International Journal of Communication 8(2014), 2462-2483 1932-8036/20140005

The “Politicization” of Turkish Television Dramas

KUMRU BERFIN EMRE CETIN?
Hacettepe University, Turkey

Turkish television has undergone a distinctive transformation since the early 2000s in
which new regulations, rapid market growth, and political pressures have interacted with
and transformed each other. As Turkey set new records in 2013 for the highest number
of journalists arrested worldwide, television dramas have suffered from their fair share
of political pressures, while the contemporary political agenda has, in turn, infiltrated the
content of television dramas. This article analyzes the ways in which Turkish television
dramas appear as a sphere of political contest.

Keywords: television dramas, Turkish media, politics of entertainment, press freedom
Introduction

This article focuses on the transformation of television dramas in Turkey within a highly
politicized media environment, one highlighted by the direct and indirect intervention of politicians and the
exploitation of such interventions by high-profile media professionals. The politicization of dramas can be
taken as an umbrella term encompassing several dimensions of the intersection between politics and
television, in which particular nexuses can be identified.

First, television dramas have been well exploited by nation-states in building their national
identities by defining ideal citizenship or mobilizing national sentiments in countries such as India
(Mankekar, 1999; Rajagopal, 2001), Egypt (Abu-Lughod, 2005), China (Rofel, 2002), Brazil (Porto, 2011;
Tufte, 2000), and so on. Yoshimi (2003) states that the flow of television reconstructed national memory
and identity in Japan during the 1960s by defining morning, midday and evening time slots in which
domestic memories were related to the national history through soap operas and dramas in particular.
The role played by public broadcasting in constructing national identities may seem banal. On the other
hand, the intertwined interests of governments and private broadcasting companies pave the way for
redefining the nation’s boundaries via television shows. Porto (2011) demonstrates the extent to which

Kumru Berfin Emre Cetin: berfinemre@gmail.com
Date submitted: 2014-02-11

1 T would like to thank my friend Derrick Wright for his guidance and efforts in editing and proofreading
this article. I would also like to thank my colleagues in Hacettepe University, Faculty of Communication for
their comments.

Copyright © 2014 (Kumru Berfin Emre Cetin). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-
commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org.


http://ijoc.org/
mailto:berfinemre@gmail.com

International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2463

Brazilian telenovelas echo the hegemonic political discourses of the periods in which they were produced
thanks to TVGlobo's support for the government.

Second, the nexus can be highlighted in television dramas depicting social issues. According to
Salamandra (2010), Syrian dramas provide particular social and political depictions framed by “the demise
of socialism, the perceived failures of nationalism, and the rise of Islamism” (p. 1). Arab-language
dramas, musalsals, usually raise social issues such as “corruption, the role of religion and extremism in
society or the status of women,” sometimes “pushing things too far” and annoying officials (Dick, 2005,
para. 10). Studies of Brazilian primetime entertainment reveal that these programs have “delved into
controversial topics such as racism, homosexuality, abortion, anti-smoking, drug abuse, and the health
care infrastructure, as well as specific diseases such as HIV/AIDS, leukemia, and breast cancer” (La
Pastina, 2004, p. 302). In a similar vein, Tufte (2000) argues that “Brazilian telenovelas reflect the
extreme polarization in Brazilian social reality” (p. 98) as there is always a class dimension in their
diegesis and, as such, are not dissimilar to British soaps that tend to deal with mundane issues in terms of
class and region (Geraghty, 2002). A recent study addresses the British community drama EastEnders as
a source of counterhegemonic nostalgia toward public services and “a cultural expression of a social
democratic worldview” (Lamuedra & O’Donnell, 2012, p. 1). That is to say, dramas that touch upon social
issues or locate characters’ personal dilemmas within a broader social context eventually provide
particular political frameworks for their viewers.

A more explicit appearance of this nexus can be identified in political dramas that usually portray
professional politicians Political dramas can be regarded as a subgenre, especially on U.S. and UK
television, with particular conventions that assemble discourses about politics as a game of power,
although the representations vary. These dramas usually represent politicians in a negative light when
their ambitions override the common good they are supposed to represent. Both La Pastina (2004) and
Coleman (2008) emphasize that politics are illustrated in Brazilian telenovelas and British soaps as games
of power, complicated by the intertwined interests of politicians and the elites.

In relation to Turkish TV dramas, I use the term politicization in two ways: first, to correspond to
a recent trend in which television dramas have begun to deal with contemporary political issues, some
aiming to convey particular political messages to the audience, while others stand out as political
manifestations and, second, to address the ways in which television dramas have become a battleground
for groups expressing a variety of political concerns. In Turkey, I argue, the politicization of television
dramas is a novel phenomenon, indicative of a broader transformation of the media market and political
institutions in Turkey during the last decade, a transformation which initially presumed a relatively isolated
media environment with predefined structures of regulation and control.

Until 1990 the Turkish television market was dominated by the monopoly of the public
broadcasting company, TRT (Turkish Radio Television Institution). The following 10 years saw the birth
and collapse of media conglomerates with growing investments in television production and
advertisement. The expansion of the production market since the early 2000s, which implied a growing
audience interest, re-addressed television dramas not only as profitable commodities, but also as
significant fields of political contest over meaning. This period was also characterized by the handover of



2464 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

hegemony from the Kemalist elites to the neoliberal conservative Justice and Development Party (Adalet
ve Kalkinma Partisi, or JDP) government (Tugal, 2009), which pursued a decisive political agenda in
regulating media content. These changing market conditions for television production, characterized by
intense competition, required a particular ability to respond quickly to the demands of the various
constituents, such as the audience, channel executives, and politicians. In a similar vein, Lopez (2001)
explains how TVGlobo’s competition with its then-counterpart, TVTupi, provided Brazilian telenovelas with
a national character, as it acknowledged the military regime’s attempts to rebuild the national identity.
That is to say, political context along with the political economy of the media can shape the politics of
television dramas.

I therefore use the term politicization of dramas to correspond to a transformation process in
Turkish television, characterized by the expansion of the television production market, political challenges
to the freedom of the press, and the eventual penetration of political content into dramas. In this article, I
specifically employ this term to reveal a responsive process in which dramas take sides in an overtly
politicized media environment, while at the same time politicians and governmental institutions intervene
in drama production. Although this period may seem peculiar to Turkish television history, one can identify
several similarities to Egyptian and Syrian musalsals and Brazilian telenovelas (Hamburger, 2000; Porto,
2005, 2009) in terms of the politicization process.

The Crisis of Press Freedom

Turkish public broadcasting enjoyed a long-term monopoly over the country’s television market
until the late 1980s when the first private television channel, Magic Box, was launched, benefitting from
the unregulated media market of the period. For many years private television channels exploited the
deregulated media environment in several respects including occupying bands of their own, paying neither
fees nor taxes, deciding the advertisement durations and slots, and constructing the television content
with no intervention from any regulating institution. In this regard, private broadcasting enjoyed a free
market in the literal sense of the term. The Radio and Television Supreme Council (Radyo, Televizyon Ust
Kurulu) was established in 1994 to regulate radio and television broadcasting in Turkey through an
“autonomous and unbiased public corporation,” but even though the Radio and Television Supreme
Council (RTSC) was assigned the duty of planning and allocating the channel frequencies among private
broadcasters, it did not fulfill this function until 2006 (Adakl, 2006). The private broadcasting market in
the late 1990s was characterized by oligopolization and horizontal and vertical monopolization (Adakl,
2006). Channel allocations to private enterprises long remained unregulated, causing de facto illegal radio
and television broadcasting to occur for more than 15 years (Kejanlioglu, 2004).

