
International Journal of Communication 14(2020), 1173–1193 1932–8036/20200005 

Copyright © 2020 (Anja Wollenberg and Carola Richter). Licensed under the Creative Commons Attribution 
Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Political Parallelism in Transitional Media Systems:  

The Case of Libya 
 

ANJA WOLLENBERG 
Media in Cooperation and Transition, Germany 

 
CAROLA RICHTER 

Freie Universität Berlin, Germany 
 

Among the media systems in transitional countries of the Middle East and North Africa, 
political parallelism has become a widespread feature that has both promoted and 
undermined the transition to democracy. Political parallelism refers to structural ties 
between media organizations and political actors that often result in biased reporting. This 
article examines how political parallelism is shaping Libya’s newly liberated media system. 
Based on an analysis of ownership structures, financial sources, and political affiliations of 
all media outlets currently operating in this fractured country, we show that the structures 
of the Libyan media system indeed reflect the anatomy of political conflict. At the same 
time, the analysis sheds light on a large number of local radio stations that do not follow 
the pattern of political parallelism, but instead refrain consciously from taking political 
sides. We conclude that this kind of media, if invigorated and developed, could help 
overcome Libyan polarization. 
 
Keywords: political parallelism, political transformation, media pluralism, Libya, Libyan 
media, local media, media transition, media systems 
 
 
Referring to the widely received study of Hallin and Mancini (2004), scholars often understand 

political parallelism as a particularity of countries in the south of Europe, such as Italy, France, and Spain, 
whose media systems can, according to them, be summarized as a “polarized pluralist model.” Yet, 
comparative research on media systems beyond the Western world has shown that political parallelism is a 
feature of many media systems around the globe, unfolding differently and with different effects, depending 
on the specific context (Mancini, 2012). Countries that seem to move from authoritarian to democratic rule 
and undergo what political scientists call “transition” (O’Donnell & Schmitter, 1986) are characterized by 
often unregulated media privatization and liberalization and are thus prone to this development. This 
observation urges a reappraisal of what political parallelism means and how it actually plays out in 
transitional countries. 

 

 
Anja Wollenberg: wollenberg@mict-international.org 
Carola Richter: carola.richter@fu-berlin.de 
Date submitted: 2019–07–18 



1174  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

In this article, we discuss the concept of political parallelism and how it can help explain media 
structures’ development in transitional countries through the lens of a case study of Libyan media. The role 
of ownership and funding in fragile contexts is crucial here. After these theoretical considerations, we delve 
into the situation in Libya, a country torn by war and civil unrest following the overthrowing of Muammar 
al-Qadhafi’s decades-long authoritarian rule in 2011. Through a media mapping of the current media genres 
in Libya as well as an analysis of ownership structures and political affiliations, we explain how the concept 
of political parallelism unfolds in Libya and what other media developments, both dangerous and promising, 
are likely to evolve alongside enduring political turmoil. 

 
Defining Political Parallelism 

 
The concept of political parallelism was first proposed by Seymour-Ure (1974) as “party–press 

parallelism.” According to him, political parallelism is characterized by close associations between political 
parties and media, thus entailing a culture of journalism that openly promotes political parties and their 
positions. Hallin and Mancini (2004) develop this concept further, adapting it to the realities of the early 
21st century in the Western hemisphere and disconnecting it from the party-as-organization notion. They 
argue that in countries with a high level of political parallelism, “media are still differentiated politically, 
[but] they more often are associated not with particular parties, but with general political tendencies” (Hallin 
& Mancini, 2004, p. 28). Hallin and Mancini (2017) name the main ways in which political parallelism 
manifests (p. 157): Typically, there are structural ties between the media and political organizations through 
ownership and financial support, as well as a tendency of media personnel (e.g., managers, journalists) to 
be affiliated with certain political actors. Furthermore, journalistic practices tend to differ in systems with 
high as opposed to low levels of political parallelism. Media audiences may themselves also be partisan. 

 
Given this broad set of characteristics, Albuquerque (2012) criticizes the term political parallelism 

as being used too arbitrarily. He emphasizes that to distinguish between simply politically engaged media 
or media advocacy and “real” political parallelism, one has to identify whether there are clear or unclear 
relations between actors in the media and the political system (p. 93). Taking this suggestion seriously, 
the political involvement of media owners is a major driver of political parallelism. Thus, ownership 
patterns in addition to funding of a media outlet by political actors are the chief aspects that need to be 
investigated to ascertain the nature and degree of political parallelism. Journalistic practices and audience 
preference are additionally relevant, yet secondary to the ownership structures that distinguish the 
concept of political parallelism. 

 
Aiming to further differentiate the concept, Mancini (2012) distinguishes political parallelism from 

the instrumentalization of media, which is understood as an effort by political interest groups with different 
agendas “to reach specific goals at specific moments, or to support personal candidacies and alliances” (p. 
262f) through the use of mass media. In our view, the two phenomena are interrelated, but materialize on 
different levels: Whereas instrumentalization of media refers to the concrete and specific action of 
influencing media content, political parallelism is to be found on the structural level, as financial, 
organizational, or personal affiliations between media and interest groups. Given the prevalent structural 
dependencies of media on owners and their funding, we consider instrumentalization as one possible, 
particularly strong outcome of political parallelism instead of competing concepts. Thus, in this study, we 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1175 

use the concept of political parallelism to characterize media as being actively incorporated into a political 
power play and aim to detect this through an analysis of structures. 

 
Political Parallelism in Transitional Countries: Between Pluralism and Polarization 
 
The concept of political parallelism is typically linked to a highly polarized political landscape and 

the tendency among the media to mirror that polarization (Hallin & Mancini, 2004, p. 130). As a 
consequence, the media may behave in a public arena as political opponents who compete for constituencies 
and fight their political foes. 

 
Although Hallin and Mancini (2004) focus on the European countries of the Mediterranean region 

when detecting strong political parallelism and a related polarized pluralism, it is obvious that these 
features also apply to many transitional countries in the Middle East and North Africa—namely Iraq, 
Lebanon, and Tunisia (El-Richani, 2016; Richter, 2017; Wollenberg & El-Richani, 2017). Key elements 
such as instrumentalization and a lack of journalistic autonomy can also be observed in war-torn countries 
such as Syria and Libya. However, only a few scholars have made an attempt to analyze this phenomenon 
in more detail. 

