
International Journal of Communication 5 (2011), 195–214 ISSN 1932–8036/20110195 

Copyright © 2011 (Jane Johnston and Susan Forde). Licensed under the Creative Commons Attribution 

Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
The Silent Partner: News Agencies and 21st Century News 

 
JANE JOHNSTON 

Bond University 
 

SUSAN FORDE 
Griffith University 

  

This article investigates the ubiquitous presence of news agencies (or wire services) in 

the daily news. While considering the international environment, it focuses on the sole 

Australian news agency, Australian Associated Press (AAP), and on its dominance within 

the Australian news landscape. The article presents the findings of two case studies, 

tracing press releases through AAP and into the daily news around the world, while also 

analyzing the media culture that accepts copy from news agencies as “gospel”—a 

commodity to be used and reused without checking accuracy, and often without 

attribution. In addition, we identify that the heightened status of news agency copy, 

coupled with the “not wrong for long” approach which permeates online news, is a 

combination which increases the potential for error and inaccuracy. The article suggests 

the need for a shakeup in how media researchers view news sources, as well as a closer 

analysis of news agency domination within the news environment. Drawing on political 

economy theory, it sets the foundations for a larger study which could investigate the 

contemporary production of news. 

 

Introduction 

 

In the Associated Press’ recent history book, Breaking News, CEO Thomas Curley writes,  

 

You may not know us well, or perhaps haven’t even heard of us. We don’t publish a 

newspaper or run a TV or radio station; what we do is provide the news to those who do 

for a world insatiable for information. (Associated Press, 2007, p. 17)  

 

Curley’s comment speaks to this article with its identification of news agencies as the “unseen” 

player in the contemporary news landscape. We suggest that the seeming invisibility of news agencies and 

their copy, alluded to by Curley, coupled with their dominance in global news, raises issues for news 

diversity and free speech. This issue is particularly relevant as 24/7 newsrooms and the need to be “first 

                                                 
Jane Johnston: jjohnsto@bond.edu.au 

Susan Forde: s.forde@griffith.edu.au 

Date submitted: 2010–09–02 



196 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

with the news” are leading to an even greater reliance on news agency copy than perhaps at any other 

time in news media history. News agencies provide copy for newsrooms with diminishing journalistic staffs 

which appears to have enhanced the importance of wire copy in the daily news cycle (Collingwood, 1999; 

Raward & Johnston, 2009; Barker, 2009. See also newspaper reports on the loss of journalists in 

Zimmerman, 2009; Folkenflik, 2005; and others). The increasing role for news agencies in contemporary 

news—and particularly online news sites—provides the basis for this research.    

 

While it draws on global examples and literature, our focus in this paper is on the Australian news 

agency, Australian Associated Press (AAP), an agency which has hitherto received little or no attention 

from scholars, despite being Australia’s only dedicated news agency. At a time when diversity of news 

sources is under much scrutiny due to the impact of the Internet on news delivery, we argue that there is 

a need to look closely at the “silent partner” of journalists and their news organizations, and to consider 

its scope and reach throughout the entire news cycle. Of importance in our study is a focus on 

contemporary newsgathering and news production practices. We investigate the developing media culture 

which accepts news agency copy almost without question by news producers. We also look at the growing 

percentage of public relations-generated material which is often reproduced as news agency copy and 

“turned around” and distributed, sometimes unattributed, by news organizations, leading to claims of 

journalistic “plagiarism” by one group of media researchers (Lewis et al., 2008b). This paper presents two 

case studies which track news agency copy—from public relations beginnings, through news agency 

redistribution, and on to publication in the mainstream media.  

 

News Agencies and Political Economy 

 

Political economy theories provide a strong grounding for understanding the necessarily 

commercially-driven, rather than democracy-driven decisions that news institutions make every day. 

Trends over the past 50 years have seen news organizations shed journalists; conduct less original 

investigative journalism; and look to syndicated news, public relations firms, and news agencies for an 

increasing amount of news content (McChesney, 2003; Davies, 2008; Project for Excellence in Journalism, 

2004–2008; Edwards & Newbury, 2007; Mackinnon, 2006; Reeds & Colbourne, 2000; Schiller, 1989, p. 

21). Political economy suggests that this increasing reliance on news agency copy—among many other 

forms of “syndicated” news—is the rational decision for commercial news organizations to make, 

regardless of the impact that it may have on news diversity. Certainly, as online news journalist and 

advocate for the march toward smaller newsrooms Roy Greenslade (2009) recognizes, online newsrooms 

require far smaller staffs, and news managers are justified in shedding journalists to improve bottom-line 

performance. It has serious implications, however, for news diversity and public engagement (McChesney, 

2003; McChesney, 2008; Lee, 2009). Political economy arguments put forward by U.S. scholars such as 

Bob McChesney focus primarily on the ways in which mainstream news practices fail democracy—an over-

reliance on official “experts” and sources; a lack of context in most news reporting; and the prominence of 

the commercial motivations of media organizations which mould the news that consumers receive (see 

also Hamilton, 2004; Carey, 1989; and King, 1997). McChesney concludes, “A political economic analysis 

stresses that the reasons for lousy journalism stem not from morally bankrupt or untalented journalists, 

but from a structure that makes such journalism the rational result of its operations” (2003, p. 324). 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 197 

 

Murdock’s analysis suggests that the ways in which news organizations are financed and 

organized have an impact on content or “discourses and representations in the public domain and 

accessibility to audiences” (Murdock, 1989, p. 46). Even more relevantly, McChesney argued in 1999 that 

the “core structural factors” influencing the nature of media content include a variety of influences. When 

considered in the context of AAP, the only news agency in Australia which is also owned by the established 

major media groups, his words have particular resonance: 

 

The core structural factors that influence the nature of media content include the overall 

pursuit of profit, the size of the firm, the amount of direct and indirect competition 

facing the firm and the nature of that competition, the degree of horizontal and vertical 

integration, the influence of advertising, the specific interests of media owners and 

managers, and, to a lesser extent, media employees. In combination, these factors can 

go a long way to providing a context (and a trajectory) for understanding the nature of 

media content. (1999, p. 31) 

 

In short, political economy, in many ways, offers a seemingly simplistic but accurate analysis of 

how most contemporary (particularly commercial) media operate. It suggests that commercial decisions, 

which must be made, affect the content the media produce, as well as the way they present it. These 

decisions take into account the existence (or not) of competitors; the needs of clients (in this case, media 

outlets); the needs of the clients’ advertisers; and the broader interests of the media proprietors; with 

limited influence also coming from the news agency journalists themselves. This works on two levels for 

our study—first, in terms of the stories AAP chooses to cover and the angles they adopt; and second, in 

the news decisions made by the news agency clients (news media outlets) in terms of the stories they 

choose to (a) follow-up; (b) reproduce with limited follow-up; or (c) reproduce word-for-word, with little 

or no input from their own journalists. 

