
International Journal of Communication 7 (2013), 67–88 1932–8036/20130005 

Copyright © 2013 (Ian Kivelin Davis). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

Political and Economic Regulation of North American Public Spheres: 

Institutional Reception of Al Jazeera in Canada and the United States 

 

IAN KIVELIN DAVIS1 

University of Illinois Champaign-Urbana 

 

 

In 2006, the Al Jazeera network expanded operations into global, English-language 

broadcasting, but Al Jazeera English (AJE) has faltered in its move into North American 

markets. Why? This article tracks the institutional reception of AJE in North America 

from 2006 to 2011 using regulatory documents and industry publications to examine its 

organizational globalization as well as the institutional responses to this growth in the 

United States and Canada. Al Jazeera’s expansion provides a case study of the ability of 

developed media markets in liberal democracies to incorporate new voices. The research 

suggests public policy measures to supplement public access to international news 

resources. 

 

There is a growing uneasiness with the informational isolation of the United States from the rest 

of the world. Despite a commitment to a free press and the historical role the United States has played 

advocating for the free flow of information in United Nations forums (Preston, Schiller, & Herman, 1989; 

Schiller, 1977), U.S. publics demonstrate a profound knowledge gap in international affairs. Studies of the 

performance of various U.S. news media in the months preceding the U.S. invasion of Iraq reinforce this 

view. From the mea culpa issued by The New York Times (“The Times and Iraq,” 2004) to quantitative 

analysis of the press’s presentation of debate over the case for war (Rendall & Broughel, 2003), many 

characterize U.S. mainstream media’s role in informing the public on international matters as seriously 

flawed. Survey research conducted by the Program on International Policy Attitudes pinpointed precise 

misperceptions held by the U.S. public regarding evidence for initiating conflict (Kull, Ramsay, & Lewis, 

2003). The apparent insularity of the U.S. public that allows such misperceptions has led scholars to 

describe the U.S. public sphere as the “great American bubble” (Iskandar, 2005; Pieterse, 2008). 

 

The fact that the U.S. public is demonstrably misinformed underscores a seeming contradiction. 

How can the citizens of a leading military and economic power suffer from such isolation? Particularly with 

the proliferation of new global news broadcasters (Cushion, 2010) and expanding circuits of 

communication flows through satellite transmission (Pelton, Oslund, Marshall, & Marshall, 2004), the 

                                                
1 The author would like to thank Angharad Valdivia, Inger Stole and Cliff Christians for valuable insights on 

early versions of the manuscript.  

 
 

Ian Kivelin Davis: iandavis@illinois.edu 

Date submitted: 2011-03-10 

mailto:iandavis@illinois.edu


68 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

possibility of insulating a public from a multiplicity of perspectives would appear remote. Limiting foreign 

media is often assumed the province of authoritarian regimes, with familiar examples in Iran’s jamming of 

BBC satellite signals and China’s “great firewall.” This article examines the question of regional media 

insularity by focusing on Al Jazeera’s bid to enter the United States and Canada to develop an 

understanding of what structural obstructions and conduits exist for bringing new sources of information 

on foreign affairs into North America.  

 

Tracking the expansion of Al Jazeera English (AJE) in these two national contexts reveals both 

political tensions and economic hurdles to bringing independent foreign perspectives through media 

boundaries that remain both culturally and politically nationalistic (Hafez, 2007; Mihelj, 2011; Mody, 2010, 

2012; Straubhaar, 2002). This study highlights the role of commercial and political factors in gaining U.S. 

and Canadian cable and satellite distribution, supplementing studies that identify national filters in news 

production and retransmission (Boyd-Barrett & Rantanen, 1998). In the United States, commercial forces 

play a principal role in regulating the U.S. public sphere with little public-interest oversight. I argue that 

where distribution is limited by market concentration, noncommercial mechanisms take on increased 

significance. In Canada, a proactive regulatory body and a coherently articulated policy on foreign media 

reveal the political stakeholders in the makeup of Canada’s public sphere, demonstrating the role public-

interest policies can play in both aiding and limiting diversity within a national setting. This analysis takes 

up the cable carriage of Al Jazeera Arabic (AJA) and Al Jazeera English in North America and focuses on 

the role of public-interest and noncommercial mechanisms in the distinct policy contexts of the United 

States and Canada as a means for diversifying national media in the public interest. I detail the means by 

which the North American geolinguistic media market integrates Al Jazeera (cf. Sinclair, 1999), and I 

focus on the institutional responses to Al Jazeera as an example of what scholars have labeled 

“contraflow” (Boyd-Barrett, 2007; Boyd-Barrett & Thussu, 1992).  

 

A great deal has been written on the social and political effects of Al Jazeera’s Arabic news 

services. There is a growing body of work on AJE and the channel’s reception among U.S. audiences, 

journalistic communities, and local cable systems (Meltzer, 2012; Samuel-Azran, 2010; Youmans & 

Brown, 2011). With such a variety of scholarship on the network’s Arabic-language broadcasts and the 

broad interest in greater intercultural communication, the network’s expansion into North American cable 

markets is noteworthy and merits further examination. Research on Al Jazeera’s presence in the United 

States often uses bridging and connecting metaphors. El-Nawawy and Powers (2010), for instance, 

consider the channel “conciliatory media,” finding that AJE’s audiences exhibit a greater willingness to 

consider competing information claims. Examining retransmission of Arab satellite media, Wessler and 

Adolphsen challenge the bridge metaphor, deflating Arab media’s impact to “showing that a different 

(Arab) perspective on the [Iraq] war exists—rather than actually infusing Western coverage with this 

different perspective” (2008, p. 458). Similarly, Samuel-Azran (2010) has highlighted how mainstream 

U.S. journalism conceded to governmental pressure to “reformat” Al Jazeera’s news and frame the 

channel as “deviant” for U.S. audiences. Scholars have also challenged the unique restrictions applied to 

Al Jazeera by Canadian regulators (Dakroury, 2005). The approach in this article focuses on the network’s 

efforts to broadcast directly to U.S. and Canadian audiences and noncommercial aspects of entry for both 

Al Jazeera Arabic and, later, Al Jazeera English. Theories of international communication offer some ways 

to frame the analysis. 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  69 

Theories of International Communication:  

Contraflow, Networks, Cartels, and Loyalties 

 

For Thussu, contraflow emphasizes the movement of cultural products from peripheries to 

centers. Thussu’s model recognizes the countervailing flows of information and culture while remaining 

aware of the preponderance of power in transnational corporate production and distribution (2007, p. 4). 

Contraflow as a model allows research to move away from an overreliance on emphasizing Western 

media’ into media systems of “the rest” by focusing on subaltern flows and their interaction with dominant 

flows (cf. Valdivia & Curry, 1996). The term contraflow is commonly applied to Al Jazeera, lauded as a 

form of resistance to the disparity of power that defines the relationship between the global North and 

South. Studies of contraflow tend to emphasize new producers rather than detailing battles for distribution 

that are a necessary component of struggle in media globalization.  

 

Contraflow follows a network sensibility, particularly in its emphasis on emerging minicenters of 

regional or nodal power in the larger system of international flows. Manuel Castells’ sociological view of 

networks offers one of the most robust pictures of networks as a model for understanding how power 

functions in these flows. Castells is optimistic about the resources of vocal plurality afforded by new 

technologies and offers a language for interpreting institutional reception of foreign media. Alhough power 

relationships “are no longer primarily located at the national level,” according to Castells (2009, p. 18), 

national political and economic barriers endure. Limiting the expansive applicability of this theory of 

networks, we can use it to view the response of national regulators and market players as part of a larger 

struggle for representation within and among media systems. In this context, his conception of 

“reprogramming” is helpful in framing the analysis of points of power within a national media network. 

Reprogramming according to alternative values and gaining a degree of control over “switches” can allow 

new voices to enter despite the resistance of the political and economic status quo (Castells, 2009, pp. 