 
Voltmer (2013) identifies political parallelism as a common feature among transitional countries 

resulting from “savage deregulation” (p. 181f) in the aftermath of regime change. She argues that newly 
emerging parties and movements quickly occupy this newfound media space in order to secure lines of 
communication within a politically competitive environment. If political instability or armed conflicts prevent 
investments—and thus recovery of a market economy—party-financed media may be the only survivor and 
thus preeminent by default. This is how unrestrained media liberalization in the context of heightened 
political competition and weak markets almost necessarily leads to political parallelism during the course of 
transition. Political parallelism, then, can have two opposing effects:  

 
First, according to Voltmer (2013), partisan media can provide orientation for the voter in a newly 

emerging party landscape that may lack transparency in the initial phase of transformation. Media that 
represent specific political camps help citizens understand and distinguish the emerging currents in times of 
change. Thus, partisan media contributes to an “informed citizenry” (Voltmer, 2013, p. 183). Similarly, 
Hallin and Mancini (2004) observed that among audiences, “a strong positive value was often placed on 
political engagement of the media and on ideological diversity” (p. 131) in the immediate postliberation 
period in France and Italy. Moreover, existing transformation research on the current situation in the Middle 
East and North Africa region indicates that partisan media help people become involved in the political 
process and hence pave the way for increased acceptance of change as well as trust among citizens for the 
new political elites (Voltmer, 2013, p. 179f; Wollenberg, 2018, p. 72f). 

 
Second, however, depending on the nature of the political environment, political parallelism may 

also foster instrumentalization and media polarization, which can ultimately exacerbate conflict. This is likely 
to be the case if political opponents are not respectful of each other, resulting in a situation in which “one’s 
own position is taken as absolute” (Voltmer, 2013, p. 184) and legitimacy of the other camp is denied. The 
media may then “reinforce the persistence of divisional identities” and “may consistently undermine the 



1176  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

credibility of political solutions . . . or power sharing” (Price & Stremlau, 2012, p. 1080). Problematic aspects 
of political parallelism are particularly pronounced when conflicts concerning the redistribution of wealth and 
power follow ethnosectarian fault lines. Ethnosectarian polarization can more easily turn into violent conflict, 
and the media can more easily become part of that development if identity politics rule the game (Voltmer, 
2012, p. 292). Continuing with this observation, Deane (2013) discusses the destabilizing impact of media 
liberalization in fragile states. Fragile states, he argues, are most often fractured states with ethnosectarian 
rifts dividing society (p. 3). 

 
To avoid the shift from external pluralism to polarization, Voltmer (2013) and Deane (2013) 

emphasize the need for integrative types of media that serve as platforms for dialogue and exchange 
among different strands of society. For Deane, a highly fractured media landscape can be mitigated by 
media that focus on the construction of a “shared identity through dialogue and debate between groups 
that are confident that their own identity is secure and valued” (p. 20). As examples of such media, Deane 
mentions radio stations in Africa that are sponsored by the United Nations, peer-to-peer networks in 
social media, or the introduction of public service broadcasting. Voltmer sees a crucial role in “bridging 
communication” in the form of “forum media . . . where different groups can speak and—more 
importantly—listen to each other” (p. 185). However, media that aim for diversity, dialogue, exchange, 
and openness will not necessarily emerge by itself; it needs to be nurtured by political measures and 
incentives (Voltmer, 2013, p. 185). 

 
In the same vein, Karpinnen (2013) suggests distinguishing the two types of media that are equally 

important in a transitional society: media outlets that “provide unifying, regulated spaces which bring 
together various divergent perspectives” (p. 78) and media outlets that “challenge and contest prevailing 
views and cultural codes” (p. 78). Thus, a democratic system should create protected spaces for both modes 
of communication in two spheres that are detached from one another but remain somewhat connected. One 
is characterized by fierce contestation, the other by mediation (Karpinnen, 2013, pp. 76–81). 

 
Thus, political parallelism in transitional societies can be seen as an unavoidable and even 

necessary phenomenon to stimulate various elements of democratic systems, such as political competition 
and participation. However, the consequences of unregulated media pluralism can include polarization 
and even hatred among societal groups. Media that emphasize dialogue and unity could help mitigate 
that polarization. 

 
The purpose of mapping the Libyan media structure is to show in which direction the pendulum 

swings in this fragile transitional state. Before delving into the actual analysis, we provide a brief overview 
of the political context in Libya and the development of media before and after the uprisings in 2011. 

 
The Libyan Case: A History of Media Dependency on Politics 

 
The history of media in Libya is a history of political dependencies that left little space for the 

development of diverse media. Since the early days of mass communication and already under Italian 
colonial rule, the Libyan media were exclusively in the hands of the ruling elites and were meant to educate 
the allegedly ignorant population (Rugh, 2004). When Muammar al-Qadhafi gained power in 1969, he turned 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1177 

the media into a tool of political indoctrination. Qadhafi dreamed of a permanent revolution that would 
transform the masses into progressive revolutionaries who would eventually establish a direct democracy. 
In 1972, Qadhafi dismissed all existing newspapers and further on attached all media to newly formed 
people’s committees. These committees were meant to represent professional entities, such as the teachers’ 
union. Soon, Qadhafi even spoke of a “jamahirization,” a total takeover by the masses, dismissing all 
institutions of representative ruling. However, Mattes (2009) argues convincingly that 

 
the Libyan model of direct democracy shows . . . the deficit which is typical for this model of 

participation: the hyperactive state of participation of new, politically conscious citizens intended by Qadhafi 
was in reality always a fiction of its ideal. (p. 5) 

 
Operating a newspaper or a radio channel in Libya always depended on Qadhafi’s discretion and 

media policy was subject to his several radical turns. For example, Qadhafi announced 1980 the year of 
“ideological criticism on the mass media” (Mattes, 1986, p. 51), and consequently abolished all existing 
media institutions. So-called Revolutionary Committees took over the national news agency, national and 
foreign broadcasting, and most parts of the press, and they became responsible for all activities concerning 
distribution, cinema, theater, and culture. In 1993, media development was severely retarded by the 
sanctions that the United Nations had imposed on Libya. The sanctions were a result of Qadhafi’s and the 
Revolutionary Committees’ radical anti-Americanism in the 1980s and state-supported terrorism. Now, they 
strongly affected the import of information technology such as computers. Newspapers suffered from a 
shortage of paper, and television and radio became detached from the fast technological and professional 
developments that took place in the 1990s. After 2000 and in the context of rapprochement to the West to 
lift the sanctions, Qadhafi adopted a strategy of limited top-down liberalization. Regional people’s 
committees were allowed to operate local newspapers and radios, providing a less tightly monitored space 
for publication. For a short period of time (2007–2009), one of Qadhafi’s sons, Saif al-Islam, was permitted 
to develop the Libya al-Ghad (Libya of Tomorrow) initiative, which encompassed a political reform program 
and included several media outlets that paralleled the dull state media and tackled topics that were 
previously considered taboo (Richter, 2013). However, in 2009, authoritarian tolerance was overstretched 
when the Al-Ghad Foundation published a human rights report that demanded that authorities build up civil 
society and lift their “stranglehold” on the media (St. John, 2011). Al-Ghad’s media was immediately stopped 
and therewith also the toddling steps into media diversity. 

