making process of China’s activities by taking the 2016–
2017 Maasai attacks against a Chinese construction camp in Kenya’s Narok County as an ethnographic 
example, further contributing an anti-essentialism approach to researching China–Africa communications.3 

 
On May 31, 2017, in Mombasa port, Kenyan and Chinese leaders cheered for the launch of Phase 

I of the Standard Gauge Railway (SGR) with Swahili pop music. The SGR, the flagship project of the 
Jubilee government and Kenya’s largest infrastructure project, was expected to be a socioeconomic game-
changer for the country. Additionally, because of Kenya’s strategic economic location in East Africa, the 
railway, both funded and built by China, was included as a node pushing the BRI toward Europe. 
Considering its political-economic implications, both Chinese and Kenyan governments endorsed the 
project as a “national achievement,” a path to “prosperity and development,” and an outcome of the 
“Sino-Kenya friendship” (“Kenya Launches Flagship,” 2017, paras. 5 & 10). On May 15, 2017, the China–
Kenya tie was upgraded to “comprehensive strategic cooperative partnership,” below only China–Pakistan, 
China–Russia, China–Germany, and China–Britain partnerships. Since the 2000s, Kenya–China relations 
have been boosted: As Kenya’s largest source of foreign direct investment (FDI) and trade partner, China 
significantly invests in the neglected infrastructure sector while facing the charge of “neo-colonialism” 
(Lumumba-Kasongo, 2019). The SGR’s construction process was also at the center of controversy about 
employment, work conditions, land compensation, corruption, economic viability, debt sustainability, and 
opaque contracting (Farooq, Yuan, Zhu, & Feroze, 2018; Githaiga & Bing, 2019). However, it is argued 
that many of these disputes are rooted in Kenya’s domestic politics, whereas popular rhetoric blames 
China’s assumed predatory behavior (Y. Wang & Wissenbach, 2019). 

 
Just nine months before the SGR celebration, on August 2, 2016, around 200 sword- wielding 

Maasai demonstrators broke into the construction site of Phase II in Narok and left 14 Chinese workers 
injured. In February 2017, a group of Maasai youth broke into the camp again and made a public speech 
against the contractor. This physical violence against the SGR was soon covered by Kenyan, Chinese, and 
international media. In the Kenyan press, the attacks seemed to be mobilized as a result of the Chinese 
denying the demands of “local” or “Maasai” workers around job opportunities and fair treatment. For 
example, Daily Nation (Sayagie, 2016), the most cited article, reported that “more than 300 youth 
protested against a Chinese contractor at the Duka Moja trading centre demanding jobs but police 
dispersed them after they attempted to block the road” (para. 6). A video clip from TV station K24 (2016) 
explained that the protectors stormed the construction site for “allegedly leaving them out of the 
perceived attractive employment opportunities” (0:22). Protesting the alleged unfair allocation of jobs, a 
protestor argued that only 10% of the jobs were given to locals. The contractor was silent or quoted only 
in a single sentence; the quotations primarily came from the demonstrators, followed by the Kenyan 

 
3  China–Africa communication is broader than macro-level mass-mediated communication. Instead of 
separating media from the wider social setting, this study considers China–Africa communication as a 
social arena that includes the mass-mediated dimension. 



1900  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

authority. Citing Daily Nation, two articles in the U.S. media—“Kenyan Rail Workers Are Protesting Against 
Their Chinese Employer for a Raise to $5 a Day” (Kuo, 2016) and “Rise in Anti-Chinese Violence in Kenya 
Forces Halt of Major Rail Project” (Buchanan, 2016)—quoted a protesting youth: “Why bring cheap labor 
at the expense of the local community? We demand to be given the first priority” (para. 15). Both papers 
connected events to long-held controversies involving imported Chinese laborers and African workers’ 
labor rights. Whereas the BBC’s Chinese website (“Kenniya Tielu,” 2016) reported that the “local youth” 
were accusing the Kenyan government of denying them jobs, in the U.S. media, the protestors were 
primarily identified as “Kenyan workers” and the conflict as “anti-Chinese.” The attack seemed to be a 
“Kenyans/locals versus Chinese” antagonism. 

 
Xinhuanet (“Kenya Beefs Up Security,” 2016) and China Daily (Morangi, 2016)—both Chinese 

state-owned media aimed at foreign audiences—only emphasized the response of Kenyan authorities and 
the SGR’s developmental benefits (i.e., employment and business opportunities). Yet, Chinese media 
targeting domestic audiences showed a more complicated story. While some copied the BBC report, Global 
Times (Q. Li, 2016) published an article, “Chinese Respond to the Attack by Kenyan Youth: We Didn’t 
Deny Them Jobs.” Dismissing the “biased” foreign reports, the contractor argued that the SGR had 
employed 39,000 local workers and that 90% of local workers at the construction site were Maasai. It was 
claimed that those who did not get hired felt resentment because of local tribal tensions. However, The 
Paper (Tao, 2016) challenged the charge of the biased foreign reports and argued that the allegations in 
the BBC report were targeting the Kenyan government instead of the contractor. Citing expats who 
dismissed the widespread myth of imported Chinese workers, it also pointed out the “failure” of Chinese 
actors in seeking discursive power overseas. 

 
Overall, the Narok conflicts seem to reveal the China–Africa complexity that overflows classic 

“China–Africa,” “predator–partner,” and “hegemon–subaltern” binaries. First, the mediated reality 
appeared rather contested and showed the uncertainty of the subjective position—that is, “local,” 
“Maasai,” or “Kenyan”—of the demonstrators. It is unclear what the narratives of the demonstrators and 
the contractor looked like (RQ1). Second, the Chinese actors, including state-owned media, were almost 
silent outside of the domestic mediascape even though Africa has been identified as China’s testing ground 
for soft power (Tang, 2011) and Kenya as the hub of China’s media involvements in Africa (Wu, 2012; 
RQ2). To unpack the discursive contestation of “China–Africa,” the fluid subjective positions, and the 
uncertain power dynamics, this study introduces an anti-essentialism approach, combined with 
ethnographic fieldwork, and proposes two questions: 
 
RQ1: What does the meaning-making process of the demonstrators and the Chinese actors among the 

Narok conflicts look like? 
 
RQ2: How would China’s silence on the ground, which seems contradictory to its media expansions at 

the policy level, be understood? 
 
