
International Journal of Communication 6 (2012), 1942–1961 1932–8036/20120005 

Copyright © 2012 (Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett). Licensed under the Creative 

Commons Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

 
News Agency Coverage of Conflict Among Russia’s Political Elite  

 

 

ANTHONY FRAMPTON 

JOSEPH OLIVER BOYD-BARRETT 

Bowling Green State University 

 
 

This study reviews coverage of a spat between Moscow Mayor Yury Luzhkov and 

Russian President Dmitry Medvedev in 2009 and 2010, analyzing how the Thomson 

Reuters and Interfax news agencies report on conflict among political elites in post-

Soviet and post-perestroika Russia. Using framing theories and discourse and thematic 

analyses, the research deconstructs the reports from the two agencies, one 

headquartered in London and New York and the other in Moscow, analyzing how they 

comply with Western journalistic principles while navigating the constraints on 

professional journalism in Russia. The qualitative study concludes that orientation, 

reporting conventions, and editorial decisions led Interfax and Reuters to privilege 

certain perspectives while downplaying others.  

 

Introduction 

 

Arguably, the history of the Russian press is a legacy of state censorship of varied intensity and 

multiple tensions between journalism and politics. From its outset with the emergence of Sankt-

Peterburgskie Vedomosti in 1703, the formal press was indelibly marked by government propaganda 

(Azhgikhina, 2007). Vartanova (2012) concludes that Tsar Peter the Great introduced the newspaper as a 

communicative tool for the Russian elite. Lenin’s press decree of 1917 and Stalin’s press policy of the mid-

1900s, stipulating the expectations and regulation of the Russian press, constituted foundational policy in 

the communist era (Koltsova, 2006; Murray, 1994).  

 

Media censorship under Khrushchev (1953–1964) and Brezhnev (1964–1982) was less severe 

than it had been under their predecessors, but these later administrations remained intolerant of press 

activities that threatened to disturb the constructed ideology and image of a buoyant and effervescent 

Russian state and society. Public debate following the Chernobyl disaster of 1986, the unfolding collapse of 

the Russian economy, and the top-down transformation of governance through perestroika (restructuring 

or deregulation) and glasnost (informational transparency) redefined and reconfigured the Russian press 

(Rasuvayev & Verrall, 1992; Schillinger & Porter, 1991).  

                                                 
Anthony Frampton: abframp@bgsu.edu 

Joseph Oliver Boyd-Barrett: oboydb@bgsu.edu 

Date submitted: 12–01–26 

mailto:abframp@bgsu.edu
mailto:oboydb@bgsu.edu


International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1943 

In June 1990, President Mikhail Gorbachev succeeded in introducing new media laws that 

theoretically abolished censorship and opened up the media market (Arutunyan, 2009). By 1991, the Law 

of the Russian Federation on Mass Media was facilitating the expansion of independent news media 

institutions and offering journalists protection from a range of repressions that epitomized the country’s 

political history (De Smaele & Vartanova, 2007). A year later, the new laws’ impact was conspicuous, with 

over 400 newly registered publications and media companies (Azhgikhina, 2007; Koikkalainen, 2008). 

 

Unfortunately, this watershed period was fleeting (Azhgikhina, 2007; Vartanova, 2007). 

Ideological warfare between the Berezovskii, Gusinskii and other “oligarch” media empires, along with the 

evolution of untamed media debates fueled by mudslinging polemics, created new tensions between the 

state and the media and also alienated elements of the Russian public (Radio Free Europe, 2007; 

Vartanova, 2012 ). Russian scholars have termed this congenital phase of elite private and public actors’ 

media manipulation in mass campaigns the “mediatization of politics” (Vartanova, 2007, p. 104). 

  

Since perestroika, the media climate, though less oppressive than during the era of totalitarian 

communist rule, has remained relatively restrictive and dangerous for journalists willing to challenge the 

established order. Numerous organizations have reported on the many challenges to freedom of the press 

in Russia (Becker, 2003; Richter, 2008). The New York–based media watchdog Committee to Protect 

Journalists (2011) classified Russia as the third most dangerous country for journalists. Additionally, 

surveys conducted by Freedom House in 2005 and 2009 assigned Russia a “Not Free” rating in a freedom 

of the press index measuring the extent to which corruption, human rights, political victimization, and 

violence undermine effective journalism (Freedom House, 2009).  

 

Azhgikhina (2007) notes that in Russia, many editors and media owners avoid confrontation with 

public officials, religious leaders, and the business elite for fear of recriminations through tax inspections 

or lawsuits. Additionally, national tragedies and threats of terrorism have emboldened state authorities to 

rationalize their increasing suppression of press freedom (Azhgikhina, 2007). Arutunyan (2009) observes 

that contemporary Russian media oligarchs have adopted a pro-Kremlin policy meant to keep them in 

good standing with the government authorities and political elites. Whereas McNair (2000) warns 

researchers not to assume that journalistic objectivity is a pervasive professional ethic in Russia, 

Koikkalainen (2008) notes that financial journalism in Russia mirrors Western models. She identifies 

Russian business publications as prominent importers of Western journalistic practices, a posture 

dovetailing with their political economic interests (Koikkalainen, 2007). She also explains that the Wall 

Street Journal and the Financial Times are the modern Russian financial press’s most influential role 

models (Koikkalainen, 2008). The influence of Reuters cannot be understated. The most prominent 

supplier of financial news in Eastern Europe (Rantanen, 1998), Reuters has a strong presence in Russia. 

Rantanen (2002) reports that in 1994, the agency’s Moscow branch had a predominantly Russian staff of 

110. 

 

The development of the non-state news agency Interfax (established in 1989) lends credence to 

Koikkalainen’s (2008) observation. Thomson Reuters and Bloomberg (the world’s major financial news 

agencies, both headquartered in North America) significantly influenced the shaping of Interfax. Rantanen 

(2002) credits Interfax with introducing Western news styles in Russian news agencies’ domestic 



1944 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

practices. Interfax turned increasingly toward covering economic, financial, and business news for non-

media clients as a principal source of revenue and today is a leading source, worldwide, of both general 

and financial news from post-Soviet Russia, Central Asia, and China (Interfax, 2012). Meanwhile, Hallin 

and Mancini (2004) argue, globalism and the ubiquity of Western journalistic models have led to increased 

convergence and standardization of journalistic practice around the world. We believe these theoretical 

perspectives conclusively legitimize our pairing of Interfax and Reuters in this study. 

 

The publicized brawl staged from 2009 to 2010 between Yury Luzhkov, mayor of Moscow for 22 

years, and Russian President Dmitry Medvedev offers a fitting platform for analyzing how reputable 

international news agencies from two different geographical and cultural orientations professionally report 

on highly charged and sensitive political conflicts within the repressive Russian media climate. Since 

Interfax and Reuters are both market-oriented global news agencies providing a wide range of 

subscription-based information services, we reasonably assume that public perception of their credibility 

as news providers potentially impacts their business models. Reuters claims to offer world news that is 

trustworthy and free from bias (Thomson Reuters, 2011), while investors, businesses, and media outlets 

worldwide rely on Interfax for accurate reporting of news in and about Russia. Interfax boasts a global 

network of 1,000 staff with a daily production of 3,000 stories (“Bloomberg Offers Interfax Russian 

Newswire Service,” 2010).  