 
Even though some more autonomous initiatives on the local level and within Al-Ghad had been 

possible, when the uprisings began in early 2011, the Libyan media had experienced 80 years of strong 
dependency on ruling elites and tight control of any media outlet. Thus, in 2011, during the early phase of 
the transformation and when the rigid control mechanism vanished, one of the authors observed a “media 
stampede” in Benghazi and later in Tripoli (Media in Cooperation and Transition, 2012, p. 6). In Benghazi 
alone—a city in the eastern part of Libya with a population of roughly 600,000 people—120 new newspapers, 
five radio stations, and five TV stations were counted. The breakdown of state control in the field of mass 
media and public communication obviously allowed long-oppressed ethnic minorities, dissidents, and other 
outgroups in society to finally voice their opinions. To participate in the public debate on the future of their 
country was an opportunity that many had been longing for and that now, in the sudden absence of 
restrictions, led to an unprecedented blossoming of media outlets (Wollenberg & Pack, 2013). Although 



1178  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

most of the newly emerging channels eventually failed because of a lack of funding in the years following 
their establishment, the importance of public articulation in a formerly repressed society became clear. 

 
What started in Benghazi also reached the rest of the country: In 2011, an alliance of oppositional 

forces—supported by a France-led NATO mission and funded by other foreign forces such as Qatar—fought 
its way along the populated coastal areas all the way to the capital Tripoli in the west of the country, and 
finally toppled the Qadhafi regime, killing the former “brother leader.” Yet, inasmuch as a variety of media 
appeared to fill the vacuum left after the regime had gone, an equal variety of political actors with vested 
interests appeared all around Libya. During the following transition process, fierce competition in the highly 
fragmented political sector brought Libya to the verge of becoming a failed state. Until summer 2014, various 
political-interest groups were still trying to fight out their divergent interests in institutionalized political 
bodies, such as the National Transition Council (until 2012), the parliament, and an elected government. 
Mutual distrust, conflicting ideologies, and desire to secure (economic) resources at the expense of others 
led to intractable conflicts that broke open into a war of militias in 2014 (Watanabe, 2016). Since then, 
Libya has been both geographically divided and politically fragmented. In the east of Libya, including the 
city of Benghazi, one main entity emerged: an alliance called the Libyan National Army (LNA), which includes 
remnants of the old regime and is led by former general Khalifa Haftar. This alliance also comprised the 
2014-elected and displaced House of Representatives in Tobruk and the interim government in Al-Bayda. 
In 2014, the LNA launched a military campaign called “Operation Dignity” claiming to rid Libya of Islamist 
forces, and succeeded in conquering mainly eastern cities of the country. As a reaction, several changing 
coalitions have been set up in the western part of the country, including Islamist forces. The unifying 
umbrella was their opposition to the LNA, and they formed what came to be known as “Operation Dawn.” 
In particular, the Dawn-coalition consisted of dozens of rival networks (Lacher, 2015, p. 3; see also Pack, 
2015) built on tribal interests and local loyalties. All actors are also competing for international support, for 
example, from the United Arab Emirates (UAE), Saudi Arabia, and Qatar, which consider Libya a playground 
to enlarge their spheres of influence. Daraghi (2015) concludes that “Libya’s conflict has become more than 
ideological; it is also about the interest and relative power of different groups—and a fear of losing that 
power” (p. 50). This fear is also reflected in more recent developments: Since the December 17, 2015, 
Shkirat Agreement was negotiated by the United Nations, a government of national accord (GNA), headed 
by Fayaz al-Sarraj, has been established in Tripoli to follow up on the intermittent transition process. 
Observers argue, however, that instead of unifying the country, the GNA has become the political arm of an 
alliance of militias that exploits the resources of the state (Lacher, 2015). The de-facto separation of the 
state remains in place, with two main players—the LNA in the east and the GNA in the west— but there are 
also many local militias within and among these players. Thus, on a political level, the pluralism of the early 
days of the uprisings, a pluralism that reflected diversity and could have stimulated debates and mobilized 
participation, has turned into exclusionist polarization. 

 
This situation has created immense difficulties for the media sector: There is no established 

liberal advertising market to allow for donor-independent media organizations. Possible donors with 
sufficient capacity to establish a media outlet are involved in power games that are shaped by a zero-
sum logic. Thus, media have become part of a game in which “key actors use communication to compete 
for loyalty in the political marketplace” (Price & Stremlau, 2012, p. 1077). Against both this local context 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1179 

and the conceptual considerations of the nature and effects of political parallelism, we analyze the current 
situation of Libyan media. 

 
Method 

 
We base our empirical analysis on a database of 172 Libyan media outlets that was compiled in 

March 2018 by a team of local Libyan analysts in response to a commission of, and with the partnership of, 
Libya-Analysis.1 The compilation includes Libyan TV stations (n = 14), local radio stations (n = 122), news 
agencies (n = 3), and newspapers and magazines (n = 11), as well as relevant online publications (n = 22) 
throughout Libya in both urban and rural areas. Moreover, TV broadcasting and online publications from 
abroad that mainly target the Libyan market were also included. The analysts were asked to include all 
media outlets available to the Libyan public. Online publications were only included when they had a 
journalistic approach and offered a website. Social media-only pages were not included. 

 
The analysts classified each media outlet according to 13 categories. Some of the categories were 

rather formal and descriptive and included “type of media” or “location.” Other categories focused on 
“funding,” “owner,” and “manager/staff” and their respective political affiliation. These categories reflect our 
theoretical considerations regarding the concept of political parallelism. The question of funding was a rather 
difficult category because of the extreme lack of transparency not only in Libya, but in the region in general 
(see also the Media Ownership Monitor from Reporters Without Borders at https://www.mom-rsf.org/). The 
analysts often referred to secondary sources and interviews with experts to get information. Nevertheless, 
the category of funding must be interpreted cautiously. 