52–53). Reprogramming networks to better express alternative values is the key to such resistance 

against the narrowing and exclusionary mechanisms of power holders. Locating points at which power is 

exercised in media distribution to shape media in-flows as well as the values that define these paths for 

international news aids our understanding of contraflow case studies. 

 

 In addition to contraflow within the network society, Monroe Price’s (2004) “market for loyalties” 

is also a productive lens to situate AJ’s reception in North America. Price describes the market for loyalties 

as fostering a global media space in which  

 

large-scale competitors for power, in a shuffle for allegiances, use the regulation of 

communications to organize a cartel of imagery and identity among themselves. . . . 

Management of the market yields the collection of ideas and narratives employed by a 

dominant group or coalition to maintain power. (pp. 31–32) 

 

Price’s market produces community identity, and nations are naturally protective of this identity with an 

interest in maintaining political stability. Globalization of this market increases the range of participants, 

changes the boundaries over which cartels seek managerial control, and forces regulatory bodies to adopt 

rules of “participation and exclusion” (Price, 2004, p. 32). Price’s analytic framework puts national 



70 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

responses to pressures exerted by media globalization in a larger context. Government both creates the 

condition for Price’s cartels and participates in the market. Changes in domestic media law will follow 

when legal frameworks fail to protect the system of relations maintained by existing cartels or when new 

identities requiring incorporation come onto the stage. As Price explains, “[t]hose in charge of the cartel of 

loyalties would want to find devices to place the power of destabilizing images in what are deemed safe 

hands” (2004, p. 41). Commercial distribution should be evaluated as such a device. 

 

An advantage of political economic analysis of media is its recognition that markets are 

constructed through political work and are, therefore, to borrow Castells’ phrase, reprogrammable. 

Conglomeration, concentration, and oligopolistic market conditions in both production and distribution are 

created and maintained by political decisions. Such conditions do not arise as natural characteristics of a 

free market, as McChesney makes clear (2008, p. 416). Regulatory environments create favorable 

conditions for some and disadvantage others. The role of public and private institutions in reception is 

most effectively discussed in light of the integration of these models, accounting for economic and political 

institutions that maintain an unequal international communication landscape and, at once, produce 

resistance to such inequality in the process of “uneven global encounters” (Chakravartty & Zhao, 2008). 

Such encounters, exemplified by Al Jazeera’s move into North America, take place among competing 

public and private forces that seek to invite and repel foreign media.  

 

The growing concern for U.S. news is merited. In the United States, the industry reliance on 

advertising revenue dwarfs that of comparable industrialized countries. Recession pressures reduced U.S. 

papers’ revenue by 30% in 2009 alone (“How Newspapers,” 2011).2 Transformations in cable news over a 

decade also show the bottom line trumping public service in a turn toward the cost-cutting “Fox News 

model,” in which investment priorities support a scant 6 foreign bureaus compared to CNN’s 28 (Pew 

Research Center, 2004). Pronouncements of the death of the U.S. newspaper are commonplace as the 

industry scrambles to maintain former profit levels through depleting newsrooms and mergers, leading 

observers to call for rekindled public support for journalism (McChesney & Nichols, 2010). 

 

Such dismal industry figures have prompted recommendations for improvement through foreign 

media as a resource. First Amendment scholar Lee C. Bollinger (2010) has argued for government support 

of U.S. journalism. He expresses concern about the “the nation’s attitude” regarding foreign media and 

points to the potential “global forum provided by National Public Radio, France 24, CCTV (China Central 

TV), Russia Today, the British Broadcasting Corp. and, most notably for the moment, Al Jazeera” 

(Bollinger, 2011). The United States, he suggests, is being left out of this global forum. Part of the 

remedy, he explains, is for the FCC to initiate support for foreign broadcasters in the United States. Along 

similar lines, Shawn Powers (2011) has argued for a policy change that would lift the current ban on 

domestic dissemination of news produced by the U.S. government for foreign publics. These remedies 

seek to redress a foundering news culture by infusing the U.S. media system with international content. 

With similar purpose, this study of North American distribution addresses three elements in order. 

 

 

                                                
2 Compare these budget losses to France’s loss of only 4% and Germany’s of 10% during the same period. 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  71 

1. The noncommercial orientation of Al Jazeera’s production and branding 

2. The noncommercial spaces within the United States that provide inroads for foreign news 

3. The explicit public policy mechanisms in place within the Canadian media regulatory system  

 

Al Jazeera: Funding and Branding 

 

In saturated media markets, independent channels have a hard time convincing cable and 

satellite providers to make room on channel space already crowded with networks and established content 

providers. Entering the North American market means competing with established U.S. news providers, 

and matching major players in global news is daunting. During Al Jazeera’s initial expansion, CNN had the 

largest infrastructure, employing close to 4,000 worldwide. The network also boasted 46 bureaus, 33 of 

which were situated abroad. Total operational expenses for CNN amounted to more than $721 million in 

2008, up from $654 million in 2006 (Pew Research Center, 2009). BusinessWeek puts CNN’s annual 

budget for 2007 even higher, at $856 million (Carlin, 2006). BBC World had a presence in markets of 

more than 200 countries, reaching 280 million homes (Gray, 2007).  

 

Establishing a revenue base through the sale of airtime to advertisers requires a massive infusion 

of start-up capital, a sum capable of withstanding the early skepticism of the small number of global 

advertisers. “It sounds obvious,” a global marketing specialist commented regarding the surge of new 

entrants in 2007, “but advertisers will be wary of using the new channels until there is solid audience data 

to allow comparison with established channels” (Gray, 2007, para. 9). Exacerbating these economic 

barriers, global news services must compete for a relatively select set of pan-regional and global 

advertising campaigns. The paucity of advertisers available to transnational broadcasters has led some in 

the industry to criticize advertisers for lagging behind multinational media. Tim Riordan, former director at 

pan-Arab broadcaster MBC Group, has complained that the advertising market “has to catch up with 

reality” (Akerman, 2007, para. 7). But entry into international news markets is difficult regardless of the 

particularities in regional origin. French-run France 24 began services in the same year as AJE with a 

budget one-eighth the size of CNN3 and faced similar uphill battles in establishing a market presence. As 

with AJE, France 24 uses a mixed-revenue model, drawing funding from both advertising and the coffers 

of the French government. Even with former advertising CEO Alain de Pouzilhac at the helm, France 24 

was projected to run at a loss of $100 million for years after launching (Carlin, 2006). New entrants can 

expect a protracted period of ad revenue shortfall during the initial introduction of programming, forcing 

new competitors to depend on pay TV models as well as subsidies.  

 

These economic conditions explain, in part, the recent surge of government subsidy in global 

news production. Historically, news circulation within a media system has served as a means of 

representing social interests (cf. Nerone, 2011). Al Jazeera is part of a cadre of state-financed 

international broadcasters that together indicate a renewed push on the part of governments to obtain 

representation before key publics considered important both for the economic and political value of the 

                                                
3 France’s funds for its satellite upstart reached $114 million, blanching in comparison to CNN’s budget. 



72 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

target audience.4 One feature of this push is the use of a mixed funding model that combines an appeal to 

advertisers, subscription revenues, and state support.  

 

At launch, AJE could rely on a guaranteed two-year commitment from purses in Qatar while it 

attracted viewers and advertisers to transition to a less dependent revenue model (Johnson, 2006). A 

country with the landmass of Connecticut, Qatar has the third largest gas reserves in the world, and 

rapidly growing foreign assets estimated the same year AJE launched to be near $30 billion. The Qatari 

government expanded its financial prowess with strategic investments in additional energy sectors with 

Qatar Holding, the nation’s sovereign wealth fund (Scott, 2012). While specific amounts are not disclosed, 

industry observers estimate that Al Jazeera’s start-up capital had reached upward of $1 billion by 2009. 

The bulk of Al Jazeera’s nonstate revenue during initial expansion derived from two sports channels with 

1.7 million subscribers paying $40 a year, bringing in $70 million in addition to licensing fees for exclusive 

footage, while ads were limited to Qatari-owned companies such as Qatar Petroleum (Helman, 2009). 

