
International Journal of Communication 6 (2012), Feature 1169–1200 1932–8036/2012FEA1169 

Copyright © 2012 (Douglas Kellner, kellner@ucla.edu). Licensed under the Creative Commons Attribution 

Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

 
The Murdoch Media Empire and the Spectacle of Scandal 1 

 
 

DOUGLAS KELLNER 

University of California, Los Angeles 

 

 

 

The press, designed for freedom's best defence, 

And learning, morals, wisdom to dispense, 

           Perverted, poisoned, lost to honor's rules, 

          Is made the sport of knaves, to govern fools. 

                             

                                                                                 ~ Philadelphia Public Ledger, 1839 

 

In July 2011, dramatic revelations concerning misdeeds by Rupert Murdoch’s News of the World 

(NOTW), one of the most successful tabloid newspapers in history, erupted, creating a vast media 

spectacle that was compared to Watergate and that threatened the existence of Murdoch’s global media 

empire (Bernstein, 2011). Richard Nixon’s Watergate crisis implicated the president in a series of scandals 

that led to the famous Senate Watergate Hearings, a major media spectacle of 1973, followed by his 

resignation from office, a first for a U.S. president. The cascading scandals in Rupert Murdoch’s media 

empire were thus referred to in some circles as “Murdochgate” (see Bernstein, 2011), a series of outrages 

and crimes that are continuing to undermine his media power and empire in 2012 and the foreseeable 

future.  

 

For years, there had been accusations that employees of Murdoch’s various tabloid newspapers 

had hacked telephones to gain information and pay police and other informers for news stories. In 2007, a 

News of the World reporter, Clive Goodman, and a convicted hacker, Glenn Mulcaire, were sent to jail for 

hacking the cell phones of members of the Royal Family, and reports surfaced in subsequent years that 

celebrities like Hugh Grant, Sienna Miller, and Jude Law were also hacked, as well as figures connected to 

sports, always an important domain of the spectacle. At the time, Murdoch and his minions claimed that 

the hacking was the work of a single rogue reporter and police and government inquiries accepted these 

claims. 

                                                 
1 This text is extracted and expanded from my forthcoming book, Media Spectacle and Insurrection, 2011: 

From the Arab Uprisings to Occupy Everywhere! (Kellner, in press), which traces the major media 

spectacles of 2011 from the North African Arab Uprisings through the Occupy movements. Thanks to 

Richard Keeble for sending me a PDF of his coedited book, The Phone Hacking scandal. Journalism on 

Trial, on the Murdoch scandal and making useful comments on an earlier version of the study, and to 

Larry Gross and Arlene Luck for their constant support of my work over the years. 



1170 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

On July 4, 2011, however, a British Guardian reporter, Nick Davies, who had been pursuing the 

hacking stories for years, broke the sensational revelations, with colleague Amelia Hill, that Murdoch’s 

tabloid News of the World had hacked the cell phone messages of Milly Dowler, a 13-year-old missing girl 

whose disappearance was a media sensation in 2002 (Davies & Hill, 2011). The Guardian reported that a 

NOTW employee had apparently hacked into Dowler’s voice-message system, deleted messages, which 

gave her family and police hope that she was still alive, and used hacked material to write stories about 

this missing girl.2 Dowler was found murdered, and the revelation that NOTW had hacked the murdered 

girl’s phone and interfered with the police investigation created a British and global media spectacle in 

summer 2011.3 

 

Furthermore, Guardian investigative reporting revealed that London police had indicated that 

more than 4,000 allegations of phone hacking of celebrities, politicians, the Royals, and ordinary people 

had been gleaned from convicted hacker Mulcaire’s notebook, which contained over 11,000 pages of 

notes. Allegations that NOTW reporters hacked into cell phone voice-mail systems belonging to families of 

UK soldiers killed in Iraq and Afghanistan and to families of victims of London terrorist attacks were 

especially explosive. Outrage grew from day to day as additional major figures in the Murdoch media 

empire were arrested, and Murdochgate became one of the major media spectacles of the moment, with 

far-reaching consequences.4 

 

In the wildly successful Harry Potter films, the last of which was released just as the Murdochgate 

scandal was breaking in summer 2011, the Daily Prophet news tabloid provided a satire of a Murdoch 

tabloid, and one could see Murdoch himself as a figure for Voldemort, the evil villain whom Harry Potter 

was to vanquish. In any case, Rupert Murdoch’s media empire has long been a major source of right-wing 

power throughout the English-speaking world. Differently branded as News International (UK) and News 

                                                 
2 Questions were later raised concerning whether it was indeed Mulcaire, the Murdoch-employed private 

investigator who admittedly hacked Milly Dowler’s e-mail, who had also deleted the e-mails, as evidence 

suggested that messages had been deleted from Milly’s cell phone before Mulcaire got on the case, leading 

the British government  to call for a specific investigation into this issue (see Leigh, 2011). 
3 Davies and Hill’s (2011) article, “Missing Milly Dowler's voicemail was hacked by News of the World,” 

revealed how the Dowler family lawyer described the Dowlers’ anguish at the revelation, stating: 

  

It is distress heaped upon tragedy to learn that the News of the World had no humanity 

at such a terrible time. The fact that they were prepared to act in such a heinous way 

that could have jeopardized the police investigation and give them false hope is 

despicable. 

 
4 The daily unfolding of the Murdoch scandal was registered and archived on a daily blog by the Guardian; 

see, for example, the “Live blog” coverage at http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/aug/16/phone-

hacking-scandal-live. The Guardian has continued its intensive coverage and blogs on the Murdoch scandal 

through the Winter of 2011 and into 2012. 

 

 

http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/aug/16/phone-hacking-scandal-live
http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/aug/16/phone-hacking-scandal-live


International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1171 

 

Corp. (United States), Murdoch’s global media empire was said to have a market value of around $46 

billion, with properties including some 175 newspapers worldwide, HarperCollins publishing, 20th Century 

Fox and other movie studios, and television interests in China, Italy, Australia, and elsewhere, including 

major cable channels and distribution systems.5 Murdoch was alleged to have a personal net worth of 

more than $7.6 billion dollars, and was rated on the 2011 list of Forbes’ richest Americans as the 38th 

richest person in the United States and the 117th richest person in the world.6 

 

Rupert Murdoch had thus been at the center of the construction of global media companies using 

new technologies to create cable-satellite broadcasting empires and global news and information 

conglomerates. In the UK alone, Murdoch media properties comprise several leading newspapers, 

including UK establishment papers The Times and The Sunday Times, popular tabloids NOTW and The 

Sun, and control of Sky TV, along with a major stake in BSkyB, the two largest cable-satellite franchises in 

the UK. At the time that the hacking scandal broke out, Murdoch had been seeking permission from the 

British government to purchase majority shares in the UK cable system BSkyB so he could effectively 

control cable television in the UK. Although it appeared that the Cameron government was going to 

support Murdoch’s bid to control British cable-satellite systems, on July 13, the Murdoch corporation 

dropped its $12 billion takeover bid as parliamentary opposition began to intensify after revelations of the 

hacking scandals. 

 

In the United States, Murdoch owns many newspapers, including The New York Post and the Wall 

Street Journal, which he purchased in 2007 just before the newspaper industry went into economic free 

fall, losing millions in the exchange. Murdoch also controls 20th Century Fox films in the United States, as 

well as Fox Television and Fox News, two of the most popular, profitable, and in the case of Fox News, 

powerful television channels in the world.  

 

Murdoch’s media empire contributed massively to the tabloidization of news and information in 

newspapers and journalism from the 1960s to the present and in broadcasting from the 1990s to the 

present. His Sky TV and Fox News television channels highlighted sensationalistic stories with glitzy 

presentations, large graphics that tell people what to think, and the collapse of codes of news and 

entertainment—all framed from a right-wing conservative position. Murdoch’s newspapers as well featured 

giant sensational headlines, short stories with gobs of tabloid trash and scandal, and pictures galore, 

                                                 
5 On the scale of Murdoch’s media empire, see Wolff (2010). The first critical account of Murdoch’s 

growing media and political influence and its nefarious effects on journalism and democracy is found in 

Thomas Kiernan’s Citizen Murdoch (1986). For a detailed account of the rise of the Murdoch media empire 

up until 1992, see Shawcross (1992). Chenoweth (2001) provides a much more in-depth and revealing 

analysis of Murdoch’s questionable financial transactions, the constant crises of his media empire as it 

relentlessly expanded and how Murdoch responded to various stages of new media changes in media 

ownership patterns and technological revolutions of the era to increase the size and influence of his media 

empire. Chenoweth also provides detailed accounts of how Murdoch’s practices have flirted with illegality 

and criminality for decades. 
6 See Rupert Murdoch profile in Forbes at http://www.forbes.com/profile/rupert-murdoch 



1172 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

including naked women in his Brit tabs.7 Thus, not only was Murdoch the major purveyor of an 

aggressively right-wing political slant on the news, but he also degraded journalism and helped create the 

tabloidization of both news and information. 

 

Indeed, it is ironic and fitting that Murdoch’s media empire would be put in question and seriously 

undermined by media spectacle, as his newspapers, television channels, and Internet sites have been 

major forces since the 1980s in the tabloidization of news and information, highlighting scandals and 

wrongdoing of the rich, the famous, and the political class. In the United States, Murdoch’s media had 

brought tabloid stories like the O.J. Simpson murder trial and Bill Clinton sex scandals into the center of 

news and journalism in the mid-1990s,8 while importing codes of entertainment into journalism and, for 

some, seriously undermining traditional standards. His Fox News network became infamous as the voice 

of the right wing of the Republican Party, and in the UK, Murdoch had the power to make and break 

politicians and even to choose governments, as will be discussed further.   

 

The following sections describe the Murdoch scandal, the ethical issues involved in Murdoch 

media corporation journalistic practices, and the threats to democracy residing in its power and ability to 

corrupt politicians and the state. Next, however, this article comments on the role of the media in 

democracies as conceived by theorists of democratic revolutions and Republics in Western modernity, and 

how the corruption of journalism contributes to crises of democracy. 

 

 

Journalistic Ethics and the Corruption of Democracy 

 

A popular government without popular information or the means of acquiring it, is but a 

Prologue to a Farce or a Tragedy or perhaps both. Knowledge will forever govern 

ignorance, and a people who mean to be their own Governors, must arm themselves 

with the power, which knowledge gives.                                              

                                                                             ~ James Madison, 1822 

 

 A democratic social order, as was conceived in Western democratic revolutions in England, the 

United States, France, and other countries, requires a separation of powers so that no one institution or 

social force dominates the society and polity. The French philosopher Montesquieu called for emerging 

democratic polities to separate powers between branches of government as the English revolution of 1688 

                                                 
7 On the history and development of Murdoch’s tabloid aesthetic and politics, see Chippindale and Horrie 

(1999) and Chenoweth (2001). On the Fox News aesthetics and politics, see Amann and Breuer (2007).  

In this study, I am focusing on the UK Murdoch scandal, where revelations and investigations of his media 

empire began in summer 2011. Murdoch’s American media empire involves other sets of scandals, and it 

is hoped that government, our legal system, journalists, and scholars will investigate and uncover the 

slimy underbelly and crimes of Murdoch’s global media empire.  
8 On how the O.J. Simpson murder trial and Bill Clinton sex scandals became media spectacles that 

contributed to the tabloidization of news and information during the decade in which Murdoch established 

his Fox News channel, see Kellner (2003). 



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1173 

 

had done. The U.S. Constitution, developed after the American Revolution of 1776, in turn, separated the 

political system into the Presidency, Congress, and the Judiciary so that there would be a division and 

balance of powers among the major political institutions.  

 

Yet democracy also requires an informed electorate that can participate in political affairs. 