 
 
 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1901 

From Top-Down Mass-Mediated Efforts to the Meaning-Making Process at the Ground Level 
 

Along with its outward trade and diplomacy since the 1990s, China has been pursuing “soft 
power”4 as a national grand strategy to win the hearts and minds of foreign publics (Wu, 2012). Having 
a long history that dates to the 1955 Bandung Conference, China–Africa media engagements have been 
boosted and institutionalized under the Forum on China–Africa Cooperation framework since 2004. 
Chinese state media—Xinhua News Agency, CGTN, CRI, and China Daily—all have offices in Kenya, 
making them the major component of China’s media engagements in Africa. In addition, China has 
formed collaborations with African media, including Kenya’s largest privately owned newspapers—Daily 
Nation and The Standard—as a measure of public diplomacy5 through eight forms: delegation visits, 
official exchange, dialogue mechanisms, training and exchange, scholarships, gift-giving and donations 
of equipment and infrastructure, technical support, content sharing, and capital investment (for details, 
see S. Li, 2017, pp. 88–95). Under the state’s grand strategy, China-led top-down mediated efforts 
have dominated scholarly attention as a potentially hegemonic force shaping African mediascapes and 
public discourses of “China–Africa” and have raised debate about cultural imperialism, pragmaticism, 
and global contra-flow (S. Li, 2017). 

 
Yet, showing a disjunction between China’s state media policy and its actual implication, Zhang 

(2013) finds that CGTN Africa only features condemnation of the West-led international systems, while 
alternative discourse is absent. Madrid-Morales (2018) demonstrates that, despite a contra-flow in the 
making, the goal of CGTN Africa—to “contribute to China’s foreign policy objective of discursive power 
maximization” (p. 305)—is undermined by the lack of a cohesively defined strategy and limited 
cooperation between Chinese media houses and policy makers. Studies of audience reception in Kenya 
and South Africa find that Chinese media and China’s narrative toward Africa have limited impact on the 
news agenda and public opinion toward China in the host societies, while the perspective of the Chinese 
media is often associated with “censorship,” “propaganda,” and other deeply rooted stereotypes about 
China in general (Guyo & Yu, 2019; Wasserman, 2016; Wasserman & Madrid-Morales, 2018). Whereas 
Kenyan leadership seems charmed by the Chinese narratives of partnership and development, journalists 
and audiences remain highly critical of China’s activities because of the assumed alliance of authoritarian 
China and Kenyan corrupted elite and the so-called Chinese positive reporting; Kenyans primarily interpret 
China’s influences through its economic investments, particularly in trade and infrastructure, not through 
its media presence (Maweu, 2016; Řehák, 2016). If China-led mass-mediated efforts have a modest 
influence on public perceptions in the host societies, it is worth investigating the wider discursive struggle 
over the meaning of “China–Africa.” 

 

 
4 Soft power is the attractive and co-optive power that draws on one’s culture and values and the ability 
of agenda-setting; Chinese scholarship further categorizes it into four dimensions: cultural influence, 
ideological influence, impact on international rules, and norms and influence on international affairs 
(Tang, 2011). 
5 In Africa, media presence is one of China’s assets for public diplomacy that also depends greatly on its 
economic instruments (i.e., China’s development model, infrastructure, investment, trade) and foreign 
policy, and includes educational and cultural exchanges (d’Hooghe, 2014). 



1902  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

Indeed, recent studies have encouraged a research shift from the state-led, policy-oriented 
dimensions of China–Africa (mediated) relations, privileged by a theoretical and methodological 
dependency on international relations, to the complex of grounded, everyday China–Africa interactions. 
Jedlowski and Röschenthaler (2017) argue that international-relations-like theories have been reproducing 
a dependency paradigm by neglecting the complicated role of the African people in the construction of 
Africa’s multiple engagements with foreign powers. Wasserman (2016) suggests conceptualizing Chinese 
media in Africa as part of the wider set of China–Africa engagements, including formal and informal, and 
political and economic strategies, as well as everyday interactions, rather than a one-dimensional form of 
soft power underpinning elite interests. In global communication studies, Kraidy and Murphy (2008) have 
challenged the conceptualization of the local as a taken-for-granted counterpoint to the global, because 
the local itself is “a dynamic site of experience, struggle and meaning” (p. 337). The “local” ought to be 
seen as the historical and dynamic subject of being, rather than as an object of global powers. 

 
Although China’s efforts in shaping its “reality,” often in competition with the “West,” have 

formed an “partner–predator” information battlefield, “China–Africa” shows a discursive constellation 
embedded with soprano and whispers, multifaceted subjective positions, and networks of power. “China–
Africa” alone is an element, or a floating signifier, which has no essential meaning or fixed identity. 
Adopting an anti-essentialism approach, determining who we are and how we understand the world, 
Laclau and Mouffe (1985) suggest that there is no longer any fundamental truth in the postmodern world; 
it is through the articulation6 of an element into a discourse that meaning can become fixed and social 
reality can be temporarily defined (DeLuca, 1999). Alden and Park (2013), for instance, have argued 
against a singular interpretation of South Africa–China relations, which contains both “upstairs” and 
“downstairs” dimensions—that is, formal diplomacy and unofficial and social relations. As they suggest, 

 
the contradictions of personal warmth publicly expressed by the current government in 
Pretoria and Beijing, the fraught discourse of elements in South Africa business and labour 
reeling from the effects of Chinese competitiveness and the experiences of individuals 
entering representation of the two society in films and at the tuck shop, capture the 
diversity characteristic of maturing relationships. (Alden & Park, 2013, p. 627) 
 
Moreover, neither “China” nor “Africa” could be essentialized as a unitary, stable whole. 

Dismissing the myth of “China Inc.,” studies have demonstrated the multiplicity of Chinese actors—from 
the key state-owned energy enterprises and independent professionals to medium-sized private 
businesses and construction workers—that have varied, and sometimes conflicting, interests in China–
Africa relations (Taylor & Xiao, 2009). Chinese actors of multiple kinds have varied relationships with 
African societies depending on their own socioeconomic characteristics; the patterns of Chinese presence 
in Africa appear variegated and cannot be generalized into one single category because of China’s 

 
6 Articulation here means “any practice establishing a relation among elements such that their identity is 
modified. . . . the practice of articulation, therefore, consists in the construction of nodal points which 
partially fix meaning and the partial character of this fixation proceeds from the openness of the social, a 
result, in its turn, of the constant overflowing of every discourse by the infinitude of the field of 
discursivity” (Laclau & Mouffe, 1985, pp. 105, 113). 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1903 

semiperipherical status (Yan, Sautman, & Lu, 2019). The “China–Africa” binary by which China–Africa 
(mediated) interactions are conceptualized obscures multifaceted identities and reflects an essentialist 
concept of social and human agency (Laclau, 1991). 

 
Not only can “Africa” and “China” not be essentialized but also the power dynamics of “China–

Africa” are not predetermined. Besides the discursive competitions between foreign forces, African actors 
of multiple kinds are actively, often strategically, interpreting and constructing the meanings of “China-in-
Africa.” Examining the anti-Chinese populism in Africa, both Hess and Aidoo (2015) and Sautman and 
Hairong (2009) found local political discourses, not “social” factors, to be the main determinants of 
variation in African perspectives on “China–Africa.” In Zambia, political opportunists, under a transitional, 
noninstitutional and inchoate regime structure, could instrumentalize the general “China problem”—
presumably a monolithic “China Inc.” colluding with the “evil” government to exploit local people—to bring 
ethnically and linguistically diverse local citizens together. Rumors of “Chinese prison labor,” for instance, 
generated at the grass roots level, are promoted locally and globally by economic, political, and media 
elites with particular agendas; these involve competition in obtaining contracts, seeking support for 
opposition parties, and geostrategic and ideological rivalry (Hairong & Sautman, 2012). African-Chinese 
individuals have also been creating “small narratives” to push back the top-down media endgames of 
“curse-cure,” manipulated by louder elites (Simbao, 2012). 