 

A purely economic analysis of news and news decisions suggests even more clearly that 

economics might help explain this expansion of the role of news agencies in the current news media 

landscape. James T. Hamilton’s comprehensive examination of U.S. news content across three centuries 

tests the power of market imperatives and produces significant evidence of the role that consumer 

“preferences” play in the content produced. Rather than news really being something that is “new and 

surprising,” which is the way it is marketed or popularly defined, his study finds that news is more usually 

“expectations of the familiar” which “often drive consumption” (2004, p. 8). While Hamilton recognizes 

that economics may not always explain the outcomes of media markets and the impact of news content, it 

does explain a great deal about how the media operate (ibid., p. 9). This is our primary concern here. In 

short, political economy—the term “political” economy is appropriate because we are also considering the 

role of news decisions in shaping society and the political process—can help us to understand the decisions 

taken by news agencies in covering news the way they do. Further, it can allow us to go beyond straight 

economic theories by extrapolating what these commercial/capitalist decisions might mean for society and 

the political process more generally. 

 

 



198 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

News Agencies and Diversity 

 

In line with these considerations about the factors that control decision making—both by news 

agencies, and by their media outlet “clients”—Frijters and Velamuri note that due to economic cutbacks, 

most major newspapers now rely on “recycled news” from wire services or from a decreasing number of 

mobile journalists (2009, p. 8). This “passive processing of news material” has become widely known as 

“churnalism” (Davies, 2008, p. 59), which might be thought of as one of the key “political economies” of 

contemporary news journalism. Veteran Australian journalist and finance editor Geoffrey Barker (2009) 

recently reflected on the state of the Australian newsroom when he left his nearly 50-year career in 

national and international reporting: “Journalists are valued according to the number of times their name 

appears over articles, meaning that the most automaton-like information processors—purveyors of what 

Nick Davies calls ‘churnalism’ —are the most valued staff.” This is further endorsed in the literature from 

the United Kingdom. An editor in a recent UK study noted: “We are ‘churning’ stories today, not writing 

them. Almost everything is recycled from another source” (Lewis et al., 2008a, p. 31). This trend has 

been developing for some time—in Australia in 1993, a government reform commission found a heavy 

reliance by media outlets on government media releases, with 279 media releases resulting in 220 news 

stories which had been “reproduced virtually unchanged” (Electoral & Administrative Review Commission, 

1993, p. 70). The same report found that regional press, in particular, “often contented themselves with 

ministerial media releases and the AAP news service for copy” (ibid., p. 31; Grattan, 1998; Grundy, 1993; 

Maguire, 1992). 

 

Paterson found that online news worldwide was based on the “de facto duopoly” of Associated 

Press and Reuters. “The political economy of online news is not one of diversity but one of concentration, 

and the democratic potential of the medium remains mostly that—potential” (Paterson, 2006, p. 19). He 

argues that the notion of diversity “is a pretence that cannot last,” and that the Internet presents “the 

dangerous illusion of multiple perspectives which actually emanate from very few sources” (ibid., p. 20). 

In fact, the most recent State of the News Media report from the United States suggests the merging of 

news across platforms, as news on the Internet is fast becoming the same as news in other media (Pew 

Project for Excellence in Journalism, 2010). For example, in 2008, The Washington Post, The New York 

Times, and the Los Angeles Times, “brought online and offline staff operationally closer together” (ibid.). 

The study importantly recognizes, though, that despite the promise of volumes of “new” news and 

perspectives from the news Web sites, these online news organizations are producing very little original 

content. Their economic framework, which still sees a low level of traditional advertising and very little 

user-payment for content, limits the amount of original newsgathering they are able to do.  

 

In Australia, (then) Editor-in-Chief of AAP Tony Vermeer claimed the reality of news agency copy 

and converged news platforms was that, while the Web was often seen as an alternative news source, it 

was more realistically an “alternative market for agency copy . . . When people call up breaking news, 

more often than not [it] is agency news they are reading” (Vermeer in Knight, 2007, p. 20). This is further 

explained by the current AAP Editor-in-Chief Tony Gillies, who says that newspapers, already heavy users 

of AAP content, “may use three or four times that amount of [AAP] content on their Web sites” (Australian 

Press Council [APC], 2008, p. 34). An Australian Press Council report explains the increase: “Content 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 199 

sources such as press agencies like AAP have long provided many stories for Australia's newspapers. The 

needs of a 24-hour newsroom have led to a greater reliance on such sources” (ibid., p. 7).  

 

A recent study examining news coverage of the horrific “Black Saturday” Victorian bushfires in 

Australia’s southeast corner certainly suggests that the “need for speed” is one of the key reasons that 

some of the coverage of the bushfires was incorrect and had to be quickly pulled down from various news 

Web sites. This natural tragedy, which unfolded over a number of days in February 2009, saw 173 people 

lose their lives, 400 people injured, and more than 2,000 homes lost. Journalists and editors interviewed 

in the aftermath of the Black Saturday crisis said the need for ongoing news on their organization’s Web 

site “produced a further challenge to the standards of verification.” The report found: Most of the media 

people in this study were required to file for their organization’s Web sites, as well as for their newspaper, 

radio, or television station. This ceaseless demand for material created a situation in which, to quote one 

respondent, “what is fact right now can be proven to be fiction 20 minutes later.” [Other] respondents 

said:  

 

“It’s very easy in the online age to be swept up . . . in the story and just whack stuff on 

and off the Web.” 

 

“The world is replete with online examples where everyone is in this mad rush to publish 

online. Everybody gets swept up in this. You’ve got a 24/7 news platform now.”  

 

“[I said] ‘We want rigour.’ Obviously there are some things we are going to, with all 

good intentions, publish that in an hour or two, or next day, [are] going to be found to 

have been incorrect.” (Gawenda & Muller, 2009, p. 67)  

 

Indeed, journalists and editors working in the online environment told the researchers they 

tended to verify facts after a story had been published, rather than before, as is journalistic convention 

(ibid., pp. 12–13). In addition, it was clear from people working specifically in online news that “the 

pressure to be first was much greater than the pressure to be right” (ibid., p. 13).  

