International Journal of Communication 14(2020), 1421-1437 1932-8036/20200005

Media Liberalization:
Control and Consumption of Foreign Media
in North Korea, China, and East Germany

MARTHA KUHNHENN
University of Greifswald, Germany

MICKY LEE
WEIQI ZHANG
Suffolk University, USA

The pervasive consumption of smuggled foreign media in North Korea means that societal
changes may bring political economic changes. To analyze how drastic political and
economic changes may relate to and resulted from changing media systems and cultures,
we conducted a 3-country comparison between present-day North Korea, China from the
late 1970s to present day, and East Germany before the reunification with West Germany.
We compared government control of media ownership and content; the flow and
consumption of foreign media among citizens; the sizes of the media economy and the
black market in which legal and illegal media, respectively, circulates; and the adoption
of nonlocal cultures in relation to citizens’ political views. Reflecting on the experiences of
China and East Germany, we believe that the North Korean case is more similar to the
East German case rather than to the Chinese case because the government cannot
effectively control foreign media consumption and its influence on the citizens, so the
country may eventually allow for some foreign media in the country.

Keywords: cross-country comparison, economic and political transformation, media
control, illegal media consumption, North Korean media, East German media

In an increasingly globalized world where the boundary of nation-states no longer constrains the
flows of media goods and technologies, the Democratic People’s Republic of Korea (DPRK; hereafter North
Korea) is one of the few isolated countries in the world where few media goods are exported from and
imported into the country. The North Korean government prohibits citizens from using any form of foreign
media (including news, entertainment, and the Internet) because they are deemed harmful to socialist
ideals. However, North Korean defectors shared in the Western and South Korean press that most citizens
have acquired various movies and television shows from South Korea, China, Russia, and the U.S. from

Martha Kuhnhenn: martha.kuhnhenn@uni-greifswald.de
Micky Lee: mickycheers@yahoo.com

Weigi Zhang: wzhang18@suffolk.edu

Date submitted: 2019-02-27

Copyright © 2020 (Martha Kuhnhenn, Micky Lee, and Weigi Zhang). Licensed under the Creative Commons
Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org.



1422 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

the black market (Baek, 2018; Kim, 2014). In addition, government officials who can travel outside the
country have opportunities to consume foreign media and may bring them back to the country (Zhang &
Lee, 2019). The circulation of foreign media in North Korea may mean that citizens are exposed to ideas
and images banned by the North Korean government. How would these new ideas effect government-
driven, large-scale media reform in North Korea? How would media reform, in turn, prompt social,
political, or economic changes?

Studying how North Koreans are influenced by foreign media is difficult because of the lack of
empirical and primary data. There are few academic studies on North Korean media, and most are analyses
of how the media from South Korea, China, and the U.S. represent North Korea. In the absence of empirical
data, neither a single case study nor quantitative analysis is feasible. Thus, a comparative method could be
an effective way to discover differences among cases and to deduce parallel processes of change in the
contexts of the cases (Collier, 1993; Lijphart, 1971; Skocpol & Somers, 1980). To mitigate the issue of the
existence of many variables in comparative studies, we focus on cases that are comparable to North Korea
by focusing on the transformation of media policy in closed and divided socialist countries that have or had
black markets of nonlocal or Western media.

We have chosen two cases for a systemic three-way cross-country comparison. The first is the
People’s Republic of China (hereafter PRC or China) because of its economic liberalization in late 1970s; the
second is the German Democratic Republic (hereafter GDR or East Germany) during the Cold War era. China
and the former East Germany are chosen because they had once been closed to the outside world and their
governments strictly controlled all media sectors, and because there is abundant and reliable information
about the two countries. The similarities or differences among China, East Germany, and North Korea would
inform how foreign media may challenge the North Korean political and economic systems.

A cross-country comparison, however, does not predict whether and how the North Korean media
will reform, because the absence of empirical data made it impossible to single out factors for such analysis.
This exploratory study instead aims to look holistically at how foreign media consumption can be
contextualized in political, economic, and cultural contexts. Therefore, this study does not aim to test a
certain theory, but rather to reflect how the North Korean media system might reform in time.

A Three-Way Comparison: North Korea, China, and East Germany

North Korea, China, and East Germany are comparable for a few reasons. First, they were established
at the end of World War II and belonged to the Eastern Bloc during the Cold War. Second, similar official media
policies are/were adopted during the respective time periods on which this study focuses. Third, nonlocal/foreign
media are/were smuggled into the countries despite the ban from the government. Fourth, these illegal media
are/were sourced from neighboring countries that share similar culture and language (namely, North Korea with
South Korea; China with Hong Kong, Taiwan, and Macau; the GDR with West Germany). Lastly, the consumption
of illegal media required the governments to respond to the inflow of media.

We will examine the cases of North Korea, China, and East Germany by looking at the following
aspects: government control of media ownership and content; the flow and consumption of foreign media among



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1423

citizens; the sizes of the media economy and the black market; and the adoption of nonlocal cultures in relation
to citizens’ political views. By focusing on the interaction among politics, economies, and cultures, each of the
cases will show how the governments negotiated tension among political control, market liberalization, and
underground media cultures. How China and East Germany differently managed the tension illustrates the
possible path that North Korea may choose shall the leaders reform its media sector. In the conclusion, we
argue that the current condition of foreign media distribution and consumption in North Korea is more similar
to the case of East Germany than to China.