 
To capture the uncertain and fluid subjective positions and power dynamics of multiple kinds of 

actors beyond the preconceived “China–Africa” and “hegemonic–subaltern” binaries, this article 
proposes Laclau and Mouffe’s (1985) articulation theory, characterized by its anti-essentialism, as an 
alternative way of researching China–Africa communications; it enables an exploration of the discursive 
struggle to join meaning with concepts, the specific meanings privileged over others, and the 
morphology of discursive power. From that, it enables an examination of how actors of different kinds 
interpret and construct the meanings of the China–Africa complex and the dynamics behind certain 
interpretations and practices. 

 
Methodology 

 
Combined with the anti-essentialism approach, this research adopts the method of ethnography, 

which enables an examination of contextual meanings of communication through the “vantage point of 
people’s everyday lives” (Willems, 2014, p. 16), unexpected encounters beyond one’s theoretical 
presuppositions, and an understanding of a society through its own discourses. 

 
This ethnographic research draws on my 2016–2017 fieldwork on everyday China–Kenya 

communications under China’s state-led media cooperation program, during which I conducted participant 
observation as an intern at Daily Nation and The Standard. In addition, I constantly went beyond the 
newsrooms because, first, ethnography requires holism, that is, “the significance of understanding the 
total social context of the people we are trying to understand” (Shah, 2017, p. 52), and second, my 
biography—a Chinese female who spent most of her adulthood in Britain—enabled an embodied 
experience of vivid perceptions of Chineseness in Kenyan society. I discovered and constantly revised 
questions from Kenyan journalists’ agendas and everyday journalistic practices concerning China’s 



1904  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

presence, particularly in heated disputes about Chinese migrants, trade deficits, and the SGR. I conducted 
long-term participant observations and interviews with 15 Kenyan journalists, 9 Chinese journalists, 2 
diplomats, and 12 staff members from state-owned enterprises (SOEs) and small and medium-sized 
enterprises (SMEs). Ethnography does not fix one’s subject position. Interlocutors were largely classified 
by their profession and nationality, but the process embraced fluid identities (e.g., ethnicity, race, and 
class), depending on interlocutors’ self-positioning in specific settings. 

 
Researchers have reported difficulty in accessing Chinese newsrooms (Madrid-Morales, 2018). 

Considering my affiliation with a British university, a news manager straightforwardly expressed his 
concern about my potentially “biased, West-washed” gaze. I adopted a “hang-out” approach (Bernard, 
2006) to spend time with and build rapport with Chinese journalists who, just like us, would not 
automatically trust a stranger. I conducted semistructured interviews and primarily “kitchen table” 
dialogues with Chinese journalists and SOEs by using Mandarin, and I later translated the dialogue 
into English. The study only included those who understood the research objective and offered 
permission to use their insights. The consent form for Chinese interlocutors was the same as that for 
Kenyan interlocuters, given that they can read English. Considering the small size of Chinese 
newsrooms, the job position of journalists was generalized. All the interlocutors were anonymous in 
the ensuing research. 

 
Based on the mentioned research context, soon after the Maasai demonstrators broke into the 

construction camp in early March 2017, I left the Daily Nation in Nairobi and went to Narok for one week 
of fieldwork. There, I observed the lived experiences and journalistic practices of John, a Maasai news 
correspondent who wrote several reports on the attacks. Because of my Chinese identity, an editor at 
Nation reminded me of the potential risk before my departure: “Wear a helmet, this can be an anti-
Chinese moment.” Because of security concerns, I went as a Daily Nation intern and always stayed with 
John. Thanks to John’s introduction, I was able to conduct semistructured interviews and informal 
conversations with news correspondents, Maasai protestors, county government officials, and ordinary 
residents. Using my Chinese insider status, I contacted my interlocuter in the Chinese SOE to enter the 
camp and conducted interviews with the manager. Combined with informal dialogues during the 
participant observation, 11 formal interviews, lasting about one hour each, were conducted in Narok. 

 
Finally, adopting ethnography instead of a positivist method, I might not claim 

representativeness because interlocuters are often accessed through a snowball approach and selected 
haphazardly. Moreover, I, as an ethnographer, admit situated knowledge and stay cautious in 
universality that risks overshadowing other historical subjectivities. The Narok conflict, therefore, is a 
case test, not a microcosm, for understanding the South–South complex; I expect a proliferation of 
grounded studies to form an open dialogue toward universal knowledge. 

 
Maasai Narratives and Interpretations of Chinese Activities in Narok 

 
The attacked construction site is near Duka Moja, a trading center in the vast drought-ridden 

moor along the Narok-Mai Mahiu highway. The road is well built, but it still takes half an hour to drive 
to it from Narok town where John and other correspondents lived. After John had arranged the 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1905 

interview with Maasai demonstrators, a problem arose: How could we get to Duka Moja? Usually John 
would borrow a car from his friend or just take the matatu minibus. After one hour waiting on the 
street, John realized his friend’s car was broken down, and the matatus were fully occupied. As a 
former editor in a hurry, I decided to take a taxi, which cost me US$25. John told me he would never 
pay that unless it was breaking news. 

 
After one hour, John and I arrived at Duka Moja. A small group of Maasai youth led by a 

schoolteacher came to meet us. Explaining their problems with the contractor, the teacher said, “We want 
70% of jobs given to the local community. The constitution states 70% of the jobs should go to the local 
community, but the Chinese are bringing people from other communities, those Kamba and Kikuyu.” 
Another Maasai added, 

 
When I worked in the Chinese camp, I saw many new faces. They are from other places. 
If the Chinese come to build a road here, you should employ local people. Now, they 
employ only a few, maybe 10%. It is against the constitution. 
 
He became emotional and asked me as a privileged outsider to see the poverty on the ground. 
 
A few residents I met in Narok town shared the opinion that the Chinese denied local community 

jobs and gave them to other communities. Sam, a Maasai in his 30s who worked in the county 
government, told me, “The crowd said you only gave 10% of the jobs to the locals. If you want to build a 
railway on our land—the Maasai land, you should offer local people jobs, not Kikuyu, Kamba, or 
whatever.” Sam spoke with fire. When I asked him who the “local community” was, he said, 

 
I mean my parents, my brothers and sisters and of course my friends. They are people 
on the ground eating natural food [pointing to the Nyama Choma (grilled lamb) in front 
of him]. They are not the people in the town. You know, here is a cosmopolitan place. 
There are people from other communities, Kikuyu or Kamba. They eat fried food. 
 
