
International Journal of Communication 1 (2007), 717-737 1932-8036/20070717 

Copyright © 2007 (Jing Sun). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No 

Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

Covering a Non-Democracy:  

A Japanese Coverage of China and  

Implications for Media Balancing1  
 

JING SUN 
                                          University of Denver 

 

This paper analyzes Japan’s top two newspapers’ coverage of China at a transformative 

moment of diplomacy. I contend that their reporting patterns demonstrate an effort of 

double balancing. Internationally, Japanese journalists make “quid pro quo” balancing 

arrangements with their authoritarian Chinese hosts in order to minimize their loss of 

autonomy. Domestically, they adopt a bifurcated business strategy and use editorials to 

counterbalance their largely neutral image as disinterested transmitters of information. I 

further argue that the two balancing acts may become intertwined, as editorials also 

influence the levels of difficulty that Japanese correspondents have to deal with back in 

China.  

 

This paper examines two major Japanese newspapers’ patterns of reporting of China, Japan’s 

biggest neighbor and also a non-democracy. Features in their reporting patterns, I argue, disclose how 

journalists from a democracy deal with and are dealt with by two distinct actors: a massive readership at 

home and a foreign, non-democratic host abroad. As a case study, I choose the Asahi Shimbun’s and the 

Yomiuri Shimbun’s coverage of China in the latter half of 1998 – a watershed period in Sino-Japanese 

relations. 

The common thread that links these two papers’ interactions with the domestic and international 

actors is their effort to balance. When dealing with the inhospitable and non-democratic Chinese host, 

balancing takes the form of a grand compromise: i.e., the Japanese media help Beijing save face by 

nominally accepting its “One China” principle in exchange for the Chinese government turning a blind eye 

to critical reports. This type of balancing may be referred to as passive and involuntary. Domestically, 

balancing takes the form of the media maintaining a combination of largely neutral, matter-of-

factreporting with a dose of individualism expressed through editorials.   

  

This type of balancing is more active and voluntary. The double balancing in these two arenas 

jointly produces a self-fulfilling two-stepped process: while the international balancing helps the Japanese 

                                                 
1 I wish to thank David Leheny, Edward Friedman, Katherine Cramer Walsh, Ellis Krauss, Priscilla Lambert, 

and an anonymous reviewer for valuable comments and suggestions. Akichika Ozeki and Meiqin Rui 

offered me invaluable research assistance in completing this piece.   

Jing Sun: sj11306@gmail.com 
Date submitted: 2007-03-05 



718 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

media survive in a foreign and inhospitable setting, the domestic one helps them thrive in what is 

allegedly the world’s most saturated media market.  

 

Case Selection 

 

The first questions that need to be clarified are the following: Why choose Japanese newspapers 

for such an analysis, and why choose their coverage of China? Japan is probably the world’s most 

newspaper-saturated society. In contrast with the popular fear in the United States that print media is 

facing an inevitable decline, newspapers continue to take a central position in the heavily competitive 

Japanese media market. According to a survey conducted by the World Association of Newspapers in 

2005, the top five largest dailies in the world are all Japanese. The country’s per capita newspaper 

circulation, 581 copies per 1,000 persons, is the highest in the world -- more than twice that of the United 

States.2 

There has been a decent amount of scholarship produced in the English language on the 

Japanese media. What these different strands of arguments have in common is that the empirical 

evidence has been predominantly domestic. Scholars examine media-state relations in Japan by analyzing 

media coverage of domestic issues ranging from political reform to exposing scandals and citizen 

movements (Feldman, 1993; Pharr, 1996; Freeman, 2000). Analysis concerning Japanese media 

reportage of foreign countries is scant. This is problematic, for reporting international happenings has 

been a crucial component of mainstream media’s daily business (Cohen, 1963). This is especially true of 

Japanese newspapers as they allegedly have the most extensive coverage of foreign countries and are so 

widely read. In the official annual survey on Japan’s foreign policy conducted by the Japanese Cabinet 

Office in 2003, more than 80% of the Japanese said that they garnered knowledge about foreign countries 

from newspapers.3 The lack of academic attention being paid to Japanese media’s international reportage 

implies that it follows the same logic as domestic coverage. But this implication has an apparent flaw: 

Japanese foreign correspondents do not always operate in a democratic environment as do their domestic 

colleagues. To believe that covering a non-democracy deeply suspicious of foreign journalists would be a 

process identical to covering a democracy is, to say the least, intuitively difficult.  

How do Japanese journalists, coming from an established democracy, operate in an authoritarian 

regime? Specifically, do they have to rely totally on official sources, and are thus stripped of all meaningful 

journalistic autonomy? Can they report on their non-democratic host government in a critical tone? Is 

there any intra-media variance on international coverage and, if so, what does this imply? This paper 

attempts to answer these questions by analyzing Japan’s top two newspapers’ reporting patterns  of 

China.  

                                                 
Notes: 
 
2 Circulation numbers of the world’s 100 largest dailies can be obtained from the website of the World 

Association of Newspapers at http://www.wan-press.org/article2825.html. 

 
3 The survey results are available in Japanese at http://www8.cao.go.jp/survey/h15/h15-gaikou/3.html, 

accessed on May 27, 2007. 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 719 

Intuitively, the Yomiuri Shimbun and the Asahi Shimbun (henceforth shortened as the Yomiuri 

and the Asahi) are apparent candidates for analyzing Japan’s major newspapers. After all, these two are 

the world’s top two largest newspapers. The Yomiuri’s circulation stands at more than 14 million per day. 

To put this number in a comparative perspective, the 2005 circulation numbers of USA Today, New York 

Times, Wall Street Journal, Washington Post, Los Angeles Times, and Chicago Tribune, when combined 

together, are only 55% of the circulation level of the Yomiuri.4 The Asahi also has a daily circulation of 12 

million. Their massive circulation numbers are indicative of these papers’ tremendous influence on the 

Japanese media market.  

