
International Journal of Communication 9(2015), 66–83 1932–8036/20150005 

Copyright © 2015 (Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett). Licensed under the Creative Commons Attribution 

Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

External-National TV News Networks’ Way to America:  

Is the United States Losing the Global “Information War”? 

 
SHUANG XIE1 

Northern Michigan University, USA 

 

OLIVER BOYD-BARRETT 

Bowling Green State University, USA 

 
Hillary Clinton declared in 2011 that the United States is losing the global “information 

war.” Her principal concern was with what she perceived as declining U.S. news media 

hegemony overseas, and she specified Al Jazeera, CCTV, and RT as examples of threats. 

Drawing upon the history of these networks, the U.S. market’s reception, and their 

recruiting strategies, we find that the limited reception of these networks renders them 

of only marginal significance. While they exhibit some variation from the U.S. 

mainstream, their potential for diversity or even challenge to hegemonic narratives is 

considerably constrained by the goal and perceived economic necessity of gaining 

acceptance within the mainstream, coupled with substantial reliance on Western media 

information resources. These features appear to be a characteristic, not simply of these 

channels’ U.S. initiatives, but also of their foreign market orientation globally. They are 

therefore better seen as exemplifying a continuity of, not an alternative to, the dominant 

status of the Anglo-American model in the global news landscape.  

 

Keywords: Al Jazeera America, CCTV America, flow and counter flow, global information 

war, RT, soft power 

 

Introduction: News as an Arena of Information War 

 

The concept of the Al Jazeera effect, as described by Seib (2008) in relation to the Al Jazeera 

network’s impact on the Arab world, was later generalized in reference to the influences of new 

transnational media on global politics. These were thought to reduce government and mainstream media 

monopoly on information, while empowering previously marginalized nations, regions, or groups. The idea 

of an Al Jazeera effect may be extended in reference to numerous U.S. regional satellite networks and 

Internet-based news media (Seib, 2012). The rise of these regional and national news networks arguably 

became a cause for concern to the United States, which was accustomed to a hegemonic influence over 

                                                 
Shuang Xie: sxie@nmu.edu 

Oliver Boyd-Barrett: oboydb@bgsu.edu 

Date submitted: 2014–02–12 

 
1 The authors would like to thank Dr. Mark Shevy for reviewing the manuscript of this article.  

http://ijoc.org/
mailto:oboydb@bgsu.edu


International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 67 

 

global news flow, a concern that was reflected in its bombing of Al Jazeera offices in Kabul and Baghdad 

during the U.S. invasions and occupations of Afghanistan and Iraq in the 2000s. The U.S. attitude changed 

as Al Jazeera, funded primarily by the emir of Qatar, “mainstreamed” its news services to broaden its 

audience reach in the Western world and to better reflect Qatar’s foreign policy goals (which appear 

increasingly to have complemented those of the United States, as in its coverage of the conflicts in Libya 

and Syria) (Boyd-Barrett, 2015). 

 

In 2011, in a speech to the Senate Foreign Relations Committee, former secretary of state Hillary 

Clinton claimed that the United States was losing the global “information war,” amid concerns about wide-

ranging funding cuts proposed for U.S. overseas propaganda-broadcasting services. Democracy Now! 

(2011), a daily U.S. progressive, nonprofit, independently syndicated program of news, analysis, and 

opinion, aired Hillary Clinton’s speech in which she praised Al Jazeera’s dedication to “real news” and 

explained why she felt threatened:  

 

I’ll be very blunt in my assessment. Al Jazeera is winning. The Chinese have opened up 

a global English-language and multi-language network. The Russians have opened up an 

English-language network. I’ve seen it in a few countries, and it’s quite instructive. We 

are cutting back. The BBC is cutting back. (para. 14) 

 

The information war that Hillary Clinton referred to is primarily an American concept involving the 

use and management of information and information technology in pursuit of a competitive advantage 

over other countries (Schwartau, 1996). The information war is defined by Jones, Jones, Kovacich, and 

Luzwick (2002) as 

 

a coherent and synchronized blending of physical and virtual actions to have countries, 

organizations, and individuals perform, or not perform, actions so that your goals and 

objectives are attained and maintained, while simultaneously preventing competitors 

from doing the same to you. (p. 5) 

 

Jones et al. point out that the purpose of information war is to “gain power and influence over others” (p. 

7). As such, it corresponds to longer established notions of propaganda and the kind of broadcasting 

contest that during the Cold War characterized the efforts of state-funded operations such as Voice of 

America, Radio Free Europe, and Radio Moscow. Information warfare may involve the dissemination of 

tactical information, providing reassurance to one’s own side that its perspectives are valid, spreading 

propaganda or disinformation to demoralize or manipulate the enemy and the public, and undermining the 

quality of information issued by opposing forces while sabotaging information-collection opportunities for 

opposing forces.  

 

 The achievement of competitive advantage in information war is linked in some measure to 

competitors’ resources of “soft power” (Nye, 2010). These are based on the positive perceptions, 

sentiments, and goodwill that any given nation has attracted over time within the international 

community. International broadcasts can contribute to the soft power of originating nations; it can be in 

http://en.wikipedia.org/wiki/Progressivism
http://en.wikipedia.org/wiki/Nonprofit_organization
http://en.wikipedia.org/wiki/Independent_station
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_syndication


68 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

their interest to target broadcasts to nations or other audiences that they perceive to possess potential 

value for foreign policy success.  

 

Global communication is an arena where the information war between the world’s foremost 

powers has been taking place in the form of media flows and contra-flows; the pursuit of hegemony, 

which means social control through imposition and acceptance of dominating ideologies (Gramsci, 1971); 

and counter-hegemony. The United States in the past was an unbeatable winner in this war through one-

way, top-down media flow from the United States and other developed Western countries to the rest of 

world. As Hillary Clinton said, “You know, during the Cold War, we did a great job in getting America’s 

message out” (Democracy Now!, 2011, para. 14). “America’s message” is conveyed through the media, 

which, together with hard power in the form of military force and monetary means, constitutes the 

exercise of U.S. hegemony upon the ruling ideas that prevail through much of the rest of the world. 