 

The potential political uses for Qatar are evident in leaked talks between Hamad bin Jassim Al-

Thani and U.S. Senator John Kerry in 2010 that discuss Al Jazeera Arabic’s influence in the Middle East. 

Discussing Palestine and Israel, Al-Thani noted how he had offered then-president Mubarak a reprieve 

from Al Jazeera’s coverage of unrest in Egypt as a bargaining piece in negotiating solutions for Palestine: 

“[W]e would stop Al Jazeera for a year,” he told the embattled Egyptian president (State Department 

Transcripts, 2010). Such candid comments undermine the network’s claim of editorial independence and 

highlight political uses of regional media production. As Da Lage has noted, Al Jazeera performs a 

diplomatic service for its sponsors, raising Qatar’s international profile (2005, p. 55). Fandy (2007) 

similarly emphasizes state involvement but also cautions against applying Western normative assumptions 

about the division between public and private media. It is useful to situate Al Jazeera and the move into 

English-language news programming as part of a global trend toward political power seeking media 

ownership and news as a means of advancement in global politics and economics. 

 

Diplomatic functions notwithstanding, subsidy frees the Al Jazeera Network from the limitations 

of corporate peers. From newsgathering budgets to network expansion, commercial broadcasters must 

limit business operations according to the financial pressures produced by economic cycles. Expansion 

plans for commercial networks are premised on favorable demographic ad value and creative integration 

of advertising before considering a move into new territory. CNBC sales director Liz Jones, for example, 

considered increasing the company’s use of branded content to squeeze out additional ad dollars as an 

expansion rationale (Gray, 2007). Qatari financial support underwrites AJE’s move into new markets and 

cushions the landing by paying overhead while AJE develops audience and lures away news consumers 

from existing providers. Designed as a mix of both advertising/subscription and state funding models, 

major hurdles involved with starting a commercial media venture are less prohibitive. The hybrid funding 

model allowed Al Jazeera to brand its expansion as closing the North–South divide as a sort of public 

service for the underrepresented globally, touting the lack of commercial obligation. 

                                                
4 English-language launch dates of government-supported news production efforts cluster at the turn of 

the century: RT (2005), Al Jazeera (2006), France 24 (2006), CCTV-9 (2000). CCTV’s English news 

service revamped and expanded, becoming CCTV News in 2010 and initiating CCTV America in 2012. 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  73 

Network developers pitched the channel to non-Western distributors with a tone of global 

populism. Asian bureau chief Derl McCrudden, for instance, described how Al Jazeera brings a “Southern” 

perspective. Whereas Western media “generally covers Asia through disasters, economic crises or stories 

with little substance, like technology,” McCrudden noted, “Al-Jazeera’s remit is to cover stories on the 

ground, week in and week out” (Choong, 2008, para. 16). Playing on the disparity in global 

representation, news directors advertised AJE’s editorial mission as rooted in the “philosophical south” 

(Gooch, 2008). Al Jazeera was to “cover the people—not just the powerful” (Anstey, 2007, p. 108). News 

staffers argued that completing the picture of world events can eventually compel other networks to give 

more time to developing regions by filling the silence on Africa, Asia, and the Middle East (Malek, 2006). 

Despite hopes for financial viability through commercial revenues, the pitch for distribution was framed as 

a way to break a Western news monopoly. 

 

The dissatisfaction fostered by the lack of regional representation in Anglo-American news 

provision offered AJE marketers a way to appeal to Asian distributors, creating markets from the 

disaffected. The English news service established two teams in Beijing with bureaus in Manila, Jakarta, 

and Sydney (Gooch, 2008). Plans also included setting up bureaus in Zimbabwe, Egypt, Kenya, Ivory 

Coast, and South Africa (“Al Jazeera International,” 2006). Former managing director Nigel Parsons 

summed up AJE’s dedication to regionalism, saying “[w]e want Africans to file African stories and Latin 

Americans to cover stories in Latin America” (Johnson, 2006, p. 31). 

 

Billing AJE’s transnational pedigree as a means to ferry the issues of the developing world onto a 

world stage brought AJE some initial marketing success. The network made inroads to Asia, reaching 110 

million households a little over a year after launch. In 2008, the channel was granted distribution rights on 

Hong Kong cable systems and gained access to more than 1 million viewers, bolstering its credibility with 

regional viewers by establishing an editorial branch based in Kuala Lumpur rather than filing reports 

through Doha, Washington, or London (Choong, 2008).  

 

Qatari underwriting also positions Al Jazeera to be more adaptable in exploring new means of 

distribution. Commercial broadcasters are beset with legal and financial concerns when embracing new 

communication media like Web-based social networking and streaming video feeds. Commercial 

operations are encumbered by the task of revising business structure, projecting a new medium’s capacity 

for generating ad revenue and considering how migrating content online might undermine established ad 

revenue lines. Al Jazeera’s mixed model allows it to move in and out of media formats much more fluidly. 

By 2007, AJE was supplying 70,000 video clips per week to YouTube. More than 20,000 viewers in the 

United States paid $6 per month for online streaming of the full channel (Edgecliffe-Johnson, 2007). Al 

Jazeera’s new media strategist reflected at the time: “[p]art of our mission, our mandate is to get our 

news out. We don’t have the direct commercial pressures that others have. If we can make some money, 

that is great” (Cohen, 2009).  

 

New media figured heavily into Al Jazeera’s business plan by establishing an “interactive spirit” 

and reaching audiences. The use of new media gave Al Jazeera a stronger international presence even as 



74 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

it found traditional pathways into cable blocked.5 The channel offered video news feed services to leading 

British newspapers and mobile phone podcasts (BBC Worldwide Monitoring Service, 2009). Mobile 

application market development made both the Arabic and English programming available to Symbian and 

Windows phones worldwide (PR Newswire, 2009). Al Jazeera struck deals with IP software specialist, 

Global Digital Broadcast as part of an online television package (M2 Presswire, 2009). Digital technology 

also allowed network planners to get a sense for interest in the channel. Three years after launch, 60% of 

AJE’s Internet traffic was from North America, giving Al Jazeera administrators some means to persuade 

distributors concerned with market demand (Helman, 2009). During three weeks of the intensified 

Palestinian–Israeli combat in 2009, Al Jazeera parlayed its broadcasting operations into YouTube and 

Twitter feeds to meet the demand for information on the conflict. Broadcasting via the distribution 

platform Livestation, Al Jazeera’s online audience for Gaza coverage increased 500%. These statistics are 

even more impressive during the Arab Spring, when traffic to the English site increased 2,500% (Stelter, 

2011). 

 

In the United States: Politics of Distribution 

 

Digital distribution strategies and subsidized noncommercialism, however, did not produce early 

successes in the United States. For Al Jazeera, successes in places like Asia are a sharp contrast to 

expansion in North America. Upon AJE’s launch in late 2006, the network hoped to have 40 million homes 

lined up. Exceeding its benchmark, AJE launched with a base of 80 million viewers, none in the United 

States. The apparent aversion to new international news providers prompted one industry observer to 

blame the “xenophobic giant media companies that control what this seemingly parochial nation watches 

or, in this case, does not watch on television” (Paskowski, 2006). After spending tens of millions to build 

high-definition broadcast facilities in the United States, Britain, Qatar, and Malaysia, AJE found cable and 

satellite providers reluctant to bring the channel into their packages due to its parent company’s perceived 

association with terrorism. 

 

Al Jazeera’s image problem in the United States stemmed, in part, from the war of information 

waged shortly after 9/11. Disagreement over Al Jazeera’s framing of U.S. policy in the region engendered 

an atmosphere of suspicion. Administration officials began pressuring the Qatari emir to rein in the 

negative tone of the coverage. The broadcast of Osama bin Laden’s taped announcements that followed in 

October continued to erode relations, leading high-level officials to accuse the network of airing 

propaganda and portraying the Arab broadcasts as an enemy communication weapon for coded messages. 