Genuine democracy consists of the sovereignty of the people and thus government by, for, and of the 

people. For a free people to govern themselves, they must be adequately informed and able to participate 

in public debate, elections, and political activity. Freedom of the Press was therefore guaranteed by a Bill 

of Rights in the American, French, and other democratic revolutions of the 18th century order to assure 

that the press would be free from domination by any political force so that it could criticize the 

government and promote vigorous debate on issues of public concern, thus enabling the public to 

participate in political affairs.  

  

Consequently, the dual democratic functions of the press in the United States were to provide a 

check against excessive power and inform the people concerning the major issues of public interest in the 

U.S. constitutional order constructed after the American Revolution. A free press was thus vitally 

necessary to maintain a democratic society, and it is often claimed by champions of democracy that 

freedom of the press is one of the features that defines the superiority of democratic societies over 

competing social systems. This concept of a free press was also extended to the broadcast media, which 

were assigned a series of democratic responsibilities in the United States by the Federal Communications 

Act of 1934 and by subsequent legislation and court decisions (Kellner, 1990). The democratic functions of 

the press and then the broadcast media were to provide information, ideas, and debate concerning issues 

of public significance to promote a democratic public sphere. Broadcasting was conceived as a public 

utility, with the airwaves established as part of the public domain, subject to regulation by the 

government to assure that broadcasting would meet its democratic responsibilities.9  

 

In the 1980s, during both the Reagan administration in the United States and the Thatcher 

government in the UK, much of this regulatory apparatus was dismantled, and giant corporations took 

over the major broadcast media, including television networks and the technological-institutional 

apparatus of cable and satellite broadcasting, which greatly expanded the reach of powerful cable news 

channels and gave entrepreneurs who owned and controlled them tremendous media power. Indeed, the 

consequences for democracy of the conservative deregulation policies in the United States, UK and 

elsewhere indicated that the result is an overwhelming concentration of power in the hands of corporate 

groups that now own powerful media empires, which they use to promote their own interests and 

agendas.10 If media corporations, such as the Murdoch empire, utilize their powerful instruments of 

                                                 
9.   See the discussion in Kellner (1990), Chapters 2 and 3. 
10. For how media deregulation in the 1980s undermined democracy and made the media more 

subservient to megacorporations and conservative politics, see Bagdikian (1990) and Schiller (1990). 

Television and the Crisis of Democracy (Kellner, 1990) documented the ways that television promoted the 

agenda of the Reagan administration, championed George H.W. Bush in the 1988 election, and was 

generally supportive of Bush Sr. during the first years of his presidency, showing corporate media bias in 



1174 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

communication and information to advance their own corporate interests and those of politicians and 

policies that they favor, then the media have lost their democratic functions of serving to debate issues of 

sociopolitical interest and to serve as a check against powerful institutions like the state and corporation. 

When corporations like the Murdoch media empire choose which political party and government they 

prefer, the media loses its functions to serve as a critical watchdog against excessive government and 

corporate power and questionable government policies and corporate actions and instead serves its own 

partisan and commercial interests, as the Murdoch cabal has done for decades. 

 

  This article argues that the frightening media power accrued by the Murdoch media 

conglomerates has corrupted democracy and journalistic ethics and created a crisis of democracy in 

English-language countries in which the Murdoch media empire is especially influential. The following 

analysis describes how the Murdoch media empire came to corrupt democratic societies, focusing on the 

role of Murdoch’s conglomerates in the UK where scandals have unfolded concerning computer and 

telephone hacking by the Murdoch conglomerate to get stories, buying stories from the police and other 

official sources, putting government and police figures on the corporation’s payroll to obtain information 

and favors, and controlling political parties and governments through their significant media power. This 

situation constitutes a crisis of democracy in the UK, which involves some important political battles of the 

contemporary era that are described in the following sections. 

 

 

Scandals of the Murdoch Media Empire 

Behind the highly rehearsed faux candour of Murdoch senior and the bland evasions of 

his son, lies a story in which democracy—not just in the UK, but in the U.S., Australia 

and elsewhere—has been consistently and willfully undermined in pursuit, not simply of 

profit, but far more corrosively, of power. 

For the past 30 years, the Murdoch empire has sought to undermine and destabilise 

elected governments, and independent regulators, in pursuit of a political agenda that, 

while hiding behind a smokescreen of free market orthodoxy, is in the end nothing less 

than a sophisticated attempt to optimise the power and influence of News Corporation 

and its populist, rightwing agenda.     

                                                              ~Lord David Putnam (cited in Putnam, 2012) 

 

                                                                                                                                                 
the United States toward conservative Republican administrations, which advanced the corporate interests 

of the media conglomerates that controlled mainstream media in this country. In the UK, as this study 

documents, the crisis of the media and democracy was due to excessive media power and political 

influence of the Murdoch media empire that arguably corrupted British democracy. For a series of studies 

of the corruption of journalism and democracy in the UK in the Murdoch scandals, see Keeble and Mair, 

(Eds.) (2012). 

http://www.guardian.co.uk/media/news-corporation


International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1175 

 

 

With the unfolding of the hacking scandal concerning the Murdoch press in the UK in July 2011, 

old allegations circulated widely that staff from Murdoch’s tabloid paper News of the World regularly 

hacked into cell phones, used private detectives, and bribed police officers so they could illegally obtain 

sources for stories, supplemented by daily stories of other wrongdoing. In 2007, there was a scandal 

involving the Murdoch media corporation, which hacked the Royal Family, sending one of its reporters and 

phone hacking operatives to jail. The Murdoch corporation insisted that this was a lone incident of illegal 

phone hacking, and the UK government and police accepted this account and failed to follow up with 

further investigations. 

 

From July 2011 into 2012, however, there were almost daily revelations of various scandals 

uncovered in which the Murdoch corporation produced its news stories through phone and computer 

hacking, paying off police and other authorities for stories, and involving itself in a wealth of illegal 

techniques of news gathering and associated crimes. The British government soon became deeply 

involved in the scandal when it was revealed that former NOTW editor Andy Coulson had been hired as 

Director of Communication by David Cameron and the ruling Conservative Party in 2007, despite his 

resignation after the Royal Family hacking political scandal, and helped run its media communications unit 

during the 2010 general election in which the Conservatives won, thus bringing a Murdoch fox into the 

British Government henhouse.  

 

Coulson’s involvement in the hacking scandal had been alleged for some time and he had 

resigned in disgrace as NOTW editor in 2007 due to the resulting fall-out from the hacking of the British 

royals, but such a criminal past did not deter Cameron from hiring Coulson, who was long implicated in 

the foul practices of the Murdoch empire; obviously, Cameron and the Tories wanted to curry favor with 

the Murdoch media whose support they sought in the 2010 general election.11 Yet when Coulson was 

formally arrested for his role in the hacking and in other illegal activities in July 2011, Cameron’s 

Conservative Party government was threatened by its associations with the Murdoch gang. 

 

As the Murdoch phone hacking scandal unfolded, focus centered on the media mogul Rupert and 

his son, James Murdoch, now Chairman and Chief Executive of News Corporation, and the current NOTW 

editor Rebekah Brooks,12 a fiery redhead and the youngest woman ever to edit a major UK periodical. In 

what appeared as a desperate attempt to limit damage, James Murdoch announced on July 7 that the 

168-year-old NOTW tabloid would be shut down, as advertisers were abandoning the paper in droves and 

the uproar was growing. As noted, the Murdoch media colossus was currently involved in an effort that 

was being evaluated by the British government to gain full control of BSkyB cable/satellite system, and 

the Labor party insisted that the issue be debated in the British Parliament, in the light of recent Murdoch 

corporation scandals.  On July 13, Murdoch announced that News Corporation was withdrawing its 

                                                 
11 On Coulson and the Murdoch relations, see Hopkins (2012) and other articles in The Phone Hacking 

Scandal. Journalism on Trial, (Keeble & Mair, 2012) 
12 For an illuminating portrait of Rebekha Brooks, see Andrews (2011). Wolff presents some amusing 

accounts of the once Rebekha Wade’s wilder and crazier sides that endeared her to the old rogue Rupert 

(2010, pp. 210ff). 



1176 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

proposal to take full control of BSkyB, and the same day UK Prime Minister David Cameron announced 

that a public government inquiry would be formed to investigate the affair under the charge of Lord 

Justice Brian Leveson, which will be discussed  below.  

 

When the scandal erupted in July 2011, Rupert Murdoch flew to London from a 

conference/vacation in Sun Valley, Idaho, and found himself at the center of a media circus of the type 

which his own press had long orchestrated. While he initially claimed he had returned to protect Brooks, 

who many in the British establishment were suggesting should resign as editor of NOTW, he was soon 

summoned to appear at a hearing in Parliament, along with his son James and Brooks. After first 

hesitating, they agreed to appear, as scandals were appearing daily, and one after another major NOTW 

figure, including Brooks, was arrested and charged in the criminal inquiry.  

 

Accusations multiplied concerning police corruption and too cozy relations with the Murdoch 

empire, and Paul Stephenson, the head of London’s Metropolitan Police Service (a.k.a. Scotland Yard) 

resigned as uproar mounted over his failure to investigate alleged phone hacking by the Murdoch 

corporation and other wrongdoing after the 2007 convictions of some of Murdoch’s employees. That under 

Stephenson’s leadership, one of Andy Coulson’s closest assistants at NOTW, Neil Wallis, was hired as 

public relations advisor to the police also put Stephenson’s judgment in question.13 Wallis had a colorful 

background in tabloid journalism, hired by Murdoch’s Sun at the time that they were waging all-out tabloid 

war against Elton John, a story which ended up with a record £1 million lawsuit paid out by Murdoch’s 

paper.14 Wallis went on to work with Murdoch’s NOTW and had been implicated in hacking and other 

journalistic scandals at the paper, which critics felt should have disqualified him for a top London police 

P.R. position, but he was hired anyway, confirming again the incestuous and poisonous relation among the 

Murdoch corporation, the London police, and the British government. 

 

Stephenson’s resignation was followed by that of another high ranking Scotland Yard cop, John 

Yates (a.k.a. “Yates of the Yard”), the UK’s counter-terrorism chief, who had worked and socialized with 

Wallis, and had apparently recommended that Wallis’ daughter be given a job with the police. Both Wallis 

                                                 
13 It later came out that Dick Fedorcio, London Metropolitan Police P.R. Chief and one of the most powerful 

people in the British police establishment, had hired Wallis to do public relations work for the London 

police over more qualified firms that had bid for the job. In the Leveson Inquiry, it was also revealed that 

Fredrico’s own son was hired by Murdoch’s tabloid The Sun around this time, before getting a job with the 

London police, further revealing the corruption of the London police establishment. Fedoricio, on extended 

leave while under investigation by the Independent Police Complaints Commission looking into his award 

of the P.R. contract to Wallis and other actions, had apparently gone so far as to allow a NOTW crime 

reporter, Lucy Panton, to use his office computer in police headquarters and his e-mail to send in a story 

concerning London police. See O’Carroll (2012). On Fedorcio’s testimony in the Leveson Inquiry, see 

O’Carroll and Baird (2012). On March 29, Fedorcio resigned as the scandal mounted; see Laville (2012).  
14 See Chippindale and Horrie (1999), who note that “by the time the Elton John saga was over he [i.e., 

Wallis] had collected so many writs [i.e., documents with threats of legal action from law firms] that the 

‘Wallis Collection’ had become a stock office joke” (pp. 310–311).  



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1177 

 

and Yates regularly socialized with employees of the Murdoch organization, giving their media empire 

access to the highest ranks of the police department and its media and public relations apparatus. 

 

It was clear that the Murdoch corporation had corrupted the British media, the political system, 

and now the police and legal system, all of which had failed to investigate and prosecute its earlier 

wrongdoings. Murdoch’s media were employing the vilest methods to get stories and were kingmakers in 

the British system while the state, police, and legal system were complicit in the Murdoch media empire 

amassing media and political power wielded in their own partisan and corporate interests, often operating 

outside the law.  