 

We were curious about how these global news agencies used contemporary Western journalistic 

models to report on this unusual case of overt, inflamed aggression between two of Russia’s most 

powerful politicians. We hypothesized that the conflation of market forces, conventional and routine 

journalistic practices, and Russian political elites’ tendency to manipulate controversial news coverage 

would invariably weigh heavily on the agencies’ news coverage. We also expected Interfax’s coverage to 

differ significantly from Reuters’ because, we hypothesized, it is likely to be more vulnerable to political 

manipulation and reprisals for professional coverage of the conflict—after all, not only is Interfax 

headquartered in Russia, but its business strategy depends heavily on access to information from Russia’s 

political and corporate elites (“Bloomberg Offers Interfax Russian Newswire Service,” 2010; Rantanen, 

2002).  

 

Background 

 

In December 2004, President Vladimir Putin signed a new bill in parliament outlawing the 

appointment of regional governors and mayors by popular vote, reversing democratic provisions that Boris 

Yelstin negotiated and signed in 1993. Under the new law, the president of Russia has the right to appoint 

any or all of the country’s 89 regional leaders and recommend them to the regional legislatures for 

confirmation.  

 

In July 2008, four months after being appointed President of Russia Dmitry Medvedev vowed to 

replace dozens of regional governors, stressing his preference for a younger generation of regional leaders 

with business savvy and considerable corporate experience. Although President Medvedev had mentioned 

no names, popular interpretations pointed to Moscow’s Mayor Yury Luzkhov and Tatarstan’s Governor 

Mintimer Shaimiyev (Faulconbridge, 2008) as potential targets for replacement. 

http://blogs.reuters.com/search/journalist.php?edition=us&n=guy.faulconbridge&


International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1945 

Eight months after taking his presidential oath, and four months after publicly disclosing his 

intentions to overhaul regional leadership, Medvedev took a counterpunch from Moscow’s powerful mayor, 

Yury Luzhkov, in an unusual public display of dissent from the ruling elite. In February 2009, at the height 

of Russia’s struggle to deal with its worst economic recession in 15 years, Mayor Luzhkov publicly 

criticized the Kremlin’s economic policies, stating that they were worsening the financial crisis (Shchedrov, 

2009).  

 

Luzhkov’s attack came the day after President Medvedev sacked the governors of the Oryol, 

Pskov, and Voronezh regions. Medvedev resented Luzhkov’s overt challenge to his authority (Dyomkin, 

Sweeney, & Williams, 2008), and when Levada Center polls indicated that 63% of Muscovites believed 

Moscow’s council elections had been fraudulent, Medvedev blamed city officials, claiming that they had not 

put enough pressure on Mayor Luzhkov to liberalize city elections (Humphries, 2009).  

 

While the spat between President Medvedev and Mayor Luzhkov played out in the Russian media, 

public calls to investigate state officials for corruption intensified. These demands resounded against the 

backdrop of a February 2008 report in the Russian magazine Finans and an April 2010 issue of Forbes 

Magazine that both ranked Mayor Luzhkov’s wife, Yelena Baturina, as the richest woman in Russia 

(Paxton, 2010). With an expanding empire rooted in a Moscow-based construction business, Baturina rose 

to billionaire status during her husband’s tenure controlling Moscow’s public coffers.  

 

Neither the buzz of complaints among the Russian citizenry about public corruption nor the 

Kremlin’s explicit agenda to unseat regional leaders induced Luzhkov to resign as had Murtaza Rakhimov, 

veteran governor of the oil-producing region of Bashkortostan. Unlike Rakhimov, Luzhkov continued to 

defy the Kremlin, openly supporting Khimki Forest protestors and adopting a bellicose stance against 

influential civic groups like the gay rights movement (Bratersky, 2010).  

 

Indifference to the forces of nature, however, would prove the greatest factor in the Moscow 

mayor’s unwitting undoing. In August 2010, a record heat wave in Moscow set forests and peat deposits 

ablaze, claiming 52 lives, leaving 4,000 people homeless, and destroying prized military installations 

(Ferris-Rotman, 2010). While President Medvedev ordered army troops to the city to assist ill-equipped 

firefighters and from his own pocket donated 350,000 rubles for victim assistance, Mayor Luzhkov was 

away on vacation throughout the six most destructive days of fires in the city (Ferris-Rotman, 2010). 

 

Mayor Luzhkov, reeling from widespread public discontent that threatened to erode his 

popularity, built on generous social programs, was now vulnerable. Calls for his resignation were as 

diverse as they were vociferous, but Russia’s most powerful regional leader was resolute. Luzhkov’s 

arrogance and resilience infuriated the Kremlin and bolstered Medvedev’s original plan to oust him from 

office, culminating in his forced resignation. The impasse between Luzhkov and Medvedev, throughout 

which Putin remained a cautious and opportunistic mediator, was possibly the most publicized of the 

historical squabbles among Russia’s political elite that presaged a possible fracturing of the Kremlin’s 

traditionally undisputed authority.  

 

 



1946 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

Researching News Framing 

 

A news report is part of a particular type of discourse, a communicative act or event made up of 

complex units of linguistic, cultural, and social forms, meanings, and actions (Van Dijk, 1988). The 

powerful are able to use news media to structure societal discourses facilitating their own agendas and 

protecting their own interests (Krauss, 2005). They can prescribe what the general population should see, 

hear, and think by dominating particular narratives and prioritizing certain versions of reality. The news 

media’s capacity to mediate social realities makes them sites of multiple power struggles where, as 

Goldman and Rajagopal (1991) note, the unreported is as important as the reported in navigating toward 

truth. 

 

In their discursive functions, news reports emphasize precision and truthfulness through 

rhetorical devices such as direct observation, interviews, quotations, descriptions, and numbers. 

Furthermore, news stories do not exist outside the practice of journalism and are constructed rather than 

discovered by the journalistic process (Tuchman, 1978). Inherent in this explanation is journalism’s value-

based practice of classifying only certain aspects of reality as news, what Klaehn (2009) considers 

judgment of what is or is not newsworthy.  

 

Decision making at different levels of the news production process influences news content. 

Ideological and structural factors within and without news organizations also contribute to news creation 

(Shoemaker & Reese, 1996). Invariably, internal and external assertions of power and influence determine 

the outcome of news production. Internally, the personal ideologies of reporters and editors, journalistic 

models, and institutional policy are unavoidable. Externally, political, ideological, and cultural forces 

throughout society contribute to defining and often dictating the news-making process (Kester, 2010).  

 

Literature is replete with research outlining various ways the news media influence public opinion 

and perception (Entman, 1993; Peng, 2008). Entman (1993) refers to the media’s process of creating 

meaning as framing, in which they construct communicative texts by selectively prioritizing certain 

aspects of reality to advance a particular definition, interpretation, evaluation, or recommendation of an 

event, issue, or concept.  

 

Tankard (2001) outlines three main theoretical constructs of framing research: the media 

package, multidimensionality, and the list of frames. The theory of the media package focuses on 

linguistic markers such as keywords and common language (Gamson & Modigliani, 1989). The 

multidimensional theory of media frames deconstructs news stories into multiple structures, commonly 

categorized as edits, sources, visual imagery, syntax, script, theme, and rhetoric (Pan & Kosicki, 1993). 

