
International Journal of Communication 15(2021), 1393–1413 1932–8036/20210005 

Copyright © 2021 (Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets). Licensed under the Creative Commons 
Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Newspaper Advertising in a Nontransparent Media Market: 

The Case of Iraqi Kurdistan (2014–2018) 
 

JIYAN FARIS 
PIETER MAESEELE 

University of Antwerp, Belgium 
 

KEVIN SMETS 
Vrije Universiteit Brussel (VUB), Belgium 

 
This article focuses on a particular aspect of media capture theory: advertising as a means 
of financing media outlets in a transitional democracy such as Iraqi Kurdistan. Its aim is 
to investigate the extent to which various social actors attempt to capture news media by 
choosing to provide financial support to some and withhold it from others through their 
allocation of advertisements and announcements. We report on the findings of a 
quantitative content analysis of the ads published in six major weekly and daily 
newspapers in the five-year period from 2014 through 2018 (N = 11,112). These findings 
provide information on the linkages between media organizations and powerful social 
actors within a nontransparent media environment, and shed new light on the nature and 
profile of both “partisan” and “independent” media outlets. We conclude by discussing the 
implications of these results with regard to the state of media capture in Iraqi Kurdistan. 
 
Keywords: Iraqi Kurdistan, transitional democracy, newspaper advertising, media capture, 
partisan media, independent media 
 
 
After the first Gulf War, the autonomous Kurdistan Region of Iraq came into existence in 1991. Up 

until 2003, the region was controlled by two political parties, the Kurdistan Democratic Party (KDP) and 
Patriotic Union Kurdistan (PUK), which established their own media outlets to advance their political agenda 
(Hussein, 2018). The fall of Saddam Hussein’s regime in 2003 set in motion a process of democratization: 
Both the political and media landscapes drastically changed, as many new political parties were founded 
and numerous media outlets were started. Iraqi Kurdistan became a transitional democracy (see also 
Hussein, 2018; MacQueen, 2015), characterized by the emergence of new institutions and a volatile political 
reality, where various sections of the elite, political parties, and other powerful social actors actively 
rethought their positions within the power structure (Mancini, 2012; Voltmer, 2013; Zielonka, 2015). 

 

 
Jiyan Faris: jiyan.faris@uantwerpen.be 
Pieter Maeseele: pieter.maeseele@uantwerpen.be 
Kevin Smets: Kevin.smets@vub.ac.be 
Date submitted: 2020-05-14 



1394  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

Since 2014, the region has been suffering an economic crisis because of cuts in the transfers from 
the Iraqi central government and the budgetary implications of the long-term efforts of the Kurdish 
Peshmerga forces fighting Islamic State in Iraq and Syria. The crisis has resulted in a dramatic deterioration 
of the media market, which primarily has affected independent media outlets: Hundreds of publications are 
believed to have closed because of financial difficulties, including the independent newspapers Hawlati and 
Awene. Their managers have been quoted as saying that they are failing to generate adequate ad revenue 
as most government and corporate advertising goes to media owned by political parties (Hardi, 2018; 
Hussein, 2018; Latif, 2015). 

 
In the context of a weak economy, an unstable political system, and underdeveloped advertising 

revenues, some form of media capture can thrive. Media capture refers to the ways in which governments 
and dominant political parties build networks with other powerful social actors with the aim of controlling 
media, for instance, through advertising, the colonization of state resources, or clientelism (Bajomi-Lazar, 
2012; Frisch, Gagon, & Agur, 2017; Yanatma, 2016). However, little is known about how this political and 
economic environment might impact Iraqi Kurdistan’s media system. 

 
The aim of the research is to investigate the extent to which various social actors attempt to 

capture news media by choosing to provide financial support to some and withhold it from others through 
their allocation of advertisements and announcements. It reports on the findings of a quantitative content 
analysis of the ads published in six major weekly and daily newspapers in the five-year period from 2014 
through 2018 (N = 11,112). These findings provide information on the linkages between media 
organizations and powerful social actors such as state entities, private companies, political parties, and 
nongovernmental organizations (NGOs) within a nontransparent media environment, and shed new light 
on the nature and profile of both “partisan” and “independent” media outlets. That way, this research 
makes an important empirical contribution given that media organizations in Iraqi Kurdistan do not make 
any public announcements about their advertising revenues, and the government does not publish any 
data related to government advertising. This lack of economic transparency on the part of the government 
is generally linked to autocratic regimes and bad governance because it facilitates rent seeking and 
enlarges the authorities’ room to maneuver (Hollyer, Peter, & James, 2019). At the same time, Iraqi 
Kurdistan is often regarded as a model for democratic pluralism in the Middle East region for successfully 
integrating democratic characteristics, such as political pluralism, free elections, a vibrant civil society, 
and a diverse media landscape (see also Hama et al., 2018; Hassan, 2015; Mohammad, 2020). A study 
on advertising as a means of financing media outlets in a transitional democracy such as Iraqi Kurdistan 
is therefore much needed. 

 
In the following section, we address the history of media in Iraqi Kurdistan within the context of 

the changing political and economic conditions of the past decades. Subsequently, we explain the concept 
of media capture and introduce three potential scenarios on how media can be controlled through advertising 
within the context of transitional democracies. The Method section presents the research aims, the data 
collection process, and the method of analysis. In the following section, the findings are discussed by social 
actor. We conclude by discussing the implications of these results regarding the state of media capture in 
Iraqi Kurdistan. 

 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1395 

Media and Politics in Iraqi Kurdistan 
 
The Kurdish press has been an integrated part of the political and economic development of Kurds 

in the Middle East and more specifically in Iraq. The national project of the Kurds has been closely linked to 
journalism. As Hussein (2018) argues, this has been articulated through different phases for Kurdish 
journalism, such as “nationalism journalism” (1898–1918), when the first printed Kurdish press appeared; 
“resistance journalism” (1918–1979), when the Kurdish press was under strict control of the Iraqi central 
government; “mountain journalism” (1979–1991), with clandestine publishing against a revolutionary 
backdrop; and “partisan journalism” (1991–2003), after the first Gulf War (Hussein, 2018, p. 79; Taha, 
2020, p. 48). Taking into account this particular history of the Kurdish press, this article focuses on a new 
era characterized by party/press parallelism. 

 
To understand how this new era has developed, it is necessary to look at political events in the 

1990s and 2000s. After the first Kurdish elections in 1992, the region quickly fell into civil war. Eventually, 
KDP and PUK came to control separate parts of Iraqi Kurdistan: The provinces of Erbil and Duhok came 
under the control of KDP, while Sulaymaniyah was controlled by PUK (Irwani, 2015; Khalil, 2016). Following 
negotiations, both sides agreed to share power and a council of ministers. In the process, both parties 
established their own media: In 1992, PUK launched its daily newspaper Kurdistani Nwe; in 1994, KDP 
launched Khabat in Erbil and Payman in Duhok (renamed Evro in 2009). Hawler was established in 1951 in 
Erbil and also came under direct control of KDP at that time. Gradually, satellite TV stations became part of 
this divided, party-controlled media landscape, with KDP launching Kurdistan TV in 1999, and PUK launching 
Kurdsat in 2000. This media landscape was thus defined by party/press parallelism in which media outlets 
operated parallel to the political parties that owned and funded them (see also Mancini, 2012). This did not 
stop the emergence of some private initiatives too: The foundation of the newspaper Hawlati in 2000 was 
seen as a hopeful turning point (Al-Rawi, 2012). 