The sentiment of my Maasai interlocutors seemed to come from the idea that “the Chinese deny 

Maasai jobs” and also that “the Chinese give them to members of other tribes.” As they argued, if the 
Chinese build something on what they call “our land,” it is the right of “local people” to have the 
associated jobs. The “locals” they repeatedly mentioned referred to the Maasai instead of all residents in 
Narok. People like the Kikuyu, Kamba, and Luo were considered “outsiders” or “members of other 
communities” who had no right to take jobs on Maasailand. 

 
However, the contractor had a different understanding. Dismissing the demonstrators’ complaint 

about employment, Mr. Zhang, a Chinese PR manager in the construction camp, argued that the company 
offered 80% of jobs to Narok residents; most of the local workers came from Suswa forest because the 
railway went through that area. In his opinion, the local community should include all those residents in 
Narok. The local workers were Maasai and residents from other ethnic groups. Encountering Maasai’s 
strong expectation of jobs, Zhang said, 

 



1906  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

I feel Maasai people have a strong desire to control everything, all the recruitment and 
outsourcing. They say we need to do everything through them and put Maasai in front of 
others. They don’t trust Chinese or people from other ethnic groups. They have a strong 
sense of boundary inherently. 
 
Feeling unhappy with “Maasai putting themselves in front of others,” Zhang believed that the 

SGR was a Kenyan project that was supposed to benefit the whole of Kenyan society: All Kenyans should 
be welcome to work there. However, the Kenyan government required the contractor to employ workers 
from among local residents. The contractor had to dismiss those workers who were well-trained and spend 
effort training new workers when it moved to a new location. Mr. Wang, a Chinese news manager based in 
Nairobi, also felt that this requirement was unreasonable; he complained that the Kenyan government 
once offered a proposal suggesting that jobs created by the SGR be shared equally by 47 counties, with 
women taking half of them. He said, “It was ridiculous to give such a proposal without considering the 
capability of workers. The Kenyan side takes the project as a cake. All of them want a slice of it.” 

 
While the Maasai interlocutors emphasized their ethnic identity, which automatically legitimized 

their right to reserve the job opportunities, the contractor stuck to the national identity: Kenyans. To 
better understand the Maasai’s narratives, it is necessary to contextualize what they said. This study 
identifies three overlapping discourses—“ethnicity and historic marginalization,” “indigenous rights,” and 
“poverty”—with which my Maasai interlocutors articulated the Chinese presence in Narok to make sense of 
the issue. 

 
Ethnicity and the Historical Memory of Marginalization 

 
The Maasai interlocutors understood “the local” based on the membership of an exclusive sense 

of ethnicity. The cultural identity and social-political action of people in contemporary Kenya were 
primarily based on ethnicity, although tribalism became politically incorrect during my fieldwork as a result 
of the 2007–2008 election violence. The notion of “tribal Africa” was an invention of European colonialism, 
but was later internalized and adopted by Africans in certain countries. The concept of “tribe” was central 
to the discursive repertoires through which the colonists conceptualized Africa as a “dark continent” in 
need of civilization (Lynch, 2013). Despite the fluid ethnic boundaries during the precolonial era, the 
settler government imposed a divide-and-rule policy comprising a notion of ethnic territoriality, which 
separated and locked each group into its own reserves to oppress the colonial subjects and weaken 
intermingling between communities (Lynch, 2013). This policy intensified an established ethnic 
consciousness, further promoting the sense of exclusiveness and autochthony, and planted “the seeds of 
ethnocentrism and the urge for ethnocracy” (Wanyonyi, 2010, p. 37). 

 
Trying to explain his anger, Sam related the attacks on his historical memory of colonization and 

marginalization: 
 
 
 
 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1907 

We Maasai are strong and smart. Before the independence, Muzungu [White foreigners] 
denied us education. They feared we would go beyond them if they gave education to 
Maasai. So, they offered education to Kikuyu. Then Kikuyu came to beat us and took our 
resources away. Those people discriminated us, and we needed to stand up and fight 
back to prove “we are men.” I think Chinese are good; they can bring the railway on the 
ground. We are not targeting on Chinese. We fight the Chinese because they bring other 
communities here. 
 
The interethnic tensions between Maasai and Kikuyu were constructed during colonialization: The 

exclusive ethnic identity of Maasai was internalized by othering Kikuyu as unwanted, exploitative “aliens” 
(Waller, 1993). During the precolonial era, the social relationships between the two were symbolized as 
the Maasai notion of Osotua (reciprocal brotherhood); there was a high level of ethnic mixing between the 
two by intermarriage, household trade, and offering refuge. However, from 1904 to 1911, the colonial 
government and Maasai leaders signed two treaties that offered the British a 100-year lease on Maasai 
ancestral lands—about 60% of their grazing lands. The increased Kikuyu infiltration under the precolonial 
linkage and the ineffective colonial exclusion worsened this land shortage. While Maasai claimed that the 
obligation of Osotua had reached its end and that the “guests” should leave, Kikuyu clients argued that it 
was immoral to chase out those who had the “acceptees” status. It soon raised debates about what 
constitutes “Maasainess.” 

 
To implement its ethnic policy, the colonial administration promoted the image of Kikuyu aliens 

as a threat against Maasainess, while in practice painting Kikuyu agriculture as the “advanced” model 
above the “backward” Maasai, whose pastoralism should give way to agriculture. This “backward–
advanced” division deepened the sense of ethnic differences (Lynch, 2013). Because the land shortage 
and alien infiltration were easily joined together and packaged under a call for community solidarity and 
ethnic particularism, the Maasai offered general assent to the administration’s policy of exclusion and 
expulsion, and adopted the colonial phobia against alien settlements. The ethnic other became “the mirror 
in the forest” (Waller, 1993, p. 243), the opposite of being Maasai. 

 
Additionally, the divide-and-rule policy fostered a strong association between people and land 

and a sense of local ethnic consciousness and autochthony. Comprising a notion of ethnic territoriality, the 
colonial administration encouraged each ethnic group to associate with a specific area, “as geographic 
spaces become intertwined with a sense of legitimated control and rightful occupancy by particular ethnic 
communities” (Lynch, 2013, p. 98). It further generated “a two-tier concept of citizenship that 
distinguished between national and local citizenship, wherein understanding who is really ‘local’ tied the 
relevant demos with a spatially fixed ethnos” (Lynch, 2013, p. 98). In this case study, Maasailand is seen 
as the territory of the Maasai who reserved the ownership of land and resources in that area. Therefore, 
my Maasai interlocutors believed it should have been Maasai rather, than other tribes, who had the right 
to take employment opportunities if the Chinese wanted to build a road on Maasailand. Because of the 
memory of colonialization and the fear of marginalization, the appearance of ethnic outsiders in the camp 
seemed to raise suspicion that the “exploitative other” would take Maasai resources away again. 