Such hostility toward the media outlet became less rhetorical when, in November 2001, U.S. military 

forces fired missiles into Al Jazeera’s office in Kabul, Afghanistan. With Iraq in 2003, the network again 

became a centerpiece. Cabinet officials reiterated their attacks on the network. The 2004 State of the 

Union address also maligned the network as a source of “hateful propaganda.” By the time the invasion 

was a fait accompli, U.S. forces had twice bombed broadcast facilities and held AJA cameraman Sami Al 

Hajj as an untried enemy combatant in Guantanamo Bay.  

                                                
5 The use of new media as a means to circumvent cable distribution is only touched on here, but the issue 

deserves more space than this article allows. The subject will be explored in more detail in another work.  



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  75 

Such consistent characterization of the network as an enemy news source had tangible effects on 

the network’s ability to function. Newsgathering access and ad revenue dried up as a consequence of the 

tumultuous political atmosphere. Advertisers AOL and Yahoo! quickly retracted ad campaigns on the 

network. Al Jazeera reporters complained of difficulties in finding willing interviewees, and, in response to 

coverage during the run-up to the invasion of Iraq, the New York Stock Exchange banned several Arab 

broadcasters from reporting on the trading floor. After the fall of Iraq, the Iraqi interim government, under 

U.S. leadership, suspended Al Jazeera reporters, further limiting the network’s newsgathering capabilities 

(Pew Research Center, 2006). Operational impediments followed from the prejudice instilled by the war of 

news frames. DataPipe and Akamai Technologies, media companies that had signed contracts to provide 

technical support and broadcast equipment, pulled out of supply and service agreements. Day-to-day 

business was set back when insurance companies refused to offer policies to broadcasting staff, and Al 

Jazeera’s Washington bureau lost its office space when a U.S. television production company nullified its 

lease. Al Jazeera’s virtual space also came under attack from hackers, redirecting traffic to porn sites or 

overwriting the channel’s home page with messages like “Let Freedom Ring” to disrupt page viewing 

(Miles, 2006).  

 

In the United States: Economics of Distribution;  

Independent and Noncommercial Media 

 

Industry analysts point to the loose relationship between the politics surrounding Al Jazeera and 

the private decisions of distributors. Paul Maxwell of CableFAX summed up the position of U.S. cable 

distributors. “With the climate in the U.S. and the way the [Bush administration] government behaves 

toward the network, who needs the bother?” (Halloran, 2006, p. 38). The early experience of distributors 

confirms this suspicion. Three years after its 2006 launch, Al Jazeera’s English news channel had found 

only two U.S. distributors. The first, Buckeye Cablesystem, is a private cable operator with an audience of 

147,000 homes in northern Ohio. Buckeye accepted the channel shortly after AJE’s launch, causing 

Buckeye owner Allan Block to receive threats. Municipally owned Burlington Telecom of Vermont added 

1,000 viewers (Luce, 2007), though Youmans has documented the public objections raised around 

distribution in Vermont (Youmans, 2011).  

 

Outside of these early successes and the Arabic language channel’s availability through Dish TV’s 

specialty packages, cable distributors passed over Al Jazeera channels. Successes have come through two 

avenues. The first is public interest/nonprofit. It was Burlington Telecom’s public mission and the 

retransmission services of the nonprofits MHZ Networks, LinkTV, and Free Speech TV that facilitated AJE’s 

early expansion over and against the failures to gain traction through mainstream private avenues 

represented by Comcast and Time Warner. The second avenue, while private, was through smaller cable 

distributors such as Buckeye. Despite comments from industry figures about the reluctance to carry the 

brand due to political circumstances, the explanation for Al Jazeera’s shortfall in the United States is not 

primarily political in the sense discussed so far. The economics of distribution in the United States creates 

the conditions for distributors to pass over AJE even before considering political appearances. 

 

Al Jazeera faces the same struggle as any independent channel seeking carriage. Barriers to 

entry for cable channels are high due to the entrenched relationship between massive incumbent players 



76 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

in distribution (Time Warner, Comcast) and those in programming (Disney, Viacom, etc.). This condition 

reinforces the status quo by favoring preexisting large-scale programmers. The system in place for 

programming selection in the United States disadvantages small distributors as well as small, independent 

producers. The market conditions produced by mergers and concentration in both distribution and 

program providers have created dysfunction in which little competition exists to keep costs within the 

range of smaller media companies.  

 

The difficulty faced by independents unaffiliated with one of the handful of principal programmers 

is summed up by public-interest researcher Adam Lynn (A. Lynn, personal communication, June 13, 

2012). Describing the process of gaining carriage on national cable, Lynn has outlined a tiered system that 

captures the basic dynamics of carriage negotiations in which cable companies have greater bargaining 

power according to subscriber numbers while programmers offer content in the form of channels or a suite 

of channels. Programmer bargaining power depends on the popularity, real or potential, of the content 

and determines what distributors are willing to do for that programming. The largest programmers own 

several cable channels and enjoy strong bargaining power as a result. Top-tier programmers, like Disney, 

are paid fees and retain the ad revenue they generate. Second-tier programmers are paid smaller fees 

and also retain ad revenue they generate. Third-tier programmers receive no money from distributors and 

keep the ad revenue. Independent programmers often fall into the fourth tier. These upstarts may receive 

no money from large distributors and give up some amount of ad revenue determined through the process 

of negotiation. Sometimes these new channels will give up ownership stake in their company to gain 

distribution (Lynn, 2010). 

 

While the hostile political environment in the United States was substantial, elite and public 

perceptions of AJE were peripheral given the structural issues in the industry. With little evidence of strong 

demand among U.S. viewers and no set of committed advertisers, AJE had little bargaining power. As a 

result, AJE content managed to appear on U.S. television through public-interest and nonprofit sectors of 

U.S. broadcasting as well as small distributors that were less competitive with larger companies. Still, 

many outlets aired only portions of the programming, placing the news hour among a buffet of 

international news content.  

 

The role of public interest is much more pronounced in the case of Canada where national media 

regulations are clear, making the political positions on Al Jazeera’s network expansion more available to 

public discourse. By giving space to public-interest groups and media activists, the regulatory system in 

Canada presented both barriers and paths to entry. 

  

Al Jazeera in Canada 

 

Where the public–private dynamic shaped the movement of the Al Jazeera Network in the United 

States, Canada’s regulated system of licensing and public review made the political dimension stand out 

by offering institutional space for citizen groups to advocate for and object to the proposed addition of the 

channel to cable and satellite lineups. Where the negative political and cultural response to Al Jazeera in 

the United States had only indirect relevance to gaining distribution, Canadian public responses were 

solicited, weighed, and adjudicated by the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  77 

(CRTC) review. Public interest was, at least administratively, at the forefront in this process. Regulators 

considered public filings regarding Al Jazeera in light of the legal requirements of the Canadian 

Broadcasting Act. In 2009, AJE pushed into Canada by negotiating its way through the Canadian 

regulatory system. But this success came only after AJA’s initial failure to enter the Canadian market in 

2004. Examining these two encounters between the CRTC and Al Jazeera highlights how a national 

regulatory apparatus must reconcile competing mandates limiting hateful speech and promoting 

representative multiculturalism in broadcasting. 

 

Hallin and Mancini (2005) describe Canada’s media system as comparable to the U.S. system in 

terms of its liberal character, but perhaps gloss over the Canadian concern for national identity as a 

distinguishing feature. The legal responsibility of Canadian broadcasters is outlined in Section 3 of the 

1991 Canadian Broadcasting Act, which states that the system should “serve the needs and interests, and 

reflect the circumstances and aspirations, of Canadian men, women and children.” The Act goes on to 

specify the inclusive vision embedded within this national identity: “including equal rights, the linguistic 

duality and multicultural and multiracial nature of Canadian society and the special place of aboriginal 

peoples within that society” (Government of Canada, 1991). Canadian broadcasting law mixes the 

intention to preserve Canadian identity with a renewed understanding of the multicultural nature of the 

Canadian public (Armstrong, 2010). Canada, unlike the United States, has a preexisting institutional 

framework for evaluating foreign media (see Goff, 2006). Moreover, by 1991, advocates for 

multiculturalism in Canadian broadcasting had succeeded in broadening the legal language, making 

Canadian identity inclusive with regard to public service obligations enforced by the CRTC, though critics 

have pointed out the benefit to Canada’s commercial interests rather than social improvement (Raboy, 

1990). 