  

While internationalization of media has been ongoing at least since the development of the 

international and national news agencies and the cable companies of the 19th century (Boyd-Barrett, 

1980), the development of digital satellite and cable telecommunications, in tandem with the deregulation 

and privatization of broadcasting media, have facilitated the extension of media companies and products 

across national borders. Private media networks of Western countries, with the United States at their core, 

enjoyed comparative advantage in reaching and influencing global audiences. Framing of their information 

products has largely corresponded with the official foreign-policy perspectives of the Washington 

consensus. An ongoing illustration is offered by the scandal of the TV pundits, whereby leading TV 

networks have employed, as supposedly “independent” experts, ex-military personnel, some of them also 

engaged in salesmanship for the defense industry, who were briefed by the Pentagon as to what they 

should say on media talk shows (Barstow, 2008). The phenomenon was initially identified in the context of 

the first Gulf War, in 1990–1991 (Kellner, 1992). Even though media and official Washington war 

narratives tend to diverge as wars continue, media very rarely question the basic pretexts for U.S. wars 

(Herman and Chomsky, 1989; King, 2014).  

 

Global media operators have also contributed to the creation of new professional career paths in 

media and cultural industries. Examples include CNN in the fields of news and current affairs, MTV in 

youth programming, and Google on the Internet, to name just a few. For Thussu (2007), global media 

flow is a “dominant flow” of Americana. “The extensive reach of U.S.-based media, advertising and 

telecommunications networks contributes to the global flow of the consumer message, helping the U.S. to 

use its ‘soft power’ to promote its national economic and political interest” (p. 19). However, in the 

process of globalization, and also due to the satellite and digital technologies, this one-way flow of 

information has been joined by another flow from the opposite end, which Thussu has called “subaltern 

flow” (p. 13). Subaltern flow refers to transnational media with “a strong regional presence but . . . also 

aimed at audiences outside their primary constituency” (p. 13).   

 

Examples among international news media include Al Jazeera Media Networks (a Qatari news 

network); CCTV-9, the English-language service of China Central Television, China’s state TV network; 

and Russia Today (later renamed RT), the first Russian 24/7 English-language news channel, which 

provides a Russian view on global news. It extends to many other communications fields, as in the 



International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 69 

 

penetration or attempted penetration of U.S. markets by Chinese media corporations such as Tencent 

(which since 2013 has endeavored to establish its social media network WeChat in the United States), 

Dalian Wanda Group’s 2012 purchase of the U.S. theater network AMC, and China’s Lenovo Group’s 

purchase of IBM’s low-end server business and of Google’s Motorola Mobility in 2014.  

 

At a time when many major American news organizations are cutting back in response to a long-

unfolding crisis traceable to the havoc wrought on print and broadcast news markets by the Internet, 

foreign news networks have beefed up their presence in U.S. and foreign markets. The three news 

networks identified in Clinton’s speech—Al Jazeera, CCTV, and RT—launched services specifically targeted 

to the United States in 2012–2013: RT America, CCTV America, and Al Jazeera America. This has been of 

concern to U.S. policy leaders since it seems that in addition to having fallen short in “sending America’s 

message out,” the United States must face a new challenge closer to home, which is that perspectives 

shaped by political forces from outside the United States have been exported right into the country, 

representing a contra-flow (Boyd-Barrett & Thussu, 1992) or subaltern flow that might threaten U.S. 

global television hegemony. Thus, in terms of global information warfare, the United States not only 

struggles to maintain hegemonic influence over other countries, but also fails to prevent competitors from 

challenging its domestic hegemony.  

 

Media flows commonly match the structures of hegemony. According to Gramsci (1971), 

hegemonic power is practiced at the levels of cultural and ideological contest, as a substitute for or 

supplement to the threat of coercion. Thus, the notion of hegemony involves both force and consent and 

is the result of persuasion following exposure to superior ideological forces. Consent is key to Gramsci’s 

conceptualization of hegemony and is nurtured via cultural leadership. The one-way media flow from U.S.-

led Western countries to the rest of the world has long constituted a form of soft power, which, together 

with hard power involving financial dominance and military strength, makes the United States a global 

hegemon. Hegemony is neither permanent nor unalterable, since it represents often-fragile alliances of 

major centers of political, social, and cultural power. Rather, it is a process that is always in the making. It 

is not unchallengeable. If the more voluminous media flows from the United States to the other areas in 

the world undergird U.S. global hegemony, do contra-flows of media from other parts of the world into the 

United States constitute an effective assault “through the back door” by exposing American citizens to a 

broader range of information and information frames? 

In this article, we examine the efforts of these three regional or national TV news networks to 

penetrate the United States. We discuss what the launch and operation of special “America” channels 

imply for both the United States and global mediascapes (Appaduri, 1996), considering that they have 

already extended their English services for global reach. What roles have they played in the global 

information war? Do Al Jazeera America and other external “national” networks that are directed at 

American audiences indicate that the United States is losing the information war, as Hillary Clinton 

claimed to fear? We consider the history and development of these networks, their reception in the U.S. 

market, and their recruiting strategies for professional and managerial staff from the theoretical 

perspectives of flow and contra-flow and of soft power.  

 



70 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

The Way to America 

Al Jazeera, CCTV, and RT are all TV networks funded principally, but not exclusively, by 

governments (RT and CCTV) or, in the case of Al Jazeera, by the ruling royal family of Qatar, which is 

barely distinguishable from the government of Qatar. These America channels are not their first steps 

toward global status. Each started English services for global audiences prior to their establishment of 

specific America channels. These America channels are widely interpreted as direct challenges to the 

mainstream TV news, such as the broadcasting networks of ABC, CBS, and NBC and the cable networks of 

CNN, FOX News, and MSNBC in the domestic market. In the following discussion, we delineate the 

trajectories of these regional media networks from local/regional to global and to a U.S. presence.  

Al Jazeera: Arabic, English, and America 

Al Jazeera was launched in 1996 with funding of $140 million from the emir of Qatar, and it 

recruited many of its first journalists from the Arabic service of the BBC. Al Jazeera’s initial mission was to 

provide uncensored and critical coverage of news in the Middle East, as summed up in its slogan, “the 

opinion and the other opinion.” According to Marc Lynch (as cited in Powers, 2012), its starting years from 

1996 to 2004 could be considered the “Al Jazeera era” due to its huge significance in Middle East politics 

and unparalleled popularity among the Arab audience. However, Al Jazeera also offended governments of 

some Arab countries (notably Saudi Arabia, with which Qatar has often had tense relations, and, at the 

time of writing, the postrevolutionary and military-backed government in Egypt) and of some regional 

viewers by critically covering politically sensitive issues, including the extension of a sympathetic voice to 

the Palestinian Intifada and challenging culturally taboo topics such as homosexuality and women’s rights. 

In the early 2000s, it offended the U.S. government by airing video clips featuring Osama bin Laden, the 

head of Al Qaeda, which were deemed “hateful propaganda” by the Bush administration. But none of this 

discouraged the continuing development and expansion of Al Jazeera.  