 

In the 1980s, Murdoch’s strong conservative inclinations led him to support Margaret Thatcher, 

and the all-out and vehement campaign against the British Labor Party, in the eyes of many, tipped the 

balance of political power to Thatcher and the conservatives.15 While Murdoch had supported Thatcher and 

the conservatives in the 1980s, he broke with her successor, John Major, and supported Labor Party 

candidate Tony Blair, who enthusiastically pushed Murdoch’s interests and socialized with the Murdoch 

family.16 Although Murdoch reportedly liked Blair’s successor Gordon Brown, by contrast, other major 

News Corporation figures, and apparently Rupert himself, came to prefer David Cameron, who the 

Murdoch papers ultimately supported and who beat Brown and the Labor Party in the 2010 General 

Election.17  

                                                 
15 On the role of Murdoch’s media in supporting Thatcher and attacking Labor, see Chippindale and Horrie 

(1999). Recently, it was revealed that Murdoch had a secret meeting with Thatcher before the 1979 

election in which he told her of his resolve to bust unions, introduce new technologies, and reduce the 

work force at his media enterprises. Murdoch also, according to minutes of the meeting, discussed his 

resolve to take over The Times of London and other papers and his approval of Reagan’s presidency and 

Thatcher’s conservative policies. Murdoch was able to take over The Times and other affiliated papers, and 

the Thatcher government supported his activities. Both sides had long denied that any meetings had taken 

place between the Iron Lady and Murdoch before the election, but memos released from Thatcher’s 

government records detailed the meeting with Murdoch. See Travis (2012). This article also has the text 

summary of the Murdoch-Thatcher meeting. 
16 See Chippindale and Horrie (1999) who tell how Murdoch and his media initially supported John Major in 

the 1992 General Election and viciously attacked the Labor Party, which was mounting a spirited campaign 

against the Tories, crowing at the end of the election on a front page that “IT WAS THE SUN WOT WON 

IT” (pp. 432–434, 438). Chippindale and Horrie then recount how Murdoch and his media turned fiercely 

critical of John Major and his allies, had a well-known meeting with Tony Blair in 1995, and turned to 

support Blair in the 1997 election; Blair won and his government allowed Murdoch to expand his media 

empire, to avoid meaningful regulation, and to have access to government and Blair personally, disclosing 

the tremendous political power that Murdoch had accrued (438ff). 
17 See Wolff (2010). Wolff’s interviews on the Keith Olbermann Counterdown! TV show from July 8–18 

discuss the connections among Coulson, the Murdoch media, and Cameron, and the embarrassment of 

Cameron and the Conservatives when it was revealed that Coulson was a major figure in the NOTW 

hacking scandals. For a YouTube collection of Wolff’s interviews with Olbermann in July 2011 when the 

Murdoch scandal broke, see http://www.youtube.com/watch?v=E7WiRPHzPvk. Over the years, Olbermann 

http://www.youtube.com/watch?v=E7WiRPHzPvk


1178 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

 

Thus, it appeared that England was suffering a major “legitimation crisis” at the time of the 

Murdoch media scandal and the English Riots of 2011, which I have discussed elsewhere.18 In the 1960s, 

the United States was said to have suffered a legitimation crisis” during the era of the Vietnam War when 

there was also heavy-handed police repression to deal with anti-war protestors, upheavals in ghettoes and 

poorer areas, growing divisions between rich and poor, and the scandals of the Nixon administration, 

resulting in Richard Nixon’s resignation in the Watergate affair.19 The British government was now in full-

scale legitimation crisis mode, as the Cameron government was soiled by its tawdry association with the 

Murdoch media empire.  Further, Cameron’s conservatives had carried out a right-wing agenda that cut 

social programs, education, and programs for youth, as well as a deficit-spending cuts agenda that 

benefitted the rich while harming the working and middle classes—all the while spending lavishly on 

expensive wars in Afghanistan and Libya. 

 

The televised parliamentary hearing on July 19 was a global media spectacle of the highest order, 

as Murdoch, his son James, and Brooks were grilled by a British parliamentary committee. Although 

Murdoch injected near the opening of the hearing that this was the “most humble day of his life,” he 

refused to take responsibility for the crimes of his corporation, and his answers ranged from doddering 

and vague, revealing his age and growing infirmity, to belligerent denials of any responsibility. James 

occasionally interrupted to try to answer questions, but provided long technocratic and sometimes evasive 

answers, which later would be called into question. As the testimony was nearing its close, a British 

activist and comedian emerged to attempt to hit Murdoch with a shaving foam pie, but was diverted by a 

quick reaction from Murdoch’s wife Wendi, some 37 years younger than her husband. Mrs. Murdoch body 

blocked the pie thrower, then picked up the messy shaving-foam plate and smashed it into the assailant’s 

face, producing a minor piece of theater that received global media attention. 

 

Following the British parliamentary inquiry, members of the Murdoch corporation questioned in 

public some of James Murdoch’s answers, leading the once-heir-apparent to presumably be resummoned 

                                                                                                                                                 
pursued Murdoch and especially his Fox News network with intense critical passion. Thus, it was with 

sadness that I turned on my telly to watch Keith on March 30 and found out that his show was no longer 

airing, having been replaced by a new show with Eliott Spizer; after a quick look at the Internet, I 

discovered that earlier in the day Keith had been fired by Current TV (Al Gore’s left-liberal alternative to 

Fox), and that Olbermann was threatening to sue, marking a sad moment for progressive media in the 

United States; see Stelter (2012). 
18  See Kellner (in press). 
19 The term “legitimation crisis” was introduced by Jurgen Habermas (1975) in his book Legitimation 

Crisis. Habermas distinguished, on an abstract level, among “legitimation crises,” “rationality crises,” and 

“economic crises.” In his book, The Fiscal Crisis of the State (1973), James O'Connor used the term 

“legitimation crisis” to explain part of what he saw as a crisis of the state in the United States during the 

1970s. Following these analyses, I am suggesting that the term “legitimation crisis” can be concretized 

through analysis of specific societies, such as U.S. society in the 1960s and 1970s when Habermas 

developed his analyses and contemporary British society, which Murdochgate is propelling in a legitimation 

crisis. 



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1179 

 

to the British Parliament when it returned in the fall (Hill, 2011). James Murdoch was especially under fire 

for authorizing a 1 million pound-plus payoff to Gordon Taylor, Chief Executive of the Professional 

Footballers Association and a major figure in British sports, who had allegedly been hacked by NOTW, 

retaliated with a lawsuit, and was subsequently paid a large out-of-court settlement that British 

parliamentary questioners suggested was a bribe and hush money. James Murdoch also denied knowing 

details of a brief put out by a law firm, Harbottle and Lewis, working for News Corp., which, James 

claimed, confirmed that the hacking was limited to one rogue reporter, whereas other executives in News 

Corporation claimed that Murdoch Jr. was familiar with details of the hacking brief and other company e-

mails discussing widespread hacking problems in the company; moreover, Harbottle and Lewis claimed 

that the Murdochs misrepresented their work for the corporation.20   

 

Meanwhile, there were announcements that the FBI and Justice Department were opening 

inquiries into possible illegal activities of Murdoch’s media corporation in the United States, and rumors 

circulated concerning the possible hacking of U.S. 9/11 families and dirty business deals done in the 

United States by Murdoch businesses. Indeed, by August 2011, there were reports that Murdoch 

employees had also engaged in computer hacking and even had a drone at their disposal in the United 

States—allegedly capable of taking pictures and hacking into telephone frequencies—that possibly violated 

U.S. navigation laws (the latter was reported on Keith Olbermann’s August 3, 2011 Countdown TV show). 

 

While the UK government had announced a commission of inquiry into activities of Murdoch’s 

media empire and other media industries that may have employed similar criminal tactics, U.S. 

congressmen called for investigations into whether Murdoch’s U.S. connections had engaged in similar 

tactics and whether Murdoch’s corporations have broken other laws, as his media empire is rooted in the 

United States and Murdoch has obtained U.S. citizenship, making his businesses vulnerable to 

investigation through the U.S. Foreign Corrupt Practices Act. In Murdoch’s native Australia, on September 

13, the government announced a formal inquiry into the behavior of Murdoch’s and other Australian media 

companies, generating investigation throughout the English-speaking world into Murdoch’s heinous 

journalistic practices. 

 

On August 1, London police arrested the former managing editor of NOTW, Stuart Kuttner, on 

suspicion of conspiring to hack cell phones and pay police officers. In a summary by Becker and Somaiya 

(2011): 

Mr. Kuttner, who is the 11th former News of the World employee arrested in the scandal 

surrounding the tabloid, personally authorized cash expenses until his retirement two 

years ago in his role as managing editor, said multiple current and former company 

employees, who, like most people interviewed spoke on the condition of anonymity 

                                                 
20 The charges that Murdoch company former employees questioned James Murdoch’s parliamentary 

testimony and that the law firm of Harbottle and Lewis questioned both father and son’s testimony was 

extensively discussed in The Guardian from August 10–16 and on the BBC; it was summarized in Lyall, 

Somaiya, and Cowell (2011). 



1180 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

because of the continuing police investigations and to avoid jeopardizing their ties with 

the company. Mr. Kuttner did not respond to requests for comment.  

A person familiar with the company’s internal investigation said the regular infusions of 

cash, usually also authorized by newsroom editors as well as Mr. Kuttner, contributed to 

the newsroom’s “wild West” atmosphere. The funds were used as advances on expenses 

and also to pay sources for articles, said the former journalists. So far a search by the 

company of the cash records has found more than $200,000 in payments to police 

officers from The News of the World, according to two people with knowledge of the 

documents.  

The investigation of payoffs to the police is one part of what has become a three-

pronged inquiry that began by focusing on the hacking of cellphone voice messages and 

has also expanded to the hacking of e-mails. (Becker & Somaiya, 2011, #3–#5) 

Members of Murdoch’s media organizations were thus involved in complex cases of bribing police 

for information, hacking computers and cell phones, and corrupting government and police. In 

Murdochgate, we see media spectacle turn on one of its own major producers with unpredictable results, 

as through the Fall and Winter of 2011 and into 2012, allegations continued to emerge concerning 

knowledge of systematic wrongdoing throughout the Murdoch media empire. Individuals within the 

Murdoch corporation questioned the parliamentary testimony that James Murdoch gave, and on August 

16, 2011, Clive Goodman, the only NOTW reporter to actually go to jail, published a letter claiming that 

knowledge of hacking was widespread in the Murdoch organization and discussed frequently at editorial 

meetings until editor Andy Coulson warned against public discussion of such illegal activity, which, in turn, 

created another media uproar and calls for new British parliamentary hearings (Lyall, 2011). And on 

August 23, it was revealed that Coulson continued receiving large payments from the Murdoch corporation 

after he went to work for David Cameron, as part of the Tory media team, which created even more 

scandals for the reigning British government.21 

 

James Murdoch was called back to testify again before a British parliamentary committee on 

November 10, 2011, when two major figures in News International, the British Murdoch media 

conglomerate, contested his earlier testimony, indicating that he was unaware of widespread hacking at 

Murdoch companies.22 James again denied knowledge of criminal activity at the family company, but 

British Parliament member Tom Watson argued that James and his staff were "all bound together by 

secrecy," and called Rupert Murdoch "the first Mafia boss in history not to know he is running a criminal 

enterprise" to which James Murdoch replied, "Mr. Watson, that's inappropriate." Yet the same month, 

                                                 
21 See Sabbagh (2012). It was later revealed that NOTW editor Rebekah Brooks had received a £1.7 

million payoff after she was forced to resign when the scandal erupted; she was arrested and forced to 

testify before the British Parliament. See Boffey (2011). 
22 The Murdoch corporation employees who contradicted James Murdoch’s testimony were Colin Myler, the 

former editor of the tabloid NOTW, and Tom Crone, the former News International legal manager. See 

Becker and Van Natta (2011).  