Public Relations, News Copy, and News Agency Legitimacy 

The pressure to meet the 24/7 newsroom’s “hunger” for news, then, is significant and would 

appear to impact the reliance of the news media on agency copy to fill news space. Davies notes that the 

main suppliers of information to the news media in the UK and the United States are “two primary 

conveyor belts: the Press Association and public relations” (2008, p. 74). This is supported by Lewis et al. 

(2008a, 2008b), who studied 2,207 newspaper stories from five newspapers in the UK and found that 

public relations and agency copy represented 88% of stories. They suggest a “clear linear process in which 

PR material is reproduced by agency journalists whose copy is, in turn, reproduced in the news media” 

(2008b, p. 15). Their study also identifies an important issue regarding the different approaches to public 

relations-generated news and news agency-generated news: “We recognize, of course, that agency and 

PR copy are, from a journalistic perspective, epistemologically different” (2008a, p. 30).  

 



200 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

We see evidence of this different epistemological approach in a 2010 study conducted by the 

Australian Centre of Independent Journalism (ACIJ) and the Australian daily alternative online news site 

Crikey.com. Their study into news and public relations found that nearly 55% of stories analyzed were 

driven by public relations activity, confirming previous Australian and international research (Edwards & 

Newbery, 2007; MacNamara, 1992; Lewis et al., 2008b). However, they noted that:  

 

As a by-product of our investigation, we tracked newswire material that made its way 

into newspapers. Newspapers have always relied on wire service copy to supplement 

their own journalism. Acknowledging the wire services is not a condition of their 

commercial agreements but failing to do so is not transparent. And putting a journalist’s 

byline on AAP copy is downright cheeky. (ACIJ, 2010) 

 

Despite this observation, neither the methodology nor the findings make any further reference to 

the quantity of AAP or other news agency copy being used. This reinforces our position that news agency 

copy is viewed differently to other external sources, with relative immunity from investigation, more as an 

internal contributor of copy rather than an external contributor.  

 

While questions of balance, spin, rigor, newsgathering practices and news diversity are regularly 

aimed at other third parties—notably public relations—news material from wire agencies appears largely 

immune to serious scrutiny. News from AAP and other news agencies, bring with it an authority so 

absolute that the news media do not question its content or factual accuracy. There are numerous 

examples in recent years of news covered by AAP that is followed up, unquestioned, by major news 

sources (Australian Press Council, 2008, p. 32; Australian Press Council Adjudications, No. 1428, No. 

1383; Media Watch, 2008).  

 

The legitimacy offered by AAP’s “filtering” process is confirmed by one commercial television 

reporter/producer, who told Pearson and Brand’s research team in 2001 that wire services were the most 

influential and trustworthy news medium, because: 

 

They don’t make mistakes and that’s usually the first priority . . . that’s by far the most 

influential because if we’ve got a breaking story we’ll pull up whatever is on wires, rip it 

off the printer and give it to the presenter, and they’ll go straight to air and they won’t 

even attribute it. (2001, p. 102) 

Pearson and Brand’s 2001 study, completed for the then-Australian Broadcasting Authority, found 

that most journalists believed news agencies or wire services such as AAP were, along with metropolitan 

newspapers and public radio, significantly more influential on the news products of other media. Pearson 

and Brand found that 78% of journalists and news producers used AAP as a news source most days—and 

that it was considered a credible source, comparable to metropolitan newspapers and ABC Radio’s AM 

program as an influence on daily news agendas (ibid., p. 47). Journalists felt AAP had taken on a new role 

in the new media environment and had become a “media player in its own right, providing both a news 

service to traditional media and also a direct feed to audiences as the news provider for most portals and 

online news services” (ibid., p. 9). Other studies support this approach to AAP. A pilot Australian study of 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 201 

FM radio news, which found that 61% of analyzed news bulletins came from AAP, concluded that, despite 

the emergence of new information sources, notably the Internet, AAP was still regarded as the most 

reliable and often the fastest supplier of breaking and developing news (Raward & Johnston, 2009).   

Jack Herman, Secretary of the APC, which commissions the annual State of the News Print Media 

study in Australia, said a reliance on AAP copy, especially in 24-hour news environments, was to be 

expected (Herman, 2009). This has implications not only for news diversity, but also for issues of 

inaccuracy where the same error may be repeated time and again as more publications pick up the wire 

copy. If an online publication gets it wrong overnight, it is usually cleared up the following day (ibid.). A 

former online journalist for Melbourne’s leading daily, The Age, clarified: 

 

The basis of AAP is their brand, their credibility is in their brand and so you don’t 

necessarily question their copy. They have the resources to be out there getting the 

story, The Age doesn’t have those resources so, you don’t question them on it. But if 

they come up wrong . . . I mean the new catch cry in journalism is, ‘you’re not wrong 

for long’. So, if you’re wrong, you change it. (Journalist 1, 2009)   

 

What also comes with the use of wire copy is the adoption of it as a news organization’s own, 

often without attribution, and the acceptability of this practice. The ACIJ/Crikey study noted that 

nonattribution was “cheeky,” though Lewis et al. plainly state that “Such practices would, elsewhere, be 

regarded as straightforward plagiarism” (2008b, p. 15). They found that almost three-quarters of stories 

carried bylines; however, only 1% of those bylines were attributed to the Press Association (PA) or 

another wire service. While this seemed to indicate that wire service copy was only a very small part of 

the paper, on closer analysis, they found that only 25% of stories did not include any evidence of agency 

copy (2008a). They noted:  “Newspapers make little acknowledgment of this reliance on agency copy 

even when they publish such materials in more or less verbatim form” (ibid., p. 30).  

 

Our research confirmed the muddy waters that bylining agency copy presents. We examined the 

online “Breaking News” sections of The Daily Telegraph and The Age, finding overwhelmingly that 

breaking news in online newspapers is synonymous with wire service copy (Johnston & Forde, 2009). The 

sample of 741 stories found that the largest proportion of news for both newspapers came from AAP. 

When we combined the figures from AAP and Agence France-Presse in The Age online, 96% of the stories 

were from just two wire agencies, with no staff input. The total for the Daily Telegraph was somewhere 

between 80% to 90%, but the composite was harder to gauge because of recycled news from other News 

Limited media, and because of difficulty in tracking bylined journalists (see Johnston & Forde, 2009, for 

further elaboration).  

 

We take up two important issues raised in these studies:  

 

• First, news agency copy can just as likely be made up of public relations-derived material as any 

other news story; and 

  



202 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

• Second, there is a cultural or epistemological difference in how media, and indeed media 

researchers, often view public relations-generated stories and news agency-generated copy. 