The Case of North Korea

Government Control of Media Ownership and Content

North Korea is one of the least free countries in the world (Freedom House, 2018). The media system
is one of the most repressive (Freedom House, 2017), ranked the worst among 66 countries with unfree media
(Freedom House, n.d.). The North Korean media is controlled and managed by the Workers’ Party of Korea, and
it plays the dual function of education and propaganda. The mass media is a mouthpiece of the government
that disseminates leaders’ news to the citizens. Citizens have few choices—only a dozen national and provincial
newspapers as well as a handful of television and radio stations. The content is not diverse at all: Television and
radio sets are pretuned to government channels.

The distribution and consumption of foreign media are banned. The only access to international cable
news is television in state-owned hotels where non-North Korean visitors stay. North Koreans who consume
foreign media, if found, will be prosecuted. Repeated offences can lead to execution. The information age has
not yet reached North Korea. The Internet is only accessible to very few government officials (speculated to be
a few hundred; Central Intelligence Agency, 2018) who search for medical and scientific information online.
There is an intranet that connects government departments and universities (Ko, Lee, & Jang, 2009). E-mail
access is limited to employees at trade companies with business partners outside the country. Cell phones are
prohibitively expensive to the average worker. The government monitors citizens’ e-mails and cell-phone
communication so that it is impossible to share foreign media by these means (Martin & Chomchuen, 2017).

Sizes of the Media Economy and the Black Market

The size of the media economy in North Korea is unknown primarily because it is not seen as a business.
However, some suggested that there is a vibrant black market of media goods (Hastings, 2017). Despite the
limited access to media, North Koreans access foreign media in a number of ways. Chinese traders (especially
Chinese Koreans who live close to the border) smuggle cheap media players and foreign media goods by crossing
the Chinese—-North Korean border. The black market sells bootleg DVDs of Hollywood films and thumb drives
loaded with South Korean television shows. Citizens also “hack” radio sets so that they can receive programs
from outside North Korea (Baek, 2016). North Koreans who have family members in South Korea may also
receive a “Chinese cell phone” with which they receive phone calls from South Korea or China (Kretchun, Lee,
& Tuohy, 2017). The North Korean government knows of these illegal activities, but have not been consistent
at cracking down on them (MacDonald, 2017). The government tolerated black market activities during
economic downturn so as to lessen citizens’ dissatisfaction.



1424 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

The Case of China

Government Control of Media Ownership and Content

China’s economic liberalization in the 1970s was a watershed moment in government’s media
control. During the Mao’s era (1949-76), the central government, run by the Chinese Communist Party
(CCP), owned and controlled all media sectors. The media acted as the party’s “throat and tongue” to instill
the anti-imperialism and anti-Westernization political doctrine of that time. Foreign media, except those
produced by other socialist countries, were banned, as they were viewed as “political, economic, military,
and cultural invasions of the West” (Y. Z. Liu, 1999, p. 217). The central government reviewed all domestic
media content and censored anything that was deemed politically sensitive or ideologically subversive.
Additionally, media organizations were staffed mostly by former military officers and loyal party members.
Therefore, at the end of Mao’s era, there were few media products, and the quality was low.

China’s economic liberalization since 1978 partially drove media reform because the central
government was incapable of funding indebted state-owned enterprises, including the media. Before the
reform, not only did the government pay for the production and distribution of media goods, but they
also distributed them to the population free of charge. During the reform, the central government reduced
its financial burden by asking the media to be more profit oriented and financially self-sufficient while
remaining state owned (Hong, 2014). Media liberalization was also seen to be a tactic to reinvigorate
economic growth. This is evident by the government changing references to the media from “cultural
system” to “cultural market” in 1988, “cultural economy” in 1991, and eventually “cultural industry” in
1992. Another explanation for media liberalization is the central government’s hope for commercial media
fulfilling people’s needs for entertainment. The government believed that when citizens are adequately
entertained, society will be stable.

Media liberalization was implemented in several ways. First, the central government selectively
funded certain media. The government subsidizes the China Central Television (CCTV) and the People’s
Daily newspaper as party and governmental propagandists (Wu, 1984), but it asked most media to be
financially self-sufficient through generating advertising revenue. Second, the central government
decentralized the media sector at the local level, allowing provincial and local governments to own and
operate media enterprises as long as they cover the news distributed from the central media. Additionally,
unlike the central media where “every word represents the will of the Party” (B. Y. Liu, 1990, p. 91), local
media has more autonomy at deciding the content (Huang, 1994). As long as the local media do not violate
the central government’s ideological guideline, the central government will not censor local content. Third,
a liberalized media sector promotes professionalism by hiring young, college educated media practitioners
(Huang, 1994).

Sizes of the Media Economy and the Black Market
The media market boomed under economic reform. In 1978, there were only 32 television stations

in China; in 1988 and 1992, the number rose to 422 and 591, respectively. The size of the television
audience rose from 78 to 800 million (Huang, 1994). During the same time period, the number of radio



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1425

stations increased from 93 to 666 (Ai, 1991, as cited in Chan, 1994). In such a vibrant media market, the
advertising industry grew at an average rate of 40% annually; per capita expenditures grew more than 12
times from the late 1970s to 1992 (Chinese Advertising Association, 1993). By 1988, local television stations
could earn 40%-70% of their operation budget from advertising (Ai, 1991, as cited in Chan, 1994; Guo,
1988). More importantly, the government lifted its ban on foreign films and has allowed theaters to show
more foreign films.

Despite the growth, media piracy also became prevalent among the population because pirated
media is believed to better fulfill consumers’ entertainment needs (S. Wang, 2003). In addition, legal copies
of foreign goods are expensive; they are also released to the public late because the government needs
time to screen their content. Because of the high demand, many media businesses sell pirated media goods
to make money (Nordstrom, 2000; Wang & Zhu, 2003).