Alternately, Tankard’s list of 11 frames focuses on empirical precision by offering reliable coding measures 

(Reese, 2007).  Although various researchers prioritize particular adaptations of framing theory, they all 

consistently highlight judgment and selectivity in how media producers represent reality. Entman (1993) 

notes that news organizations frame reality by making judgments on inclusion, exclusion, illumination, 

and suppression. Peng (2008) concurs, describing framing as “a process of inclusion and exclusion” (p. 

362).  

 



International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1947 

Boyd-Barrett (2004) suggests that one of the ways news editors promote the dominant 

authorities’ positions is to assign their most valued reporters to cover the government’s viewpoint. His 

arguments build on McChesney’s (1999) proposition that the news media’s process of framing relies 

heavily on official sources. These elite sources are often automatically legitimized, and their views are 

rarely verified. Editors and journalists who offend powerful news makers by questioning either their 

veracity or the bias of their perspectives leave themselves open to recriminatory denial of future access 

(Cromwell, 2001). 

 

  Hackett (1984) explains that the framing approach is an effective means of interrogating news 

because it allows the researcher to examine the multiple subliminal messages beneath the otherwise un-

interrogated text. Perhaps more important, the framing method allows identification of the shared 

principles that operate to create symbolic meaning about the world (Reese, 2007). This approach to 

deconstructing meaning offers multiple insights into the major issues surrounding the media’s 

interpretation of particular events (Gamson & Modigliani, 1989).  

 

The framing analysis in this study, much like Denton and Kuypers’ (2008) qualitative method of 

framing, looks beyond bias to examine how the two news agencies under study represent the original 

perspectives of the political actors shaping the story. For us, the question is not simply whether 

communication is biased but also what aspects of the communication are prioritized. 

 

Method 

 

We conducted a qualitative analysis of news reports from the Thomson Reuters and Interfax 

news agencies covering the public spat between Moscow Mayor Yury Luzhkov and Russian President 

Dmitry Medvedev. Our sample totaled 105 stories—26 from Thomson Reuters and 79 from Interfax—

published between September 10, 2010, and October 5, 2010. The sampling period begins four days after  

the publication of Luzhkov’s article in the Rossiiskaya Gazeta newspaper criticizing Medvedev’s position on 

a disputed highway project, and it ends with the phasing out of the quarrel as signaled by Luzhkov’s 

appointment as professor and dean of the Department of Megalopolis Management at the International 

University in Moscow after he was forced out of his mayoral post in the Russian capital. 

 

We elected to study Interfax and Reuters news coverage because we were eager to explore 

similarities and dissimilarities in coverage of a sensitive Kremlin issue by two direct competitors in the 

supply of news on the former Soviet Union: a Western-owned and operated global news agency, and a 

Moscow-based international news organization. We hypothesized, based on consistent data pointing to 

extensive restrictions on independent journalism in Russia, that Interfax’s reportage on the conflict would 

exhibit a greater degree of political pressure and state influence.  

 

Having gained permission to access the Interfax newswire service, we searched the archives of 

the English version of the Russia and CIS General Newswire and the Russia and CIS Business and 

Financial Newswire. We collected our sample by entering the word Luzhkov in the search engine for each 

day from September 5, 2010, to November 30, 2010. We sifted the results to eliminate irrelevant data, 

which we identified as stories with no direct or indirect reference to the Medvedev–Luzhkov impasse.  



1948 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

Our approach to collecting data from Reuters differed slightly from that in the case of Interfax 

because we did not have private access to Reuters’ newswire service; notwithstanding, we were able to 

access the agency’s archival news directly from its website. As we had done with Interfax, we entered the 

keyword Luzhkov in the site’s search engine and collated relevant stories that surfaced. Our search 

strategy relied on the assumption that any story covered by either of the agencies would contain the 

keyword, and that these stories would be available in the targeted archives. We also presumed that the 

data we collected is relatively comprehensive of each agency’s coverage of the event.  

 

We used an analysis of discourse and a customized thematic framework to interrogate the data. 

We chose this dual model for its capacity to explore multifaceted and multilayered dimensions of the news 

texts. By analyzing the thematic structures of the stories, we were able to review themes, their hierarchy 

in a given story, and their placement in the news structure, attending to headlines, writing forms, and 

word choices to evaluate the organizational layout of the information (Van Dijk, 1988). We paid close 

attention to the ideological and historical context of the texts’ function in establishing discourse.  

 

To develop the analysis, we created a coding sheet based on a number of Western journalistic 

values that eventually produced a set of thematic categories. The coding sheet incorporated the following 

data sets: publication name, date of publication, story headline, story byline, story origin, types of 

sources, story perspective, story theme, contextual and background information, portrayal of major 

actors, and numerical data.   

 

We used the category of story origin to distinguish the initiators of the story from the types of 

sources used, which we labeled according to the political and social positioning of the persons quoted or 

referenced. By grouping the news reports by story perspective we sought to answer the question of whom 

the story belongs to, or whose point of view or voice is dominant in the story. We supported this particular 

inquiry by creating a thematic category to capture the central concept threading each story. The extent to 

which the stories provided contextual and background information in coverage of the dispute also 

interested us because, as the background section of this study suggests, the conflict’s historical backdrop 

strongly influenced interpretation of the developing issues and narratives. Since the conflict concerned 

public support and profiling as much as it did partisan and governmental power, we also developed a data 

set identifying stories’ portrayal of the major actors. We used this category to search for patterns or 

undulations in the way the stories represented subjects in the conflict. Finally, concurring with Tankard’s 

(2001) view that numerical data powerfully impact perceptions of facts, we tracked the news stories’ use 

of numbers and figures.  

 

After settling on our primary categories, we coded each story separately, starting with the news 

stories from Reuters and then moving to those from Interfax. Our thematic categories emerged based on 

patterns visible in the results of the initial coding, and we used journalistic constructs and news content 

analysis techniques to study and interpret these findings.  

 

 

 

 



International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1949 

Findings 

 

The stories published by Interfax and those published by Reuters exhibited some noticeable 

differences in basic profile. For instance, while Reuters provided the names of the journalists covering the 

stories, Interfax did not, instead attributing the stories to its editorial team. Interfax produced more 

stories than Reuters, but Reuters’ stories tended to be longer. While Interfax ran nearly 3 times as many 

stories as Reuters, the total number of words in them was not quite double that in the Reuters stories. 

The average length of an Interfax story was 238 words, and the shortest story was a news flash of 17 

words. The longest Interfax story—a September 28, 2010, overview of Medvedev’s decision to sack 

Luzhkov—was 3,089 words. Reuters’ news stories averaged 348 words in length, with the shortest story 

having 30 words and the longest, 851. 

 

President Medvedev’s issue of a decree dismissing Mayor Luzhkov on the morning of Tuesday, 

September 28, 2010, generated a surge of news reports that marked the peak of press coverage of the 

ongoing conflict between the two high-profile Russian politicians. On that day, Interfax presented 23% of 

its total stories and Reuters, 26%. Each news agency published at least half its stories on the conflict in 

the period comprising that same day and the two days that followed, Interfax offering 52% and Reuters 

50% of its total stories.   