The Turkish television market rapidly expanded during the 2000s, transforming the economy and
the content of television dramas in various ways (Emre Cetin, in press). The market’s value reached one
billion Turkish lira ($6.6 million) by 2008, although it had declined to 700 million ($4.4 million) in 2010
(ISMMMO, 2010). The growth of the television market primarily led to a programming dependence on
dramas, with 66% of television broadcasting in 2010 being allocated to dramas by the five popular private
channels (Sozeri & Guney, 2011). As with the telenovelas of Latin American and Spanish-language
television (Lopez, 2002), dramas became the sine qua non for Turkish television. The content of television



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2465

dramas also saw a significant transformation during the post-2000 period, with long running times
(around 90 minutes, excluding the advertising slots), thematic diversification, generic hybridity, and
repetition (Emre Cetin, 2013). The expansion of the production market was also facilitated by the
exportation of dramas to nearby countries, and Turkish dramas have been consumed in a wide region that
encompasses the Balkans, the Middle East, the Caucasus, and North Africa. Recent research on the
perception of Turkey in the Middle East shows that Turkish dramas are followed by 82% of the viewing
public in Iraq and by 55% Syria (Akgun & Gundogar, 2013).

The Turkish media market experienced a dramatic change after the government of the JDP came
to power in 2002. According to Sumer and Adakli (2010, p. 1): “In the history of Turkish politics, no
government has ever been this directly involved in how the media operates.” Nevertheless, rather than
being a sudden move that could be observed immediately after the JDP came to power, the government’s
intervention in the media gradually increased, peaking at critical periods such as the Constitutional
Referendum and the Gezi Park Protests. Cayli and Depeli (2012) highlight how the legal changes to the
Penal Code and the Press Code during 2002-2007 were effective in this respect, and the physical attacks
and threats against journalists along with various legal cases dramatically increased after 2007. In 2011
Turkey ranked 148 out of 179 countries in the Reporters Without Borders’ Freedom of Press Index. Along
with the Penal and Press codes, the government also took advantage of tax penalties to control and
punish media conglomerates whose publications did not echo government discourses. The Dogan Media
Group, one of the largest media conglomerates, was fined more than $1 billion, the most expensive tax
penalty in Turkish history. According to Dogan Tilic, chair of the Association of European Journalists,
although the company had some tax issues, the penalty must be regarded as a consequence of the
tension between the government and the media group (Onderoglu, 2009).

One could argue that the JDP government secured its hegemony after the Constitutional
Referendum in 2010,%2 which the government also considered to be a representation of its support by
various social groups, enabling the government to pursue an authoritarian approach, reinforcing the
aggressive attitudes held against the media and journalists by these different parties. Consequently, many
media professionals (particularly journalists and editors) were dismissed or forced to resign immediately
after the Referendum. Danzikyan (2012) notes that silencing journalists has been routine since 2011, with
such cases being discussed on websites and independent media for a couple of days before being
forgotten until the next case emerges. Kurban and Sozeri (2012) and Cayli and Depeli (2012) highlight the
increasing number of journalists who have been dismissed or forced to resign since 2011. This aggression
against journalists and media workers (including actors playing in popular television series) peaked during
and after the 2013 Gezi Park protests; therefore, this is the period on which we focus.

2 September 12, 2010: The date has a symbolic resonance as it coincides with the 30th anniversary of the
coup. The referendum was held to amend 26 articles of the 1982 Constitution prepared under the military
regime. The amendment to the 15th article was of particular importance as it ended the legal immunity of
the generals and enabled the initiation of judicial proceedings. More than 70% voters turned out, 57% of
whom voted “yes.”



2466 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

May 28, 2013 saw the commencement of a month-long series of demonstrations in Turkey. These
protests were aimed at protecting Gezi Park in Istanbul’'s Taksim Square against urban transformation
policies which would demolish the park and construct in its place a historic military barracks and shopping
mall. Demonstrations swiftly spread across the country and became antigovernment protests formed by
groups encompassing Kemalists, Turkish nationalists, Kurds, conservatives, leftists, feminists, LGBTI
(lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex) movement, football fans, anticapitalist Muslims, and others.
Many protestors were fatally injured due to the inappropriate use of tear gas, and police violence caused
several deaths, while a policeman died falling from a bridge during the protests. Television channels
overwhelmingly turned a blind eye to the protests for several days, and leading news channels such as
NTV and CNNTURK were widely criticized by audiences, who accused the owners and executives of siding
with the government (Bulut, 2013). The Union of Turkish Journalists declared that 59 journalists were
either dismissed or forced to resign during the Gezi Park Protests (Akgul, 2013). Many celebrities and
television personalities took part in the protest and explicitly supported it including Halit Ergenc, the actor
playing Sultan Suleiman in the popular series Magnificent Century (Muhtesem Yuzyil, 2011-2014), who
attended negotiations with the Prime Minister during the protests. The government launched a
counterattack by inviting Necati Sasmaz (who plays the media icon Polat Alemdar, the protagonist of the
remarkably popular series Valley of the Wolves).

In this highly polarized media environment, the popular serial Leyla and Mecnun (Leyla ile
Mecnun, 2011-2013) was cancelled by the public television channel TRT on the basis of low ratings and
high production costs. This came as a surprise as Leyla and Mecnun had been ranked among the
International Movie Database (IMDB) top 50 and had been on air for three seasons. Eventually, one of the
actors, Ahmet Mumtaz Taylan, revealed that a video clip by the actors, shot three months prior to the
protests that showed them criticizing the Gezi Park demolition, had annoyed the public channel’s
executives. Terminating the serial led to wide protests on Twitter with the hashtag #Leyla ile Mecnun’a
Cevap Ver TRT (Reply to Leyla and Mecnun TRT). The drama’s cast and crew were transferred to another
television channel with a new drama, I Missed Too (Ben de Ozledim, 2013-2014), but in response to high
audience curiosity about the finale of Leyla and Mecnun, a character in I Missed Too explained the serial’s
finale to other characters, enabling the audience to reconnect with Leyla and Mecnun after its sudden
disruption. One television serial was thereby finalized orally within another in a form of reinforced
intertextuality, due to increased political tension and censorship. That is to say, political pressures led
producers to find creative strategies to deal with this silencing and, in doing so, intensified the interaction
between audience and producers in a form of solidarity against censorship. In this regard, one could argue
that television dramas gained a political function (along with an entertainment one) in the post-2000
period.

Novel Discovery: The Significance of Entertainment Politics
As well as the explicit and implicit forms of governmental media control, growth of the television

market and exportation opportunities led to a kind of reinvention of the significance of the popular as a
political arena as well as an economic one. One example is the family.