Media piracy in China went through several development stages. In the late 1970s and 1980s,
pirated media were easily accessible and traded above the ground. Because of geographical and cultural
proximity, most populations in the Guangdong and Fujian provinces could receive television and radio signals
spilled over from Hong Kong, Macau, and Taiwan. These regions also became the major sources of pirated
media for China (Chan, 1994). When satellite television became available in Asia, many people installed
reception dishes at home to enjoy free media outside the mainland. By 1993, it is estimated that 97% of
Guangdong households could receive Hong Kong television signals (“Audience Survey in Guangzhou and
Shenzhen,” 1992). Once recording and duplication technology such as VHS, VCD, and DVD became available
in China, foreign programs were recorded and distributed to the rest of the country.

Even though China’s domestic laws prohibit piracy and the government has joined a number of
international organizations that condemn the infringement of intellectual property,! local governments
often tolerate piracy for the sake of economic growth. In some cases, local authorities and state-owned
enterprises even capitalized on foreign signal reception technologies. For example, they restricted the
sale of reception dishes, intercepted foreign signals, and sold the dishes to local communities for profit.
Nonetheless, in the 1980s, when the international community increased pressure on China to enforce
intellectual property laws, the central government cracked down on piracy, which drove the domestic
supply chain of pirated media underground. Eventually the production moved to other Asian countries
such as Malaysia and Myanmar (National Anti-Piracy and Pornography Working Committee, 2000; Wang
& Zhu, 2003).

Flow and Consumption of Foreign Media Among Citizens
Before the reform, the government officially imported foreign media from socialist countries such

as the Soviet Union and Yugoslavia. After the reform, media goods were imported from the United States,
Western Europe, Japan, Hong Kong, and Taiwan (J. Wang, 1993). The Ministry of Radio, Film and Television

! China was the signatory of a number of conventions of intellectual property, including the Convention
Establishing the World Intellectual Property Organisation (WIPO) in 1980 and the Paris Convention for
Protection of Industry Property in 1985.



1426 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

was in charge of setting quotas for foreign media programs, balancing genres and countries of origin of
imported media, as well as reviewing content before releasing it to the public (Chan, 1994). In practice,
local media stations bypassed the quota restriction by forming joint ventures with foreign media firms (Chan,
1994) to obtain distribution rights, access foreign capital, lean on foreign expertise, produce Western-style
media products, and be more competitive in the market. In return, foreign partners gained rights to
advertising time and revenue (Huang, 1994).

The local audience’s preference of foreign(-influenced) content is evident by imported Western
programs occupying more airtime in local television stations and attracting more audience and advertising
revenue; domestic media producers quickly adopting foreign media genres, such as game shows and soap
operas (Chan, 1994; Stockmann & Gallagher, 2011); the domestic box office being dominated by films
coproduced with Hong Kong and from Hollywood (Shackleton, 2019); as well as the central government
nationalizing joint ventures to improve media quality.

Adoption of Foreign Cultures and Political Views Among Citizens

Hong Kong and Taiwan formed the bulk of smuggled media content during liberalization (Chan,
1994). The most popular genres were soap operas and entertainment programs with subtitles (Chan, 1994).
Overall, people considered nonlocal media content more entertaining, relaxing, varied, and “better
produced” than the domestic ones (Chan, 1994). Wang and Zhu (2003) found that consumers of Western
media felt empowered, as the content made them feel trendy and more connected to the world. The young,
educated, and urban populations view foreign media positively because it is associated with a more Western
lifestyle (Hartley & Montgomery, 2009; Wei & Pan, 1999). In addition, Zhong (2003) found that Chinese
viewers prefer playing PC games and singing karaoke on their television sets rather than watching state-
produced shows. Additionally, Chinese viewers also believe foreign information sources to be more
trustworthy than those coming from state-run media (Shirk, 2011; Stockman, 2011). One negative
consequence of Westernized and commercialized content is the promotion of consumerism among the
audience (Wei & Pan, 1999). It should also be noted that despite some audience’s preference of foreign
content, they still strongly identify with Chinese nationalism, culture, and traditions. In short, the preference
for Western-styled content does not mean the sense of nationalism is weakened.

Implications From the Chinese Case for North Korea

The Chinese government liberalized and decentralized the media sector to facilitate economic
liberalization. Local governments and private media companies were given more autonomy over content.
However, media liberalization and decentralization by no means weakened the central government’s control of
media freedom. After all, the goal of the reform was not to establish a free market, but to use a market
economy to serve socialist purposes and enforce government’s authority. Most Chinese media are still
technically state owned, and all of them are subjected to administrative orders due to licensing requirements.

Similarly, the relationship between the local and central governments matters in media content. A
more liberalized media does not mean that the government gives up the authority to censor media content,
it simply picked and chose what kinds of media content to scrutinize. It is more relaxed with entertainment,



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1427

economic, and technological news (Chan, 1994), but closely monitors social and political issues. Although
the local governments were given more control over local media, they do not have the freedom to produce
whatever content they want. In fact, local media exercises self-censorship partly due to the cadre evaluation
system? used by the CCP to control local leaders’ policy choices (Edin, 2003), partly due to the cost of policy
change, and partly due to local leaders’ political ideology and their connections to the top leadership.