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1181 

 

there were revelations that Murdoch’s media organizations had hired private investigators to conduct 

surveillance of two lawyers representing phone hacking victims (see following), and stories continued to 

emerge concerning payoffs to police officers for information and other scandals concerning Murdoch and 

his media empire.  

 

The Leveson Inquiry and Crimes of the Murdoch Media Empire 

First it was the son, then it was his ministerial "cheerleader," and finally the father. 

The name in the Leveson frame has kept shifting all week, but, at the start of his 

evidence, Murdoch senior dropped an oblique hint that the spotlight could have further 

to shift. He recalled how he had slipped in through a back door at No 10 to see the 

new prime minister immediately after the election. He then volunteered—apropos 

nothing—that "Andy Coulson was there." 

No one asked why a press officer was required at a secretive meeting, but this little 

offering was perhaps designed to encourage the thought that this NoW-editor-turned-

spinner had been hand-picked to formalise the link between the heart of democratic 

power and the empire of the Sun. Last night Lord Justice Leveson made clear his 

displeasure at the way his judicial inquiry is being misappropriated for political ends, 

and the trail of destruction which the Murdochs have wrought in court this week is 

getting closer to Downing Street. (Editorial, 2012, April 27, The Guardian) 

Following the uproar over the Murdoch hacking scandal, on July 6, 2011, British Prime Minister 

David Cameron announced to Parliament that a government commission would be established to further 

investigate the Murdoch scandal. Although initially Cameron resisted calls to investigate Murdoch’s media 

after Andy Coulson was arrested “on suspicion of corruption allegations,” Cameron ordered parliamentary 

inquiries into the scandals. On July 13, Cameron appointed Lord Justice Brian Leveson as Chairman of the 

Inquiry, with a mandate to look into (a) the specific claims about phone hacking at the NOTW, (b) the 

initial police investigation and allegations of illicit payments to police by the press, and (c) a further 

inquiry to review the general culture and ethics of the British media. The Leveson Inquiry began hearings 

on November 14 and planned first of all to call scores of individuals who claimed to have been hacked and 

abused in multiple ways by the British press. The promising, sensational revelations into Murdoch’s media 

empire and other media scandals for months to come would generate serious debates over ethics and 

journalism in the UK and indeed globally. The Inquiry, held at the Royal Courts of Justice in London, 

opened by calling the Dowler family, who recounted the painful story of how the hacking into their missing 

teenage daughter Milly’s telephone and the deletion of messages so the Murdoch’s tabloid NOTW 

newspaper could access new ones when her voice mail was full, provided false hopes that their daughter 

was still alive. The family’s hopes were eventually crushed when her murdered body was found.23 

                                                 
23 A consensus of opinion was growing, however, that the deleted messages were occurring not because a 

Murdoch hacker was deleting them, but because the system automatically deleted messages when it was 

full; see Leigh (2011). 



1182 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

The Leveson Inquiry continued with movie stars and celebrities Hugh Grant and Steve Coogan, 

who both recounted harassment by tabloid media and anger at having their phones hacked and 

conversations reported in the Murdoch media. The two were followed by sports figures and other 

celebrities with similar stories. In the weeks to come, the Dowler’s lawyer, Mark Lewis, who was 

representing other victims of phone hacking as well, reported his consternation at finding out his phone 

was hacked, as were those of other lawyers who had investigated or defended clients against the Murdoch 

empire. The Leveson Inquiry brought in a panorama of celebrities who had been abused by the Murdoch 

and other media corporations, as well as an ordinary British family, the McCanns, who recounted their 

torment by tabloid media when their 3-year-old daughter went missing during a trip to Portugal. British 

tabloids went into a feeding frenzy of sensationalism about the case, including allegations that the parents 

were involved in their daughter’s death, a libelous charge that cost the offending tabloids vast amounts of 

cash.  

 

Actress Sienna Miller told the Leveson Inquiry on November 14, 2011, of her distress when 

confidential details of her private life were published in the tabloid media, and she blamed those around 

her for leaking to the media, when, in fact, she learned later that the Murdoch and other tabloid media 

had systematically hacked her phones. Harry Potter author J. K. Rowling told the Inquiry (the same day) 

of the systematic harassment directed at her by the media over the years, constantly invading her 

privacy, even to the extent that notes from the media to facilitate interviews were put in her daughter’s 

backpack. Formula One boss Max Mosley, the McCann family, Hugh Grant, and others recounted the pain 

of reading outright lies about them in the tabloid media and their inability to get the tabloids to retract the 

story or to get the public media regulatory body, the Press Complaints Commission (PCC), to respond to 

their complaints.  

 

As the Leveson Inquiry hearings continued through December 2011 and into 2012, they were 

opening fascinating windows into the practices of British journalism, ranging from the tabloids to The 

Guardian and the BBC, providing rare insight into the production of news stories, journalism and ethics, 

the relationship between government, police, and the media, and issues of journalistic malpractices and 

the public interest. Murdoch corporation employees were grilled on how their tabloid stories were 

produced, how private detectives and phone/computer hacking were deployed, and how the Murdoch 

corporation related to the police, government regulatory agencies, and public criticism of their media. (As 

many of those interrogated were under criminal investigation for telephone hacking, this theme was off-

limits to the Leveson Inquiry for those facing criminal charges in the police investigations). Lawyers 

representing victims of hacking and other invasions of privacy or libel related their experiences of being 

hacked, being followed by private investigators, and being intimidated by members of the Murdoch media 

mafia while representing their clients in potential lawsuits against the Murdoch corporation. Government 

regulators were grilled about how they had failed to prosecute or even publically rebuke any members of 

the media establishment when complaints were brought to them, and rare public discussions were taking 

place concerning the failures of media regulation and how to better regulate the media.24 There were also 

                                                 
24 For complete audio, video, and transcripts of the Leveson Inquiry, see 

http://www.levesoninquiry.org.uk/hearings. There have also been daily blogs on the hearings in the 

Guardian, which has also published many articles on the Leveson Inquiry and continues to follow the 



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1183 

 

daily discussions of proper journalistic ethics and responsibilities to the “public interest,” a term that 

meant quite different things to different journalists, public officials, and academics; former NOTW Features 

Editor Paul McMullan testified before the Leveson Inquiry that in the Murdoch media world the “public 

interest” was whatever interested the public and that “circulation defines what is in the public interest” 

(Rolle, 2012, #4).  

 

After a break following the December 21 hearings, the Leveson Inquiry resumed activities on 

January 9, 2012. The year would, no doubt, see other scandalous revelations concerning Murdoch media 

wrongdoing and might be the year of judgment for Murdoch’s media empire. Reports continued to surface 

in early 2012 concerning payments to victims of the Murdoch corporation hacking scandals. On January 

19, 2012, a UK high court judge announced that Murdoch’s NOTW had agreed to pay 37 phone-hacking 

victims—ranging from actor Jude Law to ordinary people—thousands of pounds in settlements, with 

estimates that settling the many other outstanding hacking legal suits would cost the company over £10 

million (Sabbagh & Hill, 2011). This estimate may have been modest, as reports surfaced that many more 

were planning lawsuits including Cherie Blair, former Prime Minister Tony Blair’s wife, and estimates 

emerged that the Murdoch corporation might have to pay more than $1 billion to hacking victims 

(Chozick, 2012). 

 

Reports circulated that police were concerned that Murdoch corporation employees had destroyed 

e-mails that would serve as evidence in criminal proceedings, but there were also indications that a Data 

Pool 3 allegedly contained several hundred million of e-mails, possibly including ones that had been 

deleted and were of interest to criminal investigations. In Nick Davies’ (2012) summary, 

For News International, Data Pool 3 is a nightmare. Firstly, no one know [sic] what is in 

there. All they can do is wait and see how bad it gets.  

Second, the police clearly believe it may yield new evidence of the crimes they set out to 

investigate—the "blagging" of confidential data from phone companies, banks, tax 

offices etc; the interception of voicemails and emails; the payment of bribes to police 

officers.  

Third—and most nightmarish—Data Pool 3 could yield evidence of attempts to destroy 

evidence that the high court and police were seeking. Data Pool 3 itself was apparently 

deliberately deleted from News International's servers. Stories of scandals and crimes 

continued to mushroom during 2012 as three separate police commissions investigated 

the wrongdoings of the Murdoch corporation: Operation Weeting investigating phone 

                                                                                                                                                 
Inquiry and the Murdoch media scandals with close attention into 2012.  In 2012, Guardian reporter Nick 

Davies, who had earlier broken hacking stories concerning the Murdoch media empire and who broke the 

Milly Dowler story that helped generate the media spectacle over the corporation’s crimes, was given the 

Paul Foot Award for his investigative journalism; see Sabbagh (2012). Shortly thereafter, it was 

announced that Guardian Senior Editor Alan Rusbridger was awarded the prestigious Harvard Kennedy 

Government School journalism prize; see Pilkington (2012, March 6). 



1184 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

hacking scandals; Operation Tuleta examining cases of computer hacking; and 

Operation Elveden, investigating allegations of inappropriate payments to police. By 

February 2012, there were 17 arrests under the Operation Weeting investigation, 

including top members of Murdoch’s News Corp. empire. (2012, #8–#10)   

 

On February 11, 2012, the BBC reported that eight journalists were arrested under Operation 

Elveden over alleged corrupt payments to police and public servants, including five from Murdoch’s most 

powerful British tabloid The Sun. Police officers and members of the British defense establishment also 

had been arrested and charged with corruption (BBC, 2012, February 11).25 British police continued to 

arrest Murdoch organization journalists, and his employees were becoming angry that the Murdoch 

organization was providing information to police that were leading to the arrests (Sabbagh & O’Carroll, 

2012). As the anger from the press room continued to mount, Rupert Murdoch himself visited The Sun 

offices on February 17, announced that 10 suspended journalists who had been arrested would be 

reinstated, and that a Sun on Sunday would be soon be inaugurated. Its first edition was indeed published 

on Sunday, February 26, and the British media establishment cheered that the daring Murdoch had 

opened a new British tabloid Sunday newspaper when his newspaper empire was under attack, yet its 

publication seemed more like rearranging deck chairs on the Titanic, as scandals continued to multiply.  

 

The next day, fresh allegations originated from police investigators that Murdoch’s daily Sun 

tabloid had systematically paid large sums of money to “a network of corrupted officials” in the British 

police, military, and government (Lyall, 2012). Sue Akers, a Deputy Assistant Commissioner for the 

London Metropolitan Police, which is leading the criminal investigation into the Murdoch scandals, 

informed the Leveson Inquiry that hundreds of thousands of dollars had been paid out for news stories 

and salacious gossip and that payments had been authorized “at a very senior level within the 

newspaper.” Strongly condemning the Murdoch organization, Akers testified that: “There appears to have 

been a culture at The Sun of illegal payments, and systems have been created to facilitate such payments 

whilst hiding the identity of the officials receiving the money” (#5).26 

 

Then, on February 29, 2012, it was announced that James Murdoch was stepping down as 

Executive Chairman of Murdoch’s News International to focus on the corporation’s global television 

business in New York, generating speculation that the Murdoch mafia was unraveling at the top and might 

well be reorganized without the Murdochs.27 Amy Chozick (2012) reported in The New York Times that 

                                                 
25 For a highly entertaining history of Murdoch’s beloved British tabloid The Sun, see Chippindale and 

Horrie (1999). 
26 Akers added:  

The cases we are investigating are not ones involving the odd drink, or meal, to police 

officers or other public officials. Instead, these are cases in which arrests have been 

made involving the delivery of regular, frequent and sometimes significant sums of 

money to small numbers of public officials by journalists” (Lyall, 2012, #14).  
27 James White, Michael Seamark, and Rob Cooper note: “James Murdoch should lose his BSkyB job after 

quitting as boss of his dad's scandal-hit British newspaper empire, MP demands.” Available at MailOnline 



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1185 

 

Chase Carey, News Corporation’s chief operating officer, said at a Deutsche Bank media conference in 

Palm Beach, Fla., that within the company “certainly there are a number of parties who feel— would push 

to looking at a way to spin the publishing business separate from the rest.” Murdoch insiders insisted that 

Rupert himself would not happily divest his beloved London newspaper from his media corporation, but 

there were growing pressures from members of Murdoch’s News Corp. Board of Directors to do so. 

