
International Journal of Communication 15(2021), 982–999 1932–8036/20210005 

Copyright © 2021 (Mandy Tröger). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 
Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Monopolizing the Democratic Dream: 

The Struggle Over a Free Press in East Germany 1989/1990 
 

MANDY TRÖGER 
Ludwig-Maximilians-University Munich, Germany 

 
This study provides a historical analysis of the (postsocialist) transition of the East German 
press system from November 1989 until German unification in October 1990 and 
thereafter. Based on extensive archival research, it shows how West German political and 
economic groups shaped its transition and how they, by building market structures to their 
interest, hampered a profound democratic press reform. Looking at sales, ownership, and 
distribution infrastructures, this study reveals how West German newspaper publishers, 
backed by the Federal Ministry of the Interior, expanded into East Germany in all three 
sectors at the cost of a blossoming local press. The study, thus, fills a gap in research and 
literature, and helps us understand the conditions within which media systems develop in 
transitioning countries. It also gives insights into how economic groups might still aim to 
influence policy-making in modern Western democracies. 
 
Keywords: Germany, press history, postsocialist media transition, critical political 
economy 
 
 
“Revolutionary times call for unusual means if one aims to support the goals of the 
revolution.” 

—Gerd Schulte-Hillen, CEO of the Gruner + Jahr Publishing House, 
March 1990 (Schulte-Hillen, 1990a, p. 8) 

 
For many, the fall of the Berlin Wall on November 9, 1989, fostered hopes of democratic liberation 

and transformation. Millions of East Germans went to the streets to protest state repression and censorship, 
voicing their demands for freedom of opinion, freedom of information, and a free and democratic media. 
One year later, on October 3, 1990, the German Democratic Republic (GDR) joined the Federal Republic 
(FRG), reuniting Germany. Although much has been written about East Germany’s subsequent media 
transition from a state-controlled propaganda apparatus to that of a free, democratic media system, there 
has been no historical analysis of the underlying political and economic forces that shaped this transition 
(i.e., Barck, Langermann, & Lokatis, 1999; Haller, Puder, & Schlevoigt, 1995; Schneider, 1991–1992, 1992). 
With the 30-year anniversary of German unification having passed, there are many questions yet to be 
answered: How and under what conditions was the East German media reformed and an all-German media 
market created? Who was successful in implementing their sociopolitical and economic interests, and what 

 
Mandy Tröger: Mandy.Troeger@ifkw.lmu.de 
Date submitted: 2020-02-04 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  983 

were the sociodemocratic benefits and losses? Answering these questions is important not only to 
understand this unique moment in time but also to inform current debates on media in Western democracies. 

 
This study examines to what extent the democratic potential that existed at the moment of 

revolutionary change in 1989 and 1990 found its implementation in the postsocialist East German media. 
Specifically, it focuses on the transition of the press system from November 1989 until German unification 
in October 1990 and thereafter. It complements other recent work concerned with broader transition 
processes in the East German media, such as broadcasting (Tichy & Dietl, 2000) and the book market (Links, 
2010). Contrary to existing research, however, this study takes a political economy perspective (Mosco, 
2009): It is concerned with the tensions between the normative role news media hold in a democratic society 
and the economic forces of a newly developing, or rather, an established, expanding Western media market. 
By reassessing postsocialist history through the lens of a changing press system in the GDR, this study 
traces broader social, economic, and political realities of this historical moment and its lasting ramifications 
for Germany. 

 
All findings are based on primary or semiprimary sources. The archival fieldwork was done in 

Germany, the Netherlands, and the United States. More specifically, primary sources were drawn from 11 
public and nonpublic archives (e.g., national archives, party archives, publishers’ archives, and so on), and 
seven private archives of GDR reformers, policy makers, and journalists.1 Here, several types of historical 
methods were applied. First, this study examines internal government and administrative communication, 
policy memos, and other relevant policy documents. Second, it includes news articles in the East and West 
German press from 1989 until late 1990. Since newspapers and their publishers were central agents of the 
transition, their respective coverage of the process stood exemplary for the interests at stake. Third, this 
study draws from personal documents, letters, and notes of key actors, a minister’s diary, and detailed 
unpublished minutes from meetings between newspaper publishers and political interest groups (e.g., the 
Federal Ministry of the Interior, the East German Round Table, the GDR Ministry of Postal and 
Telecommunication). This archival work was complemented by 17 nonbiographical interviews with East 
German politicians and journalists.2 

 
This study summarizes the findings of this research. It shows how different West German political 

and economic groups shaped the East German media transition and how they, by following their own 
interests, hampered a profound media reform. It does so by giving a detailed historical analysis of the 
broader structural shifts within which publications were being produced and distributed. More specifically, it 
focuses on the issues of sale, distribution infrastructure, and ownership; it shows how a West German 

 
1 List of public archives: Archive Green Memory (Berlin), Archive Democratic Socialism ([ADS] Berlin), 
Archive of Social Democracy ([AdsD] Bonn), Archive for Christian-Democratic Policy ([ACDP] Bonn), Archive 
of Liberalism (Gummersbach), Archive of the Federal Foundation for the Examination and Reappraisal of the 
Communist Dictatorship in East Germany (Berlin), National Archive ([BArch] Berlin and Koblenz), ID-Archive 
at the International Institute for Social History ([IISH] Amsterdam), Archive of the Wendemuseum (Los 
Angeles). 
2 Example: Gregor Gysi, Dietmar Bartsch, and Hans-Ju ̈rgen Niehof. None of the contacted West German 
interview partners replied during the phase of data collection (2015–2018). 



984  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

political-economic order expanded into East Germany by structurally developing a press market one-sidedly 
in favor of West German economic interests—with lasting consequences. To this day, the newspaper market 
in the East of Germany is firmly in the hands of West German publishing houses. This study shows that the 
key to understanding these structural dependencies lies in the assertion of interests in the early 1990s. 

 
By making this point, this study makes a theoretical contribution—first, in that a critical political 

economy analysis of the media transition has never been applied to the East German context. Second, it 
reintroduces this important-but-absent theoretical framework to the field of communication research in 
Germany. By presenting a highly relevant case study on recent German media history, it offers an alternative 
view to mainstream research on postsocialist German media. 