 

Methodology 

 

This study aimed to test the assertions from the literature and from previous examples about 

news agency copy which is often reproduced from public relations material—often reproduced verbatim or 

near-verbatim by news outlets, particularly on online news Web sites belonging to major daily news 

providers. We adopted a case study approach to achieve this, coupled with some key interviews with 

people involved in the online newspaper environment and some investigations into Australian Press 

Council (APC) adjudications.  

 

Our two case studies were discovered through sporadic searches of online news Web sites. They 

incorporate the background and impact of two news agency stories. Flyvberg reports that case studies, 

which are simply “a detailed examination of a single example” are usually identified by conventional 

researchers to be appropriate in the early stages of research projects (2004, p. 420), but that they must 

be coupled with hypothesis-driven research for more substantial studies. He argues, however, that the 

case study, rather than simply providing “a method of producing anecdotes” was able to draw considered 

conclusions based on concrete, in-depth examples (ibid., p. 422) and provided a strong opportunity for 

‘learning’ (citing Eysenck, 1976). We follow Flyvberg’s “information-oriented selection” as the basis for our 

case studies which were chosen to “maximize the utility of information from small samples and single 

cases” (ibid., p. 426). As part of our method, we have also examined adjudication reports from the APC to 

determine the prevalence of publicized complaints against wire agencies for misleading or erroneous copy 

that is republished by news media outlets. While we have not quantified the APC adjudications index, we 

have presented two adjudications here to support the case studies. The semi-structured interviews with 

industry personnel have also provided something of a preliminary method—to couple our own case study 

approach, to draw examples and findings, and then to put those findings to people within the industry who 

might be able to better explain them. Rapley suggests that all forms of qualitative interviewing provide a 

key rationale of offering the researcher the opportunity to gather “contrasting and complementary talk on 

the same theme or issue” within a broad framework of a conversational but focused discussion (2004, p. 

18). We had also sought to conduct semi-structured interviews with AAP personnel, particularly their 

Editor-in-Chief, but our attempts have so far been unsuccessful. 

 

This methodology has developed with our project, and will continue to develop as the project 

expands. As Seale et al. (2004, p. 2) suggest, qualitative research practice is not a linear process. It 

involves “an engagement with a variety of things and people,” including the research team’s own past 

experience and aspirations. They report that “if practicing researchers are encouraged to write about their 

inquiries in a methodologically reflective way (though not in a purely self confessional manner), we may 

learn a great deal” (ibid.).  

 

This is our aim in this study. We note that the method and sample detailed here are appropriate 

for a study of this size, but in a larger project, more developed content analysis and “tracking” data will be 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 203 

coupled with enlarged case studies and interviews to arrive at more substantial conclusions about the 

position of wire agencies in the contemporary news landscape.  

Case Studies 

Davies argues that a key issue associated with news agency copy is that mistakes made at this 

level may be perpetuated as a story continues to be re-reported in unchecked form (Davies, 2008). On 

the Internet, “not wrong for long” might entail a retraction—or more commonly, the erroneous report may 

simply be removed (“killed”), never to be seen again once the error is discovered. It is almost as though it 

never existed. In a brief example before we move on to our case studies, a research assistant and former 

journalist working on this project who is of Dutch origin, is a regular reader of the Dutch newspaper 

Trouw, and he accesses his news through their Web site. He noted with concern one day that one of their 

leading stories, bylined to and originating with the Nederlands Persbureau (ANP), the major Dutch news 

agency, reported on an award presented to a 87-year-old Holocaust survivor, whom, they reported, had 

been a prisoner in “the Polish concentration camp Sobibor” (ANP, 2010a). Due to the reader’s European 

heritage and the fact that his wife is Polish, he took exception to this inaccurate description of the 

concentration camp which was not, of course, a Polish concentration camp at all. He sent a correction to 

the newspaper in the “reader comments” section at the end of the story which read: “This article contains 

a factual error: ‘The Polish concentration camp Sobibor’ should be something like ‘The German 

concentration camp Sobibor in occupied Poland.’” 

The next day, he visited the Web site and found that, while the news story was still up, the 

description of the concentration camp had, indeed, been changed to his exact words—“The German 

concentration camp Sobibor in occupied Poland” (ANP, 2010b). The original wording had disappeared, and 

there was no indication that there had previously been an error which was now corrected. Meanwhile, the 

reader’s comment had also completely disappeared from the Web site—possibly (we speculate) to remove 

any trace that they had been corrected. While this is anecdotal, when considered along with the case 

studies below, it does suggest that the combination of “credible” news agency copy; an increasing online 

24/7 news hole; and the technological ability to make mistakes “disappear” immediately may be causing a 

significant shift in the way news is gathered and reported.  

Our first case study is from a youth-oriented news satire program called the Hungry Beast, which 

airs on Australia’s national broadcaster, ABC-TV. The first episode of this program, launched in 2009, 

featured an exposé of a well-orchestrated ruse that the Hungry Beast team had inflicted upon the 

Australian media about a survey reporting on the “gullibility” of Australian citizens. The story began as a 

media release put out by the fake “Levitt Research Institute” (set up by the Hungry Beast) which was 

picked up by AAP, and as a result, covered widely by news media outlets. As part of the hoax, the Hungry 

Beast team had developed a fake Web site for the Levitt Institute; written a fake 10-page research report 

about their survey; and provided a Hungry Beast team member as the “Executive Director” of the Levitt 

Institute to be available for interviews with journalists. The false report found, among other things, that 

Sydney people were the most gullible of all Australian citizens; and that people from Melbourne were the 

least gullible in that they generally did not believe a series of propositions put to them by the Levitt 



204 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

Institute. The research had never been conducted, but according to the prestigious online version of 

Melbourne’s The Age newspaper, it had.  On September 20, 2009, they reported: 

Sydney, the most naïve city, study finds 

Psst! Have you heard the one about Captain Cook and his three wives? 

What about cricket legend Richie Benaud’s Senate career? 

Many Australians have apparently heard of both, according to a report by social research 

company The Levitt Institute. They blame the internet and its plethora of unsourced and 

unverified information for such gullibility. (AAP, 2009) 

The story continues, quoting fake Levitt Institute Executive Director Dr. Carl Varnsen along with another 

Levitt Institute source “research coordinator” Lauren Kennedy (Media Watch, 2009). The Media Watch 

program also points out that the name Karl (or Kel) Varnsen is actually an alias for Jerry Seinfeld from the 

television sitcom Seinfeld (ibid.). 