 
In the first step of data collection, we compiled a preliminary list of Libyan media outlets based on 

the analysts’ research and knowledge. For information on ownership and technical aspects, the analysts 
directly contacted media outlets. In most cases, telephone interviews with senior representatives from the 
media outlets were conducted. With regard to making statements about political affiliations, the analysts 
asked directly and verified via online research and through consultation with analysts and other experts. 

 
The analysts were recruited from a network of journalists working for Media in Cooperation and 

Transition (MiCT), a nonprofit organization that had worked in Libya over the past four years as part of a 
capacity-building media development project in Libya, Tunisia, and Egypt. Based on this network, MiCT was 
able to select analysts with extensive knowledge of Libyan media and who had already demonstrated their 

 
1 The local aspect of the media mapping was carried out by Media in Cooperation and Transition (MiCT) on 
behalf of the New Jersey-based Libya Analysis LLC, a consultancy founded by Jason Pack, which then 
conducted its own analysis of the results. MiCT and Libya Analysis are both engaged as nongovernmental 
organizations on different topics in supporting Libya’s transition. One of the authors of this article is head of 
research at MiCT. The proximity of the research to media assistance is reflected in the research question 
itself, insofar as the analysis of media structures is a standard starting point for the design of any media 
assistance program in transitional or crisis countries. It has also allowed access to the field for data collection 
that otherwise has become extremely difficult. 



1180  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

reliability, credibility, professionalism, and analytical skills. For verification, the entire data set was circulated 
among the team of analysts so that all data were scrutinized by at least one other colleague. 

 
As a second step, and to deepen our understanding of the findings from the media mapping, we 

subsequently interviewed in total five senior media experts from Libya in Spring 2019, among them a former 
TV anchor now political analyst and journalist trainer, one editor-in-chief of a local radio and TV station, one 
journalist and manager of a media assistance program in Libya, a news editor for a TV station, and one 
academic who also works as a journalist trainer. We presented the results of the mapping to them, seeking 
confirmation of our interpretations, and enquired about further explanations to findings that were puzzling, 
particularly in regard to the role of local radio in the transitional process. Interviews of one to two hours 
were partly conducted in Tunis in April 2019 with Libyans residing there, and partly conducted in June 2019 
via Skype with interviewees residing in Bayda and Tripoli.2 

 
In the following sections, the results of the media mapping including some of the insights from 

the interviews are summarized and discussed in the context of theoretical considerations related to 
political parallelism. 

 
Analysis: The Simultaneity of Polarization and Depoliticization 

 
The media mapping process identified an extensive number of Libyan media outlets that have clear 

affiliations with parties and political movements. This indicates a high level of political parallelism. The TV 
sector appears particularly politicized: Ten of 14 channels are tightly connected to conflict parties either 
through political affiliations of executives or owners. If we also consider political affiliations of financial 
sources, 13 of 14 channels are considered as belonging to a political party (see Table 1). In most of these 
party-affiliated TV channels, the founders or executives have a history of political engagement, and the 
operation of these channels is but another feature of their political activism. Financial support is provided 
by either the owner himself or one of the conflict parties or their allied countries. Overall, support by Arab 
countries with geopolitical interests in Libya (e.g., Saudi Arabia, the UAE, and Qatar) appears to be a strong 
driver of politicization of media production in Libya. 

 
Besides a vast landscape of party-affiliated media, the analysts identified an even greater 

number of media outlets that do not follow a pattern of political parallelism. Almost two thirds of the 
mapped media refrain from political programs and either follow an agenda of service, culture, sports, or 
entertainment. Most striking in this segment are the 82 local radio stations labeled by the analysts as 
media that “cover mostly local nonpolitical issues without any particular bias.” These radio stations seem 
to address local target groups through service, cultural, and social programs without catering to the 
interest of any political group. 

 
Both observations—the strong politicization among TV stations as well as the conscious detachment 

from politics among small local media—need further detailing. 
 

 
2 For security reasons, the names of the interviewees are not disclosed in this article. 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1181 

Moreover, there is a small number of media that seems to try to perform objective journalism with 
regard to political topics, but does so mostly from abroad and with the help of Western donors. They are 
mainly online and are analyzed in Section 3.3 

 
The Strong Politicization of the TV Sector and Shifting Loyalties 

 
Media Camps Mirror Patterns of Conflict 

 
According to the media mapping, three strong and adversarial camps dominate the Libyan 

political landscape, each with its own media wing (see Figure 1): (1) One camp, consisting of 19 media 
outlets, is supported by the LNA or its allies in the east of the country, including the House of 
Representatives in Tobruk or the remnants of the former Qadhafi regime. All broadcasters in this sector 
are fully or partly funded by government authorities. (2) An equally strong camp comprising 14 media 
outlets is supportive of the GNA in the area of Tripolitania. Six broadcasters in this group are directly 
funded by the GNA. (3) Finally, there is a variety of media outlets operated or supported by different 
Islamist currents in Libya, namely the rather moderate Muslim Brotherhood, Jihadist groups such as the 
Islamic Fighting Group, and the Saudi-backed ultraconservative Salafi Madkhali movement (for more 
information on this movement, see Luck, 2018). Numbering 35 affiliated outlets, Islamist groups control 
a significant media footprint with diverse political interests and agendas. The Salafi Madkhali movement 
supports 17 radio stations throughout the country, all of which broadcast Qur’an recitations, sermons, 
and seminars that are in line with their school of thought. 

 
The Muslim Brotherhood is backing two fairly popular TV channels both with headquarters in 

Istanbul: Al-Nabaa and Al-Ahrar as well as the Tripoli-based Libya Panorama channel through the Anwar 
Libya Ltd. company. Although religious media could be part of a move toward sustainable pluralism, the 
current Islamist-affiliated media in Libya are characterized by a high level of polarization, and many channels 
appear as sources of incitement and inflammatory speech, thus reflecting the negative aspects of political 
parallelism. “They have a lot of prerecordings to tell the people what they have to do,” said one interviewee 
about the radio stations that are supportive of the Salafi Madkhali movement. 

 

 
3 In the following analysis of the media mapping, we focus on TV, radio, and online websites, excluding (1) 
print media because of their small number and limited reach (only 11 outlets in all of Libya) and (2) news 
agencies because of their small number (only three). Because of their strong relation to the government(s), 
these news agencies resemble the political parallelism patterns of the TV sector, and the press generally 
resembles those of the radio stations. 



1182  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

 
Figure 1. Distribution of partisan media throughout Libya according to media genre. GNA = 

government of national accord; LNA = Libyan National Army. 
 
