
International Journal of Communication 4 (2010), 977–1005 1932–8036/20100977 

Copyright © 2010 (Corina Höppner). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

Rereading Public Opinion Polls on Climate Change in the UK Press 
 

CORINA HÖPPNER 

Oxford University, Environmental Change Institute 

WSL Swiss Federal Institute for Forest, Snow and Landscape Research 

 

This article extends the research on media communication of climate change by 

exploring UK newspapers’ representations of public opinion polls. Based on a rereading 

of main stories on opinion polls between 1989 and 2008, the article shows how polls 

have been employed by “prestige” newspapers and tabloids to (a) close or keep open 

the public debate on the reality of anthropogenic climate change, and (b) to propagate 

favored responses to climate change at the policy and individual level. Furthermore, 

newspapers' representations of these opinion polls have conveyed questionable images 

of a denying, apathetic, and hypocritical public. The article concludes that such images 

potentially compromise the development of new links among citizens, scientists, and 

politicians and efforts to widen public engagement with climate change.  

 

Introduction° 

The study of public views on climate change has grown to an important strand of academic and 

market research (e.g., Bord, Fisher, & O'Connor, 1998; Downing & Ballantyne, 2007; Lorenzoni, 

Leiserowitz, De Franca Doria, Poortinga, & Pidgeon, 2006; Lorenzoni & Pidgeon, 2006). Focusing on the 

latter, Nisbet and Myers (2007) find in their analysis of public opinion polling in the United States that 

over the past 20 years surveys have covered a range of themes from public awareness of global warming 

over perceptions of science to public support for specific policies.  

 

             Undoubtedly, polls and their media representations have their place in a representative 

democracy by providing opportunity and place for public expression (Lewis, Wahl-Jorgensen, & Inthorn, 

2004). Whether the liaison between opinion polls and the media establishes citizens as active subjects in 

democratic debate or merely as objects that are maneuvered to produce favored realities has been 

extensively discussed by public opinion researchers (Edelman, 1971; Lippman, 1997; Manza, Cook & 

Page, 2002; Paletz & Entman, 1981).  

                                                 
Corina Höppner: hoeppner@wsl.ch 
Date submitted: 2009–11–20 

° This work was supported by the Swiss National Science Foundation. I would like to thank Anabela 

Carvalho, Max Boykoff, Adela Maciejewski Scheer, Amanda Smith, the anonymous reviewers, and Larry 

Gross for their advice and valuable comments.  



978 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

In the context of climate change, however, the considerable body of media communicaton studies 

has hitherto not critically probed media representations of public opinion polls. This is unfortunate, as 

many writers maintain that mass media can substantially influence policy agendas and readers’ 

understanding of issues and related public opinion (Boykoff, 2007; Carvalho & Burgess, 2005; Doulton & 

Brown, 2009; Lester & Cottle, 2009; Paletz & Entman, 1981; Sampei & Aoyagi-Usui, 2009; Wilson, 1995). 

Critical public opinion researchers have furthermore argued that the questions asked in opinion polls are 

not developed in an ideology-free room, but that they mirror and reproduce contemporary thinking and 

stances on issues (for a comprehensive review, see Lipari, 2008). This begs the question as to whether 

and how mass media outlets use public opinion polls in the ongoing debate on anthropogenic climate 

change. By addressing this vital question, the article builds on and extends earlier analyses that focus on 

how newspapers’ normative commitments and journalistic conventions shape their use of data sources 

and rhetorical-methodological devices to produce, replicate, and steer discourses on climate change 

(Antilla, 2005; Boykoff & Boykoff, 2007; Carvalho, 2007; Carvalho & Burgess, 2005; Doulton & Brown, 

2009).  

 

This article combines methods from both opinion poll research and textual discourse analysis to 

explore the use of opinion polls on climate change in major UK newspapers between 1988 and 2008. 

Opinion poll researchers are traditionally concerned with investigating the themes around which poll data 

are published and how well media reports represent the data. Discourse analysts are more interested in 

examining the stories and meanings that are developed around the data, the factors shaping newspapers’ 

representations of opinion poll results, and the ways media representations of opinion polls may be 

shaped to feed ongoing debates on climate change. In this way, the article shows that newspapers 

present opinion polls (a) to qualify or question the scientific consensus on anthropogenic climate change, 

(b) to mainstream normative baselines for individual behavior change, (c) to legitimize individual 

(in)action, and (d), to propagate favored recommendations for policy actions. Furthermore, findings 

suggest that the ways opinion polls have been used in the press have resulted in largely unproven images 

of a denying, apathetic and hypocritical public that potentially compromise the development of new links 

among citizens, scientists and politicians and that impede wider public engagement. 

 

In the next section, the literature on the relationship between the mass media and opinion polls 

is briefly introduced. Using a sample of press articles that report exclusively on public opinion polls, the 

article then assesses the quality of poll reporting and identifies the general themes of coverage. 

Subsequently, Carvalho’s (2008) framework for the textual analysis of media discourse is used to develop 

a deeper understanding of newspapers’ representations of opinion poll results. 

 

Public Opinion and the Media 

 

By publishing opinion polls the media engage in at least two democratic functions (Suhonen, 

1997). First, reportage informs readers about public sentiment and allows them to compare their own 

views with those of the population as a whole or of specific subgroups. Second, through the process of 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  979 

publishing, opinion polls can guide and shape economic and political decisions, or at least they can delimit 

decision makers’ room to maneuver. 

  

Communication researchers, however, have developed manifold critiques of the ways that poll 

results have been presented and harnessed by the media (Edelman, 1993; Entman, 2004; Gollin, 1980; 

Herbst, 1992). Repeatedly, it has been pointed out that press coverage of opinion polls is not a simple 

one-to-one broadcasting of polls conducted by independent others. Rather, the media has become one 

among many institutions commissioning polls and thereby actively choosing and shaping topics and 

languages in which public opinion can evolve. “Critical” and “constructionist” assessments of public opinion 

polls stress that the production and interpretation of opinion polls are influenced by the specific economic 

and political context in which they are embedded (Lipari, 2000). In concert with the journalistic practice of 

selecting and highlighting information, media representations of polls are deemed to arise from “strategic 

and haphazard interactions among media, government, events, and pollsters” (Entman & Herbst, 2000, p. 

211). As products of such interactions and their wider context, polls reproduce the scope and language of 

salient debates and can thus be used to underpin debate-related claims.  

 

Public Opinion Polls on Climate Change in the UK Press 

 

In the following section, the sample used to explore press presentations of climate change-

related opinion polls is described and analyzed for both the quality and general themes of reporting.  

 

Data Collection 

 

The present analysis includes both UK “prestige” newspapers as well as tabloids to cover a wide 

range of “ideological cultures” and readerships (Boykoff & Mansfield, 2008; Carvalho, 2007). The sample 

was compiled using LexisNexis and the Boolean query climate change (or global warming or greenhouse 

effect) and public and poll. Results were cross-checked using the term survey instead of poll. The search 

for a period of 20 years from December 1988 to December 2008 returned 1,146 results. The Guardian 

(N=317), The Guardian’s Sunday broadsheet The Observer (N=108), The Times/Sunday Times (N=280), 

The Independent/Independent on Sunday (N=195), and The Daily Telegraph/Telegraph on Sunday 

(N=118) represented prestige papers, while The Daily Mail/Mail on Sunday (N=128) is one of the leading 

UK tabloids. These newspapers were selected because they were covered by previous studies that 

examined press communication on climate change—on which the present research aims to build and 

extend (Boykoff, 2008; Carvalho, 2007; Doulton & Brown, 2009). In the sample, The Times and The 

Telegraph are conservative papers. The Guardian and (to a less degree) The Independent are considered 

more leftist. The Telegraph is presently the highest-selling British “prestige” newspaper and politically 

leaning to the right. The Daily Mail was Britain’s first popular or working-class newspaper to appear daily 

(for average daily circulation of newspapers, see Boykoff & Mansfield, 2008). The Daily Mail is considered 

to have a right-wing bias and has generally been supportive of the Conservative Party. However, with 

respect to some issues, such as genetically modified food, the tabloid shares its stance with left-wing 

critics. 