Criticism of the Murdoch scandal continued to intensify. Chris Bryant, a Labor Party MP who had been paid 

£30,000 in damages by the Murdoch corporation in January to settle his NOTW phone-hacking claims, 

“told a Westminster Hall private members debate on media regulation on Tuesday that his ‘poor 

researcher’ had counted 486 lies told to parliament by News International, the police and other 

organisations about phone hacking and related investigations” (Deans, 2012, #2), speculating that the 

“phone-hacking scandal could turn out to be the biggest case of corporate corruption in the UK for more 

than 250 years” (#1). Bryant also noted that “Scotland Yard had been 'suborned' and effectively become a 

subsidiary of News International” (#4), highlighting my point about how the Murdoch scandals had led to 

a crisis of democracy in the UK. 

 

Indeed, testimony in the Leveson Inquiry during March 2012 continued to highlight the corruption 

of the British police, government, and media by the Murdoch media mafia. Jeff Edwards, head of the UK 

Crime Reporters’ Association, asserted that while working on the British tabloid, the Daily Mirror, there 

was “no culture of bribing public officials”; by contrast, he claimed that he was fired from Murdoch’s NOTW 

for refusing to bribe officials. In a Guardian summary of Edward’s background on the day of his testimony 

to the Leveson Inquiry, we read: 

Last month, Edwards told [BBC] Newsnight that while he was at the Mirror there was no 

culture of bribing public officials.  

However, he claimed that while he worked for the News of the World between 1980 and 

1985 he was removed from his post as crime correspondent because of his refusal to 

pay police officers. He alleged: 

Between 1980 and 1985 I was employed at the News of the World as 

their crime correspondent and I was removed from my post because of 

my complete and reluctance and refusal to pay police officers. I was 

told so and someone else was put into it who was prepared to take 

that action.  

There was always, I thought, at the News of the World a culture of 

underhandness [sic], or corrupt practice.   (O’Carroll, Halliday, & Baird, 

2012, #6–#9)  

                                                                                                                                                 
at http://www.dailymail.co.uk/news/article-2108198/James-Murdoch-quits-News-International-boss-

keeps-new-job-New-York.html#ixzz1oAjxuMWf 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2108198/James-Murdoch-quits-News-International-boss-keeps-new-job-New-York.html#ixzz1oAjxuMWf
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2108198/James-Murdoch-quits-News-International-boss-keeps-new-job-New-York.html#ixzz1oAjxuMWf


1186 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

Even Murdoch’s prestigious London Times was implicated in the scandal when it came out that a Times 

reporter had hacked into the e-mail account of an anonymous police blogger (“NightJack“) and when he 

was outed, Murdoch’s Times’ reporter attempted to cover over the incident when it became a legal issue 

(Leigh, 2012). Not only were Murdoch’s most prestigious UK newspapers like the Times getting implicated 

in the scandal, so too was the UK government. While initially, British Prime Minister David Cameron and 

his Conservative Party government had managed to slip out of the scandal despite the close relations 

between some of Cameron’s top advisors, and the resignation of top police officials who had been too cozy 

with the Murdoch empire as 2012 unfolded, the Murdoch media scandals began to relentlessly impicate 

Cameron and his Conservatives. One amusing story revealed that NOTW editor Rebekah Brooks, twice 

arrested in the Murdoch scandals, had requested the loan of a retired horse from the London Metropolitan 

Police in 2007, and during the two years she had the loaner, Prime Minister David Cameron, among 

others, had ridden the horse (Hope, 2012).  

While the episode might not involve criminal issues, after first dissembling, Cameron was forced 

to concede that he had indeed visited Brooks at her home and ridden the horse in question when Brooks 

was editor of Murdoch’s NOTW. The incident rather clearly points to the cozy relation between the 

Murdoch syndicate, the London police, and the Cameron government. Yet when Cameron came to the 

United States for meetings with President Obama during the second week in March 2012, the U.S. media 

failed to confront Cameron with his egregious connections with the Murdoch corporation and how he had 

brought in one of its major and heavily-indicted thugs, Andy Coulson, to run his political communications 

operation.28  

Urgency for government investigations into Murdoch media empire scandals intensified again in 

late March 2012 after revelations emerged through an investigation by The Australian Financial Review 

that a Murdoch company, NDS, which produced  

                                                 

28 In a disgraceful performance, NBC’s Brian Williams had a long interview with Cameron and failed to ask 

him any questions about his connections with the Murdoch scandals. In portions of the interview—

broadcast on NBC Nightly News on March 14 and an extended interview segment on Rock Center with 

Brian Williams later in the evening—the NBC anchor asked Cameron his opinions of Hollywood 

representations of British royalty and politicians, as well as his personal feelings about Margaret Thatcher, 

Cameron’s beloved inspiration, rather than probe the Prime Minister’s connections with some of the major 

British media/political scandals of the era, confirming again the collapse of the news standards of U.S. TV 

network news organizations. On March 27, PBS’ Frontline partially redeemed the honor of American 

television news broadcasting with an episode on “Murdoch’s Scandals” that for the first time systematically 

laid out the extent of the wrongdoing, corruption of journalism, and crimes of the Murdoch media empire 

for U.S. audiences. Video of the episode is available online at http://video.pbs.org/video/2204235161.  

Further, a segment on Jon Stewart’s Daily Show also nailed Cameron on his U.S. visit. Explaining how 

David Cameron used his son-in-law’s plane to call on Murdoch vacationing on his yacht, Stewart noted 

with incredulity, "In the States, we're not even allowed to give congress people T-shirts and hats, and our 

country's corrupt as shit!” (cited in Hyde, 2012). 

http://video.pbs.org/video/2204235161


International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1187 

 

. . . smart cards” that enabled customers to access cable television, had “employed a 

unit of ex-police officers—dubbed ‘Operational Security’—in the mid-1990s to pirate the 

smart cards of rival broadcasters Austar, Optus, and Foxtel in a bid to clear the way for 

News Corp to control Australia's lucrative pay-TV market. (Halliday, 2012, #3)  

The pirated cards were made readily available through a website of a hacker allegedly employed 

by NDS, and the availability of these cards to access its competitors’ pay-cable services without paying 

damaged these broadcasters and helped Murdoch dominate cable television in Australia (Chenoweth, 

2012). 

The previous day, BBC’s Panorama broadcast a show claiming that the same Murdoch company 

(NDS) cracked the code of a competing ONdigital provider of cable channels in the UK and made its source 

codes available for pirating—an action that undermined its rival.29 The Murdoch corporation vehemently 

denied both allegations, but the scandals elicited the possibility of further government investigation of 

Murdoch corporation rogue business practices that could lead to fines and jail for Murdoch henchmen and 

that certainly would involve more bad publicity and legal aggravations. 

 

In April 2012, Murdoch media scandals continued to multiply. On April 5, there were widespread 

reports that Murdoch’s Sky News admitted that its reporters had hacked into e-mails while pursuing news 

stories, marking the first time that Murdoch’s hacking scandal has spilled into television news.  This 

bombshell came only two days after Murdoch’s son, James, had resigned as the chairman of Sky’s parent 

company, British Sky Broadcasting (BSkyB), pointing to growing chaos in the Murdoch media empire and 

suggesting that James was further weakened in his position in the family media colossus (Lyall & Somaiya, 

2012). And news that lawyer, Mark Lewis, who has been at the forefront of efforts to expose the Murdoch 

media empire scandals, was travelling to New York to begin discussions about lawsuits in the United 

States widened the global ramifications of the scandal (Pilkington, 2012, March 28). 

 

But one of the most dramatic spectacles of the Leveson Inquiry so far took place on April 24, 

2012, with James Murdoch’s appearance, followed by two days of testimony by Rupert Murdoch.  Once 

again, James Murdoch blamed all of his associates for not informing him concerning the seriousness of the 

hacking scandals, and he denied again any knowledge or responsibility for the hacking and other scandals. 

But in the course of questions, e-mails were released that indicated that the office of the Cameron 

government culture minister and associates of the Minister Jeremy Hunt were sending e-mails to the 

Murdochs indicating support for the Murdochs’ full takeover of BSykB, which would give the family control 

over British cable television and the digital future. Before the day was over, Hunt relieved an assistant, 

Adam Smith, of his job; Smith had evidently been chosen as go-between for the Cameron government 

and Murdoch mafia and had sent fawning e-mails to the Murdoch corporation, assuring them that their 

takeover was getting Hunt’s and the Cameron government’s support. This scandal, still unfolding, could 

have serious implications for the survival of the Cameron government.  

 

                                                 
29 For more on the BBC Panorama program and the global nature of the mushrooming Murdoch cable code 

hacking scandal, see Pilkington (2012, March 28).  



1188 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

Rupert Murdoch’s two-day testimony at the Leveson Inquiry was the crowning event of the whole 

procedure. On Murdoch’s first day of testimony, he blustered on how he knew nothing of the hacking at 

NOTW, didn’t really have much to do with the paper, didn’t use his media and his political connections to 

promote his commercial interests, and didn’t really have much political influence at all—claims that were 

generally scoffed at by commentators.30 In another newsworthy story, Murdoch claimed that when he told 

British Labor Party leader Gordon Brown that he was switching his allegiance from Labor to the 

Conservative Party in the 2010 election, Brown told him; “Well, your company has declared war on my 

government, and we have no alternative but to make war on your company”—a claim that Gordon Brown 

immediately told the BBC was “wholly wrong” (Burns, 2012). 

During his second day of testimony on April 25, Murdoch conceded to Robert Jay, the lead 

government questioner for the Leveson Inquiry, that there was indeed a cover-up of the extent of the 

hacking scandal at his News Corp. and that he and James were among the victims. Patiently and quietly 

pushed by Jay to elaborate, Rupert revealed:  

I think from within the News of the World and—there were one or two very strong 

characters there, who I think had been there many, many, many years and were friends 

with the journalists. . . . the person I'm thinking of was a friend of the journalists, 

drinking pal, and was a clever lawyer, and forbade them to go and see the evidence—or 

there had been statements reporting that this person forbade people to go and report to 

Mrs Brooks or to James. (cited in Rayner, 2012, April 26)  

The “clever lawyer” was apparently Tom Crone, the former legal manager of NOTW, who 

immediately sent out a press release indicating that Murdoch’s allegations that a "lawyer" had "forebade" 

journalists on the paper to take evidence of wrongdoing to Rebekah Brooks or James Murdoch was a 

“shameful lie” (O’Carroll, 2012). Another of the “two strong characters” whom Murdoch suspected of 

leading the cover-up was apparently the editor of NOTW, Colin Myler, who Murdoch suggested in his 

Leveson testimony, was part of the cover-up of the hacking scandal. Curiously, Rupert Murdoch suggested 

the cover-up was carried out by precisely the two men in his own organization who had disputed James 

Murdoch’s claim that he had not been told about the extent of the phone hacking scandal at NOTW and 

who both insisted that they had explained the problem to James and had an e-mail to prove it (which 

James forgets seeing).31  Distancing himself from Myler when pushed by Jay, Murdoch said that his right-

hand man, Les Hinton, had hired Myler, as if the miscreant had been forced on the innocent Murdochs.32 

                                                 
30 For the first day of Murdoch’s Leveson Inquiry testimony, see Halliday and Plunkett (2012). 
31 These events suggest that a war is now raging between Myler and Crone on the one side and the 

Murdoch family mafia centered on Rupert, James, and their henchmen—a war that could be both 

entertaining and instructive, albeit destructive for those concerned. Earlier in the week, a story circulated 

about Myler claiming that he had commanded the NOTW staff to collect all the dirt they could on all British 

politicians, as if a Murdoch newspaper were J. Edgar Hoover (Pilkington & Rusche, 2012). 
32 Murdoch’s Day Two testimony was collected on the Guardian blog (Halliday & Plunkett, 2012) and 

generated a global firestorm of news stories.   