 
 



1908  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

Indigenous Rights, Poverty, and Politics 
 

Above interethnic tensions, the historic memory of marginalization and the land rights of the 
Maasai community have been further woven into contemporary politics. It is worth nothing that 2017 was 
an election year and a rather sensitive time. In March, campaign posters and billboards with the images of 
election candidates had been set up in Narok town. While the national debates on SGR were politically 
charged (Y. Wang & Wissenbach, 2019), it was also on the political agenda in Narok. John said in a private 
meeting, “It is politicians who are making interests from this. There is politics behind. It is an election 
time. They need to make a presentation in front of the public.” Another correspondent laughed, “In Kenya, 
if there is no politics, that’s not a day.” 

 
In reference to the clashes, Zhang claimed that the conflicts were politically motivated, and the 

second clash looked like a political campaign: “After the speech, the politicians asked Chinese staff to 
leave the conference hall and told their supporters which candidate to vote for.” Zhang was surprised that 
politicians in Narok could impose so much pressure on the project; when working on Phase I, he only 
communicated with the central government, who dealt with local politicians. At that time, Kenyan leaders 
were struggling in the election, and much attention was paid to Phase I, a symbol of the ruling party’s 
development record, with little effort put into Phase II. Zhang complained that the central government did 
not offer them constructive advice on communication with the local community. As a newcomer in Narok, 
Zhang felt that it was difficult to deal with the locals without the government’s assistance. Whereas 
Zhang, who “just wanted to get the project done,” found the sudden outbreak of protests shocking, John 
believed there was nothing unusual about them: “It is how people get their voices heard.” 

 
The politics in the Rift Valley was particularly active because of the past injustices and land 

grievances that the people had suffered. The narrative of politicians, in agreement with the protestors and 
residents, reflected the discourse of “the rights of indigenous people” (Klopp, 2001, p. 491), which have 
been used to mobilize political campaigns and win elections in the Maasai community for many years. 
During the 1993 ethnic clashes between the Maasai and the Kikuyu in Narok North, Klopp found that the 
winning MP secured votes by arguing that Maasai land pressure was a result of Kikuyu “alien” despoiling 
the land ownership of indigenous Maasai and suggesting that all Maasai land would be grabbed if the 
Kikuyu came to power. Akech (2015) analyzed political violence from 1991 to 2010 in Kenya and identified 
two types of political consciousness behind the political contestation of the violence: rights consciousness 
and ethnic consciousness. The rallying call of the citizenry is often haki yetu (our rights). In turn, the 
struggle for state resources and power has fostered a citizenry and politicians, mobilized by the ideology 
of ethnicity, who make political statements about real or imagined claims of marginalization, past 
injustice, and indigeneity: “This politics is driven by the fear of losing privileged access to state resources, 
use of state power to keep advantages, and the fear of losing out to other elites in political competition” 
(Akech, 2015, p. 8). The ethnic identity and indigeneity are not only cultural but also have been 
politicalized for “ethnic right.” 

 
More than just narratives, harsh economic reality mobilized the protests because employment 

was at the center of Maasai allegations. About 53% of Narok residents live below the poverty line (County 
Government of Narok, 2013). The livelihood of Maasai in Narok depends on traditional pastoralism and 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1909 

agropastoralism, which are endangered by land pressure and an undeveloped livestock market (Musimba 
& Nyariki, 2003). Climate change and a lack of reliable water supply threaten the productivity of grazing 
and agriculture and cause food crises, forcing people to look to other types of livelihood: waged 
employment. However, as the County Government of Narok (2013) shows, the lack of job opportunities is 
another critical challenge faced by the youth—accounting for 27% of the county population—leaving them 
susceptible to interethnic and interclan conflicts in the name of defending community interests. 

 
Overall, popular media representations primarily identify the conflict as “China versus 

local/Kenya,” while Maasai protesters seemed to relate this issue to Kenya’s dominant discourses, the 
politics of ethnicity, and economic reality. Neither news reporters nor contractors directly addressed the 
complexity of the locality and its historical context in Kenyan and international media spheres. 

 
Media Role and Distinct “Regimes of Truth” 

 
When I arrived at Narok, John drove me to the construction site and tried to get me an interview. 

After half an hour waiting in the rain, a guard came to us and said the manager had to think about it; we 
better go back and wait. “The managers probably need a meeting to discuss about our visit,” said John, 
shaking his head. Although he had written several articles on the labor controversies, John only entered 
the camp once during the attack because of the difficulty of reaching the contractor. After three days 
waiting with no response, I contacted Fang, a Chinese PR manager at the SOE’s Nairobi office, who helped 
me to enter the camp without John. Some gasoline barrels were being used as roadblocks in front of the 
heavy iron gate. The construction site was empty and quiet because the workers had been sent back 
home. Zhang took me to his office in a temporary house. 

 
Feeling that Maasai protestors and politicians would be too aggressive to communicate with, 

Zhang also kept quiet around Kenyan media, although he could clearly explain the situation and offer a 
defense of the news articles. While the demonstrators’ narratives were dominant in Kenyan media, Zhang 
said, “Our attitude to local media is ‘keeping a distance with respect’ (jingeryuanzhi). We rarely get in 
touch with them. In recent days, we must be more cautious. We don't publish articles actively. Our PR 
work is mostly defensive.” About John’s reports on the attacks, Zhang commented, 

 
I don't like the way in which John reported on those issues. The politician he has quoted 
in the article is a jobless person who is not reliable. John just quoted this kind of guy. 
The other interviewee called Lewagian is not a worker here but a resident in the town. 
He might hear this issue somewhere, but he is not representative. John just quotes 
those sayings that interpret the issue out of the context (duanzhangquyi). 
 
To explain this defensive attitude further, Zhang said that he knew that reporters were under 

time pressure, so they could not carry out an investigation; Kenyan journalists had to frame a story in a 
sensationalist way and were less likely to present the total truth. Ideal journalism, in Zhang’s opinion, 
should carry the responsibility of encouraging development, report more “positive energy” 
(zhengnengliang) stories, and facilitate the construction of the project. Sharing this perspective on Kenyan 
journalism and “ideal journalism,” Mr. Wang, the senior news manager, believed that the Kenyan media 



1910  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

always focused on negative stories to attract audiences and failed to carry the social responsibility of 
encouraging social development. However, he decided not to respond to this issue, saying, “The election is 
coming; and the project will be launched soon. We don't want things to be out of control.” Keeping a low 
profile seemed to be a strategic silence to avoid unwanted controversy, given that getting the project 
done before the election was the main diplomatic task of Chinese state actors. 

 
John also found that his reports were unbalanced, but he complained that it was hard to reach 

the contractor, while local people were willing to speak. Narok correspondents did not reference the 
political and interethnic tensions, although they knew about such complexities. Believing that the 
politicians just catered to political concerns instead of telling people the truth, John still quoted them: 
“That is just my opinion. It was impossible to ignore local politicians because they still represent public 
concerns.” Encountering Zhang’s complaints about the quoting of a town resident, John argued, 

 
Yes, he is a resident in the town, but it is what he said. You know it is hard to justify this 
issue. I put down people’s allegations, or I would say, claims, and the Chinese declines 
these claims. Then, that’s it. Reaching the truth is hard. What I can do is to quote 
different sides—politicians, residents, and Chinese contractors. The truth will come out. 
But we can’t reach the Chinese. If I can, I could make a complete theme. Then you let 
audiences interpret. 
 