980 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

A first scanning of retrieved articles revealed that the majority only briefly referred to a 

previously published poll result or presented polls that were not, in fact, related to climate change. Only 

53 articles presented specific public opinion polls on climate change as a main story. At first sight, this 

number appears comparatively low. However, these articles are key to a deeper understanding of 

newspapers’ use of polls because they manifest how poll results are selected, highlighted, de-emphasized 

or omitted as well as linked to other sources to develop stories and to embed messages. Such articles are 

furthermore considered to be most comprehensive and accurate in displaying poll items and in disclosing 

methodological information (Hardmeier, 1999). An in-depth analysis of these articles can thus be expected 

to be particularly insightful. Through an emphasis on polls as matters of fact, these stories can shape 

readers’ perception of where the public stands on a matter. Furthermore, such accounts of public 

sentiment usually reach larger segments of the population by repeated reporting and diffusion in the 

media system. The following analysis thus focuses on these 53 articles that report exclusively on public 

opinion polls on climate change.  

 

Table 1 shows that most of the 53 articles were published between 2005 and 2008. Between 

1989 and 2008, The Guardian delivered 22 main stories on polls. The Independent published 10 articles 

between 1989 and 2008, followed by The Times with eight articles between 2005 and 2008. The Daily 

Telegraph had six articles in 2005 and 2008, The Daily Mail produced four articles in 2007 and 2008, and 

The Observer published three articles between 2005 and 2008.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  981 

Table 1. Sample of 53 articles reporting exclusively on climate change-related  

public opinion polls in chronological order. 

 

Year 

 

Article Newspaper, Date and Headline Polling Body/ 

Commissioning Body 

Information 

Disclosed 

1989 1 The Guardian, April 6, 1989 

“Nuclear waste tops green issue list for 

voters in European elections” 

Ipsos MORI/WWF, Friends if 

the Earth, Council for the 

Protection of Rural England 

1,902 adults in 146 

constituencies 

2 The Independent, June 13, 1989 

“Shoppers would pay extra for green 

goods” 

Mintel and NOP/– 1,000 adults, April 

1989 

3 

 

 

 

 

 

 

4 

The Guardian, July 6, 1989 

“A time warp of ignorance: Does the 

earth go round the sun? Crucial 

decisions increasingly require a grasp of 

science but a new report reveals a 

dismal level of public understanding of 

even the most basic questions” 

The Independent, July 6, 1989 

“Britons reveal ignorance of science” 

Independently conducted 

scientific survey 

2,009 adults, 1988 

5 

 

 

6 

The Independent, July 14, 1989 

“Energy conservation message‚ not 

getting through” 

The Independent, July 18, 1989 

“Nuclear power switch-off for electricity 

flotation” 

NOP/Greenpeace and FoE, 

Association for the 

Conservation of Energy 

1,000 adults 

1990 7 The Guardian, September 14, 1990 

“Must do better – As the Government 

prepares new environmental legislation, 

a major poll reveals what the public 

believes should be done” 

ICM/The Guardian 1,418 people aged 

18+ in 103 

parliamentary 

constituencies,  

July 20–21 

1991 8 The Guardian, February 28, 1991 

“Science blamed for environmental 

problems: Survey reveals doubts on 

food, praise for medicines” 

–/Edinburgh Science 

Festival 

1,000 people at six 

centres in Scotland 

9 The Independent, September 2, 1991 

“Public enthusiastic for clean energy” 

Gallup/Friends of the Earth, 

British Market Bureau, 

Greenpeace 

1,010/1,085 adults 

10 The Guardian, November 22, 1991 

“People have their say – How 

environmentally-friendly are we? Are 

green concerns taking the place of 

religion?” 

British Social Attitude 

Survey/– 

April 1991 



982 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

1995 11 The Times, May 8, 1995 

“True or False?” 

International survey of 

public understanding 

25,000 people in 20 

countries 

2005 12 The Times, January 18, 2005 

“Poll shows renewed support for a 

nuclear programme” 

Ipsos MORI/Nuclear 

Industry Association 

– 

13 

 

 

14 

 

 

 

 

15 

 

 

 

16 

The Guardian, June 21, 2005 

“Global warming: The message hits 

home” 

The Guardian, June 21, 2005 

“Blair told act now on climate; G8 

countdown: Poll shows public fears on 

global warming; Guardian’s unique 

Africa project” 

The Observer, June 26, 2005 

“Turning the Tide: Public Opinion; Poll 

give Blair weapon to fight for the climate 

at G8 summit” 

The Observer, June 26, 2005 

“Britain backs curb on cheap flights” 

ICM/The Observer 1,010 adults aged 

18+, June 10–12, 

telephone 

17 The Daily Telegraph, November 6, 2005 

“Britons back new nuclear plants” 

Ipsos MORI/EDF 

Energy 

– 

18 The Daily Telegraph, November 26, 2005 

“A nation of careless travellers. A new 

survey suggests we give little thought to 

making tourism sustainable.” 

Mintel/First Choice Tour 

Operator 

1,000 adults who had 

taken an overseas 

holiday since 1994 

19 The Guardian, December 27, 2005 

“Voters split over nuclear power: ICM 

poll reveals task facing Blair to persuade 

public of need for more plants” 

ICM/Guardian 1,004 adults aged 

18+, telephone, 

December 15–18, 

2005 

2006 20 

 

21 

The Times, January 17, 2006 

“British swing back to nuclear power” 

The Independent, January 2006 

“Opposition to nuclear energy on the 

wane” 

Ipsos MORI/UEA 1,491 people 

22 The Guardian, February 22, 2006 

“Most Britons willing to pay green taxes 

to save the environment: Poll finds 

backing for lifestyle sacrifices: Cameron 

greener than Blair or Brown, say voters” 

ICM/The Guardian 1,002 adults aged 

18+, February 17–19 

23 The Independent, May 1, 2006 

“Public backs law to enforce cuts in 

emissions; ‚The vast majority of people 

want the Government to take action” 

–/Friends of the Earth – 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  983 

24 The Times, November 8, 2006 

“The green divide” 

Populus/The Times 1,510 adults =+18 

November 3–5 

25 The Guardian, November 6, 2006 

“Global warming: Climate change affects 

buying habits” 

–/Carbon Trust – 

26 The Independent, November 6, 2006 

“Seven out of 10 fear UK energy supply 

are at risk” 

YouGov/EDF Energy – 

2007 27 The Guardian, March 17, 2007 

“Who won the green war this week? No 

one, says poll: Near dead heat between 

Cameron and Brown: 36% of voters 

trust neither of likely party leaders” 

ICM/The Guardian 848 adults aged 

18+, March 14–

15 

28 The Independent, April 2, 2007 

“The green gap between concern and 

action” 

–/Energy Saving Trust – 

29 The Times, April 25, 2007 

“Most Britons believe that airlines are 

failing to clear the air” 

Populus/The Times 1,300 adults 

30 The Daily Telegraph, May 4, 2007 

”Gardeners see climate change in own 

back yards” 

–/Waste and Resources 

Action Programme 

1,000 gardeners 

31 The Guardian, May 26, 2007 

“Flying addicts take dim view of air taxes 

in poll: Climate fear not translated into 

action, ICM shows just 13% been 

prompted to end flights.” 

Ipsos MORI/The Guardian 1,003 aged 

18+, May 18–

20 

32 

 

33 

The Guardian Unlimited, June 18, 2007 

“Public fears‚ greenwash from industry” 

The Guardian, June 19, 2007 

“Consumers distrust business on climate 

change: Environmental message falls on 

deaf ears Public prefers scientists and 

green campaigners.” 

– 2,734 in Britain and 

America 

34 The Guardian, June 28, 2007 

“Come on, let’s save the world!: A new 

survey suggests teenagers aren’t that 

interested in climate change.”  

–/Defra 11 17–year–olds 

35 

 

36 

 

37 

The Guardian, July 3, 2007 

“Public “still skeptical on climate change” 

The Telegraph, 3 July, 2007 

“Public in denial about climate change” 

Daily Mail, July 4, 2007 

Ipsos MORI/– 2,031/2,032 

adults aged 

16+ 



984 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

“Voters haven’t warmed to climate 

change”  

38 The Guardian, August 12, 2007 

“Millions say it is too much effort to 

adopt greener lifestyle” 

–/Defra 3,600 people 

39 

 

 

40 

The Times, August 24, 2007 

“Eco-slackers feel the pressure to keep 

up with Green-Joneses” 

The Daily Telegraph, August 24, 2007 

“Green Guilt causing neighbors to fib” 

–/Norwich Union 1,500 people 

41 The Guardian, August 27, 2007 

“No change despite CO2 fears” 

MacIntyre Hudson 378 people in 

business (interpreted 

as the public) 

42 The Times, August 29, 2007 

“Public backs nuclear energy to help 

power Britain’s future” 

Populus/The Times – 

43 Guardian Unlimited, September 3, 2007 

“Climate fears exploited for tax hikes” 

YouGov/Taxpayers Alliance – 

44 The Guardian, October 1, 2007 

“Poll shows big majority back gas-

guzzler tax” 

Ipsos MORI/– – 

45 Mail on Sunday, November 4, 2007 

“Nuclear ‘yes’ outnumbers the no vote 

Poll boost for Brown as decision over 

power station looms” 

YouGov/EDF Energy  More than 4,000 

adults 

46 Mail on Sunday, November 25, 2007 

“Flying in the face of our principles?” 