 

Their predominant market presence notwithstanding, the pair is also chosen for comparative 

purposes. Reaching out to as many readers as possible does not necessarily mean homogenization. The 

Yomiuri is popularly known as a conservative-leaning newspaper while its main competitor is widely 

recognized as liberal (Miyoshi, 1972; Kim, 1982; Krauss & Lambert, 2000; Komori 2005). Is this 

difference perceptive or reflected in their coverage of China? Or should one reject a blanket 

characterization as such and ask where they differ and where they concur? Is there a functional 

differentiation between their routine reporting and editorials? The pair offers an opportunity to answer 

these questions.  

 

Finally, why select their coverage of China? Even to a casual observer of international relations, 

the importance of relations between China and Japan, respectively the world’s second and third biggest 

economies, is largely self-evident. These two countries are also each other’s biggest trading partners. 

However, the sizes of their economies and high interdependence are not the only justification for my case 

selection. After all, given China’s reputation for becoming the “World’s Factory,” the portions of China-U.S. 

and China-E.U. trade in the global market are also remarkable. But to Japan, China is different: it is not 

only the biggest overseas market but also a country with which it has shared so much history, good and 

bad, for 2,000 years. Generations of Japanese politicians with varied ideological backgrounds have 

admitted that China is their country’s most crucial neighbor, and that the importance of Japan-China 

relations is second only to Japan-U.S. relations (Green, 2001; Tanaka, 2005). Not surprisingly, Japanese 

media have shown a high level of interest in covering China (Ono, 2000). As a piece of telling evidence, 

more than 30 Japanese media outlets have placed long-term correspondents in China, far exceeding the 

number of Japanese correspondents in any of Japan’s other neighbors. This paper selects coverage of 

China for its conspicuous weight in Japanese media outlets’ international reportage.  

 

Another reason for selecting coverage of China is that the country is not a democracy. It is well 

known that Chinese secret police tap foreign correspondents’ phone lines and follow their whereabouts. 

                                                 
 
4 Circulation numbers of the world’s 100 largest dailies can be obtained from the website of the World 

Association of Newspapers at http://www.wan-press.org/article2825.html. 

 



720 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

The normal right to interviewing and gathering information in a democratic setting often becomes an 

irrelevant luxury for foreign correspondents in China (Komori, 2005). Hence, the Chinese case is most 

relevant to this paper’s subject of inquiry; that is, how reporters from a democracy cover a deeply 

suspicious yet important non-democracy.  

 

Latter Half of 1998: Watershed Moment in Japan-China Relations 

  

The collected number of China-related articles in the Asahi and the Yomiuri is immense. To make 

the project manageable, this paper chooses the latter half of 1998 as the temporal space from which data 

is selected. This timeframe is notable because it offers an opportunity to analyze the pattern of 

international coverage at transformative diplomatic moments. The latter half of 1998 was a watershed 

period in Japan-China relations. In July, Bill Clinton, the then American President, visited China for an 

unprecedented period of nine days. Upon his return to America, Clinton complied with the Chinese request 

of not making a transit stop in Japan. This move broke a tacit yet long-established norm in the U.S.-Japan 

alliance. By making a presidential stop in Japan and briefing to Japanese counterparts, America made 

manifest that it placed its alliance with Japan above its relations with China. This time, however, Clinton’s 

non-stop flight between China and America left Japanese elites struggling to understand Japan’s place in 

America’s new global strategy. A new thesis of “Japan Passing” began to emerge in Japanese media 

discourse (Tanaka & Tahara, 2005).  

 

Only a few months later, Japanese nerves were hit again, this time directly by China. In 

November, the then Chinese President Jiang Zemin paid his first state visit to Japan, yet it turned into a 

diplomatic disaster. Despite much anticipation, the Japanese public was dismayed at seeing a visiting 

foreign head of state repeatedly bash the Japanese host for “harboring wrong views toward history.” 

Unable to pressure the Japanese into including a written apology for Japan’s invasion of China during 

World War II in a joint statement between the two states, Jiang made no secret of his displeasure: he 

refused to sign the document. In retrospect, this visit launched Japan-China relations into a new era, just 

as the Japanese media had predicted. However, Sino-Japanese relations were launched in a worse, not a 

better, direction. This new era marked the nadir of Japan-China relations, and the latter half of 1998 was 

the beginning of this comprehensive process of deterioration. This paper examines the reporting patterns 

of these two key Japanese newspapers at this very crucial period in Japan-China relations. 

 

Even with a clearly defined temporal space, the data pool for China-related stories is still 

immense. After all, on a daily basis there are multiple stories about China on different pages of the two 

newspapers. The presence of Japanese correspondents in China is quite impressive. The Asahi alone has 

six branches under its General China Bureau (Chuhgoku sohkyoku) – Beijing, Shanghai, Guangzhou, 

Shenyang, Hong Kong, and Taipei. Overall, there are more than ten reporters and staff members dealing 

exclusively with coverage of China. The Yomiuri also has five branches in the Greater China Area. As one 

Yomiuri reporter told me, although there is no fixed quota, a key reporter is “expected” to write at least 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 721 

10,000 words on a monthly basis.5 Given the number of reporters and bureaus in China, the number of 

China-related stories produced over six months would be mind-boggling.   

  

Methodologically, this paper replicates a data selection process employed by existing scholarship 

on a similar project, namely Ellis Krauss and Priscilla Lambert’s analysis of the Asahi’s coverage of Japan’s 

administrative reform (Krauss & Lambert, 2000). Like Krauss and Lambert, this paper’s data does not 

come from original Japanese newspapers. Rather, it comes from the monthly microprint accumulation of 

the Asahi and the Yomiuri. These publications, called Shokusatsuban in Japanese, code articles into 

thematic categories to reflect their proportional distributions in the overall coverage. Most China-related 

stories are listed under the categories of “China” and “Japan’s Foreign Relations.” The former category is 

further broken down into a number of sub-categories such as politics, economy, society, law, China-

Taiwan relations, etc. Likewise, under the category of “Japan’s Foreign Relations” there is a specific sub-

category termed “Japan-China relations.” 