In 2006, Al Jazeera initiated its service targeted to global audiences, Al Jazeera English (AJE). 

Powers (2012) cited Imad Musa, an Al Jazeera producer, as saying that the initial impetus for AJE was to 

deal with a market vacancy for international newsgathering from a fresh perspective that extended 

beyond the pro-Western consensual boundaries characteristic of CNN and BBC World. Musa recalled that 

after 9/11 in 2001, Al Jazeera received about 60 phone calls each day from American viewers wondering 

what Al Jazeera was saying about 9/11. Al Jazeera’s first effort at reaching English speakers was through 

the Internet, at aljazeera.net, an English-language website launched in March 2003. In October 2004, Al 

Jazeera officially announced its intention to launch its global English service, initially named Al Jazeera 

International. Its mission is to serve “everyone who speaks English” by meeting “growing demands for 

news from around the world that is not filtered through the lens of the West” (Nielson Parson, managing 

director of AJE, in an interview with Powers [2012, p. 19]).  

In November 2006, the English service was officially launched as Al Jazeera English. AJE certainly 

may be considered as a contra-flow, given its history, identity, source, and resources, and even as a 

counter-hegemonic power offering a substantially alternative perspective and enjoying powerful if 



International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 71 

 

controversial backing. While some scholars perceive it as an exemplar of contra-flow (Figenschou, 2012), 

others argue that Al Jazeera has become more a lackey to the West than a challenger (Sakr, 2010). In 

much of its coverage of social unrest in the Middle East, starting from the contested Iranian elections of 

2009 through to the destabilization of Syria coverage (which was ongoing in 2014), Al Jazeera paid 

considerable, and often sympathetic, attention at street level to the protestors and rebels, some of whom 

were Western-backed (as in Libya, Syria, and Tunisia), This positioning seemed, on occasions, to 

increasingly align Al Jazeera with admittedly shifting and sometimes paradoxical Western interests just as 

Qatar itself had played host to the U.S. Middle Eastern Command: The U.S. Combat Air Operations Center 

for the Middle East, that moved to Qatar from Saudi Arabia in 2003. This may be interpreted variously as 

an effort by the station to “mainstream” itself in a bid for broader audience share in the West, or as a 

political alignment with the foreign policy goals of Qatar in countries such as Libya and Syria, where Qatar, 

along with other Middle Eastern powers as well as North Atlantic Treaty Organization (NATO) members, 

has contributed support to “rebel” forces (Boyd-Barrett, 2015).  

In August 2012, Al Jazeera made its debut broadcast to American audiences. The following 

January it acquired Al Gore’s little-viewed Current TV. This move was widely seen as a solution to the 

difficulties experienced by Al Jazeera English in securing access to cable and satellite distribution in the 

United States, as an attempt at mainstreaming its content to suit the tastes and expectations of U.S. 

audiences, and as a bid to acquire more advertising revenue. The station promised to introduce more in-

depth coverage of domestic and international news, with fewer commercials than is customary among the 

major U.S. networks. The main purpose of Al Jazeera America is to combat the mainstream TV news 

networks in the United States, which, in addition to the major free-to-air networks, include ABC, CBS, FOX 

News, CNN, MSNBC, and the BBC. Al Jazeera America is headquartered in New York and maintains 12 

bureaus in other American metropolises including Washington, DC, Chicago, Los Angeles, San Francisco, 

and Seattle.  

CCTV: CCTV-9 to CCTV News to CCTV America 

 Less than a year before the launch of Al Jazeera America, China Central Television, the state TV 

network in China, officially started to offer its service of CCTV America, in January 2012. CCTV America is 

an English-language news channel based in Washington, DC, and it maintains bureaus across the 

continent of America. China Central Television, as the state broadcaster of China and by far the strongest, 

has a much longer history as a broadcaster than Al Jazeera. Its experience in 24/7 news, on the other 

hand, falls some seven years short of Al Jazeera’s.  

 CCTV started as the mouthpiece for the Chinese Communist Party in 1958. Since 1988, when it 

only had two channels, it has enjoyed rapid development, growing to approximately 40 channels by 2013. 

By 2014, CCTV had acquired 11 years of experience in 24/7 news. CCTV initiated CCTV-13 in May 2003 to 

respond to the challenge posed by Phoenix TV, a broadcaster established in Hong Kong by a Hong Kong 

entrepreneur, which was for several years aligned with Rupert Murdoch’s News International. Phoenix TV 

programs have been popular among the high end of the socioeconomic hierarchy in China and in the 

Chinese diaspora worldwide. It had embarrassed CCTV with its much faster and fuller coverage of 9/11 

(Boyd-Barrett & Xie, 2008). With the advantage of being the only state broadcaster in China, CCTV-13 



72 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

made itself available in every Chinese province within one month after its launch. The slogan of CCTV-13 

is “to keep the same pace with the world, to walk together with the times” (Dong & Shi, 2007, p. 162). 

CCTV’s ambition was to achieve a reputation as a world-class broadcaster and to expand its media 

territory in the world (Dong & Shi, 2007). 

The English-language services had their roots in an early stage of CCTV’s development, in 1979, 

when CCTV considered English-language international news programming after the government had 

initiated its policy of reform and “opening up.” English news bulletins started on CCTV-2 in 1984. CCTV-9 

was later established as CCTV’s English channel, a mixed general-interest channel featuring news, travel 

programming, and language training. In April 2010, as part of a broader, state-financed boosting of all 

China’s international information platforms, including the international news services of the national news 

agency, Xinhua, CCTV-9 was relaunched as a 24/7 English-language news channel, with its name changed 

to CCTV News. Just as Western corporations are generally required to find local partners when they 

penetrate the Chinese market, so CCTV sought Western corporate partners for its expansion into Western 

countries. In 2003, Viacom helped CCTV-9 broadcast to hotels in the United States (Fung, 2006).   

CCTV’s endeavors toward global expansion arguably can be considered more ambitious or 

aggressive than those of Al Jazeera. In 2009 alone, it launched channels in Arabic and Russian languages 

to complement its existing Chinese Mandarin, English, Spanish, and French services. Shortly after starting 

CCTV America, it launched CCTV Africa, headquartered in Nairobi, Kenya, where Chinese media have 

achieved considerable penetration (Shambaugh, 2013). Unlike Al Jazeera and RT, CCTV services strive for 

political neutrality, bordering on inoffensiveness. While none of these channels are especially useful or 

dependable sources of information about their countries of origin, CCTV is perhaps the least daring of the 

three, with a perspective on the world that both reflects the Chinese government’s policy preference for 

noninterventionism and is broadly sympathetic to Western neoliberalism. In its coverage of the Western-

backed coup in Ukraine in February 2014, for example, a CCTV America news discussion invited panelists 

to consider the “prospects for democracy” as though the coup were a pathway to democracy rather than 

an interruption of democracy, seemingly oblivious to the irony that the state broadcaster of a country that 

does not have democracy should exercise concern about the prospects for democracy in another nation. 