The story is bylined to AAP, and appeared in almost exactly the same format in newspaper Web 

sites around the country, and was followed up the next day by the well-respected ABC radio along with 32 

other radio stations, Fairfax newspaper Web sites and News Ltd. Web sites. Even regional newspapers 

such as the southeast Queensland Gympie Times and the Rockhampton Morning Bulletin, picked it up—

and are still running the fake story on their Web site at the time of this writing. Both stories are bylined to 

AAP. When the hoax was exposed by ABC’s Media Watch program the day after a tip-off from a sceptical 

audience member who had seen the story on a news Web site, Hungry Beast admitted their role in the 

story. Indeed, Media Watch’s investigation indicated even the most basic research from any journalist 

involved would have uncovered the truth—the Levitt Institute’s purported headquarters, for example, is a 

boarded-up and derelict terrace house in Sydney (Media Watch, 2009).  And a quick Google search of the 

Executive Director Carl Varnsen shows up very little, apart from a recently added one-line Wikipedia 

reference to a “public intellectual and leading sociologist in Australia” (ibid.). 

AAP Editor Mike Osborne recognized they had taken the bait and their lack of background 

research had been exposed, but he also defended the organization’s decision to run the research findings 

and release it to their clients: 

As the national news agency, AAP receives many hundreds of reports on a weekly basis 

and always attempts to verify information, either by phone call or e-mail. While this 

incident has caused us to review our verification procedures to minimise the chances of 

it happening again, any fair-minded observer would understand how this hoax, with 

supporting Web site, 10-page report, and PR people spruiking the results could deceive 

a busy reporter facing rolling agency deadlines. (Osborne, 2009) 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 205 

The Australian newspaper, owned by News Ltd., which had run the story on their news.com.au 

Web site, reported that the story was originally presented as an “Australian Associated Press exclusive” 

(Robinson, 2009), which suggests that the Hungry Beast decided the best way to disseminate the false 

information, quickly, was to send it through the AAP filter. If they had sent the fake press release out to 

news organizations directly, there was a higher chance that journalists might question the veracity of a 

press release, but coming through AAP, it was automatically given credibility. Thorough newsgathering 

practices and background checks would be assumed to have occurred at the AAP level, and news 

organizations would be more likely to run it as it was. This is precisely what did occur. Unfortunately, it 

was not the first time AAP had fallen victim to a press release hoax—Media Watch had uncovered another 

similar, but less orchestrated, 2005 case involving a supposed visit to Australia by former U.S. president 

George H. W. Bush (Media Watch, 2005; see also Johnston & Forde, 2009, for more detailed discussion).  

More recently, in 2010, AAP filtered and disseminated what was, on this occasion, real survey 

results sent in a media release. The survey results were covered by AAP after they received the media 

release from “FebFast,” a group which campaigns to highlight the dangers of drugs and alcohol. FebFast’s 

original press release suggested their survey found that many Australians “would rather give up sex, their 

car, technology, and their friends” than give up alcohol for a month. It was disseminated with the headline 

“No sex, please—We’re drinkers!” As a novelty/humorous story appealing to Australians’ self-perception as 

a relaxed, hard-drinking culture, the story was picked up by most major news Web sites, including capital 

city dailies the Sydney Morning Herald, the Herald Sun, and the Courier-Mail, which ran the story with an 

AAP byline. The story evidently also appealed to more international perceptions of Australians, as we have 

found evidence of the story also running in Pravda, Times of India, Britain’s The Daily Star, Vietnam’s 

DatViet, and Serbia’s SrbijaNet. 

The story, as presented by AAP and, subsequently, by all the news Web sites mentioned above, 

generally ran with the FebFast angle. However, AAP had chosen to take the story a little further, and in so 

doing, appears to have exaggerated the survey findings quite considerably, presumably to make the story 

more likely to be picked up by media outlets. The headlines on the bylined AAP article were, variously: 

“Sex, cars and mates play second-fiddle to Australians’ love of booze;” or “Aussies ‘rather give up sex 

than grog.’” The AAP story (2010) begins thusly: “Australians’ love affair with grog is so great they’d 

rather give up sex, their car, and their friends than lay off the bottle for a month.”  

So it is no longer “many Australians” who would rather give up sex, their car, and their friends, 

as FebFast reported, but the (implied) majority of Australians generally. However, the statistics bear out 

neither AAP’s lead paragraph, nor the headlines that appeared with the story. The statistics from the 

media release are, as the story later reports, that only one in five Australian drinkers said they would 

prefer to go without sex than alcohol. So, four in five had said that they would not give up sex for alcohol. 

Only 12% said they would ditch their friends over alcohol (88% presumably said they would not); and 

another 12% said they would rather give up their car than alcohol. Even if these three categories are 

combined, and we consider the lead paragraph reading instead that Australians would rather give up “sex, 

their car OR their friends,” it is still well under half of the sample. 



206 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

FebFast, as a charity organization promoting their own anti-alcohol campaign had put a particular 

slant on the data, but still presented it reasonably accurately. In their processes, however, AAP had 

exaggerated the press release further, with the end result being quite inaccurate reporting. If we revisit 

the various headlines 

“Aussies ‘rather give up sex than grog.’” (Coffs Coast Advocate; Sydney Morning Herald 

Australia) 

“Sex, cars and mates play second-fiddle to Australians’ love of booze.” (Herald Sun; Courier-Mail 

Australia) 

“Aussies love booze more than sex, cars!” (Times of India; MyNews.in) 

“Australians would miss booze more than sex.” (Daily Star, UK)  

. . . these headlines do not suggest that only 12% –20% of Australians said they would give up these 

things.  

The international newspapers reported their own versions of the story, all based on the AAP copy, 

while the UK’s Daily Star, which bylined the story to their own “Daily Star Reporter,” changed the wording 

slightly and added one sentence from an Australian living in London. The Daily Star lead paragraph read 

thusly: “Hard-drinking Australians would rather give up sex than give up the amber nectar for a month” 

(Daily Star, 2010).  

None of the international news Web sites bylined AAP—they all bylined either their own 

publication, their own national news agency, or occasionally, no one at all. So, even when the statistics 

are not false; even when there is no trickery; even when the statistics are staring the agency and news 

media journalists in the face, they continue to reproduce the angle from the media release—and in this 

case, to exaggerate the media release’s angle to the point of inaccuracy—perhaps, we suggest, to fit 

within established news frames. What the statistics show is that Australians overwhelmingly (80% of the 

sample) would not rather give up sex than alcohol, and would not give up their car (88% of the sample), 

nor their friends (88%).  