 

Table 1. Story Analysis. 

ANALYTICAL CATEGORIES REUTERS INTERFAX 

Number of Stories  26 79 

Stories from Press Releases/Statements 12 39 

Stories from Direct Contact with Informants 2 24 

Stories from other News Sources 8 15 

Stories with Multiple Sources 10 11 

Stories with Party/Political Insider Sources 3 19 

Stories with Regional Leadership Sources 1 8 

Stories with Direct Quotes from Luzhkov 4 10 

Activists as % of Direct Quotes 0 14 

Analysts/Pundits as % of Direct Quotes 10 33 

Stories Foregrounding Luzhkov’s Perspective 5 21 

Stories Foregrounding Medvedev’s Perspective 3 2 

Stories Foregrounding Putin’s Perspective 3 1 

Stories Foregrounding Analysts’/Pundits’ Perspective 7 9 

Stories with no Major Player Dominating 7 9 

Stories Referencing Russian Activists 2 12 

Stories on Accusations of Luzhkov’s Impropriety 4 17 

Stories Focused on the Medvedev-Luzhkov Duel 5 9 

Luzhkov as Challenge to Medvedev’s Authority 10 13 

Stories Associating Putin to the Conflict 14 2 

References to Numerical Data 8 9 

 



1950 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

Story Origin 

 

Press releases or press statements, coming mainly from Russian intellectuals, activists, and 

politicians, initiated most of both news agencies’ stories on the conflict. Some form of press statement 

was the origin of 38 Interfax stories and 12 Reuters stories; however, the Interfax reporters appeared 

more grounded than their Reuters counterparts, initiating 30% of their stories from exclusive or direct 

contact with informants. Direct news hounding or deliberate initiatives by Reuters reporters accounted for 

only 2 of the 26 Reuters stories published.  

 

Interfax was less dependent than Reuters on scoops and news feeds from other news media for 

developing its stories. While 31% of Reuters’ stories attributed their origin to other news media, including 

Interfax, only 19% of stories reported by Interfax referenced another news medium as the initial news 

source (see Table 1). However, the data highlighted an unexpected trend: More than 60% of the stories 

Interfax developed from other news media came from a single story in the Russian opposition’s weekly 

magazine The New Times. 

 

Types of Sources 

 

 Most Interfax stories depended on a single source. Eight of its stories used two sources, and two 

used three sources. One exceptional Interfax story, which focused on providing an overview of the 

conflict, used 15 sources. Reuters, 38% of whose stories featured multiple sources, adhered more closely 

to the conventional Western use of journalistic sources. Party leaders and insiders were the main sources 

of information Interfax referenced in its coverage of the Medvedev/Luzhkov dispute. Also, in 19 of its 79 

stories, Interfax quoted sources who were not major players in the dispute: these sources mostly came 

from the main political parties or the Kremlin. Interfax used oppositional and governmental sources in 

equal measure, with most of these sources coming from the United Russia Party and the party A Just 

Russia. In contrast, Reuters seldom relied on political sources that were peripheral to the conflict, using 

them only 12% of the time (see Table 1).  

 

Direct quotes from Yury Luzhkov were the second most frequent source of information for 

Interfax, making up 13% of its source citations. Reuters, however, used Luzhkov’s words slightly more 

often; his direct quotes accounted for 16% of overall sources. Interfax, meanwhile, struggled to directly 

access Luzhkov; most of the Luzhkov quotes the agency used came from an interview of October 4, 2010, 

in the opposition magazine The New Times. Interfax used different parts of the interview in separate 

stories on different days. 

 

 Interfax’s presentation of Luzhkov’s views played out in its multiple use of several quotes from 

the State Duma deputy and popular singer, Iosif Kobzon, a close friend of Luzhkov, as substitutes for 

Luzhkov’s own views and thoughts. Apart from statements made by the Kremlin’s chief spokeswoman, no 

such adjustment was made for Medvedev, who was also publicly reticent about the conflict. 

 

 A conspicuously effective Interfax adjustment to Luzhkov’s relative unavailability was its reliance 

on regional and city officials closely allied to him to provide pro-Luzhkov perspectives. While Reuters made 



International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1951 

no use of Russia’s regional leadership in covering the public spat, these sources were the third major 

source of information for Interfax, which used them 10% of the time. The difference in the frequency of 

use of federal government sources who were non-major players represented another stark contrast in the 

profiles of the news agencies’ sources. Reuters used only one federal source in its coverage, while 8% of 

Interfax’s source usage comprised federal government officials (see Table 1).  

 

Another significant difference in the sources each agency used was that activists’ quotes were 

absent from Reuters’ reports and relatively common in Interfax’s. These activists were mainly 

environmental and gay rights campaigners. Throughout Interfax’s coverage, activists’ quotes totaled 779 

words or 14% of all quoted words.  

 

The two news agencies also differed in their reliance on expert or intellectual commentary. 

Analysts and independent pundits were a major source for Reuters, accounting for 33% of its use of direct 

quotes, but they formed only 10% of Interfax’s referenced sources. The second most important sources of 

information for Reuters were corporate and industry executives, making up 16% of sources mentioned by 

the news agency. Although Interfax did not entirely ignore them, such executives formed only 10% of its 

identified sources.  

 

Of the four major players—Russian President Dmitry Medvedev, Russian Prime Minister Vladimir 

Putin, Moscow Mayor Yury Luzhkov, and the mayor’s wife, Yelena Baturina—Luzhkov was the most 

accessible to both the press agencies. Interestingly, Prime Minister Putin went largely unmentioned 

Interfax’s coverage, but Reuters gave him considerable coverage. Interfax cited him directly only once, 

but Reuters used his words four times. President Medvedev was also rarely quoted; Reuters and Interfax 

each referenced him only twice. Yelena Baturina was never directly quoted by either news agency and was 

cited only once.  

 

Story Perspective 

 

Whereas both Interfax and Reuters featured varied perspectives in their coverage, both also 

seized reasonable opportunities to present Mayor Luzhkov’s perspective. Interfax was more 

accommodating than Reuters, allocating examination of the conflict through Luzhkov’s eyes to 27% of its 

stories. Reuters did the same in only 19% of its stories. Of the 79 Interfax stories examined, 21 provided 

some variant of Luzhkov’s views, while for Reuters that figure was five. The second most common way 

Interfax covered the issue was to present stories in which no major player had a dominant perspective. 

The study found nine such stories. For Reuters, this type of treatment tied with summaries of analyses 

from scholars and pundits as the most popular reporting slant, registering 27% of all stories published. 

Only 11% of Interfax’s stories highlighted the views of analysts (see Table 1). Interfax gave considerable 

space to Russian social activists, while Reuters hardly included their perspectives at all.  

 

In Interfax’s coverage, President Medvedev and Prime Minister Putin marginally defined the tone 

or trajectory of the story. Interfax devoted scant attention to either man’s point of view, with Medvedev’s 

perspective predominating in 3% of stories and Putin’s in only 1%. In contrast, Reuters provided these 

leaders with more opportunities to define the conflict; each dominated 11% of the agency’s stories.  