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1189 

 

Political bombshells exploded on May 1, 2012, when a British parliamentary committee to which 

Murdoch had previously testified released a report claiming that Murdoch was “not a fit person” to run a 

global media empire.33  The key paragraph reads: 

 

 

 

The report was arguably aimed in part at another British government investigation by Ofcom, the 

UK’s media regulatory board, as to whether News International was a “fit and proper proprietor” of its 

media assets. A negative report by Oxcom could lead to calls for the Murdoch family to lose their lucrative 

license in BSkyB, their subscription service offering television, movies, sports, news and broadband, and 

telephone services. Further, as Bowers and Rusche (2012),  suggest, the term “willful blindness,” used 

several times in the parliamentary report to describe both James and Rupert Murdoch’s behavior in the 

media scandals, “carries weight in US anti-corruption legislation,” reflecting language in the U.S. Foreign 

Corrupt Practices Act and suggesting that, from a corporate governance perspective, those accused of 

“willful blindness” have not fulfilled their fiduciary duties and can be disciplined or removed from office 

(#13).  

 In particular, the Parliamentary report accused James Murdoch of “a lack of curiousity [sic] . . . 

wilful ignorance even” of News of the World business practices that he was supposed to be in charge of. 

The report also accused Murdoch’s key henchmen Les Hinton, Colin Myler, and Tom Crone of misleading 

the parliamentary committee in their testimony to it, and charging that Hinton was “complicit” in a cover-

up of wrongdoing by the Murdoch corporation. The Parliamentary report story was immediately headlined 

on The New York Times, The Washington Post, the Los Angeles Times, Al-Jazeera, and other global 

websites and evoked global outrage at the Murdoch empire. There were increased calls in the United 

States for further investigations of Murdoch’s business practices in that country and for the FCC to 

investigate whether Murdoch was fit to broadcast in the United States. (see Pilikington & Rushe, 2012).  

As mentioned above, the U.S. Foreign Corrupt Practices Act dictates that if a U.S.-based corporation like 

the Murdoch media empire is located in the United States, it is liable for crimes committed in foreign 

countries like the UK. Thus, the report and renewed controversy concerning the Murdoch empire further 

                                                 
33 The Full Report by the House of Commons Culture, Media and Sport Committee, News International and 

Phone-hacking. Eleventh Report of Session 2010–2012. Volume 1 is available at 

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201012/cmselect/cmcumeds/903/903i.pdf 

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201012/cmselect/cmcumeds/903/903i.pdf


1190 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

imperiled Murdoch’s control over the media giant. As for who was fundamentally responsible for the 

scandal,  British MP Tom Watson, who was on the parliamentary committee issuing the report and for 

years had been leading the charge to get the British government to properly investigate the Murdoch 

media empire, asserted: 

Everybody in the world knows who is responsible for the wrong-doing at News 

Corporation. Rupert Murdoch. More than any individual alive, he is to blame, morally the 

deeds are his, he paid the piper and called the tune. It is his company, his culture, his 

people, his business, his failures, his crimes, the price of profits and his power. (cited in 

Deans & Plunkett, 2012, May 1,#40) 

 

As evidence it was panicking from the prospects of more testimony revealing the cozy 

relationships between the Conservative Party and the Murdoch corporation, the Cameron government 

requested that it receive advance access to Leveson written inquiry evidence in the days to come 

(O’Carroll, 2012, May 4a).34 In the coming week (as of this writing), Andy Coulson and Rebekah Brooks 

have been summoned to testify at the Leveson Inquiry, followed by testimony of major political leaders 

such as David Cameron, Tony Blair, and Gordon Brown, promising that the Murdoch media scandal 

spectacle would continue for the foreseeable future. 

 

While the Leveson Inquiry continues to hold hearings and generate stories concerning 

malpractices and worse of the Murdoch media empire, I would like to draw some preliminary conclusions 

concerning the Murdoch media scandals, journalistic practices and ethics, and the crisis of democracy.  

 

 

Preliminary Conclusions and Concluding Comments 

 

Sir, your newspapers for two decades have engaged in the degradation of the proper 

feelings of our people. What is vile they offer to gloating eyes, what is vindictive they 

applaud. You have done more harm to this country than any of its external enemies. 

(Shawcross, 1990, p. 58) 35 

 

By November 2011, the number of hacking victims in the Murdoch media empire scandal had 

been expanded to over 5,800, of which 638 had been contacted by the police (O’Carroll, 2011). These 

numbers suggest that Scotland Yard's phone-hacking investigation, Operation Weeting, running since 

January 2011 and staffed by 45 full-time detectives, is only at a beginning stage and will be active for 

months, perhaps years to come. In addition to Operation Weeting, British police are carrying out 

                                                 
34 The same day it was announced that Cameron and other major figures in his coalition would receive 

advance access to Leveson inquiry witness statements (O’Carroll, May 4b) 
35 When asked to comment on Rupert Murdoch and journalism in 1991, Sir James Darling, who had been 

Murdoch’s headmaster at Geelong Grammar in Australia and helped get him into Oxford, quoted from 

Lucinda Brayford, the 1946 novel by Martin Boyd, to express his negative sentiments toward his former 

pupil  providing an apt commentary on Murdoch’s newspapers and their baleful effects. 



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1191 

 

Operation Elveden to investigate illicit payments to police officers and Operation Tuleta to investigate 

allegations of computer hacking, both of which have begun arresting suspects as I noted previously. U.S. 

Justice Department investigations are also ongoing into whether the Murdoch corporation has violated the 

Foreign Corrupt Practices Act, which would include the Murdoch corporation’s crimes in the UK. These 

investigations are accompanied by the Levenson Inquiry that has been holding hearings on unethical 

behavior by the Murdoch media empire and other members of the UK press and produced a wealth of 

information on the malfeasance of the Murdoch and other British journalistic corporations.  

 

Although official investigations of the Murdoch media scandal and ethical journalistic violations by 

the British press are continuing to unfold at the time that I am concluding this study in early May 2012, it 

is still possible to draw preliminary conclusions concerning crises in democracy, journalism, and the 

Murdoch empire, as well as the legacy being shaped by the Murdoch media scandals. To begin, the extent 

of hacking of public and private citizens by the Murdoch media is truly shocking, as is its bribing police and 

other authorities for stories, and its slandering and spreading libelous falsehoods about individuals. 

Clearly, the Murdoch media empire is one of the most unethical media corporations in history, and its 

astounding violations of journalistic ethics and the law are currently under multiple investigations. Yet the 

failure in the UK of the Press Complaints Commission (PCC), which is supposed to regulate the media and 

respond to complaints by citizens of mistreatment by the media, suggests that stricter regulatory 

legislation is necessary in the UK and in other countries where the Murdoch media have been running 

amok to provide regulatory bodies and laws to safeguard the public from media abuse.  

 

Further, the vulgarization and tabloidization of the media is among Murdoch’s most noxious 

legacies. This sentiment is expressed in the passage from the 1946 novel Lucinda Brayford quoted by 

Murdoch’s school tutor to express his sentiments about Murdoch as a journalist and cited as the epigram 

for this section. From his beginnings as a newspaper publisher in Australia in the 1950s through his 

acquiring of media properties in the UK, the United States and throughout the world—newspapers, 

broadcasting, and new media— Murdoch has engaged in sensationalist tabloid journalism of the lowest 

common denominator, subverting established journalistic standards, ethics, and traditions. Of course, the 

Murdoch media empire assault on journalistic news-gathering standards now has Murdoch and his family 

and minions involved in serious criminal investigations, so the courts, governments, and future publics will 

ultimately provide the most serious critique of Murdoch’s journalistic practices over the past decades. 

 

In addition, and perhaps most worrisome, is the excessive political power accrued by the 

Murdoch media empire, which has intensified crises of democracy in the UK, the United States and other 

areas of the world where the Murdoch media have unduly influenced politics. Earlier in this article, it is 

noted that a robust democracy requires separation of powers between arenas of government and the 

media. While excessive state control of media in many countries has made democracy impossible or has 

severely undermined it, in the United States, as I have argued since the 1980s, corporate media have 

been biased in favor of conservative political parties like the Republicans and have advanced their 

corporate interests, thus undermining U.S. democracy.36 In the UK, by contrast, British democracy has 

                                                 
36   See Kellner (1990, 2005).  



1192 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

been subverted by the vast power that the Murdoch corporation had amassed and used its influence to 

shape British public opinion and state policy, as this study has argued. 

 

During Rupert Murdoch’s testimony to the Leveson Commission in April 2012, demonstrators 

outside of the proceedings wielded giant puppets of Murdoch as Puppet Master, dangling Tony Blair and 

David Cameron on his strings. Yet it appears that Murdoch’s days as the most powerful media mogul in 

the UK are over as his media empire faces accelerating lawsuits and criminal investigations, government 

inquiries, and media investigative reporting that have been for months undermining his credibility and 

reputation. Already Murdoch’s media empire has paid out millions in lawsuits by hacking victims and faces 

scores of further lawsuits. A British government communication board, Ofcom, is “stepping up” its 

investigation whether Murdoch’s news corporation is “fit and proper” to keep its broadcasting license, 

which could lead to revoking of the Murdoch empire’s lucrative broadcasting licenses (Halliday, 2012).  

These investigations could have especially serious consequences for the Murdochs in the U.S. where there 

are investigations by the FBI, Justice Department and Senate into the Murdoch media scandals which are 

prosecutable in the United States under the Foreign Corrupt Practices act since Murdoch’s News 

International is headquartered in the U.S. Indeed, after Rupert Murdoch’s Leveson inquiry appearance, 

The Guardian reported that U.S. News Corporation stockholders are concerned over the ever-proliferating 

Murdoch corporation scandals and the possibilities that U.S. investigations could uncover similar scandals 

in the United States.37 Further, on May 1, it was revealed that  Senator Jay Rockefeller (D-W.V.) has 

written to Lord Justice Leveson to inquire whether it has uncovered evidence that News Corporation has 

broken American laws. 

 

Yet, the possibility of a Murdoch dynasty seems ever more unlikely. Rupert watchers like Michael 

Wolff note that for years, Murdoch has been obsessed with perpetuating a family dynasty and passing 

down his media empire to his family, (Wolff, 2010, pp. 1ff, 351ff), which has created many family tensions 

and conflicts. But with James Murdoch having been expelled from the chairmanships of News International 

and Britain’s leading satellite television network BSkyB, and with the board having oversight of London’s 

two prestigious papers, The Times and Sunday Times, the apparently heir apparent is heir no more. 

Murdoch’s children, Lachlan and Elisabeth, who have had major media responsibilities in the past, have 

been sidelined, but most crucially, the Murdoch family name—once signifying wealth, power, and immense 

success—has become toxic, and as the criminal proceedings unfold, the family could be expelled from its 

empire.38 

                                                 
37 See Rushe and Treanor (2012). Michael Moore predicts that such government and criminal 

investigations will unfold in the United States (see Child, 2012). 