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2467

The conservative values constructed around television families, which depict various family crises
in Turkish television dramas, could be described as banal. Families are usually located within a particular
neighborhood where they are surrounded by the conservative norms and values of neighborhood
communities. The neighborhood norms and values are mainly defined by surveillance and control. In
Turkish neighborhood dramas, like the Syrian musalsals such as Damascene Days (Salamandra, 2005)
and Bab al-Hara, “[t]he hara, the old city neighborhood, appears a utopia of social integration and mutual
assistance, where disputes are settled amicably, and class differences barely ruffle the surface”
(Salamandra, 2010, p. 3). The expansion of conservatism toward other subgenres such as detective
fiction, absurd comedy, and so on can be observed through the increasing promotion of marriage and the
family in these dramas. However, while this is of interest, I focus on more explicit types of politicization
which redefine television dramas as a form of political contest and reconsider the role of entertainment in
the construction of political ideas and in encouraging viewers to take sides.

One can identify various forms of politicization in Turkish dramas, all of which are compatible with
the government’s political agenda, which envisaged the restructuring of the state and invited various
conservative Islamist sects and groups to become shareholders in the process of the restructuring.
However, politicizing television dramas should not be regarded as a top-down process manipulated by
powerful political elites. Rather, it consists of complexities of power and exchange among politicians,
media professionals, editors, and owners as well as contingent acts and situations. As a consequence, the
politicization of dramas can be followed via particular patterns rather than through systematic
propagandizing. Elsewhere, I distinguished four trends in the politicization of television dramas: (1)
dealing with contemporary political issues, (2) settling accounts with the past, (3) neo-Ottomanism, and
(4) piety and the Islamic worldview (Emre Cetin, 2013). These trends predominantly correspond to
particular political agendas or projects, to a certain extent the zeitgeist of the period. In the following
sections, I discuss the ways in which television dramas cluster around certain political topics, either
provoking political tensions or contributing to reconciliation.

Dealing with Contemporary Political Issues

Valley of the Wolves (Kurtlar Vadisi, 2003-2005) can be regarded as the predecessor in the
politicization of television dramas, which boldly and deliberately sought to confront contemporary political
debates.? Furthermore, the serial kept itself up-to-date by continually referring to and/or re-narrating the
political agenda of the time (such as Turkey’s negotiations with the European Union, the Cyprus question,
the Kurdish question, etc.). Remarkably, the now-deceased president of Northern Cyprus Rauf Denktas
himself acted in the serial, in a discussion with the protagonist, Polat Alemdar, criticizing the hypocrisy of
the international public with regard to the recognition of Northern Cyprus.* The latter version of the serial
Valley of the Wolves: Terror (2007) divided the public into pro- and anti—-Valley of the Wolves groups with
its trailer, which revealed that the serial would deal with the Kurdish question from a nationalist

3 Coleman (2008, p. 206), in his analysis of British soap operas, classifies this dimension of politics as
“issue politics” in the sense that it deals with “issues from real-world political agenda.”

4 For the infiltration of real political personalities or political issues into television dramas, see Coleman,
2008; Griffiths, 2001; Hamburger, 2000; La Pastina, 2004.



2468 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

perspective. Other spinoffs, such as the films Valley of the Wolves: Iraqg (2006) and Valley of the Wolves:
Palestine (2011),° received controversial responses from the international public due to the overdose of
anti-Semitism and anti-Americanism contained in them (see Figure 1 for the spin-off Valley of the Wolves:
Ambush, 2007-). Clearly then, the politicization of television dramas has different transnational
consequences as various responses to the exportation of dramas and their feature film spinoffs to foreign
countries indicate.®

SRLE

AL
N\
\

Figure 1. Polat Alemdar and his companion Abdulhey raid the Israel consulate in
Turkey. Valley of the Wolves: Ambush, episode 75.

5 Valley of the Wolves: Iraqg broke the box office records of its time, with more than 4 million spectators,
whereas Valley of Wolves: Palestine was seen by more than 2 million people in Turkey.

¢ Dick (2005) points out that U.S. officials asked that the Qatar production Road to Kabul (2004), which
narrates the story of Afghan and Arab mujahids, be cancelled. Officials were concerned that the series
could encourage recruitment to Islamic groups. Misrepresentation of Jewish characters in other Egyptian
or Syrian dramas such as Faris bi-la Jawad (2002) and A/ Shatat (2003) has annoyed the United States
and Israel in the past (Dick, 2005), and tense diplomatic relations between Turkey and Syria were caused
by the drama Ukhwat al-Turab, which dealt with Armenian genocide (Salamandra, 2005).



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2469

Valley of the Wolves narrates contemporary political issues such as the Kurdish question and the
legitimacy of paramilitary organizations, providing a fictional perspective, while continually referring to
real events and personalities in order to attract audience interest. This novel approach triggered a
politicizing trend. Although not long running, Code Name (Kod Adi, 2006) and Deaf Room (Sagir Oda,
2006-2007) focused on the intelligence activities of the state and on the organization and employment of
paramilitary groups. One Turkey (Tek Turkiye, 2007-2011), Sakarya Firat (2009-2013), and Sefkat Hill
(Sefkat Tepe, 2010-) featured soldier-heroes fighting against Kurdish guerrillas in defense of Turkey,
stopping plots for an independent Kurdistan, thus depicting the Kurdish question from a militarist
perspective. It is important to note that One Turkey and Sefkat Hill were broadcast on the Islamist
channel, Samanyolu, and the popularity of these programs contributed a great deal to mainstreaming
these television channels.

On the other hand, these examples indicate the power of nationalist discourses which dominate
Islamist channels, a fact usually disregarded in the shadow of their Islamist orientation. Recently, the
trailer for Red Apple (Kizil EIma), which portrays the activities of the National Intelligence Service showed
the protagonist taking an oath to protect the nation and the state on the Turkish flag, the Koran, and a
gun. Interestingly, three dramas which follow this trend (Valley of the Wolves, Sakarya Firat, and Red
Apple) were produced by Osman Sinav, who was formerly associated with Turkish nationalism. The explicit
political discourses, which were previously specific to Turkish news or talk shows, penetrated fictional
programs, as the dramas of this type indicate.

Settling Accounts with the Past

Turkish democracy has witnessed several military interventions since 1960. The JDP government,
members of which suffered from the military memorandum of 1997 (that is, the document written by
military leaders aimed at threatening and intervening in Parliament), took various actions to eliminate the
military’s power over politics. They successfully facilitated the discourse of settling accounts with military
coups in a form of populism, particularly before the 2010 Referendum, which made way for the chief
commander of the 1980 military coup, Kenan Evren, to face trial. Orhon (2013) highlights the growing
public interest that paved the way for a more open discussion of the 1980 coup during the 2000s. The
increasing number of books, articles, television programs, films, and documentaries about the coup
“constitute a popular, though indirect, means for memory politics” (Orhon, 2013, p. 122) such as the
serial My Heart Won't Forget You (Bu Kalp Seni Unutur mu?, 2009-2010; see Figure 2), which depicted
prison life and torture in the coup years.



2470 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

atV

avrupa

Figure 2. The "political” period drama Remember Darling depicts the true story
of 17-year-old Erdal Eren who was executed by the military government of
the 1980 coup. Erdal Eren is taken to gallows by the military officers.
Remember Darling, episode 68.