1952 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

Story Theme 

 

The dominant theme throughout Interfax’s coverage of the Medvedev–Luzhkov conflict was 

suspicion of impropriety and alleged corruption on the part of Mayor Luzhkov. Seventeen of its 79 stories 

dealt with this issue; only four of Reuters’ stories did. Embedded in both agencies’ coverage was a quiet 

acknowledgment that the Russian government and political system tolerated corrupt leaders as long as 

they did not challenge or question the Kremlin’s authority. Reference to the imprisoned Mikhail 

Khodorkovsky, the billionaire oil oligarch who defied Putin, validates this theory. 

 

Accusations of election fraud and calls for investigation into Luzhkov wife’s construction business 

were the major narratives framing the corruption theme. Although no story from Reuters explicitly linked 

Baturina’s wealth to Luzhkov’s alleged corrupt practices, some presented a gray area in which Baturina’s 

construction business involved unscrupulous practices or illegally acquired assets warranting official 

investigation at the least. 

 

Public discontent with Luzhkov was the second most pervasive theme throughout Interfax’s 

coverage, featuring in 15 of the agency’s stories. Of these, 33% concerned gay rights activism against 

Luzhkov, the major activity influencing this type of coverage. Other human rights issues also contributed, 

if sparsely, as did negative public feedback regarding Luzhkov’s untrammeled and arbitrary powers. 

Surprisingly, Reuters hardly focused at all on the public’s response to Luzhkov and presented only one 

such story, of a disallowed gay rally in Moscow.  

 

The predominant thematic discourse in Reuters’ coverage, and the third most dominant in 

Interfax’s, shaped the conflict as a public test of Medvedev’s leadership. Thirty-eight percent of Reuters’ 

news stories and 16% of those from Interfax tracked Medvedev’s authoritative stance on the issue and the 

political implications of his decision. A sub-narrative surfaced in Reuters’ coverage, presenting Putin’s 

relevance to the conflict as a challenge to Medvedev’s public show of authority. Forty percent of the 

Reuters stories reporting on the conflict’s implications for Medvedev’s leadership overshadowed 

Medvedev’s presidential stature with reverence for the national influence and political clout of Prime 

Minister Putin. This discourse was absent from Interfax’s reporting, which mostly ignored the public script 

of this power dynamic.  

 

If Interfax was muffled on the Putin–Medvedev power play, it was more open about the power 

battle between Medvedev and Luzhkov. Both Interfax and Reuters presented several stories that 

highlighted Luzhkov’s public show of defiance against President Medvedev and the Kremlin. Reuters 

presented 20% of stories that primarily focused on capturing the duel. This figure was significantly higher 

than Interfax’s 11% (see Table 1). The chief aspects of Luzhkov’s public defiance were his threat to sue 

the Kremlin and his refusal to resign as mayor.  

 

A theme that Reuters never explored, but one to which Interfax gave considerable attention was 

the public’s speculation over Luzhkov’s political options. This was especially topical following his sacking, 

when 11% of Interfax stories focused on Luzhkov’s political future while Reuters, although it cautiously 

made indirect allusions, did not run a story focused on the issue. Interfax reports that examined the issue 



International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1953 

contemplated whether or not Luzhkov would join the opposition, create his own party, or exit the political 

scene.  

 

Contextual and Background Information 

 

Each news agency provided different pieces of background information to help illuminate its 

perspectives of the conflict. Interfax’s most common use of historical data concerned Luzhkov’s major 

achievements as mayor: Five stories credited him with the city’s modernization and the development of 

Moscow’s popular pension scheme. Two stories from Reuters did the same. Both agencies also referenced 

the mismanagement of the toxic peat fires that threatened the city and the resulting public discontent 

with Moscow’s mayoral office and central government.  

 

One conspicuous inconsistency in the tone of the coverage was Reuters’ use of the term “abruptly 

sacked” twice, in separate stories, to define the Moscow mayor’s dismissal. Arguably, this narrative 

misrepresented the political climate, as anyone tracking the conflict’s development would have anticipated 

a Kremlin decision on Luzhkov’s political fate. 

 

Portrayal of Major Actors 

 

Four central personalities emerged from the news coverage of the conflict: President Dmitry 

Medvedev, Prime Minister Vladimir Putin, Moscow Mayor Yury Luzhkov, and Luzhkov’s wife, Yelena 

Baturina. Of the four major actors, Luzhkov was the most frequent recipient of descriptive markers 

penned by both Reuters and Interfax journalists. Interfax presented a fairly balanced image of Luzhkov: 

The research noted 14 positive descriptors and 13 negative ones. Interfax was as likely to present 

Luzhkov as a victim of political infighting as it was to highlight his recalcitrance, perceived dishonesty, and 

unenviable civil rights reputation.  

 

Reuters’ markers were not as balanced. Its coverage focused mainly on framing Luzhkov as a 

powerful Russian politician, with identifiers such as “heavyweight mayor” and “the last of a generation of 

heavyweights.” This was the case in 7 of its 26 stories. Noticeably, Reuters used linguistic qualifiers to 

describe the extent of Luzhkov’s and Putin’s power, but used none when referring to Medvedev. Like 

Interfax, Reuters simply presented Medvedev as the Russian president. 

Interfax consistently presented Yelena Baturina as the “the Mayor of Moscow’s wife” and in 26% 

of these instances conjoined this description of her with the label “billionaire.” Together, these labels 

hinted at a subtle connection between her wealth and the Moscow mayor’s office. Only twice did Interfax 

present her as simply a businesswoman. Reuters’ reports on the conflict also frequently referred to 

Baturina’s wealth, and 38% of its stories referenced her exceptional wealth while drawing attention to 

suspicion over Mayor Luzhkov’s allegedly corrupt record, describing her as “Russia’s richest woman” and 

the “billionaire property mogul wife.” 

 

Interfax attended to Prime Minister Putin’s public profile in just two stories that presented him as 

a skillful political strategist and a rational, objective leader. In fact, in Interfax’s longest story on the 



1954 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

conflict, reference to Putin is conspicuously absent. In vivid contrast, 14 of Reuters’ 26 stories 

incorporated the Russian Prime Minister in their interpretation of the conflict (see Table 1). Reuters 

overwhelmingly presented Prime Minister Putin as Russia’s most powerful and influential leader, pointing 

to his management of the conflict as something helping pave his way to the 2012 presidential race. In 

both news agencies’ reporting, Putin surfaced as neutral in the conflict, praising Luzhkov for his historic 

contributions to Moscow’s development and rationalizing Medvedev’s decision to dismiss Luzhkov. 

 

Both news services’ reporting characterized Medvedev least often. The reporting mostly 

depended on his written public declarations and the pronouncements of his Kremlin staff to mediate his 

role. In the Reuters stories, depictions of Medvedev were more unflattering than Interfax’s; sources twice 

referred to him as “Putin’s junior” and in another instance as “Putin’s protégé.” Interfax’s treatment of 

Medvedev was more respectful with the balance of eight stories arguably appearing to endorse and 

legitimize his dismissal of Luzhkov as just and correct. Both news agencies also ran stories profiling 

Medvedev’s leadership style through his actions, frequently using the words “orders,” “sacked,” and 

“decree” to mark his authoritative poise. 