38 During the annual U.S. Press Club roasting of political and media celebrities on April 30, 2012, 

broadcast live on CNN, host Jimmy Kimmel’s roasting of Murdoch and Fox News was especially pungent, 

showing how a family name associated with great political and media family and feared for its possibilities 

of retaliation is now the butt of celebrity roasts and late night comic jokes, as well as riveting British 

government hearings and criminal proceedings. Similarly, in the UK, the media roasted the Murdochs after 

their Leveson Inquiry testimony, with Peter Preston (2012) concluding:  



International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1193 

 

 

In conclusion, the Murdoch media empire scandals provide a singular example of how excessive 

control of media across the spectrum of press, broadcasting, and new media have given the Murdoch 

empire overwhelming political power and the ability to corrupt journalism, police, and governments, as 

well as intensify crises of democracy. The Murdoch scandals show the danger of allowing media 

corporations to develop giant conglomerates and to amass tremendous power that can easily be abused. 

During the past decades in the U.S., the UK, and globally, there have been tendencies toward allowing 

media corporations to buy competitors and develop mergers, producing gigantic media conglomerates in a 

deregulatory political environment.39 The Murdoch scandals show the dangers to democracy in allowing 

powerful media conglomerates to emerge and to use their power without regulatory constraint to promote 

their own corporate interests and the interests and ideology of the political party which shares their 

corporate agenda, thus producing a crisis of democracy. 

 

The current investigations into the scandals of the Murdoch media empire may well curtail the 

power of its corporations in specific countries and even globally, and the future of democracy in the UK 

and other sites of Murdoch power may be decided in the current investigations of Murdoch media scandals 

now ongoing. Hence, the ultimate resolution of the crimes and journalistic wrongdoing of the Murdoch 

media empire will have momentous consequences for the future of media and democracy in our time. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                 
Some absolutely lousy things happened at the News of the World, and inside News 

International, during the last 10 years (at least). Management, perhaps because the 

ageing boss over the water couldn't cope any longer, was murky, going on vestigial. 

Trusted servants betrayed that trust. A re-energised Yard is finally on that case. The 

power of Rupert—real or alleged—is broken. He's a blot and a chump. His prospects of 

handing over to his kids are gone. Full BSkyB ownership is beyond News Corp.’s grasp 

now. The back door to Downing Street is closed forever. (#9) 

 

39 In the UK, there are already conclusions that the Murdoch media scandals show that strict regulation of 

media owenership and practice is needed (Enders & Goodall, 2012). 

 



1194 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

References 
 

 
Andrews, S. (2012, February). Untangling Rebekah Brooks. Vanity Fair, 102‒107, 141‒145.   

 

Amann, J. M., & Breuer, T. (2007). Fair and balanced my ass! An unbridled look at the bizarre reality of 

Fox News. New York: Nation Books.  

 

Bagdikian, B. (1990). The media monopoly (3rd ed.). Boston: Beacon Press. 

 

Becker, J., & Somaiya, R. (2011, August 2). Latest arrest highlights a tabloid’s cash payments.  The New 

York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/europe/03hacking.html?_r=1&pagewanted=print  

 

Becker, J., & Van Natta, D. (2011, July 21). Ex-executives dispute testimony of Murdoch son. The New 

York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2011/07/22/world/europe/22murdoch.html?_r=1&pagewanted=print   

 

Bernstein, C. (2011, July 11). Murdoch’s Watergate? Newsweek. Retrieved from 

http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html 

 

Boffey, D. (2011, November 5). Murdoch gave loyal lieutenant Rebekah Brooks £1.7m pay-off, car and 

office. News International chairman may face questions in Commons over generous severance 

deal despite phone-hacking scandal. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks  

 

Bowers, S., & Rusche, D. (2012, May 1). Phone-hacking report: What is 'wilful blindness'? MPs make 

pointed allegation with accusation of 'wilful blindness,’ a term that carries weight in U.S. anti-

corruption legislation. The Guardian. Retrieved from 
http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/01/phone-hacking-report-wilful-

blindness?intcmp=239 

 

Burns, J. (2012, April 25). Rupert Murdoch testifying in London on Wednesday before a panel investigation 

charges of newspaper wrongdoing.  The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2012/04/26/world/europe/rupert-murdoch-testimony-leveson-

inquiry.html?pagewanted=all  

 

Chenoweth, N. (2001). Virtual Murdoch. Reality Wars on the information Highway. London: Secker & 

Warburg. 

 

Chenoweth, N. (2012, March 28). Pay TV piracy hits News, The Australian Financial Review. Retrieved 

from 

http://afr.com/p/business/marketing_media/murdoch_inside_job_sZrtO3tNzsy2TD1Z3TpNvJ  

 

Child, B. (2012, April 23). Michael Moore predicts phone-hacking scandal will spread to Fox News. 

Documentary film-maker has 'gut feeling' investigations will reveal phone hacking at Murdoch 

http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/europe/03hacking.html?_r=1&pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2011/07/22/world/europe/22murdoch.html?_r=1&pagewanted=print
http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html
http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks
http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/01/phone-hacking-report-wilful-blindness?intcmp=239
http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/01/phone-hacking-report-wilful-blindness?intcmp=239
http://www.nytimes.com/2012/04/26/world/europe/rupert-murdoch-testimony-leveson-inquiry.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2012/04/26/world/europe/rupert-murdoch-testimony-leveson-inquiry.html?pagewanted=all
http://afr.com/p/business/marketing_media/murdoch_inside_job_sZrtO3tNzsy2TD1Z3TpNvJ


International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1195 

 

subsidiary Fox News. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/film/2012/apr/23/michael-moore-phone-hacking-fox-news 

 

Chippindale, P., & Horrie, C. (1999). Stick it up your punter! The uncut story of the Sun newspaper (2nd 

ed.). London: Simon & Schuster.  

 

Chozick, A. (2012, March 4). News Corp. staving off a scandal. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2012/03/05/business/media/a-disconnect-from-news-corps-

scandal.html?pagewanted=all   

 

Davies, N. (2012, January 29). Mysteries of Data Pool 3 give Rupert Murdoch a whole new headache. The 

arrest of four Sun journalists threatens to open a fresh phase of the scandal surrounding News 

International. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/29/data-pool-3-sun-arrests-murdoch  

 

Davies, N., & Hill, A. (2011, July 4). Missing Milly Dowler's voicemail was hacked by News of the World. 

The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-

hacked-news-of-world  

 

Deans, J. (2012, February 28). Bryant: phone hacking may be worst corporate corruption case for 250 

years. Chris Bryant tells MPs Scotland Yard had been suborned and effectively become a 

subsidiary of News International. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/28/chris-bryant-phone-hacking 

 

Deans, J., & Plunkett, J. (2012, May 1). Phone hacking: Select committee report unveiled. The Guardian. 

Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/blog/2012/may/01/select-committee-report-

james-rupert-murdoch  

 

Editorial. (2012, April 27). Leveson inquiry: When the probe becomes the excuse. The trail of destruction 

which the Murdochs have wrought in court this week is getting closer to Downing Street.The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/27/leveson-

inquiry-murdochs-downing-street  

 

Eight people held over payments inquiry. (2012, February 11). BBC. Retrieved from 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-16996275    

Enders, C., & Goodall, C. (2012, April 30).  News Corp case shows a cap on media ownership is the way 

forward. The lessons from the Leveson inquiry are clear: The hold on our media of proprietors 

like Murdoch must be restricted. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/30/cap-media-ownership-lessons-leveson  

Habermas, J. (1975). Legitimation crisis. Boston: Beacon Press. 

 

Halliday, J. (2012, March 28). Australian minister wants News Corp. hacking claims investigated. 

Communications minister wants police to look into accusations News Corp software firm NDS 

http://www.guardian.co.uk/film/2012/apr/23/michael-moore-phone-hacking-fox-news
http://www.nytimes.com/2012/03/05/business/media/a-disconnect-from-news-corps-scandal.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2012/03/05/business/media/a-disconnect-from-news-corps-scandal.html?pagewanted=all
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/29/data-pool-3-sun-arrests-murdoch
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world
http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/28/chris-bryant-phone-hacking
http://www.guardian.co.uk/media/blog/2012/may/01/select-committee-report-james-rupert-murdoch
http://www.guardian.co.uk/media/blog/2012/may/01/select-committee-report-james-rupert-murdoch
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/27/leveson-inquiry-murdochs-downing-street
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/27/leveson-inquiry-murdochs-downing-street
http://www.bbc.co.uk/news/uk-16996275
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/30/cap-media-ownership-lessons-leveson


1196 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

engaged in 'dirty tricks.'” The Guardian, March 28. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/28/australian-minister-news-corp  

Halliday, J, (2012, April 26). Ofcom studies phone-hacking evidence in BSkyB 'fit and proper' probe. Media 

watchdog steps up its investigation into News Corp's stake and requests court documents. The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/ofcom-phone-hacking-

bskyb?newsfeed=true  

Halliday, J., & Plunkett, J. (2012, April 25). Leveson inquiry: Rupert Murdoch appears, day one The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-live-

blog  

 

Halliday, J., & Plunkett, J. (2012, April 26). Leveson inquiry: Rupert Murdoch appears, day two. The 

Guardian. Retrieved from: http://www.guardian.co.uk/media/blog/2012/apr/26/rupert-murdoch-

live-blog 

 

Hill, A. (2011, September 6). Phone hacking: James Murdoch faces second grilling by MPs. The Guardian. 

Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/06/phone-hacking-james-murdoch-

parliament  

 

Hope, C. (2012, March 7). Horsegate: Deal to lend Raisa discussed at lunch between Lord Blair and 

Rebekah Brooks. A deal to lend a retired police horse to former tabloid editor Rebekah Brooks 

was agreed over lunch with the head of the Scotland Yard, it has been claimed. The Telegraph. 

Retrieved from http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/9128660/Horsegate-

Deal-to-lend-Raisa-discussed-at-lunch-between-Lord-Blair-and-Rebekah-Brooks.html  

 

Hopkins, H. L. (2012). Nobody likes a rotten apple, but someone picks them. In R. L. Keeble & J. Mair 

(Eds.), The Phone Hacking Scandal. Journalism on Trial, (pp. 9–15). Suffolk, UK: Abramis 

academic publishing. 

Hyde, M. (2012, April 27). Lord O'Donnell is expected to state his views when he appears in front of the 

inquiry himself. Rupert Murdoch may be a monster but David Cameron and co are far worse. The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/27/rupert-

murdoch-monster-david-cameron-worse  

Keeble, R. L., & Mair, J. (Eds.). (2012). The phone hacking scandal. Journalism on Trial, Suffolk, UK: 

Abramis academic publishing. 

 

Kellner, D. (1990). Television and the crisis of democracy. Boulder, CO: Westview Press. 

 

Kellner, D. (2003). Media spectacle. London and New York: Routledge. 

 

Kellner, D. (2005). Media spectacle and the crisis of democracy. Boulder, CO: Paradigm Press.  

 

Kellner, D. (in press). Media spectacle and insurrection, 2011: From the Arab uprisings to occupy 

everywhere! London and New York: Continuum/Bloomsbury. 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/28/australian-minister-news-corp
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/ofcom-phone-hacking-bskyb?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/ofcom-phone-hacking-bskyb?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-live-blog
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-live-blog
http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/06/phone-hacking-james-murdoch-parliament
http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/06/phone-hacking-james-murdoch-parliament
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/9128660/Horsegate-Deal-to-lend-Raisa-discussed-at-lunch-between-Lord-Blair-and-Rebekah-Brooks.html
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/9128660/Horsegate-Deal-to-lend-Raisa-discussed-at-lunch-between-Lord-Blair-and-Rebekah-Brooks.html
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/27/rupert-murdoch-monster-david-cameron-worse
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/27/rupert-murdoch-monster-david-cameron-worse


International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1197 

 

 

Kiernan, T. (1986). Citizen Murdoch. New York: Dodd, Mead. 