 

This recognition of the multicultural constitution of Canadians had consequences for the CRTC’s 

consideration of foreign content and the degree to which it could serve linguistic and ethnic minorities in 

Canada. A strong case was made for Al Jazeera Arabic’s service to Canada’s Arab communities, but the 

conditions attached to AJA’s approval amounted to a refusal. In fact, legal language safeguarding 

multicultural society had the opposite effect. The CRTC’s 2004 decision did not bar AJA from distribution in 

Canada. Rather, the decision made market integration financially unfeasible for AJA. Canadian interest 

groups prompted the restriction by claiming that AJA did not comply with Canada’s broadcasting 

standards. The evidence of “hateful language aired on Al-Jazeera” presented by the Canadian Jewish 

Congress, the B’nai B’rith Canada, and Honest Reporting Canada6 led the commission to demand 

surveillance as a condition to entering the Canadian market. While not explicitly rejecting AJA as unfit for 

the Canadian public, obligations attached to the approval were prohibitively encumbering and effectively 

crippled expansion into Canada by making commercial distributors responsible for translation and 

transcription of all broadcasts for monitoring purposes. The CRTC (2004) stated that “the objective of its 

abusive comment regulation justifies limiting the right to freedom of expression. The harms flowing from 

                                                
6 Honest Reporting Canada describes itself as “an organization dedicated to defending Israel against 

prejudice in the Media” and lists its successes in “prompt[ing] hundreds of apologies, retractions, and 

revisions from news outlets. These efforts are changing the face of the media and reporting of Israel 

throughout the world” (http://www.honestreporting.com/a/page.asp?page=12). 

http://www.honestreporting.com/a/page.asp?page=12


78 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

abusive comment threaten the values of equality and multiculturalism, values enshrined in Canadian 

broadcasting policy objectives.” This limitation was the result of compromise brokered in the regulatory 

process as political opposition demanded a guarantee against hate speech toward Canadian citizens. But 

the CRTC’s solution remained problematic, giving private distributors the unprecedented and unwanted 

role of censor. 

 

The CRTC’s consideration of AJE, however, had to be different. AJE continued to feature the 

channel’s editorial policy of representing diversity and local contexts. The CRTC approved AJE for 

distribution in the Canadian system with no monitoring restrictions. Still, AJE met similar resistance from 

the same quarters in 2009. Honest Reporting Canada filed dissenting opinions pointing to specific 

moments of AJE coverage in which Palestinian prisoners were described as “respected fighters against the 

occupation” rather than in language that emphasized Palestinian “acts of terror” (CRTC, 2009). The 

Canadian Jewish Congress’s (CJC) chief officer, Bernie Farber, averred that “Al Jazeera has much to prove 

in terms of its legitimacy, its credibility” (Dixon, 2009, p. R1). Despite the insistence of AJE’s directors that 

AJE was distinct from its Arabic sibling, Farber maintained the association with the Arabic parent station. 

“Al-Jazeera is Al-Jazeera. There’s no walking away from some of the disgusting, anti-Semitic, Jew-hating 

broadcasts that they have engaged in” (Campion-Smith, 2009, p. A16). Although Farber was to soften his 

stance, saying “Al-Jazeera English we know is not Al Jazeera Arabic,” he maintained the group’s dissenting 

opinion. “What hasn’t changed,” he explained, “is our angst” (Robertson, 2009, p. B1). 

 

The CRTC’s movement toward approval and the success AJE had in employing former Canadian 

Broadcasting Corporation executive Tony Berman as a liaison to Canadian industry prompted the Canadian 

Jewish Congress to take a new, more conciliatory position, but the group remained concerned about AJE’s 

editorial policy and stipulated the commission’s responsibilities to monitor AJE in the interests of the 

Jewish community. The group’s filing with the CRTC outlined the CJC’s requests. First, AJE should self-

censor any material that denies the Holocaust. The second stipulation expressed reservations about 

financial ties to Qatar, asserting that the English service should remain independent of AJA as well as 

guarantee a “firewall” between news production units and the network’s Qatari benefactors. Finally, the 

CJC demanded that it be allowed to create a consultative committee to address coverage grievances and 

otherwise influence the editorial judgment of AJE’s program directors.  

 

News coverage of the network slowly began to subvert claims of hate mongering and anti-

Semitism, and journalist organizations supported diversifying Canada’s international coverage. Availability 

of English programs allowed reporters to examine the channel’s content in major Canadian publications, 

finding little to support the assertions of CJC and Honest Reporting Canada (Offman, 2009). Berman 

combated the misconceptions in public statements and media interviews, maintaining AJE’s independence 

from AJA and continuing to pitch the network as a way for underrepresented regions to find their way into 

global discussions, Canada included (Campion-Smith, 2009). Berman also addressed dissenters, pledging 

to work with the station’s opponents regarding their objections (Robertson, 2009). These efforts began to 

change the image of AJE. By late 2009, a broad consensus had settled. AJE was “generally accepted to be 

much less controversial, offering a more global view of world events” (Hartley, 2009, p. A8). 

Overwhelmingly, public filings with the CRTC favored the inclusion of AJE and journalist groups applauded 

the CRTC’s decision. The Canadian Journalists for Free Expression (2009) “hail[ed] the decision as an 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  79 

indication that Canada welcomes access to a diversity of opinions and sources of news.” The Canadian 

Association of Journalists (2009) announced similar praise for the commission’s decision to take “a big 

step toward serving our diverse population with news from parts of the world that just don’t get covered 

in Canada today.” 

 

The acceptance of AJE led to its incorporation into the Canadian system. But the debates Al 

Jazeera inspired through the venue provided by the CRTC’s approval process made the political 

stakeholders and their concerns clear. Likewise, Al Jazeera was one of a number of foreign media 

producers considered by the CRTC in a short span of time. The CRTC’s treatment of AJA became a 

precedent in regulatory debates over Canada opening to new players in global news production. Citing the 

AJA decision, Italians in Canada began to demand revision to media policy that allowed the controversial 

Arab news network while barring Italian public affairs broadcaster RAI. Several months after these 

debates, similar battles erupted around China Central Television’s addition to the list of eligible channels 

for distribution. CCTV’s advocates specifically referenced the monitoring conditions that hurt AJA’s 

distribution as a nonstarter for CCTV’s entry. In each of these cases, the CRTC provided a forum for 

stakeholders to voice concerns about the Canadian media system’s ability to represent subgroups within 

Canada as well as Canada’s informational engagement with the world. Moreover, change is possible given 

the institutional structures in place for Canadian broadcasting as a public service. In this way, the 

Canadian media system as a whole has the capacity for responsiveness to a multicultural domestic public 

that, increasingly, has multicultural content available to them through emergent news sources. 

 

Conclusions and Implications 

 

As of 2012, Al Jazeera’s availability in the United States remains limited, with minor but notable 

exceptions (see Figure 1). Segmented retransmission continues through DirecTV’s “public interest” 

package and the full Arabic channel in Dish Network’s Arabic package. Similarly, Al Jazeera’s programming 

in English has seen piecemeal network growth through programming deals with public-service 

broadcasters such as KCET7 (Jensen, 2011) and cable companies that serve smaller networks of cities. In 

terms of major distributors, two million subscribers are potentially available in a deal with Time Warner 

Cable in New York City. But actual distribution with Time Warner as well as Verizon FiOS has been possible 

only through “subletting” space from RISE, a channel with preexisting distribution contracts. Well after the 

Bush era, these deals raise considerable controversy. Organizational change at the network is also taking 

place. In contrast to early expansion strategies, much of the global public-mindedness based in 

noncommercialism appears to be waning as Qatar invests in the new channel BeIN Sports (Belson, 2012). 