  

Although two Interfax stories hinted at a power contest between President Medvedev and Prime 

Minister Putin, neither denied Medvedev’s presidential cachet. However, Interfax’s reporting revealed that 

while Medvedev publicly stated that he would decide who would be the next mayor of Moscow, Putin 

continued advising journalists that he would have input in a joint decision on the matter. 

 

Numerical Data 

 

Reuters used statistical and numeric data more widely than did Interfax. Thirty-one percent of 

Reuters’ stories relied on this form of information, compared to 11% of Interfax’s (see Table 1). Interfax 

used numbers to present information on the following topics: Bank of Moscow Eurobonds, the size of 

Moscow’s city public budget and population, results of the Moscow city Duma elections, and results of 

opinion polls on Luzhkov’s popularity. In addition to these figures, Reuters provided statistics describing 

Moscow real estate assets’ performance and the size of Yelena Baturina’s fortune. 

 

The empirical data invariably functioned to define the narrative, often stealthily nudging readers 

to a particular reading. For example, the repeated mention of the size of Moscow’s city budget—$320 

billion, one fifth of the Russian economy—operated to elucidate the extent of Luzhkov’s power. 

 

Discussion 

 

Our comparative study revealed that the Thomson Reuters and Interfax news agencies’ reports 

on the 2009–2010 public dispute between Russian President Dmitry Medvedev and Moscow Mayor Yury 

Luzhkov were similar overall, but contained significant variances that warrant analysis. In this sense, our 

research extends Koikkalainen’s (2008) argument that there are both similarities and differences between 

Western and Russian journalism by indicating that, at least in coverage of acute political crises, a Russian-

based international news agency and a Western-run global news agency can show striking commonalities 

as well as unpredictable dissimilarities. Although the findings for Interfax are largely positive, they indicate 



International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1955 

ongoing tension between its adherence to Western journalistic principles and its navigation of the 

politically smothered Russian media environment, a struggle that Vartanova (2012) ascribes to the 

ascending commercialization of the Russian media and the parallel rise in Russian political elites’ anxiety 

over this trend’s potential to threaten their stability and power bases. 

 

Perhaps the most enlightening discoveries of the study were the insights into the different ways 

Interfax and Reuters initiated and treated stories. The data showed that Interfax originated more stories 

through its own efforts and depended somewhat less on press releases, press statements, and other 

media. When positioned against Koikkalainen’s (2008) observation of the routine nature of press releases 

in contemporary Russian journalism, this finding serves as particularly convincing evidence for arguments 

advancing Interfax’s investigative credibility.  

 

Interestingly, whenever Interfax took scoops from other news stories, it privileged an anti-

Kremlin viewpoint. This strategy may have functioned to allay Kremlin anxiety by modifying Interfax’s 

association with the content, since retaliation from the Russian government would likely have a profound 

negative impact on both Interfax’s news operations and the functionality of its “100 specialized 

information services” (“Bloomberg Offers Interfax Russian Newswire Service,” 2010, para. 7). Considering 

Koltsova’s (2005) and Resnyanskaya’s (2007) arguments that Russian elites view the media as invaluable 

political capital that can facilitate negotiation of myriad political and economic ventures, this is a feasible 

explanation for Interfax’s use of outside scoops. 

 

Our findings on source usage and attribution lent themselves to both admirable and problematic 

profiles for Interfax. Whereas it was more inclined than Reuters to use opposition sources, it was also 

more prone to rely on a single source in developing a story. It performed impressively, outshining Reuters 

with the scale of its access to political insiders and regional public leaders, but its heavy reliance on 

political insiders raised questions about its susceptibility to manipulation and agenda setting. Reflecting on 

the conflicts that plagued Russia’s political elites in the early 2000s, Roudakova (2008) reveals how the 

Russian media became preoccupied with facilitating intra-elite agendas rather than efficiently capitalizing 

on their inherent possibilities as mass communication tools, a phenomenon she describes as “media-

political clientelism” (p. 43). 

 

This practice is particularly troublesome, since previous research indicates that although political 

sources are easily accessed, Russian business journalists do not value them highly (Koikkalainen, 2008). 

Additionally, Arutunyan (2009), despite highlighting the unavoidability of journalists’ dependence on 

political insiders in the restrictive Russian political tradition, warns that these insiders are often not 

legitimate sources of information and even when they are, their cooperation with the press usually serves 

a deliberate political purpose.  

 

Interfax’s overreliance on lone sources does not necessarily portend a deliberate institutional 

agenda and may more aptly reflect a Russian journalistic convention. Pasti’s (2010) research suggests 

that Interfax’s use of sources is similar to the practices of Moscow business journalists and typical of the 

preference of a younger generation of Russian journalists. Interfax may have compensated for its 

proclivity toward single-source attribution by running a large number of stories on the conflict. However, 



1956 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

although this story count was significantly higher than Reuters’, Reuters’ articles were on average 110 

words longer than Interfax’s, suggesting a substantial disparity in the depth of story treatment. 

Meanwhile, Interfax offered a more comprehensive range of sources—the federal government, regional 

sources, and in particular activist sources—that Reuters tended not to cite.  

 

Conceivably, the Russian government tolerated Interfax’s inquiries on the assumption that its 

newswire stories might have limited circulation among the Russian general public, given that direct access 

to its full services requires subscription. Nonetheless, Interfax ranks very high as a news source for 

“retail” news media (Interfax, 2012). Balzer’s (2003) observation that businesspeople, foreign policy 

officials, and economists from the West generally tend to side with the Russian state suggests that most 

subscribers to Interfax news services—investors, businesses, media companies—are unlikely to seek an 

agenda that might threaten the security of the Russian political system. Yet Interfax’s business objectives 

require that it align itself with Western democratic values. Its pursuit of these objectives may have led it 

to benefit from a temporary fissure in the arbitrary and fluid Russian system of press control, but Balzer’s 

(2003) theory of “managed pluralism” contends that the Kremlin permits such openings only when they do 

not disrupt its agenda. The frequent changes in the relationship between the Russian state and the 

Russian media within the last two decades complicate our rationalization of Interfax’s openness to 

oppositional perspectives in its coverage of the conflict (Vartanova, 2012). 

 

From a Western perspective, it matters that Interfax depended less on analysts, pundits, and 

corporate sources. If Koikkalainen (2008) is right that NGO sources are less important than corporate or 

governmental sources in Russian journalism, then the gap between Interfax and Reuters on this score 

appears less significant. Notably, only a quarter of Interfax stories appeared to prioritize Luzhkov’s 

perspective, but this figure was higher than the corresponding percentage for Reuters. 

 

More instructively, both news agencies’ use of sources highlights the Russian political system’s 

effectiveness in insulating the Russian president from contentious journalistic inquiries, since neither of 

the news agencies was able to penetrate Medvedev’s profound silence on the media-driven joust. This 

finding may substantiate Oates’ (2006) point on the Russian presidential administration and bureaucracy’s 

increasingly sophisticated management of the public’s opinion of privileged Russian political actors.  