 

Given that microprint publications are already coded data, Krauss and Lambert randomly selected 

4% of the articles within the category of “administrative reform” to detect the Asahi’s reporting pattern on 

this issue. China coverage, like administrative reform, is a thematic category populated by coded articles. 

Hence, this paper replicates Krauss and Lambert’s method of data selection but expands the proportion of 

selection up to the two papers’ monthly averages of China-related stories. A count of articles in these two 

categories collects 662 China-related stories in the Asahi and 256 articles in the Yomiuri for the latter half 

of 1998. Instead of the four percent threshold, I choose their approximate monthly averages for analysis. 

Since the two newspapers have different total numbers of China-related articles, in practical terms this 

means 110 coded articles from the Asahi and 43 articles from Yomiuri are randomly selected from the two 

papers’ coded microprint publications.  

 

One concern that may come from readers more familiar with western media is whether some of 

the chosen stories could have actually come from Associated Press, Reuters, or other wire services. It is 

important to explain that Western wire services are not used in Japanese media coverage of China. To 

begin with, Japanese reporters write in Japanese, so even if they had to rely on English wire services, 

which turns out not to be the case as I will explain later, they would have to translate English into 

Japanese. Yet, as a veteran Japanese correspondent to China pointed out, many Japanese correspondents 

in China majored in Chinese while in college. In fact, a majority of them graduated from either the Tokyo 

University of Foreign Studies or Osaka University of Foreign Studies (Komori, 2005). One cannot assume 

that they could comfortably engage in the work of translating English into Japanese on a frequent basis. In 

fact, none of the randomly chosen stories came from any wire service. Not even one reference to wire 

services could be detected in these stories. In other words, all the randomly chosen stories were written 

by Japanese reporters and acknowledged explicitly so.  

 

                                                 
5 Personal interview with a Yomiuri journalist, July 23, 2004.  

 



722 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

The non-use of Western wire services itself can be an interesting phenomenon. This, of course, 

does not mean that Japanese reporters do not make use of secondary sources. As I will explain later in 

Table 2, most secondary sources are in the Chinese language, attesting to Komori’s observation of 

Japanese correspondents’ language preferences due to their educational backgrounds. Furthermore, even 

for Chinese sources, Japanese reporters would either reinterpret or reframe them. By doing so, the 

reporters change them into their own stories. Complete or unedited usage of other sources does not exist 

in the Japanese media’s coverage of China.  

 

Key Features of Coverage Pattern  

 

(1) Seasonal Nature and Function of Banal Journalism   

 

To identify the two papers’ patterns of reporting on China, I first examine the weight of China-

related stories compared with stories about other countries. Are Japanese politicians’ perceptions of 

China’s importance reflected in news coverage? Do China-related articles appear consistently or boom and 

burst in irregular cycles, following the breakout of actual happenings? Table 1 presents a numerical 

summary of the Asahi’s China-related articles, compared with summaries of articles about five other key 

countries to Japan: namely, the United States, Russia, South Korea, North Korea, and Taiwan. Chart 1 

shows the monthly trajectories of the Asahi’s articles about these six countries. 

 

Table 1. 

 

The Asahi Shimbun’s China-coverage Compared with Five Other Countries 

(July – December 1998) 

 

Country  Total Number of Articles        Average Median 

 

China      662    110.3  104 

The United States      1369    228.2  180 

Russia      552    92  89 

South Korea     440    73.3  62 

North Korea     380    63.3  24 

Taiwan       90    15  10 

 

 

 

 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 723 

Chart 1. 

 

Number of the Asahi Shimbun’s China-related Articles 

Compared with Five Other Key Foreign Countries (July – December 1998) 

 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

Jul-98 Aug-98 Sep-98 Oct-98 Nov-98 Dec-98

China USA Russia South Korea North Korea Taiwan 
 

 

A number of findings about reporting patterns can be drawn from the table and the chart. First, 

China ranks as the second major source of foreign news for the Asahi. At a total number of 662 articles 

over six months, coverage of China is a distant second, roughly half the number of the Asahi’s articles 

about the United States. Russia ranks third, followed by South and North Koreas. This pattern confirms 

the unambiguously central position of America for Japan – there is little discrepancy between what the 

Japanese government sees as Japan’s most important foreign relationship and what the Asahi journalists 

perceive. 

  

In quantitative terms, China is the second most important country, which reflects politicians’ 

recognition. But its edge over other countries becomes more debatable, as the gaps among China, Russia, 

South, and North Korea are markedly narrower than the one between China and the United States. As 

Chart 1 shows, over a period of six months, there are occasions when stories about Russia, South Korea, 

and North Korea surpass stories about China. But the number of stories about the United States remains 

unsurpassable. September is most illustrative: Pyongyang’s missile test sent the Asahi’s North Korea 



724 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

related articles into a record high of about 250 articles. But Bill Clinton’s Lewinsky scandal and America’s 

responses to the North Korean missile test joined together and secured America’s dominance in foreign 

coverage. Of the six countries compared, Taiwan is only a minor supplier for international news, tracing 

the previous five with a huge margin. 

 

Second, China-related stories, like stories about other countries listed in the table, have their 

high seasons. One can observe at least two in the Chinese case: in July when American President Clinton 

was still in the last three stops of his state visit to China, and in November when Jiang Zemin came to 

Japan. Similarly, the sudden increase of Russia-related stories in September was triggered by Boris 

Yeltsin’s new political drama of appointing Yevgeny Primakov as the new Prime Minister after the Russian 

Duma blocked his first choice of Viktor Chernomyrdin. The swift surge of the Asahi’s attention to South 

Korea in October was because of Korean President Kim Dae Jung’s state visit to Japan. But once again, it 

is the unpredictable North Korea that most significantly reveals the seasonal nature of foreign coverage. 

The test firing of the Dae Po Dong-I missile in September led to a skyrocketing of articles about the 

country. The Asahi’s vigor, however, did not last long. The peak was soon followed by a steep decline back 

to its normal monthly output in the coming month and stabilized for the remainder of the year. 