The Australian Press Council (APC) is aware of the erroneous reporting that comes through the 

news agency filters, and the heart of the problem seems to genuinely lie in the credibility bestowed upon 

any stories coming through the agency filters. We have mentioned the Australian Press Council’s  State of 

the News Print Media (2008) , which highlighted some concerns about the immediacy of online newsrooms 

and the pressure this is placing on journalists, and AAP, to be churning out stories as quickly as possible 

without proper checking. Further evidence for this can be found in some Press Council adjudications which 

have found AAP to have insufficiently checked or followed up media releases coming through their filters 

and disseminated to their clients. In January 2008, the APC upheld a complaint made by the Jewellers’ 

Association of Australia against a story published on the Sydney Morning Herald Web site about a survey 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 207 

which claimed 70% of consumers felt they were being “ripped off” when they bought diamonds, with the 

story generally suggesting people should go to an independent appraiser before making purchases. The 

survey, which was an online poll of an unknown number of people carried out and released by diamond-

grading company the Diamond Certification Laboratory of Australia (DCLA), suggested most Australians 

did not “trust jewellers.” The Press Council found that AAP, the Sydney Morning Herald and news.com.au 

should have questioned the methodology and depth of the survey, and the motivations of the DCLA in 

releasing it. The Sydney Morning Herald addressed the APC’s findings: 

The Sydney Morning Herald responded that it took the AAP article at face value. It said it 

generally accepts that its wire services follow proper procedures, and it is impossible for 

an entity like smh.com.au to afford the time and staffing needed to check the huge 

volume of stories that AAP contributes. (APC Adjudication 1383, January 2008)  

A former online journalist from The Age online reinforces this view and describes his processes 

when considering how to work with and attribute agency copy:  

 

An AAP story comes in, you might follow it up with an extra interview, [there’s] a lot of 

that. Or you might just add another little bit of fact [so] that you can put your name on 

[it] . . . there wasn’t really a general rule, as long as I had contributed something, I got 

the byline. If I genuinely followed up something, and called someone and contributed 

something new to that story then I got the byline . . . but the Breaking News section is 

primarily wire copy because it’s coming through all the time, you just turn it around and 

put it up. You know the term churnalism? Well that’s what churnalism is, getting the AAP 

story and just turning it around. (Journalist 1, 2009) 

 

Briefly, in a second adjudication in 2009, the Press Council found AAP had reported a story about 

a regional hospital in an “unfair . . . and misleading” manner and upheld a complaint from one of the 

hospital’s doctors against AAP for what the complainant had called “either grossly incompetent or 

misleading reporting” (APC Adjudication 1428, June 2009). Consistent with the previous cases, this story 

had been published widely after being originally disseminated by AAP, which again confirms the status, 

enunciated within much of the literature above, that any copy coming through AAP is, quite often, 

churned, or “turned around” as quickly as possible without any journalistic input or checking. 

Discussion and Conclusions 

The APC’s adjudications, along with the case studies, confirm several issues that the literature, 

recent research reports, and interviews with industry personnel had enunciated. First, as a wire agency, 

the copy coming through AAP—and indeed any news agency—is treated differently than press releases, 

statements from lobby groups, direct tip-offs to journalists, and so on. Copy coming through news 

agencies is assumed by journalists and editors to have already gone through fact-checking, background 

research, and verifications, and to contain original material. As a result, copy from AAP or other agencies 



208 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

is often churned, disseminated, “put up” on the subscriber’s news Web site as soon as possible with little 

or no change. The status of AAP in the Australian news media landscape as a credible source of news is 

considerable. However, what this research suggests is that AAP is sometimes churning not other agency 

copy, but media releases which rigorous and accepted newsgathering practice would suggest should be 

questioned, checked, and followed-up. When the media release, now rebadged as AAP copy and sent to 

news organizations is received, it is considered “credible” copy, even though very little (or no) checking or 

newsgathering may have occurred after the original media release was received. The news program The 

Hungry Beast proved this point well with their bogus research institute, bogus research report, 

spokesperson, and Web site that received national media coverage. The anti-drugs and alcohol charity 

FebFast also successfully identified a somewhat dubious angle and headline that would appeal to 

mainstream news media outlets’ news frames, which they sent to AAP, only to have it further exaggerated 

to the point of inaccuracy by AAP. Again, with the AAP badge on the story, however, national and 

international media picked it up and ran with it almost word-for-word according to the inaccurate headline 

and lead provided by the wire agency story.  

 

Interviews with our former online journalist suggest that, while he would check any media 

release coming across his desk for accuracy and would always follow-up with an interview, he did not treat 

AAP copy in the same way. Indeed, he indicated “churning” a press release was a sackable offense at his 

news organization, while churning AAP copy was standard and accepted practice. On one level, then, the 

findings suggest that the status of news agencies within the news media industry as a credible source of 

information is enabling inaccurate copy to be disseminated widely, and very quickly, in this online news 

age. 

The Melbourne study of the “Black Saturday” bushfire coverage—along with evidence presented 

here—suggests that a second factor at play may, indeed, be the increasing pressure from the 24/7 online 

newsroom for lots of copy, fast, that is putting pressure on news agencies such as AAP, AP, Reuters, and 

so on to be providing more copy now than they ever have before. In their haste, and in their desire to 

meet their own commercial goals of having as much copy “taken up” by their clients as possible, they are 

sometimes producing poorly researched news stories which may have simply been turned around from a 

press release or reported without any verification. The economies operating at AAP may indeed explain 

their decision to exaggerate the findings of the FebFast alcohol survey to make a “stronger” but ultimately 

inaccurate story to ensure it was picked up, widely, by a range of national and international news sites.  

Both case studies perhaps also provide evidence of Hamilton’s assertion that an economic 

analysis suggests news is usually not at all “surprising or new” but is, in fact, driven by consumers’ desires 

for something familiar and predictable (2004, p. 8). McChesney’s identified factors—the pursuit of profit, 

the size of the organization, levels of competition (of which there is none for AAP in Australia), and the 

influence of advertising—do appear to be playing a part in the stories chosen by AAP, in the way they are 

covered by AAP, and then in the way they are either “churned” or adjusted slightly by the news 

organizations themselves. AAP’s decision to churn the Hungry Beast media release and develop a story 

from its printed research report was an economic one—it was an efficient way to “churn” a story that they 

knew would appeal to their clients’ news frames with minimal input from the AAP journalist. The lack of 

competition in the Australian market meant there was no other consideration for AAP journalists and 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 209 

editors to make about coverage of the story. Whatever they produced would be picked up by the news 

Web sites. This is the economic and political context of the agency’s operations, and it goes a long way 

toward explaining its content decisions. One point of encouragement in our research lies in the news 

production of independent news producer Crikey.com, which does not put up any wire copy—or indeed, 

subscribe to any wire service at all (Beecher, 2010)—unlike the mainstream news Web sites, which are 

increasingly relying on agency news stories. We note, though, that this appears to be exception rather 

than the rule. 