This may detract from CCTV’s potential to secure a market niche.  

The mission of CCTV America is “to provide English-speaking viewers everywhere a different way 

to see the world by simply covering more of it” (CCTV, n.d.). Based in Washington, DC, CCTV America is 

the American division of CCTV news. On its website, CCTV America claimed to be “the media crossroads 

where news and ‘views’ about the world’s two largest national economies intersect and sometime collide” 

(CCTV America, n.d.). CCTV America is carried by cable providers in New York, Washington, DC, and Los 

Angeles, among other big cities. 

RT: Global to America 

Unlike CCTV, RT was born as an international operation. It started broadcasting at the end of 

2005 to provide news from a Russian perspective in English. RT is a satellite news network headquartered 



International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 73 

 

in Moscow, Russia, but aimed at an international market. It started as Russia Today, but officially changed 

its name to RT, possibly with a view to diluting the visibility of its Russian origin. It is a nonprofit news 

organization funded by the federal budget of Russia. It has historical roots in the propaganda services of 

RIA-Novosti, an agency whose purpose up until 2013, when it was folded into a broader umbrella of state 

information services, was to provide a Russia-friendly view of the world to the world beyond Russia.  

The Kremlin spent $30 million on the launch of RT in 2005 (Knobel, 2009). RT started the Arabic-

language channel Rusyia Al-Yaum in 2007 and the Spanish-language channel RT Actualidad in 2009. RT 

America was launched and headquartered in Washington, DC, in 2010. In 2011, it began to be carried on 

cable networks in San Francisco, Chicago, and Philadelphia, also joining the lineup for satellite provider 

Dish Network. It focuses on covering the news in the United States from an international and Russian 

perspective, and its contents concerning the United States not infrequently reveal evidence of a far more 

overtly critical bite than those of either Al Jazeera or CCTV. This is nowhere more evident than on one of 

its flagship talk shows, The Kaiser Report, whose husband-and-wife copresenters, American broadcasters 

Max Keiser and Stacey Herbert, offer a trenchant critique of the U.S. polity and corporate economy, more 

powerful even than the left-of-center bombasts against the Bush administration in the days of Keith 

Olbermann on MSNBC’s Countdown. Both constitute rare exceptions in a U.S. television landscape, whose 

presentation even of “liberal” viewpoints would be dismissed as right-of-center throughout much of 

Western Europe. In acknowledgment of the proficiency of its more conventional journalistic reporting, RT 

won the award for best 24-hour news program at the prestigious Monte Carlo Television Festival in 2013, 

the year in which it became the first news channel to attract 1 billion viewers on YouTube.  

To sum up, this comparison of the three networks’ initial motives to enter the U.S. news market 

shows that all three are interested in combating the U.S. mainstream news networks’ leadership in the 

global information war. There is room for more research on the issue of whether, or to what extent, these 

networks overtly seek to promote the interests of their respective government sponsors in their services 

to the domestic U.S. market.  

Who Watches in America: Reception in the United States 

These three regional or national networks’ development and penetration into the domestic 

market of the United States arguably constitute a contra-flow into the heart of the nation from powers 

that are relatively detached from, or even opposed to, Washington interests. Their reception on the U.S. 

market suggests that the balance between flow and contra-flow is far from even. To have made it into the 

U.S. market at all may be regarded as a professional triumph for these news networks at a time when, in 

the global marketplace, it is still important to have established a significant presence in the United States 

in order to count as a major player—a condition that may not survive the growth of the economies of 

Brazil, Russia, India, and China (BRIC) and BRIC-like nations. That their presence counts as a triumph in 

the eyes of U.S. audiences is doubtful. Viewership ratings for foreign government–sponsored news in the 

United States, including the three we discuss here, remain minuscule according to Nielson, the media-

rating survey company (as cited in Kramer, 2010).  



74 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

Cable and Satellite TV 

The initial attempt of AJE to penetrate the U.S. market was rocky. Immediately after Al Jazeera 

had started its English website, aljazeera.net, in March 2003, Yahoo and AOL canceled their advertising 

contracts. The New York Stock Exchange (NYSE) and NASDAQ revoked press credentials from Al Jazeera 

reporters (Powers, 2012). Comcast reversed its decision to carry Al Jazeera English shortly before its 

launch. The two major American satellite providers, DirecTV and Dish Network, dropped their plans of 

carrying it to American households, with speculation that the decision may have been influenced by 

allegations of the Bush administration of “anti-American bias” in the channel. Availability through these 

satellite providers was subsequently resumed. According to Youmans (2012), by early 2011, Al Jazeera 

was fully accessible in only three cities’ cable systems, Washington, DC, Toledo, Ohio, and Burlington, 

Vermont. Clearly, the audiences in these three cities only constitute a tiny portion of the national 

population. 

 

Early 2011 marked a turning point (Youmans, 2012). The Arab Spring brought AJE into the 

spotlight of world events and catapulted the station into carriage renegotiation with Comcast and Time 

Warner Cable. AJE’s coverage of the Egyptian Revolution caused 1.6 million people to click AJE online 

video streams (Ungerleider, 2011). Audience attention to Al Jazeera’s coverage of the Libyan civil war 

triggered Hillary Clinton’s concern that the United States might be “losing the information war.” Many 

potential viewers still despised or distrusted the station because of U.S. government propaganda against 

the channel from the years leading up to and during the invasions of Afghanistan and Iraq in 2001 and 

2003. Even larger numbers simply have no knowledge of Al Jazeera or what it represents.  

 

Immediately after Al Jazeera announced its acquisition of Current TV, Time Warner dropped 

Current TV from its portfolio (although it later agreed to reinstate it). DirecTV, a provider of direct-to-

home satellite TV service, and Comcast NBC, a cable operator, continued to offer the channel (Nakashima, 

2013). Being carried by Direct TV and Comcast, Al Jazeera America theoretically can reach 40 million 

households in the United States with Current TV’s placement. To be accessible for audiences does not 

necessarily mean that audiences actually access Al Jazeera, however. When Al Jazeera America officially 

started broadcasting on August 20, 2013, the viewership rating could be deemed disappointing. Drawing 

from Nielson media survey data, Yu (2013) reported the ratings of various programs of Al Jazeera America 

as of August 2013. The highest rated show, Real Money with Ali Velshi, drew 54,000 viewers on the 

evening of August 22. The debut edition of The Stream, a talk show using social media for audience 

participation, reached 38,000 viewers on August 20. America Tonight, one of the channel’s key prime-time 

shows, drew 34,000 viewers for its first show. In total, about 22,000 viewers tuned into the launch hour 

at 3 p.m. on August 20.  