However, the infiltration of political history into television dramas existed before My Heart Won't
Forget You. Expansion of the television market led to the creation of expensive productions such as period
dramas. In programs such as Rose Embroidery on My Hoop (Cemberimde Gul Oya, 2004-2005), political
history served as a social background for the characters. They were portrayed as political activists,
affiliated leftists or rightists, or at least as ordinary people who felt the impact of political conflicts in their
personal lives. Remember Darling (Hatirla Sevgili, 2006-2008) situated the main characters within the
political context of a long period running from the 1950s to the 1980s, as they suffer from falling in love
with someone from an opposition political movement, being attacked or arrested because of their political
views or activities, or being forced to take sides in a polarized political climate. The depiction of the 1960
and 1980 military coups, which dramatically transforms the lives of the characters, is reiterated in other
examples such as I Loved Him So Much (Ben Onu Cok Sevdim, 2013) and Autumn Roses (Guz Gulleri,



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2471

2010-2011). Remarkably, the representations and discourses of these dramas on politics, political
identities, and military interventions are diverse and multifocal in terms of the ways in which they
construct history, personalities, and characters. The trend of “settling accounts” with the past in television
dramas usually addressed military coups as they have remained, as a result of possible pressures from the
military, underdiscussed until the mid-2000s.

Neo-Ottoman Fashion

Saracoglu (2013) notes that the JDP’s ongoing negotiations with the Kurdish movement and its
neoliberal and Islamist outlook obscure the party’s nationalist character, which only becomes visible in its
foreign policies. According to Saracoglu, neo-Ottomanism could not be explicitly manifested by the
government authorities due to their need for internal and external political stability; instead, it has been
transferred to the field of ideologies via the unofficial institutions of academia and the media. Challenging
the hegemony of Kemalism (and thus, indirectly, that of republicanism and secularism), the JDP adopted
the legacy of the Ottoman Empire and presented itself as the successor to the Ottoman past. White
(2002) describes neo-Ottomanism as “a widespread nostalgia for things Ottoman” (p. 30).

Although neo-Ottomanism has been on the Turkish cultural agenda since the 1980s “combined
with a version of laissez-faire Westernism” (Navaro-Yashin, 2002, p. 124), the contemporary neo-Ottoman
revival owes a great deal to the JDP’s ambition to play a leading role in the Middle East and the way in
which the party has re-invented the Ottoman origins in order to distinguish itself from Republicanism and
“secular” Kemalism. As White (2013) notes, “Turkey’s Ottoman past, long ignored under the Kemalist
regime, now romanticized and consumed uncritically, has become a touchstone for these desires” (p. 12).
The cultural re-invention of Ottomanism has had a wide impact on several fields, including fashion, style,
consumption, architecture, music, and popular culture.

The television drama Magnificent Century (see Figure 3) depicts the 16th-century Ottoman court
in which the wives of Suleiman the Magnificent compete in attracting the Sultan’s attention and fight over
the succession for their children. Aside from some earlier examples such as Scrubbird (Calikusu, 1986)
and Leaf Cast (Yaprak Dokumu, 1988), which draw on the dilemmas of Turkish modernization during the
late Ottoman period of the 20th century as a background for the main characters, Magnificent Century can
be addressed as the first drama that focuses on the life of the Ottoman dynasty.



2472 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

25 -

cTEETe T

ad

Figure 3. Accession to the throne ceremony of Suleiman the Magnificient.
Magnificent Century, episode 1.

The serial’s success encouraged others such as Once upon a Time Ottoman: Rebellion (Bir
Zamanlar Osmanli: Kiyam) in 2012 and Fatih in 2013. The impact of this neo-Ottomanism went beyond
the Turkish context to reach Arab countries, thanks to the exportation of these programs. As well as the
Ottoman series themselves, neo-Ottoman fantasies are also promoted via other exported dramas such as
Valley of the Wolves and Noor (Buccianti, 2010; Kraidy & Al-Ghazzi, 2013). Kraidy and Al-Ghazzi argue
(2013, p. 27, emphasis in original) that coverage of the dramas’ male protagonists “establishes them as
cool neo-Ottomans more alluring and muscled versions of the Turkish Prime Minister Recep Tayyip
Erdogan” for the Arab public. Notably, neo-Ottomanism is a way to culturally refer to Islam in response to
the “secularist” emphasis of Kemalism. Walton (2010) suggests seeing neo-Ottomanism as a negotiation
between broader public discourses and pious sensibilities. Furthermore, the Ottoman past shared by other
countries facilitates imaginations concerning the ummah (Muslim society) as a single, unified entity. In
this regard, the dramas of the neo-Ottoman trend also give an account of the notions of Islamic piety
which have emerged in Turkish television fiction.”

7 In contradiction, however, conservative reactions against Turkish dramas emerged in many Arab
countries (Kraidy & Al-Ghazzi, 2013; Mohamed, 2012) and Pakistan (Jawad, 2013), complaining that the
programs represented a threat to Islamic values.



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2473

The Infiltration of Islamic Piety

The issue of piety has, on Turkish television, mostly been limited to religious talk shows in which
academics of Islamic theology talk about certain topics, tell parables, answer audience questions
regarding everyday dilemmas in practicing Islam, interpret Koranic verses, etc. While religious talk shows
have conventionally been launched on mainstream channels during Ramadan, in recent years piety has
infiltrated television in forms other than Ramadan shows. Morning talk shows (so-called women'’s
programs), in which psychologists, GPs, and solicitors are questioned about the topic of the day and the
problems of the invited guests or studio audience, began to include Islamic theologians among the
permanent staff of the programs alongside other professionals. Adakh (2009) highlights how Turkish
television has experienced an increase in the number of pious themes and representations of symbolic
elites of Islamic communities, rather than an increase in the number of specifically pious programs.
Ferjani (2010), in relation to Arab satellite television, also describes a process in which “traditional
preaching coexists with new forms more in tune with commercialized Islam” (p. 91).

Rather than specific programs devoted to religious topics, piety has recently been incorporated
into the content of other programs and genres. Isik (2013) argues that parables told by characters in
dramas such as Valley of the Wolves and Crazy Heart (Deli Yurek, 1998-2002) operate as rhetorical
strategies for moralized teaching and a culture of piety. Whenever the protagonist gets into trouble, a
wise male character addresses the paradoxes and problems of the situation through parables, indicating
the solution with reference to Islam. The father of the protagonist in Valley of the Wolves and a friend of
the protagonist in Crazy Heart grant the main characters peace of mind by means of parables, while
visiting mosques and listening to ezan (the call to prayer) are seen as ways to ensure spiritual purification.

Figure 4. Zeliha and Bilal walking in public. Peace Street, episode 47.



2474 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

It is also worth noting that until recently the veil was regarded as an indicator of Islamism and
excluded from television. For instance, despite the fact that Valley of the Wolves heavily featured daily
Islamic practices and the promotion of religion as a moral source, one of the main characters, the mother
of the protagonist Nazife, appears unveiled. This would be highly unlikely for a wife whose husband holds
a religious post such as that of muezzin (male singer of ezan). The portrayal of Nazife was bound by the
secular conventions of Turkish television in which veiling had been taboo. Eventually, the drama Peace
Street (Huzur Sokagi, 2012-; see Figure 4), adapted from the novel by Sule Yuksel Senler that widely
inspired Islamist youth of the period, introduced the first veiled main character on mainstream television
(Emre Cetin, 2013). Although veiled and religiously pious characters were a daily occurrence on Islamic
television channels for more than 20 years, mainstream television broadcasting abstained from such
controversial representations that supposedly challenged the entertainment element of dramas. While
Peace Street broke the long-lived taboo of showing veiling, visual representations of a culture of piety
through characters praying, religious verbal references (for example, Allah willing, thanks to Allah, Allah
saving, etc.), or the wearing of the veil varied in the show’s successors. The increasing appearance of
piety and an Islamic worldview in television dramas redefined the boundaries between secular and
religious for the television medium, as well as implying their mainstreaming, which had previously been
ghettoized into the so-called pious television channels such as TGRT, Kanal 7, and Samanyolu.