Our previous research alludes to an increased, potentially dominant, role for news agency copy in 

the online news environment (Johnston & Forde, 2009). Similarly, this current examination of selected 

case studies of AAP content and follow-up stories on news media Web sites provides some indications that 

the special “heightened” place that news agencies occupy in the news media may be leading to increases 

in the publication of poor and inaccurate copy. Coupled with the ever-widening and speed-driven Internet 

news hole, news quality and diversity on major news Web sites may be under threat, and at the very 

least, this field of study requires further critical analysis. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



210 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

References 

 

Associated Press (AP). (2007). Breaking news: How the Associated Press has covered war, peace and 

everything else. New York: Princeton Architectural Press. 

 

Australian Associated Press (AAP). (2010, February 1). Sex, cars and mates play second-fiddle to 

Australians’ love of booze. Retrieved February 2, 2010, from www.news.com.au/couriermail    

 

Australian Associated Press (AAP). (2009, September 20). Sydney the most naïve city, study finds. 

Retrieved May 25, 2010, from www.abc.net.au 

 

Australian Centre for Independent Journalism. (2010). Spinning the media. ACIJ and Crikey.com. 

Retrieved March 16, 2010, from http://www.crikey.com.au/spinning-the-media/ 

 

Australian Press Council. (2008). State of the news print media in Australia report. Retrieved July 2, 2009, 

from http://www.presscouncil.org.au/snpma/snpma2008/ch07_2_snpma2008.html  

 

Australian Press Council. Adjudications index. Retrieved November 10, 2009, from 

http://www.presscouncil.org.au/pcsite/adj.html 

 

Barker, G. (2009). The crumbling estate. Griffith Review, 25, 117–123. 

 

Beecher, E. (2010). [Personal interview with the author.] March 2010.  

 

Carey, J. W. (1989). Communication as culture: Essays on media and society. Boston: Unwin Hyman. 

 

Coffs Coast Advocate. (2010, February 1). Aussies “rather give up sex than grog.” Retrieved March 8, 

2010, from http://www.coffscoastadvocate.com.au/story/2010/02/01/aussies-rather-give-up-

sex-than-grog.html 

 

Collingwood, P. (1999). Commercial radio 1999: New networks, new technologies. Media International 

Australia, 91, 11–22. 

 

Courier-Mail  (2010, February 1). Sex, cars, and mates play second-fiddle to Australians’ love of booze. 

Retrieved March 8, 2010, from http://www.couriermail.com.au/news/national/sex-cars-and-

mates-play-second-fiddle-to-australians-love-of-booze/story-e6freooo-1225825378606 

 

Daily Star. (2010, February 2). Australians would miss booze more than sex. Retrieved March 8, 2010, 

from http://www.dailystar.co.uk/posts/view/120155/Australians-would-miss-booze-more-than-

sex/ 

 

Davies, N. (2008). Flat earth news. London: Chatto & Windus. 

 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 211 

Edwards, J., & Newbery, A. (2007). BBS media survey 2008. Brisbane: Brumfield Bird & Sandford Pty Ltd. 

 

Electoral and Administrative Review Commission. (1993). Report on review of government media and 

information services. Brisbane: Electoral and Administrative Review Commission. 

 

Eysenck, H (1976). Case studies in behaviour therapy. London: Routledge and Kegan Paul.   

 

Flyvberg, B. (2004). Five misunderstandings about case-study research. In C. Seale,  

G. Gobo, J. F. Gubrium, & D. Silverman (Eds.), Qualitative research practice, (pp. 420–434). 

London: SAGE. 

 

Folkenflik, D. (2005). Major U.S. newspapers announce staff cuts. National Public Radio. Retrieved 

December 12, 2009, from www.npr.org 

 

Frijters, P., & Velamuri, M. (2009). Is the Internet bad news? The online news era and the market for 

high-quality news. MPRA paper, No. 15723. Munich: University Library of Munich. 

 

Gawenda, M., & Muller, D. (2009). The Black Saturday bushfires: How the media covered Australia’s worst 

peace-time disaster. Centre for Advanced Journalism, University of Melbourne. Retrieved March 

12, 2010, from 

http://www.caj.unimelb.edu.au/__data/assets/pdf_file/0019/175033/FINAL_bushfire_report_with

_exec_summary_19-11-09.pdf 

 

Greenslade, R. (2009). Greenslade blog: Why newspaper cuts are necessary as publishers face 

unprecedented losses.,Guardian.co.uk. Retrieved November 30, 2009, from 

http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/nov/27/london-evening-standard-

theguardian 

 

Grattan, M. (1998). The politics of spin. Australian Studies in Journalism, 7, 32–45. 

 

Grundy, B. (1993). EARC's inquiry into government PR: A summary and appraisal. Australian Studies in 

Journalism, 2, 288–304. 

 

Hamilton, J. T. (2004). All the news that’s fit to sell: How the market transforms information into news. 

Princeton, NJ: Princeton University Press. 

 

Herald Sun (2010, February 1). Sex, cars and mates play second-fiddle to Australians’ love of booze. 

Retrieved March 8, 2010, from http://www.heraldsun.com.au/news/national/sex-cars-and-

mates-play-second-fiddle-to-australians-love-of-booze/story-e6freooo-1225825378606 

 

Herman, J. (2009). [Personal interview with the author.] December 10, 2009. 

 



212 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

Johnston, J., & Forde, S. (2009). ‘Not wrong for long’: The role and penetration of news wire agencies in 

the 24/7 news landscape. Global Media Journal: Australian Edition, 3(2). Also available at: 

www.commarts.uws.edu.au/gmjau/v3_2009_2/johnson_forde_RA.html 

 

Journalist 1. (2009). Former journalist for The Age newspaper. Personal interview with the author (Forde), 

October 14, 2009. Brisbane, Queensland. 

 

King, E. (1997). The impact of the Internet on journalism: An introduction. Electronic Journal of 

Communication, 7(2). 