To conclude, economic liberalization in China took place because some liberal leaders initiated the
reform and saw its implementation. The road to liberalization was not without obstacles—conservative and
liberal leaders competed and disagreed on the reform pace and direction (Meisner, 1999). The conservatives
considered media and economic liberalization to be risky because more information could potentially trigger
citizens to demand more from the government. Therefore, at times of potential social instability or political
dissents, the conservatives gained the upper hand to tighten control on domestic and foreign media.

The Case of East Germany
Government Control of Media Ownership and Content

Similar to the North Korean media system, the East German media system was under tight control
by the ruling party, the Socialist Unity Party (SED). The ruling party controlled the media system by instilling
a “news monopoly” without official censorship (Impekoven, 2004, as cited in Meyen, 2011). However,
government control of the media weakened over time.

From the end of World War II to the establishment of the GDR in 1949, media politics followed the
Soviet model under which the media was centralized and understood as a means for propaganda, agitation,
and dissemination of socialist ideology. In 1946, the Soviet occupation forces compelled the Communist
Party (KPD) and the Social Democratic Party (SPD) to unify the SED, leading to less diverse voices in the
media. The newspaper Neues Deutschland was born and became the SED’s party organ and the official
flagship newspaper in the GDR. All newspapers of record published news about politics and economy but
hardly covered news about tragedies, crimes, or religion (Meyen, 2011). The GDR constitution of 1949
prohibited press censorship (*"DDR Mythos,” 2018), but the government, in practice, controlled media
content by restricting the circulation of information (Boyer, 2003). This is evident by all news on centralized
media networks being provided by one information service, Allgemeiner Nachrichtendienst (General News
Service). In addition, the Karl Marx University in Leipzig provided education and training for all journalists
(Boyer, 2003). Furthermore, the Central Committee Secretary for Agitation and Propaganda held daily press
conferences and instructions for the press. Lastly, the government centralized and controlled broadcasting
on the five state radio stations and the two state television stations ("DDR Mythos,” 2018).

2 The Chinese government evaluates all officials annually. The weights of each criterion are set by the central
government, even though they may vary among regions. Local officials have the freedom to design and
implement policies based on local conditions. Because the political future of officials depends on the
evaluation, the central government generally can achieve policy goals and maintain control over local
governments even when authorities are decentralized.



1428 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

From 1950 to 1971, the media sector was firmly controlled by the SED’s First Secretary, Walter
Ulbricht, who preferred isolationist politics. Media censorship was tightened up when the Berlin Wall was
built in 1961. Licensing for press was centralized and controlled by the Press Office of the Council of Ministers
(Kuschel, 2016). Television news were aired for the first time in 1952 on Josef Stalin’s 73rd birthday ("DDR
Mythos,” 2018). However, TV sets were rarely privately owned—they were installed mainly on factory floors
or in public TV rooms—which also served as “agitations rooms.” Until the mid-1980s, community antenna
systems were used to control people’s media consumption rather than using systems in private homes
(Kuschel, 2016).

From 1971 to 1989, the media was progressively liberalized during Erich Honecker’s leadership
(Otto, 2015). In 1973, Honecker ratified the basic treaty between the two German states that regulated
their partnership, and officially claimed their peaceful coexistence. In the course of this treaty, Honecker
stated that any GDR citizen could use West German broadcasting because he had accepted the pervasive,
though illegal, consumption of West German media in East Germany (Kuschel, 2016).

Sizes of the Media Economy and the Black Market of Media

The East German media economy was planned and implemented by the state. The newspapers, as
organs of the SED, enjoyed better treatments—such as a wider distribution and more resources—than the bloc
party’'s newspapers (such as the Christian Democratic Union Party of the GDR) as well as other
nongovernmental newspapers and magazines. The two state newspapers were Neues Deutschland (the SED’s
main news outlet) and Junge Welt. In 1989, the former had a 1.1 million daily circulation and the latter had
1.5 million circulation (*About Us,” 2018). The total number of the titles of newspapers and magazines in the
GDR was, however, unclear ("DDR Mythos,” 2018; Otto, 2015). In general, the state did not see the media as
a profit-making sector.

There was a flourishing black market for Western media goods: Press, books, comics, and records were
all bought and sold behind the state’s back. Most of the West German media products came by post to the GDR.
In the 1960s, about 420,000 copies of West German publications were confiscated per year (Kuschel, 2016).
Television sets were also sold in the black market because of the limited supply rationed by the government.
The government tried to stop illegal trades but citizens would always find ways to buy and use Western media
and technologies (Kuschel, 2016).

Flow and Consumption of West German Media Among Citizens

The consumption of West German media was rather widespread among GDR citizens. About 90% of
East Germans were said to consume West German media in the mid-1960s, including the majority the Socialist
Unity Party members (HolzweiBig, 1995). They consumed Western media to receive alternative information,
seek entertainment, and perform “inner emigration”® (HolzweiBig, 1995; Meyen, 2011). Before the Berlin Wall
was built, consumption of Western media was comparatively easy, especially in Berlin. Movie theaters in West

3 Inner emigration means citizens would not publicly oppose the government, but they would privately
criticize the government and may even support oppositional forces (Dreesen, 2015).



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1429

Berlin even offered discounted tickets to East Germans. The West German press was likewise widely consumed
among GDR citizens. Western newspapers were available as contraband goods. The government stopped them
with “social control” methods, such as searching people’s bags (Kuschel, 2016). The West German broadcasting
signal was theoretically accessible in the GDR, except for a few regions around Dresden and the very
Northeastern part of East Germany due to geographical reasons. In general, East Germans consumed more
West German broadcasting because of easier access (HolzweiBig, 1995). As a result, the U.S. radio broadcasting
in West Berlin, Radio in the American Sector (RIAS), introduced a program that specifically addressed East
Germans. Although the SED government tried to defame RIAS and jammed the signals, these tactics did not
deter the consumption of West German broadcasting (Kuschel, 2016). After all, the GDR government
acknowledged that if it could not prevent its citizens from watching foreign media, then they had better compete
with foreign media for the audience. The massive demonstrations and the final turnaround in 1989 are
sometimes labeled as “TV revolution” or “media revolution.” These labels underscore the importance of the
media to effect political changes through social movements (Hickethier, 1992).