Thus, in a highly politicized media environment characterized by polarization, whether intentional
or not, television dramas that previously had avoided meddling in serious issues began to suggest ways of
understanding the current political situation as well as the near and far past of Turkey and religion. The
politicization of dramas, therefore, has not been a one-way process. While political institutions and
agencies “discovered” the political significance of dramas both in Turkey and abroad, television dramas
themselves welcomed the penetration of political topics and controversies into their content in a politicized
media environment. That is not, however, to deny the role of direct political intervention.

Political Interventions in Television Dramas: Screen Wars

The number of debates on the content of television dramas (for example, their representations
and characters) has increased remarkably over the last decade. One could also argue that dramas had
never previously featured so frequently in political and parliamentary speeches. Politicians and members
of Parliament and the cabinet have frequently raised concerns about various aspects of dramas such as
Valley of the Wolves and Magnificent Century including violence, protection of the family, and
representation of the past. The Turkish regulatory body, RTSC, has implemented penal sanctions against
television dramas, including warnings and fines. In this regard, I discuss political interventions in
television dramas in two respects: (1) speeches and legal cases by political actors and (2) regulations of
the RTSC, members of which are elected by MPs in accordance with the number of seats they occupy in
the Parliament (Adakh, 2009). Although varying examples of these interventions exist, I focus on two
cases—Valley of the Wolves (henceforth, VoW) and Magnificent Century (henceforth, MC)—that epitomize
the ways in which these political interventions take place.

Former cabinet minister Faruk Celik criticized the male audience who preferred to watch VoW
during the traditional times of prayer on Thursday nights. He was shocked to hear that in one small town



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2475

in southeast Turkey, even the Imam who led the worship did not attend prayers on Thursday nights. The
drama’s popularity, which had such a hold over the audience that they ignored their routine prayers,
concerned the minister, who felt that the serial represented to some viewers an alternative to pious
practice. On the other hand, the parliamentary branch of the Kurdish movement, The Peace and
Democracy Party, submitted a complaint to the RTSC in 2010 accusing four dramas (including VoW and
One Turkey) of being unrealistic and anti-Kurdish, promoting hostility, and harming the culture of
brotherhood. While One Turkey was fined and warned against “promoting violence and provoking senses
of racist hate,” VoW received more than five penalties for “promoting and banalizing violence” and
“containing content harmful to the physical, mental and moral development of youth and children and
broadcasting it without protective symbols” (Ozkalipci, 2013, para. 3).

The last version, VoW: Terror, triggered a series of oppositional responses among the public. The
first groups who felt uncomfortable about the program were the Kurds and some leftist groups willing to
resolve the Kurdish question through democratic means and negotiations. At the opposite end of the
political spectrum, Turkish nationalists, who view the Kurdish question as a rebellion against the state
which must be dealt with by military means, were inclined to silence any public discussion of the issue and
were concerned by the increasing visibility of Kurds in the media. Aside from the pro-state talk shows and
propaganda docu-dramas of public broadcasting, VoW: Terror presented the most explicit fictional
reference to the Kurdish question in the Turkish media. Hence, as the first attempt to approach the
Kurdish question from an unofficial, yet nationalistic perspective, the serial caused confusion and anxiety
among the public, resulting in indirect censorship.

Many people telephoned in complaints to the regulatory body, the RTSC, after seeing the trailer—
even before the first episode was broadcast. According to the former head of the RTSC, Zahid Akman,
more than 10,000 people complained about VoW: Terror, with another 2,000 phone calls supporting the
serial (Milliyet, 2007). After the first episode was aired, the RTSC invited channel executives in to discuss
the series’ future. Eventually, VoW: Terror was cancelled by the television channel, Show TV, as it could
not resist the pressure from the public and the regulatory body. However, Show TV decided to advertise
the telephone number of the RTSC when the first episode was on the air, hoping that VoW supporters
would have an impact on the council. The countercampaign to defend the serial continued online in fan
forums and in surveys conducted by two leading newspapers, Hurriyet and Milliyet. Hurriyet celebrated
receiving more than one million responses to its survey, which it claimed was a “record for the digital
democracy” (Cekirge, 2007, [title]). Of the respondents, 88.1% found the decision to cancel the series
wrong and labeled it censorship. Mr. Akman commented, however, that if Show TV had insisted on
screening the program, the council would have banned the channel from broadcasting for one month, in
accordance with the fourth article of the Radio and Television Broadcasting Law (Sazak, 2007). As it was,
Mr. Akman sent a thank-you note to the channel executives for agreeing to cancel the serial.

The production company, Pana Film, protested at this de facto censorship in a press release and
a couple of months later produced another version of the serial in response. Some of the nationalist
associations established to represent the families of “martyrs,” that is, those families whose members had
been killed in armed conflict between Kurdish guerrillas and the Turkish Army, such as the Erzurum Martyr
Families Aid & Solidarity Association and the Cubuk Terror Victims Aid & Solidarity Association, also



2476 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

declared their objection to the censorship of VoW: Terror. This was followed by many conspiracy theories
about the cancellation circulating on fan websites (Hurriyet, 2007b; Ipek, 2007). On the other hand, in
Diyarbakir, known as the capital of Turkish Kurdistan, the Tourism Advertisement Association warned the
production crew that “we are going to sue the crew, if the name of our town is mentioned in Valley of the
Wolves: Terror” (Hurriyet, 2007a). In October 2007, Show TV and Pana Film agreed to show the second
episode of the serial as a one-off television show, promising to donate the advertising revenue to the
“martyr” families and the Mehmetcik Trust, which was established by the Turkish military to support
martyr families, veterans, and disabled soldiers. It is also worth mentioning that VoW: Terror was
produced during a period when the government officially declared the start of the “Kurdish Initiative,”
(2009), which was presented as the initial step in the democratic resolution of the Kurdish question. It
was speculated that the serial was supported by the government as part of this initiative. However,
manufacturing public opinion via VoW: Terror failed due to the unexpected controversial public response.
Furthermore, the RTSC’s enforcement implicitly invited, if not provoked concerned groups in society to
take sides regarding the program.

Much like VoW, MC provoked a response before it was broadcast, but this time from nationalist-
conservative groups. The RTSC received thousands of messages from viewers, while politicians and
historians drew the attention of the public and producers to the “delicacy” of the topic (Tekelioglu, 2012).
Deputy Prime MinisterArinc stated that he felt sorry that in the trailers, the Magnificent Suleiman was
shown enjoying his harem and alcohol. He emphasized that the broadcasting bill allowed no “preventive
precautions,” but that he would immediately consider complaints and implement legal sanctions when the
show was broadcast (“Muthesem Yuzyil” Arinc"i Kizdirdi, 2011, para. 5). The RTSC imposed a warning and
penalty on Show TV soon after the drama was aired on the basis that the program “was not sufficiently
sensitive about the privacy of a historically significant personality” (“Muthesem Yuzyil” Arinc’i Kizdirdi,
2011, para. 4). After a few episodes, the serial was condemned by the youth organization of the Islamic
Felicity Party, as well as the nationalist Great Union Party, with a press release read alongside songs of a
Janissary Band. Members of the organization criticized MC, inviting the government to “claim our history”
in response to a television show which “humiliates our glorious history” (Yener, 2011, para. 1). The group
also attacked billboards, destroying the posters advertising the serial. Interestingly, the drama’s writers
took notice of audience responses and revised the plot and characters, particularly Suleiman, the Sultan’s
scenes with the harem being counterbalanced by scenes of his conquests and war speeches and his
depiction as a ruler.