The top journalistic role for Kenyan journalists is “reporting things as they are” (Obonyo & Owilla, 

2017, p. 3), that is, straight reporting, referring to the professional value of objectivity. A senior reporter 
at The Standard explained to me, “Reporters just put down what they have seen and what people are 
saying. Things would not appear in reports if people do not complain.” This journalistic approach is also 
enhanced by some realistic challenges. In John’s case, he was only paid US$10 for a published story, so 
he needed to write at least two stories a day. The lack of convenient transport means, as mentioned 
earlier, makes investigative reporting difficult. Therefore, correspondents rely on news materials they 
have immediate access to. 

 
Back in the Nairobi office, Kenyan reporters frequently complained about the difficulty in 

accessing the Chinese contractor. This silence—considered a lack of transparency and part of the practice 
of hiding unethical behavior—allows reporters to provide interpretations in ways that the Chinese might 
not appreciate. In another report—“Exposing Neo-colonialism, Racism and Blatant Discrimination Behind 
the SGR Walls” (Wafula, 2018)—the reporter relied on interviews with two former employees, emphasizing 
that his two-week-long attempts to obtain a response from the contractor were futile; the alleged 
discrimination against Kenyan workers was further articulated with the “neocolonialism” discourse. 

 
Despite different perspectives on the journalistic role and journalists’ approach toward truth, both 

Chinese and Kenyan interlocuters appeared to agree that news stories should tell the truth. News 
production relies on its own regimes of truth; the truth of news is “the end product of a mixture of fact, 
fiction, fabrication and faking whose chief characteristic is that the audience—with much encouragement—
continues to believe in it despite the odds” (Hartley, 1987, p. 41). Latham (2000) explains that 

 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1911 

news works “as if” it refers, truthfully, to an external reality, whereas in effect any such 
reality is rather a product of the specific conditions, methods, systems, and governing 
assumptions of news production, that is of its “regime of truth.” (p. 636) 
 
Negotiating with globalization and commercialization, the Chinese media still serve as the party’s 

mouthpiece (Zhang, 2011). The media’s role in the Chinese context is to “support and promote 
government policy and to assist as required in the project of national modernization and development 
through their propaganda role” (Latham, 2009, p. 192); this has its legitimacy in the ability of Chinese 
Communist Party to deliver on its promises of modernization. This mouthpiece function does not mean 
that Chinese media have no journalistic ethics; Chinese journalism adopts a socialist notion of truth and 
objectivity—“seek truth from the fact” (shishiqiushi)—which contains two levels of meaning. First, news 
should offer the whole picture, which means that it needs to tell people not only what happened but also 
how, why, and what to do with this information. Second, the news is supposed to give “the totality of 
facts,” a broader view of truth, that would educate people to “recognise the basic nature of society and its 
era” (Latham, 2000, p. 639). Therefore, in addition to their diplomatic obligations, Zhang and the Chinese 
editor believed that “good journalism” ought to be educational and encourage social development, but 
Kenyan media fail to take this responsibility and always produce “negative,” “eye-catching” stories. 

 
The preceding perspective on the journalistic role is at odds with the Kenyan private media 

context. Moreover, the ethics of objectivity—“a platform to show what different sides are saying”—seems 
subordinate to antigraft activism resulting from a combination of the watchdog ideal and the harsh social 
reality of power abuse and state failure (Jarso, 2010). Being aware of people who are often treated with 
injustice by the powerful, Kenyan journalists feel obligated to stay suspicious about the state, defend 
public interests, and enforce accountability of and transparency from corrupted elites (Ogongo-Ongong’a & 
White, 2008). This activism applies to China because of the Sino–Africa power asymmetry and the 
assumed “China–African elites versus African people” antagonism, although China has less control over 
construction management than is often imagined (Y. Wang & Wissenbach, 2019). In addition, Schmitz 
(2018) finds that, in the Western framing of China–Africa encounters, some journalists who take 
transparency as a given value feel morally obliged to expose the “truths” hidden by China, but ironically 
endorse “Western savior–Chinese predator” narratives. Feeling the ideological prejudice and moral 
supremacy in the reporting, Chinese actors tend to exhibit a semiaggressive attitude toward Western 
media. Despite the on-the-ground complexities, stakeholders carry their own agenda and given values and 
are seeking a “China-in-Africa” reality within their own “regime of truth”; I suggest this only deepens 
mistrust and barriers to communication. 

 
Conclusion 

 
The global mobility, driven by projects like the BRI, fosters a social-economic phenomenon of 

South–South encounters that deserves epistemological autonomy from existing globalization theories. The 
meaning-making of “China–Africa” contains, but outgrows, the macro-level, top-down media endgame 
(Simbao, 2012), which is entangled with the geopolitics of “Sino–West,” the grand narratives of “partner–
predator,” the methodological nationalism of “China–Africa,” and the preassumed dynamic of “hegemon–
subaltern.” This article proposes an anti-essentialism approach as an alternative way of conceptualizing 



1912  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

China–Africa communications; it enables us to identify contested narratives, fluid subjective positions, 
networks of power, and multifaced levels of struggle. Examining the media representations, the grounded 
meaning-making process, and the reporting process of the Narok conflicts, this study shows that Maasai 
demonstrators have been articulating China’s presence in the dominant discourses of ethnicity, indigenous 
rights, and the political-economic complex in the host society. This complex was flattened by different 
“regimes of truth” through which stakeholders of each side uncritically interpret and construct the “reality” 
of “China–Africa” and end up with mutual skepticism. For a long period, China’s “reality” has been a 
battleground for those seeking to shape present and future understandings of the country (Latham, 
2009); debates on “China–Africa” seem to be another. To Chinese actors specifically, the silence, strategic 
or not, only facilitates one-sided interpretation; to be articulate, China shall think beyond the Sino–
Western geopolitics and engage with the host societies’ social realities. 

 
 

References 
 

Akech, A. (2015). Kenya’s constitution and institutional reforms after political violence 1991–2010 (Policy 
Brief No. 2). Makerere University, Makerere Institute of Social Research. Retrieved from 
https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/handle/10625/55807?show=ful 

 
Alden, C., & Park, Y. J. (2013). “Upstairs” and “downstairs” dimensions of China and Chinese in South 

Africa. In U. Pillay, P. Jansen, F. Nyamnjoh, & G. Hagg (Eds.), State of the nation: South Africa 
2012–2013 (pp. 611–627). Harare, Zimbabwe: HSRC Press. 

 
Bernard, H. R. (2006). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. 

Oxford, UK: Rowman Altamira. 
 