 
Between 2003 and 2018, the situation changed drastically, and a total of 831 newspapers and 

magazines, 33 TV satellites, 74 radio stations, and 82 local TV channels came into existence, as did online 
journalism (Kurdistan Journalists Syndicate, 2017). However, in the context of a lack of official data, the 
sources of funding for these media organizations remain unclear, and ambiguity even exists with regard to 
the ownership of the most popular and respected media outlets that profile themselves as 
independent/private media. Kurdish media scholars and international NGOs (Hussein, 2018; Reporters 
Without Borders, 2010) have previously categorized media outlets into three types: (1) Partisan media 
outlets refer to so-called party organs that are openly controlled by political parties, such as Kurdistani Nwe, 
Evro, Hawler, Kurdistan TV, and Kurdsat. (2) Independent media outlets refer to organizations that are 
financially dependent on sales, advertising, and aid from international organizations, and are thus 
considered to operate outside the influence of social powers, such as Hawlati and Awene. In this regard, 
numerous international foundations entered Iraq after 2003 to support media democratization and 
journalism, such as the United Nations Development Program and the U.S. Agency for International 
Development. However, some studies have emphasized the lack of clarity regarding these sources of 
international aid, casting doubt on whether particular media are truly independent or in fact funded by the 
U.S. government (Al-Rawi, 2012, 2015). (3) Shadow media outlets refer to media organizations that profile 
themselves as independent despite indirectly receiving funding from political parties or other powerful social 



1396  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

actors (Hussein, 2018; Reporters Without Borders, 2010). These outlets are often owned by high-ranking 
politicians who are also business tycoons. In fact, the two largest media companies, Rudaw Media Networks 
and Nalia Media Corporation, are considered examples of this type (Hama, Abdullah, & Jasem, 2018; 
Hussein, 2018; Wikileaks, 2012). 

 
Several studies have expressed concern about the interference of the ruling parties in governmental 

institutions, business, and NGOs. Kurdish and international scholars have argued that the KRG’s public 
administration and the Kurdistan National Assembly function as party organizations rather than as a regional 
government or parliamentary body, as both are actually operated by officials who also act as functionaries 
for political party leaders (Irwani, 2015). Furthermore, research has pointed out how this domination by 
two political parties has turned corruption and patronage into major issues in the KRG (Berwari & Ambrosio, 
2008; Relly, Zanger, & Fahmy, 2014). These ruling parties have been found to exploit the KRG’s budget for 
their own interests (Irwani, 2015). Mills (2016) describes the political economy of the KRG as a “classic 
‘rentier state,’” characterized by “a lack of domestic taxation, heavy subsidies to the populace, a high degree 
of state employment, . . . the prevalence of patronage and corruption, and an authoritarian government 
albeit with democratic elements” (p. 31). 

 
It is no surprise then that the ruling parties also have a large impact on the economic sector. 

International research institutions and Kurdish scholars have established how much the political economy 
of the region is characterized by economic monopolies and nepotistic links (Finkel, 2015; Irwani, 2015). For 
instance, the major Internet and telecom providers are owned by the two ruling parties (e.g., Korek Telecom 
is owned by KDP leaders and Asiacell by PUK leaders). Finally, Hassan (2015) describes the KRG’s political 
economy as an example of crony capitalism: the result of a strong interlocking between the ruling party and 
the state. The public treasury and private capital become indistinguishable, and the constitution and laws 
are manipulated in the interests of the ruling parties. Others have argued how this impact also extends to 
NGOs, with whom ruling parties hold a clear clientelist relationship (Finkel, 2015). 

 
However, little is known about how this environment might impact the media economics in Iraqi 

Kurdistan. Previous research has highlighted how indispensable examining the overlap of interests among 
media ownership, politics, and business is to understanding the dynamics of media systems under 
democratic transition (Schiffrin, 2017a; Yesil, 2018; Zielonka, 2015). 

 
Media Capture in Transitional Democracies 

 
This study concerns the nature of relationships between media and politics in transitional 

democracies. The framework of media capture is particularly apt for understanding these relationships as it 
starts very much from the political realities on the ground (e.g., Bajomi-Lazar, 2012; Yanatma, 2016). Media 
capture has been defined as a “systemic governance problem where political leaders and media owners 
work together in a symbiotic but mutually corrupting relationship: Media owners provide supportive news 
coverage to political leaders in exchange for favorable government treatment of their business and political 
interests” (Finkel, 2015, p. 1). Research on media capture has focused on three particular mechanisms with 
which governments and dominant political parties attempt to control media: (1) state advertising (Kodrich, 
2008; Schiffrin, 2017b; Yanatma, 2016); (2) the regulatory environment: media law, regulatory bodies, 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1397 

and governmental bureaucracy (Bajomi-Lazar, 2012; Relly & Zanger, & Fahmy, 2015; Ryabinska, 2014); 
and (3) symbiotic linkages with journalists (Frisch et al., 2017; Morris, 2016; Stiglitz, 2017). 

 
In this article, we focus on the first mechanism, advertising as a means of financing media outlets, 

with the aim of examining the development of Iraqi Kurdistan’s newspaper industry as well as the linkages 
between media organizations and powerful social actors within a nontransparent media environment. The 
literature on media capture has put forward three possible scenarios for controlling media through 
advertising in the context of transitional democracies. 

 
A first scenario is a situation known as “advertising as media capture,” in which governments 

capture news media through state advertising and announcements. This form of control refers to how a 
biased and/or nontransparent allocation or withholding of state advertising increases the control over the 
economic viability and content of media (Kodrich, 2008; Yanatma, 2016; Yesil, 2018). This usually occurs 
when media organizations are vulnerable to financial difficulties, when the media market is small and 
fragmented, and when the newspaper industry is immature (Schiffrin, 2017b). Such impact is inevitable in 
small advertising markets given that small newspapers must survive entirely on advertising and 
governments continue to be the largest advertisers within the media market. Media outlets must therefore 
seek politically motivated subsidies. Studies have revealed that a state can interfere with the work of 
journalists either directly or indirectly under pressure from the editor-in-chief or the advertisers themselves. 
Such interference can also occur through self-censorship, as journalists might have the placement of 
advertising in mind when performing their jobs (Eberl, Wagner, & Boomgaarden, 2018). 