YouGov/Travelsupermarket

.com and Mail on Sunday 

6,093 adults 

2008 47 The Guardian, February 4, 2008 

“Shoppers care more about animals than 

climate: Co-op conducts a massive 

survey of shoppers’ ethics: New 

responsible retailing policy is based on 

results.” 

–/Co-op Circa 100,000 

members and 

customers 

48 The Daily Mail, March 1, 2008 

“Shoppers’ huge NO to free bags; 

Despite mail poll, Tesco signals it may 

defy the PM” 

ICM/Daily Mail – 

49 The Times, April 2, 2008 

“Shoppers say no to plastic bag levy to 

tackle climate change” 

Populus/The Times – 

50 The Independent, May 2, 2008 

“Majority of Britons resent paying green 

taxes, poll finds” 

Opium Research LLP/– 2,002 adults 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  985 

51 The Daily Telegraph, June 14, 2008 

“Britons: More mean than green Survey 

shows that UK travellers are swayed by 

cost, not global warming” 

YouGov/independent 

research 

– 

52 The Observer, June 22, 2008 

“Poll: Most Britons doubt cause of 

climate change” 

Ipsos MORI/The Observer 

 

1,039 adults 

 

53 The Guardian, July 2, 2008 

“Climate more urgent than economy, say 

voters” 

ICM /The Guardian 

 

1,002 adults aged 

=/+18, June 27–29, 

2008 

 

Note: LexisNexis covers The Guardian from July 14, 1984; The Times from July 1, 1985; The Independent 

from September 19, 1988; The Observer from October 7, 1992; The Daily Mail from January 1, 1992; and 

The Daily Telegraph from October 30, 2000. 

 

Quality of Opinion Poll Reporting 

 

Following the standard approach to assess the quality of poll reporting, the 53 selected articles 

were analyzed for disclosure of poll information (Andersen, 2000; De Vreese & Semetko, 2002; 

Hardmeier, 1999). Figure 1 shows that while information on the commissioning and polling body as well as 

the sample size were disclosed in the majority of cases, only half of the articles gave further specifications 

on the target sample. Even fewer reports noted the date(s) in the field, the interview method, and the 

sampling method. Strikingly, only a very small number of articles disclosed the exact wording of questions 

and of response options. Reportage of the margin of error (amount of random sampling error) and 

reflections on possible limitations of the findings also were absent. 

 

Although there were some differences between newspapers, none was particularly comprehensive 

in reporting these details. Thus, their reporting considerably deviates from disclosure standards put 

forward by other media outlets and associations in the UK and elsewhere (e.g., British Broadcasting 

Corporation, American Association for Public Opinion Research, Canadian Daily Newspaper Publisher 

Association).  

 



986 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

 

Figure 1. Information disclosure in 53 articles presenting public opinion polls on  

climate change as their main story. 

 

 

Themes of Opinion Poll Reporting 

Through further analysis of the 53 articles, eight general themes were identified:  

 

1. Acceptance of the presence of anthropogenic climate change.  

2. Knowledge and understanding of the science of climate change. 

3. Individual consumer behavior and individual behavior change.  

4. Support for national engagement in international climate policy and action. 

5. Support for domestic policies and climate change as policy priority  

6. Acceptance of climate related taxes. 

7. Perception of industry and business actions against climate change. 

8. Acceptance of nuclear power to act on climate change.  

 

As Table 1 shows, there were only a few main stories between 1989 and 1991. These articles, 

published by The Guardian and The Independent exclusively, focused on consumers’ views on green goods 

and people’s knowledge of the “greenhouse effect” or “global warming.” Furthermore, the two newspapers 

paid particular attention to public acceptance of nuclear power to diminish the greenhouse effect. 

Interestingly, both papers reported almost exclusively on polls commissioned by others at that time.  

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  987 

Until 2005, there is a remarkable absence of articles explicitly reporting on opinion polls. From 

then onward, coverage grew in both volume and diversity. In 2005, public support for national 

engagement in international climate policies and the acceptance of the presence of anthropogenic climate 

change emerged as themes. One year later, The Guardian and The Independent drew attention to public 

support for domestic climate policies. In 2007, alongside a general increase in climate change coverage 

(e.g., Boykoff, 2008), poll reporting reached a peak, covering all eight themes. Poll results on consumer 

behavior, the acceptance of tax policies, and the presence of anthropogenic climate change remained 

prominently featured in 2008. Concurrently, public stances on nuclear energy and public support for 

national engagement in international policies regressed in favor of public views on the priority of climate 

change as a domestic policy issue. Noteworthy is that The Guardian, The Times, and The Independent as 

well as The Daily Mail increasingly commissioned the polls they reported on and established client 

relationships with Ipsos MORI, ICM, and Populus as leading market research institutes.  

 

While The Guardian and The Independent covered all or nearly all themes, the range of The 

Times, The Telegraph, and The Daily Mail was clearly narrower. Overall, individual consumer behavior 

(n=23, 43%), the acceptance of the presence of anthropogenic climate change (n=14, 26%), and public 

views on nuclear power (n=9, 17%) were the most prevalent topics across press outlets. Given their 

relative prominence and that they were usually presented as intertwined aspects, the following analysis 

focuses on the first two of the aforementioned themes.  

 

Rereading Opinion Poll Coverage 

 

The following textual analysis departs from the assumption that the production and interpretation 

of opinion polls are embedded in actual discourses. Examining the specific presentation of opinion polls 

thus allows to interrogate their ideological grounding (Lippmann, 1997; Manza et al., 2002), to determine 

the validity of pictures and messages conveyed, and to shed light onto factors shaping the media’s 

representation of the public. More specifically, the analysis is informed by Carvalho’s (2008) framework for 

the textual analysis of media discourse and examines the following topics: 

 

1.  How newspaper articles present, select, relate, and value poll data. 

2.  The objects (e.g., policies, scientific consensus, business action, specific behaviors) they focus 

on. 

3.  The actors (e.g., public, scientists, politicians, pollsters) they select to interpret poll results and 

their policy recommendations. 

4. The discursive strategies they use to present polls and to construct meanings (e.g., 

rationalizing/irrationalizing, legitimizing/deligitimizing, or empowering/disempowering actors and 

their opinions to justify political actions, politisize/depolitisize issues, or open and close debates). 

5.  Whether different ideological standpoints can be identified through the simultaneous analysis of 

points 1–4. 

 



988 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

In the following, the synchronic coverage of a poll in different newspapers is examined along 

these five points to compare newspapers’ representations of public acceptance of the presence of 

anthropogenic climate change. The analysis of alternative accounts should bring to light the relevance of 

newspaper ideology for reporting (Carvalho, 2008). Subsequently, a diachronic analysis of articles 

explores how newspapers’ evaluation of individual consumer behavior changed over time. Finally, a 

comparative analysis probes differences in newspapers’ readings of consumers’ (in)action. 

 

Struggle Over the Presence of Anthropogenic Climate Change 

 

Based on an independently conducted Ipsos MORI poll from June 2007, The Guardian, The 

Telegraph, and The Daily Mail used different discursive strategies to develop stories on the public 

acceptance of the presence of antropogenic climate change. 

 

Keeping the Debate Closed―Irrationalizing and Deligitimizing Skepticism 

 

“Public ‘still skeptical on climate change’” headlined The Guardian (July 4, 2007) and reported in 

the first paragraph, “The UK public remains skeptical about how much impact climate change will have on 

the country and believes the problem is being overstated by politicians and scientists . . .” The article’s 

headline mainly rested on the finding that “56% believe [that] scientists themselves are still questioning 

climate change and believe there is a live debate going on, when in fact there is virtual scientific 

consensus.”  

 

Strikingly, The Guardian centered its reporting around the 56% of people who agreed with the 

statement “. . . many leading experts still question if human activity is contributing to climate change” 

instead of reporting that 69% disagreed and 18% agreed with “. . . human activity does not have 

significant effect on the climate” (http://www.ipsos-mori.com/content/polls-07/climate-change-

survey.ashx).  