 
There are two main parts to the research described in this study. The first part provides a brief 

historical overview to the transition period. It introduces the main actors and protest movements of 1989 
and their initiatives to break the information monopoly of the Socialist Unity Party (Sozialistische 
Einheitspartei Deutschlands, [SED]). The second part documents the strong West German influences in this 
process by both the federal government and economic interest groups. Specifically, it traces the dealings of 
the West German newspaper publishing and printing houses Axel Springer, the Bauer Group, Gruner+Jahr 
(G+J), and Burda. Together, they held about 70% of the market share in the FRG and, immediately after 
the fall of the wall, deployed different strategies to shape the GDR media landscape. Using their considerable 
financial resources, the “Big Four” influenced media policies through strategic lobbying, built media and 
distribution infrastructures to their advantage, and, together with other financially strong West German 
publishers (e.g., the WAZ Group, Madsack, the FAZ group), flooded the GDR with underpriced products 
while simultaneously taking over former SED party newspapers and its monopoly infrastructures. Thereby, 
they left newly established newspapers in East Germany without a chance. This was no accident. The demise 
of a blossoming civic press was but as a “side effect” of an aggressive market competition on a transitioning, 
yet unexplored market. Its consequences shape the press landscape in the eastern part of Germany until 
this day. 

 
Reforming the GDR Press 

 
The reform goal in the GDR in November 1989 was to break the information monopoly of the SED, 

which could be found in content regulation as much as in media structures. The state party held about 70% 
of the total newspaper production of the GDR, which, in 1987, amounted to about 6.5 million copies. Among 
the SED-newspapers were 14 local newspapers with a circulation of 200,000 to 700,000 copies, the 
nationally distributed Neues Deutschland (circulation: 1.1 million copies), and various publications of the 
Berlin publishing house (Berliner Verlag). The SED, thus, owned 16 of the 39 daily newspapers (which 
belonged to and were financed by other parties) and administered 90% of the printing capacity and paper 
allocation (see Axel Springer Verlag AG, 1989). Having experienced firsthand the consequences of this 
monopolization in accessing, producing, and distributing information, GDR reformers in 1989 aimed at 
breaking these privileges. 

 
As early as December 21, 1989, after the removal of the old government, the GDR Council of 

Ministers ratified the Resolution for Newspaper and Magazine Startups. Supporting the oppositional groups 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  985 

of the East German Round Table, it guaranteed them equal access to media. The resolution aimed at insuring 
freedom of information by undermining the structural monopoly of the SED (see Council of Ministers, 1989). 

Shortly after, on February 5, 1990, the People’s Chamber of the GDR passed the Act on Freedom of Opinion, 
Information, and Media. A major step in creating a free media, the act prohibited any kind of censorship 
and banished the monopoly of the East German Post over press distribution. The press was to be free from 
political and economic monopolization to, thus, be free to become a platform for public debates. Every 
person and legal entity in the GDR had the right to publish, print, and distribute media. Licensing was 
abolished; only registration was required. 

 
This resolution was followed by a wave of newspaper startups: According to a survey of the GDR 

news service Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst (1990a), 16 newspapers were founded in early 
February 1990 alone, four with West German investors, others by grassroots or political groups or by regular 
citizens. By July 1990, about 100 of such newspapers were founded in a country with only 17 million people. 
While some aimed at finding new models of ownership, others were supported by West German publishers. 
These newspapers, however, stood for unseen ways of democratic participation and diversity, and the 
freedom of expression. 

 
Simultaneously, established party newspapers (also those of the SED) claimed their political 

independence. Undergoing internal reforms, debates on what makes a press truly free were being held in 
newsrooms, articles, or letters to the editor. By April 1990, a total of three policy institutions were charged 
with reforming the GDR media: the nonpartisan Media Control Council (MKR); the Ministry of Media Policy 
(MfM), which was created after the first free election on March 18, 1990; and the Committee for Press and 
Media of the new People’s Chamber. According to Media Minister Gottfried Müller, their aim was to guarantee 
a “cultivated transition to media freedom” (as cited in Brüning, 1990, para. 3). For this, he emphasized in 
April 1990, it was no solution to “simply adopt or imitate Western models and concepts” (as cited in Wienert, 
1990, para. 5), but the GDR had to find its own path. 

 
The MKR supported a sovereign, economically and politically independent press. To this end, the 

council was committed to protecting the “freedom of choice for citizens from [old and] new concentration 
processes” (Ergebnisprotokoll, 1990), it held public hearings and formulated media reform 
recommendations until the unification of Germany on October 3, 1990 (see Brüning, 1990). Already in March 
1990, however, council meetings were overshadowed by heated debates over the “early capitalist Wild-
West practices” of West German newspaper publishers (Bächer, n.d.). 

 
Sales 

 
As early as December 1989, West German newspaper publishers began distributing their products 

in the GDR. At that time, the access to Western press products was a strong political demand in the GDR. 
Interim GDR-Prime Minister Hans Modrow, at his first meeting with the West German Chancellor Helmut 
Kohl, thus, agreed on the “mutual exchange of newspapers and magazines” between both states (as cited 
in “Gemeinsame Mitteilung der Regierungschefs,” 1989, p. 6). The first meeting of the German-German 
expert group that was to deal with the technical issues for this venture took place on February 8, 1990, at 
the Federal Ministry of the Interior (BMI) in Bonn. 



986  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

During this meeting, BMI representatives emphasized the great interest of the Federal Republic in 
a free and independent press in the GDR. The chair of the GDR delegation, Ralf Bachmann, emphasized, 
however, that several conditions needed to be met to facilitate mutual press imports, thus, the opening of 
the West German market for GDR newspapers. The scarcity of paper and resources posed great challenges. 
Also, newspapers from the GDR were less known in the West than the other way around. Any bilateral 
exchange, therefore, required “supporting advertising,” several tons of paper, and “solidary support” with 
printing capacities (Bachmann, 1990a, p. 2). Although the BMI claimed that all proposals were to be 
examined, mutual imports never took place. 

 
Initially, West German newspapers came to the GDR sporadically. Locally organized often in the 

border regions, imports soon turned more systematic. Already in mid-February, no one knew which and how 
many newspapers were being imported. Even the BMI admitted, at a meeting with members of the Federal 
Association of German Newspaper Publishers (BDZV), “there is . . . a need for regulation” (Protocol, 1990a, 
p. 4). Customs duties and taxes were not paid; prices were not fixed. Still, the ministry concluded that 
current “activities of [West German newspaper] publishers in legal gray areas” were to be continued 
(Protocol, 1990a, p. 4): “Until the elections, individual initiatives of publishers appear to be the only solution 
for distributing West German publications [in the GDR] and are being explicitly endorsed” (emphasis added; 
Protocol, 1990a, p. 4.) 

 
In making this statement, the BMI aimed at ensuring the flow of information by means of a West 

German “free press” for the East German election on March 18, 1990 (heavily influenced and financed by 
partisan interests of the Federal Republic). In giving West German newspaper publishers the green light to 
explore the GDR market, however, the BMI practically supported the idea that a “free press” was to be 
imported to the GDR rather than to grow locally. It thereby laid the political foundations for a press transition 
heavily shaped by West German market interests. This also meant that early on, East German newspapers 
(old and new and under unclear political and economic terms) fought on several levels against a West 
German competition. 