Adoption of Western/"Capitalist” Cultures and Political Views Among Citizens

To respond to the widespread use of West German media among East Germans, the local media
adopted “Western” elements, such as providing more entertainment programs and fewer political ones (Meyen,
2010). For instance, the popular show A Kettle of Color (Ein Kessel Buntes) was introduced in 1972, in which
international and East German celebrities performed. This show was meant to compete with West German shows
(Kuschel, 2016). State-controlled media also failed to attract teenage viewers, so in 1989, the government tried
to attract this population by introducing programs for adolescents, such as the show EIf99, which provided
entertainment through airing a mixture of sports, news, music videos, and TV series. These examples show that
East German citizens consumed West German media not necessarily for political purpose, but for entertainment
and the desire to be assimilated into Western culture (Kuschel, 2016).

Despite state-controlled media changing some content, they still produced content primarily for
propaganda. For example, the TV program The Black Channel (Der schwarze Kanal) had the host presented
pieces of Western German TV programs and commented on them in a polemic way (Kuschel, 2016). Hence, the
state-controlled TV broadcasters contextualized Western media content that supported the GDR's ideology. But
programs like this did not interest East Germans, who gravitated toward West German entertainment. It may
not be surprising that The Black Channel suffered from low ratings (Mihelj & Huxtable, 2018). However, East
German citizens sometimes rejected West German news and its critical coverage on East Germany (Mihelj &
Huxtable, 2018).

Implications from the East German Case on North Korea

The East German government controlled the media system as well as the content, and they also tried
to stop citizens’ use of Western media by controlling the import of West German media and jamming
broadcasting signals. Nonetheless, GDR citizens had easy access to Western media, making the consumption
widespread. Citizens installed antennas to receive Western broadcasting signals, and turned to the black market
to acquire West German media products. To respond to the pervasive consumption of West German media, the
East German government decided to change the local media to counter West German illegal media goods by



1430 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

Westernizing broadcasting programs and adding more entertainment features. In the early 1970s, the East
German government realized they could not prevent citizens from using Western media. Eventually, they had
officially accepted Western media as part of social life. Finally, the liberalization of the media system came along
with the turnaround in 1989. The East German government’s steps toward a Westernized and liberal media
system could serve as a model for North Korea if the government decides to reform the media. The East German
government first incorporated Western elements in local programs, then officially accepted the use of Western
media among its citizens.

The Path for North Korea’s Media Liberalization: An East German or a Chinese One?

The media systems of China and East Germany are both characterized by strong governmental control,
especially in the first few decades after the nations were established. The ruling party imposed a news monopoly
to control the kinds of news and media content to be produced and distributed. Despite the rigidly controlled
systems, citizens of both countries found ways to consume Western and foreign media—in particular,
entertainment—that was overlooked by socialist media. Some citizens also sought news from Western and
foreign media to obtain alternative information not provided by the state. Citizens in China and East Germany
saw foreign media as a gateway to the Western world.

In Table 1, we summarize the cases of China and East Germany in terms of state control of media, the
circulation of Western media among the citizens, and the adoption of Western culture.

Table 1. Comparison of Media Control and Consumption of Western Media
in East Germany and China.

Media ownership Circulation of Western media Adoption
and content among citizens of Western culture
China Media as the “throat and Black market with all types of More entertainment in state-
tongue” of the party-run media goods (coming owned media;
government; primarily from Hong Kong media was seen by the
state licensing, controlling, and Taiwan); citizens as a gateway to the
and centralizing media; widespread reception of Hong West;
news monopoly; Kong broadcasting in the increasing professionalism in
eventually, a market economy southern region the media sector (e.g.,
was implemented that serves journalists’ education)
socialist purposes
East Media as means for agitation ~ Black market with all types of More entertainment in the
Germany and propaganda; media goods (coming East German media, less
state licensing, controlling, primarily from West politics;
and centralizing media; Germany); citizens sought alternative
state controlled education for widespread use of West information from Western
journalists; German broadcasting; media;
news monopoly consumption of West German media as a gateway to the

media, which was eventually West
officially accepted




International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1431

The Chinese and East German governments liberalized the control of media systems and content. As
a result, media products became more Westernized and commercialized over time. However, the paths of
liberalization were different between the two countries because of the different conditions under which media
liberalization took place. In the East German case, the leaders believed that if the government could not deter
the consumption of West German media, they may as well lift the ban of West German media. Consequently,
a general political and societal opening to the West led to a relaxation of the state-controlled media.

In the Chinese case, media from Hong Kong and Taiwan “leaked” through the border via spillover
broadcast signals, initially to the southern part of the country. Later, foreign media were illegally
duplicated and distributed throughout the country. Meanwhile, the pursuit of economic growth led the
Chinese government to tolerate Western media, to liberalize media content to allow for more
entertainment, to allow for local-level ownership, and to promote professionalism in the media sector.
Nonetheless, the market economy in China, after all, serves the political purpose of preserving socialism
so the government limited the amount of foreign media and restricted the complete liberalization of the
media system.