Nevertheless, reactions against the drama were pursued by other politicians. In late 2012 MP
Oktay Saral explained that he had prepared a bill proposing the cancellation of MC (Radikal, 2012). Mr.
Saral also mentioned that he had lobbied for the bill and gained the support of the Nationalist Movement
Party, although Parliament never voted on the proposal. Prime Minister Erdogan also criticized MC several
times:

We would go wherever our ancestors went on their horses. We would be interested in
everywhere. However, I suppose, they know our ancestors on the television screen such
as in the documentary, Magnificent Century. We don’t have such ancestors. We don't
know such a Magnificent Kanuni [Lawgiver]. We don’t know such a Sultan Suleiman. He



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2477

spent 30 years on his horse, not in the court as you watch on the drama. We must know
it very well, understand it very well. I condemn the directors of those dramas and
owners of television channels before our nation. Despite the fact that we warned whom
it may concern ... I wait for the courts to make the relevant decision. There shouldn’t be
such an understanding ... The lesson should be given within the law by the nation for
those who ridicule the values of this nation. (Hurriyet, 2012)

Following the Prime Minister’'s statement, Turkish Airlines removed MC from its in-flight
entertainment system. Aydos (2013) argues that the discontent surrounding MC arose due to the
representations of sexual relations within the court and harem life. In addition to its moral concerns, the
government regarded the program’s representation of the Sultan as an insult to the Turkish nation and
invited the RTSC to take action against the drama, while implicitly threatening producers and channel
owners. The popular forms of the neo-Ottoman trend in TV dramas trigger anxiety and concern for those
in power as they promote “entertaining” versions of Ottoman nostalgia. As such, in the case of VoW, the
government attempted to silence multiple voices and regimes of representation regarding topics which
overlapped with their political agenda. Even the trailers triggered reactions against these dramas and
increased the tension between the fields of popular culture and politics as the government employed the
RTSC as a means of direct control and censorship. Furthermore, such an attitude encouraged individual
reactions, as in the case of Mr. Arinc, who clearly indicated that the government would take complaints
about MC seriously; or following the Prime Minister’s statement, a tourism professional in Konya who
submitted a denunciation of the drama to the prosecutor, complaining that “Magnificent Century
humiliates our historical values” (Milliyet, 2012); while an Azerbaijani dentist living in Turkey denounced
the serial, claiming that the “Safevid state is shown as Iranian despite being Turkish and Alevi” (Dogan,
2013).

The Ottoman drama Once upon a Time Ottoman: Rebellion (2012) launched by the public
broadcasting service TRT was regarded as a counterrepresentation that would compensate for the
discomfort caused by MC. However, neither Once upon a Time Ottoman nor Fatih were able to compete
with the high ratings of MC, which has recently been exported to China and other countries.

Conclusion

One could argue that the relationship between freedom of the press on the one hand and
television entertainment on the other has been ignored in television studies. The politics of entertainment
are usually understood with regard to discourse and ideology: various ideas and messages packed around
issues of gender, ethnicity, class, and other social identities. On the other hand, the politicization of
dramas has usually been framed by concepts of “nation building” (Abu-Lughod, 2005; Mankekar, 1999),
propaganda, or censorship, which do not necessarily help us elucidate the complexities of politics and
television entertainment in different cultural contexts. I would argue that increasing political interventions
into the content of television dramas, along with the infiltration of political topics, ideas, and issues into
dramas, is an indication of the vulnerability of press freedom. In this sense, politicization does not imply a
process by which different ideas are able to address each other in an open environment, but rather, in the



2478 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

Turkish context, the politicization of television dramas is characterized by pressures, interventions, and
encounters in which the less powerful side is silenced.

Turkish television has experienced a peculiar period since the early 2000s in which new
regulations, rapid market growth, and political pressures interact with and transform each other. As
Turkey in 2013 sets new records for the highest number of journalists arrested, television dramas suffer
from their fair share of political pressures, while the contemporary political agenda has, in turn, infiltrated
the content of those dramas. The gradual transformation of political speeches about dramas from
complaints about themes and representations to verbal attacks has had various consequences for the
dramas, from cancellation to autocensorship. During the first period of the JDP government, the contest
over television content was realized by various actors, however, the second decade has been determined
by the government’s overwhelming hegemony over television, as the speeches of politicians and the
penalties given by the RTSC indicate. Recent attempts to shape and determine media content also have
transnational counterparts. The public institutions such as the Office of the Prime Minister and the
Directorate General of Press and Information organize joint events and conferences, and launch
collaborative programs with leading Arab media producers and journalists who have been enthusiastic
about the popularity of Turkish dramas in the Middle East. Nevertheless, to reveal particular mechanisms
of government control, further studies investigating television production, decision-making processes, and
relations between media and political elites are necessary. Ethnographies with program producers can
contribute a great deal to understanding the shadowy nexus of freedom of the press and television
entertainment.

Dialectically, the politicization of dramas has allowed alternative voices to flourish in a variety of
productions that brought social issues to the agenda. Dramas such as My Heart Won't Forget You, Behzat
C. (2010-2013), and Lost City (Kayip Sehir, 2012-2013) suggested critical understandings of various
social issues including military coups, the murder of women, crime, and migration, while giving voice to
underrepresented, marginalized groups. On the other hand, the decreasing audience interest in dramas
such as I Loved Him So Much, which are characterized by preaching protagonists with long political
manifestos, indicate that explicit politicization may be unpopular and, hence, not long-lasting
Nevertheless, it is difficult to consider the politicizing process of television dramas in a positive way that
has contributed to the making of a multivocal television culture. Instead, the intervention of politicians
and public institutions, as well as reactive audience responses, indicates the shrinking borders of press
freedom that encroach on the television entertainment market, particularly with regard to dramas in the
Turkish context.



International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2479

References

Abu-Lughod, L. (2005). Dramas of nationhood: The politics of television in Egypt. Chicago, IL: University
of Chicago Press.

Adakli, G. (2006). Turkiye'de medya endustrisi: Neoliberalizm caginda mulkiyet ve kontrol iliskileri [Media
industry in Turkey: Relations of ownership and control in era of neoliberalism]. Ankara, Turkey:
Utopya.

Adakli, G. (2009). 2002-2008: Turk medyasinda AKP etkisi [2002-2008: IDP effect in Turkish media]. In
I. Uzgel & B. Duru (Eds.), AKP kitabi: Bir donusumun bilancosu [JDP book: Statement of a
transformation] (pp. 559-613). Ankara, Turkey: Phoenix.

Akgul, E. (2013, July 22). Gezi direnisinde 59 gazeteci isten ¢ikarildi, istifaya zorlandi [59 journalists were
fired and forced to resign during Gezi protests]. Retrieved from
http://www.bianet.org/bianet/medya/148636-gezi-direnisinde-59-gazeteci-isten-cikarildi-istifaya-
zorlandi

Akgun, M., & Gundogar, S. S. (2013). The perception of Turkey in the Middle East 2013. Istanbul, Turkey:
TESEV Publications.