The analysis of ownership structures and funding in relation to political affiliations among Libyan 

TV stations reveals a comprehensive reflection of conflict patterns in the media landscape. All relevant 
players in the Libyan conflict are represented as owners or funders or executive staff in this segment of the 
media system. Foreign intervention in Libyan media is also highlighted, evidencing the regional interests in 
the ongoing conflict. 

 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1183 

Table 1. Libyan TV Stations, Their Headquarters, Affiliations, and Funding Sources in 2018. 
Channel Headquarters Affiliated with Supposedly funded by 
Libya 24 London LNA, pro-Qadhafi United Arab Emirates 
Al Mustaqbal Benghazi HoR (LNA) HoR 
Al Hadath Benghazi HoR (LNA) LNA, Saudi Arabia 
Al-Ikhbariyya Benghazi HoR (LNA) HoR 
Libya al-Watan Tunis GNA Libyan businessmen abroad 
Libya al-Rasmiyya Tripoli GNA GNA 
TV 218 Amman Uncleara United Arab Emirates 
Libya’s Channel Amman Unclear, anti-Islamist United Arab Emirates 
Libya al-Ahrar Istanbul Muslim Brotherhood Qatar 
Libya al-Nabaa Istanbul Muslim Brotherhood Qatar 
Libya Panorama Tripoli Muslim Brotherhood Unclear 
Al Tanashu Tripoli Islamist Qatar 
Libya al-Riyadiyya Tripoli No political programming, 

only sport is broadcasted 
GNA 

Libya al-Ula Tripoli No political and news 
programs broadcasted 

Privately owned by Ali Gaddah 

Note. LNA = Libyan National Army; HoR = House of Representatives; GNA = government of national accord. 
aAt the time of the mapping in 2018, TV 218 was still considered rather objective, but it turned clearly pro-
LNA/Haftar in 2019. 

 
Foreign Country Support Is Ubiquitous 

 
Table 1 shows that a substantial number of TV channels (six of 14) broadcast from abroad and 

eight are considered by the analysts to receive funding from sources outside Libya: Libya 24 has been 
operating from London since 2014, allegedly with funding from Libyans in the UAE. Likewise, the channels 
TV 218 and Libya’s Channel, both with headquarters in Amman, are said to receive funding from sources in 
the UAE. Libyan funders who live abroad are behind the funding of Libya al-Watan, which has operated from 
Tunisia since 2017. Another example of this external media production and funding is Al-Nabaa, an outlet 
affiliated with the Muslim Brotherhood, which relocated from Tripoli to Istanbul in 2017 and is known to 
receive funding from the state of Qatar. Moreover, Libya al-Ahrar, which is as well closely linked to the 
Muslim Brotherhood, receives funding from Qatar, although its headquarters are in Istanbul. In fact, Libya 
al-Ahrar was founded by Mahmud Shammam on March 30, 2011, in Doha, Qatar, to counter Qadhafi’s state 
propaganda during the revolutionary turmoil. It later served as the mouthpiece of the former ruling National 
Transitional Council. The Qatar-based television channel Al-Rayyan provided an office, studio space, 
technical equipment, and other support, and Libya al-Ahrar is said to not only be financed but even owned 
by the state of Qatar. 

 
The media sector with the widest reach among the population thus seems to be a playground for 

foreign interests, with Qatar supporting mainly the Muslim Brotherhood, the UAE siding with Haftar’s LNA, 
and the Saudis backing Salafist movements. Asked about the intentions of these potent actors from the Gulf 
region, one of the experts interviewed said, “To get on the ground in Libya! Very obvious, Saudi Arabia, the 



1184  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

Emirates, Egypt, they want a country in the middle of the Mediterranean, loyal to them.” Apparently, foreign 
powers strongly enforce political parallelism. 

 
Political Leanings Might Change Over Time 

 
Interestingly, however, affiliations between political parties and media outlets do not necessarily 

appear stable over time. For instance, Libya al-Rasmiyya, one of the three former state TV channels that 
resumed broadcasting in 2012 under this new name, aggressively mobilized in favor of the National 
Salvation Government from 2014 to 2016. After 2016, with the advent of the GNA, it turned into the 
mouthpiece of the GNA. Various other channels changed their editorial policies and political orientation 
as well, depending on the funding opportunities and loyalties of the station managers. This can be seen 
with the case of Mansur Obaid, who founded Libya al-Watan in 2017 in Tunisia. Obaid was once a 
supporter of Haftar’s LNA and supported him with his channel Al-Karama until he defected and became 
Haftar’s fiercest critic. 

 
Among the experts interviewed in April 2019, the channel TV 218 was discussed as a recent case 

of sudden change in political orientation. With financial means provided by the UAE, TV 218 had long forged 
a reputation characterized by professionalism in journalistic coverage. The media mapping in 2018 still 
emphasized the channel’s balanced coverage of domestic conflicts and cultural focus. However, the political 
attitude of TV 218 drastically changed with the launch of a military campaign by Haftar’s LNA against the 
GNA in early April 2019. In the eyes of the interviewees, TV 218 has ever since openly supported the LNA’s 
campaign and effort to take control of Tripoli: “TV 218 is not neutral anymore. Instead it is taking sides for 
Haftar, praising the Haftar military successes,” said one of the experts about the channel’s editorial change. 
It seems as if the UAE started to instrumentalize the channel once it felt the need to support its ally’s 
campaign more strongly. 

 
Trend and Countertrend: On the (De)politicization of Local Media 

 
Decentralized Spread of Private and Public Local Radio 

 
Whereas the nation-wide TV sector is in the hands of a few and reflects a strong political 

polarization, the sizable increase in local media in Libya represents a countertrend. Local media make up 
around three quarters of all media outlets counted. There was a negligible number of print media (n = 2), 
online websites (n = 1), and TV (n = 1, the aforementioned Libya al-Ula in Tripoli) operating locally, but we 
found 122 locally broadcasting radio stations in the country. The high number of local radio stations was 
one of the most unexpected outcomes of the media mapping. Radio is in general considered a weak type of 
media in the Arab world compared with TV, which is known to be the strongest media genre in terms of 
popularity and reach in the region. However, a BBC Media Action report of 2014 claimed that 47% of the 
Libyan male and 25% of the female population listen to the radio every day (Dowson-Zeidan, Eaton, & 
Wespieser, 2014). Radio is thus about equally important to the Libyans as the Internet, which is used by 
32% of the interviewees on a regular basis (weekly or daily), but definitely lagging behind TV, which is used 
by 76% every day (Dowson-Zeidan et al., 2014). Radio is mostly listened to in the car, which might explain 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1185 

the divide between male and female listeners. Clearly, radio is still way behind the popularity of TV, but its 
close connection to the people on the ground can be considered a powerful axis of impact. 