 

Is Al Jazeera’s status as a model of contra-flow viable if continuing stigma renders the channel 

unable to break through American audience resistance (Youmans, 2011)? If the station sacrifices its 

capacity for critical, or simply different, analysis, in a bid to avoid frightening off American viewers, will it 

sacrifice its potential to brand itself as distinctive? 

 



International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 75 

 

The relatively modest global standing of CCTV and RT, their dependence on government funding, 

and deep tensions between their respective governments and that of the United States is hardly likely to 

convince American audiences (long embedded in an Anglo-American journalistic ideology of “impartiality,” 

“objectivity,” and “independence”) that these channels are independent of state propaganda, or to 

persuade Americans that propaganda is not always inherently bad. This will most likely maintain these 

channels in a market limbo in which they will be deemed unacceptable, or even repulsive, to U.S. 

audiences, who continue to believe their U.S. media are “free” in spite of widespread evidence of 

complicity of private U.S. media with U.S. foreign policy objectives.  

By 2013, RT was accessible to 85 million viewers in the United States. RT claimed that viewership 

ratings from the Nielson survey have more than doubled from 2011 to 2012, making RT the most watched 

foreign TV channel in five key U.S. urban markets. RT clips are also widely available on YouTube and 

social media (RT, 2013). Viewership in New York alone has nearly tripled in the past three years, while the 

channel also made significant advances in Washington, DC, Chicago, Los Angeles, and San Francisco. 

However, RT has declined to reveal specific data. In broader perspective, RT occupies “only a small outer 

orbit in the crowded cable news universe” (Kramer, 2010, para. 18). Rankin (2012) cited a press official 

from Nielson to say RT’s audience in the United States is too small to be measured. The same is true of 

other foreign news stations, with the major exception of the BBC. CCTV America does not use Nielson 

ratings, so it is hard to know how many viewers it actually has. The number of subscribers to CCTV 

America’s YouTube channel was merely 1,200 in October 2013.  

New and Social Media 

 

Whether or not their influence is constrained by decisions of cable or satellite carriers, all three 

new networks actively take advantage of the convergence of TV and broadband, as well as of social 

media, to reach audiences. By June 19, 2014, RT had 1.6 million “likes” for its Facebook page, and Al 

Jazeera America had 594,000. The number of likes for CCTV America was little more than 119,000. In 

contrast, CNN’s Facebook page had more than 13 million likes, and FOX News had almost 8 million. All 

have a YouTube channel. By June 19, 2014, RT America had more than 201,000 subscribers, but RT 

internationally had over 1.2 million subscribers. RT is very popular on YouTube, second only to FOX News. 

Al Jazeera America only has 8,442 subscribers for its YouTube channel, while Al Jazeera English has 

581,450 and CCTV America has only 3,000. These numbers comprise interested people from all over the 

world, diluting their significance as sources of insight into respective strengths on the U.S. market. In 

addition to the Internet, RT and Al Jazeera also take advantage of mobile devices. RT provides two free 

apps: RT News and More and RT Live, for users of Apple products. Al Jazeera America’s free mobile app is 

named Stream. CCTV America had not provided any mobile apps at the time of writing. 

 

The reception of these regional news broadcasters in the United States via cable or satellite 

systems so far has been limited, exemplifying the view that contra-flow in itself is likely insufficient to 

undermine hegemonic media flows in the way that one might predict of a more level playing field. As Rai 

and Cottle (2010) argue after mapping the contemporary landscape of satellite TV news, the reach and 

access of a handful of major Western news networks remains the most pervasive, and media contra-flow 

represents merely a small trickle. It is undeniable that news production and distribution from regional or 



76 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

national networks originating from outside the United States do constitute contra-flows whose existence, 

in principle, challenges the model of one-way flow from the United States and other Western countries to 

the rest of the world. But contra-flow is not the same as counter-hegemony. Consider that majorities of 

U.S. viewers still believe that Saddam Hussein was implicated in 9/11 (as implied, erroneously, by the 

Bush administration), that Iran actually possesses nuclear weapons (it does not, but the U.S. 

administration encourages the perception that Iran is a potential nuclear threat), or that Syria’s Assad was 

responsible for a major Sarin gas attack on Western-backed Syrian “rebels” in 2013 (the evidence is very 

thin, despite administration insistence otherwise) (Boyd-Barrett, 2015; Telhami and Kull, 2011). Accounts 

of world events that run counter to the official Washington consensus have a hard time breaking into the 

U.S. mediascape.  

 

Who Works for the American Channels: Reliance on Western Journalism 

 

Al Jazeera, CCTV, and RT are representative of regions and countries that are quite distinctive 

from the United States in terms of politics, culture, and ideologies. Each, at various times, has been in 

political opposition to the United States. Alternative perspectives cannot be expected simply on account of 

these channels’ provenance and without consideration of the political economy of survival in the 

international marketplace. Although Al Jazeera English once claimed that its major agenda was to 

challenge the Western media agenda and reverse the flow of information to the South, its recruitment 

strategies of professional staff exemplifies its acceptance and pursuit of the standards of what Tunstall 

(1977) has described as Anglo-American journalism. This is also the case with CCTV America and RT, 

although RT applies the Western canon with a noticeably more determined critical force than its 

competitors.  

 

Al Jazeera English started by recruiting 150 journalists from the BBC’s Arabic service, a British–

Saudi joint venture that had collapsed after Saudi financiers and BBC media staff fell out over issues of 

editorial freedom that can be traced back to the BBC’s showing of Death of a Princess in 1980. Powers 

(2012) states that “Al Jazeera consistently sought out journalists . . . with training in mainstream media 

reporting typically associated with ‘Western journalism’” (p. 9). Al Jazeera America also follows this 

strategy when recruiting professional staff. While such sources provide mainstream credibility, they are 

not best known for their critical appraisal of Western foreign policies or capacity to think outside of the 

canon of Western presumptions as to the inherent goodness of the United States and the UK and the 

benign character of neoliberal oligopolistic capitalism.   