 

In this way, the article not only kept quiet about available counterevidence to its message but 

also misinterpreted people’s evaluation of what others think as their own opinion or as their identification 

with a certain opinion (for distinction, see Lipari, 2000). In this case, the muddling of perspectives was 

seriously misleading as respondents’ perception of the general debate as controversial was taken as 

personal identification with voices that cast doubt on the human causes of climate change.  

 

To develop the story of public skepticism, the article highlighted that the public thought the 

problem had been overstated. A comparison with the original poll questions suggests that this conclusion 

drew on the 22% of the respondents who agreed “. . . too much fuss is made about climate change 

nowadays.” Agreeing to this statement, though, does not necessarily mean that people do not perceive 

climate change as a serious issue. Moreover, the article failed to mention that 75% of the respondents 

disagreed with this statement, which could mean that people thought the situation was just about right, or 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  989 

that there has not been enough fuss. Also, noteworthy is that Ipsos MORI, in its own report, presented 

this result in a somewhat different light, writing that “only 22% believe . . . that the threat of climate 

change has been exaggerated” (Downing & Ballantyne, 2007, p. 13).  

 

Although the poll did not actually deliver the empirical evidence, it was presented as a proof for 

the public’s rejection of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) consensus over the very 

high likelihood of anthropogenic influences. This was arguably alarming news for a newspaper that had 

previously published a leading article titled “Global warming-message hits home” (June 21, 2005, article 

13). Based on a poll conducted for The Guardian by ICM, the article had claimed that, in concurrence with 

a “rock-solid scientific consensus on global warming” that should allow no doubts, there was now a 

“universal public belief that climate change exists.” By pointing at this finding, the article had called for 

government to act and to move the issue forward at the G8 summit in 2005. 

 

However, in 2007, poll data showing public perception of expert debate as controversial yielded 

opportunity to criticize and deligitimate voices dismissing the “rock-solid scientific consensus.” To attach 

this message to the poll data, the Guardian article “Public ‘still skeptical on climate change’” (July 4, 2007) 

included the following comment by Sir David Read, vice president of the British Royal Society:  

 

It is crucial to emphasise that the vast majority of climate scientists believe that humans 

are having an unprecedented effect on our climate . . . People should not be misled by 

those that exploit the complexity of the issue, seeking to distort the science and deny 

the seriousness of the potential consequences of climate change. 

 

Clearly, the article established the IPCC science as legitimate authority over the reality and 

severity of anthropogenic climate change and used a depoliticized framework to interpret public 

responses. In such a framework, scientists’ consensus marked the closure of the debate and suspended 

any room for rational doubts by the public or any other actor. By choosing Sir David Read’s comment, the 

alleged rejection of the scientific consensus by the public was depicted as a mere consequence of 

manipulation rather than a result of rational judgement. In this way, the article framed skepticism as 

irrational and biased, which disqualified the public’s voice in the matter. At the same time, however, the 

evoked picture of a misled public compellingly underpinned critique of skeptical voices on the IPCC 

consensus and the attention they had received by other media outlets in 2007 (e.g., Channel 4, March 8, 

2007, “The Great Global Warming Swindle”).  

 

Keeping the Debate Open―Rationalizing and Legitimizing Skepticism 

 

The Telegraph (July 3, 2007) headlined “Public ‘in denial’ about climate change” and wrote 

“although the majority of people accept the climate is changing, it is not a priority for them.” The article 

continued by reporting that people were more concerned about crime, immigration, and national health 



990 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

care and that “even local issues such as traffic, litter, graffiti, and even dog mess registered higher than 

climate change.”  

 

Originally in the same response option as “litter”—an issue of continuously high concern among 

the UK public—dog mess was presented both as a separate local issue and as in direct competition to 

climate change. Methodologically, the presented comparisons were questionable as they referred to issues 

with very different levels of specifity and used ex-post separation of response options. However, the direct 

contrasting of the abstract issue of climate change with very specific and naturally immediate concerns 

effectively constructed a dramatic priority gap between climate change and other sociopolitical issues.  

 

Ipsos MORI’s Head of Environment Phil Downing was quoted as saying 

 

the public is still behind the scientific community and industry in recognising the severity 

of the threat we are facing. . . . The idea that the debate is over is not true. There are a 

lot of people out there who have not bought into the view that climate change is a 

threat. 

 

In emphasizing different findings than The Guardian and by singling out the pollster’s comment, 

The Telegraph’s article developed a different interpretational frame and attached different meaning to 

public skepticism. More specifically, public doubt as to the severity of climate change was presented as a 

result of rational reasoning and priority making in a broader sociopolitical context in which climate change 

was realistically only one among many competing issues. Unlike The Guardian, The Telegraph did not 

depict public skepticism as “misled” or “wrong,” but as legitimate in a debate on sociopolitical futures that 

has to consider more than climate change and the scientific certainty about it. Rational skepticism, 

though, inhibited a definite closure of the debate over anthropogenic climate change. Keeping the debate 

open, despite the scientific consensus, has indeed been a key message of articles in The Telegraph during 

2007 and 2008. For example, see “Climate change: Rising tides” (November 6, 2007) or “The ‘consensus’ 

on climate change is a catastrophe in itself” (August 31, 2008).  

 

Finally, The Daily Mail (July 4, 2007) article titled “Voters haven’t warmed to climate change” 

went on to report that “The public are far more skeptical about global warming than most politicians claim 

. . .”  According to the article, the research found that “one in five say they do not believe human behavior 

was altering the climate . . .” and highlighted the “huge gap between scientists and politicians and the 

views of ordinary men and women.”  

 

This finding drew on the poll statement, “Human impact does not have significant effect on the 

climate” to which 18% of the respondents agreed and 69% disagreed. The article’s headline strikes us as 

standing in contradiction to these actual poll results. In citing the “one in five” ratio, the article 

considerably talked up the weight of the 18%, thereby widening and dramatizing the gap between the 

public’s views on one hand and the views of scientists and politicians on the other.  



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  991 

 

Interestingly, the IPCC Fourth Assessment Report (AR4) was not referred to as “scientific 

consensus” as it was in both The Guardian and The Telegraph, but only as “a report.” In this way, the 

article clearly challenged the authority of IPCC science. Simultaneously, the report strongly politicized 

skepticism by speaking of “voters” as legitimate supporters or challengers of “green measures.” Pointing 

to voters’ strong skepticism effectively underscored that the debate over the reality of anthropogenic 

climate change was far from being closed. This presentation concurs with the newspaper’s skeptical 

reportage on scientists and politicians that tried to mainstream anthropogenic climate change (Boykoff & 

Mansfield, 2008) and matches with the claims of other articles in The Daily Mail during 2007. For example,  

“Cool this hot air” (March 20, 2007) or “Why did RTE let itself become a vehicle for Gore’s propaganda?” 

(July 9, 2007). 

 

Struggle Over Responses to Climate Change 

 

This section explores how newspapers present opinion polls to discuss changes in individual 

consumer behavior as a response to climate change and the implications for politics. The bulk of coverage 

on climate change-related consumer behavior addressed the quantitative and qualitative dimensions of 

the changes in behavior and the reasons for people’s action or inaction. Again, the five-points 

framework―poll data, objects, actors, discursive strategies, and ideological standpoints―was used to 

analyze the accounts across newspapers.  

 

Setting Normative Baselines for Change― 

Small Steps, Bigger Efforts and Lifestyle Changes 

 

In 2006, The Guardian commissioned ICM with a poll and revived its “climate change hits homes” 

message under the headline “Most Britons willing to pay green taxes to save the environment” (February 

22, 2006). This time, however, it was not public concern about climate change that was hitting home as it 

had back in 2005 (June 21, 2005, article 13), but “that small changes in people’s domestic lives can make 

a difference.” Interestingly, car use as well as avoiding flying on holidays were categorized as small 

changes just as changing light bulbs, turning down the heating, and switching off the television. In 2006, 

these small changes were judged as a positive development for they met normative expectations as to the 

extent of individual behavior change.  

 

In 2007, after the IPCC AR4 had eventually highlighted the importance of lifestyle changes (IPCC, 

2007), The Guardian published an article that headlined “Millions say it is too much effort to adopt greener 

lifestyle” (August 12, 2007). The headline was based on a poll question asking interviewees to agree or 

disagree with “It takes too much effort to do things that are environmentally friendly.” Commissioned by 

the UK Department for the Environment, Food and Rural Affairs (Defra), the poll showed that around a 

quarter of the 3,600 respondents agreed with the statement. 