 
This prompted us to take a closer look at those local radio stations. Their geographical distribution 

is slightly uneven, with 75 of these stations in Tripoli and the western provinces, 14 in the sparsely populated 
southern provinces and the city of Sabha, and only 33 located in Benghazi and the east of Libya. Apparently, 
many of these local radio stations use infrastructure remaining from the former state-broadcasting network 
that was built by Qadhafi and had been used by local “popular committees” during the phase of limited 
liberalization during the 2000s. 

 
After the collapse of the regime in 2011, these local radio stations continued operating, mostly by 

work of volunteers and activists who could use and maintain the equipment at much lower costs compared 
with the centralized and much more expensive TV infrastructure. Looking at the ownership and funding of 
all local radio stations, 71 of 122 are still connected to public bodies, of which 34 are directly related to 
government institutions such as ministries, and 37 are related to municipalities and publicly funded local 
organizations such as universities. According to the experts interviewed, editorial autonomy of the local 
teams is fairly high, with most of these cases exhibiting little control by governmental institutions and a 
tendency to follow public opinion on the community level, or as one interviewee put it, “There is no control 
by the government or the army, but one important fact is what the audience wants to hear.” The remaining 
stations are operated by private entrepreneurs (33, particularly in the Tripoli area), and in 18 other cases 
ownership could not be pinned down exactly (although 17 of which are clearly affiliated with the Madkhali 
Salafists). 

 
Due to the decentralized spread, the small size and relative autonomy of the individual stations 

plus a supposedly low level of professionalism, many of these local players were subject to two opposing 
developments over time: The first development was very much in line with the trend of partisanship and 
politicization that we observed in the TV sector. Radio stations were being captured by political movements 
and communication was manipulated for political ends. The second, often subsequent development indicates 
a turn-away from the omnipresent politicization leading to a growing sector of nonpolitical players offering 
interactive programs for local audiences that tackle mostly social, cultural, and service-related issues. Both 
of these trends need further detailing. 

 
Media Capture by Local Armed Groups and Political Movements 

 
Asked about the role of local media in the conflict, the Libyan experts interviewed presented quite 

a few examples of radio stations that got carried away by conflict escalation. One interviewee gave the 
example of a radio station in Tarhouna, a city in the western province of Murqub that got heavily involved 
in the war of militias in 2014. This station belonged to the radio network of the government-owned Center 
of New Media (Markaz al-’Ilam al-Jadeed) in Tripoli. The government tried to stop the radio station from 
further fueling the conflict but failed to overrule the local militias that would not allow any change in the 
program. 

 



1186  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

Another outstanding example is the case of radio Az-Zawiyya al-Mahaliyya that was heavily 
engaged in incitement against the neighboring town Wersheffana during the war of militias in 2014. The 
town of “Zawiyya was part of the war and the local radio supported the war because the people in the city 
supported the war,” explained one expert, emphasizing the role of the community in this instance of taking 
sides. 

 
The cases of the stations in Zawiyya and Tarhouna demonstrate a delicate vulnerability of the local 

radio stations to instrumentalization by militias against their enemies. Unlike in the TV sector, partisanship 
in these cases was driven by dynamics deriving from the local context rather than from top-down party or 
government control. Asked about the relation of local radio stations to their municipalities, one expert said, 
“There is a lot of things that affect the independence of the radio station. One of them is the general attitude 
of the city.” Paradoxically, the vulnerability to media capture is linked to the relative autonomy of these 
stations and their detachment from central institutional control and protection. 

 
Contrasting this trend of bottom-up capture of already existing stations, analysts also identified 17 

channels that have been set up by the Madkhali Salafi movement. Although none of these stations revealed 
their sources of funding, it is very likely that these are to be found inside Saudi Arabia where the movement 
has its roots. According to one expert, these stations appeal to people “that are lost in all this blood and 
war and they are trying to find peace in the way to god.” In total, about a third of the radio channels mapped 
in Libya can be considered partisan. 

 
A Tangible Trend to Turn Away From Politics 

 
On the other hand, 82 of 122 radio stations were labeled by the analysts as media that “cover 

mostly local non-political issues without any particular bias” or as “a culture-oriented station, far from 
politics” (see Figure 2). Thus, more than two thirds of all local radio stations cover topics of local interest 
addressing small communities that, for example, actively participate in the many call-in programs. Often 
the analysts framed content as “local, diversified and service based, employing a neutral political line.” 

 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1187 

 
Figure 2. Distribution of explicitly non-political media outlets throughout Libya.  

GNA = government of national accord; LNA = Libyan National Army. 
 
In several cases, the analysts identified a tendency to support reconciliation at the community 

level, highlighting a “conciliatory and consensus-based political line.” Community orientation and nonpolitical 
programming appear as common yet new features within that segment of the media system: “The radio, 
they feel like they are part of the community and they act as part of the community, not as something 
separate or something that came from outside,” said one of the experts interviewed. 

 



1188  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

The majority of local media thus eschew the highly politicized national TV sector model and actively 
turn away from politics. The data indicate that this development is rather recent. One account features the 
Wa’ad local radio station in Tripoli. The analyst stated that 

 
The radio station has gone through two different phases. During the first one populist and 

hateful rhetoric prevailed. Back then, one of the most popular voices was Nazim Al-Tayari, who currently 
faces a trial for incitement and slander. As a result of adopting such a policy, the station was attacked 
and forced to shut down. The second phase started after 2016 and the radio avoids now political 
commentary, and focuses instead on cultural, social, and youth issues. (Analyst’s comment in the media 
mapping file, 2018) 

 
Many of the radio stations, particularly in western Libya, were once strong on populist rhetoric, but 

recently changed their editorial policy to cover more cultural and social topics. A review of the reasons given 
by analysts and experts indicates that this change is mostly rooted in pressure enacted by militias and 
extremist groups. Among the experts interviewed was one editor who reported about raids of their studios 
in Benghazi that resulted in a decision by the management to refrain from political coverage altogether and 
focus on entertainment and culture: “They are in the middle of the war and they are not talking about 
anything related to that war. They try to forget about what is happening and they try to keep calm.” These 
channels are not becoming “neutral” media in the sense that they cover politics objectively, but rather opt 
for depoliticization under the threat of violence. However, given the large number of radio stations and 
diversity of circumstances they emerged from, the reasons to refrain from politics are probably more 
complex and need further investigation. 