 

Interfax focused less than did Reuters on Prime Minister Putin’s relevance to the conflict and still 

less on possible tensions between Putin and Medvedev. While Interfax characterized Luzhkov in both 

negative and positive terms, Reuters was more disposed to describe Luzhkov positively, frequently 

reminding readers of his political legacy and sporadically admiring his challenge to Russian autocracy while 

seeming to overlook his record as one of the most celebrated benefactors of the contemporary Russian 

political system. Overall, Interfax focused more than Reuters on what was arguably the more central 

issue, namely, corruption. At the same time, it balanced the issue of corruption with the evidence of 

Luzhkov’s achievements and showed greater interest in Luzhkov’s political future. 

 

Through editorial decisions and reporting practices, Interfax and Reuters prioritized certain 

themes and perspectives while downplaying or ignoring others—in line, we suggest, with their respective 

market-driven objectives. Our findings demonstrate that the types of sources used and the ways they 



International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1957 

were used created unique frames and discourses about the conflict-related event, activity, or issue being 

covered. For example, Reuters elevated Putin’s role and status in the conflict by incorporating his terse 

but purposeful interjections, while Interfax was less accommodating of Putin’s views, relegating him to the 

sidelines. We argue that Interfax’s approach within the Russian context was more responsible, less 

speculative, more focused on the central issues, and more indicative of a rational convergence of business 

acumen and journalistic values. Influenced by Batalov’s (2002) perception of the paternalistic relations 

between Russian citizens and their power elites, who often dominate the country’s political and media 

culture, we also find Interfax’s mitigation of Putin’s overarching and calculating influence on the publicity 

of the conflict a subtle statement of editorial independence.  

 

More specifically, the study shows that in the coverage of this acute political conflict, the relative 

absence of quotes from the major players inadvertently redefined the nature of the discourse. Since the 

news stories rarely quoted President Medvedev and former Mayor Luzhkov, secondary sources dominated 

the framing of their perspectives. Thus, we infrequently received an undiluted perspective of the reeling 

tensions between the two major combatants. It remains debatable whether the muteness of the two main 

actors reflected a deliberate public relations strategy on the part of Luzhkov and a calculated political 

maneuver by Medvedev. Possibly, this omission resulted inadvertently from the journalistic self-censorship 

normalized and nurtured by the legacy of state censorship of the Russian media (Vartanova, 2012).  

 

By pointing to the media’s multiple framings of the conflict between Medvedev and Luzhkov, our 

study also endorses the perspective of Russian political scientist Dmitry Oreshkin, who asserts that the 

Kremlin will increasingly become less effective at suppressing public expositions of political infighting at its 

core as it struggles to define a convincing democracy and a market-centered liberal ideology (Whitmore, 

2011).  

 

This study had limitations. Chief among them were the English-speaking North American and 

European researchers’ linguistic and cultural limitations in mediating sophisticated political and cultural 

interactions and discourses in contemporary Russian society. The stories taken from Interfax and Reuters 

principally targeted an English-speaking audience. Since the news agencies did not prepare these 

publications directly for the average Russian, the news stories in our samples may have differed from 

Russian-language coverage for the typical Russian reader. This study makes a strong case for future 

research comparing English- and Russian-language news coverage.  Also, different strategies governed 

the collection of the samples. The Interfax website does not provide free public access to its archive, so 

the researchers had to secure private access to Interfax’s newswire. Unable to secure subscription access 

to Reuters’ news service, they could not operate similarly in the case of Reuters. Thus, while they 

collected the Interfax data through private access, they had only public access to archived stories from 

Reuters. 

 

 Finally, since the study was limited in scope to examination of news content, and coverage of a 

single story at that, it may have missed other important factors in the two news agencies’ production 

practices and operations that could further complicate the analysis. One such important factor is editorial 

routines, which we can better understand by taking a look first at content. Our article, therefore, also 

offers ideas for future inquiries into the editorial routines of the Russian press.  



1958 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

References 

 

Arutunyan, A. (2009). The media in Russia. Maidenhead, Berkshire, England: Open University Press. 
 

Azhgikhina, N. (2007). The struggle for press freedom in Russia: Reflections of a Russian journalist. 

Europe-Asia Studies, 59(8), 1245–1262. 

Balzer, H. (2003). Managed pluralism: Vladimir Putin’s emerging regime. Post-Soviet Affairs, 19(3), 189.  

Batalov, E. (2002). Political culture of Russia through the prism of civic culture. Pro et Contra, 3, 17. 

 

Becker, J. (2003). Keeping track of press freedom. European Journal of Communication 18(1), 107–112. 

 

Bloomberg offers Interfax Russian newswire service. (2010, April 28). Bloomberg Retrieved from 

             http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a12KLhG_6HeE  

 

Boyd-Barrett, O. (2004). Judith Miller, The New York Times, and the propaganda model. Journalism 

Studies, 5, 435–449. 

 

Bratersky, A. (2010, September 7). Khimki road gets Luzhkov as backer. The Moscow Times. Retrieved 

from http://www.themoscowtimes.com/news/article/khimki-road-gets-luzhkov-as-

backer/414970.html 

 

Committee to Protect Journalists. (2011). 52 journalists killed in Russia since 1992/Motive confirmed. 

Retrieved from http://www.cpj.org/killed/europe/russia  

 

Cromwell, D. (2001). Private planet: Corporate plunder and the fight back. Charlbury, UK: Jon Carpenter. 

  

Denton, R. E., & Kuypers, J. A. (2008). Politics and communication in America: Campaigns, media, and 

governing in the 21st century. Long Grove, IL: Waveland Press.  

 

De Smaele, H., & Vartanova, E. (2007). Russia. In L. d’Haenens & F. Saeys (Eds.), Western broadcast 

models: Structure, conduct and performance (pp. 341–360). Berlin, Germany: de Gruyter. 

 

Dyomkin, D., Sweeney, C., & Williams, R. (2008, November 18). Medvedev puts down insider calls for 

more democracy. Reuters. Retrieved from 

 http://www.reuters.com/article/2008/11/18/us-russia-medvedev-defiance- 

idUSTRE4AH74T20081118 

 

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of  Communication, 

43(4), 51–58. 

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a12KLhG_6HeE
http://www.themoscowtimes.com/news/article/khimki-road-gets-luzhkov-as-backer/414970.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/khimki-road-gets-luzhkov-as-backer/414970.html
http://www.cpj.org/killed/europe/russia
http://www.reuters.com/article/2008/11/18/us-russia-medvedev-defiance-


International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1959 

Faulconbridge, G. (2008, July 24). Medvedev to shake up Russian regions: Report. Reuters. Retrieved 

from http://www.reuters.com/article/2008/07/24/us-russia-medvedev-regions-

idUSL2493859220080724 

 

Ferris-Rotman, A. (2010, August 8). Accusations of denial as fires and smoke kill in Russia. Reuters. 

Retrieved from http://www.reuters.com/article/2010/08/08/us-russia-heat-

idUSTRE6751T820100808 

 

Freedom House. (2009). Freedom of the press 2009 regional tables. Retrieved from 

http://old.freedomhouse.org/template.cfm?page=494&year=2009  

 

Gamson, W., & Modigliani, A. (1989). Media discourse and public opinion on nuclear power. American 

Journal of Sociology, 95(1), 1–37. 