Buchanan, E. (2016, August 19). Rise in anti-Chinese violence in Kenya forces halt of major rail project. 

International Business Times. Retrieved from https://www.ibtimes.co.uk/rise-anti-chinese-
violence-kenya-forces-halt-major-rail-project-1576945 

 
County Government of Narok. (2013). The 2013–2017 integrated development plan. Retrieved from 

https://cog.go.ke/downloads/category/82-county-integrated-development-plans-2013-2017# 
 
DeLuca, K. (1999). Articulation theory: A discursive grounding for rhetorical practice. Philosophy & 

Rhetoric, 32(4), 334–348. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/40238046 
 
Farooq, M. S., Yuan, T., Zhu, J., & Feroze, N. (2018). Kenya and the 21st Century Maritime Silk Road: 

Implications for China-Africa relations. China Quarterly of International Strategic Studies, 4(03), 
401–418. doi:10.1142/S2377740018500136 

 
Githaiga, N. M., & Bing, W. (2019). Belt and road initiative in Africa: The impact of standard gauge railway 

in Kenya. China Report, 55(3), 219–240. doi:10.1177/0009445519853697 
 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1913 

Guyo, A., & Yu, H. (2019). How is the performance of Chinese news media in Kenya? An analysis of 
perceived audience reception and motivation. New Media and Mass Communication, 79(2019), 
54–67. doi:10.7176/NMMC/79-06 

 
Hairong, Y., & Sautman, B. (2012). Chasing ghosts: Rumours and representations of the export of 

Chinese convict labour to developing countries. The China Quarterly, 210(June), 398–418. 
doi:10.1017/S0305741012000422 

 
Hartley, J. (1987). Regimes of truth and the politics of reading: A blivit. Cultural Studies, 1(1), 39–58. 

doi:10.1080/09502388700490031 
 
He, B. G. (2019). Yidaiyilu mianlin difangxing de dikang [Belt Road Initiative encountered local 

resistance]. Retrieved from http://www.dunjiaodu.com/waijiao/4592.html    
 
Hess, S., & Aidoo, R. (2015). Charting the roots of anti-Chinese populism in Africa. London, UK: Springer. 
 
Jarso, J. F. (2010). The media and the anti-corruption crusade in Kenya: Weighing the achievements, 

challenges, and prospects. American University International Law Review, 26(1), 33–88. 
Retrieved from https://digitalcommons.wcl.american.edu/auilr/vol26/iss1/4/   

 
Jedlowski, A., & Röschenthaler, U. (2017). China-Africa media interactions: Media and popular culture 

between business and state intervention. Journal of African Cultural Studies, 29(1), 1–10. 
doi:10.1080/13696815.2016.1268953 

 
Kenniya tielu gongcheng 14 zhongguo gongren bei dangdi qingnian dashang [Fourteen Chinese workers 

injured after attack by Kenyan youth]. (2016, August 2). BBC News [Chinese]. Retrieved from 
https://www.bbc.com/zhongwen/simp/world/2016/08/160802_kenya_china_jobs 

 
Kenya beefs up security for Chinese railway workers. (2016, August 4). Xinhuanet. Retrieved from 

http://www.chinafrica.cn/The_Latest_Headlines/201608/t20160805_800064136.html 
 
Kenya launches flagship standard gauge railway set to transfer nation. (2017, May 31). Xinhuanet. 

Retrieved from http://en.people.cn/n3/2017/0601/c90000-9222528.html 
 
Klopp, J. M. (2001). “Ethnic clashes” and winning elections: The case of Kenya’s electoral despotism. 

Canadian Journal of African Studies, 35(3), 473–517. doi:10.1080/00083968.2001.10751230 
 
Kraidy, M., & Murphy, P. D. (2008). Shifting Geertz: Toward a theory of translocalism in global 

communication studies. Communication Theory, 18(3), 335–355. doi:10.1111/j.1468-
2885.2008.00325.x 

 



1914  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

K24 TV. (2016, August 2). Angry Masaai youth storm Chinese construction site at Duka Moja, Narok 
[Video file]. YouTube. Retrieved from 
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=YdaTjGU6Gps 

 
Kuo, L. (2016, August 3). Kenyan rail workers are protesting against their Chinese employer for a raise—

To $5 a day. Quartz. Retrieved from https://qz.com/africa/749177/kenyan-rail-workers-are-
protesting-against-their-chinese-employer-for-a-raise-to-5-a-day/ 

 
Laclau, E. (1991). The impossibility of society. In A. Kroker & M. Kroker (Eds.), Ideology and power in the 

age of Lenin in ruins (pp. 24–27). London, UK: Macmillan Education. 
 
Laclau, E., & Mouffe, C. (1985). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical democratic politics. 

London, UK: Verso. 
 
Latham, K. (2000). Nothing but the truth: News media, power and hegemony in South China. The China 

Quarterly, 163(September), 633–654. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/655792 
 
Latham, K. (2009). Media, the Olympics and the search for the “real China.” The China Quarterly, 

197(March), 25–43. doi:10.1017/S0305741009000022 
 
Latham, K. (2009). Media and the limits of cynicism in postsocialist China. In H. West & P. Raman (Eds.), 

Enduring socialism: Explorations of revolution and transformation, restoration and continuation 
(pp. 190–213). New York, NY: Berghahn Books. 

 
Li, Q. (2016, August 3). Zhongqi huiying gongren bei kenniya qingnian dashang shijian: meiyou 

buzhongshi dangdiren jiuye [Chinese enterprise responds to the attack by Kenyan youth: Local 
employment not neglected]. Global Times. Retrieved from 
https://world.huanqiu.com/article/9CaKrnJWRzQ 

 
Li, S. (2017). Mediatized China-Africa relations: How media discourses negotiate the shifting of global 

order. Singapore: Palgrave Macmillan. 
 
Lumumba-Kasongo, T. (2019). China-Kenya relations with a focus on the Maritime Silk Road Initiative 

(MSRI) within a perspective of broad China-Africa Relations. African and Asian Studies, 18(3), 
257–287. doi:10.1163/15692108-12341428 

 
Lynch, G. (2013). The politics of ethnicity. In N. Cheeseman, D. Anderson, & A. Scheibler (Eds.), 

Routledge handbook of African politics (pp. 95–107). Oxford, UK: Routledge. 
 
Madrid-Morales, D. (2018). African news with Chinese characteristics: A case study of CGTN Africa 

(Unpublished doctoral dissertation). City University of Hong Kong, Hong Kong. Retrieved from 
https://scholars.cityu.edu.hk/en/theses/african-news-with-chinese-characteristics-a-case-study-
of-cgtn-africa(e86f5b04-454d-4dea-a8f0-b1ae48624802).html 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1915 

Marsh, V. (2016). Mixed messages, partial pictures? Discourses under construction in CCTV’s Africa Live 
compared with the BBC. Chinese Journal of Communication, 9(1), 56–70. 
doi:10.1080/17544750.2015.1105269 

 
Mawdsley, E. (2008). Fu Manchu versus Dr Livingstone in the Dark Continent? Representing China, Africa 

and the West in British broadsheet newspapers. Political Geography, 27(5), 509–529. 
doi:10.1016/j.polgeo.2008.03.006 

 
Maweu, J. M. (2016). Journalists’ and public perceptions of the politics of China’s soft power in Kenya 

under the “Look East” foreign policy. In X. Zhang, H. Wasserman, & W. Mano (Eds.), China’s 
media and soft power in Africa: Promotion and perceptions (pp. 123–134). New York, NY: 
Palgrave Macmillan. 