 

Al Jazeera America announced the recruitment of Ali Velshi as host of a daily prime-time business 

program in April 2013. Ali Velshi was CNN’s former chief business correspondent and anchor of Your 

Money and CNN International’s World Business Today. On June 18, Al Jazeera America announced the 

appointment of veteran journalist Bob Wheelock as senior executive producer. Wheelock moved to Al 

Jazeera America from Al Jazeera English, where he had served as executive producer of newsgathering for 

the Americas. Before joining Al Jazeera English, Wheelock had served for 25 years as a senior broadcast 

producer for ABC News special events. On July 22, the acting director general of Al Jazeera Media 

Network, Dr. Mostefa Souag, announced that Ehab Al Shihabi, the executive director for international 

operations, was to be an interim chief executive officer of Al Jazeera America and that ABC News veteran 



International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 77 

 

Kate O’Brian had been named the president of Al Jazeera America. In addition to these high-ranking 

producers, Al Jazeera America received help from The New York Times (NYT) in filling its 170 middle and 

entry level positions. With the NYT’s promotion, Al Jazeera received 180,000 applications.  

RT and CCTV America also hired journalists and producers with working experience in U.S. 

mainstream TV networks. According to Yin Zhu in an interview with National Public Radio (as cited in 

Folkenflik, 2013), CCTV America sought to incorporate standards of Western journalism by hiring dozens 

of staffers from ABC, Bloomberg, CNN, the BBC, and similar outlets. The current anchors and hosts at 

CCTV America at the time of this writing include ex–Bloomberg Television anchor Phillip Yin, former 60 

Minutes producer Barbara Dury, former USA Today correspondent and four-time Emmy winner Mike 

Walter, and veteran BBC correspondent Michael Voss. BBC veterans joined the staff in the Washington 

bureau of CCTV America, along with former employees of CNN, NBC, CBS, and FOX News. Two Chinese 

reporters were to be posted from Beijing (Associated Press, 2012). Margarita Simonyan, the editor-in-

chief of RT, pursued her higher education in the United States. She placed a recruiting advertisement in 

the Guardian and received many applications from young, enthusiastic British journalists or prospective 

journalists, mostly straight out of journalism school, who were trained in presenting, editing, reporting, 

and all the other skills necessary for running a television station. With RT’s heavy use of native English-

speaking anchors and contributors, viewers may hardly realize that this channel is a Russian government 

project, although, as in the case of CCTV coverage of China, RT’s coverage of Russia itself can hardly be 

described as in-depth or critical.  

 

News media serve functions of agenda setting (McCombs & Shaw, 1972) and framing (Entman, 

1993), which, respectively, tell the audience what issues to think about and how to think about them. In 

this sense, how can TV networks that rely heavily on Western journalists who are steeped in the values, 

presumptions, and techniques of Anglo-American journalism (including heavy dependence on official and 

“authoritative” sources—see Herman and Chomsky, 1989) select agendas and cover events from 

alternative viewpoints, working for stations that are non-Western in terms of provenance but targeting 

U.S. audiences? The short broadcasting history of Al Jazeera America suggests that they do not take a 

different perspective from the major mainstream news providers when covering major political events. 

Through analysis of Al Jazeera America’s coverage of the crisis in Syria, and comparing that with coverage 

by CNN, MSNBC, and FOX News, Jurkowitz, Mitchell, and Masta (2013) found that “Al Jazeera America 

cable news channel provided viewers with content that often resembled what Americans saw on other U.S. 

cable news outlets” (para. 1) because Al Jazeera America covered the Syrian crisis from the same 

standpoints as the mainstream news outlets, namely, that the Assad regime was evil and that the United 

States should get militarily involved in that area, directly or indirectly, through funneling of arms and 

supplies to “rebels,” many of whom were foreigners affiliated with Al Qaeda.  

 

One of the authors of this article has worked for two years as an international news editor for 

CCTV. CCTV’s domestic services in China rely heavily on international news agencies based in the West, 

such as Associated Press (AP) and Reuters, for their supply of news materials in foreign countries. This is 

also the case for news networks in other developing countries. This tradition has helped promote the 

spread of Western journalistic standards and agendas (Schramm & Atwoord, 1981; Sheller, 1983; and 



78 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

Szende, 1986, as cited in Wu, 2013). Although some of the regional and national news networks of 

countries such as China, Russia, and Qatar have received substantial funding from their respective political 

authorities and have been able to hire more of their own journalists and establish new bureaus in many 

corners of the world, their reliance on Western journalism has barely shifted.  

  

It is arguably either too early or too naïve to claim that these TV news networks are effective 

examples of counter-hegemony. Al Jazeera America’s coverage of the Syrian crisis, and before it, of the 

Libyan crisis, may, to some extent, have helped reinforce rather than challenge U.S. hegemony and in 

doing so may have reflected Qatar’s foreign policy. As lead consultant for CCTV America, Jim Laurie, who 

used to be a foreign correspondent for ABC News and NBC News, noted, “We see what the British have 

done; what CNN has done for years. We need to be part of that” (as quoted in Folkenflick, 2013, para. 8).  

 

Conclusion: Who Is Winning the Global Information War?  

 

Soft power, as described by Nye (2010), is a source of influence that complements, but is 

different from, the hard power exercised through military force and monetary influence, and it highlights 

assets that are attractive and pleasing to audiences. Such attractions serve to co-opt national populations 

in support of outcomes that are desired by the sources of soft power. Nye argues that a country practices 

soft power with three resources: culture, political values, and foreign policies. News, with its function of 

agenda setting and cultural transmission, plays an important role in the implementation of soft power, as 

has long been recognized of the BBC in the context of promoting a positive image of Britain. In this sense, 

CCTV America and RT no doubt represent the soft power objectives of their respective governments. In 

the views of both Powers (2012) and McPhail (2011), what has genuinely driven the launch of Al Jazeera, 

under the cloak of “the opinion and the other opinion,” is striving for influence. 

 

The English-language networks of CCTV exemplify the Chinese government’s acknowledgment of 

English language as the key to success for global communication and to the strategy of bringing Chinese 

public diplomacy to a global audience (Thussu, 2007). CCTV America is generally considered to be the 

Chinese government’s practice of soft power in the United States, a way to project influence through ideas 

and culture rather than the display of military might (Folkenflik, 2013). Yin Zhu (as cited in Folkenflick) 

acknowledges that CCTV America cannot be exempted from the censorship of the Communist Party: 

“What’s missing conspicuously [is] . . . any real political news about China itself. CCTV America 

unfortunately can’t really reveal anything that’s beyond [the] scripted version of what happened in China. 

CCTV America is very much on the party’s short leash” (para. 15). For example, CCTV America is unlikely 

to air an interview with the Dalai Lama about his criticisms of the Chinese regime. Seib (2008) cited 

Svetlana Miroyuk, the editor-in-chief of RIA Novosti, who argued that RT was started in 2005 to change 

the all-too-common popular perceptions of Russia as reducible to “communism,” “snow,” and “poverty” 

and to present a more complete picture of Russia.  