 
In early March, two weeks before the election, mass-scale imports started, and West German 

newspapers flooded the market. At that point, GDR newspapers still depended on the resource allocation of 
a centralized planned economy. This meant that paper was scarce and expensive, paper and printing quality 
was poor, and newspaper distribution was a constant issue. Shortly after the election, well-funded West 
German publishers started selling their products for heavily discounted prices. Not following the 1:3 currency 
exchange rate but rather a 1:1 price ratio, they sold their products for one third of their regular price and 
below production costs. For East German readers, this meant cheap Western publications that sold “like hot 
cakes” (Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst, 1990b). This 1:1 price war, however, was a money-losing 
business only financially strong publishers could afford. Their primary goal was to beat one another in 
winning new readers. It disadvantaged all small- and medium-sized West German publishers who could not 
afford to sell at such prices. It further put additional pressure on East German newspapers, not the least 
because their subsidies, which made more than one third of their income, ceased on April 1, 1990. In little 
time, they had to find other sources of income. 

 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  987 

Most GDR newspapers first doubled or tripled their prices (see Herkel, 1990). In the search for 
alternative economic models, they quickly turned to advertising and West German capital. Advertising, 
however, required an infrastructure such as sales and marketing offices (that did not yet exist) and 
subscribers address lists (that they did not have). Thus, West German expertise became crucial. This—in 
addition to capital investments—further deepened early dependencies of East German newspapers and 
opened the doors for West German investors. 

 
Ownership 

 
As early as February 1990, the left-leaning West German newspaper die tageszeitung warned that 

“distribution and sales is one story but West German major publishers entering your press landscape by 
means of joint ventures is another” (Scheub, 1990, p. 124). Two months later, in April 1990, all East German 
newspapers stood “in negotiations over sales agreements” (Helwerth, 1990, para. 1) with West German 
newspaper publishers who, according to the press agency Deutsche Presse-Agentur (dpa), tried “to gain a 
competitive advantage by getting shares in East German publishers” (Deutsche Presse-Agentur, 1990a, p. 
11). 

 
These German-German negotiations took place in a legal gray zone. Officially, the GDR was still a 

sovereign country and the approval of German-German press joint ventures lay with the MKR. It allowed 
for Western minority interest shares in GDR newspapers. Unofficially, however, contracts and joint venture 
deals were closed by circumventing all state institutions. According to the West German union magazine 
journalist, these agreements were “very diverse” (Röper, 1990, p. 34), ranging from the acquisition and 
sale of advertising, to the printing of newspapers by West German partners to “equity investments or 
preliminary agreements on such” (Röper, 1990, p. 34). Alliances, however, were “in flux” (Röper, 1990, p. 
34). Joint venture initiatives were under constant negotiation. These processes went so fast that only those 
involved knew who was negotiating with whom. 

 
In May 1990, the GDR government tried to construct an accounting of the holdings of West German 

publishers in the GDR: Springer (including its subsidiaries) negotiated with a total of 11 newspapers over 
cooperations, joint ventures or sales. Bauer had five joint venture agreements, and five more were in 
preparation. G+J planned a joint venture with Sächsische Zeitung (circulation 544,700) and wanted to buy 
two magazines (see Ministerium für Medienpolitik, 1990). The list went on. 

 
Above all, the 14 former SED local newspapers (e.g., Sächsische Zeitung and others) were in high 

demand among financially well-off West German publishers. With stable, high circulation numbers and 
unbroken structural privileges (in paper supply, printing, and more), they remained quasimonopolies in their 
respective regions and became the “prime objects” among the GDR newspapers (Röper, 1990, p. 34). 
According to the journalist in May 1990, they experienced a “never ending stream of major publishing 
houses” (“Schlechte Karten,” 1990, p. 41) aiming to close a deal. By then, these publishing houses had 
already divided the GDR market among themselves. According to one G+J representative, lists circulated 
on which West German investors were put next to “their” needy Eastern partners. The publishers reasoned 
that this was because all GRD newspapers were in debt and needed investments. Their stated goal was, 
thus, to invest and make them competitive (as cited in Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst, 1990b). 



988  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

The MfM, the MKR, and the GDR government, however, were critical of these developments. Media 
Minister Müller (1990) wrote in his ministerial diary that it was “especially worrisome” that “the old SED 
monopoly of local newspapers is going together with new monopolies from the West.” Repeating publicly 
what he had noted in private, Müller urged that the new danger facing the GDR press was that “the old SED 
monopolies are . . . colliding with new monopolies” (as cited in “DDR-Pressemarkt ist aufgeteilt,” 1990). 
Bauer, for example, had secured the largest piece of the GDR cake: Already by June 1990, it held 49% of 
six newspapers with a total daily circulation of 1.2 million copies. The publisher provided technological 
support and aimed at modernizing outdated print facilities (see Deutsche Presse-Agentur, 1990a). Its main 
competitor was Springer, whose goal, according to CEO Peter Tamm, was “to secure its position as the 
leading press house and major media company in Germany through its strong involvement in the GDR” (as 
cited in “Axel Springer Verlag mit Rekordinvestitionen,” 1990, para. 4). Including its subsidiaries, Springer 
held shares in 30% of the total newspaper circulation in the GDR (Röper, 1990). 

 
Müller repeatedly emphasized that these joint ventures were not legally binding, but they were 

agreements of intent. As of August 1990, the administrative government body and trust agency 
Treuhandanstalt (THA) was to be in charge of privatizing former party newspapers. Bauer & Co., however, 
expected the swift “conversion of declarations of intent to final contracts” (Deutsche Presse-Agentur, 
1990b). And they were proven right. 

 
The transfer of ownership of 10 former SED local newspapers, with a total circulation of 2.7 million 

copies and 8,000 employees, was officially administered by the THA on April 13, 1990. The board of directors 
approved their preliminary sale to “selected buyers”; 12 West German publishing houses won the bid (Klintz, 
1991). The price: 850 million DM and an investment of 1.3 billion DM (Klintz, 1991). Although private 
restitution claims still needed to be examined, the deal was done and the THA had generally approved 
preestablished joint ventures. 