 

Goldman, R., & Rajagopal, A. (1991). Mapping hegemony: Television news coverage of industrial conflict. 

Norwood, NJ: Ablex. 

 

Hackett, R. (1984). Decline of a paradigm? Critical Studies in Mass Communication, 1(3), 329. 

 

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. 

Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 

Humphries, C. (2009, October 11). Opposition says Kremlin fails democracy pledge test. Reuters. 

Retrieved from http://www.reuters.com/article/2009/10/11/us-russia-politics-

idUSTRE59929320091011 

 

Interfax. (2012). News products. Interfax. Retrieved from http://www.interfax.com/products.asp?rbr=6 

 

Kester, B. (2010). The art of balancing. Foreign correspondence in non-democratic countries: The Russian 

case. The International Communication Gazette, 72(1), 51–69. 

 

Klaehn, J. (2009). The propaganda model: Theoretical and methodological considerations. Westminster 

Papers in Communication and Culture, 6, 43–58. 

 

Koikkalainen, K. (2007). Business media in Nordic countries and Russia: Global trends, local content. In E. 

Vartanova (Ed.), Media and change (pp. 180–190). Moscow, Russia: MediaMir. 

 

Koikkalainen, K. (2008). Journalistic source practices in Russian business dailies. In S. White (Ed.), Media, 

culture and society in Putin’s Russia (pp. 95–108). New York, NY: Palgrave Macmillan.  

 

Koltsova, O. (2005). News production in contemporary Russia: Practices of power. In D. McQuail, P. 

Golding, & E. De Bens (Eds.), Communication theory and research: An EJC anthology (pp. 220–

224). London, UK: Sage. 

 

Koltsova, O. (2006). News media and power in Russia. London, UK. Routledge. 

 

http://blogs.reuters.com/search/journalist.php?edition=us&n=guy.faulconbridge&
http://www.reuters.com/article/2008/07/24/us-russia-medvedev-regions-idUSL2493859220080724
http://www.reuters.com/article/2008/07/24/us-russia-medvedev-regions-idUSL2493859220080724
http://old.freedomhouse.org/template.cfm?page=494&year=2009
http://www.reuters.com/article/2009/10/11/us-russia-politics-idUSTRE59929320091011
http://www.reuters.com/article/2009/10/11/us-russia-politics-idUSTRE59929320091011
http://www.interfax.com/products.asp?rbr=6


1960 Anthony Frampton & Joseph Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 6(2012) 

Krauss, S. E. (2005). Research paradigms and meanings making: A primer. The Qualitative Report, 10, 

758–770. 

 

McChesney, R. W. (1999). Rich media, poor democracy: Communication politics in dubious times. Urbana: 

University of Illinois Press. 

 

McNair, B. (2000). Power, profit, corruption and lies: The Russian media in the 1990’s. In J. Curran & M. J. 

Park (Eds.), De-Westernizing media studies (pp. 79–94). London, UK: Routledge. 

 

Murray, J. (1994) The Russian press from Brezhnev to Yeltsin: Behind the paper curtain. Aldershot, UK: 

Elgar. 

 

Oates, S. (2006). Framing fear: Findings from a study of election news and terrorist threat in Russia.  
Europe-Asia Studies, 58(2), 281–290 

 

Pan, Z., & Kosicki, G. (1993). Framing analysis. Political Communication, 10, 55–75. 

 

Pasti, S. (2010). A new generation of journalist. In A. Rosenholm, K. Nordenstreng, & E. Trubina (Eds.), 

Russian mass media and changing values (pp. 57–75). London, UK: Routledge.  

 

Paxton, R. (2010, April 16). Steel baron Vladimir Lisin tops Russia rich list. Reuters. Retrieved from 

http://www.reuters.com/article/2010/04/16/us-russia-rich- 

idUSTRE63F1RV20100416 

 

Peng, Z. (2008). Framing the anti-war protests in the global village: A comparative study of newspaper 

coverage in three countries. International Communication Gazette, 70(5), 361–377. 

 

Radio Free Europe. (2007, May 23). Russia: Journalists union head laments state of media. Radio Free 

Europe, Radio Liberty. Retrieved from http://www.rferl.org/content/article/1076667.html 

 

Rantanen, T. (1998). From communism to capitalism. In O. Boyd-Barrett & T. Rantanen (Eds.), The 

globalization of news. London, UK: SAGE Publications. 

 

Rantanen, T. (2002). The global and the national: Media and communications in post-communist Russia. 

Lanham, MD: Rowman & Littlefield. 

 

Rasuvayev, V., & Verrall, D. O. (1992). The Russian press and foreign policy in the Age of Perestroika. 

Social Alternatives, 11(1), 12–16.  

 

Reese, S. (2007). The framing project. Journal of Communication, 57, 151. 

 

Resnyanskaya, L. (2007). SMI i politika [Mass media and politics]. Moscow, Russia: Aspekt Press. 

 

Richter, A. (2008). Post-soviet perspective on censorship and freedom of the media: An overview. 

International Communication Gazette, 70(5), 307–324. 

http://www.reuters.com/article/2010/04/16/us-russia-rich-
http://www.rferl.org/content/article/1076667.html


International Journal of Communication 6 (2012)  News Agency Coverage of Conflict  1961 

Roudakova, N. (2008). Media-political clientelism: Lessons from anthropology. Media, Culture & Society, 

30(1), 41–59. 

Schillinger, E., & Porter, C. (1991). Glasnost and the transformation of Moscow News. Journal of 

Communication, 41(2), 125. 

 

Shchedrov, O. (2009, February 17). Moscow mayor attacks Kremlin’s economic policy. Reuters. Retrieved 

from http://www.reuters.com/article/2009/02/17/us-financial-russia-mayor-

idUSTRE51G2GG20090217 

 

Shoemaker, P., & Reese, S. (1996). Mediating the message: Theories of influence on mass media content. 

New York, NY: Longman. 

 

Tankard, J. (2001). The empirical approach to the study of media framing. In S. Reese, O. Gandy, & A. 

Grant (Eds.), Framing public life (pp. 95–105). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

 

Thomson Reuters. (2011). Media. Retrieved from http://thomsonreuters.com/products_services/media  

 

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York, NY: Free Press. 

 

Van Dijk, A. T. (1988). News as discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

 

Vartanova, E. (2007). Russian media economy: Eurasian model. In E. Vartanova (Ed.), Media and change 

(pp. 103–121). Moscow: MediaMir. 

 

Vartanova, E. (2012). The Russian media model in the context of post-Soviet dynamics. In D. Hallin & P. 

Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the western world (pp. 119–142). Cambridge, 

UK: Cambridge University Press.  

 

Whitmore, B. (2011, September 20). A requiem for managed pluralism? Radio Free Europe, Radio Liberty. 

Retrieved from http://www.rferl.org/content/a_requiem_for_managed_pluralism/24334697.html 

javascript:__doLinkPostBack('','ss%7E%7EAR%20%22Porter%2C%20Catherine%22%7C%7Csl%7E%7Erl','');
http://www.reuters.com/article/2009/02/17/us-
http://thomsonreuters.com/products_services/media
http://www.rferl.org/content/a_requiem_for_managed_pluralism/24334697.html