 
A second scenario involves the influence of state advertising on the behavior of advertisers within 

private companies. Commercial advertisers have been found to loyally track state advertisers in terms of 
how they allocate advertisements to media outlets, thereby ensuring that their advertisements are published 
in media that have the support of powerful political actors. The symbiotic connection between private 
advertisers and media outlets that are friendly to the government can be voluntary, as some large-scale 
companies (e.g., telecommunications companies and banks) have strong connections to the ruling parties. 
Moreover, in many cases, business enterprises are owned by political parties, and their distribution of 
advertisements is heavily dependent on the direction of these parties (Yesil, 2018). Such linkages can help 
commercial actors strengthen their positions within political networks. Previous research has found 
journalists explaining how they are expected to write positive news stories about particular private 
companies as their media outlets depend on their sponsorship through either advertising or loans (Milojević 
& Krstić, 2018). Such is not always the case, however, and private advertisers do not always use advertising 
to meddle in the editorial content of the news media. Sometimes they are under state (i.e., legal) pressure 
to follow particular policies, specifically with regard to the distribution of advertisements to media outlets 
that are critical of the state. In such situations, governments thus exercise their power through regulations 
(and lawsuits) and inspections as a means of punishing private advertisers (Milojević & Krstic, 2018). 

 
A third scenario involves media control related to the linkages between states and parties. 

Advertising can arguably be controlled directly by the ruling parties through their supermajority position 
within various governmental bodies. This situation is known as “state capture” (Zielonka, 2015, p. 26). 
Bajomi-Lazar (2017) uses this concept to explain the motivations of dominant parties attempting to control 



1398  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

state resources (e.g., state advertising). The majority of existing studies have proceeded from the 
assumption that powerful social actors seek control over advertising to suppress critical voices and gain 
favorable coverage, thereby influencing voting behavior. At the same time, however, they have largely 
ignored other possible motivations. Bajomi-Lazar (2015, 2017) establishes the extent to which ruling 
political parties rely on state subsidies that guarantee their organizational survival. The nature of strong 
relationships between parties and the state can be analyzed under a variety of patterns in transitional 
democracies. The first pattern has to do with the party’s dependence on the state because parties receive 
public funding. This type of relationship is related to the notion of “cartel-style party politics,” in which 
dominant political parties build strong networks with the state based on previous contracts in a process of 
“cartelization” (Zielonka, 2015, p. 80). The second pattern concerns the colonization of the state by a party. 
This type of relationship between the state and a political party is the most complex, referring to rent-
seeking behavior on the part of ruling political parties within government institutions. In this respect, 
Bajomi-Lazar (2015, 2017) argues that dominant political parties use symbiotic connections with the state 
to take control of the media, for instance, by colonizing public broadcasting services for a variety of purposes 
(e.g., to control state advertising as a source of financing). 

 
Method 

 
Research Aims 

 
Regarding media market development, the role of the state, and political parallelism, Iraqi Kurdistan 

is a clear example of a nontransparent media environment. The funding of media organizations in particular is 
nontransparent: Ownership structures are hidden; information on circulation, consumption, and revenue is 
controlled by media owners; and information on public service broadcasting is controlled by the government. 
There are no independent organizations that offer information about funding sources or about the affiliation of 
media outlets, such as the World Association of Newspapers or the World Bank. For that reason, we advance 
an innovative methodology to examine the allocation of advertisements on two levels. 

 
First, whereas the majority of existing research in the context of transitional democracies has limited 

itself to examining the role of state advertising as a means of governmental control (e.g., Kodrich, 2008; 
Petrova, 2008), this study expands this approach to include other social actors as advertisers, such as political 
parties, private companies, and NGOs. 

 
Second, whereas other scholars (e.g., Yanatma, 2016) have examined documents collected from the 

websites of advertising agencies to ascertain how much state advertisements are allocated to which 
newspaper, we focus directly on the published advertisements in a broad selection of newspapers because we 
have no such websites or databases at our disposal. We developed a content analysis method that allowed us 
to establish the (portrayed) source and size of advertisements and announcements, with the aim of drawing 
conclusions about how different social actors choose to financially support particular newspapers over others. 

 
Finally, this methodological framework also sheds new light on the nature and profile of different 

types media outlets by providing important information on which newspapers can rightly present themselves 
as independent while others are really shadow newspapers. At the same time, it is interesting to see the 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1399 

advertising patterns in the partisan newspapers, as it opens questions about which other social actors primarily 
advertise in them. 

 
Data Selection 

 
To establish the role played by different social actors in the allocation of advertising and 

announcements, this study involved a quantitative content analysis of six major weekly and daily 
newspapers between 2014 and 2018: Kurdistani Nwe, Rudaw, Awene, Evro, Hawler, and Hawlati. These 
newspapers were selected according to type and profile (i.e., partisan, independent, shadow) and region-
wide distribution (see also Hussein, 2018; Reporters Without Borders, 2010). 

 
First, Kurdistani Nwe, Hawler, and Evro identify themselves as partisan newspapers as they are 

openly funded by political parties. Evro and Hawler get direct funding from KDP, Evro being based in Duhok 
and Hawler in Erbil. Kurdistani Nwe gets direct funding from PUK, and is based in Sulaymaniyah. All are 
distributed in the other regions as well. Although these newspapers were born as partisan newspapers, there 
are no official data on the sponsorship of these media organizations. We raised this issue with the editors 
of newspapers (Kurdistani Nwe, Hawler, and Evro) when visiting their archives on location and we were told 
that it is not a secret that the respective political parties are replenishing the necessary amount after the 
revenue from ads and sales has been established (J. Haji, personal communication, August 4, 2019; B. Naci, 
personal communication, July 22, 2019; A. Stran, personal communication, August 21, 2019). 

 
Second, Rudaw, Hawlati, and Awene profile themselves as independent newspapers. Hawlati 

(translated as “Citizens,” founded in 2000) and Awene (translated as “Mirror,” 2006) are regarded as the 
first independent newspapers in the history of Iraqi Kurdistan. They present themselves as critical media 
outlets that uncover corruption on the part of the government and political parties (Hussein, 2018; Reporters 
Without Borders, 2010). Two journalists were assassinated in recent years following news stories related to 
government corruption (Latif, 2015; Reporters Without Borders, 2010). Hawlati and Awene are based in 
Sulaymaniyah, but are distributed in all three regions. On location, we were told that both newspapers used 
to receive large donations from international foundations such as IKV Pax Christi and Free Press Unlimited. 
These were stopped, however, in the wake of Islamic State’s military offensives in 2014, as these 
foundations redirected their aid to provide education and shelter to refugees, according to the editors of 
Awene and Hawlati newspapers (T. Fateh, personal communication, August 21, 2019; A. Hardi, personal 
communication, August 22, 2019). The Rudaw Media Network is regarded as the largest media institution 
in the history of Kurdish media (Hama et al., 2018). It profiles itself as an independent media outlet. 
However, previous research has revealed that Rudaw is owned by the current president of Iraqi Kurdistan 
(Hama et al., 2018; Hussein, 2018). Furthermore, according to information published by Wikileaks (2012) 
and Reporters Without Borders (2010), the government makes monthly payments to the newspaper. Rudaw 
is also distributed in all three regions. 