 

However, the seasonal dimension of foreign coverage must be followed with an important note: 

articles about these foreign countries, with the exception of North Korea, do not oscillate wildly. This is 

especially the case for coverage of China. The gap between its monthly average and median is only six 

articles. The Asahi’s China coverage surely has its “high seasons,” but other periods should be 

characterized more appropriately as “regular” than as “low” seasons. China is always a major and stable 

supplier of a variety of articles for the Asahi. The similar minor gaps between the median and average 

articles for the United States, Russia, and South Korea also point to the same finding: i.e., there is a 

constant flow of information about these countries from the mainstream media to the public. A Japanese 

reader may sense a sudden increase of stories about these countries due to unpredictable events, but the 

subsequent decline is more of a return to the normal output than fading into obscurity. Stories about 

these countries are never “out of sight” for the Asahi readers.  

 

Is the weight that the Asahi assigns to its coverage of China unique? An analysis of the Asahi’s 

main competitor, the Yomiuri, over the same period of time demonstrates a strikingly similar trajectory of 

China-related reportage (Chart 2). It attests to the oscillation between regular and high seasons for 

covering a key country. The only major difference is that the Asahi produces more China-related stories, 

but China’s relative importance is consistent for both. 

 

 

 

 

 

 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 725 

     

Chart 2. 

 

The Asahi Shimbun’s and the Yomiuri Shimbun’s China-related Articles Compared 

(July – December 1998) 

 

         

0

20

40

60

80

100

120

140

160

07-98 08-98 09-98 10-98 11-98 12-98

Yomiuri
Asahi

 

 

In their insightful study of the Asahi’s coverage of two hot button issues, namely political and 

administrative reforms, Krauss and Lambert contend that the Asahi is, more often than not, following 

trends rather than initiating agendas (Krauss & Lambert, 2002: 57-78). The aggregate quantitative data 

of the Asahi’s and the Yomiuri’s China coverage, while adding new evidence to this recognition, also points 

to new findings about Japanese newspapers. China-related articles do ebb and flow. However, one also 

needs to recognize the constant flow of China-related news into the international world constructed by 

these two papers.  

 

This finding reveals an under-explored part of international reportage: i.e., banal and routine 

stories about China that appear in the two papers most certainly on a daily basis. These stories are there, 

not because they are all interesting (unless one thinks otherwise about a short brief on the change of 

Party Secretary for Hunan Province6), nor because they are all significant – after all, how much did the 

Japanese readers really care that the former Police Chief of Hong Kong emigrated to Australia?7  

                                                 
6 The Asahi Shimbun, “shokini yoseibushi kiyo” (Yang Zhengwu Assigned Post of Party Secretary), October 

7, 1998. 



726 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

 

Many of these stories, like those about the routine briefings by the Chinese Foreign Ministry’s 

spokespersons, are not there because of their unexpectedness. In fact, the opposite is true. In the milieu 

of the hasty pace of news selection and production, China becomes a reliable supplier of information for 

the Japanese mainstream media. As dull or trivial as some news stories are, the contexts that editors 

assign to them, such as Hong Kong’s return to China or personnel reshuffle of the Communist Party, are 

the magical touches that supposedly capture the “essence” of these otherwise banal stories. In other 

words, newspaper editors use titles to categorize these routine stories into popular or familiar “subjects.” 

The result is that the Japanese readers are constantly informed that something is always happening in 

issue areas like Chinese politics, China-U.S. relations, human rights, China’s economic rise, new trends in 

Chinese society and culture, etc.  

 

(2) Distribution of Subjects: High-Politics Issues Not Dominant  

 

This finding leads to a new question about reporting patterns: How are China-related stories 

distributed among different subjects? Chart 3 presents the numbers of the Asahi’s China-related articles 

categorized by month and subject. Articles about Chinese politics, economy, society, and foreign affairs 

are the usual components of its China coverage. During the time period under examination, Chinese 

foreign policy arguably constitutes the biggest component of China-related news stories. But one should 

not jump to the conclusion that diplomacy or other “high politics” issues are natural winners on a monthly 

basis. This finding, in fact, highlights how a seasonal nature is at work: as the chart shows, Jiang Zemin’s 

visit to Japan in November gives a decisive boost to the number of articles in this category.  

 

Moreover, stories in the category of “society,” many of which are human-interest articles about 

various aspects of cultural and social lives in China, outrun stories about “hard news” issues like politics, 

economy, and trade. They even beat foreign policy stories three out of the six months under 

consideration. The societal dimension of the Asahi’s coverage of an authoritarian state should not be 

neglected.  

 

Among all the categories, the gap between monthly average and median is smallest in economic 

stories (monthly average 12.8 articles versus median of 14 articles), suggesting that economic news 

experiences the least fluctuation compared with news stories in other categories. Therefore, economic 

reporting can be regarded as the most stable component of the two papers’ coverage of China.   

 

 

                                                                                                                                                 
 
7 The Asahi Shimbun, “Shigoto shizurakku? Gonisaru” (Tired of work? Heads to Australia), September 1, 

1998.  

 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 727 

Chart 3. 

 

The Asahi Shimbun’s China-related Articles by Month and Type 

(July – December 1998) 

 

 

Jul-98

Aug-98

Sep-98

Oct-98

Nov-98

Dec-98

Foreign
Affairs Society

Politics
Economy

Hong
Kong Taiwan

0

20

40

60

80

100

120

 

 

 

 

  Is this thematic distribution China-unique? An analysis of the Asahi’s America-related stories 

shows that stories about foreign policies are also the top one component, largely due to the Korean 

missile crisis in September and the bombing of Iraq in December. However, unlike the coverage of China, 

social news about America takes a back seat. In other words, the reporting on America is markedly 

“harder” than its Chinese counterpart in terms of subject. With monthly averages of approximately 67 

articles on the American economy and 49 articles on American politics, the “non-state” or “unofficial” side 

of America is noticeably dwarfed in the Asahi’s coverage of the United States. The same cannot be said 

about its Chinese coverage. 