Coincidentally, the network has cut staff at the Kuala Lumpur center by 80% as network development 

funds are diverted to soccer broadcasting rights (Nicholson, Campbell, Panja, & Richenberg, 2012). 

Despite this apparent shift in direction for the network, the story of AJE’s early network expansion into 

North America highlights the role of public and noncommercial mechanisms in North America as a means 

to diversify the public’s informational resources.  

 

                                                
7 Notably, Al Jazeera’s addition to the former PBS affiliate gave KCET a ratings boost of 135% in 2011. 



80 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

First, state subsidy common to this generation of global news providers has granted Al Jazeera 

successes, though limited, despite economic barriers. While not entirely new, this endowed-commercial 

model is one of the few that can endure the capital-intensive demands of concentrated markets that 

define much of the global stage. This hybrid funding model represents a noncommercial element of 

emerging transnational forums.  State subsidy alone, however, is not a sure path to overcome media 

barriers in North America—neither the parochial aspects of the regulated system in Canada nor the 

saturated markets in the United States. 

 

 

 

 

Figure 1.  Significant cable carriage deals for Al Jazeera in North America, 2004–2011. 

 

 

 

Early success was due to the assistance of noncommercial mechanisms and public broadcasters. 

This case study points to specific avenues that can be buttressed through supportive measures seeking to 

broaden international content beyond the token slots in public-interest retransmission.  

 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  81 

In the United States, nonprofit status sustains multicultural programming and public-service 

missions like that of MHz Networks. Municipally run Burlington Telecom also demonstrates the role 

noncommercial entities play in diversifying public discourse by making space for independent 

broadcasters. Concentrated commercial distribution has disadvantaged independent programmers. The 

by-product of this is the banishing of international programming to the niche backwaters of U.S. media. 

Massive cable distributors guided solely by a commercial calculus will remain risk averse and prefer safe 

content through deals that generate revenue in one fashion or another. The values programmed into the 

switches governing distribution, to use Castells’ language, produce barriers to innovative upstarts while 

making room for preexisting large-scale commercial enterprises. Where pluralism does not show the 

promise of profitability, broadcasting with a public-service mission becomes critical.  

 

Canadian media policy presents a strikingly different process. The public-minded mission of the 

Canadian media system is embodied by the CRTC’s public review. Media governance and an articulated 

policy toward foreign media make visible the domestic political dimensions of international media flows. 

The obligations of Canadian broadcasters and distributors are openly debated in the process of integrating 

non-Canadian media services. In the United States, a preference for loosely defined public interest has 

produced a regime of corporate self-regulation in which major players make decisions about the public’s 

access to information behind closed doors while market power limits new entrants. Focusing on these 

preexisting avenues of entry is instructive for those searching for tenable remedies to the informational 

isolation that allows misperceptions on matters of foreign affairs to flourish in the current U.S. media 

ecology. Conducting a broader array of informational sources into North America is one step toward 

creating an informed citizenry that can more effectively govern national policy on international problems. 

 

Returning to Bollinger’s suggestion that the United States join the global forum, this analysis 

adds some detail to the measures forward-looking media policy might put in place. The North American 

response to the news organizations coming from emerging economies represents an important 

opportunity and will require flexibility. Proposals to alter legal structures via the FCC recognize the ever-

present role of policy in a time of intensifying global interconnectivity. Having a policy posture to take 

advantage of the news providers that offer themselves is one part of the puzzle. But an array of measures 

needs to be taken, revising legal frameworks to reflect the informational needs of national citizens in 

global contexts.  

 

The troubles of American journalism have energized advocates for stronger enforcement of 

public-interest obligations. Al Jazeera’s expansion into North America shows the potential for 

noncommercial mechanisms as a point of focus for public-interest groups aiming to strengthen 

international news and reporting in North America. Canada provides a model for more acute citizen 

involvement in guiding the process of integration. However, the monitoring conditions imposed in 2004 

underline how public-interest systems can both facilitate and undermine reception. The supportive role 

played by the CRTC in maintaining the Canadian character of the media system can be marshaled as a 

conservative force to protect already-dominant interests. Proponents of new models for public-interest 

regulation in the United States need to avoid what Nicholas Garnham (2011) has called “anti-market 

fundamentalism” and recognize the potential for regulatory venues to become conservative or captured 

gatekeepers. Regardless, making these decisions more transparent would be a clear improvement. If 



82 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

Price’s “loyalties” are negotiated in decisions determining the content of a democratic media system, these 

decisions are too important to be beyond public scrutiny. These case studies show that both a commercial 

content-distribution system and public-interest model function as filters. The question is not if 

international media flows will be shaped but how, in whose interest, and guided by what values. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  83 

References 

 

Akerman, I. (2007, May 25). Middle East: Lifting the lid on media. Campaign. Retrieved from 

http://www.campaignlive.co.uk/features/660086 

 

Anstey, A. (2007, September 7). Media: Double standards—“We have to play devil’s advocate and set our 

own agenda.” Media: Asia’s Media & Marketing Newspaper, p. 108. 

 

Armstrong, R. (2010). Broadcasting policy in Canada. Toronto, Ontario, Canada: University of Toronto 

Press. 

 

BBC Worldwide Monitoring Service. (2009). Qatar/UK: Al-Jazeera increases use of new media, links with 

UK paper. London, UK: BBC. 

 

Belson, K. (2012, August 30). Al Jazeera bets heavily on soccer on U.S. TV. The New York Times. 

Retrieved from http://www.nytimes.com/2012/08/31/sports/soccer/al-jazeera-bets-heavily-on-

soccer-on-us-tv.html 

 

Bollinger, L. C. (2010, July 14). Journalism needs government help. Wall Street Journal. Retrieved from 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704629804575324782605510168.html 

 

Bollinger, L. C. (2011, March 15). Al Jazeera can help U.S. join conversation. BusinessWeek. Retrieved 

from http://www.bloomberg.com/news/2011-03-15/al-jazeera-can-help-u-s-join-conversation-

commentary-by-lee-c-bollinger.html  

 

Boyd-Barrett, O. (2007). Alternative reframing of mainstream media frames. In D. K. Thussu (Ed.), Media 

on the move: Global flow and contra-flow (pp. 178–194). New York, NY: Taylor & Francis. 

 

Boyd-Barrett, O., & Rantanen, T. (1998). The globalization of news. Thousand Oaks, CA: SAGE 

Publications. 

 

Boyd-Barrett, O., & Thussu, D. K. (1992). Contra-flow in global news: International and regional news 

exchange mechanisms. London, UK: J. Libbey. 

 

Bowman, Jo. (2006, October 6). Al Jazeera International. Media: Asia’s Media & Marketing Newspaper,  

p. 14. 

 

Campion-Smith, B. (2009, April 3). Tough reception for Al-Jazeera bid in Canada. The Toronto Star,  

p. A16. 

 

Canadian Association of Journalists. (2009, November 26). CAJ lauds CRTC decision to allow Al Jazeera 

English to broadcast. Retrieved from http://www.caj.ca/?p=1064 

 

Canadian Journalists for Free Expression. (2009, November 26). CJFE welcomes today’s CRTC decision to 

allow Al Jazeera English broadcasts. Canadian Newswire. Retrieved from 

http://www.ifex.org/canada/2009/11/26/al_jazeera_approval  

http://www.campaignlive.co.uk/features/660086
http://www.nytimes.com/2012/08/31/sports/soccer/al-jazeera-bets-heavily-on-soccer-on-us-tv.html
http://www.nytimes.com/2012/08/31/sports/soccer/al-jazeera-bets-heavily-on-soccer-on-us-tv.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704629804575324782605510168.html
http://www.bloomberg.com/news/2011-03-15/al-jazeera-can-help-u-s-join-conversation-commentary-by-lee-c-bollinger.html
http://www.bloomberg.com/news/2011-03-15/al-jazeera-can-help-u-s-join-conversation-commentary-by-lee-c-bollinger.html
http://www.caj.ca/?p=1064
http://www.ifex.org/canada/2009/11/26/al_jazeera_approval


84 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

 

Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2004, July 15). Requests to add Al 

Jazeera to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis. Broadcasting 

Public Notice CRTC 2004-51. Retrieved from http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2004/pb2004-

51.htm 

 

Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2009, November 26). Addition of Al 

Jazeera English to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis. 