 
This study focuses on the period between 2014 and 2018. This focus not only allowed us to 

integrate the potential implications of the ongoing economic crisis since 2014, but also the potential 
implications of four political campaigns. Indeed, in this period, four elections were held: the Iraqi 
parliamentary elections of April 2014 and May 2018, the independence referendum of September 2017, and 



1400  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

the Kurdish parliamentary elections of September 2018. Previous studies have pointed to the pressure 
experienced by news media in Iraqi Kurdistan during the authorized 40 days’ election campaign because of 
their potential impact on voters, as political actors are likely to use their advertising expenditure to influence 
journalists or editors (Besley & Prat, 2006). 

 
We collected all of the archival editions (as PDFs) of the six newspapers that were published 

between 2014 and 2018 and saved them to an external hard drive. Although the corpus includes every issue 
of the weekly newspapers (i.e., 48 issues per year), this was not feasible for the daily newspapers. To arrive 
at a comparable number of editions, we selected four issues per month, each published on a different day 
of the week. There were two exceptions: Hawlati ceased its operations between February 2016 and April 
2018. The corpus therefore includes eight issues from 2016, zero from 2017, and 25 from 2018. Similarly, 
only 28 issues of Awene are included for 2018, as it stopped issuing its print version in August 2018. As 
shown in Table 1, this corresponds to a total number of 240 issues for Kurdistani Nwe, Hawler, Evro, and 
Rudaw; 129 for Hawlati; and 220 for Awene. 

 
Table 1. Number of Issues per Newspaper (2014–2018). 

Media type Newspaper Issues (n) 

Partisan Evro 240 
 Kurdistani Nwe 240 
 Hawler 240 
Independent Hawlati 129 
 Awene 220 
 Rudaw 240 
Total  1,309 

 
Data Analysis 

 
Because it is impossible to examine advertising revenue in monetary terms in the nontransparent 

media environment of Iraqi Kurdistan (e.g., Besley & Prat, 2006), and we had no access to advertising 
agency websites or databases (e.g., Yanatma, 2016), we focused directly on the advertisements and 
announcements as they were published in the selected newspapers. For each advertisement or 
announcement, we coded (1) the size (in cm2), (2) the portrayed source (i.e., state-based entities, political 
parties, commercial companies, NGOs), and (3) the province where the source was based. 

 
Because we worked with PDFs, the advertising space in square centimeters reported does not 

reflect the actual size of the advertisements. We converted the advertising space to ratios for each 
category (e.g., state entities, private companies, political parties, and NGOs). This process can be 
explained as follows: 

 
X(i) = total area of advertisements and announcements for newspaper i. 
 
Y(i) = total area of advertisements and announcements from government entities for newspaper i. 
 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1401 

Z(i) = total area of advertisements and announcements from private companies for newspaper i. 
 
W(i) = total area of advertisements and announcements from NGOs for newspaper i. 
 
K(i) = total area of advertisements and announcements from different political parties for 
newspaper i. 
 
a = year value, ranging (2014 and 2018). 
 
i = newspaper, with the following values: Evro, Hawlati, Kurdistani Nwe, Awene, Hawler, Rudaw. 
We calculated the total advertisement area for each source in each newspaper for the five-year 
period as follows: 
 

𝑌(𝑖) = & 𝑌(𝑖, 𝑎)!"#$
%&!"#' ,                                                                           (1) 

 
where Y(i, a) represents the total advertisement area from a given government source for year (a) 
for newspaper (i). Similarly, 
 

𝑍(𝑖) = & 𝑍(𝑖, 𝑎)!"#$
%&!"#' ,                                                                            (2) 

 

𝑊(𝑖) = & 𝑊(𝑖, 𝑎)!"#$
%&!"#' ,                .                                                         (3) 

 

𝐾(𝑖) = & 𝐾(𝑖, 𝑎)!"#$
%&!"#' .                                                                            (4) 

 
We then calculated the total advertisement area for each newspaper X(i) as follows: 
 

X(i) = Y(i) + Z(i) + W(i) + K(i).                       .                                    (5) 
 
All portrayed sources were categorized according to source and region. Regarding private 

companies, a further distinction was made between local and international companies. Regarding political 
parties, the situation was more complex. According to the Ministry of the Interior, 29 political parties have 
been established in the region since 2003 (Irwani, 2015). In 2009, Movement for Change (Gorran) emerged 
from PUK and was regarded as an opposition party. Another opposition party is New Generation Movement 
(Naway Nwe), established in 2018. At present, there are three major ruling parties: KDP, PUK, and 
Movement for Change. The 111 MPs in the Kurdistan Parliament represent the diversity of political lists and 
parties, as depicted in Table 2. 

 
 
 
 
 
 



1402  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

Table 2. Election Results of September 2018 in Parliamentary Seats. 

Party Seats in parliament (n) 
Kurdistan Democratic Party  45 
Patriotic Union of Kurdistan  21 
Movement for Change  12 
New Generation Movement  8 
Kurdistan Islamic Group  7 
Hevpeymaniya Ber bi Îslah (Toward Reform) 5 
Turkman minority reserved seats 4 
Chaldean Assyrian Council (Christian) 1 
Modern Alliance  1 
Freedom List  1 

Source. “Kurdistan Parliament Federal Republic of Iraq” (n.d.). 
 
However, essential to understanding the political situation in Iraqi Kurdistan is the concentration 

of power across the different provinces. Based on the parliamentary election results of 2013 and 2018, Table 
3 shows how KDP is the dominant party in the provinces of Duhok and Erbil, and Movement for Change and 
PUK are the dominant parties in Sulaymaniyah. For that reason, the province of origin was coded for each 
portrayed source. 

 
Table 3. Election Results of September 2013, 2018 in Percentage per Province. 

Largest political parties 

Sulaymaniyah Erbil Duhok 

2013 2018 2013 2018 2013 2018 
Kurdistan Democratic Party 11.00 9.77 48.00 49.31 70.00 73.32 
Patriotic Union of Kurdistan 29.00 35.95 13.00 22.00 6.00 8.37 
Movement for Change 41.00 40.55 18.00 14.00 3.00 4.69 
Kurdistan Islamic Group 8.00 6.28 7.00 7.66 1.00 12.75 
Kurdistan Islamic Union 10.00 2.00 7.00 1.00 13.00 ˂1.00 
Others ˂1.00 1.01 7.00 2.73 8.00 0.80 

Source. “Kurdistan Parliament Federal Republic of Iraq” (n.d.). 
 

Findings 
 
In this section, we discuss the findings by actor, starting with state-based entities and continuing 

with private companies, political parties, and international NGOs. Regarding state-based entities, it is clear 
that they served as the largest source of advertising between 2014 and 2018 in terms of both numbers (see 
Table 4) and space (see Table 5). However, Tables 4 and 5 also show that a large majority of these public 
advertisements and announcements were distributed to newspapers with direct ties to political parties (i.e., 
partisan newspapers). 

 
 
 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1403 

Table 4. Number of Advertisements by Newspaper and Social Actor (2014–2018). 