 
On the Margin: Balanced Journalism—Only on the Internet 

 
A third development concerns a trend that was mainly observed among online publications. The 

mapping identified only 22 websites that can be considered original journalistic products.4 Again reflecting 
patterns of political parallelism, 11 of these 22 can be considered partisan as they are owned or financed 
by supporters of one of the main political camps in Libya. Another four can be considered unpolitical local 
websites focusing on cultural content. The remaining seven websites operate from outside Libya and, like 
in the TV sector, are again financed and operated by foreign institutions or individuals; online media, 
however, is exclusively funded from the West such as the European Union (elbiro.net), the Holland 
International Channel (hunasotak.com/Libya), or the British journalist Michael Cousins 
(LibyaHerald.com). These donors seemingly intend to support a balanced style of reporting according to 
their normative understanding of journalism. These outlets can be considered the few remainders of the 
many Western-sponsored initiatives that started right after the regime collapse in 2011. What is probably 
intended to be a breeding ground for professional journalism has, however, only a limited reach in Libya. 
Their locations outside Libya point to the fact that there is not yet a place for this kind of journalism inside 
the country. 

 

 
4 Of course, there are many more social media and online outlets, but these are often connected to other 
media genres such as TV channels. 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1189 

Discussion: Dialectic Forces Shape the Media Landscape 
 
The media mapping underlying this article has demonstrated that the “savage deregulation” 

(Hallin & Mancini, 2004, p. 124) in Libya has produced a highly politicized media system with political 
actors systematically co-opting the media. A major portion of new media outlets is owned, operated, or 
financed either by the many parties that are involved in the various political conflicts, their foreign 
country allies, or by media personalities that support the cause of a specific party. Referring to Voltmer 
(2013) and Deane (2013), this type of political parallelism in the context of political fragmentation will 
most likely deepen existing rifts in society and contribute to the escalation of conflict. In the case of 
Libya, evidence is strong that the media have fostered the partition during the war of militias in 2014, 
and continue to do so.5 In fact, already a quick glance over content shows that messaging among Libyan 
TV channels today embodies what Voltmer (2013) calls the “dark side of partisanship,” which refers to 
practices that “deepen polarization between opposing groups” (p. 184). 

 
It became evident during the media mapping that it is particularly TV stations that qualify under 

the concept of political parallelism. Only potent donors from the main political camps seem to be able to 
invest in this genre. At the same time, TV is the media genre that most Libyans use to remain informed 
(Dowson-Zeidan et al., 2014, p. 16). However, audiences are not ignorant of those who control the TV 
stations. Instead, the pronounced partisanship of the media in Libya seems to nurture a growing distrust 
among Libyan citizens regarding the truthfulness of coverage: “Libyans are wary of agendas behind 
almost all channels and there appears to be very little trust in the credibility of television channels as a 
result” (Dowson-Zeidan et al., 2014, p. 20). People are frustrated by the “lack of useful and relevant 
information on television about issues that matter to them” (Dowson-Zeidan et al., 2014, p. 16), and 
they mostly trust friends and family as sources of information (Dowson-Zeidan et al., 2014, p. 36). Given 
this dissatisfaction of the people with the conflictual situation in the media sector, turning to nonpolitical 
programming as well as entertainment and sports might also be an audience-related, commercially driven 
move by operators. 

 
Based on the findings of the study by BBC Media Action, we assume that the impact of bias and 

partisanship might be effectively mitigated by media users’ cognitive and emotional distance from the media 
system. The channels known for the dissemination of slander and hate speech do not even classify in the 
interviewees’ ranking of TV stations conducted in the study by BBC Media Action (Dowson-Zeidan et al., 
2014, p. 17). This observation in our view reflects a broader trend among educated media users in the 
Middle East and North Africa region to question and critically discuss the credibility of media channels on- 
and offline in the face of increased media capture by parties and governments. Further research needs to 
be dedicated to the question of whether media literacy is possibly nurtured by political parallelism and 
instrumentalization of mass media in fragile contexts. 

 
One countertrend is implied in the high number of small local radio stations that refrain from 

political coverage and provide mostly public service content, interactive entertainment programs, and 

 
5 This remark is referring to the military offensive that was started by General Khalifa Haftar in early April 
2019 with the aim of bringing the capital Tripoli under control of the LNA. 



1190  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

coverage of social and cultural issues. These stations build a media system on their own, a landscape 
within a landscape that does not follow the pattern of political parallelism. Rather than propagating 
political messages, communication within this field seems nonpolitical in nature, thus insulating local 
media against the virus of political instrumentalization. Referring to Voltmer (2013), Deane (2013), and 
Karpinnen (2013), the question must be raised as to whether this segment in the media landscape can 
be considered an alternative to the otherwise highly fragmented and politicized media system. Do the 
many local radio stations bring people together? Do they strengthen shared identities and a sense of 
unity? Unfortunately, the media mapping did not include a distinct content analysis and thus cannot 
provide evidence whether media outlets made tangible efforts to foster peace or work toward national 
unity. Comments of the analysts suggest that in most cases, depoliticization is simply the result of 
intimidation and is chosen because of a climate of fear caused by political groups, as constantly reported 
by watchdog institutions (Amnesty International, 2018; Committee to Protect Journalists, 2018; 
Reporters Without Borders, 2018). At the same time, this study indicates that the development of content 
in these local stations, within the framework of enforced depoliticization, is mainly guided by audience 
preferences (or assumptions about these) as well as by actual interaction with the listeners. We thus look 
at a segment of the media system that is largely characterized by participatory practices and antielite 
orientation. If it is true that the people in Libya are tired of conflict and finally wish the civil war to end, 
then audience orientation of this kind may work in favor of national reconciliation. 

 
Conclusion 

 
The discussion has highlighted a distinction between two types of media prevalent in Libya that 

might be key to understanding the structure of the newly emerging media system and how political 
parallelism is shaping it: one layer dominated by TV stations being controlled and used by political elites for 
political ends and another layer of media dominated by local radio stations that are explicitly nonpolitical, 
well rooted in the communities and driven by audience preferences. 

 
In our view, it is the coexistence of these two diverging layers that gives shape to the media 

landscape in Libya. Reading Voltmer (2013) and Deane (2013), it is tempting to see a dialectic struggle 
between binding and dividing forces at work in this schism. It is evident from the data that political 
parallelism in Libya has contributed to partition and fragmentation of the country, particularly during 
escalation of conflict. Yet, we cannot judge from the data if the local radio stations indeed contribute to 
cohesion in society, in other words, if they function as some kind of forum media or media that contribute 
to shared identity. To get the full picture, further research on the practices, editorial policies, and 
ambitions guiding the work of the radio producers in the field is essential, as well as content analysis on 
the different media outlets’ messaging. 