How the GDR and China managed the tensions among politics, economies, and cultures have
implications on North Korea’s media systems and content should the government decide to reform its media
system. First, both the East Germany and China cases show that citizens can easily access and consume
foreign media from either the black market or spillover broadcast signals, forcing governments to respond
to foreign media. The two cases, however, differed because of the population size and the leaders’ political
will to economic reform. In the case of China, because only citizens in the southern part had reliable access
to foreign media and because the Chinese government was determined to pursue economic reform, the
Chinese government liberated part of the media industry but maintains control of some content to enforce
political and ideological status quo. In comparison, East Germans had more reliable access to West German
media so the government could not effectively deter its consumption.

North Korea faces a situation similar to East Germany. Because of its geographical proximity to
South Korea and the Yanbian Korean Autonomous Region in China, many North Koreans could receive
spillover radio and TV signals. Moreover, North Koreans can easily acquire DVD and USB drives with foreign
content in the black market; it is estimated that 70%-80% of North Koreans have watched foreign media
(Baek, 2016), and foreign media is their most important source of information (MacDonald, 2017).
Therefore, the condition under which the North Korean government may pursue media reform is more
similar to the case of East Germany. In fact, the North Korean government has already incorporated more
entertainment in its media. For instance, the government not only formed the Morangbong Band, an all-girl
popular band, to mimic and counter South Korean pop culture, but the state television station also staged
Disney characters for Kim Jong-un (Fackler, 2012). Other evidence of general tolerance of Western media
includes the sale of Western animation movies at state-run shops (MacDonald, 2016) and fashion styles
from South Korea (Carroll, 2017).

Even though media liberalization was associated with the reintegration of the two Germanys,
media reform in North Korea does not necessarily mean North Korea will be reintegrated with South Korea
for a number of reasons. First, one reason for the reintegration of the two Germanys was the collapse of



1432 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

the Soviet Union. Even though North Korea had suffered from the Great Famine in the early 1990s, the
state has maintained political and social stability. Therefore, it may not see reintegration with South
Korea as an urgent matter. Second, the West German media served as a source for alternative worldview
and opinions to East Germans, which eventually, strengthened their critical attitude toward the
government. In comparison, interviews with North Korean defectors showed that although those who
have listened to radio signals from South Korea started to suspect the truthfulness of the government
(Baek, 2016), the younger generation was not interested in social or political news; they only turned to
South Korean media for entertainment (Yoon, 2015). Third, North Koreans have little freedom to move,
even within the country: Citizens are not allowed to travel freely between city and rural areas, unlike East
Germans, who were free to travel around the country. The lack of interactions between the urban and
rural populations in North Korea means there is little information exchange even within the country,
making it difficult to form cross-class mass mobilization. The elites could maintain their privilege but also,
consume foreign content. Hence, North Korea may not be as easily reintegrated with South Korea as East
Germany was with West Germany.

In comparison, the media liberalization path of China occurred under conditions that are not shared
by present-day North Korea. The Chinese government sees the media as an important economic sector, so
it considered media liberalization to be essential to achieving economic development while also maintaining
political control. In contrast, even though the North Korean government allowed for contraband trade in the
black market during economic crisis, it may not see the media as a viable economic sector because of its
small population (Zhang & Lee, 2019). Unlike the case in China, where the domestic market is large enough
to support commercial media, the domestic North Korean market is small. Its economy is also far less
mature than that of South Korea, when the government decided to move away from a manufacturing-based
economy to one that exports “soft power” for an international market (Kwon & Kim, 2014). Currently, the
North Korean economy relies on exporting raw materials, chemicals, and counterfeits to other countries,
but it is not yet at the stage of exporting media goods.

The comparison of the media systems in the three countries allowed us to conclude that the East
German conditions under which media liberalization occurred were similar to those of present-day North
Korea: first, the North Korean government cannot prevent Western media from flowing into the country;
second, media liberalization is unlikely to unsettle political power; and third, North Korean leaders are not
as determined as their Chinese counterparts to undergo sweeping economic liberalization.

Conclusion

This study compared the cases of North Korea, China, and East Germany to consider whether the
conditions that allow for foreign media affecting North Korean political and economic development are more
similar to China or to East Germany. Because of the lack of reliable information about North Korea, a
comparative study was conducted to evaluate the impact of foreign media on sociopolitical liberalization in
the examples of China and East Germany. The comparison shows that the GDR and pre-1979 China shared
two commonalities: First, foreign media were pervasively consumed among the citizens, and second, the
consumption of foreign media was accompanied by and caused significant social changes. However, the two
cases differed because of the different economic and political environments of both countries. For example,



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1433

GDR citizens always had fairly easy access to media products from West Germany due to geographical and
cultural proximity. Even though the GDR government sought to restrict citizens’ exposure to Western media,
the ban was eventually lifted as a result of political de-escalation between the GDR and West Germany.
Nonetheless, the access to foreign media did not trigger much political or economic reform in the GDR until
the end of Cold War.

The Chinese case shows that the liberalization of the media sector was in the broader context of
economic reform. However, economic reform did not foment political reform. The Chinese government
selectively capitalized on foreign media to pursue economic growth while filtering politically sensitive
information via direct and indirect administrative methods.