 
According to Birgit Breuel (1993), THA chairman at the time, the core element of this restructuring 

process was that profitable East German newspapers (former SED local newspaper monopolies) were 
systematically divided among (financially strong) West German interest groups that had already asserted 
their claims. Though each of them was allowed to buy only one GDR newspaper in one region, the Association 
of the Local Press criticized that the THA, in having done so, had given well-funded, market-dominating 
West German publishers “a market built on unaltered structures of state centralist monopolies” (Verband 
der Lokalpresse, 1992, p. 2), not one that had been built by means of fair competition. Breuel (1993) 
stressed, however, that in the run-up to this decision, West German newspaper publishers had used their 
considerable media and economic power to influence the outcome in their favor. 

 
Still, this “handover” was not because of the market alone; it required political backing. Early on, 

the course of the federal government was set to German unity. In this, it decided “against any experiment” 
(Dussel, 2004, p. 245), meaning the government’s primary goal was not to endanger established structures 
in FRG. This made their takeover in East Germany the only possible solution, which also applied to media. 

 
Of course, officially, the BMI and other federal ministries reasoned with the principle of state 

neutrality in media matters. This meant, among others, that the responsibility of privatizing former SED 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  989 

newspapers lay entirely with the THA. The THA, however, was an administrative body whose political agenda 
(set by the federal government) was not to ensure press diversity by means of ownership. Its assigned task 
was to keep newspapers afloat and jobs secure (thus, to keep former SED personnel), not to break former 
monopolies, and to prevent future ones from developing or to consider any such continuities an issue. On 
the federal level, it was decided not to expand this task. Internal communication reveals how any concerns 
about press concentration were pushed aside in favor of fast privatization. An initiative in the BMI to urge 
the THA “to disentangle the former regional newspapers into smaller units as far as possible and to allow 
smaller and medium-sized publishers to acquire shares” failed (Protocol, 1991, p. 1). This was partly 
because of conflicts among federal ministries, jurisdictional disputes, and the passing of responsibilities but 
certainly also because of pressures exercised by the potential well off buyers who aimed at closing the deal. 

 
Its result was press concentration: Within two years, the number of newspapers in East Germany 

fell drastically (with a significantly higher concentration of ownership than in the West). Of the original 120 
new newspapers founded in 1990, only about 65 newspapers from about 50 publishers were left in May 
1992. By November, the number had fallen to 50 newspapers from 35 publishers (Verband der Lokalpresse, 
1992). Thus, whereas in 1991 a good 62% of East Germans were still able to choose between two local 
newspapers, by 1995, almost two thirds of all East German districts were dominated by a single local 
newspaper—always the former SED newspaper (Mohl, 2011). While no comprehensive study has yet been 
done on the consequences of this concentration on the content of these newspapers, some research 
suggests that with the disappearance of the smaller competitor, the quality of reporting of the dominant 
(former SED) newspaper declined significantly, possibly because of less controversy and topicality, increased 
usage of press releases, or other reasons (Kunz, 1994). 

 
Distribution Infrastructures 

 
The key to understanding any of the processes described so far is the press distribution system. 

This is because none of the above (such as massive imports or predatory pricing) would have been possible 
without the needed infrastructures (logistics, transportation, retailers, and more). Thus, the question of how 
newspapers (East and West) made it to their readers became the most hotly debated issue during the press 
transition in 1989 and 1990, while the building of these infrastructures shows how different West German 
economic interests became its driving forces. 

 
Initially, the East German Postal Service held a monopoly over distribution. Its poor infrastructures, 

however, constrained the circulation of higher numbers of East and West German publications. Aware of the 
need for reform, the interim Modrow government, in November 1989, aimed at modernizing the postal 
system. There were no financial resources available for this reform. 

 
Simultaneously, West German publishers, independent of each other, started lobbying efforts over 

distribution. Bauer contacted the GDR government on November 16, G+J on November 29, and Springer 
on December 20. While Bauer aimed at opening the GDR for Western (primarily its own) products, G+J and 
Springer each sought to be the exclusive West German partner in a distribution joint venture with the GDR 
and aimed at quasimonopoly positions in other media sectors also (such as newspapers production, printing, 
and advertising). Both made West German advertising the core source of revenue for the reform of 



990  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

distribution. According to the G+J model, for instance, West German advertising aired on East German 
television was to pay for the modernization of the distribution system and pay for the import of West German 
printing products (Concept, 1989). For, in the GDR and different from Western systems, newspapers were 
first bought by the post and then resold to the readers. It was a system that depended on high demands 
and low supplies because any unsold copy would have meant a financial loss for the post. The business 
concepts of G+J and Springer now introduced private enterprise strategies to these existing planned 
economy structures. The subsequent message of their concepts was that a reform of the entire GDR press 
sector was possible by means of advertising revenue and without any additional government investments. 

 
This idea became the basis of all distribution reform initiatives in the GDR. The G+J proposal, with 

its corresponding business model, was turned into policy drafts. When the Ministry of Postal and 
Telecommunication (MPF) learned of this and saw its own monopoly position endangered, it took over. In 
December 1989, the MPF emphasized that it was “necessary . . . to make use of the competition [of West 
German publishers] in negotiations” to, thus, “create favorable conditions” for the post (Ministerium für 
Post- und Fernmeldewesen, 1989, para. 2). 

 
This meant that between January 5 and 11, 1990, the ministry held bilateral talks with the 

management boards of G+J, Springer, Bauer, and the publishing house Burda. Its plan to take advantage 
of the competitive situation did not work out, however. Instead, on January 11, the publishers announced 
that they had consolidated their interests and were to submit a new, joint concept within a week. It took 
five days (Schulte-Hillen, 1990b), which was when the “Big Four” sent their draft of an agreement between 
the MPF and their own cartel for building a private-public distribution joint venture for the GDR. Although in 
language the draft was like the Springer concept, its financing scheme was based on the G+J advertising 
model. This also meant the joint venture was to work according to “market principles” and was “not subject 
to planned economy or comparable regulations on part of the GDR” (Concept, 1990, p. 4). It was, thus, a 
semipublic enterprise within a socialist-planned economy that worked entirely according to private market 
criteria. “I believe,” wrote G+J CEO Gerd Schulte-Hillen, “with this draft, we have created a solid basis for 
cooperation” (Schulte-Hillen, 1990b, p. 2). 

 
From this moment on, the Big Four cartel stood in joint negotiations with the MPF, and soon after, 

on January 23, 1990, all parties signed a provisional partnership agreement. The joint venture was to 
exclusively handle the retail sale of West German press products sold in GDR currency (Mark) at the 1:3 
exchange rate. For this, the Big Four were to invest 60 million Marks in the first year. But since selling the 
entire range of West German publications was logistically impossible, only an initial selection of 100 
publications was to be imported. Chosen “according to comprehensible criteria . . . generally defined based 
on marketability” (Concept, 1990, p. 5), their distribution was to start in early February 1990. 