 

Knight, A. (2007). Australian correspondents and their sources. ejournalist. Retrieved June 30, 2009, from 

http://ejournalist.com.au/v1n1/correspondents.pdf 

 

Lee, C. (2009). Pixels, paper and public affairs: A comparison of print and online editions of The Age 

newspaper. Australian Journalism Review, 31(1), 91–104. 

 

Lewis, J., Williams, A., & Franklin, B. (2008a). Four rumours and an explanation. Journalism Practice, 

2(1), 27–45. 

 

Lewis, J., Williams, A., & Franklin, B. (2008b). A compromised fourth estate? Journalism Studies, 9(1), 1–

20. 

 

MacKinnon, K. (2006). Five major trends. State of the News Print Media Report, 2006. Australian Press 

Council: Sydney. Also available at: http://www.presscouncil.org.au/snpma/ch02.html 

 

MacNamara, J. (1992). The impact of PR on the media. Mass Communication Group. Retrieved May 25, 

2010, from http://195.130.87.21:8080/dspace/bitstream/123456789/234/1/Macnamara-the 

impact of PR on the media.pdf 

 

McChesney, R. (1999). Rich media, poor democracy: Communication politics in dubious times. 

Champaign, IL: University of Illinois Press. 

 

McChesney, R. (2003). The problem of journalism: A political economic contribution to an explanation of 

the crisis in contemporary U.S. journalism. Journalism Studies, 4(3), 299–329. 

 

McChesney, R. (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. New York: 

Monthly Review Press. 

 

Media Watch. (2009, September 28). Deception, detection, deficiency. ABC TV. Retrieved April 30, 2010, 

from http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s2698835.htm 

 

Media Watch. (2008, October 13). Media plug a brothel. ABC TV. Retrieved May 10, 2009, from 

http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s2389910.htm 



International Journal of Communication 5 (2011)  The Silent Partner: News Agencies 213 

 

Media Watch. (2005, August 29). President's visit 'terminaded.' ABC TV. Retrieved May 10, 2010, from 

http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1448058.htm 

 

Murdock, G. (1989). Cultural studies at the crossroads. Australian Journal of Communication, 16, 37–49. 

 

MyNews.in (2010, February 1). Aussies love booze more than sex! Retrieved March 8, 2010, from 

http://www.mynews.in/News/Aussies_love_booze_more_than_Sex!_N36929.html 

Nederlands Persbureau, [ANP]. (2010a). Overlevende van kamp Sobibor geridderd [Survivor of Sobibor 

knighted]. Trouw. Retrieved April 12, 2010, from www.trouw.nl   

Nederlands Persbureau, [ANP]. (2010b). Sobibor-overlevende selma engel-wijnberg geridderd [Sobibor 

survivor Selma Engel-Wijnberg knighted]. Trouw. Retrieved April 13, 2010, from www.trouw.nl 

 

Osborne, M. (2009). [E-mail to Mark Franklin, ABC-TV Media Watch program]. Retrieved May 25, 2010, 

from http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s2698835.htm 

 

Paterson, Chris (2006). News agency dominance in international news on the Internet. Papers in 

International and Global Communication, Centre for International Communications Research, No 

01/06. Retrieved February 1, 2009, from 

http://ics.leeds.ac.uk/papers/cicr/exhibits/42/cicrpaterson.pdf 

 

Pearson, M., & Brand, J. (2001). Sources of news and current affairs. epublications@Bond, Bond 

University. Retrieved February 1, 2009, from http://epublications.bond.edu.au/hss_pubs/96 

Pew Project for Excellence in Journalism. (2010). The state of the news media: An annual report on 

American journalism. The Pew Center. Retrieved April 27, 2010, from 

http://www.stateofthemedia.org/2009/index.htm  

 

Project for Excellence in Journalism. (2008). The state of the news media: An annual report on American 

journalism. The Pew Center. Retrieved June 20, 2008, from 

http://www.stateofthemedia.org/2008 

 

Project for Excellence in Journalism. (2007). The state of the news media: An annual report on American 

journalism. The Pew Center. Retrieved June 20, 2008, from 

http://www.stateofthemedia.org/2007 

 

Project for Excellence in Journalism. (2006). The state of the news media: An annual report on American 

journalism. The Pew Center. Retrieved August 18, 2007, from 

http://www.stateofthemedia.org/2006 

 

Project for Excellence in Journalism. (2005). The state of the news media: An annual report on American 

journalism. The Pew Center. Retrieved April 2, 2006, from http://www.stateofthemedia.org/2005 



214 Jane Johnston and Susan Forde International Journal of Communication 5(2011) 

  

Project for Excellence in Journalism. (2004). State of the news media, 2004. Retrieved August 10, 2004, 

from stateofthenewsmedia.org/2004 

  

Rapley,  T. (2004). Interviewing. In C. Seale, G. Gobo, J. F. Gubrium, & D. Silverman (Eds.), Qualitative 

Research Practice, (pp. 16–32). London: SAGE. 

 

Raward, D., & Johnston, J. (2009). FM radio news: Spreading the news or spread too thin? Australian 

Journalism Review, 31(1), 63–76.  

 

Reeds, N., & Colbourne, F. (2000, November 6). Fewer gatekeepers, more open gates. Strategy Magazine, 

p. 25. 

 

Robinson, N. (2009, September 29). Scam within a scam. The Australian. Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.theaustralian.com.au/news/opinion/scam-within-a-scam/story-e6frgdk6-

1225780582220 

 

Schiller, H. I. (1989). Culture, Inc.: The corporate takeover of public expression. New York: Oxford 

University Press. 

 

Seale, C., Giampietro, G., Gubrium, J. F., & Silverman, D. (2004). Introduction:  

Inside qualtitative research. In C. Seale, G. Gobo, J. F. Gubrium, & D. Silverman (Eds.), 

Qualitative Research Practice, (pp. 16–32). London: SAGE.  

 

Sydney Morning Herald (2010, February 1). Aussies “rather give up sex than booze.” Retrieved March 8, 

2010, from http://news.smh.com.au/breaking-news-national/aussies-rather-give-up-sex-than-

grog-20100201-n6zt.html 

 

The Times of India. (2010, February 4). Aussies love booze more than sex, cars!, Retrieved March 8, 2010 

from http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/5523350.cms?prtpage=1 

 

Zimmerman, L. (2009, January 31). L.A. Times to lay off 300, consolidate sections. Los Angeles Times. 

Retrieved December 15, 2009, from http://articles.latimes.com/2009/jan/31/business/fi-times31 

 