 

 



728 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

(3) Reliance on Official Sources  

 

The first two features of the Japanese reportage pattern offer us a largely descriptive picture of 

China’s weight in international coverage and its distribution of subjects. But how do Japanese 

correspondents deal with their deeply suspicious Chinese host? Specifically, how much autonomy do 

Japanese correspondents have in reporting on China? In studying media autonomy, one key criterion that 

scholars use is whether journalists have diversified resources to use as they pursue stories (Freeman, 

2000; McChestney, 2003).  A high degree of dependency on official sources often creates leverages for 

the state to employ over the media. It tips the balance of information disbursal toward the state’s 

preferences and the result is less autonomous media. If this is true in the Chinese context, foreign 

correspondents will be transformed into mouthpieces for the ruling Communist Party. But do Japanese 

journalists rely heavily on Chinese official sources for collecting information? Are there any alternative 

channels? If there are, how frequently do journalists use them for gathering information?  

 

The sample articles can be put into three categories based on the criterion of their sources. First, 

official sources include information obtained from routine briefings by the Chinese Foreign Ministry, official 

meetings that allow the presence of foreign press, or press conferences by bureaucratic agencies. 

Secondary sources are those stories that Japanese journalists gather by reading other Chinese or foreign 

newspapers and wire services or by watching broadcast news programs, and then either recapitulate or 

re-interpret these already known facts. Finally, independent sources include stories that Japanese 

journalists write by conducting individual interviews with average citizens or other non-official sources, as 

well as stories whose sources are not explicitly identified as secondary or official.  

 

Table 2. 

The Asahi Shimbun’s and the Yomiuri Shimbun’s Correspondents’ Autonomy Judged by Sources 

of Information (the Yomiuri’s data in brackets) 

 

Subject   Official               Secondary  Independent 

 

Foreign Policy  18 (7)   5 (4)   10 (7) 

Economy  11 (1)   6 (2)   5 (2) 

Politics   10 (0)   9 (2)   3 (2) 

Taiwan   4 (2)   2 (1)   3 (0) 

Hong Kong  2 (2)   1 (0)   3 (3) 

Society   3 (0)   3 (1)   12 (7) 

 

Sum   48 (12)   26 (10)   36 (21)     

Percentage  .44 (.28)  .24 (.23)  .32 (.49) 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 729 

 

Table 2 reveals one major difference between the Asahi and the Yomiuri correspondents judged 

by the sources from which they obtain information. 44% of the Asahi’s stories come from official sources, 

much higher than secondary and independent sources. The Yomiuri, by contrast, gets only 28% of its 

stories from Chinese officials. For the Yomiuri, independent sources are its most important information 

channels.  

 

The Yomiuri’s marginal dependence on the Chinese state, as I will explain in detail later, is largely 

a result of Beijing’s deeply entrenched suspicion toward its right-leaning ideological stance. Since the 

Chinese state takes only a minor role as an information provider, it may be implied that Beijing has only 

limited impact on curbing the Yomiuri’s autonomy from this aspect. This difference certainly adds to the 

strength of the popular image back in Japan that characterizes the Asahi more or less as a “pro-China” 

newspaper. But one needs to be careful not to take this image too far. As Table 2 illustrates, even for the 

Asahi, the Chinese state provides less than half of the total amount of information, far from taking a 

monopoly. Literally speaking, the Asahi correspondents are still more than “half free’ from their controlling 

host.  

 

There is also one major similarity shared by the two papers, and it reveals how foreign 

correspondents’ adapt to the hostile environment imposed by an authoritarian government. Stories of 

secondary sources, i.e., stories based on reporters’ reprocessing of already known facts, are significant 

sources for both papers. In fact, second-hand information occupies roughly equal weight for both: 24% for 

the Asahi and 23% for the Yomiuri. The Chinese government’s tight control imposed upon foreign 

journalists does not offer many interviewing opportunities other than routine press briefings by the 

Foreign Ministry. This unfriendly environment compels Japanese journalists that are constantly starved for 

leads to form a habit of reading other Chinese or foreign newspapers, magazines, and wire services in 

search of information or for perspectives. This is especially the case in stories about Chinese politics, a 

subject matter deemed by Beijing as most sensitive and thus least open to media monitoring. If foreign 

correspondents do not want to become mouthpieces for Beijing, they must learn to read between official 

lines in the People’s Daily and to hunt for inspirations by following what other media outlets are saying. 

Making good use of secondary sources becomes a means of survival under an authoritarian state. 

 

(4) Reporting Tones  

 

Reporting tones are another criterion for judging journalistic autonomy. This criterion is especially 

relevant in the Chinese context. The Chinese government has explicitly ordered its own journalists at 

major news outlets, for example the People’s Daily and Xinhua News Agency, to reflect social realities 

from an overwhelmingly positive perspective. Progress and achievements by the party should always be 

the “central theme” of coverage. This mentality spills over into the government’s interactions with foreign 

correspondents as well. Because of this, there is fear in Japan that Beijing’s heavy-handedness may 

intimidate Japanese correspondents into self-imposed censorship so as not to offend the Chinese host. If 



730 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

this allegation is true, one will expect few critical stories about Beijing’s sensitive issues like human rights 

violations or the Communist Party cadres’ corruption cases.  

 

Reporting tones can be evaluated by placing sample articles into three categories: neutral stories 

are coded as those that do not have any thematic interpretation. In other words, “neutral” does not mean 

“objective” in any simple or naïve sense. But by using “neutral,” I mean that the style of writing does not 

call attention to larger themes of progress or competition, and that they do not consciously emphasize a 

context of Chinese repression, or Chinese development, or Chinese competition with Japan. Typical 

examples of neutral stories are short briefs. Positive articles are those that have rhetorical inclinations that 

reflect progress or development, and negative stories are those that contain rhetorical inclinations that 

expose problems. 

 

Table 3. 

 

Reporting Tones of the Asahi Shimbun’s and the Yomiuri Shimbun’s China Coverage (the 

Yomiuri’s data in bracket). 