 
The consequences of this agreement were far reaching. First, it meant that the East German Post 

(with its outdated infrastructures) was to continue distributing East German newspapers whose numbers 
had increased significantly. Thus, not much changed for them except that their distribution problems 
increased and that part of the joint venture profits were to pay for modernizing the postal system. Second, 
the question of which West German publications were to be imported became a major issue. This was 
because, according to internal MPF documents, the “publications included for the starting phase of 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  991 

distribution were coordinated with the [Big Four] publishers” (Ministerium für Post- und Fernmeldewesen, 
1990, p. 3). This meant that 70% of the publications were those of the Big Four—the criteria of marketability 
played into their hands while it left out less profitable products. This meant a head start in the acquisition 
of new buyers in the GDR and the expansion of already existing dominant market positions in the East. 

 
By January 26, 1990, the agreement was turned into a policy draft and submitted to the GDR 

Council of Ministers who was to decide on the matter on February 1. In the meantime, several meetings 
took place between the MPF and the Big Four to negotiate the details of the deal. At that point, small- and 
medium-sized West German newspaper publishers had also learned of the planned distribution joint venture. 
Having been left out of the initial publication list, within days, they started a full-blown information campaign 
against the planned “deluxe-distribution-model” (Kühner, 1990). Under the leadership of the medium-sized 
publishing house Jahreszeiten, they demanded fair competition and equal market chances for all press 
products in the GDR. Their arguments, however, related to West German publications only and almost 
entirely ignored East German interests. 

 
The campaign reached its peak when the CEO of Jahreszeiten, Thomas Ganske, approached the 

East German Round Table with an appeal on February 3, 1990. This was because earlier, the Council of 
Ministers had, without much debate, rejected the bill and passed it onto the round table for further 
consideration. Now, in the run-up phase to its decision, all involved West German parties (smaller publishers, 
the major publishing houses, independent distributors) took extra lobbying efforts to provide “necessary 
information” (i.e., Protocol, 1990b). Jahreszeiten, for instance, protested against the “secret negotiations” 
between the post and the Big Four and enclosed detailed documentation of those talks (Ganske, 1990).3 All 
involved parties stressed the importance of a “free press” in the GDR. 

 
In mid-February, the round table, under heavy criticism of the MPF, rejected the bill and passed it 

to the MKR. This meant that the MKR had to deal with the major issue of distribution at its constitutive 
meeting on February 21. It neither had office equipment nor sufficient personnel. Still, the council, without 
executive or legislative power, was now the sole institutional body to decide on the import of West German 
print media and the restructuring of press distribution. For this, it needed time to evaluate the situation, but 
time was scarce. The first free election in the GDR was scheduled for March 18, 1990. 

 
The Big Four cartel soon took matters into their own hands. On March 5, they single-handedly 

installed their own proprietary system: they divided the GDR into four zones of distribution, one for each 
publisher, to jointly distribute mainly their own publications. This territorial cartel started with about 3,300 
sales points; Bauer in the north, G+J in the Berlin area, Frankfurt/Oder, Burda in the southern region of 
Thuringia, and Springer in the rest of the south. Dpa called it the “Press-Coup of the ‘Big Four’” (Deutsche 
Presse-Agentur, 1990a, p. 4). It was illegal according to federal law, and it caused consternation among all 
GDR civic groups and media policy institutions. They protested without much consequence. Since the 
publishers’ scheme began only two weeks before the election, the GDR government had little chance to 
regulate it. The GDR Council of Ministers underlined, however: “The de facto monopolized distribution of 

 
3 This letter was also signed by representatives of EHAPA-Verlag, Gong-Verlag, Verlagsgruppe Handelsblatt, 
Jürg-Marquard-Gruppe, Sebaldus-Verlag, and Spiegel-Verlag. 



992  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

print media by certain West German publishers clearly leads to a strong distortion of competition and would 
be inadmissible under the antitrust law of the FRG” (emphasis added; Arnold, n.d., para. 3) 

 
The council recommended East German publishers to draw attention to these issues by means of 

their newspapers and to immediately ask the new government to act against unfair competition. What 
followed shortly after, however, was the 1:1 price war. 

 
Attempts by the MfM to break the publishers’ cartel by means of two resolutions in May 1990 failed; 

an infrastructure put into place proved hard to dismantle. The ministry’s initiative to support the 
development of medium-sized and local press distributors independent of publishers (according to the West 
German model) were boycotted by the Big Four, who refused to supply their products. Subsequent appeals 
of GDR institutions to the federal government “to influence the major publishers to cease their actions and 
return to normal business conduct” (Bachmann, 1990b, p. 2) were rejected. The federal government claimed 
to have no say in the matter, for it had no “legal jurisdiction” over press distribution or price policies of West 
German publishers in the GDR (Hübner, 1990, p. 2). The BMI underlined: 

 
In how far publishers from the Federal Republic of Germany might be circumventing legal 
regulations in the GDR does not fall within the assessment and jurisdiction of the Federal 
Republic of Germany. A breach of federal law does not apply. (Hübner, 1990, p. 2) 
 
Despite this rather neutral reply, the BMI did play an important role. On the one hand, it held 

meetings with the major publishers and other West German (not East German) interest groups. It thereby 
developed its own policy principles on press distribution in the GDR in close cooperation with them (i.e., 
Protocol, 1990a). The relationship of the BMI to the Big Four was, in fact, so close that the initial response 
to a protest letter of GDR representative Bachmann to the BMI came from the Big Four—not by mail but by 
means of a press release. In it, the publishers claimed the GDR had asked the ministry to stop press 
distribution, which was an interference in the freedom of the press (Bachmann, n.d.). 

 
The BMI also took a central regulatory role: It made clear that any distribution system in the GDR 

needed to support a diverse press but that any such system needed to be built in coherence with federal 
competition law to avoid any “damaging changes in the distribution system” in the Federal Republic 
(Pressedienst des Bundesministerium des Innern, 1990, p. 2). The aim of the BMI was, thus, to keep press 
distribution in the GDR compatible enough for it to be eventually modified and incorporated into a well-
established West German system. To this goal, the BMI and the Federal Cartel Office asked the Big Four to 
adjust their distribution model by means of introducing a minimum of antitrust standards. This meant more 
diversity by means of diverse ownership shares. In doing so, the BMI set clear guidelines ensuring the future 
interests of the FRG, but it did this at the expense of newspapers in the GDR. They still depended on the 
outdated, unreliable postal distribution system. Just getting the paper to the newsstand was, for many, a 
daily struggle. 