Broadcasting Public Notice CRTC 2009-725. Retrieved from 

http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2009/2009-725.htm 

 

Carlin, D. (2006, December 4). CNN, BBC, Al Jazeera...and France 24? BusinessWeek: GlobalBiz. 

Retrieved from 

http://www.businessweek.com/globalbiz/content/dec2006/gb20061204_819823.htm 

 

Castells, M. (2009). Communication power. New York, NY: Oxford University Press. 

 

Chakravartty, P., & Zhao, Y. (2008). Global communications: Toward a transcultural political economy. 

New York, NY: Rowman & Littlefield. 

 

Choong, W. (2008, June 27). Like it or not, Al-Jazeera’s the TV station to watch: The news agency belies 

preconceptions and misconceptions from divided and sometimes conflicting opinions. The Straits 

Times. Retrieved from http://www.international.ucla.edu/article.asp?parentid=94196  

 

Cohen, N. (2009, January 12). Few in U.S. see Jazeera’s coverage of Gaza war. The New York Times. 

Retrieved from http://www.nytimes.com/2009/01/12/business/media/12jazeera.html 

 

Cushion, S. (2010). The rise of 24-hour news television: Global perspectives. New York, NY: Peter Lang. 

 

Dakroury, A. I. (2005). Whose right to communicate: Al-Jazeera or CRTC. Global Media Journal, 4(7). 

Retrieved from 

https://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/PDF_archive/amer_edition/fall2005/13%20Dakroury. 

pdf 

 

Da Lage, O. (2005). The politics of Al Jazeera or the diplomacy of Doha. In M. Zayani (Ed.), The Al Jazeera 

phenomenon: Critical perspectives on new Arab media (pp. 49–65). Boulder, CO: Paradigm. 

 

Dixon, G. (2009, February 18). Al Jazeera applies for licence. The Globe and Mail, p. R1. 

 

Edgecliffe-Johnson, A. (2007, July 3). Al-Jazeera English channel lures US subscribers. Financial Times 

(London, UK). Retrieved from http://www.ft.com/cms/s/0/95a4a1d0-298d-11dc-a530-

000b5df10621.html 

 

El-Nawawy, M., Powers, S. (2010). Al-Jazeera English: A conciliatory medium in a conflict-driven 

environment? Global Media and Communication, 6(1), 61–84. 

 

http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2004/pb2004-51.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2004/pb2004-51.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2009/2009-725.htm
http://www.businessweek.com/globalbiz/content/dec2006/gb20061204_819823.htm
http://www.international.ucla.edu/article.asp?parentid=94196
http://www.nytimes.com/2009/01/12/business/media/12jazeera.html
https://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/PDF_archive/amer_edition/fall2005/13%20Dakroury.%0bpdf
https://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/PDF_archive/amer_edition/fall2005/13%20Dakroury.%0bpdf
http://www.ft.com/cms/s/0/95a4a1d0-298d-11dc-a530-000b5df10621.html
http://www.ft.com/cms/s/0/95a4a1d0-298d-11dc-a530-000b5df10621.html


International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  85 

Fandy, M. (2007). (Un)civil war of words: Media and politics in the Arab world. Westport, CT: Praeger 

Security International. 

 

Garnham, N. (2011). The political economy of communication revisited. In J. Wasko, G. Murdock, & H. 

Sousa (Eds.), The handbook of political economy of communications (pp. 41–61). Malden, MA: 

Blackwell. 

 

Goff, P. M. (2006). Limits to liberalization: Local Culture in a Global Marketplace. Ithica, NY: Cornell 

University Press. 

 

Gooch, L. (2008, May 16). Courage under fire. South China Morning Post, p. 16. 

 

Government of Canada. (1991). Canadian Broadcasting Act. Retrieved from http://laws-

lois.justice.gc.ca/eng/acts/B-9.01/page-2.html 

 

Gray, R. (2007, September 14). International business media: News arrivals. Campaign (UK). Retrieved 

from http://www.campaignlive.co.uk/features/738372  

 

Hafez, K. (2007). The myth of media globalization. Malden, MA: Polity Press. 

 

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2005). Comparing media systems: Three models of media and politics. In J. 

Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass media and society (4th ed., pp. 215–233). New York, NY: 

Oxford University Press. 

 

Halloran, L. (2006). A major image problem. U.S. News & World Report, 141(10), 38–39. 

 

Hartley, M. (2009, November 27). CRTC gives green light to Al Jazeera English; Will expand the diversity 

of editorial points. National Post (Canada, formerly The Financial Post), p. A8. 

 

Helman, C. (2009, July 13). Test pattern. Forbes Asia Magazine. Retrieved from 

http://www.forbes.com/global/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-

jazeera.html 

 

How newspapers are faring: A little local difficulty. (2011, July 7). The Economist. Retrieved from 

http://www.economist.com/node/18904190 

 

Iskandar, Adel. (2005). “The great American bubble”: Fox news channel, the “mirage” of objectivity, and 

the isolation of American public opinion. In L. Artz, & Y. Kamalipour (Eds.), Bring ’em on: Media 

and politics in the Iraq War (pp. 155–173). Lanham, MD: Rowman & Littlefield. 

 

Jensen, E. (2011, June 19). Al Jazeera at home on a former PBS outlet. The New York Times. Retrieved 

from http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2011/06/19/al-jazeera-at-home-on-a-former-pbs-

outlet/?ref=media 

 

Johnson, M. (2006, May 26). Al Jazeera goes global. Campaign. Retrieved from 

http://www.campaignlive.co.uk/news/561319/Middle-East-Al-Jazeera-goes-global/?DCMP=ILC-

SEARCH  

http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/B-9.01/page-2.html
http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/B-9.01/page-2.html
http://www.campaignlive.co.uk/features/738372
http://www.forbes.com/global/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-jazeera.html
http://www.forbes.com/global/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-jazeera.html
http://www.economist.com/node/18904190
http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2011/06/19/al-jazeera-at-home-on-a-former-pbs-outlet/?ref=media
http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2011/06/19/al-jazeera-at-home-on-a-former-pbs-outlet/?ref=media
http://www.campaignlive.co.uk/news/561319/Middle-East-Al-Jazeera-goes-global/?DCMP=ILC-SEARCH
http://www.campaignlive.co.uk/news/561319/Middle-East-Al-Jazeera-goes-global/?DCMP=ILC-SEARCH


86 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

 

Kull, S., Ramsay, C., & Lewis, E. (2003). Misperceptions, the media, and the Iraq War. Political Science 

Quarterly, 118(4), 569–598. 

 

Luce, E. (2007, August 4). Al Jazeera braves hostility to give news diversity to U.S. The Financial Times 

(London, UK), p. 6. 

 

Lynn, A. (2010, January 11). How cable programming is “chosen”—The implications for Comcast-NBC. 

Stop Big Media [Web log post]. Retrieved from 

http://www.stopbigmedia.com/blog/2010/01/how-cable-programming-is-chosen-the-

implications-for-comcast-nbc  

 

M2 Presswire. (2009, September 23). Global digital broadcast: IPTV finds its place with Philips Electronics 

and GDBTV. Satellite Spotlight. Retrieved from 

http://satellite.tmcnet.com/news/2009/09/23/4386719.htm 

 

Malek, A. (2006). Al-Jazeera’s new global gamble. Columbia Journalism Review, 45(3), 11. 

 

McChesney, R. W. (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. New 

York, NY: Monthly Review Press. 

 

McChesney, R. W., & Nichols, J. (2010). The death and life of American journalism: The media revolution 

that will begin the world again. Philadelphia, PA: Nation Books. 

 

Meltzer, K. (2012). The US launch of Al Jazeera English in Washington, DC: An analysis of American media 

coverage. Journalism. doi:10.1177/1464884912448916 

 

Mihelj, S. (2011). Media nations: Communicating belonging and exclusion in the modern world. New York, 

NY: Palgrave Macmillan. 