Aydos, S. (2013). Muhafazakar milliyetci muhayyilede Kanuni [Suleiman the Magnificent in the
conservative nationalist imagination]. History Studies, 5(1), 1-16.

Buccianti, A. (2010). Dubbed Turkish soap operas conquering the Arab world: Social liberation or cultural
alienation? Retrieved from
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20100330130359_Buccianti_-
_for_PDF.pdf

Bulut, G. (2013). Direnis ve medya: Gozumuzun icine baka baka ... [Resistance and media: Lying through
their teeth ...]. Praksis, August, 79-94.

Cayli, E., & Depeli, G. (2012). Ifade ozgurlugunun on yili: 2001-2011 [Ten years of freedom of speech:
2001-2011]. Istanbul, Turkey: IPS Iletisim Vakfi.

Cekirge, F. (2007, February 7). "Dijital Demokrasinin” Rekoru [The record of the “digital democracy”].
Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/gundem/5955050_p.asp

Coleman, S. (2008). The depiction of politicians and politics in British soaps. Television & New Media, 9(3),
197-219.

Danzikyan, Y. (2012). Hukumet-medya iliskileri: Patrona seslenis ... [Government-media relations:
Addressing the boss ...]. Birikim, 283, 88-92.


http://www.bianet.org/bianet/medya/148636-gezi-direnisinde-59-gazeteci-isten-cikarildi-istifaya-zorlandi
http://www.bianet.org/bianet/medya/148636-gezi-direnisinde-59-gazeteci-isten-cikarildi-istifaya-zorlandi
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20100330130359_Buccianti_-_for_PDF.pdf
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20100330130359_Buccianti_-_for_PDF.pdf
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/5955050_p.asp

2480 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

Dick, M. (2005). The state of the musalsal: Arab television drama and comedy and the politics of the
satellite era. Retrieved from http://tbsjournal.arabmediasociety.com/Archives/Fall05/Dick.html

Dogan, C. (December 15, 2013). Shocking investigation for Magnificent Century! [Muhtesem Yuzyil’a sok
sorusturma!]. Retrieved from http://www.haberturk.com/medya/haber/903550-muhtesem-
yuzyila-sok-sorusturma

Emre Cetin, K. B. (2013). Family, city and identity on Turkish television: Lost City as an alternative voice?
Manuscript submitted for publication.

Emre Cetin, K. B. (in press). The paramilitary hero on television: A case study on Valley of the Wolves.
Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Erol Isik, N. (2013). Parables as indicators of popular wisdom: The making of piety culture in Turkish
television dramas. European Journal of Cultural Studies, 16(5), 565-581.

Ferjani, R. (2010). Religion and television in the Arab world: Towards a communication studies approach.
Middle East Journal of Culture and Communication, 3, 82-100.

Geraghty, C. (2002). Social issues and realist soaps: A study of British soaps in the 1980/1990s. In R. C.
Allen (Ed.), To be continued ...: Soap operas around the world (Kindle ed.; pp. 66-80). London,
UK: Routledge.

Griffiths, A. (2001). National and cultural identity in a Welsh-language soap opera. In R. C. Allen (Ed.), To
be continued ...: Soap operas around the world (Kindle ed.; pp. 66-80). London, UK: Routledge.

Hamburger, E. (2000). Politics and intimacy: The agrarian reform in Brazilian telenovela. Television & New
Media, 1(2), 159-178.

Hurriyet. (2007a, February 9). Dizide Diyarbakir adi gecerse davaci oluruz [If the name of Diyarbakir is
mentioned in the serial we will sue]. Retrieved from
http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/ShowNew.aspx?id=5923077

Hurriyet. (2007b, February 20). Teror magdurlari Kurtlar Vadisi kararina tepkili [The terror victims
reacting against Valley of the Wolves decision]. Retrieved from
http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/ShowNew.aspx?id=5982507

Hurriyet. (2012, November 25). Basbakan Erdogan’dan Muhtesem Yuzyil’a agir elestiri [Severe criticism of
Magnificent Century from PM Erdogan]. Retrieved from
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/22009998.asp


http://tbsjournal.arabmediasociety.com/Archives/Fall05/Dick.html
http://www.haberturk.com/medya/haber/903550-muhtesem-yuzyila-sok-sorusturma
http://www.haberturk.com/medya/haber/903550-muhtesem-yuzyila-sok-sorusturma
http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/ShowNew.aspx?id=5923077
http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/ShowNew.aspx?id=5982507
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/22009998.asp

International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2481

Ipek, T. (2007, February 15). Sehit aileleri “Kurtlar Vadisi” ne sahip cikti [Martyr families adopted “Valley
of the Wolves”]. Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/gundem/5958808.asp

The Chamber of Public Accountants and Financial Consultants in Istanbul (ISMMMO). (2010). Social
Reports 10: The drama economy. Retrieved from
http://archive.ismmmo.org.tr/docs/yayinlar/kitaplar/2010/10_10%20dizi%?20arastirmasi.pdf

Lamuedra, M., & O’'Donnell, H. (2012). Community as context: EastEnders, public service and neoliberal
ideology. European Journal of Cultural Studies, 16(1), 58-76.

Kraidy, M. M., & Al-Ghazzi, O. (2013). Neo-Ottoman cool: Turkish popular culture in the Arab public
sphere. Popular Communication: The International Journal of Media and Culture, 11(1), 17-29.

Jawad, A. (2013, November 26). Pakistanis worried Turkish soap operas threaten local TV industry,
conservative Islamic values. Retrieved from http://www.winnipegfreepress.com/world/pakistanis-
worried-turkish-soap-operas-threaten-local-tv-industry-conservative-islamic-values-
233416891.html?device=mobile

Kurban, D., & Sozeri, C. (2012). Caught in the wheels of power: The political, legal and economic
constraints on independent media and freedom of the press in Turkey. Istanbul, Turkey: TESEV
Publications.

Kejanlioglu, D. B. (2004). Turkiye’de medyanin donusumu [The transformation of the media in Turkey].
Ankara, Turkey: Imge.

La Pastina, A. (2004). Selling political integrity: Telenovelas, intertextuality and local elections in rural
Brazil. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(2), 302-325.

Lopez, A. M. (2002). Our welcomed guests: Telenovelas in Latin America. In R. C. Allen (Ed.), To be
continued ...: Soap operas around the world (Kindle ed.; pp. 66-80). London, UK: Routledge.

Mankekar, P. (1999). Viewing politics: An ethnography of television, womanhood, and nation in
postcolonial India. London, UK: Duke University Press.