 

Subject    Neutral   Positive           Negative 

 

Foreign Policy   20 (10)   8 (5)   7 (3) 

Economy   17 (3)   3 (1)   3 (3) 

Politics    10 (1)   1 (0)   11 (3) 

Society    8 (2)   7 (5)   3 (5) 

Taiwan    7 (3)   2 (0)   1 (0) 

Hong Kong   4 (2)   0 (0)   2 (3) 

 

Sum    66(21)   21 (11)   27 (17) 

Percentage   .58 (.43)  .19 (.22)             .23(.35) 

 

 

Table 3 reveals a number of findings. First, more often than not, neither the Yomiuri nor the 

Asahi articles voice any positive or negative inclinations. Overall, 58% of the Asahi’s sample articles and 

43% of the Yomiuri’s sample articles are simply factual descriptions. This suggests that on foreign 

coverage, both papers first and foremost assume the role of neutral transmitters of facts rather than 

opinion-molders.  

 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 731 

Of the opinionated stories, on an aggregative level, there are more negative stories than positive 

ones for both papers. Japanese journalists, even when in an authoritarian setting, tend to chase problems 

rather than to praise progress. The “bad news makes good news” tendency is still at work in an 

inhospitable environment. Judged by subjects, there are more opinionated stories in areas where official 

sources become less prevalent. Noticeably, on subjects about which Beijing is most sensitive, namely 

Chinese politics, if the Asahi and the Yomiuri articles voice any rhetorical inclinations, they are prevalently 

negative. Human rights violations and corruption are two popular normative frames for the majority of 

opinionated articles about Chinese politics. By contrast, on the subject of social news, an area least 

guarded by the Chinese government, positive stories beat negative ones by more than two to one for the 

Asahi and break even for the Yomiuri. I therefore conclude that the fear that Japanese journalists have 

been driven by Beijing into appeasement is not substantiated by the data. 

 

Implications  

 

(1) International Balancing: A Quid Pro Quo Deal between Reporters and Beijing?  

 

Before discussing the implications that this paper has to offer, it is necessary to acknowledge its 

limits: it is a case study of two main Japanese newspapers over a relatively short period of time (six 

months). One needs to realize that there is a plethora of players in Japan’s heavily competitive media 

market. In addition to the “Big Five” newspapers,8 there is also the public broadcaster Nippon Hoso Kyokai 

(NHK), a number of increasingly active private stations, as well as peripheral media outlets like the weekly 

and tabloid magazines. The “media” are not a monolithic entity and intra-media differences may exist. 

Despite these caveats, this study can offer some tentative findings about international reportage.  

 

First, it offers a more nuanced picture of media autonomy in a foreign and authoritarian setting 

by shedding light on that which the media concedes, as well as what it sustains. In essence, it is an act of 

balancing. To begin with, some compromises happen outside the newsmaking process. For example, all 

the major Japanese media outlets have complied with Beijing’s “One China” demand by making their 

Taipei offices a “sub-bureau” (shikyoku) of their “General China Bureau.” Of the “Big Five,” only the 

smallest player, the Sankei Shimbun, had resisted this demand for more than 20 years before it finally 

caved in the late 1990s. It turns out that a rapidly ascending China is simply too important to be ignored, 

and apparently, the Sankei could not afford to be further marginalized by its competitors in covering this 

country. 

This administrative measure to gratify Beijing is a sacrifice of media autonomy. However, the 

Japanese concession is neither unique nor the worst. Some media-related international businesses have 

gone even further to please the Chinese government. One needs to look no further than the filtering 

engines installed by Yahoo!, MSN, and Google in their Chinese versions to fend off politically sensitive 

                                                 
8 Namely, the Yomiuri Shimbun, the Asahi Shimbun, the Mainichi Shimbun, Nihon Keizai Shimbun, and the 

Sankei Shimbun, ranked by their circulation numbers.  

 



732 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

terms. Media mogul Rupert Murdoch also courted Beijing by forming a business alliance with a Chinese 

military officer-turned-businessman in order to enter China’s tightly controlled satellite television market 

(Curtis, 2005). Further still, Murdoch agreed not to publish books that would offend Chinese officials.  

 

When one comes to the actual news content, however, the picture of autonomy becomes more 

mixed. Beijing has actually demonstrated a higher degree of tolerance with the Japanese media’s critical 

reports. The Chinese government used to expel any foreign correspondent deemed as “unfriendly,” and 

this approach has yet to be totally abandoned, but an increasingly open China is also becoming more 

realistic in acknowledging how far its control can reach. As it is becoming increasingly difficult to oppress 

even its domestic audience, it has abandoned the Maoist passion of converting non-Chinese readers.  

 

The robust existence of critical reports and the managerial compromise identified above, when 

combined together, signal that a “quid pro quo” arrangement is emerging. The Japanese media made 

important yet largely symbolic concessions in their administrative structures to help Beijing “save face” on 

its most sensitive Taiwan issue. In exchange for this compliance, Beijing has seemed to be complacent, 

turning a blind eye to critical reports filed in a foreign language to satisfy a foreign readership. Chinese 

government officials may find the overwhelmingly negative cast of Chinese politics annoying,9 but they 

have refrained from using deportation as a means of dealing with foreign correspondents. As long as 

critical voices do not penetrate into China’s domestic media market, Beijing has become more forgiving. 

Concerns about harsh censorship are not substantiated by the data. Seen from the side of the Japanese 

media, although such balancing is largely involuntary, it is deemed a necessary and tolerable price to pay 

in order to maintain their presence in China.  

 

(2) Domestic Balancing: Editorials and Bifurcated Business Strategy  

 

Neither newspaper is an agenda-setter on the issue of reporting on China. They both tend to 

follow rather than to trigger trends (Table 1). The two also have similar distributions of neutral, positive, 

and negative stories (Table 3). These two similarities reinforce the mainstream scholarship’s argument 

that fierce competition has made key players in the Japanese news market identical (Flanagan, 1996; 

Freeman, 2000). Paradoxically, however, they also invite an intriguing question: If these two papers are 

so alike in daily reporting trends, why are they perceived as distinct and different by the Japanese public? 