 
Morangi, L. (2016, August 5). Kenya slams attack on Chinese rail workers. China Daily. Retrieved from 

http://www.chinadaily.com.cn/world/2016-08/05/content_26364726.htm 
 
Musimba, N. K. R., & Nyariki, D. M. (2003). Development of and policy on the range and pastoral industry 

with special reference to Kenya. The Anthropologist, 5(4), 261–267. 
doi:10.1080/09720073.2003.11890818 

 
National Development and Reform Commission, Ministry of Foreign Affairs, and Ministry of Commerce of 

the People’s Republic of China. (2015, March). Vision and actions on jointly building Belt and 
Road. Retrieved from http://www.beltandroadforum.org/english/n100/2017/0410/c22-45.html 

 
Obonyo, L., & Owilla, H. (2017). Country report: Journalists in Kenya. Worlds of journalism study. 

Retrieved from https://epub.ub.uni-muenchen.de/36375/1/Country_report_Kenya.pdf 
 
Ogongo-Ongong’a, S., & White, R. (2008). The shaping of news values of young journalists in Kenya. 

African Communication Research, 1(2), 159–184. 
 
Řehák, V. (2016). China-Kenya relations: Analysis of the Kenyan news discourse. Modern Africa: Politics, 

History and Society, 4(2), 85–115. Retrieved from 
https://edu.uhk.cz/africa/index.php/ModAfr/article/view/35 

 
Sautman, B., & Hairong, Y. (2009). African perspectives on China–Africa links. The China Quarterly, 

199(September), 728–759. doi:10.1017/S030574100999018X 
 
Sayagie, G. (2016, August 2). Angry youth attack Chinese rail workers in Narok. Daily Nation. Retrieved 

from https://allafrica.com/stories/201608021002.html 
 
Schmitz, C. (2018). Performing “China in Africa” for the West: Chinese migrant discourses in Angola. 

Asian and Pacific Migration Journal, 27(1), 9–27. doi:10.1177/0117196818760404 
 



1916  Weidi Zheng International Journal of Communication 16(2022) 

Shah, A. (2017). Ethnography? Participant observation, a potentially revolutionary praxis. HAU: Journal of 
Ethnographic Theory, 7(1), 45–59. doi:10.14318/hau7.1.008 

 
Simbao, R. (2012). China-Africa relations: Research approaches. African Arts, 45(2), 1–7. 

doi:10.1162/afar.2012.45.2.1 
 
Tang, X. (2011). Zhongguo zai feizhou de ruanshili jianshe: Shengjiu, tiaozhan yu duice [China’s soft 

power building in Africa: Achievement, challenges and countermeasures]. African Studies, 
2010(1), 61–75. Retrieved from 
http://202.107.204.217/kcms/detail/detail.aspx?filename=ZDFZ201101001005&dbcode=CPFD&d
bname=CPFD2015 

 
Tao, D. (2016, August 10). Kenniyaren de fanwanbeiqian? Zhongguo youcheng tizuiyang [Life chance of 

Kenyans was stolen? China a scapegoat]. The Paper. Retrieved from 
http://www.thepaper.cn/baidu.jsp?contid=1511108 

 
Taylor, I., & Xiao, Y. (2009). A case of mistaken identity: “China Inc.” and its “imperialism” in Sub-

Saharan Africa. Asian Politics & Policy, 1(4), 709–725. doi:10.1111/j.1943-0787.2009.01149.x 
 
Wafula, P. (2018, July 8). Behind the SGR walls. The Standard. Retrieved from 

https://www.standardmedia.co.ke/article/2001287119/exclusive-behind-the-sgr-walls 
 
Waller, R. D. (1993). Acceptees and aliens: Kikuyu settlement in Maasailand. In T. Spear & R. D. Waller 

(Eds.), Being Maasai: Ethnicity and identity in East Africa (pp. 226–257). London, UK: James 
Curry. 

 
Wang, S. C. (2016). Zhengqu guoji huayuquan shi women zheyidai meitiren de shiming [Seeking 

discursive power is the mission of our media practitioners]. Retrieved from 
http://www.scio.gov.cn/zhzc/10/Document/1537316/1537316.htm 

 
Wang, Y., & Wissenbach, U. (2019). Clientelism at work? A case study of Kenyan standard gauge railway 

project. Economic History of Developing Regions, 34(3), 280–299. 
doi:10.1080/20780389.2019.1678026 

 
Wanyonyi, P. K. (2010). Historicizing negative ethnicity in Kenya. In M. wa Mũngai & G. M. Gona (Eds.), 

(Re)membering Kenya (pp. 32–49). Nairobi, Kenya: African Books Collective. 
 
Wasserman, H. (2013). China in Africa: The implications for journalism. Ecquid Novi: African Journalism 

Studies, 34(3), 1–5. doi:10.1080/02560054.2013.861955 
 
Wasserman, H. (2016). China’s “soft power” and its influence on editorial agendas in South Africa. 

Chinese Journal of Communication, 9(1), 8–20. doi:10.1080/17544750.2015.1049953 
 



International Journal of Communication 16(2022)  The Silent China  1917 

Wasserman, H., & Madrid-Morales, D. (2018). How influential are Chinese media in Africa? An audience 
analysis in Kenya and South Africa. International Journal of Communication, 12, 2212–2231. 
Retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/7809 

 
Willems, W. (2014). Beyond normative dewesternization: Examining media culture from the vantage point 

of the Global South. The Global South, 8(1), 7–23. doi:10.2979/globalsouth.8.1.7 
 
Wu, Y. S. (2012). The rise of China’s state-led media dynasty in Africa (Occasional Paper No.117). 

Johannesburg, South Africa: Wits University, The South Africa Institute of International Affairs. 
 
Yan, H., Sautman, B., & Lu, Y. (2019). Chinese and “self-segregation” in Africa. Asian Ethnicity, 20(1), 

40–66. doi:10.1080/14631369.2018.1511370 
 
Zhang, X. (2011). Transformation of political communication in China: From propaganda to hegemony. 

Hackensack, NJ: World Scientific. 
 
Zhang, X. (2013). How ready is China for a China-style world order? China’s state media discourse under 

construction. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3), 79–101. 
doi:10.1080/02560054.2013.834834 

 
Zhang, X., Wasserman, H., & Mano, W. (2016). China’s media and soft power in Africa. New York, NY: 

Palgrave Macmillan. 