 

Al Jazeera is often cited in association with the discourses of hegemonic flow and contra-flow. 

Hegemonic flow and contra-flow may be considered the play of soft power and contestations of soft 

power. Thus, Al Jazeera is an instrument of soft power. Quite different from China and Russia in size, 

Qatar is a tiny country in the Middle East. That it is known to the wider world at all is to a considerable 



International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 79 

 

extent due to the advent and global expansion of Al Jazeera. Powers (2012) states that the hidden agenda 

behind launching a 24/7 news network was to gain power, either political power or financial power, or 

both. The motive for funding Al Jazeera with $140 million arguably was linked to the invitation to the U.S. 

military to move its Gulf Central Command to Qatar. The emir wanted “to make himself a player in the 

region” (McPhail, 2011, p. 294) and to spend money to start Al Jazeera was “to put his country ‘on the 

map’” (El-Ibiary, 2011, p. 201), with very significant economic implications for Qatar and the capital that 

it represents. Powers (2012) states that reaching the target audience with the information deemed 

important by the networks’ managerial team can provide broadcasters with the political power of 

influencing foreign affairs. It is this kind of power, embedded in regional television news production and 

distribution, that has come to be seen by some as a potential threat to U.S. interests and that has 

prompted U.S. concern that it may risk losing the battle for hegemonic power over the globe.  

 

Analysis of the reception of these foreign regional and national networks in the U.S. market and 

of their recruiting strategies suggests that U.S. concern is overstated insofar as the security of its 

domestic media markets is concerned. If these channels have difficulty penetrating the wealthy media 

markets of the Western world, they will also be constrained in the resources and leverage available to 

them for penetration of non-Western markets. Some scholars argue that in a global media landscape, 

which they characterize as a plurality of players and flows, it is no longer possible to sustain the notion of 

American media hegemony. This study suggests that the U.S. mediascape is still dominated by American 

institutions and models and that this has implications for the support of its hegemony overseas. By saying 

this, we do not mean to bring relief to the elite U.S. media. Nevertheless, Hillary Clinton’s concern in her 

speech to the Senate Foreign Relations Committee that the United States is losing the global information 

war may not have a substantial basis in fact. With continuing evidence of U.S. information hegemony 

worldwide, these three external news networks’ less than wholly successful attempts to penetrate the U.S. 

news market bring little benefit to U.S. news consumers, since they fail to represent as broad a range of 

alternative perspectives on current affairs as they might had they not sacrificed so much to gain market 

entry. 

 

 

References 

 

Appaduri, A. (1996). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization. Minneapolis, MN: University 

of Minnesota Press.  

 

Associated Press. (2012, February 8). Chinese state TV to air in U.S.: CCTV America set to eventually offer 

four hours of programming. Daily News. Retrieved from 

http://www.nydailynews.com/entertainment/tv-movies/chinese-state-tv-air-u-s-article-

1.1019041  

 

Barstow, D. (2008, April 20). Behind TV analysts, Pentagon’s hidden hand. The New York Times. Retrieved 

from http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=all&_r=0 

 

Boyd-Barrett, O. (1980). The international news agencies. London, UK: Constable.  

http://www.nydailynews.com/entertainment/tv-movies/chinese-state-tv-air-u-s-article-1.1019041
http://www.nydailynews.com/entertainment/tv-movies/chinese-state-tv-air-u-s-article-1.1019041
http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=all&_r=0


80 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

Boyd-Barrett, O. (2015). Media imperialism. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. 
 

Boyd-Barrett, O., & Thussu, D. K. (1992). Contra-flow in global news: International and regional news 

exchange mechanism. London, UK: Libbey. 

 

Boyd-Barrett, O., & Xie, S. (2008). Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television and the return of the state: 

Case studies in market liberalization, public sphere and media imperialism. International Journal 

of Communication, 2, 206–222. Retrieved from http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/200 

 

CCTV America. (n.d.). About CCTV America. Retrieved from 

http://english.cntv.cn/2014/04/15/VIDE1397543043832802.shtml 

 

Democracy Now!. (2011, March 7). As public broadcasting and community media face potentially massive 

cuts at home, Hillary Clinton calls for increased funding for U.S. propaganda overseas [video file]. 

Retrieved from 

http://www.democracynow.org/2011/3/7/as_public_broadcasting_and_community_media 

 

Dong, S. G., & Shi, A. (2007). Chinese news in transition: Facing the challenge of global competition. In 

D. K. Thussu (Ed.), Media on the move: Global flow and contra-flow (pp. 182–198). London, UK: 

Routledge.   

 

El-Ibiary, R. (2011). Questioning the Al-Jazeera effect: Analysis of Al-Qaeda’s media strategy and its 

relationship with Al-Jazeera. Global Media and Communication, 7(3), 199–204. 

doi:10.1177/1742766511427479 

 

Entman, R. M. (1993). Framing: Towards clarification of fractured paradigm. Journal of Communication, 

43(4), 51–58. doi:10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x 

 

Figenschou, T. U. (2012). A voice for the voiceless? A quantitative content analysis of Al-Jazeera English’s 

flagship news. Global Media and Communication, 6(1), 85–107. doi:10.1177/1742766510362023 

   

Folkenflik, D. (2013, April 25). China seeks soft power influence in U.S. through CCTV. NPR. Retrieved 

from http://www.npr.org/2013/04/25/179020185/chinas-cctv-america-walks-the-line-between-

2-media-traditions  

 

Fung, A. (2006). Think globally, act locally: China’s rendezvous with MTV. Global Media and 

Communication, 2(1), 71–88. doi:10.1177/1742766506061818  

 

Gramsci, A. (1971). Gramsci: Selections from the prison notebooks. New York, NY: International 

Publishers.  

Herman, E., & Chomsky, N. (2002) Manufacturing consent: The political economy of the mass media. New 

York, NY: Pantheon. 

 

http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/200
http://english.cntv.cn/2014/04/15/VIDE1397543043832802.shtml
http://www.democracynow.org/2011/3/7/as_public_broadcasting_and_community_media
http://www.npr.org/2013/04/25/179020185/chinas-cctv-america-walks-the-line-between-2-media-traditions
http://www.npr.org/2013/04/25/179020185/chinas-cctv-america-walks-the-line-between-2-media-traditions


International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 81 

 

Jones, A., Jones, A., Kovacich, G., & Luzwick, P. G. (2002). Global information warfare: How business, 

governments, and others achieve objectives and attain competitive advantages. Boca Raton, FL: 

Auerbach Publications. 