Yet notable differences about people’s media preference and political mobilization between North
Korea and East Germany have to be considered. In North Korea, citizens are not allowed to travel freely within
the country. Further, the young generation is more interested in entertainment than in political information.
These two factors suggest that North Korean consumers are unlikely to initiate large-scale social changes
because they cannot exchange information. Therefore, even though present-day North Korea shares more
conditions with East Germany before it was reintegrated with West Germany, these similarities do not mean
that North Korea will be reintegrated with South Korea because there are larger scale global changes that are
unpredictable. For example, the collapse of the Soviet Union that fomented the tearing down of the Berlin Wall
was unpredicted. All in all, the comparison of the three countries showed that while the experience in the GDR
and China could shed light on North Korea, the lack of reliable information from North Korea, in particular the
everyday life of North Koreans in different parts of the country, makes it impossible to assert any certainty.

References

About us. (2018). Neues Deutschland. Retrieved from https://www.neues-deutschland.de/kontakt/9

Audience survey in Guangzhou and Shenzhen (2nd report). (1992). Hong Kong: Hong Kong TVB.

Baek, J. (2016). North Korea’s hidden revolution: How the information underground is transforming a
closed society. New Haven, CT: Yale University Press.

Baek, J. (2018). When your body belongs to the state. Index on Censorship, 47(4), 36-38.

Boyer, D. (2003). Censorship as a vocation: The institutions, practices, and cultural logic of media control
in the German Democratic Republic. Comparative Studies in Society and History, 45(3), 511-
545. doi:10.1017/5S0010417503000240

Carroll, C. O. (2017, April 14). Fashion and food: Pyongyangites * thoughts on their changing city. NK
News. Retrieved from https://www.nknews.org/2017/04/fashion-and-food-pyongyangites-
thoughts-on-their-changing-city/



1434 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

Central Intelligence Agency. (2018). North Korea. The World Factbook. Retrieved from
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/kn.html

Chan, J. M. (1994). Media internationalization in China: Processes and tensions. Journal of
Communication, 44(3), 70-88.

Chinese Advertising Association. (1993). The ten major achievements of the prosperous advertising
industry of China. Chinese Advertising, 4, 3-4.

Collier, D. (1993). The comparative method. In A. W. Finifter (Ed.), Political science: The state of the
discipline II (pp. 105-119). Washington, DC: American Political Science Association.

DDR Mythos und Wirklichkeit [GDR myth and reality]. (2018). Medien. Retrieved from
http://www.kas.de/wf/de/71.6619/

Dreesen, P. (2015). Diskursgrenzen. Typen und Funktionen sprachlichen Widerstands auf den StraBen der
DDR [Borders of discourse: Types and functions of linguistic resistance on the streets of the
GDR]. Berlin, Germany: de Gruyter.

Edin, M. (2003). Remaking the Communist party-state: The cadre responsibility system at the local level
in China. China: An International Journal, 1(1), 1-15. doi:10.1142/50219747203000037

Fackler, M. (2012, July 9). On North Korean TV, a dash of (unapproved) Disney magic. The New York
Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2012/07/10/world/asia/kim-jong-un-appears-
with-mickey-mouse-and-other-disney-characters-on-north-korean-tv.htmi

Freedom House. (n.d.). Press freedom’s dark horizon: Freedom of the press. Retrieved from
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/north-korea

Freedom House. (2017). North Korea profile: Freedom of the press 2017. Retrieved from
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/north-korea

Freedom House. (2018). North Korea profile: Freedom in the world 2018. Retrieved from
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/north-korea

Guo, Z. (1988). Commercialization in Chinese broadcasting. Radio & TV Studies, 1, 20-22.
Hartley, J., & Montgomery, L. (2009). Fashion as consumer entrepreneurship: Emergent risk culture,

social network markets, and the launch of Vogue in China. Chinese Journal of Communication,
2(1), 61-76.



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1435

Hastings, J. (2017, April 26). How black market entrepreneurs thrive in North Korea. The Sydney Morning
Herald. Retrieved from https://www.smh.com.au/opinion/how-black-market-entrepreneurs-
thrive-in-north-korea-20170426-gvsjov.html

Hickethier, K. (1992). Das Zerschlagen der Einrichtung. Der Weg vom Staatsfernsehen der DDR zum
Rundfunkjournalismus in den neuen Bundeslandern [The smashing of the institution: The way
from state television in the GDR to broadcasting journalism in the newly formed German states].
In R. Bohn, K. Hickethier, & E. Mller (Eds.), Mauer-show. Das Ende der DDR, die deutsche
Einheit und die Medien [The show of the Wall: The end of the GDR, German unity, and the
media] (pp. 71-93). Berlin, Germany: Edition Sigma.

HolzweiBig, G. (1995). Klassenfeinde und “Entspannungsfreunde.” West-medien im Fadenkreuz von SED
und MFS [Class enemy and “recreation friend”: West media in the crosslines of the SED and the
MFS]. Berlin, Germany: Schriftenreihe des Berliner Landesbeauftragten fiir die Unterlagen des
Staatssicherheitsdienstes der ehemaligen DDR, Band 2.

Hong, Y. (2014). Between corporate development and public service: The cultural system reform in the
Chinese media sector. Media, Culture & Society, 36(5), 610-627.

Huang, Y. (1994). Peaceful evolution: The case of television reform in post-Mao China. Media, Culture &
Society, 16(2), 217-241. doi:10.1177/016344379401600203

Kim, D. (2014, October 8). North Koreans have “highly positive” view of South Korea. NK News. Retrieved
from https://www.nknews.org/2014/10/north-koreans-have-highly-positive-view-of-south-korea-
lankov/

Ko, K., Lee, H., & Jang, S. (2009). The Internet dilemma and control policy: Political and economic
implications of the Internet in North Korea. The Korean Journal of Defense Analysis, 21(3),
279-295.