Milliyet. (2007, February 26). Kurtlar Vadisi teror cekilirken uyardik [We warned while Valley of the
Wolves: Terror was being shot]. Retrieved from
http://www.milliyet.com.tr/2007/02/26/siyaset/asiy.html

Milliyet. (2012, November 30). Muhtesem Yuzyil‘a suc duyurusu [Indictment for Magnificent Century].
Retrieved from http://www.milliyet.com.tr/muhtesem-yuzyil-a-suc-
duyurusu/gundem/gundemdetay/30.11.2012/1635272/default.htm


http://www.hurriyet.com.tr/gundem/5958808.asp
http://archive.ismmmo.org.tr/docs/yayinlar/kitaplar/2010/10_10%20dizi%20arastirmasi.pdf
http://www.winnipegfreepress.com/world/pakistanis-worried-turkish-soap-operas-threaten-local-tv-industry-conservative-islamic-values-233416891.html?device=mobile
http://www.winnipegfreepress.com/world/pakistanis-worried-turkish-soap-operas-threaten-local-tv-industry-conservative-islamic-values-233416891.html?device=mobile
http://www.winnipegfreepress.com/world/pakistanis-worried-turkish-soap-operas-threaten-local-tv-industry-conservative-islamic-values-233416891.html?device=mobile
http://www.milliyet.com.tr/2007/02/26/siyaset/asiy.html
http://www.milliyet.com.tr/muhtesem-yuzyil-a-suc-duyurusu/gundem/gundemdetay/30.11.2012/1635272/default.htm
http://www.milliyet.com.tr/muhtesem-yuzyil-a-suc-duyurusu/gundem/gundemdetay/30.11.2012/1635272/default.htm

2482 Kumru Berfin Emre Cetin International Journal of Communication 8(2014)

Mohamed, A. (2012). The impact of Turkish TV series aired on the Arab satellite channels on Turkish-Arab
relations. In Y. Aktay et al. (Eds.), Culture and politics in the new Middle East (pp. 145-160).
Ankara, Turkey: Institute of Strategic Thinking.

“Muthesem Yuzyil” Arinc’ i Kizdirdi [“Magnificent Century” was annoyed Arinc]. (2011, January 6).
Retrieved from http://www.cnnturk.com/2011/turkiye/01/06/muhtesem.yuzyil.arinci.kizdirdi/
602285.0/index.html

Navaro-Yashin, Y. (2002). Faces of the state: Secularism and public life in Turkey. Princeton, NJ:
Princeton University Press.

Onderoglu, E. (2009, September 14). Dogan Grubu hukumete karsi tavri yuzunden cezalandiriliyor!
[Dogan Group is punished because of its attitude towards the government!]. Retrieved from
http://www.bianet.org/bianet/ifade-ozgurlugu/117046-dogan-grubu-hukumete-karsi-tavri-
yuzunden-cezalandiriliyor

Orhon, G. (2013). The weight of the past: Memory and Turkey’s 12 September Coup. (Doctoral
Dissertation University of Essex).

Ozkalipci, M. (2013, July 16). Bunlar dizi degil, psikolojik savas anlatisi! [These are not dramas, but
narratives of psychological warfare!]. Retrieved from
http://www.agos.com.tr/haber.php?seo=bunlar-dizi-degil-psikolojik-savas-anlatisi&haberid=5373

Porto, M. (2005). Political controversies in Brazilian TV fiction: Viewers’ interpretations of the telenovela
Terra Nostra. Television & New Media, 6(4), 342-359.

Porto, M. (2009). Telenovelas and politics in the 1994 Brazilian presidential election. The Communication
Review, 2(4), 433-459.

Porto, M. (2011). Telenovelas and representations of national identity in Brazil. Media, Culture & Society,
33(1), 53-69.

Radikal (2012, December 12). Muhtesem Yuzyil 2013 "te yasaklaniyor [Magnificent Century will be banned
in 2013]. Retrieved from http://www.radikal.com.tr/politika/
muhtesem_yuzyil_2013te_yasaklaniyor-1111014

Rajagopal, A. (2001). Politics after television: Religious nationalism and the reshaping of the Indian public.
Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Rofel, L. (2002). The melodrama of national identity in post-Tiananmen China. In R. C. Allen (Ed.), To be
continued ...: Soap operas around the world (Kindle ed.; pp. 66-80). London, UK: Routledge.


http://www.cnnturk.com/2011/turkiye/01/06/muhtesem.yuzyil.arinci.kizdirdi/%0b602285.0/index.html
http://www.cnnturk.com/2011/turkiye/01/06/muhtesem.yuzyil.arinci.kizdirdi/%0b602285.0/index.html
http://www.bianet.org/bianet/ifade-ozgurlugu/117046-dogan-grubu-hukumete-karsi-tavri-yuzunden-cezalandiriliyor
http://www.bianet.org/bianet/ifade-ozgurlugu/117046-dogan-grubu-hukumete-karsi-tavri-yuzunden-cezalandiriliyor
http://www.agos.com.tr/haber.php?seo=bunlar-dizi-degil-psikolojik-savas-anlatisi&haberid=5373
http://www.radikal.com.tr/politika/%0bmuhtesem_yuzyil_2013te_yasaklaniyor-1111014
http://www.radikal.com.tr/politika/%0bmuhtesem_yuzyil_2013te_yasaklaniyor-1111014

International Journal of Communication 8(2014) Turkish Television Dramas 2483

Salamandra, C. (2005). Television and the ethnographic endeavour: The case of Syrian drama.
Transnational Broadcasting Studies, 14, 1-22.

Salamandra, C. (2010). Dramatizing Damascus: The cultural politics of Arab television production in the
satellite era (Copenhagen University Islam Lecture Series). Retrieved from
http://islam.ku.dk/lectures/Salamandra140410.pdf

Saracoglu, C. (2013). AKP, millyetcilik ve dis politika [JDP, nationalism and foreign politics]. Alternatif
Politika, 5(1), 52-68.

Sazak, D. (2007, February 26). Kurtlar Vadisi Teror cekilirken uyardik [We warned them while Valley of
the Wolves Terror was being shot]. Retrieved from
http://www.milliyet.com.tr/2007/02/26/siyaset/asiy.html

Sumer, B., & Adakl, G. (2010, September). Public service broadcaster as a market player: Changing
operational patterns of the TRT in Turkey under the AKP Leadership, 2002-2010. Paper
presented at RIPE@2010-Public Service Media After the Recession, London, UK.

Tekelioglu, O. (2012, December 2). Oyle bir kulturel refleks ki! [Such a cultural reflex!]. Retrieved from
http://www.radikal.com.tr/radikal2/oyle_kulturel_bir_refleks_ki-1110151

Tugal, C. (2009). Passive revolution: Absorbing the Islamic challenge to capitalism. Stanford, CA: Stanford
University Press.

Tufte, T. (2000). Living with the rubbish queen: Telenovelas, culture and modernity. Eastleigh, UK: Luton
University Press.

Walton, J. (2010). Practices of neo-ottomanism: Making space and place virtous in Istanbul. In D.
Goktirk et al. (Eds), Orienting Istanbul: Cultural capital of Europe? (pp. 88-103). Oxfordshire,
UK: Routledge.

White, J. (2002). Islamist mobilization in Turkey: A study in vernacular politics. Seattle, WA: University of
Washington Press.

White, J. (2013). Muslim nationalism and the new Turks. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Yener, T. (2011, January 9). Muhtesem Yuzyil" a protesto [Protest of the Magnificent Century]. Retrieved
from http://www.hurriyet.com.tr/gundem/16720939.asp

Yoshimi, S. (2003). Television and nationalism: Historical change in the national domestic TV formation of
postwar Japan. European Journal of Cultural Studies, 6(4), 459-487.


http://islam.ku.dk/lectures/Salamandra140410.pdf
http://www.milliyet.com.tr/2007/02/26/siyaset/asiy.html
http://www.radikal.com.tr/radikal2/oyle_kulturel_bir_refleks_ki-1110151
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/16720939.asp