Newspaper State entities 
Private 

companies Political parties 
Nongovernmental 

organizations 
Total (2014–

2018) 

Partisan  
Evro n (%) 1,998 (76) 370 (13) 35 (5) 152 (5) 2,555 
Hawler n (%) 1,011 (84) 54 (4) 71 (6) 63 (5) 1,199 
Kurdistani New 
n (%) 3,064 (90) 227 (7) 31 (1) 55 (2) 3,377 

Independent  
Awene n (%) 586 (28) 1,466 (66) 41 (2) 24 (1) 2,117 
Hawlati n (%) 381 (41) 400 (49) 71 (3) 8 (1) 860 
Rudaw n (%) 13 (1) 989 (99) 2 (0) 0 (0) 1,004 

 
In contrast, the other newspapers obtained remarkably fewer advertisements from the 

government. For example, although Rudaw has always been controversial in terms of its financial autonomy 
and has previously been identified as “shadow media,” we found that it received the fewest advertisements 
in both frequency and size from government institutions between 2014 and 2018 (see Table 4; Hama et al., 
2018, p. 3). For example, Rudaw obtained only 13 advertisements from the government during that period 
(see Table 4), accounting for approximately 2% of the total advertising space (see Table 5). 

 
Table 5. Size of Advertisements by Newspaper and Social Actor (2014–2018). 

Newspaper State entities 
Private 

companies Political parties 
Nongovernmental 

organizations 
Total (2014–

2018) 

Partisan  
Evro % (cm2) 41 (57,170) 39 (54,808) 9 (12,496) 11 (15,350) 100 (139,825) 
Hawler % (cm2)  69 (111,531) 11 (17,547) 15 (23,848) 5 (7,584) 100 (160.504) 
Kurdistani 
New % (cm2)  75 (107,473) 19 (27.432) 3 (3,802) 3 (4,324) 100 (143,030) 

Independent  
Awene % (cm2) 13 (16,335) 81 (100,667) 4 (4,337) 2 (2,344) 100 (123,683) 
Hawlati % (cm2)  33 (39,578) 8 (10,536) 31 (37,102) 9 (10,575) 100 (97,791) 
Rudaw % (cm2) 2 (2,883) 98 (182,314) ˂1 (429) 0 (0) 100 (185,626) 

 
When we take a closer look at these results by year, it is remarkable how the size of state advertising 

in Hawlati dropped from 43% to 14% between 2015 and 2016 (see Figure 1). Between February 2016 and 
August 2018, Hawlati stopped publishing. In other words, this suggests that this drop in state advertising may 
have been a significant factor in negatively affecting its economic performance. As noted in previous studies, 
one mechanism used by governments involves suddenly discontinuing their allocation of advertisements to 
critical media outlets while continuing to grant large advertisements to other media outlets. 

 



1404  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

 
Figure 1. Government advertisements: Total area of advertisements in six newspapers (2014–

2018). 
 
Our results further indicate that political divisions have had notable effects on the distribution of 

state advertising. For example, the PUK-owned newspaper Kurdistani Nwe received the largest number of 
ads from state entities in Sulaymaniyah, where PUK is a dominant political party. At the same time, the 
KDP-owned newspapers Evro and Hawler received the largest number from Duhok and Erbil, respectively, 
where KDP is the dominant party (see Table 6). 

 
Table 6. Total Number of Advertisements by Actor and Province (2014–2018). 

Actor by province Evro Hawler 
Kurdistani 

Nwe Awene Hawlati Rudaw 
State entities in Sulaymaniyah Province 0 20 3,061 585 346 0 
State entities in Erbil Province 0 991 3 1 35 13 
State entities in Duhok Province 1,998 0 0 0 0 0 
Private companies in Sulaymaniyah 
Province  

30 4 161 1,372 380 162 

Private companies in Erbil Province 86 37 29 23 7 827 
Private companies in Duhok Province  206 0 0 0 0 0 
International private companies  48 13 37 71 13 0 
International nongovernmental 
organizations  

152 63 55 24 8 0 

Parties based in Sulaymaniyah Province  0 0 31 38 63 0 
Parties based in Erbil Province 0 71 0 3 8 2 
Parties based in Duhok Province 35 0 0 0 0 0 

 
In the case of advertising from private companies, we found these to allocate ads to all six 

newspapers, but with remarkable differences. The largest share of corporate ads was published in the 
independent newspapers: Awene recorded the highest in absolute numbers, and Rudaw recorded the largest 
advertisement space (see Tables 4 and 5). 

31

41 45

66

34

53

70

83

89

5857

74

86 87 83

3

9

22

14

24

38

43

14

0

13

3 0 0 2 5

2 0 1 4 2 0 1 5 2 0 1 6 2 0 1 7 2 0 1 8

Evro Hawler Kurdistani Nwe Awene Hawlati Rudaw



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1405 

For the partisan newspapers Evro and Kurdistan Nwe, corporate ads were the second highest source 
of advertising, but especially in terms of absolute numbers, this share was nothing compared with that from 
state-based entities. For Hawlati, there was a remarkable difference in the share of corporate ads between 
absolute numbers (the largest in comparison to other sources of advertising) and space (less than 10%). 
Similar to state ads, the distribution of corporate ads was nevertheless highly concentrated in terms of 
geography. Almost all of these in Awene, Hawlati, and Kurdistani Nwe came from companies based in 
Sulaymaniyah, where the newspapers were also based. A similar pattern was observed for the other 
newspapers, with Duhok in the case of Evro and Erbil in the case of Rudaw and Hawler. 

 
In the case of political parties, we found that party advertisements were distributed only during 

the election periods: (1) the Iraqi parliamentary elections on April 30, 2014; (2) the Iraqi parliamentary 
elections on May 12, 2018; and (3) the Iraqi Kurdistan parliamentary election on September 30, 2018. The 
total volume of party advertising (frequency and area) distributed to the six newspapers is presented in 
Tables 4 and 5. As shown in these tables, the number of party ads was quite low (with percentages between 
5% and 0%). To enhance precision concerning the allocation of party ads, we examined each election 
separately to identify the political parties from which the newspapers obtained their advertisements during 
the campaigns. The results clearly indicate that the newspapers identifying themselves as partisan 
newspapers obtained party advertisements from their owners during each of the election periods. For 
example, Kurdistan Nwe received ads from PUK, and Hawler and Evro obtained ads from KDP, the dominant 
party in Duhok and Erbil (see Tables 7, 8, and 9). 

 
Table 7. Party Advertisements as a Percentage of the Total Advertising Space per Newspaper 

During the First Election Period (April 11, 2014–May 1, 2014). 