 

Laville, S. (2012, March 20). Met's PR chief Dick Fedorcio resigns after force begins disciplinary action. 

IPCC inquiry found Dick Fedorcio should face gross misconduct charge for awarding contract to 

former NoW executive Neil Wallis. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/uk/2012/mar/29/dick-fedorcio-resigns-metropolitan-

police?intcmp=239  

 

Leigh, D. (2011, December 11). Leveson launches spin-off inquiry into hacking of Milly Dowler's voicemail. 

Judge signals that fresh statements will be taken from police about latest developments. The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2011/dec/12/leveson-inquiry-milly-

dowler-voicemail?newsfeed=true  

 

Leigh, D. (2012, January 17). Times reporter hacked into police blogger's email account. Newspaper 

article revealing identity of anonymous blogger Nightjack was based on material obtained from 

Hotmail account. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/17/times-reporter-hacked-nightjack-email  

 

Lyall, S. (2011, August 17). Letter counters hacking avowals from News Corp. The New York Times. 

Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?partner=rss&emc=rss&page

wanted=print  

 

Lyall, S. (2012, February 27). A fresh blot on Murdoch’s Sun. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2012/02/28/world/europe/murdoch-hacking-inquiry-expands-to-uk-

officials.html?pagewanted=all  

 

Lyall, S., Somaiya, R., & Cowell, A. (2011, August 16). Top tabloid editors endorsed hacking, letter says. 

The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?_r=1    

 

Lyall, S., & Somaiya, R. (2012, April 4, 2012). .British broadcaster with Murdoch link admits to hacking. 

The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2012/04/06/world/europe/murdochs-sky-news-channel-discloses-

email-hacking.html?pagewanted=all 

 

O’Carroll, L. (2011, November 9). Phone hacking: Police have told fewer than one in eight potential 

victims. Some 638 of 5,800 possible victims have been contacted by Met, highlighting how far 

the investigation has still to run. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/09/phone-hacking-police-potential-victims  

 

O’Carroll, L. (2012, March 13). News of the World reporter wrote police story in Scotland Yard office. Dick 

Fedorcio reveals at Leveson inquiry that former NoW crime editor Lucy Panton used his e-mail to 

file story about Ali Dizaei. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/13/news-of-world-scotland-yard-office  

 

http://www.guardian.co.uk/uk/2012/mar/29/dick-fedorcio-resigns-metropolitan-police?intcmp=239
http://www.guardian.co.uk/uk/2012/mar/29/dick-fedorcio-resigns-metropolitan-police?intcmp=239
http://www.guardian.co.uk/media/2011/dec/12/leveson-inquiry-milly-dowler-voicemail?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2011/dec/12/leveson-inquiry-milly-dowler-voicemail?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/17/times-reporter-hacked-nightjack-email
http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?partner=rss&emc=rss&pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?partner=rss&emc=rss&pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2012/02/28/world/europe/murdoch-hacking-inquiry-expands-to-uk-officials.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2012/02/28/world/europe/murdoch-hacking-inquiry-expands-to-uk-officials.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?_r=1
http://www.nytimes.com/2012/04/06/world/europe/murdochs-sky-news-channel-discloses-email-hacking.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2012/04/06/world/europe/murdochs-sky-news-channel-discloses-email-hacking.html?pagewanted=all
http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/09/phone-hacking-police-potential-victims
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/13/news-of-world-scotland-yard-office


1198 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

O’Carroll, L. (2012, April 26). Rupert Murdoch told a 'shameful lie' to Leveson, claims ex-NoW legal 

manager. Tom Crone denies he was responsible for phone-hacking cover-up and did not stop 

journalists telling bosses. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/rupert-murdoch-shameful-lie-

leveson?newsfeed=true  

 

O’Carroll, L. ( 2012, May 4a). Government applies for advance access to Leveson written inquiry evidence. 

Move could give David Cameron and other ministers chance to read statements from Andy 

Coulson and Rebekah Brooks. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/04/leveson-inquiry-rebekahwade  

 

O’Carroll, L. (2012, May 4b). David Cameron wins advance access to Leveson inquiry witness statements. 

Prime minister, Nick Clegg, Jeremy Hunt and four ministers will give evidence in person after 

being given core participant status. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/04/david-cameron-leveson-inquiry-wins  
 

O’Carroll, L., & Baird, D. (2012, March 14). Leveson inquiry: Dick Fedorcio, Sara Cheesley appear. The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/13/leveson-inquiry-dick-

fedorcio-sara-cheesley-live  

 

O’Carroll, L., Halliday, J., & Baird, D. (2012, March 15). Leveson inquiry: Jeff Edwards, Sandra Laville, Jon 

Ungoed-Thomas appear. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/14/leveson-inquiry-jeff-edwards-sandra-laville-live  

 

O'Connor, J. (1973). The fiscal crisis of the state. New York: St. Martin's. 

 

Pilkington, E. (2012, March 6). Alan Rusbridger wins journalism award in U.S. Guardian's editor is first 

non-American journalist to be given Goldsmith career award for excellence in journalism in 

Cambridge, Massachusetts. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/07/alan-rusbridger-journalism-

award?newsfeed=true  

 

Pilkington, E. (2012, March 28). News Corp. faces new rash of hacking allegations on a global scale. 

Murdoch's media empire denies fresh wave of claims that his firms undermined rivals through 

code cracking and piracy. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/28/news-corporation-nds-panorama-frontline  

 

Pilkington, E., & Rushe, D. (2012, April 23). NY Daily News editor Colin Myler under scrutiny over NoW 

allegations. Allegations made that Myler, when News of the World editor, told reporters to dig for 

dirt on MPs investigating phone hacking. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/23/colin-myler-news-of-the-world-scrutiny 

 

Pilikington, E., & Rushe, D.  (2012, May 1). Rupert Murdoch's Fox broadcast licences targeted by U.S. 

ethics group. FCC called on to revoke licences in wake of British parliamentary report as phone 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/rupert-murdoch-shameful-lie-leveson?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/rupert-murdoch-shameful-lie-leveson?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/04/leveson-inquiry-rebekahwade
http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/04/david-cameron-leveson-inquiry-wins
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/13/leveson-inquiry-dick-fedorcio-sara-cheesley-live
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/13/leveson-inquiry-dick-fedorcio-sara-cheesley-live
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/14/leveson-inquiry-jeff-edwards-sandra-laville-live
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/07/alan-rusbridger-journalism-award?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/07/alan-rusbridger-journalism-award?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/28/news-corporation-nds-panorama-frontline
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/23/colin-myler-news-of-the-world-scrutiny


International Journal of Communication 6 (2012)  The Murdoch Media Empire  1199 

 

hacking scandal widens abroad. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/01/rupert-murdoch-fox-licences-us?newsfeed=true  

 

Preston, P. (2012, April 28). As Rupert Murdoch leaves the stage, trouble waits in the wings. Murdoch's 

appearance before Leveson was merely a sideshow—The real problem is now what the lord 

justice is  

 

Putnam, D. (2012, April 28). News Corporation has sought to undermine elected governments. Rupert 

Murdoch is a man driven not so much by market forces as a deep desire to optimise his empire's 

power and influence. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/28/news-corporation-

governments?newsfeed=true  

 

Rayner, G. (2012, April 26).  Rupert Murdoch: There was a cover-up at the News of the World. Rupert 

Murdoch has admitted that a clever lawyer at the News of the World was involved in a cover-up 

over phone hacking. The Telegraph.  Retrieved from  

             http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/9228382/Rupert-Murdoch-There-was-

a-cover-up-at-the-News-of-the-World.html 

 

Rolle, D. (2012, May 4). The economics of free speech. Retrieved from HuffPost   

http://www.huffingtonpost.co.uk/daniel-rolle/the-economics-of-free-spe_b_1127132.html 

 

Rushe, D., & Treanor, J. (2012, April 26). News Corp. shareholders ‘troubled’ by Murdochs' Leveson 

testimony.U.S. shareholders worry testimony raises new questions and poses threats to other 

areas of company's media empire. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/news-corp-shareholders-murdoch-

leveson?newsfeed=true  

 

Sabbagh, D. (2011, August 23). Andy Coulson's payout: A problem for the Tories? News International's 

severance payments to the former communications director raises several questions. The 

Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-coulson-

payments-news-international  

 

Sabbagh, D. (2012, February 26). Nick Davies wins Paul Foot award for hacking exposé. Guardian 

reporter praised for long investigation into tabloid phone hacking, The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/28/nick-davies-hacking-investigation-award  

 

Sabbagh, D., & Hill, A. (2011, January 19). How News Group hid the phone-hacking scandal. Judge 

criticises Murdoch empire as it agrees aggravated damages for 37 victims of News of the World. 

The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/19/news-group-

phone-hacking-scandal  

Sabbagh, D., & O’Carroll, L. (2012, February 13). Rupert Murdoch hit by feud over Sun arrests. Trevor 

Kavanagh, associate editor and former political editor, gives voice to the anger emanating from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/01/rupert-murdoch-fox-licences-us?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/28/news-corporation-governments?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/28/news-corporation-governments?newsfeed=true
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/9228382/Rupert-Murdoch-There-was-a-cover-up-at-the-News-of-the-World.html
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/9228382/Rupert-Murdoch-There-was-a-cover-up-at-the-News-of-the-World.html
http://www.huffingtonpost.co.uk/daniel-rolle/the-economics-of-free-spe_b_1127132.html
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/news-corp-shareholders-murdoch-leveson?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/26/news-corp-shareholders-murdoch-leveson?newsfeed=true
http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-coulson-payments-news-international
http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-coulson-payments-news-international
http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/28/nick-davies-hacking-investigation-award
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/19/news-group-phone-hacking-scandal
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/19/news-group-phone-hacking-scandal


1200 Douglas Kellner International Journal of Communication 6 (2012) 

 

the Sun's newsroom. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/13/rupert-murdoch-sun-trevor-kavanagh  

Schiller, H. (1990). Culture, Inc. New York: Oxford University Press. 

Shawcross, W. (1992). Murdoch. New York: Simon and Schuster. 

 

Stelter, B. (2012, March 30). Current TV dismisses Keith Olbermann. The New York Times.  Retrieved 

from http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2012/03/30/current-tv-dismisses-keith-olbermann  

 

Travis, A. (2012, March 16). Murdoch did meet Thatcher before Times takeover, memo reveals. The media 

mogul requested a meeting at Chequers to personally lobby the PM, and explicitly briefed her on 

his bid—something long denied by both sides. The Guardian. Retrieved from 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/17/rupert-murdoch-margaret-thatcher  

 

White, J., Seamark, M., & Cooper, R. (2012, March 1). James Murdoch should lose his BSkyB job after 

quitting as boss of his dad's scandal-hit British newspaper empire, MP demands. MailOnline. 

Retrieved from http://www.dailymail.co.uk/news/article-2108198/James-Murdoch-quits-News-

International-boss-keeps-new-job-New-York.html#ixzz1oAjxuMWf  

 

Wolff, M. (2010). The man who owns the news. Inside the secret world of Rupert Murdoch New York: 

Broadway Books. 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/13/rupert-murdoch-sun-trevor-kavanagh
http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2012/03/30/current-tv-dismisses-keith-olbermann
http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/17/rupert-murdoch-margaret-thatcher
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2108198/James-Murdoch-quits-News-International-boss-keeps-new-job-New-York.html#ixzz1oAjxuMWf
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2108198/James-Murdoch-quits-News-International-boss-keeps-new-job-New-York.html#ixzz1oAjxuMWf