 
When Springer introduced a more diverse model (still dominated by the cartel but with East German 

shares) on April 4, 1990, the Cartel Office declared it to be “tolerable” (Hübner, 1990, p. 2). Better, it was 
tolerable enough for the GDR. Market-domineering media producers remained in central positions in press 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  993 

distribution until the unification of Germany. It was only in mid-August 1990, with German unification 
looming, that the Cartel Office contacted Springer. The office made clear that it had declared the publisher’s 
model to be “tolerable” under two conditions: first, that no independent distribution system was in the 
making, and second, that the publishers did not further consolidate their interests (Cartel Office, 1990). 
According to the office, both criteria were not met. An independent system was in the making, but the 
publishers used their economic power to obstruct it. Further, the purpose of their current system was “to 
organize press distribution according to the interests of the shareholding publishers” (Cartel Office, 1990, 
p. 3). This practice, “questionable in matters of neutrality . . . limits competitive opportunities of smaller 
publishers in publishing and in establishing their less popular publications on the market,” for instance, by 
economizing distribution in the interest of bigger publishers (Cartel Office, 1990, p. 3). In November 1990, 
and after German unification, the Cartel Office terminated the publishers’ cartel. Distribution, however, 
remained an embattled sector until July 1992, when a compromise was found between independent 
distributors and those with shareholding publishers (Klammer, 1998). To this day, press distribution 
infrastructures in the eastern part of Germany differ from those in the former Federal Republic. Various local 
press distributors are still diversified holdings of various publishers. 

 
Conclusion 

 
The struggle over press freedom in the GDR was driven by two seemingly opposing ideas: a “free 

press” by means of a “free” expanding West German market (FRG) or by means of regulation for domestic 
growth (GDR). The free market won, though, of course, not “deregulated” because any market-driven 
reform requires some sort of regulatory framework. The question, thus, must be whose interests were taken 
into account and whose were not. In the case of the GDR press transition, the interests of GDR newspapers 
(especially those newly established) fell through the cracks. Structurally disadvantaged in many respects 
and still restricted by a planned economy, they fought against aggressive marketing strategies, outdated 
printing facilities, and paper scarcity, to name a few obstacles, simultaneously. Ultimately, they were taken 
over by their West German competitors or went bankrupt. 

 
This was possible because the German press market was effectively united by May 1990. This 

meant that West German newspaper publishers, following their interests, introduced the organizing 
principles of a privately held press market to the GDR and pushed the limits of these principles to a point 
that would have been illegal in the FRG. And although it is true that the GDR population demanded access 
to Western press products, this demand structurally played into the hands of major West German newspaper 
publishers. This was not the least because early political agreements on bilateral press imports between 
both German states hid economic realities: A technically superior, commercially organized West German 
press generally competing in an oversaturated market met an East German press landscape of high demands 
and low supplies. East German newspapers did not have the resources for additional production, not to 
speak of coming close to the quality standards in the FRG. The agreement between Kohl and Modrow in 
1989, thus, provided the political basis for a one-sided press transfer of West German products to the GDR. 
This perspective on the transition period fits into the broader critique of the “free flow of information” 
doctrine of the 1970s and 1980s and the alleged exploration of new (media) markets by means of using 
democratic ideals to justify the building of structural dependencies (i.e., Schiller, 1975) and as a 
smokescreen for anticompetitive behavior. 



994  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

In the GDR, this exploration came by means of massive press imports and the use of predatory 
pricing by major West German newspaper publishers. Their goal was to gain a competitive advantage over 
one another, which disadvantaged smaller West German publishers and put East German newspapers (new 
and old) under high pressures. With the ceasing of subsidies, financial investments became necessary and 
opened the door for West German advertising and capital investments. In the end, the decision of the federal 
government to not break monopolies of former SED local papers but to pass them on to well-funded West 
German investors went against any initial reform impetus of GDR civic groups. It further proved disastrous 
for most newly established newspapers. 

 
Their eventual demise stood for more than the dying of a press; it meant the death of a piece of 

the democratic dream of 1989. Experiences, ideas, and initiatives of how to build a free press based on GDR 
experiences were run over. The failure to take these initiatives seriously during the transition in 1989 and 
1990 makes this historic period a lost window of opportunity, not the least because a sovereign East German 
press never developed. To this day, market concentration and high barriers to market entry define the East 
German press landscape that still is in firm West German ownership. This is part of the reason why East 
German voices (newspapers, journalists, and so on) are still a minority in the German press sector (Pürer 
& Raabe, 2007). 

 
The key to understanding these issues lies with the press distribution system in 1989 and 1990. 

Mass imports and sales, and accelerating early markets pressures, would not have been possible without 
the necessary infrastructures. More importantly, however, early lobbying efforts never allowed an 
independent media policy to develop in the GDR. 

 
G+J and Springer decisively shaped, if not provided, distribution policy reform ideas. This means 

that GDR policy documents were largely based on the interests of West German publishers aiming for 
quasimonopoly positions in the GDR. For the GDR government, these proposals promised an easy way out 
of financial misery. The subsequent singlehanded takeover and monopolization of press distribution, 
however, disregarded all interest groups in the GDR. Springer, Bauer, G+J, and Burda created structures 
that one-sidedly went in their favor. The consequences of this scheme affected all other sectors and 
eventually favored also other West German publishers. 

 
As stated, these developments required a political framework. This was provided by the federal 

government. The interests of the BMI aligned with those of the financially strong publishers in the goal of 
bringing information from West Germany to a GDR readership. The motive of the BMI was the election in 
March 1990; the publishers aimed to explore a new market. The BMI, claiming a lack of jurisdiction, thus 
took advantage of the publishers’ market drive to influence the political process in the GDR and, thereby, 
accelerated the early unification of the German press market. Protests by GDR political or civic bodies and 
attempts at regulation were rejected or ignored. 

 
This story, more complex and detailed than can be shown here, is untold in research and literature. 

Its theoretical contribution lies in showing how early structural dependencies were built based on West 
German political and economic interests. These dependencies still exist today. Though any such macro-level 
focus necessarily leaves out other important questions, such as the role of readers’ demands and the 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  995 

changing coverage in reforming GDR newspapers, this case study helps us to better understand the 
conditions within which media systems develop in transitioning countries. Research on postsocialist or 
postauthoritarian countries all too often emphasizes the democratic turn during any such transitioning. This 
study has shown, however, how media companies, left to their own devices, undermined a blossoming civic 
press in their aim to gain a competitive advantage. Similar developments can be seen in other Eastern 
European countries (i.e., Bajomi-Lázár, 2003). By looking at how media groups shaped policies and 
infrastructures in the GDR early on, this study further gives insights into how these groups might still aim 
to influence policy-making processes in modern Western democracies. 