Newspaper 
Kurdistan 

Democratic Party 
Patriotic Union of 

Kurdistan 
Movement for 

Change Other parties 
Evro  16.00 0.00 0.00 0.00 
Hawler  46.00 0.00 0.00 0.00 
Kurdistan Nwe  0.00 57.00 0.00 0.00 
Awene  0.00 22.00 21.00 0.00 
Hawlati  5.00 32.00 28.00 0.00 
Rudaw  8.04 0.00 0.00 0.00 

 
With regard to party advertising, it is interesting that, although several political parties participated 

in the three parliamentary elections, the independent newspapers obtained advertising almost exclusively 
from the three dominant political parties: PUK, KDP, and Movement for Change (see Tables 7, 8, and 9). 
For example, during the first election, Awene obtained advertising from the two major parties in 
Sulaymaniyah: PUK and the Movement for Change. Hawlati also obtained ads from PUK and Movement for 
Change, as well as from KDP, the major political party in Erbil and Duhok, although to a much smaller 
extent. During the second election, both Awene and Hawlati obtained advertisements from a variety of 
political parties. This was particularly true for Awene (see Table 9). Rudaw received almost no party 
advertising. For example, it obtained only three ads from KDP during the first election (see Table 7). 
Similarly, Kurdistan Nwe obtained no party advertising in the second election (see Table 8). 

 



1406  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

Table 8. Party Advertisements as a Percentage of the Total Advertising Space per Newspaper 
During the Second Election Period (April 10, 2018–May 11, 2018). 

Newspaper 

Kurdistan 
Democratic 

Party 

Patriotic 
Union of 
Kurdistan 

Movement 
for 

Change 
Communist 

Party 
New 

Generation 

Coalition 
for 

Democracy 
and Justice 

National 
Coalition 

Other 
parties 

Evro  78.53 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 
Hawler  77.12 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 
Kurdistani Nwe  0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 
Awene  0.00 9.11 13.89 7.73 16.25 0.33 2.77 0.00 
Hawlati  12.84 14.17 23.47 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 
Rudaw  0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 

 
Surprisingly, Awene stopped publication during the 2018 elections (see Table 9). At the same time, 

Hawlati received party advertisements only from PUK, the dominant party in Sulaymaniyah. In the third 
election campaign, the share of PUK ads even reached 87% of the total advertising space. This raises 
questions concerning the extent to which Hawlati might have been influenced by PUK. 

 
Table 9. Party Advertisements as a Percentage of the Total Advertising Space per Newspaper 

During the Third Election Period (September 1–30, 2018). 

Newspaper 
Kurdistan Democratic 

Party 
Patriotic Union of 

Kurdistan Other parties 

Evro  81.93 0.00 0.00 
Hawler  78.07 0.00 0.00 
Kurdistani Nwe  0.00 28.73 0.00 
Awene  Ceased publication August 7, 2018 
Hawlati  0.00 87.10 0.00 
Rudaw  0.00 0.00 0.00 

 
As indicated in previous studies, political actors potentially use their advertising expenditures to 

influence journalists or editors by “buying” more positive media coverage (Eberl et al., 2018, p. 782). This 
influence can be substantial when the advertisers are political parties, as it represents both political and 
economic pressure on journalism (see also DeLorme & Fedler, 2005; Hanitzsch et al., 2010). 

 
In the fourth component of our study, we examined how NGOs allocated their advertisements to the 

six selected newspapers between 2014 and 2018. As shown in Tables 5 and 6, the newspapers identifying 
themselves as party-owned newspapers received considerably more ads from NGOs than those that identified 
themselves as independent. Closer inspection of the geographic origins of the NGOs revealed that almost all 
of those that allocated their ads to party-owned newspapers were international foundations that had entered 
Iraqi Kurdistan for purposes of humanitarian aid (see Table 10). The majority of the content of the ads were 
announcements of job offers, international and national bids/tenders, and other procurement notices. 

 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1407 

Table 10. Top Six International Nongovernmental Organizations That Allocated Advertisements 
to Newspapers Owned by Dominant Political Parties in Iraqi Kurdistan (2014–2018). 

Evro Hawler Kurdistani Nwe 
1. Deutsche Gesellschaft für 

Internationale 
Zusammenarbeit 

2. KURDS Organization 
Corporation with the United 
Nations High Commissioner 
for Refugees 

3. Norwegian Church Aid 
4. Peace Winds (Japan’s 

humanitarian aid 
organization) 

5. United Nations High 
Commissioner for Refugees 

6. Lutheran World Federation 
Foundations 

1. International Organization 
for Migration 

2. Korea International 
Corporation Agency 

3. United Nations High 
Commissioner for Refugees 

4. Agency for Technical 
Cooperation and 
Development 

5. The International 
Committee of the Red Cross 

6. International Relief and 
Development 

1. United Nations Population 
Fund 

2. United Nations High 
Commissioner for Refugees 

3. Qandil (Sweden’s 
humanitarian aid 
organization) 

4. United Nations Assistance 
Mission for Iraq 

5. Reach (international 
humanitarian aid 
organization) 

6. Qatar Red Crescent Society  

 
Discussion and Conclusion 

 
Based on a quantitative analysis of the ads published in six major weekly and daily newspapers, 

this study provides many significant findings regarding the use of advertising to study media capture in a 
nontransparent media environment. Not only does the analysis allow us to draw conclusions on potential 
informal linkages between media organizations and powerful social actors, but it also provides significant 
input for evaluating the nature and profile of both partisan and independent media outlets. 

 
First, the findings show that the ruling political parties have clearly succeeded in capturing state 

resources when looking at the geographical distribution of advertisements: The party-owned newspapers 
(Evro, Kurdistani Nwe, and Hawler) received many more advertisements from the state than their 
counterparts did. On an abstract level, this confirms the existence of strong links among the government, 
ruling political parties, and the partisan press, at the same time as it shows how much ruling political parties 
rely on “state subsidies” to guarantee their organizational survival. This sets these results apart from classic 
work on the partisan press, in which case it was owned and funded directly by the political parties themselves 
(e.g., Mancini, 2012). Furthermore, the findings also demonstrate how much their reach extends to 
international NGOs, as the latter are clearly biased toward the party-owned newspapers in terms of 
advertising. This confirms previous studies that have shown how NGOs turn into apparatuses of the state 
and politicians (Atia & Herrold, 2018). This appears to be particularly the case within systems in which 
political parties engage in patronage and clientelism, with state officials using their positions within 
governmental bodies to build ties to various organizations at the local, regional, national, and even 
international levels. 

 



1408  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

Second, whereas almost no state advertisements were provided to Rudaw, both Hawlati and Awene 
were provided with some, but significantly less compared with the partisan newspapers. Withholding state 
advertising from independent media has most likely contributed to the recent financial difficulties and the 
subsequent cessation of their activities. However, other factors clearly play a role too, as Rudaw continues 
to publish, despite registering the lowest number of state ads. 