 

Miles, H. (2006). Al-Jazeera: The inside story of the Arab news channel that is challenging the West. New 

York, NY: Grove Press. 

 

Mody, B. (2010). The geopolitics of representation in foreign news: Explaining Darfur. Lanham, MD: 

Rowman & Littlefield. 

 

Mody, B. (2012). The marketization of foreign news. Global Media and Communication. 

doi:10.1177/1742766512444339 

 

Nerone, J. (2011). Representing public opinion: US newspapers and the news system in the long 

nineteenth century. History Compass, 9(9), 743–759. doi:10.1111/j.1478-0542.2011.00796.x 

 

Nicholson, C. V., Campbell, M., Panja, T., & Richenberg, C. (2012, September 27). The new Al Jazeera: 

More ESPN, less CNN.  BusinessWeek. Retrieved from 

http://www.businessweek.com/articles/2012-09-27/the-new-al-jazeera-more-espn-less-

cnn#r=lr-fs 

 

http://www.stopbigmedia.com/blog/2010/01/how-cable-programming-is-chosen-the-implications-for-comcast-nbc
http://www.stopbigmedia.com/blog/2010/01/how-cable-programming-is-chosen-the-implications-for-comcast-nbc
http://satellite.tmcnet.com/news/2009/09/23/4386719.htm
http://www.businessweek.com/articles/2012-09-27/the-new-al-jazeera-more-espn-less-cnn#r=lr-fs
http://www.businessweek.com/articles/2012-09-27/the-new-al-jazeera-more-espn-less-cnn#r=lr-fs


International Journal of Communication 7 (2013)  Political and Economic Regulation  87 

Offman, C. (2009, February 20). Al Jazeera struggles to change channels. National Post. Retrieved from 

http://www.nationalpost.com/news/Jazeera+struggles+change+channels/1312669/story.html 

 

Paskowski, M. (2006, November 27). U.S. media catering to parochial tendencies (Al Jazeera English). 

TelevisionWeek. Retrieved from http://www.highbeam.com/doc/1G1-155308934.html 

 

Pelton, J. N., Oslund, R. J., Marshall, P., & Marshall, P. P. (2004). Communications satellites: Global 

change agents. New York, NY: Psychology Press. 

 

Pew Research Center. (2004). 2004 annual report—Cable TV news investment. Washington, DC: Author. 

Retrieved from http://www.journalism.org/node/768 

 

Pew Research Center. (2006). Al Jazeera’s global gamble: A timeline. Retrieved from 

http://www.journalism.org/node/1530  

 

Pew Research Center. (2009). The state of the news media: An annual report on American journalism 

2009: News investment. Washington, DC: Author. Retrieved from 

http://www.stateofthemedia.org/2009/narrative_cabletv_newsinvestment.php?media=7&cat=4#

newsinvestment7 

 

Pieterse, J. N. (2008). Is there hope for Uncle Sam? New York, NY: Zed Books. 

 

Powers, S. (2011). U.S. international broadcasting: An untapped resource for domestic and ethnic news 

organizations. In R. McChesney, & V. Pickard (Eds.), Will the last reporter please turn out the 

lights: The collapse of journalism and what can be done to fix it (pp. 138–150). New York, NY: 

New Press. 

 

Preston, W., Schiller, H. I., & Herman, E. S. (1989). Hope and folly: The United States and UNESCO, 

1945–1985. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. 

 

Price, M. E. (2004). Media and sovereignty: The global information revolution and its challenge to state 

power. Cambridge, MA: MIT Press. 

 

PR Newswire. (2009, October 5). Al Jazeera launches live streaming application for Symbian and Windows 

mobile phones. Retrieved from http://www.prnewswire.com/news-releases/al-jazeera-launches-

live-streaming-application-for-symbian-and-windows-mobile-phones-63510997.html 

 

Raboy, M. (1990). Missed opportunities: The story of Canada’s broadcasting policy. Montreal, Quebec, 

Canada: McGill-Queen’s University Press. 

 

Rendall, S., & Broughel, T. (2003, June). Amplifying officials, squelching dissent. Extra! Retrieved from 

http://www.fair.org/index.php?page=1145 

 

Robertson, G. (2009, June 29). Al Jazeera coming to Canadian TV. The Globe and Mail, p. B1. 

 

Samuel-Azran, T. (2010). Al-Jazeera and US war coverage. New York, NY: Peter Lang. 

 

http://www.nationalpost.com/news/Jazeera+struggles+change+channels/1312669/story.html
http://www.highbeam.com/doc/1G1-155308934.html
http://www.journalism.org/node/768
http://www.journalism.org/node/1530
http://www.stateofthemedia.org/2009/narrative_cabletv_newsinvestment.php?media=7&cat=4#newsinvestment7
http://www.stateofthemedia.org/2009/narrative_cabletv_newsinvestment.php?media=7&cat=4#newsinvestment7
http://www.prnewswire.com/news-releases/al-jazeera-launches-live-streaming-application-for-symbian-and-windows-mobile-phones-63510997.html
http://www.prnewswire.com/news-releases/al-jazeera-launches-live-streaming-application-for-symbian-and-windows-mobile-phones-63510997.html
http://www.fair.org/index.php?page=1145


88 Ian Kivelin Davis International Journal of Communication 7(2013) 

Schiller, H. (1977). The free flow of information—For whom? In G. Gerbner (Ed.), Mass media policies in 

changing cultures (pp. 105–115). London, UK: John Wiley. 

 

Scott, M. (2012, September 11). Qatar holding makes Glencore wait on revised Xstrata bid. The New York 

Times. Retrieved from http://dealbook.nytimes.com/2012/09/11/qatar-makes-glencore-wait-on-

revised-xstrata-bid  

 

Sinclair, J. (1999). Latin American television: A global view. New York, NY: Oxford University Press. 

 

Stelter, B. (2011, January 31). Al Jazeera English finds an audience. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2011/02/01/world/middleeast/01jazeera.html  

 

Straubhaar, J. (2002). (Re)asserting national television and national identity against the global, regional 

and local levels of world television. In J. Chan & B. McIntyre (Eds.),  In search of boundaries: 

Communication, nation-states and cultural identities. Westport, CT: Ablex. 

 

Thussu, D. K. (Ed.). (2007). Media on the move: Global flow and contra-flow. New York, NY: Taylor & 

Francis. 

 

The Times and Iraq. (2004, May 26). The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2004/05/26/international/middleeast/26FTE_NOTE.html 

 

U.S. State Department. (2010, February 24). Cable 10DOHA71: Senator Kerry’s meeting with Qatar’s 

prime minister. WikiLeaks. Retrieved from http://wikileaks.org/cable/2010/02/10DOHA71.html  

 

Valdivia, A., & Curry, R. (1996). Xuxa at the borders of global TV: The institutionalization and 

marginalization of Brazil’s blonde ambition. Camera Obscura, 38, 31–60. 

 

Wessler, H., & Adolphsen, M. (2008). Contra-flow from the Arab world? How Arab television coverage of 

the 2003 Iraq war was used and framed on Western international news channels. Media, Culture 

& Society, 30(4), 439–461. 

 

Youmans, W. L. (2011). The debate over Al Jazeera, English in Burlington, VT. Arab Media & Society, 

(Issue 14). 

 

Youmans, W., & Brown, K. (2011). Can Al Jazeera English leverage its “Egypt moment” into an American 

audience? Arab Media & Society, (Issue 13). 

 

 

 

http://dealbook.nytimes.com/2012/09/11/qatar-makes-glencore-wait-on-revised-xstrata-bid
http://dealbook.nytimes.com/2012/09/11/qatar-makes-glencore-wait-on-revised-xstrata-bid
http://www.nytimes.com/2011/02/01/world/middleeast/01jazeera.html
http://www.nytimes.com/2004/05/26/international/middleeast/26FTE_NOTE.html
http://wikileaks.org/cable/2010/02/10DOHA71.html