  



992 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

Clearly, the headline message differed from the actual poll result. The statement neither asked 

for “greener lifestyles,” nor was it legitimate to generalize the result to “millions of people” without giving 

further details on the sample. While the weight of the people who agreed to the statement was talked up, 

results for the remaining 75% of respondents were not presented and thus devaluated. Noteworthy is the 

inconsistency and the vagueness in the assessment and description of individual behavior change. While 

“things that are environmentally friendly” can mean very small and isolated steps that might or might not 

be related to energy and emission reduction, “greener lifestyle” implies a much more holistic alteration of 

behavior with specific objectives (e.g., carbon emission reduction to mitigate climate change). Indeed, the 

particular conversion of the poll’s language and results indicates a normative shift in the newpaper’s 

claims from small steps in environmental friendly behavior to holistic and more radical lifestyle changes. 

 

It was against this redefined target baseline for individual change that poll results on consumer 

behavior were subsequently judged in The Guardian and its sister broadsheet, The Observer. 

Interestingly, this normative shift in evaluating individual behavior furthermore translated into the 

production of corresponding poll questions. On June 22, 2008, an article (52) in The Observer made clear 

that, with the urgency of climate change, radical changes to lifestyles had become imperative. 

Emphasizing lifestyle changes rather than small steps was instrumental for the paper in sustaining political 

commitment to encourage fundamental change in times of looming “economic depression.” The article 

pointed at the need for such sustained efforts by reporting on an opinion poll conducted on its behalf by 

Ipsos MORI that found “many said they did not want [sic] restrict their lifestyles and only a small minority 

believe they need to make ‘significant and radical’ changes such as driving and flying less.”  

 

While actual poll results were not disclosed, a look at the original survey revealed that people 

were not asked whether they wanted to restrict their lifestyles, but to indicate what they thought was 

“reasonable to expect people to do to tackle climate change.” Interestingly, that 26% expected other 

people to “do recycling and turning lights off at home but no more,” and that 47% chose the response 

option “Individuals should be expected to do things like recycling and turning lights off at home as well as 

bigger actions, e.g., in terms of what products they buy, how much they pay for things and how they 

drive and fly” [italics added] was negatively translated as people’s unwillingness to “restrict their 

lifestyles.” Disproportionate attention was given to the 13% of respondents who thought individuals 

should be expected to “make significant and radical changes to their lifestyle in terms of the products they 

buy, how much they pay for things and how much they drive and fly” [italics added]. The highly artificial 

and vague distinction between “small steps,” “bigger actions,” and “radical changes” in this question 

reflects underlying normative prepositions rather than being an empirically based scale for individual 

behavior. What exactly “significant and radical changes” to lifestyles were and how they differed from 

“bigger actions” was left to the imaginations of respondents, journalists and readers. While the serious 

implications of such methodological artifacts were not reflected upon in the article, the relative devaluation 

of “small steps” and “bigger actions” certainly dramatized the findings and increased the momentum of 

the article’s political messages. 

 

In comparison to The Guardian and The Observer, The Daily Mail and The Times did not 

emphasize a distinction between small steps and radical changes. In fact, both papers published opinion 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  993 

polls on people’s views on the government’s plastic bag levy in 2008 (The Times, April 2, 2008, article 49; 

The Daily Mail, March 1, 2008, article 48), thereby limiting and channeling the discussion to what would 

have been regarded as small and insufficient steps in The Guardian and The Observer (The Guardian of 

September 13, 2007, asked, Can this really save the planet?: We are constantly told to switch the TV off 

standby, recycle our plastic bags and boil less water but does focusing on the small, easy steps distract us 

from the bigger picture, asks George Marshall. The Guardian of April 19, 2009, noted, “Plastic bag 

obsession is [a] carrier for environmental ignorance”). 

 

Reading Gaps Between Concern and Behavior―Defining and Legitimizing (In)action 

 

Strikingly, all newspapers explicitly or implicitly dedicated articles to word-action or concern-

behavior gaps.  

 

In 2006, an article in The Times headlined “The green divide: Times poll shows the gulf between 

words and action on the environment” (November 8). To make the case for such a “gulf,” percentages of 

self-reported behavior were paired with data on actual consumption. For example, the 76% of 

respondents who said “they recycle everything in the household they can” were contrasted with the fact 

that “only 22.5% of household waste is recycled in Britain.” The 75% who said “they try to avoid 

unnecessary car journeys” were juxtaposed with the fact that “63% of all journeys are by car.” While such 

comparisons of completely unrelated and thus unpairable data sets did not actually confirm the gulf 

between words and deeds, the headline of the article effectively put public concern in an ambiguous light. 

More specifically, environmental concern was given a hypocritical overtone, which arguably diminished its 

political weight. Furthermore, the reader learned that there was, in fact, no groundswell of people taking 

action. The portrayal of widespread environmental hypocrisy and the lack of personal action might indeed 

have helped readers to justify inaction and to mollify themselves, while others might have experienced 

frustration in the face of alleged mass apathy. 

 

Based on a poll commissioned by the Norwich Union, on August 24, 2007, The Times ran “Eco-

slackers feel the pressure to keep up with Green-Joneses,” and The Telegraph headlined “Green guilt 

causing neighbours to fib.” The only information given on the poll was that it had 1,500 respondents. 

Nevertheless, both papers took it as an occasion to advance the idea that people only pretend to be green 

to comply with what they perceive as socially acceptable and expected in their neighborhood. By picking 

out the Norwich Union poll result that “nine out of ten people admit telling ‘little green lies’ to avoid being 

labeled an eco-vandal,” The Times revived the theme of environmental hypocrisy. Using the phrase 

“keeping up with the Joneses,” the article furthermore implied that it is the concern about their social 

status in the neighborhood that drives what people say and do rather than environmental and ethical 

values. Accordingly, through (pretended) green consumption, people primarily try to be in line with 

current fashions that might fade or end in not being “cool” anymore (The Times, August 7, 2008, 

“Suddenly being green is not cool any more”). From this perspective, people are inactive or inconsistent in 

what they say and what they do because they don’t know how to “buy into” a green lifestyle. As a 

consequence, government would need to make it easier and cheaper for people to cut emissions rather 



994 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

than imposing regulations and additional taxes that would affect people’s economic capacity to consume.  

 

Unlike The Times and The Telegraph, The Guardian’s selection of poll questions did not suggest 

disingenuous public concern or hypocrisy as explanations for inaction. Moreover, the gap was not located 

between words and action but between a relatively high willingness to do small steps and a much lower 

willingness to radically change lifestyles and to give up high-carbon “luxuries” such as flying and driving 

(July 3, 2007, article 35; February 22, 2006, article 22). Consequently, government would need to find 

“new ways to sell low-carbon lifestyles to the public” and focus regulatory efforts on these areas of high-

carbon luxuries.  

 

With its headline “Flying in the face of our principles” (November 25, 2007), The Daily Mail took 

on the concern-action gap from a different angle. The article challenged that “there is widespread 

unwillingness to make wholesale changes to our holidays to combat climate change.” Instead, it was 

suggested that people who continue to fly do not reject the “green message,” but do so because flying has 

become “a basic and nonnegotiable part of many of our lives.” Interestingly, this claim stood in sharp 

contrast to the notion of flying as a dispensable “luxury” as put forward in The Guardian (article 35). The 

widespread public opposition to new air taxes to meet government’s emission reduction targets should 

thus be taken as a rejection of constraints to people’s lives and individual freedom. Consequently, 

government should abstain from such measures and make, instead, alternatives more attractive to 

consumers.  

 

Referring to a poll commissioned by the Energy Saving Trust, The Independent ran “The green 

gap between concern and action” (April 2, 2007). Accordingly, the article reported that “around 80% of 

the public believe that climate change is a major problem” but “only 60% of those questioned are actually 

doing something to reduce their personal energy use.” Only a third thinks environmentally friendly 

measures, such as green taxes, road pricing, and carbon rationing, are “socially acceptable.” People’s 

concern-action inconsistency was presented as a repercussion of government’s consistently weak 

leadership. The article singled out central government as the leading actor that should steer markets and 

people’s behavior. One day later, (April 3, 2007), another article titled “We all care about the 

environment―but not enough to do anything” used the findings to specify why the government should 

lead and the public should follow. Accordingly, it would be unwise to ascribe a leading role to the public 

because 

 

. . . even when it comes to ecological lip service, the picture is confused. In February, 

one poll on public attitudes towards climate change reported that 63% of respondents 

were in favor of green taxes to curb carbon emissions, but the Energy Saving Trust 

report on public attitudes to climate change suggested that it is far easier for us to 

murmur generalities about global warming than to take even modest steps.   