 

Jurkowitz, M., Mitchell, A., & Matsa, K. E. (2013, September 16). How Al Jazeera tackled the crisis over 

Syria. Pew Research Journalism Project. Retrieved from 

http://www.journalism.org/2013/09/16/how-al-jazeera-tackled-the-crisis-over-syria/  

 

Kellner, D. (1992). The Persian Gulf TV war. New York, NY: Westview Press. 

 

King, E. G. (2014). Obama, the media, and framing the U.S. exit from Iraq and Afghanistan. Burlington, 

VT: Ashgate.   

 

Knobel, B. (2009, February 11). Russian news, English accent. CBS. Retrieved from 

http://www.cbsnews.com/news/russian-news-english-accent-11-12-2005/ 

 

Kramer, A. (2010, August 22). Russian cable station plays to U.S. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2010/08/23/business/media/23russiatoday.html?pagewanted=all  

 

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. The Public Opinion 

Quarterly, 36 (2), 176–187. Retrieved from 

http://www.unc.edu/~fbaum/teaching/PLSC541_Fall06/McCombs%20and%20Shaw%20POQ%20

1972.pdf   

 

McPhail, T. L. (2011). Global communication: Theories, stakeholders, and trends (3rd ed.). Malden, MA: 

Wiley-Blackwell. 

 

Nakashima, R. (2013, January 2). Al-Jazeera buys Current TV from Al Gore. Associated Press. Retrieved 

from http://bigstory.ap.org/article/al-jazeera-talks-buy-current-tv   

 

Nye, J. S., Jr. (2010). Public diplomacy and soft power. In D. K. Thussu (Ed.), International 

communication: A reader (pp. 333–344). London, UK: Routledge.  

 

Powers, S. (2012). The origins of Al Jazeera English. In P. Seib (Ed.), Al Jazeera English: Global news in a 

changing world (pp. 1–28). New York, NY: Palgrave Macmillan. 

 

Rai, M., & Cottle, S. (2010). Global news revisited: Mapping the contemporary landscape of satellite 

television news. In S. Cushion & J. Lewis (Eds.), The rise of 24-hour news television: Global 

perspective (pp. 51–80). New York, NY: Peter Lang.  

 

 

 

 

http://www.journalism.org/2013/09/16/how-al-jazeera-tackled-the-crisis-over-syria/
http://www.cbsnews.com/news/russian-news-english-accent-11-12-2005/
http://www.nytimes.com/2010/08/23/business/media/23russiatoday.html?pagewanted=all
http://www.unc.edu/~fbaum/teaching/PLSC541_Fall06/McCombs%20and%20Shaw%20POQ%201972.pdf
http://www.unc.edu/~fbaum/teaching/PLSC541_Fall06/McCombs%20and%20Shaw%20POQ%201972.pdf
http://bigstory.ap.org/article/al-jazeera-talks-buy-current-tv


82 Shuang Xie & Oliver Boyd-Barrett International Journal of Communication 9(2015) 

 

Rankin, J. (2012, December 20). Russia Today chases ratings with controversy: The Kremlin presents 

alternative TV news from Washington, but is anyone watching? Global Post. Retrieved from 

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/121219/russia-today-

television-rt-satellite-tv-moscow-putin-washington   

 

RT. (2013, July 13). RT wins gold at Monte Carlo festival, beating CNN International, Sky News, and Al 

Jazeera. Retrieved from http://rt.com/about-us/press-releases/rt-wins-gold-monte-carlo/   

 

Sakr, N. (2010). Challenge or lackey?: The politics of news on Al-Jazeera. In D. K. Thussu (Ed.), Media on 

the move: Global flow and contra-flow (pp. 116–132). London, UK: Routledge. 

 

Seib, P. (2008). The Al Jazeera effect: How the new global media are reshaping world politics. Dulles, VA: 

Potomac Books. 

 

Seib, P. (2012). Conclusion: AJE in the world. In P. Seib (Ed.), Al Jazeera English (pp. 187–198). New 

York, NY: Palgrave Macmillan. 

 

Schwartau, W. (Ed.). (1996). Information warfare: Cyberterrorism: Protecting your personal security in 

the electronic age (2nd ed.). New York, NY: Thunder’s Mouth Press. 

 

Shambaugh, D. (2013) China goes global: The partial power. New York, NY: Oxford University Press. 

 

Telhami, S., & Kull, S. (2011, September 9) The American public on the 9/11 decade: A study of American 

public opinion. University of Maryland, Program on International Policy Attitudes. Retrieved from 

http://www.sadat.umd.edu/911Anniversary_Sep11_rpt.pdf   

 

Thussu, D. K. (2007). Mapping global media flow and contra-flow. In D. K. Thussu (Ed.), Media on the 

move: Global flow and contra-flow (pp. 11–32). London, UK: Routledge. 

 

Tunstall, J. (1977). The media are American: Anglo-American media in the world. New York, NY: Columbia 

University Press. 

 

Ungerleider, N. (2011, March 2). Al Jazeera in talks with Comcast, Time Warner. Fast Company. Retrieved 

from http://www.fastcompany.com/1733536  

 

Wu, S. (2013). Assessing the potential of Channel News Asia as the next “Al Jazeera”: A comparative 

discourse analysis of Channel News Asia and the BBC. Global Media and Communication, 9(2), 

83–99. doi:10.1177/1742766513478137 

 

Youmans, W. (2012). AJE after the Arab Spring: The politics of distribution in the United States. In P. Seib 

(Ed.), Al Jazeera English: Global news in a changing world (pp. 57–78). New York, NY: Palgrave 

Macmillan.  

 

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/121219/russia-today-television-rt-satellite-tv-moscow-putin-washington
http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/121219/russia-today-television-rt-satellite-tv-moscow-putin-washington
http://rt.com/about-us/press-releases/rt-wins-gold-monte-carlo/
http://www.sadat.umd.edu/911Anniversary_Sep11_rpt.pdf
http://www.fastcompany.com/1733536


International Journal of Communication 9(2015)  Losing the Global “Information War”? 83 

 

Yu, R. (2013, August 28). Al Jazeera America’s launch draws tepid ratings. USA Today. Retrieved from 

http://www.usatoday.com/story/money/business/2013/08/28/al-jazeera-america-launch-

ratings/2711871    

http://www.usatoday.com/story/money/business/2013/08/28/al-jazeera-america-launch-ratings/2711871
http://www.usatoday.com/story/money/business/2013/08/28/al-jazeera-america-launch-ratings/2711871