After all, any average Japanese newspaper reader would have no difficulty in identifying the Asahi as 

being liberal and the Yomiuri conservative. Where does their main difference come from and what does it 

imply?  

To answer this question, one needs to understand the functional differentiation between routine, 

non-opinionated reporting and editorials. The implications for balancing in the domestic arena of these two 

kinds of articles are that the former helps newspapers maintain an “objective” reputation whereas the 

latter targets readers with specific ideological preferences. This functional differentiation requires us to 

                                                 
9 Personal interview with a senior Xinhua News Agency editor, May 3, 1998.  

 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 733 

have a more nuanced analysis of the Japanese media’s bifurcated business strategy. By American 

standards, income and educational inequalities in Japan are minor. The majority of the Japanese public 

perceive themselves as “middle-class” and “chudo” (middle-of-the-road) ideologically (Hayes, 2005). This 

means that the two national dailies are competing for essentially the same vast readership (Westney, 

1996). Thus, neither one can afford to go to ideological extremes, for alienation of any societal segment 

would be a tremendous business loss. Sensationalism is also dismissed as lowbrow and unfit for such a 

huge readership. Instead, the most secure way is to become a “quality” paper with a matter-of-fact style 

reporting (Krauss & Lambert, 2000). Thus, for both papers, the majority of their daily routine coverage 

has a neutral tone and a rather staid writing style, and coverage of China is no exception.  

 

Mainstream scholarship on the Japanese media often stops at this level of recognition. But to 

answer the question of why they are perceived to be different ideologically, one has to look at the specific 

function that editorials carry for Japanese national dailies. Although this paper is not an exhaustive 

analysis of editorials, suffice it to say, the editorial is the realm where a newspaper’s personality shines, 

and that editorials are the beacons that reckon with ideologically responsive readers. Given the massive 

circulation numbers, editorials also carry the potential of preaching to readers to encourage them to 

harbor certain attitudes and policy stances that are preferred by the editorial boards.  

 

It is in the editorial pages, for example, that the Asahi’s liberal and internationalist stance is most 

vividly manifested. For decades, the Asahi has been calling for a more sincere apology from the Japanese 

side to its Asian neighbors for World War II invasion and colonization. It has also been a defender of 

Japan’s pacifist constitution, in which Japan renounced its sovereign right to wage wars as a means to 

defend itself. Even after President Jiang’s disastrous visit that irritated the Japanese public, the Asahi’s 

editorials continued to call for more repentance from the Japanese side.10 The Yomiuri’s editorials, on the 

other hand, are known for their nationalist and conservative stances. One especially significant event was 

its publication in 1994 of its own constitutional draft, which triggered a national debate about whether the 

current pacifist constitution was “outdated” and should be revised. The “Yomiuri Constitution” turned a 

new page in Japan’s postwar political development and triggered a debate that is still going on today 

(Hayes, 2005).  

 

From a business point of view, editorials counter-balance the two papers’ largely neutral image as 

disinterested transmitters of information. They cater to a niche market of ideologically sensitive readers. 

For most Japanese readers, while reading editorials is probably not a top priority, the difference between 

Japan’s top two papers is quite clear. Mainstream scholarship’s recognition that “all Japanese newspapers 

are alike” has failed to take editorials seriously as a crucial balancing mechanism and thus neglects the 

bifurcated nature of the Japanese papers’ business strategies. 

                                                 
10 The Asahi Shimbun, “minoriyutaka toha ienaiga” (Although not a “fruitful visit”), editorial, November 27, 

1998.  

 



734 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

When one combines domestic balancing with its international counterpart, the analysis becomes 

more complete, as both efforts serve the common commercial purposes of securing an information base 

and solidifying readership. The double balancing works in tandem to help the Japanese media survive in a 

hostile foreign soil and thrive in a heavily competitive domestic market.  

 

(3) Domestic Balancing Meets International Balancing: Particular Importance of Editorials in 

China Coverage 

 

The two papers’ editorials also matter tremendously to a different audience, namely the Chinese 

government. Here, domestic balancing and its international counterpart become intertwined. Traditionally, 

editorials have been a crucial propaganda tool for the Communist Party (Zhou, 1993). The traditional 

significance associated with editorials also spills over into Chinese officials’ thinking about foreign press. 

Beijing uses editorials as thermometers to gauge how “friendly” or “hostile” different foreign media outlets 

are toward China, or more exactly, toward the Chinese government (Miyoshi, 1973; Komori, 2005).  

 

China’s monitoring of the foreign press’s editorials also has a practical reason: it needs to cite 

what it perceives as “friendly” opinions and include them in the official propaganda so as to create a “pro-

China” fantasy. The Yomiuri’s more nationalist and conservative position, exemplified by its more assertive 

constitution draft, its call for strengthening security ties with America, and its criticism of Beijing’s use of 

historical grievances as a diplomatic card, makes the newspaper not just “unfriendly” but also “useless” to 

the Chinese government. In contrast, the Asahi is perceived by Beijing as a relatively friendly voice due to 

its consistent criticism of the lack of historical reflection on the Japanese side and its deeply entrenched 

suspicion toward Japan’s strengthened connection with America. 

 

Beijing’s different perceptions of the two dailies, derived mostly from their editorial stances, 

clearly influences the heights of hurdles that these papers’ correspondents have to deal with. One 

consequence is reflected in Table 2. The higher degree of the Asahi’s reliance on official sources is partly 

because the Chinese government is more willing to accept its interview requests. One Yomiuri 

correspondent, on the other hand, complained that during his entire tenure, he could not get a single 

interview with Chinese officials. He was quick to note that his Asahi colleagues got such opportunities a 

number of times and even accompanied the Chinese officials on their international tours.11 This confession 

corroborates Table 2’s lower percentage of the Yomiuri’s articles that have official sources. Lack of access 

to official sources compels the Yomiuri journalists to dig deeper in areas where government surveillance is 

less effective; namely stories about common or even marginalized segments of society or neglected 

problems. These are also the areas for which the Yomiuri has been traditionally famous among its readers. 