 

By portraying public responses to polls as confused, contradictory, and hence, unreliable, the 

article disqualified them as a guide for decision makers. Alongside, public opinion was presented as 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  995 

something amenable that would allow for and require clear government leadership. 

 

Problematically, the article failed to acknowledge that the width of concern-action gaps is 

extremely sensitive to temporal discrepancies in collecting data on attitudes and behaviors as well as to 

the level of question specificity (Ajzen, 1987; Ajzen & Fishbein, 1977; Kollmuss & Agyeman, 2002). 

Especially if major influential events occur between the assessment of attitudes and behavior, as in this 

case, the IPCC AR4, wide concern-action gaps are typical methodological artifacts. Similarly, without 

disclosing any information on specific poll questions, it is not clear as to what extent concern-action gaps 

are real inner-individual inconsistencies or results from different scopes of concern-related and behavior-

related questions. For example, the question on general concern about climate change is much broader in 

scope than questions on energy use, driving behavior, or the acceptance of specific political measures, 

which automatically results in large gaps (e.g., Newhouse, 1991). However, by drawing attention to 

allegedly dramatic inconsistencies, the article made a strong case for governmental regulation ahead of 

public approval. 

 

Discussion 

 

This article has started to probe how public opinion polls have been employed in the struggle over 

anthropogenic climate change and related societal responses in the UK press.  

 

The few articles published around 1990 have focused on the public’s factual knowledge and the 

acceptance of nuclear energy as a trajectory to mitigating global warming. The first theme clearly 

resonates with the paradigm of “scientific literacy” (Bauer, Allurn & Miller, 2007; Hisschemöller & Midden, 

1999) that had dominated public opinion research until the 1990s (Bauer et al., 2007). The latter can be 

regarded as a reflection of the UK wide controversy that followed Margaret Thatcher’s “appropriation of 

the risks of climate change to promote nuclear energy” at that time (Carvalho, 2007, p. 228).  

 

It was not before 2005 and the general boost in coverage (Boykoff, 2007, 2008) that papers 

substantially increased the number of headlines on climate change-related opinion polls. In 2007, the year 

of the IPCC AR4, newspapers most prominently featured public opinions on the presence of anthropogenic 

climate change and related individual, political, and economic responses. Indeed, only as the debate over 

the reality of and domestic responses to climate change grew in profile and immediacy, did newspapers 

start to give more room for direct accounts of public opinion.  

 

The pattern of sporadic and irregular coverage, with clear periods of attention and silences, 

indicates that the newspapers’ use of opinion polls has been strategic rather than mirroring attempts to 

provide a regular platform for public expression. For instance, with a self-commissioned poll showing high 

public concern, The Guardian built up pressure on government to start acting in 2005. In 2007, 

newspapers drew on public opinion to confirm or challenge that the public debate was closed with the 

IPCC consensus. In the same year, newspapers increasingly reported on polls conducted on their behalf to 



996 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

reject or argue for new regulations and green taxes that loomed with the UK Climate Change Programme 

2006 and the Climate Change Bill 2007. In 2008, The Observer and The Guardian presented polls in a way 

that would help to sustain political commitment in times of economic crisis.  

 

Public Opinion in the Struggle Over the Presence of Anthropogenic Climate Change 

 

The comparison of synchronic coverage of one opinion poll in 2007 has demonstrated how public 

views have been employed in a normative struggle over anthropogenic climate change. Newspapers have 

(ir)rationalized and politically (dis)empowered skepticism to confirm or to challenge that, with the IPCC 

scientific consensus, the debate on the reality and relevance of climate change was closed. While they 

could have chosen a story on a majority of people accepting human effects on the climate, newspapers 

emphasized public skepticism and attached favored meaning to it. The differences in reportage highlight 

that “ideological cultures” are not only “key to explain variations in the media’s reinterpretation of 

scientific knowledge” (Carvalho & Burgess, 2005, p. 1467) but also help to understand representations of 

public views on climate change.  

 

The Guardian, emphasizing scientific consensus (Carvalho, 2007), presented a story of a misled 

public irrationally doubting the IPCC consensus. In this way, alleged public skepticism was put in a 

position from which it could hardly challenge the closure of the debate, but could serve to criticize climate 

change deniers. The Telegraph, having made room for articles dismissing the IPCC consensus, emphasized 

that while people accept that climate change is a problem, public reasoning and debate takes place in a 

broader sociopolitical context in which scientific certainty is but one consideration. In this way, poll results 

were not used to make the case for delegitimizing IPCC critiques but to channel the debate to the question 

of the actual sociopolitical meaning and priority of climate change, thereby inviting continued debate and 

controversy. The Daily Mail rendered skepticism as rational and legitimate by de-emphasizing the 

authority of science and by positioning the public as a powerful player in a completely politicized debate. 

Through magnifying the image of disagreement between voters’ opinions, scientists and politicians, the 

article suggested that the debate on anthropogenic climate change as remaining wide open and decision 

makers’ room to maneuver as being limited. Indeed, this presentation corresponds with Boykoff and 

Mansfield’s (2008) finding that while UK broadsheets started to report in accordance to the scientific 

consensus from 2005, UK tabloids’ coverage continued to disseminate controversy and uncertainty. 

Moreover, the finding suggests that the voice of the public has been brought into play to sustain 

nonclosure and controversy in times of scientific consensus.  

 

Strikingly, the reporting on public views has resembled long-standing struggles between 

protagonists and “skeptics” or “deniers” of anthropogenic climate change. In fact, selected poll questions 

have largely echoed and replicated the language produced in the spheres of science, environmentalism, 

and environmental skepticism. This language primarily serves to endorse or to “dismiss the reality of 

climate change” through narratives of valid, controversial, and uncertain science; ambiguous causes or 

effects; and the seriousness, urgency, and priority of the problem (Antilla, 2005; McCright & Dunlap, 

2000; Grundmann, 2007; Jacques, Dunlap & Freeman, 2008; Nisbet, 2009). Poll statements such as 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  997 

“many experts still question if humans are contributing to climate change,” and “too much fuss is made 

about climate change nowadays,” words like overstated and denial, as well as questions aiming at 

prioritizing issues and resources are typical of such debates. By adopting this language, experts’ beliefs 

have been translated as commitments of the “lay” public and hence portrayed as contention among 

citizens. The genuineness of such contention and the validity of headlines have often remained unproven 

as this article has shown. At the same time, poor disclosure of basic poll information has made it difficult 

to uncover flaws.  

 

Public Opinion in the Struggle over the Responses to Anthropogenic Climate Change 

 

Public opinion polls have furthermore become a device in the struggle over responses to climate 

change. Diachronic analysis of main stories has shown that newspapers set, mainstreamed, and used 

different normative baselines for “good” behavior change by interpreting poll results accordingly. These 

baselines can, as demonstrated for The Guardian, evolve over time, triggered by events and changing 

conditions. After the IPCC AR4 had highlighted radical lifestyle change to mitigate climate change, The 

Guardian and The Observer abandoned the “small steps” paradigm in favor of lifestyle changes, which is 

also reflected in the commission of polls shading these differences. Other papers did not emphasize such a 

qualitative distinction between small and radical changes. Even in 2008, The Daily Mail and The Times 

focused their poll reporting on plastic bags, an emphasis that has been condemned in The Guardian as 

undermining the seriousness of climate change and distracting from real changes and fundamental 

political efforts.  

 

Furthermore, newspapers have advanced different readings of gaps or inconsistencies in public 

responses to explain and legitimize (in)action and to mark decision makers’ room for maneuvering. 

Through rendering public words and actions as inauthentic and minority-induced fashion, The Times and 

The Telegraph have diminished the political pressure for fundamental change and regulatory intervention. 

Rather, government should focus on supporting people’s financial capacities to consume green lifestyles 

and thereby on sustaining the social and economic status quo. The embedded political content 

corresponds with Carvalho’s (2007) finding on The Times’ aversion to political regulation and suggests 

that opinion polls have been employed to substantialize this stance. The Guardian has stressed the gap 

between the public’s willingness to do small steps on one hand and people’s relative reluctance to radically 

change their lifestyle on the other, thereby recommending the latter as an area for more political 

intervention and public education. The Daily Mail has read the gap between a high concern and actual 

behavior as public demand to not intervene in people’s lives by legally forcing changes that would 

constrain their freedom. Governmental action should instead widen the range of alternatives for individual 

choice. In The Independent, dramatic inconsistencies in public responses have been presented as evidence 

for widespread confusion and hence the unreliability and amendability of public opinion. This image has 

helped to underscore claims for firm government leadership taking even unpopular measures. The call for 

stronger political intervention in The Independent and The Guardian again corresponds with Carvalho’s 

findings (2007). Ultimately, what reveals itself in these readings of polls is an underlying struggle over the 

prevalence of particular values, norms, and principles guiding individuals and societies (Rose, 2000). In 

this struggle, the representation of polls appears to be one way for newspapers to gain definitional 



998 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

authority over the social acceptability of and foundation for individual and governmental action. 