 
Third, with regard to the relationships between the independent press and political parties, previous 

studies have demonstrated that when politicians become media funders, probably with the aim of influencing 
voting behavior (through party advertisements), they continue to maintain certain kinds of ties with those 
media. Independent newspapers are therefore likely to be subjected to political pressure too. In our study, 
Hawlati received party advertising from the three major parties in the first and second election campaigns, 
but this changed in the third election, when Hawlati only published ads from the ruling party in Sulaymaniyah 
(PUK). We therefore assume that the partisan allocation of advertising might be an indicator of high political 
parallelism within independent media organizations too. We further found that Awene was the only 
newspaper to receive advertisements from a variety of political parties, particularly during the period in 
which it was funded by the American embassy. In this regard, a previous study by Scott, Bunce, and Wright 
(2019) argues that international funding may help preserve journalistic autonomy by “reducing the 
likelihood of pressure from an owner or advertiser giving reporters more time to work on a story freeing 
them to pursue less-popular topics” (p. 2036). Immediately following the election campaigns, the American 
embassy’s financial support for Awene stopped, and the newspaper shut down shortly afterward because of 
a lack of financial viability. According to its editor, the sponsorship by the American Consulate was to support 
a project called “democratic election campaigns in Iraq” (Hardi, 2018, p. 1). This confirms previous studies 
that argue how much the lack of financial sustainability of U.S.-sponsored projects remains one of the central 
challenges for independent media in developing countries (Ford, 2005; Myers, 2009). However, in contrast 
to Hawlati, Awene obtained direct financial support from the United States and had many more 
advertisements, yet it was unable to survive the financial crisis. This raises questions concerning who exactly 
is funding Hawlati. 

 
Fourth, although corporate ads were published in both partisan and independent newspapers, they 

were found much more in the latter. At the same time, this support was clearly concentrated by area, 
suggesting that the geographical and administrative division by the major ruling parties also impacts the 
decisions by businesspersons. Khalil (2016) showed how “the PUK supporters would be prevented from 
investing in the KDP zone and vice versa. As a result, investors remained in their areas and supported the 
dominant party there” (p. 93). Indeed, our data show that Awene and Hawlati received advertisements from 
private companies in the area dominated by PUK, and Rudaw received the largest number from private 
companies in the area controlled by KDP. This also corresponds to previous research that has argued that the 
majority of large companies choose to allocate their advertisements to media that are either indirectly owned 
by politicians or have strong ties to ruling political parties, and this is to show their loyalty (Hussein, 2018). 
There is no public information on who funds Rudaw Media Networks. In line with previous studies, Hussein 
(2018) describes Rudaw as an example of “shadow media,” meaning that it receives indirect monthly funding 
from the government, as it is owned by Iraqi Kurdistan’s current president Nichervan Barzani (Hussein, 2018, 
p. 7; Taha, 2020, p. 71). Our findings indeed show that Rudaw has strong ties to private companies in the 
area controlled by KDP. Within the context of transitional democracies, Stetka (2015) notes that some private 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1409 

media organizations are controlled by wealthy tycoons and politicians with good connections (e.g., prime 
ministers/presidents). According to the oligarchic ownership model, these actors build crony links to advertising 
agencies, thereby establishing conglomerates (Zielonka, 2015, p. 93). In this model, media owners act as 
philanthropists, funding media outlets without being transparently involved in their media management and 
production, thus using their news as an instrument for advancing their political and economic interests. Future 
studies should address the link between Rudaw and the private sector. 

 
Overall, this study provides a guiding framework with which to better understand informal ties 

among various social groups (e.g., government, media owners, politicians, commercial actors, and NGOs). 
This new understanding could improve predictions of the impact of advertisers’ control on media content, 
as well as the interdependencies among powerful social actors, in a context where reliable data are missing. 

 
In Iraqi Kurdistan, media organizations make no public announcement of their revenues. This lack of 

information limited our ability to examine the budgets that advertisers allocate to each newspaper. These 
limitations notwithstanding, our study provides insight into the biased orientations of advertisers toward 
specific media outlets. The analysis has raised several issues that call for further investigation, such as the 
informal connections between advertisers and media outlets as well as the potential impact of advertisers on 
journalistic output. Additional questions concern the methods that media organizations use to obtain 
advertisements from powerful institutions and the role that authorities play in regulating (or not) advertising. 

 
 

References 
 
Al-Rawi, A. K. (2012). Media practice in Iraq. Hampshire, UK: Palgrave Macmillan. 
 
Al-Rawi, A. (2015). International media organizations’ role in assisting the media sector in Iraq after 

2003. Global Media Journal, 13(25), 1–15. Retrieved from 
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizati ons-role-in-
assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447 

 
Atia, C., & Herrold, C. E. (2018). Governing through patronage: The rise of NGOs and the fall of civil 

society in Palestine and Morocco. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 
29(5), 1044–1054. doi:10.1007/s11266-018-9953-6 

 
Bajomi-Lazar, P. (2012). Party colonization of the media: The case of Hungary. East European Politics and 

Societies, 27(1), 69–89. doi:10.1177/0888325412465085 
 
Bajomi-Lazar, P. (2015). Party colonization of the media in Central and Eastern Europe. Budapest, 

Hungary: Central European University Press. 
 
Bajomi-Lazar, P. (2017). Media in third-wave democracies: Southern and Central Eastern Europe in a 

comparative perspective. Paris, France: L’Harmattan. 
 



1410  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

Berwari, A., & Ambrosio, T. (2008). The Kurdistan referendum movement: Political opportunity structures 
and national identity. Democratization, 15(5), 891–908. doi:10.1080/13510340802362489 

 
Besley, T., & Prat, A. (2006). Handcuffs for the grabbing hand: Media capture and government 

accountability. American Economic Review, 96(3), 720–736. doi:10.1257/aer.96.3.720 
 
DeLorme, D. E., & Fedler, F. (2005). An historical analysis of journalists’ attitudes toward advertisers and 

advertising’s influence. American Journalism, 22(2), 7–40. 
doi:10.1080/08821127.2005.10677638 

 
Eberl, M., Wagner, M., & Boomgaarden, H. G. (2018). Party advertising in newspapers. Journalism 

Studies, 19(6), 782–802. doi:10.1080/1461670X.2016.1234356 
 
Finkel, A. (2015). Captured news media: The case of Turkey. Washington, DC: Center for International 

Media Assistance. Retrieved from https://www.cima.ned. org/wp-
content/uploads/2015/10/CIMA-Captured-News-Media_The-Case-of-Turkey2.pdf 

 
Ford, J. T. (2005). Independent media development abroad: Challenges exist in implementing U.S. efforts 

and measuring results. Washington, DC: Government Accountability Office. Retrieved from 
https://www.gao.gov/assets/250/247293.pdf 

 
Frisch, N., Gagon, V. B., & Agur, C. (2017). Media capture with Chinese characteristics: Changing patterns 

in Hong Kong’s news media system. Journalism Journal, 19(8), 1165–1181. 
doi:10.1177/1464884917724632 

 
Hama, H. H., Abdullah, F. H., & Jasem, D. (2018). One battle, two narratives? Rudaw’s framing during the 

2017 conflict over the disputed territories of the Kurdistan region and Iraq. Journal of 
International Communication, 24(2), 238–261. doi:10.10 80/13216597.2018.1474125 

 
Hanitzsch, T., Anikina, M., Berganza, R., Cangoz, I., Coman, M., Hamada, B., . . . & Yuen, K. W. (2010). 

Modeling perceived influences on journalism: Evidence from a cross-national survey of 
journalists. Journalism & Mass Communication Quarterly, 87(1), 5–22. 
doi.org/10.1177/107769901008700101 

 
Hardi, A. (2018, August 7). Malawayee [Farewell]. Awene Newspaper, p. 16. 
 