 
 

References 
 
Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst. (1990a, February 5). Neue Periodika und Verlage in der DDR 

[New periodicals and publishers in the GDR]. (BArch DC 9, 1052), National Archive, Berlin, 
Germany. 

 
Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst. (1990b, May 29). Medienexperte: DDR-Medienmarkt ist 

aufgeteilt [Media expert: GDR media market is divided]. ID-Archiv MKR (Box 35d), IISH Archive, 
Amsterdam, The Netherlands. 

 
Arnold, K. H. (n.d.). [Telex to Leipziger Volkszeitung]. (Barch DC 9, 1051), National Archive, Berlin, 

Germany. 
 
Axel Springer Verlag AG. (1989). DDR am Wendepunkt [GDR at a turning point]. Corporate Archive Axel 

Springer SE, Berlin, Germany. 
 
Axel Springer Verlag mit Rekordinvestitionen [Axel Springer with record-breaking investments]. (1990, 

June 14). [Clipping from Die Welt]. ID-Archiv MKR (Box 35e), IISH Archive, Amsterdam, The 
Netherlands. 

 
Bachmann, R. (n.d.). Press release. [Draft]. (Barch DC 9, 1052), National Archive, Berlin, Germany. 
 
Bachmann, R. (1990a, February 10). Kurzinformation über Expertengespräche DDR-BRD [Short 

information about the GDR-FRG expert talks]. (Barch DC 9, 1052), National Archive, Berlin, 
Germany. 

 
Bachmann, R. (1990b, March 30). [Letter to Dietrich Hübner]. (Barch DC 9, 1052), National Archive, 

Berlin, Germany. 
 
Bächer, G. (n.d.). MKR-Sitzungsnotizen. [MKR meeting notes]. (B.V.3—Grüne Partei DDR, 27-30, 30), Archiv Grünes 

Gedächtnis, Berlin, Germany. 
 



996  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

Bajomi-Lázár, P. (2003). Freedom of the media in Hungary, 1990–2002 (Doctoral dissertation). Central 
European University, Hungary. Retrieved from 
https://politicalscience.ceu.edu/sites/politicalscience.ceu.hu/files/basic_page/field_attachment/ba
jomithesisedited.pdf  

 
Barck, S., Langermann, M., & Lokatis, S. (Eds.). (1999). Zwischen Mosaik und Einheit: Zeitschriften in der 

DDR [Between Mosaik and unity: Magazines in the GDR]. Berlin, Germany: Ch. Links Verlag. 
 
Breuel, B. (1993). Verleger kennen ihre Macht [Publishers know of their power]. In B. Breuel (Ed.), 

Treuhand intern [Inside the Treuhand] (pp. 232–239). Frankfurt, Germany: Ullstein. 
 
Brüning, J. (1990, April 27). Anwalt der Länder, die es noch gar nicht gibt [Advocate oft the states that do 

not yet exist]. [Press clipping of Süddeutsche Zeitung]. (Barch DC 9, 1033, 1/2), National 
Archive, Berlin, Germany. 

 
Cartel Office. (1990, August 16). [Letter to Axel Springer Verlag AG]. Copy in possession of Hans-Ju ̈rgen 

Niehof. 
 
Concept. (1989, November 29). Konzept zur umfassenden Versorgung der Bevölkerung der Deutschen 

Demokratischen Republik mit in- und ausländischen Presseprodukten [Concept for supplying the 
GDR population with national and international press products]. (Barch DC 9, 1052), National 
Archive, Berlin, Germany. 

 
Concept. (1990, January 16). Konzept zur umfassenden Versorgung der Bevölkerung der Deutschen 

Demokratischen Republik mit Presseprodukten [Concept for supplying the GDR population with 
press products]. (Barch DM 3, 21121, 1/3), National Archive, Berlin, Germany. 

 
Council of Ministers. (1989, December 21). Ministerratsbeschluss zur Unterstützung des Runden Tisches 

[Council of minister’s resolution for supporting the round table]. (B.V.3—Grüne Partei DDR,  
31–38, 38), Archiv Grünes Gedächtnis, Berlin, Germany. 

 
DDR-Pressemarkt ist aufgeteilt [The GDR press market is divided]. (1990, June 7). [Press clipping of 

Frankfurter Rundschau]. ID-Archiv MKR (Box 35d), IISH Archive, Amsterdam, The Netherlands. 
 
Deutsche Presse-Agentur. (1990a, August 10). Hintergrund. Pressemarkt der DDR—Dezember 1989 bis 

Juli 1990. [Background report. The GRD press market—December 1989 until July 1990]. (Barch 
DC 9, 1050), National Archive, Berlin Germany. 

 
Deutsche Presse-Agentur. (1990b, June 20). Neuorganisation der DDR-Verlage bringt viele Arbeitsplätze. 

[Reform of GDR publishers brings new jobs]. ID-Archiv MKR (Box 35e), IISH Archive, 
Amsterdam, The Netherlands. 

 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  997 

Dussel, K. (2004). Deutsche Tagespresse im 19. und 20. Jahrhundert [The German press in the 19th and 
20th century]. Münster, Germany: Lit Verlag. 

 
Ergebnisprotokoll. (1990, September 19). Letzte Medienkontrollratssitzung am 19.9.1990 und Erklärung. 

[Protocol of the last meeting of the Media Control Council and statement]. Archiv Grünes 
Gedächtnis (B.V.3—Grüne Partei DDR, 27–30, 30), Archiv Gru ̈nes Geda ̈chtnis. Berlin, Germany. 

 
Ganske, T. (1990, February 3). [Letter to Runder Tisch]. (Barch DM 3, 21121, 1/3), National Archive, 

Berlin. Germany. 
 
Gemeinsame Mitteilung der Regierungschefs [Joined statement of the government leaders]. (1989, 

December 20). Neues Deutschland, p. 6. (Barch DM 3, 21121, 2/3), National Archive, Berlin, 
Germany. 

 
Haller, M., Puder, K., & Schlevoigt, J. (Eds.). (1995). Presse Ost, Presse West: Journalismus im vereinten 

Deutschland [Eastern press, Western press: Journalism in a united Germany]. Berlin, Germany: 
Vistas. 

 
Helwerth, U. (1990, April 24). Aschenputtel auf dem Ball [Cinderella at the ball]. [Press clipping of die 

tageszeitung]. (Barch DC 9, 1033, 1/2), National Archive, Berlin, Germany. 
 
Herkel, G. (1990). Marketing in ausgehungerten Märkten [Marketing in starving markets]. Publizistik und 

Kunst, 5, 50–54. 
 
Hübner, D. (1990, April 9). [Letter to Ralf Bachmann]. (BArch DC9, 1050), National Archive, Berlin, 

Germany. 
 