During the time period under study, the Yomiuri’s long-running series report on China’s rapid 

environmental deterioration can be seen as an international extension of this time-honored tradition. 

 

                                                 
11 Personal interview with a Yomiuri journalist, July 23, 2004.  

 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 735 

Conclusion  

 

Some of the findings identified above are confined to the Japanese context. After all, not every 

country has achieved an enviable 99% literacy rate and harbored a self-perception of being “classless,” 

and not every society is as media-saturated or newspaper-centered as the Japanese society. However, the 

Japanese case can shed insight into some general issues: First, it shows a contextualized and nuanced 

picture of how reporters from a democracy deal with and are dealt with by an authoritarian government. 

Both parties make significant adjustments. In essence, this is a process of international balancing on the 

part of the media. Media autonomy is certainly eroded when the Japanese media outlets are coerced into 

changing their managerial structure to satisfy Beijing’s “One China Policy” demand. However, Beijing has 

come to know its limits and has learned to refrain from expelling reporters it does not like. The prevalence 

of negative over positive stories also warns one against exaggerating the loss of foreign correspondents’ 

autonomy to a suspicious host. Instead, it is worth exploring where that autonomy is compromised and 

where it is still at work.  

 

The reporting pattern of the two papers shows more similarities than differences. Despite 

agreements in general reporting trends, their apparent different images among Japanese readers require 

explanation. This difference points to the dimension of domestic balancing and a bifurcated business 

strategy; the largely neutral tone helps attract as many readers as possible. Meanwhile, editorials can 

strike a chord with a much smaller group of ideologically sensitive readers. Such a functional 

differentiation between daily reporting and editorials, in a sense, helps Japanese national dailies have 

personalities without sacrificing their neutral-transmitter images. Unlike international balancing, domestic 

balancing is more active and voluntary, and editorials are one of the major balancing mechanisms.  

 

The two balancing efforts may become intertwined, as editorials also influence the chances for 

foreign correspondents to get interviews with Chinese officials. This is demonstrated by the different 

degrees to which the Asahi and the Yomiuri rely on official sources. However, with the 2008 Beijing 

Olympics in sight, the Chinese government has recently dropped two of its especially stringent 

requirements for foreign reporters. Foreign reporters no longer have to report to Chinese authorities 

before traveling, and are no longer required to have local Chinese officials accompanying their interviews. 

The elimination of these two requirements removed major administrative hurdles for all foreign 

correspondents.  Though good news in itself, it is largely a utilitarian gesture to better the Chinese 

government’s own image. An increasingly integrated China would probably compel Beijing to continue its 

“turning-a-blind-eye” policy to stories it does not like, and there are many. But as long as Beijing’s 

“friendly-versus-unfriendly” mentality continues, differential treatment of foreign press is likely to go on. 

12Like the old Chinese saying goes, “Old habits die hard.” 

                                                 
12 China News Agency, “Beijing aoyun caifang guiding gongbu, huo wai guo mei ti gao du ping jia” 

(Foreign Press Highly Praises Beijing’s Regulation on Interviews during Olympic Games), December 1, 

2006, accessed at http://www.chinanews.com.cn/ty/bjay/news/2006/12-01/830582.shtml on May 31, 

2007.  



736 Jing Sun International Journal of Communication 1 (2007) 

                                                                                                                                                 
 

References 

 

Cohen B. (1963). The Press and Foreign Policy, Princeton, New Jersey: Princeton University Press.  

 

Curtis, M. (2005). Murdoch’s Dilemma, or “What’s the Price of TV in China?” in Media, Culture & Society, 

27(2): 155-175.  

 

Feldman, O. (1993). Politics and the News Media in Japan, Ann Arbor: University of Michigan Press.  

 

Flanagan, S. (1996). “Media Exposure and the Quality of Political Participation in Japan” in Media and 

Politics in Japan: 277-312.  

 

Freeman, L.A. (2000). Closing the Shop: Information Cartels and Japan’s Mass Media, Princeton, NJ: 

Princeton University Press.   

 

Green, M. (2001). Japan’s Reluctant Realism, Palgraves Press.  

 

Hayes, L.D. (2005). Introduction to Japanese Politics, fourth edition. M. E. Sharpe, pp. 145-157.  

 

Krauss, E. and P. Lambert. (2000). “The Press and Reform in Japan” in Harvard International Journal of 

Press and Politics, 7(1): 57-78.  

 

Kim. Y.C. (1982). Japanese Journalists and Their World, University of Virginia Press.  

 

Komori, Y. (2005). Pekin hodo 700 nichi (Seven Hundred Days of Reporting from Beijing), Tokyo: 

Shogakukan, p. 55.  

 

McChesney, R.W. (2003). “The Problem of Journalism: a political economic contribution to an explanation 

of the crisis in contemporary U.S. journalism” in Journalism Studies, Volume 4, Number 3, 2003, 

p. 306.  

 

Miyoshi, O. and S. Eto. (1972). Chugoku Hodo no Henko o tsuku (On the Change of Coverage of China), 

Tokyo: Nisshin Hodo.  

 

Ono, T. (2000). Nihon no chugoku hodo. (Japan’s China Coverage), master’s thesis at Gakushuin 

University.  

 

Pharr, S. (1996). “Media as Trickster in Japan: A Comparative Perspective” In Media and Politics in Japan, 

ed. Susan J. Pharr and Ellis S. Krauss. Honolulu: University of Hawaii Press.  

 

Tanaka, H. and S. Tahara. (2005). Kokka to Gaiko (State and Diplomacy), Tokyo: Kodansha 



International Journal of Communication 1 (2007)  Covering a Non-Democracy 737 

Westney, E. (1996). “Mass Media as Business Organizations: A U.S. – Japanese Comparison” in Media and 

Politics in Japan: 78.  

 

Zhou, S.L. (1990). Xinwenxue Gailun (Introduction to Journalism), Fudan University Press.  

 

                                                                                                                                                 
 