 
 

 
 
 
 
 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1191 

References 
 
Albuquerque, A. (2012). On models and margins: Comparative media models viewed from a Brazilian 

perspective. In D. C. Hallin & P. Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the Western 
world (pp. 72‒95). Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 
Amnesty International. (2018). Libya 2017/18 country report. Retrieved from 

https://www.amnesty.org/en/countries/middle-east-and-north-africa/libya/report-libya/  
 
Committee to Protect Journalists. (2018, August 1). Journalist abducted in Libya found bound and shot 

dead. Retrieved from https://cpj.org/2018/08/journalist-abducted-in-libya-found-bound-and-
shot-.php  

 
Daraghi, B. (2015). Libya: From euphoria to breakdown. Adelphi Series, 452(55), 39−58. 

doi:10.1080/19445571.2015.1114755 
 
Deane, J. (2013). Fragile states: The role of media and communication (Policy Briefing 10). Retrieved 

from http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/policybriefing/fragile_states_policy_briefing.pdf  
 
Dowson-Zeidan, N., Eaton, T., & Wespieser, K. (2014). After the revolution: Libyan and Tunisian media 

through the people’s eyes (Working Paper Issue 08). Retrieved from 
http://downloads.bbc.co.uk/rmhttp/mediaaction/pdf/research/libya_tunisia_media.pdf  

 
El-Richani, S. (2016). The Lebanese media system: Anatomy of a system in perpetual crisis. New York, 

NY: Palgrave Macmillan. 
 
Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 
 
Hallin, D. C., & Mancini, P. (2017). Ten years after comparing media systems: What have we learned? 

Political Communication, 34(2), 155−171. doi:10.1080/10584609.2016.1233158 
 
Karpinnen, K. (2013). Rethinking media pluralism. New York, NY: Fordham University Press. 
 
Lacher, W. (2015). Libyens Stabilisierung unterstützen: Wie weiter nach dem Skhirat-Abkommen? 

[Supporting Libya’s stabilization: What happens after the Skhirat deal?]. Stiftung Wissenschaft 
und Politik. Retrieved from https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/aktuell/ 
2015A67_lac.pdf  

 
Luck, T. (2018, January 17). Libya crisis as opportunity: Who are the Madkhalis? The Christian Science 

Monitor. Retrieved from https://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2018/0117/Libya-crisis-
as-opportunity-Who-are-the-Madkhalis  

 



1192  Anja Wollenberg and Carola Richter International Journal of Communication 14(2020) 

Mancini, P. (2012). Instrumentalization of the media vs. political parallelism. Chinese Journal of 
Communication, 5(3), 262−280. doi:10.1080/17544750.2012.701415 

 
Mattes, H. (1986). Die Entwicklung des libyschen Pressewesens 1969–86 [The development of the Libyan 

press sector 1969–86]. Communications, 3, 41–60. 
 
Mattes, H. (2009). 40 Jahre libysche Revolution: Mehr Erfolg bei der Machtsicherung als bei der 

Landesentwicklung [40 years of Libyan revolution: More success in securing power than in 
developing the country]. Retrieved from http://www.giga-hamburg.de/dl/download.php?d=/ 
content/publikationen/pdf/gf_nahost_0909.pdf  

 
Media in Cooperation and Transition. (2012). Reinventing the public sphere in Libya: Observations, 

portraits and commentary on a newly emerging media landscape. Berlin, Germany: Author. 
 
O’Donnell, G., & Schmitter, P. C. (1986). Transitions from authoritarian rule: Tentative conclusions about 

uncertain democracies. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press. 
 
Pack, J. (2015, June 12). Libya situation report. Retrieved from 

http://tonyblairfaithfoundation.org/religion-geopolitics/country-profiles/libya/situation-report  
 
Price, M. E., & Stremlau, N. A. (2012). Media and transitional justice: Toward a systematic approach. 

International Journal of Communication, 6, 1077–1099. 
 
Reporters Without Borders. (2018). Seven years after its revolution, Libya is losing its journalists. 

Retrieved from https://rsf.org/en/news/seven-years-after-its-revolution-libya-losing-its-
journalists  

 
Richter, C. (2013). Libyan broadcasting under al-Qadhafi: The politics of pseudo-liberalization. In  

T. Guaaybess (Ed.), National broadcasting and state policy in Arab countries (pp. 150–165). 
Houndmills, UK: Palgrave Macmillan. 

 
Richter, C. (2017). Media policy in times of transition: Tunisia’s bumpy road to democracy. Publizistik, 

62(3), 325−337. doi:10.1007/s11616-017-0340-x 
 
Rugh, W. A. (2004). Arab mass media. London, UK: Praeger. 
 
Seymour-Ure, C. (1974). The political impact of mass media. London, UK: Constable. 
 
St. John, R. B. (2011, January 18). Libya: Cracks in the Qadhafi foundation. Arab Reform Bulletin. 

Retrieved from https://carnegieendowment.org/sada/42319  
 



International Journal of Communication 14(2020)  Political Parallelism  1193 

Voltmer, K. (2012). How far can media systems travel? Applying Hallin & Mancini’s comparative 
framework outside the Western world. In D. C. Hallin & P. Mancini (Eds.), Comparing media 
systems beyond the Western world (pp. 224−245). Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 
Voltmer, K. (2013). The media in transitional democracies. Cambridge, UK: Polity Press. 
 
Watanabe, L. (2016). Libyen: Kleine Schritte aus dem Chaos [Libya: Small steps out of chaos]. CSS 

Analysen zur Sicherheitspolitik, 193. Retrieved from http://www.css.ethz.ch/content/dam/ethz/ 
special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/CSSAnalyse-193-DE.pdf  

 
Wollenberg, A. (2018). Medien und Demokratie im Irak: Öffentlichkeit im Kontext von Transformation und 

Gewalt [Media and democracy in Iraq: The public sphere in the context of transformation and 
violence]. Wiesbaden, Germany: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 

 
Wollenberg, A., & El-Richani, S. (2017). In defense of the Iraqi media: Between fueling conflict and 

healthy pluralism. Global Media Journal–German Edition, 7(1). Retrieved from 
www.globalmediajournal.de 

 
Wollenberg, A., & Pack, J. (2013). Rebels with a pen: Observations on the newly emerging media 

landscape in Libya. The Journal of North African Studies, 18(2), 191–210. 
doi:10.1080/13629387.2013.767197 