Klammer, B. (1998). Pressevertrieb in Ostdeutschland [Press distribution in East Germany]. Dortmunder 

Beiträge zur Zeitungsforschung, Band 56. Munich, Germany: Saur. 
 
Klintz, W. (1991, December 17). [Letter to Ministerialrat Homann]. (Barch B 106, 156193), National 

Archive, Koblenz, Germany. 
 
Kühner, A. (1990, January 26). Stern und Geo für Suhl und Gera [Stern and Geo for Suhl and Gera]. 

[Press clipping of Horizont]. (Barch DA 3, 34), National Archive, Berlin, Germany. 
 
Kunz, J. (1994). Eine ostdeutsche Lokalzeitung (Märkische Oderzeitung, Lokalteil) im Wandel [An East 

German local newspaper in transition. The Märkische Oderzeitung]. (Master’s thesis). Berlin, 
Germany: Freie Universität. 

 
Links, C. (2010). Das Schicksal der DDR-Verlage: Die Privatisierung und ihre Konsequenzen [The fate of 

GDR publishers: Privatization and its consequences]. Berlin, Germany: Ch. Links Verlag. 
 



998  Mandy Tröger International Journal of Communication 15(2021) 

Ministerium für Medienpolitik. (1990, May 15). Kooperationsbeziehungen im Pressebereich [Cooperations 
in the press sector; table]. (BArch DC 9, 1050), National Archive, Berlin, Germany. 

 
Ministerium für Post- und Fernmeldewesen. (1989, December 7). Zusätzliche Hinweise zum Vermerk über 

Gespräch mit Bauer-Verlag [Additional notes on the meeting with Bauer]. (BArch DM 3, 21121, 
2/3), National Archive, Berlin, Germany. 

 
Ministerium für Post- und Fernmeldewesen. (1990, January 26). Vorlage: Vertrieb von Presseerzeugnissen 

aus der BRD, Berlin (West) und dem übrigen Ausland in der DDR. [Policy draft: Distribution of 
press products of the FRG, West Berlin and other countries in the GDR]. (BArch DC 9, 1052), 
National Archive, Berlin, Germany. 

 
Mohl, A. (2001). Personelle und institutionelle Übergänge im Bereich der brandenburgischen 

Medienlandschaft. Gutachten für die Enquete-Kommission 5/1 des Brandenburger Landtags. 
[Personnel and institutional transitions in the Brandenburg media landscape. Expert report for the 
enquete commission 5/1 of the Brandenburg state parliament]. Retrieved from 
https://www.landtag.brandenburg.de/media_fast/5701/Gutachten_Mohl_Medienlandschaft%2020
.pdf  

 
Mosco, V. (2009). The political economy of communication. Los Angeles, CA: SAGE Publications. 
 
Müller, G. (1990, May 18). Minister diary. 
 
Pressedienst des Bundesministerium des Innern. (1990, March 2). Der Bundesminister des Innern teilt mit 

[The minister of the interior announces]. (BArch DC 9, 1050), National Archive, Berlin, Germany. 
 
Protocol. (1990a, February 16). Protokoll einer Besprechung im Bundesinnenministerium am 14.2.1990 in 

Bonn zum Thema Pressevertrieb in der DDR. [Protocol of a meeting on February 14, 1990 in the 
ministry of the interior regarding press distribution in the GDR]. (BArch DM3, 21121, 1/3), 
National Archive, Berlin, Germany. 

 
Protocol. (1990b, February 12). Protokoll Runder Tisch. [Round table protocol]. (BArch DM 3, 21121, 1/3), 

National Archive, Berlin, Germany. 
 
Protocol. (1991, February 4). Besprechung am 4. February 1991 im Bundesinnenministerium.[Meeting on 

February 4, 1991 in the ministry of the interior]. (BArch B106, 156193), National Archive, 
Koblenz, Germany. 

 
Pürer, H., & Raabe, J. (2007). Presse in Deutschland [The press in Germany]. (3rd ed.). Konstanz, 

Germany: UTB. 
 
Röper, H. (1990). Treffer sind Glücksache [Hits are a matter of luck]. journalist, 6, 32–35. 
 



International Journal of Communication 15(2021)  Monopolizing the Democratic Dream  999 

Scheub, U. (1990, February 2). Der Postminister übte Zensur aus [The postal minister is executing 
censorship]. taz - DDR Journal, 2, 124–125. (B.V.3—Grüne Partei DDR, 31–38, 33), Archiv Grünes 
Gedächtnis, Berlin, Germany. 

 
Schiller, H. (1975). Genesis of the free flow of information principles: The imposition of communications 

domination. Instant Research on Peace and Violence, 5(2), 75–86. 
 
Schlechte Karten [Bad cards]. (1990). journalist, 5, p. 41. 
 
Schneider, B. (1991–1992). Strukturen, Anpassungsprobleme und Entwicklungschancen der Presse in den 

neuen Bundesländer [Structures, adjustment problems and development opportunities of the 
press in East Germany] (Vols. 1–2). Forschungsbericht für den Bundesminister des Inneren 
[Research report for the minister of the interior]. Hannover, Germany. 

 
Schneider, B. (1992). Die ostdeutsche Tagespresse—eine (traurige) Bilanz [The press in East Germany—a 

(sad) outcome]. Media Perspektiven, 7, 428–441. 
 
Schulte-Hillen, G. (1990a). Fünf-Punkte Erklärung [Five-point statement]. medien aktuell, 12, 8. 
 
Schulte-Hillen, G. (1990b, January 16). [Letter to Hans-Jürgen Hammer]. (BArch DM 3, 21121, 1/3), 

National Archive, Berlin, Germany. 
 
Tichy, R., & Dietl, S. (2000). (Eds.). Deutschland einig Rundfunkland? Eine Dokumentation zur 

Wiedervereinigung des deutschen Rundfunksystems 1989–1991. [Germany, a united 
broadcasting nation? A documentation of the unification of the German broadcasting system 
1989–1991]. Munich, Germany: Fischer. 

 
Verband der Lokalpresse. (1992, May 21). Memorandum: Notwendige Maßnahmen für einen 

gleichberechtigten Marktzutritt lokaler Zeitungen [Memorandum: Necessary measurements for a 
fair market entry for local newspapers]. (BArch B 106, 156193), National Archive, Koblenz, 
Germany. 

 
Wienert, K. (1990, April 27). DDR-Minister will erst “hören und lernen” [GDR minister first wants to “listen 

and learn”]. [Press clipping of Berliner Morgenpost]. (BArch DC 9, 1033, 1/2), National Archive, 
Berlin, Germany. 