 

While newspapers have put much emphasis on explaining public responses via such gaps, they 

have largely failed to make transparent that they are usually a mix of reality and methodological artifacts. 

Even more questionable, though, gaps have been widened by linguistic means and data selection. 

Certainly, the focus on such gaps also results from the current dominance of market research institutes as 

producers and validators of public opinion in the UK press. With their conceptional focus, they specialize in 

delivering various explanations for gaps between people’s knowledge, attitudes, and behavior to which a 

range of political meaning can be attached. While such research on the manifold reasons for gaps is vital 

for a deeper understanding of engagement (e.g., APA, 2009), it is problematically oversimplified in press 

representations ascribing gaps to either a lack of genuine concern and willingness or to the prevalence of 

norms of personal freedom and consumption.  

 

Apart from ideological stances and conceptional foci of market research institutes, 

newsworthiness and dramatization as intersecting journalistic norms (Boykoff & Boykoff, 2007; Smith, 

2005) have shaped the selection of poll results and the linguistical means for their interpretation. For 

example, in the year of the IPCC AR4, stories about a public doubting anthropogenic climate change were 

arguably highly newsworthy, guaranteeing wide attention for embedded claims. Dramatized accounts of 

public stances and attitude-behavior gaps can indeed be regarded as journalistic workaday means to 

generate newsworthy stories and to justify the detailed reportage of opinion polls. In its general demand 

for fresh and novel accounts, the “repetition taboo” (Gans, 1979) has certainly stimulated crisis-inducing 

interpretations of public sentiment rather than balanced, regular, and nuanced presentations of people’s 

views and behaviors. 

 

Representations of the Public in Press Accounts of Opinion Polls on Climate Change 

 

These aforementioned factors have certainly shaped and constrained the public’s room for 

expression through opinion polls and their media presentation. The delimited room has allowed the public 

to live up to or to fail imposed expectations of “good” behavior, to be right or wrong in the light of 

normative assumptions, and to accept or refuse what other actors had proposed. This finding corroborates 

Lewis et al. (2004), who showed that in the UK press the public has been presented as a maneuverable 

object in discourses rather than as active and formative subjects.  

 

Finally, the focus on judging public responses against yardsticks set by others has naturally 

translated into an emphasis on public deficits. Indeed, although widely condemned as inadequate in 

scientific literature (Bauer et al., 2007; Irwin, 1995; Stilgoe, 2007; Wynne, 2005), such authoritarian and 

tendentiously discrediting accounts of public views appear to have lived on and flourished in UK 

newspapers. While, in early years, coverage has focused on shortcomings in factual knowledge, public 

deficit models appear to have diversified alongside the themes of public opinion polls on climate change. 

Accordingly, the public has been portrayed as deficient in terms of rationality, reliability, authenticity, 

consistency, acceptance, and behavior. For example, declaring public responses as irrational in the light of 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  999 

scientific facts and as gullible to manipulation replicates a specific public deficit model for mistrust in or 

ignorance of science (Wynne, 2005). In ideological struggles, though, reading public responses as various 

kinds of deficiencies is well-suited to legitimize or challenge the leadership of specific actors and to build 

up justifications for favored measures and areas of (in)action. At the same time, such public divergence 

lacks formative agency and is thus easy to maneuver by its authors.  

 

Conclusions 

 

Media are key mediators of communication among science, the public, and the political spheres 

on collective challenges such as climate change (Beck, 1992). This work suggests that the way UK 

newspapers have fulfilled this role is limited and problematic. Press coverage on the public’s views on 

climate change appears to be largely locked in normative struggles in which extreme pictures of public 

stances and its deficits are employed as argumentative devices to endorse and challenge claims and 

courses of (in)action.  

 

These containing conditions certainly diminish the value of the recent (and in principle), laudable 

increase in opinion poll reporting and might even do a disservice to collective climate change action. 

Indeed, it is doubtful that polarizing and crisis-inducing presentations in the UK press promote new links 

between citizens and other actors that are based on mutual respect and appreciation. While often of 

questionable validity, images of a denying, unreliable, easily manipulated, apathetic and dishonest public 

might furthermore compromise moves to deeper and wider public engagement in at least two ways. First, 

such representations of the public feed back into the public’s version of itself and serve to rationalize and 

validate people's own views and actions (Michael, 1998; Rose, 1996). It appears unlikely that conveyed 

images of a widely denying, apathetic, and hypocritical public encourage action and mutual understanding 

between members of the public. Rather, such images polarize between readerships and indirectly devalue 

concerns and those trying to act in some way. Second, these images undermine calls to empower citizens 

as capable and active subjects in agenda setting and decision making. Advocates maintain that such 

empowerment is pivotal for strengthening collective responsibility, for opening up entrenched ways of 

thinking about possible pathways, and for the social acceptance of decisions (e.g., Bell, Gray & Haggett, 

2005; Irwin, 1995; Owens, 2000; Wilsdon & Willis, 2004; Wolsink, 2007). However, such rationales for 

public engagement fundamentally base and rely on a broader concept of the public that encompasses 

agency, competence, achievement, and opportunity (Gabrielson, 2008). The current focus on public 

deficits and reactivity in UK newspapers primarily rationalizes top-down public instruction and potentially 

deteriorates the foundations for inclusive and substantial public engagement.  

 

If the aim is to provide a fact-based platform for public opinion, journalists and all authors 

involved in the production and media representation of opinion polls should adopt a more critical and 

careful approach. At the very least, they should acknowledge conditions and limitations of their 

assessments and lay open available counterevidence. However, newspapers might go further and actually 

facilitate public involvement by embracing and displaying the complexity of public perceptions and human 

engagement (Lorenzoni, Pidgeon, & O'Connor, 2005; Pattie, Seyd, & Whiteley, 2003). For this to happen, 



1000 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

a broader approach to public opinion assessment that develops poll questions through communicative 

interaction with people is needed to resemble their language, to access genuine topics and to grasp forms 

of and barriers to people’s engagement. In this way, created surveys could contribute to opening up 

debate rather than merely reproducing predominent discourse and proposed meanings. Media 

presentations might benefit from a closer cooperation with the evolving scientific domain that aims to 

broaden our understanding of public engagement with climate change through combining qualitative and 

quantitative evidence and by taking longitudinal perspectives on data.  

 

The conclusions drawn are limited to the two themes analyzed, and it remains open to 

interrogatation whether they can be extended to other themes. It is hoped that this article stimulates 

further research, particularly on how newspaper accounts of polls further diffuse in the media system and 

how opinion polls are reported in other mass communication outlets. Similar studies could be conducted in 

other countries to try to relate results to levels of political polarization on the issue. To more closely 

examine and critically reflect upon the processes and decisions that underlie the production and 

dissemination of public opinion on climate change is one of the important challenges for future 

communication research. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  1001 

References 

 

Ajzen, I. (1987). Attitudes, traits and actions: Dispositional prediction of behavior in personality and social 

psychology. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 20, pp. 1–

63). New York: Academic Press. 

 

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical 

research. Psychological Bulletin, 84, 888–918. 

 

Andersen, R. (2000). Reporting public opinion polls: The media and the 1997 Canadian election. 

International Journal of Public Opinion Research, 12, 285–298. 

 

Antilla, L. (2005). Climate of scepticism: US newspaper coverage of the science of climate change. Global 

Environmental Change 15, 338–352. 

 

APA. (2009). Psychology and global climate change: Addressing a multi-faceted phenomenon and set of 

challenges. Report of the American Psychological Association. Retrieved October 11, 2009, from:  

http://www.apa.org/science/climate-change 

 

Bauer, M. W., Allurn, N., & Miller, S. (2007). What can we learn from 25 years of PUS survey research? 

Liberating and expanding the agenda. Public Understanding of Science, 16, 79–95. 

 

Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. London, SAGE. 

 

Bell, D., Gray, T., & Haggett, C. (2005). The social gap in wind farm siting decisions: Explanations and 

policy responses. Environmental Politics, 14, 460–477. 