Kretchun, N., Lee, C., & Tuohy, S. (2017). Information penetration and government control in North
Korea. Baltimore, MD: The Paul H. Nitze School of Advanced International Studies (SAIS), Johns
Hopkins University.

Kuschel, F. (2016). Schwarzhérer, Schwarzseher und heimliche Leser [Illegal listeners, illegal viewers, and
secret readers]. Die DDR und die Westmedien [The GDR and West Media]. Gottingen, Germany:
Wallstein.

Kwon, S. H., & Kim, J. (2014). The cultural industry policies of the Korean government and the Korean
Wave. International Journal of Cultural Policy, 20(4), 422-439.

Lijphart, A. (1971). Comparative politics and comparative method. American Political Science Review, 65,
682-693.



1436 Kuhnhenn, Lee, and Zhang International Journal of Communication 14(2020)

Liu, B. Y. (1990). China’s crisis, China’s hope. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Liu, Y. Z. (1999). Wen hua shi chang shi wu quan shu [Overview of cultural market practice]. Beijing,
China: Xinhua Press.

MacDonald, H. (2016, June 3). North Korean stalls selling foreign DVDs in Pyongyang. NK News. Retrieved
from https://www-nknews-org.ezp-prod1l.hul.harvard.edu/2016/06/north-korean-stalls-selling-
foreign-dvds-in-pyongyang/?c=1499128983413

MacDonald, H. (2017, March 1). As N. Koreans access more media, government adapts controls. NK
News. Retrieved from https://www.nknews.org/2017/03/as-n-koreans-access-more-media-
government-adapts-controls-report/

Martin, T. W., & Chomchuen, W. (2017, December 6). North Koreans get smartphones, and the regime
keeps tabs. The Wall Street Journal. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/north-koreans-
get-smartphones-and-the-regime-keeps-tabs-1512556200

Meisner, M. J. (1999). Mao’s China and after: A history of the People’s Republic (3rd ed.). New York, NY:
Free Press.

Meyen, M. (2010). Die ARD in der DDR [The consortium of public broadcasters in the Federal Republic of
Germany and the GDR]. Bundeszentrale fiir politische Bildung [Federal Agency for Civic
Education]. Retrieved from http://www.bpb.de/apuz/32753/die-ard-in-der-ddr?p=all

Meyen, M. (2011). Offentlichkeit in der DDR [Public sphere in the German Democratic Republic]. Studies
in Communication Media, 0(1), 3-69.

Mihelj, S., & Huxtable, S. (2018). From media systems to media cultures: Understanding socialist
television. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

National Anti-Piracy and Pornography Working Committee. (2000). China says "no” to pornographic and
illegal publications. Beijing, China: China Publishing Journal.

Nordstrom, C. (2000). Shadows and sovereigns. Theory, Culture & Society, 17(4), 35-54.

Otto, A. (2015). Sozialistische Offentlichkeitsarbeit in der DDR. Eine Fallstudie am Beispiel des Leipziger
Messeamts [Socialist PR in the GDR: Leipzig’s Trade Fair Office as a case study]. Wiesbaden,
Germany: Springer.

Shackleton, L. (2019, April 17). China eases regulations for Hong Kong-China co-productions. Screen
Daily. Retrieved from https://www.screendaily.com/news/china-eases-regulations-for-hong-
kong-china-co-productions/5138619.article



International Journal of Communication 14(2020) Media Liberalization 1437

Shirk, S. L. (2011). Changing media, changing China. New York, NY: Oxford University Press.

Skocpol, T., & Somers, M. (1980). The use of comparative history in macrosocial inquiry. Comparative
Studies in Society and History, 22, 174-197.

Stockmann, D. (2011). What kind of information does the public demand? Getting the news during the
2005 Anti-Japanese Protests. In S. Shirk (Ed.), Changing media, changing China (pp. 175-201).
New York, NY: Oxford University Press.

Stockmann, D., & Gallagher, M. E. (2011). Remote control: How the media sustain authoritarian rule in
China. Comparative Political Studies, 44(4), 436-467.

Wang, J. (1993). Structure is the message: An analysis of imported programs in the Chinese television
menu, 1970-1979 (Unpublished master’s thesis). University of Minnesota, Minneapolis.

Wang, S. (2003). Framing piracy: Globalization and film distribution in Greater China. Lanham, MD:
Rowman & Littlefield.

Wang, S., & Zhu, J. J. H. (2003). Mapping film piracy in China. Theory, Culture & Society, 20(4), 97-125.

Wei, R., & Pan, Z. (1999). Mass media and consumerist values in the People’s Republic of China.
International Journal of Public Opinion Research, 11(1), 75-96.

Wu, L. (1984). Report on the 11th National Broadcasting Conference and Speeches at 11th National
Broadcasting Conference. In Fangxiang yu shijian: di shiji jie quanguo guangbo yantaohui xuanji
[Direction and practice: Selected documents of the 11th National Broadcasting Conference] (pp.
40-125). Beijing, China: China Broadcasting Publishing House.

Yoon, S. (2015). Forbidden audience: Media reception and social change in North Korea. Global Media and
Communication, 11(2), 167-184.

Zhang, W., & Lee, M. (2019). Black markets, red states: Media piracy in China and the Korean Wave in
North Korea. In Y. Kim (Ed.), South Korean popular culture and North Korea (pp. 83-95). New
York, NY: Routledge.

Zhong, Y. (2003). In search of loyal audiences—What did I find? An ethnographic study of Chinese
television audiences. Continuum: Journal of Media and Cultural Studies, 17(3), 233-246.