Hassan, K. (2015). Kurdistan’s politicized society confronts a sultanistic system. Washington, DC: 

Carnegie Endowment for International Peace. Retrieved from 
https://www.Jstor.org/stable/pdf/resrep12896.pdf?refreqid=excelsior%3A312fc42 
45fb86684d96129eb865fd1c8 

 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1411 

Hollyer, J. R., Peter, B. R., & James, R. V. (2019). Why do autocrats disclose? Economic transparency and 
inter-elite politics in the shadow of mass unrest. Journal of Conflict Resolution, 63(6), 1488–
1516. doi:10.1177/0022002718792602 

 
Hussein, H. (2018). The role of news media in supporting democracy in Kurdistan Region (Doctoral 

thesis). Nottingham, UK: Nottingham Trent University. Retrieved from 
http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/34661 

 
Irwani, M. (2015). Clientelism and implementing social security programmes in post-conflict Iraqi 

Kurdistan Region. Newcastel, UK: Cambridge Scholars. 
 
Khalil, H. M. (2016). The obstacles to political development in the Kurdistan Region 1992–2014 (Doctoral 

thesis). Bangor, UK: University of Bangor. Retrieved from 
https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.701825 

 
Kodrich, K. (2008). The role of state advertising in Latin American newspapers: Was the demise of 

Nicaragua’s Barricada newspaper political sabotage? Bulletin of Latin American Research, 27(1), 
61–82. doi:/10.1111/j.1470-9856.2007.00257.x 

 
Kurdistan Journalists Syndicate. (2017). Defense committee of press freedom, and the right of journalists 

in Kurdistan Region. Retrieved from http://www.kurdjs.com/kon/index.Php /en/violence-
reports.html 

 
Kurdistan Parliament Federal Republic of Iraq. (n.d). Retrieved from https://www.parliament.krd/about-

parliament/parliament-terms/ 
 
Latif, A. (2015, April 30). Financial crisis kills off Iraqi Kurdish media, endangers Fourth Estate. Niqash. 

Retrieved from https://www.niqash.org/en/articles/economy/3643/ 
 
MacQueen, B. (2015). Democratization, elections and the “de facto state dilemma”: Iraq’s Kurdistan 

Regional government. Cooperation and Conflict Journal, 50(4), 423. 
doi.org/10.1177/0010836715585174 

 
Mancini, P. (2012). Instrumentalization of the media vs. political parallelism. Chinese Journal of 

Communication, 5(3), 262–280. doi:10.1080/17544750.2012.701415 
 
Mills, R. (2016). Under the mountains: Kurdish oil and regional politics. Oxford, UK: Oxford Institute for 

Energy Studies. Retrieved from https://www.oxfordenergy.org/wpcms/wp-
content/uploads/2016/01/Kurdish-Oil-and-Regional-Politics-WPM-63.pdf 

 
Milojević, A., & Krstić, A. (2018). Hierarchy of influences on transitional journalism—Corrupting 

relationships between political, economic and media elites. European Journal of Communication, 
33(1), 37–56. doi:10.1177/0267323117750674 



1412  Jiyan Faris, Pieter Maeseele, and Kevin Smets International Journal of Communication 15(2021) 

Mohammad, M. (2020). Social media and democratization in Iraqi Kurdistan. London, UK: Lexington. 
 
Morris, R. (2016). Watching our words: Perceptions of self-censorship and media freedom in Fiji. Oxford, 

UK: Reuters Institute for the Study of Journalism. 
 
Myers, M. (2009). Funding for media development by major donors. Washington, DC: Center for 

International Media Assistance. Retrieved from https://www.Centerforinternational 
lmediaassistance.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-Non-US_Funding_of_Media 
_Development.pdf   

 
Petrova, M. (2008). Inequality and media capture. Journal of Public Economics, 92(1–2), 183–212. 

doi:10.1016/j.jpubeco.2007.04.004 
 
Relly, J., Zanger, M., & Fahmy, S. (2014). Professional role perceptions among Iraqi Kurdish journalists 

from a state within a state. Journalism Journal, 16(8), 1085–1106. 
doi:10.1177/1464884914550973 

 
Relly, J., Zanger, M., & Fahmy, S. (2015). News media landscape in a fragile state: Professional ethics 

perceptions in a post-Ba’athist Iraq. Mass Communication and Society, 18(4), 471–497. 
doi:10.1080/15205436.2014.100 1032 

 
Reporters Without Borders. (2010). Between freedom and abuses: The media paradox in Iraqi Kurdistan. 

Retrieved from https://rsf.org/en/reports/between-freedom-and-abuses-media-paradox-iraqi-
kurdistan 

 
Ryabinska, N. (2014). Media capture in post-communist Ukraine. Problems of Post-Communism, 61(2), 

46–60. doi:10.2753/PPC1075-8216610204 
 
Schiffrin, A. (2017a). In the service of power: Media capture and threat to democracy. Washington, DC: 

Center for International Media Assistance. Retrieved from https://www.cima.ned.org/wp-
content/uploads/2017/08/CIMA_MediaCaptureBookF1.pdf 

 
Schiffrin, A. (2017b). Introduction to special issue on media capture. Journalism Journal, 19(8), 1033–

1042. doi:10.1177/1464884917725167 
 
Scott, M., Bunce, M., & Wright, K. (2019). Foundation funding and the boundaries of journalism. 

Journalism Studies, 20(14), 2034–2052. doi:10.1080/1461670X.2018.1556321 
 
Stetka, V. (2015). The rise of oligarchs as media owners. In J. Zielonka (Ed.), Media and politics in new 

democracies (pp. 85–99). Oxford, UK: Oxford University Press. 
 
 



International Journal of Communication 15(2021)  Newspaper Advertising  1413 

Stiglitz, J. (2017). Toward a taxonomy of media capture. In A. Schiffrin (Ed.), In the service of power: 
Media capture and threat to democracy (pp. 9–17). Washington, DC: Center for International 
Media Assistance. Retrieved from https://www.cima.ned.org/wpcontent/uploads/2017/08/ 
CIMA_Media_CaptureBookF1.pdf 

 
Taha, M. Y. (2020). Media and politics in Kurdistan: How politics and media are locked in an embrace. 

London, UK: Lexington. 
 
Voltmer, K. (2013). The media in transitional democracies. Cambridge, UK: Polity. 
 
Wikileaks. (2012, February 27). BBC monitoring alert—Iraq. Retrieved from https:// wikileaks.org/gifiles/ 

docs/84/846636_bbc-monitoring-alert-iraq-.html 
 
Yanatma, S. (2016). Media capture and advertising in Turkey: The impact of the state on news. Oxford, UK: 

Reuters Institute for the Study of Journalism. 
 
Yesil, B. (2018). Authoritarian turn or continuity? Governance of media through capture and discipline in 

the AKP era. South European Society and Politics Journal, 23(2), 239–257. 
doi:10.1080l13608746.2018.1487137 

 
Zielonka, J. (2015). Media and politics in new democracies: Europe in a comparative perspective. Oxford, UK: 

Oxford University Press. 