 

Bord, R. J., Fisher, A., & O'Connor, R. (1998). Public perceptions of global warming: United States and 

international perspectives. Climate Research, 11, 75–84. 

 

Boykoff, M. T. (2007). Flogging a dead norm? Newspaper coverage of anthropogenic climate change in the 

United States and United Kingdom from 2003 to 2006. Area, 39(4), 470–481. 

 

Boykoff, M. T. (2008). The cultural politics of climate change discourse in UK tabloids. Political Geography, 

27, 549–569. 

 



1002 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

Boykoff, M. T., & Boykoff, J. M. (2007). Climate change and journalistic norms: A case-study of US mass-

media coverage. Geoforum, 38, 1190–1204. 

 

Boykoff, M. T., & Mansfield, M. (2008). Ye Olde Hot Aire*: Reporting on human contributions to climate 

change in the UK tabloid press. Environmental Research Letters, 3, 1–8. 

 

Carvalho, A. (2007). Ideological cultures and media discourses on scientific knowledge: Re-reading news 

on climate change. Public Understanding of Science, 16, 223–243. 

 

Carvalho, A.( 2008). Media(ted) discourse and society. Journalism Studies, 9, 161–177. 

 

Carvalho, A., & Burgess, J. (2005). Cultural Circuits of Climate Change in U.K. Broadsheet Newspapers, 

1985–2003. Risk Analysis, 25, 1457–1469. 

 

De Vreese, C. H., & Semetko, H. A. (2002). Public perception of polls and support for restrictions of the 

publication of polls: Denmark's 2000 Euro referendum. International Journal of Public Opinion 

Research, 14, 367–390. 

 

Doulton, H., & Brown, K. (2009). Ten years to prevent catastrophe? Discourses of climate change and 

international development in the UK press. Global Environmental Change, 19, 191–202. 

 

Downing, P., & Ballantyne, J. (2007). Tipping point or turning point? Ipsos MORI. Retrieved April 4, 2009, 

from 

 http://www.ipsos-mori.com/_assets/reports/turning-point-or-tipping-point.pdf 

 

Edelman, M. (1971). Politics as symbolic action: Mass arousal and quiescence. New York: Academic Press.  

 

Edelman, M. (1993). Contestable categories and public opinion. Political Communication, 10, 231–242. 

 

Entman, R. M., & Herbst, S. (2000). Reframing public opinion as we know it. In W. L. Bennett & R. M. 

Entman (Eds.), Mediated politics: Communication in the future of democracy (pp. 203–225). 

Cambridge: Cambridge University Press. 

 

Entman, R. M. (2004). Projections of power: Framing news, public opinion, and U.S. foreign policy. 

Chicago: The University of Chicago Press. 

 

Gabrielson, T. (2008). Green citizenship: A review and critique. Citizenship Studies, 12, 429–446. 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  1003 

 

Gans, H. (1979). Deciding what’s news. New York: Pantheon. 

 

Gollin, A. E. (1980). Exploring the liaison between polling and the press. The Public Opinion Quarterly, 44, 

445–461. 

 

Grundmann, R. (2007). Climate change and knowledge politics. Environmental Politics, 16, 414–432. 

 

Hardmeier, S. (1999). Political poll reporting in Swiss print media: Analysis and suggestions for quality 

improvement. International Journal of Public Opinion Research, 11, 257–274. 

 

Hisschemöller, M., & Midden, C. J. H. (1999). Improving the usability of research in the public perception 

of science and technology for policy-making. Public Understanding of Science, 8, 17–33. 

 

Irwin, A. (1995). Citizen science: A study of people, expertise and sustainable development. Abingdon, 

UK: Routledge. 

 

IPCC. (2007). Contribution of Working Group III to the Fourth Assessment Report of the 

Intergovernmental Panel on Climate Change. Summary for Policymakers. Retrieved August 10, 

2009, from 

 http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg3/ar4-wg3-spm.pdf 

 

Jacques, P. J., Dunlap, R. E., & Freeman, M. (2008). The organisation of denial: Conservative think tanks 

and environmental scepticism. Environmental Politics, 17, 349–385. 

 

Kollmuss, A., & Agyeman, J. (2002). Mind the gap: Why do people act environmentally and what are the 

barriers to pro-environmental behavior? Environmental Education Research, 8, 239–260. 

 

Lester, L., & Cottle, S. (2009). Visualizing climate change: Television news and ecological citizenship. 

International Journal of Communication, 3, 920–936. 

 

Lewis, J., Wahl-Jorgensen, K., & Inthorn, S. (2004). Images of citizenship on television news: 

Constructing a passive public. Journalism Studies, 5, 153–164. 

 

Lipari, L. (2000). Toward a discourse approach to polling. Discourse Studies, 2, 187–215. 

 

Lippmann, W. (1997). Public opinion. New York: The Free Press. (Original work published 1922) 



1004 Corina Höppner International Journal of Communication 4(2010) 

 

Lorenzoni, I., Pidgeon, N., & O'Connor, E. (2005). Dangerous climate change: The role for risk research. 

Risk Analysis, 25, 1387–1398. 

 

Lorenzoni, I., Leiserowitz, A., De Franca Doria, M., Poortinga, W., & Pidgeon, N. F. (2006). Cross-national 

comparisons of image associations with global warming and climate change" among laypeople in 

the United States of America and Great Britain. Journal of Risk Research, 9, 265–281. 

 

Lorenzoni, I., & Pidgeon, N. F. (2006). Public views on climate change: European and USA perspectives. 

Climatic Change, 77, 73–95. 

 

Manza, J., Cook, F. C., & Page, B. I. (2002). Navigating public opinion: polls, policy, and the future of 

American democracy. New York: Oxford University Press USA. 

 

McCright, A. M., & Dunlap, R. E. (2000). Challenging global warming as a social problem: An analysis of 

the conservative movement's counter-claims. Social Problems, 47, 499–522. 

 

Michael, M. (1998). Between citizen and consumer: Multiplying the meanings of the public understanding 

of science. Public Understanding of Science, 7, 313–327. 

 

Newhouse, N. (1991). Implications of attitude and behavior research for environmental observation. The 

Journal of Environmental Education, 22, 26–32. 

 

Nisbet, M. C. (2009). Communicating climate change: Why frames matter for public engagement. 

Environment, March-April, 1–15. 

 

Nisbet, M. C., & Myers, T. (2007). The polls trends: Twenty years of public opinion about global warming. 

Public Opinion Quarterly, 71, 444–470. 

 

Owens, S. (2000). Engaging the public: Information and deliberation in environmentl policy. Environment 

and Planning A, 32, 1141–1148. 

 

Paletz, D. L., & Entman, Robert M. (1981). Media, power, politics. New York: The Free Press. 

 

Pattie, C., Seyd, P., & Whiteley, P. (2003). Citizenship and civic engagement: Attitudes and behaviour in 

Britain. Political Studies, 51, 443–468. 

 



International Journal of Communication 4 (2010)  Rereading Public Opinion Polls on Climate Change  1005 

Rose, N. (1996). Inventing our selves: Psychology, power, and personhood Cambridge University Press. 

 

Rose, N. (2000). Community, citizenship, and the third way. American Behavioral Scientist, 43, 1395–

1411. 

 

Sampei, Y., & Aoyagi-Usui, M. (2009). Mass-media coverage, its influence on public awareness of climate-

change issues, and implications for Japan's national campaign to reduce greenhouse gas 

emissions. Global Environmental Change, 19, 203–212. 

 

Smith, J. (2005). Dangerous news: Media decision making about climate change risk. Risk Analysis, 25, 

1471–1482.  

 

Stilgoe, Jack. (2007). The (co-)production of public uncertainty: UK scientific advice on mobile phone 

health risks. Public Understanding of Science 16, 45–61. 

 
Suhonen, P. (1997). The media, polls and political process: The case of Finland. European Journal of 

Communication, 12, 219–238. 

 

Wilsdon, J., & Willis, R. (2004). See-through science: Why public engagement needs to move upstream. 

London: Demos. Retrieved May 2, 2009, from 

http://www.demos.co.uk/files/Seethroughsciencefinal.pdf 

 

Wilson, K. (1995). Mass media as sources of global warming knowledge. Mass Communication Review, 22, 

75–89. 

 

Wolsink, M. (2007). Planning of renewable schemes: Deliberative and fair decision-making on landscape 

issues instead of reproachful accusations of non-cooperation. Energy Policy, 35, 2692–2704. 

 

Wynne, B. (2005). Public engagement as a means of restoring public trust in science: Hitting the notes, 

but missing the music? Community Genetics, 9, 211–220. 

 

 


